vrijdag 29 september 2017

Rover vraagt om minder hinder voor treinreizigers Zwolle

Treinreizigers rondom Zwolle gaan de komende jaren veel hinder ondervinden van grootschalige werkzaamheden. Rover roept ProRail, NS en Arriva in een memo op om ruimte te creëren voor onorthodoxe maatregelen die de hinder voor reizigers zal verminderen.

De afgelopen jaren heeft de reiziger rond Zwolle vaak te maken gekregen met aangepaste treindiensten en vervangend vervoer. Al deze overlast heeft de reiziger wel wat opgeleverd, er ligt nu een Hanzelijn, een extra perron en een vernieuwde stationstunnel. Hiermee is de hinder nog niet voorbij: Er staan nog veel grote werkzaamheden voor Zwolle gepland. Daarnaast zullen onder meer werk aan de boog bij Hoogeveen en de verbouwing van de stations Leeuwarden en Groningen zullen de komende jaren het treinverkeer meerdere malen stilleggen.

“Uitzonderlijke werkzaamheden vragen om uitzonderlijke maatregelen”, schrijft Rover aan NS, Arriva en ProRail, “daarvoor is flexibiliteit en creativiteit nodig”. Rover denkt aan maatregelen als enkelsporig rijden, het aanbieden van een beperkte treindienst (zoals een pendeltrein of een deel van de dag treinverkeer) en busdiensten naar grote werk/schoollocaties.

Rover gaat graag met de OV-bedrijven in gesprek om te kijken hoe niet alledaagse maatregelen de hinder voor de reizigers kunnen verminderen.

donderdag 28 september 2017

Openbaar vervoer in en rondom stad Utrecht verandert in 2018

Reizigers in het Utrechtse openbaar vervoer kunnen volgend jaar gebruik maken van een vernieuwd aanbod. Het netwerk van vervoerder U-OV, bestaande uit de gele bussen en trams, verandert. Er komen op sommige verbindingen buslijnen bij. Elders verandert het aantal ritten of de route die wordt gereden. Dit blijkt uit het Vervoerplan voor 2018 van U-OV dat op 19 september door het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht is vastgesteld.

De provincie wil kunnen inspelen op de actuele vraag naar openbaar vervoer en ontwikkelingen. Buslijnen met de potentie voor reizigersgroei kunnen daarbij rekenen op extra investeringen. Een goed voorbeeld is lijn 44, een nieuwe buslijn tussen Houten en Vianen die op werkdagen bij wijze van proef de komende drie jaar gaat rijden. De nieuwe lijn verbindt diverse woon- en werkgebieden, waaronder de nieuwe wijk Hoef en Haag (Vianen). Ook wordt lijn 43 verlengd van Odijk naar Houten.

Om het groeiend aantal reizigers tussen De Meern en De Uithof te bedienen, gaat lijn 29 vanaf december 2017 elk kwartier rijden via station Vaartsche Rijn. De route van lijn 29 wordt verlegd naar de Waterlinieweg. Daarmee ontstaat in Utrecht een nieuwe verbinding met het openbaar vervoer naar Rijnsweerd. Buslijn 31 tussen station Lunetten en Rijnsweerd blijft verder intact, maar gaat vanaf december 2017 wel minder vaak rijden. Deze frequentieverlaging heeft te maken met gewijzigde treintijden van NS en de nieuwe reismogelijkheid tussen Vaartsche Rijn en Rijnsweerd met buslijn 29.

Routewijzigingen komen er op lijnen 58, 74 en 251 in Zeist, waar als gevolg van vernieuwing van het stadscentrum nieuwe bushaltes worden aangelegd. In Nieuwegein komen vanaf juli 2018 nieuwe bushaltes voor de lijnen 283 en 287 van en naar De Uithof. Deze besluiten zijn genomen nadat reizigers, gemeenten en andere betrokkenen eerder dit jaar zijn geraadpleegd.

Omdat duidelijk is geworden dat de Uithoflijn vanaf juli 2018 niet volledig kan gaan rijden, heeft provincie Utrecht besloten buslijnen 12 en 208 volgend jaar volledig in stand te houden. Hierdoor blijft de goede bereikbaarheid van en naar De Uithof gewaarborgd. Mede door het uitstellen van de Uithoflijn zijn de plannen om lijn 6 door te trekken naar het Diakonessenhuis aangehouden. Datzelfde geldt voor het voorstel om de route en het aantal ritten op lijn 18 van en naar Leidsche Rijn aan te passen. Ook is duidelijk geworden dat het nieuwe tram/busstation aan de centrumzijde van station Utrecht Centraal niet voor december 2018 gereed zal zijn. De haltes voor de lijnen 2, 3 en 28 op Jaarbeursplein en de huidige route van lijn 2 blijven daarom voorlopig ongewijzigd. Komende periode wordt onderzocht of een gedeeltelijke tramexploitatie tussen Vaartsche Rijn en P+R De Uithof wel mogelijk is in 2018.

woensdag 27 september 2017

Nieuwe vervoerder op het spoor

Railexperts heeft de benodigde papieren in huis om zelf personenvervoer en goederenvervoer te verzorgen op het Nederlandse spoor.

Railexperts heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in besloten personenvervoer zoals voor wintersporttreinen en vervoer voor festivals en bedrijfsuitjes. Ook verzorgen zij goederenvervoer of het overbrengen van werkmachines en locomotieven.

Voorheen kon het bedrijf wel al capaciteit op het spoor bij ons aanvragen, maar maakten zij gebruik van andere spoorwegondernemingen om treinen te rijden. Vanaf nu kunnen zij zelf ook met eigen treinen rijden.

Om het rijden met eigen treinen mogelijk te maken, heeft Railexperts bij de Inspectie Leefomgeving en Transport een bedrijfsvergunning en veiligheidscertificaat aangevraagd en gekregen. Hiermee is Railexperts officieel gekwalificeerd als spoorwegonderneming en dus als vervoerder.

dinsdag 26 september 2017

Vervoerplan vervoerder Syntus Utrecht in 2018 vastgesteld

Het vervoerplan voor 2018 van vervoerder Syntus Utrecht is op 12 september door Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht vastgesteld. Reizigers van Syntus Utrecht kunnen volgend jaar gebruik maken van grotendeels hetzelfde aanbod als het huidige vervoerplan biedt. Wel komen er op sommige verbindingen buslijnen bij, verandert op een aantal lijnen het aantal ritten of wijzigt de route die wordt gereden enigszins. De vaststelling van het vervoerplan van de vervoerder van U-OV volgt later deze maand.

