zaterdag 29 september 2018

Vier nieuwe wissels in Tilburg

Dit weekend (29 en 30 september) worden er aan de oostzijde van station Tilburg vier wissels vernieuwd. Ook wordt de grote steigerconstructie onder de overkapping van het station verplaatst. Tevens vinden er voorbereidende werkzaamheden plaats voor de bouw van een nieuwe fietsenstalling.

De wissels worden in opdracht van ProRail vernieuwd door aannemer Swietelsky. Door de wissels tijdig te vervangen houden we het spoor in goede conditie. Omwonenden kunnen mogelijk hinder ondervinden van de werkzaamheden en zijn vooraf per brief geïnformeerd.

De overkapping op station Tilburg – beter bekend als het Kroepoekdak – krijgt een grote anti-roestbehandeling en schilderbeurt. Om veilig te kunnen werken zonder dat het treinverkeer er last van heeft, is er onder de kap een grote steiger gebouwd. Die schuift komend weekend een aantal meters op in de richting van het oosten.

Het vernieuwde station in Tilburg krijgt aan beide zijden een nieuwe fietsenstalling. Om ruimte te maken voor de bouw aan de noordzijde worden er komend weekend bovenleidingsportalen verplaatst. De stallingen zijn naar verwachting in 2021 klaar en bieden ruimte aan zo’n 7500 fietsen.

vrijdag 28 september 2018

NS Flex: niet voor iedereen

Sinds kort kunnen reizigers kiezen voor achteraf betalen in het OV met ‘NS Flex’. Je reist dan met de OV-chipkaart op rekening, in plaats van op saldo dat eerst op de OV-chipkaart moet zijn geladen. Dit is een zeer welkome nieuwe ontwikkeling in het openbaar vervoer, maar het is nog niet voor alle reizigers aantrekkelijk. Zo ontbreekt afstemming met abonnementen van andere vervoerders en is het voordeelurenabonnement oude stijl niet combineerbaar met NS Flex.

Reizen op rekening bestaat al een tijdje voor de zakelijke reiziger, maar met NS Flex biedt NS dit nu voor veel meer reizigers aan. Reizigers die achteraf betalen, hoeven niet een hoog bedrag aan instapborg op de OV-chipkaart te laden en blijven niet met ongebruikt restsaldo op de chipkaart zitten. Houders van een NS-abonnement kunnen hun abonnement per maand veranderen. NS Flex geldt voor het hele OV, dus ook voor bus, tram en metro. Rover is dan ook positief over deze ontwikkeling.

woensdag 26 september 2018

Extra budget voor vernieuwing regionale tramlijn

Vanaf eind 2020 gaan gloednieuwe trams rijden op de lijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Een belangrijke impuls aan het openbaar vervoer, die ook vraagt om vernieuwing van een gedeelte van de trambaan. Om dit mogelijk te maken, stellen Provinciale Staten van Utrecht 17 miljoen euro extra beschikbaar.

Provinciale Staten namen dit besluit op 24 september. De nieuwe trams bieden reizigers meer comfort en ruimte. Maar voordat deze trams gaan rijden moet er nog wel het nodige werk worden verzet. In de zomer van 2020 wil de provincie Utrecht daarom de trambaan vernieuwen in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein. De trambaan is hier na 30 jaar gebruik verouderd. Vanwege de komst van de nieuwe trams worden bovendien langs de gehele lijn alle haltes verlaagd en verlengd. Vervolgens zal de huidige trambaan worden gekoppeld aan de Uithoflijn, waardoor reizigers zonder overstap gebruik kunnen maken van de tram over het volledige traject.

Het extra budget voor dit werk is nodig vanwege krapte op de markt in de spoorsector, technische aanpassingen van de haltes die nodig zijn voor de berging van hemelwater en het opvangen van financiële risico’s bij de uitvoering van dit project. In december 2016 zette de provincie het sein op groen voor dit werk en is 141 miljoen euro beschikbaar gesteld, inclusief voor de vervanging van de huidige trams. Met de extra 17 miljoen euro die nu beschikbaar is gekomen, komt het totaalbudget op 158 miljoen euro. Planning is erop gericht in oktober dit werk aan te besteden. De gunning is voorzien in voorjaar 2019.

