woensdag 26 april 2017

Koningsdag – verschillende omleidingen

Op 27 april vieren we Koningsdag. Gemeente Utrecht begint al de dag ervoor vanaf 16:00 met opbouwen. Daarom moeten de bussen woensdag 26 april 16:00 t/m donderdag 27 april 22:00 verschillende omleidingen rijden. Op Koningsdag zelf rijdt U-OV de dienstregeling als op zaterdag.

Lijnen 1, 3, 4, 5, 6 en 27
Vanaf woensdag 26 april 18:00 t/m donderdag 27 april 22:00: halte Sint Jacobsstraat vervallen. Vervangende haltes Utrecht CS en Oudenoord.

Lijnen 2 en 22
Vanaf woensdag 26 april 16:00 t/m donderdag 27 april 22:00: lijnen vervallen geheel. De binnenstad is alleen lopend bereikbaar.

Lijn 8
Vanaf woensdag 26 april 16:00 t/m donderdag 27 april 22:00: haltes Vredenburg, Neude, Janskerkhof, Stadsschouwburg en Maliebaan vervallen. Vervangende haltes: Utrecht CS en Burgemeester Reigerstraat.

Lijn 14
Vanaf woensdag 26 april 16:00 t/m donderdag 27 april 22:00: haltes Vredenbrug en Sint Jacobsstraat vervallen. Stap op halte Moskeeplein over op lijn 18, 19, 28, 37, 38 of 39 naar Utrecht CS en loop vanaf daar naar het centrum.

Lijnen 27, 28, 51, 52, 53, 74 en 77
Vanaf woensdag 26 april 16:00 t/m donderdag 27 april 22:00: haltes Vredenburg, Neude, Janskerkhof en Stadsschouwburg vervallen. Vervangende haltes: Utrecht CS en tijdelijke halte op de Wittevrouwensingel.

Lijnen 7 en 55
Vanaf woensdag 26 april 16:00 t/m donderdag 27 april 22:00: haltes Vredenburg, Neude, Janskerkhof, Voorstraat en Stadsschouwburg vervallen. Vervangende haltes: Utrecht CS en Wittevrouwenbrug.

dinsdag 25 april 2017

Lik op stuk bij overlast in openbaar vervoer provincie

Wie overlast veroorzaakt in de bussen en trams van U-OV loopt vanaf nu het risico een gepeperde rekening te betalen. Bovenop de reguliere boete kunnen de kosten oplopen tot een extra bedrag van ruim 300 euro. 

De Utrechtse vervoerder heeft daarover op 20 april afspraken gemaakt met de Politie Midden-Nederland.

De samenwerking  met de politie maakt het mogelijk om direct na aanhouding  een reiziger te confronteren met de rekening van de veroorzaakte kosten voor de afhandeling van het incident. 
Steun provincie

Deze nieuwe maatregel sluit aan bij de aanpak van de provincie Utrecht die erop is gericht de sociale veiligheid in bus en tram te versterken.

maandag 24 april 2017

Gesloten poortjes geen obstakel voor treinreizigers in Utrecht

NS kijkt tevreden terug op de driedaagse proef met gesloten poortjes op station Utrecht Centraal. Tientallen medewerkers stonden de afgelopen dagen klaar om reizigers met vragen op weg te helpen, maar zagen dat de meeste reizigers geen probleem hebben om te wennen aan de nieuwe situatie. Ook vergeten reizigers niet meer om in of uit te checken.

Nog niet iedereen is bekend met de mogelijkheid om het station via de passage over te steken. De overdekte passage zonder poortjes strekt zich uit van Jaarbeurs- tot centrumzijde en net als in de hal zijn er diverse winkeltjes. Ook voor een bezoek aan de horeca op het balkon boven de hal hoef je de poortjes niet te passeren.

Afscheid nemen bij de trein is voor sommigen toch romantischer dan bij de poortjes. Bezoekers met een OV-chipkaart met NS-product en voldoende saldo werden gewezen op de mogelijkheid om binnen het uur weer kosteloos uit te checken, handig als je iemand uit wil zwaaien.

Kabinet verlaagt leeftijdsgrens buschauffeurs

De ministerraad heeft op voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu besloten de leeftijdsgrens voor het behalen van een rijbewijs voor de bus te verlagen naar 18 jaar. De maatregel is nodig om te zorgen voor voldoende nieuwe buschauffeurs.

Tussen 2011 en 2017 is met positief resultaat al geëxperimenteerd met de verlaging van de leeftijdsgrens. Nu varieert de minimumleeftijd - afhankelijk van de situatie - tussen de 21 en 24 jaar.

vrijdag 21 april 2017

Landelijke test met smartphone als ov-chipkaartvervanger

De openbaar-vervoerbedrijven, Translink, KPN en Vodafone willen toch nog voor de zomer tienduizenden gebruikers van een simkaart met NFC-chip voorzien om inchecken met hun smartphone mogelijk te maken.

Tientallen reizigers kunnen straks bij HTM-trams in Den Haag al met hun smartphone inchecken.

