woensdag 31 mei 2017

Mobiel betalen voor OV blijkt technische mislukking

De nieuwe betaalmethode voor het openbaar vervoer waarmee KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom hadden willen starten is voorlopig opgeschort. De app ‘OV-chip mobiel’ bleek niet goed werkend te krijgen.

Sinds maandag 22 mei konden klanten van KPN en anderen in heel Nederland in- en uitchecken met hun mobiel in plaats van met de ov-chipkaart. Inmiddels is de app ingetrokken. OV-chip mobiel is alleen nog beschikbaar voor reizigers met een Android-telefoon én een abonnement bij Vodafone.

Vanaf 2018 meer en schoner openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

De provincie Noord-Holland heeft vervoerder Connexxion de opdracht gegeven voor het verzorgen van het openbaar vervoer in de regio Noord-Holland Noord. De concessie gaat van start in juli 2018 en duurt 10 jaar.

De nieuwe concessie levert een forse kwaliteitsverbetering op voor het openbaar vervoer in de regio. Zo krijgen reizigers op de lijn Alkmaar-Heerhugowaard meer busvervoer aangeboden dan nu het geval is. Ook rijden op verschillende trajecten in de regio Noord-Holland Noord, tijdens de doordeweekse spits, meer bussen. De wachttijd voor de Texelhopper wordt verlaagd en de aansluiting op alle boten wordt gegarandeerd. Tevens wordt het openbaar vervoer een stuk duurzamer; in de nieuwe concessie rijden er 83 zero-emissie bussen, waardoor de CO2-uitstoot met meer dan 50% vermindert. Op verbindingen met weinig reizigers wordt een ‘taxi-deel-systeem’ aangeboden waarvoor reizigers zich van tevoren kunnen aanmelden.

Gedeputeerde Elisabeth Post (Mobiliteit): “Mooi dat we onze busreizigers in Noord-Holland Noord vanaf 2018 beter, schoner en frequenter vervoer kunnen aanbieden. We rijden straks met meer bussen in de spits en naast de vertrouwde OV-chipkaart kun je op termijn ook mobiel betalen. Ik ben er trots op dat we dat doen, terwijl we tegelijkertijd de CO2-uitstoot halveren.”

De provincie gaf inschrijvers voor de aanbesteding mee om te zorgen voor meer tevreden reizigers en een verlaging van de belasting voor milieu- en leefomgeving. Met het aanbod van Connexxion wordt aan deze eisen meer dan voldaan. De tevredenheid van de reiziger wordt door Connexxion gewaarborgd door onder andere realistische rijtijden op te nemen in het schema, betaalgemak voor de reizigers, heldere routes en waar mogelijk wordt hetzelfde lijnnummer aangeboden voor de herkenbaarheid. Snel en vaak waar veel vraag is en een passend aanbod waar de vraag laag is.
De concessie Noord-Holland Noord gaat om het openbaar vervoer in alle gemeenten boven de lijn Heemskerk – Purmerend en geldt van 22 juli 2018 tot medio juli 2028. De provincie Noord-Holland draagt hier jaarlijks € 19,1 miljoen aan bij.

dinsdag 30 mei 2017

Nog te veel problemen voor rolstoelgebruikers bij openbaar busvervoer

Het openbaar busvervoer in Nederland is nog niet optimaal toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Nog te vaak is de automatische rolstoelplank defect of biedt de buschauffeur onvoldoende assistentie bij het betreden, plaatsnemen of verlaten van de bus. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens.

In het onderzoek, uitgevoerd door DTV Consultants, voerden rolstoelgebruikers als mystery guests in totaal 450 testritten uit in het openbaar busvervoer om de toegankelijkheid ervan te testen. Bij 8% van de pogingen om de bus te nemen, kwam de rolstoelgebruiker niet naar binnen en vertrok de bus zonder hem of haar. In veruit de meeste gevallen kwam dit door een defecte automatische rolstoelplank.

Op de ritten waarbij rolstoelgebruikers wel konden worden meegenomen, bleek de assistentie van de buschauffeur in 14% van de gevallen niet naar behoren. Bijvoorbeeld duwde de buschauffeur de rolstoelgebruiker onhandig naar binnen of liet deze merken geen zin te hebben om assistentie te verlenen. 

Regelgeving van de overheid bepaalt dat 98% van de bussen toegankelijk moet zijn. Het onderzoek laat zien dat het in de meeste gevallen goed gaat, maar dat er nog verbeterpunten zijn om de norm te kunnen halen. "Mensen in een rolstoel moeten erop kunnen rekenen dat zij met de bus meekunnen", aldus Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College. "Juist omdat zij minder mobiel zijn dan anderen, is toegankelijkheid van het openbaar vervoer essentieel."

DTV Consultants sprak in het onderzoek met verschillende vervoerbedrijven over de toegankelijkheid van het openbaar busvervoer. Zij gaven aan spanning te ervaren tussen het op tijd rijden en het aanbieden van toegankelijk vervoer. Het vervoeren van een reiziger in een rolstoel kost gemiddeld meer tijd. Als zij daardoor te vaak niet op tijd rijden, worden ze hierop afgerekend door de OV-autoriteit, die verantwoordelijk is voor het bus- en streekvervoer in de betreffende regio.

De onderzoekers bestudeerden ook de Programma’s van Eisen van OV-autoriteiten, waarin criteria worden gesteld aan de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Deze blijken duidelijk de voorwaarden te omschrijven aan de technische aspecten van toegankelijkheid, zoals een functionerende rolstoelplank. Meestal ontbreken echter duidelijke criteria voor het handelen van de buschauffeur wanneer duidelijk is dat een rolstoelgebruiker assistentie nodig heeft.

Het College adviseert OV-autoriteiten om deze criteria op te nemen in hun Programma’s van Eisen en duidelijke afspraken te maken met vervoerders over het op tijd rijden en het aanbieden van toegankelijk vervoer. Daarnaast roept het busvervoerbedrijven op ervoor te zorgen dat buschauffeurs weten hoe zij op een goede manier assistentie kunnen verlenen aan mensen in een rolstoel. Ook vraagt het College vervoerders te investeren in het functioneren van de automatische rolstoelplanken en alternatieven hiervoor te onderzoeken.

Het College is toezichthouder op de naleving van het VN-verdrag handicap in Nederland. Dit verdrag bepaalt dat mensen met een beperking volwaardig aan de samenleving moeten kunnen deelnemen. Dit betekent ook dat zij zelfstandig en zonder problemen met het openbaar vervoer moeten kunnen reizen.

Metropoolregio besluit tot inbesteden bus HTM en RET

HTM en RET blijven ook na december 2019 het busvervoer verzorgen in respectievelijk Den Haag en Rotterdam. Dit hebben de 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag 17 mei 2017 besloten. De komende periode werken de partijen de nieuwe busconcessies tot in detail uit. Medio juli 2018 wordt op basis van deze uitwerking het gunningsbesluit genomen.

