dinsdag 31 juli 2018

Meer ongevallen met e-bikes

Het aantal ongevallen met e-bikes is dit jaar toegenomen. In 2017 waren nog 270 e-bikes betrokken bij een ongeval, in 2018 zijn dit er al 341, een stijging van 26 procent.

Dat blijkt uit cijfers van STAR, een samenwerkingsverband van de politie, verkeerskundig ICT-bureau VIA en het Verbond van Verzekeraars.

Vooral in de maand mei is het opletten geblazen, daar is sprake van een stijging van 70 procent. In 2017 waren nog 75 personen met een e-bike betrokken bij een verkeersongeval, in 2018 was dit aantal in mei 128.

Opvallend is dat de e-biker steeds vaker van de zijkant wordt aangereden. Dat zou er op kunnen duiden dat medeweggebruikers de snelheid van e-bikes niet goed inschatten. De STAR-partijen roepen andere verkeersdeelnemers, en met name gemotoriseerd verkeer, op om goed op te passen.

maandag 30 juli 2018

Gouda vanaf maandag acht dagen zonder treinen

Gouda is van maandag 30 juli tot dinsdag 7 augustus vroeg in de ochtend niet bereikbaar per trein. Die dagen voert ProRail werkzaamheden uit aan het spoor.

Rondom Gouda wordt 75 procent van het spoornet vernieuwd om te zorgen dat de trajecten van Utrecht via Gouda naar Rotterdam en Den Haag betrouwbaar, veilig en goed berijdbaar blijven voor reizigers- en goederenvervoer. Ook tussen Gouda en Alphen aan den Rijn rijden in die periode geen treinen.

Afhankelijk van de dag en het traject wordt reizigers geadviseerd om te reizen of gebruik te maken van vervangend busvervoer én rekening te houden met extra reistijd.

vrijdag 27 juli 2018

Tweede leven voor dubbeldekkers NS

Het is een terugkerend ritueel. Aan de ene kant schuift een oud NS-rijtuig de Haarlemse werkplaats binnen. Tegelijkertijd rolt er aan de andere kant een compleet vernieuwd rijtuig de ‘stal’ uit.

In ploegendiensten wordt hier gewerkt aan de modernisering van 416 rijtuigen van de dubbeldekker. Elk rijtuig is hier 45 dagen ‘onder dak’. In 22 stappen krijgt het een compleet nieuwe outfit.

Veel materiaal kan daarbij hergebruikt worden: zo’n 86% van het totaalgewicht. Daarnaast kunnen veel elektrische onderdelen na revisie gewoon weer terug in de trein. En de zijkanten van de trappen bijvoorbeeld zijn van hout: opschuren, schilderen en ze gaan weer achttien jaar mee.

Sommige onderdelen zoals de snelschakelaar – die kortsluiting voorkomt – zijn niet meer geschikt voor de vernieuwde dubbeldekker, maar nog wel bruikbaar in andere treinen.

Wat niet herbruikbaar is, valt vaak nog wel te recyclen: zo’n 10 procent van het materiaal. De plastic wanden en bagagerekken uit de coupés gaan door een enorme shredder – zo’n apparaat waar ook sloopauto’s in geplet worden. De vlokken die daaruit komen, worden gemengd met hars. Dat levert een nieuw plastic op dat je bijvoorbeeld voor dijkversteviging kunt gebruiken, of voor meubels.

woensdag 25 juli 2018

Bloedhete spoorstaaf

De zon zindert op het spoor. Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. En dan zet staal uit. Je kent het fenomeen misschien nog wel uit natuurkunde lessen. Hierdoor kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Vooral spoorbruggen houden we dan extra in te gaten, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten. Deze controles noemen we ook wel hitteschouw.

Door aanhoudende hitte kan elektronica ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Voordat de zomer begint, plaatsen spoormedewerkers daarom koelapparatuur in de technische ruimtes bij het spoor. Ook krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt.

Mocht zich een storing voordoen dan hebben we storingsploegen klaarstaan op storingen zo snel mogelijk te verhelpen zodat het treinverkeer door kan gaan. En als er dan toch een trein kapot gaat door hitte dan staan er op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.

dinsdag 24 juli 2018

Meer spitsbussen naar Utrecht Science Park

Meer spitsbussen, een nieuwe buslijn en het stimuleren van fietsen en lopen moet ervoor zorgen dat Utrecht Science Park (USP) beter bereikbaar wordt. Provincie en gemeente Utrecht nemen deze maatregelen samen met U-OV, dat het openbaar vervoer in stad en regio verzorgt. Met ingang van het nieuwe collegejaar op 27 augustus zet U-OV in de spits meer gelede bussen in. Vervoerder Syntus introduceert een nieuwe buslijn van Veenendaal-De Klomp via Woudenberg naar het USP. Gemeente en provincie Utrecht verbeteren fiets- en wandelroutes.

