donderdag 30 november 2017

Fietspad is af: van IJburg naar Zuidoost

Missie geslaagd: het fietspad IJburg - Diemerbos van 770 meter is af. Van IJburg naar het midden van het Diemerbos is de route nu 2 kilometer korter. Dit fietspad was het állerlaatste stukje in de fietsverbinding tussen de stadsdelen IJburg en Zuidoost. Dus nu fietst u ook sneller van Zuidoost naar IJburg… of andersom natuurlijk, wat u wil.

Het nieuwe fietspad IJburg - Diemerbos tussen de Uyllanderbrug bij IJburg en het Diemerbos had wat ‘bewerkingstijd’ nodig. Omdat het fietspad door een drassig weiland loopt, moest de grond eerst ‘zetten’. Voordat het pad werd gelegd, moest eerst de ondergrond inklinken. Hierdoor verzakt het fietspad minder snel.

Het fietspad maakt deel uit van compensatiemaatregelen in verband met de verbreding van de A1 en het verleggen van de A9. Maar ook is het fietspad  aangelegd, om gemakkelijker het Diemerbos te bereiken. Het Diemerbos is van Staatsbosbeheer en ligt in de gemeenten Diemen en Amsterdam in de zogenaamde Diemerscheg. Het bos grenst in het zuidwesten aan de Gaasp en de Bijlmerweide, in het oosten aan het Amsterdam-Rijnkanaal en het dorp Driemond en in het noorden aan de recreatiegebieden Overdiemen en Penbos  Staatsbosbeheer. Binnenkort is ook een nieuwe fietsverbinding langs de A9 klaar, van Zuidoost naar het bos.

In het Diemerbos zijn picknickplekken, wandelpaden, ruiterpaden en een speelbos. Aan de andere kant van de A9 mag de natuur meer haar gang gaan. Het Diemerbos is het hele jaar toegankelijk. De hoofdingang ligt aan de Muiderstraatweg 61 in Diemen. Hier is parkeergelegenheid. Een andere ingang bij de Veeneikbrug, vanaf de Bijlmermeer over de Weespertrekvaart is alleen voor wandelaars en fietsers. De verharde paden in het Diemerbos zijn ook geschikt voor rolstoelen, rollators en wandelwagens. Ten westen van de A9 mogen honden loslopen (behalve in het Speelbos), ten oosten van de A9 (in het natuurbos) moeten ze aan de lijn.

woensdag 29 november 2017

Trein van Hengelo naar Bielefeld op 14 januari 2018 van start

Reizigers kunnen vanaf 14 januari 2018 met de nieuwe regionale trein RB 61 vanaf Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld reizen. Dit is voor het eerst dat er een regionale trein tussen Hengelo en Bielefeld rijdt. Op het traject gaan in totaal acht nieuwe treinen van het type Stadler FLIRT rijden. Deze treinen zijn voorzien van een meerstroomsysteem om zowel op het Nederlandse als op het Duitse stroomnet te rijden.

Keolis Deutschland is de nieuwe vervoerder op Teutoburger-Wald-Netz (TWN), waar het traject Hengelo-Bielefeld een nieuw onderdeel van is. Zij nemen het vervoer vanaf 10 december 2017 over van de Westfalenbahn. Keolis Deutschland verzorgt het vervoer op het TWN onder de naam Eurobahn. Zij doen dit in opdracht van Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) en de Provincie Overijssel.

Ondanks dat de treindienst vanaf 10 december 2017 in handen is van de nieuwe vervoerder Keolis Deutschland, gaan de grensoverschrijdende treinen tussen Hengelo en Bielefeld vanaf 14 januari 2018 van start. Reden hiervoor is dat de toelatingsautoriteiten in Duitsland en Nederland altijd eerst de nieuwe treinen beoordelen op de vastgestelde wettelijke normen en regelgeving voordat ze worden toegelaten op het spoor. Tijdens de procedure die nodig is voor toelating, wordt onder andere gekeken naar de uitkomsten van de uitgevoerde testritten en de productiewijze. Naar verwachting is de beoordeling nog niet op 10 december afgerond. Om die reden hebben de opdrachtgevers in gezamenlijk overleg met de vervoerder besloten om pas vanaf zondag 14 januari 2018 het grensoverschrijdende traject Hengelo-Bielefeld te gaan rijden. Nadere informatie over de dienstregeling is binnenkort te vinden op www.eurobahn.de.

dinsdag 28 november 2017

Poortjes Amsterdam Centraal dicht

Na een proef sluiten op 4 december de poortjes op Amsterdam Centraal. Het station blijft natuurlijk gewoon open.

Reizigers openen de poortjes met hun OV-chipkaart met NS-reisproduct en voldoende saldo. Passanten en gebruikers van bus, tram, metro of pont kunnen via de IJ- en Amstelpassage zonder in te checken de andere zijde van het station bereiken. Verschillende horecagelegenheden aan het eerste perron zijn bereikbaar zonder poortjes te passeren. Bezoekers kunnen gebruik maken van de nieuwe trappen vanuit de centrale hal.

Op station Amsterdam Sloterdijk, het laatste Amsterdamse station waar de poortjes nog niet gesloten zijn, vindt van 30 november tot en met 2 december een proef plaats. Als deze positief verloopt, sluiten nog voor het einde van het jaar ook hier de poortjes.


