maandag 30 april 2018

Wel bussen in Noord Holland en Zeeland

Niet alle chauffeurs van streekvervoerders doen mee aan de aangekondigde staking van vandaag. In Noord-Holland, rond Schiphol en Zeeland rijden chauffeurs wél. In de rest van het land staan veel streekbussen en regionale treinen stil, vanwege een 48-uursstaking om onder meer plaspauzes.

De OV-bedrijven HTM in Den Haag en GVB in Amsterdam vallen niet onder de staking. De staking geldt wel voor enkele GVB-buslijnen (richting Schiphol en Weesp) dat zij bij een aantal haltes niet zullen stoppen. Het gaat hier om de lijnen 49, 69, 245, 246 en 247.

Het stadsvervoer in Rotterdam van RET rijdt wel, maar de regionale buslijnen niet. Zie OV Zoeker voor het complete overzicht.

GVB

Bus 49: rijdt volgens dienstregeling tussen Station Bijlmer ArenA en Geinbrug. Vanaf Geinbrug rijdt bus 49 in één keer door naar Station Weesp en stopt niet op tussenliggende haltes. Terugreis omgekeerde situatie: vanaf Station Weesp in één keer door naar Geinbrug, niet stoppen op tussenliggende haltes. Vanaf Geinbrug volgens dienstregeling en wel weer stoppen op alle haltes.

Bus 69: rijdt volgens dienstregeling tussen Station Sloterdijk en Oude Haagseweg. Vanaf Oude Haagseweg rijdt bus 69 in één keer door naar Schiphol Airport/Plaza en stopt niet op tussenliggende haltes. Terugreis omgekeerde situatie: vanaf Schiphol Airport/Plaza in één keer door naar Oude Haagseweg, niet stoppen op tussenliggende haltes. Vanaf Oude Haagseweg volgens dienstregeling en wel weer stoppen op alle haltes.

Bus 245 en 247: rijden volgens dienstregeling tussen hun beginpunt en Koekoekslaan. Vanaf Koekoekslaan rijden we in één keer door naar Schiphol Zuid en stoppen niet op tussenliggende haltes. Terugreis: vanaf Schiphol Zuid in één keer door naar Koekoekslaan, niet stoppen op tussenliggende haltes. Vanaf Koekoekslaan weer volgens dienstregeling en wel stoppen bij alle haltes.

Bus 246: rijdt volgens dienstregeling tussen Borneolaan en Anderlechtlaan. Vanaf Anderlechtlaan rijden we in één keer door naar Schiphol Zuid en stoppen niet op tussenliggende haltes. Terugreis: vanaf Schiphol Zuid in één keer door naar Anderlechtlaan, niet stoppen op tussenliggende haltes. Vanaf Anderlechtlaan weer volgens dienstregeling en wel stoppen bij alle haltes.

ProRail vernieuwt station Arnhem Velperpoort

Station Arnhem Velperpoort wordt beter: ProRail verbreedt de perrons, installeert liften en maakt de trap naar perron 1 breder. Hierdoor is het Arnhemse station straks veel beter toegankelijk voor alle gebruikers. De gemeente investeert in het gebied rond het station. Een omwonende: ‘het wordt mooi, dat mag ook wel eens gezegd!’.

Velperpoort gaat er flink op vooruit qua liften en trappen. Er komt nieuw, duurzaam stationsmeubilair, zoals houten bankjes. En we knappen de wachtruimtes op. Ook werken we aan het spoor: we vernieuwen het traject richting Arnhem Centraal.

Eind 2018 start de aannemer met de voorbereidende werkzaamheden. De meeste werkzaamheden vinden in de zomer van 2019 plaats. Omwonenden en reizigers informeren we ruim van tevoren welke gevolgen dit werk voor hen heeft en welke maatregelen we nemen.

113 jaar oude tram weer terug in Den Haag

De 113 jaar oude tram nummer 36 rijdt vanaf weer in Den Haag, en wel van het Haags Openbaar Vervoer Museum richting de stad. In 1905 begon de tram met rijden. In de jaren dertig is hij gemoderniseerd. Tot 1963 reed de tram nog dagelijks door de stad. Daarna reed hij soms nog stukjes bij het museum, totdat hij in 2000 kapot ging.

zaterdag 28 april 2018

Opfrisbeurt voor middentunnel op Utrecht Centraal

ProRail vernieuwt de middentunnel op station Utrecht Centraal, waar dagelijks duizenden reizigers gebruik van maken. Vanaf zaterdag 28 april tot 7 mei is de middentunnel deels afgesloten, van 7 mei tot 11 juni is de tunnel helemaal dicht. Reizigers worden keurig omgeleid. Na de zomer is de tunnel helemaal opgefrist: vloer, verlichting, plafond, wanden en tegels.

Van 28 april tot en met 7 mei is de bocht bij de fietsenstalling aan de centrumzijde afgesloten. Van 7 mei 05.00 uur tot en met maandag 11 juni 05.00 uur is de middentunnel helemaal afgesloten. De fietsenstalling blijft bereikbaar. Reizigers worden omgeleid via de stationshal of de Noordertunnel. De afsluiting is nodig in verband met sloop- en renovatiewerkzaamheden. Na 11 juni is de middentunnel weer toegankelijk, maar vinden nog wel werkzaamheden plaats.

vrijdag 27 april 2018

Giethoorn Express, nieuwe buslijn tussen Steenwijk naar Giethoorn

Op 29 april 2018 start OV Regio IJsselmond met lijn 270, de Giethoorn Express. Deze nieuwe buslijn rijdt dagelijks, van 29 april tot en met 27 oktober, van Steenwijk naar Giethoorn v.v., elke 30 minuten tussen 10.00-18.00 uur. Op zaterdag en zondag biedt OV Regio IJsselmond ook enkele avondritten.
Goede bereikbaarheid

De afgelopen jaren is het vervoer van toeristen tussen Steenwijk en Giethoorn stormachtig gegroeid. De inzet van extra bussen in het weekend gedurende de zomerperiode, is daarom niet meer voldoende. In overleg met de provincie Overijssel, de verantwoordelijke overheidsinstantie voor het openbaar vervoer in deze provincie, rijdt lijn 270 dagelijks van 29 april tot en met 27 oktober.

