vrijdag 31 augustus 2018

Nieuw IJveer 62 in de vaart

Amsterdam heeft er weer een aanwinst bij: een gloednieuwe pont. Maandag 27 augustus zetten de schippers van het GVB de eerste reizigers over met IJveer 62, want zo heet het nieuwe schip.

Het bijzondere aan IJveer 62 is dat de accu’s groter zijn: de capaciteit is verdubbeld zodat de pont nog langer elektrisch kan varen. Het veer wordt afwisselend ingezet op de drukste verbindingen: CS, Buiksloterweg, IJplein en NDSM.

In oktober 2016 werd IJveer 60 (foto bovenaan) in gebruik genomen, en vorig jaar maart het zusje IJveer 61. Met een lengte van 33,6 meter en breedte van 9 meter zijn de schepen uit deze 60-serie groter: ze kunnen 310 mensen per keer overzetten.

donderdag 30 augustus 2018

Swapfiets op weg naar honderdduizend gebruikers

Swapfiets verwacht het aantal actieve klanten binnen enkele maanden te verdubbelen. Nu maken vijftigduizend mensen gebruik van een abonnementsfiets en nog voor het einde van het jaar zullen dat er honderdduizend zijn. Dat stelt marketingmanager Nadine Nooteboom, een van de sprekers op het komende Retail & Brands Festival, tegenover RetailTrends. Het Nederlandse concept was ruim een jaar terug nog met 1.500 fietsen in alleen Delft actief. De abonnementsfiets is inmiddels in 24 steden beschikbaar, waaronder in België en Duitsland.

woensdag 29 augustus 2018

Einde vakantie, forensenseizoen van start

September is traditiegetrouw de drukste maand van het jaar: forensen zijn terug van vakantie en studenten gaan weer studeren. NS verwacht deze maand 35 miljoen reizigers te vervoeren.

De hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Schiphol is met 19 procent de snelst groeiende verbinding. NS is bezig om de treinen hier te verlengen. De drukste trein wordt per direct uitgebreid van zes naar negen rijtuigen. Vanaf december breidt NS hier ook het aantal treinen uit: van vier naar vijf per uur.

NS zet deze maand op diverse stations extra medewerkers in om de reizigersstromen in goede banen te leiden. Op posters worden de drukste treinen met alternatieve reismogelijkheden getoond. Om reizigers bewust te maken van de mogelijkheden om de spits te mijden, deelt NS deze week op acht drukke stations een spitsmijdpakketjes met een ontbijtsnack uit.

Door de komst van de nieuwe Amsterdamse metrolijn, kan het aantal reizigers in de spitstreinen van en naar station Amsterdam Zuid met 10 procent groeien. NS rijdt de drukste treinen van en naar dit station daarom met de maximaal mogelijke lengte, maar dat zal naar verwachting niet genoeg zijn om iedereen een zitplaats te bieden.

dinsdag 28 augustus 2018

Week werk aan traject Almelo – Mariënberg

Tussen Almelo en Mariënberg worden sinds maandag werkzaamheden uitgevoerd aan het spoor. ProRail past op verschillende plaatsen schouwpaden en spoorbermen aan en vernieuwen enkele spoorstaven.

Ook wordt de hellingbaan bij station Vroomshoop minder steil gemaakt.

In verband met deze werkzaamheden is er vanaf maandag 27 augustus tot en met zondag 2 september geen treinverkeer mogelijk.

maandag 27 augustus 2018

Intercity Zwolle - Enschede van start

Vanaf vandaag kun je met de intercity van Zwolle naar Enschede. Dankzij deze nieuwe verbinding is de reistijd tussen Zwolle en Enschede met 14 minuten verkort en bedraagt die nog maar 50 minuten.

De afgelopen maanden is er door ProRail hard gewerkt om de intercity die al reed tussen Enschede en Raalte door te trekken tot aan Zwolle. Hiervoor is op station Zwolle een extra perron aangelegd. Ook is de stroomvoorziening aangepast bij Raalte. Toen bleek dat er treinen gingen rijden die meer stroom vragen dan oorspronkelijk was voorzien, heeft ProRail met een tijdelijke maatregel de stroomvoorziening nog aangepast en versterkt. Dit is de afgelopen weken uitgebreid getest door Keolis die op het traject heeft proefgereden. Om de stroomvoorziening definitief aan te passen, laat ProRail volgend jaar een nieuw onderstation bouwen in Raalte.

