zaterdag 30 december 2017

NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen

NS wil weer meebieden op het regionale spoorvervoer. Dat zegt directeur Roger van Boxtel in een interview in de Volkskrant. Van Boxtel heeft al een rondgang gemaakt langs provinciale bestuurders om aan te geven dat NS interesse heeft om op lijnen te gaan rijden die nu nog in handen zijn van buitenlandse concurrenten als Arriva en Syntus. NS heeft al het oog laten vallen op trajecten als Dordrecht-Geldermalsen en Amersfoort-Wageningen, die respectievelijk in 2018 en 2021 vrijkomen.

vrijdag 29 december 2017

Proef nieuwe busverbinding Vianen-Houten-Odijk-Zeist

Vervoerder U-OV is een proef gestart met de nieuwe buslijn 44 tussen Vianen en Houten. Een lang gekoesterde wens van reizigers gaat daarmee in vervulling. Tegelijkertijd is de route van de bestaande buslijn 43 Zeist-Odijk naar Houten verlengd vanwege deze proef.

Deze proef duurt drie jaar en is het resultaat van samenwerking met opdrachtgever provincie Utrecht en de gemeenten Vianen, Houten, Bunnik en Zeist.

Lijnen 43 en 44 bieden reizigers:
een directe verbinding – zonder overstap – én kortere reistijd met het openbaar vervoer tussen Vianen en Houten, en Odijk en Houten
aansluiting op de Brabantliners van en naar Breda/Oosterhout
aansluiting met lijn 43 met ruime overstaptijd op de treinen bij station Driebergen-Zeist
OV-aansluiting van het nieuwe dorp, ‘Hoef en Haag

U-OV verbindt de woongebieden ten opzichte van de werkgebieden in de regio Vianen – Houten op een efficiënte manier die reizigers tijdwinst oplevert en het OV betaalbaar houdt.
Tijdens ochtendspits hebben de bewoners van Vianen een verbinding met de werklocaties in Houten De Meerpaal en Rondeel. Eveneens hebben de bewoners van Houten een verbinding met de werklocaties in Vianen: De Biezen, De Hagen en Gaasperwaard.

Tijdens de middagspits rijden bussen op lijn 44 de tegengestelde richting op het traject om de reizigers vanuit de werkgebieden snel weer terug naar huis te brengen.

In 2020 besluit de provincie Utrecht naar aanleiding van de uitkomsten en evaluatie van de proef of de nieuwe lijn 44 in combinatie met lijn 43 definitief wordt opgenomen in de dienstregeling.

donderdag 28 december 2017

De plannen van ProRail voor 2018

Meer treinverkeer mogelijk maken, nog beter onderhoud en spoor, stations verder verbeteren en niet te vergeten de dagelijkse verkeersleiding. Dat zijn de plannen voor 2018 van ProRail in een notendop. Hoe we dat gaan doen staat in ons beheerplan.

Stationswerk 2018
Project Zuidas Dok: De werkzaamheden, die in totaal tien jaar in beslag nemen, omvatten de verbreding en ondertunneling van de A10 Zuid en modernisering van station Amsterdam Zuid
Bij station Driebergen Zeis bouwt ProRail een nieuw station, busstation en parkeergarage
Het spoor tussen Zwolle en de kruising bij Herfte wordt verdubbeld
Station Zwolle krijgt een extra perron voor de intercity naar Enschede. Daarnaast wordt ook een vrije spoorkruising (dive-under) aangelegd, waardoor treinen van en naar Emmen en Meppel elkaar vrij kunnen kruisen.
Start bouw reizigerstunnel station Gorinchem
Aanpassing Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal om een rechtstreekse trein naar Londen mogelijk te maken.
Vernieuwing en verbetering van het station Ede – Wageningen
Nieuwbouw van het station Lansingerland – Zoetermeer
Plaatsen zonnepanelen op het dak van station Eindhoven
Stationsmeubilair vernieuwen op onder meer de volgende lijnen: Maaslijn, Gelderse lijn, Flevoland, Amsterdam-Utrecht

Werken aan spoorinfrastructuur
Elektrificatie van de lijn Nijmegen – Roermond
Onderdoorgang Barneveld Harselaar vervangt de drukke spoorwegovergang aan de Stationsweg/Baron van Nagellstraat.
Project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (ESGL)
In samenwerking met Rijkswaterstaat realiseert ProRail een nieuwe goederenspoorlijn over de nieuwe Botlekbrug en een rijbaan voor langzaam verkeer.
Er komt een nieuw derde spoor vanaf Zevenaar Oost tot aan de Duitse grens. Dit derde spoor met een lengte van drie kilometer, is het Nederlandse deel van de uitbreiding van het bestaande tweesporige traject tussen Zevenaar Oost en Oberhausen.
Men verlengt het spoor tussen Roodeschool en Eemshaven met drie kilometer en passen een stuk bestaand spoor aan om het geschikt te maken voor reizigerstreinen. Het station Roodeschool wordt verplaatst en voorjaar 2018 geopend. Aan de bootterminal Eemshaven wordt een nieuw (meest noordelijke) station geopend

Verkeersleiding en bijsturing


Onder het motto ‘Be- en Bijsturing van de Toekomst’ werkt ProRail met partners aan de verbetering van de bijsturing bij verstoringen gericht op het verminderen van hinder voor de spoorvervoerders en reizigers. Enerzijds door voorspelbaar en betrouwbaar te handelen bij verstoringen waardoor spoorvervoerders weten waar ze aan toe zijn, anderzijds door het vervoer tijdens een verstoring zo goed mogelijk te garanderen en de opstart na de verstoring zo kort mogelijk te laten zijn. De komst van het Centraal Monitoring en Beslis Orgaan (CMBO) in 2017 is daar het meest aansprekende voorbeeld van: binnen de sector is ProRail de enige partij die de dienstregeling van alle spoorvervoerders bijstuurt. Er zijn nieuwe maatregelen (Vooraf Gedefinieerde Bijsturing) opgesteld die worden uitgevoerd bij een verstoring.


woensdag 27 december 2017

Proef met zelfrijdende treinen in 2018

De tijd van de goede voornemens is aangebroken. Een van de prestaties die ProRail zich voorneemt is het uitvoeren van tenminste een proef met een automatisch rijdende trein in 2018.

ATO is de afkorting van Automatic Train Operation. Een systeem dat afhankelijk van het gekozen niveau de handelingen van de treinmachinist 'een beetje' (niveau 1) tot 'volledig' (niveau 4) automatiseert. Dit systeem heeft verschillende voordelen. Zo is de verwachting dat treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daardoor daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te voeren. Een andere manier waarop dit van toegevoegde waarde kan zijn, is tijdens het rangeren. Denk aan goederentreinen in het Rotterdamse havengebied.

De proef is gericht op de toepassingen bij goederenvervoer en zal plaatsvinden op de Betuweroute, de goederenlijn die is uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS. ERTMS ondersteunt het automatisch rijden beter dan de klassieke beveiligingssystemen. In deze proef is Alstom onze partner. Zij werkt zelf aan de ontwikkeling van ATO voor rail, en kent de technische systemen van de Betuweroute goed. We werken intensief samen tijdens de proef. Overigens nodigen we ook andere marktpartijen en Europese collega’s uit om mee te kijken en met ons kennis op te doen. Voor een tweede proef vinden gesprekken plaats met de provincie Groningen. Deze proef zou zich richten op personenvervoer met als doel om na te gaan wat ATO betekent voor uitbreiding van capaciteit op het provinciale railnetwerk.

Doel van ProRail is om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van deze proeven en deze kennis te delen met alle betrokken partijen. ProRail  is ervan overtuigd op deze wijze de innovatie rondom ATO een boost te kunnen geven. Niet alleen in Nederland staat het rijden met geautomatiseerde treinen op de innovatie-agenda, ook elders in Europa kijken partijen graag mee naar de ontwikkelingen in Nederland. Om ATO te implementeren, moet er flink wat gebeuren, zowel aan de wal kant, als in het materieel. Het gaat hier om een internationale ontwikkeling. Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij en gaan we veel leren. Natuurlijk worden machinisten en treindienstleiders nauw betrokken in deze testen en ontwikkeling. Net als op de weg zijn we hiermee in Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden.

Rover-Den Haag wil bus 25 naar Centraal Station

Rover afdeling Den Haag heeft bij het college van B. en W. en de gemeenteraad per brief een voorstel ingediend om Bus 25 HTM/Buzz te verlengen naar station Den Haag Centraal. Tevens zou deze buslijn opgewaardeerd moeten worden naar het kwaliteitsniveau van R-net.

Volgens Rover is een kwaliteitsslag nodig in het openbaar vervoer om de stad beter bereikbaar te maken. Niet alleen in het (Randstad)railverkeer maar ook in het busvervoer. De opwaardering en verlenging van buslijn 25 is noodzakelijk om ZuidWest beter te ontsluiten met snel en hoogwaardig openbaar vervoer zodat nog meer bewoners gebruik gaan maken van deze buslijn.