OV Regio IJsselmond verwacht met de Giethoorn Express ook vertragingen op de reguliere buslijn 70 Steenwijk – Giethoorn – Zwartsluis te voorkomen. Vertragingen werken dan weer door op ritten van andere lijnen en dat is ongewenst. Op lijn 270 geldt het gebruikelijke assortiment aan vervoerbewijzen.

Studenten van Landstede Zwolle zijn in het kader van een stage Handhaving, Toezicht en Veiligheid dagelijks als servicesteward aanwezig van 10.00-15.00 uur. Twee van hen zijn op het station om de mensen de weg naar de bus te wijzen en het vertrek te begeleiden; verder rijdt er in iedere bus van lijn 270 een servicesteward mee om informatie te geven, mensen te helpen met bagage en ze te attenderen op de juiste uitstaphalte.

donderdag 26 april 2018

Staking streekvervoer gaat definitief door

De eerder aangekondigde staking in het streekvervoer op 30 april en 1 mei gaat door. Werkgevers wilden de staking laten verbieden, maar de rechter ging daar niet in mee.

‘Volkomen terecht’, zegt Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer. ‘Er zijn hier grotere belangen in het spel. Werkgevers knijpen de chauffeurs al jaren steeds verder uit, de rijtijden worden steeds krapper en er is geen tijd voor pauzes. Dat moet afgelopen zijn. We willen keiharde afspraken in de cao. Komen die er niet, dan blijven de acties. Werkgevers hebben het helemaal zelf in de hand.’

Staken doe je niet voor de lol, stelt Verhoef. Maar in dit geval is er geen keus. Ook reizigers zijn de dupe van de veel te strakke schema’s in het streekvervoer. Ze moeten soms lang wachten als er weer een dienst uitvalt en missen aansluitingen. De dienstverlening is door de enorme tijdsdruk verre van optimaal.

In een eerder onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao was afgesproken dat er per busregio maatwerk kon worden toegepast om de werkdruk te verlagen. Direct daarna riepen lokale managers al tegen chauffeurs dat ‘er toch niets gaat veranderen.’

Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: ‘We vertrouwen de werkgevers niet. Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Aan de onderhandelingstafel spelen ze mooi weer, maar op de werkvloer roepen managers dus ijskoud dat er toch niks gaat veranderen aan de werkdruk. Kort en goed, er moeten keiharde afspraken in de cao, anders blijven ze ons uitknijpen. Hoe concreter, hoe beter!’

De cao Streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers.

Vanaf 2024 sneller reizen tussen Groningen en Bremen met Wunderline

De treinverbinding tussen Groningen en Bremen, de Wunderline, wordt in fasen verbeterd. Vanaf 2024 duurt de reis tussen Groningen en Bremen nog maar iets meer dan twee uur. Nu duurt de reis nog twee uur en drie kwartier. Een betere verbinding tussen Noord-Nederland en Noord-Duitsland moet de economische ontwikkeling en de leefbaarheid in de grensregio's verbeteren. Eind 2018 wordt de definitieve beslissing genomen. 

De provincie Groningen werkt samen met Duitse en Nederlandse overheden, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, DB Netz en ProRail samen aan de verbetering van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. De komende jaren wordt er in het project gewerkt aan een kortere reistijd, meer comfort in de treinen en een betere toegankelijkheid van de stations. Daarnaast gaan er meer en snellere treinen rijden, waarbij ook wordt gekeken naar de inzet van milieuvriendelijke treinen.

De eerste reistijdwinst vindt plaats in 2024, tegelijk met het herstel van de Friesenbrücke. Deze brug werd eind 2015 aangevaren, waardoor er geen treinverkeer over mogelijk is. Voor het versnellen van de reistijd zijn verschillende maatregelen nodig, zoals het gedeeltelijk verdubbelen van het spoor, het aanpassen van perrons en het aanpassen van seinen. Een aantal jaren na 2024 rijdt er elke twee uur een trein die een half uur sneller is ten opzichte van de huidige verbinding. Bij deze eerste twee stappen moeten reizigers nog wel overstappen in Leer. Op de lange termijn komt er mogelijk een snelle, rechtstreekse trein tussen Groningen en Bremen. De komende tijd onderzoeken we welke maatregelen moeten nemen op het gebied van infrastructuur, comfort en toegankelijkheid.

De bestuurders van gemeenten, steden en Landkreisen langs het traject van de Wunderline komen dit voorjaar bij elkaar om te bespreken welke mogelijkheden de verbeterde verbinding tussen Groningen en Bremen kan bieden. Uit onderzoek blijkt dat er over de Duitse grens meer werkgelegenheid is dan in Nederland. Met een verbeterde verbinding tussen Groningen en Bremen wordt het makkelijker om kennis en personeel uit te wisselen. Bovendien is de verbinding goed voor het toerisme. Daarbij is het verbeteren van de aansluitingen op de bus en fiets- en parkeervoorzieningen van groot belang. Eind 2018 moet duidelijk zijn welke maatregelen er moeten worden genomen. 

woensdag 25 april 2018

ProRail vervangt treinbeveiliging noordelijke Maaslijn

Tussen Venlo en Nijmegen is gestart met de vernieuwing van de treinbeveiliging. Het gaat om alle apparatuur en kabels en leidingen waarmee seinen, wissels en overwegen worden bediend.

Treinbeveiliging is één van de belangrijkste onderdelen van het spoor en zorgt ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Het systeem detecteert treinen en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer een trein passeert.

Het huidige systeem wordt al tientallen jaren toegepast en op een aantal locaties naderen kabels en seinen het einde van hun levensduur. Om onnodige storingen te voorkomen is het daarom tijd het systeem te vernieuwen. Het nieuwe systeem werkt niet meer via koperen leidingen, maar via glasvezel. Dit heeft als voordeel dat de aansturing plaatsvindt via een centrale computer waardoor we bij een storing sneller kunnen zien wat er aan de hand is.

In 2017 is ProRail gestart met de uitvoering van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT). Op een aantal trajecten, waaronder dus de noordelijke Maaslijn, worden alle kabels en leidingen én apparatuur langs de baan vernieuwd. Een complex en ingrijpend project. Pas als de nieuwe treinbeveiliging helemaal is aangelegd en uitgebreid getest, gaat de knop om en neemt de nieuwe treinbeveiliging het over van het huidige systeem.

