vrijdag 30 juni 2017

Definitief ontwerp voor hoogwaardig openbaar vervoer Haarlem-Noord

Het college van burgemeester en wethouders heeft dinsdag 20 juni het definitieve ontwerp vastgesteld voor het traject voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in Haarlem-Noord. De verbinding tussen Station Haarlem en het Delftplein is een belangrijke ontbrekende schakel in het HOV-netwerk.

In 2013 is het tracé voor HOV tussen Station Haarlem en Delftplein door de gemeenteraad vastgesteld. Het tracé loopt via de Rijksstraatweg en de bus gaat meerijden met het overige verkeer. Bij het opstellen van het ontwerp is nauw samengewerkt met betrokkenen en belanghebbenden. Hierbij is speciale aandacht gegeven aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid, met name voor het langzaam verkeer (voetgangers en fietsers). Binnen deze randvoorwaarde zijn de doorstromingsmaatregelen voor de bus tot stand gekomen.

Voor de totstandkoming van HOV-Noord gaan de Gemeente Haarlem en de Provincie Noord-Holland een realisatieovereenkomst aan. Het college van B en W heeft aangegeven dat deze overeenkomst pas definitief is op het moment dat ook de commissie akkoord heeft gegeven op het definitief ontwerp.

donderdag 29 juni 2017

Twee bruggen over het IJ, ze gaan er echt komen

De gemeente Amsterdam heeft bekend gemaakt dat de Javabrug, de fietsbrug over het IJ, er definitief zal komen. Ook de brug bij het Stenen Hoofd in Amsterdam West staat in de planning. Milieudefensie pleitte eerder dit jaar samen met 400 bewoners voor een vervroeging van deze brug. De bouw voor deze brug is in dit plan 6 jaar naar voren geschoven.

"Milieudefensie is blij met het besluit dat er een fietsbrug over het IJ komt. Dit is een goede stap om meer ruimte voor de fietser te creëren in Amsterdam. Als er niks gedaan wordt zal de stad nog meer vollopen met autoverkeer.” zegt Anne Knol, campagneleider mobiliteit. Samen met een groep bewoners uit Amsterdam schreef Milieudefensie een zienswijze voor de plannen. 400 bewoners ondertekenden. In de zienswijze pleitten de bewoners onder andere voor een gebalanceerde sprong, waarbij ook de westzijde van de stad bediend wordt met een brug.

Milieudefensie is blij met de nieuwe fietsverbindingen. In de zienswijze noemden we samen met de bewoners de mogelijkheden voor een écht duurzaam verkeersbeleid en dus goede fietsverbindingen over het IJ. De Javabrug op de kop van het Java-eiland, is heel belangrijk voor de bereikbaarheid van Amsterdam-Noord voor fietsers en voetgangers. Het is bovendien een welkom alternatief voor de stampvolle veerpont bij het Centraal Station.

Ook de tweede brug bij het Stenen Hoofd is hard nodig. Deze brug biedt bovendien kansen voor een echte Stadsfietsring langs de Singelgracht, om het historische centrum, met een goede verbinding naar Amsterdam Noord. De stad kan ook moeilijk zonder, gezien de hoge groei van het aantal fietsers en voetgangers die Amsterdam verwacht de komende jaren. “We zijn blij dat de gemeente naar de bewoners geluisterd heeft en besloten heeft dat de tweede fietsbrug vervroegd aangelegd gaat worden.”, aldus Anne Knol.

De komst van de Javabrug betekent dat de cruiseschepen bij het Java-eiland ergens anders moeten afmeren. Een definitief besluit daarover zou eind dit jaar genomen worden. De scheepvaart onder de Javabrug door heeft wel invloed op de hoogte van de brug. Het ministerie gaf eerder dit jaar aan dat zij graag een tunnel willen, om hoge containerschepen niet in de weg te zitten. Als er toch een brug zou komen, moet deze ruim 11 meter hoog zijn. Dat is een paar meter hoger dan de gemeente wil.

woensdag 28 juni 2017

Proef met gevonden en verloren voorwerpen bij Arriva

(Foto Snowmanradio)
Sinds 1 juni werkt Arriva samen met iLost om het proces van gevonden en verloren voorwerpen te optimaliseren. Het is een proef die wordt uitgerold in Brabant en heeft als doel verloren voorwerpen weer snel terug te krijgen bij de eigenaar.

Van sleutels tot mobiele telefoons, van rugzakken tot kinderwagens, iedere dag weer blijven er veel spullen achter in de bussen van Arriva. Het online platform iLost faciliteert het proces om deze voorwerpen snel te digitaliseren en via een online zoeksysteem vindbaar te maken. Arriva-medewerkers plaatsen de gevonden voorwerpen binnen één werkdag op iLost. Reizigers kunnen daarna zelf zoeken naar vermiste spullen in de database van iLost.

Tijdens de pilotfase van drie maanden vindt een periodieke evaluatie plaats en aan het einde van deze periode worden de resultaten besproken voor verdere uitrol in andere Arriva-regio’s in Nederland. 

Amvest blaast Stationsplein Eindhoven nieuw leven in

De gemeente Eindhoven heeft het plan ‘District E’ van belegger en ontwikkelaar Amvest gekozen voor herontwikkeling van de Stationsomgeving Zuidplein. Het Stationsplein verandert van een versnipperd plein met weinig uitstraling naar een spectaculair verblijfsgebied voor wonen, werken, uitgaan en recreëren, waarvoor Brainport Eindhoven model staat. Donderdag 15 juni presenteerde de gemeente Eindhoven vastgoedontwikkelaar en belegger Amvest als winnaar van de tender Ontwikkeling Stationsomgeving Zuidplein.

Met haar plan ‘District E’ overtuigde belegger en ontwikkelaar Amvest een brede groep van beoordelaars op de onderdelen ruimtelijk en programmatisch ontwerp, gebiedsvisie, het aandeel sociale woningbouw, de interactie met de stad en het grondbod. Het plan is ontworpen door architectenbureau Powerhouse Company in samenwerking met ZUS (Zones Urbaines Sensibles). In de groep beoordelaars zaten naast deskundigen ook vele belanghebbenden, zoals omwonenden, ondernemers en diverse instanties. Naast Amvest dongen ook Hurks Vastgoedontwikkeling en gebiedsontwikkelaar BPD mee in de tender.