Rover-Den Haag adviseert bus 25 (HTM/Buzz) te verlengen naar station Den Haag Centraal en beter te verbinden met de Haagse binnenstad. Tegelijkertijd zou bus 25 opgewaardeerd moeten worden naar een hoogwaardige en snelle buslijn met meer capaciteit conform de kwaliteitscriteria van R-net.

vrijdag 22 december 2017

Nieuwe maatregelen moeten boetes verlopen OV-studentenkaart inperken

Minister Ingrid van Engelshoven (onderwijs) neemt een set aan maatregelen om ervoor te zorgen dat steeds minder studenten tegen een OV-boete aanlopen. Aan de ene kant krijgen studenten die met een verlopen reisrecht bewust langer blijven doorreizen met de OV-studentenkaart te maken met hogere boetes en ook wordt de pakkans van deze frauderende studenten vergroot. Aan de andere kant worden studenten die vergeten om tijdig hun kaart met reisrecht in te leveren tegemoet gekomen. Wanneer zij niet hebben gereisd met hun verlopen reisrecht volgt er geen boete. Hebben ze dat onbewust wel gedaan krijgen ze de eerste maand een lagere boete, schrijft de minister aan de Tweede Kamer.

Studenten moeten nu een boete van 97 euro per halve maand betalen als ze tegen de lamp lopen. Minister Van Engelshoven heeft bepaald dat ze dat bedrag in de eerste maand verlaagt naar 75 euro per halve maand. Als er na een maand echter nog steeds met een verlopen reisrecht wordt gereisd, verhoogt ze het boetebedrag naar 150 euro per halve maand.

Haar plannen om dit te realiseren baseert ze op extern onderzoek waar diverse belangenorganisaties aan hebben bijgedragen. Van Engelshoven: “Met deze maatregelen loopt de frauderende student sneller tegen de lamp en we grijpen iets minder hard in als een student net te laat is met het stopzetten van zijn reisproduct.” Het totale bedrag aan opgelegde OV-boetes is de laatste jaren afgenomen (€52,6 miljoen in 2014; €45,0 miljoen in 2015; €40,7 miljoen in 2016 en€29,1 miljoen tot en met oktober 2017). Van Engelshoven wil dat die dalende tendens doorzet.

Het liefst ziet Van Engelshoven dat studentenreisproducten waar studenten geen recht meer op hebben automatisch stopgezet kunnen worden. Daarvoor gebruiken vervoerbedrijven een blacklist. De blacklist bevat nummers van OV-chipkaarten die niet toegelaten mogen worden bij het inchecken. Wanneer iemand probeert in te checken met een OV-kaart die op de blacklist staat, wordt het reisproduct direct gedeactiveerd. Je kan er dan niet meer mee reizen.

Het externe onderzoek laat zien dat het niet eenvoudig is om alle verlopen kaarten automatisch op een blacklist te zetten. De capaciteit is daarvoor niet groot genoeg. Met de vervoerbedrijven is afgesproken in 2018 de bestaande capaciteit te verdubbelen. Verder wordt het mogelijk om vanaf 2019 OV-kaartnummers op de blacklist te rouleren. Dat betekent dat het studentenreisproduct van een (ex-)student de ene dag wel op de blacklist staat en de andere dag niet. Hierdoor wordt de pakkans vergroot. Reisproducten waar studenten geen recht meer op hebben komen momenteel na 12 maanden gegarandeerd op een blacklist. Die periode wordt vanaf 2019 verkort naar 9 en mogelijk 6 maanden.

Tenslotte worden kaartautomaten geplaatst op onderwijsinstellingen om voor kaarthouders makkelijker te maken het reisproduct stop te zetten.

De OV-boetes worden geïnd door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Na aftrek van de door DUO gemaakte administratiekosten van jaarlijks €2,9 miljoen, gaat dat bedrag naar de vervoersbedrijven. Dit wegens gederfde inkomsten.

donderdag 21 december 2017

Dalkorting bij Qbuzz en Arriva in drie noordelijke provincies

Vanaf 1 januari 2018 is een nieuw dalkortingsproduct voor de OV-chipkaart te koop bij Qbuzz en Arriva: Dalvoordeel Noord-Nederland. Met dit product reizen klanten tijdens daluren in de provincies Friesland, Groningen en Drenthe met 40 procent korting in de bussen van Qbuzz en de bussen en treinen van Arriva. Het product Dalvoordeel Noord-Nederland kost 25 euro en is twaalf maanden geldig. 

Dalvoordeel Noord-Nederland is in Friesland, Groningen en Drenthe doordeweek geldig in de bussen vóór 7.00 uur en na 9.00 uur. In de treinen van Arriva is deze op weekdagen geldig vóór 6.30 uur en na 9.00 uur. In het weekend en op nationale feestdagen geldt Dalvoordeel Noord-Nederland de hele dag in bus en regionale trein.

Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde en voorzitter van het OV-bureau Groningen Drenthe:“We kregen regelmatig van reizigers de vraag of de 40/4 korting ook geldig was in Friesland. Met het nieuwe kortingsproduct krijgen OV-reizigers vanaf 1 januari 2018 naast dalkorting in de bussen van Qbuzz ook dalkorting in de Friese bussen van Arriva. Maar daar houdt het niet op. Ook voor de Arriva-treinen in Groningen, Drenthe en Friesland geldt de 40 procent korting tijdens daluren.”

Dalvoordeel Noord-Nederland is in Groningen en Drenthe de opvolger van het bekende 40/4 reisproduct. Dit kortingsproduct bood tijdens daluren 40 procent korting in de bussen van Qbuzz. Vanaf 1 januari 2018 is het 40/4 reisproduct niet meer verkrijgbaar. Reizigers in bezit van een nog lopend 40/4 reisproduct kunnen nog tot 1 februari 2018 tijdens daluren met korting reizen in de bussen van Qbuzz.

De beste apps voor het openbaar vervoer

Als je met het openbaar vervoer gaat, dan is het fijn als je van deur tot deur gebracht wordt. Of je nu met de bus, trein, metro of tram gaat, voor elk type openbaar vervoer is er een geschikte app. 9292 is de plek waar je alles te weten komt over het openbaar vervoer in Nederland. De bijbehorende app laat je van deur tot deur je route plannen. Je kunt de vertrektijden van haltes en stations in de buurt raadplegen, de laatste wijzigingen bekijken en je volledige reis plannen, waarbij je zelf bepaalt welke vervoersmiddelen meegenomen worden (bus, trein, tram, metro en veerboot).

woensdag 20 december 2017

Gent wil graag eigen openbaar vervoer

De stad Gent wil haar openbaar vervoer zelf kunnen uitbouwen. Volgens de stad kan De Lijn niet voldoen aan de grote mobiliteitsnoden in Gent. “In Frankrijk regelen de stadsgewesten het ook zelf. Waarom zou het hier niet lukken?” Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) liet het zich al enkele keren ontvallen: als De Lijn blijft tekortschieten, dan moet Gent haar openbaar vervoer zelf kunnen regelen.

Fiets die voor meer stabiliteit zorgt door op snelheid te reageren

Een consortium waarvan de Universiteit Twente (UT) deel uitmaakt heeft een elektrische fiets ontworpen die helpt te voorkomen dat ouderen van hun fiets vallen. Deze slimme ondersteunende fiets, de zogeheten ‘SOFIE’, zorgt onder meer voor meer stabiliteit; enerzijds door hulp bij het opstappen en wegfietsen te bieden, anderzijds door automatisch het zadel te verlagen bij lagere snelheden. De UT, Indes en Roessingh Research and Development (RRD) hebben samen deze fiets ontwikkeld. Het onderzoekswerk van Vera Bulsink, promovenda aan de UT, was medebepalend voor het ontwerp van de fiets en zorgde voor grotere stabiliteit van het prototype. Ze verbeterde computersimulaties en voerde laboratoriumtesten uit die uiteindelijk de stabiliteit van de fiets verbeterden. Ze verdedigde haar proefschrift op 7 december 2017.

Eenzijdige fietsongelukken komen tegenwoordig regelmatig voor. Mensen vallen van hun fiets, omdat ze hun evenwicht verliezen. Op hogere leeftijd is de kans op een ongeval groter: ouderen hebben meer angst om te vallen, reageren trager en moeten harder werken om het gebrek aan stabiliteit bij lage snelheid te compenseren. Vanwege het toenemend aantal ouderen in de maatschappij zal het aantal fietsongelukken in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid toenemen. In het kader van het SOFIE-project is er een prototype elektrische fiets ontwikkeld die de stabiliteit van ouderen en mensen met een handicap verbetert, vooral wanneer ze langzaam rijden. Er zitten diverse uitdagingen aan het ontwikkelen van een dergelijke fiets: het uiteindelijke ontwerp moet er mooi uitzien en comfortabel zijn, plus alle afmetingen en verhoudingen moeten vergelijkbaar zijn met wat mensen gewend zijn van hun huidige fiets.

Stabiel fietsframe

Bulsink voerde laboratoriumtesten uit waarbij ze de fietsbeheersing van ouderen vergeleek met die van jongeren. Bestaande onderzoeksmodellen beschouwen de fietsende persoon als één massa, maar het zijn juist de persoonlijke eigenschappen van de fietser die de kans op vallen bepalen. Bulsink breidde bestaande computermodellen uit met een realistisch model voor het contact tussen fietsband en weg. Daar voegde ze de bewegingen van de fietser aan toe, zoals de stuurbeweging, beweging van het bovenlichaam en het naar buiten bewegen van de knieën.

Dit simulatiemodel leidde tot verscheidene ontwerpvoorstellen voor een stabieler fietsframe. De combinatie van een steilere balhoofdhoek, kleinere banden en een kortere wielbasis maakt de fiets stabieler bij lage snelheid. Het computermodel maakt het tevens eenvoudiger om de stabiliteit van andere fietsontwerpen te beoordelen.