Provincie Utrecht vernieuwt halte-informatie

Reizigers in het openbaar vervoer van de provincie Utrecht profiteren vanaf 2018 van een vernieuwd informatiesysteem. Ruim 500 haltes krijgen dan nieuwe reisinformatiepanelen met actuele aankomsttijden van de bus en tram.

De provincie vervangt de panelen niet alleen. maar grijpt dit moment ook aan om de reisinformatie in het openbaar vervoer te optimaliseren. Steeds meer reizigers raadplegen daarvoor deze panelen die op de haltes staan.

Om de voordelen van het nieuwe systeem zo goed mogelijk te benutten, zal de provincie Utrecht informatiepanelen verplaatsen van haltes die nu weinig gebruikt worden naar haltes met meer reizigers. De totale investering bedraagt ruim 5,3 miljoen euro.

donderdag 20 april 2017

Sneller naar huis met nieuw station Boskoop

Half april begint de bouw van station Boskoop Snijdelwijk. Het nieuwe station moet de woonwijken Snijdelwijk en Waterrijk, MFC De Plataan en de omgeving Zwarte Pad beter bereikbaar maken met de trein.

Het station komt op het traject tussen Alphen aan den Rijn en Gouda te liggen.

Op hetzelfde traject is onlangs begonnen met de bouw van een nieuw station in Waddinxveen.

woensdag 19 april 2017

Slimme paal biedt fietsers een 'groene golf'

De radarpaal Flo maakt de 'groene golf' voor fietsers mogelijk. Aan symbolen zie je of je harder of zachter moet fietsen om groen licht te krijgen.

Flo, dat vandaag in Utrecht is gepresenteerd, wordt gekoppeld aan het stoplicht en weet wanneer het licht op groen en rood springt.

Met behulp van vier symbolen wordt aangegeven hoe je moet fietsen. Haas is 'fiets sneller', schildpad is 'fiets langzamer', duimpje omhoog is 'blijf zo fietsen' en de koe betekent 'je haalt het groene licht niet'.

Betere treinverbindingen in provincie Antwerpen

Om de mobiliteitsproblematiek mee de baas te kunnen, focust de NMBS in Antwerpen met haar nieuwe vervoersplan op een beter voorstedelijk net, met frequentere verbindingen.

Ook het reizigerscomfort moet verbeteren, met onder meer honderden extra parkeerplaatsen.

In december start de NMBS met een nieuw vervoersplan voor de periode eind 2017-eind 2020. Het plan voorziet voor Antwerpen frequentere verbindingen.

Meer ruimte op perrons van station Schiphol

Veel reizigers pakken de trein op Schiphol Airport, vaak met koffers en bagage. ProRail heeft ruimte gemaakt op het drukke 1e perron, door de aanleg van extra roltrappen.

Op station Schiphol Airport is de capaciteit van de perrons en opgangen naar Plaza vergroot om het groeiend aantal reizigers beter te kunnen faciliteren. Om ruimte te maken zijn nieuwe roltrappen aangelegd op het 1e perron.

Daarnaast heeft ProRail nog een aantal maatregelen genomen:
• Er is meer ruimte op het perron gecreëerd door het verkleinen van technische ruimten bij (rol)trapopgangen.
• De hellingbaan aan de zuidkant van het 1e perron en de roltrap is omgebouwd naar een vaste trap die meer ruimte biedt aan reizigers.
• Obstakels zijn van de perrons verwijderd waardoor er meer ruimte ontstaat op de perrons.
• Er komen er perronverwijsborden op Schiphol Plaza ten behoeve van een betere spreiding van reizigers op het perron.

dinsdag 18 april 2017

Provincie experimenteert met robotbusjes

De provincie Groningen experimenteert in mei met zelfrijdende busjes. In de Eemshaven wordt op een afgezet terrein geoefend met busjes van verschillende leveranciers.

Met een simulator wordt momenteel gekeken hoe de voertuigen reageren op veranderende weersomstandigheden en verkeerssituaties.

Het voertuig van EasyMile, een van de leveranciers, gaat later dit jaar naar Loppersum. Daar wordt het getest in combinatie met het 5G-netwerk.

Opening HOV2: busstation Woensel en Europalaan in Nuenen

Op woensdagmiddag 19 april openen wethouder Jansen uit Nuenen en wethouder Visscher uit Eindhoven twee belangrijke delen van HOV2: de Europalaan in Nuenen en het busstation Woensel in Eindhoven.

HOV2 is de Tweede Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn in de regio en biedt de reiziger snel, frequent, comfortabel en betrouwbaar vervoer: een goed alternatief voor de auto.

De opening van het busstation vindt plaats rond 15.00 uur. Een uur later wordt de naam voor het beeld op de rotonde in Nuenen ter plekke bekend gemaakt.

Wunderline belangrijk voor regionale samenwerking

Een goede spoorverbinding tussen Groningen en Bremen is belangrijk voor de economie en het toerisme in Noord-Nederland en Noord-Duitsland. Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse instituut voor regionale economie CIMA, dat op 30 maart werd gepresenteerd tijdens een bijeenkomst over de Wunderline in Oldenburg.