De betrokken partijen spelen hiermee in op de verwachte groei van het aantal reizigers op buslijnen tussen station Utrecht Centraal en het USP. De bussen helpen ook de periode te overbruggen totdat de Uithoflijn, de tramverbinding tussen Utrecht CS en het USP, eind 2019 gaat rijden.
Gedeputeerde Dennis Straat: “We weten dat in de spits de bussen van Utrecht CS naar het Science Park al vol zitten, terwijl de reizigersstroom blijft groeien. Met het USP zelf, bedrijven, onderwijsinstellingen en ziekenhuizen maken we ons zorgen over de bereikbaarheid. In overleg met de vervoerders en de gemeente Utrecht zijn we erin geslaagd om, totdat de Uithoflijn gaat rijden, de capaciteit in het openbaar vervoer nog iets verder op te voeren. Vooral in de kritieke spitstijden.”

U-OV zet vanaf 27 augustus zes gelede bussen extra in op de lijnen 12 en 28 van en naar het Science Park. De bussen worden aangeschaft en kunnen op werkdagen ingezet worden voor extra ritten van 7-10 uur en 15-18 uur. Ze kunnen dagelijks circa 4.000 reizigers extra vervoeren. U-OV werkt ook aan een project om informatie in de bus te tonen over de drukte in eerdere of latere ritten om OV-reizigers te stimuleren buiten de spits te reizen.

maandag 23 juli 2018

Ingrijpende hervorming voor De Lijn

Er staat een ingrijpende hervorming van De Lijn aan te komen. Het openbaar vervoer in Vlaanderen zal evolueren van de 'basismobiliteit' nu naar een systeem van 'basisbereikbaarheid'. Concreet wordt het aanbod van De Lijn opgedeeld in drie lagen. De eerste laag is het 'kernnet': de voorstedelijke en interstedelijke verbindingen, die de grootste attractiepolen met elkaar linken. De tweede laag bestaat uit het aanvullende net, dat aantakt op het kernnet en bijvoorbeeld verbindingen maakt met buitenwijken en kleinere kernen. De derde laag bestaat uit vervoer op maat, zeg maar de invulling van de 'last mile'. (Foto PPP).

Extra investering van 16 miljoen voor vernieuwing sneltram

De vernieuwing van de sneltram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein vergt een extra investering van 16 miljoen euro, wat leidt tot jaarlijkse afschrijvingslasten van 0,53 miljoen. Tot die conclusie komt de provincie Utrecht nadat ze het oorspronkelijke krediet van 141 miljoen euro opnieuw onder de loep heeft genomen.

Tijdens de zomermaanden van 2020 wordt de trambaan in IJsselstein en Nieuwegein-Zuid vernieuwd. Bovendien worden dan alle haltes van de sneltrein aangepast aan de komst van nieuwe lagevloertrams. Als die vernieuwing gereed is, wordt de tram aangesloten op de Uithoflijn, waardoor er één geïntegreerd tramsysteem van IJsselstein tot de Uithof ontstaat.

Afgelopen mei meldden Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten dat er onvoorziene meerkosten bij de renovatie werden voorzien. De redenen waren dat de marktsituatie voor spoorwerk veranderd is en dat extra geld nodig was voor risicoreservering, nacht- en weekendwerk en nieuwe halteconstructies. Die meerkosten werden toen geraamd op 15 tot 20 miljoen euro. Sindsdien is het definitief ontwerp vastgesteld en is gekeken waar nog bespaard zou kunnen worden. Op basis daarvan vragen Gedeputeerde Staten nu aan Provinciale Staten 16 miljoen euro extra.

Verdere besparingen waren op zich mogelijk, bijvoorbeeld door het vervangend busvervoer tijdens de renovatie te beperken. Ook waren technische aanpassingen mogelijk. Maar Gedeputeerde Staten kiezen daar niet voor, omdat de aanpassingen afdoen aan de kwaliteit en toegankelijkheid van het tramvervoer.

zaterdag 21 juli 2018

Werkzaamheden Zaandam - Uitgeest: geen treinen maar bussen

Van 21 t/m 29 juli voert ProRail onderhoudswerkzaamheden uit aan het spoor tussen Zaandam en Uitgeest en op het emplacement van Uitgeest. Tegelijkertijd vinden er grootschalige werkzaamheden plaats op station Zaandam aan een nieuwe spooroverbouwing en de perronkap. Dit heeft invloed op de dienstregeling tussen Amsterdam-Zaandam-Hoorn en Alkmaar – Den Helder. Zoals andere vertrektijden of –sporen, minder treinen of omreizen. Op het traject Zaandam - Uitgeest rijden er stopbussen in plaats van treinen.

