donderdag 31 augustus 2017

Vernieuwing busplatform en aanpassing Prins Bernardviaduct

Het busplatform Den Haag Centraal is toe aan een opknapbeurt. Tegelijkertijd wordt ook het Prins Bernardviaduct opgeknapt. Op 31 augustus is er een inloopavond over dit project.

Aannemer KWS Infra begint in september met aanpassingen op het viaduct. Automobilisten die de stad uit willen rijden, worden omgeleid via de Zuid-Hollandlaan en de Lekstraat. Het werk is in het 4e kwartaal van het jaar klaar. Verkeer de stad in kan gewoon gebruik blijven maken van het Prins Bernardviaduct.

Vanaf oktober wordt er ook gewerkt op het busplatform. Er komt onder meer een nieuwe overkapping. Tijdens het werk moeten reizigers rekening houden met veranderende busperrons. Het stads- en streekvervoer blijft uiteraard gewoon rijden.

Op 31 augustus is er een inloopavond voor omwonenden en belangstellenden. Medewerkers van KWS Infra en de gemeente Den Haag staan klaar om vragen te beantwoorden.
U bent van 19.30 uur tot 21.00 uur welkom in New Babylon Meeting Center, Anna van Buerenplein 29.

woensdag 30 augustus 2017

Geen pilot Hop-on Hop-off busjes in Alkmaar

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar heeft besloten voor 2017 geen ontheffing te verlenen voor de pilot met Hop-on Hop-off busjes in de binnenstad van Alkmaar.

De reden is dat op dit moment nog niet is voldaan aan de gestelde voorwaarde dat de busjes moeten zijn gekeurd op rijeigenschappen en veiligheid. Met de initiatiefnemer zal overleg gepleegd worden hoe hier in 2018 wel aan te voldoen. Met de initiatiefnemer van de Hop-on Hop-off busjes is besproken dat de voertuigen goedgekeurd moeten zijn voordat ontheffing kan worden verleend. Het ontbreken van deze keuring betekent dat de gemeente als ontheffingsverlener medeverantwoordelijk wordt geacht, mocht er een ongeval gebeuren. De gevraagde ontheffing kan op dit moment dus nog niet worden verleend.

dinsdag 29 augustus 2017

Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen


Op 10 december 2017 gaat de nieuwe dienstregeling op het Nederlandse spoor van start. ProRail heeft vandaag de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim 40 reizigers- en goederenvervoerders officieel verdeeld. Met het inplannen van de nieuwe dienstregeling staat de grootste uitbreiding van het aantal treinen ooit op het programma. Zo rijden er vanaf december meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, in Friesland, Twente en Zeeland en tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Meer investeringen zijn wel nodig om ook de komende jaren de groei van het treinverkeer te faciliteren.

Ieder jaar is het voor ProRail een grote puzzel om de beschikbare ruimte op ruim 7000 kilometer spoor en ruim 400 stations te verdelen. Zo’n 40 reizigers- en goederenvervoerders dienden bij ons hun wensen in. Alle wensen konden passend worden gemaakt. Het toedelen van meer treinen op het spoor, is mede gelukt mede dankzij de verbeteringen in de doorstroming van het treinverkeer die ProRail de afgelopen jaren doorvoerde op grote emplacementen in Utrecht, Den Bosch, Assen en rond Schiphol. Ook de massale stationsuitbreidingen van de afgelopen jaren draagt daar flink aan bij.

maandag 28 augustus 2017

NS: 35 miljoen reizigers in september, 200 extra rijtuigen

NS bereidt zich voor op de drukste maand van het jaar. Nederland komt terug van vakantie en gaat weer naar studie of werk. NS verwacht in september meer dan 35 miljoen reizigers te vervoeren. Vorig jaar vestigde NS in deze maand een record met 33,3 miljoen reizigers. De reizigersgroei wordt veroorzaakt door de groeiende economie en de dalende werkloosheid.

Door de aanschaf van treinen en slimmer onderhoud heeft NS nu 200 meer rijtuigen beschikbaar dan in september vorig jaar, in totaal: 2.750 rijtuigen. Deze gebruiken we om de treinen op een aantal drukke trajecten te verlengen en zo het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Ook wil NS reizigers verleiden om de hyperspits tussen 7.30 uur en 8.30 uur te mijden. Daarvoor start een proef met korting in de schaduwspits. Toch wordt het in de spits opnieuw druk op het spoor, wat hinder op kan leveren voor reizigers.

Roger van Boxtel: “Onze mensen werken hard om overlast van drukte tegen te gaan. Samen met Prorail zorgen we dat er meer treinen kunnen rijden, maar ondanks vele maatregelen, zal het voor reizigers na de vakantie weer druk worden. In het drukke Nederland hoort staan in de spits erbij, net zoals de files op de weg. En toch: we investeren voor 2,5 miljard in treinen. We gaan straks naar een punt dat Nederland niet genoeg spoor heeft voor al deze treinen. Daarom pleiten we er samen met andere vervoerders en partijen als de ANWB en Rai voor om meer te investeren in infrastructuur.”

NS heeft in totaal 2.750 rijtuigen op het spoor, 200 meer dan vorig jaar. Dit komt door slimmer onderhoud, de terugkeer van treinen na langdurig onderhoud en door de 58 met spoed bestelde nieuwe sprinters. De laatste hiervan komen in september op het spoor, waarmee de hele vloot op het spoor is.

Vanaf 6 september test NS elke woensdag op het drukke traject Amsterdam – Utrecht - Eindhoven de tienminutentrein, een precieze operatie waarmee tussen deze steden elke tien minuten een intercity rijdt. NS kan hier dan 15 procent meer reizigers vervoeren. Voordeel: minder lang wachten en vaker een zitplaats. Vanaf de december gaat deze tienminutentrein elke dag rijden.

Met de toename van het aantal beschikbare rijtuigen, kan NS op diverse trajecten treinen verlengen. Dat doen we onder mee tussen Amsterdam –Utrecht, Utrecht – Rotterdam, Apeldoorn – Utrecht Centraal, Almere – Utrecht Centraal en Nijmegen-Den Bosch. Toch kunnen we niet overal de treinen verlengen, bijvoorbeeld omdat perrons daarvoor te kort zijn, of omdat dat niet in de dienstregeling past. Daarom zal er in de spits hinder blijven vanwege drukke treinen en dan met name tussen 7.30 en 8.30 uur.


