maandag 31 juli 2017

De Lijn gaat reizigers accurater tellen


(Foto PPP)
Vervoersorganisatie De Lijn gaat het gebruik van 3D-camera's en wifidetectie testen om haar reizigers zo nauwkeurig mogelijk te tellen. Met de technologie zullen de gegevens uit de registratie van MOBIB-kaarten gekalibreerd worden. Dat is nodig, want niet elke reiziger scant zijn kaart bij opstap. Bedoeling is om begin 2018 te testen op 15 voertuigen. Nadien volgt een mogelijke uitbreiding naar 150 voertuigen.

Kennismaken met de nieuwe 15G tram

De nieuwe 15G trams van GVB rijden vanaf medio 2019. Kennismaken kan deze zomer al. Een model op ware grootte van een deel van de tram (de mock-up) wordt geëxposeerd op een bijzondere plek in Amsterdam. Reizigers en andere geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen en kennismaken met deze nieuwe tram. Van binnen én van buiten. En meestemmen over interieurvarianten.

Geïnteresseerden kunnen zich online aanmelden via: gvb.nl/nieuwetram. Op die pagina kan een datum (26 juli, 11, 12 of 16 augustus) en een tijdslot gekozen worden. Na het invullen van het aanmeldformulier, en als er ruimte is op het gekozen tijdslot, volgt een bevestiging via e-mail. Deze e-mail geldt tevens als toegangsbewijs. Zonder aanmelding is de expositie niet vrij toegankelijk.

GVB heeft 63 trams (met een optie tot 60 extra trams) besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. De aankoop van deze nieuwe trams gebeurt in opdracht van Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. De nieuwe trams gaan naar verwachting vanaf medio 2019 rijden. Ze gaan oudere modellen vervangen en gaan te zijner tijd onder meer rijden op de vernieuwde Amstelveenlijn. In ieder geval een deel van de nieuwe trams krijgt een Amsterdamse R-net kleurstelling (net zoals de GVB-metro’s).

zaterdag 29 juli 2017

NS maakt randen spits goedkoper

NS gaat de ’hyperspits’ in de ochtend proberen uit te smeren met kortingen. In september, oktober en november krijgen 21.000 treinreizigers met het Altijd Voordeel abonnement ook 40 procent korting tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9 uur. Dat worden extra daluren. Een spitsheffing, die eerder dit jaar in een speciale ’denktank’ van wetenschappers en deskundigen op het spoor werd geopperd, is voorlopig van de baan. NS wil er alles aan doen om de drukte beter te verdelen, zodat er meer ruimte is in de trein.

vrijdag 28 juli 2017

Compensatie voor busreizigers in Flevoland

Provincie Flevoland gaat busreizigers compenseren. Het gaat om busreizigers die door de invoering van nieuwe tarieven per 1 juli 2017, meer dan 12,- euro per maand meer moeten betalen. Uit nieuwe berekeningen blijkt dat sommige reizigers met een 2-sterrenabonnement maandelijks 20 tot 30 euro meer gaan betalen. Dit is meer dan aan het college van Gedeputeerde Staten bij de besluitvorming in april 2017 werd gepresenteerd. Daarom is besloten om de reizigers in ieder geval tot 1 juli 2018 te compenseren voor de onverwachte extra stijging.

Het verschil uit de berekeningen komt door het feit dat de OV-zones in Flevoland groter zijn dan in de rest van het land. In het nieuwe tarievenstelsel is het zonetarief vervangen door een kilometertarief en dit valt dus voor een aantal Flevolandse reizigers ongunstig uit. Het betreft nu vooral scholieren die tussen Urk en Emmeloord en tussen Biddinghuizen / Swifterbant en Dronten reizen. Er wordt nog onderzocht of er nog andere groepen zijn die hiermee te maken krijgen. Voor scholieren was al een compensatieregeling in het leven geroepen, maar dat blijkt dus nog onvoldoende te zijn. Reizigers die kunnen aantonen dat zij meer dan 12 euro per maand meer moeten betalen voor hun nieuwe abonnement, komen in aanmerking voor compensatie van het bedrag boven die 12 euro. Vervoerder Connexxion krijgt de opdracht om zorg te dragen voor deze compensatieregeling.

Gedeputeerde Ad Meijer: “In het nieuwe tarievenstelsel gaat het overgrote deel van de reizigers er nog steeds op vooruit. Nu uit deze nieuwe berekening blijkt dat er toch een groep reizigers is die te maken krijgt met een in mijn ogen onwenselijke kostenstijging, vind ik het logisch om een deel van die kosten te compenseren. Het openbaar vervoer in Flevoland moet voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn en blijven.” De compensatieregeling gaat in ieder geval tot 1 juli 2018 lopen. In de tussentijd zal het nieuwe tarievenstelsel worden geëvalueerd om te kijken of de compensatieregeling ook na 1 juli 2018 een vervolg moet krijgen.

donderdag 27 juli 2017

Booggeluid spoor aangepakt

Samen met bewoners heeft de gemeente Hilversum zich hard gemaakt voor een oplossing om de hinder van snerpende treinen nabij de Noorderweg terug te dringen. Om dit zogenaamde booggeluid te verminderen, plaatst ProRail in het weekend van 22 september ruim 35 vetpotten (spoorstaafconditioneringssystemen genoemd) langs het spoor. Wethouder Nicolien van Vroonhoven hoopt dat de hinder door booggeluid hiermee wordt opgelost.

Booggeluid is het snerpende geluid dat soms te horen is als een trein de bocht door gaat. Dit booggeluid is in Hilversum ontstaan bij de uitbreiding van station Hilversum in 2008. De wissels zijn toen verlegd en de spoorboog is krapper gemaakt. Wethouder Nicolien van Vroonhoven: “De vetpotten spuiten een biologisch afbreekbare vloeistof op de rails. Daarmee ontstaat minder wrijving tussen wielen en rails. Daarmee wordt het snerpende geluid verminderd. Ik hoop dat hiermee de hinder door het booggeluid wordt opgelost.”

Op donderdag 27 oktober 2016 zijn ruim 30 Hilversummers, samen met wethouder Nicolien van Vroonhoven, naar Den Haag gegaan om het ernstige geluidoverlast van de spoorbogen onder de aandacht te brengen van de leden van de Tweede Kamer. Eind 2016 kreeg ProRail van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de opdracht om het booggeluid aan te pakken. Hiervoor is vanuit het Rijk geld vrijgemaakt. Het geld wordt gebruikt om op verschillende de locaties waar omwonenden het meest last hebben van deze vorm van geluidhinder, zoals Hilversum, Leiden, Nijmegen en Soest, de overlast aan te pakken.

woensdag 26 juli 2017

NS en PostNL brengen je koffers alvast naar Schiphol

38 procent van de luchtreizigers op Schiphol reist per trein. Een logische keus, omdat je vanaf het station binnen enkele minuten voor de incheckbalie staat. Ook is er dan geen stress voor het vinden van een parkeerplek én met treinreizen naar Schiphol begint je vakantiegevoel al op het vertrekstation.

Sjouwen met koffers is een reden waarom een deel van de reizigers nog niet met de trein gaat. Daarom kun je er vanaf vandaag voor kiezen om je bagage alvast naar Schiphol te laten brengen. PostNL haalt je koffers thuis op en zorgt dat deze netjes klaarstaan op Schiphol Plaza. Zelf zorg je voor de treinkaartjes en zo reis je relaxed naar de luchthaven.

De Bagageservice is een dienst van PostNL. De chauffeur haalt de bagage de avond vóór vertrek thuis op, verzegelt de koffers en brengt deze naar Schiphol. Betalen gaat per koffer en NS geeft via een actiepagina vijf euro korting. Vervolgens reis je zelf per trein naar de luchthaven. Bij aankomst op het station staan de koffers klaar op het bagagedepot op Schiphol Plaza en kun jij de koffers inchecken. Ook bij terugkomst is het mogelijk om de bagage thuis te laten bezorgen. Zo is met de trein reizen lichter en dus makkelijker.

dinsdag 25 juli 2017

Partnerschap HTM en Ambassade van Den Haag van start

Eerder in juli hebben Jaap Bierman, algemeen directeur van HTM, en Ad van Ginkel, voorzitter Ambassade van Den Haag, een overeenkomst getekend voor een tweejarig partnerschap. Dit is een belangrijke stap die het belang van goede samenwerking bevestigt en ten goede komt aan bezoekers en toeristen van Den Haag.  