Reizigers wordt geadviseerd hun reis van tevoren te plannen via de NS Reisplanner op ns.nl of de NS Reisplanner Xtra app. In het reisadvies is een schatting opgenomen van de extra reistijd. Deze bedraagt circa 15-30 minuten. Reizigers checken bij hun vertrek- en eindstation bij de bus in- en uit. Voor overstappende reizigers op Amsterdam Sloterdijk rijdt NS een speciaal treintje tussen de hoofdentree van station Amsterdam Sloterdijk en de stationsingang Hembooghalte. Daarnaast zet NS extra medewerkers in op station Alkmaar op vrijdag tijdens de Kaasmarkt.

Het 11 kilometer lange spoor tussen Zaandam en Uitgeest krijgt nieuwe dwarsliggers en nieuwe ballast. Met maar liefst 74 werktreinen is ProRail dag en nacht aan het werk voor dit groot onderhoud. Tegelijkertijd zijn er grote werkzaamheden bij station Zaandam, daar wordt de overbouwing over het spoor aangelegd. Ook zijn er werkzaamheden aan de perronkap op dit station.

De werkzaamheden zijn zo gepland dat er vooral in weekenden en tijdens vakanties intensief gewerkt wordt aan het spoor omdat er dan minder reizigers gebruikmaken van de trein en de overlast beperkt blijft. Na deze grootschalige werkzaamheden, zullen er nog verschillende weekendwerkzaamheden volgen dit jaar. De werkzaamheden duren tot eind 2019.

vrijdag 20 juli 2018

Noord/Zuidlijn Amsterdam succesvol afgerond

De Noord/Zuidlijn, ook wel een van de meest ingewikkelde infrastructurele projecten uit de Nederlandse geschiedenis genoemd, wordt zaterdag 21 juli aanstaande in gebruik genomen. Witteveen+Bos, Royal HaskoningDHV en het Ingenieursbureau Amsterdam hebben samengewerkt onder de naam Adviesbureau Noord/Zuidlijn V.O.F. In de ontwerpfase, contractvoorbereiding en uitvoeringsbegeleiding heeft het samenwerkingsverband een bijzondere bijdrage geleverd aan dit technisch complexe traject.

Een belangrijke randvoorwaarde in de ontwerpfase was het behoud van het historische karakter van de stad. Dit betekende bij de start van het project in 1994 dat realisatie van de ondergrondse metroverbinding alleen mogelijk was als bekende bouwtechnieken naar een veel hoger niveau getild werden.

Bestaande tunnelbouwtechnieken zoals de boortunneltechniek, de zinktunneltechniek en het pneumatisch afzinken van caissons zijn vernieuwd en geïnnoveerd om te voldoen aan de uitzonderlijke omstandigheden in Amsterdam. Met het innoveren van deze technieken hebben we als Nederland vandaag de dag een koploperspositie verkregen in binnen- en buitenland. De Noord/Zuidlijn was een complex project waarbij budgetoverschrijdingen, vertragingen, moeizame politieke besluitvorming, problemen tijdens de bouw en het functioneren van het Adviesbureau veelbesproken onderwerpen waren. De technische prestatie van formaat die voor het project is geleverd, werd hierdoor soms overschaduwd.

Hoogste tijd om de techniek achter de Noord/Zuidlijn te belichten. We blikken terug met twee grondleggers van het Adviesbureau Noord/Zuidlijn V.O.F.: Hans de Wit, momenteel directeur van Tunnel Engineering Consultants V.O.F. en verbonden aan Royal HaskoningDHV en Frank Kaalberg, Business Unit Manager Ondergrondse Infrastructuur en Senior Consultant bij Witteveen+Bos.

'Het is gebleken dat ook in de slappe ondergrond van Amsterdam geboord kan worden, zonder de belendende panden te laten verzakken. Door een innovatieve tunnelboormachine te ontwerpen die nog nergens ter wereld bestond, is deze complexe klus geklaard. Op een diepte van twintig tot dertig meter zijn de tunnelbuizen vanuit twee richtingen geboord. Een monsterklus om de in totaal vier boormachines zo voorzichtig mogelijk langs de duizenden houten en betonnen palen te laten bewegen onder de drukbevolkte binnenstad van Amsterdam.

Het grootste monitoringsprogramma ter wereld - destijds speciaal voor Amsterdam ontwikkeld - leverde informatie over zettingen waardoor de boorprocessen direct geoptimaliseerd konden worden. Op gevoelige locaties hebben we compensation grouting technieken bedacht, zodat bij zettingen van de houten funderingspalen deze direct gecompenseerd konden worden door de gebouwen realtime weer omhoog te pompen’, aldus Kaalberg. Nieuwe fundering onder Centraal Station Een van de grootste uitdagingen waren de tunnels die onder het IJ en het Centraal Station door lopen.

