woensdag 28 februari 2018

In Gent ben je sneller af met auto of fiets dan met openbaar vervoer

Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets. Dat heeft de vereniging Gents MilieuFront onderzocht. De milieuvereniging roept verschillende overheden op om keuzes te maken en hun middelen te investeren in beter en sneller openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur.

dinsdag 27 februari 2018

ProRail bouwt extra perron in ’t Harde

Een opmerkelijke ingreep: ProRail heeft een tijdelijk extra perron bij ’t Harde klaargezet. Daarmee kan op dit station midden op de Veluwe opeens veel meer treinverkeer worden afgehandeld.

Ook intercity’s van en naar Utrecht houden hier straks halt. Een ongekende maatregel speciaal voor reizigers: zij moeten namelijk zoveel en zo ver mogelijk met de trein kunnen reizen. Ook als ProRail van 24 februari tot en met 4 maart aan het werk is aan de westzijde van station Zwolle.

Station ’t Harde is normaal een reizigersstation waar vier sprinters per uur halt houden. Intercity’s gaan daar tijdelijk bij komen. Bij het station ligt een groot geasfalteerd parkeerterrein van defensie. Dat maakt deze locatie bijzonder geschikt voor de ontvangst en afhandeling van het busvervoer dat NS in de komende voorjaarsvakantie instelt. Reizigers van Amersfoort naar Zwolle stappen hier over van de trein op de bus en andersom. Bedoeling is dat het extra perron voor langere tijd wordt gebruikt zolang ProRail aan de spooruitbreiding Zwolle-Herfte bouwt.

maandag 26 februari 2018

Eerste officiële servicebalie in GVB tram een feit

Alle conducteurscabines in GVB trams worden vervangen door een servicebalie. Deze servicebalie draagt significant bij aan het contact tussen conducteur en reiziger, zo bleek uit een proef die GVB in het afgelopen jaar deed op lijn 1 en 2.

Na een grondige evaluatie van de proef met betrokkenen zijn enkele aanpassingen in het testontwerp doorgevoerd, zoals een andere stoel en meer bewegingsruimte voor de conducteur. De eerste tram met de definitieve servicebalie rijdt vanaf 23 februari, afwisselend op lijn 1 en 2.

De ombouw van de overige 150 13G Combino's zal naar verwachting in oktober 2018 zijn afgerond. De eerste omgebouwde tram wordt feestelijk ingeluid met reizigersgerichte verrassingen aan boord en speciaal bezoek tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.00 uur.

Spoorwegovergang Arnemuiden veiliger door ruilverkaveling

Dankzij drie agrariërs die bereid waren hun gronden vrijwillig met elkaar te ruilen, is de veiligheid op de spoorwegovergang Van Cittersweg/Schuttershof in Arnemuiden verbeterd. De grondruil scheelt 270 tractorbewegingen op jaarbasis, zo berekende het Kadaster in Zeeland.

In Arnemuiden gaat het spoor dwars door het dorp heen. Om van de ene naar de andere kant te komen, zijn er twee spoorwegovergangen voor het wegverkeer. Ook tractoren maken hiervan gebruik en in combinatie met voetgangers en fietsers kan dat tot onveilige situaties leiden. Om het aantal tractorbewegingen te verminderen, heeft het Kavelruilbureau Zeeland(link is external) een vrijwillige kavelruil opgezet met drie boeren die aan weerszijden van de spoorlijn gronden hadden. Zo is het aantal tractorbewegingen flink gereduceerd.

In opdracht van het Rijk spant ProRail zich samen met wegbeheerders in om de veiligheid op overwegen nog verder te verbeteren. Ook kavelruil kan daarbij een bruikbaar instrument zijn dat vaak een win-winsituatie oplevert voor alle partijen. De provincie Zeeland heeft daarvoor het Kavelruilbureau Zeeland ingesteld.

zaterdag 24 februari 2018

Beperkt treinverkeer rond Zwolle door werkzaamheden

Van zaterdag 24 februari tot en met zondag 4 maart werkt ProRail aan het spoor ten behoeve van de aanleg van een busbrug. In deze periode rijden er geen treinen maar iedere tien minuten bussen tussen Zwolle en ’t Harde en tussen Zwolle en Kampen Zuid. Ook het treinverkeer op de Kamperlijn wordt door bussen vervangen. De extra reistijd in deze periode is 15 tot 30 minuten. NS adviseert reizigers de reisplanner te raadplegen voor elke treinreis.

Busvertrekplaatsen
Zwolle: Koggelaan aan de zuidzijde van het station
’t Harde: Defensieterrein achterzijde
Kampen Zuid: voorzijde station
Kampen: voorzijde station

Verdere werkzaamheden dit komende jaar
In de zomer van zaterdag 30 juni tot en met zondag 15 juli werkt ProRail eveneens aan het spoor in de omgeving van station Zwolle. In deze ’16-daagse’ wordt er gewerkt aan grote aanpassingen die nodig zijn om treinen richting Meppel en Emmen sneller in Zwolle te kunnen laten aankomen en vertrekken. Deze werkzaamheden zijn onderdeel van het Spoorplan Noord Nederland, waarmee gewerkt wordt aan de verbetering van het treinverkeer in heel Noord Nederland; meer reismogelijkheden, kortere reistijden, betere overstappen, meer treinen en een grotere betrouwbaarheid in dit deel van het land.

In bovengenoemde periode zullen er geen treinen rijden van en naar Zwolle. In plaats van treinen zullen er bussen rijden tussen:
- Meppel – Kampen Zuid
- Meppel – ’t Harde
- Meppel – Zwolle
- Zwolle – ’t Harde
- Zwolle – Olst
- Ook op de trajecten van Blauwnet rijden in deze periode geen treinen tussen Zwolle - Kampen, Zwolle - Ommen en Zwolle - Raalte.

De extra reistijd is 15 tot 45 minuten.

vrijdag 23 februari 2018

Deventernaren overhandigen 800 handtekeningen voor beter busvervoer

Ruim 800 handtekeningen zijn er verzameld tegen de invoering van de vernieuwde busregeling in Deventer. Bewoners van de wijken Keizerslanden, Borgele en Platvoet zijn woedend en boden vandaag een petitie aan bij de Provincie Overijssel. Bewoners willen de oude dienstregeling terug, die per 10 december is aangepast. Vooral ouderen, die afhankelijk zijn van het busvervoer, klagen over het verdwijnen van haltes en aansluitingen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet meer naar het winkelcentrum of hun huisarts.