De eerste weken zullen extra servicemedewerkers assisteren bij de poortjes. Reizigers worden via posters, omroepberichten en social media geïnformeerd. Bij de Service- en Informatiebalies op de stations Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport en in de treinen die Amsterdam Centraal aandoen, attenderen wij (internationale) reizigers op het gereedhouden van hun vervoerbewijzen om uit te kunnen checken.

maandag 27 november 2017

Contant betalen in bus straks niet meer mogelijk

Om de veiligheid van reizigers en buschauffeurs te vergroten wordt vanaf januari 2018 de mogelijkheid om contant te betalen in de bus uitgefaseerd. Aanleiding voor deze aanpassing is een landelijke afspraak tussen vervoerbedrijven en vakbonden. Met het verdwijnen van de contante betaalmogelijkheid heeft de buschauffeur geen geld meer op zak, waardoor buschauffeurs geen potentieel doelwit meer zijn voor overvallers.

De provincie Zuid-Holland staat positief tegenover de maatregelen die de vervoerbedrijven willen nemen, maar stelt de voorwaarde dat reizigers voldoende alternatieven hebben om voor hun reis te betalen. De vervoerbedrijven zorgen ervoor dat het kleine aantal reizigers dat geen ov-chipkaart bij zich heeft of onvoldoende saldo heeft in de bus met de bankpas kan betalen. Daarnaast zijn kaartjes te koop bij de vervoerdersloketten en via internet. De vervoerders bieden ook de mogelijkheid om met een mobiel ticket te reizen.

Een regelmatig voorkomende reden om een los vervoerbewijs te kopen is dat reizigers onvoldoende saldo op hun ov-chipkaart hebben. Vervoerbedrijven gaan reizigers via een communicatiecampagne wijzen op het gemak van automatisch opladen. Met de functie ‘automatisch opladen’ wordt de ov-chipkaart als het saldo onder de nul euro komt automatisch vanaf de bankrekening met een tevoren bepaald bedrag aangevuld.

vrijdag 24 november 2017

Minder vliegtuigen, meer internationale treinen?

Zowel Schiphol als ProRail-topman Pier Eringa, in zijn nieuwe functie als voorzitter van de Europese Infrastructuur Managers, pleiten voor minder vliegtuigen en meer treinen. Schiphol barst uit zijn voegen, vliegen is heel slecht voor het milieu en veroorzaakt veel lawaai. De overheden en de staatsspoorbedrijven in Europa – waaronder NS - hebben het tientallen jaren laten afweten met internationale treinen met als voorspelbaar gevolg veel auto- en vliegverkeer over de grens. En nu?

De nachttreinen als ideale vervanger voor vliegtuigen zijn verdwenen, ondanks de vraag uit de markt. NS heeft jaren geleden al haar slaap- en ligrijtuigen verkocht en Deutsche Bahn heeft er geen zin meer in. Mogelijk komen er in 2021 weer nachttreinen vanaf Amsterdam, dankzij de Oostenrijkse (!) Spoorwegen.

De Thalys naar Parijs, waar NS niet in deelneemt, is een goed alternatief voor het vliegtuig en de auto. De prijzen van Thalys zijn echter hoog. De klassieke Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel is een aftandse, kwakkelende boemeltrein met een veel te trage verbinding en geen wifi. Achteraf gezien is het jammer dat NS deze concessie gekregen heeft. Als de concessie naar Virgin Rail of Arriva was gegaan, zou er geen Fyra-debacle zijn geweest en hadden we nu goede snelle treinen naar Brussel gehad.

donderdag 23 november 2017

Onderhandelingen cao streekvervoer mislukt, acties op komst

De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de werknemers in het streekvervoer zijn op niets uitgelopen. Mogelijk volgen acties.

In een aantal intensieve onderhandelingsrondes heeft de FNV alles op alles gezet, maar de schoen wringt vooral bij de werkdruk. Daar wil de FNV afspraken over maken, zoals meer ruimte in roosters en meer herstelmomenten voor chauffeurs.

Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Wat vooral enorm tegenviel, is de onwrikbaarheid van werkgevers rond werkdruk. Als we daar geen afspraken over kunnen maken, houdt het wat de werknemers betreft echt op. De bazen in het streekvervoer worden zo langzamerhand slavendrijvers: mensen moeten maar minder gaan drinken, omdat ze anders te vaak naar de wc zouden moeten. Chauffeurs rijden in hun pauzes door omdat ze anders hun tijden niet halen. De baas kijkt continu mee via de boordcomputer. Dat is een verstikkend regiem. De rek is er volledig uit.’

Dienstregelingen in het streekvervoer worden steeds strakker. Daardoor holt een buschauffeur van rit naar rit. Chauffeur Jolien: ‘Ik kan kiezen, of snel naar het toilet als dat moet, of toch die oudere dame even uitleggen waar ze moet zijn als ze me dat vraagt. Dat hoort ook bij mijn vak, dat is de dienstverlening die ik wil bieden. Met de steeds krappere dienstregeling voel ik me continu opgejaagd. Na een dienst kom ik afgedraaid thuis. Mijn vriend is ook buschauffeur, daardoor begrijpen we elkaar gelukkig als het humeur tegenzit. Maar ik vind het erg dat het zo moet. Dit is allang niet meer om te lachen. Ik ben geen coureur, maar buschauffeur.’

