dinsdag 31 oktober 2017

Verbeteringen spoorlijn Arnhem-Doetinchem-Winterswijk

De provincie Gelderland heeft onderzocht of de betrouwbaarheid en stiptheid van de spoorlijn Arnhem-Doetinchem-Winterswijk verbeterd kan worden. De spoorlijn vervult een belangrijke rol in het dagelijks leven van 18.000 reizigers en is de ruggengraat van het openbaar vervoer in de Liemers en de Achterhoek. Het onderzoek is klaar. De effecten van volledig dubbelspoor zijn gering.

De effecten van volledig dubbelspoor zijn klein en de kosten 5 keer hoger dan er geld beschikbaar is. We gaan nu samen met vervoerders, ProRail en gemeenten onderzoeken hoeveel kilometer spoor er wel kan worden verdubbeld en hoe het traject verder kan worden verbeterd. Op basis van het onderzoek is dat waarschijnlijk tussen Wehl en Doetinchem. De regio Achterhoek wil meebetalen aan dubbelspoor. De manier waarop ze bijdragen en de hoogte van deze bijdrage zijn nog niet bekend.

In het onderzoek keken we wat het effect is op het verbeteren van de spoorboog bij Arnhem-Oost. Door hier een vrije spoorkruising te maken kan de trein beter op tijd rijden. Regionaal, nationaal en internationaal treinverkeer kan dan beter op elkaar worden afgestemd. We gaan er bij het Rijk op aandringen om deze verbetering hoog op de spooragenda te zetten.

Mede op verzoek van reizigers komen er kleinere verbeteringen zoals oplaadpunten voor mobiele apparaten in de trein en verbeteringen op de stations. Vooral jongeren staan om deze oplaadpunten in de trein te springen. Wanneer deze in de Arriva en Brengtreinen komen is nog niet bekend. Hierin investeert de provincie €2,5 miljoen.

Een wens in de regio is een sneltrein tussen Doetinchem en Arnhem. Dit blijkt niet nodig op basis van het aantal reizigers. Bij vervolgonderzoeken blijven we dan ook uitgaan van de huidige dienstregeling van 4 treinen per uur tot Doetinchem, 5 treinen per uur tot Zevenaar (door de komst van de regiosprinter Arnhem-Düsseldorf) en 2 treinen per uur naar Winterswijk.

Rijk, provincie en gemeenten investeerden de laatste jaren al veel in verbetering van de spoorlijn. De komende jaren verdubbelen we een deel van het spoor en verhogen we de snelheid op een deel van het traject.

maandag 30 oktober 2017

In de bus betalen met pinpas of creditcard

Een kaartje kopen in de bus kan vanaf 1 november in alle reguliere Brabantse bussen ook met pinpas (evt. contactloos) of creditcard. Na 19.00 uur kunt u niet meer contant betalen. Per 1 december kunt u alleen nog betalen met pinpas of creditcard. Buschauffeurs nemen dan geen contant geld meer aan.

Met het verdwijnen van al het contant geld op de bussen, hopen de provincie en de vervoerders Arriva en Hermes de sociale veiligheid in het openbaar vervoer verder te verbeteren. Tegelijkertijd wordt ook het reisgemak van de reizigers verhoogd. De provincie Noord-Brabant is een van de eerste provincies waar deze stap wordt genomen.

Aanleiding voor deze maatregel zijn de overvallen die in het voorjaar van 2016 plaatsvonden in enkele Brabantse bussen. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Dat is natuurlijk onacceptabel en de vervoerders hebben daarna met onze hulp meteen actie ondernomen. In het afgelopen jaar is met een pilot in Tilburg, Breda en ’s-Hertogenbosch al ervaring opgedaan met het pinnen in de bus en was er in de avonduren al geen contant geld meer in de bus aanwezig. Met die pilots is getest of de techniek voldoende betrouwbaar is en hebben we kunnen bekijken of de reizigers eraan kunnen wennen. De ervaringen bij de pilots waren uitstekend. Het pinnen kost niet meer tijd dan contant afrekenen en zowel de reizigers als de chauffeurs ervaren het als een prima oplossing. Daarom hebben we er in Brabant voor gekozen om versneld alle cash van de bussen te halen. Zo heeft het geen enkele zin meer om de buschauffeur voor een paar euro te beroven.”

zaterdag 28 oktober 2017

Neem de tram… naar de Boekenbeurs

Vanaf 29 oktober wordt Antwerp Expo weer het walhalla voor de boekenliefhebber. Want dan wordt daar de 81e Boekenbeurs op gang geblazen. Verstandige lezers nemen de tram of de bus naar de beurs. Dat kan vlot en voordelig met een combibiljet.

De Boekenbeurs loopt van 29 oktober tot en met 12 november. Maar voor het eerst wordt deze periode opgesplitst in twee delen. Want op 6, 7 en 8 november is de beurs gesloten. Zoals altijd vindt de Boekenbeurs plaats in Antwerp Expo op de Jan Van Rijswijcklaan in Antwerpen. Deze locatie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Bovendien is er een handig en voordelig combibiljet. Dus waarom zou u niet met trein, tram of bus komen? Geen gedoe met files of parkeren, en er is nog een voordeel: u kunt op de terugweg meteen beginnen lezen in uw nieuwe aankopen!

Het combibiljet kost 11 euro en is te koop op de website www.boekenbeurs.be, in de Lijnwinkels of aan de grote verkoopautomaten. Hierin zitten naast de toegang tot de beurs ook de rit met tram of bus (heen en terug) vervat. Het combibiljet is geldig in de provincie Antwerpen en op de buslijnen vanuit het Waasland. Op het combibiljet dat u afprint vanop het internet mag u niet vergeten dag en datum in te vullen. Kinderen tot 11 jaar mogen gratis binnen op de Boekenbeurs. Zij reizen best met een Lijnkaart of een dagpas Kind. Behalve als ze al een Buzzy Pazz hebben natuurlijk.

Antwerp Expo wordt bediend door tramlijnen 2 en 6 en buslijnen 17 en 22. Trams 2, 6 en bus 22 bedienen halte ‘Antwerp Expo’ op de Van Rijswijcklaan, bij de ingang van de beurs. Bus 17 bedient halte G. Legrellelaan in de gelijknamige straat (ruim 5 minuten wandelen tot Antwerp Expo).
Met de trein

De NMBS biedt een B-Dagtrip aan. Hierin zitten naast de toegang tot de beurs zowel de treinreis als de rit in Antwerpen met tram of bus (heen en terug) vervat. Wie met de trein komt, stapt best af in Antwerpen-Centraal. Neem dan in metrostation ‘Diamant’ tram 2 richting Hoboken of tram 6 richting Olympiade. Ook bus 17 richting UZA is een optie. Neem deze aan halte ‘Centraal Station’ in de Pelikaanstraat. Sommige treinen bedienen onderweg het station Antwerpen-Zuid. U kunt eventueel hier al afstappen. Het is dan wel nog een kilometer wandelen tot Antwerp Expo.

ProRail zet alle 1500 stationsklokken op wintertijd

In de nacht van zaterdag 28 oktober op zondag 29 oktober zet ProRail alle stationsklokken op wintertijd. Om 03.00 uur worden alle klokken op de stations een uur terug gezet naar 02.00 uur. Het is een ritueel waarvan slechts een enkele reiziger, conducteur of machinist getuige zal zijn. Maar hoe werkt dat eigenlijk?

Het verzetten van de klokken naar wintertijd gaat gelukkig volautomatisch. Dit geldt zowel voor de klokken die via koperkabel worden aangedreven als voor de klokken die op glasvezel zijn aangesloten.

In 2015 is ProRail gestart met het vernieuwen van de oude kenmerkende stationsklokken met hun vierkante behuizing. Station Helmond kreeg als eerste twee nieuwe klokken met een Zwitsers uurwerk en Hollands ontwerp. Deze worden, waar mogelijk, niet meer aangestuurd via koper, maar via glasvezel. Dat heeft als voordeel dat de klok op afstand kan worden hersteld indien nodig.