Provincie verwijdert verwaarloosde fietsen van OV-knooppunten Gieten en Borger

Vanaf 8 februari 2018 worden de fietsen in verwaarloosde staat, die geparkeerd staan bij de OV-knooppunten Gieten en Borger, gelabeld met datum. Vier weken later worden de fietsen verwijderd. De provincie Drenthe doet dit omdat er klachten binnen zijn gekomen over deze fietsen. De fietsen zorgen voor hinder en nemen onnodig stallingsplaatsen in bij de OV-knooppunten.

Het gaat om fietsen die duidelijk in verwaarloosde staat zijn en langer dan vier weken aaneengesloten op dezelfde plek staan. Dat geldt voor fietsen in de fietsenrekken of op een andere plaats op de OV-knooppunten.

Medewerkers van de provincie Drenthe bevestigen een label met datum aan deze fietsen. Wie zo’n label aan zijn of haar fiets aantreft, heeft vier weken de tijd om de fiets op te halen. Na die vier weken haalt de provincie de fiets weg. Alle verwaarloosde fietsen worden naar het wegensteunpunt Kloosterveen in Assen gebracht. Daar worden ze nog zes maanden bewaard.

donderdag 22 februari 2018

Onderzoek naar spoorverbetering in de Achterhoek

Provincie Gelderland onderzoekt met regio Achterhoek, ProRail, vervoerders Arriva en BRENG verbetering van de spoorlijn in de Achterhoek. In het onderzoek nemen we de mogelijkheden voor (spits)sneltreinen en op langere termijn elektrificatie mee. Ook doen we onderzoek naar de kosten en baten van een vrije spoorkruising Arnhem-Oost en de haalbaarheid van een spoortunnel onder de Europaweg in Doetinchem.

Gedeputeerde Conny Bieze: ‘Met 21.000 reizigers per dag is de regionale spoorlijn in de Achterhoek één van de drukste van Nederland. We willen het spoor sneller en schoner maken. Hiervoor doen we onderzoek naar de mogelijkheden voor het versnellen van de lijn met een sneltrein in de spits en het vergroenen van de lijn door elektrificatie.’

Provinciale Staten hebben €25-30 miljoen gereserveerd voor een verdubbeling van het spoor tussen Didam en Doetinchem. Op verzoek van Provinciale Staten en ProRail wordt het onderzoek naar spoorverdubbeling verbreed met een studie naar (spits)sneltreinen op korte termijn en een gedeeltelijk elektrificatie op langere termijn. De huidige kwartierdienst Arnhem-Doetinchem blijft in alle alternatieven behouden.

Tegelijk met de studie naar extra dubbelspoor wordt onderzoek gedaan naar een vrije spoorkruising bij Arnhem-Oost. Een vrije spoorkruising zorgt ervoor dat treinen van en naar Zwolle, Winterswijk en Duitsland elkaar niet langer hinderen. Een vrije spoorkruising is niet alleen een verbetering van het regionale spoor maar ook het internationale treinverkeer (ICE, IJssellijn). Het onderzoek naar de kosten en baten moet in het najaar zijn afgerond. Daarna kan het met de minister worden besproken in het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
Spoortunnel Europaweg

De aanleg van dubbelspoor en de mogelijke extra treinen hebben gevolgen voor de verkeersdoorstroming en veiligheid op de overwegen. Op het spoor tussen Didam en Doetinchem ligt de drukste overweg van Gelderland: de Europaweg (N316). Hier gaan 18.000 motorvoertuigen dagelijks het spoor over. De overweg is opgenomen in het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Een spoortunnel moet de veiligheid en doorstroming van het verkeer verbeteren. Deze studie moet voor de zomer klaar zijn.

woensdag 21 februari 2018

Drie nieuwe OV-verbindingen houden oostflank van Amsterdam bereikbaar

Het aantal woningen aan de oostflank van Amsterdam (Centrumeiland, Strandeiland en Zeeburgereiland (Sluisbuurt)) groeit snel: van ca 10.000 nu naar ca 30.000 rond 2037. Om deze eilanden bereikbaar te houden, zijn maatregelen voor zowel OV als auto en fiets noodzakelijk.

Daarom komen er drie nieuwe verbindingen:
Lijn 26 wordt verlengd en krijgt meer capaciteit. Er komt een extra tram- of busverbinding over een nieuw te bouwen Amsterdamsebrug. En er komen twee aanvullende busverbindingen aan de oostkant van IJburg.

Deze maatregelen zijn bedoeld om de (nieuwe) eilandbewoners goede verbindingen te bieden, niet alleen naar CS, maar ook naar de Indische buurt en verder de stad in, naar het zuidoosten van de stad en naar station Weesp.

Dit OV-programma kost veel geld, minimaal 330 miljoen euro. De gemeente heeft al 175 miljoen apart gezet. Hier zal nog geld bij moeten vanuit de Vervoerregio en het Rijk.

Behalve naar het OV, kijken we ook naar maatregelen voor de auto. Er wordt onder meer onderzoek gedaan naar een ongelijkvloerse kruising IJburglaan / Zuiderzeeweg, een verbeterde aansluiting met de A10 en aanpassingen om de doorstroming op IJburg te verbeteren.

De belangrijkste OV-verbinding van en naar IJburg is tramlijn 26, de IJtram. De eerste fase van de verlenging van de IJtram naar Centrumeiland en Strandeiland is klaar in 2023. De tweede fase van de verlenging zal naar verwachting in 2028 klaar zijn.

Naast de verlenging van tramlijn 26 voeren de gemeente en GVB al op kortere termijn verbeteringen door. Vanaf 22 juli 2018 rijden in de ochtend- én avondspits 15 trams per uur en vanaf begin 2020 rijdt GVB met gekoppelde trams. Dat betekent een verdubbeling van de capaciteit.

Er is een extra verbinding nodig die IJburg en Zeeburgereiland via de Amsterdamsebrug verbindt met de oostelijke binnenring (tram) of met de stations Muiderpoort en Amstel (bus). Een directe oostelijke verbinding zal de IJtram ontlasten en het OV-netwerk van en naar de Oostflank verbeteren. De bestaande Amsterdamsebrug is niet breed genoeg voor een vrije busbaan en niet sterk genoeg voor een tramlijn en zal dus opnieuw gebouwd moeten worden. Een besluit over de keuze voor tram of bus verwachten we na de zomer.