De lage instap van de SOFIE-fiets maakt op- en afstappen gemakkelijker en de hoogte van het zadel wordt automatisch aangepast aan de snelheid. Daarnaast krijgt de fietser ondersteuning om op gang te komen, waardoor te langzaam fietsen wordt vermeden. Bovendien is de maximumsnelheid beperkt tot 18 kilometer per uur om valpartijen te voorkomen.

De fiets is nog niet in productie genomen. Het consortium heeft met hun ontwerp diverse fabrikanten benaderd. Er is interesse, maar tot nu toe heeft nog niemand besloten om de fiets te gaan produceren. “Jammer”, zegt Bulsink. “Ik ben ervan overtuigd dat dit ontwerp kan helpen voorkomen dat veel oudere mensen van hun fiets vallen.”

Het SOFIE-project is een samenwerkingsverband tussen RRD, Indes en de Universiteit Twente. Vera Bulsink deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Biomechanical Engineering. Haar begeleiders waren professor Bart Koopman, Dorien van de Belt en Maarten Bonnema van de faculteit Engineering Technology. Haar onderzoek werd mede gefinancierd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

dinsdag 19 december 2017

Hoe presteert NS in vergelijking tot andere landen?

Nederlandse treinreizigers reizen in vergelijking met veel andere Europese landen in nieuwere treinen die vaker rijden en vaker op tijd zijn. De reizigers betaalt een tarief voor zijn vervoersbewijs dat rond het gemiddelde van de vergeleken landen ligt (+4%). Daarnaast is de hoeveelheid belastinggeld die in Nederland in het spoort geïnvesteerd wordt in verhouding laag. Toch ontvangt NS meer klachten per reiziger dan vervoerders in andere landen. Dit blijkt uit de Internationale Benchmark die NS en ProRail hebben laten uitvoeren. In deze benchmark worden over de periode van 2011-2015 de prestaties op het Nederlandse spoor vergeleken met zeven andere vervoerders uit België, Denemarken, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. De uitkomsten zijn, op verzoek van de buitenlandse vervoerders, veelal geanonimiseerd. NS gebruikt de benchmark om te kijken hoe zij haar dienstverlening aan reizigers kan verbeteren.

De Nederlandse en Zwitserse vervoerder vervoeren de meeste reizigers. Nederlandse reizigers leggen langere afstanden af per trein. Per treinreis legt een reiziger bij NS 44 km af, gemiddeld over alle landen is dit 37 km. Ook de stations waar NS rijdt ontvangen dagelijks 2,6 keer zoveel reizigers als gemiddeld. Volgens de onderzoekers lukt het NS door inzet van dubbeldekkers op de drukste trajecten en een goede dienstregeling om per trein 29% meer passagiers per trein te vervoeren. Daarbij biedt NS de reiziger 24% meer zitplaatsen dan het gemiddelde van de andere onderzochte landen. In 2015 was 42% van de treinen van NS een dubbeldekker, gemiddeld was dit 12%. NS en drie andere vervoerders meten de reizigerspunctualiteit. De reizigerspunctualiteit is bij NS 4% hoger dan het gemiddelde van deze groep.

Reizigers betalen bij NS een gemiddeld tarief voor hun treinkaartje. In drie van de onderzochte landen liggen de tarieven lager. In vier van de landen betalen reizigers meer voor hun treinkaartje. Daarbij zijn de tarieven in Nederland ten opzichte van de andere landen relatief stabiel. Voor 2018 is de gemiddelde prijsstijging van de treinkaartjes met 1,22% zelfs lager dan de verwachte inflatie. NS en één andere vervoerder uit het Verenigd Koninkrijk moeten de overheid betalen om treinen te mogen rijden. In de andere onderzochte landen krijgen de vervoerders subsidie van de overheid voor het rijden van treinen. NS had in 2015 het laagste energieverbruik per reizigerskilometer van alle onderzochte landen, 30% lager dan het gemiddelde. De CO2 emissie per reizigerskilometer was zelfs 44% lager dan gemiddeld. Sinds 1 januari 2017 rijden alle elektrische treinen van NS op 100% windstroom.

Alle treinen van NS hadden in 2015 een gemiddelde leeftijd van 18 jaar. Voor de andere vervoerders was dat gemiddeld 24 jaar. Daarmee had NS in 2015 het jongste materieelpark. Sindsdien heeft NS voor 2,5 miljard euro nieuwe treinen besteld om meer zitplaatscapaciteit en comfort en te bieden, zoals wifi en oplaadpunten. Het gaat dan om 58 FLIRT Sprinters per dienstregeling 2017, 118 CAF Sprinters per dienstregeling 2018 en 79 Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) die per 2021 gaan rijden. Daarnaast moderniseert NS diverse treinen.

In omliggende landen met lagere prestaties ligt de klanttevredenheid hoger is en het aantal klachten minder. De onderzoekers hebben hier nog geen verklaring voor maar wijzen er wel op dat dit mogelijk beïnvloed wordt door het gemak waarmee je een klacht indient. NS heeft een klantenservice die 24/7 beschikbaar is via onder andere telefoon, post en twitter.

Kritische reizigers houden NS scherp, daarom worden ze bijvoorbeeld ook actief betrokken bij besluiten als de aanschaf van nieuwe OV fietsen en de stoelen in nieuwe treinen. Voordat we tot aanschaf overgaan worden die door klantenpanels getest. De gerenoveerde stations als Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Arnhem en Breda worden door onze reizigers zeer goed beoordeeld. Ook zijn onze reizigers blij dat sinds kort op het traject Amsterdam-Eindhoven elke tien minuten een trein rijdt. De klanttevredenheid van NS ontwikkelt zich sinds de benchmark goed. In 2015 gaf 75% van de reizigers het reizen per trein een 7 of hoger. In oktober van 2017 was dit 78,3%. NS gaat verder onderzoeken hoe de verschillen in klanttevredenheid tussen de landen te verklaren is om te kijken wat wij verder kunnen verbeteren.

Half miljoen deelnemers NS Extra

Binnen anderhalf jaar na de start telt NS Extra een half miljoen deelnemers. NS biedt sinds juni 2016 dit klantprogramma aan voor reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart. De meest gewaardeerde service is de check-uit alert – hiervan zijn er inmiddels ruim 90.000 verstuurd.

NS Extra ontvangt een mailbericht als hij vergeet uit te checken, waarna dit gemakkelijk en snel is te herstellen. Wanneer een check-uit ontbreekt na een check-in stuurt NS een melding. Als deelnemers enigszins vaste reispatronen hebben, dan kan NS de correctie automatisch doen. Als het reisgedrag wisselend is kun je bij NS Extra zelf aangeven waar je bent uitgestapt.

NS Extra biedt ook andere voordelen die samenhangen met reisgedrag. Dit kan bijvoorbeeld een korting zijn op een Dagretour of Meereiskaart. Ook zijn sinds de start al tijdelijke upgrades naar de eerste klas aangeboden, maar ook een maand gratis Blendle Premium om lekker te lezen in de trein.

maandag 18 december 2017

Rijk en regio pakken door op verbetering van de bereikbaarheid Zuidelijke Randstad

Het verkeer in de Zuidelijke Randstad loopt vast als er geen maatregelen worden genomen om de bereikbaarheid te verbeteren. Het Rijk erkent de grote opgaven waar de Zuidelijke Randstad de komende jaren voor staat: meer hoogwaardig OV en een betere verkeersdoorstroming in samenhang met de regionale woningbouwopgave van 230.000 woningen, de economische ontwikkeling en het verduurzamen van de mobiliteit.

Met het programma Duurzame Bereikbaarheid pakken Rijk en regio deze uitdagingen aan. De focus van het programma sluit goed aan op de prioriteiten uit het regeerakkoord, zoals het aanpakken van de knelpunten die in de NMCA naar voren komen (A4, A16/A15 Brienenoordcorridor, OV), betere aansluitingen van de regionale wegen op de snelwegen, hoogwaardiger regionaal openbaar vervoer in relatie tot de verstedelijking, verduurzamen van mobiliteit en aanjagen van de woningbouw.
De partijen in de Zuidelijke Randstad hebben met de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de minister van Binnenlandse Zaken tijdens het Bestuurlijk Overleg MIRT gesproken over de noodzakelijke maatregelen om de regio bereikbaar te houden. Het Rijk en de regio onderkennen de noodzaak om de genoemde knelpunten  samen aan te pakken. Hiertoe hebben Rijk en regio afgesproken om het gebiedsgerichte programma Duurzame Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag in 2018 te starten.

Zo komt er een gezamenlijke werkplaats Metropolitaan OV, Ruimte en Duurzaamheid om verbeteringen voor  het regionaal OV tussen Leiden en Dordrecht uit te werken in relatie tot de verstedelijking. Ook starten 2 pre-verkenningen naar een nieuwe oeververbinding in Rotterdam en naar een hoogwaardige OV-verbinding voor het gebied Central Innovation District-Binckhorst Den Haag. In februari 2018 wil de regio met het Rijk hierover nadere (o.a. financiële) afspraken maken.
Fiets, openbaar vervoer, auto en smart mobility

Met het ministerie zijn verder afspraken gemaakt over een gezamenlijke investering in een Korte Termijn Aanpak van €18 mln in 2018 voor infrastructuur voor fiets, openbaar vervoer en auto en smart mobility (zoals slim verkeersmanagement en gedragsbeïnvloeding van reizigers bijvoorbeeld via werkgevers).

zaterdag 16 december 2017

Geen treinen van en naar Driebergen-Zeist

ProRail vernieuwt het complete stationsgebied Driebergen-Zeist. Dit weekend, 16 en 17 december, wordt opnieuw een belangrijke stap gezet. Vanwege de werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden, NS zet bussen in.