Op diverse lijnen met een hoge reizigersbezetting worden in de nieuwe dienstregeling extra ritten toegevoegd, zoals op lijn 17 (Amersfoort Station-Leusden) en 70 (Soest-Hilversum). Op andere lijnen keren enkele ritten met een lage reizigersbezetting niet terug, zodat daar minder ‘lege’ bussen zullen rijden, onder meer op de lijnen 1, 3, 5, 6 en 7 in Amersfoort en op de ringlijn Mijdrecht (M1). Daarentegen wordt er wel een nieuwe lijn M2 in De Ronde Venen geïntroduceerd die het bedrijventerrein Mijdrecht en de nieuwe wijk Maricken in Wilnis gaat ontsluiten.
Aanpassingen van tijden en routes

Syntus voert ook enkele aanpassingen door op rijtijden van de bussen en in de routes die de bussen rijden. Zo kunnen reizigers vanuit Soest weer zonder overstap naar De Isselt reizen omdat de lijnen 1 en 70 worden gekoppeld. Lijn 50 krijgt in de avonduren een betere aansluiting op het treinstation Driebergen-Zeist. Ook de aansluitingen van de bussen in Woerden en Breukelen op de trein worden verbeterd en lijn 121 (Hilversum-Utrecht) zal beter gaan aansluiten op school- en werktijden. Syntus heeft bij de totstandkoming van het vervoerplan voor 2018 de Utrechtse gemeenten en reizigersorganisaties geraadpleegd. Daarnaast zijn de bij het vervoerbedrijf binnengekomen reacties gebruikt om de dienstregeling te verbeteren.

Los van het vervoerplan vervolgt de provincie haar overleg met de gemeente Leusden om samen te kijken naar mogelijke maatregelen om het openbaar vervoer aanbod in Leusden te optimaliseren. Dit naar aanleiding van aanhoudende signalen over zorgen onder de bewoners. Omdat het tijd kost om de maatregelen die nu in beeld zijn te onderzoeken op juridische en financiële haalbaarheid,  doet de provincie nu concreet een voorstel aan de gemeente Leusden om mogelijke tijdelijke maatregelen in Leusden Zuid in te voeren. Te denken valt aan een gezamenlijke pilot van een jaar voor een extra buslijn voor de verbinding tussen Leusden Centrum-Zuid en Amersfoort, zodat er in dat jaar verder gekeken kan worden naar eventuele voorstellen voor het vervoerplan 2019.

maandag 25 september 2017

HTM wil tramvloot uitbreiden met tien extra Avenio’s

Vanwege de toename van het aantal reizigers besloot de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) dat HTM tien extra stadstrams van het type Avenio nodig heeft. Sinds 2015 rijdt HTM in Den Haag met de 60 grijs-rode trams die door Siemens zijn gebouwd. HTM wil de tien extra trams bij Siemens aanschaffen die al in 2019 geleverd kunnen worden, zonder een langdurig aanbestedingsproces te volgen waarbij HTM ook andere leveranciers vraagt om een aanbieding. Dit zou ook fors meer gemeenschapsgeld gaan kosten. Onder meer door aanpassingen aan de stalling en werkplaats, het kopen van een voorraad (reserve)onderdelen en ander gereedschap. Ook het opleiden van trambestuurders en monteurs voor deze tien nieuwe trams van een andere leverancier kost tijd en geld.

HTM heeft haar voornemen om de tien nieuwe Avenio trams te bestellen bij Siemens op 24 augustus 2017 bekendgemaakt op TenderNed, het marktplein voor aanbestedingen van de Nederlandse overheid. De aankondiging zal ook verschijnen op Tenders Electronic Daily (TED) , het platform van alle Europese aanbestedingsopdrachten binnen de Europese Unie.

vrijdag 22 september 2017

Proef: Supporters voor reizigers Intercity direct

Intercity direct is de snelle treinverbinding tussen Breda en Amsterdam via Rotterdam Schiphol. Doel is om tijdens de spits de reizigers die met Intercity direct willen reizen beter over het perron te verspreiden - dan kan de trein ook bij drukte vaker op tijd vertrekken.

Dit is een proef die loopt tot eind oktober 2017. Recente ervaring met supportmedewerkers op station Schiphol Airport is positief; NS gaat nu kijken of het ook op de andere stations werkt.

Intercity direct is de favoriete trein voor reizigers op het traject van Amsterdam naar Schiphol Airport en Rotterdam. Er rijdt elk kwartier een trein naar de luchthaven vanuit zowel Amsterdam als Rotterdam; toch trekken reizigers vaak nog een sprintje vanaf de trap naar de laatste deur van de trein - soms nog ná het fluitsignaal. Dat levert dan vertraging op die moeilijk is om in te lopen.

Op de drukste perrons (1 en 2) van station Schiphol Airport werkt NS al een tijdje met deze zogeheten instaphulpen. De ervaringen zijn hier positief: reizigers spreiden zich beter over het perron en stappen niet allemaal meer bij één deur in. De vaste forens weet al: Wie verderop in de trein stapt, heeft ook een grotere kans op een zitplaats in de spits. Ook stappen dan veel minder reizigers in ná het fluitsignaal.

De tijdelijke extra medewerkers zijn aan hun gele hesje of gele jas herkenbaar als medewerker van NS. Zij zullen twee maal per dag in een blok van vier uur ingezet worden: van 07.00 uur – 11.00 uur en 15.30 uur – 19.30 uur. Afhankelijk van het effect en behoefte aan hulp op het perron worden deze tijden aangepast. Eind oktober worden de resultaten van deze proef bekeken.

Eerste filmpje van OV-vlogger staat online


De 17-jarige Darshan Boerema uit Heerenveen gaat vloggen over openbaar vervoer voor de Provincie Fryslân. Gedeputeerde Kramer maakte dat vanmorgen bekend op het ROC Friese Poort in Drachten.

“Mei dizze flogs wolle we sjoggers graach meinimme yn de wrâld fan it Fryske OV. Ús Fryske OV wurket goed en skoart faak heech yn klantenbarometers. Dat meie we bêst wat mear sjen litte. Faaks ynspirearret it minsken om ek wat faker de bus of trein te pakken ynstee fan de auto”. 

De eerste vlog werd getoond op de school in Drachten, waar Darshan net begonnen is aan zijn opleiding mediaredactiemedewerker. Darshan: “Ik maak al een tijdje video’s op mijn eigen YouTube-kanaal en zag dit als een kans om mijn kwaliteiten uit te breiden. Het openbaar vervoer is vrij nieuw voor mij, dat vind ik extra leuk. Je moet het OV-systeem even leren kennen, maar dan is het ook duidelijk en goed.”

