vrijdag 31 maart 2017

Dienstregeling Vlaams-Brabant verstoord

PPP
De dienstverlening van DeLijn is vandaag verstoord in grote delen van Vlaams-Brabant door een vakbondsactie. In de Noordrand (regio Grimbergen, Asse, Haacht, Londerzeel en Vilvoorde) en de omgeving van Haacht is de hinder het grootst, daar is ongeveer de helft van de bussen uitgereden. In het Hageland en de regio Leuven kun je rekenen op ongeveer drie op de vier bussen. Ook het busverkeer in het Pajottenland, hoofdzakelijk in de omgeving van Dilbeek) is vandaag verstoord.

Arriva en Zuid Holland ondertekenen uitvoeringsovereenkomst elektrische bussen

Arriva en de provincie Zuid-Holland hebben de uitvoeringsovereenkomst ondertekend voor de levering en inzet van 5 elektrische bussen. Deze nieuwe elektrische bussen worden vanaf juli 2017 ingezet op lijn 10 in Dordrecht en op de lijnen 1 t/m 4 in Gorinchem. Deze innovatieve bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller. De uitvoeringsovereenkomst is getekend door Floor Vermeulen, gedeputeerde Verkeer & Vervoer van de provincie Zuid-Holland, en André Cnossen, directeur Operations van Arriva Nederland.

In de uitvoeringsovereenkomst is onder andere opgenomen wat de specificaties van de elektrische bussen moeten zijn, de leveringsvoorwaarden en hoe de elektrische bussen worden ingezet. De wethouders verkeer en vervoer Hans Tanis van de Drechtsteden, Rik van der Linden van de gemeente Dordrecht en Hans Freije van Alblasserwaard Vijfheerenlanden waren ook aanwezig bij de ondertekening. Gedeputeerde Floor Vermeulen: “Het is een mooie stap naar CO2-neutraal OV. Met deze vijf nieuwe elektrische bussen, 51 hybride bussen en straks ook een aantal waterstofbussen zijn we goed op weg naar de toekomst.”

In Dordrecht gaat het type Iveco Rosero First rijden, dit zijn stille en lichte, kleinere bussen. Ideaal voor de oude binnenstad. Deze drie bussen gaan rijden op lijn 10, waardoor deze lijn geheel elektrisch wordt gereden. In Gorinchem gaat Arriva twee VDL Citea LLE 99-E inzetten. Deze bussen gaan rijden op lijn 1 t/m 4 gedurende de spits. Beide type bussen zijn vanwege de lagenvloerconstructie bij de in- en uitstapdeur optimaal toegankelijk voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens. De elektrische bussen worden gedurende de daluren en in de nacht opgeladen op de Arriva-vestigingen. Hiervoor worden binnenkort laadvoorzieningen gerealiseerd.

donderdag 30 maart 2017

Op meer lijnen 'gratis met de bus'

Goed nieuws voor inwoners die via de Meedoenbijdrage in de daluren gratis met de bus reizen in Eindhoven en omstreken. Sinds eind februari kan dat op vier extra buslijnen: 321 en 322 (tot en met Gerwen) en 18 en 19 (tot Koningshof).

Met de toevoeging van deze lijnen is het gratis busvervoer voor mensen met een laag inkomen weer zoals het jarenlang was. Toen Hermes eind 2016 verder ging onder de vlag van Bravo en de dienstregeling compleet werd vernieuwd, vielen enkele gaten in het gratis lijnennet. Deze zijn nu gedicht. Het gratis reisproduct op de persoonlijke OV-chipkaarten van de reizigers is automatisch aangepast.

Meer informatie over de Meedoenbijdrage en gratis met de bus: eindhoven.nl/gratismetdebus.

woensdag 29 maart 2017

Na gemeente Blaricum nu ook gemeente Huizen een voorstel HOV in ‘t Gooi

Het college van Gedeputeerde Staten (GS) heeft op 21 maart ingestemd met een brief van provincie Noord-Holland met daarin een voorstel aan de gemeente Huizen. In deze brief wordt een poging gedaan om de bestuurlijke impasse omtrent het project HOV in ’t Gooi te beëindigen.
Het voorstel is vergelijkbaar met het voorstel dat de provincie eerder aan de gemeente Blaricum deed en waar de gemeenteraad van Blaricum op 28 februari mee ingestemd heeft. Met dit besluit zal Blaricum weer toetreden tot het project HOV in ’t Gooi.
De gemeente Huizen en provincie Noord-Holland tekende - samen met de gemeente Laren, Eemnes en Hilversum – in januari 2014 een samenwerkingsovereenkomst. Daarin staat dat er in Huizen en Blaricum een vrije busbaan komt. In het huidige voorstel van de provincie wordt deze vrije busbaan vervangen door de variant Meerijden via de Meent. Deze variant maakt gebruik van de bestaande weg(en), die daarvoor wel op enkele plekken aangepast moet worden. Een doorsteek bij de Regentesse vindt de gemeente Huizen zeer onwenselijk. De vrije busbaan en doorsteek bij de Regentesse worden daarom niet opgenomen in een mogelijk op te stellen provinciaal inpassingsplan.

Op basis van het gezamenlijk onderzoek dat Huizen, Blaricum en provincie in 2015 lieten uitvoeren door de bureaus Arcadis, RoyalHaskoningDHV en Goudappel Coffeng verwacht de provincie dat met de variant Meerijden via de Meent de HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum de komende 10 jaar kan blijven voldoende aan de normen die zij stelt aan HOV-verbindingen. Of dit daadwerkelijk het geval is, zal door de provincie periodiek onderzocht worden. Mocht blijken dat er toch knelpunten ontstaan, zou Huizen zich bereid moeten tonen binnen een half jaar maatregelen voor deze knelpunten uit te werken en te realiseren. Het gaat de provincie om het realiseren van  een hoogwaardige OV-verbinding, de gemeente Huizen bepaalt  zelf welke maatregelen ze treft. In ruil voor deze positie van de gemeente vraagt de provincie wel de medewerking van de gemeente Huizen aan noodzakelijke maatregelen die de provincie moeten treffen op het moment dat de gemeente de knelpunten zelf niet of niet tijdig opgelost krijgt.

Het wachten is nu of de gemeenteraad van Huizen, in navolging van het besluit in Blaricum, met dit voorstel kan instemmen. Als dat het geval is, zal Provinciale Staten eveneens gevraagd worden om het voorstel te omarmen en daarmee de wijziging in het project HOV in ’t Gooi definitief te maken.

dinsdag 28 maart 2017

Twee weken geen treinen tussen Groningen en Hoogeveen

Tussen Groningen en Hoogeveen rijden vanaf 16 april tot 1 mei geen treinen. Als alternatief worden op het traject stop- en snelbussen ingezet. In het stationsgebied van Assen wordt in die periode gewerkt aan de ombouw van het spoor. Gevolg is dat er twee weken lang geen trein kan rijden op het drukste treintraject in het Noorden, waar op doordeweekse dagen gemiddeld 25.000 reizigers heen en weer rijden.

Renovatie Oostlijn duurt acht maanden langer dan gepland

Door onvoorziene problemen laat de voltooiing van de 40-jaar oude metrolijn in Amsterdam acht maanden langer op zich wachten. Onder de Oostlijn vallen metro's 53 en 54. Eind 2016 werd al duidelijk dat de renovatie fors langer zou gaan duren, maar toen was nog niet duidelijk hoelang dan precies. Uit een brief van wethouder Pieter Litjens van Verkeer en Vervoer aan de raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid blijkt maandag dat dit acht maanden gaat worden.