Wethouder Staf Depla roemde alle drie de plannen: “Ze waren stuk voor stuk kwalitatief van een hoogstaand niveau. Er viel echt wat te kiezen. Je zou bijna drie van dit soort locaties in de stad willen hebben.” Directeur gebiedsontwikkeling Heleen Aarts van Amvest toonde zich “geweldig trots en blij dat we de dynamiek van Eindhoven gestalte kunnen geven op deze belangrijke plek. De steun en ideeën van heel veel partners en inwoners bij de voorbereiding heeft ons initiatief extra kracht gegeven. We verbinden ons voor lange tijd aan deze plek als ontwikkelaar en belegger.”

Amvest oogstte waardering met het ontwerp van drie torens die in de onderbouw tal van publieksfuncties en ontmoetings- en presentatieruimtes voor de Brainport-industrie herbergen, een nieuwe publiektrekker voor de binnenstad. Lof was er ook voor de aansluiting op de omgeving, de visie op het gebied en de inrichting van de ruimte tussen de Bijenkorf en The Student Hotel. Daarnaast scoorde het plan zeer goed op de wijze van interactie met de stad in zowel de bouwfase alsook de fase na ingebruikname. Alle drie de plannen onderscheiden zich als zeer duurzaam.

dinsdag 27 juni 2017

15-meterbussen met airco en wifi voor Utrecht Science Park

Busvervoerder Syntus Utrecht zet de komende weken nieuwe, 15-meterbussen van het merk Setra in. Dit betekent meer capaciteit voor de spitslijnen naar Utrecht Science Park. De bussen zijn voorzien van airco, wifi en stopcontacten. De oudere bussen verdwijnen uit het straatbeeld in de provincie Utrecht. 

Eind dit jaar, bij de start van de nieuwe dienstregeling, komen daar nog twee volledig elektrisch aangedreven 12-meterbussen bij (merk BYD) voor de stad Amersfoort. Als voorloper daarop worden vanaf juli twee elektrisch aangedreven demobussen ingezet. De inzet van de eerste elektrische buurtbus volgt eveneens in juli. Dit zal de eerste elektrische buurtbus van Nederland zijn.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan het rijklaar maken van het nieuwe materieel, zodat in juli alle nieuwe bussen operationeel zijn. Met ingang van de nieuwe dienstregeling voor 2018, die in december ingaat, zullen ook een aantal vervoerkundige zaken worden opgelost. Daarnaast blijft Syntus voortdurend met de provincie in overleg om te komen tot ongewoon goede mobiliteit.

maandag 26 juni 2017

Ruim twee miljoen voor fietspaden Maastricht-Heuvelland

De Provincie Limburg draagt ruim twee miljoen euro bij aan de verbetering en aanpassing van verschillende fietspaden in Maastricht en het Heuvelland. Het grootste deel van dit bedrag, vier ton, is bedoeld voor een nieuwe fietsverbinding tussen Maastricht en Valkenburg via Meerssen.

De provincie subsidieert nog elf verbeteringsprojecten van fietspaden in Geulle, Bunde, Meerssen, Valkenburg, Sint Geertruid, Mechelen en Maastricht. Hieronder een veilige fietsverbinding tussen Sint Geertruid en Eijsden en de verlichting van fietspaden in het buitengebied van Meerssen. Voor de verbetering van regionale bereikbaarheid is nog eens € 660.000 beschikbaar, onder andere voor de Borgharenweg, de voormalige provinciale weg tussen Maastricht en Eijsden en de Valkenburgerstraat in Berg en Terblijt.

Tenslotte is nog eens € 40.000 subsidie beschikbaar voor projecten om het gedrag van verkeersdeelnemers te beïnvloeden. Het gaat dan om een projecten waarbij de ANWB, VVN en ROVL betrokken zijn zoals verkeerslessen voor jonge automobilisten, fietsverlichtingsacties, cursussen voor jonge automobilisten en senioren, de opleiding van verkeersbrigadiers en verkeersquizzen voor kinderen.

Gedeputeerde Eric Geurts van Verkeer en tevens voorzitter van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) noemt de investering in fietsvoorzieningen vanzelfsprekend. “Fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer. Mede daarom is het belangrijk om te investeren in goede voorzieningen, fietspaden, verlichting en veiligheid. Als we ons als Limburg een fietsprovincie willen noemen, is een goede infrastructuur onmisbaar.”

vrijdag 23 juni 2017

Intercity Brussel rijdt nog langer via huidige route

Vertraging in de levering van nieuwe software dwingt NS en NMBS er nu toe om het via de Hogesnelheidslijn rijden van Intercity Brussel opnieuw uit te stellen. In oktober 2016 meldde NS al dat door latere levering van de vereiste software deze trein het hele jaar 2017 nog zou rijden via de klassieke route; nu komt daar nog een paar maanden extra uitstel bij. NS stelt na toelating van de software zes maanden nodig te hebben om de nieuwe treindienst voor te bereiden. Vandaag is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.

Zonder werkende software is het niet mogelijk deze belangrijke verbinding tussen Nederland en België via het snelle spoor te laten rijden. NMBS en NS houden maximale druk om de softwareontwikkeling voort te zetten en de afgesproken planning aan te houden. Beide bedrijven zullen dan ook samen met alle betrokken partijen (de toelatingsinstanties in Nederland en België) in het huidig tempo doorgaan met voorbereiden van het rijden via de HSL.

Na het verkrijgen van de toelating is aansluitend een periode van zes maanden nodig om zowel Belgisch als Nederlands personeel op te leiden, treinen om te bouwen en testritten uit te voeren. Dit om het personeel via opleiding en training vertrouwd te maken met de nieuwe treindienst over het snelle spoor. NS wil een gedegen voorbereiding op dit nieuwe traject. Inkorting van de voorbereidingsperiode geeft een groot risico op een slechte startprestatie van de treindienst.

Om over de HSL te mogen rijden is een trein nodig die kan omgaan met de verschillende voltages en beveiligingssystemen die deze trein onderweg in Nederland en België tegenkomt. NS en NMBS rijden de Intercity Brussel met TRAXX-locomotieven. Als de software beschikbaar is, moet NS 24 locomotieven voorzien van de nieuwe software. De 12 treinen die NS en NMBS gebruiken worden dan voorzien van een tweede locomotief: dit om snel te kunnen keren op station Breda én vanwege de vele rangeerritten die NS moet maken door de start -in Nederland- op twee afwisselende vertrekstations (Amsterdam en Den Haag Hollands Spoor).