Meer spitsbussen naar Utrecht Science Park

Meer spitsbussen, een nieuwe buslijn en het stimuleren van fietsen en lopen moet ervoor zorgen dat Utrecht Science Park (USP) beter bereikbaar wordt.

Provincie en gemeente Utrecht nemen deze maatregelen samen met U-OV, dat het openbaar vervoer in stad en regio verzorgt.

Met ingang van het nieuwe collegejaar op 27 augustus zet U-OV in de spits meer gelede bussen in. Vervoerder Syntus introduceert een nieuwe buslijn van Veenendaal-De Klomp via Woudenberg naar het USP. Gemeente en provincie Utrecht verbeteren fiets- en wandelroutes.

U-OV zet vanaf 27 augustus zes gelede bussen extra in op de lijnen 12 en 28 van en naar het Science Park. De bussen worden aangeschaft en kunnen op werkdagen ingezet worden voor extra ritten tussen 7-10 uur en 15-18 uur. Ze kunnen dagelijks circa 4000 reizigers extra vervoeren.

Op 27 augustus introduceert Syntus lijn 298 tussen station Veenendaal-De Klomp en De Uithof. De vervoerder, verantwoordelijk voor het streekvervoer in de provincie en voor de stadsbussen in Amersfoort, zou eerst in december 2018 met deze nieuwe lijn beginnen. Dat is op verzoek van de provincie Utrecht vervroegd. Dankzij de nieuwe snelbusverbinding hoeven reizigers vanuit de richting Veenendaal naar het USP niet meer via Utrecht Centraal. De nieuwe lijn is een aanvulling op de zeven spitslijnen die Syntus Utrecht verzorgt vanuit Amersfoort, Leusden, Baarn-Soest en vanuit Gouda.

vrijdag 24 augustus 2018

Spoortunnels op hun plek in Veenendaal

In de nacht van donderdag 23 augustus zijn twee enorme betonnen tunnels onder het spoor geplaatst in Veenendaal.

Aan de noordzijde van Veenendaal zijn twee onderdoorgangen onder de spoorlijn Utrecht-Arnhem in aanbouw; één voor auto’s in het verlengde van Voorpoort en één voor langzaam verkeer in het verlengde van de Nieuweweg Noord.

De onderdoorgangen zijn nodig om in de toekomst meer treinen over het spoor te kunnen laten rijden en tegelijk de bereikbaarheid en veiligheid te vergroten voor wegverkeer. De huidige spoorwegovergang in de provinciale weg N418 tussen Veenendaal en De Klomp is nu een knelpunt. Het steeds vaker dicht gaan van de spoorbomen betekent oponthoud, extra belasting van de omgeving en toenemende onveiligheid.

donderdag 23 augustus 2018

Ruimte voor meer treinen tussen Utrecht en Nijmegen

In de toekomst gaan er fors meer treinen rijden op het traject Schiphol - Utrecht - Nijmegen.

Het wordt drukker op het spoor én op de weg. Automobilisten en fietsers staan dan ook steeds langer voor een dichte overweg. Dat is onplezierig en soms zelfs onveilig.

Daarom legt ProRail in Veenendaal twee nieuwe tunnels aan, één voor auto's en één voor langzaam verkeer, zoals fietsers, scooters en voetgangers. Als de tunnels onder het spoor klaar zijn, eind 2019, kan een overweg verdwijnen.

In Driebergen-Zeist wordt het stationsgebied volledig vernieuwd. De drukke overweg op de Hoofdstraat is al opgeheven en vanaf 29 augustus rijdt het verkeer onder het spoor door. Een mooie mijlpaal, want in het verleden lag de overweg 25 minuten per uur dicht.

woensdag 22 augustus 2018

ProRail: grondig onderzoek naar storing Amsterdam

ProRail heeft een grondig onderzoek aangekondigd naar de storing op de verkeersleidingspost Amsterdam.

Dinsdagavond 21 augustus deed zich een storing voor in de systemen van de Verkeersleidingspost Amsterdam waardoor treinen niet meer konden rijden. Om 20.00 uur werkten de systemen weer en konden de treinen weer rijden.

Vrijwel direct kwam de storing echter terug. ProRail heeft toen handmatig de systemen bediend waardoor er wel treinverkeer mogelijk was en reizigers naar huis konden worden gebracht.