In het weekend van 16 en 17 december werken ProRail en aannemer BAM 52 uur non stop in het stationsgebied. Er worden ondermeer damwanden vlakbij het spoor aangebracht en er wordt ruimte gecreëerd voor de bouw van het westelijke deel van de nieuwe onderdoorgang onder het spoor.


Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.


Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

vrijdag 15 december 2017

Ook 16 en 17 december omleiding van ICE via de Betuweroute

Tip voor treinspotters en goed nieuws voor reizigers richting Duitsland: Ook op 16 en 17 december rijdt de ICE via de Betuweroute. Dit is het tweede en laatste weekend van dit jaar dat de internationale trein richting Frankfurt deze bijzondere omleidingsroute gebruikt. De vorige keer was in het weekend van 25 en 26 november. Komend weekend zijn er weer werkzaamheden op een deel van het normale traject.

NS is blij met deze nieuwe omleidingsroute omdat het voor reizigers ruim een half uur reistijd scheelt ten opzichte van de oude omleiding via Venlo. Ook kunnen reizigers van ICE op- en afstappen op alle reguliere stations van deze trein (Arnhem, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf). Als ICE wordt omgeleid via Venlo dan slaat de trein noodgedwongen deze stations over.

Om op tijd bij de grens met Duitsland te zijn kort NS International de treindienst een stukje in: de trein rijdt het hele weekend deels van en naar Utrecht in plaats van Amsterdam. 

Reizigers stemmen voor de nieuwe omroepstem

Actuele reisinformatie bereikt de reiziger via de website, sociale media en omroepberichten. Deze omroepberichten worden in de komende periode bij het GVB opnieuw ingesproken, door twee vaste stemmen: eentje voor de halteafroep (statische reisinformatie) en een andere voor verstoringen en vertragingen.

Het GVB wil deze stemmen uit eigen gelederen halen, en vragen de reizigers om hun mening. De nieuwe stemmen zijn begin 2018 te horen. Bus en tram volgen later, bij de start van het nieuwe vervoersplan.

donderdag 14 december 2017

150 miljoen voor opstelterreinen treinen

Een groeiend aantal mensen reist per trein. Daardoor rijden steeds meer en langere treinen op het Nederlandse spoor en dreigt in vooral stedelijke gebieden een tekort aan zogeheten opstelterreinen. Deze terreinen zijn niet alleen nodig voor het parkeren van treinen, maar ook voor het schoonmaken en uitvoeren van klein onderhoud. Om ervoor te zorgen dat treinen ook in de toekomst ingezet kunnen worden waar ze nodig zijn, is extra ruimte voor het opstellen van treinen nodig. Daarom investeert staatssecretaris Van Veldhoven 150 miljoen in opstelterreinen.

Om het spoorvervoer verder te verduurzamen en op een slimme manier in te spelen op de groei van het aantal reizigers, trekt Van Veldhoven 25 miljoen uit voor innovaties. Er wordt bijvoorbeeld bijgedragen aan een proef met een waterstoftrein in Noord-Nederland. Ook wordt ervaring opgedaan met een eventuele omschakeling op het spoor naar een hogere spanning op de bovenleidingen. Hierdoor kunnen treinen sneller optrekken, waardoor het spoor intensiever benut kan worden. In dunnerbevolkte gebieden wordt de komende jaren geëxperimenteerd met nieuwe, vraaggestuurde openbaar vervoersdiensten (‘mobility as a service’). Zo heeft Zeeland aangegeven in hun grensregio mee te willen doen aan deze testen. Met de grote steden, die juist te maken hebben met een snelle groei van hun bevolking, wordt bekeken hoe het openbaar vervoer hier slimmer op aan kan sluiten.

woensdag 13 december 2017

Acties op komst bij Qbuzz

Langere plaspauzes en een hoger loon. Dat is de inzet van vakbond FNV bij de vastgelopen cao-onderhandelingen met de landelijke busvervoersbedrijven. Aanstaande maandag komen de chauffeurs van Qbuzz in Groningen bij elkaar en besluiten dan of ze gaan staken. Volgens Henk Rozema, chauffeur bij Qbuzz en FNV-kaderlid is de actiebereidheid groot: 'Op de werkvloer is veel animo om te gaan staken.'

In één app reizen, plannen en betalen voor trein, tram en bus zonder OV-chipkaart

Vanaf vandaag is het mogelijk om te reizen met trein, tram en bus via elke smartphone zonder dat er een OV-chipkaart aan te pas komt. Met de app Tranzer plan en koop je in één keer je gehele reis, ook wanneer je daarbij gebruikmaakt van verschillende vervoerders. Voor mensen die niet zo vaak met het openbaar vervoer reizen is het aanbod van reisopties onoverzichtelijk. Hier speelt Tranzer op in door in één app de beste reisopties te geven en direct de mogelijkheid te bieden om de gehele reis te betalen. Inmiddels zijn grote vervoerders als NS, RET, Connexxion en EBS al aangesloten en zijn ook taxi’s te boeken en te betalen in de app. Per januari 2018 zijn ook de services van GVB klaar voor gebruik. Tranzer is beschikbaar in Nederland en breidt op korte termijn uit binnen Europa. Door samenwerkingen met LeasePlan, Transdev en KLM wordt dit snel werkelijkheid.


Tranzer is gratis te downloaden via de App Store en de Google Play Store. Na het aanmaken van een account, kunnen reizigers direct aangeven waar ze naar toe willen, met hoeveel personen en op welk tijdstip. De app toont altijd de snelste en goedkoopste reisopties en, indien beschikbaar, ook de mogelijkheden via taxi. Ook wanneer er verschillende vervoersmiddelen gebruikt worden, kan de gehele reis in één keer gepland en betaald worden. Betaling geschiedt via iDeal of creditcard. Zowel in de trein, bus, tram en taxi, als bij de toegangspoortjes op de stations worden de mobiele tickets geaccepteerd. Deze video geeft een indruk hoe snel en simpel de app werkt.

dinsdag 12 december 2017

Tien nieuwe elektrische bussen op de route Zuidhorn-Groningen

Vanaf 10 december gaan op de route tussen Zuidhorn en Groningen (Q-linkroute 'groen') tien elektrische bussen rijden. Daarmee wordt een nieuwe stap gezet in de verduurzaming van het openbaar vervoer in Noord-Nederland. Op het traject Groningen Airport Eelde – Groningen rijden sinds februari 2017  twee elektrische bussen, de Airportlink. De presentatie van de bussen vond plaats op vrijdag 1 december in Groningen. 

Q-link 'groen' rijdt tussen Zuidhorn en Groningen Hoofdstation/Groningen Europapark, via P+R Reitdiep, Zernike en UMCG Noord. Op P+R Reitdiep en busstation Zuidhorn kunnen de bussen tussentijds bijladen met een zogeheten pantograaf. ’s Nachts gebeurt dit bij de busstalling van Qbuzz aan de Peizerweg in Groningen. De afgelopen weken is het systeem getest en zijn chauffeurs getraind om met de nieuwe techniek in de bussen te kunnen gaan rijden.

In 2030 mag al het openbaar vervoer in Nederland geen schadelijke stoffen meer uitstoten. Vervoerders  zijn daarom samen met hun opdrachtgevers bezig om geleidelijk aan nieuwe, schone bussen in te zetten. Elektrische bussen zijn vooral geschikt voor de kortere afstanden en worden vaak ingezet in het stadsvervoer en net rondom de stad.

maandag 11 december 2017

Snelle instap op station Schiphol Airport

Op 11 december introduceren NS en ProRail een nieuwe hulp bij snel en gespreid instappen op station Schiphol Airport. Een LED scherm boven het perron voorziet reizigers voor aankomst van de trein van instapinformatie zoals deurposities en waar de 1e en de 2e klasse zich bevinden. Het scherm ondersteunt de NS-medewerkers die reizigers op het perron assisteren bij het instappen. Dit heeft als resultaat dat reizigers met bagage sneller instappen, meer kans hebben op een zitplaats en de trein op tijd kan vertrekken. Het scherm behoort tot één van de korte termijn maatregelen die partijen gezamenlijk hebben genomen om de capaciteit op de perrons en opgangen naar Schiphol Plaza te vergroten.

Andere verbetermaatregelen van afgelopen tijd
•Verkleinen van de installatieruimten onder de roltrappen/-banen om meer oppervlak te creëren voor de reiziger op het perron
•Ombouwen van de hellingbaan aan de zuidkant van het 1e perron in een vaste trap en het ombouwen van de roltrap naar een vaste trap voor meer capaciteit op (rol)trappen.
•Verwijderen van obstakels op de perrons
•Verbeteren van de reisinformatie en wegbewijzering, waaronder het ophangen van perronverwijsborden op Schiphol Plaza
•Extra inzet van NS-medewerkers op het eerste perron om reizigers te verwijzen naar de juiste opgangen en ervoor te zorgen dat ze zich beter verspreiden over het perron.

Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Vervoerregio Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Schiphol, NS en ProRail werken samen aan een goede OV-bereikbaarheid van Amsterdam Airport Schiphol nu en in de toekomst.

zondag 10 december 2017

Nieuwe dienstregeling Utrecht per 10 december

Op 10 december 2017 gaat de nieuwe U-OV dienstregeling in. Op vrijwel alle lijnen veranderen de tijden, om ze weer aan te laten sluiten bij het actuele verkeersbeeld. Ook introduceert U-OV enkele nieuwe verbindingen.