Hoe gaat de trein straks rijden?
•De intercity Brussel zal straks -vanuit Nederland- 12 x per dag starten op Amsterdam Centraal en 4 x per dag starten op Den Haag Hollands Spoor
•De trein rijdt dan via Rotterdam over de HSL naar Breda – daar keert de trein om over de HSL het traject te vervolgen naar Antwerpen en Brussel.
•Onderweg komt de trein vijf spanningssluizen tegen en moet ook steeds van beveiligingssysteem worden gewisseld. Hieronder vind je de infographic van de HSL infrastructuur.

donderdag 22 juni 2017

'Rondje Naardermeer' op komst

Dwars door het prachtige Naardermeer loopt de druk bereden spoorlijn Hilversum - Weesp, en helaas geen aaneengesloten gebied. Dat gaat veranderen met de komst van een tunnel en faunapassages. Goed voor fietsers, voetgangers en dieren. Op 6 juni werden de contracten getekend.

Fietsers, wandelaars én dieren gaan profiteren van de tunnel en de faunapassages die de provincie Noord-Holland laat aanleggen door de spoorlijn bij het Naardermeer. ProRail, de gemeente Gooise Meren, Natuurmonumenten en de provincie hebben daarover afspraken gemaakt.

De tunnel genaamd ‘Voormeerpassage’, komt in de spoordijk bij de Karnemelksloot in Naarden. Deze  verbindt straks bestaande paden aan beide zijden van het spoor zodat fietsers en wandelaars veilig kunnen oversteken. Daarmee ontstaan nieuwe  fiets- en wandeltochten. Recreanten kunnen het 'Rondje Naardermeer' maken zonder dat zij door een woonwijk komen. De nieuwe verbinding komt op het terrein van Natuurmonumenten. De gemeente Gooise Meren gaat de verbinding beheren.

Het Naardermeer is een laagveenmoeras met een grote natuurwaarde. De spoorlijn Weesp-Hilversum doorsnijdt het Naardermeer. Het is een van de laatste barrières in de Groene Ruggengraat, een grote natuurcorridor tussen de Biesbosch en Randmeren. De tunnel en de faunapassages herstellen de nu versnipperde natuur. Dieren krijgen een groter leefgebied en dat versterkt flora en fauna.

Onder het spoor komen verschillende faunapassages. Twee bestaande bruggen krijgen aparte looproutes voor dieren. Onder twee nieuwe spoorbruggen worden de sloten doorgetrokken zodat een natte natuurverbinding ontstaat voor dieren als de otter en de ringslang. De Voormeerpassage krijgt een natuurstrook die onder andere van oude boomwortels wordt gemaakt. Dieren kunnen daarmee ongezien en veilig door de tunnel komen. Zo’n 75 meter ten westen van de tunnel komt een faunabuis onder het spoor door. De oever van de Karnemelksloot krijgt een ecologische inrichting. Verschillende dieren die in het gebied voorkomen gaan profiteren van de faunapassages, zoals de bever, boommarter, de Noordse woelmuis, otter, ree, egel, hermelijn, ringslang, de kleine watersalamander en diverse soorten vleermuizen, kikkers en muizen.

De provincie, ProRail, gemeente Naarden en Natuurmonumenten ondertekenden op 6 juni een overeenkomst over de aanleg van de tunnel en de faunapassages. ProRail kan nu van start gaan met de aanbesteding van de tunnel en de faunapassages. Naar verwachting is het werk klaar in 2020.

woensdag 21 juni 2017

NS gaat in september spoorboekloos rijden

NS en ProRail gaan vanaf 6 september testen uitvoeren met de eerder beloofde dienstregeling, waarbij zes keer per uur een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven rijdt. Treinreizigers moeten er door het zogenoemde 'spoorboekloos rijden' over de hele dag zo'n 15 procent meer zitplaatsen opleveren, zo stelt NS-topman Roger van Boxtel woensdag in het AD. 'Treinen zijn gewoon vol in de spits, dus het kan zijn dat die in het spitsuur niet leger is. Maar doordat er meer treinen zijn, kan het zijn dat er een treintje later wel meer kans op een zitplaats is. We gaan een enorme stap zetten op misschien wel de drukste lijn van Nederland.'

Maatregelen ProRail bij warm weer


Heerlijk dat warme weer, maar voor het treinverkeer brengt het ook risico´s met zich mee. Op een normale dag zijn er altijd al spoedreparaties en geplande werkzaamheden die het treinverkeer beïnvloeden. Als er daarnaast ook andere incidenten opspelen, dan heeft dit veel impact. Dit gebeurde maandag 19 juni ook, toen twee aanrijdingen, een stroomstoring, defecte treinen en warmte gerelateerde storingen veel hinder voor reizigers veroorzaakten.

Het Nederlandse spoor is ontworpen voor een typisch Nederlandse klimaat, met dagelijkse temperatuurverschillen. Dit betekent dat men bij temperaturen onder nul en boven de 25 graden extra maatregelen moet nemen. Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. En dan zet het staal uit waardoor kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Vooral spoorbruggen houdt men dan extra in te gaten gehouden, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten.

Maatregelen omvatten hitteschouwen, koelen en staan wegsleeplocomotieven. Hitteschouwen zijn controles van het spoor en dan met name op de verbindingslassen tussen de spoorstaven. Een las verbindt twee spoorstaven met elkaar en zorgt ervoor dat de verkeersleidingssytemen een sein krijgen als een trein over een las heen rijdt.

Bij aanhoudende hitte of droogte slijten spoorstaven sneller. Elke keer als een trein over een spoorstaaf rijdt schaaft hij een stukje van het spoor af. Bij hitte gebeurt dat meer. En dat schaafsel zorgt ervoor dat de las kapot kan gaan. Daarnaast zet het spoor uit, waardoor deze lassen onder druk komen te staan en ook uiteindelijk kapot gaan. Het sein gaat dan uit veiligheidsredenen op rood en veroorzaakt een seinstoring. De controle op deze lassen is dus onontbeerlijk.

Door aanhoudende hitte kan elektronica ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Men heeft koelapparatuur in de technische ruimtes geplaatst om oververhitting te voorkomen. Ook krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt. Als de temperatuur ondanks alle maatregelen toch te hoog oploopt kan een relaiskast uitvallen, wat ook tot een storing leidt.