Hans de Wit: 'Drie vooraf gebouwde tunnelelementen - 12 meter breed, 7 meter hoog en 141 meter lang - zijn via de afzinkmethode in een gebaggerde sleuf in het IJ afgezonken. Een vierde tunnelelement van 22 meter breed, 8 meter hoog en 130 meter lang is afgezonken onder Amsterdam CS. Terwijl het treinverkeer elke dag gewoon is blijven rijden en de vele reizigers dagelijks naar hun bestemming gingen, is er eerst middels de 'tafelconstructie' deels een nieuwe fundering onder CS aangebracht. De grond onder de nieuw aangebrachte vloerconstructie van het station is weggegraven en de oude houten palen zijn verwijderd. Nadat de sleuf onder het station was verbonden met de 'sluiskuip' in het IJ, hebben we het tunnelelement in de sleuf onder CS gevaren en afgezonken.'

Ook bij het bouwen van de ondergrondse stations Rokin, Vijzelgracht en De Pijp is een proeve van bekwaamheid afgelegd door de ingenieurs van het adviesbureau. De sporen in deze drie diepe stations liggen variërend van 21,5 meter tot ruim 25 meter onder de grond. Deze diepe stations zijn aangelegd met de wanden-dakmethode waarbij diepwanden en grouttechnieken zijn gebruikt. De stations zijn aangelegd op soms maar drie meter afstand van de historische gevels van naastgelegen panden. Station de Pijp heeft twee boven elkaar liggende perrons, omdat de tunnelbuizen niet naast elkaar kunnen liggen in de smalle Ferdinand Bolstraat, zonder vooraf gebouwen te slopen. En gebouwen slopen voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn was een absolute 'no go'. Dit maakte het ontwerp en de aanleg van station De Pijp extra complex.

Bij het uitgraven van station Rokin is op innovatieve wijze gebruik gemaakt van jetgrouttechnieken. Op een diepte van meer dan 30 meter is de grond verstevigd met grout (een mengsel van water en cement) om de wanden horizontaal te steunen, zodat zettingen in de omgeving minimaal zijn gebleven.

De opening van de nieuwe metrolijn betekent een kroon op het werk van de Nederlandse advies- en ingenieursbureaus Witteveen+Bos en RoyalHaskoningDHV. De gebruikte technieken zijn ook bij andere infrastructurele projecten in binnen- en buitenland toegepast zoals bij de Sluiskiltunnel in Terneuzen, de Hubertustunnel in Den Haag, de Rotterdamse Baantunnel, de Oosterweelverbinding in Antwerpen, de metrolijnen in Vietnam en de Crossrail in Londen. De opgedane kennis is daarnaast ruimschoots gedeeld met vakbroeders in diverse onderzoekscommissies en vastgelegd in verschillende nieuwe richtlijnen met betrekking tot ondergronds bouwen. Ook internationaal is het grensverleggende ontwerp van de Noord/Zuidlijn niet onopgemerkt gebleven, wat in 2014 resulteerde in de toekenning van de prestigieuze Ground Engineering Award voor het ontwerp van de geboorde tunnels en de daarbij gebruikte bijzondere technieken. De innovatieve uitvoeringstechnieken van de 'tafelconstructie' en de afgezonken tunnels onder het Centraal Station wonnen in 2013 ook een Ground Engineering Award.

donderdag 19 juli 2018

Meer treinen tussen Leiden en Utrecht blijkt 175 miljoen meer te kosten

Het plan om in de toekomst vier treinen per uur te laten rijden van Leiden naar Alphen aan den Rijn en Utrecht staat op losse schroeven. Het is veel duurder dan was gedacht: 175 miljoen euro extra. De reden is de slappe bodem. Het is de bedoeling dat er in de toekomst in beide richtingen twee intercity's en twee stoptreinen per uur gaan rijden tussen Leiden en Utrecht. Nu er rijden er twee treinen per uur. Die heten intercity's, maar ze stoppen op bijna alle stations. Toekomstige 'echte' intercity's zouden sneller moeten rijden, maar dat lijkt niet te kunnen.

Weinig klachten over sluiting station Zwolle

De werkzaamheden die van 30 juni t/m 15 juli plaatsvonden rondom station Zwolle, zijn afgerond. De grootschalige buitendienststelling heeft slechts een handvol klachten opgeleverd bij Rover. Daarmee lijkt het vervangende busvervoer volgens de organisatie goed verlopen.

De testtrein van Keolis kwam op 16 juli 2018 binnen op spoor 8. Dit kopspoor is in de afgelopen twee weken aangelegd door ProRail.

