zaterdag 30 juni 2018

RET introduceert mobiel reizen bus en tram

Met de RET Barcode App die vanaf nu beschikbaar is, kun je in de tram, bus, BOB-bus of ferry van de RET nu reizen met je smartphone.

Reizigers kopen maximaal 24 uur voor hun reis een ticket via de app, op het moment dat ze gaan reizen activeren ze het ticket.

De RET Barcode App is beschikbaar in de Google Play store (voor Android) en Apple App Store. Reizigers activeren het ticket op hun telefoon voordat ze instappen, ze laten het ticket zien aan de chauffeur of conducteur en hoeven dus niet in- en uit te checken.

De eerstvolgende stap is dat je ook in de metro met dit mobiele ticket kan reizen. Daar check je dan met de barcode in en uit. Naar verwachting zijn de toegangspoortjes dit jaar nog gereed om de code uit te lezen. Vervolgens zal het mobiele ticket in de trams van de RET in 2019 te scannen zijn en uiteindelijk in de bus eind 2019.

De app is alleen in het vervoersgebied van de RET geldig met een selectie van reisproducten, zoals het 2-uurskaartje en een kaartje voor de Ferry of BOB-bus.

vrijdag 29 juni 2018

Staking streekvervoer ook dit weekend en volgende week

Vanaf aanstaande maandag kiezen de chauffeurs van de FNV voor publieksvriendelijke acties; er wordt alleen buiten de spits gestaakt.

Dagelijks rijden de bussen tussen 06.00 en 10.00 uur en tussen 15.00 en 19.00 uur. Zo kunnen reizigers op hun werk en op school komen.

Chauffeurs willen reële rijtijden, keertijden en voldoende overstaptijd, zodat de passagiers beter en veiliger OV krijgen en zijzelf gezond hun werk kunnen blijven doen. Helaas hebben de acties nog steeds niet tot een resultaat geleid. Daarom gaat de staking door.

Station Zwolle twee weken 'op slot'

In de periode van zaterdag 30 juni tot en met zondag 15 juli worden er aan het spoor rondom station Zwolle diverse werkzaamheden uitgevoerd. Er wordt gewerkt aan grote aanpassingen die nodig zijn om treinen richting Meppel en Emmen sneller in Zwolle te laten aankomen en vertrekken. Deze werkzaamheden zijn onderdeel van het Spoorplan Noord Nederland, waarbij gewerkt wordt aan de verbetering van het treinverkeer in heel Noord Nederland; meer reismogelijkheden, kortere reistijden, betere overstappen, meer treinen en een grotere betrouwbaarheid in dit deel van het land.

In deze periode rijden er bussen in plaats van treinen van/naar Zwolle in alle richtingen.
* Trajecten van/tot Meppel, ’t Harde, Olst en Kampen Zuid: NS bussen
* Trajecten van/tot Ommen: Blauwnet bussen
* Trajecten van/tot Raalte, Kampen: Blauwnet bussen

Voor doorgaande reizigers rijden er rechtstreekse bussen tussen Meppel en ’t Harde en tussen Meppel en Kampen Zuid. De extra reistijd is 15 tot 45 minuten.

NS zet in deze periode tussen de 125 en 200 bussen per dag in. Verder zijn er op de stations extra medewerkers aanwezig om reizigers op weg te helpen. Er worden nu al in de treinen zogenaamde visitekaartjes met informatie uitgedeeld. Op stations hangen posters en worden omroepberichten gedraaid om ook vooraf zo goed mogelijk onze reizigers te informeren. Vanaf 10 dagen voor de start van de werkzaamheden is ook de reisplanner aangepast en kunnen reizigers hier hun reisadvies op maat vinden.

Station Zwolle is het tweede spoorknooppunt van Nederland. Vanuit Zwolle vertrekken veel treinen naar diverse richtingen. De komende jaren gaat ProRail aan de slag om het spoor rondom Zwolle toegankelijker te maken waardoor er meer treinen Zwolle in- en uit kunnen rijden en ook sneller. Zie voor meer informatie: https://www.prorail.nl/nieuws/sporen-zwolle-klaarstomen-voor-de-toekomst

donderdag 28 juni 2018

'Vastberadenheid neemt toe bij staking Streekvervoer'

De stakingsbereidheid in het streekvervoer is op de tweede stakingsdag nog groter dan gisteren. Naast de mensen die zich gisteren al registreerden als staker, schrijven zich vandaag opnieuw stakers in, meldt FNV.

Werkgevers proberen uit alle macht om bepaalde lijnen ‘in de lucht’ te houden. Dat gaat gepaard met dwang en met inzet van werkwilligen op lijnen waarop stakers stonden ingeroosterd. Dat is stakingsbreking en verboden. De kwaadheid en daarmee de vastberadenheid onder de stakers neemt toe.

Groningen
In Groningen rijdt er in het Ommeland bijna niks. In de stad rijdt 70% van de bussen niet. Werkwilligen worden uit de regio naar de vestiging Groningen Stad gebracht. Pieter Beuzenberg, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Ze worden daar met knip- en plakwerk ingezet op diensten van stakende collega’s. Dit is stakingsbreking en dat is verboden. We schakelen hier de Inspectie SZW op in.’

Friesland, Drenthe, Overijssel
In Friesland, Drenthe en Overijssel is het beeld vergelijkbaar met gisteren. In Friesland en Overijssel en staakt 80% van de buschauffeurs. In Drenthe rijdt bijna niks, daar is het stakingspercentage 85% tot 90%.

Gelderland, Flevoland, Utrecht
In Gelderland, Flevoland en Utrecht rijden gemiddeld nog minder bussen dan gisteren. Op de Veluwe staakt 75% tot 80%, in Almere 80%, de rest zit daar wat boven, percentages rond en boven de 80%.

Noord-Holland
Bij Connexxion in Hoorn rijdt geen enkele bus, 100% van de OV-chauffeurs staakt. Wel rijden er bussen van besloten vervoer. Die vallen onder een andere cao. In Zaandam staakt 85% van de chauffeurs. Daar proberen werkgevers de toeristenlijn Amsterdam - Zaanse Schans met geknipte diensten overeind te houden. Daar verdienen ze namelijk veel geld op. Veronika Teunissen, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Maar de blije toerist met z’n dure kaartje moet dan maar weer zien hoe hij terugkeert in Amsterdam, omdat de bus terug niet gaat.’

In Alkmaar staakt ruim 95% van de buschauffeurs. Dit is een grote Connexxion-vestiging waar vandaag maar 4 bussen zijn uitgereden. Bij EBS Purmerend / Waterland staakt 85%. In Den Helder rijdt 50 % in de ochtend en minder dan 30% vanmiddag. De werkgever probeert de lijn naar de boot naar Texel met geknipte diensten overeind te houden. Ook hier geldt dat de toerist geen garantie heeft dat hij ’s avonds ook weer terug kan komen met de bus.

Zuid-Holland
In Hoeksche Waard en op Goeree staakt 85% van de buschauffeurs, Hellevoetsluis 90%, Spijkenisse 60%. Op Schiphol neemt de animo om te staken toe, gisteren staakte daar 85%, vandaag loopt dit percentage op naar 90%. Gisteren reden er in totaal rond 20 bussen uit, vandaag tot nu toe maar 4.
In Heinenoord en Zoetermeer is gisteren geen enkele bus uitgereden, vandaag geven die concessies hetzelfde beeld. Wilfred Jonkhout, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘In de andere concessies in Zuid-Holland is het beeld ook hetzelfde als gisteren, stakers hebben zich allemaal voor 3 dagen ingeschreven, er komen er alleen maar meer bij vandaag.’

Zeeland
In Goes en Middelburg rijdt 1 op de 5 bussen, in Terneuzen, Zierikzee, Oostburg en Sint Maartensdijk rijdt maar incidenteel een bus.

Brabant
Bij Hermes in Brabant rijdt ongeveer 15 à 20%. Er is geen sprake van een betrouwbare dienstregeling. De werkgever zet alles op alles om de airportlijn naar vliegveld Eindhoven in stand te houden, want die levert veel geld op.