In mei begon de provincie haar zoektocht op social media naar een vlogger. Uit de aanmeldingen werd Darshan unaniem gekozen vanwege zijn enthousiasme en ervaring met het vloggen. Hij gaat de komende weken vier vlogs maken, die te zien zijn op de website van de provincie, Facebook en YouTube.

donderdag 21 september 2017

Minder meldingen over volle treinen

September is traditioneel de drukste maand op het spoor. Deze maand levert Rover ieder jaar honderden klachten op en dat is dit jaar niet anders. Toch blijven de klachten tot nu toe dit jaar achter: voor het eerst is het klachtenaantal in de eerste helft van september onder de 1000-grens gebleven.

De eerste 17 dagen van september kwamen er 710 meldingen binnen via het Meldpunt Volle Treinen. Dat is ruim 40% minder dan vorig jaar, toen er in dezelfde periode nog 1264 klachten binnenkwamen. In 2015 waren dat er zelfs nog 1700. De dalende trend geldt alleen voor de herfstperiode: in de afgelopen maanden was het klachtenaantal min of meer gelijk aan de voorgaande jaren.

Hoewel de reiziger dus nog steeds hinder ondervindt van volle treinen, lijkt er deze herfst tot nu toe minder reden tot klagen. Ook bij NS zijn de klachten afgenomen. Tegenover Treinreiziger.nl geeft NS als mogelijke verklaring dat er tot nu toe minder incidenten zijn geweest op het spoor. Een andere reden is dat de verbouwing rond Utrecht Centraal nu af is. “Vorig jaar konden we rond Utrecht door de verbouwing niet altijd rijden met de treinlengtes die wij wilden”, stelt NS-woordvoerder Erik Kroeze.

Aandacht en liefde voor tunnel Leiden de Vink

Het is voorbij met de grijze grauwheid in de tunnel onder station Leiden de Vink. Met een berg aan aandacht en liefde maakte een kunstenaar er de afgelopen weken een prachtige muurschildering op de wand.

De kakelverse muurschildering op een van de tunnelwanden onder station Leiden De Vink.
De tunnel is van ProRail, maar het onderhoud aan wanden en plafond gebeurt door gemeenten. In dit geval vonden de gemeenten Voorschoten, Leiden en de stichting Nederland Schoon dat het tijd was om het grauwe tunneltje wat op te fleuren.

Het bedrijf Graffitinetwerk maakte daarop een afbeelding van de Blauwe Tram, die in een ver verleden van Leiden en Voorschoten naar Westland reed. Behalve de tram zijn ook het stadhuis, de Zijlpoort, molen De Valk uit Leiden, kasteel Duivenvoorde en Huis ter Wadding uit Voorschoten op de tunnelwand te bewonderen.

woensdag 20 september 2017

NS: poortjes dicht op de laatste grote stations

Sinds medio 2014 heeft NS op 71 stations de toegangspoortjes gesloten. 71 procent van de reizigers passeert op dit moment een gesloten poortje tijdens de reis.

De komende maanden volgen de laatste grote stations waaronder Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Aan het einde van het jaar is het zover, dan passeert het beoogde percentage van ruim 90% van de reizigers een gesloten poortje.

De afgelopen drie jaar zijn op steeds meer stations de poortjes gesloten. Ze zijn daarmee alleen nog toegankelijk met een geldig vervoerbewijs. Op stations met gesloten poortjes geeft 89% van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79 procent.

Het grootste station met gesloten poortjes is Rotterdam Centraal, dit najaar volgen onder andere Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. De stations in deze laatste fase behoren tot de belangrijkste en meest complexe om de poortjes te sluiten.

Van 21 tot en met 23 september vindt een proef plaats met sluiting van alle poortjes gedurende de hele dag. Reizigers worden hierover via posters, omroepberichten en social media geïnformeerd. Bij de Service- en Informatiebalies op de stations Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport en in de treinen die Amsterdam Centraal aandoen, attendeert NS (internationale) reizigers tijdens de proef op de gesloten poortjes en het gereedhouden van hun vervoerbewijzen om uit te kunnen checken.



Pilot watertaxi van start

Vanaf 14 september varen er watertaxi’s in ’s-Hertogenbosch. De eerste watertaxi’s varen tijdens de Bossche Waterweek van 14 tot en met 17 september. Samen met DOK073 realiseert de gemeente hiermee een van de eerste initiatieven uit het inspiratiedocument Zuid-Willemspark.

Op verschillende plekken in de Zuid-Willemsvaart en in de Dommel liggen steigers en trappen. Daarmee maken we het zo gemakkelijk mogelijk om in en uit te stappen. De opstapplekken liggen bij de Tramkade, Kasterenbrug (tegenover café de Unie), Witte Sieb, Kruithuis, Bolwerk Sint Jan, Wilhelminaplein, Diezekade (Brabanthallen) en Paleisbrug.

Wilt u gebruik maken van een watertaxi, dan is het nodig om van tevoren te bellen met de schipper. De gegevens daarvoor vindt u in de app ‘Bossche Waterweek’ die u kunt downloaden op uw mobiele telefoon. Ook komen er borden bij de diverse halteplekken met de precieze informatie.

De watertaxi’s starten als pilot tijdens de Bossche Waterweek en ze blijven daarna nog tot eind oktober varen.

dinsdag 19 september 2017

Camerahandhaving snor- en bromfietsers bij Cuyperspassage station Amsterdam Centraal

Vanaf 18 september krijgen snor- en bromfietsers uit Amsterdam die via de Cuyperspassage rijden een boete. Er wordt met een camera gecontroleerd. Een boete bedraagt 104 euro

Er geldt al langer een verbod voor snor- en bromfietsen in de Cuyperspassage. Het verbod is op borden aangegeven. Ondanks dit verbod rijden er toch regelmatig snor- en bromfietsen door de fiets- en voetgangerstunnel onder het Centraal Station.

Bij het Rijksmuseum wordt al langer en succesvol gehandhaafd met camera’s. Sinds de camerahandhaving is het aantal snor- en bromfietsers door deze tunnel gedaald. Daarom wordt de camerahandhaving bij het Rijksmuseum voortgezet tot en met 2018 en worden er nu ook camera’s ingezet bij de Cuyperspassage.

