woensdag 31 januari 2018

Tramlijn Utrecht anderhalf jaar vertraagd

De tram van station Utrecht Centraal naar universiteitscampus De Uithof gaat pas december volgend jaar volledig rijden. Eerst was de planning nog dat dit 8 juli van dit jaar al zou gebeuren. De reden van het uitstel is dat de tram door het Stationsgebied rijdt, waar intensief wordt gebouwd op een relatief kleine oppervlakte. Daarom zijn de risico's voor de tram op dit tracé opnieuw bekeken. De gemeente vindt nu dat de lijn pas kan worden getest als er veilig door het Stationsgebied kan worden gereden.

Beneluxtrein houdt vanaf april halt in stations Noorderkempen en Breda

De Benelux-trein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam, zou vanaf april weer rijden over de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid). De reistijd wordt daardoor ingekort tot een kleine drie uur (2 uur en 53 minuten), een halfuur korter dan nu. De NMBS en de Nederlandse Spoorwegen mikken op 9 april als startdatum, zo raakte donderdag bekend. NMBS-woordvoerder Bart Crols bevestigt dat “de vaste wil bestaat om op 9 april de omklap te maken, mits uiteraard technisch en contractueel alles vooraf honderd procent in orde is; twee domeinen waaraan wij nu zeer intensief werken.” Er lopen momenteel testen op de route.

dinsdag 30 januari 2018

Cashloos betalen in de Arriva-bussen in Zuid-Holland

Vanaf donderdag 1 februari is het voor reizigers die in een Arriva-bus in Zuid-Holland stappen niet meer mogelijk om een vervoerbewijs in de bus te betalen met contant geld. Arriva is naar aanleiding van een aantal overvallen in 2016 bezig met de overstap naar cashloos betalen in de bussen.

Reizigers kunnen reizen met de OV-chipkaart, een e-ticket of een vervoerbewijs betalen in de bus met pin, contactloos of creditcard. Arriva verbetert op deze manier de veiligheid in de bus, voor zowel de buschauffeur als de reiziger. Ook wordt het betaalgemak voor de reiziger hiermee verhoogd

Vanaf 1 december 2017 is het al niet meer mogelijk om na 19.00 uur met contant geld te betalen in de Arriva-bussen in Zuid-Holland. De ervaringen van de buschauffeurs en reizigers zijn positief. De reizigers worden geïnformeerd over de nieuwe betaalmogelijkheden middels een uitgebreide reizigerscampagne.

Reizigers kunnen gewoon in- en uitchecken met hun OV-chipkaart of een papieren vervoerbewijs betalen bij de buschauffeur met pin, contactloos of creditcard. Ook is het mogelijk een e-ticket aan te schaffen (zowel geprint als getoond op de smartphone) of een vervoerbewijs te kopen in de voorverkoop bij de Arriva OV Servicepunten en overige verkooppunten in de regio. Meer informatie en alle voorverkoopadressen staan op www.arriva.nl/betaalgemak.

Vanaf 1 januari 2018 zijn alle voorbereidingen klaar om over te kunnen stappen naar cashloos betalen. Alle bussen beschikken over een nieuw betaalsysteem waarmee reizigers bij de buschauffeur kaartjes kunnen betalen met pin, contactloos of creditcard. Arriva is naar aanleiding van een aantal overvallen sinds medio 2016 al bezig met een pakket aan maatregelen om de hoeveelheid contant geld op de bus te verminderen. Dit hele pakket aan maatregelen is onderdeel van het landelijke Arriva-plan ‘Veilig op weg naar cashloos betalen in onze voertuigen’.

maandag 29 januari 2018

Rover bezorgd over toename NS-storingen

De Nederlandse Spoorwegen kampten in 2017 met 117 ‘impactvolle storingen’, dat is eenderde meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit aanhoudend onderzoekswerk van het AD nadat NS eerdere berichtgeving heeft ontkend.

Rover vindt het zeer alarmerend dat het aantal grote storingen zo hard is gestegen. Uit de officiële metingen blijkt dat het hier gaat om storingen waarbij minimaal 25 treinen uitvallen en die dus grote hinder voor de reiziger opleveren. De verklaring van NS is eigenlijk dat er bij voorbaat treinen worden geschrapt om te voorkomen dat er treinen uitvallen of informatie niet klopt. Het compleet schrappen van treinen wanneer je de zaken niet op orde hebt, is een paardenmiddel dat voor onnodige vertraging zorgt. De reiziger mag van NS verwachten dat zij er alles aan doen om de treindienst zo snel mogelijk op te starten. Een reiziger heeft daarbij liever een trein die vertraagd is, dan helemaal geen trein. Rover verwacht van NS dat zij elke impactvolle verstoring analyseert en zorgt voor een verbeterplan. Een toename van deze hinderrijke verstoringen is daarom het tegenovergestelde van de verwachting van de reiziger.