Nieuwe werkplaats RET aan Kleiweg

Na 58 jaar trouwe dienst als werkplaats, busstalling en voormalig hoofdkantoor is het RET-complex aan de Kleiweg afgeschreven. Het huidige gebouw voldoet niet meer aan de eisen om ook de komende 40 jaar groot onderhoud aan de trams en metro’s te doen. Zo passen de nieuwste, langere metro’s niet in de huidige werkplaats. Tijd voor een compleet nieuw gebouw. Mét een werkplaats, magazijn en kantoor die voldoen aan de eisen en wensen van nu en in de toekomst. 

Donderdagavond 9 maart presenteerde de RET het ontwerp van de nieuwbouw tijdens een bewonersavond op de Kleiweg. “Belangrijk is dat we de reiziger ook in de toekomst hoge kwaliteit kunnen garanderen. Dat kan, nu we op deze locatie een nieuwe werkplaats bouwen,” aldus Paul Lorist, directeur Techniek.

"Het nieuwe gebouw vraagt een investering van 56 miljoen euro. Hieraan draagt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag 14 miljoen euro bij." De nieuwe indeling van de werkplaats is ‘geboren’ op de Kleiweg zelf, waar de onderhoudsmonteurs hebben bedacht waaraan hun werkplek moet voldoen.
De locatie is straks van alle gemakken voorzien om de komende 40 jaar onze voertuigen te onderhouden. Bovendien is het een prettige werkplek, onder andere door de hoeveelheid daglicht in de werkplaats. Mooie bijkomstigheid van de Kleiweg is de aansluiting op metrolijn E. "In de toekomst rijden we onze metro’s zo onze werkplaats in. Dat scheelt veel tijd en geld." aldus Paul Lorist, directeur Techniek.

Door het nieuwe gebouw dicht tegen de snelweg aan te bouwen ontstaat er een natuurlijke buffer tussen de A20 en de woonwijk. Zo blijft de open uitstraling van de wijk behouden. De ingang wordt verplaatst naar de Ceintuurbaan. Daarnaast is gekozen voor lichtdoorlatende gevels, zodat de activiteiten binnen aan de buitenkant zichtbaar zijn. Licht en beweging dragen bij aan het gevoel van veiligheid van buurtbewoners. 

De RET is bezig met voorbereidingen van de herontwikkeling. Dit houdt in dat de gebouwen gesloopt worden, de grond gesaneerd en het werk wordt aanbesteed. Naar verwachting start de RET in juni met de bouw. In december 2018 wordt de nieuwe werkplaats in gebruik genomen.

maandag 27 maart 2017

Gratis treinreizen met Boekenweekgeschenk

Traditiegetrouw reizen treinreizigers op de laatste dag van de Boekenweek - zondag 2 april - gratis met het Boekenweekgeschenk. Op vertoon van het Boekenweekgeschenk Makkelijk leven kunnen treinreizigers voor de 17e keer door het land reizen. Wie weet komen zij Herman Koch, auteur van het Boekenweekgeschenk, wel tegen. Koch verrast namelijk reizigers op verschillende trajecten in het land, reist mee en leest voor uit het Boekenweekgeschenk.

Het Boekenweekgeschenk - papieren versie of e-book - is voorzien van een barcode. Met deze barcode kunnen treinreizigers op zondag 2 april de poortjes op de stations openen. Op deze dag geldt het Boekenweekgeschenk als vervoersbewijs in de 2e klas voor de binnenlandse treinen en de binnenlandse trajecten van de IC Brussel, IC Berlijn en ICE International. Voor de ICE International is een toeslag verschuldigd. Het Boekenweekgeschenk is daarnaast ook geldig in de treinen van Arriva, Connexxion en Syntus.

Het Boekenweekgeschenk is een cadeautje van de boekhandel voor iedereen die tijdens de Boekenweek voor minimaal €12,50 aan Nederlandstalige boeken koopt. De 82e Boekenweek vindt dit jaar plaats van zaterdag 25 maart tot en met zondag 2 april.

NS Groepsretour: wat mag er wel en wat niet?

Met je schaatsteam naar Thialf in Heerenveen of met je vrienden naar een pretpark: een dagje uit met een groep begint voordelig met het NS Groepsretour. En hoe groter de groep, hoe goedkoper het wordt. NS Groepsretour is voordelig voor groepen vanaf 4 tot en met maximaal 10 personen.

Maar niet alleen sportteams, schoolklassen en families gaan op pad met het Groepsretour. Via diverse Facebook-groepen vinden reizigers elkaar en NS is blij dat het Groepsretour mensen stimuleert om in de rustige daluren voor de trein te kiezen. Zolang deze pagina’s geen commercieel belang hebben, is deze manier van groepsreizen toegestaan.

Maar inmiddels wordt er zoals bij concertkaartjes door tussenhandelaren veel geld aan het Groepsretour verdiend. Dit misbruik is niet toegestaan en kost NS veel geld. Een precieze inschatting is moeilijk te maken, maar bij zo’n twee miljoen euro aan verkochte kaartjes denkt NS aan mogelijk misbruik.

NS gaat misbruik tegen door tussenhandelaren aan te schrijven. Doorverkochte kaartjes kunnen dan ongeldig worden gemaakt. Ook stellen we een aanpassing van de voorwaarden voor aan de reizigersorganisaties. Meer maatregelen zijn mogelijk, maar ook in de toekomst wil NS reizen voor groepen aantrekkelijk houden en stimuleren.

NS Groepsretour is op werkdagen geldig na 9.00 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag behalve op Koningsdag (27 april).

zaterdag 25 maart 2017

Grijp je kans: met een museumtrein naar Hoek van Holland

Op 31 maart rijdt na ruim 125 jaar de laatste trein over de Hoekse Lijn. Hierna zullen het spoor en de stations worden omgebouwd voor RET, die er vanaf september met de metro zal rijden. We laten dit natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan!

Op zondag 26 maart rijden er de hele dag museumtreinen tussen Hoek van Holland en Rotterdam Centraal. En jij kunt met ons mee! Zondag rijden tussen 11.00 en 16.30 uur nostalgische treinen tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland. Wil je ook meerijden met een mat ’64, ’46 of ’54? Dat kan! Kom zondag naar Rotterdam Centraal of Hoek van Holland, check in met je ov-chipkaart en haal op het vertrekperron een historisch ticket. Dit kost niets extra, er is per trein een beperkt aantal tickets beschikbaar. Reizigers zijn die dag aan boord van onze trein voor de ervaring en we willen daarom niet dat treinen erg vol zijn. Als de trein vol is krijgt u een kaartje voor de volgende trein. En ben je een echte kenner en wil je graag in die ene trein mee? Check dan in de bijlage hiernaast de dienstregeling. We zien je graag zondag voor een bijzondere rit over de Hoekse Lijn.

Geen contant geld meer in de bus in Amsterdam


Vanaf zondag 26 maart kun je in de bus geen kaartje meer met contant geld kopen. (In de nachtbussen was dit al zo sinds 1 februari). Zo is Amsterdam weer een stap dichter bij een cashloos OV.

vrijdag 24 maart 2017

Zondag weinig trams in Antwerpen

Er rijden zondag tot 13 uur bijna geen trams in de Antwerpse metro. Enkel lijn 8 (P+R Wommelgem – Astrid) rijdt normaal. Alle andere ondergrondse lijnen volgen een aangepast bovengronds traject. De reden is de installatie van een nieuw veiligheidssysteem in de metro.