Het was de tweede storing in korte tijd. Zondagavond strandden vele tienduizenden reizigers in Leeuwarden omdat er geen treinen meer reden van en naar het noorden van Nederland. De oorzaak was hier een defecte bovenleiding.

Bello steelt de show

Stoomlocomotief Bello steelt de show op het spoorwegemplacement van de Museumstoomtram in Hoorn. Enkele maanden geleden is het Bello Atelier geopend en ondertussen al goed bezocht door jong en oud. Sinds enkele dagen kun je hier de restauratie van de tram voor Bello bekijken.

Stoomlocomotief Bello is een bekendheid in Noord-Holland. Tussen 1920 en 1955 vervoerde ze strandgangers naar Bergen aan Zee. Bello is gerestaureerd en rijdt bijna dagelijks door het Noord-Hollandse landschap.

Het eerste rijtuig van Bello – dat nu zo’n honderd jaar oud is, moet grondig worden gerestaureerd. De voorbereidingen hiervoor waren achter de schermen al in volle gang. Dankzij een bijdrage van de BankGiro Loterij is nu gestart met de werkelijke restauratie.

De restauratie vindt plaats in het Bello Atelier, de werkplaats in Hoorn. Sinds kort is hier een speciale route voor bezoekers, zodat je alles van dichtbij kunt bekijken.

dinsdag 21 augustus 2018

Middentunnel Utrecht Centraal eind augustus open

ProRail geeft de middentunnel op station Utrecht Centraal een grote opfrisbeurt. Op maandag 27 augustus, gaat de middentunnel open voor treinreizigers.

Jarenlang maakten duizenden reizigers dagelijks gebruik van de middentunnel op station Utrecht Centraal. Het was dus tijd voor een renovatie van vloer, verlichting, plafond, wanden en tegels.

De opgefriste middentunnel gaat maandagochtend 27 augustus open en kan dan weer jaren mee.

maandag 20 augustus 2018

ProRail: spoor bijna vol

Het Nederlandse spoor is bijna vol, zegt spoorbeheerder ProRail. Om het groeiend aantal reizigers op te vangen gaan volgend jaar nog meer treinen rijden.

Volgens ProRail is het een steeds grotere uitdaging om die allemaal in te plannen. Het staatsbedrijf geeft de waarschuwing bij de bekendmaking van de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling van 2019.

Daarin zijn meer dan 2,2 miljoen ritten voor passagierstreinen gepland. Die zullen samen 165 miljoen kilometer afleggen. In 2004 lag het aantal treinkilometers door passagierstreinen nog op 129 miljoen.

Verbeterde wissels tussen Leiden en Alphen

Tussen Leiden en Alphen vervangt ProRail met aannemer VolkerRail twee hogesnelheidswissels. De wissels zijn van een nieuw type en zijn honderddertig meter lang. Ze zijn minder storingsgevoelig en hebben minder onderhoud nodig. Het wissel heeft ook minder bewegende delen en ‘het puntstuk’ is gemaakt van explosief gehard mangaanstaal. Donderdag 16 augustus is ProRail klaar met de werkzaamheden tussen Leiden en Alphen. Van vrijdag 17 tot en met zondag 19 augustus gaat ProRail bij Leiden Centraal, richting Den Haag.

zaterdag 18 augustus 2018

Reizigers vaker op tijd en meer tevreden

In de eerste helft van 2018 zet NS de goede prestaties uit 2017 door. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers 2018 die NS zaterdag publiceert. Er rijden fors meer treinen, waaronder de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven en de Eurostar naar Londen. Ook rijdt de Intercity Brussel nu over de hogesnelheidslijn. Meer treinreizigers komen op tijd: 93,1 procent, tegenover 91,4 procent in dezelfde periode vorig jaar. Dat zorgt ervoor dat meer reizigers tevreden zijn over hun treinreis: 84 procent van de reizigers geeft een zeven of hoger, tegenover 78 procent een jaar eerder.