Er komen twee aanvullende busverbindingen vanaf de oostelijke zijde van IJburg richting Bijlmer ArenA en richting Weesp. Daardoor krijgt de oostflank van de stad een betere aansluiting op deze twee treinstations

GVB start aanbesteding elektrische bussen voor Amsterdam

Vanaf 2020 rijden in Amsterdam de eerste elektrische GVB bussen. De lijnen 15, 22 en 36 krijgen de primeur. De elektrische bussen worden opgeladen door middel van Opportunity Charging (stilstaand opladen). De gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB zetten hiermee een belangrijke stap op weg naar uitstootvrij openbaar vervoer in Amsterdam en schonere lucht voor bewoners en bezoekers van de stad.
 
GVB is deze maand de Europese aanbesteding gestart om de eerste 31 elektrische bussen (met optie tot 69 extra) op basis van Opportunity Charging, met bijbehorende laadinfrastructuur, voor Amsterdam te kopen. De elektrische bussen vervangen de capaciteit van 28 Citaro dieselbussen en moeten vanaf 2020 instromen. De nieuwe bussen worden ingezet op de lijnen 15, 22 en 36. Het openbaar vervoerbedrijf zet hiermee, samen met partners gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam, een belangrijke eerste stap in het uitstootvrij maken van het busvervoer in de hoofdstad.

Voor Amsterdam zijn twee systemen onderzocht die inpasbaar en haalbaar lijken. In Motion Charging (IMC) en Opportunity Charging (OC). Voor deze eerste lichting volledige uitstootvrije (zero-emissie) bussen is gekozen voor de techniek van Opportunity Charging. Bussen met deze techniek laden hun batterijen stilstaand op in de garage, en worden tussentijds bijgeladen via een laadhub. Deze techniek is voor de termijn waarop de bussen nodig zijn, haalbaar, betaalbaar en inpasbaar voor Amsterdam. Dit wil niet zeggen dat OC de standaard wordt voor elektrische bussen in Amsterdam. Bij elke nieuwe lichting wordt opnieuw bekeken wat de meest wenselijke en haalbare variant is voor de stad.

De nieuwe elektrische bussen worden ingezet op lijnen 15, 22 en 36 (eindpunt Sloterdijk). Station Sloterdijk wordt de zogenaamde ‘laadhub’ waarbij het batterijpakket van de bussen door middel van een snellader bijgeladen wordt. GVB Garage West fungeert als nachtstalling waarbij het batterijpakket door middel van een langzaamlader geladen wordt. Door met deze lijnen te rijden, kan gebruik gemaakt worden van één laadhub, en daarnaast rijdt lijn 22 over de Prins Hendrikkade. Dit is het knelpunt in de stad waar de wettelijk toegestane grenswaarden voor de luchtkwaliteit worden overschreden.

Het gehele project inclusief de aanschaf van deze eerste lichting elektrische bussen wordt gerealiseerd en gefinancierd door Vervoerregio Amsterdam, GVB en Gemeente Amsterdam. Ze werken nauw samen om zo snel mogelijk uitstootvrije bussen te introduceren in Amsterdam om de luchtkwaliteit en leefbaarheid te verbeteren. De CO2-uitstoot wordt teruggedrongen en het is een belangrijke volgende stap in het verder verduurzamen van het OV. Daarmee wordt invulling gegeven aan het coalitieakkoord 2014 en duurzaamheidsconvenant tussen GVB en gemeente van 15 april 2015.
 
 

dinsdag 20 februari 2018

44 fietsenstallingen krijgen een nieuwe entree

ProRail en NS investeren 8 miljoen euro in een nieuwe entree voor 44 fietsenstallingen. Het gaat om zelfservice-fietsenstallingen, die nu veelal voorzien zijn van een stalen draaihek. De nieuwe entree heeft transparante toegangsdeurtjes en reizigers kunnen eenvoudig in- en uitchecken met hun OV-chipkaart.

De opgeknapte stallingen hebben cameratoezicht en via een intercom kunnen reizigers met een vraag persoonlijk contact opnemen met een medewerker. De nieuwe entree is al getest op de stations Bilthoven en Heerenveen. De klanten daar zijn erg tevreden: het grootste deel van de klanten geeft een dikke 8. Reizigers voelen zich prettig en veilig in de stalling.  De bezetting van deze beide fietsenstallingen is met zo’n 40%  gestegen.

Onlangs is de nieuwe entree in de fietsenstalling van station Baarn in gebruik genomen. In samenwerking met de provincie Utrecht is de nieuwe entree verplaatst naar de voorkant van de stalling. Zo rijden fietsers veiliger de stalling in en uit en is de entree beter zichtbaar voor fietsers die nu hun fiets buiten parkeren. Fietsers stallen er elke eerste 24 uur gratis hun fiets.

Momenteel springt op zo’n 20 stations een medewerker bij op de drukke momenten. Een deel van deze medewerkers voert ook reparaties aan fietsen uit. Hulp bij het in- en uitgaan van de stalling is bij de vernieuwde zelfservice-fietsenstalling niet meer nodig. De fietsenstalling is makkelijker en sneller toegankelijk voor klanten. Met de betrokken beheerders zijn we in persoonlijk overleg, waarbij NS ernaar streeft om de reparatieservice voort te zetten.

maandag 19 februari 2018

Veel klachten over volle treinen in het oosten

De top 10 van het meldpunt volle treinen wordt altijd voor een groot deel ingenomen door trajecten uit de Randstad en soms uit Brabant. In januari kwamen er echter opvallend veel klachten uit het oosten van het land binnen.

Na de rustige kerstvakantie begonnen klachten over volle treinen alweer snel binnen te druppelen. Toch is januari met 845 klachten relatief rustig verlopen, in vergelijking met de erg drukke januari vorig jaar (2788 klachten).