HTM verzorgt het openbaar vervoer in de Haagse regio met de daarbij behorende informatievoorziening. De Ambassade van Den Haag heeft 200 City Hosts die zich inzetten om bezoekers van Den Haag gastvrij te ontvangen, te verwijzen en te voorzien van toeristische en OV-informatievoorziening.  

De Ambassade van Den Haag bestaat vrijwel volledig uit vrijwilligers. Sinds de oprichting in 2014 infomeren de City Hosts bezoekers over hoe van A naar B te komen, over evenementen en bezienswaardigheden in de stad. Jaap Bierman: “Alle initiatieven die er aan bijdragen om meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen juichen wij van harte toe. De leefbaarheid in onze stad door het autoverkeer staat voortdurend onder druk. Den Haag heeft daarom baat bij schoon, snel en veilig openbaar vervoer. Als dank voor deze bijdrage in OV-informatievoorziening stellen wij reiskaartjes beschikbaar waarmee de vrijwilligers kosteloos van en naar hun dienst kunnen reizen”. Ook biedt HTM jaarlijks een spreker aan om de City Hosts bij te praten over ontwikkelingen of bijvoorbeeld bijzonderheden tijdens grote evenementen.  

Door de samenwerking kunnen bezoekers voor OV-vragen zo’n 70 dagen per jaar terecht bij verschillende pop-up informatiepunten van de Ambassade van Den Haag in de stad.  Ad van Ginkel: “Ook worden City Hosts samen met HTM-personeel ingezet tijdens evenementen op belangrijke OV-knooppunten. De HTM kan zich focussen op het OV en de City Hosts staan bezoekers te woord over toeristische informatievoorziening. Een mooie krachtenbundeling”. Met onder meer de Volvo Ocean Race en One Young World in 2018 zijn er verschillende evenementen waarbij we deze samenwerking in de praktijk kunnen brengen.

maandag 24 juli 2017

Het klapperende informatiebord in een nieuw jasje

Goed nieuws voor reizigers: op vele verzoek keert het grote klapperbord terug op station Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Iedereen herinnert zich nog wel het grote klapperbord op het station, waar je van ver kon zien hoe laat de trein vertrok. In één oogopslag was meteen duidelijk of je nog een kop koffie kon halen of dat je haast moest maken.

Het klapperbord maakte plaats voor digitale, kleinere informatieschermen. Het nostalgische klapperbord wordt in een nieuw jasje gegoten, maar het idee blijft hetzelfde. Een centraal punt op het station waar alle vertrektijden van het komende half uur getoond worden.

Op dit moment wordt gekeken over de afmeting en de exacte locaties op de stations. Na verwachting komen reizigers vanaf 2018 de reisinformatieschermen tegen op de vier stations.

vrijdag 21 juli 2017

Reizen betalen per mobiel blijft na twee maanden moeizaam

De nieuwe mobiele betaalmethode voor het openbaar vervoer is ook na de moeizame introductie twee maanden terug niet verbeterd. Ondanks aanpassingen van het bedrijf Translink slaagt 10 procent van de Vodafone gebruikers er nog steeds niet in om te reizen met de ov-chipkaart op de telefoon.

Bij KPN-gebruikers was de chaos zo groot dat Translink al na een paar dagen het systeem voor nieuwe bellers afsloot. Nu probeert men het opnieuw, meldt het AD vanochtend, maar medewerkers van KPN moeten gebruikers stap voor stap helpen om de app in werking te stellen.

Nieuwe routes voor bussen in Nijmegen

Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen stelt voor om in de toekomst de grote bussen niet meer door de Burchtstraat te laten rijden. Er zijn drie varianten voor de routes van deze bussen in de binnenstad. Het college heeft een voorkeur voor de variant waarbij op termijn alle bussen over de singels gaan. De komende tijd haalt het college nog verder advies op.

In de binnenstad komen veel functies samen die elkaar soms beconcurreren om de beschikbare ruimte. Om voldoende ruimte te maken voor een aantrekkelijke openbare ruimte en winkelomgeving heeft de gemeenteraad op 8 maart besloten om een onderzoek te doen naar alternatieve routes voor de bussen die nu in de Burchtstraat rijden. Daarnaast is de opdracht om te kijken naar de mogelijkheden voor alternatieve vervoersmiddelen in de binnenstad.

Uit dat onderzoek komen drie mogelijke varianten. In variant 1 rijden de hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)- en streekbussen over de singels en de stadsbussen over de Waalkade. In variant 2 rijden alle bussen over de singels, waarbij de stadsbussen nog via de halte Valkhof rijden (Kelfkensbos, Hertogstraat). De laatste variant lijkt op variant 2 en heet variant 2A. In variant 2A rijden ook de stadsbussen niet meer via de halte Valkhof. Alle bussen rijden dan via de singels tussen het Keizer Traianusplein en het Keizer Karelplein.

Het college stelt de raad voor om te kiezen voor variant 2A waarbij alle bussen over de singels rijden. Dit heeft een groot positief effect op de leefbaarheid in het gebied binnen de singels. Er zullen dan geen of minder bussen rijden door de Burchtstraat, Waalkade, Bloemerstraat, Plein 1944, Hertogstraat, Kronenburgersingel, van der Brugghenstraat en de Sint Jorisstraat. Om passagiers goed te bedienen is het de bedoeling dat er een nieuwe halte komt voor de bussen aan de oostzijde van de singels. Daarbij heeft een halte aan het Keizer Traianusplein de voorkeur . Het vervoer binnen de singels, bijvoorbeeld voor mensen die slecht ter been zijn, kan uitgevoerd worden door Avan (doelgroepvervoer) en Breng Flex. Het voorstel is om van de huidige haltes Waalkade, Valkhof, en Hertogplein Breng Flexhaltes te maken. Van Breng Flex kan iedereen op afroep gebruik maken.

Het voorstel is om variant 2A uit te voeren in stappen. Tot de Waalbrug gerenoveerd is, in 2020, wil het college nog gebruik maken van variant 1, met de HOV- en streekbussen over de singels en de stadsbussen over de Waalkade. Dit is belangrijk voor de doorstroming op de singels. Daarnaast is het van belang dat de looproute vanaf de nieuw te realiseren halte bij het Keizer Traianusplein richting de binnenstad zeer aantrekkelijk is. Dit kan gedurende deze periode gerealiseerd worden. Reden om voor variant 1 te kiezen en niet voor variant 2 is dat bij variant 2 er teveel bussen door de Hertogstraat gaan met als gevolg dat het verkeer hier stil kan komen te staan.

Het OV-onderzoek naar de busroutes en alternatief vervoer is uitgevoerd samen met adviesbureau Goudappel Coffeng, Breng, provincie Gelderland, belangenorganisaties van bewoners, ondernemers en reizigers (Rocov). Het onderzoek naar het openbaar vervoer is voortgekomen uit het project ‘Binnenstad: ruimte voor iedereen’ waarin samen met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties is onderzocht hoe het verkeer in de binnenstad het best geregeld kan worden.

Amsterdam stemt in met bouw fietsbrug over IJ

De Amsterdamse gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met de bouw van de Javafietsbrug. Het snel groeiende Amsterdam-Noord krijgt daardoor een betere verbinding met de rest van de stad. Deze brug voor langzaam verkeer en voetgangers komt tussen het Java-eiland, ten oosten van het Centraal Station, en de noordelijke oever/ Er is nog geen startdatum vastgesteld voor de bouw van de brug. Ook is nog niet bekend hoe het bouwwerk er precies uit gaat zien. Amsterdammers mogen zich nog uitspreken over de oeververbinding die tientallen miljoenen gaat kosten.

donderdag 20 juli 2017

Rover: Oplossing nodig voor vertragingen sprinter Uitgeest

NS besluit veel te snel om de sprinter naar Uitgeest in te korten tot station Wormerveer. Die conclusie trekt Rover na een eigen analyse van de opgeheven treinen in Wormerveer. Rover heeft NS om opheldering gevraagd. Wanneer de sprinter naar Uitgeest een grote vertraging oploopt, wordt deze ingekort tot station Wormerveer en bereikt zijn eindstation Uitgeest dus niet.