Op de noordelijke Maaslijn werkt ProRail bij de vervanging van de treinbeveiliging samen met design & consultancybureau Arcadis en aannemer Dura Vermeer. Om veilig te kunnen werken zijn er overal langs het spoor houten hekken geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de spoorwerkers niet per ongeluk op het spoor terecht kunnen komen terwijl ze aan het werk zijn. Maar een deel van het werk kan alleen maar worden uitgevoerd wanneer er geen treinen rijden.

dinsdag 24 april 2018

Provincie, ProRail en Arriva gaan voor proef met gedeeltelijk zelfrijdende trein

De provincie Groningen gaat dit najaar samen met ProRail en Arriva een proef doen met een gedeeltelijk zelfrijdende trein. Het gaat om de zogeheten ATO-techniek (Automatic Train Operation). Tijdens de proef is er nog wel een machinist in de trein. De techniek neemt een gedeelte van de taken van de machinist over. De provincie, ProRail en Arriva willen dat nu in de praktijk testen. De proef wordt dit najaar uitgevoerd op het traject Groningen - Zuidhorn. 

Met de proef willen de partijen onderzoeken hoe deze innovatieve ontwikkelingen op het gebied van autonoom vervoer een duurzame oplossing kunnen bieden voor de groei op het spoor. De proef wordt uitgevoerd op het ATO-systeem niveau 2. Hierbij wordt de machinist ondersteund met een soort van smart cruisecontrol. Dat heeft verschillende voordelen. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.

De intentieverklaring werd 9 maart in de stationshal van het hoofdstation van Groningen ondertekend door Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen), Jan Mulder (regiodirecteur ProRail) en Anne Hettinga (voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland). Na de ondertekening werd de zelfrijdende techniek gedemonstreerd in een ATO-simulator.

Proef om te reizen met de OV-chipkaart op de mobiele telefoon mislukt

De proef om te reizen met de OV-chipkaart op de mobiele telefoon is volledig mislukt. Het systeem blijkt niet geschikt voor grootschalig gebruik en de stekker gaat 15 juni eruit. Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, begon in mei vorig jaar met OV-chip Mobiel, zoals het reizen met de smartphone werd genoemd. Translink stelt nu dat er ’nieuwe technologie nodig is’ voor reizen met je smartphone.

maandag 23 april 2018

Gebruikers regionaal OV opnieuw iets positiever

Het klantoordeel over het regionale OV is voor het zesde achtereenvolgende jaar gestegen. Tien jaar geleden gaven de reizigers gemiddeld nog een 7,0 voor bus, tram, metro, regionale trein en veerdienst, in 2017 is dat opgelopen naar ruim 7,6. Dat blijkt uit de onlangs bekendgemaakte jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV.

Na het traditioneel hoge oordeel voor de Friese Waddeneilanden en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse veerdiensten is de beste score ditmaal weggelegd voor Waterland. De reizigers zijn hier met een 8,0 heel tevreden over de door EBS verzorgde busdiensten, waarin de R-netverbindingen met Amsterdam Centraal dominant zijn.

Hoog scoren ook de bussen in de Zaanstreek, rond Almere (uitgezonderd de stadsdienst), in de Gooi- en Vechtstreek en Arnhem met zijn trolleybussen. Bij de drie grote steden valt de verbetering van het oordeel voor de tram in Den Haag op. Hier zijn meer lagevloertrams gaan rijden. In Amsterdam is de bus het in de ogen van de reizigers beter gaan doen. De metro en de tram in Amsterdam zijn duidelijk achterblijvers in het klantoordeel. De best beoordeelde regionale treindiensten zijn Zutphen-Apeldoorn, de MerwedeLingeLijn, Zwolle-Emmen en Gouda-Alphen aan den Rijn, met een 7,8.

Bij de laatstgenoemde lijn betekende dat een forse verbetering, ongetwijfeld dankzij de frequentieverhoging en de nieuwe treinen van exploitant Abellio/NS. Hekkensluiters in het klantoordeel zijn ook twee regionale treindiensten: Zwolle-Enschede en de Maaslijn, met een 6,9 respectievelijk 7,0. Zitplaatskans is hier door relatief veel reizigers genoemd als belangrijk verbeterpunt. Landelijk gezien is verbetering van de informatie bij vertragingen nog steeds veruit het meest genoemde belangrijke verbeterpunt, al wordt het klantoordeel hierover wel steeds iets beter.

In 2017 was dit gemiddeld 5,9. Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart is de afgelopen jaren een van de best beoordeelde aspecten van het OV in de vragenlijst geworden. Het gemiddelde klantoordeel steeg weer iets verder, naar een 8,2. De hoogst scorende aspecten in het regionaal OV zijn het gemak van in- en uitstappen (8,6) en de kans op een zitplaats (8,4). Dit zijn landelijke gemiddelden over de hele dag; de uitkomst kan daardoor vooral bij de zitplaatskans afwijken van wat reizigers in de spits meemaken op sommige buslijnen en regionale treindiensten.

Qua sfeer blijft het OV zuinig scoren, met een mager zesje. Reizigers vinden hun rit gemiddeld wel voldoende comfortabel en efficiënt, met een krappe 7. Het klantoordeel over sociale veiligheid ging weer iets verder omhoog en is nu gemiddeld 7,8. Over de prijs blijven reizigers in het OV het minst te spreken, met een duidelijke onvoldoende: 5,5. Meer details over de uitkomsten van de OV Klantenbarometer 2017 zijn hier te vinden. Het is de bedoeling dat het hoofdrailnet van NS vanaf volgend jaar gaat meedoen in de OV-Klantenbarometer. Dat komt de vergelijkbaarheid van de cijfers in het hele OV ten goede.

vrijdag 20 april 2018

Heraanleg Guldenvliesstraat Berchem: tram 9 blijft rijden

Door de heraanleg van de Guldenvliesstraat in Berchem zal voorlopig enkel tram 9 door deze straat rijden. De pendeltram tussen Berchem Station en Sint-Pietersvliet verdwijnt. Bus 32 volgt een omleiding. De werken zullen duren tot begin 2019

Tijdens de heraanleg moet de tram in beide richtingen over één spoor door de werf. Daardoor kan de pendeltram tussen Berchem Station en Sint-Pietersvliet niet meer rijden vanaf 19 maart. Enkel tram 9 rijdt dan nog door de Guldenvliesstraat. Tram 4 blijft ingekort tot de Groenplaats tot het einde van de werken.