Reizigers die buiten de spits reizen kunnen straks op twee extra trajecten punten sparen. Vanaf september is het spaarprogramma MyOV ook geldig op de trajecten Zwolle – Groningen en Amsterdam – Rotterdam – Breda (Hogesnelheidslijn). Nu al kunnen reizigers die de spits mijden punten sparen op alle trajecten van en naar Utrecht Centraal. Reis je hier buiten de spits, dan spaar je punten die je kunt inwisselen voor een cadeau: van gevulde koek met koffie tot bioscoopkaartjes of spoordeelwinkeluitjes.


NS test dit najaar of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de spits. Door het grote aantal reizigers in de hyperspits, is het vooral tussen 7.30 en 8.30 erg druk in de trein. In september, oktober en november kunnen reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement aan de randen van de spits met 40% korting reizen. Hiermee wordt het voor reizigers interessant om een trein eerder of later te nemen en de drukke hyperspits te mijden. Nu nog geldt de 40% korting alleen in de daluren: vóór 6.30 uur en na 9.00 uur. Tijdens de test is deze korting ook geldig in de randen van de spits. Dat is tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00. Ook kunnen deze abonnementhouders tussen 11.00 en 15.00 uur met 60% korting reizen. Het gaat om ongeveer 21.000 reizigers.

28 augustus rijdt Kamperlijn weer

Na 12 weken waarin Prorail het spoor vernieuwde en gereed maakte voor elektrische treinen, rijden er weer treinen op de lijn tussen Zwolle en Kampen. Maandag de 28ste hervat NS de dienstregeling met de huidige dieseltreinen. In december neemt Keolis Nederland, het huidige Syntus, het stokje over met elektrische treinen.

De vernieuwing van de Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. Om het 13 kilometer lange spoortraject gereed te maken voor elektrische treinen zijn er 200 bovenleidingmasten geplaatst en ondergrondse leidingen aangelegd naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Ook is het hele spoortraject voorzien van nieuw spoorgrind, bielzen en spoorstaven.

Naast de aanpak van het spoor, zijn de werkzaamheden aan het station Zwolle Stadshagen nog in volle gang. Dit nieuwe station wordt gebouwd ter hoogte van de Belvédèrelaan en krijgt een onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Vanaf 10 december 2017 wordt het station in gebruik genomen. Reizigers kunnen dan vanaf Zwolle Stadshagen met de trein naar Kampen of naar Zwolle en vanaf daar verder reizen. Ondanks de extra tussenstop blijft de reistijd met de trein tien minuten, omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur. De werkzaamheden aan de onderdoorgang bij het station zijn in het voorjaar van 2018 afgerond.

De werkzaamheden aan station Kampen zijn zo goed als klaar. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de inrichting van het perron. Het perron in Kampen is langer en breder gemaakt en aan de IJsselkant is een voorplein aangelegd en voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en het mooie stadsfront van Hanzestad Kampen.

Op de Kamperlijn rijden straks elektrische treinen. Deze treinen zijn stiller, sneller en schoner dan de huidige dieseltreinen. Daarmee verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Ook bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten).

vrijdag 25 augustus 2017

HTM verkoopt 19.000 digitale kaartjes

Het digitale kaartje op de mobiele telefoon voor het reizen in de tram en bus in Den Haag en omstreken is een succes. Als eerste openbaar vervoerbedrijf in de Randstad introduceerde het Haagse OV-bedrijf HTM het digitale kaartje in maart 2017. Inmiddels zijn bijna negentienduizend digitale kaartjes verkocht, waarvan een kleine achtduizend kinderdagkaarten.

Reizigers kunnen het digitale kaartje met hun smartphone kopen in de HTM Ticket app. Voordeel van het gebruik van de app voor gezinnen, groepen of dagjesmensen is dat zij gezamenlijk op één smartphone kunnen reizen met verschillende digitale kaartjes. De prijzen zijn overigens gelijk aan die van papieren kaartjes. De betaling loopt via iDEAL of een creditcard. Na het kopen van het kaartje is tijdens het reizen geen verbinding met internet nodig.

Geluidsniveau nieuwe OV-chipkaartlezer aangepast

HTM heeft met de ingebruikname van de nieuwe tram ook nieuwe OV-chipkaartlezers in gebruik genomen. Uit een peiling onder reizigers van tram 2 waar de nieuwe stadstram rijdt, kwam naar voren dat het geluidsniveau van de nieuwe OV-chipkaartlezers te zacht was.

Ook bleek de tekst op het scherm over resterend saldo te klein. Inmiddels heeft HTM zowel het geluid als de tekstgrootte op de OV-chipkaartlezers aangepast. In- en uitchecken duurt langer dan bij de bestaande OV-chipkaartlezers. Reizigers moeten hun OV-chipkaart namelijk dichter bij het apparaat houden vanwege de nieuwste beveiligingssoftware die in de lezers aanwezig is.

donderdag 24 augustus 2017

Vier keer per uur een trein tussen Alphen aan den Rijn en Gouda

Vanaf 4 september gaat de treinfrequentie tussen Alphen aan den Rijn en Gouda verdubbelen. In beide richtingen rijdt dan tot 19.00 uur op werkdagen vier keer per uur een trein. ’s Avonds en in het weekend blijft de trein in beide richtingen twee keer per uur rijden. De uitbreiding van de dienstregeling is onderdeel van de plannen waarmee de provincie Zuid-Holland, samen met NS, ProRail en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Waddinxveen en Gouda het openbaar vervoer verbeteren.

De frequentieverhoging geeft reizigers meer mogelijkheden om op dit traject te reizen. Reizigers kunnen in de ochtend misschien een kwartiertje later opstaan en een trein later nemen. Wat het precies voor de reis betekent, is vanaf 25 augustus zichtbaar in de NS reisplanner. Treinreizigers worden voorafgaand aan de wijzigingen geïnformeerd over de frequentieverhoging door middel van aankondigingen in de trein en op stations.

Sinds december 2016 rijdt NS met R-net treinen over dit traject. De provincie Zuid-Holland besteedde dit traject aan voor een periode van 15 jaar. In juli heeft ProRail om de frequentieverhoging mogelijk te maken aanpassingen gedaan aan het spoor, de seinen, de beveiliging en de spoorwegovergangen. De frequentieverhoging is een volgende stap in de kwaliteitsverbetering op deze lijn. Later volgt de opening van twee nieuwe stations. In december 2017 gaat het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk open en in het voorjaar van 2018 station Waddinxveen Triangel. Dit geeft reizigers naast meer reismogelijkheden ook meer mogelijkheden om op de trein te stappen.