De Wunderline is de benaming van het project waarin Nederlandse en Duitse overheden, organisaties en bedrijven werken aan de verbetering van de spoorlijn Groningen-Bremen.

Bij het project Wunderline zijn betrokken de provincie Groningen, Groningen Seaports, de Landkreis Leer, Industrie und Handelskammer (IHK) Ostfriesland und Papenburg en rederij AG Ems. De komende jaren wordt er in het project gewerkt aan een kortere reistijd, meer comfort in de treinen en een betere toegankelijkheid van de stations. Daarnaast gaan er meer en snellere treinen rijden, waarbij ook wordt gekeken naar de inzet van 'groene' treinen.

zaterdag 15 april 2017

NS past Groepsretour aan na misbruik

Tussenhandelaren verdienen op grote schaal geld aan Groepsretour, verschillende media maakten hiervan vorige maand melding.

Bij zo’n twee miljoen euro aan verkochte kaartjes denkt NS aan mogelijk misbruik. Ook zijn er oplichters actief die verkochte kaartjes niet leveren, met gedupeerde klanten als gevolg. NS ziet zich hierdoor gedwongen om gebruik van het Groepsretour aan te passen.

NS Groepsretour is een kaart voor groepen die er samen een dagje op uit gaan. Bij het huidige Groepsretour is het mogelijk om als groep van verschillende stations te vertrekken. Dat maakt bemiddeling en doorverkoop aantrekkelijk. Met ingang van vandaag is dit aangepast. Het vertrek- en aankomststation zijn voortaan voor alle leden van een groep gelijk. Misbruik wordt op deze manier beperkt.

vrijdag 14 april 2017

Gratis OV-dagkaart voor toeristen

Boven in de uitkijktoren in Bakkeveen kregen toeristen Grietje en Pim Bruin vrijdag 14 april de eerste FryslânCard overhandigd door gedeputeerde Kielstra. Een toepasselijke plek aangezien toeristen met deze gratis OV-dagkaart meer van Fryslân kunnen zien.

Vanaf zondag 16 april ontvangen gasten die verblijven in het Friese merengebied of in het Drents-Friese Wold de FryslânCard bij verschillende verblijfsaccommodaties.

Elke toerist die verblijft in de gemeente Fryske Marren, Súdwest-Fryslân, Opsterland of Ooststellingwerf krijgt bij een overnachting de gratis OV-dagkaart aangeboden. Hiermee kunnen zij één dag gratis met het openbaar vervoer in Fryslân reizen. De kaart is te gebruiken in bussen en treinen van Arriva in heel Fryslân en geldig tot eind 2018. Het gaat eerst om een pilot in bovenstaande vier gemeenten.

Arriva heeft de FryslânCard ontwikkeld en voert de proef uit. De kaart is van half april tot eind oktober verkrijgbaar bij de ruim 130 deelnemende hotels, B&B’s, jachthavens en campings in de vier gemeenten.

Meer HTM trams toegankelijk voor iedereen

Sinds 3 april 2017 rijden de nieuwe trams van HTM op het traject van tram 15 tussen Nootdorp en het centrum van Den Haag. Met de komst van de brede, laagvloerse tram op deze lijn zijn 8 van de 12 tramlijnen rolstoeltoegankelijk.

In november 2015 introduceerde HTM de nieuwe stadstram van het type Avenio op lijn 2. Inmiddels rijdt de nieuwe tram op de lijnen 9, 11, 17. Vanaf 3 april dus ook op lijn 15. HTM heeft - dankzij opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) - in totaal 60 nieuwe stadstrams aangeschaft.

De nieuwe stadstram is langer en breder en goed toegankelijk voor minder validen en reizigers met een kinderwagen of rolkoffer.

HTM beschikt over te weinig nieuwe trams om er de dienstregeling ook op lijn 2 volledig mee te kunnen uitvoeren. Om zoveel mogelijk minder valide reizigers de voordelen te bieden om met een laagvloerse tram te kunnen reizen, kiest HTM ervoor om op lijn 2 met twee typen te rijden: RandstadRail en nieuwe tram.

Alhoewel beide tramtypen breed en laagvloers zijn, zijn er wel verschillen. Zo mag een fiets op bepaalde tijden mee met RandstadRail, maar is dat niet mogelijk in de nieuwe tram. HTM heeft een folder uitgegeven, waarin de overeenkomsten én de verschillen tussen de twee trams overzichtelijk op een rij staan.

donderdag 13 april 2017

NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren, toch boetes

Er zit een stijgende lijn in de prestaties van NS en ProRail op het spoor. Zo verbeterde de reisinformatie en was de impact van werkzaamheden en storingen voor treinreizigers en goederenvervoerders kleiner dan voorheen. Op de hogesnelheidslijn (HSL) ging het nog niet goed genoeg. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) legt NS en ProRail daarom samen voor 2,3 miljoen euro aan boetes op. Dit geld moet ten goede komen aan de reiziger. Dijksma heeft consumentenorganisaties daarom gevraagd mee te denken over de besteding van het geld. Dit schrijft zij vandaag aan de Tweede Kamer.