In september gaat de IC van Keolis uit Enschede doorrijden naar Zwolle (en eindigt niet meer in Raalte). De treinen naar het oosten, Deventer, Raalte en Enschede, kunnen zonder te wachten op elkaar vertrekken en binnenkomen. Dit geldt ook voor de treinen naar het Noorden die voorlopig (tot begin 2021) nog het spoor delen met de treinen uit/naar Ommen/Emmen. De snelheid op het emplacement neemt toe, van 40 km per uur naar 60 km per uur.

woensdag 18 juli 2018

Brabant: Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter

De provincie heeft bij elf Brabantse gemeenten de veiligheidsmaatregelen langs het spoor onderzocht, gelet op het transport van gevaarlijke stoffen. Hieruit blijkt dat gemeenten op bepaalde aspecten de veiligheid moeten verbeteren.

De provincie vraagt daarom alle 29 ‘spoorgemeenten’ in Brabant met behulp van dit onderzoek na te gaan hoe zij de veiligheid kunnen verbeteren.

De veiligheidsmaatregelen in en aan gebouwen worden vrijwel altijd gerealiseerd. Gebouwen dicht bij het spoor zijn onder andere uitgerust met speciaal brandwerend glas. Ook kunnen ventilatiesystemen worden uitgeschakeld als er een gifwolk nadert. Veiligheidsmaatregelen in de omgeving (openbare ruimte) worden daarentegen vaak niet gerealiseerd. Zo ontbreekt het bijvoorbeeld op sommige plekken langs het spoor aan voldoende extra brandkranen of is het spoor niet makkelijk te bereiken voor de brandweer.

De provincie gebruikt de resultaten van dit onderzoek in de eerste plaats om de 29 spoorgemeenten in Brabant handvatten te bieden om de veiligheid langs het spoor te verbeteren. Dit gebeurt onder meer door het organiseren van een themabijeenkomst over dit onderwerp.

dinsdag 17 juli 2018

Arnhemse bushaltes krijgen gratis wifi-hotspots

Vier Arnhemse bushaltes hebben vanaf juli een gratis Wifi-hotspot. En OV-chipautomaten waar reizigers kunnen opladen, hun saldo kunnen checken of een abonnement kunnen afhalen. Deze voorzieningen krijgen stroom van het trolleynetwerk.

Vervoerder Connexxion wil steeds meer van deze 'tophaltes' realiseren in heel zijn concessiegebied. Arnhem heeft de primeur.

De OV-chipautomaten en Wifi-hotspots maken deel uit van een breed pakket aan maatregelen dat de busreiziger meer comfort geeft. Bushaltes die veel door fietsers worden gebuikt, hebben (overdekte) fietsenstallingen en voldoende zitplaatsen gekregen. Bijna alle bushaltes zijn toegankelijk gemaakt voor mindervaliden.

maandag 16 juli 2018

Qbuzz blijft komende jaren de busvervoerder in Groningen en Drenthe

Qbuzz gaat ook de komende tien jaar het busvervoer in Groningen en Drenthe voor zijn rekening nemen. De nieuwe concessie gaat in per 15 december 2019. Dat heeft het OV-bureau Groningen Drenthe bekendgemaakt.

Voor de nieuwe concessie hadden zich drie vervoerders ingeschreven. Volgens het OV-bureau voldoet Qbuzz ruimschoots aan de basiskwaliteit die wordt gevraagd.

Volgens het OV-bureau kan Qbuzz relevante, volledige en actuele reisinformatie leveren, die aansluit op de persoonlijke wensen en behoeften van de reiziger. Qbuzz gaat een interactief informatieprogramma gebruiken, dat als naslagwerk dient voor chauffeurs, om reizigers goed te kunnen informeren over aankomsttijden, aansluitingen en omleidingen.

Bij het ingaan van de nieuwe concessie zal er meer aandacht zijn voor duurzaam vervoer. Met nieuwe elektrische bussen en het gebruik van alternatieve brandstof wordt er 90 procent minder CO2 uitgestoten dan bij de huidige concessie. De bussen op de streeklijnen worden merendeels elektrisch.

vrijdag 13 juli 2018

Spoorvernieuwing in Helmond begonnen

Samen met aannemer Swietelsky vernieuwt ProRail sinds donderdag 12 juli delen van het spoor in Helmond. Ook worden er in het weekend geluidsschermen in Deurne geplaatst. Vanwege de werkzaamheden rijden er tot en met zondag tussen Eindhoven en Venlo geen treinen maar bussen.

In de nacht van vrijdag op zaterdag starten er ook werkzaamheden in Deurne. Daar worden over een lengte van 450 meter meerdere geluidsschermen geplaatst en over een lengte van 1000 meter raildempers. Dat doen ProRail en aannemer Strukton in opdracht van de gemeente Deurne die haar inwoners beter wil beschermen tegen het geluid dat afkomstig is van het treinverkeer. In totaal krijgt Deurne er dit jaar ruim 4 kilometer aan geluidsschermen bij.

donderdag 12 juli 2018

Veel klachten over vertragingen HSL

Rover ontvangt de laatste maanden steeds meer klachten van reizigers die gebruik maken van treinen die over de HSL rijden. Het gaat daarbij niet alleen over de IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam/Breda, maar ook over de IC Den Haag-Eindhoven die sinds begin vorig jaar over de HSL is gaan rijden. Sinds april rijdt ook de IC Brussel over de HSL, ook dat heeft gezorgd voor een toename van het aantal klachten. Rover heeft de kwestie bij NS aangekaart.

