donderdag 31 mei 2018

ProRail wil Nederlandse spoor als proeftuin voor innovatie

President-directeur Pier Eringa van ProRail wil het Nederlandse spoor gebruiken als Europese proeftuin voor innovaties zoals automatisch rijdende treinen (ATO) en spoorbeveiligingssystemen als ERTMS. Daarvoor pleitte hij tijdens de presentatie van het jaarverslag op donderdag 31 mei.

ProRail pakt daarmee een voortrekkersrol in Europa. Zo gaan ERTMS en ATO het spoorlandschap de komende jaren drastisch veranderen. Voor de aanleg van ERTMS op de drukst bereden tracés in Nederland is al 2,4 miljard euro opzij gezet door de overheid. De rest van het land volgt, bijvoorbeeld wanneer er groot onderhoud wordt gedaan.

Het reizigersaantal groeit de komende jaren fors in Nederland. Innovatie op het spoor is daarom van groot belang om te zorgen dat het openbaar vervoer in Nederland niet gaat vastlopen. ERTMS en ATO zijn twee van de belangrijkste antwoorden op deze uitdaging. ERTMS is bedoeld om de lappendeken van nationale treinbeveiligingen in Europa te vervangen door één standaard. Dit biedt enorme potentie om aan de groeiwensen van het spoorverkeer in Nederland en Europa te kunnen voldoen.

ERTMS Level 3 zorgt ervoor dat Nederland klaar is voor de toekomst. De capaciteit op het spoor neemt toe en er is minder techniek in de infrastructuur nodig, waardoor de kosten afnemen. Zo verdwijnt de baangebonden detectie en de bekabeling (einde koperdiefstal!). Treinen geven zelf hun positie en lengte door via het spoorse communicatiesysteem 'GSM-R'. Dit zorgt ervoor dat de treinen korter en efficiënter achter elkaar kunnen rijden. Dat komt erop neer dat in de toekomst nog meer treinen kunnen rijden.

Noord/Zuidlijn: wist ú dat?

De Noord/Zuidlijn nadert zijn voltooiing. Tijd voor wat interessante weetjes. Hier drie vragen en hun antwoorden:

1. De bouw van de Noord/Zuidlijn startte in 2003 en duurt nu dus al 15 jaar. Waarom duurt de bouw zo lang?
De Noord/Zuidlijn is uitermate complex. Niet alleen vanwege de nabijgelegen huizen op houten paalfunderingen, maar ook omdat ervoor is gekozen om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Zo zijn de Vijzelgracht en Rokin altijd bereikbaar gebleven, niet alleen voor voetgangers en fietsers, maar ook voor auto’s en trams. Door de extreem beperkte ruimte, moesten men gefaseerd bouwen. Daarnaast hebben werkzaamheden in 2008 tot tweemaal toe geleid tot lekkages op de Vijzelgracht, waarna de bouw is stilgelegd. Daarnaast was het aanbrengen van een metrostation onder het monumentale gebouw van Amsterdam CS, zonder dat er ook maar één trein minder mocht rijden, een enorme uitdaging op zowel civieltechnisch- als financieel gebied.

2. Wat is er met het zand gebeurd uit de tunnels?
De schone afgegraven grond van de Noord/Zuidlijn is naar de Volgermeerpolder en de IJhaven gegaan. De Volgermeerpolder was vroeger een stortplaats waar onder andere illegaal chemisch afval terecht is gekomen. Het gebied is gesaneerd en het afval is bedekt met een laag folie. Schone grond van de Noord/Zuidlijn-stations is daarop gestort. In 2011 is dit gebied als nieuw natuurgebied door Willem-Alexander geopend. De afgegraven grond van de tunnelboormachines zijn afgevoerd naar de IJ-haven om deze minder diep te maken. Hierdoor komt er veel meer licht op de bodem, waardoor er meer waterleven kan ontstaan.

3. Wat is de interessantste historische vondst?
Er zitten vele interessante opgravingen tussen de 700.000 archeologische vondsten bij de Noord/Zuidlijn. Van een unieke loodjestang met het wapen van Amsterdam tot stenen strijdhamer van circa 4600 jaar oud. Van een onderkaak van een krokodil tot een grondboor die niemand kende. De loodjestang uit circa 1350 is wellicht het meest bijzondere, maar onze stadsarcheoloog Jerzy Gawronski geeft altijd aan dat eigenlijk de hele collectie die de geschiedenis van het dagelijkse leven in Amsterdam vertelt een archeologische schatkamer is. Ongeveer 10.000 vondsten hebben een plekje gekregen in station Rokin.

woensdag 30 mei 2018

OV Utrecht verandert vanaf 9 december

Het openbaar vervoer in de stad en de regio Utrecht verandert continu. Steeds meer reizigers maken gebruik van bus en tram. De provincie Utrecht en U-OV haken actief in op de toenemende behoefte aan een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Daarvoor is een plan gemaakt met voorstellen voor nieuwe dienstregelingen die op 9 december 2018 en 13 juli 2019 ingaan.