Limburg
In Limburg rijdt vooralsnog alleen een halfuursdienst van de Heuvelland-spoorlijn. Werkgevers zetten daar mensen onder druk om die lijn te rijden. Machinisten zijn furieus over deze methode van stakingsbreking. Marlies Peeters, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Uiteindelijk een hele domme beslissing van Arriva. Ze zijn afhankelijk van de goodwill van deze machinisten. Zij werken vaak extra om Arriva uit de brand te helpen bij piek en ziek. Dat zal hierdoor veranderen.’
In Maastricht rijdt ongeveer 20% van de bussen. In de regio rijdt bijna niks.

Speciaal voor vakantiegangers: Friese perrons langer

Lekker op vakantie naar de Waddeneilanden? Natuurlijk met de trein! Helemaal nu extra lange treinen kunnen rijden. Want speciaal daarvoor verlengde ProRail diverse Friese perrons.

Station Harlingen kreeg er 25 meter perronverlenging bij, zodat we ook langere treinen kunnen bedienen. In de zomer rijden extra lange treinen speciaal voor vakantiegangers of bezoekers van evenementen.

In de zomermaanden zijn treinen extra druk vanwege vakantiegangers van en naar de Waddeneilanden en Harlingen-Haven. Tijdens diverse evenementen zoals Oerol en de vlootdagen is er extra vraag naar zitplaatsen in de treinen. Arriva rijdt daarom sinds dit voorjaar met langere stellen tussen Leeuwarden en Harlingen Haven.

woensdag 27 juni 2018

Intercity Zwolle-Enschede rijdt door vanaf augustus

Vanaf 27 augustus kunnen reizigers met de intercity rechtstreeks van Zwolle naar Enschede. Komende periode bouwt ProRail op station Zwolle aan extra perroncapaciteit, zodat de trein niet meer zoals nu eindigt in Raalte, maar door kan rijden naar Zwolle als eindstation.

Van 30 juni tot en met 15 juli werkt ProRail aan de verbetering van sporen en perrons bij Zwolle. Zo wordt perron 4 aangepast om meer treinverkeer te kunnen afhandelen. De nieuwe intercity krijgt zo de ruimte om nu ook in Zwolle aan te komen. Direct na de werkzaamheden medio juli start ProRail met testritten om alles in de praktijk te beproeven. 

Nieuwe beveiligingscamera's in de tram

Nieuwe beveiligingscamera's zijn onlangs in opdracht van de provincie Utrecht geïnstalleerd in alle trams die rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Uitgerust met moderne technologie bewaken de camera's de veiligheid van de reizigers en de trambestuurders.

De provincie Utrecht wil als beheerder van het tramsysteem dat reizigers zich veilig voelen in het openbaar vervoer. Omdat er in de trams geen conducteurs zijn is een goede camerabewaking van bijzonder belang. Daarom zijn alle trams voorzien van een nieuw beveiligingssysteem. In elk voertuig hebben de monteurs van onderhoudspartij Stadler acht camera’s ingebouwd. Vanaf het plafond van de tram registreren de camera's het gedrag van iedereen die gebruik maakt van het openbaar vervoer. De camera's zijn zo opgesteld dat alles goed te volgen is. Raakt een camera defect, dan is er altijd zicht via een camera in de buurt. Vanuit de cabine kijkt de trambestuurder mee op een monitor die de beelden laat zien.

De digitale beelden worden gedurende ruim een week bewaard. Daarna vervangt het systeem automatisch de opnamen met recente beelden. Vergeleken met het oude camerasysteem dat werd gebruikt in de trams zijn er veel voordelen. De opnamen zijn niet alleen scherper en gedetailleerder. De moderne techniek staat ook garant voor een lange levensduur en een hoge mate van betrouwbaarheid. Bovendien is het met dit nieuwe systeem mogelijk om beelden van verdachten door speciale software te halen, waarmee gezichten snel kunnen worden herkend. Overigens kan alleen de politie dit doen, nadat beelden van incidenten in de tram zijn overgedragen door vervoerder U-OV.

Het bewakingssysteem is zo beveiligd dat de trambestuurder niet bij de beelden kan komen en de opnamen niet kan terugzien of wissen. Bij de registratie en opslag van alle camerabeelden houden U-OV en provincie Utrecht zich verder strikt aan de Europese privacyregels. Dit geldt ook voor de beveiligingscamera's die staan op de tramhaltes. Leverancier van het nieuwe camerasysteem is Vision ISP, specialist op het gebied van complexe beveiligingssystemen.

dinsdag 26 juni 2018

Woensdag toch stakingen streekvervoer

Hoewel de organisatie begrip heeft van het doel van de vakbonden, vindt Rover de aangekondigde staking voor komende woensdag in het streekvervoer buitenproportioneel. Rover wil dat betrokken partijen een actievere rol gaan spelen in het oplossen van het conflict.

Rover werd vorige week verrast door de aankondiging van de bonden dat zij vanaf maandag voor onbepaalde tijd (FNV) respectievelijk 72 uur (CNV) wilden gaan staken. Inmiddels is deze staking opgeschoven naar woensdag, waarbij er 72 uur geen streekbussen zullen rijden. Dit geldt ook voor bepaalde regionale treindiensten. Door de meerdaagse stakingen worden buitengewoon veel reizigers gedupeerd. Er zijn dan ook al veel klachten binnengekomen bij over de stakingen, onder meer van studenten die in de knel komen met tentamens.

De bonden willen onder meer dat er meer ruimte in de dienstregeling wordt ingebouwd voor pauzes voor buschauffeurs, zodat zij tijd hebben voor een toiletbezoek. Rover herkent de nadelen van een krappe dienstregeling. Ook voor reizigers is voldoende rusttijd aan het eindpunt van belang. Op dit moment leidt verkeershinder al snel tot vertraging, ook op de volgende rit, omdat er weinig ruimte zit in dienstregelingen om dit op te vangen. Rover vindt dat overheden meer zouden kunnen en moeten doen om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren, bijvoorbeeld door vrije banen op filegevoelige trajecten en meer prioriteit bij verkeerslichten.

Rover wil dat alle betrokken partijen zich maximaal inzetten om een einde te brengen aan het conflict. Daarmee doelt Rover ook op de diverse overheden die verantwoordelijk zijn voor het verlenen van de concessies waarbinnen het streekvervoer rijdt.  Maar ook gemeenten die bijvoorbeeld busbanen kunnen aanleggen om de bus buiten de file te houden. Deze partijen lijken zich tot nu toe in stilzwijgen te hullen.

maandag 25 juni 2018

Wijziging tarieven OV-Oost per 1 juli 2018

Op 1 juli 2018 worden in de drie provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland enkele tarieven voor het openbaar vervoer verhoogd. Dit is nodig vanwege de hogere kosten van het openbaar vervoer en de geleidelijke afbouw van kortingen op de nieuwe abonnementsvormen die in 2017 zijn geïntroduceerd.

Het kilometertarief voor de OV-chipkaart gaat in IJsselmond omhoog van 15,4 naar 15,6 cent. Dit is conform de Landelijke Tariefindex (LTI). Deze verhoging leidt ook tot een verhoging van de tarieven voor losse buskaartjes. Op die manier komt de prijs van ritkaartjes in een betere verhouding tot het reizen op de OV-chipkaart. In de drie provincies wordt de prijs voor het ritkaartje € 2,20 per afstand. De leeftijdskorting van het IJsselmond Altijd Vrij-abonnement voor scholieren wordt geleidelijk afgebouwd. Dit sluit aan op het landelijke beleid. Deze afbouw leidt tot een prijsverhoging van ongeveer € 10,00 per maand. De verkrijgbaarheid in IJsselmond van de 2-sterabonnementen zou aflopen op 1 juli 2018. Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben besloten deze termijn te verlengen tot 1 juli 2020. Het 2-sterabonnement wordt met 11,1% verhoogd, maar het prijsvoordeel blijft in veel gevallen aanzienlijk ten opzichte van het reizen op saldo.

De prijsverhogingen van het 2-sterabonnement en het Altijd Vrij IJsselmond abonnement kunnen een effect hebben voor minder draagkrachtige gezinnen met schoolgaande kinderen die van het streekvervoer gebruik maken. De provincie heeft daar oog voor en zal met de gemeenten overleggen hoe dit effect voor minder draagkrachtige gezinnen opgevangen kan worden in het gemeentelijke armoedebeleid. Ook zal de provincie bekijken of, en op welke wijze, zij gemeenten voor de extra kosten hiervan kan compenseren.