Marc Rosier, portefeuillehouder Middelen van de Vervoersautoriteit MRDH: 'Samen met mijn collega’s Lennart Harpe en Dick van Sluis hebben wij goede afspraken gemaakt met HTM en RET. Er ligt een ambitieus en realistisch plan voor schone bussen, wij krijgen busvervoer dat past bij de reiziger met de focus op een hoge klantwaardering. Kortom: wij krijgen waar voor ons geld.'

Pedro Peters, algemeen directeur RET, is apentrots: ‘Geweldig nieuws! Het betekent voor reizigers dat wij tot 2034 het busvervoer in de regio Rotterdam blijven verzorgen en geeft daarmee ook zekerheid voor de werkgelegenheid bij de RET voor 800 collega’s van de bus! De RET blijft - ook in de toekomst - een integraal vervoersbedrijf. Dat was de opdracht waar ik 12 jaar geleden mee begon. De bus inbesteding zie ik dan ook als de kroon op ons werk, zo vlak voor mijn pensioen.’

HTM en RET voldoen aan de drie inbestedingsvoorwaarden die de Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft gesteld. Eén hiervan is de invoering van schone bussen. HTM komt in 2018 – voor de start van de nieuwe concessie – met een pilot van 8 elektrische bussen. De gefaseerde transitie naar 100% zero-emissie verloopt in drie stappen: 17 bussen in 2021, 45 bussen in 2024 en 53 bussen in 2025. RET schaft bij de start van de concessie110 hybride bussen aan. De transitie naar 100% zero-emissie bussen verloopt in vier stappen: 55 bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste 110 bussen uiterlijk in 2030.

Door een gefaseerde invoer is het mogelijk om optimaal gebruik te maken van de nieuwste technieken op dit gebied. Het schone wagenpark draagt bij aan het terugdringen van de CO2 uitstoot en zorgt voor een leefbare omgeving. Bovendien voldoet de regio hiermee aan de afspraken uit het landelijk bestuursakkoord zero-emissie regionaal busvervoer (april 2016) dat alle bussen in 2030 volledig uitstootvrij zijn.

Ook aan de andere twee voorwaarden hebben de vervoerbedrijven voldaan: een marktconforme prijs voor een gelijkblijvend vervoeraanbod en innovaties om de klanttevredenheid te verhogen. Zo komt er in alle RET-bussen nieuwe OV-chipkaartapparatuur dat ook geschikt is voor mobiel betalen, USB oplaadpunten, WIFI en meertalige reisinformatie. In de bussen van HTM zit al de apparatuur waarmee reizigers met hun telefoon kunnen betalen. Ook worden de HTM-bussen geschikt gemaakt voor betalen met de bankpas de nieuwe bussen zijn uitgerust met WIFI. Verder gaat HTM een pilot uitvoeren met digitale haltepanelen.

maandag 29 mei 2017

Combinatie van e-bus en tram: primeur voor Nederland

Den Haag en Utrecht krijgen de primeur van een innovatieve vorm van openbaar vervoer die nog niet eerder in Nederland is getoond. Het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM en de provincie Utrecht gaven op 27 mei het startschot voor een test met de rijdendebatterij.nl. Zij doen dit in samenwerking met de Utrechtse vervoerder U-OV. De 'rijdende batterij' is een elektrische bus die zich in stilstand snel oplaadt nabij de bovenleiding van de tram. In juni in Utrecht te zien op de stadsbuslijn 2.

Deze unieke combinatie van bus en tram kan sneller worden ingevoerd dan traditioneel elektrisch busvervoer. Dit komt omdat het bestaande stroomnetwerk van de tram wordt gebruikt. Bovendien is minder gemeenschapsgeld nodig voor het vlot realiseren van schoon en uitstootvrij openbaar vervoer.
geschikt tramnetwerk

Den Haag en Utrecht lenen zich bij uitstek voor een experiment met deze e-bus, omdat in deze steden een geschikt tramnetwerk beschikbaar is. Daarnaast delen HTM, provincie Utrecht en U-OV de ambitie om het openbaar vervoer te verduurzamen met inzet van elektrische bussen. Dit is hard nodig omdat de luchtkwaliteit van binnensteden onder druk staat door de uitstoot van gemotoriseerd verkeer.

Om deze moderne e-bus beschikbaar te stellen aan de reiziger zijn geen hoge investeringen en lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer. De e-bus is namelijk voorzien van een pantograaf die binnen 8 minuten de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden. In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding dankzij het ingebouwde pakket accu’s. Deze batterij en laadtechniek zijn ontwikkeld door het technologieconcern Siemens en staan garant voor een capaciteit van 98kWh en een actieradius van circa 50 kilometer. Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie. Het resultaat is een opmerkelijk stille, duurzame en energiezuinige eBus.

HTM, provincie Utrecht en U-OV hebben voor deze proef een e-bus van dit type laten overkomen van de Wiener Linien in Wenen. In deze Oostenrijkse stad worden deze voertuigen sinds 2012 ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag wordt de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. Vervolgens verplaatst de proef zich naar Utrecht, waar U-OV deze e-bus inzet tussen 19-30 juni in de stadsdienst op Museumlijn 2. Reizigers kunnen in deze periode zelf ervaren hoe het is om van dit bijzondere voertuig gebruik te maken.

De proef met de rijdendebatterij.nl sluit goed aan bij de gezamenlijk ambities van HTM, provincie Utrecht en U-OV op het gebied van duurzaam openbaar vervoer. HTM heeft aangekondigd het pad van 'zero emissie' geleidelijk in te zetten met ingang van de nieuwe concessieperiode vanaf 2019. In de stadsdienst Utrecht rijden sinds 2013 elektrische bussen op lijn 2. Met ingang van augustus 2017 zullen nog eens tien nieuwe elektrische bussen gaan rijden tussen de wijken Overvecht en Hoograven. De provincie Utrecht wil vanaf 2024 rijden met 100% milieuvriendelijke bussen die geen enkele uitstoot hebben. De ervaringen met de e-bus uit Wenen worden door de provincie ook gebruikt voor de vervanging van een deel van de busvloot van U-OV vanaf 2019.

Nieuwe Eurostar trein start op verbinding Londen - Brussel

Dinsdag 23 mei presenteerde Eurostar de nieuwe e320 trein in Brussel. Vanaf maandag 29 mei rijdt deze trein dagelijks tussen Brussel-Zuid en Londen St. Pancras. Deze treinen rijden straks ook op de directe verbinding tussen Amsterdam en Londen - via Rotterdam en Brussel en de Kanaaltunnel.

De verbinding tussen Londen en Amsterdam is een van de belangrijkste internationale luchtvaartroutes in Europa, met jaarlijks meer dan drie miljoen zakenreizigers en toeristen. Met een comfortabele en snelle reis tussen hartje Londen en hartje Amsterdam versterken NS en Eurostar de verbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland en verandert straks de manier van reizen tussen deze belangrijke financiële en toeristische centra.