NS moet 1,25 miljoen euro betalen omdat afspraken over de zitplaatskans van reizigers op de HSL en het percentage reizigers op deze lijn dat op tijd op bestemming aankwam in 2016 onvoldoende zijn nagekomen. ProRail krijgt een boete van 1,05 miljoen euro, omdat op de HSL in dat jaar minder treinen op tijd aankwamen dan afgesproken.

Staatssecretaris Dijksma: ‘Over de hele linie presteerden NS en ProRail in 2016 beter dan de jaren daarvoor. Maar de HSL blijft helaas voor beiden een achilleshiel. Dit moet écht beter. Want net als op de rest van het spoor hebben reizigers op deze lijn recht op een trein die op tijd rijdt en een grote kans op een zitplaats.’

Hoewel het oordeel van reizigers over de HSL relatief goed is en het aantal reizigers in de IC Direct snel toeneemt, is op de HSL nog het nodige te verbeteren. Zo is de kans op een tweede klas zitplaats voor reizigers in de drukste spitstrein van de dag lager dan afgesproken. En hoewel in de tweede helft van 2016 meer reizigers op tijd op hun bestemming aankwamen, was deze verbetering niet genoeg om de slechte score hierop van het eerste half jaar te compenseren. Beide prestatieafspraken zijn door NS niet nagekomen, wat leidt tot boetes van respectievelijk 750.000 euro en 500.000 euro.

Het is de tweede keer op rij dat NS onderpresteert op de afgesproken zitplaatskans op de HSL. Als uit de nu lopende marktverkenning blijkt dat samenwerking met een andere vervoerder kan leiden tot een betere HSL verbinding voor reizigers, dan zal NS zich op deze samenwerking moeten voorbereiden. In de zomer is bekend of dit het geval is.

Op het hoofdrailnet zitten de prestaties van NS in de lift. Zo blijft het bedrijf de reisinformatie verbeteren, is de Wifi capaciteit in Intercity’s verdrievoudigd en wordt het treinverkeer steeds duurzamer. In 2016 reed 73 procent van de NS treinen op groene stroom, vanaf 1 januari 2017 is dit zelfs 100 procent. Samen met ProRail maakt NS veel werk van het verbeteren van de toegankelijkheid van het spoor voor reizigers met een beperking. Om de drukte in spitstreinen verder te verminderen, is het belangrijk dat NS de schouders er flink onder blijft zetten – zoals al gebeurt met de versnelde instroom van nieuwe treinen.

ProRail moet een boete van 1,05 miljoen euro betalen, omdat op de HSL in 2016 minder treinen op tijd kwamen dan afgesproken. De spoorbeheerder zal, samen met NS, moeten sturen op een betere punctualiteit. Vanaf 2017 worden beide partijen hier ook gezamenlijk verantwoordelijk voor gehouden. Het maakt voor de reiziger immers niet uit door welke oorzaak hij of zij vertraagd is.

In 2016 reden ook minder goederentreinen op tijd dan afgesproken. ProRail heeft aangegeven een boete hiervoor niet rechtvaardig te vinden, omdat werkzaamheden rondom Utrecht, op de Betuweroute en snelheidsbeperkingen op de Moerdijkbrug van grote invloed zijn geweest op de punctualiteit. De staatssecretaris is het hiermee eens, maar benadrukt dat de spoorbeheerder er alles aan moet doen om te zorgen dat in 2017 meer goederentreinen op tijd rijden.

Bij ProRail is in 2016 op veel gebieden sprake geweest van verbetering. Zo is de financiële beheersing nu meer op orde en worden belanghebbenden beter geïnformeerd over werkzaamheden en storingen. Dit zorgt ervoor dat de impact hiervan voor reizigers en verladers kleiner is dan voorheen. Ook is hard gewerkt aan de voorbereiding van het spoor door Vught, zodat vanaf eind dit jaar spoorboekloos gereden kan worden tussen Amsterdam – Utrecht - Eindhoven.

Op 1 januari 2015 gingen de huidige concessies, contracten, van NS en ProRail op het Nederlandse spoornetwerk in voor een periode van tien jaar. Als concessieverlener stuurt de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de vervoerder en spoorbeheerder aan op het leveren van een zo goed mogelijk spoor voor reizigers en verladers. Als de afgesproken doelen niet gehaald worden, kunnen NS en ProRail boetes krijgen van respectievelijk maximaal 6,5 miljoen euro en 2,75 miljoen euro per jaar. Deze boetes komen altijd ten goede aan de reiziger.

ProRail werkt aan het spoor tijdens paasweekend

ProRail werkt komend paasweekend onder meer rond Diemen. De werkzaamheden starten in de nacht van donderdag 13 op vrijdag 14 april. Op dinsdag 18 april om 5.00 uur wordt het treinverkeer weer hervat.

Dit betekent dat er in het weekend geen treinverkeer mogelijk is tussen Weesp – Amsterdam Muiderpoort en Weesp – Amsterdam RAI/Amsterdam Bijlmer Arena. NS zet stop- en snelbussen in. Reizigers moeten rekening houden met omreizen, extra overstappen of gebruikmaken van bus of metro. Extra reistijd bedraagt tussen 15 en 30 minuten. NS adviseert reizigers om voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen. Op de stations wordt extra servicepersoneel ingezet om reizigers te assisteren.
 