Een goed lopende klok is voor de reiziger van groot belang, maar ook menig conducteur houdt de klok nauwlettend in de gaten om precies op tijd de deuren te sluiten voor vertrek. Daarom wordt op stations goed nagedacht over de juiste plek voor de stationsklok. Streven is dat stationsklok op 80% van het perron goed te zien is.

Voor het vernieuwen van alle klokken is 10 jaar uitgetrokken. Inmiddels zijn er een stuk of 200 nieuwe klokken opgehangen door heel Nederland. In totaal gaat het om circa 1500 stationsklokken verdeeld over ruim 400 stations. Per jaar zullen de klokken op zo'n 30 tot 40 stations worden vernieuwd.

vrijdag 27 oktober 2017

Dit is de NS Dienstregeling 2018

Op zondag 10 december 2017 past NS zoals ieder jaar de dienstregeling aan. De grootste wijzigingen waren al bekend, maar vanaf vandaag kan iedereen zijn nieuwe treinreis checken in de NS reisplanner. Daaruit blijkt dat – in tegenstelling tot vorig jaar - veel hetzelfde blijft.

De belangrijkste verandering: de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, en Eindhoven gaat - na 14 testweken - definitief zeven dagen per week rijden. Dat betekent een kortere wachttijd en vaker een zitplaats. In totaal gaan er per werkdag zo’n 130 treinen meer rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s.

Wat gaat er nog meer veranderen?
De dienstregeling werd vorig jaar volledig opnieuw ontworpen. Dit jaar bouwen we voort op dat fundament. Een blik op de reisplanner, laat zien dat er in diverse delen van het land wel iets verandert. De meeste reizigers gaan erop vooruit, maar dat lukt helaas niet voor iedereen. Enkele belangrijke wijzigingen:

Er komen extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden.
In de spits rijden er meer Sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum.
In de spits wordt – in de drukke richting - de reistijd tussen de Zeeuwse steden en de Randstad een kwartier korter.
In de avonduren en weekenden rijden er meer Intercity’s van Utrecht Centraal, naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen.
Op zondag rijden vier in plaats van twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal.
Er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen.

Aanpassingen rond ’s-Hertogenbosch
Rond ’s-Hertogenbosch zijn de meeste aanpassingen. Dat is nodig om de tienminutentrein mogelijk te maken en om de reistijd per Sprinter te verkorten. Zo creërt NS rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter.

NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters

Nederland krijgt steeds meer Sprinters. Na de instroom van 58 Sprinters van fabrikant Stadler, is het nu tijd voor de nieuwe NS-Sprinters van het Spaanse CAF. De eerste treinen van in totaal een bestelling van 118 treinen, zijn nu in Nederland voor de test- en toelatingsperiode. Onlangs werd de eerste Sprinter officieel gepresenteerd in de NS-locatie De Zaanstraat in Amsterdam.

Naast de komst van de nieuwe Sprinters gaan Sprinters ook nog eens vaker rijden. NS breidt de dienstregeling vanaf december namelijk uit met 83 extra Sprinterverbindingen. Er gaan vaker Sprinters rijden tussen Geldermalsen – Den Bosch, Leeuwarden – Meppel en Utrecht – Houten Castellum. Op dit laatste traject gaat de Sprinter zelfs elke tien minuten rijden. Roger van Boxtel, president-directeur NS: “We investeren hiermee ook volop in het belang van de reiziger die korte afstanden maakt.”

Sinds vorig jaar december kunnen reizigers ook al 100 keer vaker een Sprinter nemen. Toen breidde NS de Sprinterverbindingen uit op onder meer Groningen – Assen, Breukelen – Amsterdam en tussen Den Bosch - Oss (zie ook kaartje bij downloads).

Om de reiziger vaker een Sprinter te bieden, heeft NS meer Sprintertreinen nodig. Sinds dit jaar rijdt NS al 58 gloednieuwe Sprinters van fabrikant Stadler. Daarbovenop komen dus nog eens de 118 Sprinters van fabrikant CAF die we vandaag presenteren. NS heeft de nieuwe sprinters ook nodig om op termijn oudere treinen te vervangen.

Sprinters maken een belangrijk onderdeel uit van het Nederlandse spoor. 48% van de reizigers reist voor een deel van de reis met een Sprinter. Een kwart hiervan stapt over van of op een Intercity. Daarmee zijn Sprinters een belangrijke schakel in het vervoer binnen de regio én tussen de regio’s.

De nieuwe Sprinters moeten het comfort voor de reizigers verder verhogen. De treinen worden vanaf 2018 gefaseerd ingevoerd in diverse delen van het land: Met name in Drenthe, Groningen en Friesland, op de Veluwe en in Flevoland. De eerste van deze nieuwe Sprinters worden ingezet in de regio’s Hoorn, Amsterdam en Den Haag. 

donderdag 26 oktober 2017

Mobike start pilot met hightech deelfietsen in Rotterdam

Mobike begint vandaag met een pilot in Rotterdam met deelfietsen. Hierbij is gekozen voor een gefaseerde aanpak, waarbij in eerste instantie 150 fietsen worden geplaatst.

Met behulp van de Mobike app kunnen gebruikers eenvoudig de dichtstbijzijnde fiets vinden en daarnaast zijn alle fietsen voorzien van een slim slot dat je eenvoudig open ‘appt’ met je telefoon.

Ook zijn alle fietsen voorzien van een GPS tracker, waardoor op elk moment de locatie en de staat van de fiets kan worden gemonitord. Hiermee kan het Mobike straatteam ervoor zorgen dat verkeerd geparkeerde fietsen of kapotte fietsen snel worden verwijderd of verplaatst. Het streven is dat meer dan 95 procent van de Mobike fietsen in Rotterdam correct geparkeerd zijn en goedwerkend zijn.

De officiële lancering van Mobike in Nederland vindt plaats op donderdag 9 november - Hofplein 20 in Rotterdam.

woensdag 25 oktober 2017

Rover is op zoek naar OV-reizigers in het Gooi

Rover nodigt reizigers uit om ervaringen met openbaar vervoer in het Gooi uit te wisselen. Tijdens een kennismakingsavond op woensdag 25 oktober in Hilversum stelt Rover ’t Gooi zichzelf voor en gaat de Rover-afdeling in gesprek met mensen die regelmatig gebruik maken van het OV in het Gooi.

Rover heeft de afdeling ’t Gooi nieuw leven ingeblazen. De kersverse afdeling staat te popelen om zich in te zetten voor het openbaar vervoer in de regio. Want er wordt veel gesproken over OV in het Gooi maar weinig met de reiziger zelf, stelt de Rover-afdeling. Het Gooi lijkt door zijn ligging tussen de steden Amsterdam en Utrecht en het oosten en noorden van Nederland vooral een doorreisfunctie te hebben, terwijl er ook de nodige aandacht moet worden besteedt aan de ontsluiting van het Gooi zelf.

Rover-afdeling ’t Gooi wil actief deelnemen aan gesprekken over de regio. Hiervoor is het belangrijk om de mening van de reiziger te vertegenwoordigen. Hoe denkt de reiziger in het Gooi over het openbaar vervoer? Wat is er nu goed en wat kan er beter?

Reis je regelmatig met het OV in het Gooi en heb je hier een mening over? Dan ben je van harte welkom bij de kennismakingsavond op woensdag 25 oktober tussen 19:00 en 21:00 uur in Café Dudok te Hilversum. Vooraf aanmelden is niet nodig.

dinsdag 24 oktober 2017

Treinkaartje weer duurder

NS past per 1 januari 2018 de tarieven aan. De gemiddelde prijsstijging is in 2018 met 1,22 procent lager dan de verwachte inflatie. NS doet er alles aan om de prijs van treinkaartjes zo laag mogelijk te houden. Ook komend jaar zet NS dit beleid voort.