De meest opvallende voorstellen in het concept-Vervoerplan 2019 van de provincie Utrecht en U-OV per 9 december zijn:

Lijnen 2, 3 en 28 verhuizen van busstation Jaarbeursplein naar het nieuwe busstation Centrumzijde.
De route van lijn 2 wordt gewijzigd. Tussen de halte Tolsteegbrug en Utrecht Centraal wordt via de Catharijnesingel en het Smakkelaarsveld gereden. Op de Catharijnesingel worden drie voormalige haltes opnieuw in gebruik genomen.
Lijn 11 wordt vanaf station Leidsche Rijn doorgetrokken naar station Vleuten en rijdt vervolgens door naar station Maarssen.
Lijn 35 gaat doorrijden naar station Maarssen.
De route van lijn 122 in Nieuw Loosdrecht wordt gewijzigd. Daardoor vervallen twee weinig gebruikte haltes.
Het gebruik van de nachtlijn 477 naar Bilthoven, Maartensdijk en Hilversum is niet voldoende voor een rendabele exploitatie. Lijn 477 wordt daarom opgeheven.
De nieuwe nachtlijn 428 bedient Vleuten en Maarssenbroek in de nacht van zaterdag op zondag.
We overwegen een pilot met flexibel vervoer op afroep in Houten-Zuid en op het Eiland van Schakwijk. Dit flexibele vervoer vervangt dan de bestaande vaste buslijnen.
Lijn 65 gaat ’s avonds langer doorrijden tussen Utrecht en Het Klooster v.v. De laatste ritten vertrekken om circa 20.15 uur uit Utrecht en om circa 20.45 uur vanaf Het Klooster.

Per 13 juli 2019
De voorgestelde wijzigingen per 13 juli 2019 zijn:
De lijnen 14 en 16 gaan rijden via de Wittevrouwensingel en Voorstraat na de herinrichting van deze straten. Tegelijkertijd wordt de route in Lombok verlegd van de Damstraat / Kanaalstraat-Oost naar de Vleutenseweg / J.P. Coenstraat. In Kanaleneiland worden lijn 14 en 15 ingekort tot halte Struyckenlaan.
De route van lijnen 7 en 55 richting Utrecht Centraal wordt verlegd naar de Nobelstraat.

dinsdag 29 mei 2018

Studenten onderzoeken wachtbeleving van reizigers op Rotterdam CS

Hoe zit het met je stressniveau als je moet het wachten op de trein? Dit onderzoeken studenten Psychobiologie Noa IJdo en Anne Smet voor hun afstudeerstage bij de Nederlandse Spoorwegen. Op het station in Rotterdam werd een speciaal lab ingericht om reizigers aan experimenten te onderwerpen. Het onderzoek is een vervolg op het Stationslab dat in najaar 2017 op Amsterdam Centraal draaide.

Wat de beide studenten onderzoeken is hoe mensen het wachten op een trein ervaren. En dat gebeurde op verschillende manieren. Noa IJdo: ‘we zijn benieuwd naar de verschillen tussen subjectieve ervaringen en objectieve metingen. Dat hebben we gemeten we met elektro-encefalografie (EEG), een methode om de elektrische activiteit van de hersenen te meten, en vragenlijsten. We lieten mensen - met of zonder vertraging - wachten terwijl we EEG-metingen deden. Met een vragenlijst gaven ze aan hoe ze het wachten ervaarden. Anne Smet keek ook naar de invloed van afleiding op stress tijdens het wachten. Zij liet de helft van de deelnemers wachten met een rustgevende film van een treinreis.

et lab was in de Stationshuiskamer, een plek vergelijkbaar met een écht perron: met pratende en bewegende mensen om je heen. Daar zijn in totaal van 63 reizigers de gegevens verzameld. Nu kan het analyseren van de data beginnen. ‘Voorlopig zijn we wel even klaar met wachten’,  zegt Noa met een knipoog. ‘We waren in ons ontwerp namelijk één ding vergeten: telkens als de deelnemers moesten wachten, moesten wij dat ook. Maar met als resultaat hopelijk bruikbare informatie om de NS stations wacht-vriendelijker te maken.’ In juni verwachten beide studenten de resultaten te kunnen presenteren.

et stageonderzoek van de studenten komt voort uit een samenwerking vanuit de opleiding Psychobiologie en de NS in het Stationslab op Amsterdam Centraal in het kader van het Weekend van de Wetenschap. Daar deed een groep van studenten onder leiding van docent Tonny Mulder vijf dagen lang onderzoek naar wat wachten doet met je brein. Tonny Mulder: ‘Na de positieve ervaring van het Stationslab in Amsterdam besloten we om onze samenwerking een vervolg te geven. Samen met onderzoekers Mark van Hagen en Do van Elferen van de NS is het de ambitie om op basis van wetenschappelijke data het wachten op een trein aangenamer te maken.’

maandag 28 mei 2018

'Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation'

Utrecht wil een nieuw intercitystation en een nieuwe tramlijn of snelbusbaan. Dat schrijft de Volkskrant. Stad en provincie zouden de Rijksoverheid daarvoor om miljarden euro's hebben gevraagd.

De krant schrijft dat er in de provincie de komende twaalf jaar zo'n 140.000 woningen bij komen. Dat komt neer op ruim een kwart miljoen nieuwe bewoners. Zulke heftige aantallen extra inwoners kun je niet vervoeren met het huidige systeem. De provincie en stad hebben elk 100 miljoen euro gereserveerd voor de ov-plannen, maar dat zou lang niet genoeg zijn.

Nieuwe seinpalen tussen Eindhoven en Roermond

Tussen Eindhoven en Roermond zijn onlangs meer dan 50 nieuwe seinpalen geplaatst. Dat is onderdeel van het vernieuwen van de treinbeveiliging op dit traject. Die wordt eind juli in gebruik genomen na een 9-daagse buitendienststelling van 16 tot en met 25 juli.

Het vernieuwen van de seinen is zorgvuldig voorbereid door aannemer Strukton, ingenieursbureau Verebus en ProRail. De nieuwe seinpalen lagen al klaar bij de overwegen waar ze met een krol werden opgepikt om ze naar hun definitieve plek te brengen. Daar stonden spoorwerkers klaar om de paal op de juiste plek te zetten.

vrijdag 25 mei 2018

Werkzaamheden busbaan Eindhoven

Van 27 mei (9.00 uur) tot en met 29 mei (6.00 uur) wordt er gewerkt aan de busbaan op de Aalsterweg. Tijdens deze werkzaamheden is de Aalsterweg afgesloten tussen de Boutenslaan / Leostraat en de Anna Bijnsweg / Biesterdwarsweg. Vanaf 29 mei is de Aalsterweg weer open voor doorgaand verkeer. De busbaan blijft nog ongeveer 2 weken afgesloten zodat het beton voldoende kan uitharden.