Bij warm weer kan een vonk in een droge berm een bermbrandje veroorzaken. Bijvoorbeeld als de trein moet remmen. Bij werkzaamheden waar vonken ontstaan, zoals het slijpen van het spoor, zet ProRail dan ook een brandwacht in. Om bermbranden te voorkomen maaien we tijdig de bermen langs het spoor.

Belangrijke schakel in de extra maatregelen die ProRail inzet is het meteorologisch advies van het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR): een samenwerking van ProRail, vervoerders en spooraannemers. Met het oog op de tropische temperaturen is het  weerbureau van het OCCR extra alert en volgt het de weersvoorspellingen nauwlettend. Daarbij werkt zij samen met Weerplaza en het KNMI. Een speciaal crisisteam van ProRail besluit uiteindelijk afhankelijk van de verschillende scenario’s of er en welke extra maatregelen worden ingezet.

Leerlingen bedenken tramhalte van de toekomst

Leerlingen van het Montaigne Lyceum uit Den Haag hebben onlangs hun idee voor de inrichting van tramhalte Weidevogellaan vol trots gepresenteerd aan algemeen directeur Jaap Bierman van HTM.

Hun opdracht was om met verrassende nieuwe ideeën te komen om zwartrijden tegen te gaan en je fiets veilig te kunnen stallen. Anna Wouters en Nick de Heus van C&V hebben deze twee ideeën gekozen uit vele andere: “De ene groep had oog voor comfort door verwarming en airco toe te passen en teveel aan warmte op te slaan. De andere groep had oog voor design en een mooie oplossing voor het fietsprobleem door een stalling boven de halte te maken.”

Bierman luisterde aandachtig naar de presentaties van de groepen. Hij was aangenaam verrast en onder de indruk van de ideeën. Ook vertelden de leerlingen over de onderlinge samenwerking.  Een wijze les van Jaap Bierman: “Wees je ervan bewust dat de perfecte mens niet bestaat maar dat je wel kunt bouwen aan het perfecte team."

dinsdag 20 juni 2017

Twentse vervoerders starten met nieuwe regeling Regiotaxi

Met ingang van 1 juli kunnen inwoners van Enschede die geen Regiotaxipas hebben geen gebruik meer maken van de Regiotaxi Twente. Vanaf dat moment is namelijk de nieuwe maatwerkvoorziening vervoer van kracht. Daarmee is de Regiotaxi alleen nog maar beschikbaar voor mensen die een Regiotaxipas hebben.

De gemeente Enschede heeft voor leerlingenvervoer, vervoer van mensen met een Regiotaxipas en vervoer van en naar dagbesteding nieuwe contracten afgesloten met Brookhuis Taxivervoer. De Regiotaxi als openbaar vervoer is niet meer opgenomen in de nieuwe contracten met de vervoerder. Inwoners zonder Regiotaxipas die wel eens gebruik maken van de regiotaxi moeten daarvoor een alternatief zoeken. Reizen met de Regiotaxi zonder taxipas is vanaf 1 juli 2017 niet meer mogelijk.
Gefaseerde invoer nieuwe regeling vervoer

Brookhuis Taxivervoer blijft in Enschede rijden als Regiotaxi. Vanaf 1 augustus, gaan zij ook het leerlingenvervoer overnemen en vanaf 1 januari 2018 het vervoer van en naar de dagbesteding.
De inwoners met een Regiotaxipas hebben inmiddels allemaal een brief ontvangen. Meer informatie over de nieuwe regeling Regiotaxi is te vinden op www.regiotaxitwente.nl. Het telefoonnummer blijft 0900 – 1814. De leerlingen die gebruik maken van leerlingenvervoer worden voor het nieuwe schooljaar geïnformeerd. Inwoners die een indicatie vervoer dagbesteding hebben, krijgen voor 1 januari 2018 informatie.

maandag 19 juni 2017

Eenheid in regionale OV reisproducten in Oost-Nederland

Op 1 juli 2017 worden in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland dezelfde regionale abonnementen voor het openbaar vervoer ingevoerd. Reizigers krijgen meer keuzemogelijkheden in producten en hogere kortingen in de daluren en weekenden.

Regionale vervoerders Syntus, OV Regio IJsselmond, Hermes en Arriva en de drie provincies stimuleren met deze gelijke regionale abonnementen slim gebruik van het openbaar vervoer.

De drie provincies en vervoerders vinden dezelfde punten belangrijk:
tarieven moeten voor iedereen gemakkelijk te begrijpen zijn
de reisgrenzen tussen de drie provincies moeten zoveel mogelijk vervagen
minder korting op basis van leeftijd
meer voordeel op basis van het tijdstip waarop men reist
kosten voor de gemiddelde reiziger mogen niet stijgen
opbrengsten voor de regionale vervoersbedrijven moeten gelijk blijven.

De drie provincies en vervoerders informeren reizigers met een campagne over de veranderingen. Via de productchecker van Ervaar het OV kunnen ze daarna zien welk abonnement het beste bij hen past. De informatie is ook te vinden op de site van Ervaar het OV en op de websites van de regionale vervoerders.

vrijdag 16 juni 2017

Zo gaan de trams rijden na opening Noord/Zuidlijn

Er wordt flink gehusseld met de tramlijnen met de komst van de Noord/Zuidlijn. Negen van de in totaal vijftien tramlijnen krijgen een nieuwe route en sommige tramlijnnummers komen te vervallen. Dat blijkt uit de nieuwe lijnnetkaart die het GVB vrijdag heeft gepubliceerd. Het nieuwe lijnennet gaat vanaf 22 juli 2018 in. Dat is de datum waarop de Noord/Zuidlijn volgens de planning in gebruik wordt genomen.

FNV staakt maandag op stations Den Haag Centraal en Zwolle

Leden van FNV Spoor leggen maandag tussen 5.00 en 9.00 uur het werk neer op de stations Den Haag Centraal en Zwolle. Daardoor zullen er minder of geen treinen rijden vanaf deze locaties. De werknemers willen dat NS weer meebiedt op de concessies voor regionale lijnen en de winkels en horeca in eigen beheer houdt. Dat moet de werkgelegenheid ook bij het vervoersbedrijf houden.

Rover betreurt dat FNV Spoor voornemens is om over te gaan op verrassingsacties, verspreid over het land, die kort van tevoren bekend zullen worden gemaakt. Op die manier ondervinden reizigers niet alleen hinder van de actie, maar kunnen ze zich er ook niet op voorbereiden.