In 2013 is de passage onder het Rijksmuseum na een grondige verbouwing geopend voor fietsers en voetgangers. De passage is sindsdien voor snor- en bromfietsen verboden. De gemeente nam dit besluit om de verkeersveiligheid te vergroten en de overlast, hinder, of schade te beperken.
In 2015 werd de Cuyperspassage bij het  Centraal Station geopend voor fietsers en voetgangers. Ook deze is vanwege de verkeersveiligheid alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers.

maandag 18 september 2017

FietsTelweek 2017 trapt af met onderzoek naar innovaties

Maandag 18 september 2017 start de derde editie van de Nationale FietsTelweek. Dit jaar wordt afgetrapt in Wageningen. Op dat moment komt ook een nieuwe Gelderse verkeersmaatregel voor de speed-pedelec . Door deze maatregel mag de snelle e-bike bij drukke wegen ook op het fietspad. Met hulp van de FietsTelweek wil de provincie het gebruik van de speed-pedelec monitoren. De FietsTelweek is uitermate geschikt voor het monitoren van dergelijke innovaties en de effecten daarvan. Het onderzoek brengt namelijk het feitelijk fietsgedrag in kaart.

Fietsers op een speed-pedelec mogen in Gelderland bij een aantal drukke provinciale wegen kiezen: met hogere snelheid op de rijbaan of met lagere snelheid op het fietspad. De speed-pedelec is een relatief nieuwe verschijning, Hierdoor is er nog weinig bekend over het gebruik en de effecten ervan op de verkeersveiligheid. Wel is duidelijk dat door de opkomst van snelle e-bikes de snelheidsverschillen op fietspaden toenemen. Dit stelt nieuwe eisen aan de infrastructuur. De uitkomsten van de FietsTelweek helpen de gevolgen van dit soort maatregelen beter in beeld te brengen. De FietsTel-app meet de snelheden van alle type fietsen. En deelnemers kunnen met de app vragen beantwoorden en specifieke locaties beoordelen. Ook andere provincies en gemeenten overwegen snelle e-bikes de mogelijkheid te geven om te kiezen tussen rijbaan of fietspad.

zondag 17 september 2017

NS start met extra korting tegen drukke hyperspits

Zo’n 21.000 NS-reizigers ontvangen vanaf deze week extra korting buiten de hyperspits. Het gaat om treinreizigers met een Altijd Voordeel-abonnement. Vooral tussen 7.30 uur en 8.30 uur is het erg druk in de trein. Het aantal in- en uitstappers is dan twee keer zo hoog als in de rest van de spits. NS test of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de spits.

Reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement reizen aan de randen van de spits voortaan met 40 procent korting. Wie de spits helemaal mijdt, kan zelfs rekenen op 60 procent korting. Afhankelijk van traject en tijdstip kan het voordeel flink oplopen. Iemand die vier keer per week tussen Arnhem en Utrecht reist kan in drie maanden tot ruim 100 euro besparen door een trein later te nemen.

Lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om buiten de spits te reizen. En dat hoeft ook niet. Een iets betere spreiding kan al zorgen voor veel meer kans op een zitplaats. Reizigers over korte afstanden reizen bijvoorbeeld relatief vaak in de hyperspits. Zij kunnen door een kwartier of een half uur eerder of later weg te gaan de hyperspits mijden, zonder daarvoor heel vroeg weg te hoeven of heel laat te arriveren.

Met de groeiende economie en dalende werkloosheid nemen steeds meer mensen de trein. NS investeert voor 2,5 miljard in treinen om het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Op de drukste trajecten groeit het aantal reizigers jaarlijks met zo’n 5%. Sinds december zijn 58 met spoed bestelde Sprinters op het spoor gebracht. Vanaf volgend jaar komen daar nog eens 118 nieuwe Sprinters bij. Daarbij rijdt er vanaf december iedere tien minuten een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven, wat op deze lijn 15 procent meer plaats oplevert.

NS is met diverse wetenschappers en belangenorganisaties in gesprek over de spitsdrukte en nieuwe manieren om de drukte in de spitstreinen te verminderen. Ook start NS een reizigersonderzoek waarin reizigers gevraagd worden naar hun voorkeuren en behoeften met betrekking tot reistijd en prijzen. De effecten van het reizigersonderzoek en de test met het uitbreiden van de korting wordt meegenomen in deze gesprekken. Of en voor welke reizigers de nieuwe korting uiteindelijke definitief wordt ingevoerd, hangt af van de resultaten van de test. De test duurt drie maanden.




























vrijdag 15 september 2017

Nieuw spoor Roodeschool - Eemshaven gelegd

Met de trein naar de Eemshaven? Binnenkort kan dat. Straks rijdt de trein tussen Groningen en Roodeschool direct door naar de haven. Er is al veel gebeurd om dit mogelijk te maken. De aanleg van drie kilometer nieuwe spoorlijn van Roodeschool naar de Eemshaven is bijna gereed. Om dit te vieren legden de drie bestuurders Fleur Gräper-Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen), Jan Mulder (directeur Regio Noord-Oost van ProRail) en Marijke van Beek (burgemeester gemeente Eemsmond) op vrijdag 8 september samen het laatste stuk rails op de Borkumkade in de Eemshaven.   

De aanpassingen aan het spoor zijn nodig om ervoor te zorgen dat in het voorjaar van 2018 de trein van Groningen naar Roodeschool door kan rijden naar de Eemshaven. De trein sluit aan op de vaartijden van de boot van en naar Borkum. Op doordeweekse dagen in het laagseizoen gaat de trein drie keer per dag naar de Eemshaven en in het hoogseizoen vier keer per dag.

Om het doorrijden naar de Eemshaven mogelijk te maken wordt het bestaande spoor verlengd met drie kilometer nieuw (buitendijks) spoor. Daarnaast is ongeveer 4,3 kilometer bestaand goederenspoor tussen Groningen en Roodeschool aangepast, zodat dit straks geschikt is voor personenvervoer. En er komen twee nieuwe stations. Het station van Roodeschool wordt verplaatst en de Eemshaven krijgt een nieuw station.

De Eemshaven en Borkum zijn straks veel beter bereikbaar met het openbaar vervoer als de trein doorrijdt. Dit is goed voor het woon-werkverkeer en voor het toerisme in Nederland en op Borkum. Bewoners van Borkum kunnen dan sneller naar Groningen dan naar Emden of Oldenburg.

Het doorrijden van de trein naar de Eemshaven wordt gerealiseerd door: de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, gemeente Eemsmond, Stadt Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen en de Kamer van Koophandel Noord, Interreg IV-A/ EFRO.  

donderdag 14 september 2017

Tijdelijke pont Burgervlotbrug in Schagen

Sinds donderdagochtend 14 september kunnen fietsers en voetgangers met een pont naar de overkant ter hoogte van de Burgervlotbrug in Schagen. Het verkeer over de brug is sinds dinsdag gestremd wegens een aanvaring van een schip.