Omdat meer reizigers gebruik zullen maken van tram 9, zal de tram vaker rijden in de spitsuren. Er komen in elke richting 10 trams per uur in plaats van 8 per uur. Natuurlijk is er wel altijd een kort oponthoud mogelijk juist voor de tram de straat inrijdt. Door de passage op één spoor doorheen de werf, moet een tram soms even wachten voor het spoor vrij is.

Vanaf 3 april rijdt tram 9 niet meer naar Silsburg, maar wordt P+R Wommelgem de nieuwe eindhalte. Deze wijziging heeft te maken met de heraanleg van de Herentalsebaan in Deurne.

donderdag 19 april 2018

Veel spoorwerk bij Dordrecht en Roosendaal in meivakantie

Van zaterdag 28 april tot maandagochtend 7 mei werkt ProRail aan spoorvernieuwing tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht en rondom Roosendaal. Als gevolg daarvan rijden er in de meivakantie negen dagen lang minder of geen treinen. Het vele werk op deze trajecten is onderdeel van de grootste spoorvernieuwingsoperatie sinds het ontstaan van het Nederlandse spoorwegnet.

Bij Dordrecht worden twee van de vier sporen op de brug over de Oude Maas vernieuwd. In totaal vervangt men daar veertien wissels, een kilometer spoor en vijfduizend ton ballast (grote kiezels). Daarnaast werkt ProRail aan het spoor tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Ook op het traject Breda-Roosendaal-Bergen op Zoom (zaterdag 28 en zondag 29 april) en tussen Roosendaal en het Belgische Essen wordt gewerkt (zaterdag 28 april tot en met woensdag 2 mei en daarna nog op zaterdag 5 en zondag 6 mei).

Vanwege de enorme omvang van de werkzaamheden is in overleg met vervoerders besloten deze te spreiden over een lange periode. Zo worden werkzaamheden zoveel mogelijk uitgevoerd op tijdstippen dat er minder reizigers zijn: ’s nachts, in het weekend of in de vakantie. Om zo efficiënt mogelijk te zijn, combineren we ook zoveel mogelijk werk, door ook op andere plekken op de route aan de slag te gaan op momenten dat het treinverkeer daar toch al stil ligt.

woensdag 18 april 2018

Weer treinen zoek in NS-reisinformatie

Nog maar een week nadat reizigers van en naar Duitsland werden verrast door een omgeleide ICE, constateert Rover dat er weer treinen op mysterieuze wijze uit de NS-reisplanner zijn verdwenen. Deze keer is de verrassing weggelegd voor reizigers rond Voorschoten op zaterdag 21 april.

Voor zaterdag 21 april toont de NS-Reisplanner geen reismogelijkheden van/naar De Vink, Voorschoten en Den Haag Mariahoeve van 's morgens vroeg tot halverwege de avond. Op de werkzaamhedenpagina op NS.nl zijn echter geen werkzaamheden of alternatieve reisadviezen voor deze trajecten aangekondigd. Op Twitter stelt NS niet te weten waarom er geen vervoer is, maar wel dat er voor alternatief vervoer wordt gezorgd.

dinsdag 17 april 2018

NS zet eerste stap op markt Chinees toerisme

Het Amsterdam Travel Ticket is nu ook voor Chinese toeristen beschikbaar via WeChat Go Europe. Het driedaagse reisticket voor openbaar vervoer in Amsterdam is vanaf nu te koop via dit Chinese Smartphone mini-programma. WeChat en Telecombedrijf KPN lanceerden vorige week WeChat Go Europe, een mini-programma voor Chinese reizigers in Europa (toeristen maar ook zakenreizigers) die via deze portal allerlei reisinformatie krijgen en aankopen kunnen doen in Europa.

Het Amsterdam Travel Ticket (ATT) is een populair product onder internationale bezoekers van Amsterdam. NS is samen met stadsvervoerder GVB en Connexxion partner in het ATT. Bezoekers kunnen hiermee één tot drie dagen lang reizen met al het openbaar vervoer in de hoofdstad. Het driedaags Travel Ticket is het meest verkocht en is daarom nu ook voor de Chinese bezoeker beschikbaar via WeChat Go Europe.

Al sinds een tijdje groeit het Chinese toerisme naar Nederland. Het aantal Chinese toeristen in Nederland is afgelopen vijf jaar volgens cijfers van NBTC en CBS bijna verdubbeld tot ruim 300.000. Naar verwachting zal dit aantal binnen vijf jaar groeien tot meer dan een half miljoen. Lees hier meer.

WeChat is een superapp met meer dan een miljard dagelijkse gebruikers die het best te vergelijken is met een combinatie van Twitter, Facebook en WhatsApp. Met WeChat is het o.a. mogelijk om rekeningen en goederen te betalen, zoals het kopen van een vliegticket of het bestellen van een taxi. WeChat is een rijker ecosysteem dan bijvoorbeeld de westerse diensten als Facebook en Whatsapp.


maandag 16 april 2018

Fiets mee in het Europese OV

Met het OV op vakantie en de fiets meenemen? Dat kan aardig ingewikkeld zijn. Rover zet de mogelijkheden op een rij.

Wie met fiets en OV op vakantie wil, moet wel een beetje van puzzelen houden. Maar onmogelijk is het zeker niet. Alhoewel enkele handige verbindingen inmiddels verdwenen zijn, zoals de nachttreinen en  AutoSlaapTreinen vanuit Nederland, zijn er nog steeds verbindingen en treinen die de fietser tot dienst zijn.

Denk bijvoorbeeld aan de Intercity Berlijn met de mooie fietsruimte, de Eurostar of een flink aantal TGV’s die fietsen ongedemonteerd meenemen. Of nieuwe treinen: de NightJet van ÖBB en als klap op de vuurpijl de nieuwe ICE4, die geleidelijk wordt ingezet van Hamburg naar München met voor Nederlanders een overstapmogelijkheid in Hannover. En vergeet ook de alternatieven niet, zoals de ferry’s naar Engeland en langeafstandsbussen.

vrijdag 13 april 2018

Zitplaatszoeker start op Arnhem - Den Bosch

Treinreizigers tussen Arnhem, Nijmegen en Den Bosch kunnen vanaf april als eerste gebruik maken van de NS zitplaatszoeker. Deze is eenvoudig te raadplegen via de NS reisplanner-app. De app toont naast het reisadvies ook welk rijtuig nog voldoende zitplaats heeft, aan de hand van de kleuren groen, geel of oranje. Zo helpt NS om een zitplaats te vinden en kunnen reizigers slim kiezen waar ze instappen.