Op basis van de klachten heeft Rover nader gekeken naar de cijfers rondom punctualiteit en uitval voor de genoemde verbindingen die worden gepubliceerd op het prestatiedashboard van ProRail. De reizigerspunctualiteit (minder dan 5 minuten vertraging) op de HSL toont van januari 2018 t/m mei 2018 een gestaag dalende lijn, van 88,5% tot 81,9%. In juni is dit met 84,7% iets hersteld, maar in de eerste week van juli ging het weer minder goed. Reizigers van en naar Breda hebben de meeste vertraging. Op vrijwel alle verbindingen van/naar Breda wordt onder de norm gescoord.

De rituitval vertoont een vergelijkbaar beeld. Ter illustratie: op zaterdag 16 juni reed 20 procent van de IC Direct-treinen vanaf Breda niet. In Rotterdam ligt de uitval de treinseries die gebruik maken van de HSL rond de 7 tot 10 procent, terwijl landelijk de uitval rond de 2 procent ligt. Het valt op hoe sterk de onbetrouwbaarheid van de HSL-exploitatie de kwaliteit van de IC-verbinding tussen Den Haag en Eindhoven heeft besmet. De rituitval in Eindhoven bereikte over de maand mei een record van 9,2 procent. Ter vergelijking: in 2016, toen de IC tussen Den Haag en Eindhoven nog niet over de HSL reed, was de rituitval in Eindhoven slechts 1,0 procent.

Rover heeft de verslechterde prestaties in een memo aan de kaak gesteld bij NS en ProRail. NS heeft in een reactie laten weten dat de belangrijkste oorzaak ligt bij de Traxx-locomotieven, die voorzien zijn van verbeterde software en dan voor test en opleiding uit de dienst moeten worden gehaald. Dit gaat ten koste van de reserves, waardoor vertraging en uitval niet voldoende opgevangen kunnen worden. De komende maanden staat de software-update ook op het programma voor de IC Direct, dus voorlopig ziet het er naar uit dat de reiziger nog een hoop vertraging te wachten staat op de HSL.

woensdag 11 juli 2018

Aanleg R-net busverbinding Leiden-Katwijk-Noordwijk kan van start

De provincie Zuid-Holland en de gemeente Katwijk werken samen aan een snelle busverbinding tussen Leiden-Katwijk-Noordwijk. De bewezen R-net formule, die bekend staat om de hoge frequentie, snelheid en comfortabele bussen, gaat ook op dit traject rijden.

Om de nieuwe R-net lijn mogelijk te maken is een aantal infrastructurele maatregelen nodig. Op 28 juni ondertekenden gedeputeerde Floor Vermeulen en wethouder Van der Bent van de gemeente Katwijk een realisatieovereenkomst.

Om de bus snel, frequent en betrouwbaar te laten rijden en ook het overige verkeer goed door te laten stromen is een aantal infrastructurele maatregelen noodzakelijk op de tracédelen Zeeweg – Boulevard-Zuid en Zeeweg – ESA/Estec. Zo wordt de fietsinfrastructuur aangepast en gescheiden van het wegverkeer, wordt een fietstunnel aangelegd en worden de haltevoorzieningen aangepast en verbeterd. Een deel van de  oorspronkelijke plannen stuitte op weerstand in de omgeving.

dinsdag 10 juli 2018

Volledige elektrische stadsdienst in Leiden

Alle 23 bussen waarmee Arriva in opdracht van de provincie Zuid-Holland het openbaar vervoer in de stad Leiden verzorgt, zullen per september 2019 elektrisch zijn.

Donderdag 28 juni ondertekenden Arriva en Volvo een contract voor de productie en levering van een compleet elektrische busvloot.

De levering van 23 elektrische bussen van Volvo op de Nederlandse markt is de eerste in zijn soort. De bussen hebben een batterijcapaciteit van 200 kWh en zijn 80% energiezuiniger dan vergelijkbare dieselbussen. De vloot zal worden geladen door vier OppCharge laadpalen welke door ABB geleverd worden.