Marjon Kaper, directeur NS International: “De voorbereidingen voor de directe verbinding tussen Amsterdam en Londen in een samenwerking van Eurostar en NS lopen goed. Met alle partners werken we hier hard aan. Voor NS en alle partners is vandaag dan ook een bijzondere dag, omdat met het rijden van de nieuwe trein van Londen naar Brussel de Amsterdam Route letterlijk dichterbij komt. We zien enorm veel belangstelling en potentieel voor deze snelle verbinding tussen deze topbestemmingen: Londen voor bezoekersvanuit Nederland en Amsterdam en Rotterdam als nieuwe hotspots voor de Britse reiziger”.

De e320-treinen rijden al sinds november 2015 succesvol tussen Londen en Parijs en worden erg gewaardeerd door de reizigers vanwege de verbeterde functies en de nieuwe technologie. De e320 werd ontworpen door het Italiaanse designhuis Pininfarina, internationaal gerenommeerd voor zijn iconische auto-ontwerpen.

Nicolas Petrovic, CEO Eurostar: “De introductie van de e320-treinen op de route tussen Brussel en Londen is een belangrijke stap om de reiservaring van onze reizigers verder te verbeteren. De vraag naar reizen per hogesnelheidstrein in plaats van per vliegtuig is in opmars, dus wij maken ons op om ons netwerk tot Amsterdam en Rotterdam uit te breiden. De introductie van onze nieuwe, rechtstreekse dienst op deze drukke route betekent een belangrijke groeimogelijkheid voor ons bedrijf".

zaterdag 27 mei 2017

Aan het werk op station Driebergen-Zeist

In het weekend van 27 en 28 mei gaat ProRail aan de slag op station Driebergen-Zeist. Het stationsgebied wordt de komende jaren volledig vernieuwd. De werkzaamheden dit weekend hebben gevolgen voor het treinverkeer, dus check vóór vertrek de Reisplanner.

ProRail en aannemer BAM Infra gaan spoor 3 bij station Driebergen - Zeist ontmantelen: we halen wissels weg en de bovenleiding. Ook wordt een fundering aangebracht voor een overdekte voetgangerstraverse, die in september in gebruik wordt genomen. In het weekend van 27 en 28 mei beginnen de eerste grote werkzaamheden aan het spoor, met gevolgen voor het treinverkeer.

Over drie jaar is het hele stationsgebied Driebergen-Zeist vernieuwd, met vier sporen, een nieuw station, een grote ondergrondse fietsenstalling, goede voorzieningen, een parkeergarage en een tunnel onder het spoor voor het wegverkeer. Twee overwegen zijn dan opgeheven. Meer weten? Kijk dan op de projectpagina stationsgebied Driebergen-Zeist of download de app.

vrijdag 26 mei 2017

Symposium 'Vervoer in de buurt'

Openbaar vervoer en doelgroepenvervoer groeien naar elkaar toe. Minder drukke lijnen worden vervangen door vervoer op maat, tegelijk moet het reguliere openbaar vervoer toegankelijker worden voor ouderen en mensen met een beperking. Door verschillende experimenten met vervoer op maat dreigt versnippering. Waar gaat het heen? Wat willen reizigers en wat werkt? Deze vragen staan centraal tijdens het symposium van Rover & Programma Aandacht voor iedereen op vrijdag 23 juni, gefaciliteerd door de gemeente Zeist.

Er wordt deze middag met diverse professionals gesproken over onder meer ontwikkelingen in het kleinschalig vervoer, kansen en innovaties, betaalsystemen, doelgroepenvervoer en ervaringen van vervoerders met vervoer voor iedereen. Wat verwacht de reiziger van vervoer in de buurt voor iedereen? En welke vervoerformules bieden de beste kansen? Naar de antwoorden op deze vragen gaan we op zoek met sprekers van onder meer OV-bureau Groningen Drenthe, CROW-KpVV, XTNT en Zorgbelang Gelderland-Utrecht.

woensdag 24 mei 2017

Syntus presenteert busvloot Almere

Syntus, onderdeel van Keolis, maakte onlangs bekend met welke bussen de mobiliteitsaanbieder vanaf 10 december 2017 in de gemeente Almere gaat rijden. Veruit het grootste deel van de reizigers in stad en streek wordt vanaf 10 december vervoerd met 15 meterbussen van MAN. “Met deze bussen kunnen we met de hoge frequentie de benodigde capaciteit waarborgen.”, aldus Manon Denessen, woordvoerder van Syntus-Keolis.
 
Door de specifieke indeling en voorzieningen als een veiligheidsruit en geen contant geld aan boord krijgen de chauffeur een veilige werkplek. “Omdat rijden met deze 15 meter bus voor veel chauffeurs weer even wennen is, zorgen we ervoor dat onze nieuwe collega’s straks goed getraind op de juiste bus de weg op gaan. Met de bussen van Almere erbij heeft Syntus-Keolis de grootste 15-meter vloot in Nederland”, vertelt Manon Denessen
 
De bussen voor de stadsdienst vallen op door het frisse ontwerp. Ze gaan rijden onder het merk allGo. Keolis staat als afzender op de voertuigen. “Met een echt merk werken we aan herkenbaarheid van het busvervoer voor de reiziger. Daarom ontwikkelde we het merk allGo speciaal voor Almere.”.
De streekbussen gaan rijden in  de R-net huisstijl.

V

dinsdag 23 mei 2017

Treinreizigers Zwolle moeten jaar langer wachten op verbetering

Rover is zeer ongelukkig met het uitstel van spoorwerkzaamheden rondom station Zwolle. Door een mislukte aanbesteding moeten reizigers een jaar langer wachten op hoognodige verbeteringen.

Tijdens de aankomende zomervakantie zouden er grootschalige werkzaamheden in het stationsgebied van Zwolle worden uitgevoerd. Nieuwe sporen en een extra perron zouden de reiziger kortere reistijden en meer treinen opleveren. ProRail heeft Rover laten weten dat de werkzaamheden worden uitgesteld tot de zomer van 2018.

De reiziger moet daarom een jaar langer wachten op de gewenste verbeteringen. Uit navraag van Rover bij ProRail is gebleken dat het uitstel noodzakelijk is omdat de aanbesteding van de werkzaamheden is mislukt. Aannemers gaven aan meer tijd nodig te hebben dan de 11 door ProRail gereserveerde dagen. Dit betekent dat reizigers tussen Groningen en Enschede een jaar langer zijn aangewezen op een slechte overstap en dat er nog geen ruimte is voor de Syntus-sneltrein naar Enschede die vanaf december zou gaan rijden. Reizigers zitten erg te wachten op deze verbeteringen. Rover hoopt er dat er nog opties zijn om de sneltrein naar Enschede toch te laten rijden en vraagt ProRail deze te onderzoeken.

maandag 22 mei 2017

Klanten Vodafone en KPN kunnen telefoon gebruiken als ov-chipkaart

Klanten Vodafone en KPN kunnen vanaf maandag hun Android-toestel gebruiken om in te checken in het openbaar vervoer. De ov-bedrijven, KPN, Vodafone en ov-chipkaartmaker Translink werkten de afgelopen jaren al samen aan een beperkte proef met mobiel inchecken.