De tijdelijke pont brengt fietsers en voetgangers naar de overkant. Wegens sterke wind kon de pont woensdag nog niet te water gelaten worden. Er werd daarom tijdelijk een boot ingezet van WaakSaam, die in opdracht van de provincie Noord-Holland de onderhoudswerkzaamheden in het gebied uitvoert.

Het autoverkeer blijft gestremd. De provincie heeft een onderzoek in gesteld naar de schade aan de brug.

Maastricht en Londen populairste treinbestemming

De favoriete bestemming voor een spontane treinreis in Nederland is met stip op nummer 1 Maastricht. Gevolgd door Amsterdam en Leeuwarden. Op de vraag: “Waar ga je naartoe als je spontaan een buitenlandse treinreis aangeboden krijgt?” valt de keuze op Londen, gevolgd door Berlijn en Parijs. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van NS onder 1000 Nederlanders in de leeftijdscategorie 15 tot 70 jaar.

Uit het onderzoek blijkt dat voor ongeveer driekwart van de Nederlanders een uitje onderweg al begint. Hieruit blijkt dat het vervoer een grote rol speelt in de totale reisbeleving. Daarnaast geeft 82 procent aan de reis als een leuk onderdeel van het uitje te ervaren. 71 procent vindt de reis zelfs net zo belangrijk als de bestemming. Het vervoer wordt bij voorkeur ruim van te voren geregeld.

Naast het vervoer regelt het merendeel van de ondervraagden een uitje of een weekendje weg ook graag van te voren. Toch geeft ruim driekwart aan van spontane acties te houden en 72 procent gaat meteen mee als ze spontaan een uitje aangeboden krijgt. Deze tegenstrijdigheid omtrent verrassen is vaker te herkennen in het onderzoek. Waarschijnlijk willen Nederlanders wel verrast worden, maar dan willen zij wel weten waar de reis heen gaat. Volgende week start NS een nieuwe merkcampagne waar het spontaan op reis gaan centraal staat.

Wat houdt ons tegen om spontaan op reis te gaan? Vaak ontbreekt het Nederlanders aan inspiratie, maar ook het missen van de voorpret bij een spontaan uitje kan een reden zijn om de stap niet te zetten. Om het gebrek aan inspiratie op te vullen zijn tips voor weekendjes weg of dagjes uit zeer welkom. NS biedt reizigers deze tips al via onder andere ns.nl/dagje-uit, waar je de mooiste wandelingen en stedentrips vindt. Naast inspiratie voor de bestemming zijn ook vervoerstips gewenst. Voor avontuur hoeft niet altijd buiten de landsgrenzen gezocht te worden. Zo geeft 91 procent aan dat in Nederland genoeg te ontdekken valt. Voor een spontaan uitje is een weekend weg in eigen land het populairst. Een stedentrip of een weekend weg in Europa volgt.

woensdag 13 september 2017

Waterbus en Arriva starten proef met deelfietsen in Dordrecht

De succesvolle Waterbus krijgt er een extra dienst bij: in Dordrecht start een proef met deelfietsen. Daarmee wordt het gebruik van de waterbus mogelijk nog aantrekkelijker.

In samenwerking met de gemeente Dordrecht en de provincie Zuid-Holland gaan Waterbus en Arriva vanaf het najaar van 2017 de toegevoegde waarde onderzoeken van deelfietsen als aanvulling op het openbaar vervoer in Dordrecht. Ze doen dit samen met het bedrijf Nextbike. De proef begint met 50 deelfietsen op 5 verschillende locaties in Dordrecht en loopt tot december 2018.

Het huren van een deelfiets kan onder andere via een app, die gratis gedownload kan worden. Gebruikers betalen een vaste prijs per jaar, en kunnen tot 30 minuten per rit gratis gebruik maken van een fiets. Bij langer gebruik geldt een oplopend tarief per 30 minuten. Ook is het mogelijk om zonder abonnement gebruik te maken van het Arriva Nextbike fietsdeelsysteem.

dinsdag 12 september 2017

Segway lanceert nieuwe mini’s

Segway voegt twee nieuwe zelfbalancerende voertuigen toe aan zijn consumentenlijn, de Segway miniLITE en de Segway miniPLUS.

De Segway miniLITE heeft een maximale snelheid van 16 km/u met een bereik van circa 18 km. Sturen doe je met de knie. Het voertuig heeft aanpasbare LED-verlichting en het kniestuur kan tevens dienen als handvat waarmee de miniLITE eenvoudig opgetild kan worden.

De Segway miniPLUS is het meest exclusieve voertuig binnen de mini-serie. Met volgens Segway unieke eigenschappen als de ‘Follow me’-modus, die aangestuurd kan worden met de meegeleverde afstandsbediening. De miniPLUS kan 20 km/u en heeft een bereik van 35 km. Daarnaast kan ook hiervan de LED verlichting naar smaak gepersonaliseerd worden.

Met de bijbehorende Ninebot by Segway app kunnen statistieken worden bijgehouden. De app geeft onder meer inzicht in snelheid, kilometerstand, batterijstatus en geeft gebruikers de mogelijkheid in contact te komen met andere gebruikers in de buurt.

Terwijl de Ninebot by Segway miniPRO reeds te koop is bij diverse verkooppunten, zullen de nieuwe Segway miniLITE en miniPLUS in de loop van het vierde kwartaal van 2017 te koop zijn. De prijs zal tegen die tijd bekend worden gemaakt.

maandag 11 september 2017

P+R Abcoude uitgebreid met 50 parkeerplaatsen

Het P+R-terrein bij NS-station Abcoude is vergroot en verbeterd. Het vernieuwde terrein is dinsdagmiddag 29 augustus door Alberta Schuurs, wethouder Verkeer van gemeente De Ronde Venen, officieel in gebruik genomen. De uitbreiding is een project van Goedopweg, het samenwerkingsverband van overheden en werkgevers om de regio Utrecht bereikbaar te houden.

De capaciteit van het P+R-terrein in Abcoude is uitgebreid met 50 parkeerplaatsen. Hiermee komt het totale aantal parkeerplaatsen van het zuidelijke parkeerterrein op 110. Op de P+R waren regelmatig alle parkeerplaatsen bezet. Naast de uitbreiding zijn ook alle bestaande parkeerplaatsen opnieuw bestraat. Aan de groene inpassing van het terrein wordt komende tijd nog verder gewerkt. Al eerder is het aantal fietsklemmen bij het Station Abcoude onder vlag van Goedopweg vergroot.