De kans op een zitplaats in de spits is in het eerste halfjaar van 2018 95,5 tegenover 95,2 procent in de eerste helft van 2017. Zo biedt NS met de tienminutentrein veel meer zitplaatsen op de route Amsterdam - Eindhoven. De voorbereidingen voor de introductie van de nieuwe sprinters (SNG) zijn in volle gang. Deze komen vanaf december op het spoor. De populariteit van de snelle verbinding Amsterdam en Rotterdam overstijgt de verwachtingen. De reizigersaantallen stijgen op dat traject met 19 procent. NS voldoet aan de afspraken over de zitplaatskans in de spits op de hogesnelheidslijn, Wel daalde deze van 96,9 naar 94,9 procent. Op dit moment is NS bezig de treinen op deze lijn te verlengen. Ook rijden er vanaf december geen vier maar vijf treinen per uur op deze lijn.

vrijdag 17 augustus 2018

Assistentienummer op stationsliften

Stationsliften zijn vanaf nu aan de buitenkant voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar reizigers naartoe kunnen bellen om een defecte lift te kunnen melden. Dit is onderdeel van het reizigersloket dat ProRail in samenspraak met reizigersorganisatie Rover heeft ingericht.

Op de stickers staat het liftnummer en een telefoonnummer. Met een belletje kan de reiziger gericht melding maken welke lift defect is en indien nodig assistentie aanvragen om de reis te vervolgen. Vrijdag 3 augustus is de sticker op station Geldermalsen door president-directeur Pier Eringa van ProRail en Rover-vrijwilliger Mark Rijken op een van de liften geplakt.

donderdag 16 augustus 2018

Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd

Het spoor van de Hoekse Lijn mag worden doorgetrokken tot op korte afstand van het strand in Hoek van Holland. Ook kan bij dat strand een nieuw eindstation worden gebouwd. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Deze spoorverlenging maakt deel uit van een groter project dat de Hoekse Lijn, een voormalige spoorlijn, omvormt tot een rechtstreekse metroverbinding tussen Hoek van Holland en Rotterdam.

Het bestaande eindstation van de Hoekse Lijn ligt nu niet direct aan het strand, maar op zo’n 1.200 meter afstand. Door de spoorverlenging kunnen strandgangers vlak bij het strand uitstappen. Tegen het bestemmingsplan waren omwonenden van het traject in beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak.

In de huidige situatie is de infrastructuur naar Hoek van Holland op drukke stranddagen overbelast. Verder heeft de gemeenteraad overtuigend aangetoond dat de reizigerscapaciteit van die alternatieven, zoals pendelbussen, te beperkt is in vergelijking met een metroverbinding. De metroverbinding heeft als voordeel dat strandgangers rechtstreeks naar Hoek van Holland kunnen reizen en niet hoeven over te stappen, wat tot ongemak en een langere reistijd zorgt.

woensdag 15 augustus 2018

NS-conducteurs testen smartwatch

Een groep van twaalf conducteurs gaat vanaf vandaag aan het werk met een slim horloge. Dit helpt de conducteurs om op de seconde nauwkeurig te fluiten en dat draagt een steentje bij aan het nog beter op tijd kunnen rijden.

Later dit jaar wordt de groep uitgebreid naar 100 conducteurs. Dan meet men het effect van de smartwatch op de punctualiteit, verdeeld over het hele land. Aan het einde van dit jaar verwachten NS alle resultaten en kan worden bekeken op welke manier men hiermee verder aan de slag wil gaan.

Conducteur Ron Bongers zegt: “De smartwatch is een mooi geheugensteuntje. Hij geeft kort voor vertrek een trilsignaal, zodat je op tijd met je vertrekproces start. En het mooie is: hij telt ook echt terug, zodat we op de seconde precies kunnen vertrekken.”

dinsdag 14 augustus 2018

Felyx naar Rotterdam

Het elektrische deelscooterconcept felyx breidt uit naar Rotterdam. De expansie is mogelijk dankzij een investering van 2 miljoen euro van verschillende particuliere investeerders en ABN AMRO. Eerder dit jaar werd al 1 miljoen euro groeikapitaal opgehaald.

In Rotterdam start het bedrijf met 324 e-scooters. In Amsterdam delen inmiddels duizenden gebruikers de 108 elektrische scooters die beschikbaar zijn. Dit aantal kan oplopen tot maximaal 216.