Als grootste vervoerder bevolkt NS vrijwel altijd alle plaatsen in de top 10 van volle treinen. Dit keer moet deze twijfelachtige eer echter worden gedeeld, want ook over het Overijsselse Blauwnet kwamen klachten binnen. Het gaat dan met name over de stoptrein Hengelo – Zutphen, die zelfs op de vijfde plaats in de top 10 is binnengekomen. Reizigers van deze trein klagen over uitgavellen treinen, korte treinen en over achterblijven op het perron. Vooral de ochtendspitstreinen met vertrek uit Oldenzaal om 07:03 uur en 07:33 uur zorgen voor problemen: deze treinen brengen de forens in de spits richting Randstad en scholieren naar Zutphen, maar rijden tegenwoordig vaak in een samenstelling van twee bakken – dat betekent een halvering van de vier bakken die we eerder op dit traject zagen.

zondag 18 februari 2018

Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden

ProRail begint dit weekend met een grote spoorvernieuwingsoperatie aan de sporen van, naar en via Rotterdam. Tot aan de zomer vervangen en vernieuwen we daar onder meer ruim zestig wissels. De treinen tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht blijft rijden tijdens de werkzaamheden.

Vooral de komende drie weken komt er veel werk tegelijk, want ondertussen zijn we op station Rotterdam Centraal ook nog druk met ingrijpend werk aan het perron voor de toekomstige Eurostar (lijn Amsterdam – Londen), plegen we onderhoud aan de Hogesnelheidsllijn (HSL) en houdt NS proefritten met de IC Brussel op de HSL.


Het spoor rondom Rotterdam, Dordrecht en Den Haag wordt vernieuwd om het veilig en betrouwbaar te houden en om het minder gevoelig te maken voor storingen. Werkzaamheden worden zoveel mogelijk in het weekend uitgevoerd en gebundeld om de overlast voor reizigers zo klein mogelijk te houden.

zaterdag 17 februari 2018

R-Net station Waddinxveen Triangel in gebruik genomen

Reizigers kunnen sinds maandag 12 februari de trein tussen Alphen aan den Rijn en Gouda pakken op het nieuwe R-Net station Waddinxveen Triangel. Donderdag 15 februari was de opening. Zie hier onze fotoimpressie van het station en omgeving.

In iets meer dan een jaar tijd heeft aannemer Gebr. De Koning in opdracht van ProRail het station en een fiets- en voetgangerstunnel gebouwd. In maart brengt lokaal kunstenaar Ruud Kooger nog een muurschildering aan op de wanden van de tunnel, met typische Waddinxveense beelden. Het nieuwe stationsplein aangelegd, met een grote fietsenstalling, parkeerplaatsen en speciale kiss & ride-plaatsen, is door de gemeente Waddinxveen aangelegd.

Het nieuwe station maakt onderdeel uit van plannen voor hoogwaardig openbaar vervoer van de provincie Zuid-Holland. Samen met ProRail, NS en de gemeenten Waddinxveen, Gouda en Alphen aan den Rijn werkt de provincie aan verschillende maatregelen om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Waddinxveen Triangel is een van de twee nieuwe stations op dit traject. Het andere station is Boskoop Snijdelwijk, waar reizigers sinds december 2017 van kunnen gebruikmaken. ProRail heeft het spoor tussen Alphen ad Rijn en Gouda aangepast zodat treinen vanaf september 2017 ieder kwartier kunnen rijden

vrijdag 16 februari 2018

Treinen worden steeds stiller

In samenwerking met vervoerders heeft ProRail de geluidsoverlast van spoorgoederentreinen in tien jaar tijd drastisch kunnen terugdringen. Een brief aan de Tweede Kamer over geluidshinder langs wegen en spoor bevestigt dat beeld.

Hoewel er steeds meer treinen door Nederland rijden, is het geluid langs het spoor op veel plaatsen afgenomen of gelijk gebleven. Dat komt door stiller wordend materieel. Reizigerstreinen maken al wat langer gebruik van de nieuwe technieken. Met inzet van ProRail maken ook moderne goederentreinen veel minder herrie dan vroeger.

Volgens gegevens van ProRail is de helft van de goederentreinen inmiddels even stil als moderne reizigerstreinen. Dat komt doordat de wielen van goederentreinen glad blijven als ze met een ander type remblokken geremd worden in plaats van met de ouderwetse gietijzeren exemplaren. Gladde wielen op gladde sporen leiden tot minder herrie. Al sinds 2005 moeten nieuwe goederenwagens volgens Europese geluidseisen, zijn uitgerust met deze alternatieve remblokken. Sinds 2008 geeft ProRail bovendien korting op de gebruiksvergoeding (een soort wegenbelasting) als goederenwagens met de nieuwe remblokken worden uitgerust.

ProRail faciliteert innovaties die treinen en sporen steeds weer stiller maken. Ook werken wij voortdurend aan stimuleringsmaatregelen om vervoerders over te halen stillere treinen aan te schaffen. Terugdringen van geluid en trillingen is van groot belang, aangezien het Nederlandse spoorwegnet steeds intensiever wordt bereden door reizigers- en goederentreinen. Op de A2-corridor tussen Alkmaar en Eindhoven rijden inmiddels elke 10 minuten intercity’s en ook het spoorgoederenvervoer blijft groeien. Uit Spoor in cijfers, een jaarlijkse publicatie van RailCargo (de belangenbehartiger voor de spoorgoederensector) blijkt dat het goederenvervoer per spoor in 2016 met 2,3 procent is gegroeid tot ruim 37 miljoen ton. En met de strijd tegen CO2-emissie is de verwachting dat die groei op de lange termijn doorzet, ondanks een dipje vorig jaar als gevolg van geneurtenissen in het buitenland. Dit omdat vervoer van de steeds voller rakende weg op het veilige en milieuvriendelijkere spoor zal komen.

Minder geluid is nog altijd geen garantie dat omwonenden van het spoor geen hinder ondervinden, dus we blijven nadenken over nieuwe maatregelen. Zo zijn we inmiddels ook hard aan de slag om de resterende, lawaaierige goederentreinen stiller te krijgen. Daarnaast voert ProRail de komende jaren het omvangrijke Meerjarenprogramma Geluid in opdracht van het Rijk uit. Daar waar nodig worden geluidschermen langs het spoor geplaatst, raildempers aan de sporen bevestigd en de geluidisolatie van de gevels van woningen langs het spoor verbeterd.

donderdag 15 februari 2018

Rover verbolgen over overslaan station Duivendrecht

Tijdens de Huishoudbeurs van 17 t/m 25 februari stopt geen enkele intercity in Duivendrecht, om ruimte te maken voor een extra stop op Amsterdam RAI. Reizigersvereniging Rover is ontstemd over deze lompe maatregel, die voorheen nooit genomen werd als Intercity’s tijdens een druk evenement een extra stop in station RAI maakten.