De consumentenorganisatie ROCOV heeft advies uitgebracht over de wijzigingen in de tarieven OV-Oost. Zij adviseert negatief over de indexering van het kilometertarief omdat die doorgaans per 1 januari plaatsvindt. Door de invoering van het Tarievenhuis OV-Oost per 1 juli 2017 en de veranderingen die daardoor ontstaan zijn, hebben Gedeputeerde Staten van Flevoland besloten om per 1 januari 2018 geen prijswijzigingen door te voeren, maar dit op 1 juli 2018 te doen. Het ROCOVF is positief over de verlenging van de verkrijgbaarheid van de 2-sterabonnementen, maar is het niet eens met de tariefverhoging. De provincie vindt deze wenselijk om geen scheefgroei te laten ontstaan tussen de 2-sterabonnementen en het IJsselmond Altijd Vrij abonnement. Verder vindt het ROCOVF niet nodig om de prijs van het ritkaartje af te ronden op € 2,20 gezien de invoering van cashloos betalen op de bus. De afronding is volgens de provincie nodig omdat dit de verkoop van ritkaartjes vergemakkelijkt, zowel voor buschauffeurs als voor winkeliers.

zondag 24 juni 2018

Cashloos betalen in álle Arriva-bussen in heel Nederland

Vanaf zondag 24 juni zijn ook de Arriva-bussen in Achterhoek Rivierenland cashloos. Vanaf die datum is het voor reizigers niet meer mogelijk om in de Arriva-bus een vervoerbewijs te betalen met contant geld. Arriva is naar aanleiding van een aantal overvallen in 2016 gestart met het invoeren van cashloos betalen in de bussen. Met de invoering in de regio Achterhoek Rivierenland is dit volledig in werking getreden en is het in alle bussen van Arriva de norm om cashloos te betalen. Reizigers kunnen reizen met de OV-chipkaart, een e-ticket of  een vervoerbewijs betalen in de bus met pin, contactloos of creditcard. Arriva verbetert op deze manier de veiligheid in de bus, voor zowel de buschauffeur als de reiziger. Ook wordt het betaalgemak voor de reiziger hiermee verhoogd.

Al vanaf eind 2017 is het mogelijk om je vervoerbewijs in Achterhoek Rivierenland met de pinpas te betalen. Toen kon de reiziger echter ook nog contant afrekenen. Vanaf 24 juni kan er niet meer contant worden betaald in de bus. De ervaringen van de buschauffeurs en reizigers zijn positief. Reizigers worden deze maand geïnformeerd over de nieuwe betaalmogelijkheden door middel van een reizigerscampagne.

Reizigers kunnen gewoon in- en uitchecken met hun OV-chipkaart of een papieren vervoerbewijs betalen bij de buschauffeur met pin, contactloos of creditcard. Ook is het mogelijk een e-ticket aan te schaffen op de website van Arriva (zowel geprint als getoond op de smartphone) of een vervoerbewijs met contact geld te betalen in de voorverkoop bij de Arriva OV-Servicepunten en overige verkooppunten in de regio. Meer informatie en alle voorverkoopadressen staan op www.arriva.nl/betaalgemak.

zaterdag 23 juni 2018

Zomervakantie? Werk aan het spoor gaat gewoon door

Voor veel mensen is het bijna vakantie, maar ProRail werkt de komende juist maanden hard door aan de vernieuwing van het spoor.

Het accent in werkzaamheden voor deze zomer ligt op Zwolle, Driebergen-Zeist en het traject Woerden, Gouda, Rotterdam/Den Haag. Rond Zwolle, het tweede spoorknooppunt van Nederland, wordt in de periode van 30 juni t/m 15 juli flink gewerkt aan het ‘ontknopen’ van het spoor. Daardoor krijgt elke richting zijn eigen corridor en kunnen treinen net als in Utrecht vlotter aankomen en vertrekken. In Utrecht heeft dit positief uitgepakt. De punctualiteit steeg daar met 3 procent.

Op het traject Woerden, Gouda, Rotterdam/Den Haag wordt van 30 juli t/m 7 augustus o.a. spoor vernieuwd en worden de perrons aangepakt. In Driebergen-Zeist wordt van 11 t/m 27 augustus onder meer een 140 meter lang betondek op zijn positie geschoven voor een extra spoor.


vrijdag 22 juni 2018

Miljoenen reizigers uit het vliegtuig in de trein

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat zich de komende jaren inspannen om ruim 2 miljoen passagiers op korte Europese bestemmingen, uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Daarbij is haar ambitie dat de trein de beste keuze wordt, voor het vervoer over korte afstanden binnen Europa. In een rapport van het ‘Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid’ (KiM), dat vandaag aan de Tweede Kamer is verstuurd, wordt beschreven hoe deze ambitie het beste kan worden gerealiseerd.

De reiziger wil snel, comfortabel en voordelig kunnen reizen binnen Europa. Het KiM heeft daarbij voorgerekend, hoe deze variabelen bijdragen aan de potentiele overstap van de reiziger uit het vliegtuig in de trein. Daaruit komt naar voren dat op de trajecten van en naar Londen, Brussel, Parijs, Frankfurt en Düsseldorf de grootse kansen liggen om die overstap te maken. Staatssecretaris van Veldhoven: “Meer mensen in de trein is winst voor het milieu, goed voor onze economie en betekent minder drukte op de wegen en vliegvelden. Duurzaamheid wordt steeds breder gedragen  binnen onze samenleving en deze stevige ambitie past daarbij. Je merkt ook dat de maatschappij daarin verandert. Er zit energie in deze agenda.”

Wanneer alle maatregelen uit het rapport tot uitvoering worden gebracht in de komende jaren, betekent dit potentieel dat vijftienduizend korte vluchten binnen Europa kunnen worden verminderd. Om barrières tussen het combineren van vlieg- en treinreis te verminderen is daarbij goede samenwerking tussen trein-, vliegmaatschappijen en luchthavens nodig. Ook op het Europese speelveld is meer samenwerking gewenst, momenteel worden de mogelijkheden bekeken om hierover een Europese spoortop te organiseren.

Veel veranderingen in het openbaar vervoer

Op 22 juli is het zover: de Noord/Zuidlijn gaat rijden. Het openbaar vervoer in de regio Amsterdam verandert dan ingrijpend. Veel reizigers gaan daar wat van merken. De belangrijkste veranderingen voor u op een rij.

Vanaf 22 juli wordt de metro de ruggengraat van het Amsterdamse OV en komen er meer oost-westverbindingen. In het centrum rijden minder trams, omdat de binnenstad makkelijk en snel te bereiken is met de Noord/Zuidlijn. Langs de Noord/Zuidlijn komen nieuwe overstappunten bij de stations Noord, Zuid en Vijzelgracht. Vanaf deze stations kunt u bijvoorbeeld verder reizen met een tram of bus. Hierdoor wordt de reistijd voor veel reizigers korter. Een klein deel van de reizigers is in de nieuwe situatie iets langer onderweg. Zij moeten ook vaker overstappen.

Een paar belangrijke veranderingen op een rij:

Noord
Veel bussen uit de regio Waterland eindigen straks hun rit bij station Noord. Daar kunnen reizigers overstappen op de Noord/Zuidlijn en snel doorreizen naar het centrum van Amsterdam.

Zuid
De komst van de Noord/Zuidlijn betekent voor Zuid dat tramlijn 16 verdwijnt. Het gaat vooral om lijnen waarvan het vervoertraject parallel loopt aan dat van de nieuwe metro.

Oost
In Oost verandert een aantal tramlijnen van route of nummer. Zo wordt lijn 9 straks lijn 19 en rijdt van Diemen naar Sloterdijk.

West
Ook in West past GVB bepaalde tramlijnen aan. Het Westerpark wordt makkelijker te bereiken doordat lijn 5 stopt bij de Westergasfabriek. Geuzenveld blijft bereikbaar met de tramlijnen 7 en 13 en bus 21. Lijn 1 rijdt straks van Osdorp via het Leidseplein naar het Muiderpoortstation.