De omleidingsroute wordt ter plekke aangegeven met gele borden. Ook de bus zal een andere route rijden. Kijk voor meer informatie over de busroute op hermes.nl. Parkeren is niet mogelijk ter hoogte van de werkzaamheden. De voet- en fietspaden blijven tijdens de werkzaamheden wel bereikbaar.

Het beton van de busbaan moet worden gezaagd. Deze werkzaamheden zorgen in de avond van 28 mei voor ernstige geluidsoverlast en mogelijk ook in de nacht van 28 op 29 mei. Normaal gesproken is het zaagwerk om 23.00 uur klaar. Dit is ook afhankelijk van het weer. De eindtijd van het werk kan daarom afwijken.

Het is belangrijk dat het niet te veel regent tijdens de werkzaamheden. Mocht het weer niet goed genoeg zijn om de busbaan te repareren, dan worden de werkzaamheden verplaatst naar een andere periode.

woensdag 23 mei 2018

Rover kiest nieuwe voorzitter

Zaterdag 26 mei kiest Reizigersvereniging Rover op de Algemene Ledenvergadering een nieuwe voorzitter. Vanuit het bestuur is Walter Etty voorgedragen, er zijn geen tegenkandidaten. Huidig voorzitter Arriën Kruyt vertrekt na acht jaar wegens het verstrijken van de maximale zittingstermijn.

Walter Etty werkt onder meer als organisatieadviseur bij Andersson Elffers Felix (AEF). Hij kent de wereld van de overheid en van het OV heel goed: hij is diverse malen betrokken geweest bij adviestrajecten voor de ondernemingsraad van NS en hij was voorzitter van het door Rover geïnitieerde project Samen op Reis. Walter Etty was zeven jaar voorzitter van de Consumentenbond en tussen 1980 en 1990 was hij wethouder van financiën van Amsterdam.

De nieuwe voorzitter treedt aan in een roerige tijd voor Rover: de veranderende maatschappij en dalend ledental van Rover plaats de verenging aan de vooravond van een noodzakelijke transitie. Het algemeen bestuur verwacht samen met de beoogde nieuwe voorzitter van het transitieproces een succes te kunnen maken. De voorzitter wordt benoemd voor de periode van één jaar; daarbinnen moet het transitieproces voltooid worden.

Zaterdag 26 mei staking streekvervoer in Utrecht, Het Gooi, Groningen, Drenthe en West-Brabant

De stakingen voor een betere cao in het streekvervoer gaan alweer hun vijfde dag in. Op zaterdag 26 mei is de volgende estafettestaking en rijden de chauffeurs niet in de regio’s Utrecht, het Gooi, Groningen, Drenthe en West-Brabant. De chauffeurs plannen hun stakingen in de weekenden om examenkandidaten te ontlasten.

In Utrecht staakt Syntus (Keolis), in Groningen en Drenthe Qbuzz, CTS legt het werk neer in Zuid-west Drenthe, Connexxion rijdt niet in de regio Gooi- en Vechtstreek en Arriva blijft in de remise in West-Brabant.

De werknemers staken onder andere vanwege de grote werkdruk in het streekvervoer. Daarvan zijn niet alleen de chauffeurs de dupe, maar ook de reizigers ondervinden overlast van de veel te strakke diensten en roosters in het streekvervoer. Passagiers hebben daardoor veelvuldig te maken met rituitval en vertragingen. De dienstverlening is door de enorme tijdsdruk verre van optimaal en ook de veiligheid is in het geding. FNV Streekvervoer wil concrete afspraken met de werkgevers maken over de vermindering van de werkdruk en een fatsoenlijke loonsverhoging. 'Staken doe je niet voor de lol', stelt vakbondsbestuurder Paula Verhoef van FNV Streekvervoer. 'Maar in dit geval is er - nog steeds - geen keus.'

Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: ‘Werkgevers nemen ons na verschillende stakingsdagen nog steeds niet serieus. We praten al jaren over de werkdruk, maar maatregelen blijven uit. We gaan door met acties tot er concrete afspraken liggen over het terugdringen van die werkdruk.’

Fietsers kiezen waar 100 nieuwe bankjes langs Zuid-Hollandse fietspaden komen te staan

Fietsen in Zuid-Holland wordt binnenkort nog aantrekkelijker. De provincie plaatst 100 extra bankjes langs de provinciale fietspaden en fietsers mogen bepalen waar die bankjes komen te staan. Via de site zuid-holland.nl/evenzitten kunnen fietsers hun voorkeur aangeven.

Gedeputeerde Floor Vermeulen is verantwoordelijk voor de provinciale fietspaden: “Fietsen levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van de provincie. Daarom investeren we ook flink in goede fietspaden en fietsroutes. We zien dat fietsgebruik toeneemt en dat faciliteren we graag. Met deze bankjes-actie willen we het fietsen voor vooral de recreatieve fietser nog aantrekkelijker maken.”

Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat fietsers hun fietstocht in Zuid-Holland gemiddeld het cijfer 7,6 geven. De fietsers geven aan dat er met name behoefte is aan extra rustpunten. Om aan die behoefte te voldoen, plaatst de provincie 100 nieuwe bankjes. De provincie is wegbeheerder van zo’n 600 kilometer aan fietspaden langs de N-wegen, de nieuwe bankjes kunnen langs deze routes worden geplaatst. Waar precies, dat bepalen de fietsers zelf.