De trein kan dan in Wormerveer keren om op de terugweg geen al te grote vertraging mee te nemen. Voor reizigers richting Uitgeest betekent dit in Wormerveer wachten op de volgende trein, net als reizigers die vanuit Uitgeest hadden willen vertrekken. Voor reizigers uit Alkmaar betekent dit zelfs een half uur vertraging, omdat de overstap in Uitgeest vervalt.

Rover constateert dat de wachttijden nog verder kunnen oplopen omdat NS er niet altijd rekening mee houdt of de volgende trein wel op tijd komt. Ook ziet Rover dat de sprinter soms wel erg snel wordt opgeheven: In de maand juni gebeurde dit al diverse keren bij slechts één of twee minuten vertraging.

Antwerpen krijgt supertrams van 60 meter lang

Begin volgend jaar wil De Lijn met gekoppelde Hermelijntrams rijden in Antwerpen. Die zijn 60 meter lang en vervoeren tot 500 passagiers per rit. Proefritten zonder reizigers zijn al gemaakt. Tegen 2020 moeten gekoppelde Hermelijnen een vertrouwd beeld worden in Antwerpen. In september komen er ook veertien nieuwe Albatrossen naar Antwerpen. Het aantal PCC’s, die dateren uit de jaren zestig, worden afgebouwd tegen 2023. Tegen dan zal er geen enkele oude tram meer rijden in Antwerpen.

woensdag 19 juli 2017

Geld terug en korting voor intercity-direct reizigers. Hoe gaat dat in zijn werk?

Abonnementshouders van de Intercity direct-toeslag (Altijd Toeslagvrij) krijgen een deel van het abonnementsbedrag terug. Ook komt er een kortingsexperiment op de Intercity direct om de drukke spits op deze lijn beter te spreiden. Dit maakt het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) vandaag bekend. Beide maatregelen zijn tijdelijk en worden door het ministerie bekostigd met het boetebedrag dat aan NS is opgelegd wegens achterblijvende punctualiteit en vervoerscapaciteit op de Hogesnelheidslijn in 2016. Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “Het kortingsexperiment kan helpen om de overlast van drukte in de spits te beperken. Zo kan dit alles voor de reiziger een positieve wending krijgen. We zijn benieuwd wat het experiment gaat opleveren.” De details van de maatregelen worden samen met de reizigersorganisaties verder uitgewerkt.

€100,- terug voor abonnementhouders, Hoe gaat dit in zijn werk?
Het ministerie is in gesprek met NS en reizigersorganisaties over de details van deze maatregel. Zodra daarover meer duidelijk is, worden de reizigers die hiervoor in aanmerking komen geïnformeerd.

Hoe werkt het kortingsexperiment?
In de trein is er sprake van een hyperspits. In een zeer korte tijd is er een grote piek in het aantal reizigers. Deze piek is veel heviger en korter dan op de weg. Door tijdelijk te experimenteren met een korting aan de randen van de spits op de hogesnelheidslijn, willen we kijken of we de spits beter kunnen spreiden, waardoor reizigers mogelijk minder overlast van drukte hebben. Buiten de spits wordt de toeslag dan tijdelijk afgeschaft.

Hoeveel korting krijg je en hoe laat gaat die in?
Het nieuwe kortingstarief en het tijdstip waarop dit in gaat, staan nog niet vast. We overleggen dit met de reizigersorganisaties. Daarnaast wordt de toeslag buiten de spits helemaal opgeschort. Dit is voor een beperkte periode. Na afloop gaan we kijken wat de resultaten zijn. Als alles duidelijk is, zullen we reizigers daarover verder informeren.

NS is toch met allerlei partijen over spitsdrukte in gesprek?
Dat klopt. We zijn met zo'n dertig vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, wetenschappers en andere belanghebbenden in gesprek over oplossingen om drukte in de spits tegen te gaan. Doel is om open met elkaar te spreken over de trends en ontwikkelingen van de komende jaren – zowel op de weg als in het openbaar vervoer. De resultaten van het kortingsexperiment zullen we gebruiken in ons gesprek met deze partijen.

dinsdag 18 juli 2017

Zomerdienstregeling Utrecht per juli 2017

Vanaf zaterdag 1 juli rijdt U-OV voor zeven weken een nieuwe zomerdienstregeling. Omdat er minder reizigers zijn tijdens de zomervakantie, rijden er in deze periode minder bussen. Omdat het wel elk jaar drukker wordt tijdens de zomer, wordt er op  verschillende lijnen vaker gereden dan vorig jaar. Daardoor zijn er minder halfuursdiensten en meer kwartierdiensten.

Naast de gewijzigde tijden zijn er ook nog verschillende routewijzigingen, met name in de omgeving Terwijde. Lijn 37 gaat rijden via station Leidsche Rijn en rijdt niet meer via de Atoomweg. Reizigers van/naar de omgeving van de Atoomweg reizen overdag met lijn 38 en ’s avonds met pendelbus 138 vanaf station Leidsche Rijn. Lijn 4 wordt vanaf station Terwijde verlengt tot Haarrijn. De verbinding Terwijde – Maarssen wordt overgenomen door lijn 10 te verlengen. Daardoor kunnen lijnen 19 en 39 komen te vervallen. De westtangent wordt versterkt door lijn 10 te verleggen via Papendorp en te verlengen naar Maarssen.

Vanuit Zeist gaat lijn 52 op zaterdag en zondag vaker rijden naar Amersfoort. Kasteel De Haar wordt tijdens de zomervakantie, kerstvakantie en de weekenden rechtstreeks bereikbaar vanaf Utrecht Centraal met lijn 9. Wanneer lijn 9 doorrijdt naar Kasteel de Haar vervalt lijn 111. Op woensdagen en tijdens de overige vakanties rijdt lijn 111 gewoon volgens de huidige situatie.

De zomerdienstregeling duurt tot en met 20 augustus. Vanaf 21 augustus rijden we weer normale hoge frequenties. Dan gaan ook de servicelijnen 14, 15 en 16 van start. Deze drie lijnen rijden ieder uur tussen het Anne Frankplein, Utrecht Centrum en Terwijde, via Lombok, Oog in Al en station Leidsche Rijn. Op de gezamenlijke takken wordt een halfuursdienst verzorgd.

Unieke foto’s van eerste spoorlijn Nederlands-Indië

Omdat het dit jaar 150 jaar geleden is dat op Java de eerste trein reed gaat het Spoorwegmuseum in de tentoonstelling Sporen van smaragd terug in de tijd. Voor het eerst toont het museum zijn Indische collectie uit de periode 1864-1949. De aanleg van de eerste spoorlijn in Nederlands-Indië is vanaf 1864 op beeld vastgelegd door de Duitse opzichter Carl Lang en fotobureau Woodbury & Page. De foto’s zijn bewaard gebleven in twee fotoalbums en tonen een uniek beeld van de aanleg van de Indische spoorwegen. Het bevat de oudste foto van de spoorwegen in Nederlands-Indië, gemaakt in augustus 1864. 

Net als in Nederland was het een particuliere onderneming die, ondanks alle tegenstand, de eerste spoorlijn in Nederlands-Indië wist aan te leggen. De Nederlandsch-Indische Spoorwegmaatschapij (kortweg NIS) kreeg na een lange voorbereidingsperiode in 1863 een concessie voor de aanleg en exploitatie van een spoorlijn op Java. De aanleg ging moeizaam. Het gebied was onherbergzaam, er waren tegenslagen zoals overstromingen, gebrek aan geschikte arbeiders en ook de toevoer van materialen was problematisch.
Dankzij verslagen van hoofdingenieur Jan Philip de Bordes is over deze beginperiode een en ander bekend gebleven. Ondanks alle moeilijkheden was De Bordes trots op het resultaat. Hij gaf de Duitse opzichter Carl Lang opdracht de voortgang van de spoorlijn op foto vast te leggen. De Bordes liet de foto’s nemen om de kritische investeerders van de NIS te overtuigen van het goede werk dat werd verricht. Later wilde De Bordes betere foto’s en schakelde hij het professionele fotobureau Woodbury & Page in. De foto’s van Lang en Woodbury & Page zijn verzameld in twee albums die tot de collectie van het Spoorwegmuseum behoren. Het zijn de oudst bewaarde foto’s van de spoorwegen in Nederlands-Indië en van behoorlijk goed kwaliteit. De in totaal 66 foto’s geven een prachtig beeld van de beginjaren van het spoor op Java, een aantal zijn te zien in de tentoonstelling.