Het overslaan van station Duivendrecht is een indirect gevolg van de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Deze tienminutentrein dwingt niet alleen Sprinters maar ook goederentreinen opzij, waardoor geen ruimte meer is voor zowel een stop op Duivendrecht als Amsterdam RAI.

De Intercity’s slaan ook in de ochtendspits en ’s avonds laat station Duivendrecht over, als de Huishoudbeurs dicht is. Gebruikers van deze treinen moeten uitwijken naar Sprinters en rekening houden met extra overstappen en een langere reistijd, in sommige gevallen tot circa 25 minuten. Reizigers moeten er bovendien rekening mee houden dat een aantal Intercity’s vanaf station Amsterdam Zuid en Bijlmer Arena enkele minuten vroeger vertrekt.

NS deed dit ook al tijdens de Horecava in januari, tijdens de bezoekerspieken van deze vakbeurs. Bovendien werd eerder ook station Amsterdam Amstel overgeslagen ten behoeve van een extra stop op station Bijlmer Arena wegens een voedbalwedstrijd. Ook deze maatregel is nieuw, waarbij NS er bijvoorbeeld niet voor terugschrikt om met de laatste intercity naar Maastricht station Amstel over te slaan.

Denk mee over de dienstregeling van Syntus Utrecht

Busvervoerder Syntus Utrecht en de provincie Utrecht nodigen reizigers uit mee te denken over de nieuwe dienstregeling van Syntus Utrecht in de provincie. Via een enquête kunnen reizigers reageren op mogelijke wijzigingen en vernieuwingen in de dienstregeling die december 2018 ingaat.

De nieuwe dienstregeling die ingaat in december 2018 moet in september 2018 te worden goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht. Reizigers kunnen de enquête invullen tot en met 4 maart 2018.

De doelstelling van de laatste dienstregelingswijziging in december 2017 was een meer betrouwbare en punctuele dienstregeling te bieden. “Al blijft het op peil houden van het openbaar vervoer een continu proces”, aldus Hanneke Ruiter, woordvoerder van Syntus Utrecht. “We zien dat de verkeersdrukte verder toeneemt en dat meer reizigers gebruik maken van de bus. Ieder jaar analyseren we de dienstregeling op punctualiteit, betrouwbaarheid en de kans op een zitplaats om onze dienstregeling zo optimaal mogelijk in te zetten.”

woensdag 14 februari 2018

Bovenleiding Woerden gerepareerd

Sinds woensdagochtend 14 februari rijden tussen Utrecht, Den Haag en Rotterdam geen treinen, omdat de bovenleiding bij Woerden over een lengte van 150 meter zwaar beschadigd is.

Als gevolg hiervan kwamen vier treinen vast te staan. Deze gestrande treinen stonden ook nog eens op zeer moeilijk te bereiken locaties, waardoor het lang duurde voordat reizigers hun weg konden vervolgen.

Omdat er meerdere treinen waren gestrand op dezelfde sporen en de bovenleiding kapot is getrokken en los hing, was het zeer complex om de treinen weg te krijgen.

Extra krediet voor Uithoflijn

Provinciale Staten van Utrecht hebben maandag ingestemd met het beschikbaar stellen van een extra krediet van 59 miljoen euro en een risicoreservering van 13,7 miljoen voor de Uithoflijn.

Ook debatteerden PS over het auditrapport dat de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht hebben laten opstellen om duidelijk te krijgen of het project Uithoflijn op de goede weg is en om eventuele knelpunten op te sporen.

De Uithoflijn, die eind december 2019 tussen Utrecht Centraal en De Uithof moet gaan rijden, valt in totaal 84 miljoen duurder uit. Dit komt door het uitstel van de start van de tramlijn, het langer in bedrijf houden van buslijn 12, de extra bouwwerkzaamheden en de langere bouwtijd. Daarnaast zijn er middelen nodig voor de voorbereiding op beheer en exploitatie, proefbedrijf en ontvangstorganisatie en voor de meerkosten bij de nieuwbouw van de tramremise in Nieuwegein.

Nieuwe terminal voor touringcars bij station Duivendrecht

Naast station Duivendrecht komt een nieuwe terminal voor internationale touringcars. Halverwege volgend jaar wordt de terminal in gebruik genomen voor een periode van tien tot vijftien jaar.

De terminal past in het beleid van de stad om het touringcarverkeer uit de binnenstad te weren. Daarnaast wil het stadsbestuur de terminals op beter bereikbare plekken plannen.

'Op deze manier creëren we terminals die zowel goed bereikbaar zijn als comfortabel zijn en maken we ruimte op steeds drukker wordende locaties zoals station Sloterdijk', aldus wethouder Litjens.

dinsdag 13 februari 2018

Snel naar het centrum via Station Velperpoort

Via Station Velperpoort in Arnhem loop je in 10 minuten naar het centrum. Dat is net zo snel als vanaf het Centraal Station. En je pakt meteen de Steenstraat mee. Of je bent in een paar minuten in het hart van het modekwartier. Met nieuwe 'Hé Komaan' acties komende week worden reizigers verleid om dat zelf eens te ervaren. Zoals een koffietent op het vernieuwde stationsplein en diverse kortingsacties bij de winkeliers van de Steenstraat.

Als je in de binnenstad of langs de Velperweg werkt, kun je net zo makkelijk met de trein naar Station Velperpoort reizen, en vandaar met de bus, met de fiets of te voet verder. 'Dat willen we reizigers laten ervaren', aldus wethouder mobiliteit Geert Ritsema. 'Dat scheelt verkeer in de stad, vooral in de Steenstraat en op de Velperweg. Daar is het tijdens de spits erg druk.'

Maandag 12 tot en met zaterdag 17 februari zijn er dagelijks acties bij station Velperpoort en in de Steenstraat. Woensdag worden er in het kader van Valentijnsdag op het stationsplein rode rozen en snoephartjes uitgedeeld. Donderdag en vrijdag wordt er van 12.30 tot 17.00 uur vers fruit uitgedeeld bij het station. Ook op zaterdag zijn er gratis koffie, thee en (lokale) lekkernijen. Neem uw kinderen mee, want er zijn extra activiteiten zoals een groot springkussen voor kinderen en een treintje dat rijdt tussen station Velperpoort en het Velperplein. Op alle dagen worden er flyers uitgedeeld met diverse kortingsacties bij ondernemers in de Steenstraat. Kijk vooral op www.he-komaan.nl voor alle acties en activiteiten.