Het AD noemt een tweetal voorbeelden waaruit blijkt dat het ontbreken van een conducteur vergaande gevolgen heeft. Rover hoort graag van NS hoe zij dit soort problemen in de toekomst gaat voorkomen. Dat zal er uiteindelijk voor zorgen dat meer reizigers op tijd op hun eindbestemming komen, daar is Rover van overtuigd.

vrijdag 26 januari 2018

De Lijn wil duur Retibo-project schrappen

Het ICT-project dat de registratie, ticketing en boordcomputers van De Lijn digitaliseert wordt mogelijk grotendeels stopgezet. Het project dat hoofdzakelijk door Prodata wordt geleid is te laat en wordt te duur. Dat schrijft De Tijd op basis van eigen bronnen. Retibo werd in 2011 aangekondigd door de vervoersmaatschappij samen met minister van Mobiliteits Hilde Crevits. Het project had aanvankelijk een waarde van 97 miljoen euro en werd uitgevoerd door een consortium met Prodata als voornaamste partij. Eind 2012 volgde een tweede kleiner contract ter waarde van 1,3 miljoen euro.

donderdag 25 januari 2018

Tramhaltes Stationsplein Hollands Spoor weer in gebruik

Vanaf maandag 29 januari om 5.00 uur zijn de tramhaltes op Hollands Spoor weer in gebruik. Het Stationsplein is opnieuw ingericht en heeft nu 2 grote nieuwe tramhaltes. Deze haltes worden Tophaltes genoemd omdat ze groter, breder, rolstoeltoegankelijk en overkapt zijn.

De digitale informatieborden op de perrons informeren de reizigers over vertrekinformatie van de verschillende trams. De nieuwe Avenio trams zijn geschikt voor reizigers met een rolstoel. Voor visueel gehandicapten zijn op het wegdek speciale geleidelijnen aangebracht die leiden naar een informatiepaal. Na het intoetsen van het tramnummer wordt de informatie gesproken.

Op en rondom het Stationsplein is vrijdag 26 januari van 10.30 tot 16.00 uur een wintermarkt. De feestelijke opening van het nieuwe Stationsplein is om 11.20 uur bij de Tophaltes op het plein. Burgemeester Pauline Krikke opent dan officieel de Tophaltes op het nieuwe plein.

woensdag 24 januari 2018

Arriva optimaliseert proces van gevonden en verloren voorwerpen

Sinds 1 januari werkt vervoerder Arriva in al haar regio’s in Nederland samen met iLost voor gevonden en verloren voorwerpen. Van sleutels tot mobiele telefoons, van rugzakken tot paraplu’s, iedere dag weer blijven er veel spullen achter in de bussen en treinen van Arriva. Het online platform iLost faciliteert het proces om deze voorwerpen snel te digitaliseren en via een online zoeksysteem vindbaar te maken. Arriva is vorig jaar begonnen met een proef in Brabant. In de periode juni tot en met december zijn daar 5248 voorwerpen gevonden en geregistreerd.

Rover vraagt opheldering over overslaan station Duivendrecht

Rover wil opheldering van NS en ProRail over het tijdelijk overslaan van station Duivendrecht door een aantal Intercity’s. Deze week blijken van maandag t/m donderdag na de ochtendspits en in de avondspits bepaalde Intercity’s niet te stoppen in Duivendrecht wegens een ‘aangepaste dienstregeling’.

Doordat de IC’s Dordrecht-Lelystad en Schiphol-Amersfoort/Enschede op sommige momenten Duivendrecht overslaan, krijgen reizigers in veel gevallen te maken met een extra overstap en een langere reistijd tot wel 24 minuten extra.

Rover vermoedt dat de aangepaste dienstregeling te maken heeft met een extra stop in Amsterdam RAI voor de Horecava. Tot nu toe werd een extra stop in Amsterdam RAI echter nooit gecompenseerd door het overslaan van een ander station. Rover wil van NS weten of dit beleid nu veranderd is.


Foto: Djakkare

dinsdag 23 januari 2018

Rover: OV Noordelijke Randstad dreigt vast te lopen

De ontwikkeling van het openbaar vervoer netwerk in de Noordelijke Randstad houdt de stijgende vraag niet bij, waarschuwt reizigersvereniging Rover. Rover wil dat er snel een samenhangend plan komt voor het openbaar vervoer in de Metropoolregio Amsterdam. Rover heeft woensdag een notitie met de belangrijkste knelpunten aan de Staatssecretaris aangeboden.

Rover wil dat het openbaar vervoer in de Noordelijke Randstad één geheel gaat vormen, met snellere, rechtstreeksere, frequentere en betrouwbaardere verbindingen. Een netwerk dat meer reizigers vervoert. Rover maakt zich echter zorgen, want om dit verbeterde OV-netwerk de komende jaren te bereiken kan er niet op de huidige manier verder worden gegaan.