Via de handige website zuid-holland.nl/evenzitten kan de fietser zijn of haar favoriete locatie voor een bankje doorgeven. Dat kan via de smartphone op de gewenste locatie zelf, of thuis via de laptop of de PC. Op de website staat een kaart waarop de zones waar bankjes kunnen worden geplaatst is aangegeven. Niet alle fietspaden zijn immers in het beheer van de provincie.
Uiteindelijk worden op de mooiste locaties een bankje geplaatst. Hierbij houdt de provincie rekening met onder andere de spreiding over de provincie en de veiligheid van de locatie. De bankjes worden in het najaar van 2018 geplaatst zodat in de lente van 2019, als het fietsseizoen weer start, iedereen kan genieten van de nieuwe bankjes. En de fietsers die op door hun favoriete locatie een bankje geplaatst zagen worden, misschien nog nét iets extra.

dinsdag 22 mei 2018

Be-Mobile lanceert nieuwe 4411-app

411, de Belgische dienst voor mobiele betalingen van parkeerkaarten en openbaar vervoer, lanceert een vernieuwde mobiele applicatie. Zo is het voortaan mogelijk om, bovenop de reeds beschikbare m-tickets, een tienrittenkaart van De Lijn aan te schaffen via de mobiele app.

In het kader van het project ‘Slim naar Antwerpen’ stelt Be-Mobile vanaf het najaar ook combitickets beschikbaar in de 4411-app. Daarmee kunnen bestuurders gebruik maken van de park-and-ridefaciliteiten rond Antwerpen, vooraleer ze hun reis voortzetten met tram of bus.

In de loop van het jaar wil Be-Mobile verschillende nieuwe mobiliteitsoplossingen in de app integreren, zoals de aankoop van NMBS-tickets of het gebruik van deelauto’s en deelfietsen. Om het proces voor de gebruiker nog zorgelozer te laten verlopen, werden bijkomende betaalmogelijkheden via debet- en kredietkaart en via digitale parkeervouchers in de app geïntegreerd.

maandag 21 mei 2018

Speed pedelec moet op rijbaan

Voor de speed-pedelec gelden sinds 2017 dezelfde regels als bromfietsers. Dat betekent dat deze snelle e-bike binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet in plaats van het fietspad. In een aantal bebouwde kommen waar de provinciale weg doorheen gaat wil de provincie Gelderland e-fietsers toch op het fietspad. Dit heeft te maken met de bestaande inrichting en gebruik van de weg.

De provincie Gelderland heeft langs 16 provinciale wegvakken een veiligheidsmaatregel genomen. Op deze wegvakken mag nu met de speedpedelec op het fietspad gefietst worden. Op de overige fietspaden is dit nog steeds verboden. Deze fietspaden zijn herkenbaar aan het onderbord Speed-pedelecs toegestaan. De provincie start binnenkort een onderzoek naar de veiligheid en het weggebruik onder de speed-pedelecers.

zaterdag 19 mei 2018

Kolossale busbrug markeert ontwikkeling Spoorzone Zwolle

In het weekend van 19 en 20 mei wordt de Zwolse busbrug over het spoor nabij het station gereden en op zijn definitieve plek gelegd. De kolossale S-vormige megaconstructie weegt circa duizend ton (gelijk aan circa 13.000 volwassen mannen en vrouwen) en is 110 meter lang.

Het in het spoor rijden van de busbrug markeert een belangrijk moment in de ontwikkeling van de Spoorzone, het nieuwe stedelijk hart van Zwolle in het stationsgebied. De komende jaren werkt de gemeente samen met de provincie Overijssel, NS en ProRail hard aan vernieuwing van dit gebied. Station Zwolle, het tweede spoorknooppunt van Nederland met ruim 60.000 reizigers per dag, wordt omgebouwd tot een uitstekend toegankelijk en comfortabel ov-knooppun.

De gekromde S-vorm, de combinatie van beton en staal en de slanke betonnen kolommen waarop de constructie komt te rusten, maken de busbrug uniek. Maar door diezelfde S-vorm, en door het gewicht en de beperkte ruimte waarbinnen gemanouvreerd moet worden, is ook het inrijden een unieke gebeurtenis.

Belangstellenden kunnen de werkzaamheden 19 en 20 mei volgen vanaf een tribune, bereikbaar via de ingang naast die van City Post. Het inrijden start zaterdagochtend 19 mei omstreeks 02.15 uur.

vrijdag 18 mei 2018

OV-chip mobiel mislukt

Translink stopt op 15 juni met OV-chip mobiel. Het idee was aardig: je telefoon gebruiken als OV-chipkaart en altijd je in-/uitcheckstatus kunnen controleren. De realiteit viel echter tegen: slechts een beperkt aantal telefoontypen was geschikt, de installatieprocedure was rampzalig en je kon er alleen vol tarief mee reizen. Gebruikers die daar allemaal mee konden leven waren volgens Translink in meerderheid tevreden over het systeem. De beperkingen werden echter niet opgelost.

Het verbaast reizigersvereniging Rover dan ook niet dat de stekker eruit gaat. Translink en vervoerbedrijven zouden eruit kunnen leren dat je nieuwe betaalsystemen pas voor de gewone reiziger moet introduceren nadat de minpunten eruit zijn.

In- en uitchecken in het OV met je mobiel blijft voorlopig nog toekomstmuziek. Wel zijn er al telefoonapps zoals Tranzer waarmee je een specifieke reis kunt plannen en betalen. Daar betaal je dan wel wat extra voor.

De vervoerbedrijven en Translink zijn overigens van plan over te stappen op nieuwe technologie. Dat vergt een flinke operatie, maar daarna wordt het mogelijk om de bankpas te gebruiken voor in- en uitchecken.

donderdag 17 mei 2018

Snellere Intercity naar Berlijn

NS wil nieuwe, snelle locomotieven inzetten voor de Intercity naar Berlijn. Deze moeten – in tegenstelling tot de huidige situatie – over het hele traject kunnen rijden en hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur.