Arriva verzorgt sinds december 2012 het openbaar vervoer in de concessie Zuid-Holland Noord. Deze maand werd de lopende concessie met twee jaar verlengd. De verlenging biedt de mogelijkheid een grote stap te zetten in de verduurzaming van het openbaar vervoer. Daarnaast wordt ook de R-net formule doorgevoerd op de lijn Leiden-Katwijk.

maandag 9 juli 2018

Werkzaamheden tramhaltes lijn 9 in Escamp

Tussen maandag 9 juli en vrijdag 10 augustus zijn er werkzaamheden aan tramhaltes van lijn 9: haltes De Dreef, Beresteinlaan, Revalidatiecentrum, Wolweversgaarde en Loevesteinlaan.

Een aantal haltes van lijn 9 wordt de komende tijd verbeterd. Er komen onder andere nieuwe geleidelijnen voor slechtzienden op en rondom de haltes. Oversteekplaatsen worden opgeknapt.

Daarnaast wordt de bestrating op de haltes waar nodig hersteld en hekwerk vervangen. De aannemer die het werk uitvoert is Van Beek Infra Groep.

vrijdag 6 juli 2018

Opening Amsterdamse Noord/Zuidlijn live op NPO 1

Vijftien jaar nadat de eerste spa de grond in ging is de Noord/Zuidlijn, de nieuwe Amsterdamse metrolijn, klaar. De gemeente Amsterdam organiseert een feestelijke opening, waarvan de NOS verslag doet, zowel rechtstreeks aan het einde van de ochtend als via een terugblik aan het begin van de avond. Beide uitzendingen worden gepresenteerd door Dionne Stax.

In metrostation Centraal Station, dat vanwege z’n afmetingen en hoogte ook wel ‘de kathedraal’ wordt genoemd, houdt cabaretier Martijn Koning een korte conférence over de soms bewogen totstandkoming van de Noord/Zuidlijn. De nieuwe burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, houdt een presentatie, waarna de officiële openingshandeling wordt verricht, begeleid door muziek van het Nederlands Kamerorkest. Vervolgens nemen de paar honderd genodigden de allereerste officiële metro naar de andere kant van het IJ, naar het noordelijke eindpunt: station Noord.

De Noord/Zuidlijn is een kleine tien kilometer lang en heeft zo’n drie miljard euro gekost. De aanleg kwam vooral in het nieuws door vertragingen en forse kostenoverschrijdingen als gevolg van onder meer verzakkingen van woonhuizen aan de Vijzelgracht en aannemers die failliet gingen. Minder in het oog sprong het vrijwel probleemloze boorproces van de tunnel door de slappe Amsterdamse ondergrond. En ingenieurs wijzen graag op het huzarenstukje onder het Centraal Station, waar dwars onder het stationsgebouw en de sporen een gracht werd uitgegraven om er een tunneldeel in te varen en af te zinken.

NOS Opening Noord/Zuidlijn
Zaterdag 21 juli
10.20-11.16 uur, NPO 1
19.13-19.51 uur, NPO 1

donderdag 5 juli 2018

Volop leven langs het spoor

ProRail streeft naar meer biodiversiteit in de spoorberm. Zo ook bij Assen, waar een bloemrijk mengsel gezaaid werd met uitsluitend inheemse planten.

Onlangs zaaide Strukton bij station Assen een deel van de berm in met een mengsel van verschillende bloemenzaden. De soorten passen bij elkaar en de variatie is zo groot dat er een mooie en stabiele vegetatie zal ontstaan. Zo dragen we bij aan meer natuur in de stad en het is goed voor bijen en andere insecten.

Inzaaien is nuttig voor situaties waar een nieuwe vegetatie moet komen. Hierbij is het belangrijk dat de vegetatie past bij de lokale situatie en in de omgeving thuis hoort. Verschillende bodemsoorten betekenen andere plantensoorten, wat dan weer verschillende insecten en andere dieren aantrekt. Ook voor de bestaande bermen wil ProRail door beter beheer de natuurwaarde verhogen.

Er is veel leven in onze spoorbermen. Zo werd er onlangs een gladde slang gespot langs het spoor tussen Barneveld en Apeldoorn, leven er kiezelsprinkhanen en openden we in Zuidhorn een groot insectenhotel. Om versnippering van natuur tegen te gaan bouwen we ecoducten zoals bij Kootwijkerzand en Duinpoort, zodat amfibieën, reptielen, insecten, herten en zwijnen veilig het spoor kunnen oversteken.

woensdag 4 juli 2018

Arriva blijft openbaar vervoer in Zuid-Holland Noord verzorgen

Arriva verzorgt sinds december 2012 het openbaar vervoer in de concessie Zuid-Holland Noord. De concessie heeft een reguliere looptijd van 8 jaar en eindigt in december 2020. De concessie kan met maximaal 2 jaar verlengd worden. Hiervoor is nu gekozen, waardoor er binnen de huidige concessieperiode nog nieuwe ontwikkelingen kunnen worden doorgevoerd.