Zo loopt de bus vast in de file waar deze geen vrije baan heeft, moeten reizigers te vaak overstappen, raken bepaalde knooppunten overvol en is het netwerk niet één geheel maar heeft de reiziger te maken met verschillende tarieven en verschillende vervoerders. Rover ziet een gebrek aan integrale sturing.

Rover ziet graag dat er een metro-achtig netwerk in de Noordelijke Randstad gaat rijden, aangevuld met sneltreinen en Intercity’s. Het hele netwerk zou onder één naam gepresenteerd moeten worden. Rover heeft de diverse plannen in een notitie samengevat en heeft deze aangeboden aan Staatsecretaris Van Veldhoven.

maandag 22 januari 2018

Tienminutentrein vaker op tijd

De tienminutentrein rijdt vaker op tijd dan andere treinen op het Nederlandse spoornet. Dat blijkt uit de eerste cijfers van deze 'hoogfrequente' treindienst. 93 procent van de treinen tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven was in de eerste maand van de dienstregeling op tijd, tegenover een landelijk gemiddelde van 92 procent voor het hele spoornet. Opmerkelijk, omdat vooraf rekening werd gehouden met kinderziektes en meer impact door incidenten vanwege het grote aantal treinen dat nu op deze lijn rijdt.
In de laatste week van 2017 was de stiptheid het grootst: 98 procent van de tienminutentreinen kwam die week op tijd aan. De goede prestaties zijn met name te danken aan de jarenlange uitvoerige voorbereidingen, de testritten vooraf en de nauwkeurige uitvoering op de dag zelf.Nu de tienminutentrein naar tevredenheid verloopt, wil NS samen met ProRail door met de geplande tweede tienminutentrein. Deze moet gaan rijden tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen.

vrijdag 19 januari 2018

Meer en schonere veren

Er komen tot 2030 tien nieuwe veerponten bij om het groeiende aantal passagiers op te vangen en de stad aan beide zijden van het IJ bereikbaar te houden. Daarbij houden we rekening met de eventuele komst van vaste oeververbindingen. Ook wordt de vloot verduurzaamd.

Amsterdam blijft de komende jaren groeien. Een groot deel van die groei vindt plaats in Amsterdam Noord. Daardoor komen er veel meer passagiers bij voor de IJveren. Vooral op het Buiksloterwegveer neemt de druk toe. Tussen 2015 en 2030 verdubbelt hier het aantal reizigers. Daarom breiden we de vloot uit en werken we aan spreiding van reizigersstromen.

De meeste nieuwe veerponten gaan varen op de centrale veerverbindingen: Buiksloterweg, IJplein en NDSM-terrein. Het Oostveer komt in 2025 te vervallen (na ingebruikname Javabrug) en het Distelwegveer mogelijk in 2030, als er wordt besloten tot een vaste oeververbinding bij het Stenen Hoofd.

De gemeente heeft afspraken gemaakt met het GVB over het duurzaam maken van de IJveren. De veren varen nu nog op diesel, maar de twee recent aangeschafte schepen zijn serie-hybride modellen. Deze varen schoner dan de diesel schepen. In de toekomst worden de schepen voorzien van een plug-in hybride aandrijving. Daarmee varen ze in principe volledig elektrisch.

Vanaf 2019 starten we met de voorbereiding van de inzet van de hybride schepen, zodat we vanaf 2022 uitstootvrij kunnen gaan varen op het IJpleinveer en vervolgens op het Buiksloterwegveer. De andere veerverbindingen volgen daarna. De vijf nieuwe veren voor de verbindingen over het Noordzeekanaal worden ook plug-in hybride schepen.

donderdag 18 januari 2018

Treinverkeer in grote delen van het land stilgelegd

Momenteel raast er een zeer zware storm met windstoten van orkaankracht over ons land. Het KNMI heeft weeralarm code rood afgegeven. Omdat de veiligheid van reizigers op dit moment in het geding is, is besloten het treinverkeer in grote delen van het land stil te leggen.

Met een dergelijke storm is de veiligheid van reizigers en spoormedewerkers in het geding in grote delen van het land. Er kunnen bomen op treinen of op het spoor vallen wat kan leiden tot botsingen en letstel. Ook kan schade aan bijvoorbeeld bovenleidingen of rail ontstaan. Daarnaast kan materiaal van stations afwaaien wat veiligheidsriscio’s veroorzaakt. Daarom is besloten om het treinverkeer daar stil te leggen.

ProRail houdt extra storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om eventuele problemen snel op te lossen als de storm in kracht is afgenomen. Dan kunnen niet direct treinen volgens de dienstregeling rijden. Treinen staan dan namelijk niet op de juiste plek en ook moet de schade die de storm heeft veroorzaakt eerst worden opgelost.

Ondanks de aangepaste dienstregeling en de extra maatregelen kunnen reizigers nog steeds hinder ondervinden van het weer. NS en ProRail werken er hard aan om de gevolgen hiervan zo beperkt mogelijk te houden en eventuele verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen.