Rover vindt dat de Perron drukmeningsverschillen tussen de vakbond en NS over de koers van het bedrijf niet over de rug van de reizigers moeten worden uitgevochten. Rover roept beide partijen op om zich tot het uiterste in te spannen om in gesprek te blijven over de onderwerpen waarover verschil van mening is.

Bijdrage aan Stadsbusjes

De stichting Gastvrij ’ s-Hertogenbosch heeft een plan voor gratis vervoer in de binnenstad voor inwoners en bezoekers. De stichting verzorgt de organisatie, planning en uitvoering van de stadsbusjes. Ze hebben een vaste kern van 30 vrijwilligers.

De gemeente geeft  47.287 euro om als proef te kunnen starten. Het doel is dat de stichting de stadsbusjes na de proef blijvend kan laten rijden met ondersteuning van ondernemers, donaties en met reclame op de bus.   

“Mensen organiseren steeds meer zelf en vragen de overheid om ruimte om hun plannen uit te voeren. Ze regelen veel zelf of met hulp van anderen. De rol van de gemeente is om inwoners te helpen om plannen van de grond te tillen. Initiatieven zoals die van de Stadsbusjes komen van enthousiaste vrijwilligers! Wat wil je als stadsbestuur nog meer.” aldus wethouder Kagie.

Het Maatschappelijk Initiatieven Fonds geeft een kans aan vernieuwende dienstverlening op sociaal gebied voor en door bewoners. Het draagt bij aan de vernieuwing van het aanbod op het terrein van zorg, welzijn, hulp en ondersteuning. Meer informatie over dit fonds? Zie hiervoor de website van de gemeente: www.s-hertogenbosch.nl/subsidies onder “Maatschappelijk Initiatieven Fonds”

ProRail en NS roepen op te blijven investeren in fietsparkeervoorzieningen bij stations

Er moet flink geïnvesteerd blijven worden in nieuwe en betere fietsparkeervoorzieningen bij stations. Ook moeten bestaande stallingen nog beter worden benut en moeten er innovatieve oplossingen worden gevonden, om de fietsende treinreizigers te kunnen blijven faciliteren. Daarvoor pleiten de topmannen Pier Eringa van ProRail en Roger van Boxtel van NS tijdens het Velocity congres in Nijmegen waar zij vanmiddag gezamenlijk een presentatie geven.

“Wij stimuleren reizigers om de fiets te pakken naar het station. En met succes. Ongeveer de helft van alle treinreizigers gaat nu al op de fiets naar het station. Dan gaat het om 400.000 fietsers per dag van en naar het station. Al die mensen willen hun fiets snel en makkelijk, en het liefst zo dicht mogelijk bij het station, kunnen parkeren. Om al deze reizigers ook in de toekomst een plek te bieden moet er ook genoeg plek zijn waar zij hun fiets kunnen stallen. En dan het liefst ook nog op een manier waardoor de omgeving van het station verbetert. Als we dit op een goede manier doen en hier in blijven investeren kunnen we het aantal mensen dat op de fiets naar het station komt van nog verder laten stijgen van nu bijna 50% naar 60% of meer”.

Sinds 2000 zijn er landelijk ca. 450.000 fietsparkeerplekken nieuw gebouwd en gemoderniseerd op ruim 400 stations. In 2000 waren dat er nog 200.000. De komende jaren dreigt een tekort aan het aantal fietsparkeerplekken bij stations. ProRail en NS willen daarom dat er de komende 10 jaar 200.000 tot 250.000 nieuwe fietsparkeerplekken bij komen. De financiering voor de eerste 70.000 plekken is rond, voor de overige moet de financiering nog geregeld worden.

Terugdringing van het tekort aan fietsplekken is niet alleen een zaak van bijbouwen. Niet bij alle stations is het eenvoudig extra stallingen bij te bouwen. Het is ook een zaak van betere benutting van bestaande stallingen en innovatieve oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan het systeem waarbij de eerste 24 uur gratis geparkeerd kan worden of het plaatsen van vernieuwde zelfservicestallingen op 47 stations. Met betere handhaving wordt bovendien het probleem van weesfietsen aangepakt en worden stallingen beter benut en blijven de stationsgebieden ook goed toegankelijk.

Eerder dit jaar hebben ProRail en NS samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, VNG, IPO, Fietsersbond, FMN, ANWB en Rover een bestuursakkoord gesloten. Daarin is afgesproken dat er bij de stations met het meest urgente tekort aan fietsparkeerplekken zo snel mogelijk extra parkeercapaciteit wordt gerealiseerd. Bij de stations in Groningen, Delft, Den Haag Centraal, Amsterdam, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle komen in totaal meer dan 60.000 nieuwe stalingsplekken. In het bestuursakkoord is ook afgesproken gezamenlijk te kijken naar innovaties en financiering voor het vervolg. NS en ProRail heeft de partners van het bestuursakkoord hard nodig om de fietsproblematiek aan te pakken.

donderdag 15 juni 2017

NS en Velocity; een logische combinatie

De regio Arnhem/Nijmegen staat van 13 t/m 16 juni geheel in het teken van het Velocity Congres. Het grootste fietscongres ter wereld. NS kan daar natuurlijk niet ontbreken met o.a. haar succesformule OV-fiets, een fietsdeelsysteem speciaal voor die ‘last mile’ van treinreizigers en andere OV-reizigers. Speciaal voor het congres heeft NS 200 OV-fietsen beschikbaar gesteld aan de congresgangers.

Daarnaast vertrok er vandaag een speciale Velocity trein van Nijmegen, via Arnhem naar Amsterdam voor 700 congresgangers die een fietstour gingen doen in Amsterdam. Deze treinrit was aangeboden door NS aan Velocity. Aan boord van de trein ontvingen de congresgangers informatie over de het Nederlandse landschap en over de combinatie fiets/trein in Nederland en de rol van NS hierin.

Tegelijkertijd vond er een persevent plaats in het voorste gedeelte van de trein. Onder andere Libor Lochman, directeur van de CER (Community of European Railway and Infrastructure companies) en Bernhard Ensink secretaris generaal van ECF (European Cyclists’ Federation) en regiodirecteur Ineke van Gent van NS spraken over de succesvolle combinatie van trein en fiets. Algehele conclusie was dat NS ver vooruit loopt op dit gebied vergeleken met andere buitenlandse treinvervoerders. Uiteraard mede door de succesformule van OV-fiets en het vele werk dat NS samen met ProRail en gemeentes verzet inzake fietsparkeerplekken.