De bereikbaarheid van Houten wordt sterk verbeterd met twee nieuwe lijnen. Lijn 43 komt uit Zeist en rijdt via Odijk door naar Houten. Ook gaat vanaf 10 december lijn 44 rijden,  een nieuwe lijn tussen Houten en Vianen. Deze lijn verbindt zowel de bedrijventerreinen als de woongebieden van Houten en Vianen met elkaar.

Lijn 29 van De Meern, via station Vaartsche Rijn naar De Uithof gaat ook via Rijnsweerd rijden. Bovendien rijdt deze lijn vanaf 10 december twee keer zo vaak als nu, voortaan ieder kwartier.
Door te krappe rijtijden is U-OV helaas genoodzaakt tot het inkorten van lijnen 14 en 16. De haltes Neude, Janskerkhof, Stadsschouwburg en Voorstraat komen voor de lijnen 14 en 16 te vervallen. Met een overstap kunnen reizigers daar wel komen, zonder extra te hoeven lopen. Met lijnen 14 en 16 komen zij de halte Vredenburg. Daar kan men overstappen op 7, 8, 18 en 28, naar Neude, Janskerkhof en Stadsschouwburg. De halte St. Jabobsstraat (bij de Bijenkorf) wordt aan de route toegevoegd. Vanuit Neude, Janskerkhof en Stadsschouwburg komt u daar met lijn 27. Betrokken partijen onderzoeken de komende tijd een definitieve oplossing voor de rijtijdproblematiek.

Nieuwe dienstregeling Valleilijn vanaf 10 december

Op 10 december 2017 gaat ook bij de Valleilijn de nieuwe dienstregeling in. Bus 84 en 88 gaan op maandag tot en met vrijdag  vaker rijden. In de spits rijden ze gezamenlijk acht keer per uur tussen Ede en Wageningen. Buiten de spits rijden ze gezamenlijk iedere 10 minuten. Op zaterdagochtend rijden de eerste ritten van bus 88 op iets andere tijden. Bus 84 rijdt voortaan ook op zondagavond. De dienstregeling van bus 88 op zondagavond is daardoor ook veranderd. Bij de Valleilijn-trein is er  één verandering: de eerste rit op zaterdagochtend vertrekt  twee minuten eerder  uit Amersfoort en Hoevelaken.

Nieuwe station Boskoop Snijdelwijk zondag open

Station Boskoop Snijdelwijk gaat zondag 10 december open. Die dag stoppen de eerste treinen op het spiksplinternieuwe station op de route Alphen aan den Rijn - Gouda. Reizigers uit de omliggende wijk Snijdelwijk kunnen vanaf dat moment vier keer per uur dicht bij huis op de R-net trein stappen.

De eerste spitsreizigers worden op maandagochtend 11 december feestelijk ontvangen op het nieuwe station. Dan vindt ook de officiële opening plaats in aanwezigheid van omwonenden. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het nieuwe station en het stationsplein. ProRail realiseerde het nieuwe station in R-net stijl in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Via trappen en een hellingbaan wordt het perron goed bereikbaar. Wachten kan in de overdekte wachtruimte op het perron.

Op het stationsplein is een grote fietsenstalling gerealiseerd, met overdekte fietsenrekken, fietskluizen en bromfietsplekken. Daarnaast zijn extra parkeerplaatsen en een Kiss & Ride-strook.

Het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk maakt onderdeel uit van de kwaliteitsverbetering van de spoorlijn tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. De provincie Zuid-Holland wil hiermee, in samenwerking met ProRail, NS en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Gouda en Waddinxveen de bereikbaarheid van de regio verbeteren. Andere belangrijke stappen waren de introductie van de R-net treinen in december 2016 en de frequentieverhoging van twee naar vier treinen per uur per richting afgelopen september. In het voorjaar volgt de opening van het tweede nieuwe station op de lijn, Waddinxveen Triangel.

zaterdag 9 december 2017

Morgen rijdt NS minder treinen in heel Nederland

Zondag 10 december gaat de dienstregeling 2018 van start. Veel treintijden zijn gewijzigd. Daarnaast wordt over het hele land winterweer verwacht met in ieder geval veel sneeuwval. Dit type kan overlast veroorzaken voor weg-, lucht-, en spoorverkeer. Het is voor NS en ProRail belangrijk dat reizigers betrouwbaar kunnen reizen met de trein, ook als het slecht weer is. Daarom nemen we het zekere voor het onzekere en rijden er zondag op een aantal trajecten minder treinen. Hierdoor ontstaat meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Wij raden reizigers aan vlak voor de reis de reisplanner Xtra te raadplegen. Houdt u rekening met langere reistijden of drukte in de trein. De aanpassingen voor morgen worden op dit moment in de reisplanner verwerkt. Zodra de planner is bijgewerkt zullen we dat hier melden.

Minder Intercity’s
Amsterdam-Rotterdam  Intercity direct
Den Haag-Utrecht
Dordrecht-Breda
Lelystad-Leiden
Schiphol-Nijmegen
Amsterdam-Eindhoven
Utrecht-Almere
ICdirect is toeslagvrij

Minder Sprinters
Amsterdam-Hoofddorp    

Dienstregeling 2018: plussen en minnen

Zondag 10 december gaat dienstregeling 2018 van start. Het wordt vooral het jaar van de tienminutentrein. Deze hoogfrequente Intercity brengt voor veel reizigers een welkome verbetering mee, terwijl andere reizigers juist te maken krijgen met een slechtere verbinding. Ook de rest van de dienstregeling kent plussen en minnen. Rover hoort graag uw ervaringen.

De grootste aanwinst van dienstregeling 2018 is de Intercity die iedere tien minuten gaat rijden op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven. Daarnaast gaan er in de spitsrichting extra Intercity’s tussen Vlissingen en Roosendaal rijden die 15 minuten sneller zijn. Andere extra spits-Intercity’s gaan rijden tussen Alkmaar en Haarlem, Enkhuizen en Amsterdam en tussen Den Helder en Schagen. Op zondag en in de avonduren gaan meer Intercity’s rijden tussen Nijmegen, Utrecht en Schiphol en op het traject Alkmaar – Amsterdam rijden straks op zondag 4 Intercity’s per uur. Enkhuizen en Hoorn krijgen een rechtstreekse verbinding met Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Heerlen. Sommige treinen worden sneller: tussen Leiden en Utrecht is de reiziger straks 4 minuten korter onderweg, de sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch is zelfs 7 minuten sneller.


Keolis Nederland neemt de sprinters tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede over van NS en gaat hier rijden onder de naam Blauwnet. Op zondag komen er meer treinen tussen Zwolle en Kampen. De opening van station Stadshagen moest echter op het laatste moment worden afgeblazen. Tussen Raalte en Enschede wordt een nieuwe sneltrein geïntroduceerd. Ook Arriva adopteert in deze regio de naam Blauwnet zodat reizigers met nog maar één OV-chippaaltje te maken krijgen wanneer zij reizen met de regionale vervoerders.

Sommige reizigers gaan er juist flink op achteruit in de nieuwe dienstregeling. Dit heeft vooral te maken met de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven: het spoor is zo druk bezet dat de puzzel niet altijd past. Dit merken vooral sprinterreizigers van Breukelen naar Amsterdam, die straks bijna met een halfuurdienst te maken krijgen omdat de vier sprinters zo scheef over het uur verdeeld worden dat de wachttijd kan oplopen tot maar liefst 26 minuten. Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal staan voortaan 6 minuten stil op Amsterdam Bijlmer ArenA om ingehaald te worden door een intercity. Op momenten dat de ICE naar Duitsland rijdt, wordt de wachttijd zelfs 12 minuten. Ook Sprinter-reizigers tussen Apeldoorn, Almelo en Enschede merken drukte op het spoor: zij moeten op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo één keer per uur 13 minuten wachten voordat de trein weer kan doorrijden richting Enschede. Een andere verslechtering is de overstap in Tiel tussen NS en Arriva: deze wordt met circa 20 minuten fors langer.

vrijdag 8 december 2017

Zondag start NS-dienstregeling 2018

Vanaf zondag verandert de dienstregeling voor de 1,2 miljoen dagelijkse treinreizigers. Die dag gaat de dienstregeling 2018 in, net zoals ieder jaar gelijktijdig met andere OV-bedrijven in binnen- en buitenland. In tegenstelling tot vorig jaar blijft veel hetzelfde. Wel gaan er in totaal per werkdag zo’n 130 treinen extra rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s. Belangrijkste verandering: de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven gaat vanaf zondag elke dag rijden, waardoor reizigers op dit traject minder lang hoeven te wachten en vaker een zitplaats hebben. Wat verandert er nog meer?

Niet alleen de dienstregeling wijzigt. Vanaf 10 december wordt de intercity direct buiten de spits tijdelijk toeslagvrij. Ook neemt NS afscheid van de lijnen Kampen – Zwolle – Enschede, waar collega-vervoerder Keolis gaat rijden. Het automatische omroepbericht verandert vanaf zondag stapsgewijs van “Dames en heren” in “Beste reizigers”. Eerst op de stations, daarna ook in steeds meer treinen.