Wij raden reizigers aan om vlak voor de reis de reisplanner te raadplegen en vooral in de spits rekening te houden met extra drukte en een langere reistijd.

Provincie en gemeenten tekenen realisatieovereenkomst Trambaanfietsroute Maastricht-Aken

Op woensdag 17 januari 2018 hebben de Provincie Limburg en de gemeenten Maastricht, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals een realisatieovereenkomst getekend over de Trambaanfietsroute Maastricht-Aken. Dit is een belangrijke stap in een gezamenlijk proces om de nieuwe fietsroute tussen Maastricht en Aken tot stand te brengen. De ondertekening vond plaats in het gouvernement aan de Maas.

Eind 2015 hebben de betrokken gemeenten en de provincie Limburg een intentieverklaring ondertekend, die erop gericht was om gezamenlijk het project Maastricht-Aken van trambaan tot fietsbaan op te pakken. Over de onderzoeksresultaten sindsdien zijn de Provincie en gemeenten positief. Alle partners hebben vertrouwen in de route en willen nu vervolgstappen zetten om tot realisatie van de route te komen. Daarom gaan zij nu over tot de ondertekening van een gezamenlijke realisatieovereenkomst Trambaanfietsroute.


woensdag 17 januari 2018

Donderdag 18 januari aangepaste dienstregeling vanwege voorspelde storm

Er rijden morgen minder treinen dan op een gewone werkdag. Op de meeste plekken in Nederland rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier of elke tien minuten. Hierdoor ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor, zoals omgewaaide bomen of voorwerpen die door wind in de bovenleiding waaien, te verhelpen. Op de HSL ten zuiden van Rotterdam rijden in verband met de verwachte zware storm geen treinen. Reizigers tussen de zuidelijke Randstad en Noord-Brabant reizen om via Dordrecht.
ProRail houdt extra storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om problemen op te lossen. NS zet extra medewerkers in op stations om reizigers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ondanks de aangepaste dienstregeling en de extra maatregelen kunnen reizigers nog steeds hinder ondervinden van het weer. NS en ProRail werken er hard aan om de gevolgen hiervan zo beperkt mogelijk te houden en eventuele verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen.

Toekomstige NS-machinisten

Een dezer dagen is een nieuwe stap gezet in het opleiden en het begeleiden van nieuw talent voor de spoorwereld. NS en het STC (Scheepvaart- en Transportcollege in Rotterdam) hebben hiervoor de handen ineengeslagen en een samenwerkingsovereenkomst getekend. Samen willen we vanaf komend schooljaar een nieuwe machinistenopleiding aanbieden, waarbij leren en werken hand in hand gaan.

Het gaat om een zogenoemde tweejarige gecombineerde leerweg (beroepsopleidende leerweg en beroepsbegeleidende leerweg). Wie in september aan de opleiding begint, wordt in een jaar klaargestoomd voor het officiële VVRV vakexamen voor machinist. Na het succesvol afronden van dit examen zijn de studenten volledig bevoegd machinist.

In het tweede leerjaar komen de nieuwe machinisten al in dienst bij NS. Dan is het moment om echt vlieguren te maken op het spoor. Zij doen dit op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda bij R-Net. Daarnaast is er nog één dag school per week waarbij de student zich voorbereidt op het mbo-schoolexamen voor de algemene vakken. Na het behalen van het mbo-diploma kunnen deze NS-collega’s ook elders in het land aan de slag.








































 


Skip Twitter widget


End of Twitter widget

dinsdag 16 januari 2018

Nieuw station Roodeschool feestelijk in gebruik genomen

Het nieuwe treinstation van Roodeschool is officieel ingewijd. De opening werd verricht door de 'buurvrouw' van het station, mevrouw Woldringh. Zij onthulde het naambord van het nieuwe plein, voor het station. Dit gebeurde onder het toeziend oog van de inwoners van Roodeschool en Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen), Jan Mulder (directeur Regio Noord-Oost van ProRail) en Marijke van Beek (burgemeester gemeente Eemsmond).
Spoorlijn Roodeschool-Eemshaven

Het nieuwe station is onderdeel van de nieuwe spoorlijn van Roodeschool naar de Eemshaven. Daarmee kunnen reizigers vanaf het voorjaar van 2018 vanuit Groningen rechtstreeks met de trein naar de Eemshaven. Ook sluiten de treinen aan op de boten. Toeristen die op weg zijn naar Borkum, of mensen die in de Eemshaven werken, kunnen straks makkelijk per trein naar de haven. Op doordeweekse dagen in het laagseizoen gaat de trein drie keer per dag naar de Eemshaven en in het hoogseizoen vier keer per dag.

Het spoor tussen Roodeschool en Eemshaven is met drie kilometer verlengd en aangepast, zodat het ook geschikt is voor reizigerstreinen. In de Eemshaven wordt ook een nieuwe station gebouwd. Dit station is eind maart klaar.