Dat een veel groter aantal scooters wordt ingezet in Rotterdam dan in Amsterdam heeft volgens Quinten Selhorst van felyx te maken met het omvangrijkere servicegebied. “Niemand wil vijf minuten lopen naar de dichtstbijzijnde e-scooter.” Probleem met Amsterdam is dat de gemeente geen wildgroei wil van deelscooters op straat. Daarover loopt nog een procedure.

maandag 13 augustus 2018

Gratis OV voor 7.500 VodafoneZiggo medewerkers

VodafoneZiggo introduceert een nieuw mobiliteitsbeleid voor al haar werknemers gericht op gratis reizen met het openbaar vervoer. Het bedrijf heeft hierover een principeakkoord bereikt met haar ondernemingsraden.

Alle ruim 7.500 medewerkers op de kantoren en in de winkels krijgen vanaf oktober een NS-Business Card waarmee zij kunnen reizen met het openbaar vervoer.

VodafoneZiggo verwacht met de keuze voor gratis openbaar vervoer een reductie van ongeveer 35 miljoen wegkilometers, zo’n 3.500 ton CO₂ per jaar te realiseren. Dat komt neer op 873 keer de aarde rond of meer dan 67.000 ritten met de auto van Amsterdam naar Parijs.

zaterdag 11 augustus 2018

Spoorvernieuwing op traject Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen

Het inschuiven van een spoordek, het vernieuwen van wissels en sporen, opnieuw bestraten van perrons en het inschuiven van twee onderdoorgangen onder het spoor.

Van zaterdag 11 augustus (01.20 uur) tot en met zondag 26 augustus wordt hard gewerkt aan het spoor tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen/Rhenen. Reizigers kunnen gebruikmaken van NS snel- en stopbussen of, afhankelijk van hun reis, van omreisroutes.

ProRail heeft in overleg met vervoerders gekozen om een aantal grote werkzaamheden tussen Utrecht en Ede-Wageningen/Rhenen met elkaar te combineren en gelijktijdig uit te voeren. Daarbij is bewust gekozen voor de zomervakantie omdat er dan minder reizigers zijn. Hieronder een overzicht van de plaatsen waar wordt gewerkt.

Vanwege de werkzaamheden rijden er van 11 tot en met 26 augustus geen treinen maar snel- en stopbussen op het traject Utrecht – Ede Wageningen en Utrecht – Rhenen. Afhankelijk van hun reis, kunnen reizigers eventueel ook omreizen.

donderdag 9 augustus 2018

Eerste vernieuwde Sprinters op het spoor

Vanaf vandaag kunnen treinreizigers ze tegenkomen: de eerste omgebouwde Sprinters met schuiftrede en toilet.

De trein wordt onder meer voorzien van een groot rolstoeltoegankelijk toilet, een plek voor twee fietsen en een schuiftrede bij de deur. Ook komen er twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen met daarbij een speciale noodknop (call for aid). Voor mensen met een visuele beperking is tactiele (voelbare) informatie aangebracht.

De eerste twee treinen zijn klaar en rijden vanaf nu in de dienstregeling. Binnenkort volgt nog een trein. Tot eind dit jaar gaat NS ervaring opdoen met de nieuwe voorzieningen. Daarna is het de beurt aan de andere Sprinters van dit type.

De belangenorganisaties Ieder(in) en de Oogvereniging zijn nauw betrokken geweest bij de ombouw. Met hen zijn de voorzieningen uitgedacht en getest.


Sky is the limit


ProRail vliegt de komende tijd regelmatig met een helikopter om luchtfoto's en laserscans te maken van het spoor. De opnamen maakt men om de eigen topografische kaart, oftewel de basisbeheerkaart, up te daten. Ook maakt men met 3D weergaven van bijvoorbeeld stations.

woensdag 8 augustus 2018

Rover-Holland Rijnland stuurt speerpunten naar college Leiden

Rover-afdeling Holland Rijnland is positief over de plannen van het nieuwe college van burgemeesters en wethouders in Leiden. De Rover-afdeling wil graag betrokken zijn bij de verdere concretisering van de plannen en heeft het college hierover een brief geschreven met daarin een aantal speerpunten. De Rover-afdeling heeft inmiddels een eerste kennismakinggesprek gevoerd met de nieuwe wethouder Duurzaamheid, Mobiliteit & Beheer Openbare Ruimte.