Reizigers met een fysieke beperking kunnen straks van de eerste tot de laatste trein assistentie krijgen bij het in- en uitstappen. Nu nog is dat van 7.00 uur tot 22.00 uur. Ook breidt de assistentieverlening uit met vijf stations: Op Beilen, Horst Sevenum Krabbendijke, Rheden én Soest Zuid kan een reiziger met een fysieke beperking ook assistentie aanvragen

Reizigers kunnen zeven dagen per week, elke tien minuten met een Intercity reizen tussen de steden Amsterdam – Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven. Sinds begin september werd deze verbinding 14 woensdagen getest. Van de 144 geplande Intercity’s per dag reden er gemiddeld 142. Het percentage treinen dat op tijd reed was hoger dan gemiddeld. 93 procent van de reizigers was positief over de test, zo bleek uit klantonderzoek. Met die resultaten kan NS met vertrouwen de nieuwe dienstregeling starten. Toch waken we voor teveel optimisme. Vanaf zondag gaat het er echt om, want dan rijdt de tienminutentrein immers zeven dagen per week. Daarmee wordt de operatie zeven keer zo groot. Dat vraagt nòg meer aandacht van nòg meer mensen.

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling opent het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk. Dit station ligt tussen Alphen aan de Rijn en Gouda, een provinciale concessie waar NS onder de vlag van R-net treinen rijdt. In 2018 opent op dit traject ook station Waddinxveen Triangel.

Rond ’s-Hertogenbosch zijn de meeste aanpassingen. Dat is nodig om de tienminutentrein mogelijk te maken en om de reistijd per Sprinter te verkorten. Zo creëren we meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter.

Reizigers kunnen de reisplanner of de NS app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. Voor uitgebreide vragen over de dienstregeling kun je ook terecht op het Serviceforum. Wil je meer weten over de nieuwe dienstregeling, kijk dan op ns.nl/dienstregeling2018

Nieuwe Blauwnettreinen van start op 10 december

Nog even en dan maken de dieseltreinen van NS plaats voor nieuwe elektrische Flirt-treinen van Keolis Nederland onder de naam Blauwnet. Vanaf 10 december gaan de nieuwe treinen rijden met een volledig vernieuwde dienstregeling. Op www.keolisblauwnet.nl/dienstregeling is deze te bekijken.

Zwolle – Kampen v.v.
De treinen gaan op alle dagen van de eerste tot en met de laatste trein als Sprinter in een halfuurdienst rijden (in de huidige NS-dienstregeling is er zondagochtend nog een uurdienst).

Zwolle – Enschede v.v.
Op alle dagen, van de eerste tot en met de laatste trein, gaan er ieder half uur Sprinters rijden op het hele traject Zwolle – Enschede v.v. De Sprinters stoppen op alle tussengelegen stations. Op maandag t/m vrijdag rijden er straks van 6.30 tot 19.30 Intercity’s op het traject Raalte – Enschede v.v. De Intercity’s rijden ieder uur en stoppen onderweg alleen in Nijverdal, Almelo en Hengelo. Reizigers kunnen hiermee in 37 minuten van Raalte naar Enschede reizen. Deze Intercity gaat naar verwachting vanaf zomer 2018 van Raalte doorrijden naar Zwolle. Daarvoor moet in Zwolle eerst een extra perron gebouwd worden.

Zutphen – Hengelo – Oldenzaal en Hengelo-Bielefeld
Er zijn geen wijzigingen in de treindienst tussen Zutphen en Hengelo. De treinen en de poortjes/paaltjes op de lijn Zutphen – Hengelo – Oldenzaal maken vanaf 10 december deel uit van Blauwnet.

Tussen Hengelo en Bielefeld Hbf (Duitsland) gaat op 14 januari 2018 de nieuwe treindienst RB61 van Keolis Deutschland van start. Deze stopt onderweg ook in Oldenzaal, maar niet in Hengelo Oost.

Keolis Nederland verzorgt het treintraject Kampen – Zwolle - Enschede in opdracht van de provincie Overijssel. Vanaf nu zijn de lijnen en dienstregeling via de handige interactieve reisplanner en lijnenapplicatie te bekijken. Hiermee krijgen reizigers een visueel, begrijpelijk en actueel overzicht van de reismogelijkheden. Meer informatie over de dienstregeling en reismogelijkheden zijn na te lezen op www.keolisblauwnet.nl/dienstregeling.

Treinreizigers in Overijssel hoeven vanaf 10 december niet meer in en uit te checken bij een overstap tussen verschillende regionale vervoerders. De reiziger checkt in bij een blauwe Blauwnet OV-chipkaartpoort of -paaltje wanneer hij of zij met een van de Overijsselse regionale Blauwnet treinen van Arriva en Keolis Nederland reist. Treinreizigers die op saldo reizen en overstappen van Blauwnet op een aansluitende bus van Arriva of Keolis betalen in de bus niet opnieuw het opstaptarief. Dit geldt ook andersom. Reist men met een NS trein, dan checkt men in bij de gele NS OV-chipkaart paal of –poort.

De Flirt treinen die Keolis Nederland in opdracht van de provincie Overijssel vanaf 10 december inzet op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen zijn van alle moderne gemakken voorzien: wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen om de telefoon op te laden in de eerste en tweede klas, informatieschermen, een gelijkvloerse instap en een rolstoeltoegankelijk toilet. De tweede klas kenmerkt zich door een hoog niveau. Het verschil met de eerste klas is nauwelijks te zien. Wat opvalt zijn de glazen deuren en tussenpanelen die zorgen voor een zicht door praktisch de hele trein.

donderdag 7 december 2017

'Miljoenenstrop' dreigt door fouten bij heraanleg spoor Zwolle-Kampen

Door fouten bij de heraanleg van de spoorlijn Zwolle-Kampen gaat het nieuwe station Zwolle Stadshagen komende zondag niet open. De bodem kan de hogere snelheid van de nieuwe trein niet aan. Een miljoenenstrop dreigt. Gisteravond zijn de provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen en de vervoerder Keolis geïnformeerd over het nieuws. Nadat de spoorbaan afgelopen zomer compleet is vernieuwd blijkt de spoorbaan nu niet genoeg stabiliteit te bieden om er met de vereiste snelheid overheen te rijden.

Monumentaal spoorhuisje in Den Horn wordt verplaatst

Het monumentale spoorhuisje in Den Horn, langs het spoor tussen Groningen en Zuidhorn, wordt verplaatst. Op dit traject is een spoorverdubbeling nodig vanwege de komst van de extra sneltrein Groningen-Leeuwarden. Daarvoor moet ook de overweg, waaraan het spoorhuisje is gevestigd, worden aangepast. De provincie, gemeente Zuidhorn en ProRail hebben de afgelopen maanden samen met de bewoners van het pand gezocht naar een oplosssing, zodat het niet hoeft te worden gesloopt.

Het spoorhuisje aan de Hogerweg in Den Horn dateert van 1886. De bewoners hebben aangegeven dat ze het bijzondere pand graag willen behouden en hebben het onder de aandacht gebracht bij de gemeenteraad van Zuidhorn. De raad heeft het college van burgemeester en wethouders daarop de opdracht gegeven om te onderzoeken of het pand behouden kan blijven. Dat kan waarschijnlijk, wanneer het een stuk naar het zuidoosten wordt verplaatst. De nieuwe afstand van het spoor en de overweg voldoet dan aan de geldende geluidsregelgeving. Voor de verplaatsing is wel een aanvraag voor een omgevingsvergunning nodig. Verder moet er nog overeenstemming bereikt worden met de grondeigenaar van de nieuwe locatie. Mocht dit niet allemaal lukken, dan wordt het pand alsnog gesloopt.

Het huis is te verplaatsen door het ‘in te pakken' met een balkenframe. Daarna wordt het huis opgekrikt en met behulp van een onderstel naar de nieuwe locatie gereden, waar het op een nieuwe fundering geplaatst wordt. Vanuit het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden komt een financiële bijdrage voor de verplaatsing. Het college van Zuidhorn stelt de raad nu voor om ook een bijdrage beschikbaar te stellen. Zodra de betrokken partijen akkoord zijn en de omgevingsvergunning is verleend, kan het spoorhuisje worden verplaatst. Naar verwachting gebeurt dat in het najaar van 2018.

woensdag 6 december 2017

GVB laat nieuwjaarsnacht ook Metro 54 rijden in Amsterdam

Reizigers in Amsterdam die na het vieren van de jaarwisseling weer naar huis willen, kunnen, naast de extra inzet van GVB nachtbussen, voor het eerst ook Metro 54 terug pakken. Op nieuwjaarsnacht maandag 1 januari rijdt Metro 54 vanaf 01:30 uur minstens een keer per kwartier. Vanaf 07:00 uur start vervolgens de normale (zondags)dienstregeling van die dag.

GVB komt hiermee tegemoet aan een langgekoesterde wens van reizigers om meer OV na de jaarwisseling in de hoofdstad. De inzet van Metro 54 zorgt ook voor verlichting van het grote reizigersaanbod bij de nachtbussen op de IJzijde van het Centraal Station. Het gaat om een proef die na afloop wordt geëvalueerd.

Metro 54 raakt veel stations waar feestvierders te verwachten zijn. Deze lijn doet de volgende stations aan: Centraal Station, Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein, Wibautstraat, Amstelstation, Spaklerweg, Van der Madeweg, Station Duivendrecht, Strandvliet, Station Bijlmer ArenA, Bullewijk, Station Holendrecht, Reigersbos, Gein.