Merwestein in Nieuwegein stond ook op de agenda van Provinciale Staten. Met een gemiddelde van 100 instappers op een dag heeft deze tramhalte het minste aantal reizigers op de gehele lijn. Vernieuwen van deze halte levert per saldo te weinig op voor het openbaar vervoer, aldus het dagelijks bestuur van de provincie, dat voorstelde deze halte vanaf medio 2020 op te heffen. Na een politiek debat bleek er geen meerderheid voor dit voorstel. Voor het vernieuwen van deze tramhalte is 1 miljoen euro nodig. Ook dit extra bedrag is door Provinciale Staten toegekend. Met de gemeente Nieuwegein zal de provincie verder afspraken maken over verbetering van de openbare ruimte en van de sociale veiligheid op en rondom deze halte.

dinsdag 25 september 2018

Openbaar vervoer in en rondom Utrecht verandert

Reizigers in het Utrechtse openbaar vervoer kunnen over enkele maanden gebruik maken van een nieuwe dienstregeling. Het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht heeft de vervoerplannen voor 2019 van U-OV en Syntus Utrecht goedgekeurd. De nieuwe dienstregeling van beide vervoerders gaat op 9 december 2018 in.

Steeds meer reizigers in de provincie Utrecht maken gebruik van bus en tram. De provincie speelt als opdrachtgever actief in op deze groei. Diverse lijnen worden daarom vaker of met grotere bussen gereden. Waar sprake is van minder vraag dan aanbod, rijden vanaf december minder bussen. De provincie wil het beschikbare budget op deze manier zo efficiënt mogelijk inzetten.

De provincie heeft de vervoerplannen van U-OV en Syntus Utrecht in samenhang beoordeeld op het optimale voordeel voor de reizigers. Daarbij is gebruik gemaakt van de meest actuele cijfers over de bezetting van de bussen en de rijtijden. Aan het collegebesluit van GS is een uitgebreide consultatieronde vooraf gegaan. Bijna 1.000 reizigers hebben hun mening gegeven over de voorstellen van de vervoerders. Ook de Utrechtse gemeenten en reizigersbelangenorganisatie ROCOV zijn geraadpleegd.

maandag 24 september 2018

Deventer bedrijf komt met duurzame lease-fiets

Zelf geen fiets hoeven kopen, maar die gedurende drie jaar leasen. Na die periode worden de meeste materialen gerecycled en wordt er een nieuwe fiets van gemaakt. Het is het concept dat Boogle Bike en Deventer fietsenfabrikant BIG bicyles introduceren. Voor de periode van drie jaar is gekozen, omdat de fiets dan wat slijtage en beschadigingen kan oplopen, aldus Michel van Velsen van Boogle Smart Cycling BV. Voordeel voor de consument is dat-ie op een (vrij) nieuwe fiets rijdt, geen onderhoudskosten heeft, maar wel ANWB-pechhulp. Een e-bike leasen kost per maand 39,95 euro, een normale fiets 19,95. Het concept is voor Deventer nieuw.

vrijdag 21 september 2018

Eenvoudig met de fiets naar de binnenstad van Den Bosch

Bezoekers van Den Bosch die hun auto parkeren bij een transferium kunnen kiezen om verder te reizen per bus of per fiets.

Vanaf nu zijn de mogelijkheden om een fiets te lenen verbeterd. Bij P+R Transferium de Vliert en P+R Transferium Deutersestraat zijn extra fietsen geleverd. En er is een nieuw leensysteem in gebruik genomen.