Reisinformatie
NS zet snel- en stopbussen in:
- tussen Weesp-Amsterdam Centraal: hoogfrequente snelbussen
- tussen Weesp-Amsterdam Bijlmer ArenA: stopbussen (via Diemen Zuid-Duivendrecht)
- tussen Weesp-Muiderpoort stopbussen
- tussen Amsterdam Muiderpoort-Amsterdam Sciencepark: pendelbusje

Omreisroutes
- reizigers tussen Lelystad-Almere-Schiphol: reizen om via Amsterdam Centraal
- reizigers tussen Zwolle-Amersfoort-Hilversum-Schiphol: reizen om via Utrecht Centraal
- reizigers tussen Lelystad-Amsterdam Bijlmer ArenA: reizen om via Utrecht Centraal

Voor actuele reisinformatie en reisadviezen kunnen reizigers terecht op www.ns.nl of eenmaal onderweg op m.ns.nl. Ook kunnen zij de Reisplanner Xtra app downloaden. Voor een persoonlijk reisadvies zijn onze servicemedewerkers op het station beschikbaar.

Werkzaamheden rond Diemen
ProRail plaatst vier hogesnelheidswissels (langste deel 38 m lang en 38 ton zwaar) bij Diemen, om ruimte te maken voor meer treinen. Het hijsen van de wissels vindt plaats vanaf de A9. Hiervoor is van donderdag 13 april 23.00 uur tot zondag 16 april 09.00 uur de verbindingsboog van de A9 naar de A1 richting knooppunt Watergraafsmeer afgesloten. Meer informatie is te vinden op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat: bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl.

Ook voert ProRail diverse werkzaamheden uit rondom stations Diemen en Diemen Zuid.

Overige werkzaamheden in het paasweekend
In het paasweekend wordt tevens gewerkt op de volgende trajecten. Hierdoor rijden er bussen in plaats van treinen.

    Groningen - Hoogeveen: 16 t/m 30 april
    Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal/Breda: 15 t/m 17 april
    Venlo - Horst-Sevenum: 15 t/m 17 april

Arriva zet extra treinen en bussen in voor evenement ‘The Passion’

Op donderdag 13 april vindt in Leeuwarden The Passion plaats. Arriva zet extra treinen en langere treinen in. Ook worden er indien nodig extra bussen ingezet.

Na afloop van het evenement worden extra treinen ingezet om je weer thuis te brengen. Naast dat er langere treinen worden ingezet, rijden er drie extra treinen naar Sneek, Harlingen en Groningen. Deze treinen vertrekken om:
  • 22.41 uur Leeuwarden-Sneek
  • 22.44 uur Leeuwarden-Harlingen
  • 22.50 uur Leeuwarden-Groningen
Ook rijdt de trein van 22.21 uur naar Sneek door tot Stavoren. Zorg voor voldoende saldo op je OV-chipkaart of schaf vooraf een e-ticket aan. Dit voorkomt lange wachtrijen bij de automaten of het station.

woensdag 12 april 2017

Sluiting fietsenstalling oostzijde station Assen

Van 16 april tot en met 30 april rijden er geen treinen tussen Groningen en Hoogeveen.
ProRail werkt in die periode 24 uur per dag aan de sporen, wissels, perrons, perrontunnel en bovenleidingen. 

Daarbij gebruiken zij de onbewaakte fietsenstalling aan de Oosterparallelweg voor de opslag van materiaal. Van 16 april t/m 3 mei is het daarom niet mogelijk hier fietsen, brommers en scooters te stallen.

Na 13 april worden achtergebleven vervoersmiddelen in de stalling verwijderd. 

Aangepast treinverkeer tussen Groningen-Hoogeveen

Van 16 tot en met 30 april verbetert ProRail het spoor bij Assen. Er is dan geen Treinverkeer mogelijk tussen Groningen en Hoogeveen. NS zorgt dat u tussen deze stations toch kunt blijven reizen door inzet van bussen.

Hoe verzorgt NS de reis?

Tussen Groningen en Hoogeveen kunt u reizen met NS-bussen

Tussen Groningen en Assen en tussen Assen en Hoogeveen rijden snelbussen. En er rijden rechtstreekse snelbussen tussen Groningen en Hoogeveen (dus zonder tussenstop in Assen)

Tussen Groningen en Hoogeveen rijden stopbussen (stoppen niet op Groningen Europapark)

De NS-bussen stoppen niet op Groningen Europapark; van/naar Groningen Europapark kunt u reizen met Qbuzz lijn 5 of Arriva-trein. Reizigers die ingecheckt zijn bij NS hoeven niet extra in- of uit te checken bij Arriva of Qbuzz.
  
De NS-stopbussen stoppen niet bij station Haren zelf, maar bij het verderop gelegen transferium. Tussen het transferium en station Haren rijdt een pendelbus.