Een belangrijk speerpunt is het stationsgebied rond Leiden CS. De afgelopen jaren is er een flinke discussie geweest over de positie van het busstation. De uitkomst daarvan was dat het busstation op de huidige locatie wordt gehandhaafd, maar in kleinere vorm en als onderdeel van een hoog gebouw met kantoren en woningen en eventuele andere voorzieningen. Aanpassing van het station met betere toegangen aan Oost- en Westzijde lijken daarbij kansrijk. Rover bepleit echter ook toegangen aan de zijkanten van het station om de groeiende reizigersstroom te beheersen en de toegang vanaf de Schipholweg te verbeteren. 

Rover is onthutst over het voornemen om in het gebouw `De Geus` nog meer ondergrondse parkeerplaatsen te bouwen. Deze parkeergarage zal het drukke kruispunt Stationsplein-Plesmanlaan zwaar belasten met extra autoverkeer. Het is nu zelfs nog geheel onduidelijk of er in deze nieuwbouw tegenover het station nog ruimte overblijft voor een fietsenstalling

dinsdag 7 augustus 2018

In juli 2018 bij ProRail al meer zonne-energie opgewekt dan in heel 2017

ProRail heeft de ambitie om, wat betreft duurzame energie, in 2030 volledig CO2-neutraal te zijn. Gedurende het eerste half jaar van 2018 heeft ProRail al meer zonne-energie opgewekt dan in heel 2017.

Station Eindhoven is koploper qua opbrengst van zonne-energie en heeft nu al net zoveel elektriciteit opgewekt als 90 huishoudens in een jaar verbruiken.

In 2017 is er 490.000 kWh opgewekt op bouwwerken van ProRail. Dit staat gelijk aan een elektriciteitsverbruik van 150 huishoudens.

In december 2017 zijn op de stationskap van station Eindhoven 1911 zonnepanelen in gebruik genomen. De verwachte jaaropbrengst van de installatie is 450.000 kWh, omgerekend een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 136 huishoudens. 

In 2030 wekt ProRail de elektriciteit die het nodig heeft zelf op. Dan is er het grootste zonnedak van Nederland, met zonnepanelen op alle (geschikte) stationsdaken en overkappingen.

maandag 6 augustus 2018

RET gunt levering 55 e-bussen en laadpalen aan VDL Bus & Coach

Daarmee zet het openbaarvervoerbedrijf van de regio Rotterdam een belangrijke volgende stap in de verduurzaming van zijn busvloot. De planning is dat de bussen in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen gaan rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe concessie start.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: 'Met de voorlopige gunning komt de verduurzaming van onze busvloot een stap dichterbij. Naast deze gunning zijn we van plan om dit jaar de opdracht te verlenen tot de levering van meer dan honderd hybride bussen. De 55 volledig elektrische bussen gebruiken we voor kortere stadslijnen, de hybride bussen voor de streeklijnen. We zijn er blij mee dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.'

vrijdag 3 augustus 2018

Busbaan HOV Schiphol-Oost wordt gedeeltelijk afgebouwd

Eén van de deelprojecten van HOV Schiphol-Oost wordt voorlopig niet gerealiseerd. De aanleg van de busbaan langs de Fokkerweg bij Schiphol-Oost wordt uitgesteld.

Het project HOV Schiphol-Oost bestaat uit meerdere deelprojecten, waaronder de busbaan vanaf de Walaardt Sacréstraat via het Stationsplein tot aan de Piet Guilonardweg, de fly-over en de busbaan langs de Fokkerweg.

Nu de aanleg van de busbaan langs de Fokkerweg is uitgesteld wordt de fly-over aangesloten op de bestaande rijbanen van Fokkerweg. De bus zal hier de komende jaren meerijden met het verkeer. Langs de Fokkerweg worden ter hoogte van de Southern Crossstraat en Zuideinde/P65 bushaltes aangelegd.

Het project HOV Schiphol-Oost kampt al geruime tijd met tegenslagen. Eigenlijk had het project eind 2017 klaar moeten zijn. Vertraging bij het verkrijgen van een vergunning voor de aanleg van de busbaan op de Fokkerweg en onvoorziene verontreiniging in de bodem zijn de belangrijkste oorzaken van de vertraging. Het project is nu niet meer te realiseren binnen de gestelde tijdsloten.