Om het voor medewerkers extra aantrekkelijk te maken met het openbaar vervoer te reizen, krijgen werknemers die aan de Velperweg werken een mobiliteitskaart aangeboden. Daarmee kunnen ze tijdens de actieperiode ervaren hoe zij voordelig via Velperpoort met de trein of bus kunnen reizen. Met deze mobiliteitskaart kunnen zij tevens sparen voor aanbiedingen van ondernemers in de Steenstraat.

De campagne is onderdeel van het landelijke programma Beter Benutten waarmee de overheid het aantal verkeersknelpunten wil verminderen. De campagne Hé Kom Aan richt zich op het beter bereikbaar maken van de stad in de spits. Meer informatie over dit programma en over alle acties is te vinden op www.he-komaan.nl. Het programma Beter Benutten is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in samenwerking met de Provincie en gemeenten en bedrijfsleven.

'Snellere trein naar Randstad moet wel in onze provincie stoppen'

Als er een snellere trein naar de Randstad komt voor de noordelijke provincies, dan moet die wel stoppen in Drenthe.

ProRail-topman Pier Eringa zet in op een directe verbinding in de spits tussen Groningen en de Randstad, die onderweg nergens stopt. Eerder maakte de Sociaal-Economische Raad al bekend een verbinding van anderhalf uur tussen Groningen en Amsterdam te willen.

De Drentse gedeputeerde Henk Brink vindt dat een must. De reistijd tussen Groningen en de Amsterdam is nu nog twee uur.


maandag 12 februari 2018

Sporen Zwolle klaarstomen voor de toekomst



Station Zwolle is het tweede spoorknooppunt van Nederland. ProRail gaat daar de komende jaren flink aan de slag. Men verbetert het spoor en bouwt een busbrug bij Zwolle. Door de spooraanpassingen loopt het treinverkeer in de toekomst nog soepeler.

zaterdag 10 februari 2018

NS brengt Prins(en) gratis naar carnaval

Prins Carnaval en zijn Raad van Elf zijn volop aan het werk tijdens carnaval dat van 10 tot en met 13 februari plaatsvindt in Nederland.

Tijdens deze periode reizen duizenden Nederlanders per trein naar bestemmingen als Den Bosch of Maastricht. NS maakt zich elk jaar hard om ook dan alle mensen naar hun (feest)bestemming te brengen.

Speciaal voor carnaval brengt NS de eerste 1000 mensen die de naam Prins in hun achternaam hebben gratis naar hun carnavalsbestemming. Prins(en) kunnen hun koninklijke vervoersbewijs opvragen tot 9 februari via ikheetprins@ns.nl.

vrijdag 9 februari 2018

Start met service Londen-Amsterdam

Vanaf 4 april 2018 start Eurostar met een rechtstreekse treinverbinding vanaf Londen naar Amsterdam. Reizigers vanuit de Britse hoofdstad kunnen straks op treinstation Londen St. Pancras inchecken inclusief paspoort- en bagagecontrole. De reis richting Nederland is dan zonder onderbrekingen.

De reis vanuit Nederland richting Londen verloopt voorlopig met een overstap inclusief paspoort- en bagagecontrole in de Eurostar Terminal in Brussel. In april zijn zowel NS als Eurostar klaar om samen met de treindienst te starten.

Vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Londen is een directe verbinding zonder overstap helaas voorlopig nog niet mogelijk. De bouw van terminals op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal ligt op schema, deze zijn klaar in april 2018. De sleutel voor ingebruikname van paspoortcontrole ligt bij de betrokken overheden.

Omdat zowel Nederland als België (in tegenstelling tot Engeland) binnen de Schengenzone liggen, kan Eurostar wel al vanaf de start in april reizigers vervoeren tussen Amsterdam en Brussel. Vanaf 4 april is Eurostar daarmee naast Thalys en Intercity Brussel een extra reismogelijkheid tussen deze twee hoofdsteden. Het grote verschil: Eurostar zal niet stoppen op Schiphol Airport. Vanaf 4 april zijn er dan dagelijks 32 treinen tussen Amsterdam en Brussel in beide richtingen.


donderdag 8 februari 2018

Glasplaten op station Almere worden vervangen

Vandaag startte de vervanging van een groot aantal glasplaten in de noordwestelijke perronkap van station Almere Centrum. Tijdens de hevige storm op 18 januari zijn ruim 50 glasplaten losgekomen uit de kapconstructie. In verband met de veiligheid worden de glasplaten nu vervangen door een constructie met doek.

De afgelopen tijd is in toenemende mate gebleken dat de kap in Almere kwetsbaar is bij de hoge windsnelheden waaraan zij wordt blootgesteld. Daarom bewaken we de conditie van de kap continu en wordt er tegelijk hard gewerkt aan een solide en toekomstbestendige oplossing.

Tijdens en na de storm van 18 januari is een groot aantal glaspanelen uit de noordwestwand van de kap geblazen. In de afgelopen weken is intensief overleg gevoerd met de gemeente en besloten om per direct alle glasplaten in dit deel van de kap zo snel mogelijk te vervangen. Er komt een tijdelijke constructie en intussen wordt nagedacht over een definitief ontwerp. De werkzaamheden aan de kapconstructie beginnen op donderdag 8 februari en zullen ongeveer twee maanden in beslag nemen. Een deel van het station is afgezet in verband met de werkzaamheden.

NS en ProRail kiezen opnieuw voor Nuon als leverancier van stroom voor stations en kantoren

Energieleverancier Nuon levert de komende twee jaar weer 100% groene stroom aan NS en ProRail voor alle treinstations, infrastructuur en onderhoudswerkplaatsen. Het vernieuwde contract omvat 240 gigawattuur per jaar, vergelijkbaar met het verbruik van 70.000 huishoudens.

In totaal levert Nuon zo’n 2.300 aansluitingen bij NS en ProRail. Naast alle treinstations vallen daaronder de werkplaatsen, maar ook de verkeersleidingposten, kantoren en de elektrische wisselverwarmingen. De overeenkomst geldt voor twee jaar, met de optie om te verlengen tot en met 2021.

Peter Smink, CEO van Nuon, zegt blij te zijn dat de aanbesteding aan Nuon is gegund.  “Nuon levert zo samen met NS Stations en ProRail een substantiële bijdrage aan de doelstellingen om het gebruik van duurzame energie in Nederland te bevorderen. We hebben solide duurzaamheidsambities en willen binnen één generatie vrij zijn van fossiele brandstoffen.”