De zitplaatskans in de spits is ongeveer 95 procent. De reisplanner laat nu al globaal zien welke treinen druk zijn en welke rustig. Op een beginstation zoals Arnhem, zitten er veel meer mensen achterin de trein. Bij aankomst in Den Bosch, is het juist druk voorin de trein.

Hoe werkt de zitplaatszoeker? In de trein en op het spoor zijn allerlei sensoren aangebracht die kunnen helpen om het aantal reizigers te bepalen. Voor het eerste traject maakt men gebruik van slimme sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten, oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen. Deze informatie kun je met slimme technologie ook gebruiken om te zien hoe druk of rustig bepaalde rijtuigen zijn.

Niet alle treintypen beschikken over dezelfde sensoren. Voor de landelijke invoering gaat NS ook gegevens van andere sensoren gebruiken. Zo meet het klimaatsysteem de CO2 om de temperatuur te regelen, wat ook gebruikt kan worden om het aantal aanwezige reizigers te meten. Al deze gegevens kunnen we combineren om de zitplaatszoeker betrouwbaar genoeg te maken voor landelijke invoering.





























Downloads




mov 

Animatie Zitplaatszoeker
 
pdf 

Infographic Zitplaatszoeker
 





Zitplaatzoeker




Perspagina



Link module





 Het originele idee opens in new window 



donderdag 12 april 2018

Verbinding Breda - Antwerpen welkom, hogere tarieven niet

Reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus zijn blij met de komst van de nieuwe treinverbinding tussen Antwerpen en Breda, maar zijn het niet eens met de prijsverhogingen die de verbinding voor veel reizigers meebrengt.

Reizigers hebben lang gewacht op de verbinding die vandaag van start is gegaan. De infrastructuur hiervoor ligt er al sinds 2007, maar nu alle technische problemen overwonnen lijken zijn, kunnen reizigers ook echt van deze route gebruik maken. De reizigersorganisaties zijn tevreden dat er naast de snelle en dure Thalys een verbinding tussen België en Nederland blijft bestaan, die eenvoudig en zonder reservering bruikbaar is.

De reizigersorganisaties kunnen zich vinden in het principe van verschillende prijzen voor rustige en drukke reisdagen. De uitwerking komt echter neer op een flinke prijsverhoging voor spontane reizigers. De Volkskrant berekende dat dit een prijsstijging tot 70% kan betekenen: een last minute weekendretour met de zogenoemde Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kost vanaf vandaag geen 55 euro, maar 94 euro. De goedkopere vroegboekkaartjes compenseren dit enigszins, maar de termijn om deze korting te krijgen is met 7 dagen veel te lang. Op tariefgebied is er dus nog werk aan de winkel.

Grote verliezer in de nieuwe opzet is Roosendaal. Voortaan rijdt er vanuit Roosendaal enkel nog een stoptrein naar Antwerpen, waarmee je 20 minuten langer onderweg bent. De reizigersorganisaties vragen dat de IC uit Brussel die nu enkele meters voor de grens in Essen eindigt zo snel als dat technisch mogelijk is wordt doorgetrokken naar Roosendaal.

woensdag 11 april 2018

Spoortaluds naar deltahoogte door stijgende zeespiegel

Het grootste deel van de taluds in het Nederlandse spoornet moet door de stijgende zeespiegel vanaf 2050 tussen de één meter en vier meter hoger liggen, dat blijkt uit een studie “De sporen van een nieuw klimaat” van het Delfts Klimatologisch Instituut dat in opdracht van ProRail is uitgevoerd.

De studie gaat uit van het ongunstigste scenario van klimaatcommissie IPCC, waarin de zeespiegel stijgt met 59 cm. Het spoor ligt veelal op een talud, maar die zullen volgens de studie op deltahoogte moeten gebracht. Ook moeten de talloze elektrische systemen rondom de rails, zoals transformatorhuizen zullen op terpen moeten worden geplaatst en systemen beter beveiligd worden tegen water. Volgens het DKI zijn er tot 2050 4 tot 7 miljard euro aan investeringen nodig voor het zogeheten “suppleren” van de taluds.

Vooral elektrische systemen moeten hoger geplaatst worden, zegt het rapport. Elektriciteitsbekabeling van 3 kilovolt in de grond moeten waterbestendiger worden gemaakt. Het HSL tracé en de Betuweroute zijn al wel op deltahoogte, maar ook hier zijn ophogingen nodig van elektriciteitsvoorzieningen, stelt het DKI. “Het overeind blijven van de elektriciteitsvoorziening moet als keten worden gezien, waar defecte schakels geen effect mogen hebben op de rest van de keten.”

Om de spoordijken ook als waterkering te gebruiken moeten alle overwegen in laaggelegen gebieden worden vervangen door viaducten die met sluizen afgesloten kunnen worden. Dat is volgens het instituut geen nieuwe technologie. “Nederland heeft door de inundatiewerken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie ervaring met dat type sluizen. De laatste lag lange tijd bij het A2 viaduct bij de Diefdijk, tussen Everdingen en Culemborg.”

ProRail zal de uitkomsten van het onderzoek bespreken met de Deltacommissaris en met een berekening komen van de kosten, zodat die in de Planbegroting Klimaatvoorziening Infrastructuur kan worden meergenomen.

dinsdag 10 april 2018

OV-knooppunt Gieten ingewijd als eerste 'hub'

Het OV-knooppunt bij Gieten heet voortaan 'hub'. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk onthulde vrijdag 6 april het nieuwe logo voor hubs. Hub is de nieuwe naam voor alle vervoersknooppunten in de provincie Groningen en Drenthe. Tegelijkertijd met de onthulling van het nieuwe logo nam gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe het openbare watertappunt op de hub in gebruik. De andere vervoersknooppunten in Groningen en Drenthe krijgen komend jaar het hub-logo.
Overstappen

Er zijn op dit moment in Groningen en Drenthe 55 hubs. Een hub is een schakel in de reis van deur tot deur. Op het knooppunt kunnen reizigers overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel. Zo draagt de hub bij aan een snelle en comfortabele reis. Alle hubs zijn al in gebruik en worden komend jaar stuk voor stuk voorzien van het nieuwe logo. Daarnaast krijgen verschillende hubs extra voorzieningen, zoals een watertappunt of een wifi-aansluiting. De komende jaren worden de hubs verder uitgebreid met voorzieningen. Daarbij gaat het niet alleen om het reizen of overstappen zelf, maar ook om voorzieningen voor reizigers, zoals een kiosk of een aansluiting op een brede school of een winkel. Een hub kan de economie versterken en een aanvulling zijn voor de sociale omgeving.