De Antwerpse metro krijgt een nieuw veiligheidssysteem. Dit systeem stuurt de seinen aan die het ondergrondse tramverkeer regelen. Het zorgt ervoor dat de trams op veilige afstand van elkaar blijven rijden. Wanneer een tram een sein negeert wordt het voertuig automatisch tot stilstand gebracht. De metro was altijd al met een dergelijk systeem uitgerust, maar met het oog op de veiligheid wil De Lijn tijdig overschakelen naar dit nieuwe state of the art-veiligheidssysteem. Bovendien is het nieuwe systeem nog performanter om het drukke tramverkeer in de metro beter te stroomlijnen.


Nieuwe IJveer 61 vaart nu ook


Sinds deze week zetten de schippers van GVB de eerste reizigers over via alweer een gloednieuw veer: IJveer 61. Dit is binnen een half jaar tijd de tweede nieuwe aanwinst op de vloot. Net als het in oktober jl. in gebruik genomen zusje, IJveer 60, is het nieuwe schip groter en schoner dan de huidige veren. Ook met IJveer 61 kunnen 310 mensen overgezet worden. Dat zijn er zo’n 70 meer per vaart.

Rover vraagt om bezinning op aanpak ‘elke tien minuten een trein’

Het spoorboekje 2018 bevat enkele mooie verbeteringen. Maar waar Rover zich grote zorgen over maakt, zijn de gevolgen van het plan op een aantal trajecten “spoorboekloos” te rijden. Op meerdere sprintertrajecten dreigen hierdoor juist grote verslechteringen. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov vragen NS in een advies om een heroriëntatie op de plannen. Volgens het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), het zogenaamde “spoorboekloos rijden”, zou er in de toekomst iedere tien minuten een trein moeten gaan rijden op een aantal drukke routes.

Per 10 december wordt hiermee gestart bij de intercity’s op het traject Amsterdam Sloterdijk – Eindhoven op alle dagen van de week en bij de Sprinters tussen Utrecht en Houten Castellum alleen in de spitsuren in de drukste richting. Reizigers op een aantal andere trajecten betalen hiervoor echter het gelag: op diverse plaatsen zijn reizigers meer dan tien minuten langer onderweg door verslechterde aansluitingen en door langdurig stilstaan op tussenstations. Het advies van de consumentenorganisaties geeft daarvan een opsomming.

Het advies bevat enkele concrete voorstellen om deze gevolgen te beperken. Maar ook als NS deze overneemt, blijft er in het spoorboekje nog veel ‘omgevingsschade’ van de intercity-tienminutendienst. De puzzel is, gegeven de inrichting van de infrastructuur, te vaak niet goed passend te krijgen. En het zijn dan telkens de sprinterverbindingen die de sluitpost worden. Rover ziet de sprinter juist als een belangrijk en te verbeteren onderdeel van de grootstedelijke netwerken. Juist hier is het belangrijk dat meer mensen gebruik gaan maken van de trein en minder van de auto.

“Wij begrijpen dat verbeteringen niet altijd mogelijk zijn zonder dat er ergens reizigers op achteruitgaan. Maar er is een grens aan het accepteren van relatief grote verslechteringen voor kleinere groepen reizigers, bij het tot stand brengen van relatief kleine verbeteringen voor een grote groep reizigers. Met deze overwegingen willen wij u het signaal geven dat voor ons deze grens is bereikt”, schrijven Rover en de andere consumentenorganisaties aan NS. Rover wil graag dat NS stappen blijft zetten naar beter en meer spoorvervoer. Maar dan wel graag met betere uitgangspunten voor het ontwikkelen van het spoornetwerk en de dienstregeling. Daarover wil Rover graag nader in gesprek met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Kabelbaan moet Roden op de kaart zetten

Emiel van der Heide houdt vol dat het géén 1 april grap is. Roden en Groningen moeten verbonden worden met een kabelbaan. "Het idee is dat je straks in een gondel die geschikt is voor 150 personen vanaf het transferium bij Hoogkerk naar Roden kunt reizen", aldus Van der Heide die het idee samen met mede-ondernemer Alex Kapma bedacht in Oosterijk onder het genot van een biertje.  Het traject van de kabelbaan loopt door natuurgebied de Onlanden naar de Vrijetijdsboulevard in Roden. "Daar moet een groot tussenstation komen. Op termijn willen we de baan doortrekken naar Veenhuizen."

donderdag 23 maart 2017

Elke 10 minuten een IC, 1 miljoen euro extra voor treinen in Noord-Holland

Vanaf december gaat NS elke 10 minuten een Intercity rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Een route waar veel reizigers nu nog klagen over drukke treinen. Deze wijziging verbetert het reizen tussen deze steden aanzienlijk: vaker een trein betekent minder lang wachten en een grotere kans op een zitplaats. Ook zorgt het ervoor dat NS hier meer reizigers kan vervoeren.

Nadeel van de wijziging is dat een paar verbindingen in Noord-Holland er op achteruit gaan. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat hier een tienminutendienstregeling moet aansluiten op een kwartiersdienstregeling. De consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV geven aan dat zij zich hier zorgen over maken.

Naar aanleiding van deze zorgen wil NS € 1 miljoen investeren om deze nadelen te verzachten. Dit bedrag wordt gebruikt voor extra treinen. NS bespreekt dit voorstel met ROVER en de provincie Noord-Holland. Wij zetten al onze kennis en expertise in om de puzzel samen zo goed mogelijk te leggen. Dat is onderdeel van het samenstellen van de nieuwe dienstregeling wat wij ieder jaar doen.

De nieuwe dienstregeling gaat in december van dit jaar in.

woensdag 22 maart 2017

Reizigers waarderen RET bus, tram en metro met hogere rapportcijfers

Met een 7,7, voor bus, een 7,9 voor tram en een 7,7 voor de metro is de waardering van de reizigers voor het openbaar vervoer van de RET opnieuw gestegen. Het gemiddelde rapportcijfer van de RET komt daarmee op een 7,7; de beste score van het OV in de vier grote steden. Dat blijkt de OV-klantenbarometer, het jaarlijkse onderzoek naar de mening van reizigers over het stad en streekvervoer van het CROW-KpVV. Pedro Peters is apetrots: ‘Prachtige cijfers. De jarenlange investeringen in tijd en geld in hoogwaardig openbaar vervoer betalen zich terug in waardering van onze reizigers. Een groot compliment voor de dagelijkse inzet van alle RET’ers!’

Met een 7,7 als gemiddelde rapportcijfer scoort de RET  boven het landelijke gemiddelde. Ook scoort de RET het beste cijfer van de vier grote steden. Het cijfer voor de RET is 0,1 hoger dan vorig jaar.  

Busvervoer Zaanstreek beste in stedelijk streekgebied

Het Zaanse busvervoer van Connexxion heeft van de reizigers net als het voorgaande jaar een 7,8 als rapportcijfer gekregen. Het landelijk gemiddelde ligt op 7,6. Hiermee bezet Zaanstreek in stedelijk gebied de 1e plaats van alle streekvervoerders in Nederland. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2016, waarvan de resultaten bekend zijn gemaakt. Voor het landelijk onderzoek over het openbaar vervoer zijn bijna 83.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd.

De Zaanse bussen (zowel groene lijnen als R-net lijnen) scoorden op elf van de vijftien onderdelen beter dan het landelijk gemiddelde. Reizigers hebben met name de verbeteringen van informatie bij vertragingen wederom hoog gewaardeerd (6,0). Landelijk ligt dit op 5,7. Daarnaast is de waardering voor vriendelijkheid (7,9) en rijstijl (7,6) weer beter en hoger dan het landelijk gemiddelde van respectievelijk 7,6 en 7,4. Op het item punctualiteit scoorde Zaanstreek met een 7,3 lager dan het jaar ervoor. Mogelijke oorzaken hiervoor zijn de vele werkzaamheden en omleidingen in het gebied.