GVB informatiemarkt
De komende tijd houdt GVB door heel Amsterdam informatiemarkten waar u met uw vragen over de nieuwe dienstregeling terecht kunt.

donderdag 21 juni 2018

Gebruik openbaar vervoer in Utrecht weer fors gestegen

Het gebruik van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht is vorig jaar opnieuw fors gestegen. In 2016 checkten 57,1 miljoen reizigers in bij een bus of tram en legden in totaal 340 miljoen kilometer af. In 2017 legden 59,2 miljoen reizigers 375 miljoen kilometer af. De reizigers bleven over het algemeen tevreden. Maar door de toenemende drukte op de wegen en alle werkzaamheden is stiptheid in het openbaar vervoer opnieuw een probleem en vervallen er teveel ritten.

Dat staat in de Jaar- en Trendrapportage Openbaar Vervoer 2017 die de provincie Utrecht heeft gepubliceerd. Volgens die rapportage waardeerden de reizigers de vervoerders U-OV met een 7,6 en Syntus Utrecht met een 7,4. Beide rapportcijfers liggen ongeveer op het landelijk gemiddelde en op hetzelfde peil als vorig jaar. Het veiligheidsgevoel van de reizigers in de Utrechtse bussen ligt boven het landelijk gemiddelde, dat in de tram ligt eronder.

Reizigers vinden stiptheid erg belangrijk. Ze willen erop kunnen rekenen dat de reis volgens plan verloopt. Maar door de toenemende verkeersdrukte en de vele omleidingen vanwege werkzaamheden bleef vorig jaar de stiptheid onvoldoende. Ook nam het aantal bussenritten dat uitvalt toe. Ritten worden geschrapt als de vorige bus veel vertraging heeft opgelopen en de volgende bus die vertraging alleen nog maar zou verergeren.

woensdag 20 juni 2018

Nieuw veiligheidssysteem voor veilig werken aan het spoor

Spooraannemer BAM heeft samen met ProRail het innovatieve waarschuwingssysteem van Zöllner naar Nederland gehaald. Werken aan het spoor kan dan overdag en nog steeds veilig. En zonder hinder voor het treinverkeer.

Werken aan het spoor. Dat is vaak nacht- en weekendwerk om het spoorboekje zo min mogelijk in de war te gooien. Er is hoge tijdsdruk. De treinen moeten ’s ochtends weer op tijd rijden. Maar wat nu als dit niet per se meer nodig is? En dat je sommige werkzaamheden doordeweeks, overdag kunt uitvoeren? Met minimale hinder voor het treinverkeer, en dus voor de treinreizigers. En met maximale veiligheid van de spoorwerkers. Dat kan nu met het innovatieve waarschuwingssysteem van Zöllner.

Ver voor de plek waar de werkzaamheden plaatsvinden staat een detectie unit van het systeem. Op het moment dat deze unit een naderende trein waarneemt, waarschuwt het de spoorwerkers met licht- en geluidssignalen via een unit die bij de werkzaamheden staat opgesteld. Deze unit meet het omgevingsgeluid en bepaalt aan de hand daarvan het volume van het alarm. De werkzaamheden die dankzij dit systeem wel doordeweeks en overdag mogelijk zijn, zijn bijvoorbeeld metingen, klein herstelwerk en afstellingen aan wissels.

Het Zöllner veiligheidssysteem is op het hoogste niveau van de Europese richtlijn ‘Safety Integrity Level’ (SIL) voor elektrische systemen gecertificeerd.

dinsdag 19 juni 2018

Landelijke staking in streekvervoer vanaf maandag 25 juni

De leden van FNV Streekvervoer hebben besloten om vanaf maandagochtend 25 juni landelijk en voor onbepaalde tijd te gaan staken. Werkgevers in het streekvervoer volharden in hun onwil om duidelijke afspraken te maken in de cao over vermindering van de enorm hoge werkdruk en over een fatsoenlijke loonsverhoging voor alle werknemers in het OV.
.
Dat betekent dat er direct na de periode van herexamens in het middelbaar onderwijs in heel Nederland nauwelijks tot geen streekbussen en regionale treinen zullen rijden. Twee verkenners doen sinds afgelopen week een poging om alsnog een oplossing dichterbij te brengen voor het hoog opgelopen conflict tussen werknemers en werkgevers in het streekvervoer. Zij krijgen dus in ieder geval deze week de tijd om met name de werkgevers te bewegen om concrete en goede afspraken te maken over werkdruk en loon.

Staken doe je niet voor de lol, stelt Paula Verhoef, eerste onderhandelaar van de FNV. ‘Maar in dit geval is er - nog steeds - geen keuze. Ook reizigers zijn de dupe van de veel te strakke schema’s in het streekvervoer. Ze moeten soms lang wachten als er weer een dienst uitvalt en missen aansluitingen.’ De dienstverlening is door de enorme tijdsdruk verre van optimaal en veilig.

Onverwoestbare fietsband van HvA-alumni nu te koop


Nooit meer een lekke band; Neil en Kevin voorzagen al tijdens hun studie een gat in de markt. Luchtloze binnenbandsystemen bestaan al langer, bijvoorbeeld in ziekenhuisrolstoelen, maar voor fietsen waren deze banden tot nu toe oncomfortabel; ze dempen de schokken onvoldoende en hebben vaak een hoge rolweerstand waardoor de fiets zwaar trapt.

En dat is precies waar de binnenband van de jongens het verschil maakt: deze bestaat uit foamdeeltjes van thermoplastisch polyurethaan (E-TPU), wat onder meer gebruikt wordt in de zolen van hardloopschoenen. De duizenden foamdeeltjes zijn te vergelijken met mini-luchtkussentjes en zorgen voor veel veerkracht van de band waardoor deze natuurlijk aanvoelt, en dat is ook een van de redenen waarom het Airless System van Schwalbe de Fiets Innovatie Award 2018 won.

In maart 2018 sloten HvA-alumni van de opleiding Engineering Neil van den Haak en Kevin Kesteloo een deal met fietsbandenproducent Schwalbe over hun luchtloze fiestband. In juni is de band te koop bij de betere vakhandel. Tijdens hun opleiding bij de Hogeschool van Amsterdam ontwierpen de studenten een onverwoestbare, luchtloze binnenband die nu hét belangrijkste onderdeel vormt van het nieuwe ‘Airless System’ van Schwalbe dat onlangs de Fiets Innovatie Award 2018 won.

maandag 18 juni 2018

Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid

Staatssecretaris Van Veldhoven (IenW) heeft vandaag samen met de regio Amsterdam besloten om Amsterdam Centraal Station klaar te stomen voor een groei van 34 treinen naar 57 treinen per uur. Hierdoor kunnen er op de trajecten naar bijvoorbeeld Alkmaar, Utrecht, Arnhem en Nijmegen tienminutentreinen gaan rijden. Ook wordt het station Amsterdam Zuid uitgebreid met een extra vijfde en zesde spoor. Met deze extra investeringen in het landelijk spoornetwerk zorgt het kabinet samen met de regio ervoor de mensen vlot kunnen reizen. Het spoor wordt daar uitgebreid waar de grootste knelpunten waren voorzien.

Staatssecretaris Van Veldhoven: “In de komende 10 jaar komen er in de randstad nog zo’n 500.000 mensen bij. Station Amsterdam Centraal is één van de drukste stations van Nederland met dagelijks zo’n 200.000 reizigers Deze mensen willen natuurlijk vlot naar hun werk, studie of familie en vrienden kunnen. Amsterdam Centraal moet daarom worden uitgebreid om te kunnen zorgen dat er elke tien minuten een trein komt. Dit doen we met het Programma Hoogfrequent Spoor. Ik ben blij dat ik samen met de regio Amsterdam kan investeren zodat de trein een nog aantrekkelijker alternatief wordt om van en naar Amsterdam te reizen”. Het afgelopen jaar is bekeken welke mogelijkheden er zijn. Uit de analyse die in opdracht van IenW door ProRail en NS is uitgevoerd blijkt dat een variant met 9 doorgaande perronsporen op Amsterdam Centraal en 6 sporen op Amsterdam Zuid aansluit bij de vervoervraag van, naar en binnen Amsterdam en bijdraagt aan een robuuste dienstregeling.