Bij de verdere ontwikkeling van de hubs werken provincies, gemeenten, waterbedrijven en ondernemers met elkaar samen om reizigers goed te bedienen. De hub moet een aantrekkelijke plek worden, waar het niet erg is om even te wachten. Kijk voor meer informatie op reisviahub.nl.

maandag 9 april 2018

Opening station Breda voltooid

Anderhalf jaar na de feestelijke opening van het nieuwe station in Breda, werd het project vanochtend voltooid met het vertrek van de eerste IC-direct richting Antwerpen/Brussel. Juist de komst van een internationale verbinding was immers een belangrijke reden om in Breda een gloednieuw station te neer te zetten.

De nieuwe verbinding is de afgelopen maanden uitgebreid getest door NS en ProRail middels een zogeheten proefbedrijf. Bijna dagelijks zijn er testritten uitgevoerd om het personeel op te leiden, maar ook om eventuele problemen te verhelpen. Zo hebben medewerkers van ProRail bijvoorbeeld aanpassingen gedaan bij de grens waar de trein moet overschakelen van de Nederlandse beveiliging naar de Belgische beveiliging. Dat alles om te zorgen voor een veilige en betrouwbare dienstregeling.

ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch

Er rijden steeds meer treinen op het spoor, terwijl we niet veel spoor meer bij kunnen bouwen. Dit betekent dat de bestaande infrastructuur nóg betrouwbaarder moet worden en er steeds minder tijd is voor werkzaamheden en controles. Door het spoor digitaal te maken winnen we in de toekomst tijd en kunnen treinen vaker doorrijden.

In ons spoor liggen zo'n 7000 wissels. Deze zijn essentieel voor de infrastructuur en kunnen kwetsbaar zijn. Daarom meet ProRail continue de kwaliteit van de wissels. Hiervoor gaan we nu lasertechniek gebruiken, die in speciale meettreinen wordt ingebouwd.

De nieuwe meettreinen zijn voorzien van laserscanners die de kwaliteit en de ligging van wissels op millimeterniveau in kaart brengen. Aan de hand van deze metingen bepalen specialisten of het wissel nog voldoet aan de normen en onderhoud nodig heeft. Nu wordt de kwaliteit van een wissel nog handmatig gemeten. Hiervoor moet het spoor buiten dienst worden genomen. Voor het rijden met de nieuwe meettreinen is dat niet meer nodig. Alleen na onderhoud wordt er nog handmatig gemeten om te kijken of het wissel voldoet aan de eisen en specificaties.

In 2015 is ProRail gestart met een proef om de kwaliteit van de wissels te meten vanuit een trein met lasercamera’s. Die techniek is inmiddels klaar voor gebruik. In opdracht van ProRail voeren Eurailscout en VolkerRail Inspectation deze lasermetingen uit. Vanaf nu worden ongeveer 5000 wissels twee keer per jaar met de lasertechniek vanuit de nieuwe meettreinen gemeten.

Uiteindelijk zorgen de meettreinen ervoor dat er steeds minder handmatig gemeten hoeft te worden. Dat maakt het werken aan en rond het spoor nog veiliger.

Naast de meettrein werkt onder andere de afdeling Innovatie van ProRail hard aan nog veel meer technieken om het spoor slimmer te maken. Zo is er bijvoorbeeld een pilot gestart met camera's die in een splitsecond kunnen detecteren welke goederen er in een goederentrein zitten. Hierdoor zijn handmatige controles in de toekomst minder of zelfs niet meer nodig. Daarnaast worden steeds meer sensoren op treinen aangebracht om de infrastructuur continu te kunnen meten, waardoor defecten al worden ontdekt voordat ze ontstaan.

zaterdag 7 april 2018

Groningen houdt één nachttrein vanuit Rotterdam op vrijdag

Tussen de Randstad, Drenthe en Groningen blijft op vrijdagnacht één nachttrein rijden. Dat hebben de provincies, gemeente Groningen en NS besloten. Sinds december 2015 loopt er een proef met twee nachttreinen: één van Groningen via Zwolle naar Amsterdam en één van Rotterdam via Zwolle naar Groningen. Op basis van de reizigersaantallen is besloten om voorlopig alleen de nachttrein van Rotterdam via Zwolle naar Groningen voort te zetten. De provincies en de gemeente Groningen leveren hier nog twee jaar een bijdrage aan. De nachttrein van Groningen naar Amsterdam blijft nog tot juni 2018 rijden.

De nachttreinen reden twee jaar op proef met een financiële bijdrage van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. Na twee jaar is de proef geëvalueerd met de provincies Groningen en Drenthe, de gemeente Groningen en NS. Beide nachttreinen zijn jaarlijks door 2.000 reizigers gebruikt, waarbij de nachttreinen van Rotterdam naar Groningen voor een groot deel werden gebruikt om van de Randstad naar het Noorden te reizen. De trein van Groningen naar Amsterdam wordt vooral tussen Groningen en Assen gebruikt. Deze heeft een beperkte meerwaarde omdat er vrijdagnacht ook al een andere late trein naar Assen rijdt. Verder blijkt uit de evaluatie dat er een bijdrage van ongeveer 31.000 euro per jaar van de provincies en de gemeente Groningen nodig blijft om de nachttreinen te kunnen voortzetten.