Ook over een fatsoenlijke loonsverhoging valt met werkgevers niet te praten. De FNV wil een cao voor 12 maanden met een loonsverhoging van 100 euro bruto per maand (dat staat gelijk aan een loonsverhoging van 3,5 procent), werkgevers komen met gemiddeld 2 procent per jaar en nemen de werkdruk-problemen van de chauffeurs niet serieus. ‘Geen werknemer die dat accepteert’, stelt Verhoef, ‘zeker niet terwijl de druk aan alle kanten toeneemt.’

De FNV gaat in de komende weken met haar achterban overleggen over vervolgstappen. Acties zijn zeker niet uitgesloten. Verhoef: ‘Dat is nooit leuk, voor de reizigers niet en voor ons niet. We beginnen met ludieke acties. Het is voor de werknemers een laatste redmiddel, dit is een noodkreet van de chauffeurs.’

Bouw kap station Assen over de sporen

Onlangs is weer veel werk verzet op het spoor. Zo werkte ProRail met aannemer Hegeman zaterdag 18 en zondag 19 november aan het dak boven de sporen in Assen. De luifel boven het nieuwe station kreeg weer meer vorm.

Station Assen krijgt een bijzondere overkapping gemaakt van hout, naar een ontwerp van Powerhouse-company. De bouw is in volle gang: de puzzelstukjes in de vorm van houten liggers zetten we op kunstige wijze in elkaar. Dat het passen en meten een huzarenstukje is, blijkt wel uit het feit dat geen ligger dezelfde afmeting heeft. De liggers hebben allemaal een uniek nummer en zijn maar op een manier passend.


woensdag 22 november 2017

Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn

De prestaties van de treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) - de IC direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven - zijn afgelopen maanden fors verbeterd. ,,Zowel op punctualiteit als op zitplaatskans zitten we boven het van ons geëiste niveau”, zegt Roger van Boxtel vandaag in een interview met het AD.

"Ik durf echt te zeggen dat onze mensen en die van spoorbeheerder ProRail met bloed, zweet en tranen alles uit de kast hebben gehaald om de prestaties te verbeteren.’’ Van Boxtel wijst in de krant ook op het onafhankelijk onderzoek, in opdracht van NS en ProRail, dat later deze maand uitkomt waarin bevestigd wordt dat zowel ProRail als NS er alles aan doen om de prestaties op het snelle spoor te verbeteren.

De huidige cijfers wijzen nu uit dat NS die doelstellingen dit jaar gaat halen maar omdat het nog eind november is kan Van Boxtel dat niet ‘met 100 procent zekerheid zeggen’.

In 2016 heeft NS twee prestatieafspraken niet gehaald, namelijk Zitplaatskans HSL in de spits (tweede keer) en Reizigerspunctualiteit HSL (eerste keer). NS en ProRail hebben hiervoor een boete ontvangen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Als de prestaties voor 2017 gehaald worden, betekent dit dat de teller weer op nul staat.

Station Winsum krijgt nieuwe lift

ProRail besluit een nieuwe lift te installeren op station Winsum. De huidige lift voldoet niet meer en is aan vervanging toe. Ook vandalisme wordt in samenwerking met de gemeente aangepakt. Zo blijft het station prettig en toegankelijk voor alle reizigers.

De huidige situatie op het station in Winsum wil ProRail graag verbeteren. De leeftijd van de lift zorgt voor bovengemiddeld veel storingen. Daar willen we vanaf met een nieuwe lift. Nieuwe liften zijn veel minder gevoelig, voldoen aan alle eisen en doen dagelijks hun werk op vele stations in Nederland. ProRail gaat op station Winsum zo’n nieuwe lift realiseren.

Zo nu en dan was baldadigheid en vandalisme oorzaak van de storingen. Nieuwe liften zijn daar beter tegen bestand. Daarnaast werkt ProRail in samenwerking met de gemeente aan terugdringing van vandalisme en hangjongeren. Denk aan de toepassing van toezicht met camera’s, verbetering van de verlichting en actieve controles. In samenwerking met de gemeente werken we aan handhaving van de openbare orde.

ProRail besloot aanvankelijk tot vervanging van de lift door een hellingbaan en liet daarvoor een ontwerp en een begroting maken. Er werd geld vrijgemaakt om het budget voor vervanging van de lift te vergroten. In verdere aanloop naar de bouw stuiten we echter op een teleurstelling. De bodemgesteldheid en de ligging van de hellingbaan bleken onverwacht buiten proportioneel hoge kosten met zich mee te brengen.

dinsdag 21 november 2017

Meer provinciale bushaltes toegankelijk voor reizigers met beperking

Deze maand krijgen acht provinciale bushaltes een make-over, zodat minder validen makkelijker kunnen in- en uitstappen. Provincie heeft 1,2 miljoen euro uitgetrokken om knelpunten in het openbaar vervoer aan te pakken. Het accent ligt daarbij op het verbeteren van de voorzieningen bij provinciale bushalten en het toegankelijk maken van halten.