Vandaag 15 juni zal Roger van Boxtel (CEO NS) samen met Pier Eringa (CEO ProRail) als keynote speaker spreken tijdens het congres. Hierover vindt u morgen meer informatie op deze nieuwspagina.

woensdag 14 juni 2017

Nieuwe VanMoof zit binnen seconden op 32 km/u

VanMoof geeft zijn Electrified S een upgrade. De nieuwe versie van de e-bike heeft een 'turbo booster'. Dankzij deze knop zit de elektrische fietser in een paar seconden op de topsnelheid van 32 kilometer per uur, belooft het Amsterdamse fietsmerk VanMoof De nieuwe versie van de Electrified S, die vanaf dinsdag verkrijgbaar is, gaat 2998 euro kosten. De turbo booster moet er volgens Ties Carlier, medeoprichter van VanMoof, toe leiden dat e-bikes van hun saaie imago afkomen. "Wij wilden het gevoel dat je krijgt van bijvoorbeeld de ludicrous mode in een Tesla, naar de Electrified S brengen." Gevaarlijk om opeens zo snel te gaan? Volgens Van Moof zal de turbo booster onder meer van pas komen bij steile hellingen en stevige tegenwind.

dinsdag 13 juni 2017

Treinreizigers weer vaker over de grens

Na een moeizaam jaar (2016) is in het eerste kwartaal van 2017 het aantal treinreizen naar de populairste Europese steden gestegen met ruim 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal verkocht NS International ongeveer 770.000 tickets in de eerste 3 maanden. Vooral de online verkopen stegen flink met een omzetgroei van 20 procent. Ook de verkoop via reisagenten kent een stijging van 15 procent. Om deze reizigersgroei op te vangen, rijden Thalys en ICE sinds een aantal maanden op de drukste tijden met extra capaciteit richting Parijs en Frankfurt.

De stijging in het aantal reizigers wordt inmiddels ook bij ICE en Thalys erkend en beide carriers zetten - om het reiscomfort op niveau te houden - extra capaciteit in. “De reislust is weer helemaal terug na een dip in 2016 door de aanslagen in Brussel en Parijs. De zakenreiziger is blijven reizen en de toerist is ook weer terug. Met de extra capaciteit kunnen we deze groei goed aan. Wanneer Eurostar straks rechtstreeks naar Londen rijdt, verwachten we ook daar groei. Dan is een reiziger met de trein binnen 4 uur in hartje Londen en daarmee is de trein ook voor deze bestemming het betere alternatief”, verwacht Annemarie Ariesen (Manager Business to Business bij NS International).

Dat aan een extra frequentie naar Parijs behoefte is bleek wel: regelmatig is deze extra lange ochtendtrein ondanks het vroege tijdstip flink vol. Thalys biedt daarom sinds kort een extra reisoptie naar Parijs aan. Er wordt een extra treinstel voor Thalys richting Lille van 07:17 uur vanuit Amsterdam ingezet. Terug naar Nederland pakken de meeste reizigers Thalys van 17.25 uur. Op dit tijdstip is de capaciteit maandag tot en met donderdag verdubbeld. 

Steeds meer zakelijke reizigers verkiezen de trein naar Duitsland als vervoermiddel. Meest genoemde redenen zijn de comfortabele stoelen en de mogelijkheid om in de trein  te werken. Als gevolg van de groei is de capaciteit van ICE 105, die om 8 uur vertrekt uit Amsterdam, verdubbeld.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe ICE-treinen is goed gekeken naar de wensen en doelen van de zakelijke treinreiziger die zwaar op comfort leunen. Deze wil doorwerken maar ook uitgerust aankomen. Elke trein beschikt straks over snelle WiFi en een uitgebreid Bistrotreinstel met koffie van barista-kwaliteit. En lees je graag de Nederlandse krant? In de eerste klas kies je straks uit een breed assortiment titels. “Of je nu wilt bijtanken of werken, in de trein kan het. Daar wordt reistijd weer eigen tijd”, besluit Ariesen.


Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

maandag 12 juni 2017

NS in de startblokken voor meer ondersteuning in de avonduren

NS zet vanaf maandag 12 juni 2017 een belangrijke stap in het verder tegengaan van agressie op de trein en het station. Vanaf die datum zetten we op de uitgaansavonden (donderdag tot en met zaterdag na 22.00 uur) voortaan standaard twee hoofdconducteurs in op de trein. Op andere avonden (zondag tot en met woensdag) zorgen flexibel inzetbare teams van Veiligheid & Service (V&S) voor extra ondersteuning op de trein.

Voor die extra inzet van personeel zijn de afgelopen periode 200 nieuwe medewerkers geworven en opgeleid. Het gaat dan om 140 hoofdconducteurs en 60 V&S-medewerkers. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu heeft 10 miljoen euro bijgedragen waarmee onder meer de uitbreiding van de V&S-teams mogelijk werd.

Het is de bedoeling dat de extra conducteurs en flexteams gaan bijdragen aan een betere veiligheid(sbeleving) van reizigers en medewerkers. De maatregel is één van de maatregelen die worden genomen voor een veiliger openbaar vervoer.

Nanouke van ’t Riet, directeur Service & Operatie: “We willen dat reizigers en medewerkers veilig kunnen reizen en werken. Daarom hebben we met vakbonden en andere partners extra maatregelen afgesproken voor meer veiligheid in het openbaar vervoer. We houden nauwgezet onze vinger aan de pols of de maatregelen het gewenste effect hebben. Als het nodig is scherpen we onze maatregelen aan.’’

Naar aanleiding van enkele ernstige agressie-incidenten heeft NS in 2015 in het ‘Akkoord sociale Veiligheid’ extra maatregelen afgesproken met de overheid, ProRail en vakbonden voor meer veiligheid in het openbaar vervoer. In eerste instantie is toen geregeld dat standaard twee conducteurs worden gepland op nachtnettreinen en vroege treinen in het weekend (terugkerend uitgaanspubliek).