Op vrijdagnacht rijden er twee nachttreinen tussen Groningen en de Randstad. De ene trein vertrekt om 0.25 uur vanaf station Groningen via Zwolle naar station Amsterdam Centraal. Deze komt om 2.39 uur aan op station Amsterdam Centraal en sluit aan op het nachtnet naar Schiphol en verder de Randstad in. De andere trein vertrekt om 0.05 uur van station Rotterdam en rijdt van Zwolle door naar Groningen. Daar komt de trein om 2.53 uur aan. Beide treinen stoppen tussen Zwolle en Groningen op alle tussengelegen stations, dus Meppel, Hoogeveen, Beilen, Assen, Haren en Groningen Europapark.

vrijdag 6 april 2018

Actie voor spoorlijn langs Huizen, Laren en Eemnes

Op Facebook is een burgerinitiatief gestart voor een lightrailverbinding van Almere via Huizen, Laren en Eemnes naar Utrecht.Initiatiefnemer Ellen Mendelts wijst erop, dat er bij de start van Almere al plannen werden gemaakt voor een spoorlijntje dat de vijf plaatsen met elkaar verbindt. "Er is langs de A27 een strook grond voor vrijgehouden. Maar de plannen zijn in de bureaulade verdwenen en de laatste tien jaar ondergesneeuwd door de HOV", stelt de Blaricums. "Huizen is een van de grootste gemeenten van Nederland zonder een treinstation. Ik vind het heel vreemd dat een spoorlijn niet meer op de politieke kaart staat, zeker gezien de groei van de Blaricummermeent, en de plannen voor Almere Oosterwold en Lelystad Airport."

Trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder

Belgische reizigers die op het laatste moment een weekendtrip met de trein naar Nederland boeken, zullen daar vanaf maandag een pak meer geld voor moeten neertellen. Zo wordt vliegen naar Amsterdam bijna even goedkoop als met de trein gaan. Een lastminute-weekendretour met de zogenoemde Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kost vanaf maandag geen 55 euro, maar 94 euro, een prijsverhoging van ruim 70 procent. Wel komt de trein een half uur eerder aan.

Flaneren aan de IJzijde van het Centraal Station

Flaneren aan de IJzijde van het CS? Met plannen voor een ondergrondse fietsenstalling, een plein met vrij zicht over het IJ én een wandelboulevard langs het water, is dat binnenkort mogelijk.

De IJzijde van Amsterdam CS is de laatste jaren veranderd van een no-go area tot een levendige plek met winkels, restaurants en reizigers. Om dit gebied helemaal af te maken zijn er plannen voor een ondergrondse fietsenstalling, een plein met vrij zicht over het IJ én een wandelboulevard langs het water.

Aan de IJzijde van het Centraal Station komt een ondergrondse fietsenstalling met plek voor minimaal 4.000 fietsen. Door fietsen onder de grond te stallen, ontstaat meer vrije ruimte aan de kade. De nieuwe stalling vervangt het fietsplatform aan de westkant en de fietspont direct achter het station.

Bovenop de fietsenstalling komt een plein. Het plein wordt langgerekt: aan weerszijden 14 meter breder dan de overkapping van het busstation. Het waterplein wordt niet bebouwd, zodat er vrij zicht is over het water van het IJ. De start van de bouw van het nieuwe waterplein is naar verwachting eind 2020.

Dit voorjaar wordt de verbrede westelijke Ruijterkade opgeleverd. Hierdoor ontstaat een prachtige wandelboulevard langs het water van het Centraal Station naar de Westerdoksdijk.

donderdag 5 april 2018

Noord/Zuidlijn gaat rijden op 22 juli 2018

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft bevestigd dat de Noord/Zuidlijn op 22 juli gaat rijden. Tegelijkertijd rijden vervoerders GVB, Connexxion en EBS vanaf dan een hierop aangepaste dienstregeling. Op advies van de Vervoerregio, gemeente Amsterdam en GVB heeft het dagelijks bestuur van de Vervoerregio besloten dat de Noord/Zuidlijn in exploitatie gaat op 22 juli. Met dit besluit gaan alle partijen verder met hun voorbereidingen, zodat vanaf 22 juli 2018 de nieuwe dienstregeling ingaat.

Vanaf 22 juli rijdt het grootste deel van de dag, iedere zes minuten een metro over de Noord/Zuidlijn. In de latere avonduren rijdt de Noord/Zuidlijn iedere zeven tot acht minuten. Tot 22 juli test GVB de Noord/Zuidlijn nog uitgebreid. In april en mei gebeurt dit met testreizigers. Vanaf 22 juli zal in de praktijk blijken hoe de nieuwe metrolijn in samenhang met het bestaande netwerk functioneert. Dit kan niet vooraf getest worden. Bij het in dienst gaan van de Noord/Zuidlijn zullen er naar verwachting, zeker het eerste half jaar, de nodige kinderziektes optreden. Dit kan variëren van het ontbreken van up-to-date reisinformatie tot het tijdelijk uitvallen van een metro of zelfs de gehele lijn.

In de eerste periode is tijdens grote verstoringen de actuele reisinformatie nog niet beschikbaar via de gebruikelijke kanalen, zoals OV9292. GVB stelt alles in het werk om ook tijdens verstoringen reizigers goed te informeren. Bijvoorbeeld via omroepberichten, door de inzet van extra servicemedewerkers op stations, en via Twitter en internet. Er wordt hard aan gewerkt om de kinderziektes zo snel mogelijk op te lossen.

Diverse bus- en tramlijnen in Amsterdam en de regio rijden vanaf 22 juli anders. Ze worden afgestemd op het metronetwerk. De bereikbaarheid van de metropoolregio Amsterdam wordt met het nieuwe lijnennet verbeterd en aantrekkelijker voor huidige en toekomstige reizigers.



Gerelateerde items

Een nieuwe Berlage gevraagd

De Staatssecretaris heeft het besluit over de noodzakelijke verbouwing van Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal feitelijk uitgesteld. Er is consensus over de noodzaak om Amsterdam Zuid te vergroten van twee naar drie perrons. Consensus bij NS, ProRail, Schiphol, Amsterdam en Rover. De financiële dekking is nog niet rond. Als dit besluit in 2014 was genomen had de verbouwing 120 miljoen gekost. Uitstel van de beslissing tot 2018 heeft de teller doen oplopen naar 200 miljoen. De verbouwing van Amsterdam Zuid is onderdeel van een groter project waarbij het aantal rijstroken op de A10 verder verbreed wordt. De vraag dringt zich op of er niet bezuinigd kan worden op het aantal rijstoken en die baten benut kunnen worden om het aantal sporen uit te breiden. Meer mensen per trein leidt tot minder druk op de wegen. Dat is goed uit te leggen aan automobilisten.

woensdag 4 april 2018

Met de Thalys naar Disney en Charles de Gaulle

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven steunt het initiatief om de Thalys rechtstreeks naar Luchthaven Charles de Gaulle (Parijs) en Marne la Vallée (Disneyland) te laten rijden. Vanaf april 2019 gaat de hogesnelheidstrein, vanuit Amsterdam, twee keer per dag op dit traject rijden.