Meer rijden op een traject gaat altijd gepaard met een periode van ingroei. Dat betekent dat er momenten kunnen zijn waarop het treinverkeer niet geheel volgens plan rijdt. NS heeft maatregelen getroffen om bij problemen zo snel mogelijk bij te sturen. Zo kan een trein worden ontkoppeld bij storingen zodat een treindeel kan doorrijden en is er een team van experts die de machinist direct kan helpen bij storingen.

woensdag 23 augustus 2017

Bouw nieuwe werkplaats gebeurt ‘op een postzegel’

NS bouwt een nieuwe werkplaats bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Dit is nodig om vanaf midden 2018 de nieuwe Sprinters van CAF te kunnen onderhouden. Hiervoor is een oude hal gesloopt en komt er een nieuwe 175 meter lange werkplaats voor terug. In het nieuwe gebouw komt ook een magazijn. Inclusief luifel wordt het gebouw 250 meter lang. Er kunnen vanaf volgend jaar als de nieuwbouw klaar is 2000 treinen per jaar nagekeken worden tegen 1700 treinen nu.

Inmiddels zijn de funderingspalen geboord. Het is bouwen op een postzegel, legt projectleider Eddy Schakelaar uit. “Er is eigenlijk geen ruimte om de bouwplaats heen. De andere hallen van de werkplaats moeten open blijven omdat treinen onderhouden moeten worden. Ook de sporen direct naast de nieuwe hal zijn nog in gebruik.” Er is een spoor verwijderd om ruimte te maken voor een bouwweg, zodat materialen en machines kunnen worden aangevoerd.

Om zo min mogelijk ruimte nodig te hebben wordt op een speciale manier gebouwd. “We bouwen de hal in moten. Eerst storten we de vloer van een deel van de nieuwe hal, als dat klaar is storten we de vloer van een tweede gedeelte terwijl we op de plek waar de vloer al ligt met het bouwen van de hal beginnen. Zo bouwen we voort tot de hal af is, in een soort legoblokjesstructuur.”

“Voor de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) is een nieuwe werkplaats nodig omdat de technische systemen niet meer onder de trein zitten, zoals bij andere treinen,” aldus Eddy. “Dit is voor groot deel bovenop de trein geplaatst, waardoor het onderhoud daar ook moet plaatsvinden. Reden hiervoor is de gelijkvloerse instap van de trein. Hierdoor is de trein beter toegankelijk, maar is er onder de trein geen ruimte voor installaties. ” Vandaar dat de nieuwe hal hoger is en er werkbordessen worden gemaakt zodat werken op hoogte op een veilige en efficiënte manier gaat kan gebeuren.

Dit is niet de eerste aanpassing aan het onderhoudsbedrijf dat sinds 1908 bestaat, maar door deze verbouwing, die tweede kwartaal 2018 voltooid is, kan het onderhoudsbedrijf de toekomst in.

dinsdag 22 augustus 2017

Al 30.000 fietsen in de grootste fietsenstalling van Nederland

Na twee weken proefdraaien is het eerste deel van de Stationspleinstalling op 21 augustus officieel geopend door Victor Everhardt (wethouder Stationsgebied gemeente Utrecht), Kees Rutten (regiodirecteur ProRail) en Heike Luiten (regiodirecteur NS). Sinds de ingebruikname op 7 augustus is er al bijna 30.000 keer een fiets gestald in de nieuwe stalling. Ook worden er dagelijks zo’n 250 OV-fietsen verhuurd.

De feestelijke opening van het eerste deel van de Stationspleinstalling is een belangrijke mijlpaal voor het realiseren van meer fietsparkeerplekken in het Stationsgebied. De huidige 6000 fietsparkeerplekken in de Stationspleinstalling worden de komende maanden aangevuld met nog eens 1500 stuks. Eind 2018 parkeren 12.500 fietsers hun fiets in de grootste stalling ter wereld; veilig, droog en dichtbij Utrecht Centraal Station. De gemeente Utrecht, ProRail en NS hebben gezamenlijk de Stationspleinstalling gerealiseerd. Samen zorgen zij voor een bereikbaar en toegankelijk Utrecht Centraal Station met aantrekkelijke, veilige en beter benutte fietsenstallingen onder het motto ‘Je fiets wil nooit meer anders’.

De Stationspleinstalling is dag en nacht open en de eerste 24 uur stallen is gratis. Bezoekers checken in met hun OV-chipkaart. Via de Midden- en Noordertunnel kunnen reizigers vervolgens direct naar de perrons toe. Op de bovenste verdieping van de stalling is een tijdelijke aansluiting met Hoog Catharijne richting de stationshal gemaakt. Begin 2018 kan men via het nieuwe Stationsplein naar Utrecht Centraal Station lopen.
Met de openstelling van de Stationspleinstalling wordt een gedeelte van de fietsparkeerplekken op het Smakkelaarsveld gefaseerd weggehaald. De fietsparkeerplekken gaan weg omdat er ruimte wordt gemaakt voor de aanleg van de bus-(tram)baan.

maandag 21 augustus 2017

Start nieuwe U-OV dienstregeling en nieuwe buslijnen

Op  maandag 21 augustus gaat de nieuwe dienstregeling in in de regio Utrecht. De bustijden veranderen en op een aantal routes zijn wijzigingen doorgevoerd. Zo rijden de nieuwe buslijnen 14, 15 en 16 routes die specifiek zijn afgestemd op inwoners die geen grote afstand naar een halte kunnen lopen.

Met de lijnen 14, 15 en 16 worden woonzorgcentra in Utrecht verbonden met relevante bestemmingen zoals een winkelcentrum, ziekenhuis en uitgaansgelegenheden.  Lijn 14 rijdt Kanaleneiland – Oog in Al – Lombok – Centrum v.v., lijn 15 rijdt Kanaleneiland – Oog in Al – Leidsche Rijn v.v. en lijn 16 rijdt Leidsche Rijn – Lombok – Centrum v.v. Er wordt gereden met bussen die ruimte bieden aan  15 tot 20 reizigers. De bussen zijn voorzien van een lage instap, dubbele deuren en voldoende ruimte voor een rolstoel of rollator.

In Bilthoven verandert de route van lijn 77. Na de halte 2e Brandenburgerweg rijdt lijn 77 via de Leijen (haltes Walnootlaan en Rembrandtlaan) naar station Bilthoven. Vanaf station Bilthoven wordt via de huidige route naar Utrecht gereden. Bij station Bilthoven moeten reizigers aan de andere kant van de weg instappen dan zij gewend zijn. In Hoograven wordt de nieuwe halte Hooft Graaflandstraat in gebruik genomen. Lijn 115 wordt derhalve opgeheven.