Elk jaar corrigeert NS de tarieven op basis van de verwachte inflatie en de vergoeding die NS betaalt voor gebruik van het spoor. De Macro Economische Verkenning van 19 september geeft een verwachte inflatie van 1,4 procent voor het jaar 2018. Voor de gebruiksvergoeding geldt een verlaging van -0,18%. De gemiddelde prijsstijging komt daarmee uit op 1,22 procent.

De prijsstijging van 1,22 procent geldt voor enkele reis en retour tweedeklas, het Voordeelurenabonnement, Traject Vrij, het Grensabonnement, Altijd Vrij en Trein Vrij. Het Dal Voordeel-abonnement wordt net als vorig jaar niet in prijs verhoogd. Altijd Voordeel is sinds 2011 niet meer in prijs verhoogd en wordt in 2018 2 euro per maand duurder. De tweedeklas varianten van de abonnementen Weekend Vrij en Dal Vrij worden respectievelijk 1 en 3 euro per maand duurder.

In de eersteklas is vaak meer ruimte dan in de tweedeklas. NS wil het met NS Flex in 2018 makkelijker maken om af en toe van klasse te wisselen. De prijs van eersteklas reizen voor enkele reizen, retours en de abonnementen Weekend Vrij en Dal Vrij blijven komend jaar bovendien op hetzelfde niveau. Hierdoor wordt het prijsverschil tussen tweede- en eersteklas iets kleiner.

In- en uitchecken bij overstap regionale treinen verleden tijd

Treinreizigers in Overijssel hoeven niet meer in en uit te checken bij een overstap tussen verschillende regionale vervoerders. Vanaf 10 december 2017 heeft de reiziger de keuze uit twee OV-chipkaartpoortjes en -palen: één voor de NS en één voor alle Overijsselse regionale treinen van Arriva en Keolis Nederland. Met deze maatregel zorgen Gedeputeerde Staten van Overijssel voor meer reisgemak in het openbaar vervoer, door een ‘single check-in check-out’ voor de treinreizigers op alle regionale treinlijnen. Daarnaast hebben Gedeputeerde Staten besloten het opstaptarief (basistarief), bij een overstap tussen regionale treinen en bussen, te laten vervallen. Dit geldt ook op de treintrajecten die doorlopen in Drenthe (Coevorden-Emmen) en Gelderland (Zutphen-Lochem).
Arriva en Keolis Nederland (Syntus) verzorgen in opdracht van de provincie Overijssel het treinvervoer voor de trajecten Zwolle-Emmen, Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Vanaf 10 december 2017 komen daar de treintrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede bij. NS rijdt daar nu in opdracht van de provincie Overijssel en draagt in december het stokje over aan Keolis Nederland.
“In Overijssel zouden we straks te maken krijgen met drie tot vier verschillende OV-chipkaartpalen. Dat maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op en zorgt ook voor oponthoud in de spits. Met onze regionale vervoerders Arriva en Keolis Nederland hebben we een oplossing gevonden: één uniforme OV-chipkaartpaal voor single check-in check-out op regionaal niveau. Daarnaast zijn de nieuwe palen sneller bij het in- en uitchecken en zijn ze technisch al geschikt voor nieuwe betaalmethoden in de toekomst, zoals bijvoorbeeld bankpassen. Hiermee lopen we vooruit op wat met een aantal jaar in Nederland de standaard wordt”, zegt gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor openbaar vervoer in de provincie Overijssel.
Om het regionale vervoer duidelijk zichtbaar en herkenbaar te maken voor de treinreizigers krijgen de OV-chipkaartpoortjes, -palen en de treinen de blauwe provinciale OV-huisstijl. De Vechtdallijnen rijden al in de blauwe kleur. Deze stijl wordt ook toegepast op de treintrajecten Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Het regionale vervoer krijgt de verzamelnaam: Blauwnet. De wens van de provincie Overijssel en de regionale vervoerders is om de regionale single check-in check-out op termijn uit te breiden met bijvoorbeeld NS en regionaal treinvervoer in Gelderland.
Gedeputeerde Boerman: “De afgelopen jaren hebben we de kwaliteit van het openbaar vervoer enorm verbeterd door bijvoorbeeld gelijkvloerse instappen, meer comfort in de trein door inzet van nieuw materieel, verhogen van de frequenties en snelheid en de elektrificatie van spoortrajecten. Daardoor zien we ook het aantal reizigers toenemen. Met single check-in check-out en het laten vervallen van het opstaptarief, bij een overstap tussen regionale treinen en bussen, maken we weer een mooie stap. Daarmee wordt het Overijsselse openbaar vervoer een steeds aantrekkelijker alternatief voor de auto.”

maandag 23 oktober 2017

Keolis Nederland presenteert eerste nieuwe trein Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen

Treinreizigers op de treintrajecten Zwolle – Enschede en Zwolle – Kampen stappen vanaf 10 december 2017 in de gloednieuwe treinen van Keolis Nederland. De Zwitserse treinfabrikant Stadler bouwde hiervoor 16 elektrische Flirt-treinen in opdracht van Keolis Nederland. Emile Broersma, vice directeur Operations Keolis Nederland: "De treinen hebben een frisse eigentijdse uitstraling. Wie thuis is in Overijssel zal aan de verschillende silhouetten op de trein de verschillende steden die de trein vanaf 10 december aandoet herkennen".

De Flirt treinen die Keolis Nederland in opdracht van de provincie Overijssel vanaf 10 december inzet op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen zijn van alle moderne gemakken voorzien: wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen om de telefoon op te laden in de eerste en tweede klas, informatieschermen, een gelijkvloerse instap en een rolstoeltoegankelijk toilet. De tweede klas kenmerkt zich door een hoog niveau. Het verschil met de eerste klas is nauwelijks te zien. Wat opvalt zijn de glazen deuren en tussenpanelen die zorgen voor een zicht door praktisch de hele trein.

Emile Broersma: "In de treinen zijn camera’s aanwezig. Daarnaast reizen er altijd medewerkers Service & Veiligheid mee op onze treinen. Zij zijn er om de vragen van onze reizigers te beantwoorden, controleren vervoerbewijzen en grijpen in wanneer de situatie daar om vraagt. Deze gastheren en –vrouwen zorgen ervoor dat onze medewerkers en reizigers zich prettig en veilig voelen aan boord van onze treinen".

vrijdag 20 oktober 2017

Zwitserland wil leren van NS testdagen

Werknemers van Schweizerische Bundesbahnen (SBB) kwamen woensdag op bezoek bij ProRail en NS. De Zwitsers wilden een testdag voor meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven live meemaken, omdat zij plannen hebben om in 2025 ieder kwartier een trein te laten rijden. Nu rijdt er over het Zwitserse spoor elk half uur een trein tussen de grote steden .

Niet alleen de Zwitsers willen leren hoe wij meer treinen laten rijden over het Nederlandse spoor. Ook de collega's van de Deutsche Bahn en Danske Statsbaner hebben veel interesse. In Duitsland rijden nu twee of drie treinen per uur over het spoor. Voor na 2020 zijn er plannen om tussen Dortmund en Keulen ieder kwartier een trein te laten rijden. De Danske Statsbaner kijkt ook mee. In Denemarken rijden de treinen ieder halfuur. Stoptreinen rond Kopenhagen rijden elke tien minuten. DSB focust zich niet op een verdere frequentieverhoging, zij richten zich nu op het verkorten van de reistijd.

Sinds de jaren negentig rijden NS-treinen tussen de grote stations elk kwartier. Regionale vervoerders, zoals Arriva, rijden vaak ook al kwartiersdiensten zoals tussen Dordrecht en Geldermalsen en tussen Arnhem en Winterswijk. Vanaf 10 december rijdt de NS-Intercity tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven elke tien minuten. De volgende spoorlijn waar NS en ProRail meer treinen willen laten rijden, is tussen Schiphol – Arnhem – Nijmegen. Wanneer dat gerealiseerd kan worden is nog niet bekend.