Vanaf maandag kunnen alle Android-gebruikers van Vodafone, KPN en KPN-dochters Simyo, Yes Telecom en Telfort de mogelijkheid gebruiken.

Gedurende de installatie wordt via een wallet app direct gecheckt of de smartphone geschikt is voor OV-chip mobiel. Vodafone-klanten kunnen OV-chip mobiel installeren via de Vodafone Wallet: www.vodafone.nl/wallet. Klanten van KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom kunnen de OV-chip wallet downloaden vanuit de Google Playstore, of vanaf de website van OV-chip mobiel.

In de toekomst kan de reiziger ook saldo en reisproducten op OV-chip mobiel laden en hoeven ze nooit meer naar een automaat. Dat doen ze dan gewoon via hun telefoon.

OV op Waddeneilanden blijft hoog scoren bij reizigers

Reizigers op de Friese Waddeneilanden waarderen het openbaar vervoer nog steeds volop. Er was vorig jaar een 8,3 voor Ameland, Terschelling en Vlieland en een 8,7 (was 8,5 in 2015) voor de landelijke koploper Schiermonnikoog. Ook voor de stadsdienst Leeuwarden was er goed nieuws.
Het is de grootste landelijke stijger, met 0,4 punt naar een 7,8. Deze cijfers, over klantwaardering en andere aspecten van het openbaar vervoer, staan in het jaarverslag openbaar vervoer 2016.
Uit dit klanttevredenheidsonderzoek voor stads- en streekvervoer blijkt dat reizigers in 2016 tevreden waren over het regionale trein- en busvervoer in Fryslân. De Friese concessies scoorden een 7,6 gemiddeld, gelijk aan het landelijke cijfer.

In het busvervoer vielen in 2016 minder ritten uit dan in 2015: 0,13% ten opzichte van 0,17%. De bussen vertrokken even vaak op tijd (in zo’n negentig procent van de gevallen) en kwamen vaker op tijd aan (93,4%) dan in 2015. Bij het treinvervoer waren de prestaties iets minder dan in het jaar ervoor. Zo vielen er 0,24% meer treinritten uit, tot bijna driekwart procent. Minder treinen vertrokken bovendien op tijd; 97,9% in 2016, een daling van 0,4 procent. Treinen kwamen ook minder vaak op tijd aan, met 96,6% -dit was 97,2%. Hoewel iets minder treinen op tijd vertrokken en aankwamen, is dit nog ruim boven de geldende norm van minimale treinpunctualiteit van 94%.

Er werden in 2016 minder klantreacties geregistreerd dan in het jaar ervoor; 8.350 ten opzichte van 9.370. En waar er in het busvervoer meer incidenten plaatsvonden, waren die er in het treinvervoer juist minder.
Per concessie zijn er kleine verschillen in de klantwaardering. Algemeen goed gescoord werd er op de onderwerpen zitplaats, instapgemak en gebruiksgemak OV-chipkaart. Minst goed beoordeeld werd de informatie bij vertragingen. Sociale veiligheid kreeg in Fryslân een dikke acht, tegen landelijk een 7,7.

Het aantal dienstregelingsuren bleef met 671.000 ongeveer gelijk. 15 miljoen passagiers checkten in met een OV-chipkaart, dit is 1,2 procent minder dan in het jaar ervoor. In Zuidwest- en Noord-Fryslân stapten minder mensen in een bus, in Zuidoost-Fryslân juist meer. Dit geldt ook voor de bussen op de Friese Waddeneilanden én het treinverkeer in heel Fryslân. Het gebruik van de Opstapper steeg licht, tot dik twintigduizend in 2016.

vrijdag 19 mei 2017

Vijf vragen over poortjes op Den Haag Centraal

1. Waarom krijgt station Den Haag Centraal poortjes?
Op circa 70 grote en kleine stations in heel Nederland staan gesloten poortjes. Poortjes zijn een effectief middel om zwartrijders te weren. Bij 60% van de incidenten met agressie is een zwartrijder betrokken. Reizigers en personeel geven aan zich veiliger te voelen op een station met poortjes. Den Haag Centraal is een belangrijk vervoersknooppunt in de stad waar veel reizigers gebruik van maken. Poortjes mogen hier niet ontbreken.

2. Wanneer sluiten deze poortjes?
De poortjes sluiten altijd gefaseerd. Eerst gaat 50% van de poortjes dicht, vervolgens 75% en daarna volgt een proef van 3 dagen met alle poortjes dicht. Er staan mensen van NS bij de poortjes om reizigers op weg te helpen waar nodig en om te kijken of alles soepel verloopt. Als alles goed gaat sluiten kort daarop de poortjes definitief. Als uit de proef blijkt dat er aanpassingen nodig zijn worden die eerst gedaan.

3. Eerder zouden de poortjes op Den Haag Centraal in 2019 dicht gaan. Waarom is het nu toch 2017?
Voor 2016 kon uitchecken en weer inchecken de reiziger geld kosten. Omdat de perrons van Den Haag Centraal niet op één lijn liggen werd daarom gekozen voor een verbouwing van perrons, zodat reizigers binnen de poortjes naar alle perrons konden overstappen. Sinds 2016 kunnen reizigers tussentijds uitchecken zonder dat het hen extra geld kost. Als een reiziger uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt wordt dit gezien als 1 reis. Dit is handig als je een kop koffie en een krantje wil halen, maar biedt ook een oplossing voor het overstappen op Den Haag Centraal. Hiermee is een verbouwing niet meer noodzakelijk. Omdat we poortjes belangrijk vinden sluiten we de poortjes al in 2017.

4. Bij het overstappen moet soms uit- en ingecheckt worden. Kost dat me extra geld?
Nee, als reizigers uitchecken en binnen 35 minuten weer inchecken wordt dat gezien als 1 reis en wordt hier geen extra tarief voor gerekend. Meer weten hierover? Kijk op deze site van NS

5. Is er genoeg ruimte voor reizigers nu de poortjes worden geplaatst?
De poortjes worden in delen geplaatst, waardoor steeds maar een deel is afgezet. Er worden extra incheckpalen neergezet om ervoor te zorgen dat reizigers nog steeds vlot in- en uit kunnen checken. In augustus moet het af zijn.

donderdag 18 mei 2017

Antwerpen Stad laat bewoners gratis proeven van alternatieve vervoersmiddelen

Vanaf dinsdag 30 mei kunnen bewoners van de stad Antwerpen en pendelaars uit buurgemeenten gratis of met korting proeven van verschillende vervoersmiddelen. Deze tijdelijke actie van Slim naar Antwerpen en vervoersmaatschappij De Lijn laat mensen kennismaken met het aanbod in hun buurt. “De huidige en de geplande werven zorgen voor heel wat hinder in onze stad. Via deze gezamenlijke campagne met De Lijn brengt Slim naar Antwerpen een uitgebreid aanbod aan vervoersalternatieven onder de aandacht. Handig voor wie regelmatig van en naar Antwerpen komt of zich op een vlotte manier door onze stad wil bewegen tijdens de grote werken”, zegt schepen van mobiliteit Koen Kennis (N-VA).

