zaterdag 31 maart 2018

ProRail en Rotterdam zijn klaar voor de Eurostar

ProRail is op Rotterdam Centraal klaar voor de komst van de Eurostar. Op woensdag 4 april gaat de supersnelle trein naar Londen voor het eerst officieel rijden. Het verbrede perron voor de internationale trein is maandag 26 maart opgeleverd.

De aanpassing van het perron op Rotterdam Centraal is een enorme klus geweest. ProRail en VolkerRail werkten negen weken lang 24 uur per dag aan de komst van de trein, die van Amsterdam via Rotterdam en Brussel naar Londen gaat rijden. De voorzieningen op perron 15 B op Amsterdam Centraal zijn overigens ook op tijd gereed. 

In Rotterdam moest men perron 1 over de volle lengte 4 meter breder maken en betegelde ProRail een oppervlakte van 3000 vierkante meter.

vrijdag 30 maart 2018

Drie miljoen extra voor openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

Op initiatief van Provinciale Staten maakt de provincie Noord-Holland ruim drie miljoen euro extra vrij om de komende tien jaar te investeren in het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord.

Met dat geld worden extra ritten toegevoegd aan het nieuwe vervoersplan in het concessiegebied Noord-Holland Noord, waardoor er meer reismogelijkheden worden gecreëerd.

Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland hebben besloten extra geld vrij te maken voor het openbaar vervoer in de nieuwe concessie, nadat eind 2017 de gemeenten lieten weten zich zorgen te maken over de bereikbaarheid. Mede op basis van die reacties is gekeken naar een aantal realiseerbare verbeteringen en aanpassingen in het concept vervoerplan van Connexxion. Provinciaal Statenlid Nico Papineau Salm (PvdA) heeft vervolgens aan GS een voorstel gedaan voor verbeteringen, inclusief financiële dekking. GS hebben dit voorstel overgenomen.

De extra investering maakt mogelijk dat lijn 164 (Egmond aan Zee – Castricum) in de ochtenden als spitsbusverbinding aangeboden wordt en dat een extra ochtendrit op lijn 250 (Nieuwe Niedorp – Alkmaar) mogelijk is. De frequentie van de lijn 30 (Julianadorp – Den Helder) wordt op zondag uitgebreid naar 2 keer per uur. Op de lijn 652 (Julianadorp – Schagen) worden extra reismogelijkheden in de middag toegevoegd, zodat de bus beter aansluit op de lestijden van de scholieren. Daarnaast zijn de provincie en Connexxion nog in overleg met een aantal scholen om ook andere scholierenlijnen aan te passen. Het gebruik van de extra ritten zal bijgehouden worden om zo de inzet ervan te kunnen evalueren.

De provincie Noord-Holland heeft medio 2017 de openbaar vervoer concessie Noord-Holland Noord aan Connexxion gegund. Deze concessie gaat om het openbaar vervoer in alle gemeenten boven de lijn Uitgeest – Purmerend en geldt van 22 juli 2018 tot medio juli 2028. De nieuwe concessie levert een grote kwaliteitsimpuls op voor het openbaar vervoer in de regio. Zo krijgen reizigers op de lijn Alkmaar- Heerhugowaard meer busvervoer aangeboden dan voorheen en rijden op verschillende trajecten in de regio Noord-Holland Noord meer bussen tijdens de doordeweekse spits. Tevens wordt het openbaar vervoer een stuk duurzamer, doordat er in de nieuwe concessie 83 zero-emissie bussen gaan rijden.

donderdag 29 maart 2018

Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren

De maatregelen van NS en ProRail om de prestaties van de binnenlandse treinen - Intercity direct en de intercity Den Haag-Eindhoven - op de hogesnelheidslijn te verbeteren werpen hun vruchten af. Echter, de HSL piept en kraakt. Een ingrijpende wijziging aan de infrastructuur is nodig om op lange termijn prestaties goed te krijgen en structureel te verbeteren. Dit staat in een onafhankelijk onderzoek in opdracht van beide bedrijven.

Onafhankelijke onderzoekers bevestigen dat NS en ProRail met het Verbeterprogramma HSL doen wat binnen hun mogelijkheden ligt om prestaties op de hogesnelheidslijn te verbeteren. De prestaties worden beter en de afspraken met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat zijn ruimschoots gehaald in 2017. Ondanks alle maatregelen is de verwachting dat de prestaties op de HSL tot aan 2019 niet fors zullen verbeteren.

‘Ook al zijn de doelstellingen vorig jaar behaald en gaat het steeds beter, de punctualiteit op de hsl is nog altijd minder dan op het reguliere spoor. De rek is uit het systeem’, zegt Van Boxtel in een interview met BNR Nieuwsradio.

Alleen door ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan kan dezelfde betrouwbaarheid als op regulier spoor worden verwacht. Reizigers zullen helaas daarom nog met uitval te maken hebben.  2018 wordt volgens de onderzoekers wederom een spannend jaar. De prestaties staan onder druk mede door de drukte op het reguliere spoor van de HSL-corridor, de combinatie van complexe infrastructuur èn materieel en door de introductie van Eurostar en de Intercity Brussel over de hogesnelheidslijn. Vanaf 9 april rijden er dagelijks 246 treinen over de HSL. Met de introductie van Eurostar en Intercity Brussel over de HSL komt NS de laatste afspraken na met het ministerie uit 2013.