Ov-reiziger mag achteraf betalen

NS gaat een nieuwe manier van reizen testen, waarmee het niet meer nodig is om saldo op je OV-chipkaart te laden. Met NS Flex reis je met je OV-chipkaart in het hele OV, maar betaal je met een factuur achteraf. Met een app kunnen reizigers opties aan- en uitzetten. Zo kun je onderweg upgraden naar de eersteklas of maandelijks je abonnement aanpassen aan je actuele reisgedrag.

Met NS Flex kunnen reizigers straks in bus, tram, metro en trein reizen, maar ook hun fiets stallen of een OV-fiets huren. In de toekomst kunnen daar nog andere diensten aan worden toegevoegd, zoals gebruik van een huurauto of een taxi. Reizigers krijgen direct inzicht in hun reisgegevens en kunnen hun reiskosten dus goed in de gaten te houden. Aan het einde van de maand worden de gemaakte kosten afgeschreven.

De proef start nog dit jaar met een kleine groep testreizigers. De ervaringen van deze reizigers, maar ook die van collega’s en van vertegenwoordigers van verschillende consumentenorganisaties, worden gebruikt in de doorontwikkeling van NS Flex. NS wil het nieuwe reizen in de loop van 2018 gefaseerd aanbieden aan reizigers.

NS werkt samen met andere vervoerders en Translink aan nieuwe manieren van betalen in het OV. Zo kunnen reizigers kiezen wat het beste bij hen past. Wie niet achteraf wil betalen, kan zonder NS Flex gewoon op saldo blijven reizen.

NS Flex wordt zonder abonnement beschikbaar voor een eenmalig bedrag van tien euro, inclusief een OV-chipkaart. Het is aan te vullen met een abonnement, bijvoorbeeld voor korting tijdens daluren.

HTM verlaagt snelheid trams voor veiligheid en comfort

Om reizigers blijvend veilig en comfortabel te laten reizen verlaagt HTM de snelheid van trams naar 40 kilometer per uur op het traject Scheveningseweg in Den Haag. Het bedrijf waarschuwt dat het tramverkeer in de toekomst wellicht moet worden stilgelegd om ongelukken te voorkomen.

Normaal rijden de trams van lijn 1 op de Scheveningseweg 50 kilometer per uur. Dit kan niet meer omdat de trams dan gaan slingeren. Het spoor is niet recht meer vanwege verzakkingen in de tientallen jaren oude constructie eronder die ernstig is verzwakt. Ook het wisselcomplex op de kruising van de Teldersweg met de Scheveningseweg is hard aan vervanging toe. HTM controleert voortdurend of de trams nog veilig kunnen blijven rijden op de lagere snelheid. HTM verwacht dat het spoor bij verdergaande slijtage aan eind van het derde kwartaal 2018 niet meer veilig is voor het vervoeren van reizigers.

Binnenkort neemt de gemeente Den Haag een besluit over de wijze van aanpak bij het vernieuwen van dit deel van tramlijn 1. Het vervangen van dit soort omvangrijke spoorcomplexen is namelijk niet eenvoudig en kost veel tijd. De buitenlandse spoorfabrikant van HTM heeft wereldwijd vele klanten. Hun orders worden ingepland in een strak productieschema waar HTM geen invloed op heeft. Het fabriceren, leveren en installeren van het nieuwe wisselcomplex, de kilometers spoor en aanverwante constructies vergt een tijdpad van minimaal een jaar. Daarna volgt de testfase om te controleren of alles veilig is en goed functioneert. Het bedrijf hoopt daarom op spoedige besluitvorming door de gemeente Den Haag om de vervanging tijdig te kunnen realiseren.

donderdag 19 oktober 2017

Tijdelijk geen toeslag IC Direct in daluren

De toeslag van de IC Direct verdwijnt binnenkort tijdelijk in de daluren. Daarmee komt het Ministerie van Infrastructuur en Milieu tegemoet aan de wensen van de consumentenorganisaties.
De consumentenorganisaties in het Locov, waaronder Rover, adviseerden al eerder positief over het voorstel van het ministerie om het boetebedrag terug te geven aan de reiziger in de vorm van een teruggave van 100 euro voor de houders van een toeslagabonnement voor de IC direct en een tijdelijke afschaffing van de toeslag buiten de spitsuren. In de spits zou het toeslagvrij maken van de IC Direct de toch al erg drukke treinen veel te vol maken. En NS heeft op korte termijn geen mogelijkheden om de IC direct-treinen te verlengen.

woensdag 18 oktober 2017

Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen

De eerste testdagen met de tienminutentrein zijn soepel verlopen. Sinds september kunnen reizigers op woensdagen elke tien minuten een Intercity nemen tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Zoals gepland, hadden reizigers deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten. Ook was het minder druk op de perrons. 90% van de reizigers is positief over de test met de tienminutentrein. Dat blijkt uit onderzoek onder 1300 treinreizigers dat onderzoeksbureau Citisens in opdracht van NS uitvoerde. 56% van de reizigers geeft aan zich niet meer bezig te houden met vertrektijden als de Intercity iedere tien minuten rijdt. Ze gaan dan gewoon naar het station. Hoewel het nog te vroeg is voor conclusies, zijn de eerste resultaten positief.

Ook reizigers die een deel met de sprinter reizen zijn met 85 procent opvallend positief, ondanks het feit dat de tienminutentrein nog niet overal goed aansluit. Andere opvallende resultaten uit het onderzoek: 57 procent van de reizigers vind dat zij vaker een zitplaats hebben en 31 procent vindt dat dit hetzelfde is gebleven. 76 procent van de reizigers ervaart meer flexibiliteit en 70 procent neemt makkelijker een trein eerder of later. NS en ProRail zijn blij dat de test bij reizigers goed bevalt. Door elke tien minuten een Intercity te rijden, verandert ook de aansluiting en de overstap op bus of tram. Hoe dat uitpakt laten deze resultaten nog niet zien en moet blijken als in december de tienminutentrein elke dag gaat rijden.

Een team van NS en ProRail monitort de test nauwlettend. Doel van de testdagen is om te zien of het plan met zes treinen per uur, in de praktijk ook zo werkt. Ook in de spits met grote reizigersaantallen. Ook wilden we de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden testen, bijvoorbeeld bij stroringen of slecht weer.

De tienminutentrein rijdt ’s woensdags van 7.00 tot 19.00 uur. Dat zijn in totaal 144 Intercity’s. Mede dankzij de inzet van de medewerkers lukt het om volgens een vast ritme- elke tien minuten - te rijden. Net zoals op gewone dagen, is er tijdens de testdagen ook wel eens een verstoring of incident geweest. Tijdens de testdagen hadden we onder meer te maken met storm, spoorlopers, een vermoedelijke aanrijding (wat loos alarm bleek), een wisselstoring en een defecte trein. Ondanks dat lukte het om gemiddeld 141 van 144 Intercity’s te rijden, een uitvalpercentage van ongeveer 2%, wat vergelijkbaar is met het landelijke gemiddelde. Daarbij is het tot dusverre gelukt om verstoringen goed te kunnen afhandelen en om snel weer terug komen in het 10-minuten-ritme. Dankzij het grotere aantal treinen, was de impact van de verstoringen voor reizigers kleiner dan op normale dagen.

Metropoolregio krijgt eerste nachtmetro van Nederland

Vanaf eind 2017 rijden de RET-metrolijnen in de weekenden een uur langer door. Eind 2017 start een pilot met de nachtmetro in de Rotterdamse regio. De RET metrolijnen rijden een jaar lang in de weekenden een uur langer door. Inwoners uit de regio kunnen na bioscoop-, theater- of restaurantbezoek met de metro naar huis. De proef die een jaar duurt en de eerste nachtmetro van Nederland is, is een initiatief van de  gemeenten Rotterdam, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Capelle aan den IJssel. De RET verwacht per weekend ruim 1.000 extra passagiers te vervoeren.