Door nu een keuze te maken voor Amsterdam Zuid met internationale treinen kunnen de faciliteiten op het station hierop worden ingericht. Dit past bij het internationale karakter van de Zuidas. Binnen het project Zuidasdok werd al rekening gehouden met latere aanleg van het 5e en 6e spoor. Vandaag heeft staatssecretaris Van Veldhoven samen met de regio en sector de wens uitgesproken om dit al voor 2030 te realiseren. Voor de internationale reiziger betekent de uitbreiding van dat ze gebruik kunnen maken van het straks nieuwe station Amsterdam Zuid. Binnenlandse reizigers kunnen straks met verschillende tienminutentreinen hun reis maken naar Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Hier liggen ook kansen om de IC-direct verder door te laten rijden. De reizigers binnen Amsterdam krijgen meer opties doordat vanaf Zuid de Noord-Zuidlijn in gebruik wordt genomen. Door de investeringen wordt station Amsterdam Zuid klaargemaakt als internationale hub en wordt ruimte gecreëerd voor een hoogfrequente stedelijke OV-verbinding in combinatie met woningbouw langs de verbinding Schiphol – Amsterdam Centraal. Dit draagt bij aan de mobiliteitsoplossingen gekoppeld aan de forse opgave om in de regio Amsterdam te voorzien in 230.000 extra woningen tot 2040.

Door de investeringen die tot 2030 plaatsvinden gaan er bijna tweemaal zoveel treinen rijden van en naar Amsterdam Centraal. Voor de verbouwing van Centraal trekt Van Veldhoven € 150 miljoen extra uit. Voor Amsterdam Zuid heeft Van Veldhoven met de regio afgesproken om gezamenlijk ongeveer € 200 miljoen te investeren voor de uitbreiding met een vijfde en zesde spoor. Ook de regio investeert daarom met 35 miljoen substantieel in deze uitbreiding van het landelijk spoornetwerk. Het besluit markeert de gemeenschappelijkheid van de opgave waar Rijk en regio voor staan om de groei van het OV op te kunnen vangen.

Gemeenten en provincie naar 100.000 elektrische voertuigen

Brabant moet snel accelereren naar 100.000 elektrische voertuigen met de bijbehorende slimme laadinfrastructuur. Hiervoor hebben de gemeenten Breda, Tilburg en Helmond en de provincie een samenwerkingsovereenkomst getekendtijdens de Klimaattop in Breda.

Brabant heeft in Europees perspectief een koploperspositie in zowel het aantal elektrische auto’s als een uitgebreide en slimme infrastructuur om die auto’s te laden. Met relatief veel elektrische auto’s, een van de grootste Europese busvloten, de productielijn voor elektrische vrachtwagens bij DAF, het Europees hoofdkantoor van Tesla en een historie van high tech innovaties heeft Brabant goud in handen. De grote steden en provincie willen die positie verder uitbouwen om de CO2-uitstoot te verminderen en Brabant een goede economische positie geven in deze groeimarkt.

Centraal in de aanpak van de Brabantse overheden staat de koppeling tussen elektrisch vervoer en duurzaam opgewekte energie. Elektrisch rijden op zon- of windenergie beperkt de uitstoot van CO2heel sterk. Daarnaast is elektrisch rijden op duurzame energie in potentie een stuk goedkoper dan op grijze energie. Een ten slotte zorgt een groot aantal elektrische auto’s voor een enorme uitbreiding van de opslagcapaciteit voor duurzame energie. Als iemand even niet hoeft te rijden zou hij de energie in zijn auto ook moeten kunnen gebruiken om zijn huishouden te laten draaien.

De gemeenten en de provincie gaan met stimuleringsregelingen en campagnes de groei vanelektrisch vervoer bevorderen. Voorbeelden van de stimuleringsregelingen zijn pilots met elektrische deelauto-concepten, een pilot om met marktpartijen 50 elektrische vrachtwagens in te zetten, onderzoek naar nieuwe laad-los-plaatsen voor elektrisch goederentransport in steden en de verdere ontwikkeling van emissieloos busvervoer.

Samen met Enexis en marktpartijen investeren de Brabantse overheden € 3,9 miljoen in de innovatie van de laadinfrastructuur. De provincie stimuleert met enkele demo-projecten het laden met duurzame energie thuis en via het openbare netwerk. Elektrisch rijden op duurzaam opgewekte energie heeft de potentie goedkoper te worden dan benzine of diesel. Met ruim 40 projecten experimenteren de gemeenten met verbeteringen in de laadinfrastructuur. Voorbeelden hiervan zijn concentraties van laadpunten in zogenaamde laadstraten of –pleinen, onderzoek naar snellaadpunten op hoofdroutes en een structurele benadering voor nieuwe laadpalen in plaats van op aanvraag.

vrijdag 15 juni 2018

Pont keert terug naar de Houthaven en vaart langer door

Na drie jaar dicht te zijn geweest wordt de aanmeerplek bij de Pontsteiger maandag 18 juni weer in gebruik genomen. Deze vervangt de aanlanding Westerdoksdijk. Meer goed nieuws: de pont tussen Centraal Station, NDSM-werf en Pontsteiger vaart vanaf maandag ’s nachts langer door.

Het Nachtelijk Westveer vaart op zaterdag al tot 3.00 uur, maar gaat nu ook van zondag tot en met vrijdag tot 2.00 uur varen. De route blijft verder hetzelfde.

donderdag 14 juni 2018

Investeren in sneller spoor zorgt voor 133.000 minder vluchten

Als internationaal treinreizen verbeterd wordt, is het uitbreiden van de luchtvaart in Nederland niet nodig. Door verbetering van de internationale dienstregeling, materieelinzet en de ticketing & services verdubbelt het aantal treinpassagiers voor 31 Europese bestemmingen. Daarmee kunnen er jaarlijks zo’n 89.000 korte vluchten op Schiphol worden geschrapt. Als er wordt geïnvesteerd in een echt Europees HSL netwerk zijn er zelfs 133.000 minder vliegbewegingen nodig. Dat blijkt uit een studie van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV in opdracht van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Greenpeace en Natuur & Milieu.

Voor veel reizigers is de reistijd een doorslaggevende factor bij het kiezen van vervoer, zo blijkt uit het onderzoek van Royal HaskoningDHV. Mensen denken vaak dat het vliegtuig veel sneller is dan de trein, maar op korte afstanden scheelt het nu al niet zo veel, als je tenminste de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek meerekent. Met een echt Europees HSL-netwerk is de trein (van stadscentrum naar stadscentrum) voor 25 van de 31 bestemmingen sneller dan het vliegtuig. Vanuit Amsterdam kun je dan naar Brussel en Düsseldorf in ruim 1 uur, Frankfurt in 2 uur, Parijs in 2,5 en Londen in minder dan 3 uur. Daarmee wordt de trein een concurrent van de luchtvaart. Dat is nodig om de klimaatdoelen van Parijs te halen.

Met een Europees HSL-netwerk wordt de CO2-uitstoot op de onderzochte trajecten met meer dan de helft verminderd. Het traject Amsterdam – Londen springt eruit, bijna alle reizigers (85%) zouden voor de trein kiezen op basis van reistijd, als deze op hoge snelheid rijdt. Daarmee kan verbetering van deze ene treinverbinding ieder jaar veel vluchten en CO2-uitstoot voorkomen.
“Nederland en Europa moeten snel investeren om het HSL-netwerk af te maken”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. “Dat scheelt jaarlijks bijna 1 megaton aan CO2 en 133.000 vluchten vanaf Schiphol. Dit is een goede investering voor het klimaat. Gedeeltelijke financiering vanuit het Europese Klimaatbeleid is dus gerechtvaardigd. Bovendien scheelt het geluid- en ultrafijnstofoverlast voor omwonenden van Schiphol. Ook zouden de Nederlandse overheid en de spoorsector veel meer kunnen doen op het gebied van tickets & services.”

Volgens de milieuorganisaties zijn de lage prijzen van de luchtvaart de grootste concurrent van het Europese HSL-netwerk. Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: “Door vliegen vrij te stellen van belasting op kerosine en tickets krijgen consumenten nu een oneerlijke keuze. Het vliegtuig, de meest klimaat-onvriendelijke vervoersoptie, wordt door de overheid het meest aantrekkelijk en voordelig gemaakt. Dit is de wereld op z’n kop natuurlijk. Het wordt tijd dat de overheid echte klimaatkeuzes maakt en kiest voor de trein.”