De tijdrovende locomotiefwissel bij de grens kan dan geschrapt worden. De nieuwe locomotief is belangrijk om de ambitie voor een snelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn te realiseren, een gekoesterde wens van NS.

Toch zal de reiziger hier in eerste instantie weinig van merken: Hiervoor moeten we nog veel hobbels nemen, waar Duitse en Nederlandse overheden en spoorbedrijven samen de schouders onder moeten zetten. Dat zal tijd kosten.

De Intercity Berlijn wordt door Deutsche Bahn en NS gezamenlijk geëxploiteerd. Over de daadwerkelijke inzet van de nieuwe locomotieven gaat NS met DB in gesprek over de commerciële, operationele en technische randvoorwaarden. Als de aanbesteding met succes is afgerond, kunnen de locomotieven eind 2019/ begin 2020 het spoor op.

NS 12 heeft nieuwe energiezuinige Siemens locomotieven op het oog, van het type Vectron. Deze hebben een topsnelheid van 200 km/ uur en rijden nu al in Duitsland en Tsjechië.

woensdag 16 mei 2018

Aanleg van de busbaan HOV Aalsmeer – Schiphol-Zuid loopt vertraging op

De aanleg van de busbaan HOV Aalsmeer – Schiphol-Zuid en de reconstructie van de N196 en de Burgemeester Kasteleinweg loopt vertraging op.

Dat komt door de vondst van lage concentraties PFOS en PFOA in de bodem van het hele werkgebied. Daarnaast blijken de kosten voor het project hoger dan tijdens de voorbereidingen zijn geraamd. De verwachting is dat de provincie Noord-Holland het project na de zomer kan aanbesteden zodat de werkzaamheden in 2019 kunnen starten.

PFOS en PFOA zijn sinds de jaren zestig wereldwijd op grote schaal gebruikt, bijvoorbeeld in blusschuim en brandvertragers. De aangetroffen concentraties zijn lager dan de risicogrenzen die het RIVM voor de volksgezondheid aangeeft, het is daarom niet te verwachten dat er gezondheidsrisico’s zijn voor de omgeving.

Het ontbreken van beleid voor het verwerken van grond verontreinigd met PFOS/PFOA maakte het tot voor kort niet mogelijk de grond die vrijkomt bij de aanleg van de busbaan elders te hergebruiken. Inmiddels is er door de gemeenten Haarlemmermeer en Aalsmeer beleid vastgesteld waarin staat onder welke voorwaarden de grond hergebruikt mag worden.

dinsdag 15 mei 2018

Streekvervoer vervolgt estafette-staking op 19 mei

Buschauffeurs staken opnieuw op zaterdag 19 mei. Welke regio’s die dag in actie komen, maken de bonden begin volgende week bekend. Vanwege de eindexamens is er de komende drie weken geen staking op werkdagen.

Paula Verhoef, bestuurder FNV: ‘Dit is een belangrijke week voor al die middelbare scholieren die dit jaar examen doen. Dat is al spannend genoeg! Ze moeten er van op aan kunnen dat ze op tijd op school kunnen zijn, zonder problemen. Werknemers in het openbaar vervoer weten als geen ander hoe werkdruk aanvoelt. Daarom willen ze de examenkandidaten niet extra onder druk zetten.’

Staken doe je niet voor de lol, benadrukt Verhoef. Maar in dit geval is er - nog steeds - geen keus. Ook reizigers zijn de dupe van de veel te strakke schema’s in het streekvervoer. Ze moeten soms lang wachten als er weer een dienst uitvalt en missen aansluitingen. Door de enorme tijdsdruk is de dienstverlening verre van optimaal.

maandag 14 mei 2018

Station Assen in gebruik genomen

Na ruim twee jaar verbouwen en trappen lopen over de tijdelijke passerelle, staat er in Assen een heel nieuw station met reizigerstunnel. En niet zomaar een station, een echte eyecatcher met een enorme driehoekige overkapping. Op zondag 13 mei is het nieuwe station en de reizigerstunnel voor het eerst in gebruik genomen. Ondanks het feit dat de omgeving nog een aardige bouwput is, zijn de eerste reizigers enthousiast over hun nieuwe station en de prachtige overkapping. Op 4 juni gaat de fietsenstalling onder het station open. Eind dit jaar wordt de totale gebiedsaanpak onder de noemer Florijnas opgeleverd.

Het station is in gebruik maar zeker nog niet af. En door de hoosbui op zondagavond was het ook nog spannend of de schade op tijd hersteld zou worden en de treinen vandaag op station Assen konden stoppen. Na een nachtje doorwerken door de aannemer werden de reizigers op maandag in de spits toch getrakteerd op een fris appeltje en muziek.

De fietsenstalling onder het station gaat op 4 juni open. Op het station wordt de komende maanden nog gewerkt aan de inrichting, de pui, de signing en de twee overige winkels. Ook de reizigerstunnel naar perron 2 is nog niet afgewerkt maar voor het transfer veilig te gebruiken. Gelukkig voor de reiziger is al wel de Stationshuiskamer geopend en kunnen reizigers heerlijk droog en aantrekkelijk wachten. Ook het voorplein en het busstation wordt de komende tijd nog verder ingericht, op weg naar de grande finale van het hele Florijnasproject eind dit jaar.


De markante luifel van hout, 8 meter hoog en 3.000 m2 groot is over de treinsporen en perrons geplaatst. Dit zorgt voor beschutting en ook een symbolische verbinding van de beide stadsdelen. De reizigerstunnel sluit naadloos aan op de nieuwe route naar de stad, de rode loper. Ook het stationsplein is uitgevoerd in rode steen om de relatie met de stad en de plek van het station als entree te markeren. Het station is ontworpen door Powerhouse Company en De Zwarte Hond.