Om de uitbreiding te vieren krijgen gebruikers deze week ’s ochtends en ’s avonds gratis koffie of thee aangeboden (tussen 7.30 – 9.00 uur en 17.00 – 18.00 uur). Ook ontvangen automobilisten een financiële vergoeding van 20 euro voor hun eerste OV-dagen wanneer zij zich registreren via de ‘Neem een OV-dag’ app van Goedopweg.


vrijdag 8 september 2017

Klachten over vertraging door ‘elke 10 minuten een Intercity’

Deze week is NS begonnen met het testen van iedere tien minuten een Intercity tussen Amsterdam en Eindhoven. Wat veel reizigers echter niet weten, is dat er op meerdere plaatsen in het land veranderingen zijn in de dienstregeling om de tienminutentrein in te kunnen passen. Rover roept alle reizigers op om de reisplanner te raadplegen.

Om de test met de tienminutentrein uit te kunnen voeren, zijn er op diverse plaatsen in het land treinen die vroeger vertrekken of aansluitingen die verloren gaan. Rover heeft inmiddels klachten ontvangen uit Alkmaar, Utrecht, Roermond, Sittard en Houten. Reizigers zijn zich er niet van bewust dat hun trein opeens 3 tot 5 minuten eerder vertrekt of dat hun reistijd is toegenomen door een verbroken aansluiting.

Problemen met aansluitingen zijn er onder meer voor sprinterreizigers tussen Woerden en Tiel, Utrecht en Den Bosch en Uitgeest en Almere. Hiermee zijn sprinterreizigers het kind van de rekening, terwijl veel  reizigers op korte afstanden reizen en het meldpunt volle treinen vooral klachten over volle sprinters registreert. Rover zou willen dat NS zich niet alleen richt op de Intercity Amsterdam – Eindhoven en de sprinterreizigers niet het kind van de rekening laat worden.

Meer treinen over nieuwe Friesenbrücke

(Foto: Martina Nolte)
Een nieuwe Friesenbrücke over de Ems bij het Duitse Weener is minstens 20 minuten per uur beschikbaar voor treinverkeer. Hierdoor kunnen dagelijks treinen over de brug rijden en is er zelfs ruimte voor een extra sneltrein. Dit is de uitkomst van een overleg van de Duitse staatssecretaris van Verkeer met gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk, bestuurders uit Leer en Papenburg, treinvervoerder Deutsche Bahn en de Meyer Werft. Eind 2024 moet de brug klaar zijn.

In december 2015 werd de Friesenbrücke bij Weener geramd door een schip. Sindsdien is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Groningen en Leer en wordt er gesproken over een vervangende brug. Aanvankelijk zouden treinen maar beperkt over de brug kunnen rijden omdat de Meyer Werft in Papenburg  voor zijn schepen gebruik moet maken van de brug. Dit zou ingaan tegen de plannen van de provincie Groningen om de treinverbinding tussen Groningen en Bremen te verbeteren (het project Wunderline).

De nieuwe oplossing houdt rekening met zowel het trein- als het scheepvaartverkeer. Gedeputeerde Gräper is blij met de gevonden oplossing. "Ik ben blij dat we nu eindelijk duidelijkheid hebben en dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen tevreden mee zijn." De nieuwe brug moet ook nog eens veiliger worden, waardoor de kans op aanvaring door schepen kleiner wordt.



donderdag 7 september 2017

'Investeringen nodig tegen overvolle treinen'

Rover wil dat het nieuwe kabinet investeert in meer ruimte op het spoor om de groeiende mobiliteit het hoofd te bieden. Ook moet er meer aandacht komen voor grootstedelijke OV-netwerken.

Ieder jaar komen er in september veel klachten binnen over overvolle treinen. Door de aantrekkende economie verwacht NS dit jaar in september 5% meer reizigers dan vorig jaar. Reizigers worden daarom opgeroepen de allerdrukste treinen in het hartje van de spits te mijden.

NS neemt een aantal maatregelen om het aantal overvolle treinen te beperken: al het beschikbare materieel wordt ingezet, onderhoud wordt slimmer gepland, er komen nieuwe sprinters op het spoor en er wordt een proef gehouden met extra korting buiten het allerdrukste deel van de spits voor Altijd Voordeel- abonnementhouders. Desondanks verwachten zowel NS als Rover dat de reiziger veel volle treinen te verduren krijgt. Dit geldt niet alleen voor NS-reizigers maar ook voor reizigers van andere vervoerders.

De drukke spits is in Nederland een maatschappelijk probleem. Niet alleen op het spoor is het druk, ook op de weg loopt de reiziger vast. Voor beide problemen is het belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in het OV en slimme investeringen worden gedaan. Rover pleit voor meer ruimte op het spoor door te investeren in uitbreiding op bestaande en te verwachten knelpunten. De trein moet een grotere rol gaan spelen in de bereikbaarheid van onze grote steden, met betere netwerken op agglomeratieniveau en een goede aansluiting op metro, tram en bus. De meeste klachten over volle treinen die bij Rover binnenkomen, hebben betrekking op sprinters. Daar moet NS zich meer op gaan richten, naast de intercity’s.

woensdag 6 september 2017

Ophef over reclamecamera’s station Amersfoort

Veel reizigers reageren geschrokken nadat er op Twitter een bericht verscheen over camera’s op station Amersfoort die de reacties van reizigers op advertenties registeren. Rover heeft NS om opheldering gevraagd. Een reiziger ontdekte dat zich een soort kleine camera’s bevinden in een reclamezuil op station Amersfoort. NS liet op Twitter aanvankelijk een verontrustende verklaring horen: “Met die camera's kijken adverteerders of passanten de advertentie bekijken en hoe lang”. Veel reizigers reageren woedend. Zij willen niet dat hun privacy wordt aangetast omwille van advertenties. NS veranderde later de verklaring: de reclameborden bevatten alleen een sensor om te meten hoeveel mensen er passeren.

NS, SnappCar en Uber bieden alternatief voor eigen auto

NS, SnappCar en Uber gaan samenwerken om inwoners uit Amsterdam een goed alternatief te bieden voor het hebben van een eigen auto. De drie partijen creëren de #DitchYourKeys-campagne waarbij mensen worden uitgedaagd hun autosleutel in te leveren en de auto een week te laten staan. Deelnemers zullen van 15 tot 22 september reizen door alleen gebruik te maken van Uber en SnappCar aangevuld met openbaar vervoer en extra diensten aangeboden via de NS Business Card.