Om echt goede prestaties neer te kunnen zetten is de ‘systeemsprong’ nodig; dient de infrastructuur groots aangepakt te worden. Dit houdt in ontwerpfouten eruit halen, die bij de aanleg van de spoorbaan zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld de vele spanningssluizen en de verschillende beveiligingssystemen. NS en ProRail hebben daarvoor ideeën uitgewerkt en bespreken die de komende periode met het ministerie. Hierbij zal gekeken worden naar het naar voren halen van investeringen of anders prioriteren van bijvoorbeeld ERMTS-investeringen en het combineren of naar voren halen van geplande werkzaamheden.

woensdag 28 maart 2018

Nieuw stuk spoor in gebruik: eerste personentrein komt aan in de Eemshaven

Reizigers kunnen vanaf nu rechtstreeks vanuit Groningen met de trein naar de Eemshaven. De eerste trein vertrok woensdag 28 maart om 8.52 uur vanuit Groningen – stopte op een aantal tussenliggende stations (als laatste in Roodeschool) – en kwam om 9.43 uur aan in de Eemshaven. Met deze nieuwe spoorlijn zijn de Eemshaven en het Duitse eiland Borkum beter bereikbaar met het openbaar vervoer.

Speciaal voor dit historische moment is een van de treinen bestickerd met afbeeldingen van de provincie Groningen en Borkum. De aankomst van de eerste trein op het nieuwe meest noordelijke station van Nederland werd feestelijk gevierd in Nederlands-Duitse sfeer. De Nederlandse en Duitse bestuurders sneden gezamenlijk een enorme taart aan met daarop de afbeelding van de speciale Groningen-Borkum-trein.

Het spoor tussen Roodeschool en Eemshaven is met drie kilometer verlengd en het al bestaande stuk spoor is aangepast, zodat het nu ook geschikt is voor reizigerstreinen. Deze nieuwe spoorlijn is de enige spoorlijn die buitendijks ligt. Een spoor die de zeedijk kruist is uniek in Nederland.

Op doordeweekse dagen in het laagseizoen rijdt de trein drie keer per dag naar de Eemshaven en in het hoogseizoen vier keer. De dienstregeling van de treinen sluiten aan op de dienstregeling van de boot naar Borkum. Dit bevordert het toerisme naar Borkum, maar omgekeerd is het nu ook aantrekkelijker voor toeristen op Borkum om een bezoekje aan de stad Groningen te brengen of aan een van de plaatsen aan de spoorlijn Eemshaven-Groningen. Werknemers van de bedrijven die gevestigd zijn in de Eemshaven kunnen nu ook met het openbaar vervoer van en naar hun werk reizen. De complete dienstregeling is te vinden op de website van Arriva.

Behalve de provincie Groningen is dit project mogelijk gemaakt door nog eens 11 partijen: het Rijk, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, de gemeente Eemsmond, Stadt Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen, de Kamer van Koophandel Noord en Interreg IV-A/ EFRO.

Proef met deelfietsen in Delft

Deelfietsaanbieder Mobike start, in samenwerking met de gemeente en TU Delft, half maart een proef met deelfietsen in Delft.

Vijf organisaties in Science Park Zuid, ten zuiden van de Kruithuisweg, doen mee aan de proef: TU Delft, Applikon, Deltares, Exact en 3M.

Mobike plaatst bij aanvang van de proef honderd fietsen op strategische punten, met name op de route van de stations naar de TU. De fietsen zijn uitgerust met een simkaart, GPS en Bluetooth. Via een app op de smartphone worden gebruikers naar de dichtstbijzijnde fiets verwezen.

De deelfietsen zijn onderdeel van een pakket maatregelen van de vijf betrokken organisaties op Science Park Zuid. De ambitie is om het gebruik van de auto te verminderen en zo de doorstroming te bevorderen.

dinsdag 27 maart 2018

Rover: Besluit over sporen Amsterdam moet toekomstvast zijn

Breid station Amsterdam Zuid uit met een derde perron, maar verminder het aantal perronsporen op Amsterdam Centraal niet van 10 tot 9. Dat zijn enkele hoofdpunten van ons advies over komende verbouwingen van deze twee grote stations aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het advies is onlangs uitgebracht door Rover en de collega-consumentenorganisaties in het overlegorgaan Locov.

Om de perrons op Amsterdam Centraal te kunnen verbreden, wordt het aantal sporen de komende jaren teruggebracht. Het laatste voorstel, dat op 15 maart wordt besproken in de Tweede Kamer, is nu om terug te gaan naar 9 sporen. Het gaat om zeer ingrijpende verbouwingen die veel geld kosten en jarenlang gaan duren. Daarom dringen wij in het advies aan op een toekomstvaste beslissing, waarmee we voorlopig uit de voeten kunnen.

Voor de komende decennia wordt in de noordvleugel van de Randstad een grote groei van de mobiliteit verwacht. De studie waarop de beslissing over het aantal sporen in Amsterdam is gebaseerd, kijkt echter niet verder vooruit dan 2030. Het resultaat van de verbouwing zal de mogelijkheden en onmogelijkheden daarentegen voor veel langere termijn vastleggen.

Momenteel wordt een Toekomstbeeld 2040 voor het openbaar vervoer uitgewerkt, waarover later dit jaar zal worden gerapporteerd. Vooruitlopend daarop zou niet besloten moeten worden tot een beperking van het aantal perronsporen op Amsterdam Centraal.

maandag 26 maart 2018

NS herinnert deelnemers NS Extra ruim 125.000 keer aan een vergeten check-uit

 
NS heeft sinds medio 2016 al ruim 125.000 herinneringen voor een vergeten check-uit gestuurd aan deelnemers van het klantprogramma NS Extra. Totaal is via NS Extra al voor ruwweg een half miljoen euro aan vergeten check-uits gecorrigeerd – geld dat de reizigers hebben teruggekregen. NS Extra heeft inmiddels al 550.000 deelnemers. De reminder is een populaire feature. Elke reiziger met een persoonlijke OV-chipkaart kan zich aanmelden voor NS Extra.

Wanneer je op saldo reist, wordt bij het inchecken het instaptarief van je saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt normaal het instaptarief teruggestort en krijg je alleen de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als je niet uitcheckt, betaal je dan dus (wanneer je niet meedoet aan NS Extra) het volledige instaptarief. Alleen daarom al is deelname aan NS Extra aantrekkelijk.