Na de opening van de eerste spoorlijn groeide het spoorweg- en stoomtramnet op Java, Madura en Sumatra gestaag tot ruim 7000 kilometer. Het Spoorwegmuseum blikt met de tentoonstelling ‘Sporen van Smaragd, per trein door Nederlands-Indië’ terug op de begintijd van de spoorwegen in de archipel waar Nederlandse ingenieurs en architecten een belangrijke rol speelden. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van verschillende betrokkenen, zoals een spoorwegmedewerker, ingenieur, reizigster, architect en een onafhankelijkheidstrijder.

 De tentoonstelling ‘Sporen van Smaragd, per trein door Nederlands-Indië’ opent  7 juli  en duurt tot 10 november 2017.

maandag 17 juli 2017

Voordelig met de Valleilijn-trein in de zomer

In de vakantieperiode van 8  juli t/m 20 augustus is het reizen met de Valleilijn extra voordelig! Connexxion verkoopt dan de Valleilijn zomerdagkaart en de Valleilijn Railrunner.

De Valleilijn zomerdagkaart geeft het recht om voor  slechts € 5,- een hele dag onbeperkt te reizen met de Valleilijn-trein. En kinderen van 4 t/m 11 jaar die samen reizen met een volwassene van minimaal 18 jaar oud kunnen met de Valleilijn Railrunner een hele dag reizen voor slechts € 1,-!

Deze voordelige kaarten zijn uitsluitend geldig op de Valleilijn-trein tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, niet op andere treintrajecten in Nederland en ook niet op de bus.

zaterdag 15 juli 2017

Werkzaamheden busstation Jaarbeursplein Utrecht

Door werkzaamheden aan de trambaan op het Jaarbeursplein vertrekken de buslijnen 2, 3, 6, 28, 387, 388, 400 en 401 op zaterdag 15 en zondag 16 juli van busstation Jaarbeurszijde (haltes C). Zie het lijstje voor de exacte vertrekhaltes van de verschillende buslijnen. De tramhalte voor lijnen 60 en 61 naar Nieuwegein is gewoon in gebruik.

vrijdag 14 juli 2017

Nieuwe OV-concessie Noord-Holland Noord definitief naar Connexxion

De provincie Noord-Holland heeft de openbaar vervoer concessie Noord-Holland Noord definitief aan Connexxion gegund.

Deze concessie gaat om het openbaar vervoer in alle gemeenten boven de lijn Heemskerk – Purmerend en geldt van 22 juli 2018 tot medio juli 2028. De andere partijen die zich hadden ingeschreven hebben geen bezwaren ingediend.

Gedeputeerde Elisabeth Post (Verkeer en Vervoer): “Voor de reizigers is het van belang dat we zo snel mogelijk aan de slag gaan. Deze nieuwe concessie levert namelijk een forse kwaliteitsverbetering op voor het openbaar vervoer in de regio. Het is mooi om te zien dat dit complexe aanbestedingstraject zo efficiënt en voorspoedig is verlopen.” De provincie Noord-Holland en Connexxion starten binnenkort met de voorbereidingen voor de nieuwe concessie. De betrokken gemeenten worden daarover geïnformeerd.

De nieuwe concessie levert een grote kwaliteitsimpuls op voor het openbaar vervoer in de regio. Zo krijgen reizigers op de lijn Alkmaar-Heerhugowaard meer busvervoer aangeboden dan nu het geval is. Ook rijden op verschillende trajecten in de regio Noord-Holland Noord meer bussen tijdens de doordeweekse spits. De wachttijd voor de Texelhopper wordt verlaagd en de aansluiting op alle boten wordt gegarandeerd. Tevens wordt het openbaar vervoer een stuk duurzamer: in de nieuwe concessie rijden er 83 zero-emissie bussen. Hierdoor vermindert de CO2-uitstoot met meer dan 50%. Op verbindingen met weinig reizigers wordt een ‘taxi-deel-systeem’ aangeboden, waarvoor reizigers zich van tevoren kunnen aanmelden.

De provincie vroeg de inschrijvers voor de aanbesteding te zorgen voor meer tevreden reizigers en een verlaging van de belasting voor het milieu en de leefomgeving. Met het aanbod van Connexxion wordt aan deze eisen meer dan voldaan. De tevredenheid van de reiziger wordt door Connexxion gewaarborgd door onder andere realistische rijtijden op te nemen in de dienstregeling, betaalgemak voor de reizigers en duidelijke routes. Snel en vaak waar veel vraag is en een passend aanbod waar de vraag laag is.

Extra trappen op station Nijmegen Heyendaal

ProRail werkt in de zomer op station Nijmegen Heyendaal. Het drukke station heeft extra trappen nodig.

Het aantal reizigers is in rap tempo gegroeid. In een paar jaar tijd vestigden zich diverse instellingen in de omgeving van het stationnetje. En door goede treinverbindingen met name vanuit het zuiden nemen steeds meer mensen de trein. Dat leidt in de spits tot grote reizigersstromen die van en naar de perrons lopen, met soms lange wachtrijen tot gevolg.

ProRail bouwt daarom extra trappen op de perrons. De bereikbaarheid van het voor- en achterplein wordt daarmee sterk verbeterd. Nu maken zo’n 8.000 reizigers (in- en uitstappers) gebruik van het station, de nieuwe trappen zijn berekend op een groei tot zo’n 10.000. Ook breidt ProRail het aantal incheckpaaltjes uit en verplaatst ze bovendien van de perrons naar het voor- en achterplein, zodat meer mensen tegelijk in of uit kunnen checken. Wachtrijen worden daarmee voorkomen.

De trappen die ProRail in Nijmegen aanlegt zijn een mooi voorbeeld van duurzaam hergebruik. Eerder deden ze dienst op station Delft. Na wat aanpassingen kunnen de Delftse trappen in Nijmegen aan een tweede leven beginnen. De aanleg is eind juli klaar, ruim voor de start van het nieuwe schooljaar.

donderdag 13 juli 2017

Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia

Na een zorgvuldig verkoopproces heeft NS een nieuwe eigenaar gevonden voor Qbuzz. Vandaag tekende Busitalia de koopovereenkomst. Het bedrijf is onderdeel van Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) dat actief is in het openbaar vervoer in meerdere landen. NS startte het verkoopproces in juli 2016 om invulling te geven aan de strategie Spoorslags Beter. Hiermee richt NS zich op de kernactiviteiten die de meeste waarde toevoegen voor de reiziger. Een groot aantal partijen toonde interesse in Qbuzz. De keuze is op Busitalia gevallen, onder meer omdat Qbuzz met deze koper haar eigen identiteit en business model behoudt. Bovendien waarborgt Busitalia de belangen van concessieverleners en medewerkers maximaal. Met de aankoop van Qbuzz ziet Busitalia mogelijkheden om vanuit haar lange termijn strategie innovatie en groei te realiseren.

In juli 2016 startte NS het verkoopproces van Qbuzz. Met de strategie Spoorslags Beter richt NS zich op haar kernactiviteiten: betrouwbare treindiensten op het hoofdrailnet inclusief de HSL, stations van wereldklasse en bijdragen aan de reis van deur tot deur. Om die reden is besloten niet langer bus- en tramvervoer aan te bieden en om op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar voor Qbuzz.

Busitalia is een solide bedrijf en heeft veel ervaring met het verzorgen van busvervoer. Er werken momenteel circa 4.000 mensen die het openbaar vervoer verzorgen in Centraal- en Noord-Italië. Het bedrijf heeft 2.300 bussen, 46 treinen, 18 trams en 7 veerponten. Busitalia vervoert circa 230 miljoen passagiers per jaar en heeft een omzet van 350 miljoen euro. Daarbij staan kwaliteit, innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel.

Busitalia is onderdeel van de Italiaanse Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) en is (indirect) 100% eigendom van de Italiaanse staat. FS Group is in meerdere landen actief en heeft een omzet van 8,5 miljard euro.

De verkoop van Qbuzz aan Busitalia heeft geen personele gevolgen en ook geen gevolgen voor de dienstverlening in de lopende concessies. De centrale ondernemingsraden van Qbuzz en NS hebben positief geadviseerd. Het OV-bureau Groningen Drenthe en de provincie Utrecht, de huidige concessieverleners van Qbuzz, zijn positief over het continueren van hun relatie met Qbuzz en de voorgenomen nieuwe aandeelhouder. Ook de aandeelhouder van NS, het ministerie van Financiën, heeft ingestemd met de verkoop. Busitalia wil vanuit een lange termijn strategie haar dienstverlening innoveren en tegelijkertijd groeien in Europa.