Door een nog betere afstemming op het aanbod van reizigers scoort Connexxion zeer hoog op beschikbaarheid zitplaats; 8,9 ten opzichte van een 8,4 als landelijk gemiddelde. Reizigers ervaren reizen met Zaanse bussen als comfortabel (7,3). Het landelijk cijfer is een 6,9.

De OV-Klantenbarometer is in 2016 voor de zestiende keer gehouden in opdracht van het CROW-Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Het is een onderzoek naar het klantenoordeel over het regionaal vervoer: www.ovklantenbarometer.nl.

De bussen in de regio Zaanstreek rijden in alle kernen van Gemeente Zaanstad en Oostzaan met bestemmingen naar o.a. Amsterdam Centraal Station en Amsterdam Station Sloterdijk

Opmars digitaal treinkaartje zet door

Soms de auto laten staan en de trein pakken: handig voor een middag winkelen, een concert in Amsterdam of af en toe op familiebezoek. Dat kan supersimpel met een eticket, de handigste optie voor reizigers die niet vaak treinreizen en ook geen OV-chipkaart hebben of willen. Sinds een aantal maanden hoef je deze ook niet meer uit te printen – en dat wordt steeds populairder.

Veertig procent van de treinreizigers met een e-ticket reist nu met het digitale treinkaartje op zijn mobiele telefoon en dat aantal groeit snel. Op dit moment verkoopt NS ruim 100.000 etickets per maand – ruim 40.000 voor op de Smartphone en ruim 60.000 kaartjes die vooraf worden uitgeprint. NS verwacht dat deze verhouding nog snel verandert ten gunste van het kaartje op de mobiele telefoon.

De e-tickets zijn direct te koop via de NS Reisplanner Xtra app voor op de Smartphone. Reizen met een eticket in de Reisplanner is mogelijk sinds negen maanden. Steeds meer reizigers hebben deze optie ontdekt en meteen omarmd. Zo hoef je niet meer naar een kaartautomaat of naar een balie van OV Service & Tickets.

Het merendeel van de mobiele tickets wordt momenteel verkocht in de Randstad. Vooral voor korte afstanden is dit kaartje populair. Reizigers met een mobiel ticket zijn gemiddeld ook jonger dan die met een geprint ticket.

Natuurlijk blijven ook in de kaartautomaat of bij de balies alle treinkaartjes te koop. “Last minute” voor de trein kiezen in plaats van de auto blijft dus altijd mogelijk.Voor NS is de succesvolle groei van het aantal e-reizigers voldoende aanleiding verder te gaan met het mobiele ticket. In samenspraak met de andere treinvervoerders gaat NS het mobiele ticket nog veel interessanter maken voor reizigers. Ook komen er komende jaren allerlei nieuwe manieren van reizen, zoals inchecken met je mobiele telefoon en inchecken met je bankpas

dinsdag 21 maart 2017

Nieuwe OV-begeleiderskaart gebruiksvriendelijker

Mensen met een beperking die onder begeleiding reizen met het openbaar vervoer,  hebben voortaan nog maar één kaart nodig om de stations met poortjes in en uit te kunnen. Tot op heden gebruiken zij een OV-begeleiderskaart in combinatie met een losse chipkaart om de poortjes te kunnen openen. In het dagelijks gebruik blijkt dit, vooral voor mensen met een visuele beperking, niet erg praktisch en daarom heeft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) in overleg met de vervoerders besloten om beide kaarten samen te voegen tot een nieuwe combikaart.

Aanvragers van nieuwe en vervangende kaarten krijgen niet langer meer twee kaarten thuisgestuurd, maar één hardplastic OV-begeleiderskaart met chip, waarmee zij op trein- en metrostations poortjes kunnen openen. De kaart maakt reizen met het openbaar vervoer makkelijker en toegankelijker voor reizigers die niet zonder persoonlijke begeleiding kunnen reizen.

Staatssecretaris Dijksma heeft op verzoek van de Tweede Kamer en de Oogvereniging in overleg met de vervoerders besloten om beide kaarten samen te voegen tot de nieuwe OV-begeleiderskaart, nadat in de praktijk was gebleken dat het reizen met twee kaarten verwarrend kan zijn en dat het risico op verlies groter is. Met name voor slechtziende en blinde reizigers is het makkelijker om te werken met één pas.

Bezitters van de huidige OV-begeleiderskaart en chipkaart blijven die gewoon gebruiken, totdat zij een bericht krijgen dat hun pas aan vervanging toe is.

Veel vertraging door kapotte treinen

Treinreizigers hebben dit jaar ongekend veel last van vertraging door defecte treinen. Dit jaar gingen er al 188 kapot, vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar een stijging van 61 procent. Door een kapotte trein is de dienstregeling op een tracé al snel een uur ontregeld, waardoor reizigers ook een uur vertraging oplopen. De treinen staan met pech stil op de rails doordat volgens Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV de NS nog altijd met een tekort aan materieel kampt en daarom onderhoud te lang uitstelt.

maandag 20 maart 2017

Innovatieve ideeën gezocht om het OV verder te verbeteren

De provincie Zuid-Holland daagt iedereen met een hart voor het Openbaar Vervoer (OV) uit met een originele oplossing te komen waarmee het openbaar vervoer verder verbetert. Deelnemers maken kans op een prijs van € 5000,- en een uitnodiging van één van de OV-partners om het idee daadwerkelijk te realiseren.

De Provincie Zuid-Holland organiseert samen met Metropoolregio Rotterdam Den Haag en OV-partners Slim OV- Idee. Iedereen die een creatief idee heeft, kan meedoen via slimovidee.nl. Na acceptatie krijgen de deelnemers van de competitie hulp van professionele businesscoaches. Hiervoor is een speciaal online Slim OV-Idee Community platform gebouwd. De uiterste inleverdatum is 1 mei 2017, maar hoe eerder het idee ingediend wordt, hoe langer de coaches kunnen helpen om het idee verder aan te scherpen. Alle ideeën maken kans op adoptie door een OV-bedrijf, de winnaar krijgt daar bovenop een prijs van € 5000,-.

De ingediende ideeën komen ook terecht in een Europese database, waar ze gebruikt kunnen worden als inspiratiebron voor beter OV in andere Europese steden. Dit jaar werkt Slim OV Idee namelijk samen met CIPTEC (Collective Innovation Public Transport in Europe). Dit is een samenwerkingsproject van Europese OV bedrijven, universiteiten en overheden op zoek naar innovatieve ideeën om het OV in Europese steden te verbeteren. Deelnemers komen met hun idee hierdoor ook in aanmerking voor de Ciptec Publieksprijs!

zaterdag 18 maart 2017

Waarom steeg de prijs van een treinrit?

AD publiceerde afgelopen week over de prijsstijging van de treinkaartjes sinds 2008. 2008, het lijkt al even geleden: Barack Obama werd voor het eerst president van de VS, Feyenoord won de KNVB-beker en Rusland won het Eurovisie songfestival. De prijs van een enkeltje lag gemiddeld 18 procent lager, een retourtje was 32 procent goedkoper.

Waarom wordt die prijs ieder jaar verhoogd? NS wil de prijs niet onnodig laten stijgen, maar moet ieder jaar meer kosten betalen. Daarbij zijn er over de prijzen duidelijke afspraken met de overheid, waar NS zich aan houdt. NS mag van de overheid ieder jaar de inflatie én de verhoogde kosten voor het gebruik van het spoor aan de reiziger doorberekenen. Dat is van belang, want anders blijft er niks over om te kunnen investeren in stations of in nieuwe treinen. Sterker, anders zou NS op den duur zijn eigen kosten niet meer kunnen betalen.