Het project wordt gefinancierd en mogelijk gemaakt door het Rijk, de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, de gemeente Eemsmond, Stadt Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen, de Kamer van Koophandel Noord en Interreg IV-A/ EFRO.

maandag 15 januari 2018

Nieuwe trein tussen Hengelo en Bielefeld

Reizigers kunnen vanaf zondag 14 januari 2018 met nieuwe elektrische treinen vanaf Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, Rheine, Osnabrück en Bielefeld reizen. Het is voor het eerst dat er een trein tussen Hengelo en Bielefeld rijdt. Op het traject gaan acht nieuwe treinen van het type Stadler FLIRT type 3 rijden. Deze treinen zijn voorzien van een meerstroomsysteem om zowel op het Nederlandse als op het Duitse stroomnet te rijden. Elk uur rijdt er een trein vanuit Hengelo richting Bielefeld en terug. Op weekdagen start de eerste rit om 6:34 uur en de laatste rit vertrek om 22:34 uur. Op zaterdag en zondag wordt er om 7:34 uur resp. 8:34 uur vertrokken uit Hengelo.
 
Gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor openbaar vervoer in de provincie Overijssel, is blij de nieuwe treinverbinding tussen Twente en Duitsland. “Na de start van de grensoverschrijdende treinverbinding Enschede-Gronau richting Munster en Dortmund in 2001 krijgt Twente er vanaf 14 januari een nieuwe treinverbinding met Duitsland bij. Hiermee verbeteren we de bereikbaarheid in het Euregiogebied aanzienlijk. Voor de steden Hengelo, Enschede en Oldenzaal is grensoverschrijdend vervoer van groot belang voor de economische groei en werkgelegenheid. De kennis- en onderwijsinstellingen, zoals de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool, profiteren hier ook van voor de uitwisseling van Nederlandse en Duitse studenten uit de grensregio.”

De acht nieuwe elektrische Flirt treinen van Keolis Deutschland beschikken elk over 266 comfortabele zitplaatsen en zijn rolstoeltoegankelijk. Daarnaast is er per trein ruimte voor 24 fietsen. Ook kan iedere reiziger gebruik maken van de aanwezige oplaadmogelijkheden bij alle zitplaatsen en zijn de treinen aan de binnenzijde voorzien van LED-verlichting. De treinen beschikken over twee toiletten, waarvan een voor rolstoelen. Het informatiesysteem in de trein is in zowel het Duits als Nederlands en camera’s waken over de veiligheid van de reizigers.

Voor een treinreis tussen Hengelo en Bielefeld kunnen reizigers kaartjes kopen via de automaten in de treinen of via internet. Op het traject tussen Hengelo en Oldenzaal, dat deel uitmaakt van Blauwnet, kan ook worden gereisd met de OV chipkaart. Vanaf Hengelo is verder het Niedersachsentarief geldig naar bestemmingen zoals Bad Bentheim, Rheine, Osnabrück en ook Münster. Ook het populaire Niedersachsenticket is geldig tot aan Hengelo. Op www.niedersachsenticket.de staan de voorwaarden en de routes van het Niedersachsenticket.

Keolis Deutschland is de nieuwe vervoerder op Teutoburger-Wald-Netz (TWN), waar het traject Hengelo-Bielefeld (regionale trein RB 61) een nieuw onderdeel van is. Zij hebben het vervoer sinds 10 december 2017 van de Westfalenbahn overgenomen. Keolis Deutschland verzorgt het vervoer op het TWN onder de naam Eurobahn. Zij doen dit in opdracht van Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) en de provincie Overijssel. Het contract tussen de drie opdrachtgevers en Keolis Deutschland heeft een looptijd van 15 jaar en eindigt in 2032. Voor de exploitatie van de trein tussen Hengelo-Bielefeld stelt de provincie Overijssel in totaal 13 miljoen euro beschikbaar. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt 9,5 miljoen euro bij.

vrijdag 12 januari 2018

Extra werkzaamheden aan trambaan bij Hollands Spoor

De Parallelweg bij Hollands Spoor is tot eind februari 2018 ter hoogte van de Wolterbeekstraat voor al het autoverkeer afgesloten. Naar verwachting kunnen de trams eind januari/begin februari 2018 weer op de reguliere routes rijden.

Voor de reizigers betekent het dat zij langer gebruik moeten maken van de omleidingsroutes.

De reden hiervoor is onverwacht extra werk aan de basis van de bovenleidingmasten. De 7 masten van het tramviaduct langs de Parallelweg moeten met fundering en al worden vervangen.

Betrokken partijen MRDH, HTM, de gemeente en de aannemer doen er alles aan om het mankement zo snel mogelijk op te lossen.