Vanwege alle maatschappelijke problemen die de luchtvaart veroorzaakt, is het veel logischer dat de overheid eerst optimaal inzet op het gebruik van de trein, voordat over groei van de luchtvaart wordt gepraat. De komende tijd beslist het kabinet over de toekomst van de luchtvaart. Dit is dan ook het uitgelezen moment om de koers te wijzigen.

woensdag 13 juni 2018

Nachttrein terug naar Amsterdam?


NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB hebben de intentie om weer met een nachttrein van- en naar Amsterdam te rijden. Er wordt samengewerkt om deze nieuwe treinverbinding te starten en daarmee Amsterdam weer aan te sluiten op het Europese nachttreinennetwerk.

Op dit moment rijdt ÖBB al met een slaaptrein tot aan Düsseldorf in Duitsland. Wie in Amsterdam om 18:40 uur de ICE pakt kan dan op station Düsseldorf al overstappen op de Nightjet - zo heet de Oostenrijkse nachttrein. Dan kom je de volgende ochtend om 09:15 uur aan op het station in Innsbruck. NS en ÖBB zien kansen om vanaf Amsterdam ook via Düsseldorf en dan verder richting de Alpen te rijden.

Zeker op de langere afstanden is de nachttrein een uitstekend alternatief voor het vliegtuig of de auto. Ook al vanwege de ervaring: de romantiek van reizen door de nacht heeft een grote aantrekkingskracht, het is bovendien comfortabel, je verliest er geen tijd mee en het scheelt een hotelovernachting.

OV loket: OV-reiziger betaalt soms te veel

Wie reist met het openbaar vervoer betaalt nogal eens meer dan nodig is, zo stelt het OV loket. Dat kan gelden voor reizigers die met een kortingsabonnement in de trein zitten; zij betalen soms meer dan de ritprijs zonder kortingsabonnement.

Ook als de poortjes op een station gesloten zijn, zoals op Amsterdam Sloterdijk, kan het voorkomen dat reizigers moeten uit- en inchecken om over te kunnen stappen. Er kan dan extra geld worden afgeschreven van hun OV-chipkaart.

Het OV loket waarschuwt hiervoor in zijn nieuwste kwartaalrapportage, De kern van het probleem is dat de systemen die gebruikt worden niet in staat zijn om per reiziger vast te stellen wat voor hem of haar het meest gunstige tarief is. Dat reizigers met een kortingsabonnement teveel betalen, doet zich vooral voor als ze deels in en deels buiten de spits reizen en ook nog eens met meer dan één vervoerder (bijvoorbeeld NS en Connexxion). In de prijs van de reis wordt in dat geval een extra instaptarief verwerkt, terwijl een bepaalde (langeafstands-)korting deels verloren gaat.

Werkzaamheden station Almere Poort in juni

Binnenkort start ProRail met verschillende werkzaamheden op station Almere Poort om het verblijf van de reizigers prettiger te maken en het station veiliger in te richten.

Oude stalen banken en objecten die in de weg staan worden daarom weggehaald en vervangen.Hierdoor is er gedurende een aantal weken geen of beperkte zitgelegenheid aanwezig op station Almere Poort.

Ook omwonenden kunnen door deze werkzaamheden mogelijk geluidshinder ondervinden.  

dinsdag 12 juni 2018

Staking streekvervoer donderdag 14 juni kop van Noord-Holland en Flevoland

De streekbussen in Noord-Holland en Flevoland gaan donderdag 14 juni staken, als onderdeel van de estafettestakingen van de FNV. Op donderdag 14 juni rijdt het streekvervoer van Connexxion en EBS niet in de regio’s Zaandam en Almere.

De chauffeurs in het streekvervoer voeren al weken estafettestakingen, steeds in een andere provincie. Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘De chauffeurs vragen geen extra pauze, ze vragen eens in de 2,5 uur even vijf minuten de tijd voor rust. Even uit die bus, even plassen, dat is toch heel normaal in plaats van uren achter elkaar doorjakkeren? De werkgevers zijn nog steeds niet met concrete toezeggingen gekomen naar ons toe. Dat zeggen ze wel in de media, maar het is een wassen neus als chauffeurs nul minuten de tijd krijgen en er alleen langs mogen rijden met een bus vol passagiers.'

Volgens de FNV laten de werkgevers door hun houding niet zien dat ze echt oog hebben voor de mensen. Verhoef: ‘Deze stakingen gaan pas voorbij als de chauffeurs serieus genomen worden. Nog steeds is de actiebereidheid ongekend hoog. Het gaat om concrete toezeggingen over vijf minuten pauze en een einde aan hun hoge werkdruk. Beter voor de veiligheid van chauffeur en reiziger, beter voor iedereen dat chauffeurs niet continu worden opgejaagd.’

FNV Streekvervoer is verbaasd dat de werkgevers na alle stakingen nog steeds niet met verbeterde voorstellen komen. Verhoef: ‘De vervoersbedrijven betalen blijkbaar liever de kosten van de stakingen, dan dat ze datzelfde geld besteden aan goede afspraken over de vermindering van de werkdruk. Reële rijtijden, momenten om even van de bus af te kunnen en meer tijd voor de goede dienstverlening aan passagiers, kosten lang niet zo veel als de schade die deze stakingen bij werkgevers veroorzaken.’

De starre houding van de werkgevers van de afgelopen jaren heeft geleid tot een diep wantrouwen bij chauffeurs tegen werkgevers. Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: ‘We praten al jaren over de werkdruk, maar maatregelen blijven uit. Heel simpel: we gaan door met acties tot er concrete afspraken liggen over het terugdringen van die werkdruk.’

maandag 11 juni 2018

'NS blijkt doof voor kritiek'

Ondanks duizenden protesthandtekeningen zet NS het plan om voortaan een toeslag van 50 cent te heffen op saldo laden aan de servicebalie, gewoon door. FNV Spoor overhandigde maandag ruim twaalfduizend handtekeningen van reizigers aan de directie van NS. De handtekeningen stonden onder een petitie waarin werd opgeroepen de toeslag op saldo laden niet door te voeren.

De NS-directie heeft aangekondigd de maatregel per 2 juli toch in te laten gaan. ‘Het is onbegrijpelijk dat de NS ondanks alle bezwaren deze maatregel doorvoert,’ vindt Christa Burger, bestuurder bij FNV Spoor. ‘De servicemedewerkers voeren hun functie elke dag met veel plezier uit maar krijgen straks een bak ellende over zich heen als ze moeten vertellen dat saldo laden aan de balie ineens geld kost. Het is klantonvriendelijk en wekt ook nog eens agressie in de hand. Maar de NS-directie heeft zich doof getoond voor alle terechte kritiek. Ontzettend jammer dat NS de plannen wil gaan doorvoeren. Maar wij blijven ons verzetten en beraden ons op vervolgacties.’

Studie naar spitssneltrein en dubbelspoor Arnhem-Doetinchem

Spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem-de Huet maakt ook de introductie van een RegioExpres mogelijk. Dit is een sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. De treinreis wordt hierdoor 13 tot 20 minuten korter. Dit blijkt uit de eerste fase van de studie naar verdere verbetering van de dienstregeling Arnhem-Winterswijk. Provinciale Staten gaan in juni 2018 over het voorstel praten.  

De RegioExpres is een Nederlandse variant op een model dat in Duitsland meer gebruikt wordt: de Regionaal Express. De RegioExpres is een sneltrein die in beide richtingen in de brede spits 1 keer per uur gaat rijden. De RegioExpres rijdt als sneltrein zonder stop tussen Arnhem-Doetinchem en dan door als stoptrein tussen Doetinchem en Winterswijk. Tussen Winterswijk en Doetinchem verandert het aantal treinen per uur niet. De RegioExpres is de vijfde trein tussen Arnhem en Doetinchem en vergroot de bereikbaarheid van de Liemers en Achterhoek aanzienlijk. Reizigers kunnen dan ook sneller overstappen op de intercity’s naar de Randstad en Nijmegen.


Provincie Gelderland, vervoerders Arriva, Connexxion, ProRail én regio Achterhoek voerden samen het onderzoek uit.  De spoorverdubbeling en de introductie van de sneltrein zouden over kunnen 5 tot 7 jaar klaar kunnen zijn.

zaterdag 9 juni 2018

Staking streekvervoer bij Connexxion Zuid-Holland op dinsdag 12 juni

De streekbussen in Zuid-Holland gaan dinsdag 12 juni staken, als onderdeel van de estafettestakingen van de FNV. Op dinsdag 12 juni rijdt het streekvervoer van Connexxion niet in de regio Haaglanden. Vanuit de vestigingen Den Haag, Zoetermeer, Delft en Maasdijk rijden geen bussen uit.