AD schrijft dat de invoering van de OV-Chipkaart de treinritten prijziger zou hebben gemaakt, omdat het voordeel van een retourtje verdween. Dat is volgens NS onjuist. Met de komst van de OV-Chipkaart, was de korting die je bij een retourtje kreeg technisch niet meer mogelijk. Een retourtje zou dan de prijs van twee enkeltjes krijgen. Om te voorkomen dat de reiziger duurder uit was, hebben we enkeltjes toen 9% goedkoper gemaakt, retourtjes werden 6 procent duurder. Gemiddeld bleef de prijs van een kaartje als gevolg van de OV-Chipkaart hierdoor gelijk.

Is de trein nog wel een alternatief voor de auto? Natuurlijk: Goedkoper vindt iedereen fijn, maar dat kan helaas vaak niet. Onder de streep is de trein voor de meeste mensen goedkoper dan de auto. Tegelijk weten we dat veel reizigers bereikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid belangrijker vinden dan de prijs. Afhankelijk van je situatie, je reisdoel en je bestemming is soms de auto en soms de trein een betere keus. Reis je met de trein, dan is een abonnement natuurlijk voordeliger dan een losse kaartjes.

2008, niet alleen de trein was toen nog goedkoper: Een portie aardappelen koste maar €0,77 in plaats van de €1,24 nu. En het AD zelf? De zaterdagkrant kostte in 2008 €2,- Als u ‘em deze week koopt, betaalt u €3,10, 55% duurder dan tien jaar geleden.

vrijdag 17 maart 2017

Eerste nieuwe Sprinter verlaat Spaanse fabriek


 In 2018 komen de eerste nieuwe Sprinters van treinfabrikant CAF op het spoor in Nederland. Een volgende belangrijke stap naar dit moment is gezet: de eerste Sprinter heeft de fabriekshal in Spanje verlaten. Deze trein gaat nu naar Velim in Tsjechië voor de circuittest. Een volgende trein gaat naar Wenen voor de klimaattest. Hierna komen de trein naar Nederland voor een uitgebreid test- en toelatingsprogramma. Treinbouwer CAF maakt in totaal 118 sprinters voor NS. Het productieproces van de trein kun je hier bekijken.

Connexxion bespaart miljoenen liters brandstof

Connexxionchauffeurs hebben in 2016 4,7 miljoen liter brandstof minder verbruikt in 2016 dan in 2014. De vervoerder betaalt daarom als bonus ruim 9 ton terug aan de chauffeurs, dat is 25% van de totale besparing. Dat blijkt uit cijfers van het Connexxion-programma Rij Wijzer.

In 2015 bespaarden de chauffeurs gezamenlijk 4,3 miljoen liter brandstof ten opzichte van het peiljaar 2014.  Rij Wijzer werd drie jaar geleden bij Connexxion ingevoerd. Doelstelling van het programma is middels rijstijl-beïnvloeding een comfortabele reis te bieden, brandstof te besparen en zo het milieu te ontzien. Daarnaast wordt er minder schade gereden en rijden de bussen ook nog eens beter op tijd.

Tegelijkertijd is de vervoerder hard bezig aan de overgang van diesel naar elektrisch rijden. Na de regio Zuidoost-Brabant, waar 43 elektrisch gelede bussen rijden, komt in de concessies Amstelland Meerlanden en Haarlem IJmond een busvloot van gezamenlijk meer dan 150 elektrische voertuigen. Die vloot wordt de komende jaren nog verder uitgebreid. De Nederlandse regering wil dat alle OV-bedrijven in 2025 volledig elektrisch rijden.

donderdag 16 maart 2017

Duurzame Blauwe Loper wordt langste fietsbrug van Europa

De aanbesteding voor de bouw van de Blauwe Loper, de fiets- en voetgangersverbinding tussen Blauwestad en Winschoten, gaat na de zomer beginnen. Met 800 meter wordt de brug de langste fietsbrug van Europa. De Blauwe Loper moet een beeldbepalend uiterlijk krijgen en een voorbeeld worden van duurzaamheid, bijvoorbeeld door het gebruik van duurzame materialen en zonnecellen. Aannemers worden uitgedaagd om met een ontwerp te komen dat voldoet aan deze ambitieuze eisen.

Aanvankelijk was er 5 miljoen euro beschikbaar, maar nu reserveert de provincie 6 miljoen euro voor de brug. De gemeente Oldambt draagt 500.000 euro bij, waarmee in totaal 6,5 miljoen beschikbaar is. Als Provinciale Staten akkoord gaan, kan de aanbesteding dit najaar van start gaan. Naar verwachting kan de bouw dan in 2019 beginnen. Bij de aanleg moet ook rekening worden gehouden met een stuk natuur, dat een belangrijk onderdeel is van het Natuurnetwerk Nederland.

De provincie zoekt voortdurend naar innovatieve en duurzame mogelijkheden om onze mobiliteit, infrastructuur en het onderhoud ervan slimmer en groener te maken. De Blauwe Loper is een van deze slimme en groene projecten. Door de vernieuwende, slimme vorm van aanbesteden, waarbij de aannemer veel meer meedenkt over de uit te voeren werkzaamheden, dan bij een traditionele manier van aanbesteden, en de keuze om zo veel mogelijk duurzaam materiaal in het ontwerp terug te laten komen.

De Blauwe Loper bestaat eigenlijk uit vier bruggen: over het Winschoterdiep, de Rijksweg A7, de ecologische zone en het Oldambtmeer. Het brugdeel over het Winschoterdiep wordt beweegbaar om ook  schepen met een staande mast te kunnen laten passeren. In Winschoten sluit de brug aan op de fietsroute, via de Hoorntjesweg naar het centrum. Ook komt er een aansluiting op het Stadspark in Winschoten.

woensdag 15 maart 2017

Nieuwe manieren voor fietsparkeren

Om de gemeentelijke stallingen in Amsterdam zo goed mogelijk te benutten worden nieuwe manieren van fietsparkeren getest. Eind 2016 startte het testen van systemen die in- en uitrijdende fietsen automatisch registreren. In de toekomst hoeven bonnetjes op deze manier niet meer handmatig te worden uitgereikt.

In de Zuidpleinstalling bij station Amsterdam Zuid is een proef gestart. Deelnemers kregen een sticker met een chip op de fiets geplakt. Bij de ingang zijn speciale drempels geplaatst die deze chip uitlezen. Dat uitlezen gebeurt zowel bij binnenkomst als bij vertrek. De chip activeert het groene of rode licht in de drempel. Daarmee wordt duidelijk of er moet worden betaald. Aan de proef doen ruim duizend mensen mee.

In de stallingen bij station RAI en Paradiso worden vanaf maart 2017 andere systemen getest. Bij het binnenkomen checkt u uw fiets in met uw bankpas of OV-chipkaart. Bij het verlaten van de stalling, checkt u uw fiets met dezelfde pas uit.

dinsdag 14 maart 2017

Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch

ProRail en NS hebben een smartwatch applicatie ontwikkeld om hoofdconducteurs te ondersteunen bij het vertrekproces. De hoofdconducteurs krijgen via het horloge actuele informatie over de treinvertrektijden en kunnen daardoor de trein eerder gereedmaken voor vertrek. Dit moet er voor zorgen dat treinen nog vaker op tijd kunnen rijden.

Eerder dit jaar deden ProRail en NS een proef met de smartwatch. Op de smartwatch kregen de conducteurs informatie over de exacte tijd en eerste volgende vertrektijd. De horloges gaven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd naderde en tellen af tot aan de juiste vertrektijd. Het hebben van de exacte tijd en het krijgen van een trilsignaal op de pols als het bijna tijd is om te vertrekken, bevordert volgens de proef het op tijd vertrekken. Op dit moment wordt onderzocht of het technisch gezien haalbaar is om de smartwatch op grote schaal uit te rollen.