Het weggedeelte tussen de Stationsweg en de Wolterbeekstraat blijft voor bestemmingsverkeer in twee richtingen toegankelijk. Bedrijven kunnen daardoor bevoorraad worden tijdens de werkzaamheden. Ook fietsers kunnen gedurende de hele periode in beide richtingen tussen de Parallelweg en het Rijswijkseplein fietsen.

donderdag 11 januari 2018

Recordaantal ritten met de OV-fiets in 2017

In 2017 is de populariteit van de OV-fiets weer gestegen. Afgelopen jaar zijn er 3,2 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets. Dat is een stijging van zo’n 33 procent in één jaar! Ook steeg het aantal abonnementhouders van 200.000 naar 500.000. Deze megagroei is mede te danken aan het feit dat er per januari 2017 geen kosten meer zijn verbonden aan een OV-fiets abonnement. Er wordt per rit betaald.

NS startte in 2008 met de exploitatie van OV-fiets en sindsdien is het hard gegaan. Ook in voorgaande jaren steeg het gebruik van de OV-fiets al. In 2016 werden er 2,4 miljoen ritten gemaakt en in 2015 nog 1,9 miljoen. Dit jaar komen we dus op 3,2 miljoen ritten. De OV-fiets is nu al op 300 locaties te huur. Dit zijn meestal treinstations, maar soms is de OV-fiets ook te huur op andere OV-knooppunten. Ook investeerde NS het afgelopen jaar in een nieuw ICT systeem om goed bij te houden, waar welke fietsen staan, welke gerepareerd moeten worden, of er ergens fietsen bijgeplaatst moeten worden.

woensdag 10 januari 2018

Allerlaatste Open Dag Noord/Zuidlijn

Op zaterdag 20 januari is de allerlaatste en allergrootste Open Dag van de Noord/Zuidlijn, voordat de metro op 22 juli gaat rijden. U krijgt een preview van zes stations om u alvast een mening te vormen over de look & feel van de Noord/Zuidlijn.

Tussen 09.00 en 16.00 uur kunt u een bezoek brengen aan de stations Noorderpark, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Europaplein. U loopt op eigen gelegenheid door een station; afhankelijk van uw tempo duurt dit ongeveer een half uurtje. In alle stations staan medewerkers klaar om u de weg te wijzen en uw vragen te beantwoorden.

dinsdag 9 januari 2018

Bij ICE automatisch alert voor Geld Terug bij Vertraging

Reizigers die met een mobiel ticket van NS International op pad zijn krijgen automatisch een berichtje als zij recht hebben op "Geld Terug bij Vertraging". Deze nieuwe service is sinds kort ingebouwd in de smartphone-app van NS International: de reisbegeleiding onderweg ziet via het mobiele ticket automatisch of vertraging is opgelopen tot boven 60 minuten. De App stuurt dan een alert met een linkje naar het Geld-Terug-formulier.
NS International wil met de proef nu eerste ervaringen opdoen op ICE International, de internationale verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. Geld Terug bij Vertraging is weliswaar een bekend fenomeen voor reizigers binnen Nederland – dat de regeling ook bestaat voor internationale treinreizen is veel minder bekend. De regeling voor internationale treinen wijkt af van de binnenlandse; bij NS-treinen geldt recht op Geld Terug bij Vertraging na een half uur. Bij internationale treinen is dit na één uur vertraging. Ook de teruggavepercentages wijken af: klik hier voor een overzicht. Deze regeling is gebaseerd op internationale afspraken.

Deze nieuwe functie wordt snel verder verbeterd: straks worden ook de bekende reizigersgegevens automatisch ingevuld in het online formulier, nu doet de reiziger dit nog zelf. Als de eerste ervaringen positief zijn, dan introduceert NS International deze service ook wellicht op haar andere internationale treinen als Thalys of de Intercity’s naar Berlijn of Brussel. "Weinig treinen zijn een uur of langer vertraagd, dus het wachten is nu op de eerste feedback van reizigers voordat we verder ontwikkelen” aldus marketeer Linda Molenaar.

maandag 8 januari 2018

Ook nieuwe busstation Leiden te klein

Het beoogde compacte busstation van Leiden blijkt veel te klein om alle buslijnen een plek te geven. Rover-afdeling Holland Rijnland spreekt in een brief aan de gemeenteraad de verwachting uit dat de plannen van tafel gehaald zullen worden.

Gemeente Leiden probeert al jaren de ruimte van het busstation vrij te maken voor andere doelen. Oorspronkelijk was het plan het busstation te verhuizen naar het veel kleinere Terweepark. Onder meer door protesten van Rover werd dit plan van tafel gehaald en werd besloten het busstation te behouden op de huidige plek maar in compactere vorm.