woensdag 17 mei 2017

Nieuwe HTM bus krijgt stroom van tram

De HTM gaat vanaf volgend jaar met elektrische bussen rijden. En dat wil het Haagse openbaar vervoersbedrijf op een revolutionaire manier doen.Niet met een trolley-bus zoals ze in Arnhem kennen, maar het heeft er wel iets van weg. De bus gaat niet zoals een elektrische auto aan het stopcontact maar maakt met een beugel contact met de bovenleiding van de tram. Binnen een paar minuten is de bus opgeladen voor zijn rit door de stad en gaat de stroomafnemer weer naar beneden. Volgens de HTM is deze techniek veelbelovend en een stuk goedkoper dan de bouw van een laadstation in een straat.

Ondertussen, in de Delftse Spoorzone

Nog een paar maanden en ProRail levert samen met aannemerscombinatie Crommelijn de tweede spoortunnel in Delft op. Nog wel zonder sporen. Die volgen later. Donderdag 11 mei namen we even een kijkje in de tunnel.

De tweede tunnelbuis wordt zoals het er nu uitziet midden jaren twintig in gebruik genomen. Vanaf dan liggen er tussen Rijswijk en Delft vier sporen, waardoor er veel meer treinen kunnen gaan rijden. Op die manier werkt ProRail mee aan de ambitie om in de toekomst spoorboekloos te kunnen reizen.

Ondertussen zijn ook de aannemerscombinatie, gemeente Delft, ministerie van I&M en ProRail ook druk bezig met een parkeergarage, fietsenstalling en de oplevering van de buitenruimte.

De tweede van drie ondergrondse fietsenstallingen – deze aan de westkant van het station - is later deze maand klaar voor gebruik. De parkeergarage en het gebied rondom het station krijgen ook steeds meer vorm. Eind dit jaar is de Spoorzone al grotendeels klaar en volgend jaar krijgt het gebied echt zijn definitieve uitstraling.

Gratis busvervoer voor bezoekers Pinkpop

De organisatie van Pinkpop 2017 heeft voor Munckhof gekozen als vervoerspartner tijdens het festival. Het partnership houdt in dat Munckhof het pendelvervoer organiseert van alle bezoekers tussen NS station Landgraaf, de campings en het festivalterrein. De pendeldienst wordt gratis aangeboden voor de festivalgangers.

Begin juni bezoeken tienduizenden muziekliefhebbers het Megalandterrein in Landgraaf voor de 48e editie van Pinkpop. De bezoekers moeten snel en veilig vervoerd worden van het station en de parkeerterreinen, naar één van de drie campings of naar het evenemententerrein. Munckhof gaat dit vervoer organiseren. Het vervoer zal uiteraard afgestemd worden op de dienstregeling van het openbaar vervoer, zodat de bezoekers snel op de plek van bestemming zijn.

Munckhof heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd op het gebied van evenementenvervoer.

maandag 15 mei 2017

Pilot Nachtnet Bus Brabant stopt

Er maken te weinig reizigers gebruik van het Late Nachtnet Bus op vrijdag- en zaterdagnacht om de nachtbussen op termijn zonder subsidie van overheden te kunnen laten rijden.

Dat blijkt uit de tussentijdse evaluatie van de pilot. Op basis van die evaluatie hebben de provincie Noord-Brabant en deelnemende gemeenten besloten de pilot vervroegd stop te zetten. Vanaf 1 juli 2017 rijden de nachtbussen niet meer in het weekend tussen 02.00 en 04.00 uur tussen Rotterdam – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven en Utrecht – ’s-Hertogenbosch - Eindhoven. De lijn Tilburg – Waalwijk – ’s-Hertogenbosch trekt wel voldoende reizigers en wordt per 1 juli opgenomen in de reguliere dienstregeling van Arriva.

De pilot Late Nachtnet met bussen ging op 19 december 2015 van start als alternatief voor het Nachtnet met treinen van de NS. Eerder hadden de provincie en de gemeenten Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Breda, Tilburg en Dordrecht al besloten dat voorzetting van Nachtnet met treinen vanwege de benodigde jaarlijkse subsidie van € 700.000,- niet haalbaar was. Op verzoek van Provinciale Staten en diverse gemeenteraden is gekeken naar een alternatief: de pilot Late Nachtnet met bussen. Sinds december 2015 rijden bussen van vervoerder Arriva op vrijdag- en zaterdagnacht tussen 02.00 en 04.00 uur op vier verschillende lijnen tussen de Randstad en de grote Brabantse steden. De busverbindingen sluiten daarbij direct aan op het Nachtnet van de NS die tot 02.00 uur naar Brabant rijden. Doel van de pilot was om binnen drie jaar een veilig, betrouwbaar en betaalbaar nachtelijk vervoer in het weekend per bus te realiseren voor reizigers.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Na 1,5 jaar blijkt dat het aantal reizigers achterblijft bij onze verwachtingen. Gedurende het eerste jaar maken op vrijdag 150 en op zaterdag zo’n 265 reizigers gebruik van de nachtbussen. Alleen met carnaval en tijdens een groot evenement als het concert van Guus Meeuwis in het PSV-stadion zien we een piek. Buiten deze bijzondere momenten blijven bussen grotendeels leeg. Dat betekent dat er maandelijks behoorlijk veel geld bij moet om de bussen in die nachtelijke uren te kunnen laten rijden. We zien ook geen aanwijzingen dat exploitatie zonder steun van de overheid op termijn wel mogelijk is. Dan moet je ondanks alle goede intenties concluderen dat deze dienst niet langer te verantwoorden is. We hebben daarom besloten om er vervroegd mee te stoppen. Dat is spijtig want we hebben samen flink in deze pilot geïnvesteerd om Brabant ook ‘s nachts bereikbaar te houden zodat je na een avond theater of uitgaan in de Randstad gewoon met het OV thuis kunt komen.”

De provincie en deelnemende gemeenten hebben besloten dat Arriva per 1 juli 2017 stopt met het rijden op vrijdag- en zaterdagnacht tussen 02.00 en 04.00 uur van de volgende lijnen:
• Rotterdam – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven
• Utrecht – ’s-Hertogenbosch – Eindhoven

zaterdag 13 mei 2017

Werk aan tramlijn Gent

Door werkzaamheden in de Jozef Vervaenestraat volgt tramlijn 4 (traject Muide - Moscou) een aangepaste reisweg vanaf 15 mei 2017 tot en met vrijdag 19 mei 2017. Er zal een alternatieve bediening zijn tussen Ledebergplein en Moscou met een pendelbus.