Vanaf vandaag ontvangt een aantal deelnemers aan het programma NS Extra een mailbericht met daarin de melding dat een oudere vergeten check-uit alsnog is gecorrigeerd. Bij een aantal deelnemers van NS Extra heeft de registratie van vergeten check-uits sinds augustus 2017 niet goed gewerkt. Het gaat hier om de groep NS Extra gebruikers waarbij NS automatisch het check-uit station bepaalt op basis van het reisgedrag. Omdat deze groep deelnemers uiteraard recht hebben op correctie, gaat NS komende week dit in orde maken. Het gaat hier totaal om nog eens 15.000 vergeten check-uits. De verwachting is dat dit jaar het aantal deelnemers van NS Extra verder zal groeien richting de 800.000 deelnemers. Naast de checkout alert profiteren deelnemers ook van tijdelijke aanbiedingen om voordelig te reizen of op de stations bijvoorbeeld bij Julia’s of La Place.

vrijdag 23 maart 2018

Vernieuwde station Eindhoven feestelijk geopend

Station Eindhoven is vernieuwd omdat het te klein was geworden voor het groeiend aantal reizigers. Bovendien miste het een aantal belangrijke voorzieningen zoals liften en roltrappen. Daarom werd besloten het monumentale station te vernieuwen. Naast de oude reizigerstunnel van 8 meter breed is een geheel nieuwe en veel bredere passage gebouwd met op- en neergaande roltrappen en liften. Ook is er meer ruimte voor commerciële voorzieningen. Tegelijkertijd is de monumentale status van het gebouw juist versterkt door authentieke elementen in ere te herstellen zoals de vloermozaïeken in de oude tunnel.

De opening werd ingezet door het Koninklijke Mannenkoor La Bonne Espérance uit Eindhoven. Zij brachten in de stationshal het nummer 'Het leven is goed in m'n brabantse land ' ten gehore dat zich langzaam opbouwde naar een muzikale climax. Op het hoogtepunt gaven alle bestuurders tezamen een druk op de knop waarmee het station officieel werd geopend.


Station Eindhoven dateert oorspronkelijk uit 1956 en werd ontworpen door architect Koen van der Gaast. Dagelijks telt het station zo’n 75000 reizigers en dat groeit de komende jaren naar 85000 per dag. De oude tunnel was circa 8 meter breed en de nieuwe tunnel is inclusief commerciële voorzieningen 34 breed. Het startsein voor de vernieuwing werd gegeven in maart 2013 en de totale kosten van het project bedragen circa 70 miljoen euro. Voor de bouw van de nieuwe passage werd om en nabij 900.000 kilo bewapening gebruikt en zo’n 6500 3m beton. Er is bijna 30 kilometer aan nieuwe kabels en leidingen gelegd en in het nieuwe plafond zitten 550.000 ledlampjes.

Nireeka: een betaalbare topsegment e-bike

Extensief gebruik van koolstofvezel, een 500 Watt motor, een bereik van 80 kilometer en technologische snufjes als een radar voor dode-hoeken: normaal gesproken betaal je voor een elektrische fiets met dergelijke specificaties net zoveel als voor een goede tweedehands auto. De Nireeka eBike koop je voor de relatief kleine prijs van 1199 dollar.

donderdag 22 maart 2018

22 maart officiële opening station Eindhoven

Donderdag 22 maart is het feest in Eindhoven. ProRail, NS en de gemeente Eindhoven vieren dan dat zij na vijf jaar keihard werken klaar zijn met de vernieuwing van het station. Het station heeft een metamorfose ondergaan en een geheel nieuwe reizigerspassage gekregen waar reizigers op een comfortabele manier van en naar de perrons kunnen. Tegelijkertijd is de monumentale status juist versterkt.

De feestelijke en muzikale opening wordt verricht door staatsecretaris Stientje van Veldhoven, burgemeester John Jorritsma, president-directeur Pier Eringa van ProRail, NS bestuurslid Susi Zijderveld en gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant.

De totale kosten van het project bedragen circa 70 miljoen euro en zijn gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS Stations, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven. Bij de bouw en het ontwerp waren in opdracht van ProRail en NS diverse mensen en bedrijven betrokken zoals architect Luc Veeger van design & consultancybureau Arcadis, architect Stefanie Weser van TAK-architecten, bouwbedrijf Heijmans en restauratie- en renovatiespecialist De Bonth van Hulten.

woensdag 21 maart 2018

Nieuwe tarieven Intercity Brussel via de Hogesnelheidslijn: vroegboekers reizen goedkoop

Vanaf maandag 9 april rijdt Intercity Brussel 16 keer per dag tussen Nederland en België via de Hogesnelheidslijn. 12 keer rijdt de trein via Amsterdam en Schiphol langs Rotterdam en Breda naar Antwerpen en Brussel. Vier keer per dag is Den Haag HS het aankomst- en vertrekstation. Lees hier meer informatie. Bij deze nieuwe treindienst horen ook nieuwe tarieven: de trein is sneller en rijdt via een andere route.

NS introduceert voor Intercity Brussel zogeheten Flextarieven: standaardprijzen voor treinritten naar alle Belgische bestemmingen. Het is altijd mogelijk om (tot kort voor vertrek) tickets te kopen. Nieuw zijn de “Early Bird” tarieven: vroegboekers reizen extra voordelig. Early Bird tickets zijn te boeken tot en met zeven dagen voor vertrek. Een Early Bird reist van Amsterdam naar Antwerpen voor € 20 op een weekdag of voor € 26 in het weekend. De reguliere ticketprijs is € 36,40 voor een enkele reis (gebaseerd op tweede klas).