Volgens wettelijke richtlijnen moet 40 procent van de Zeeuwse halten toegankelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een opgehoogd perron voor reizigers in een rolstoel en geleidelijnen voor reizigers met een visuele beperking. Ook de bus zelf moet zodanig kunnen knielen dat de reiziger vanaf de halte drempelloos kan instappen.

Op dit moment ligt het aantal toegankelijke bushalten in Zeeland onder de norm. “Dat moet beter”, aldus gedeputeerde Van der Maas. “Daarom zijn we bezig met een forse inhaalslag. Daarbij kiezen we ervoor om minimaal een halte per dorp, wijk of kern toegankelijk te maken. Ook zorgen we ervoor dat knooppunten en belangrijke voorzieningen als een ziekenhuis of zwembad voor iedereen toegankelijk zijn. Als Provincie willen we daarbij het goede voorbeeld geven. Op dit moment zijn 18 van de perrons die wij beheren volledig toegankelijk; eind 2018 moeten dat er 46 zijn. Daarmee zijn we een eind op streek om aan de regionale doelstelling te voldoen.”

In november van dit jaar worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
Busstation Terneuzen (N252): zes perrons toegankelijk maken
Vlissingen Vrijburg, halte Abeele (N661): twee perrons toegankelijk maken
Sloeweg / Oude Rijksweg,(N664): fietsenrekken plaatsen bij halte 's Heer Arendskerke
Colijnsplaat Zeelandbrug (N256): twee perrons toegankelijk maken
Schuddebeurs Dorp (N654): twee perrons toegankelijk maken
Noordgouwe Dorp (N654), twee perrons toegankelijk maken en fietsenrekken plaatsen
Sint Maartensdijk Provinciale weg (N286): twee perrons toegankelijk maken
Tholen Deltaweg (N286): fietsenrekken plaatsen


maandag 20 november 2017

Schetsontwerp voor het Stationsplein Eindhoven in de maak

In juni van dit jaar werd het plan van vastgoedontwikkelaar Amvest gekozen als beste idee voor de herontwikkeling van het stationsplein, oftewel District E. Op donderdag 9 november is met Amvest de overeenkomst getekend voor dit gebied. Dat betekent dat de invulling van de gezamenlijke ambities van start kan gaan.

Amvest ontwikkelt drie torens met een zeer krachtige uitstraling. Daarnaast ontwerpen zij een aantal evenementen en functies voor de gebouwen die perfect passen bij Eindhoven als Brainport gebied. District E groeit hierdoor uit tot het visitekaartje van Eindhoven als hightech-, design- en kennisstad. Wij ontwerpen en realiseren het gebied rondom de torens op basis van de visie die Amvest presenteerde. 

Op dit moment vinden de eerste gesprekken plaats met direct betrokkenen rond het Stationsplein. Op 11 januari is er een eerste openbare bijeenkomst in de Effenaar. Dan zijn belangstellenden vanaf 19.30 uur welkom om in gesprek te gaan over de plannen.

vrijdag 17 november 2017

Plaatsing nieuwe spoorbrug op 17, 18 en 19 november

Op vrijdagochtend 17 november komt de nieuwe spoorbrug bij Utrecht stapvoets in beweging. Een spannende klus die zondag de 19e is afgerond. Dan ligt de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De plaatsing van de brug heeft gevolgen voor de bereikbaarheid van Utrecht.

Wil je in het weekend van 17 ,18 en 19 november naar Utrecht, bijvoorbeeld voor de intocht van Sinterklaas? Let dan goed op, want de plaatsing van de brug heeft gevolgen voor het treinverkeer én het wegverkeer. Treinreizigers tussen Utrecht en Woerden moeten zaterdag en zondag rekening houden met een aangepast reisadvies en extra reistijd. Tussen Utrecht en Woerden rijden snel- en stopbussen in plaats van treinen. Reizigers van en naar Rotterdam, Den Haag en Leiden kunnen gebruik maken van de omreisroute. Plan je reis op ns.nl of in de NS-app voor een reisadvies op maat. In en om Utrecht is er hinder voor het wegverkeer, omleidingen worden aangegeven en zijn te vinden op: www.goedopweg.nl(link is external)

Om de brug op een veilige manier naar de overkant te kunnen vervoeren, is het Amsterdam-Rijnkanaal in de nacht van zaterdag op zondag vanaf 0.00 uur tot zondagmiddag 14.00 uur gestremd voor al het vaarverkeer. Voorafgaand aan de volledige afsluiting is hij van zaterdag 15.00 tot 00.00 uur versmald. Aansluitend op de volledige afsluiting  is hij vanaf zondagmiddag 14.00 uur tot  maandagochtend  06.00 uur versmald. De maatregelen zijn afgestemd met Rijkswaterstaat. Raadpleeg de website van Rijkswaterstaat(link is external) voor actuele berichten voor de scheepvaart.

Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal verdubbelt ProRail het spoor over een lengte van bijna 2 kilometer, van twee naar vier sporen. Voor deze spoorverdubbeling bouwt ProRail een extra - en stillere - brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug komt tussen de huidige brug en de gele Hogeweidebrug in te liggen. Wil je weten hoe dat in zijn werk gaat? Kijk dan op de animatie. Na plaatsing van de nieuwe brug wordt de bestaande spoorbrug hoger en stiller gemaakt, en leggen we een tweede viaduct aan bij de Thomas à Kempisweg. Naar verwachting zijn we hiermee eind 2018 klaar. Alles om ruimte te maken voor meer treinen.