Om het gevoel van veiligheid op de trein te verbeteren en om meer ondersteuning ter plaatse te kunnen bieden in geval van nood zijn verder extra maatregelen afgesproken. Het gaat dan om onder meer de introductie van de gebiedsagent op de 20 grote stations, extra camera's op kleinere en middelgrote stations, het versneld invoeren van het stationsverbod, lik-op-stuk-beleid richting notoire overlastgevers, hulpverlening aan en opvang van verwarde personen en het versneld sluiten van de poortjes op stations. Inmiddels zijn deze op 70 stations gesloten. Ook de andere maatregelen zijn inmiddels ingevoerd. Met de extra ondersteuning in avonduren zet NS een nieuwe stap die op termijn, net als de andere maatregelen, zal worden geëvalueerd.

zaterdag 10 juni 2017

Mogelijk spitsheffing op spoor

De NS vindt steun voor het idee om een spitsheffing in te voeren voor treinreizigers. Door kaartjes duurder te maken op de drukste tijden en goedkoper in de daluren, zouden uitpuilende treinen en gebrek aan zitplaatsen worden tegengegaan. In het najaar hakt de NS de knoop door. Die groep van zo’n dertig deskundigen komt nu opnieuw met het plan van een prijsverhoging voor de ochtenduren, met name tussen 8 en 9 uur, wanneer de problemen op het spoor door te veel reizigers het grootst zijn. De beste ideeën van de denktank zullen in de praktijk worden getoetst.


vrijdag 9 juni 2017

OV loket: geld terugvragen moet eenvoudiger

Als reizigers in het openbaar vervoer te veel betaald hebben voor hun reis of als een dienst waarvoor is betaald niet wordt verleend, dan moet het eenvoudiger zijn om geld terug te krijgen. Dat zegt het OV loket in een rapportage over het eerste kwartaal van 2017.

Het OV loket vindt het niet juist dat reizigers die hun geld terug willen hebben, altijd zelf het initiatief moeten nemen. Het OV loket kreeg in de eerste drie maanden van dit jaar ruim 200 klachten van reizigers die meenden recht te hebben op een restitutie, maar daarbij op problemen stuitten. Het OV loket signaleert dat uit de klachten het beeld naar voren komt dat een reiziger doorgaans zelf in actie moet komen en dat correcties nauwelijks automatisch plaatsvinden. Reizigers vinden bovendien dat een restitutieprocedure veel tijd en moeite (administratieve rompslomp) kost en dat vervoerders wat dit betreft zelf weinig actief zijn.

Reizigers kunnen een verzoek om restitutie om tal van redenen indienen. Dat kan bijvoorbeeld als abonnementen of kortingsproducten niet goed werken, als in- en uitcheckapparatuur defect is, als verkeerde bedragen worden afgeschreven door verkeerd ingestelde haltes of als fouten aan het licht komen bij het laden van keuzedagen of klassewissels. Ook komt het voor dat bij het inchecken en direct weer uitchecken opnieuw het instaptarief (€ 0,89) wordt berekend. Als een reiziger vergeet uit te checken kan ook een restitutieverzoek worden ingediend.

Het OV loket erkent dat als reizigers teveel betalen, dit soms ligt aan hun eigen slordigheid. Vaak echter is sprake van een technisch probleem of zijn er verwarrende situaties, bijvoorbeeld met in- en uitcheckapparatuur van verschillende vervoerders op hetzelfde perron. “Naarmate de verantwoordelijkheid meer bij OV-bedrijven ligt, moeten zij hun uiterste best doen om reizigers op een eenvoudiger manier hun geld terug te geven”, zo meent het OV loket. “Procedures zijn nu vaak te ingewikkeld en duren te lang.”

donderdag 8 juni 2017

Geen treinen op 10 en 11 juni tussen Groningen en Assen

Op zaterdag 10 en zondag 11 juni uur rijden er geen treinen tussen Groningen en Assen. Reizigers worden met bussen vervoerd. Ook is tussen vrijdag 9 juni 23.00 uur en maandag 12 juni 07.00 uur de overweg aan de Spoorstraat afgesloten. Het verkeer wordt ter plaatse omgeleid.

Tijdens dit treinvrije weekend werkt ProRail aan de afronding van de grootschalige werkzaamheden die van 16 t/m 30 april aan de sporen, leidingen en perrons hebben plaatsgevonden. Daarbij gaat het onder meer om werkzaamheden aan de bovenleiding boven spoor 2, de seinen en het maken van schouwpaden langs de sporen. Ook vernieuwt BAM Infra in dit weekend de bestrating van de Spoorstraat.

Assistentie op 10 extra stations

Vanaf 1 juni breidt NS de assistentieverlening voor reizigers met een beperking uit met vijf extra treinstations; vanaf december 2017 komen daar nog eens vijf extra stations bij. Ook biedt NS vanaf december op de meeste stations deze ondersteuning aan vanaf de eerste tot en met de laatste trein.

Met deze uitbreiding van het aantal stations komt NS tegemoet aan de wens van klanten. Vanaf december 2017 biedt NS deze dienst dan aan op in totaal 117 treinstations.

woensdag 7 juni 2017

Volledig nieuwe NS Reisplanner heeft nieuw design en meer reisopties

De NS Reisplanner Xtra is compleet vernieuwd: Reizigers kunnen met de nieuwe versie al hun reizen plannen met één app. Ook het ontwerp is volledig opnieuw gemaakt. Gebruikers die de app nu al geïnstalleerd hebben krijgen tussen nu en 19 juni een nieuwe versie aangeboden via de Google Play store of Apple Store.

De eerste groep gebruikers van de Reisplanner Xtra heeft de nieuwe app al aangeboden gekregen; de komende dagen biedt NS stapsgewijs steeds meer gebruikers een update aan.

Het grootste verschil met de vorige versie: de planner helpt reizigers van deur tot deur. Voortaan geef je als OV-reiziger aan waarmee je het liefste reist (bus, tram, trein, metro of fiets) en de app stippelt vervolgens je hele route uit. Van huis tot aan de entree van het museum. Of tot aan de voordeur van oma of tot bijna op het strand.

Onderweg meldt de planner precies waar je bent en hoe de reis verder gaat. De actuele reisinformatie toont "live" waar de trein, bus, tram of metro rijdt. Is de bus nog onderweg... of staat de trein even stil? Je ziet het direct.

Volle treinen weer meer verspreid over het land

In april zagen we een opvallende stand van zaken in het Meldpunt Volle Treinen: de hele top 10 van meest genoemde volle treinen werd ingenomen door Intercity’s rond Amersfoort en Utrecht. In mei is dit beeld weer veranderd. In mei kwamen er 1364 meldingen bij Rover binnen over overvolle treinen. Daarmee zet de daling door die wij ieder jaar in het voorjaar zien. Naar verwachting gaat het aantal meldingen de komende maanden verder afnemen in verband met vakantietijd en mooi fietsweer.