Bezoekers die hun auto parkeren op Transferium de Vliert of Transferium Deutersestraat kunnen het inrijkaartje scannen bij de fietsenstalling. En daarmee een fiets lenen. Bij terugkomst zet de bezoeker de fiets in het rek en hangt de sleutel weer weg. Na betaling voor gebruik van het transferium kan hij het transferium weer uitrijden.Vaste gebruikers met een abonnement kunnen hun kaart nog niet scannen. Zij krijgen nog een fietssleutel via de beheerder.

Ook bezoekers die parkeren op Transferium Pettelaarpark kunnen kiezen om verder te reizen per bus of fiets. Bezoekers die daar een fiets willen lenen, krijgen een fietssleutel van de beheerder.

donderdag 20 september 2018

FNV schrikt van robottrein

De Telegraaf bericht vandaag dat ProRail met enkele vervoerders testen wil uitvoeren met robottreinen. Spoormedewerkers worden hiermee gepasseerd en zijn geschrokken van de berichtgeving, reageert vakbond FNV.

FNV Spoor is met NS en ProRail in gesprek over nieuwe technologische ontwikkelingen. Ondanks deze gesprekken wordt de vakbond nu gepasseerd. FNV Spoor stelt dat er zonder de vakbond geen enkele test mag doorgaan.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: 'Desnoods roepen wij alle machinisten van Nederland op om deze testen te blokkeren. Het Nederlands spoor is zeer complex. Naast wat kansen, kleven er vooral veel risico’s aan het automatisch rijden. Veiligheidsrisico’s voor reizigers, spoormedewerkers en verkeersdeelnemers.'

Deutsche Bahn gaat miljoenen investeren in snellere verbinding Amsterdam-Berlijn

De Duitse spoorwegen gaan de komende jaren honderden miljoenen euro's investeren in een snellere treinverbinding met Nederland. Hierdoor kan de reistijd Amsterdam-Berlijn met een half uur worden verkort, meldt AT5 op basis van de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

De tijdswinst kan worden geboekt door in Duitsland niet meer van locomotief te wisselen en op minder tussenliggende stations te stoppen.

Gisteren ging een delegatie van de NS als proef met de trein van Amsterdam naar Berlijn om te bewijzen dat dit een half uur sneller kan.

Flixbus mag langeafstand OV verzorgen in Brabant

Flixbus mag toch op acht langeafstandverbindingen openbaar vervoer in Brabant gaan verzorgen. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten.

Eerder had de provincie een verzoek van Flixbus om vervoer tussen onder andere Amsterdam, Eindhoven en Eindhoven-Airport aan te bieden afgewezen, omdat dit volgens de wet oneerlijke concurrentie zou betekenen voor de vervoerders Arriva en Hermes die het OV volgens de concessie aanbieden. Na een recente uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven heeft het provinciebestuur besloten Flixbus toch toestemming te geven om op 8 langeafstandverbindingen vervoer in Brabant aan te bieden.

Vervoerder FLixbus en ook Eurolines bieden openbaar vervoer aan tussen regio’s en Europese landen. Tot enkele jaren geleden bleef dit volledig commerciële vervoer beperkt tot ritten van en naar het buitenland. Nu willen de vervoerders ook binnen Nederlandse regio’s en plaatsen vervoer aanbieden en dan met name op routes en tussen plaatsen waar veel vraag naar vervoer is. Dat staat op gespannen voet met de nationale wetgeving die geldt voor openbaar vervoer in de Wet personenvervoer 2000 en raakt ook direct de contractafspraken die de provincie bij het verlenen van de OV-concessie maakt met vervoerders om openbaar vervoer aan te bieden.

De provincie Noord-Brabant wil met haar OV-concessie de bereikbaarheid, leefbaarheid en toegankelijkheid van heel Brabant verbeteren. Dat betekent dat vervoerders die het OV in Brabant aanbieden niet alleen rijden op routes met veel reizigers waar de reizigers-brengster hoog zijn. Vervoerders als Hermes en Arriva die de OV-concessies verzorgen zijn verplicht ook vervoer aan te bieden waar minder reizigers zijn en waar de kosten dus veel hoger zijn dan de opbrengsten. In een eerder besluit van de provincie op basis van de Wet personenvervoer 2000 had het provinciebestuur besloten dat Flixbus niet mocht gaan rijden op dezelfde (drukke) routes die Hermes en Arriva al in de dienstregeling aanbieden.