De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen, en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee scheppen we ruimte voor meer treinen, voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Randstadspoor bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn. ProRail werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het project Randstadspoor.

donderdag 16 november 2017

Rover opent meldpunt volle bussen

In navolging van het meldpunt volle treinen heeft Rover een nieuw meldpunt gelanceerd waar reizigers een overvolle bus, tram of metro kunnen melden. Hiermee wil Rover tegemoet komen aan de vraag van veel reizigers.

Rijden er te weinig bussen waardoor deze overvol zijn? Of willen er te veel reizigers op hetzelfde tijdstip met de bus mee? Rover hoort het graag. Sinds september zijn er meerdere klachten binnengekomen bij Rover van reizigers die niet meekonden met een overvolle bus. Rover wil graag in kaart brengen waar de problemen zich voordoen om de vervoersbedrijven te helpen op de juiste momenten voldoende materieel in te zetten.

In 2011 lanceerde Rover het meldpunt volle treinen. Dit bleek aan een grote behoefte te voldoen, het meldpunt is nog steeds in gebruik en verwerkt meer dan 20.000 meldingen per jaar. Veel reizigers hebben sindsdien aan Rover gevraagd of er ook een meldpunt voor volle bussen geopend kon worden.

Reizigers die een overvolle bus, tram of metro willen melden kunnen terecht op www.vollebussen.nl.

woensdag 15 november 2017

Pleidooi voor meer bussen naar België

Rover en Vlaamse zustervereniging TreinTramBus pleiten voor meer grensoverschrijdende buslijnen tussen Nederland en Vlaanderen. Onlangs overhandigden de reizigersverenigingen een manifest aan politici uit Vlaanderen, Limburg, Brabant en Zeeland met de oproep om acht nieuwe verbindingen te realiseren.

Onze historische grenzen vormen voor het wegverkeer totaal geen beperking meer. Grenscontroles bestaan allang niet meer. Zowel in Nederland als Belgie betalen we al vijftien jaar met hetzelfde geld. Veel inwoners van de grensgebieden werken net over de grens of gaan er winkelen, studeren of op stap. Toch is het met de grensoverschrijdende verbindingen per openbaar vervoer in sommige grensstreken pover gesteld, stellen Rover en TreinTramBus.

Rover en TreinTramBus zien toekomst voor een aantal grensoverschrijdende busverbindingen die waar mogelijk aansluiting op de trein zouden moeten bieden. Het gaat dan om de verbindingen Gent – Terneuzen – Middelburg/Goes, Bergen op Zoom  – Kapellen,  Breda – Wuustwezel, Breda  – Hoogstraten, Turnhout – Eindhoven via Eindhoven Airport, Hasselt –Eindhoven, Hamont – Maarheeze en Genk – Sittard. De nieuwe verbindingen zouden aan een aantal voorwaarden moeten voldoen zoals opname in de reisinformatiesystemen en een toegankelijk tarief- en ticketsysteem.

dinsdag 14 november 2017

Jouw verlopen OV-chipkaart is geld waard!

Onlangs is Translink (het bedrijf achter de OV-chipkaart) de Jouw geld telt actie gestart! Translink roept met deze actie iedereen op om OV-chipkaarten die al langer dan een jaar zijn verlopen op te sturen naar Translink.

Veel mensen weten niet dat je het geld dat op een verlopen OV-chipkaart staat, kunt terugvragen. Met de Jouw geld telt actie wil Translink reizigers hiervan op de hoogte brengen. Je kunt je kaart gemakkelijk opsturen en kiezen of je het geld zelf wilt ontvangen of dat je het wilt doneren aan een goed doel. Hoe je dit doet en meer informatie over deze actie vind je hier!

Vanaf het moment dat er in 2004 voor het eerst met de OV-chipkaart werd gereisd tot nu, zijn er heel wat OV-chipkaarten verlopen. Op veel van die verlopen kaarten staat nog geld wat teruggevraagd kan worden. Dus doorzoek je huis, kijk in de keukenla of check een oude portemonnee en lever de kaarten, die langer dan 1 jaar verlopen zijn, in bij Translink.Ontvang het geld dat nog op de kaart staat terug of doneer aan het goede doel.

maandag 13 november 2017

Einde parkeerproblematiek station Driebergen-Zeist in zicht

Het was er tot voor kort vaak spannend of er plek is en enige stuurmanskunst was soms vereist om je auto in het laatste vrije hoekje te prikken. Maar vanaf 13 november parkeren treinreizigers vlakbij station Driebergen-Zeist met de zekerheid van een parkeerplek. Droog, veilig, makkelijk en dichtbij. NS opent daar namelijk een nieuwe parkeergarage met plek voor 600 auto’s. De huidige tijdelijke P+R langs de A12 sluit op 13 november.