De reizigersorganisaties (verenigd in het Locov) zijn positief over het voorstel om met een vroegboeksysteem te werken; het doel is om het gebruik van de internationale Intercity Brussel aan te moedigen op momenten dat er een overschot aan zitplaatsen is (van maandag tot en met donderdag). NS en NMBS gaan dit doen via het aanbieden van goedkopere vroegboektickets naast nieuwe standaardtarieven. Echt Lastminute-boeken wordt daarmee ook iets duurder.

dinsdag 20 maart 2018

Duurzaam samenwerken in 't Gooi

Het Gooi krijgt een nieuwe busbaan tussen Huizen en Hilversum: Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in t Gooi. Omdat de busbaan het spoor kruist heeft ProRail een belangrijke rol in het project. Een integrale aanpak voor duurzame mobiliteit. Donderdag 22 februari 2018 opende het informatiecentrum in Hilversum.

De nieuwe busbaan kruist niet alleen het spoor op meerdere plaatsen, ook ligt het straks strak langs het spoor. Bovendien wordt een overweg vervangen door een onderdoorgang en komt er een ecoduct over spoor én busbaan. ProRail realiseert het deelproject van HOV in ’t Gooi voor het gedeelte vanaf de aansluiting A27 tot het station Hilversum.

Het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in ’t Gooi betreft de realisatie van een HOV busbaan tussen Huizen en Hilversum van circa 15 kilometer en is, met name in Hilversum, een flinke binnenstedelijke opgave. De busbaan komt daar vanaf de A27 Hilversum binnen en gaat door het natuurgebied Anna’s Hoeve voordat deze parallel aan het spoor de stad in gaat. De busbaan kruist daarbij tweemaal het spoor. Voor een optimale inpassing wordt een overweg vervangen door een unieke dubbellaags onderdoorgang. En voor dieren wordt een ecoduct over spoor en busbaan aangelegd.

In het project ligt een sterke focus op de samenwerking tussen de partijen: Provincie Noord-Holland, gemeente Hilversum en ProRail. In juli wordt het hoofdcontract aan een partij gegund. De verwachting is dat begin 2019 de eerste schop in de grond gaat en dat eind 2021 de busverbinding en alle andere werkzaamheden gereed zijn.

maandag 19 maart 2018

Provinciale Staten vergaderen op 19 maart verder over Uithoflijn

Op het verzoek van een aantal fracties in Provinciale Staten van Utrecht (PS) is er maandagavond 5 maart gesproken tijdens een extra commissievergadering over de Uithoflijn en de rol van BAM als aannemer van het project. Om zorgvuldig het onderwerp te kunnen voorbereiden en bespreken in PS zal niet op 12 maart een spoeddebat worden gehouden, maar zal op 19 maart het onderwerp verder besproken worden.

De Uithoflijn, die eind 2019 tussen Utrecht Centraal en De Uithof moet gaan rijden, valt in totaal € 84 miljoen duurder uit. PS stemden daarom maandag 12 februari in met het beschikbaar stellen van een extra krediet van € 59 miljoen en een risicoreservering van € 13,7 miljoen voor de Uithoflijn. Op 19 februari werd tijdens een spoedvergadering gesproken over de Uithoflijn naar aanleiding van de zogeheten U10-brief. In deze brief uiten tien gemeenten uit de regio kritiek op de provincie over het mobiliteitsplan en de financiering van de extra kosten van de Uithoflijn.

Tijdens de commissievergadering gaven meerdere partijen aan zich zorgen te maken over het beeld dat is ontstaan over de provincie naar aanleiding van berichtgeving in de media. Daarnaast werd de informatievoorziening over dit project aan Provinciale Staten besproken. In het kader van de klokkenluidersregeling is een melding gedaan over het optreden van een provinciedirecteur in deze zaak. Er is uitgebreid gesproken over hoe de provincie met deze melding is omgegaan en het niet doorgeven aan de accountant van deze melding.

Een aantal fracties gaf aan tevreden te zijn over de brief die Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten hebben gestuurd. Er zijn schriftelijk en tijdens de vergadering nog veel aanvullende vragen gesteld die nog open staan voor beantwoording voor de vergadering van 19 maart.
Volgens een aantal fracties is aanvullend onafhankelijk onderzoek nodig. Ook de accountant heeft de provincie om extra onderzoek verzocht om de jaarrekening te kunnen goedkeuren. Omdat de aanvragers van het spoeddebat nog meer informatie nodig hebben en tijd willen om zich goed te kunnen voorbereiden, zullen PS op maandag 19 maart verder over dit onderwerp vergaderen.

donderdag 15 maart 2018

ProRail bouwt nieuwe reizigerstunnel in Gorinchem

ProRail bouwt in samenwerking met de gemeente Gorinchem en de provincie Zuid-Holland een nieuwe reizigerstunnel onder station Gorinchem. Het project is deze week gegund aan aannemer Ballast Nedam, die nog dit jaar begint met de bouw. De reizigerstunnel is een lang gekoesterde wens van gemeente en Gehandicaptenplatform.

De reizigerstunnel moet over iets meer dan een jaar klaar zijn. De komst van de nieuwe onderdoorgang betekent dat het station straks voor iedereen toegankelijk is. Zo krijgt de tunnel een lift en is een nieuw zijperron bereikbaar via een hellingbaan. Reizigers met een lichamelijke beperking kunnen tot nu toe alleen het middenperron bereiken door onder begeleiding van treinpersoneel via een overpad over de sporen te gaan. Deze situatie blijft bestaan totdat de nieuwe reizigerstunnel klaar is.