Tramlijn 4 zal vanaf Ledebergplein via de Hoveniersstraat verder rijden naar de Brusselsesteenweg met als tijdelijke eindhalte Stelplaats.

De haltes Ledebergplein, Botermarkt, Moriaanstraat, Van Ooteghemstraat en Moscou worden door een pendelbus bediend.

De nachtbus N4 blijft zijn gewone reisweg aanhouden en ondervindt geen hinder.

vrijdag 12 mei 2017

Gerenoveerde monumentale ruimtes en nieuwe trappen Amsterdam Centraal

Donderdag opende NS feestelijk de volledig gerenoveerde voormalige Wachtkamer 3e klasse en corridors naar de horeca aan het eerste perron van Amsterdam Centraal.

Voor deze grote renovatie- en restauratieklus heeft NS Stations een restauratiesubsidie ontvangen voor rijksmonumenten van de provincie Noord-Holland. Tegelijkertijd worden twee nieuwe trappen vanuit de centrale hal naar de horeca aan het eerste perron in gebruik genomen, zodat reizigers straks ook zonder OV-chipkaart deze verblijfshoreca kunnen bereiken.

NS heeft speciaal voor dit moment een expositie samengesteld van de renovatie en restauratie.

Maandenlang is aan de restauratie van een deel van Amsterdam Centraal gewerkt. Muren werden gestuukt, metselwerk gerestaureerd, bogen hersteld, details geschilderd en schatten (her)ontdekt.

donderdag 11 mei 2017

Rover teleurgesteld in zomerdienstregeling Breng

Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen is zeer teleurgesteld in de plannen van Breng voor de Zomerdienstregeling. Hoewel de aparte Hoogzomerdienstregeling niet terugkomt, kan de reiziger bij Breng ook komende zomer rekenen op forse frequentieverlagingen van de bussen.

Vorig jaar werd de Zomerdienstregeling door Breng tijdelijk nog verder uitgedund tot een Hoogzomerdienstregeling. De meeste buslijnen reden, ook in de spits, om het half uur in plaats van om het kwartier. Enkele lijnen kregen zelfs een uur- in plaats van een halfuursdienst. Rover-afdeling Arnhem/Breng en de SP kwamen in actie tegen de verslechteringen. Als resultaat keert de Hoogzomerdienstregeling niet terug en duurt de reguliere Zomerdienstregeling met zeven weken nu één week korter dan vorig jaar.

Voor de komende zomer staan enkele verbeteringen op het programma: Breng moet bussen op eenzelfde route beter over het uur verspreiden, zorg dragen voor extra ritten tijdens de introductieweken op de Radboud Universiteit en de tarieven aanpassen op buslijn 80 van Nijmegen naar Millingen. Breng moet daarnaast een communicatieplan voor de nieuwe zomerdienstregeling voorleggen aan de provincie. Helaas blijven de frequentieverlagingen ook dit jaar een feit. Buslijn 82 wordt ook deze zomer zelfs helemaal geschrapt, waardoor reizigers op deze route langer onderweg zijn en extra kosten maken.

woensdag 10 mei 2017

Nieuwe dienstregeling: 3 maanden later

In het eerste kwartaal van dit jaar zette de punctualiteit van de nieuwe dienstregeling een stijgende lijn in.

Treinreizigers komen sinds de introductie van de nieuwe dienstregeling steeds vaker op tijd. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage die NS deze week naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu stuurde.

De punctualiteit op het Hoofdrailnet herstelde zich na de introductie van de omvangrijke, nieuwe dienstregeling eind 2016. Kwam in januari nog 88,1 procent van de treinreizigers op tijd, in maart was dit gestegen naar 92,2 procent. Dit is 1,7 procent hoger dan het doel dat voor dit jaar gesteld is. Gemiddeld over het hele kwartaal is de punctualiteit met 90,5 procent nog wel lager dan vorig jaar.

11 december 2016 ging de grootschalig vernieuwde dienstregeling van start. Sindsdien zijn er ongeveer 150 treinritten per dag extra. De meeste reizigers gingen er op vooruit, onder meer door snellere verbindingen en minder vaak overstappen. Daarbij rijden we de dienstregeling steeds beter en dat zien we terug in de klanttevredenheid. Het aantal tevreden reizigers steeg van 74,9 procent in januari naar 76,5 procent in maart.

Ook hadden reizigers de afgelopen maanden vaker een zitplaats. De gemiddelde zitplaatskans steeg van 93,9 procent in januari naar 95,1 procent in maart. Dit komt mede door de introductie van de nieuwe Sprinters die NS bij de start van de nieuwe dienstregeling stapsgewijs introduceerde.

NS kijkt positief terug op de eerste maanden, maar geeft aan dat het slechts eerste cijfers zijn: er is nog veel werk te doen voor de rest van het jaar. NS verwacht dit jaar 2 procent meer reizigers dan vorig jaar.

Spoorlopen is levensgevaarlijk

Even joggen langs het spoor of daar de hond uitlaten. Het klinkt heel onschuldig, maar machinisten schrikken zich rot en het levert flinke vertraging op voor het treinverkeer. Daarnaast is het levensgevaarlijk!

Jaarlijks zorgen ‘spoorlopers’ voor flinke vertraging op het spoor. Spoorlopers duiken vooral op als het lekker weer is en op plekken waar recreatie en spoor samenkomen. Denk aan natuurgebieden die doorkruist worden door een spoorlijn of campings die dicht bij het spoor liggen.

Machinisten melden op mooie dagen en in de vakantie vaker wandelaars of spelende kinderen langs het spoor, die zich vaak niet bewust zijn van het gevaar. Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen.


dinsdag 9 mei 2017

Extra treinen voor Noord-Holland in dienstregeling 2018

Bij de vooraankondiging van de nieuwe dienstregeling voor 2018 vorige maand heeft NS bekend gemaakt 1 miljoen euro extra te investeren in Noord-Holland. In overleg met ROVER en de provincie Noord-Holland hebben we de volgende extra treinen ingepland in de voorgenomen dienstregeling 2018:

Enkhuizen-Hoorn-Amsterdam Centraal
•In de ochtendspits rijdt NS een extra Intercity van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal en een extra Intercity van Enkhuizen naar Hoorn.
•Aan het begin van de avondspits rijdt NS een extra Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen.
•In totaal rijdt NS hiermee zowel in de ochtend- als in de avondspits vijf spits-Intercity’s Enkhuizen-Amsterdam Centraal in de spitsrichting. Deze bieden in Hoorn goede aansluiting op de Sprinters van/naar Alkmaar en Zaandam.

Kennemerlijn Alkmaar-Haarlem
•Aan het einde van de ochtendspits rijdt NS een extra Intercity van Alkmaar naar Haarlem en aan het begin van de avondspits van Haarlem naar Alkmaar.

Alkmaar-Uitgeest-Amsterdam Centraal
•NS rijdt een extra vroege Sprinter van Alkmaar richting Uitgeest en Amsterdam Centraal. Dit biedt een betere overstap voor vroege reizigers naar Schiphol Airport op Uitgeest.
 