De extra reistijd is 15 tot 45 minuten

Busvertrekplaatsen

    Groningen: Voorzijde station
    Haren: pendelbus vanaf voorzijde station naar transferium
    Assen: Stationsplein, voorzijde station
    Beilen: Stationslaan, voorzijde station
    Hoogeveen: Stationsplein, voorzijde station
    NS-personeel is aanwezig op de NS-stations om u de weg te wijzen.

Geldig vervoerbewijs
Reizigers die gebruik maken van vervangend vervoer met een NS-bus, hebben een geldig vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist men net zoals met de trein. In- en uitchecken kan op het betreffende treinstation, ook als de reis begint of eindigt met een trein-vervangende bus.

dinsdag 11 april 2017

Werkzaamheden tijdelijke tramhalte Vijzelstraat in Amsterdam

Op 10 april is de GVB gestart met de aanleg van een tijdelijke tramhalte Muntplein. De halte komt in de Vijzelstraat ter hoogte van Carlton (stad-uit) en Pathé (stad- in). Deze tijdelijke tramhalte wordt op 22 april in gebruik genomen.

De tramlijnen 16 en 24 stoppen dan niet meer bij de Keizersgracht, maar voortaan ter hoogte van Muntplein. De halte Keizersgracht, bij de Bazel, wordt verwijderd.

In 2015 heeft de gemeenteraad besloten de tramhalte Muntplein op te heffen en deze in het ontwerp van de Vijzelstraat samen te voegen met de tramhaltes in de Vijzelstraat. Dit heeft geleid tot een nieuw haltepaar tussen het Muntplein en de Herengracht.

In maart 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met het ontwerp van de Vijzelstraat waarbij de tramhalte richting Centraal Station (stad-in) tussen Reguliersdwarsstraat en Herengracht wordt gelegd. De tramhalte stad-uit komt tussen Muntplein en Reguliersdwarsstraat. Deze halte wordt aangelegd tijdens de herinrichting van de Vijzelstraat die in 2019 begint. Tot die tijd kunnen reizigers gebruik maken van de halte bij Pathé en Carlton.

Volgens planning keert vanaf 18 april 2017, tram 24 weer terug. Tram 24 gaat extra frequent rijden en vervangt lijn 16. Lijn 16 rijdt tot november 2017 niet in verband met de herinrichting van de Lairessestraat. Tram 24 rijdt net als vroeger rechtdoor in de Ferdinand Bolstraat richting Ceintuurbaan. Vanaf half november 2017 tot het moment dat de Noord/Zuidlijn gaat rijden, in juli 2018, rijden dan zowel tram 16 als 24.

maandag 10 april 2017

'Overheid moet ingrijpen tegen overvolle treinen Groningen-Zwolle'

Onacceptabel. Dat vindt de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper van de huidige situatie rond de overvolle treinen op het traject Groningen-Zwolle en omgekeerd.

Gräper meent dat de toezichthouder van de NS, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, moet ingrijpen.  'Dit is geen acceptabele situatie. Daarom heb ik de NS aangegeven dat ze met een oplossing moeten komen', stelt Gräper.

Inwoners Gooise Meren klagen over afgeslankte dienstregeling NS

Er zijn zo'n zestig klachten van inwoners van Gooise Meren binnengekomen bij de gemeente. Dit nadat Gooise Meren onlangs aankondigde actie te gaan ondernemen richting de Nederlandse Spoorwegen om weer meer treinen te laten stoppen op de Bussumse stations.

De klachten hebben vooral betrekking op de avond- en nachtdienstregeling. Waar er voor de invoering van het nieuwe dienstregeling in december vorig jaar tenminste vier treinen per uur vertrokken, is dit aantal nu gehalveerd.

vrijdag 7 april 2017

Rover sceptisch over reizigersgroei R-net Leiden-Zoetermeer

Rover-afdeling Holland Rijnland is sceptisch over de zogenaamde reizigersgroei op Rnet lijn 400. De Rover-afdeling geeft een andere lezing van de cijfers en waarschuwt voor het schrappen van bushaltes ten behoeve van Rnet-lijnen.

 In 2015 is Rnet lijn 400 ingevoerd op de buslijn Leiden-Zoetermeer. Daarbij is de ontsluitende lijn via Zoeterwoude Dorp opgeheven.

Volgens een door de provincie Zuid-Holland gepubliceerd rapport is daardoor het aantal reizigers toegenomen. Analyse van dit rapport door Rover Holland Rijnland leert echter dat die relatie niet gelegd mag worden.

donderdag 6 april 2017

Onderzoek ProRail en NS naar stroomuitval Amsterdam

In de vroege ochtend van 17 januari 2017 valt in grote delen van Amsterdam de stroom uit. Door het wegvallen van de 150 KV-stroom van Tennet wordt ook het spoor getroffen: de voeding van seinen, wissels en bovenleiding valt ook uit. Hierdoor is treinverkeer onmogelijk. Veel reizigers worden getroffen en in de loop van de middag komt het treinverkeer weer goed op gang. Tennet doet een eigen onderzoek naar de oorzaak van de stroomstoring. ProRail en NS hebben samen het verloop van het incident onderzocht en waar nodig verbeteracties al in gang gezet.