Vanaf 3 september rijdt lijn 2 weer de normale route in de binnenstad, nu de werkzaamheden aan de infrastructuur door de gemeente Utrecht zijn afgerond. In Nieuwegein wordt op bedrijvenpark  Het Klooster  een extra halte, Eerste Garnizoensdok in gebruik genomen voor lijn 65. In Driebergen-Zeist is een nieuw busstation aan de noordzijde van het station opgeleverd. Deze wordt vanaf begin september in gebruik genomen.

Segway lanceert slimme en lichtgewicht elektrische Steps

Segway breidt haar consumentenlijn uit met de lancering van twee lichtgewicht Ninebot by Segway KickScooters die voor het eerst op IFA 2017 zijn te zien. De KickScooters kunnen gebruikt worden in combinatie met een smartphone-app.

De ES1 KickScooter heeft een maximale snelheid van 20 km/u, met een bereik van circa 25 kilometer. De scooter beschikt ook over een LED display, Anti Blokkeer Systeem en cruise control.
Het ES2-model is vijf kilometer per uur sneller, ook met een maximumbereik van maximaal 25 km.

De achterste schokdemping zorgt voor een comfortabele rit en de aanpasbare sfeer- en achterlichten zorgen ervoor dat de bestuurder in weinig licht goed zichtbaar is.

vrijdag 18 augustus 2017

Lil' Amsterdam opent in Amstelpassage station Amsterdam Centraal

Deze week opende Lil’ Amsterdam in de nieuwe Amstelpassage aan de oostzijde van het station. Lil’ Amsterdam laat zich het best omschrijven als een verzameling van 19 pop-ups van het beste wat de stad te bieden heeft: van winkels en horeca tot kunst en cultuur. In de komende periode wordt nog warmgedraaid, maar op 7 september vindt de feestelijke opening plaats, dat is het moment dat alle units open zijn. Het programma voor die dag wordt binnenkort bekend gemaakt. Lil’ Amsterdam is een concept van Pup Creative Agency en is tot stand gekomen in samenwerking met NS Stations.

De afgelopen jaren heeft Amsterdam Centraal een metamorfose ondergaan. Het station is met de komst van de IJhal en de twee nieuwe passages, dé ontmoetingsplek van Amsterdam geworden. Naast de bekende snelle koffie met broodje, kunnen reizigers en bezoekers met meer tijd hier ook terecht voor een boodschap, cadeautje of een uitgebreide lunch of diner. ”Vanaf vandaag is het een plek voor nóg meer: kunst, cultuur, duurzame fashion en lifestyle concepten. En dat allemaal in een geheel eigentijds jasje”, zegt Irma Winkenius, manager van station Amsterdam Centraal. “We hebben het afgelopen halfjaar samen met Pup gewerkt aan een geheel nieuwe beleving en aanbod voor reizigers en bezoekers op het station. In Lil’ Amsterdam proef je de cultuur van Amsterdam”.

'NS dreigt alleenrecht op snel spoor te verliezen'

Aanhoudende vertragingen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Breda dreigen exploitant NS opnieuw een boete op te leveren. Dat schrijft het FD vandaag. Intercity Direct is zo vaak vertraagd dat de vervoerder zelfs het alleenrecht op het snelle spoor dreigt te verliezen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu overweegt een ander vervoerder in te schakelen die NS kan bijstaan of zelfs de diensten kan overnemen. Uit NS-gegevens over de eerste jaarhelft in handen van het FD blijkt dat die mogelijkheid reëel is.

Fietser en voetganger in de knel in Nederlandse steden

In de Nederlandse steden delven fietsers en voetgangers het onderspit als het gaat om de hoeveelheid ruimte die hen wordt toebedeeld. Dit blijkt uit onderzoek van Milieudefensie. Als we onze steden leefbaar willen houden moeten we die ruimte een stuk eerlijker gaan verdelen.

"Onze steden slibben steeds verder dicht en nu blijkt dat het meest vervuilende vervoermiddel daar de meeste ruimte bij inneemt. Het is tijd om de ruimte in de stad terug te geven aan de mensen die er wonen in plaats van aan de auto's die er rijden. Zo kunnen we de stad ook in de toekomst leefbaar en gezond houden", zegt campagneleider mobiliteit, Anne Knol.

Nederland staat natuurlijk bekend om haar fietsvriendelijkheid, maar uit het het onderzoek blijkt dat maar 12% van de ruimte in de grootste twintig gemeenten voor de fiets wordt gereserveerd. Ook voetgangers komen er niet al te best van af, met maar 33% van de ruimte die hen toekomt. "Er is nog veel te weinig comfortabele en veilige ruimte voor wandelaars en fietsers in de steden", zegt Anne Knol. "Gemeenten moeten meer ruimte voor duurzaam verkeer reserveren, alleen dan blijven steden leefbaar, wordt de luchtkwaliteit beter en kunnen we de klimaatdoelen halen."
Check jouw wijk

Vanaf vandaag kan iedereen op www.mijnruimte.nu zien hoe hun wijk scoort. Vul je postcode in en je ziet de ruimteverdeling in je wijk. Daarnaast zie je hoeveel extra parken er - hypothetisch- bij zouden passen als er meer gefietst en gewandeld zou worden. Anne Knol: "In Amsterdam neemt de auto 48% van alle ruimte in. Maar als we allemaal duurzaam op weg zouden gaan zou er een hoeveelheid groen ter grootte van 78 Sarphatiparken extra in de stad bij kunnen. Bomen zijn toch veel leuker en gezonder dan een rij auto's voor je deur?”

donderdag 17 augustus 2017

ProRail pakt problemen Schipholtunnel aan

Grootschalige treinenuitval bij een loos alarm in de Schipholtunnel zou voortaan tot het verleden moeten behoren. ProRail heeft een aantal maatregelen aangekondigd waardoor reizigers bij een tunnelalarm hooguit vertraagd, maar niet meer gestrand zullen raken. Rover heeft vele jaren aangedrongen op maatregelen is dan ook blij met het resultaat.

De regelmatige brand- of rookmeldingen in de Schipholtunnel zijn tot nu toe altijd loos alarm. Tot grote ergernis van Rover moest het treinverkeer bij een alarm of een ander probleem in alle vier tunnels geheel worden stilgelegd. Dit is nu veranderd: tegenwoordig rijden treinen langzaam door naar de luchthaven.