Van Veldhoven: “De bestemmingen leveren een bijdrage aan de duurzame ambities van het kabinet, om het reizen met de trein aantrekkelijker te maken.” Vanaf de beide stations is het eenvoudig overstappen naar populaire bestemmingen in Oost- en Zuid-Frankrijk, zoals Lyon en Nice. “Daarmee bieden we een betrouwbaar en duurzaam alternatief voor korte vluchtbestemmingen in Europa.”

Eerder werd al bekend dat vanaf vandaag (4 april) de Eurostar trein gaat rijden tussen Amsterdam en Londen. Van Veldhoven “Het is fantastisch dat Nederlanders nu zonder gebruik te maken van vliegtuig, auto of boot, duurzaam naar het hart van Londen kunnen reizen.” Van Amsterdam naar Londen moeten passagiers nu nog in Brussel wel uitstappen voor een paspoortcontrole. Deze controle zal op termijn verdwijnen. Staatssecretaris Harbers van het Ministerie van Justitie en Veiligheid zet samen met Staatssecretaris Van Veldhoven alles op alles, om de benodigde internationale afspraken hierover spoedig af te ronden. Van Londen naar Amsterdam is het al wel een rechtstreekse reis, zonder tussentijdse controles.

Naast deze route naar Londen komen er nu dus ook nieuwe routes naar Frankrijk. Tot op heden moesten reizigers vanuit Nederland in Parijs op Gare du Nord overstappen naar andere stations in Parijs, zoals Gare de Lyon of Gare Montparnasse, voor een verdere aansluiting naar Zuid- en Oost Frankrijk. Dat is vanaf april 2019 verleden tijd. Dan rijdt de Thalys vanuit Amsterdam, via Schiphol, Rotterdam, Antwerpen, Brussel rechtstreeks naar Charles de Gaulle en Marne la Vallée. Daardoor kunnen reizigers uit Amsterdam bijvoorbeeld in zes uur, via Charles de Gaulle, naar Lyon. Dit betekent een reistijdwinst van ongeveer drie kwartier met, nog belangrijker voor de reiziger, een overstap op hetzelfde station.

De Thalys rijdt nu nog twee keer per dag vanuit Amsterdam naar Lille. Er is dus geen sprake van een verhoging van de frequentie, maar van een wijziging van de eindbestemming. De nieuwe bestemmingen doen volgens de berekeningen van Thalys, meer recht aan de wens van internationale reizigers vanuit Nederland. Alternatieve routes voor reizigers naar Lille blijven bestaan, maar dan via Brussel met andere vervoerders zoals TGV of Eurostar. De consumentenorganisaties in het Landelijk Overleg Consumentenbelang Openbaar Vervoer (Locov) hebben positief geadviseerd over deze bestemmingswijziging.

Vervoerregio Amsterdam, Connexxion en Schiphol presenteren grootste elektrische busvloot van Europa

Sinds kort is het openbaar vervoer op en rond Schiphol een stuk milieuvriendelijker. Dit is te danken aan de inzet van 100 elektrische bussen die samen de grootste busvloot zonder uitlaatgassen van Europa vormen en in 2021 zal uitgroeien tot maar liefst 258 elektrische bussen.

De Vervoerregio en Schiphol besloten na onderzoek om emissieloze bussen -bussen onder uitlaatgassen- als voorwaarde op te nemen in de aanbesteding. Schiphol realiseerde en financierde de infrastructuur voor de laadpunten op het grondgebied van de luchthaven. Voorlopig doen deze elektrische bussen van Amstelland-Meerlanden Haarlem nog niet aan, maar de verwachting is dat dit binnen 3 jaar wel gebeurt.

De bussen worden opgeladen door snel- en langzaamladers. Opladen gebeurt nu op Schiphol en in Amstelveen. In de toekomst komen er nog laadlocaties in Haarlem en Schiphol Zuid.

dinsdag 3 april 2018

Vervoerders overwegen nieuwe betaalmethode

De OV-chipkaart in de huidige vorm gaat mogelijk verdwijnen. Vervoerders en overheden nemen nog dit jaar het besluit over een nieuwe betaalmethode op basis van de EMV-techniek. Dan kan met bankpas, barcode en mobiele telefoon worden betaald.

‘Dit is de tweede revolutie in het openbaar vervoer op het gebied van betalen’, zegt Eric Janse de Jonge, voorzitter van het directeurenoverleg NOVB, tegen vaktitel OVPro.

Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn

Gemeenten, de provincie Noord-Holland, ProRail en de NS gaan gezamenlijk aan de slag met stationsomgevingen langs de Kennemerlijn, de spoorlijn tussen Uitgeest en Haarlem. Een greep uit de plannen om de stationsgebieden te verbeteren: nieuwe woningen en meer winkels, horeca en voorzieningen rondom de stations, meer fietsenstallingen, betere Park&Ride faciliteiten, heldere bewegwijzering en goede verbindingen naar woonwijken en natuurgebieden.

Deze week zijn de colleges van de gemeenten en de provincie akkoord gegaan met de aanpak van deze OV-knooppunten. Ze geven daarmee het startsignaal voor de uitvoering van de gezamenlijke strategie en concrete maatregelen per stationsomgeving. De plannen zijn het resultaat van een gezamenlijk proces met bijna 200 lokale en regionale partijen en bewonersgroepen. Onder hen ondernemers, projectontwikkelaars, onderwijs- en zorginstellingen, natuurorganisaties, recreatieve en culturele instellingen.

Het gebied langs de Kennemerlijn kent een grote verscheidenheid aan natuurgebieden die gemakkelijk per trein te bereiken zijn, zoals het strand- en duingebied, het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, de Stelling van Amsterdam en de recreatiegebieden Spaarnwoude en het Uitgeestermeer. Een aantal stationsgebieden langs de spoorlijn zal daarom worden ingericht als toegangspoort naar de natuur. Dat geldt bijvoorbeeld voor Santpoort Noord.