De stroom valt uit om 04.19 uur in grote delen van Amsterdam. De batterijen, die bij stroomuitval zorgen voor de eerste opvang van treinbesturingssystemen op de verkeersleidingspost Amsterdam en het besturingscentrum van ProRail en NS raken uitgeput. Dit komt omdat het noodstroomaggregaat niet opstart. De aggregaat zou bij stroomuitval de voeding van deze batterijen moeten overnemen. Hierdoor vallen vanaf 04.40 uur de systemen op het treinbesturingscentrum uit. Zodra dit wordt gesignaleerd wordt de onderhoudsaannemer gewaarschuwd die om 05.25 uur het noodstroomaggregaat handmatig opstart.

Omstreeks 11.00 uur wordt besloten om vanaf 14.00 uur het opstartplan in werking te laten treden. Die tijd is nodig om data betrouwbaar te maken en gebruik te kunnen maken van actuele data van personeelsdiensten. Om 15.00 uur is het beeld dat landelijk 75% van de treinen conform het aangepaste opstartplan rijdt en in de brede randstad 50% van de treinen. Omstreeks 18.00 uur rijdt landelijk 90% van de treinen en in de brede randstad75%. Omstreeks 21.00 uur rijdt de treindienst volledig conform het aangepaste plan.

ProRail en NS hebben samen het verloop van het incident onderzocht en op basis van de voorlopige onderzoeksresultaten zijn de onderstaande verbeteracties al in gang gezet.
  • NS en ProRail ontwikkelen werkwijzen die een snellere opstart van de treindienst mogelijk maken. Het lopende verbeterprogramma van Be-en Bijsturing Treindienst wordt hiermee belast.
  • ProRail bewaakt meldingen met betrekking tot storing en/of uitval van de stroomvoorziening en inschakelingen van de Uninterruptible Power Supply (UPS’n) en/of Noodstroom Aggregaat (NSA) beter door deze te prioriteren en digitaliseren.
  • ProRail doet een extra controle op de noodstroomvoorziening op de verschillende locaties en voert indien nodig een upgrade uit.
  • ProRail ontwikkelt een werkwijze waarbij elke post in staat is om de noodstroomvoorziening handmatig aan te zetten (in het geval de bediening op afstand faalt) om niet afhankelijk te hoeven zijn van de aanrijdtijd van de onderhoudsaannemer.
  • Medewerkers worden getraind hoe om te gaan met het inloggen in systemen in situaties van incidenten. Hier blijkt behoefte aan te zijn doordat bij herstel van de energievoorziening problemen ontstonden.

Ruim 1,8 miljoen voor fietspaden regio Sittard

De Provincie Limburg steekt ruim 1,8 miljoen euro subsidie in de verbetering en aanpassing van verschillende fietspaden in Stein, Schinnen en Sittard-Geleen. Het grootste deel van het subsidiebedrag vloeit naar de verbreding van de brug over het kanaal bij Berg aan de Maas. Hier wordt een extra fiets- en voetpad aangelegd.

Verder kunnen nog 17 geplande aanpassingen van de fietspaden in Sittard-Geleen, Stein en Schinnen rekenen op een provinciale bijdrage. Zo gaat er € 135.000 naar de aanleg van een fietsroute door het stadspark in Sittard en € 100.000 naar een vrijliggend fietspad tussen Meers en Stein. Ruim twee ton gaat naar Schinnen voor onder meer twee fietsstraten in Heisterbrug en Wolfhagen.

Behalve de bijdragen voor de verbetering van fietspaden gaat bijna een half miljoen euro subsidie naar projecten die de bereikbaarheid moeten verbeteren. Meest in het oog springt de aanleg van een rotonde aan de Postbaan/Heidekampstraat in Stein waarvoor de provincie € 144.000 uittrekt.
Bijna € 23.000 provinciale subsidie vloeit naar projecten om het gedrag van verkeersdeelnemers te beïnvloeden. Het gaat dan om een projecten waarbij de ANWB, VVN en ROVL betrokken zijn zoals verkeerslessen voor jonge automobilisten, fietsverlichtingsacties, cursussen voor jonge automobilisten en senioren, de opleiding van verkeersbrigadiers en verkeersquizzen voor kinderen.

Gedeputeerde Eric Geurts van Verkeer en tevens voorzitter van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) laat weten dat dat hij het belangrijk vindt om te investeren in goede voorzieningen en veiligheid. “Vooral fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer. Deze doelgroep verdient dan ook wat extra aandacht.”

De subsidies worden overgemaakt naar de gemeente Sittard-Geleen, die optreedt als coördinator in het Regionaal Mobiliteits Overleg (RMO) Stein/Schinnen/Sittard-Geleen. Bij het RMO komen de subsidieaanvragen binnen voor de diverse mobiliteits- en verkeersprojecten.

dinsdag 4 april 2017

Binnenstad Arnhem beter bereikbaar door nieuwe fietsstalplaatsen

De gemeente plaatst ongeveer 250 extra fietsparkeerplaatsen in de Arnhemse binnenstad. Voldoende fietsstalplaatsen voor bezoekers en bewoners stimuleert het fietsen en draagt bij aan de bereikbaarheid van de binnenstad.