Met de nieuwe parkeergarage komt een eind aan het parkeerprobleem bij het station. De omgeving van station Driebergen-Zeist heeft jaren te maken gehad met een hoge parkeerdruk en onvoldoende ruimte. Om dit op te lossen is gekozen voor een nieuwe overdekte parkeergarage met voldoende, ruime parkeerplaatsen in een veilige garage dichtbij het station. In de omgeving voert gemeente Zeist vergunningparkeren in en zal de gemeente Utrechtse Heuvelrug handhaven op basis van de bestaande wegsleepregeling.

Treinreizigers parkeren straks tegen een gereduceerd tarief in de nieuwe parkeergarage. Om te voorkomen dat automobilisten die nu gratis parkeren voor een verrassing komen te staan, worden zij op allerlei manieren geïnformeerd. Dat gebeurt via sociale media, via de speciale Driebergen-Zeist-app, met tekstkarren, borden en flyers op de tijdelijke P+R.

De parkeergarage is qua vorm en materiaalgebruik een bijzonder en opvallend gebouw in het stationsgebied. Bouwbedrijf Aan de Stegge heeft deze parkeergarage binnen 7 maanden gebouwd. Het ontwerp en de uitvoering passen goed in deze groene omgeving met monumentale bomen. Voor de gebruikers biedt de parkeergarage comfort en veiligheid. Daarnaast is deze P+R ook de eerste energieneutrale parkeergarage in Nederland, in het gebruik volledig gevoed door de zonnepanelen op het dak.

Het totale project Stationsgebied Driebergen-Zeist is een samenwerkingsverband van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Utrecht, gemeente Utrechtse Heuvelrug, gemeente Zeist, NS en ProRail. Aannemer BAM bouwt het nieuwe stationsgebied in opdracht van ProRail.







































Hessel Koster

Woordvoerder





030 - 235 70 70


Twitter

Linkedin
Stuur een e-mail  

Perspagina



Deel deze release




Einde parkeerproblematiek station Driebergen-Zeist in zicht



Deel op: Twitter
 
Deel op: Facebook
 
Deel op: LinkedIn
 

Deel op: Google+
  
Bookmark and Share
 



vrijdag 10 november 2017

Minder storingen Utrecht Centraal

Het aantal technische storingen rond Utrecht Centraal is fors afgenomen. Telden we in 2015 nog 238 technische storingen. In 2017 waren dat er tot nu toe 134. De punctualiteit van het reizigersverkeer op het totale Nederlandse spoor verbetert.

Verbetering van de prestaties rondom Utrecht Centraal is mede te danken aan een nieuwe werkwijze. We hebben het onderhoudsregime aangepast aan de zwaarte van belasting van het spoor rond Utrecht. Hoe meer treinen over het spoor, hoe intensiever we monitoren en onderhouden.

Daarnaast is het een enorme verbetering dat de infrastructuur rond Utrecht vrijwel volledig vernieuwd is en dat er veel wissels zijn weggehaald. Het strenge onderhoudsregime hebben we desondanks gehandhaafd. Bovendien komen er voor deze winter 438 extra sensoren bij op 219 wissels rondom Utrecht om de wisselverwarming te monitoren. Lees meer over deze sensoren in dit bericht: Sms van een wissel: Help, ik heb het koud!

donderdag 9 november 2017

AllGo-bus rijdt in spits elke vijf minuten

De nieuwe stadsdienst AllGo in Almere rijdt vanaf 10 december tijdens de ochtend- en avondspits op alle buslijnen om de vijf minuten. Buiten de spits wordt dat om de acht minuten en in de avonduren verandert de frequentie in een kwartiersdienst. Dat zegt Cornelis Uijl van vervoersbedrijf Keolis in een toelichting op de nieuwe dienstregeling in Almere. Keolis neemt het busvervoer over van Connexxion. In plaats van de acht buslijnen van Connexxion gaat AllGo rijden met zeven lijnen.

woensdag 8 november 2017

Alternatief plan voor verbetering spoorlijn Leiden - Utrecht

Er zijn nieuwe mogelijkheden om de spoorlijn tussen Leiden en Utrecht te verbeteren en reizigers op dit traject een snelle, comfortabele en betrouwbare reis te bieden. De provincie Zuid-Holland gaat samen met NS, ProRail, regio Holland Rijnland, de betrokken regiogemeenten, gemeente en provincie Utrecht en het Rijk het nieuwe plan verder onderzoeken en uitwerken. Eerdere plannen bleken geen aantrekkelijk reizigersproduct op te leveren en waren daarnaast financieel niet haalbaar. Daarom is gezocht naar alternatieven.

Uit onderzoek van NS lijkt nu een kansrijke optie naar voren te komen. In deze variant worden de huidige twee intercity’s per uur tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal een stuk sneller doordat zij alleen stoppen op station Alphen aan den Rijn. Hierdoor komen Leiden en Utrecht in tijd aanzienlijk dichter bij elkaar te liggen en wordt de uitwisseling tussen beide steden versterkt. Daarnaast komen er 2 extra sprinters per uur. Die stoppen dan op Leiden Lammenschans, het nieuwe station Hazerswoude-Koudekerk, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden en optioneel Leidse Rijn. Dit biedt een aantrekkelijk reizigersproduct met échte intercity’s en échte sprinters.