Waterbus vaart nu ook in Antwerpen

Antwerpen heeft vanaf 1 juli 2017 een nieuw openbaar vervoermiddel: de waterbus. Het succesvolle openbaar vervoermiddel dat al jarenlang in de regio Rotterdam en tussen de Drechtsteden vaart is nu ook geïntroduceerd in Antwerpen. De waterbus over de Schelde verbindt Antwerpen met Kruibeke en Hemiksem en moet de bereikbaarheid van de Antwerpse regio verhogen. Gedeputeerde Rik Janssen was bij de feestelijke lancering van de waterbus aanwezig.

Rik Janssen: “In een dichtbevolkte en waterrijke provincie is het noodzakelijk dat vervoer over water een volwaardig alternatief is voor vervoer over wegen. De waterbus speelt hierbij een belangrijke rol. We besteden onderling natuurlijk veel aandacht aan de verbinding tussen de verschillende havens maar het is ook mooi om te zien dat dit succesvolle vervoermiddel nu ook in Antwerpen gaat varen”.
Marc van Peel, voorzitter Havenbedrijf Antwerpen: "We moeten alles op alles zetten om de mobiliteit in Antwerpen maar ook in de regio eromheen weer vlot te trekken. We zijn er zeker van dat de waterbus over 5 jaar een plaats veroverd zal hebben in de harten van de gebruikers, zodat ook andere overheden en bedrijven deze snelweg over de Schelde mee verder willen ontwikkelen”.

De Antwerpse haven gaat een bedrag van €30 miljoen investeren in de uitbouw van een dienst met waterbussen op de Schelde. Dat heeft Marc Van Peel gezegd. Antwerpen wordt al geruime tijd met een groot mobiliteitsprobleem geplaagd. Met de start van de werken aan de Oosterweelverbinding volgend jaar dreigt een compleet verkeersinfarct. Met de inzet van de waterbussen hoopt het Antwerpse stadsbestuur een alternatief te kunnen bieden voor het wegverkeer om mensen naar hun werk te brengen. Damen Shipyards had 1 waterbus op voorraad maar zal er aanvullend nog 3 bouwen voor de haven van Antwerpen.

woensdag 12 juli 2017

Spoorliberalisering bracht geen nieuwkomers

Jack Doomernik (UAntwerpen) stelde vast dat de liberalisering van de spoormarkt amper voor nieuwe aanbieders in het domein van de hogesnelheidstreinen zorgde.

In zijn doctoraat onderzocht Jack Doomernik (Departement Transport en Ruimtelijke Economie) wat de toekomstverwachtingen zijn voor hogesnelheidsspoorvervoerders op internationale routes in Europa. “In de afgelopen decennia hebben hogesnelheidsspoorlijnen zich in Europa gestaag ontwikkeld en het reizen met de treinen zoals Thalys of Eurostar is alom ingeburgerd. De Europese spoorwegmarkt is geliberaliseerd, maar er zijn geen nieuwe toetreders waarneembaar op internationale routes. Er zijn additionele maatregelen nodig om deze markt op gang te brengen”, stelt de wetenschapper.

Een van de doelstellingen van het transportbeleid van de Europese Commissie was om een duurzame toekomst te bouwen door de spoorwegen te revitaliseren en te liberaliseren. Er is een nieuw Europees juridisch spoorwegkader opgezet om de nationale netwerken voor andere exploitanten te openen en de opbouw van een pan-Europees hogesnelheidsspoornetwerk te bevorderen.

Doomernik licht toe: “Hoewel de markt voor internationale spoorwegdiensten sinds 2010 geopend is, zijn er sindsdien geen nieuwe grensoverschrijdende diensten opgezet door nieuwkomers. De ‘traditionele’ nationale spoorwegbedrijven namen bij de vroege ontwikkeling van het hogesnelheidsspoorwegnet in Europa meteen hun marktpositie in, waardoor er voor potentiële nieuwe vervoerders weinig ruimte is om zich te positioneren. Ondanks de vooruitgang in de liberalisering van de spoorwegen, zijn de toegangsdrempels voor nieuwkomers talrijk.”

Het onderzoek, begeleid door de professoren Thierry Vanelslander en Eddy Van de Voorde, is gestructureerd op basis van het Structure-Conduct-Performance model om de marktstrategieën van spoorwegbedrijven te bestuderen. Doomernik gebruikte verschillende analysetechnieken om de onderzoeksvragen over vraag en aanbod, marktstructuur, prestaties en competitie te beantwoorden. De modellen werden toegepast op de passagiersmarkt Londen-Parijs.

“Voor nieuwkomers biedt de concurrentie met productdifferentiatie op drukke internationale routes de beste kansen om een marktaandeel te verwerven en winstgevend te worden. Het marktaandeel op een specifieke route hangt in de eerste plaats af van de capaciteits- en servicefrequentie die ten opzichte van de concurrenten kan worden aangeboden en in de tweede plaats van de prijs- en servicekwaliteit.”

“Verdere implementatie van de Europese regelgeving is nodig om de liberalisering van de spoorwegen te versnellen in landen die achter lopen, waarbij een additioneel spoorwegpakket overwogen kan worden om de resterende belemmeringen voor open toegang te verwijderen. Een onafhankelijke pan-Europese spoorweginfrastructuurbeheerder en aanbesteding van overheidsopdrachten voor internationale routes, in analogie met de aanpak in de binnenlandse spoorwegmarkten, dragen bij aan een gelijk speelveld in de Europese spoorwegzone. Harmonisatie van de nationale tariefsystemen op internationale routes zou het grensoverschrijdende verkeer vergemakkelijken.”

dinsdag 11 juli 2017

Arriva wint treinconcessie provincies Groningen en Fryslân

De provincies Groningen en Fryslân en Niedersachsen hebben de treinconcessie in Noord-Nederland aan Arriva gegund.

Arriva was al de regionale vervoerder op alle treintrajecten in het noorden. Met deze gunning mag Arriva deze trajecten blijven verzorgen van 13 december 2020 tot en met 2035.

Arriva wil op het gebied van openbaar vervoer de komende 15 jaar de verbindende factor in Friesland, Groningen en Niedersachsen zijn. 'Openbaar vervoer is meer dan reizigers vervoeren alleen. Het is voor ons ook een katalysator voor economische groei en ontwikkeling in de regio. Wij gaan als regionale aanjager actief op zoek naar partners om een duurzame en economische injectie in de regio te realiseren', aldus Anne Hettinga, bestuursvoorzitter van Arriva Nederland.

28 miljoen euro van EU voor spoortraject Heerlen-Aachen

De Europese Commissie is voornemens ruim 28 miljoen euro uit te trekken voor het grensoverschrijdende spoortraject Heerlen-Aachen. Aan Nederlandse zijde behelst dit de spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf en elektrificatie Landgraaf tot aan de Duitse grens. Aan Duitse zijde gaat het onder andere om aanpassingen van het station Herzogenrath, zoals nieuw perron, onderstation en electrificatie. De aanvraag voor de subsidies zijn door Nahverkehr Rheinland (NVR) en Provincie Limburg ingediend.

Met de Europese bijdrage wordt een belangrijk stap gezet op weg naar sneller en comfortabel treinreizen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Met als uiteindelijk doel een directe intercityverbinding Eindhoven-Heerlen-Aachen-Keulen en een rechtstreekse treinverbinding in de driehoek Liège-Maastricht-Heerlen-Aachen, de zogenoemde Drielandentrein. De regio krijgt het Europese geld in het kader van de Connecting Europe Facilty (CEF).

In de grensregio moeten reizigers nu nog vaak overstappen en zijn zij veelal aangewezen op stoptreinen. Dankzij de spoorverdubbeling op het traject Heerlen-Landgraaf kunnen hier straks niet één, maar twee treinen per uur rijden. Er is nu al een uurdienst van Maastricht naar Aachen. In de toekomst wordt het opgehoogd naar 2 treinen per uur van Liège naar Aachen. Deze zogenoemde Drielandentrein moet Liège en Aachen binnen een uur met elkaar verbinden.

Vorig jaar zette Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu het sein al op groen voor dit railproject. De totale kosten hiervan bedragen circa 60 miljoen euro. Naast de EU nemen het Rijk, de Provincie Limburg en de regio deze kosten voor hun rekening.

De Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus, verantwoordelijk voor hoofdinfra en rail, is enthousiast over de Europese bijdrage: “Dit is een fantastisch signaal uit Europa. Een opsteker voor snel en comfortabel internationaal treinreizen. De investering geeft onze regio ook vleugels, want betere spoorverbindingen versterken de economische ontwikkeling in de Euregio. Het geeft ook extra energie om onze overige ambities voor grensoverschrijdend spoorvervoer te realiseren.”

Voor de planvorming en feitelijke uitvoering van de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf zijn de betrokken gemeenten en de Provincie in gesprek met de omgeving om tot een zo goed mogelijk voorstel te komen. Ook wordt met Duitse partners overleg gevoerd voor aanpassing van het spoor aan de andere kant van de grens. Meer informatie over dit project is te vinden op http://eurekarail.net/heerlen-landgraaf/

maandag 10 juli 2017

Geen contant geld meer in Brabantse bus

Vanaf 1 oktober kunnen reizigers in alle reguliere Brabantse bussen een OV-vervoersbewijs met pin, contactloos of creditcard betalen en vanaf 1 december is het niet meer mogelijk om met contant geld een kaartje in de bus te kopen.

Met het verdwijnen van al het contant geld op de bussen, hopen de provincie en de vervoerders Arriva en Hermes de sociale veiligheid in het openbaar vervoer verder te verbeteren terwijl het tegelijk ook het reisgemak van de reizigers verhoogt. De provincie Noord-Brabant is de eerste provincie waar deze stap wordt genomen.

Aanleiding voor deze maatregel zijn de overvallen die in het voorjaar van 2016 plaatsvonden in enkele Brabantse bussen. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Dat is natuurlijk onacceptabel en de vervoerders hebben daarna met onze hulp meteen actie ondernomen. In het afgelopen jaar is met een pilot in Tilburg, Breda en ’s-Hertogenbosch al ervaring opgedaan met het pinnen in de bus en was er in de avonduren al geen contant geld meer in de bus aanwezig. Met die pilots is getest of de techniek voldoende betrouwbaar is en hebben we kunnen bekijken of de reizigers eraan kunnen wennen. De ervaringen bij de pilots waren uitstekend. Het pinnen kost niet meer tijd dan contant afrekenen en zowel de reizigers als de chauffeurs ervaren het als een prima oplossing. Daarom hebben we er in Brabant voor gekozen om versneld alle cash van de bussen te halen. Zo heeft het geen enkele zin meer om de buschauffeur voor een paar euro te beroven.”

Om de kosten te kunnen dekken om alle 822 Brabantse bussen van betaalapparatuur te kunnen voorzien, heeft het provinciebestuur besloten tot een tijdelijke verhoging van de OV-reistarieven vanaf 1 januari 2018. Het regionale kilometertarief wordt € 0,0023 duurder en de prijs van een ritkaartje en dalurendagkaartje wordt respectievelijk met € 0,15 en € 0,20 verhoogd. Om reizigers goed te informeren over het verdwijnen van contant geld in de bus, wordt een campagne gestart. Uiteraard geldt het verdwijnen van de contante betaling van een kaartje alleen voor de kaartjes die in de bus zelf gekocht worden. Op alle reguliere verkooppunten voor OV-bewijzen blijft contant betalen voor een buskaartje gewoon mogelijk. Daarnaast wordt het aantal verkooppunten uitgebreid met verkooppunten bij VVV’s en Primera’s in grote steden. Op de website www.bravo.info is een overzicht opgenomen van alle verkooppunten.

zaterdag 8 juli 2017

Pendelbussen tussen Leuven Station en Werchter

Ga jij op zaterdag 8 juli meezingen met Robbie Williams en co op Werchter Boutique? De bussen van DeLijn brengen je naar de festivalweide!

De pendelbussen vertrekken aan het station van Leuven en rijden naar de festivalhalte op de Wijgmaalsesteenweg in Haacht, op wandelafstand van de weide. Dankzij een speciaal voorbehouden traject ben je in slechts 20 minuten ter plaatse. Vanaf 10 uur 's ochtends tot een uur na het laatste optreden rijdt er een pendel tussen Leuven en Werchte

Een biljet voor een heen- en terugreis op de speciale pendelbussen tussen Leuven Station en de festivalweide van Werchter kost 7 euro. Je kunt het biljet de dag zelf aankopen aan de mobiele Lijnwinkel aan het station van Leuven. 

Vermijd een wachtrij en koop je biljet voor onze speciale pendelbussen al in voorverkoop. Maximum twee weken voor het festival kun je in onze Lijnwinkels in Vlaams-Brabant terecht voor dit biljet in voorverkoop.

Abonnementen zijn niet geldig op de Werchter Boutique bussen

Omleiding tram 16 door werkzaamheden Kerkplein Den Haag

De gemeente Den Haag is bezig met de herinrichting van het Kerkplein. Tegelijkertijd met die herinrichting worden de tramsporen van de zogenoemde calamiteitenroute vernieuwd. Tram 16 rijdt daarom een omleiding van zaterdag 8 juli t/m vrijdag 21 juli aanstaande. Tram 16 uit Wateringen rijdt de normale route tot en met halte Buitenhof. Vervolgens rijdt de tram via de route van tram 1 naar halte Adriaan Goekooplaan. Daarna rijdt tram 16 via de Eisenhouwerlaan naar halte Statenplein en vervolgens via de gebruikelijke route naar het eindpunt Statenkwartier. Alle actuele reisinformatie over deze omleiding en reisalternatieven zijn te vinden op www.htm.nl  of via de HTM-app.

vrijdag 7 juli 2017

Innovatieve deelfiets die je achterlaat op je bestemming

De Amsterdamse start-up FlickBike test deze zomer een vernieuwend deelfietsconcept. Het experiment omvat 1.000 innovatieve fietsen, die zijn verspreid door de hoofdstad en realtime te vinden zijn via een gratis app.

Gebruikers downloaden de app, zoeken een fiets in de buurt en openen het fietsslot met hun telefoon. In tegenstelling tot bestaande deelfietsconcepten, laten fietsers een FlickBike achter op hun bestemming. Teruggaan naar een huurstalling of fietsverhuurstation is niet meer nodig.
Met de flexibele FlickBikes wil het bedrijf, evenals de gemeente Amsterdam, het aantal fietsen in Amsterdam terugbrengen. De prijs is 1 euro per half uur zonder abonnement of borg.

FlickBike richt zich in eerste instantie op Amsterdammers. En ja, de meesten hebben al een fiets. Toch zijn er legio situaties te bedenken waarbij een FlickBike uitkomst biedt. Bus gemist, lekke band, fiets gestolen, toch dat tweede wijntje gedronken of visite of zakelijk bezoek van buiten de stad. De deelfietsen worden dagelijks verspreid naar plekken waar er behoefte aan is, dus er is altijd een beschikbare FlickBike in de buurt. Het experiment moet uitwijzen of het bezitten van een eigen fiets op den duur overbodig zal zijn.

Het systeem werkt dan misschien zonder poespas, de fietsen zelf zijn voorzien van de nieuwste technische snufjes. De stroom voor het innovatieve slot en de verlichting komt van een geïntegreerd zonnepaneel, de speciale foambanden kunnen niet lek en de ingebouwde GPS-chip maakt stelen zinloos. De start-up zorgt voor onderhoud waarbij gebruikers defecten kunnen melden via de app. Fietsen staan niet alleen in de stad, maar ook bij evenementen, campussen en kantoorparken. Daarmee biedt FlickBike een aanvulling op taxi’s, OV en shuttlebussen.

donderdag 6 juli 2017

8 t/m 16 juli: minder treinen van en naar Utrecht

ProRail vernieuwt van zaterdag 8 juli tot en met zondag 16 juli de sporen 1 tot en met 4 tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht. Tijdens de werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk van en naar Hilversum. Ook treinreizigers op de trajecten van en naar Amersfoort, Baarn en Breukelen moeten rekening houden met een aangepast reisadvies. NS adviseert reizigers om de Reisplanner te raadplegen zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.

De sporen 1 tot met 4 (de zogeheten 'buurtsporen') in Utrecht zijn aan vernieuwing toe. ProRail vervangt 23 wissels en 500 meter spoor. Vorig jaar zijn er rond Utrecht Centraal 68 wissels verwijderd. Een deel van deze wissels was nog in nieuwstaat en worden nu hergebruikt bij deze spoorvernieuwing.