Het is één van de maatregelen die ProRail heeft getroffen om het treinverkeer naar Schiphol op gang te houden. Daarnaast zijn 7 dagen per week en 24 uur per dag incidentbestrijders beschikbaar op een locatie vlakbij Schiphol. Hun aanrijtijd is zo’n 10 minuten. Bij een storing of brandmelding in de tunnel zijn zij snel ter plekke en kunnen vast stellen of een brandalarm terecht is en een mogelijke storing veel sneller verhelpen. Ook wordt de Schipholtunnel regelmatig gestofzuigd om te voorkomen dat het rondwaaiend stof voor storingen zorgt.

woensdag 16 augustus 2017

Eerste testrit voor elektrische trein op Zwolle-Wierden

In de nacht van 16 op 17 augustus en 17 op 18 augustus 2017 rijdt er voor het eerst een elektrische trein van Keolis Nederland, het huidige Syntus, op het spoor tussen Zwolle en Wierden. Het gaat om testritten als onderdeel van de toelating van dit type treinmaterieel (Flirt3) op het Nederlandse spoor. Tijdens de testritten wordt onder meer het ATB-systeem (automatische treinbeïnvloeding) getest. Het ATB-systeem ondersteunt machinisten bij het waarnemen van spoorwegseinen, het waarschuwt de machinist als een spoorwegsein opdracht geeft snelheid te verminderen.

Vanaf 10 december 2017 rijdt de eerste elektrische trein van Keolis Nederland, het huidige Syntus, in opdracht van de provincie Overijssel op het traject tussen Zwolle-Enschede. De nieuwe Flirt treinen bieden meer comfort voor de reiziger. Er is voldoende capaciteit in de treinen, de reizigers zitten in de gehele trein op eersteklas stoelen met een verstelbare zitting en in de trein zijn zonneschermen aangebracht. Ook kan iedere reiziger gebruik maken van de aanwezige oplaadmogelijkheden en is er altijd zicht op de informatieschermen. Tevens zijn alle treinen die Keolis Nederland inzet, voorzien van een toilet en WiFi via het 4G-netwerk.

Het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden is in 2016, in opdracht van de provincie Overijssel, door ProRail voorzien van 800 masten en bovenleiding. Daarnaast wordt op gedeelten van de lijn de beveiliging aangepast, zodat de snelheid van de trein omhoog kan van 100 naar 140 kilometer per uur.

Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Wierden waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie Overijssel op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied. Elektrische treinen zijn ook stiller en sneller.

dinsdag 15 augustus 2017

Ruim 10 duizend snelle e-bikes moeten op de rijbaan

Nederland telde op 1 juli 2017 ruim 10 duizend elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 kilometer per uur, zo blijkt uit nieuwe cijfers van de RDW en het CBS.

Sinds begin dit jaar is een bromfietskenteken voor deze zogenoemde speed-pedelecs verplicht. Bestuurders hiervan moeten daarom net als bromfietsers de rijbaan op, tenzij anders staat aangegeven. Ook zijn een helm en achteruitkijkspiegel verplicht.

Ruim 68 procent van de particuliere bezitters van deze snelle e-bikes is tussen de 45 en 65 jaar. Een minder groot deel (43 procent) van de conventionele snor- en bromfietsen is in het bezit van iemand uit deze leeftijdsgroep. Mensen van onder de 35 jaar bezitten 29 procent van de snor- en bromfietsen en 7 procent van de speed-pedelecs.


In de provincie Utrecht zijn naar verhouding de meeste bezitters van snelle elektrische fietsen, namelijk 76 per 100 duizend inwoners. Overijssel en Zeeland volgen met respectievelijk 75 en 71 van deze elektrische fietsen per 100 duizend inwoners. Limburg en Flevoland scoren met respectievelijk 33 en 41 speed-pedelecs per 100 duizend inwoners het laagst.


Speed-pedelecs zijn vooral populair buiten de grote steden. Terwijl bijna 40 op de 100 duizend inwoners van zeer sterk stedelijke gemeenten een snelle elektrische fiets hebben, gaat het om 83 op de 100 duizend inwoners van plattelandsgemeenten.


maandag 14 augustus 2017

Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen

Het eerste halfjaar van 2017 stond bij NS in het teken van een compleet vernieuwde dienstregeling met dagelijks 150 extra treinen. Dit was nodig om de verwachte groei voor de komende jaren mogelijk te maken. Aanvankelijk leidde dit zoals verwacht tot een tijdelijk lagere punctualiteit, die zich in het tweede kwartaal weer herstelde. Het percentage treinreizigers dat op tijd kwam, was het eerste halfjaar van 2017 uiteindelijk 91,4 procent (eerste halfjaar 2016: 91,8). De snelle introductie van nieuwe Sprinters leidde in het tweede kwartaal tot goede resultaten. De klanttevredenheid was met 77,8 procent hoger dan over het eerste halfjaar van 2016.

De omzet voor de groep is met 44 miljoen euro gedaald van 2.573 miljoen over het eerste halfjaar van 2016 naar 2.529 miljoen over het eerste halfjaar 2017. Het aantal reizigers binnen Nederland dat voor de trein kiest, groeit landelijk met ongeveer 2 procent per jaar. De omzet van de Nederlandse reizigers- en stationsactiviteiten steeg licht van 1.471 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016 naar 1.482 miljoen euro in de eerste helft van 2017, ondanks het feit dat NS afscheid nam van de concessie “Hoekse lijn” en enkele lijnen in Limburg. De groei was met name het gevolg van volumegroei in reizigerskilometers, de tariefsverhoging van gemiddeld 0,4 procent en een positieve omzetontwikkeling van de retail-activiteiten op de stations van NS. Daarnaast was de omzetgroei in Nederland lager dan de stijging van vooral personeels- en overige bedrijfslasten. Dit werd veroorzaakt doordat NS enkele belangrijke investeringen deed in de dienstverlening voor reizigers, met het oog op het realiseren van de uitdagende concessie-afspraken voor 2019. NS investeerde onder meer in extra personeel op de trein als onderdeel van de uitvoering van het veiligheidsakkoord, in de instroom van het nieuwe treintype FLIRT en in het verder verbeteren van de deur-tot-deur-reis voor onze reizigers.