De nieuwe variant vereist nog nader onderzoek van ProRail en NS. Wel is duidelijk dat een extra investering nodig is voor gedeeltelijke spoorverdubbeling bij Bodegraven. Daar staat tegenover dat deze nieuwe variant voor veel reizigers aantrekkelijk is. Volgens de huidige inschatting is daardoor een verantwoorde exploitatie mogelijk. Een snellere intercity tussen Leiden en Utrecht zal tevens de drukke verbinding tussen Den Haag en Schiphol ontlasten en reizigers een goed alternatief bieden bij storingen rond Schiphol. Daarnaast sluit het plan voor een snellere intercity goed aan bij de langetermijnambities van de provincies Zuid-Holland, Utrecht en de gemeenten Utrecht en Leiden voor een snelle verbinding tussen Leiden en Utrecht.

Een keerzijde van deze variant is dat het nieuw aan te leggen station Zoeterwoude-Meerburg niet kan worden ingepast in de dienstregeling. Hiervoor zou een aanzienlijke extra investering nodig zijn. Daarom onderzoekt de provincie andere oplossingen om deze locatie goed te ontsluiten. De provincie heeft de gemeente Zoeterwoude hierover geïnformeerd. Ook voor andere partijen leidt deze variant tot andere afspraken dan eerder zijn gemaakt. De provincie gaat met de betrokken partijen de precieze gevolgen in beeld brengen en samen werken aan een aantrekkelijk openbaar vervoersaanbod, dat bijdraagt aan optimale bereikbaarheid van de regio.

dinsdag 7 november 2017

Beperkt tramverkeer in Utrecht op 25/26 november

De tram (lijnen 60 en 61) rijdt niet tussen Utrecht Centraal Jaarbeursplein en Nieuwegein Zuilenstein op zaterdag 25 november en zondag 26 november. In dat weekend zijn er werkzaamheden aan de busbaan Transwijk t.h.v. het 5 Mei Plein. Ook zijn er werkzaamheden aan De Uithoflijn op het Jaarbeursplein. Tussen Utrecht en Zuilenstein zet U-OV bussen in (lijn 960). Tussen Zuilenstein en Nieuwegein Zuid en tussen Zuilenstein en IJsselstein Zuid rijdt de tram normaal. De gewijzigde dienstregeling is verwerkt in onze reisplanner.

maandag 6 november 2017

Rover sluit zich aan bij actie tegen BTW-verhoging

Het nieuwe kabinet wil de BTW van 6 naar 9% verhogen. Dagelijkse uitgaven, zoals het openbaar vervoer, worden hiermee duurder. Rover heeft zich aangesloten bij een coalitie van politieke partijen en maatschappelijke organisaties die tegen de BTW-verhoging protesteren middels een digitale handtekeningenactie.

Een brede coalitie van onder andere GroenLinks, de Fietsersbond, SP, PvdA, FNV, de Patiëntenfederatie, ANBO, de Groentecoalitie, het Reumafonds en Rover voert een maatschappelijke campagne tegen de geplande btw-verhoging van zes naar negen procent.

Met dit protest hekelen de initiatiefnemers de btw-verhoging op de dagelijkse boodschappen, de fietsenmaker, boeken, groente en fruit, geneesmiddelen, concertkaartjes en het openbaar vervoer. Tegelijkertijd wordt voor vrijwel hetzelfde bedrag de winstbelasting voor grote bedrijven verlaagd. Samen vormen we een maatschappelijke beweging die niet te negeren valt, stellen de ondertekenaars. Doel van de actie is het terugdraaien van deze verhoging.

Ook de BTW op het trein- en buskaartje gaat van 6 naar 9 procent. Een OV-reis wordt dus duurder en daar staat geen compensatie tegenover. Sterker nog, de koffie en het croissantje voor onderweg krijgen te maken met dezelfde prijsverhoging. Duurzaam vervoer is noodzakelijk, voor het milieu en om Nederland bereikbaar te houden. Rover vindt deze prijsverhoging in het OV dan ook zeer onverstandig.

vrijdag 3 november 2017

Nieuw P+R-terrein bij Groningen in gebruik genomen

De stad Groningen heeft er een nieuw P+R-terrein bij gekregen; aan de Friesestraatweg, bij de wijk Reitdiep. Het terrein biedt ruimte aan zo'n 300 auto's en heeft een goede bus- en fietsverbinding met de stad. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en wethouder Paul de Rook namen het nieuwe P+R-terrein op woensdag 1 november officieel in gebruik.

De overkapping op het terrein houdt niet alleen auto's en fietsen droog, maar levert dankzij de 958 zonnepanelen op het dak ook groene energie (goed voor ongeveer 100 huishoudens). Het terrein krijgt op korte termijn ook laadpunten voor elektrische auto's. Reitdiep is het zesde P+R-terrein van de stad Groningen. Ook Haren, Hoogkerk, Kardinge, Meerstad en Europapark hebben een P+R.

De opening van het nieuwe terrein betekende eveneens de start van een nieuwe campagne van Groningen Bereikbaar die ervoor moet zorgen er meer automobilisten gebruik gaan maken van de P+R's. Vooral de komende tijd zal de verkeershinder door werkzaamheden aan de weg en het spoor toenemen.

donderdag 2 november 2017

Openbaar busvervoer Friesland vernieuwt vanaf zomer 2018

De provincie Fryslân start in samenwerking met Arriva in de zomer van 2018 met een aantal vernieuwingen in het openbaar busvervoer. Het gaat om verschillende proeven waarbij gekeken wordt naar aanpassing van het scholierennetwerk, het strekken van lijnen en het verduurzamen van openbaar vervoer.