De 250 nieuwe fietsstalplaatsen worden op verschillende plekken in de binnenstad geplaatst, onder andere bij het Gele rijdersplein, het openbaar ministerie, café vrijdag, de Janspoort en bij Rozet. Tegelijkertijd worden weggehaalde fietsklemmen vanwege de werkzaamheden aan de zuidelijke binnenstad al zo veel mogelijk herplaatst.

In juni 2015 zijn al ruim 350 extra fietsparkeerplaatsen aan de rand van het kernwinkelgebied toegevoegd. Met deze tweede tranche komt het aantal nieuwe fietsstalplaatsen op 600. Naast het plaatsen van extra klemmen wil de gemeente ook sneller en vaker fietswrakken en achtergelaten fietsen zonder eigenaar weghalen.

maandag 3 april 2017

Bus 75 vanaf vandaag over nieuwe busbaan tussen IJmuiden en Haarlem

Na een feestelijke opening van de nieuwe busbaan HOV Velsen afgelopen zaterdag kunnen vanaf vandaag alle reizigers met buslijn 75 over de splinternieuwe busbaan rijden. Deze lijn wordt vanaf 3 september 2017 vervangen door R-net lijn 385.

HOV Velsen staat voor frequent, comfortabel en betrouwbaar busvervoer. Naast een nieuwe dienstregeling worden met de komst van HOV Velsen ook 3 nieuwe haltes geopend: IJmuiden Briniostraat, IJmuiden Stadsschouwburg en Driehuis Westerveld. Bovendien stopt lijn 75 vanaf 2 april weer bij de haltes Marktplein en Plein 1945 in IJmuiden. Er vervallen ook haltes per 2 april: lijn 75 stopt niet meer bij de haltes IJmuiden Driehuis Waterloolaan en Driehuis v.d. Vondellaan. Ook vervallen de tijdelijke haltes IJmuiden Merwedestraat en IJmuiden Zeeweg/Kievitlaan vanwege het einde van de omleiding in verband met de werkzaamheden aan de Lange Nieuwstraat.

In de zomermaanden, van 28 mei tot en met 2 september, rijdt lijn 75 helemaal door naar het strand van IJmuiden. Meer informatie over de nieuwe dienstregeling is binnenkort te vinden op www.connexxion.nl.

Meer HTM trams toegankelijk voor iedereen

Vanaf 3 april 2017 gaan de nieuwe trams van HTM rijden op het traject van tram 15 tussen Nootdorp en het centrum van Den Haag. Met de komst van de brede, laagvloerse tram op deze lijn zijn 8 van de 12 tramlijnen rolstoeltoegankelijk.

In november 2015 introduceerde HTM de nieuwe stadstram van het type Avenio op lijn 2. Inmiddels rijdt de nieuwe tram op de lijnen 9, 11, 17. Vanaf 3 april dus ook op lijn 15. HTM heeft - dankzij opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) - in totaal 60 nieuwe stadstrams aangeschaft. De nieuwe stadstram is langer en breder en goed toegankelijk voor minder validen en reizigers met een kinderwagen of rolkoffer. Een nieuwe tram is ook even wennen: ruimer van binnen, een ander uiterlijk, en langer dan de rood-beige trams. Voorzien van de allernieuwste technieken kan de nieuwe tram als geen andere optrekken. Een gunstige eigenschap in het drukke stadsverkeer. Onze ervaring in de afgelopen maanden leert ons dat veel mensen even moeten wennen aan de andere geluiden die deze tram maakt.

De rails en de halten op de Lange Vijverberg en Korte Voorhout zijn geschikt gemaakt voor de nieuwe tram.  Vanaf maandag 3 april rijden tram 15, 16 en 17 weer via deze vernieuwde route vanaf en naar Den Haag Centraal (halte Centraal Station). De halte CS/Schedeldoekshaven komt dan te vervallen. Deze halte blijft wel in gebruik als calamiteitenhalte voor HTM. De dienstregeling voor tram 15, 16 en 17 wijzigt. Actuele reisinformatie is te vinden op onder andere www.htm.nl en de HTM-app.

Tram 2 rijdt met twee type trams: RandstadRail en nieuwe stadstram
HTM beschikt namelijk over te weinig nieuwe trams om er de dienstregeling ook op lijn 2 volledig mee te kunnen uitvoeren. Om zoveel mogelijk minder valide reizigers de voordelen te bieden om met een laagvloerse tram te kunnen reizen, kiest HTM ervoor om op lijn 2 met twee typen te rijden: RandstadRail en nieuwe tram. Alhoewel beide tramtypen breed en laagvloers zijn, zijn er wel verschillen. Zo mag een fiets op bepaalde tijden mee met RandstadRail, maar is dat niet mogelijk in de nieuwe tram. HTM heeft een folder uitgegeven, waarin de overeenkomsten én de verschillen tussen de twee trams overzichtelijk op een rij staan. Deze informatie is ook te vinden op www.htm.nl en op de halten van tram 2.

Voor actuele reisinformatie en alle wijzigingen per 3 april kunnen reizigers terecht op www.htm.nl, de HTM-app en bij de HTM-servicepunten.