De chauffeurs in het streekvervoer voeren al weken estafettestakingen, steeds in een andere provincie. Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘De chauffeurs vragen geen extra pauze, ze vragen eens in de 2,5 uur even vijf minuten de tijd voor rust. Even uit die bus, even plassen, dat is toch heel normaal in plaats van vier tot vijf uren achter elkaar doorjakkeren?’

Volgens de FNV laten de werkgevers door hun houding niet zien dat ze echt oog hebben voor de mensen. Verhoef: ‘Deze stakingen gaan pas voorbij als de chauffeurs serieus genomen worden. Nog steeds is de actiebereidheid ongekend hoog, sterker nog, die loopt zelfs op. Het gaat om concrete toezeggingen over vijf minuten pauze eens in de 2,5 uur en een einde aan hun hoge werkdruk. Beter voor de veiligheid van chauffeur en reiziger, beter voor iedereen dat chauffeurs niet continu worden opgejaagd.’

vrijdag 8 juni 2018

NS wil goedkoper treinkaartje voor spitsmijder

Korting voor reizigers die de hyperspits mijden is een effectieve maatregel tegen de drukke treinen. Dat blijkt uit succesvolle praktijkproeven met korting aan de randen van de spits. Meer dan 22.000 treinreizigers deden mee aan dit onderzoek van NS. Omdat de trein hierdoor ook aantrekkelijker wordt voor automobilisten die steeds vaker in de file staan, lijkt de korting een logische stap om Nederland bereikbaar te houden, zeker nu noodzakelijke overheidsinvesteringen in infrastructuur vooralsnog achterblijven. Er is echter één maar: de kosten van de extra korting - € 35 miljoen per jaar – zijn voor NS onbetaalbaar.

In de praktijkproef daalde het aantal reizigers dat tijdens de drukke hyperspits (tussen 7.30 en 8.30) incheckte met 5,5%. Dankzij de korting, kozen forensen voor een minder druk moment, waardoor zij meer ruimte creëerden in de allerdrukste treinen. Op het hoogste piekmoment in de ochtend– rond 8.00 uur – daalde het aantal incheckers zelfs met 10%. Dat maakt in vele treinen het verschil tussen een overvolle trein of comfortabel reizen.

De proef werd gehouden onder 22.000 reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement. Zij konden aan de randen van de spits (tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00) met 40% korting reizen. Normaal geldt dat kortingstarief alleen vóór 6.30 uur en na 9.00 uur, maar die tijden zijn voor veel forensen niet bruikbaar. De test duurde drie maanden.

De maatregel geeft meer mensen de mogelijkheid om met de trein te reizen en dat is beter voor het klimaat. NS rijdt immers voor 100% op windstroom. Als automobilisten vaker de trein nemen, valt veel CO2-uitstoot extra te besparen. Daarmee kan de NS een substantiële extra bijdrage leveren aan het halen van de klimaatdoelen van Parijs. In het regeerakkoord is afgesproken dat jaarlijks € 300 miljoen beschikbaar is voor experimenten en projecten die bijdragen aan het realiseren van de reductiedoelstelling van het kabinet. NS wil het voorstel van € 35 miljoen daarom op laten nemen in het klimaat- en energie-akkoord voor de klimaatdoelen van Parijs, waarover nu gesprekken lopen tussen bedrijven, maatschappelijke partners en Minister Wiebes.

Om treinreizen aantrekkelijk en betaalbaar te houden nam NS al diverse maatregelen tegen grote drukte in de spits. Zo komen er vanaf december 118 nieuw sprinters en vanaf 2021 nog eens 79 nieuwe Intercity’s. Door de forse reizigersgroei in de komende jaren, zijn de huidige maatregelen niet genoeg. Treinen rijden in de spits veelal op maximale lengte en de frequentie kan op drukste routes niet worden opgeschroefd omdat daarvoor geen ruimte op het spoor voor is.

Naast dat investeringen in het spoor noodzakelijk blijven heeft NS ingezet op het Klimaat- en Energie-akkoord. Als de maatregel met korting voor spitsmijders hierin wordt opgenomen, kan de beschikbare capaciteit van het Nederlandse spoor worden vergroot. De trein moet hiermee aantrekkelijker worden voor automobilisten, zodat Nederland veel CO2 uitstoot kan besparen.




































Erik Kroeze

Woordvoering





030 - 235 70 70


Twitter

Linkedin
Stuur een e-mail  

Perspagina



Deel deze release




NS wil goedkoper treinkaartje voor spitsmijder



Deel op: Twitter
 
Deel op: Facebook
 
Deel op: LinkedIn
 

Deel op: Google+
 
Bookmark and Share
 


Skip Twitter widget

Snel op de deelfiets van P+R Reitdiep naar Zernike Campus

Reizigers die de verkeersdrukte op de Zernike Campus Groningen willen omzeilen hebben er een optie bij. Bij de P+R Reitdiep zijn 15 deelfietsen geplaatst. De fietsen kunnen met een speciale app van het slot gehaald worden. Per fiets zijn alle locaties op het Zernike-terrein binnen tien minuten te bereiken. Het gaat voorlopig om een proef van een jaar. 

Grote kans dat je de opvallende groene fiets de komende tijd tegenkomt in de buurt van de Zernike Campus Groningen. De fietsen zijn te huren door studenten, medewerkers en bezoekers van de campus. Iedereen kan gebruik maken van de deelfiets door de app te downloaden en zich te registreren. De fiets is de eerste tien uur gratis te gebruiken, daarna betaalt de gebruiker de gebruikelijke ov-kosten.

Het slot van de fietsen is met een app te openen. De gebruiker krijgt een inlogcode voor de app van het slimme slot. Met deze app kan de gebruiker een fiets zoeken, tot vier uur van tevoren reserveren en het slot ontgrendelen. De fietsen kunnen alleen opgehaald en ingeleverd worden bij P+R Reitdiep.

Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en wethouder Paul de Rook namen dinsdag 29 mei de eerste deelfiets vanaf P+R Reitdiep in gebruik. De gedeputeerde opende het slot van afstand met haar smartphone, waarna de wethouder de eerste meters aflegde op de fiets.

Het is niet de eerste keer dat de deelfiets wordt getest. In 2017 probeerde een groep van 75 proefpersonen het deelfietsensysteem uit in de stad Groningen. Dat gebeurde onder de naam BikeShare050. Uit de evaluatie blijkt dat er veel belangstelling is voor het fietsdelen. Verder is de app verbeterd en het slimme slot aangepast.

donderdag 7 juni 2018

Bouw nieuwe tramremise bereikt hoogste punt

Op de tramremise in Nieuwegein hesen provincie Utrecht en De Vries en Verburg Bouw de vlag in top van de tramremise in Nieuwegein. Gedeputeerde Dennis Straat en algemeen directeur Henk Aantjes van het bouwbedrijf uit Stolwijk markeerden het bereiken van het hoogste punt van de nieuwe remise, een belangrijke mijlpaal voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht.

De nieuwe remise wordt de motor van het regionale Utrechtse tramnetwerk dat met de ingebruikname van de Uithoflijn in 2019 een forse schaalsprong maakt. Het aantal reizigers met de tram zal dan verdubbelen, evenals de vloot die wordt aangevuld met 27 nieuwe trams van leverancier CAF.

Met de bouw van de nieuwe remise komen alle werkzaamheden aan het Utrechtse tramsysteem onder één dak: verkeersleiding, onderhoud, beheer en projecten. De nieuwe werkplaats krijgt met acht werksporen twee maal zoveel onderhoudscapaciteit. De monteurs werken vanaf een verhoogd bordes aan de nieuwe trams.

woensdag 6 juni 2018

Nieuwe stalling onder station Assen

Na de ingebruikname van het nieuwe station Assen is nu ook de fietsenstalling gereed en geopend. Een moderne stalling met plaats voor 2.500 fietsen. Ook voor de buitengewone modellen, fietskarren en brommers is er plek.