De omzet van onze buitenlandse activiteiten daalde van  993 euro over het eerste halfjaar van 2016 miljoen naar 948 miljoen over het eerste halfjaar van 2017. Deze daling wordt volledig veroorzaakt door de daling van de koers van het Britse pond. Tegen een constante koers van het Britse pond zou de omzetstijging van de buitenlandse activiteiten ongeveer € 40 miljoen hebben bedragen. In Duitsland steeg de omzet met ruim 21 miljoen euro, onder andere door de start van de nieuwe concessie Saale-Thuringen-Sudharz in het najaar van 2016. De resultaten van Abellio waren lager dan vorig jaar als gevolg van lagere resultaten bij ScotRail en het feit dat de Northern Rail-concessie op 1 april 2016 overgedragen is aan de nieuwe vervoerder.

Het onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten, het resultaat uit bedrijfsactiviteiten (EBIT) geschoond van bijzondere posten[1], over het eerste halfjaar voor de NS Groep kwam uit op € 44 miljoen ten opzichte van € 85 miljoen in de vergelijkbare periode in 2016. De lagere resultaten uit het Nederlands reizigersbedrijf en Abellio waren hier debet aan.

Door de door ACM opgelegde boete van € 41 miljoen - waartegen NS bezwaar heeft aangetekend – rapporteert de NS Groep een netto verlies van € 14 miljoen over het eerste halfjaar van 2017 vergeleken met een winst van € 69 miljoen over de vergelijkbare periode van 2016.

Via Listnride verhuur je je fiets, de prijs bepaal je zelf

Amsterdam gaat duizenden deelfietsen verwijderen. Listnride duikt in het gat door particulieren hun fietsen te laten huren en verhuren. Inmiddels staan er al zo'n 200 fietsen in Nederland die je via het deelplatform ListnRide kunt huren. In plaats van 'er een hoop oud staal' bij te zetten, wil de Nederlandse medeoprichter Gert-Jan van Wijk juist de deeleconomie stimuleren op eenzelfde manier als Airbnb, Peerby en SnappCar doen. Samen met zijn Duitse compagnon Johannes Stuhler, die Van Wijk tijdens zijn Duitse MBA-studie leerde kennen, richtte hij eind vorig jaar Listnride op. De dienst begon in Duitsland en breidde in rap tempo uit naar Oostenrijk en Zwitserland. Nu is Nederland aan de beurt.

vrijdag 11 augustus 2017

Leerlingen- en dagbestedingsvervoer voortaan via PlusOV

Vanaf 21 augustus verzorgt PlusOV het leerlingenvervoer en het vervoer naar zorginstellingen voor dagbesteding in de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen. In de komende dagen ontvangen ouders en verzorgers een brief met informatie over het vervoer via PlusOV.

Veel ouders en verzorgers vragen zich af waarom PlusOV het leerlingenvervoer en het vervoer naar zorginstellingen voor dagbesteding overneemt van de gemeenten. De gemeenten uit de Stedendriehoek hebben besloten om samen te werken en het vervoer gemeenschappelijk te regelen via hun eigen regionale vervoerscentrale, onder de naam PlusOV. De gemeenten blijven verantwoordelijk voor het aanbieden van aangepast vervoer voor mensen met een indicatie. Maar door dit samen met andere gemeenten te doen, kunnen zij het vervoer beter organiseren.

PlusOV werkt samen met vervoersbedrijven Willemsen- de Koning Groep en Taxi Witteveen. Voor een aantal reizigers betekent dit dat zij te maken krijgen met een andere vervoerder of chauffeur dan zij gewend waren. PlusOV stelt alles in het werk om de overgang naar de nieuwe situatie probleemloos te laten verlopen. Onderdeel hiervan is de persoonlijke kennismaking door chauffeurs in de week voor de start van het vervoer.

donderdag 10 augustus 2017

Extra maatregelen tijdens testdagen met extra intercity’s

Vanaf 6 september rijden er iedere woensdag zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen. Om te zorgen dat het treinverkeer op deze woensdagen soepel verloopt neemt ProRail extra maatregelen.

De incidentbestrijders van ProRail gaan tijdens de testdagen extra surveilleren langs het spoor en houden handhavingsacties bij de overwegen. Op een aantal overwegen zet ProRail verkeersregelaars in en worden camera’s geplaatst. Om spoorlopen te voorkomen zijn ook hekken geplaatst en andere natuurlijke barrières, zoals bijvoorbeeld slootjes, aangelegd. Monteurs zullen een eventuele storing zo snel mogelijk verhelpen. Daarnaast onderzoekt ProRail maatregelen, die bij de invoering van de nieuwe dienstregeling een defecte trein snel kunnen afslepen. Denk hierbij aan sleepmaterieel dat zowel over de weg als over het spoor kan rijden.

Ook voor het personeel op de trein en bij de verkeersleiding betekent de uitbreiding van de dienstregeling een grote vernieuwing. ProRail en NS hebben daarom gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel te laten wennen aan de nieuwe dienstregeling. Belangrijk doel van deze simulaties is het personeel ervaring te laten opdoen met de besturing en bijsturing van de treindienst.

ProRail is al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van het aantal treinen op de drukste trajecten van Nederland. Aan de proef in september is jarenlange voorbereiding voorafgegaan. ProRail heeft veel geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur, zodat er meer treinen per uur kunnen rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om spoorverdubbeling op een groot deel van het traject, het verlengen van perrons, het vervangen van overwegen door tunnels en bruggen en het vernieuwing van spoor, wissels en seinen, zoals op Utrecht Centraal de afgelopen jaren is gedaan.

woensdag 9 augustus 2017

Komend weekend werkzaamheden rond Weesp en Diemen

ProRail werkt komend weekend onder meer rond Weesp, Diemen Zuid en Amsterdam Muiderpoort. De werkzaamheden starten in de nacht van donderdag 11 op vrijdag 12 augustus. Op maandag 14 augustus om 5.00 uur wordt het treinverkeer weer hervat. NS zet stop- en snelbussen in. Reizigers moeten rekening houden met omreizen, extra overstappen of gebruikmaken van bussen. Extra reistijd bedraagt tussen de 15 en 30 minuten. NS adviseert reizigers om voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen en ruim de tijd te nemen voor hun reis naar Schiphol. Op de stations worden extra servicemedewerkers ingezet om reizigers te assisteren.

De Intercity Hannover-Berlijn rijdt dit weekend niet tussen Amsterdam Centraal-Amersfoort en v.v.

De afgelopen twee weken zijn reizigers op de betreffende trajecten via informatiekaartjes die uitgedeeld zijn in de trein hiervan al op de hoogte gesteld. Daarnaast hebben vaste klanten een bericht ontvangen.