donderdag 2 augustus 2018

20 jaar veer­pont: his­to­ri­sche ver­bin­ding tus­sen Op­ho­ven en Ohé en Laak

Het veerpont tussen Ophoven en Ohé en Laak viert zijn 20ste verjaardag. Sinds 1998 brengt dit veerpont jaarlijks duizenden mensen in het RivierPark Maasvallei op een gemakkelijke manier naar de andere kant van de Maas. ‘Dit is een belangrijk stukje geschiedenis uit de Maasvallei’, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme. “De veerpontjes maken van de streek een topbestemming voor fietsers en wandelaars, pal op de grens tussen Nederland en België. En dat mag in de bloemetjes gezet worden.” Ook NL-Limburgs gedeputeerde van Toerisme Eric Geurts reageert verheugd: “Wij willen beide Limburgen als toeristische bestemming versterken. Deze verbinding is daarin letterlijk een belangrijke schakel en dat al vele jaren lang, dat verdient een groot compliment.”

Alhoewel er al 20 jaar een veerpont tussen Ohé en Laak en Ophoven vaart, bestond er al veel langer een veerdienst ter hoogte van Stevensweert. Uit historische bronnen weten we dat reeds in de 15e eeuw in de Hofrechten van de Heerlijkheid Stevensweert aan de veerman werd opgedragen twee schepen beschikbaar te hebben om mensen de Nieuwe Maas over te zetten. Ook uit oude stafkaarten uit de Spaanse tijd (1633-1702) blijkt dat er vanaf het ‘Eiland in de Maas’ meerdere oeververbindingen bestonden. De eerste overzetten situeerden zich tussen Stevensweert en het Houbenhof

In 1995 werd op initiatief van het Gewest Midden Limburg, het streekgewest Westelijke Mijnstreek en het Regionaal Landschap Kempen en Maasland gestart met het projectplan Grensoverschrijdend Fietstoerisme en het Interreg II- programma. Een oost-west verbinding over de Maas was een onderdeel van dit grensoverschrijdend fietsroutenetwerk. In opdracht van de gemeenten Kinrooi en Maasbracht werd deze internationale fietsverbinding gerealiseerd. Op 1 augustus 1998 zette het veerpont de Walborgh voor de eerste keer fietsers en voetgangers over.

20 jaar later blijkt deze verbinding nog steeds een (toeristische) topper. Jaarlijks worden hier meer dan 50.000 overzetten geteld. Het grootste deel zijn toeristen. Maar ook de buurtbewoners en scholieren uit Nederland die in België naar school gaan, maken dankbaar gebruik van deze verbinding over de Maas.

De Maasvallei is zeer geliefd en trekt ieder jaar meer dan 1 miljoen fietsers. Het grensoverschrijdende fietsen en wandelen, en een sterk en goed uitgebouwd fietsnetwerk maken van deze regio een topper. De veerponten zijn een cruciaal onderdeel van dit verhaal.

woensdag 1 augustus 2018

Eerste tram Uithoflijn door Stationsgebied Utrecht

Begin deze week reed voor het eerst een Uithoflijn tram over het spoor in het stationsgebied van Utrecht. Wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Mariëtte Pennarts-Pouw verwelkomden de eerste tram toen deze door het stationsgebied reed. Een belangrijke schakel is gelegd waarmee in het stationsgebied van Utrecht ruimte is gegeven aan de oplevering van de Uithoflijn.

De eerste tram werd getrokken door een speciaal voertuig dat zowel over de weg als op het spoor kan rijden. Het tramspoor in het stationsgebied heeft namelijk gedeeltelijk nog geen bovenleiding. De rit van één kilometer duurde een half uur. De tram reed stapvoets en werd begeleid door controleurs te voet. Na het stationsgebied kon de tram op eigen kracht richting eindbestemming P+R De Uithof.

Dezelfde nacht werd ook tram nummer twee door het stationsgebied gereden. Volgende week komen er ’s nachts nog drie trams. De trams rijden voor de nieuwe serie test ritten van de remise in Nieuwegein naar de tramhalte Jaarbeursplein en vanaf de Adama van Scheltemabaan gaan de trams naar P+R De Uithof, onder begeleiding van verkeersregelaars.

Nu het stationsgebied ‘doorrolbaar’ is voor trams, kunnen met meer trams testen worden uitgevoerd op de lijn tussen P+R De Uithof en de Adama van Scheltemabaan. Tot eind september worden (meestal ’s nachts) met vijf gekoppelde trams de technische systemen, de voertuigen en de trambaan getest. Verkeersregelaars begeleiden de testritten.