Op oudejaarsavond rijdt GVB zoals vanouds met al het vervoer de laatste ritten rond 20:00 uur. Voor de trams, bussen en metro's (afgezien van deze extra inzet van metro 54, en nachtbussen) geldt dat deze op 1 januari 2018 een zondagsdienstregeling rijden. Om 01:30 uur start het nachtnet en rijden de GVB bussen hun eerste ritten. Het Buiksloterwegveer achter het Centraal Station vaart met twee extra ponten.

dinsdag 5 december 2017

Trap naar metrostation in centrale hal Amsterdam CS

Vanaf volgend jaar zit u na uw treinreis ongeveer een minuut eerder in de metro. Het college van B en W stelt geld beschikbaar voor de aanleg van een trap, die de Cuypershal (de centrale hal) met de metrohal moet verbinden. In de eerste helft van 2018 wordt er een uitvoeringsbesluit voorgelegd aan de gemeenteraad. De aanleg van de trap vindt plaats in de tweede helft van 2018, nadat de Noord/Zuidlijn in gebruik is genomen.

maandag 4 december 2017

Verbetering ‘IJssellijn Zwolle - Arnhem - Roosendaal’ mogelijk

Het verdubbelen van de spoorbrug bij Ravenstein en verdere studie naar de kruising Arnhem-Oost (Velperbroek) zijn de belangrijkste verbeteringen van de spoorverbinding Zwolle - Arnhem - Roosendaal. Dat blijkt uit onderzoek dat de provincies Gelderland, Overijssel en Noord-Brabant hebben laten doen naar verbetermogelijkheden voor de zogenaamde IJssellijn (Rijksspoorweg). De provincies leggen de uitkomsten van het onderzoek voor aan staatsecretaris mevrouw Van Veldhoven.

Al langere tijd bestaan er zorgen over de reistijden en de frequenties van de treinen op het traject Zwolle - Arnhem - Roosendaal. Ook de analyse van het Rijk voor toekomstige infrastructurele knelpunten, de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA) laat delen van de IJssellijn als toekomstig knelpunt zien in de spoorverbindingen.

De provincies hebben daarop een onderzoek uit laten voeren naar verbetermogelijkheden voor dit spoortraject. Uit het onderzoek ‘Verkenning kosten en baten IJssellijn’ blijkt dat er inderdaad mogelijkheden zijn om het gebruik van de spoorverbinding te verbeteren zodat reistijden verminderen en meer exploitatiemogelijkheden. Daarnaast zijn drie knelpunten in het traject onderzocht: het enkel spoor tussen Deventer en Olst, de splitsing Arnhem-Oost en de enkelspoorse brug bij Ravenstein.

Uit het onderzoek naar verbetermogelijkheden en knelpunten blijkt dat:
De investering van de verdubbeling van de enkelspoorse brug bij Ravenstein zich vrijwel volledig terugbetaalt door maatschappelijke baten uit reistijdwinst en verbeterde exploitatie. De verdubbeling van het spoor kan bijdragen aan de verhoging van de capaciteit. Hierdoor krijgt de NS ook meer flexibiliteit bij het inzetten van treinen op het drukke traject ’s-Hertogenbosch - Eindhoven. Nader onderzoek in relatie tot kwaliteitswinst voor de reiziger, varianten en toekomstige capaciteitsproblemen is nodig.

Verdere studie nodig is om een compleet beeld te krijgen van de mogelijkheden voor de splitsing Arnhem-Oost (Velperbroek). Hier is de optie om de splitsing ongelijkvloers te maken. Een vrije spoorkruising bij Arnhem-Oost is voor de (inter)nationale en regionale treindiensten (Arnhem – Winterswijk) een gewenste ontwikkeling en moet volgens Gelderland prioriteit krijgen bij de verbetering van het spoor in de komende jaren.

Het verdubbelen van het spoor tussen Deventer en Olst kansen biedt voor het laten rijden van meer en snellere treinen op het traject Zwolle-Deventer en het openen van nieuwe stations bij Zwolle Zuid en Deventer Noord. Hier zijn grote investeringen mee gemoeid. Voor de lange termijn wil Overijssel daarom met het verantwoordelijke ministerie en de spoorsector kijken welke kansen en mogelijkheden er zijn om dit deel van de IJssellijn te verbeteren.

Er lijken kansen voor een nieuw station Berkel-Enschot. Ook hier is nadere studie vereist. Het initiatief hiervoor ligt bij de gemeente Tilburg.

Er zijn kansen voor een station Breda-Oost, maar daar is momenteel geen ruimtelijke ontwikkeling gepland die de basis kan bieden voor een nieuw station. Verbeteringen aan het spoor kennen een lang doorlooptijd. De provincies streven ernaar voor deze onderdelen een volgende fase te bereiken, zodat een verkenning ten behoeve van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport kan worden gestart.

De provincies leggen de uitkomsten van het onderzoek voor aan de staatssecretaris van I&W met het verzoek vervolgonderzoek te doen naar de verbetermogelijkheden. Op basis van dit onderzoek kan dan op korte termijn een besluit genomen worden over onder andere het al dan niet verdubbelen van de spoorbrug bij Ravenstein.

zaterdag 2 december 2017

Weekend 2 en 3 december bus in plaats van trein in Amersfoort

Vanwege werkzaamheden rijden er op zaterdag 2 december en zondag 3 december de hele dag geen treinen tussen Barneveld Centrum en Amersfoort.

Daarnaast vervallen in de vroege ochtend en de late avond ook op het gehele traject Ede-Wageningen – Amersfoort enkele treinen, namelijk:

op zaterdag 2 december vervallen de treinen Amersfoort vertrek 5.39 uur en 6.09 uur naar Ede-Wageningen en Ede-Wageningen vertrek 1.23 uur en 1.53 uur naar Amersfoort.

op zondag 3 december vervallen de treinen Amersfoort vertrek 7.09 uur en 7.39 uur naar Ede-Wageningen en Ede-Wageningen vertrek 23.53 uur en 0.23 uur naar Amersfoort.

Connexxion zet bussen in. Houdt u rekening met een langere reistijd.

vrijdag 1 december 2017

Tijdelijke verhuizing busstation Tilburg

De stadsbussen van Arriva vertrekken per 10 december vanaf het tijdelijke busstation aan de Burgemeester Brokxlaan. Het busstation aan de Spoorlaan wordt vernieuwd. Dit gaat in december 2018 open.

De wachthokjes die nu aan de Spoorlaan staan, worden in het weekend van 2 en 3 december verplaatst naar de Burgemeester Brokxlaan. De tijdelijke fietsenstalling die aan de Brokxlaan zit, wordt vanaf 20 november verplaatst. Er komt een nieuwe stalling voor het UWV kantoor waar plaats is voor 200 fietsen. Er staan aankondigingsborden om de fietsers op de verhuizing te wijzen. Ook wordt er verwezen naar de fietsenstallingen aan de Spoorlaan. Zowel in de betaalde als onbetaalde stalling is plek. De tijdelijke stalling op het Burgemeester Stekelenburgplein blijft ook beschikbaar.
Sloop Tilburion

Het nieuwe busstation aan de Spoorlaan is in december 2018 klaar. Hiervoor moet het appartementencomplex Tilburion wijken. Het nieuwe busstation krijgt een centraal gelegen eilandperron. Hieromheen komen alle halteplaatsen. Centraal op het bus-eiland komt waarschijnlijk een overblijfruimte voor buschauffeurs, een informatie- verkooppunt voor het busvervoer en kantoorruimte. Mogelijk komt er ook een horecavestiging van beperkte omvang, bijvoorbeeld een broodjeszaak.

Ook de nieuwe dienstregeling voor 2018 gaat per 10 december in. De nieuwe vertrektijden zijn te zien via de pagina reisinformatie op de website van Arriva.

donderdag 30 november 2017

Fietspad is af: van IJburg naar Zuidoost

Missie geslaagd: het fietspad IJburg - Diemerbos van 770 meter is af. Van IJburg naar het midden van het Diemerbos is de route nu 2 kilometer korter. Dit fietspad was het állerlaatste stukje in de fietsverbinding tussen de stadsdelen IJburg en Zuidoost. Dus nu fietst u ook sneller van Zuidoost naar IJburg… of andersom natuurlijk, wat u wil.

Het nieuwe fietspad IJburg - Diemerbos tussen de Uyllanderbrug bij IJburg en het Diemerbos had wat ‘bewerkingstijd’ nodig. Omdat het fietspad door een drassig weiland loopt, moest de grond eerst ‘zetten’. Voordat het pad werd gelegd, moest eerst de ondergrond inklinken. Hierdoor verzakt het fietspad minder snel.

Het fietspad maakt deel uit van compensatiemaatregelen in verband met de verbreding van de A1 en het verleggen van de A9. Maar ook is het fietspad  aangelegd, om gemakkelijker het Diemerbos te bereiken. Het Diemerbos is van Staatsbosbeheer en ligt in de gemeenten Diemen en Amsterdam in de zogenaamde Diemerscheg. Het bos grenst in het zuidwesten aan de Gaasp en de Bijlmerweide, in het oosten aan het Amsterdam-Rijnkanaal en het dorp Driemond en in het noorden aan de recreatiegebieden Overdiemen en Penbos  Staatsbosbeheer. Binnenkort is ook een nieuwe fietsverbinding langs de A9 klaar, van Zuidoost naar het bos.