Uit onderzoeken die in het kader van het participatieproces over het nieuwe busstation beschikbaar zijn gesteld blijkt nu de effecten van het compactere busstation: er zullen 10 buslijnen geschrapt moeten worden (waaronder de Keukenhoflijn) en er is geen plaats voor vervangende NS-bussen bij problemen op het spoor. Dan is er nog geen rekening gehouden met mogelijke reizigersgroei of een uitbreidingswens, daarmee is het nieuwe busstation niet toekomstvast.

vrijdag 5 januari 2018

Herbenoeming algemeen directeur GVB Alexandra van Huffelen

Alexandra van Huffelen is op 20 december 2017 door de aandeelhouder, de gemeente Amsterdam, herbenoemd als algemeen directeur van GVB. De herbenoeming geldt voor een periode van vier jaar, met ingang van 1 juni 2018.

De Raad van Commissarissen is blij dat Alexandra van Huffelen de komende jaren haar kennis en ervaring blijft inzetten voor GVB.

Op verzoek van Alexandra van Huffelen en in afstemming met de Raad van Commissarissen is afgesproken om de bezoldiging van Alexandra van Huffelen per 1 juni 2018 aan de WNT-II-norm aan te passen. De bezoldiging is in lijn met het Beloningsbeleid Deelnemingen van de gemeente Amsterdam uit 2016 en het Beloningsbeleid van GVB Holding NV uit 2017.

donderdag 4 januari 2018

Aantal gebruikers digitale diensten HTM groeit


Een groeiend aantal mensen maakt gebruik van de digitale diensten van het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM. Zo kopen steeds meer reizigers digitale kaartjes via de smartphone en stijgt het gebruik van gratis wifi op drukbezochte halten. Ook krijgen meer mensen verloren voorwerpen terug via internet en communiceren met HTM via de nieuwe WhatsApp dienst. Hiermee speelt de stadsvervoerder in op de groeiende behoefte in de samenleving naar het gebruik van digitale diensten binnen het openbaar vervoer.

Sinds mei 2017 kunnen reizigers elke dag tot tien uur ’s avonds contact opnemen met HTM via WhatsApp op het nummer 0653 369 754. Inmiddels registreerde HTM in totaal 2.000 unieke WhatsApp contacten en groeit de belangstelling elke maand. Deze reizigers verkiezen een app boven een telefoongesprek via het nummer 0900-4864636. Een app is soms handiger in situaties waar niet gebeld kan worden of om informatie na te lezen.

Het aantal reizigers dat gratis wifi gebruikt op de veertig druk bezochte halten groeit elke maand. Sinds de start van de tweejarige proef in februari 2017 groeide het aantal unieke gebruikers van ruim 2.500 naar ruim 16.000. Het aantal keren dat verbinding werd gemaakt steeg van 3.600 keer in februari naar 54.700 keer in oktober 2017. Met de gratis wifi dienst veraangenaamt HTM de minuten wachttijd voor de reiziger.

Ook kopen steeds meer mensen een digitaal kaartje voor tram of bus via hun smartphone. HTM is het eerste OV-bedrijf in de Randstad dat deze mogelijkheid sinds maart 2017 aanbiedt. Sindsdien verkocht het bedrijf 40.000 digitale kaartjes via een speciale app, waarvan 11.500 kinderdagkaarten. Hiermee komt HTM onder meer tegemoet aan de vraag om groepen kinderen zonder OV-chipkaart makkelijk onder begeleiding te laten reizen, met verschillende digitale kaartjes op één smartphone.

Het percentage verloren voorwerpen dat reizigers weer terugbezorgd krijgt via de website www.htm.nl is gestegen naar 24 procent. Dit was vier procent vóór introductie van de dienst in mei 2016. Als eerste openbaar vervoerbedrijf in Nederland introduceerde HTM een slimme combinatie van internet en logistiek. Reizigers waardeerden dit initiatief met de ‘Blije Reizigersprijs 2016’.

woensdag 3 januari 2018

NS stopt met voordelige groepsretour vanwege fraude

Wie er met een groep op uit wil kan vanaf 15 januari gebruik maken van het nieuwe Groepsticket. Het huidige Groepsretour is dan niet meer te koop. Groepsretour kwam eerder meermaals in het nieuws omdat tussenhandelaren op grote schaal geld verdienen aan het doorverkopen van kaartjes. Ook zijn er oplichters actief die verkochte kaartjes niet leveren, met gedupeerde klanten als gevolg.

Met het NS Groepsticket verwacht NS een einde te maken aan dit grootschalige misbruik van groepskaartjes. Met het nieuwe NS Groepsticket is de terugreis flexibeler. Wel moet de hele groep vanaf nu met dezelfde trein reizen.

Met het NS Groepsticket gaan groepen nog steeds supervoordelig op pad met de trein. Vanaf nog geen 5 euro per persoon reis je het hele land door. Als groep reis je voortaan samen in dezelfde trein. Het Groepsticket is een enkele reis. Dit is bijvoorbeeld handig bij reizen waarop de heenreis op een andere datum of in een andere samenstelling plaatsvindt dan de terugreis.