Ook NS-Directeur Duurzamer Ondernemen Carola Wijdoogen is verheugd: “Door het continueren van het contract met Nuon zetten we de lijn voort om op een duurzame manier de treinstations en infrastructuur van energie te voorzien. Al vanaf het inchecken tot aan je uitcheck reis je zonder CO2-uitstoot.”

Steeds meer bedrijven en overheden kiezen voor de overstap op duurzaam opgewekte energie. Zo sloot Nuon vorig jaar een contract met Microsoft voor de levering van windenergie uit Wind Park Wieringermeer. En met de Rijksoverheid bereikte Nuon een grote overeenkomst voor de levering van groene stroom aan het ministerie van Defensie.

woensdag 7 februari 2018

Hoe veilig voelt u zich in het openbaar vervoer?

Vier van de vijf Amsterdammers voelen zich (zeer) veilig in het Amsterdamse openbaar vervoer. Het gemiddelde rapportcijfer dat men geeft voor de veiligheid in het openbaar vervoer is een 7,7. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar veiligheid in het openbaar vervoer.

De Monitor Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer brengt in beeld in hoeverre Amsterdammers zich veilig voelen in het openbaar vervoer. Dit onderzoek gaat in op de veiligheidsbeleving, het vermijdingsgedrag, ervaren overlast, criminaliteit, toezicht en drukte in het Amsterdamse openbaar vervoer.

Enkele uitkomsten van het onderzoek:
Amsterdammers zijn positief over de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. In 2017 wordt de veiligheid van het openbaar vervoer beoordeeld met een 7,7. Dit is hoger dan het cijfer dat in 2016 werd gegeven.

Vier van de vijf reizigers voelen zich (zeer) veilig in het Amsterdamse openbaar vervoer.

De meest onveilige halte is volgens de reizigers station Lelylaan, gevolgd door het Centraal Station en Bijlmer Arena.

Ruim de helft van de reizigers weet dat er gesurveilleerd wordt en ziet dit ook wel eens gebeuren.
29% van de  reizigers vindt het veel te druk. Dit is meer dan in 2016: toen was het 23%.

Ten opzichte van 2016 ervaren reizigers over het algemeen minder overlast in het openbaar vervoer. De meeste overlast wordt, net als in 2016, veroorzaakt door medereizigers die telefoneren, gevolgd door geluidsoverlast.

dinsdag 6 februari 2018

Eerste doorkijkje dienstregeling 2019

Het jaar is nog maar net gestart, maar achter de schermen werkt NS al aan de dienstregeling 2019. Voor 98 procent van de reizigers verandert de treinreis niet of nauwelijks, zo blijkt uit de plannen. Goed nieuws is er vooral voor de reizigers op het traject tussen Utrecht, Gouda, Zoetermeer en Den Haag. Daar verbetert de treinreis verder. Ook wil NS een vijfde Intercity per uur rijden over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam, waardoor tussen deze steden het aantal zitplaatsen met bijna 20 procent stijgt. Ook kijkt men naar de wens voor een derde dagelijkse trein naar Londen. NS heeft de voorstellen opgenomen in de adviesaanvraag aan de reizigersorganisaties, verenigd in LOCOV en aan regionale overheden.

Met de snellere Intercity Brussel over de hogesnelheidslijn, komt er – naast de vier Intercity direct-treinen - een extra, vijfde snelle intercity bij tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Eurostar en Thalys). Op 9 april start naar verwachting de snelle Intercity Brussel over de hogesnelheidslijn via Breda. Deze rijdt echter eerst nog in plaats van de Intercity direct, waarna deze doorrijdt naar Brussel. Straks komt deze trein dus bovenóp de Intercity direct. Veel binnenlandse reizigers maken naar verwachting gebruik van deze trein. Daarmee kan NS bijna 20% meer zitplaatsen bieden op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam.

Door de opening van station Lansingerland-Zoetermeer en de uitbreiding van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal van twee naar vier sporen, kan men de dienstregeling voor reizigers tussen Utrecht, Gouda, Zoetermeer en Den Haag verder verbeteren.

Op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer stopt straks vier keer per uur de Sprinter tussen Den Haag en Gouda. Deze krijgt een goede aansluiting op RandstadRail en op de verschillende buslijnen;

De reistijd met de Sprinter tussen Gouda en Utrecht Centraal wordt met 8 tot 9 minuten verkort. Ook biedt NS voor deze Sprinter op station Gouda betere overstapmogelijkheden.

De Intercity’s tussen Gouda en Utrecht Centraal gaan we beter over het uur spreiden. We rijden op werkdagen tussen Gouda en Utrecht Centraal acht Intercity’s per uur. Nu rijden er nog 2 Intercity’s achter elkaar, waarna je weer een kwartier moet wachten. Straks duurt het nooit langer dan 10 minuten voordat de volgende Intercity vertrekt.

NS is in gesprek met Eurostar om in 2019 het aantal dagelijkse ritten naar Londen uit te breiden van twee naar drie per richting. Nu nog is voorzien om nog dit jaar te starten met twee treinen naar Londen. Deze derde, extra trein zou dan specifiek gericht zijn op een snelle reis naar Londen. Reizigers in deze trein richting Londen kunnen dan niet uitstappen op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid, maar hier wel instappen. Daardoor kunnen de beveiligingsmaatregelen in Brussel sneller worden uitgevoerd en duurt de stop in Brussel korter.

maandag 5 februari 2018

Directe treinverbinding Amsterdam-Londen twee jaar uitgesteld

De directe treinverbinding met de Eurostar tussen Amsterdam en Londen is weer uitgesteld. Het gaat nog zeker twee jaar duren voordat reizigers zonder uit te moeten stappen naar Londen kunnen reizen. Staatssecretaris Van Veldhoven schrijft aan de Tweede Kamer dat de directe verbinding is uitgesteld tot 2020, omdat er nog afspraken moeten worden gemaakt over grenscontroles met België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Nederland wil niet dat passagiers die in Amsterdam opstappen in Brussel weer moeten uitstappen voor de grenscontrole. Daarom wordt er op Amsterdam Centraal al gewerkt aan grensdoorlaatposten en worden er nieuwe medewerkers van de marechaussee opgeleid.

Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt ruim 300 miljoen euro uit om het spoor op het traject Den Haag - Rotterdam geschikt te maken voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting.

Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks elke 5 minuten een trein nemen. De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden.

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Dit is goed nieuws voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam, die met het hoge aantal treinen dat straks op dit traject kan rijden een haast metro-achtige verbinding krijgen. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden.

Station Waddinxveen Triangel per 12 februari in gebruik

De R-net treinen doen vanaf maandag 12 februari het fonkelnieuwe station Waddinxveen Triangel tussen Alphen aan den Rijn en Gouda aan.

Reizigers uit de woonwijken Park Triangel, Zuidplas en bedrijventerrein Coenecoop kunnen daarmee ieder kwartier vlakbij huis of werk op de trein stappen. Ook de fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor is dan gereed. Daarmee ontstaat een veilige en snelle verbinding tussen de oost- en westkant van Waddinxveen. In opdracht van de provincie Zuid-Holland realiseerde ProRail het station in R-net stijl en de fiets- en voetgangserstunnel. De gemeente Waddinxveen heeft het stationsplein ingericht met een grote fietsenstalling, een kiss&ride strook en parkeerplaatsen.

Het nieuwe station Waddinxveen Triangel maakt onderdeel uit van de kwaliteitsverbetering van de spoorlijn tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. De provincie Zuid-Holland biedt hiermee, in samenwerking met ProRail, NS en de gemeenten Waddinxveen, Gouda en Alphen aan den Rijn een aantrekkelijke ov-verbinding, waarmee de bereikbaarheid van de regio verbetert. In december 2017 werd het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk in gebruik genomen.

zondag 4 februari 2018

Beperkt treinverkeer rond Rotterdam door werkzaamheden en testritten

Van 17 februari tot en met 11 maart zijn er verschillende werkzaamheden rondom Rotterdam. Op en rond Rotterdam Centraal werkt ProRail aan sporen en aan de verbouwing van een perron voor de komst van Eurostar, de snelle trein tussen Londen en Amsterdam. Op verschillende plaatsen wordt gewerkt aan de Hogesnelheidslijn. Op de Hogesnelheidslijn worden ook testritten uitgevoerd in deze periode voor de Intercity naar Brussel, die naar verwachting vanaf 9 april zal worden opgenomen in de dienstregeling. Hierdoor rijden er op werkdagen buiten de spits minder Intercity direct treinen.

De gevolgen voor treinreizigers zijn afhankelijk van de dag, het tijdstip en het traject waarop men reist. Zowel in de weekenden als op doordeweekse dagen zijn er gevolgen voor reizigers van, naar en via Rotterdam Centraal. NS raadt reizigers aan rekening te houden met grote drukte in de trein, zowel in als buiten de spits, extra reistijd en omreizen. Ook raadt NS reizigers aan de reisplanner te raadplegen vóór elke treinreis. De wijzigingen in de dienstregeling kunnen per dag verschillen en er vallen treinen uit op meerdere trajecten.




vrijdag 2 februari 2018

Noord-Holland investeert in bushaltes voor iedereen

De provincie Noord-Holland wil dat er meer bushaltes toegankelijk worden voor mindervaliden. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een geleidenstrook voor blinden of slechtzienden of een goede aansluiting van het perron op de bus, waardoor de instap veilig is.

De provincie stelt hiervoor 3 miljoen euro beschikbaar. Zo wordt het openbaar vervoer in Noord-Holland voor iedereen toegankelijk. Noord-Holland wil hiermee stimuleren dat het openbaar vervoer voor zoveel mogelijk reizigers aantrekkelijker en bereikbaarder wordt.

Bushaltes zijn er in alle vormen en maten: van een paal op de stoep tot een modern overstappunt met verschillende haltes. Om toegankelijk te zijn moet een bushalte voldoen aan een aantal basiscriteria, zoals de minimale hoogte van het perron en de breedte van de halte.

Een mooi voorbeeld van een toegankelijke halte is de bushalte Westergracht in Haarlem. Hier is het perron groter gemaakt voor reizigers in een rolstoel en zijn er geleidenstroken aangebracht voor blinden en slechtzienden.

Met de subsidie helpt de provincie andere wegbeheerders om hun bushaltes toegankelijk te maken. Dit kan door bij het aanleggen van nieuwe bushaltes, of bij het aanpassen van bestaande, rekening te houden met de basiscriteria voor toegankelijkheid.

donderdag 1 februari 2018

NS en Breng beproeven +bus ticket

NS en Breng hebben de ambitie om de deur-tot-deur reis van haar reizigers zo makkelijk mogelijk te maken. Eén vervoersbewijs voor een reis van deur-tot-deur met het gehele openbaar vervoer is daar een onderdeel van. Daarom beproeven NS en Breng vanaf 24 januari een nieuw ticket, het zogenoemde +bus ticket. Dit is een enkele reis of retour treinkaartje in combinatie met een enkele reis of retour met de bus in een bepaalde stad. De proef is in Arnhem en Nijmegen.

Vanaf 24 januari kunnen reizigers in alle NS kaartautomaten in Nederland, op ns.nl en aan de balie de bestemming Nijmegen +Bus en Arnhem +Bus kiezen. Daarmee kan men met de trein reizen , de poortjes op de stations openen en met de bus naar de uiteindelijke bestemming reizen in Arnhem en Nijmegen. Zo weet een reiziger vooraf wat een gehele reis van deur-tot-deur kost en hoeft deze nog maar één keer naar de automaat of online een kaartje te kopen.

Dit nieuwe +busticket is vooral bedoeld voor mensen die niet vaak met het OV reizen (en dus ook geen OV chipkaart hebben) en voor toeristen.

Tijdens de pilot (die 4 maanden duurt) wordt bekeken of de reiziger ook behoefte heeft aan een dergelijk kaartje. Nadat de pilot is geëvalueerd wordt in samenspraak met andere vervoerders bekeken of het +bus ticket ook op andere plekken wordt geïntroduceerd.

De komende periode worden reizigers via o.a. posters in de bus en op de stations Arnhem en Nijmegen op de hoogte gesteld van het nieuwe ticket. Ook online wordt er aandacht voor gevraagd.







































Corien Koetsier

Woordvoerder Noord





030 - 235 70 70


Twitter

Linkedin
Stuur een e-mail  

Perspagina



Deel deze release




NS en Breng beproeven +bus ticket



Deel op: Twitter