Uit internationaal onderzoek van ORB in opdracht van Uber onder duizend inwoners van Amsterdam blijkt dat meer dan tweederde van de Amsterdammers (68 procent) mobility apps zoals Uber en SnappCar ziet als alternatief voor eigen autobezit. De helft van de inwoners die meer dan een auto bezit (51 procent), zegt het zelfs met een auto te kunnen doen als ze makkelijker kunnen reizen met apps in combinatie met betrouwbaar openbaar vervoer. Uit data van Uber is bovendien gebleken dat ongeveer 25 procent van alle ritten in de ochtendspits in Amsterdam bij een van de NS treinstations begint of eindigt.

Woensdag eerste testdag Tienminutentrein Amsterdam – Utrecht - Eindhoven

NS en ProRail testen deze week iedere woensdag de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden 6 keer per uur met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten met de Intercity kunnen reizen. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’. De extra Intercity’s en de gewijzigde vertrektijden zijn te vinden in de NS reisplanner.

ProRail en NS hebben gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) de nieuwe dienstregeling te laten testen. Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van onze mensen: op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.

dinsdag 5 september 2017

Raad van State onderzoekt of AP moet optreden tegen NS

De Raad van State onderzoekt of de Autoriteit Persoonsgegevens moet optreden tegen de NS omdat treinreizigers met een anonieme OV-chipkaart geen voordeelurenkorting van het vervoersbedrijf krijgen. Drie jaar geleden schafte NS de papieren treinkaartjes af en verplichtte het gebruik van een OV-chipkaart.

Reizigers die voor een anonieme OV-chipkaart kozen krijgen van de NS geen voordeelurenkorting, ook niet als zij al vele jaren in het bezit zijn van een voordeelurenabonnement. Wie in de voordeeluren met korting wil reizen, mag dat van NS alleen als hij in- en uitcheckt met een persoonsgebonden OV-chipkaart waarop ook zijn identiteit staat vermeld.

Gent en Antwerpen krijgen Citypass

Voor 60 euro per maand zowel bus, tram als trein nemen. Het kan tegen eind dit jaar in Gent en Antwerpen. Met de Citypass willen De Lijn en de NMBS bewoners uit beide agglomeraties naar het openbaar vervoer lokken. Als we meer mensen op het openbaar vervoer willen krijgen, dan moet het makkelijker worden om vervoersmiddelen te combineren. Dat is de gedachte achter de Citypass. Bedoeling is dat een pendelaar met één kaart, de Mobibkaart, zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de eigen agglomeratie. En dat tegen één tarief.

Instapbegeleiders GVB-pont verbinding Buiksloterweg – Centraal Station

Tot in elk geval het einde van dit jaar zet GVB structureel instapbegeleiders in op de drukste veerverbinding: Buiksloterweg - Centraal Station. Zij helpen de reizigers bij het op- en afstappen van de pont en zijn herkenbaar aan een geel GVB-hesje. De instapbegeleiders staan van maandag tot en met vrijdag tijdens de ochtendspits van 07:00 tot 10:00 uur aan de Buiksloterwegzijde. En van maandag tot en met zondag van 16:00 tot 19:00 uur aan CS-zijde.

Eerder deze zomer werd in samenwerking met de gemeente Amsterdam een korte proef gedaan met instapbegeleiders tijdens de drukste ochtenduren. De eerste ervaringen lieten gelijk al zien dat deze maatregel helpt bij sneller en soepeler op- en afstappen en een betere verdeling van de reizigers aan boord van de pont. De reacties van reizigers waren onverminderd positief.

Samen met de gemeente Amsterdam zoekt GVB naar oplossingen om de drukte op de veerverbinding die Amsterdam-Noord met het centrum verbindt op te kunnen vangen. De komende periode wordt bekeken of deze instapbegeleiding een structureel karakter kan krijgen, en vanaf 2018 kan worden voortgezet. GVB is bovendien in opdracht van de gemeente gestart met de aanbesteding van nog een nieuw IJveer (IJveer 62) met een optie tot 4 extra IJveren. De nieuwe, grotere IJveren (IJveer 60 en IJveer 61) werden eerder al in gebruik genomen.

maandag 4 september 2017

Metrobestuurder ideale bijbaan voor student

Het GVB is best een beetje overdonderd door de vele aanmeldingen van studenten voor de vacature van parttime metrobestuurder. “Samen met onze uitzendpartner Olympia hebben we onze pijlen op studenten gericht én met succes. In slechts drie dagen tijd hebben we meer dan 100 serieuze aanmeldingen binnengekregen”, zegt teammanager Operatie Sander Venneman. “We zijn aangenaam verrast dat deze doelgroep zo geïnteresseerd is in werken bij GVB, want we hebben ze de komende jaren hard nodig.”
 
Venneman vervolgt: “Onze flexibele pool met inhuurkrachten voor piekmomenten en bij ziekte, kwam onder druk te staan. Dit jaar alleen al zoeken we nog ruim 40 bestuurders. Deels komt dit door natuurlijke uitstroom van medewerkers die binnen nu en een paar jaar met pensioen gaan. Anderzijds omdat we met de komst van de Noord/Zuidlijn de komende jaren meer metrobestuurders nodig hebben.” Volgens de manager kunnen studenten deze baan prima combineren met hun studie, omdat de werktijden heel flexibel zijn. “Ze kunnen tussen 5 uur ’s ochtends en 1 uur ’s nachts werken”, aldus Venneman.

GVB werft studenten juist in de zomerperiode, omdat de verplichte opleiding in 8 weken duurt.  Venneman: “Hierin maken we geen onderscheid tussen fulltimers en parttimers. Iedereen die een van onze metro’s wil besturen, is bij wet verplicht deze opleiding te volgen. De eerste zes studenten ronden binnen nu en een paar weken hun opleiding af. Wat ons betreft is deze manier van werven zeker voor herhaling vatbaar. We gaan nu onderzoeken of zo’n wervingsactie ook werkt voor buschauffeurs, want ook daar zijn we naarstig naar op zoek!”

De vacature heeft in juli 2017 opengestaan bij inhuurpartner Olympia. Zij zijn een Facebook campagne opgestart, specifiek gericht op studenten. De respons na circa 3 dagen was ongeveer 250 reacties. Hierbij zat naar opgave van Olympia ook veel niet-doelgroep respons. Na verdere selectie bleven er ruim 100 serieuze kandidaten over.

Iedereen die voor GVB de metro opgaat als personenvervoerder krijgt dezelfde opleiding. Inhoud en duur van de opleiding is voor iedereen gelijk. Ook hanteren we één (kwaliteits-) norm met betrekking tot examinering. Dit is overigens geregeld bij wet (Wet Lokaal Spoor) en geborgd in ons Veiligheids Management Systeem (VMS). Studenten worden de eerste zes weken opgeleid voor de M4. Na zes weken krijgen ze nog twee weken theorie en praktijk om ook de M5 te kunnen besturen.

zaterdag 2 september 2017

Wordt de lijn Zwolle-Emmen verbonden met het Duits spoorwegnetwerk?