Op vrijdag- en zaterdagavond zitten de laatste metro’s voller dan op doordeweekse avonden. De gemeenten uit de regio verwachten dan ook dat een uur langer doorrijden voorziet in een behoefte bij de reiziger. Zo hoeven bijvoorbeeld concert- en theaterbezoekers zich niet meer te haasten om met de metro thuis te komen. Bovendien past een nachtmetro bij het stedelijke en metropolitane karakter van de regio, geeft het een extra impuls aan het uitgaansleven en laten meer inwoners de auto staan.
De pilot met de nachtmetro start op 29 december 2017 en duurt een jaar. De RET werkt de komende tijd de exacte dienstregeling van de metrolijnen verder uit en zal de reizigers tijdig informeren over deze uitbreiding. Reizigers betalen hetzelfde reguliere tarief als overdag.

De nachtmetro is een aanvulling op het huidige nachtvervoer met de BOB-bus. Gedurende de proef van een jaar bekijken de metropoolregio-gemeenten of de nachtmetro een structureel karakter krijgt.
De pilot nachtmetro is een initiatief van de gemeenten Rotterdam, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Capelle aan den IJssel. De gemeenten financieren de proef, die circa 530.000 euro kost, gezamenlijk. De nachtmetro rijdt op alle RET-metrolijnen, maar op lijnen B en E op ingekorte trajecten. Zo rijdt lijn E tussen Slinge en Pijnacker-Zuid en rijdt lijn B tussen Nesselande en Schiedam-Centrum. Het traject van de Hoekse Lijn is nog niet klaar en is daarom niet meegenomen in de pilot.

dinsdag 17 oktober 2017

RAR pleit voor Amsterdams metronet zonder extra overstappen

De reizigersadviesraad (RAR) pleit ervoor om de huidige metroverbindingen in Amsterdam te handhaven en wijst het voorstel van GVB, waarbij vaker dan nu tussen metro's moet worden overgestapt, met klem af.

Op 17 oktober behandelt de raad van de vervoerregio Amsterdam een voorstel over de toekomstige lijnvoering van de metro wanneer de Noord/Zuidlijn aan dit net wordt toegevoegd in juli 2018. Het GVB heeft de voorkeur om in dit metronet de verbinding Amsterdam Zuid - Amstelstation – Amsterdam Centraal te schrappen. Reden is om op die manier op andere lijnen, zoals ringsneltram 50 en de Geinlijn, een hogere frequentie dan nu te kunnen rijden en te voorkomen dat metrolijnen op elkaars traject moeten invoegen.

Designers en NS werken samen om treinreizen te vernieuwen

NS wil het reisplezier van de reiziger nu en in de toekomst verbeteren. Eerder dit jaar hebben zij designers uitgedaagd om ideeën te ontwikkelen zodat reizigers meer keuze hebben hoe ze hun reistijd benutten. Vier concepten zijn doorontwikkeld en kunnen in oktober door reizigers zelf getest worden in treinen op weg naar Dutch Design Week.

Deze designuitdaging is onderdeel van de meerjarige samenwerking van Dutch Design Foundation (organisator van de Dutch Design Week) en de NS onder de noemer What if Lab, die in 2016 is gestart. Hierin worden ontwerpers betrokken bij actuele vraagstukken uit het bedrijfsleven. Dit jaar staat in What if Lab x NS het beter kunnen benutten van reistijd centraal. Per dag reizen ruim 1 miljoen mensen met de trein. Om aan de behoefte van reizigers te blijven voldoen heeft NS designers gevraagd ontwerpen te ontwikkelen waardoor reizigers hun reistijd in een aangename reisomgeving zo optimaal mogelijk kunnen besteden, zowel individueel als in relatie tot medereizigers’

De volgend vier ontwerpen worden getest in treinen tijdens de Dutch Design Week op de trajecten Amsterdam – Eindhoven en Den Haag – Eindhoven. Kijk voor tijden op de website van DDW. Aan de hand van de resultaten van deze experimenten bepaalt de NS of en hoe de ontwerpen gerealiseerd gaan worden.


maandag 16 oktober 2017

Cityline gaat door

Assenaren kunnen volgend jaar gebruik blijven maken van het stadsvervoer CityLine. De gemeente Assen stelt hiervoor jaarlijks ruim 520.000 euro beschikbaar. Cityline is op dit moment onderdeel van de aanbesteding publiek vervoer. Begin volgend jaar wordt duidelijk welke vervoersbedrijf verantwoordelijk wordt voor het stadsvervoer. Op dit moment maken wekelijks tussen de 900 en 1000 Assenaren gebruik van de Cityline. Van de reizigers beschikt 40% over een pas voor Wmo vervoer. Zij reizen tegen een gereduceerd tarief.

In overleg met de vervoerder wil de gemeente de promotie van Cityline intensiveren zodat het aantal reizigers verder toeneemt. Ervaring uit andere steden leert dat het vaak meerdere jaren duurt voordat een nieuw vervoersconcept voldoende reizigers trekt. Sinds december vorig jaar rijdt Cityline in bijna alle wijken van Assen. Met deze nieuwe manier van vervoer wilde de gemeente het verdwijnen van de stadsbussen opvangen en Assen bereikbaar houden voor mensen die niet beschikken over eigen vervoer. In veel gevallen is Cityline een goed en goedkoper alternatief voor de Wmo taxi. Een groot aantal Assenaren heeft inmiddels kennisgemaakt met deze nieuwe vorm van stadsvervoer. Na een aarzelende start steeg in de tweede helft van 2016 het aantal reizigers naar ongeveer 1000 per week.

Uit een evaluatie blijkt dat Assenaren tevreden zijn over het reizen met Cityline. Ze zijn met name positief over de professionaliteit van de chauffeurs en de goede uitvoering van de dienstregeling.

vrijdag 13 oktober 2017

Syntus gaat verder als Keolis Nederland


Vorig jaar kondigde Syntus aan op weg te zijn naar Keolis Nederland. Dit vond plaats door Keolis Group aan het merk toe te voegen en de onderneming nadrukkelijk als onderdeel van de Keolis Group te presenteren. Met ingang van 9 oktober gaat Syntus definitief verder als Keolis Nederland.

Het merk Syntus verdwijnt niet helemaal. Op corporate niveau zal men de naam Keolis Nederland blijven voeren, maar in de huidige contracten blijven zogenaamde submerken bestaan. In Almere gaat de organisatie als Keolis Nederland rijden onder het merk allGo en op het traject Zwolle-Enschede-Zwolle-Kampen onder het merk voor de spoorlijnen in Overijssel.
 

donderdag 12 oktober 2017

Gouden Green Award certificaat voor de nieuwe IJveren

De nieuwe IJveren, IJveer 60 en IJveer 61, hebben het Green Award milieukeur ontvangen. Sinds dit jaar komen ook passagiersschepen, waaronder veerponten, in aanmerking voor dit milieukeur. Green Award certificeert binnenvaartschepen die hoog presteren op het gebied van kwaliteit en veiligheid, en erkent daarmee een schonere binnenvaart. De nieuwe IJveren worden daarmee gezien als ‘groener’ en dus beter voor het milieu. Een mooie opsteker dus!
 
Het Green Award duurzaamheidscertificaat kent drie certificeringsniveaus: goud, zilver en brons. Hoe beter de schepen presteren en hoe meer punten ze scoren op de beoordelingscriteria, hoe hoger de beloning. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar energiebesparende technieken, schonere motoren, brandstofverbruik en het scheepsmilieuplan. De nieuwe IJveren hebben gelijk het goud binnengehaald.