Voor actuele reisinformatie en reisadviezen kunnen reizigers terecht op de Reisplanner op ns.nl of de Reisplanner Xtra app. Voor een persoonlijk reisadvies zijn NS servicemedewerkers op het station beschikbaar.

ProRail voert diverse werkzaamheden uit op drie locaties in de nabije omgeving van Diemen, Weesp en Amsterdam Muiderpoort, van donderdagnacht van 11 op 12 augustus tot maandagochtend 14 augustus 05.00 uur. In deze periode wordt het spoor vernieuwd en worden nieuwe wissels in werking gesteld, waardoor treinen harder kunnen rijden. Bij Diemen verwijdert ProRail oude wissels en wordt  een keervoorziening aangelegd.

dinsdag 8 augustus 2017

130-jarige NS 6513 vervoert weer reizigers

Locomotief NS 6513 uit 1887 vervoert vanaf vandaag weer reizigers. Dit keer over de spoorlijn van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. De 130 jaar oude en zestien ton zware locomotief is in de afgelopen tien jaar in het rijdende museum gerestaureerd en is de oudste nog rijdende locomotief in Nederland.

De 130 jaar oude machine is door een team jonge technici gerestaureerd. Mensen, die stoomlocomotieven alleen hebben zien rijden bij musea en toeristische spoorlijnen. In het kader van kennisbehoud gingen deze vrijwillige dertigers in 2007 de uitdaging aan de loc te restaureren. Puttend uit de opgedane kennis van een oudere generatie werden de vele uit te voeren restauratie- en reconstructiewerkzaamheden voorbereid en nauwkeurig uitgevoerd. Dit geldt bijvoorbeeld voor het ambachtelijk klinken van duizenden klinknagels tot en met het fraaie schilder- en koperwerk op de locomotief. De restauratie werd geheel gefinancierd met giften van donateurs, sponsors en instellingen.

Locomotief NS 6513 rijdt (onder technisch voorbehoud) iedere dinsdag, woensdag en donderdag in augustus. De stoomtram getrokken door de locomotief vertrekt om 13.40 uur uit Hoorn naar Medemblik en vanaf Medemblik om 16.00 uur naar Hoorn. Op de overige dagen in zij te bezichtigen in een tentoonstelling over de Stoomtrams in de 19e Eeuw op het museumterrein in Hoorn, samen met stoomlocomotief RSTM 2 uit 1881 en het eerste klasse personenrijtuig afkomstig uit Noord-Brabant uit 1890.

De Museumstoomtram vertelt over de geschiedenis van de stoomtram in Nederland. De collectie stoomtramlocomotieven, rijtuigen en wagens worden gerestaureerd en rijdend gepresenteerd op de 20 kilometer lange lokaalspoorweg tussen Hoorn en Medemblik.

maandag 7 augustus 2017

NS brengt treinradar weer terug in Reisplanner Xtra-app

Exact twee maanden geleden bracht de NS de compleet vernieuwde Reisplanner Xtra-app uit. Versie 5.0 bracht een compleet nieuw design, maar sommige functies hadden het helaas nog niet gered. De populaire treinradar is daar een goed voorbeeld van, maar sinds de komst van de meest recente versie van de NS-app is ook deze weer terug. De treinradar werd voor het eerst in januari 2016 aan de NS-app toegevoegd. Met de treinradar kun je van elke sprinter en intercity precies zien waar deze is. Dit komt vooral van pas als je bij het perron nog op de trein staat te wachten en onduidelijk is hoe erg de vertraging is. De treinradar was in de vernieuwde NS-app de grote afwezige, maar met ingang van versie 5.0.10 is deze weer in de Reisplanner Xtra-app te vinden.

zaterdag 5 augustus 2017

Start grote spoorvernieuwing Eindhoven

Zaterdag 5 augustus start in de vroege ochtend de grote spoorvernieuwing ten westen van station Eindhoven. ProRail en aannemer Swietelsky vernieuwen dan in negen dagen tijd 15 wissels en meerdere stootjukken. Een mega-klus dus.

Na de laatste trein wordt het spoor in de nacht van op zaterdag buiten dienst genomen. Vanaf dat moment is er beperkt tot geen treinverkeer meer mogelijk tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch / Tilburg. Met groot materieel worden bestaande wissels opgebroken en afgevoerd. Daarna kan worden gestart met de aanvoer van nieuw materieel. Voor de uitvoering staan tientallen spoorwerkers gereed. 

Vanaf zaterdag 5 tot en met zondag 13 augustus is er geen of beperkt treinverkeer mogelijk tussen Eindhoven en Boxtel. Als alternatief vervoer zet NS voor haar reizigers bussen in. Reizigers wordt geadviseerd de reisplanner kort voor vertrek te checken voor het meest actuele reisadvies en rekening te houden met 15 tot 30 minuten extra reistijd afhankelijk van het traject en het tijdstip van reizen. 

vrijdag 4 augustus 2017

Met tram 7 naar het MAS in Antwerpen

De verlenging van tram 7 naar het Eilandje in Antwerpen is vanaf 5 augustus 2017 een feit. Waar de tram vanuit Mortsel voorheen zijn eindpunt had aan Sint-Pietersvliet, rijdt deze vanaf 5 augustus nog een stukje verder. De tram rijdt even over de Kaaien en maakt dan een lus via de Amsterdamstraat, Bataviastraat en Sint-Laureiskaai op het Eilandje. In de Bataviastraat bevindt zich de nieuwe eindhalte ‘MAS’. Het museum is dus voortaan perfect bereikbaar met de tram. De andere nieuwe tramhalte ‘Brouwersvliet’ bevindt zich aan de Van Meterenkaai. De halte ‘Sint-Pietersvliet’ verdwijnt.

Op 9 minuten rijd je van de Meir naar het MAS. Deze twee toeristische attracties worden met tram 7 rechtstreeks met mekaar verbonden. Met een frequentie van 6 trams per uur, moeten reizigers maximaal 10 minuten wachten op een tram naar het Eilandje. Vanaf 1 september rijdt tram 7 tijdens de spitsuren met een frequentie van 8 trams per uur.