ProRail voert het project uit in samenwerking met de gemeente Gorinchem en met financiële steun van de provincie Zuid-Holland. Ook het gehandicaptenplatform wordt nauw betrokken. Opdrachtgever voor de bouw van de reizigerstunnel is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

woensdag 14 maart 2018

Nieuwe haltes en trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein

Aangepaste haltes, langere trams, een vernieuwde trambaan: de provincie Utrecht gaat aan de slag met verbetering van het tramsysteem. In de zomer van 2020 wordt daarom gedurende drie maanden volop gewerkt aan het vernieuwen van de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein. Alle tramhaltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein worden bovendien geschikt gemaakt voor de komst van nieuwe trams. Belangstellenden zijn welkom op een van de drie informatiebijeenkomsten in maart.

Bij de vernieuwing van de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein is het uitgangspunt dat alle onderdelen die na ruim 30 jaar gebruik verouderd zijn, worden vervangen. Dit zodat de trambaan opnieuw klaar is voor de toekomst. Het vervangen van spoor en bovenleiding levert weinig nieuws op. De haltes gaan daarentegen wezenlijk veranderen.

Vanwege de komst van langere en lagere trams rijden er vanaf 2020 in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein na alle aanpassingen gekoppelde, zogenaamde ‘lagevloer’-trams met een lengte van 75 meter. Het gaat om hetzelfde type tram dat voor de Uithoflijn gaat rijden, alleen circa 9 meter langer. Om de haltes daarvoor geschikt te maken, moeten deze worden verlaagd en in de meeste gevallen verlengd.

Om dit werk mogelijk te maken, heeft de provincie Utrecht de voorbereidingen in gang gezet voor de noodzakelijke aanpassingen van de trambaan en alle tramhaltes. De voorlopige ontwerpen voor de nieuwe trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein en van alle haltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein zijn inmiddels gereed. De volgende stap is het maken van een definitief ontwerp dat voor de zomer van 2018 gereed is. Het uitvoerende werk staat gepland voor de periode juni-augustus 2020. Omdat de tram dan niet rijdt, worden vervangende bussen ingezet. De provincie Utrecht kijkt nog naar mogelijkheden om de werkzaamheden sneller uit te laten voeren.

dinsdag 13 maart 2018

NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal

Het aantal treinreizigers stijgt en het aantal inwoners van Amsterdam groeit. Daarnaast wil NS op meer trajecten een tienminutentrein gaan rijden. Daarom besluiten het ministerie van I&W, Vervoerregio Amsterdam en spoorpartijen, waaronder NS, over investeringen in stations Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Verschillende scenario’s worden bekeken.

Alle partijen zijn het er over eens dat het aantal sporen op station Amsterdam Zuid uitgebreid moet worden naar 6 sporen. Station Amsterdam Zuid gaat na de start van de Noord-Zuidlijn namelijk flink groeien. Ook Amsterdam Centraal moet verbouwd, zo worden de perrons verbreed voor het groeiende aantal reizigers. Al in 2012 hebben alle partijen een voorkeur uitgesproken voor 10 perronsporen op Amsterdam Centraal. Nu is het voorstel om kosten te besparen door terug te gaan naar 9 in plaats van 10 perronsporen op Amsterdam Centraal.

Dagelijks telt Amsterdam Centraal nu 180.000 in- en uitstappers. NS gaat ervan uit dat dit aantal de komende jaren zal groeien naar 267.000 per dag. De verwachting is dat het aantal treinreizigers tot 2040 stijgt met zo’n 45%. Terwijl een flinke reizigersgroei verwacht wordt, zal de capaciteit op Amsterdam Centraal afnemen.

Door te kiezen voor 9 in plaats van 10 sporen moeten reizigers wellicht vaker overstappen, kan een aantal sprinters niet meer doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar moeten deze bijvoorbeeld eerder keren op Sloterdijk. Ook is het de vraag of er tijdens de verbouwing nog plaats op Amsterdam Centraal is voor internationale treinen als de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel. Waarschijnlijk moeten de internationale treinen uitwijken naar Amsterdam Zuid zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan. Het is nu nog onduidelijk of hier dan ruimte voor is op Amsterdam Zuid.






































Carola Belderbos

Woordvoerder Randstad





030 - 235 70 70


Twitter

Linkedin
Stuur een e-mail  

Perspagina



Deel deze release




NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal



Deel op: Twitter
 
Deel op: Facebook
 
Deel op: LinkedIn
 

Deel op: Google+
 
Bookmark and Share
 


Skip Twitter widget

maandag 12 maart 2018

Ontwikkeling regionaal knooppunt in Hoorn

De provincie Noord-Holland, ProRail, NS en de gemeente Hoorn gaan samen het stationsgebied van Hoorn als mobiliteitsknooppunt voor de regio West-Friesland ontwikkelen.

De samenwerking werd beklonken met de ondertekening van een intentieovereenkomst.

Binnen de Poort van Hoorn komen in de toekomst de trein, bus, auto en fiets samen aan de noordzijde van het station (het huidige Transferium). Dit betekent dat de ‘achterkant’ van het treinstation de nieuwe voorkant wordt, met een aantrekkelijke entree. Ook wordt het busstation hiernaartoe verplaatst en komt er een parkeergarage voor auto’s en fietsen. Deze parkeergarage maakt het mogelijk om parkeerplaatsen aan de rand van de binnenstad te verplaatsen.

Door deze ingrepen ontstaat er een goed bereikbaar ov-knooppunt, waar reizigers snel en comfortabel kunnen overstappen van het ene naar het andere vervoersmiddel. Dat verbetert de bereikbaarheid van en naar Hoorn en de regio Westfriesland. Aan de ‘stadse’ kant van het huidige station komt er ruimte voor nieuwe functies, zoals een nieuwe woonbuurt op het Pelmolenpad en woningen, werkplekken, horeca en winkeltjes rond het station. En tot slot ontstaan er kansen om in de openbare ruimte een enorme kwaliteitsslag te maken. Zo ontstaat een aantrekkelijke en levendige stationsomgeving en een uitnodigende entree van de binnenstad.