IJveer 60 werd op 31 oktober 2015 in de vaart genomen en IJveer 61 op 20 maart 2016. Deze grotere en schonere ponten worden ingezet op de drukste IJverbinding, Centraal Station – Buiksloterweg v.v. Ze kunnen per pont ongeveer 70 personen meer per vaart overzetten. 

woensdag 11 oktober 2017

Regeerakkoord 2017: voor- en nadelen voor de OV-reiziger

Duurdere bus- en treinkaartjes maar wel investeringen: het nieuwe regeerakkoord kent de nodige plus- en minpunten voor de OV-reiziger. Rover zet de belangrijkste op een rij:

Rover heeft in haar visie Ordening begint met Regie aangeven dat vroegtijdig moet worden begonnen met het uitwerken van de nieuwe hoofdrailnetconcessie. De nieuwe coalitie is het met Rover eens dat trein en regionaal OV moet worden geïntegreerd. Ze schrijft: “Om tot een regionaal geïntegreerd aanbod van trein, tram/metro en bus te komen worden meer sprinterdiensten op het hoofdrailnet toegevoegd aan regionale OV-concessies”. Dat zou onder andere in Noord-Nederland en Twente het geval kunnen zijn.

De BTW op het trein- en buskaartje gaat van 6 naar 9 procent. Een OV-reis wordt dus duurder en daar staat geen compensatie tegenover. Sterker nog, de koffie en het croissantje voor onderweg krijgen te maken met dezelfde prijsverhoging. Dagelijkse benodigdheden zullen door het kabinet zwaarder worden belast. Duurzaam vervoer is noodzakelijk, voor het milieu en om Nederland bereikbaar te houden. Rover vindt deze prijsverhoging in het OV dan ook zeer onverstandig.

‘Noord-Nederland heeft snellere treinverbinding met Randstad nodig’

De reistijd tussen Groningen en Amsterdam moet sneller: van twee uur naar anderhalf uur. Dat is nodig om de economie in Noord-Nederland sterker te maken. Verder moet er vanaf Groningen Airport Eelde nog een verbinding komen met een internationaal vliegveld, naast de huidige verbinding met Kopenhagen. Het zijn twee aanbevelingen uit een rapport van de Sociaal-Economische Raad (SER) van Noord-Nederland, dat op 4 oktober werd gepresenteerd.

'Het kennisnetwerk Groningen, de stormachtige ontwikkeling van Groningen als ICT-stad, het ontstaan van de 'datazone' Amsterdam-Groningen-Eemshaven heeft van Groningen een economisch knooppunt van nationale betekenis gemaakt', aldus de SER in het rapport. Een snelle trein naar Amsterdam is daarom van cruciaal belang. Het zal ook de druk op de Randstad verminderen, omdat een snelle verbinding meer mogelijkheden biedt voor wonen in het westen en werken in het Noorden, of andersom. De SER pleit ook voor een snellere verbinding naar Bremen en Hamburg. Dat zal volgens het adviesorgaan 'het vestigingsklimaat voor bedrijven in Noord-Nederland verbeteren'.

Gedeputeerde Fleur Graper-van Koolwijk, die het SER-rapport in het provinciehuis in ontvangst nam, vindt de oproep tot verkorting van de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad terecht. Ze pleit voor het gebruikmaken van de bestaande treinverbindingen en het verbeteren daarvan, door nieuwe technieken in te zetten. Op dit moment worden de stations in Groningen, Assen en Zwolle aangepakt, om treinen beter op elkaar aan te laten sluiten en zijn er plannen voor een nieuw spoor bij Hoogeveen, dat ervoor moet zorgen dat treinen op dat gedeelte van het traject sneller kunnen gaan rijden.

dinsdag 10 oktober 2017

Rover: Amsterdam Zuid goed aanpakken

Een goed gebouwd station Amsterdam Zuid kan veel knelpunten in het openbaar vervoer in Amsterdam en de Randstad oplossen. Amsterdam Centraal barst uit zijn voegen. Dat geldt zowel voor het station zelf als voor het stationsplein waar trams, bussen, fietsers en voetgangers elkaar in de weg zitten. Amsterdam heeft dringend behoefte aan een groot en aangenaam tweede station.

Vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden en Schiphol is Amsterdam Zuid veel beter bereikbaar dan Amsterdam Centraal. De Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse metro sluit straks op station Amsterdam Zuid aan op de treinen van NS. Daardoor zal de binnenstad van Amsterdam vanuit de Randstad via Amsterdam Zuid veel sneller bereikbaar worden dan via Amsterdam Centraal.

Er zijn serieuze plannen om de Noord-Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp. Dat zou het nuttig effect van de Noord-Zuidlijn aanzienlijk vergroten en Schiphol een rechtstreekse verbinding met de Amsterdamse binnenstad bieden.

maandag 9 oktober 2017

NOOK verkort treinreis Amsterdam-Berlijn met 35 procent

Drie studenten aan de Universiteit Twente ontwikkelden de NOOK, een innovatief nieuw vervoermiddel dat de reistijd per spoor tussen Amsterdam en Berlijn met 35 procent verkort.

De studenten combineren nieuwe technologieën die het mogelijk maken dat een treinreiziger alleen nog maar stopt op het eindstation, in plaats van de gebruikelijke stops op elk tussengelegen eindstation. De studenten presenteerden de NOOK tijdens het internationale bereikbaarheidscongres in de Grolsch Veste.

UT-studenten Werner Schouten, André van Gorp en Varun Sudhakar ontwikkelden het idee tijdens Create Tomorrow, een jaarlijks terugkerende studenten denktank. Ze bedachten hoe je een trein in virtueel gekoppelde compartimenten op kunt delen waardoor ieder compartiment uitsluitend stopt op het eindstation van het desbetreffende compartiment. Door de combinatie van een viertal gloednieuwe technologieën, klaar voor gebruik, is het mogelijk voor een compartiment om zich op zeer kleine afstand van een ander compartiment voort te bewegen. Zo is een fysieke verbinding tussen compartimenten niet meer noodzakelijk en opent dit de deuren naar een revolutie op het spoor.

Werner Schouten, student Advanced Technology: “Tijdens mijn studie leer ik onder andere om bestaande technologieën op creatieve manieren in te zetten. Wetenschappers richten zich doorgaans vooral op hun eigen niche in hun eigen discipline. Wij kijken juist veel abstracter om zo bruikbare technologieën met elkaar te verbinden tot een innovatieve mix met hoge potentie’.

Op het internationale bereikbaarheidscongres presenteren de studenten de NOOK aan een delegatie van de NS, Deutsche Bahn en regionale experts op het gebied van treinvervoer. De studenten zoeken een partij die het plan voor de NOOK samen met hen wil realiseren, het liefst op korte termijn.

vrijdag 6 oktober 2017

Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor

NS en ProRail breiden het aantal geltreinen uit om herfsthinder voor reizigers te beperken. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. Zo maken ze de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. Het aantal geltreinen is dit jaar uitgebreid van 10 naar 12. Vanaf 9 oktober gaan ze weer rijden.

Nu de bladeren weer van de bomen vallen, kunnen de sporen glad worden, vooral als er ook sprake is van regen of mist. Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden. Ook kunnen gladde sporen ervoor zorgen dat de wielen van de trein beschadigd raken, waardoor deze treinen naar de werkplaats moeten voor reparatie. NS heeft extra medewerkers achter de hand om – indien nodig in ploegendiensten – deze wielen te repareren. Een typische Hollandse oplossing voor het Hollandse weer? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in Ierland en Groot-Brittannië.

De geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden (bekijk de vlog). ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPRS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Vier andere treinen zet ProRail klaar op strategische locaties - Eindhoven, Roosendaal en twee in Amersfoort 2x -in het land en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig.