Britten testen gezichtsherkenning als vervanging van treinkaartje

Britse onderzoekers zijn bezig met het testen van een gezichtsherkenningssysteem dat uiteindelijk metro- en treinkaartjes kan vervangen. Via het systeem kunnen reizigers in het openbaar vervoer gewoon doorlopen, zonder dat ze eerst met hun chipkaart een poortje moeten openen. Het systeem wordt ontwikkeld door het Bristol Robotics Lab met geld van de overheid en het bedrijfsleven. Ook Cubic, dat de Britse tegenhanger van de ov-chipkaart ontwikkelde, is bij het project betrokken, zo meldt de BBC.

donderdag 3 augustus 2017

Rover-Amsterdam waarschuwt voor overvol OV

De reizigersgroei binnen het Amsterdamse openbaar vervoer kan GVB met het huidige materieel nauwelijks opvangen. Daarvoor waarschuwt Rover-afdeling Amsterdam op de eigen website. Al eerder stuurde de Reizigers Advies Raad (RAR) een brandbrief aan de Vervoerregio Amsterdam over het tekort aan materieel.

Amsterdam kent geen daluren, stelt Rover-Amsterdam. Metro 51 is meestal al volgeladen bij het startstation Amsterdam CS, metro 50 is vanaf station Sloterdijk ook al meteen gevuld met passagiers en de trams rijdend in de binnenring van Amsterdam puilen flink uit. Doordat het GVB structureel materieeltekort heeft, is het lastig om aan de reizigersvraag te kunnen voldoen en de juiste kwaliteit en comfort te bieden.

“Jammer genoeg zijn ook hier oude schoenen eerst weggegooid voordat er nieuwe komen”, ziet Rover-Amsterdam. Van 13 oudere trams werd afscheid genomen terwijl deze volgens de RAR nog inzetbaar waren. Er zijn nieuwe trams besteld, maar voorlopig rijden deze nog niet. Een (reserve) aanschaf van 5 extra metrostellen binnen de bestelling van de laatste serie nieuwe metrovoertuigen is door de vervoersregio Amsterdam afgewezen. Nu de reizigersgroei groter is dan verwacht, worden ook de noodzakelijk reservetrams voor calamiteiten regelmatig ingezet. Dit betekent weer problemen en extra kosten bij het invullen van het onderhoudsschema.

Bij het starten van de nieuwe Noord-Zuid lijn wordt een groot materieeltekort verwacht. Het GVB heeft als tussenoplossing het verwijderen van een aantal zitplaatsen in trams en metro, Rover-Amsterdam verwacht dat deze “oplossing” voor slechts korte duur voldoende zal zijn. Tenslotte wordt er door Amsterdam volop ingezet op de bouw van nieuwe woningen en het terugdringen van autoverkeer.

woensdag 2 augustus 2017

Verbetering fietsroute station Lelystad Centrum - Lelystad Airport

(Foto Magalhães)
De bestaande fietsverbinding tussen station Lelystad Centrum en Lelystad Airport wordt aangepast tot snelfietsroute. De route wordt onder andere geschikt voor e-bikes. Het college van Lelystad stelt de gemeenteraad voor om daarvoor een investeringskrediet van 1,35 miljoen euro beschikbaar te stellen. Deze verbeterde fietsroute vloeit voort uit het convenant dat het Rijk, provincie Flevoland en gemeente Lelystad hebben gesloten om de bereikbaarheid van Lelystad Airport te vergroten.

Provincie Flevoland en gemeente Lelystad nemen elk een deel van de aanleg voor hun rekening. De aan te leggen snelfietsroute loopt vanaf station Lelystad, langs de Middendreef, over de Zuidbrug bij winkelpromenade Palazzo, langs de Larserdreef en vanaf de brug over de Lage Vaart, over het Larserpad tot aan Airport Lelystad. De gemeente Lelystad is verantwoordelijk voor de aanleg tot aan de brug over de Lage Vaart. De provincie doet de fietsroute tot aan de in aanleg zijnde vernieuwde luchthaven.

De kosten komen in het kader van stimulering fietsgebruik voor subsidiering door het Rijk in aanmerking. Voor het deel dat de gemeente Lelystad aanlegt is in principe 650.000 euro beschikbaar. De gemeenteraad van Lelystad neemt na de zomer van 2017 een besluit over de aanleg van de snelfietsroute en de bijbehorende subsidieaanvraag bij het Rijk.

De snelfietsroute is opgenomen in de door de gemeenteraad vastgestelde visie ‘Fietsen in Lelystad’. In deze visie zijn fietsroutes voor het (regionaal) verbindend hoofdfietsnet vastgesteld. Hoofdfietsroutes zijn minimaal 3.50 meter en op drukke delen 4.00 meter breed. Ze worden uitgevoerd in rode verharding en zijn gemaakt van beton of asfalt.
Fasering
De werkzaamheden aan de fietsroute worden in etappes uitgevoerd. Dit gebeurt deels al in 2017, zodat de werkzaamheden waar mogelijk meegenomen worden met andere wegwerkzaamheden door de provincie en gemeente. Zo gaat de verbreding van het fietspad tussen station Lelystad Centrum – Palazzo mee in het ontwerp voor de maatregelen Middenweg, die de doorstroming van het verkeer richting de nieuwe luchthaven moeten bevorderen.

dinsdag 1 augustus 2017

Kritiek op afschaffen sterabonnement regio Oost

Vier ROCOV's in regio Oost, waar Rover ook in vertegenwoordigd is, hebben gezamenlijk geadviseerd op de nieuwe tarieven in de regio. Hoewel de ROCOV's deels positief zijn over de nieuwe reisproducten, zijn zij ronduit negatief over de hogere kilometertarieven en het afschaffen van het sterabonnement.

Vervoerbedrijven hebben begin deze maand in Overijssel kilometertarieven verhoogd en een aantal nieuwe vormen van abonnementen en kortingsproducten voor bus en trein geïntroduceerd. Rover-afdeling West-Overijssel heeft de nieuwe producten op een rij gezet. Een doel van de nieuwe tarieven is betere inzichtelijkheid en samenhang voor de reiziger, waarmee het bovendien eenvoudiger moet worden om concessiegrenzen te passeren – een wens die reizigers al langere tijd koesteren.

Een aantal nieuwe producten kan zeker toegevoegde waarde hebben voor de reiziger. Het sterabonnement, waarmee reizigers juist moeiteloos over de concessiegrens konden reizen, wordt echter vervangen door losse abonnementen die per concessie geldig zijn. “Een desintegratie die volstrekt ingaat tegen de gedachte dat het Tarievenhuis Oost zorgt voor integraal geldige producten waarmee reizigers geen last meer hebben van concessiegrenzen binnen de regio Oost”, staat in een kritisch ROCOV-advies te lezen. “Hier staat het gemak van de vervoerders voorop en niet een optimaal aanbod vanuit de behoeften van de reizigers.”