Nieuwe busdienstregeling 2019 houdt rekening met toenemende drukte in de bus en op de weg

De toenemende drukte in Groningen heeft in 2019 ook gevolgen voor de dienstregeling van Qbuzz. De rijtijden worden aangepast en er gaan extra bussen rijden in de ochtend- en middagspits. Q-link blauw (lijn 3), tussen Leek en de wijk Lewenborg in Groningen, gaat bijvoorbeeld vaker rijden. Qlink 309 tussen Assen en Groningen wordt vaker ingezet in het weekend. Ook de bereikbaarheid van het Martini Ziekenhuis wordt beter.

Door de toenemende drukte op de wegen doen bussen soms langer over hun route. De werkzaamheden voor de nieuwe zuidelijke ringweg zorgen op verschillende plaatsen voor extra oponthoud in en rondom de stad. Daarom worden de rijtijden aangepast en worden extra bussen ingezet.

Het Martini Ziekenhuis krijgt een rechtstreekse verbinding met P+R Kardinge en het UMCG. Lijn 61 (Middelstum - Groningen) en lijn 65 (Zoutkamp - Groningen) rijden voortaan door naar het Hoornsemeer in Groningen en stoppen daarbij ook bij Martini Ziekenhuis aan. Reizigers van lijn 61 hebben voortaan op het Hoofdstation Groningen een aansluiting krijgen op de intercity’s van en naar de Randstad.

vrijdag 11 mei 2018

Spoorwerk op 17 plekken tegelijk tussen Den Haag/Rotterdam en Utrecht

ProRail is in het Hemelvaartsweekend op zeventien plaatsen tussen Den Haag/Rotterdam en Utrecht aan het werk.

De meest in het oog springende werkzaamheden zijn het groot onderhoud van de Hefbrug in Gouda, de bouwwerkzaamheden aan het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer, een make-over van station Rotterdam-Alexander en de vervanging van een hogesnelheidswissel bij Gouda Goverwelle. Tussen Rotterdam en Gouda vervangt ProRail onder meer wissels, rails en bovenleiding.

Ook het spoor in de driehoek Den Haag, Rotterdam en Utrecht is aan vernieuwing toe. Dit is nodig om storingen zo veel mogelijk te voorkomen en om het treinverkeer op de langere termijn veilig en betrouwbaar te houden.

Einde dreigt voor historische trams in Amsterdam

Er dreigt een einde te komen aan de historische trams in Amsterdam. Door bouwplannen van de gemeente wordt de huidige loods, waar de soms meer dan honderd jaar oude trams gestald staan, gesloopt. Omdat er geen plannen zijn voor een nieuwe loods, moeten de trams misschien ook gesloopt worden, vreest de vrijwilligersorganisatie die de trams onderhoudt en berijdt. De huur voor een nieuwe loods kan de stichting, die compleet uit vrijwilligers bestaat, niet betalen en de gemeente wil niet voor de kosten opdraaien.

donderdag 10 mei 2018

Almere Centrum heeft nieuwe perronkap

De noordwestelijke perronkap van station Almere Centrum heeft een vrolijke  dakbedekking gekregen. Bijna 1000 vierkante meter doek verwijst naar de komende vernieuwing van het station. Almere Centrum wil straks het groenste station van Nederland worden.

Station Almere Centrum is het grootste intercitystation aan de Flevolijn en heeft daarmee een belangrijke verbindende functie in het openbaarvervoernetwerk van de stad en de regio. Deze functie zal ook na 2025 nog verder ontwikkelen door de groei van Almere en de verdere uitbreiding van het vervoersnetwerk van de randstad. De gemeente Almere, NS, ProRail en de provincie Flevoland gaan in de periode tot 2022 samen aan de slag met het verbeteren van het station en de daarbij horende pleinen.

Wat er precies gaat gebeuren is nog onderwerp van gesprek, maar er zijn tal van mogelijkheden om het station aantrekkelijker te maken. Denk aan de perrons, de stationshal, de liften, de fietsenstallingen, de toegangen, de verlichting en de omliggende pleinen. Of aan het gebruik van frisse kleuren en veel groen. Straks is Almere Centrum zelfs het groenste station van Nederland.

woensdag 9 mei 2018

Spoedverlenging Intercity direct-treinen

NS gaat met spoed alle Intercity direct-treinen verlengen van zes naar zeven rijtuigen. Dit komt bovenop de verlenging van de IC Brussel en de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur. Vanaf januari wordt deze operatie uitgevoerd. Zodra deze is afgerond rijden er per richting 33 tot 35 rijtuigen per uur op de snelle lijn tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Thalys en Eurostar). Nu zijn dat er 24. De capaciteit groeit daarmee binnen een jaar met zo’n 35%, waarmee dit de snelstgroeiende spoorlijn van Nederland is.

Het aantal reizigers op deze drukke lijn steeg afgelopen jaar met 25 procent, waar 10 procent werd verwacht. Om de hinder van spitsdrukte tegen te gaan, voerde NS recent een tijdelijke korting buiten de spits in. Hoewel de spits hiermee minder druk wordt, biedt dat uiteindelijk onvoldoende soelaas. Om te voorkomen dat de populaire lijn aan zijn succes ten onder gaat, heeft NS nu dus besloten tot een spoedverlenging van alle IC direct-treinen. Hoewel het ook dan druk kan blijven in de spits, verwachten we hiermee de grootste spitshinder te kunnen voorkomen.

Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start

De verbouwing van station Rotterdam Alexander is officieel van start gegaan. Adriaan Visser, wethouder mobiliteit en duurzaamheid van de gemeente Rotterdam en bestuurder namens de MRDH, Paul Lorist, directeur Techniek van RET en Jeroen Alting von Geusau, directeur regio Zuid van NS onthulden samen met vertegenwoordigers van ProRail, De Verkeersonderneming en aannemer Averesch een bouwdoek op de te slopen gevel, waarmee de bouw van het nieuwe station officieel is gestart.