In 2013 introduceerde NS het Groepsretour als actiekaartje voor groepen die er samen op uit gaan. De trein is voor hen een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor de auto en dat blijft zo met het Groepsticket.

Het NS Groepsticket is geldig op werkdagen tijdens de daluren en in het gehele weekend.

dinsdag 2 januari 2018

Staking streekbussen op 4 januari

Op 4 januari staken de werknemers in het streekvervoer. Daardoor rijden er minder of geen streekbussen en regionale stoptreinen. Oorzaak van de staking is de weigering van werkgevers in het streekvervoer om afspraken te maken over het verminderen van de hoge werkdruk. Ook zijn ze niet bereid om hun werknemers een fatsoenlijke loonsverhoging te geven.

Paula Verhoef, onderhandelaar FNV Streekvervoer: ‘Staken is voor niemand leuk. We willen de reizigers niet treffen, maar de nood in het streekvervoer is letterlijk en figuurlijk heel hoog. Zo hoog dat we op dit moment helaas geen andere mogelijkheid meer zien. De verantwoordelijkheid voor de staking ligt helemaal bij de werkgevers. Als zij bereid zijn fatsoenlijke afspraken te maken, stapt elke chauffeur en machinist zo weer op de bus en trein.’

Werkgevers hebben volgens de bond ruim de tijd gehad om fatsoenlijke afspraken te maken. De FNV heeft inmiddels een brief ontvangen zonder inhoudelijke reactie op het ultimatum. Ook tijdens cao-onderhandelingen in de afgelopen maanden wilden ze geen afspraken maken over de hoge werkdruk van buschauffeurs. Ze wilden geen toezegging doen over fatsoenlijke pauzes of over tijd om passagiers goed van dienst te kunnen zijn. Ook een realistische loonsverhoging zat er niet in.
Roosters steeds krapper

De werkroosters van buschauffeurs en treinpersoneel worden steeds krapper. Roosters waarin 4 uur
achter elkaar moet worden gereden komen steeds vaker voor. Chauffeurs krijgen geen plaspauzes en moeten ‘verloren’ tijd inleveren op hun lunchkwartier, de volgende rit moet tenslotte ook op tijd vertrekken. Chauffeurs hebben geen tijd meer om te wachten op reizigers die nog op het laatste moment komen aanrennen. Of om mensen even op weg te helpen op het busstation, als ze hun bus niet kunnen vinden. Tijdens de rit registreert een boordcomputer elke minuut die een chauffeur ‘te laat’ is. Verhoef: ‘In veel bussen wordt elke minuut vertraging of voorsprong zichtbaar gemaakt op het dashboard. Dat geeft continue stress.’

Een oorzaak van de steeds hogere werkdruk is onder andere het aanbestedingsbeleid van provincies. Zij willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Vervoersmaatschappijen beconcurreren elkaar zwaar op prijs. De rekening leggen ze bij hun werknemers.

De staking in het streekvervoer duurt op 4 januari de hele dag, het nachtnet zal de nacht van 3 en 4 januari en van 4 op 5 januari wel gewoon rijden. Als werkgevers volharden in hun weigering om goede afspraken te maken, volgen er meer en langduriger stakingen.

Werknemers in het streekvervoer willen duidelijke en concrete afspraken over vermindering van de werkdruk en een loonsverhoging van 3,5 procent over 12 maanden. Werkgevers willen geen afspraken maken over vermindering van werkdruk en bieden niet meer dan 2 procent loonsverhoging.

Meer gegevens stiptheid treinen online

Sinds kort het mogelijk om de dagelijkse prestaties van de hogesnelheidslijn (HSL) online te volgen. Geïnteresseerden kunnen dan zien of reizigers op tijd hun bestemming bereiken. Ook maakt ProRail er vanaf nu meer gegevens openbaar over reizigersverkeer en goederenverkeer per spoor.

ProRail vindt het belangrijk dat iedereen zelf kan beoordelen of de spoorbeheerder goed werk verricht. Daarom bestaat er sinds een paar jaar een online dashboard waar gegeven over gemaakte reizen zijn terug te vinden. Dat dashboard wordt nu flink uitgebreid.

Voor de berekening van stiptheid van het reizigersverkeer op het Nederlandse spoor wordt sinds dit jaar gebruik gemaakt van OV chipgegevens. Daarmee kunnen we nog beter zien of beloofde reizen zijn waargemaakt.

In de nieuwe openbare gegevens over reizigerspunctualiteit worden verschillende gegevens gecombineerd. De aankomstgegevens van de trein (was de trein op tijd), de uitval van treinen (reed de trein) en dus gegevens van de OV chipkaart (kwam de reiziger op tijd op plaats van bestemming). Het gaat dan om treinreizen die gemaakt zijn met vervoerder NS. Voor regionale vervoerders zijn andere afspraken gemaakt en is alleen de aankomsttijden van de treinen zichtbaar.