De beveiliging en de bovenleiding worden eveneens aangepast. Ook worden nieuwe dwarsliggers aangebracht op het spoor richting Amsterdam. Perron 1 wordt bovendien opnieuw bestraat. Er wordt negen dagen lang, dag en nacht gewerkt om de hinder voor reizigers zo veel mogelijk te beperken.
Gevolgen voor treinreizigers

Treinreizigers op de trajecten van en naar Hilversum, Amersfoort, Baarn en Breukelen moeten rekening houden met een aangepast reisadvies. NS zet op meerdere dagen en trajecten stop- en snelbussen in. De extra reistijd bedraagt 15 tot 30 minuten.

Treinreizigers tussen Utrecht en Almere kunnen via Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid reizen. Ook voor hen geldt het advies om voor vertrek even de Reisplanner te raadplegen. De extra reistijd bedraagt 15 tot 30 minuten.

Van en naar station Utrecht Maliebaan is tijdens de hele periode van 8 tot 17 juli geen treinverkeer mogelijk. Bezoekers van het Spoorwegmuseum kunnen gebruik maken van U-OV stadsbuslijn 8. Dit levert geen extra reistijd op.

Zaterdag 8 juli
Utrecht Centraal – Hilversum bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Den Dolder minder Sprinters
Utrecht Centraal – Breukelen bussen i.p.v. Sprinters

Zondag 9 juli
Utrecht Centraal – Amersfoort bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Hilversum bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Breukelen bussen i.p.v. Sprinters
Den Dolder – Baarn bussen i.p.v. Sprinters

Maandag 10 t/m vrijdag 14 juli
Utrecht Centraal – Hilversum bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Den Dolder minder Sprinters
Utrecht Centraal – Breukelen bussen i.p.v. Sprinter na 20.30 uur

Zaterdag 15 en zondag 16 juli
Utrecht Centraal – Hilversum bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Den Dolder minder Sprinters
Utrecht Centraal – Breukelen bussen i.p.v. Sprinters

woensdag 5 juli 2017

Openbaar vervoer provincie Utrecht in de lift

Het openbaar vervoer is in Utrecht opnieuw gegroeid in 2016. Er zijn bijna twee miljoen instappers bijgekomen. Dat blijkt uit de jaar- en trendrapportage openbaar vervoer 2016 van de provincie Utrecht.

Ruim 57 miljoen reizigers checkten in 2016 met een OV-Chipkaart in. Een duidelijk teken dat het openbaar vervoer in de provincie profiteert van de groeiende economie en mobiliteit. De meeste reizigersgroei was in de bussen van vervoerder U-OV op drukke lijnen, zoals naar De Uithof/Utrecht Science Park.

De aanwas met extra reizigers zorgt ook voor meer opbrengsten; met een kostendekkingsgraad van 70 procent behoort U-OV inmiddels tot één van de hogere van Nederland. Net zoals in de meeste andere steden met railinfrastructuur vallen de infrastructuurkosten hier overigens buiten.
Stiptheid en rituitval

Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar openbaar vervoer heeft U-OV vorig jaar het aanbod uitgebreid. De extra uren om te rijden waren ook nodig omdat de bussen in drukke stedelijke gebieden als het centrum van Utrecht en Amersfoort door files en bouwwerkzaamheden regelmatig vertraging oplopen. Dit is voor het Utrechtse openbaar vervoer nog steeds de belangrijkste reden voor rituitval.

Van de 200 ritten die vorig jaar door U-OV met bussen verzorgd werd, viel er gemiddeld 1 rit uit.  Ook bij Connexxion, die in 2016 het streekvervoer verzorgde en het openbaar vervoer in Amersfoort, was sprake van een lichte toename van rituitval. Dit bleef beperkt tot 1 op ongeveer 450 bussen. Reden: de verkeersdrukte op de Ring Amersfoort. De stiptheid van de trams is vorig jaar licht gedaald. In totaal reed 73 procent van alle ritten op tijd. In het merendeel van de gevallen ging het om trams die maximaal 30 seconden te vroeg vertrokken.

Beide vervoerders - U-OV en Connexxion - konden afgelopen jaar rekenen op goede rapportcijfers van de reizigers. De waardering van U-OV ging omhoog naar een 7,6. Opmerkelijk is dat de waardering van de tram uitkwam op een 7,7.  Vergeleken met drie jaar daarvoor een stijging met bijna een half punt. Vergeleken met alle tramsteden staat de Utrechtse regiotram daarmee op de tweede plaats in Nederland. De waardering van Connexxion, die in 2016 voor het laatst reed, bleef stabiel op een 7,5. Dat is een goede prestatie voor een laatste concessiejaar.

dinsdag 4 juli 2017

Onderzoek naar stoomtrein van Stadskanaal richting Gieten

De provincie Drenthe start een onderzoek naar de mogelijkheid om het treinspoor tussen Stadskanaal en Gieten nieuw leven in te blazen. Het gaat om een lijn waar de stoomlocomotieven van museumspoorlijn STAR overheen kunnen rijden. Museumspoorlijn STAR en gemeente Aa en Hunze zijn enthousiast. 'Ik kom van oorsprong uit Stadskanaal en roep al heel lang dat dit een optie zou kunnen zijn', vertelt wethouder Henk Heijerman (GemeenteBelangen) van Aa en Hunze. 'Het terughalen van de STAR-spoorlijn richting Gasselte en Gieten kan voor het toerisme in ons gebied een enorme opsteker zijn.'

Duurzaam, snel en comfortabel met de bus van Arnhem naar Wageningen

Een hoogwaardige en duurzame busverbinding tussen Arnhem en Wageningen. Dat is de inzet van een samenwerking tussen onder meer de gemeenten Wageningen, Renkum en Arnhem, en de

Op 6 juli ondertekenen zij een intentieverklaring waarin ze afspreken de mogelijkheden voor zo'n verbinding te onderzoeken. Uiterlijk 2022 moet de nieuwe bus gaan rijden.
Fikse toename reizigers
Steeds meer mensen reizen van Arnhem Centraal Station naar Wageningen University & Research (WUR), en terug. Sinds 2013 is de groei van het aantal reizigers meer dan 81 procent. Terwijl de bestaande busverbinding gelijk is gebleven.
Betere internationale bereikbaarheid

De nieuwe hoogwaardige verbinding vergroot de (internationale) bereikbaarheid van de regio. Reizigers van bijvoorbeeld de ICE kunnen dan bijvoorbeeld van Arnhem Centraal Station snel naar de WUR. Het aantal internationale studenten en medewerkers van de WUR neemt toe. Deze mensen hebben behoefte aan een goede en snelle verbinding tussen Wageningen, Arnhem en de luchthavens van Düsseldorf of Amsterdam.

Het project biedt daarnaast kansen voor de inzet van zero emissie technieken uit de regio. Dat biedt economische mogelijkheden en werkgelegenheid voor de hele regio. Ook het verbinden van de verbinding tussen Nijmegen, Arnhem en Wageningen is belangrijk voor de stimulering van de regionale economie.

Het onderzoek naar de hoogwaardige en duurzame busverbinding wordt gefinancierd door de Provincie Gelderland. Zij is concessieverlener van het openbaar vervoer in deze regio. Op 6 juli wordt de intentieverklaring formeel ondertekend door gedeputeerde Conny Bieze, de wethouders Geert Ritsema (Gemeente Arnhem), Jasper Verstand (Gemeente Renkum) en Han ter Maat (Gemeente Wageningen), door lid van de Raad van Bestuur Tijs Breukink (Wageningen University & Research, wethouder Arthur Boone als voorzitter van het PFO Mobiliteit (regio Arnhem Nijmegen), Sigrid Helbig (The Economic Board) en Marcel Hielkema (VNO-NCW). De ondertekenaars reizen dan met de historische trolleybus van Arnhem naar Oosterbeek, alwaar de ondertekening plaatsvindt.

maandag 3 juli 2017

Volgend jaar: makkelijker zitplaatsen vinden met reisplanner app

Voorafgaand aan je reis zien waar plaats is. Met die opdracht ging het team van Cyriana Roelofs en Sophie Verberne, beiden data scientist bij NS, aan de slag. Het resultaat? Volgend jaar kunnen NS reizigers via de Reisplanner Xtra app zien waar nog een stoel vrij is, waarschijnlijk al in het voorjaar.