Tijdens de verbouwing van het station blijven trein- en metroperrons altijd bereikbaar voor reizigers. Reizigers zullen te maken krijgen met veranderende looproutes en faciliteiten die tijdelijk gesloten zijn in verband met de verbouwing. De verbouwing duurt tot de zomer van 2019. Tot die tijd rijden er enkele korte periodes geen treinen om werkzaamheden op en rond het station te kunnen uitvoeren. De eerste periode is van donderdag 10 mei tot en met zondag 13 mei (Hemelvaartsweekend). Dan werken NS en ProRail op en rond het station. Reizigers kunnen gebruik maken van bussen. Tijdens de verbouwing worden reizigers en bedrijven in de omgeving geïnformeerd. Via de website www.stationrotterdamalexander.nl kunnen geïnteresseerden op de hoogte blijven van de voortgang van de verbouwing.


Station Rotterdam Alexander wordt dagelijks gebruikt door 37.000 reizigers die reizen met de bus, metro en trein. Het station is gedateerd en toe aan een grondige opknapbeurt. Jeroen Alting von Geusau, NS directeur Regio Zuid: “Rotterdam Alexander is een belangrijk overstapstation voor onze reizigers. Daarom willen wij dit station een metamorfose geven om reizigers een prettig station te geven met goede faciliteiten en overstapmogelijkheden”. Na de verbouwing krijgen reizigers een prettig station met betere overstapmogelijkheden tussen trein en metro. Paul Lorist, directeur Techniek RET: "Het station wordt niet alleen gebruiksvriendelijker maar ook veiliger. Reizigers kunnen straks bovenlangs via de speciale voetgangerstraverse overstappen en hoeven dan niet meer over het spoor, een snellere en veiligere overstap.”


Ook heeft het nieuwe station straks betere faciliteiten. Het station krijgt een open uitstraling met veel glas, transparante liften en toiletten. Door het winkelaanbod en de voorzieningen is het straks op het nieuwe station Rotterdam Alexander aangenaam verblijven. De stationsomgeving wordt ook aangepakt, zodat de omgeving en het station naadloos op elkaar aansluiten. NS is verantwoordelijk voor de projectleiding en verbouwt het station samen met haar partners RET, gemeente Rotterdam, De Verkeersonderneming en ProRail tot een modern OV-knooppunt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag dragen bij in de financiering

dinsdag 8 mei 2018

Vernieuwing spoorsysteem tussen Utrecht en Harderwijk hard nodig

Als er geen structurele vernieuwingen op het spoor plaatsvinden komt de bereikbaarheid van de regio’s Utrecht, Amersfoort en Noord-Veluwe in gevaar.

Dat concluderen de bestuurders van de provincies Utrecht en Gelderland en de regiogemeenten op basis van het onderzoek dat adviesbureau Royal Haskoning DHV heeft uitgevoerd naar de mogelijkheden om het treinenaanbod op de corridor Utrecht - Amersfoort - Harderwijk te vergroten.

De regio's maken een sterke groei door. De huidige spoorverbinding tussen Utrecht en Harderwijk kan de groeiende reizigersstromen niet goed verwerken. Reizigers zijn relatief lang onderweg en de treinen raken steeds voller. Voor de lange termijn wordt verwacht dat er op diverse plekken op de verbinding tussen Utrecht en Harderwijk nog grotere capaciteitsproblemen gaan ontstaan.

De regio’s zijn al jaren met het Rijk, ProRail en NS in gesprek over verbetering van het treinenaanbod tussen Utrecht, Amersfoort en Harderwijk. Keer op keer blijkt de capaciteit van het spoor het struikelblok.

Die vernieuwingen zouden vervolgens zo snel mogelijk moeten worden toegepast op de verbinding tussen Utrecht en Harderwijk. De regio’s vinden dat deze spoorverbinding een volwaardig alternatief zou moeten zijn voor de steeds meer dichtslibbende A28 tussen Zwolle en de Randstad. Dat is nu niet het geval en hierdoor blijft de reiziger in de kou staan.

Uit het onderzoek van Royal Haskoning DHV blijkt dat het huidige spoorsysteem zijn grenzen heeft bereikt. Het inpassen van nieuwe treinverbindingen lukt niet, alleen verlenging van bestaande verbindingen is nog mogelijk. Dat kan door de Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Vathorst door te trekken naar Harderwijk met een tussenstop in Nijkerk of de Intercity van Den Haag Centraal naar Amersfoort Schothorst door te trekken naar Harderwijk met tussenstops in Bilthoven, Amersfoort Vathorst, Nijkerk, Putten en Ermelo.

Het laten stoppen van Intercity’s tussen Amersfoort en Zwolle in Harderwijk is volgens het rapport geen haalbare oplossing. De baten van zo’n extra stop voor reizigers die in Harderwijk in- of uitstappen wegen volgens de NS niet op tegen de reistijdverliezen voor doorgaande reizigers tussen Amersfoort en Zwolle. Bovendien leidt zo’n extra tussenstop voor aansluitingsproblemen in Utrecht, Amersfoort en Zwolle.

Om bestaande treinverbindingen door te kunnen trekken naar Harderwijk is het noodzakelijk om voor 15 tot 20 miljoen euro een keervoorziening aan te leggen bij station Harderwijk en extra investeringen te doen bij tussengelegen stations. Daarnaast zal de NS bereid moeten worden gevonden de treinen door te laten rijden naar Harderwijk. Dat kost immers extra inzet van materieel en personeel.

maandag 7 mei 2018

Iets vertraagd, maar onderweg: het vernieuwde klapperbord

Treinreizigers moeten iets langer wachten op de digitale versie van de bekende klapperborden. De verwachting was dat reizigers in 2018 de nieuwe reisinformatieschermen tegen zouden komen op station Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Schiphol. Hiervoor zijn NS en ProRail afgelopen jaar een aanbesteding gestart. Helaas is de conclusie nu dat er geen match was tussen de aanbiedingen en onze wensen. Daarom starten NS en ProRail de aanbesteding opnieuw.