Dit betekent bijvoorbeeld dat per september 2019 de volledige stadsdienst in Leiden verduurzaamd zal zijn door de inzet van 23 nieuwe elektrische bussen. Dit levert een besparing op van 6.400 ton CO2 voor de rest van de looptijd van het contract.

Gedeputeerde Floor Vermeulen: “De verlenging van de concessie biedt de mogelijkheid om een flinke kwaliteitsslag te maken. Ik ben er trots op dat Arriva in 2019 de stadsdienst Leiden volledig elektrisch maakt. Tegelijkertijd hebben we door de verlenging de tijd om samen met de regio zorgvuldig de wensen voor de periode na 2022 te bepalen.”

“Sinds 2012 zijn wij verantwoordelijk voor het busvervoer in de regio Zuid-Holland Noord en ik ben er trots op dat dit contract nu met 2 jaar verlengd wordt. In het bijzonder ben ik trots op de medewerkers die hier elke dag weer klaar staan om de reizigers een goede reis te bezorgen” aldus Anne Hettinga, Voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland.

dinsdag 3 juli 2018

Fietskledingmerk Rapha maakt speciale tassen voor Apple-gebruikers

Het merk Rapha maakt voornamelijk kleding en accessoires die bedoeld zijn voor de fanatieke wielrenners. Naast shirts en sokken maken ze echter ook bidons en nu ook tassen die speciaal voor je Apple-producten bedoeld zijn. We schreven al eens eerder over Rapha, de ontwerper die fietskleding ontwerpt met de Apple Pencil. Je vindt de nieuwe Rapha-tassen voorlopig alleen in de Apple Store. Er is bijvoorbeeld een koerierstas, die je makkelijk om de middenstang van je fiets vastmaakt. Daarnaast zijn er rugtassen en sleeves, speciaal voor de MacBook.

maandag 2 juli 2018

Onderhandelingsresultaat Streekvervoer, stakingen opgeschort

FNV heeft een onderhandelingsresultaat bereikt met werkgevers over een nieuwe cao Streekvervoer. De eerder aangekondigde stakingen in het streekvervoer voor onbepaalde tijd zijn hiermee vooralsnog opgeschort.

Het onderhandelingsresultaat kwam tot stand onder hoge druk. FNV legt het resultaat voor aan haar leden. Bijakkoord van de leden gelden de volgende afspraken:

De cao heeft een looptijd van 2,5 jaar, van 1 januari 2018 tot en met 31 juli 2020. De loonsverhoging is gemiddeld 3% per jaar. In totaal 7,5% en 650 euro eenmalig:

Extra pauzes en vermindering van werkdruk zijn in het onderhandelingsresultaat als volgt gerealiseerd: minimaal 82,5 proceny van alle diensten heeft een onderbreking binnen 2,5 uur arbeidstijd, maximaal 17,5 procent van alle diensten heeft een onderbreking binnen 3 uur arbeidstijd. Is dat niet het geval, dan zal FNV niet akkoord gaan met de dienstregelingen.

Werkgevers erkennen de uitwassen in het streekvervoer door jarenlange marktwerking en aanbestedingen. Die gaan ten koste van werkenden. Werkgevers hebben zich eraan gecommitteerd om sámen met de FNV de politiek aan te spreken. Ze gaan zich hard maken voor sociale aanbesteding. De steeds verdere uitholling en de concurrentie ten koste van chauffeurs is voorbij, de race naar beneden in het streekvervoer gaat stoppen.

Archeologen vinden 700.000 objecten op traject Noord-Zuidlijn

Onder leiding van stadsarcheoloog en UvA-hoogleraar Jerzy Gawronski hebben archeologen gedurende de bouw van de Noord-Zuidlijn in de afgelopen vijftien jaar zo’n 700.000 vondsten gedaan. De resultaten hiervan zijn te bekijken in vitrines op station Rokin, op een interactieve website, in de fotocatalogus ‘Spul’ en in de AT5-documentaire 'Amstel. Spiegel van de Stad'.

Het tracé van de Noord-Zuidlijn, die eind juli 2018 officieel geopend wordt, loopt door de bedding van de Amstel, die vroeger door het hart van de stad stroomde. Tijdens de aanleg van de lijn kregen archeologen daardoor fysiek toegang tot de rivierbedding. Een bijzondere vindplaats: het komt zelden voor dat een rivier wordt opgegraven en systematisch kan worden onderzocht, laat staan midden in een grote stad.

Met een omvangrijk team, soms met  hulp van vijftig medewerkers tegelijk, werd onderzoek gedaan in de bouwputten van de metrolijn. Ook veel UvA-studenten van de opleidingen Archeologie namen deel aan de opgravingen, of deden onderzoek ten behoeve van hun scriptie. Daarnaast waren er samenwerkingen met andere UvA-disciplines, zoals met ecoloog Bas van Geel en Jan van Arkel van het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica (IBED).