Nieuwkomers in de top 10 van meest beklaagde trajecten waren in mei de sprinter Zwolle – Groningen, Intercity Rotterdam – Dordrecht, Intercity Haarlem - Amsterdam en een oude bekende: de sprinter tussen Haarlem en Uitgeest. Daarnaast blijft het druk in de Intercity’s rond Amersfoort en Utrecht.

dinsdag 6 juni 2017

NS vraagt stakeholders ideeën over spitsmijden

Meer en vaker treinen rijden, betere afstemming met de bus, invoeren van lightrail. Het zijn enkele van de ideeën die onlangs op tafel kwamen. NS had zo'n dertig vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, wetenschappers en andere belanghebbenden gevraagd om in gesprek te gaan over oplossingen om drukte in de spits tegen te gaan. Doel was om open met elkaar te spreken over de trends en ontwikkelingen van de komende jaren – zowel op de weg als in het openbaar vervoer - en over mogelijke oplossingen voor comfortabel reizen in de spits.

NS somde op welke maatregelen genomen zijn om de spitsproblematiek aan te pakken. Zo zijn voor circa 2,5 miljard euro nieuwe treinen besteld en wordt de dienstregeling steeds verder uitgebreid. Jan van Selm (OV-bureau Groningen-Drenthe) lichtte toe hoe belangrijk het is dat verschillende vormen van openbaar vervoer, zoals bus en trein, goed samenwerken. Professor Bert van Wee (TU Delft) pleitte voor slimme prijsprikkels om reizigers te spreiden over de dag en het aantrekkelijker te maken om buiten de pieken te reizen.

Ook andere wetenschappers, reizigersorganisatie Rover, het bedrijfsleven en regionale overheden en vervoerders brachten hun visies en ideeën in en discussieerden met elkaar. De deelnemers spraken met elkaar af om in vervolgbijeenkomsten oplossingsrichtingen verder te bespreken en uit te werken.

zaterdag 3 juni 2017

Extra treinen en aangepaste tijden in verband met Pinkpop

In verband met Pinkpop en de inzet van extra pendeltreinen voor de bezoekers  zijn er vanaf zaterdag 3 t/m dinsdag 6 juni een aantal wijzigingen in de dienstregelingen van de Arriva treinen. Deze wijzigingen hebben gevolgen voor reizigers op diverse trajecten in Limburg.

Voor de bezoekers van Pinkpop rijden op gezette tijden, 4 keer per uur, extra pendeltreinen tussen Heerlen en Landgraaf namelijk op:
Zaterdag 3 juni van 08.30 - 16.30 uur en van 23.00 – 02.00 uur
Zondag 4 en maandag 5 juni van 8.30 – 13.45 en van 23.00 – 02.00 uur
Dinsdag 6 juni van 08.30 – 13.45 uur

Reguliere reizigers op het traject Heerlen-Kerkrade, evenals reizigers op één van de overige trajecten in Zuid-Limburg, moeten gedurende bovenstaande periodes rekening houden met aanpassingen. Bovendien stopt de trein dan niet bij Station de Kissel. Reizigers voor dit station kunnen gebruik maken van buslijn 29 (halte Schaesbergerweg – op 5 minuten loopafstand van station de Kissel).

Over het geheel geldt: houd rekening met een langere reistijd en gewijzigde aankomst- of vertrektijden/perrons.

We adviseren je om kort voor je reis de reisplanner  te raadplegen via onderstaande knop en de extra informatie op de stations te bekijken en beluisteren.

vrijdag 2 juni 2017

Nieuwe trams voor vernieuwde Amstelveenlijn krijgen R-netkleuren

Een deel van de vloot nieuwe trams van GVB, de 15G, krijgt een rood-zilveren R-netkleurstelling. Ze zullen ingezet worden op de vernieuwde Amstelveenlijn. Deze lijn wordt een hoogwaardig OV-verbinding als onderdeel van R-net. Daar past een volledige R-net uitstraling bij, van haltes tot bijvoorbeeld voertuigen. Daarom krijgt in elk geval dit specifieke deel van de nieuwe vloot, die nu in bestelling is, een passend R-net jasje. Vanzelfsprekend met het herkenbare GVB logo, zodat het voor reizigers duidelijk is dat zij met GVB reizen.

Deze kleurkeuze, op verzoek van concessieverlener Vervoerregio Amsterdam, sluit aan bij de Amsterdamse R-net kleurstelling waarin ook de GVB metro’s rijden. R-net is het keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Het staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer. Tot op heden is de vertrouwde blauw-witte kleur de standaard geweest voor alle trams in Amsterdam en net daarbuiten.

De ‘mock-up’ van de 15G, een één-op-één model van een deel van de nieuwe tram, die GVB deze zomer openstelt voor publiek, heeft de rood-zilveren kleur. Het interieur krijgt een neutraal kleurenschema. Bezoekers van de ‘mock-up’ kunnen meestemmen over een aantal interieurelementen. De Spaanse fabrikant CAF gaat de nieuwe 15G trams bouwen. In eerste instantie 63, met een optie voor 60 extra. De eerste nieuwe trams gaan naar verwachting in de tweede helft van 2019 rijden. Ze gaan oudere modellen vervangen en worden te zijner tijd ook ingezet voor de vernieuwde Amstelveenlijn.

donderdag 1 juni 2017

Vergelijker voor treinkaartjes gelanceerd

Eind mei heeft Goedkoop-treinkaartje.nl een treinreis vergelijker gelanceerd, waarbij de lopende aanbiedingen worden vergeleken met de reguliere ticketprijs. In de meeste gevallen kunnen reizigers besparen op hun reiskosten middels een aanbieding en met deze vergelijker wordt dit inzichtelijk gemaakt.

Via een eenvoudig formulier kan het goedkoopste vervoersbewijs worden berekend en zal deze bovenaan worden getoond. Hiervoor hoeft enkel het vertrek- aankomststation te worden ingevoerd, waarna er voor optionele opties kan worden gekozen als 1e/2e klas en een kortingskaart.

Volgens een onderzoek van het AD zijn de tarieven sinds de invoering van de OV Chipkaart (2008) met 25,6 procent gestegen. Dit is volgens een woordvoerder van de NS te verklaren door inflatie en een hogere gebruiksvergoeding.