De resultaten moeten leiden tot verbeteringen en krijgen een plek in de aanbesteding van de nieuwe busconcessie voor heel Fryslân.

Eind 2020 lopen de huidige concessies van Arriva voor het busvervoer in Fryslân af. Gedeputeerde Staten stellen voor deze concessies met twee jaar te verlengen. Belangrijkste reden hiervoor is dat de provincie deze periode wil gebruiken om te onderzoeken hoe het openbaar busvervoer in Fryslân duurzaam, efficiënter en comfortabeler kan. Om zoveel mogelijk ervaring op te doen gaan de vernieuwingen, vooruitlopend op de verlenging, van start in de zomer van 2018.
OV-gedeputeerde Johannes Kramer: “Dizze ferlinging past binnen de regels fan de hjoeddeistige buskonsesjes dy’t yn Fryslân jilde. Ik sjoch no al út nei de risseltaten fan de proeven dy’t we de kommende tiid dwaan sille”.

De scholierenbussen bieden snel en vraaggericht vervoer tussen de dorpen en steden en de belangrijkste onderwijslocaties. Door halverwege volgend jaar weinig benutte busritten anders in te zetten en aan te vullen met taxi’s en kleinere bussen, kunnen er uiteindelijk 5.500 ritten meer gereden worden.

Voor tien lijnen in Noordoost - en Midden - Fryslân bekijkt de provincie of ze gestrekt kunnen worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat bussen langs de provinciale weg stoppen, in plaats van in een dorp zelf. De reis gaat hierdoor sneller. Sommige bussen kunnen hierdoor zelfs vaker per uur rijden. De verlenging maakt het mogelijk om hier ervaring mee op te doen. 
Provincie en vervoerder experimenteren tijdens de verlenging ook met verduurzaming. Zo komen er onder andere zes elektrische bussen bij. Alle vernieuwingen en proeven vinden plaats in nauwe samenwerking met de reizigers, ROCOV, gemeenten en overige betrokken partijen. Provinciale Staten beslissen in december 2017 over de verlenging van de huidige busconcessies. Na verlenging wordt het busvervoer voor heel Fryslân opnieuw aanbesteed.

woensdag 1 november 2017

Miljard in spoor Noord-Nederland

Er wordt een miljard euro gestopt in verbetering van het spoor en de stations in Noord-Nederland. ProRail werkt komende jaren aan de uitvoering van een groot spoorplan voor de noordelijke provincies met snellere reistijden, betere verbindingen en ruimere stations. ,,Zo wordt het noorden goed bereikbaar”, maaket topman Pier Eringa vandaag bekend op een bijeenkomst in Utrecht. Het Spoorplan Noord-Nederland telt twintig projecten in samenwerking met Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. ,

NS zwaait de kniptang uit

Het moment dat de conducteur zijn ronde deed door de coupé met de kniptang om papieren vervoersbewijzen te knippen, roept bij vele treinreizigers nostalgische gedachten op. Sinds de komst van de OV-chipkaart en de digitale vervoersbewijzen komt dit echter steeds minder voor en is het afstempelen of knippen van een vervoersbewijs niet meer nodig. 80 tot 90 procent van onze conducteurs op binnenlandse treinen werkt al zonder de tang. Dit geldt ook voor vrijwel alle Veiligheid & Service medewerkers. Vanaf woensdag 1 november is de kniptang daarom geen onderdeel meer van de standaard uitrusting van NS-collega’s op de binnenlandse treinen.

Conducteur Harald Broekman nam al eerder afscheid van zijn kniptang: “Uit nostalgische overwegingen neem ik hem af en toe nog mee op de trein, vooral kinderen vinden het heel leuk. Het heeft natuurlijk ook wel iets.” Broekman vindt het een natuurlijke beslissing om de kniptang niet meer standaard te gebruiken: “De tijd verandert en je moet met je tijd mee gaan. Onze treinen zijn natuurlijk veel moderner geworden, daar hoort dit stukje ook bij.”

Kom je dan nooit meer een conducteur tegen met een kniptang? De kniptang zal niet in één keer helemaal verdwijnen. Conducteurs mogen hun kniptang houden en gebruiken, alleen het hoeft niet meer. Daarnaast heeft de kniptang een tweede leven gekregen en is deze te zien in het Spoorwegmuseum. Voor internationale treinen geldt dat de collega’s de kniptang wel standaard houden en blijven gebruiken. Dit heeft te maken met buitenlandse regelgeving en de klassieke vervoersbewijzen die in vele landen gelden. Voor deze collega’s blijft de kniptang beschikbaar.






































Anita Middelkoop

Woordvoerder





030 - 235 70 70


Linkedin
Stuur een e-mail  

Perspagina



Deel deze release




NS zwaait de kniptang uit



Deel op: Twitter
 
Deel op: Facebook
 
Deel op: LinkedIn
 

Deel op: Google+
  
Bookmark and Share