•In de avondspits rijdt NS twee extra Sprinters van Uitgeest naar Amsterdam Centraal, waardoor we langer een kwartierdienst rijden.

Per medio december start de nieuwe dienstregeling en gaat NS elke 10 minuten een Intercity rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Een route waar veel reizigers nu nog klagen over drukke treinen. Deze wijziging verbetert het reizen tussen deze steden aanzienlijk: vaker een trein betekent minder lang wachten en een grotere kans op een zitplaats. Ook zorgt het ervoor dat NS hier meer reizigers kan vervoeren. Nadeel van de wijziging is dat een paar verbindingen in Noord-Holland er op achteruit gaan. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat hier een tienminutendienstregeling moet aansluiten op een kwartiersdienstregeling.

NS stemt vroeg in het dienstregelingproces af met regionale bus-/tram-/metro-vervoerders en geeft hen inzicht in de voorgenomen nieuwe dienstregeling waardoor regionale vervoerders voldoende tijd hebben hun eigen dienstregeling nog aan te passen of te optimaliseren voor de beste deur-tot-deur verbinding voor de reiziger

maandag 8 mei 2017

Veel volle Intercity’s rond Amersfoort en Utrecht

Rover
Een opvallend beeld in de meldingen van overvolle treinen die in april bij Rover binnenkwamen: de top 10 van meest gemelde treinseries wordt volledig ingenomen door Intercity’s rond Amersfoort en Utrecht.

In april ontving Rover 1555 klachten over overvolle treinen, dit aantal is net iets minder dat dezelfde maand vorig jaar (1663 klachten). Nog nooit eerder waren de reizigers zo eensgezind in hun meldingen: de top 10 wordt gevormd door enkel en alleen Intercity-trajecten rond Amersfoort en Utrecht.


Bijna de helft van de reizigers die een klacht via het meldpunt indiende, geeft aan 15 tot 30 minuten te hebben moeten staan. Dat is zeker voor een Intercity-reis ongewenst lang. Relatief veel klachten komen deze keer van eerste klas reizigers die geen zitplaats konden vinden, maar juist hiervoor wel de hogere prijs hebben betaald.

vrijdag 5 mei 2017

Gratis openbaar vervoer op koopzondagen in Gent

Tijdens de week of op zaterdag geen tijd om te shoppen? Geen nood! Shop-op zondag en maak gebruik van het gratis openbaar vervoer! Op zondag 7 mei, 4 juni, 25 juni en 2 juli wordt het openbaar vervoer op de tram- en buslijnen naar en in Gent gratis aangeboden door PUUR GENT.

Wie van iets verder komt en de auto neemt, kan die achterlaten op een van de 14 park-and-rides aan de rand van de stad en van daaruit verder reizen met de bus of de tram naar het Gentse stadscentrum.

Het gaat om de volgende lijnen:


Lijn 1: Gent Flanders Expo – Evergem Brielken
Lijn 3: Mariakerke Post – Gentbrugge Braemkasteelstraat
Lijn 4: Gentbrugge – Gent UZ
Lijn 5: Gent Van Beverenplein – U.Z. Gent
Lijn 6: Mariakerke Post – Gent Watersportbaan
Lijn 8: Gent AZ Sint Lucas – Arteveldepark
Lijn 9: Mariakerke Driesdreef – Gentbrugge Groeningenwijk
Lijn 14: Deinze – Drongen – Gent
Lijn 15: Gent – Drongen – Nevele – Tielt
Lijn 16: Gent – Drongen – Nevele – Deinze
Lijn 17: Drongen Station – P&R Oostakker
Lijn 18: P&R Oostakker – Drongen Luchteren – (Merendree)
Lijn 21: Melle Leeuw – Zwijnaarde bibliotheek
Lijn 22: Gent Kouter – Gentbrugge D.C.
Lijn 28: Gent – Wetteren – Dendermonde
Lijn 34: Sint-Martens Leerne – De Pinte – Gent – Wetteren
Lijn 35: Sint-Martens Leerne – De Pinte – Gent – Lokeren
Lijn 36: Sint-Martens Leerne – De Pinte – Latem – Gent – Zele
Lijn 38: Sint-Amandsberg Achtendries – Gent Blaarmeersen
Lijn 39: Gent Blaarmeersen – Oostakker Dorp
Lijn 41: Gent Blaarmeersen – Merelbeke Kwenenbos
Lijn 42: Baaigem – Bottelare – Merelbeke – Gent Zuid
Lijn 47: Gent Sint-Pietersstation – Gavere – Oudenaarde
Lijn 49: Gent – Herzele – Geraardsbergen
Lijn 52: Boekhoute – Assenede – Gent Zuid
Lijn 54: Evergem Doornzele – Gent Zuid
Lijn 55: Zelzate – Gent sint Pietersstation
Lijn 58: Brugge – Eeklo – Gent Sint-Pietersstation
Lijn 65: Gent Arteveldepark – Zomergem – Ursel Kerk
Lijn 67: Eeklo PTI – Waarschoot – Zomergem - Gent Arteveldepark
Lijn 68: Gent Zuid – Vinderhoute – Belzele – Evergem
Lijn 69: Eeklo – Waarschoot – Gent Zuid
Lijn 70: Zwijnaarde – Gent – Oostakker
Lijn 71: Nazareth – Gent – Oostakker
Lijn 72: Oostakker – Gent – Merelbeke
Lijn 76 De Pinte – Gent – Lochristi – Wachtebeke
Lijn 77: Deinze – Gent – Lochristi – Beervelde
Lijn 78: Lokeren – Lochristi – Gent – De Pinte – Zevergem
Lijn 94: Gent – Oordegem – Impe – Aalst
Lijn 96: Aalst – Oordegem – Impe – Aalst

Belbus 125: Zulte – Deinze – Nevele
Belbus 140: Destelbergen – Melle
Belbus 145: De Pinte – Lovendegem – Waarschoot
Belbus 160: Zomergem – Lovendegem – Waarschoot
Belbus 175: Oostakker

donderdag 4 mei 2017

Testtrein voor bedenkers nieuwe schoonmaaktechnieken

Het schoonmaken en vooral ook schoon houden van treinen is een dagelijkse uitdaging waar NS aan werkt. Met nieuwe methoden, zoals meereizende schoonmakers, worden er steeds nieuwe stappen gezet. Niet alleen bij NS ontstaan steeds weer nieuwe schoonmaakplannen, ook andere bedrijven en ontwikkelaars hebben er ideeën over. Om samen met hen nieuwe concepten uit te kunnen werken, heeft NS een oefentrein aangewezen waarin nieuwe schoonmaaktechnieken in een treinomgeving kunnen worden getest.

Deze dieseltrein, een DM 90, staat op een rangeerterrein in Zwolle. NS nodigt bedenkers van nieuwe schoonmaakconcepten uit om hun idee in de praktijk uit te testen in deze trein.