De Poort van Hoorn sluit aan bij het programma ov-knooppunten van de provincie Noord-Holland. Met dit programma wil de provincie de ruimte rondom stations beter benutten. Joke Geldhof, gedeputeerde Ruimtelijke Ordening en Wonen: “Als we ervoor zorgen dat nieuwe woningen, voorzieningen en bedrijven vooral terechtkomen in aantrekkelijke en goed bereikbare stationsomgevingen, dan gebruiken we de ruimte, het spoor en de infrastructuur die er al ligt zo goed mogelijk. Daar komt bij dat we ook ons waardevolle landschap sparen.”

zondag 11 maart 2018

Nieuwe metro's blijken te lang voor station Amsterdam Centraal

De nieuwe metrostellen die de gemeente Amsterdam gaat aanschaffen, blijken te lang voor station Amsterdam Centraal. Het foutje van enkele tonnen komt bovenop de 360 miljoen euro die de renovatie van de Oostlijn tot nu toe al heeft gekost. Het probleem kan worden verholpen door het verplaatsen van twee stootblokken en aanpassingen aan het beveiligingssysteem. Een relatief kleine aanpassing, die naar schatting enkele tonnen kost, aldus de woordvoerder van wethouder Pieter Litjens tegen de krant.

vrijdag 9 maart 2018

Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom

NS heeft het leasen van alle treinen voor het Hoofdrailnet (HRN) via Ierland versneld afgebouwd. Deze treinen zijn nu bij de Nederlandse leasemaatschappij NS Lease BV ondergebracht en niet meer bij de Ierse do hter NSFSC. Het gaat om bijna 400 treinen. Daarmee betaalt NS vanaf nu alle vennootschapsbelasting over de leaseactiviteiten voor het Hoofdrailnet in Nederland. Dit is mogelijk geworden na overleg met de Ierse en Nederlandse belastingdienst.

Eerder besloot NS om de lopende leasecontracten in Ierland niet te verlengen, maar de treinen aan het eind van de leaseperiode aan NS Lease BV te zullen overdragen. Daarmee zouden de laatste treinen in 2033 worden overgebracht naar Nederland. Dit is nu dus versneld gebeurd. Nieuw aangeschafte treinen van het Type FLIRT werden door NS al in Nederland ondergebracht. En ook de nieuwe ICNG-treinen waren reeds niet meer vanuit Ierland besteld.

donderdag 8 maart 2018

Werkzaamheden Spoorlaan in Tilburg

Het busstation, stationsplein en de Spoorlaan in Tilburg worden vernieuwd. In december 2018 is het een groene, duurzame omgeving waar plaats is voor voetgangers, fietsers, auto- en busverkeer.

Het nieuwe busstation aan de Spoorlaan is in december 2018 klaar. Hiervoor moet het appartementencomplex Tilburion wijken. Op donderdag 1 maart geeft wethouder Berend de Vries het startsein voor de grote sloop. Afgelopen weken werden de appartementen leeggemaakt. 90 procent van het beton wordt teruggewonnen als bouwstof.

Vanaf 12 maart zijn er voorbereidende werkzaamheden op de Spoorlaan. Nutsvoorzieningen worden vernieuwd en verlegd. Er worden alternatieve rijbanen aangelegd en bomen gekapt. Voor deze bomen komt veel groen terug in de plaats. In het nieuwe ontwerp is veel ruimte voor groen. Zowel op de grond, in vakken, als voor bomen en groene daken op de nieuwe fietsenstallingen.

Voor meer informatie over de werkzaamheden tot aan december 2018 kun je terecht op de bouwapp van de aannemer BAM. Zoek op 'BAM Projecten' in je App- of Playstore en selecteer Spoorlaan Tilburg.

woensdag 7 maart 2018

Saldoloos reizen weer een stap dichterbij

Ruim drie maanden reizen ze nu al saldoloos, de 100 testers van NS Flex. En hun conclusie tot zover? De ervaringen van het reizen met NS Flex met de trein, bus, tram en metro zijn positief.

Gemak, geen zorgen en geen gedoe waren een aantal van de woorden die de testers gebruikten op het speciale klantforum. Nooit meer na te hoeven denken over of er wel voldoende saldo op de OV-chipkaart staat geeft een onbezorgd gevoel. De testgroep groeit vanaf vandaag naar 500 reizigers.

De enthousiaste reacties zijn een aanmoediging voor de collega’s die dagelijks werken aan de ontwikkeling van NS Flex. Want NS Flex is nog niet af. Tijdens deze testperiode worden feedback en ervaringen van onze testers zo snel mogelijk vertaald naar concrete verbeteringen. Zo wordt voortaan bij een overstap naar NS Flex het resterende saldo op je OV-chipkaart automatisch verrekend op de eerste factuur.

Een andere belangrijke wens van de testers is om nog beter inzicht te krijgen in gemaakte reizen en de kosten daarvan. In Mijn NS staat al een uitgebreid overzicht van alle OV-reizen en kosten.

Binnenkort wordt dit ook inzichtelijk in de NS-app. Ook komt er een kostenteller, zodat reizigers in één oogopslag kunnen zien hoeveel kosten er tot dan toe zijn gemaakt.

Met NS Flex reis je met de OV-chipkaart in het hele OV, maar betaal je met een factuur achteraf. Met de NS-app kunnen reizigers opties aan- en uitzetten. Zo kun je onderweg upgraden naar de eersteklas of maandelijks je abonnement aanpassen aan je actuele reisgedrag.