Prijs treinrit in 8 jaar explosief gestegen

De prijs van een treinkaartje is sinds de invoering van de ov-chipkaart in 2008 bijna twee keer zo hard gestegen als de inflatie. Treinkaartjes werden tot wel 35 procent duurder. De prijsstijging blijkt uit een analyse van het AD en treinreiziger.nl. Wie in 2008 een retourtje Amsterdam CS - Rotterdam CS kocht, was 23,10 euro kwijt. Wie nu heen en weer reist, betaalt 30,40 euro. (+ 32 procent). Maand- en jaarkaarten werden tussen de 25 en 30 procent duurder. Een jaarkaart Emmen - Harderwijk bijvoorbeeld ging in negen jaar tijd van 3.084 naar 4.092,60 euro (+ 32,7 procent). Een jaarabonnement Arnhem - Venlo ging van 3.027 euro naar 4.222,80 euro (+ 40 procent).

maandag 13 maart 2017

Groningen test twintig deelfietsen met project Bikeshare 050

In Groningen is het project Bikeshare 050 gestart: een proef met slimme deelfietsen. Gebruikers kunnen via een app een fiets vinden, reserveren en van het slot halen. Het komende half jaar gaan zo'n honderd proefpersonen twintig deelfietsen testen. Ook medewerkers van de provincie Groningen doen mee aan het experiment. Het startsein voor het project werd gegeven op 1 maart, waarbij vertegenwoordigers van de deelnemende organisaties op de Grote Markt een rondje reden op de nieuwe deelfiets.

Gebruikers van de deelfiets kunnen met hun app vier uur van tevoren een fiets reserveren. De fietsen staan op een aantal vaste plekken in de stad, zoals scholen, overheidsgebouwen en P+R-terreinen. Als je de fiets in de stalling zet, kun je je via je smartphone weer afmelden. Als de fiets kapot is, wordt hij gerepareerd door medewerkers van re-integratieorganisatie WerkPro. Ook zorgen ze voor een goede verspreiding van fietsen in de stad.

Naast de provincie Groningen doen Groningen Bereikbaar, het Noorderpoort, het Alfa-college, de Hanzehogeschool en de gemeente Groningen mee aan Bikeshare 050. Tijdens de proef onderzoekt Groningen Bereikbaar, de initiatiefnemer van het project, of de techniek goed werkt en wat de ervaringen van de gebruikers zijn.

zaterdag 11 maart 2017

Verkiezingen 2017: OV in de verkiezingsprogramma’s

Komende week zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Het openbaar vervoer staat altijd garant voor flink wat politieke discussies en heeft dan ook bij veel partijen een plekje in het partijprogramma. Wij zetten de ideeën en beloftes op het gebied van OV van alle partijen die aan de verkiezingen deelnemen op een rij.

Bij de laatste Kamerverkiezingen was het al dan niet hervormen van ProRail nog een heikel punt, deze verkiezingen draait het vooral om de bereikbaarheid van dunbevolkte gebieden, marktwerking en aanbestedingen, de OV-chipkaart en toegankelijkheid. Hieronder een korte analyse. Liever meteen opzoeken wat een bepaalde partij over het OV te zeggen heeft? Kijk hier.

vrijdag 10 maart 2017

Vernieuwde voetgangerstunnel Bergen op Zoom geopend

Een klein feestje in Bergen op Zoom. Regiodirecteur Inés Plasmans va ProRail heeft daar samen met wethouder Patrick van der Velden de vernieuwde voetgangerstunnel met lift geopend.

De voetgangerstunnel op station Bergen op Zoom, daterend uit 1972, was toe aan grote opknapbeurt.  Daarom is de tunnel helemaal gestript, opnieuw betegeld en is er energiezuinige ledverlichting aangebracht. Om de toegankelijkheid te verbeteren is er een lift naar het middenperron gekomen en is bij de entree aan de oostzijde een nieuwe hellingbaan gerealiseerd. In opdracht van de gemeente is ook de trapopgang en hellingbaan aan de centrumzijde helemaal vernieuwd. Deze maatregelen zorgen ervoor dat mensen zoveel mogelijk zelfstandig kunnen reizen.



De vernieuwing van de tunnel is een gezamenlijk project van ProRail en de gemeente Bergen op Zoom. Door werkzaamheden in de tunnel te combineren met de vernieuwing van het voorplein ontstond een win-win situatie voor beide partijen. Zo is er een gezamenlijk ontwerp gemaakt en is het werk uitgevoerd door één aannemer. Beide partijen hebben ook de kosten verdeeld. De gemeente Bergen op Zoom heeft met een provinciale uitvoeringsbijdrage de entree aan het Stationsplein gefinancierd. ProRail heeft namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu de entree aan de oostzijde, de nieuwe lift en de renovatie van de onderdoorgang gefinancierd.

Innovatieve ideeën gezocht om het OV te verbeteren

Idee voor een slimmer OV? Iedereen met hart voor het OV wordt in het kader van 'Slim OV-Idee' uitgedaagd met een origineel idee te komen waarmee het openbaar vervoer wordt verbeterd. Deelnemers maken kans op een prijs van € 5000,- en een uitnodiging van één van de OV-partners om het idee daadwerkelijk te realiseren.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Provincie Zuid-Holland zijn de initiatiefnemers en realiseren Slim OV- Idee met de OV-partners RET, HTM, NS, Connexxion, Arriva en Waterbus. Zij dagen reizigers, studenten en bedrijven uit hun creatieve idee in te dienen op slimovidee.nl. Na acceptatie krijgen de deelnemers van de competitie hulp van professionele businesscoaches. Hiervoor is een speciaal online Slim OV-Idee Community platform gebouwd.

De uiterste inleverdatum is 8 mei 2017, maar hoe eerder het idee ingediend wordt, hoe langer de coaches kunnen helpen om het idee verder aan te scherpen. Alle ideeën maken kans op adoptie door een OV-bedrijf, de winnaar krijgt daar bovenop een prijs van € 5000,-.Rover zal naast andere OV-partijen zitting nemen in de jury.

donderdag 9 maart 2017

OV-surveillanten op alle metrolijnen in Rotterdam

Met ingang van 15 februari zijn op het hele Rotterdamse metrolijnentracé OV-surveillanten aanwezig, van woensdag tot en met zaterdag vanaf 20.00 uur tot de laatste rit. Wethouder Joost Eerdmans (Veiligheid): 'Ik ben erg blij met het inlossen van deze belofte uit het Kendoe-akkoord. De veiligheid vergroten in het OV is een van de speerpunten van dit college. Reizigers in de metro geven aan zich veiliger te voelen wanneer zij een OV-surveillant in de metro zien.' 'Weer een stap in de goede richting die onze metroreizigers opnieuw waarderen met een hoger rapportcijfer,’ vult Pedro Peters, algemeen directeur RET aan. Wethouder Eerdmans en RET-directeur Peters zijn trots op wat de gemeente Rotterdam en de RET gerealiseerd hebben.