Treinen rijden de hele dag door het land en de gevolgen daarvan zijn zichtbaar. Zo laten zand, kauwgom en omgevallen koffiebekertjes hun sporen na op vloeren, worden toiletten vies en treinwanden beklad. Treinschoonmakers doen wat ze kunnen, maar NS is nieuwsgierig en actief op zoek naar mogelijk nieuwe technieken. Bedenkers van nieuwe schoonmaaktechnieken mogen die beproeven in de testtrein. Ook bewezen technieken uit bijvoorbeeld openbare gebouwen of stadions kunnen in een treinstel worden getest.

,,Schoonmakers hebben maar beperkte tijd om zaken aan te pakken'', legt Peter Goorden (manager reiniging) uit. ,,Dat geldt 's nachts, maar zeker ook overdag, wanneer we zoveel mogelijk treinen willen laten rijden voor de reiziger. Zo lukt het bijvoorbeeld niet altijd om een vies toilet snel grondig schoon te maken, omdat water niet op alle plekken meteen voorhanden is, of omdat er soms maar 3 minuten tijd is voordat de trein weer verder moet. Schoonmakers doen dan wat ze kunnen, maar we willen dat verbeteren.’’

Mogelijk kunnen nieuwe technieken, zoals schoonmaakgels, hier uitkomst bieden. ,,Naar dat soort oplossingen zoeken wij, in de wetenschap dat toiletschoonmaak voor ons een uitdaging zal blijven, omdat de reiziger het toilet altijd aantreft zoals de vorige reiziger hem heeft achtergelaten. Ook wij zien nog te vaak smerige treintoiletten, logisch dus dat reizigers en treinpersoneel dat aangeven’’, aldus Goorden.


woensdag 3 mei 2017

Drenthe wil spoorverbinding Emmen - Duitsland

Een internationale regionale treinverbinding tussen Emmen en Bad Bentheim in Duitsland. Een Drentse droom? Niet als het aan de provincie, Landkreis Grafschaft Bentheim en de Bentheimer Eisenbahn ligt. Tussen 2020 en 2023 zou de trein kunnen rijden. De schatting is dat er 1.530 reizigers per dag gebruik van gaan maken. De spoorlijn ligt er al: van Coevorden naar Bad Bentheim.

Eenvoudig tot 700 euro besparen op aankoop fiets

Consumenten die een fiets kopen kunnen 50 tot 700 euro goedkoper uit zij als zij online goed prijzen vergelijken, blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. Bij de populairste merken besparen consumenten gemiddeld 350 euro.   

De Consumentenbond peilde voor de Consumentengids van mei 2017 de prijzen van ‘gewone’ en elektrische fietsen bij internet fietsenwinkels.

In de prijspeiling komt Fietsconcurrent.nl als goedkoopste uit de bus; de prijzen liggen daar 9 procent onder het gemiddelde. De websites van de stenen fietswinkels zijn het duurst met prijzen die 9 tot 16 procent hoger zijn dan het gemiddelde.

De concurrentie is het grootst bij de merken Batavus, Gazelle en Sparta. Tussen de laagste en de hoogste (advies)prijs bij deze merken zit gemiddeld bijna 30 procent.

Meestal is de levering niet bij de prijs inbegrepen en liggen de bezorgkosten rond de 30 euro. Alleen Fietsenstunt.nl en Fietsonline.com verzenden altijd gratis. Bij Fietsenwinkel.nl, Fietsenstunt.nl en Fietsophetnet.nl moeten consumenten betalen als zij de fiets zelf afhalen.





















































AanradenAangeradenMeld als ongepastMelding verstuurd
















































































































































Reageren

dinsdag 2 mei 2017

Fietspad Oase – Zandvoortselaan van de baan

De provincie Noord-Holland, de gemeenten Zandvoort en Bloemendaal en Waternet hebben besloten geen fietspad aan te leggen van ingang De Oase naar de Zandvoortselaan door de rand van de Amsterdamse Waterleidingduinen.

De provincie Noord-Holland was van plan om, in samenwerking met Waternet en de gemeenten Bloemendaal en Zandvoort, een recreatief fietspad aan te leggen door de rand van de Amsterdamse Waterleidingduinen.

De stichting Natuurbelang Amsterdamse Waterleidingduinen heeft evenwel beroep ingesteld tegen de daarvoor afgegeven omgevingsvergunning. Een fietspad op de geplande route zou de natuur in het duingebied verstoren, waaronder bijvoorbeeld de zandhagedis en specifieke vegetatietypen zoals grijs duin en droog duinbos. Op 5 december 2016 heeft de Rechtbank Haarlem het bezwaar gegrond verklaard.

In de regio blijft de wens bestaan voor een goede en aantrekkelijke fietsverbinding tussen Haarlemmermeer en de kust van Zandvoort. De gemeenten Bloemendaal, Zandvoort, Haarlemmermeer en Heemstede gaan nu met elkaar bekijken welke alternatieven er zijn.

maandag 1 mei 2017

Vanaf nu: punten sparen op alle trajecten van en naar Utrecht

Treinreizigers kunnen vanaf nu op alle trajecten van en naar Utrecht Centraal punten sparen met MyOV. Eerder kon dit alleen op een beperkt aantal trajecten van en naar Utrecht. Slimme spaarders kunnen wekelijks een gratis kop koffie bij elkaar sparen of elke maand gratis naar de bioscoop.

Sparen levert reizigers niet alleen cadeaus op, het helpt ook om de overlast van drukke treinen te beperken. 60 procent van de MyOV-deelnemers reist in minder drukke treinen sinds ze aan het spaarprogramma meedoen. Meer dan 12.000 NS-reizigers hebben de app inmiddels gedownload. Daarom heeft NS besloten het spaarprogramma uit te breiden. Hoeveel extra zitplaatsen het precies oplevert is echter niet bekend.

De MyOV-app laat zien welke treinen doorgaans rustiger zijn en hoeveel punten deze treinen opleveren. De reiziger kan het snelste punten sparen door te kiezen voor een minder drukke trein direct voor of na de spits. Een drukke trein midden in de spits levert geen punten op. NS startte vorig jaar augustus met deze proef op 2 trajecten. Reizigers kunnen inmiddels op de volgende trajecten punten sparen met MyOV:
  • Amersfoort - Utrecht Centraal
  • Hilversum - Utrecht Centraal
  • Arnhem Centraal - Utrecht Centraal
  • Veenendaal Centraal - Utrecht Centraal
  • Den Bosch - Utrecht Centraal
  • Gouda - Utrecht Centraal
  • Leiden Centraal - Utrecht Centraal
  • Amsterdam Amstel - Utrecht Centraal
  • Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht Centraal
Reizigers kunnen ook punten sparen als ze maar een deel van het traject reizen, of als ze juist verder reizen. Een deelnemende reiziger van Amsterdam Centraal naar Nijmegen spaart op het deel tussen Amsterdam Amstel en Arnhem dus ook punten.