Aanmelden voor NS Flex kan nog niet, nieuwe testers ontvangen hiervoor een uitnodiging. Nog heel even geduld dus: naar verwachting is NS Flex in de zomer van 2018 beschikbaar voor alle reizigers.

dinsdag 6 maart 2018

Geen treinen Zandvoort - Haarlem door bouw natuurbrug

ProRail legt een natuurbrug aan in de duinen bij Zandvoort, zodat dieren het spoor veilig kunnen oversteken. In de week van 5 maart plaatst ProRail het brugdek over het spoor. Er kunnen geen treinen rijden op het traject Haarlem - Zandvoort van zondagavond 4 maart 21.30 uur tot en met donderdag 8 maart.

Vanwege de werkzaamheden rijden er van zondagavond 4 maart, 21.30 uur tot en met donderdag 8 maart geen treinen maar bussen. Reizigers wordt geadviseerd hun reis van tevoren te plannen via de NS Reisplanner.

maandag 5 maart 2018

Werkzaamheden Rotterdam in beeld

Op en rond Rotterdam Centraal werkt ProRail aan sporen en aan de verbouwing van een perron voor de komst van Eurostar, de snelle trein tussen Londen en Amsterdam. Op verschillende plaatsen wordt gewerkt aan de Hogesnelheidslijn. Op de Hogesnelheidslijn worden ook testritten uitgevoerd in deze periode voor de Intercity naar Brussel, die naar verwachting vanaf 9 april zal worden opgenomen in de dienstregeling. Hierdoor rijden er op werkdagen buiten de spits minder Intercity direct treinen.

Station Almere Centrum: daar zit muziek in

Station Almere Centrum stamt uit 1987 en is ruim dertig jaar oud. Na al die jaren intensief gebruik is het tijd om het station lekker op te frissen. Op woensdag 21 februari 2018 sloten gemeente, provincie, NS en ProRail een muzikaal akkoord op de gloednieuwe piano in de stationshal.

Almere groeit. En dat geldt ook voor het aantal treinreizigers dat gebruik maakt van station Almere Centrum. Om station Almere Centrum aantrekkelijker en toegankelijker te maken start een 'verbetertraject'. Op woensdag 21 februari 2018 gaven alle betrokken bestuurders hun akkoord. Dat deden ze symbolisch op de nieuwe piano in de stationshal. Het is nog toekomstmuziek maar er zít muziek in station Almere Centrum.

Het station Almere Centrum is het grootste intercitystation aan de Flevolijn en heeft daarmee een belangrijke functie in het openbaarvervoernetwerk van de stad en de regio. Deze functie zal ook na 2025 nog verder ontwikkelen door de groei van Almere en de verdere uitbreiding van het vervoersnetwerk van de randstad. De gemeente, NS, ProRail en de provincie Flevoland hebben daarom afgesproken om in de periode tot 2022 samen aan de slag te gaan met het verbeteren van het station en de daarbij horende pleinen.

Wat er precies gaat gebeuren is nog onderwerp van gesprek, maar er zijn tal van mogelijkheden om het station aantrekkelijker te maken. Denk aan de perrons, de stationshal, de liften, de fietsenstallingen, de toegangen, de verlichting en de omliggende pleinen. 

zaterdag 3 maart 2018

Omlopen in poortjesdoolhof Sloterdijk

NS informeert reizigers – helaas halfbakken – over een omslachtige omlooproute waarbij op station Amsterdam Sloterdijk de poortjes vermeden kunnen worden. Dit om te voorkomen dat er bij sommige overstapreizen extra geld wordt afgeschreven. Rover  had liever gezien dat NS nu eindelijk het probleem in zijn systemen had opgelost en tot zolang de poortjes open had gezet.

De poortjes op Amsterdam Sloterdijk zijn zo geplaatst dat veel reizigers ze moeten passeren bij een overstap. Uit klachten bij Rover is gebleken dat hierbij soms extra geld wordt afgeschreven van de OV-chipkaart. Het gaat hierbij onder andere om reizigers tussen Den Haag en Alkmaar, die volgens het NS-systeem via Sloterdijk een “omweg” maken ondanks dat dit de snelste route is. Ook tussen Haarlem en Alkmaar zijn reizigers teveel geld kwijt als ze via Sloterdijk reizen en daar door de poortjes gaan.

NS worstelt al jaren met de prijsberekening op de OV-chipkaart als reizigers bij een overstap in hun NS-reis poortjes moeten passeren. Twee jaar geleden is een andere tekortkoming opgelost, maar daar kwam toen deze voor in de plaats. Rover vraagt NS dan ook al twee jaar om een oplossing, maar het bedrijf slaagt er tot nu toe niet in om zijn systemen foutloos in te regelen. Omdat het sluiten van de poortjes inmiddels wél is gelukt, ligt het probleem nu bij de reiziger.

Na kritiek van Rover heeft NS besloten het probleem op Sloterdijk voorlopig “op te lossen” door reizigers over poortvrije overstaproutes te informeren. Reizigers uit de richting Den Haag – Haarlem die op het laaggelegen spoor 8 uitstappen en naar perron 3/4 (richting Alkmaar) willen, moeten om de poortjes te vermijden twee trappen omhoog naar het hooggelegen perron 11/12, vervolgens over dat perron naar een andere trap lopen en dan twee verdiepingen afdalen naar perron 3/4. Wie vooraan de trein op spoor 8 uitstapt, moet eerst ook nog een stuk over dat perron lopen om zonder poortjes van dat perron omhoog te kunnen komen. Dit betekent een flink stuk omlopen, flink traplopen én mogelijk de aansluiting missen om geen extra kosten te hoeven maken. De posters die NS deze week heeft opgehangen geven gebrekkige informatie.