Eerdmans: ‘Toen ik in 2014 begon als wethouder gaven reizigers aan zich onveilig te voelen in de Rotterdamse metro in de avonduren. Door rondhangende personen op de stations en gebrek aan toezicht. Doordat we nu op alle Rotterdamse metrotrajectdelen OV-surveillanten hebben, is er meer toezicht en stijgt de trefkans.' Uit onafhankelijk onderzoek naar veiligheidsbeleving in 2016 blijkt dat metroreizigers de veiligheid waarderen met een 7,6, in 2013 was dit een 7,1. Daarnaast waarderen reizigers de aanwezigheid van de OV-surveillanten in de metro met een 7,8. Vanaf 2017 is, op de late uren, van woensdag tot en met zaterdag na 20.00 uur in alle metro’s een OV-surveillant aanwezig.
Inzet OV-surveillanten

 De 85 opgeleide OV-surveillanten verlenen service aan de metroreizigers en spreken reizigers waar nodig aan op hun gedrag.

woensdag 8 maart 2017

Steeds meer spoorvrouwen bij ProRail

Bij ProRail werken veel mannen, maar gelukkig neemt het aantal vrouwen toe. Het aandeel vrouwen in top 80-functies was in 2016 24% en is daarmee gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden, toen 19 procent van de top 80-functies door vrouwen werd bezet. ProRail heeft het Charter Talent naar de Top ondertekend, een publiek commitment met heldere afspraken voor het realiseren van diversiteit in de top. Op dit moment is een op de vier ProRailmedewerkers een vrouw.

Wederom grote groei in aantal ritten met de OV-fiets

In 2016 zijn er maar liefst 2,4 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets. Wederom een substantiële groei ten opzichte van het jaar daarvoor (1,9 miljoen ritten). Sinds de start van OV-fiets in 2008 is het hard gegaan. De OV-fiets is nu al op bijna 300 locaties te huur. Het grootste deel daarvan bij treinstations, maar OV-fiets is ook te huur op diverse OV-knooppunten, bijvoorbeeld op metro- en busstations. De reiziger ervaart de OV-fiets als makkelijk voor het laatste stukje van zijn reis en bijna 90% geeft de OV-fiets een 7 of hoger. Geen wonder dat de vraag naar OV-fiets blijft groeien.

Om aan de grote vraag naar OV-fietsen te voldoen, neemt NS de laatste tijd een groot aantal maatregelen. Zo worden er jaarlijks 1000 nieuwe OV-fietsen besteld en zijn er tijdelijke pop up stores geopend op locaties met ruimte gebrek. Om te voldoen aan de grote klantvraag worden er dit jaar maar liefst 2000 nieuwe OV-fietsen in gebruik genomen en geplaatst op de locaties waar de vraag het aanbod overtreft. Daarnaast heeft NS de OV-fiets checker in de Reisplanner Xtra app geïntroduceerd. Hierin kunnen reizigers zien hoeveel OV-fietsen er nog beschikbaar zijn op een locatie. Er wordt continu aan gewerkt om de beschikbaarheid van OV-fietsen in de applicatie steeds betrouwbaarder te maken. Daarnaast investeert NS de komende jaren ook flink in het verder verbeteren van de operationele processen. Dit alles om OV-fiets nog verder te kunnen laten groeien.

De OV-fiets draagt bij aan het makkelijk van deur tot deur reizen. Uit onderzoek blijkt dat OV-fiets er voor alle reizigers is. De OV-fiets wordt door reizigers van alle leeftijden gebruikt, zowel mannen (60%) als vrouwen (40%). De meeste ritten worden gemaakt in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Om de toegang tot OV-fiets nog laagdrempeliger te maken vraagt NS geen abonnementskosten meer voor OV-fiets. Uit onderzoek bleek namelijk dat de abonnementskosten een drempel vormen om OV-fiets te gebruiken. Om dit te kunnen realiseren is de prijs per OV-fiets rit van 3,35 euro naar 3,85 euro gegaan. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert de introductie van ‘alleen betalen per OV-fiets rit’ voordeel op. Met het makkelijk maken van deur-tot-deur reizen maken we het OV aantrekkelijker en de reiziger tevredener.

dinsdag 7 maart 2017

Ondergrondse fietsenstalling voor 4.000 fietsen in het IJ bij Centraal Station

Er komt een nieuwe fietsenstalling aan de IJzijde van het Centraal Station. In deze ondergrondse stalling is straks plek voor minimaal 4.000 fietsen. De nieuwe stalling vervangt het bekende fietsplatform aan de westkant en de huidige fietspont direct achter CS. Door de fietsen ondergronds te brengen en daar bovenop een wandelboulevard te maken ontstaat veel meer ruimte aan de IJzijde van het station. Onderdeel van de constructie is een aanvaarbescherming, die de fietsenstalling en de kade daarachter beschermt tegen aanvaringen.

De stalling en de boulevard zijn onderdeel van het project Waterfront, waarmee de gemeente de IJzijde van het station verder wil verbeteren. Onderdeel van project Waterfront is ook het realiseren van een goede aansluiting van de fietsenstalling op het huidige Waterplein West (waar de ponten gesitueerd zijn) en het toekomstig Waterplein Oost. Project Waterfront gaat hiervoor varianten en financieringsvoorstellen uitwerken. Naar verwachting wordt hier eind 2017 een besluit over genomen.

Voor de ondergrondse fietsenstalling moet het bestemmingsplan voor het Stationseiland gewijzigd worden. Het ontwerp-bestemmingplan wordt voor de zomer van 2017 ter inzage gelegd. Belanghebbenden kunnen hun zienswijze op de plannen indienen. De definitieve plannen kunnen dan eind 2017 worden vastgesteld.

maandag 6 maart 2017

‘Waar blijven de treinen ’s nachts?’

Die vraag stelde de 11-jarige Jonah Jimmink aan Willem Wever. Het populair-wetenschappelijke televisieprogramma klopte bij NS om het antwoord te krijgen en vanzelfsprekend hielpen we mee met het ontrafelen van dit mysterie.

Op het Haagse rangeerterrein De Binckhorst kregen Jonah, presentatrice Tess Milne en cameraploeg van Willem Wever een inkijkje in de nachtelijke verblijfplaats van treinen. In de kleine uurtjes worden er kleine reparaties uitgevoerd, gaan treinen door de wasstraat, worden ze van binnen schoongemaakt en in de juiste samenstelling klaargezet voor de volgende dag.

De Binckhorst is één van de NS-locaties waar een Technisch Centrum staat. Dat is een soort Wegenwacht voor treinen, waar kleinere reparaties gedaan kunnen worden. Jonah nam ook daar een kijkje en mocht zelfs onder de trein klussen aan het treinstel. NS-medewerkers stonden hem uiteraard bij.  

Het resultaat van Jonah's ontdekkingstocht is op maandag 6 maart om 17.10 uur te zien in de uitzending van Willem Wever op NPO3. En daarna uiteraard via Uitzending Gemist.

Alle regionale dagkaarten 2017 op een rij

Het voorjaar is op komst, een uitstekend moment om er een dagje met het OV op uit te trekken. Sinds de komst van de OV-chipkaart betekent dit voor de reiziger traditioneel het nodige vooronderzoek doen. Want ironisch genoeg bestaat er sinds de komst van "één kaart voor al het OV" juist een tal aan dagkaart(product)en. De meeste dagkaarten zijn alleen in een bepaalde regio en bij één vervoerder geldig en de gebruiksvoorwaarden zijn zeer verschillend. Het dagkaartenoverzicht van Rover helpt u bij het maken van een keuze.

vrijdag 3 maart 2017

Connexxion-chauffeur strak in het pak

Een modernere pasvorm, frisse, witte overhemden en blouses, een sportief jack. De Connexxion-chauffeurs krijgen nieuwe bedrijfskleding. Het nieuwe uniform ziet er professioneel uit en helemaal van nu. De pasvorm is compleet nieuw maar het pak houdt wel de bekende donkergrijze kleur.