Vooral door het slippen bij het remmen beschadigen de wielen. Deze moeten dan snel naar de werkplaats voor reparatie. Het gevolg is dat deze treinen tijdelijk niet kunnen rijden, wat zorgt voor kortere treinen of een langere reistijd voor reizigers. NS heeft op diverse plaatsen in het land werkplaatsen waar wielen weer rond kunnen worden geslepen. NS heeft extra medewerkers ingezet om de treinen snel terug op het spoor te krijgen.

Naast het rijden van geltreinen, zijn in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Dit is aangepast in de reisplanner van NS.

Naast de genoemde maatregelen zorgt ProRail er ook voor dat bomen gesnoeid worden en dat er extra storingsploegen paraat staan bij bijvoorbeeld verwachte storm. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail klaar om eventuele bomen en takken van het spoor te halen.

donderdag 5 oktober 2017

Provincie Noord-Holland al 3 jaar de beste OV-opdrachtgever van het land

De reizigerswaardering wordt jaarlijks gemeten met een grootschalig landelijk klanttevredenheidsonderzoek door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. De reizigers in de provincie Noord-Holland beoordeelden het openbaar busvervoer in 2016 wederom met een 7,7.

De provincie Noord-Holland is opdrachtgever voor het openbaar busvervoer in de concessiegebieden Gooi en Vechtstreek, Haarlem/IJmond en Noord-Holland Noord. Reizigers van alle gebieden laten weten tevreden te zijn met de geboden kwaliteit en diensten.

Gedeputeerde Elisabeth Post (Mobiliteit): “Al 3 jaar waarderen reizigers het busvervoer in onze provincie als beste, reden om trots te zijn! De provincie werkt continu aan een aantrekkelijk busvervoer dat aansluit bij de behoefte van de reizigers. Ik zie dit rapportcijfer als een bevestiging dat we het goed doen, maar de provincie wil blijven verbeteren. Wij willen niet alleen meer tevreden reizigers, wij willen ook meer reizigers in de bussen van Noord-Holland. Daarom investeren wij continu in het busvervoer.”

In Noord-Holland Noord en Gooi en Vechtstreek sluit het aanbod van het openbaar busvervoer goed aan op de behoefte van reizigers. In deze gebieden werd in 2016 meer gebruik gemaakt van de bus. In het gebied Haarlem/IJmond is wel een daling te zien. De voornaamste oorzaken hiervoor waren de sluiting van de Velsertunnel gedurende 9 maanden en de langdurige werkzaamheden aan de vrije busbaan tussen Velsen en IJmuiden.

De absolute punctualiteit van het busvervoer is wederom goed. Meer dan 85% van de bussen rijdt op tijd, iets meer dan de gestelde norm. ‘Op tijd’ betekent dat de bus ten opzichte van de dienstregeling niet meer dan 60 seconden te vroeg is vertrokken of minder dan 180 seconden te laat.

Van reizigers is ook gevraagd hoe veilig zij zich voelen in het openbaar vervoer. Uit de hoge cijfers die busreizigers hiervoor hebben gegeven blijkt dat er een positief gevoel bij de veiligheid is in de bussen in Noord-Holland. Het aantal meldingen van incidenten is in 2016 9% gedaald ten opzichte van 2015, in totaal 330.

In regio’s waar niet voldoende reizigers voor regulier busvervoer zijn, vormen buurtbussen een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoernetwerk. In 2016 reden buurtbussen in 11 regio’s in Noord-Holland. De buurtbussen worden gereden door vrijwilligers uit de betreffende regio’s. De buurtbusverenigingen ontvangen jaarlijks subsidie van de provincie Noord-Holland. Alle buurtbuslijnen dienen te voldoen aan de minimumnorm van 400 reizigers per maand (per bus). In 2016 voldeden alle buurtbuslijnen aan deze norm en is er een stijging geweest in het aantal reizigers.

CrossCycle-app maakt fietsen comfortabeler

Tilburg gaat op proef de CrossCycle-app uitproberen. Als een fietser een kruispunt nadert, krijgt de verkeersinstallatie een seintje. Daardoor kan het stoplicht op het juiste moment op groen springen.

De stoplichten waar de proef gaat lopen, staan op de Burgemeester Brokxlaan, bij de kruispunten met de Gasthuisring en de Jan Heijnstraat. De app is ontwikkeld met de provincie Noord-Brabant en het bedrijf Dynniq. Er is al een vergelijkbare app voor voetgangers, de CrossWalk-app.

Met de app 'ziet' de verkeersinstallatie de fietser aankomen. Vervolgens wordt gekeken of de groentijd van de fietser verlengd kan worden of dat de fietser eerder groen kan krijgen. Als het systeem een groep fietsers signaleert, krijgt de groep prioriteit op het overige verkeer. De telefoon blijft ondertussen gewoon veilig in de jas of tas. Wel krijgt de fietser via een knipperend verkeerslicht langs het fietspad de bevestiging dat de fietser is gezien en dat de verkeersregeling daar rekening mee houdt.

De proef wordt gefinancierd door de provincie Noord-Brabant en het programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De CrossCycle-app past naadloos binnen de Mobiliteitsaanpak 2040, waarin aandacht is voor het gebruik van innovatieve technieken en de focus ligt op langzaam verkeer, zoals voetgangers en fietsers.

De app is geschikt voor Android toestellen en gratis te downloaden via de Play Store.

woensdag 4 oktober 2017

Deelfietsverhuurders in Amsterdam moeten binnen drie weken hun fietsen verwijderen

Deelfietsaanbieders in Amsterdam krijgen drie weken de tijd om hun deelfietsen in de stad te verwijderen. Als er na die termijn nog deelfietsen staan gaat de gemeente ze zelf weghalen.

Dat betekent wellicht het einde van bedrijven als oBike, Flickbike en Donkey Republic. Zij verhuren deelfietsen veelal met behulp van apps en slimme sloten.

Begin augustus kondigde Amsterdam aan te gaan optreden tegen de commerciële deelfietsen in de stad. Die leggen een te grote druk op de schaarse openbare ruimte. Daarop heeft de gemeente de aanbieders laten weten bestuursdwang te willen toepassen wegens handelen in strijd met artikel 2.50 van de APV. Dit artikel verbiedt het aanbieden van deelfietsen in de openbare ruimte met als doel deze commercieel te verhuren.

dinsdag 3 oktober 2017

NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity


In de zomer van 2016 heeft NS 79 nieuwe Intercity’s besteld bij fabrikant Alstom. Sindsdien is er hard gewerkt aan het ontwerp van de trein, in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers. Vandaag presenteert NS de mockup van de nieuwe Intercity, een schaalmodel op ware grootte die een goede indruk geeft hoe de trein er straks uit gaat zien en wat reizigers kunnen verwachten in de nieuwe Intercity.

Nadat het definitief ontwerp is vastgesteld wordt een serie testtreinen gebouwd om verschillende tests uit te voeren in binnen- en buitenland. Ondertussen worden duizenden monteurs, conducteurs, technici en machinisten opgeleid om vanaf 2021 de trein stapsgewijs te kunnen introduceren.

Bijna 6 miljoen personen raadplegen reisplanners 9292 en NS in augustus

In augustus 2017 hebben meer dan 5,8 miljoen personen gebruik gemaakt van de reisplanners 9292 en NS (5.871.000 personen, 41% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder). NS alleen bereikt met haar reisplanner app en website al 4,6 miljoen personen (32%). Dit bereik ligt hoger dan dat van 9292 (3,0 miljoen personen, 22%).