NS beheert deze bewaakte fietsenstalling. Hier staan fietsen droog, veilig, dichtbij het perron en kan de eerste 24 uur gratis geparkeerd worden. Bij binnenkomst zien reizigers direct op de digitale schermen hoeveel plekken er waar zijn. Uiteraard zijn er ook OV-fietsen te huur voor het laatste stukje van de reis. Band zacht of fietslicht kapot? De Fiets & Service in de fietsenstalling staat klaar.

Reizigers checken hun fiets in met de OV-chipkaart bij het incheckpunt in de fietsenstalling en stallen hun fiets. Wanneer de fiets wordt opgehaald, checken zij hun fiets weer uit bij de beheerder. Vanaf het moment dat de fiets wordt ingecheckt, is de eerste 24 uur gratis. Daarna betalen reiziger € 1,25 per 24 uur bij de beheerder met een pinbetaling of via Stallen op rekening, waarmee men maandelijks achteraf via factuur betaalt.


Vanaf eind mei hangt in de huidige fietsenstalling informatie over de nieuwe stalling. Van 4 tot 10 juni is de oude stalling nog geopend tussen 7.00 uur en 19.00 uur voor het afhalen van fietsen. Vanaf 11 juni is de oude stalling gesloten. Fietsen die dan nog in de oude stalling staan, zet de gemeente in opslag.

dinsdag 5 juni 2018

Tweede staking streekvervoer deze week

FNV kondigt een tweede staking in het streekvervoer aan voor deze week. Op donderdag 7 juni rijdt het streekvervoer van Connexxion niet in Noord-Holland in de regio’s Haarlem-IJmond, Noord-Holland Noord en Amstel-Meerlanden. Deze staking komt bij de al aangekondigde staking op dinsdag 5 juni in delen van Zuid-Holland, Overijssel en Flevoland.

De chauffeurs in het streekvervoer voeren al weken estafettestakingen, steeds in een andere provincie.

FNV Streekvervoer is verbaasd dat de werkgevers na alle stakingen nog steeds niet met verbeterde voorstellen komen. De vervoersbedrijven betalen blijkbaar liever de kosten van de stakingen, dan dat ze datzelfde geld besteden aan goede afspraken over de vermindering van de werkdruk. 'Reële rijtijden, momenten om even van de bus af te kunnen en meer tijd voor de goede dienstverlening aan passagiers, kosten lang niet zo veel als de schade die deze stakingen bij werkgevers veroorzaken.'

De starre houding van de werkgevers van de afgelopen jaren heeft geleid tot een diep wantrouwen bij chauffeurs tegen werkgevers. Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: ‘We praten al jaren over de werkdruk, maar maatregelen blijven uit. Heel simpel: we gaan door met acties tot er concrete afspraken liggen over het terugdringen van die werkdruk.’

maandag 4 juni 2018

Mogelijke financiële tegenvaller bij vernieuwing regionaal Utrechts tramsysteem

Het projectkrediet voor de realisatie van een nieuw en geïntegreerd regionaal tramsysteem tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein moet onder de loep worden genomen.

Provinciale Staten stemden eind 2016 in met het project en stelden hiervoor 141 miljoen euro beschikbaar.

Aanleiding van deze bijstelling is een eerste analyse van het actuele risicoprofiel, op basis waarvan de kostenraming voor het project is geactualiseerd. Volgens de huidige verwachting is een aanvullend bedrag van €15 - €20 miljoen nodig om het project te realiseren.

Met het besluit van Provinciale Staten in 2016 is het sein op groen gezet voor een vervanging van de trams die momenteel rijden en een vernieuwing van de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein. De trams en de trambaan op dit tracé zijn na ruim 30 jaar aan het einde van de technische levensduur. Vanwege de komst van nieuwe, langere lage vloer trams worden alle haltes langs de trambaan verlaagd en verlengd. Bovendien zal de huidige trambaan worden gekoppeld aan de Uithoflijn, waardoor reizigers zonder overstap gebruik kunnen maken van de tram over het gehele traject.

De voorbereidende werkzaamheden aan dit project zijn momenteel in een vergevorderd stadium. De laatste hand wordt gelegd aan een definitief ontwerp waarna medio 2018 de aanbesteding start, zodat de aannemer voldoende tijd heeft voor de voorbereiding. Het merendeel van het werk zal volgens planning in juni-september 2020 worden uitgevoerd. De werkzaamheden kunnen niet zonder hinder en overlast voor de omgeving en reiziger worden uitgevoerd. Zo zullen tijdens de werkzaamheden geen trams rijden tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein en komt er vervangend busvervoer.

zaterdag 2 juni 2018

Station Stadshagen voorlopig niet open

De uitkomsten van de grondonderzoeken door ProRail naar de stabiliteit van de bodem onder de Kamperlijn zijn teleurstellend voor de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en vervoerder Keolis.

Alleen tegen zeer hoge kosten - minimaal 35 tot 100 miljoen euro – kan de snelheid omhoog van 100 naar 140 km/uur. De voorbereiding en uitvoering kosten 4 tot 6 jaar. Dat betekent dat de provincie en gemeenten niet de treindienst kunnen rijden, waarvoor we destijds de overeenkomst met ProRail zijn aangegaan.

Voor de provincie, gemeenten en vervoerder Keolis zijn een betrouwbare dienstregeling met goede aansluitingen van groot belang. De kwaliteit die nu geboden wordt op de Kamperlijn en de waardering van de reizigers willen de betrokken overheden en vervoerder Keolis hoog houden. Op dit moment heeft de Kamperlijn een punctualiteit van 98% en een waardering van 7,6.

Dagelijks maken zo’n 5000 duizend reizigers gebruik van de Kamperlijn. Hiervan stapt 33 procent (circa 1650 reizigers) over op andere treinlijnen. Het aantal overstappen groeit nog verder op het moment dat ook de reizigers (circa 500 reizigers) uit Stadshagen mee kunnen.

Provincie en gemeenten Zwolle en Kampen hebben aan ProRail gevraagd verschillende alternatieven in beeld te brengen voor de korte en lange termijn. Er zijn in totaal 42 verschillende maatregelen onderzocht.

Daaruit blijkt dat mét extra maatregelen een stop op Stadshagen met 100 km/uur mogelijk is. Hierbij gaat het onder andere om de inzet van een extra machinist om de keertijd in Zwolle en Kampen te versnellen en om maatregelen aan het spoor om de robuustheid te vergroten, zoals aanpassen van seinen en beveiliging, gedeeltelijke snelheidsverhoging tussen Zwolle en station Stadshagen en een verbeterde energievoorziening om sneller met de trein op te trekken.

Een dienstregeling met een stop in Stadshagen lijkt dan net te passen, maar door de langere rijtijd wordt voor een aantal aansluitingen de overstaptijd met 5 á 6 minuten zeer kritisch (Leeuwarden, Deventer) of niet gehaald (Lelystad/Den Haag). Dat betekent vervoerkundig een verslechtering voor de reizigers.

vrijdag 1 juni 2018

Provinciale Staten stemmen in met aanbesteding openbaar vervoer

Het college van Gedeputeerde Staten kan verder met de uitvoering van de plannen voor het aanbesteden van de concessie voor het openbaar vervoer. De provincie Gelderland doet dit samen met de provincies Flevoland en Overijssel. In de vergadering van 30 mei 2018 stemden Provinciale Staten , (VVD, CDA, D66, PvdA, CU en SGP), vóór de Nota van Uitgangspunten concessies openbaar vervoer.

Diverse moties dienden de fracties in bij dit onderwerp. Zo vroegen de oppositiepartijen Groep Poortinga, GroenLinks, SP, PartijvdDieren, 50Pus om extra aandacht voor de mening van de reizigers. Gedeputeerde Conny Bieze raadde de motie af: dit gaat via de vervoerder. Daarnaast noemde ze het dilemma waar je in terecht komt als je reizigers naar specifieke trajecten gaat vragen. Iedereen kiest dan natuurlijk voor een opstappunt dichtbij huis. GroenLinks uitte hun teleurstelling. Zij vragen zich af waarom het criterium duurzaamheid niet als harde voorwaarde in de concessie is opgenomen. Gedeputeerde Bieze wilde hiermee voorkomen dat er te weinig biedingen op de aanbesteding zouden zijn.