Syntus Utrecht verbetert dienstregeling per 5 maart

Busvervoerder Syntus wijzigt in overleg met de provincie Utrecht per 5 maart 2017de uitvoering van een aantal dienstregelingen van buslijnen in de provincie Utrecht. Deze verbetermaatregelen zijn een stap voorwaarts bij de verbetering van de punctualiteit. Met name in de middagspits is er nu sprake van een aantal lijnen die met vertraging rijden of waarvan ritten zelfs uitvallen als gevolg van te grote vertraging. De start van Syntus Utrecht sinds 11 december is niet vlekkeloos verlopen.

Reizigers hadden last van vertragingen, rituitval, gebrekkige informatievoorziening en chauffeurs die de weg niet wisten. Door een slepende juridische procedure had Syntus een voorbereidingstijd van slechts drie weken. Daar heeft de vervoerder nu nog steeds last van.

Vanaf 5 maart introduceert Syntus een nieuw pakket met verbetermaatregelen voor dienstregeling op een aantal lijnen. Ondanks dat geeft Syntus aan de komende tijd nog nodig te hebben om alles op orde te krijgen, waarbij er elke keer nieuwe mijlpalen gehaald worden. De verbetermaatregelen van 5 maart zijn de eerstvolgende stap. Vanaf dit voorjaar stromen de nieuwe bussen in. Chauffeurs raken steeds meer vertrouwd met de nieuwe routes en ook reizigers wennen aan de nieuwe vervoerder.

Wijzigingen per 5 maart 2017

  • Lijn 6, 17 en 217:
Extra rijtijd en betere aansluitingen op de treinen. Minder koppelingen tussen lijnen die van de ene lijn op een andere lijn doorrijden, waardoor vertragingen als een domino-effect ‘doorwerken’.
  • Lijn 202, 203, 204 en 206:
Véél extra rijtijd, zodat bussen op tijd kunnen vertrekken en op tijd aankomen. Extra vroege ritten naar De Uithof en Rijnsweerd.
  • Lijn 107:
Vroege ritten van Montfoort naar Gouda en late ritten van Gouda naar Montfoort stoppen bij meer haltes in Montfoort.
  • Lijn 102:
Alle ritten richting Utrecht CS vertrekken in Harmelen aan dezelfde kant van de weg.
  • Lijn 120:
Alle ritten richting Utrecht CS vertrekken in Breukelen aan dezelfde kant van de weg.
  • Lijn 56:
Punctualiteit verbeteren door niet naar Meander MC te rijden. Extra rijtijd en keertijd om vertragingen op te vangen.
  • Lijn N126:
Extra haltes in Abcoude (viaduct) en Vinkeveen. Rijtijden aangepast voor een betere punctualiteit.
  • Buurtbussen:
Diverse aanpassingen op verzoek van de buurtbusverenigingen.

donderdag 2 maart 2017

Wie wordt de nieuwe busvervoerder in Noord-Holland Noord vanaf medio 2018?

Tot vandaag konden vervoerders zich inschrijven voor de aanbesteding openbaarvervoerconcessie Noord-Holland Noord. Deze nieuwe concessie gaat in op 22 juli 2018 en is voor de duur van 10 jaar. In totaal hebben 4 bedrijven zich ingeschreven: Arriva, Connexxion, EBS en Syntus. De komende weken beoordeelt de provincie de ingediende biedingen zorgvuldig.

De provincie wil niet alleen meer reizigers in de bussen, maar ook meer tevreden reizigers. Om dat te realiseren zijn diverse eisen gesteld aan de biedingen: maatwerkvervoer dat beter en flexibel kan inspelen op de behoeften van reizigers, snel en vaak waar veel vraag is en een passend aanbod waar de vraag laag is. Daarnaast wordt ook gekeken naar duurzaamheid (geluid en minder uitstoot van vervuilende stoffen), materieel en comfort, het op tijd verstrekken van de juiste informatie en het borgen van goede klantcontact mogelijkheden.

Gedeputeerde Staten gunnen naar verwachting in mei 2017 de opdracht. De concessie Noord-Holland Noord betreft de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel. De nieuwe concessie gaat in op 22 juli 2018 tot medio juli 2028. Op dit moment verzorgt Connexxion het busvervoer in Noord-Holland Noord.

NS-medewerker bedenkt snelwasstraat

Een trein die met een gangetje van 1,5 kilometer per uur door de wasstraat gaat. Dat moet sneller kunnen, dacht NS-medewerker Peter Oosterbaan. Hij bedacht een concept voor een snellere wasstraat waar treinen met een snelheid van 20 kilometer doorheen kunnen. Daardoor kunnen per week 150 treinen extra worden gewassen.

Samen met een bedrijf dat treinwasinstallaties maakt is het idee uitgewerkt. Zo was het bijvoorbeeld nodig om borstels te maken die zo snel draaien dat ze de snelheid van de trein kunnen volgen. Ook werd een systeem uitgewerkt dat op de toerit naar de wasstraat zeep op de trein sproeit, zodat dit middel vast kan inwerken. De voorruiten moeten nog wel apart worden gewassen, want op zo’n hoge snelheid is dat machinaal nog niet mogelijk. Maar ook hiervoor wordt nog een oplossing bedacht.

Vorige week werd de laatste hand gelegd aan zo’n snellere wasstraat op het Haagse rangeerterrein De Binckhorst. Eerder werd de vinding in Enschede en in Leidschendam in de praktijk gebracht, terwijl op een later moment ook Roosendaal een snelwasstraat krijgt.

De vier nieuwe wasstraten komen naast de 11 bestaande en zorgen ervoor dat NS de doelstelling kan blijven waarmaken om een trein minstens één keer per week aan de buitenkant te wassen. De nieuwe wasstraten zijn zeer welkom, omdat de planning van de bestaande wasstraten steeds meer een puzzel werd. Dat komt omdat  treinen tegenwoordig meer uren per dag blijven rijden dan voorheen. Ook het nachtelijk rangeren naar wasstraten op het drukke Nederlandse spoor vormde steeds meer een uitdaging. De wasstraat op eindstation Enschede kan trouwens ook overdag tijdens de treindienst worden gebruikt, als de trein daar keert.
Duurzaam
De snelle wasstraten zijn duurzamer dan de bestaande wasinstallaties. In plaats van sterkere schoonmaakmiddelen wordt in de nieuwe wasstraten namelijk alleen gewassen met zeep. Daarnaast werken de snelle wasstraten met een computersysteem dat controleert of de trein daadwerkelijk volgens planning gewassen moet worden. Dit voorkomt verspilling van energie en schoonmaakmiddelen/water.

woensdag 1 maart 2017

Dubbeldekkers tussen Emmen en Groningen

Het OV-bureau Groningen Drenthe wil eenmalig een bedrag van zes miljoen euro uittrekken voor dubbeldekkers op de drukke lijn Emmen-Groningen. Het OV-bureau heeft vandaag de hoofdlijnen van haar plannen voor 2018 en volgende jaren bekend gemaakt. "We willen de aanhoudende reizigersgroei van de afgelopen jaren blijven faciliteren", laat het bureau weten.

Maurice Unck per 1 juni 2017 nieuwe directeur RET

De aandeelhouders van de RET (de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) hebben besloten Maurice Unck met ingang van 1 juni 2017 te benoemen tot statutair directeur van de RET NV. Maurice Unck volgt Pedro Peters op, die na 12 jaar de RET verlaat.

Maurice Unck (43 jaar) was de afgelopen drie jaar onder andere lid van de Executive Committee van de NS. Hij heeft een lange staat van dienst in de OV-sector. Zo was hij onder meer directeur Onderhoud & Service bij NedTrain. Daarvoor was hij commercieel directeur in de regio Noordoost en directeur Bedrijfs- en Productontwikkeling bij NS.