In GfK DAM zijn meer dan 300 achtergrondskenmerken beschikbaar voor de gebruiker, waardoor het ook mogelijk is om het bereik en de verhouding tussen de reisplanners voor verschillende doelgroepen te analyseren. Zo blijkt dat in de groep personen zonder auto in augustus 42 procent de NS en 32 procent de 9292 reisplanner heeft geraadpleegd. Ook mensen woonachtig in sterk tot zeer sterk stedelijk gebieden gebruiken deze planners relatief vaak. Opvallend is dat het bereik van beide merken onder scholieren en studenten even hoog ligt maar dat 9292 vaker door hen wordt geraadpleegd.

maandag 2 oktober 2017

Overweldigende drukte bij Open Dag NS Onderhoudsbedrijf Maastricht

600 stukken Limburgse vlaai stonden zaterdag klaar voor de gasten, maar al na een paar uur waren ze allemaal op. Een van de signalen hoe verrassend druk het was bij de open dag. In totaal zijn er ruim 10.000 bezoekers komen kijken.

Zaterdag zette het vernieuwde onderhoudsbedrijf in Maastricht de deuren open. En dit leverde boven verwachting veel bezoekers op, waarbij vooral veel gezinnen met kinderen een kijkje kwamen nemen. De laatste open dag dateert van 2011, dus de liefhebbers hebben alweer even moeten wachten. Dat er duizenden bezoekers waren toont aan hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in treinen en hun onderhoud.

Er waren verschillende activiteiten georganiseerd door de medewerkers zelf. Zo waren er vele medewerkers vrijwillig aanwezig om hun werk toe te lichten om zo familie, vrienden en veel andere geinteresseerden eens te laten zien waar ze werken en wat ze doen. Verspreid over het onderhoudsbedrijf stonden verschillende type treinen tentoongesteld, waaronder de nieuwe sprinter, een VIRM en De Kameel. Alle kinderen konden na het bezichten van de treinen hun lol op bij de suikerspinnenkraam, ballonnenvouwer en verschillende activiteiten van Supporter van Bewegen.

Voor iedereen was er een hapje en drankje te verkrijgen en als herinnering aan de leuke dag kregen bezoekers een foto mee waarop ze poseren voor het scherm met 'Groeten uit Maastricht'.

Alle opbrengsten van de verkoop van oude treinonderdelen zoals koersrollen en remsystemen gingen naar het goede doel Kans Centraal.

NS werkt op 30 strategische plaatsen in Nederland aan het onderhoud. In totaal zijn er 5 onderhoudsbedrijven voor groot onderhoud binnen NS, één revisiebedrijf waar treinen worden gereviseerd en verschillende servicebedrijven met een wegenwachtfunctie.

In Maastricht worden onder andere de VIRM, DDAR en de nieuwe Sprinter onderhouden. Voor het onderhoud van de nieuwe Sprinter is een compleet nieuwe hal gebouwd om dit onderhoud veiliger en sneller te kunnen doen. Deze splinternieuwe onderhoudshal is gisteren geopend en was uiteraard vandaag ook te bezichtigen. Deze hal heeft speciale bordessen om onderhoud te doen bovenop de trein. De techniek van de nieuwe sprinters zit namelijk bovenop de trein om een gelijkvloerse instap te kunnen faciliteren. De totale investering van € 25 miljoen geeft ook de medewerkers weer baangarantie voor de komende jaren.

De reiziger centraal bij betalen voor OV: zes concrete voorstellen

Hoge instapkosten, stress over in- en uitchecken, moeizame processen om een kaart aan te schaffen of te veel betaald geld terug te krijgen: bij de invoering stuitte de OV-chipkaart op veel weerstand. Inmiddels stijgt de tevredenheid over de OV-chipkaart, maar daar zijn veel herstelwerkzaamheden achteraf voor nodig geweest.

Nu er door contactloze bankpassen en mobiele telefoons nieuwe technologische mogelijkheden ontstaan, ligt er een kans om OV-betalen veel klantvriendelijker te maken. Niet alleen maakt dat diens reiservaring prettiger, laagdrempelig Openbaar Vervoer zorgt ook voor minder files en betere bereikbaarheid in Nederland. Op donderdag 28 september presenteerde het Expertisecentrum OV-betalen tijdens het Symposium Gebruiksgericht OV-betalen aan de TU Delft, zes concrete projecten om OV-betalen in de toekomst te verbeteren op een manier waarbij de reiziger centraal staat. 

“De OV-chipkaart is te veel vanuit het belang van de vervoerders ontwikkeld. Er is gekeken naar wat er technisch kon en heel weinig naar wat de reiziger wilde”, stelt Jasper van Kuijk, onderzoeker van de TU Delft. “Het gevolg daarvan is dat je nu op stations moet uit- en inchecken zodra je van vervoerder wisselt, terwijl je vroeger maar één kaartje of abonnement nodig had. Daarnaast moeten mensen hoge instapkosten betalen, wat voor incidentele reizigers een hoge drempel is. Zeker in de eerste jaren ervoeren mensen veel stress over het vergeten uit te checken; allemaal factoren die de reisbeleving in de ogen van de reiziger niet aangenamer maakten, en die een onnodige drempel opwerpen om over te stappen van de auto naar het OV”, aldus Van Kuijk.

“Wat zich wreekte bij de invoering OV-chipkaart is dat er geen duidelijke ‘regisseur’ was, een rol die in landen met succesvolle OV-betaalsystemen is ingevuld door de overheid of een ‘vervoersautoriteit’. Daardoor werd de invoering van de OV-chipkaart in Nederland een stroperig proces en raakte het belang van de reiziger in de verdrukking.” Van Kuijk ontwikkelde de afgelopen jaren met afstudeerders en onderzoekers voorstellen voor een vorm van OV-betalen die vooral uitgaat van het perspectief van de reiziger, en presenteerde op 28 september de resultaten op het Symposium Gebruiksgericht OV-betalen.

“We hebben bijvoorbeeld een herontwerp gemaakt voor ‘open betaalgrenzen’ (stations met palen) dat in een veldtest het aantal gemiste uitchecks met een derde verminderde, en manieren verkend om gesloten betaalgrenzen (poorten) vriendelijker, duidelijker én sneller te maken. Nu gaan poorten open als je incheckt, maar het omgekeerde is veel vriendelijker: ze staan altijd open, maar gaan dicht als je niet incheckt. Daarnaast presenteerden we oplossingen voor internationale reizigers, voor wie de huidige OV-chipkaart heel ondoorgrondelijk is. Dat is slecht voor het toerisme, en dus de Nederlandse economie”, aldus Van Kuijk.

“Afstudeerder Chris Meeuwsen heeft gekeken naar het gebruik van de bankpas als betaalmiddel, wat hij vooral een kansrijke oplossing acht voor incidentele en nieuwe reizigers. Een andere afstudeerder van het expertisecentrum, Shen-Kao Cheng, presenteerde zijn ontwerpvisie voor gebruiksgericht betalen met je mobiele telefoon. Translink heeft al aangegeven zijn ontwerp te willen implementeren; testgebruikers bleken het zeer hoog te waarderen.

Het Symposium Gebruiksgericht OV-betalen vond op donderdag 28 september plaats bij de Faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Vervoerders, systeembouwers, consumentenorganisaties, overheden, leveranciers en toezichthouders komen samen om te praten over de toekomst van OV-betalen, onder leiding van het Expertisecentrum OV-betalen van de TU Delft.

Het Expertisecentrum OV-betalen is de opvolger van het eerdere OV-chipkaart Afstudeerlab. In de diverse projecten is - met steun van ClickNL (een agentschap van Economische Zaken) - samengewerkt met partijen als NS, RET, GVB, Connexxion, Translink, Thales, Schiphol en KLM. De gebruiksgerichte ontwerpvoorstellen zijn gebaseerd op uitgebreid veldonderzoek in Nederland, maar ook in het buitenland, o.a. in Hong Kong, Londen, Oslo, Denemarken, Tokyo en Chicago. De inzichten daaruit vormden de basis voor ontwerpvoorstellen die werden uitgewerkt in samenwerking met reizigers en de vervoerssector. Het Expertisecentrum OV-betalen is opgericht en wordt geleid door Jasper van Kuijk, universitair docent gebruiksgerichte innovatie bij de Faculteit Industrieel Ontwerpen.