Dankzij initiatieven vanuit de provincie Drenthe komt er mogelijk een koppeling tussen de aloude Bentheimer Eisenbahn en Coevorden. Daarmee zou de regio Hardenberg van en naar Duitsland ineens veel gemakkelijker en sneller bereikbaar zijn dan met de huidige verbindingen. Reizen naar bijvoorbeeld de populaire Duitse hoofdstad Berlijn is vanuit Noordoost Overijssel in de nieuwe situatie gunstiger. Wil je nu per trein naar Berlijn vanuit de oostelijke Vechtdalregio, dan moet je eerst met de trein naar Zwolle, dan naar Deventer en vervolgens overstappen op de Intercity naar Duitsland.

Heropening antieke blokpost in Spoorwegmuseum

Op 2 september wordt bij het Spoorwegmuseum de ‘Blokpost Arnhemschestraat’ geopend. Het houten gebouwtje, dat van 1910 tot 1980 dienst heeft gedaan bij de spoorlijn Arnhem-Nijmegen bij het Gelderse Elst, is geheel gerenoveerd en wordt opengesteld voor publiek.De post is ingericht zoals deze er rond 1965 heeft uitgezien. De opening wordt verricht door vier inmiddels gepensioneerde blokwachters, die in de jaren 50 en 60 op de blokpost Arnhemschestraat werkzaam waren.

De blokpost is vorig jaar door het museum verplaatst naar een nieuwe plek op het buitenterrein en staat nu dichtbij een aantal spoorse zaken die relevant zijn voor de functie die het gebouwtje heeft vervuld: het seinhuis, seinen, een overwegboom, de rolbarelen en een kloktoestel. Door de deuren van de blokpost te openen wil het museum bezoekers beter informeren over de klassieke beveiliging van het spoor. Het Spoorwegmuseum vond vier oud NS-ers die gewerkt hebben op de blokpost.Zij vertellen in een filmpje over hun werk in de blokpost.

Op 6 juni 1910 kwam in Elst de gloednieuwe blokpost ‘Arnhemschestraat’ in gebruik langs de spoorlijn tussen Nijmegen en Arnhem. In de post stond een bloktoestel waarmee de blokwachter de seinen langs het spoor kon bedienen. Deze seinen waren bedoeld om de machinist te laten weten of de baan al dan niet veilig was. Daarnaast konden de overwegbomen vanuit de post worden bediend. Tot 1918 was er op de Arnhemschestraat een halte en konden reizigers in het gebouwtje ook een treinkaartje kopen.

De post werd tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen, maar heeft na een fikse opknapbeurt uiteindelijk dienst gedaan tot 1980. In de jaren 80 viel langzaam het doek voor bijna alle klassieke seinhuizen en -posten in Nederland. Met de automatisering van de seinen werden ze overbodig en grotendeels gesloopt. Dat de blokpost Arnhemschestraat gespaard bleef, is te danken aan een aannemer uit Ubbergen die het karakteristieke gebouwtje van de slopershamer wilde redden. De blokpost heeft jarenlang dienst gedaan als tuinhuisje in zijn achtertuin. Begin jaren 90 is het seinhuisje definitief naar Het Spoorwegmuseum verhuisd.

De verplaatsing en herinrichting van de blokpost is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Vereniging Vrienden van Het Spoorwegmuseum.



Vanaf maandag extra treinen in de spits tussen Assen en Groningen

Vanaf maandag 4 september gaan in de ochtend- en avondspits extra treinen rijden van NS tussen Assen en Groningen. De afgelopen periode zijn de sporen in Assen hiervoor geschikt gemaakt. Inwoners van de regio Groningen-Assen kunnen dan zes keer per uur de trein tussen deze steden. Voor reizigers vanaf Haren en Groningen Europapark verdubbelt het aantal treinen in de spits van 2x per uur naar 4x per uur. Daarnaast verbetert de overstap van de Sprinter op de Intercity in Assen in beide richtingen ook. Met de uitbreiding van het aantal treinen tussen Groningen en Assen verbetert de bereikbaarheid voor inwoners, werknemers en ondernemers in de regio Groningen-Assen.

In combinatie met onder meer de verbouwing van de stations Groningen en Assen en de verbetering van fietsroutes, het busnetwerk en parkeervoorzieningen, wordt het OV in de regio zo een steeds aantrekkelijker alternatief voor de auto. Dit is o.a. van belang met het oog op de ombouw van de zuidelijke ringweg in Groningen.



vrijdag 1 september 2017

TripKey OV kaart voor toeristen nu ook bij Amsterdam Ticket Shop

Vanaf nu zijn de TripKey OV-kaarten in de Amsterdam Circle Line ticket shop - Amsterdam Ticket Shop op de Kerkstraat 155a - verkrijgbaar. De samenwerking tussen TripKey en Amsterdam Circle Line biedt toeristen een totale oplossing waardoor zij makkelijk en zorgeloos, bijvoorbeeld, met een tram naar de boot en van de boot in een bus stappen. De centrale locatie van de shop op de Kerkstraat is een ideale uitgifte-punt voor TripKey in Amsterdam.

TripKey is een OV-kaart die toegang geeft tot alle openbaar vervoermiddelen in Nederland. De kaart kan gebruikt worden om met de trein, bus, metro of tram te reizen en zelfs om een OV-fiets te huren. TripKey is de enige “pay-as-you-go” OV-kaart met nationale dekking die gekoppeld is aan een creditkaart. Voor buitenlandse bezoekers verrijkt TripKey hun ervaring. Hiermee kunnen toeristen Nederland ten volle en zorgeloos ontdekken en beleven.

In mei 2017 heeft Rederij ’t Smidtje het product Amsterdam Circle Line geïntroduceerd dat twee mogelijkheden biedt om Amsterdam vanuit het water te ervaren. Een speciale anderhalf uur vaartocht langs alle historische plekken van Amsterdam en een 24uur hop-on-hop-off ticket met de vrijheid om de hele dag aan en van boord te gaan. Amsterdam Circle Line vaart met comfortabele halfopen boten met gidssysteem, verwarmde stoelen en gastvrije schipper. Alle opstap locaties zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer.  Op- of afstappen kan op de volgende beroemde locaties: Anne Frank huis, Bloemenmarkt, Stadhuis de Stopera, Centraal Station Oost, de Wallen en het Museum District.