In het Diemerbos zijn picknickplekken, wandelpaden, ruiterpaden en een speelbos. Aan de andere kant van de A9 mag de natuur meer haar gang gaan. Het Diemerbos is het hele jaar toegankelijk. De hoofdingang ligt aan de Muiderstraatweg 61 in Diemen. Hier is parkeergelegenheid. Een andere ingang bij de Veeneikbrug, vanaf de Bijlmermeer over de Weespertrekvaart is alleen voor wandelaars en fietsers. De verharde paden in het Diemerbos zijn ook geschikt voor rolstoelen, rollators en wandelwagens. Ten westen van de A9 mogen honden loslopen (behalve in het Speelbos), ten oosten van de A9 (in het natuurbos) moeten ze aan de lijn.

woensdag 29 november 2017

Trein van Hengelo naar Bielefeld op 14 januari 2018 van start

Reizigers kunnen vanaf 14 januari 2018 met de nieuwe regionale trein RB 61 vanaf Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld reizen. Dit is voor het eerst dat er een regionale trein tussen Hengelo en Bielefeld rijdt. Op het traject gaan in totaal acht nieuwe treinen van het type Stadler FLIRT rijden. Deze treinen zijn voorzien van een meerstroomsysteem om zowel op het Nederlandse als op het Duitse stroomnet te rijden.

Keolis Deutschland is de nieuwe vervoerder op Teutoburger-Wald-Netz (TWN), waar het traject Hengelo-Bielefeld een nieuw onderdeel van is. Zij nemen het vervoer vanaf 10 december 2017 over van de Westfalenbahn. Keolis Deutschland verzorgt het vervoer op het TWN onder de naam Eurobahn. Zij doen dit in opdracht van Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) en de Provincie Overijssel.

Ondanks dat de treindienst vanaf 10 december 2017 in handen is van de nieuwe vervoerder Keolis Deutschland, gaan de grensoverschrijdende treinen tussen Hengelo en Bielefeld vanaf 14 januari 2018 van start. Reden hiervoor is dat de toelatingsautoriteiten in Duitsland en Nederland altijd eerst de nieuwe treinen beoordelen op de vastgestelde wettelijke normen en regelgeving voordat ze worden toegelaten op het spoor. Tijdens de procedure die nodig is voor toelating, wordt onder andere gekeken naar de uitkomsten van de uitgevoerde testritten en de productiewijze. Naar verwachting is de beoordeling nog niet op 10 december afgerond. Om die reden hebben de opdrachtgevers in gezamenlijk overleg met de vervoerder besloten om pas vanaf zondag 14 januari 2018 het grensoverschrijdende traject Hengelo-Bielefeld te gaan rijden. Nadere informatie over de dienstregeling is binnenkort te vinden op www.eurobahn.de.

dinsdag 28 november 2017

Poortjes Amsterdam Centraal dicht

Na een proef sluiten op 4 december de poortjes op Amsterdam Centraal. Het station blijft natuurlijk gewoon open.

Reizigers openen de poortjes met hun OV-chipkaart met NS-reisproduct en voldoende saldo. Passanten en gebruikers van bus, tram, metro of pont kunnen via de IJ- en Amstelpassage zonder in te checken de andere zijde van het station bereiken. Verschillende horecagelegenheden aan het eerste perron zijn bereikbaar zonder poortjes te passeren. Bezoekers kunnen gebruik maken van de nieuwe trappen vanuit de centrale hal.

Op station Amsterdam Sloterdijk, het laatste Amsterdamse station waar de poortjes nog niet gesloten zijn, vindt van 30 november tot en met 2 december een proef plaats. Als deze positief verloopt, sluiten nog voor het einde van het jaar ook hier de poortjes.


De eerste weken zullen extra servicemedewerkers assisteren bij de poortjes. Reizigers worden via posters, omroepberichten en social media geïnformeerd. Bij de Service- en Informatiebalies op de stations Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport en in de treinen die Amsterdam Centraal aandoen, attenderen wij (internationale) reizigers op het gereedhouden van hun vervoerbewijzen om uit te kunnen checken.

maandag 27 november 2017

Contant betalen in bus straks niet meer mogelijk

Om de veiligheid van reizigers en buschauffeurs te vergroten wordt vanaf januari 2018 de mogelijkheid om contant te betalen in de bus uitgefaseerd. Aanleiding voor deze aanpassing is een landelijke afspraak tussen vervoerbedrijven en vakbonden. Met het verdwijnen van de contante betaalmogelijkheid heeft de buschauffeur geen geld meer op zak, waardoor buschauffeurs geen potentieel doelwit meer zijn voor overvallers.

De provincie Zuid-Holland staat positief tegenover de maatregelen die de vervoerbedrijven willen nemen, maar stelt de voorwaarde dat reizigers voldoende alternatieven hebben om voor hun reis te betalen. De vervoerbedrijven zorgen ervoor dat het kleine aantal reizigers dat geen ov-chipkaart bij zich heeft of onvoldoende saldo heeft in de bus met de bankpas kan betalen. Daarnaast zijn kaartjes te koop bij de vervoerdersloketten en via internet. De vervoerders bieden ook de mogelijkheid om met een mobiel ticket te reizen.

Een regelmatig voorkomende reden om een los vervoerbewijs te kopen is dat reizigers onvoldoende saldo op hun ov-chipkaart hebben. Vervoerbedrijven gaan reizigers via een communicatiecampagne wijzen op het gemak van automatisch opladen. Met de functie ‘automatisch opladen’ wordt de ov-chipkaart als het saldo onder de nul euro komt automatisch vanaf de bankrekening met een tevoren bepaald bedrag aangevuld.

vrijdag 24 november 2017

Minder vliegtuigen, meer internationale treinen?

Zowel Schiphol als ProRail-topman Pier Eringa, in zijn nieuwe functie als voorzitter van de Europese Infrastructuur Managers, pleiten voor minder vliegtuigen en meer treinen. Schiphol barst uit zijn voegen, vliegen is heel slecht voor het milieu en veroorzaakt veel lawaai. De overheden en de staatsspoorbedrijven in Europa – waaronder NS - hebben het tientallen jaren laten afweten met internationale treinen met als voorspelbaar gevolg veel auto- en vliegverkeer over de grens. En nu?

De nachttreinen als ideale vervanger voor vliegtuigen zijn verdwenen, ondanks de vraag uit de markt. NS heeft jaren geleden al haar slaap- en ligrijtuigen verkocht en Deutsche Bahn heeft er geen zin meer in. Mogelijk komen er in 2021 weer nachttreinen vanaf Amsterdam, dankzij de Oostenrijkse (!) Spoorwegen.

De Thalys naar Parijs, waar NS niet in deelneemt, is een goed alternatief voor het vliegtuig en de auto. De prijzen van Thalys zijn echter hoog. De klassieke Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel is een aftandse, kwakkelende boemeltrein met een veel te trage verbinding en geen wifi. Achteraf gezien is het jammer dat NS deze concessie gekregen heeft. Als de concessie naar Virgin Rail of Arriva was gegaan, zou er geen Fyra-debacle zijn geweest en hadden we nu goede snelle treinen naar Brussel gehad.

donderdag 23 november 2017

Onderhandelingen cao streekvervoer mislukt, acties op komst

De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de werknemers in het streekvervoer zijn op niets uitgelopen. Mogelijk volgen acties.

In een aantal intensieve onderhandelingsrondes heeft de FNV alles op alles gezet, maar de schoen wringt vooral bij de werkdruk. Daar wil de FNV afspraken over maken, zoals meer ruimte in roosters en meer herstelmomenten voor chauffeurs.

Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Wat vooral enorm tegenviel, is de onwrikbaarheid van werkgevers rond werkdruk. Als we daar geen afspraken over kunnen maken, houdt het wat de werknemers betreft echt op. De bazen in het streekvervoer worden zo langzamerhand slavendrijvers: mensen moeten maar minder gaan drinken, omdat ze anders te vaak naar de wc zouden moeten. Chauffeurs rijden in hun pauzes door omdat ze anders hun tijden niet halen. De baas kijkt continu mee via de boordcomputer. Dat is een verstikkend regiem. De rek is er volledig uit.’

Dienstregelingen in het streekvervoer worden steeds strakker. Daardoor holt een buschauffeur van rit naar rit. Chauffeur Jolien: ‘Ik kan kiezen, of snel naar het toilet als dat moet, of toch die oudere dame even uitleggen waar ze moet zijn als ze me dat vraagt. Dat hoort ook bij mijn vak, dat is de dienstverlening die ik wil bieden. Met de steeds krappere dienstregeling voel ik me continu opgejaagd. Na een dienst kom ik afgedraaid thuis. Mijn vriend is ook buschauffeur, daardoor begrijpen we elkaar gelukkig als het humeur tegenzit. Maar ik vind het erg dat het zo moet. Dit is allang niet meer om te lachen. Ik ben geen coureur, maar buschauffeur.’

Ook over een fatsoenlijke loonsverhoging valt met werkgevers niet te praten. De FNV wil een cao voor 12 maanden met een loonsverhoging van 100 euro bruto per maand (dat staat gelijk aan een loonsverhoging van 3,5 procent), werkgevers komen met gemiddeld 2 procent per jaar en nemen de werkdruk-problemen van de chauffeurs niet serieus. ‘Geen werknemer die dat accepteert’, stelt Verhoef, ‘zeker niet terwijl de druk aan alle kanten toeneemt.’

De FNV gaat in de komende weken met haar achterban overleggen over vervolgstappen. Acties zijn zeker niet uitgesloten. Verhoef: ‘Dat is nooit leuk, voor de reizigers niet en voor ons niet. We beginnen met ludieke acties. Het is voor de werknemers een laatste redmiddel, dit is een noodkreet van de chauffeurs.’