Het nostalgische klapperbord wordt door NS en ProRail in een nieuw jasje gegoten, maar het idee blijft hetzelfde. Een centraal punt op het station waar alle vertrektijden van het komende half uur getoond worden. In één oogopslag zien of je nog een kop koffie kan halen of afspreken op dat centrale punt op het station? Het is straks weer mogelijk.

In afwachting tot de nieuwe aanbesteding zitten we niet stil, zegt NS. 'Zo zijn we bezig met de bepaling van de locaties, de praktische zaken zoals de ophangsystemen en natuurlijk de vormgeving van de schermen. Jammer voor velen, maar het nieuwe scherm gaat geen klappergeluiden meer maken.'

vrijdag 4 mei 2018

Vangen met tapijttegels

Hoezo liggen er tapijttegels in het bos? ProRail start in juni de bouw van natuurbrug Asselsche Heide over het spoor bij Hoog Soeren. Maar eerst verhuist het bedrijf de huidige bewoners.

Rond de bouwplaats zette aannemer Dura Vermeer al hekken en schermen om dieren tegen te houden. De amfibieën en reptielen die het gebied bevolken, zoals hazelwormen, zandhagedissen en slangen, zetten ze een eindje verderop weer uit. Om te voorkomen dat bijzondere plantjes tijdens het werk kapotgereden worden, verhuizen deze ook naar een andere plek in de buurt.

donderdag 3 mei 2018

Meteen populair: op ns.nl treinkaartje kopen met creditcard

Zonder enige publiciteit geïntroduceerd en nu al populair op de website van NS: een treinkaartje kopen met creditcard. NS richt zich hiermee op reizigers die elders al gewend zijn om met creditcard te betalen zoals expats. Deze hebben soms ook geen Nederlandse bankrekening en kunnen daardoor iDeal niet gebruiken. Ook grensstreekbewoners uit België en Duitsland die de trein in Nederland willen pakken kunnen nu simpel met creditcard afrekenen.

Binnen een paar dagen is deze optie al duizenden keren gebruikt en inmiddels wordt al ruim 7 procent van alle transacties op ns.nl met creditcard afgerekend. Dat is echt fors voor een nieuwe optie.

NS heeft nog wel een kleine aanpassing doorgevoerd. Nu kan de reiziger nog kiezen tussen VISA, Mastercard en American Express. Dit wordt één optie. Reizigers hoeven dan alleen hun creditcardnummer in te voeren. Internationale treinreizigers kunnen al langer met hun creditcard terecht op de website van NS International. Ook is het sinds vorig jaar mogelijk om met creditcard te betalen bij de NS-kaartautomaten en de Tickets & Service-balies.

woensdag 2 mei 2018

Nieuw station Amsterdam Zuid

De gemeente Amsterdam, ProRail en NS Stations hebben een overeenkomst ondertekend voor de ontwikkeling en exploitatie van voorzieningen op het nieuwe station Amsterdam Zuid. NS Stations verwerft in totaal 5.400 m2 aan voorzieningen. In 2014 werden al overeenkomsten gesloten tussen partijen waardoor de Minervapassage kan worden verbreed en de nieuwe Brittenpassage kan worden gebouwd. Het station Amsterdam Zuid is met de te verwachten reizigersgroei en het nieuwe aanbod aan voorzieningen straks klaar voor een plek in de top vijf stations in Nederland. Qua voorzieningenaanbod wordt het station vergelijkbaar met Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal.

et nieuwe station Amsterdam Zuid wordt een overzichtelijk station met een gelijkvloerse vrije doorgang tussen het Zuidplein en het Mahlerplein. Alle lessen van de laatste grote stationsverbouwingen zoals Breda, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal zijn verwerkt in het ontwerp. Het ontwerp is gemaakt door ZuidPlus, de combinatie van Fluor, Heijmans en Hochtief, die het nieuwe station gaat bouwen als onderdeel van het project Zuidasdok. De huidige Minervapassage wordt verbreed naar 40 meter en de nieuwe Brittenpassage wordt 15 meter breed. De passages geven toegang tot zowel trein als metro, bewaakte fietsenstallingen, kaartverkoop, winkels en overige stationsvoorzieningen. Aan de buitenzijde van het station tussen de twee passages in, komen overdekte looproutes met voorzieningen die ook de taxi-, bus- en tramreizigers van alle gemakken voorzien. NS Stations draagt hiermee ook bij aan de bouwkundige voorbereiding van een eventueel toekomstig derde perron.

Het nieuwe station groeit substantieel van 1.750 m2 naar 5.400 m2. Daarnaast krijgen alle ruimtes een invulling die past bij de hoogwaardige kwaliteit en internationale allure van het nieuwe station Amsterdam Zuid.

dinsdag 1 mei 2018

Ook 1 mei staking streekvervoer

Ook dinsdag 1 mei wordt er in het openbaar vervoer gestaakt tot 23:00 uur 's avonds. Alle stakende chauffeurs verzamelen zich 's middags om 14:00 uur in Den Haag voor De Dag van de Arbeid. Duizenden leden van de FNV lopen dan een mars door de Hofstad.

De staking maandag in het streekvervoer is in bijna het hele land goed verlopen. Alleen bij Connexxion voelden sommige chauffeurs zich geïntimideerd, zij werden aangemoedigd door de werkgever om vooral niet mee te staken.

Werkgevers knijpen de chauffeurs volgens de bonden al jaren steeds verder uit, de rijtijden worden steeds krapper en er is geen tijd voor pauzes.