Reizigers die toch de poortjes passeren en hierbij extra geld kwijt zijn, kunnen dit bij NS terugvragen. Hierover worden reizigers echter niet op het station geïnformeerd. Rover heeft bij NS bezwaar gemaakt tegen de manier waarop NS systeemgebreken op de reizigers afwentelt. Wat Rover betreft moeten de poortjes op de overstaproutes in Sloterdijk weer open zolang een klantvriendelijke oplossing uitblijft. Binnenkort gaat Rover verder met NS in gesprek over deze kwestie.

vrijdag 2 maart 2018

Nieuwe brug over Noordhollandsch Kanaal

Noord groeit en dus wordt de pont steeds drukker. Tussen 2015 en 2030 verdubbelt het aantal reizigers op het Buiksloterwegveer. Daarom treft de gemeente voorbereidingen voor een fiets- en voetgangersbrug over het Noordhollandsch Kanaal ten noorden van de Willem I-sluis. Deze nieuwe brug vormt een rechtstreekse verbinding naar het IJplein. Als fietser kun je dan ook oversteken via het IJpleinveer, in plaats van het Buiksloterwegveer.

De brug vermindert niet alleen de druk op het Buiksloterwegveer, maar zorgt er ook voor dat de omgeving van het toekomstige metrostation Sixhaven beter bereikbaar wordt vanuit Overhoeks.

Om te bepalen waar de brug moet komen zijn zeven verschillende locaties met elkaar vergeleken. Een fietsbrug ten noorden van de sluis bleek de beste optie te zijn. De brug zorgt voor een korte en comfortabele route voor fietsers tussen het IJplein, de drukke fietsroute langs de westzijde van het kanaal en het Van der Pekplein. Daarnaast wordt, door de brug op deze plek te bouwen en meer veren op het IJplein in te zetten, de grootste afname van fietsers per dag op het Buiksloterwegveer gerealiseerd.

Begin 2018 is bij bewoners aan de Laanweg onrust ontstaan over de mogelijke sloop van hun woning vanwege de komst van de brug. Voor de bouw van de nieuwe brug en de bereikbaarheid van deze brug is geen sloop van bestaande bebouwing nodig. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden voor een fietsroute naar de Ranonkelkade door de groene parkzone tussen het kanaal en het Laanwegkwartier. Dat betekent dat fietsers die van het Van der Pekplein komen, om de woningen aan de Laanweg zullen gaan.

De komende tijd gaat het projectteam verder met het uitwerken van de plannen. Daaronder valt onder andere het ontwerp, de aansluiting van de brug op de omliggende fietsroutes en het voorbereiden van een afwijking op het bestemmingsplan. Daarna beslist de gemeenteraad definitief over de komst van de brug en stelt zij geld beschikbaar voor de bouw.


Foto Eriksw

donderdag 1 maart 2018

502 miljoen euro extra voor vernieuwing dubbeldekkers


Komende tijd trekt NS 502 miljoen euro extra uit voor de complete vernieuwing van 45 dubbeldekkers. Het gaat hier om 242 rijtuigen van het type VIRM 2/3 met in totaal zo’n 24.500 zitplaatsen. De beoogde investering komt bovenop de huidige vernieuwing van 81 dubbeldekkers VIRM 1, de aanschaf van 118 Sprinters SNG en 79 Intercity’s Nieuwe Generatie.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS maakte het besluit vandaag bekend tijdens de presentatie van het jaarverslag 2017, dat speciaal voor de gelegenheid plaatsvond in de trein-moderniseringswerkplaats van NS in Haarlem. De vernieuwde dubbeldekkers gaan vanaf 2021 het spoor op en kunnen dan weer zo’n 20 jaar mee.


Met het besluit komt het totale bedrag dat NS in het vernieuwen en uitbreiden van haar treinvloot investeert op 3 miljard. Daarnaast worden ook de onderhoudsbedrijven aangepast, zodat ze geschikt zijn om de nieuwe treinen te onderhouden. De 45 dubbeldekkers zijn straks weer als nieuw met comfortabele stoelen, moderne verlichting en oplaadvoorzieningen in 2e en 1e klas. Net als bij de eerdere vernieuwing, is de ambitie om 96 procent van al het materiaal dat hierbij vrijkomt te recyclen of te hergebruiken.


Het jaar startte met de grootste wijzigingen in de dienstregeling in tien jaar. De tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven kende in december een soepele start en zorgde voor 15% meer zitplaatsen. Ook verliep de introductie van de 58 nieuwe sprinters, type Flirt, naar wens. Hierdoor verbeterde de treinreis voor de NS-reiziger: 91,6% van de reizigers kwam in 2017 op tijd, in 2016 was dit 90,6%. De kans dat een reiziger in de spits kan zitten, bleef met 95,1% gelijk.

Nu ook treingebaren in app #gebarentaal

Sinds kort is smartphone-app van het Nederlands Gebarencentrum uitgebreid met treingebaren. Zo kunnen NS-medewerkers én medereizigers de juiste gebaren gebruiken om te communiceren met reizigers die doof of slechthorend zijn. In de app staan nu gebaren voor bijvoorbeeld reisinformatie en calamiteiten onderweg. Ook nodigt de app nu dus uit om eens spontaan een gebarengesprek aan te gaan.

NS Hoofdconducteur Els Quax is initiatiefnemer en drijvende kracht. Zij en haar collega’s van NS Toegankelijkheid sloegen de handen ineen met Nederlands Gebarencentrum. Deze smartphone- app bestaat al veel langer, maar een groot aantal spoorgebaren staat er dus sinds kort in.

Els Quax is een gedreven collega: “als hoofdconducteur kom ik zoveel mensen tegen die een andere vorm van communiceren hebben. Een conducteur kan in zijn communicatie het beste flexibel zijn naar al onze doelgroepen, dat schept het meeste vertrouwen”.

Els heeft zelf een avondcursus Nederlandse Gebaren Taal gevolgd. “Er ging een nieuwe wereld voor mij open. Ik werd hierin gesteund door NS omdat ik de gebarentaal zag als extra aanvulling om mijn werk beter te kunnen doen”.