Met hun idee wonnen ze de derde plaats van de OV Gids Hackaton. Een competitie waarin NS’ers binnen 12 uur nieuwe slimme oplossingen voor het verbeteren van de reis bedenken. Vorige week mochten ze hun idee voordragen bij de Raad van Bestuur van NS en nu gaan ze er gelijk mee aan de slag.

In de spits is het in de trein erg druk. Daarvoor hebben we extra treinen aangeschaft en ook volgend jaar komen er weer extra treinen bij. De reisplanner laat nu al globaal zien welke treinen druk zijn en welke rustig. Sophie: “straks kunnen we ook laten zien wáár het druk is in de trein, realtime. Op een beginstation zoals Den Haag Centraal, zitten er veel meer mensen achterin de trein. Op stations waar de neus van de trein bij de trap stopt, zoals Culemborg, is het juist voorin druk. In deze gevallen heeft het geen zin om de trein te verlengen. Hier willen we onze reizigers juist laten zien dat verderop nog plek is. Het liefst nog voordat ze instappen.”

Hoe werkt het? Het spoor in Nederland is voorzien van slimme sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten, oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen. Ook wordt het gebruikt om de kwaliteit van de wielen te meten. Het team van Cyriana en Sophie bedacht dat je deze informatie met slimme technologie ook kunt gebruiken om te zien hoe druk of rustig bepaalde rijtuigen zijn. Cyriana enthousiast: “Die sensoren geven een schat aan informatie! Als de sensor op het spoor aangeeft dat het achterste rijtuig veel zwaarder is dan het voorste, dan is er in het voorste rijtuig nog zitplaats. Uit eerste experimenten bleek dat te kloppen.”

Sophie: “Die informatie kom realtime binnen en gaan we nu koppelen aan de reisplanner, zodat reizigers kunnen zien waar het druk en war het rustiger is.” Weten de dames zeker dat het lukt? Sophie: “Naast de sensoren in de rails, broeden we ook nog op andere mogelijkheden om dit in de app te tonen. Ik ben dan ook heel positief en verwacht dat reizigers dit voorjaar al in de app kunnen zien waar het rustiger is in de trein.

Lokfietsen schrikken fietsdieven af

De inzet van lokfietsen resulteert in een sterke daling van het aantal aangiften van fietsdiefstal. Gemiddeld genomen gaat het aantal aangiften na inzet met 40 procent omlaag. De daling houdt tenminste een jaar aan. Dit blijkt uit onderzoek van Ben Vollaard en Bram Berhitu van Tilburg University. 

Lokfietsen zijn voorzien van een onzichtbaar ingebouwd ‘track-and-trace’-systeem. De politie kan zo de fietsen volgen. De lokfietsen zijn bij fietsdieven gewilde modellen.

Niet eerder is het diefstalverlagende effect van lokfietsen onderzocht. Tot nog toe was alleen bekend dat lokfietsen regelmatig tot aanhoudingen van fietsdieven leiden. Lokfietsen kunnen echter ook extra diefstal uitlokken door daders die niet bewust zijn van de inzet van de lokfietsen. Daarom is het belangrijk om naar het uiteindelijke effect op de fietsdiefstal te kijken en niet alleen naar het aantal opgepakte fietsdieven.

Gemiddeld genomen gaat het aantal aangiften van fietsdiefstal na eerste inzet van lokfietsen met 40 procent omlaag. Het effect is blijvend: meer dan een jaar na inzet van de lokfiets is de daling nog altijd even groot. De oorzaak van het gevonden diefstalverlagende effect ligt vooral in verhoogde afschrikking. Mogelijke daders zien af van fietsdiefstal zodra de inzet van lokfietsen bredere bekendheid krijgt. Het voorkomen van diefstal door opsluiting van fietsdieven speelt een kleine rol, omdat fietsdieven eerder een geldboete dan een gevangenisstraf krijgen.

De voor het onderzoek gebruikte diefstalgegevens zijn gebaseerd op aangiften van fietsdiefstal bij de politie. Het daadwerkelijk aantal gestolen fietsen ligt hoger, omdat niet van alle gestolen fietsen aangifte wordt gedaan. De aangiften betreffen vooral diefstal van relatief jonge, verzekerde fietsen. Dit betekent dat het effect van lokfietsen op de totale fietsdiefstal groter of kleiner kan zijn dan genoemde 40 procent. Waarschijnlijk is het effect kleiner, omdat lokfietsen zich vooral richten op aanpak van notoire daders die uit zijn op jonge, goed te verhandelen fietsen – en niet op oudere fietsen waarvan bij diefstal veel minder vaak aangifte wordt gedaan.

Het onderzoek is gebaseerd op gedetailleerde gegevens over de inzet van lokfietsen in 14 vooral kleinere gemeenten in het westen van Nederland in de periode 2003-2016. De in deze gemeenten gebruikte lokfietsen zijn in het kader van publiek-private samenwerking beschikbaar gesteld via de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

zondag 2 juli 2017

Oudste nog rijdende locomotief van Nederland weer op de rails

Vanaf 1 juli staat de oudste nog rijdende locomotief in Nederland, de NS 6513 uit 1887, weer op de rails. Na een restauratieperiode van 10 jaar door een team van jonge technici en ruim € 200.000,- aan crowdfunding is het mogelijk geworden om de 130 jaar oude machine van de Nederlandse Spoorwegen weer rijdend onder stoom te krijgen. Dit weekend werd de NS 6513 in het bijzijn van 200 eregasten bij de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik officieel in dienst gesteld door de heer de Winter, Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum.

Drie oudste nog bestaande voertuigen

Naast de NS 6513 is op 1 juli ook stoomlocomotief 2 van de Rijnlandsche Stoomtramweg-Maatschappij onthuld. Dit is de alleroudste Nederlandse tramlocomotief en stamt met haar 136 jaar uit 1881. De Museumstoomtram heeft deze stoomtramlocomotief in bruikleen gekregen van het Spoorwegmuseum en zal als statisch object te zien zijn. Samen met een historisch eerste klas rijtuig van de stoomtram uit Brabant, zijn de drie oudste nog bestaande voertuigen uit de pioniersjaren van de stoomtram in Nederland tot en met 31 augustus te zien bij de Museumstoomtram.

Een rit maken met de NS 6513

In augustus 2017 kunnen bezoekers van de Museumstoomtram op dinsdag-, woensdag- en donderdagmiddag meereizen van en naar Medemblik met de NS 6513, die vanaf dat moment met Bello en de andere stoomlocomotieven de trams op de museumspoorlijn gaat trekken.

Museumstoomtram Hoorn – Medemblik

De Museumstoomtram vertelt over de geschiedenis van de stoomtram in Nederland. De collectie stoomtramlocomotieven, rijtuigen en wagens worden gerestaureerd en rijdend gepresenteerd op de 20 kilometer lange lokaalspoorweg tussen Hoorn en Medemblik.

Meer informatie

Meer informatie over de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik via www.stoomtram.nl of telefoonnummer 0229-255255. Meer informatie over de oudste stoomlocomotief van Nederland via www.stoomtrampioniers.nl

zaterdag 1 juli 2017

Werkzaamheden rond Hollands Spoor begonnen

Op het Stationsplein bij Hollands Spoor in Den Haag wordt volop gewerkt. Door de werkzaamheden moeten trams worden omgeleid. Om het voor reizigers makkelijker te maken, is de app 'Rondom Hollands Spoor' gemaakt.

De eerste stap is de vernieuwing van het riool. De volgende stap is het vervangen van de tramrail, het bouwen van haltes met overkapping en het herinrichten van het Stationsplein. Dat is een flinke ingreep. Trams worden daarom voor een lange periode omgeleid.

De bouwers, de HTM, NS en de gemeente doen er naar eigen zeggen alles aan om de overlast zo veel mogelijk te beperken.

De trams rijden vanaf 1 juli tot 18 december niet meer over het Stationsplein. Ook bussen hebben andere haltes

Voor beide richtingen van de lijnen 1, 9, 12, 16 en 17 zijn noodhaltes gemaakt op het Rijswijkseplein.
Op het Leeghwaterplein zijn de haltes in beide richtingen voor Tram 11 en Tram 15 en de HTM-bussen 18 en 26. Bushaltes voor lijn 18 en 26 kunt u ook vinden op de halte Waldorpstraat, bij de Megastores.