Flixbus vocht dit besluit aan en recent oordeelde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven dat het aanbod van Flixbus inderdaad verschilt van de routes in de OV-concessie van Hermes en Arriva en daarom toegestaan moeten worden. De provincie heeft daarop besloten voor 8 aanvragen toch ontheffing te geven.

woensdag 19 september 2018

Stations Lelystad Centrum en Almere Centrum nader bekeken

ProRail en NS organiseren met enige regelmaat een schouw van stations waarbij reizigersorganisaties kunnen aangeven waar zij tevreden over zijn en wat er beter zou kunnen. Onlangs waren de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum aan de beurt.

De stations in Flevoland kwamen niet best uit de bus in het onderzoek dat Rover in 2016 deed naar gastvrije stations. Sindsdien is al veel gebeurd op beide stations. Zo wordt er meer gehandhaafd zodat drugdealers wegblijven en het probleem met weesfietsen in Lelystad is aangepakt. In Almere zal vanaf 9 oktober nieuwe LED-verlichting op de perrons zorgen dat reizigers zich ’s avonds prettiger voelen op het station.

In Lelystad is met name de fietsenstalling een verbeterpunt. In de onbewaakte stalling worden vaak fietsen gestolen of vernield, betere verlichting kan hier tegen helpen. In de bewaakte stalling is de ruimte voor "buitenformaat" fietsen te klein en niet goed ingericht.

dinsdag 18 september 2018

ACM: meer regulering nodig voor markt mobiliteitsdiensten

Toezichthouder ACM concludeert dat de Nederlandse markt voor mobiliteitsdiensten niet concurrerend genoeg is. Partijen die mobiliteitsdiensten willen aanbieden, zijn afhankelijk van het OV-chipkaartsysteem van TLS en reisproducten en informatie van OV-bedrijven.

Bij de vorige marktscan in 2013 waren de aandelen van TLS in handen van de NS (68,75 procent), de GVB (12,5 procent), de RET (12,5 procent) en de HTM (6,25 procent). Andere (regionale) vervoerders namen wel diensten af van TLS, maar waren zelf geen aandeelhouder. Dit zorgde voor ongelijke verhoudingen.

Sinds 31 december 2015 is de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven U.A – waarin alle concessiehoudende vervoerders vertegenwoordigd zijn – eigenaar van TLS. Hiermee is een einde gekomen aan de situatie van ongelijke zeggenschap van de concessiehoudende vervoersbedrijven over de activiteiten van TLS.

maandag 17 september 2018

Wifi en fietskluizen zorgen voor aantrekkelijke overstap op hub Zuidhorn

De omgeving van het station van Zuidhorn is sinds vrijdag 7 september officieel een hub, een overstapplaats van het ene op het andere vervoermiddel met extra voorzieningen om het wachten aangenamer te maken. Wethouder Henk Bakker van de gemeente Zuidhorn en gedeputeerde Fleur Gräper - van Koolwijk van de provincie Groningen namen twee voorzieningen - wifi en een fietskluis - in gebruik. Ook onthulden ze een kunstwerk van de lokale kunstenaar Antoinet Burgler.  

In de fietskluizen kunnen reizigers hun fiets stallen en opladen voor een gering bedrag. De kluizen zijn te openen met een app. In eerste instantie worden de kluizen geplaatst op vijf locaties, te beginnen op station Zuidhorn en later bij de bushalte Boltbrug in Ten Boer. Meer informatie over het gebruik van fietskluizen is te vinden op reisviahub.nl. 

In Groningen en Drenthe zijn op dit moment 55 hubs. Extra voorzieningen zoals een wifi-aansluiting, watertappunten of fietskluizen maken de hubs tot een aangename plek om te verblijven. Zo draagt de hub bij aan een snelle en comfortabele reis.  

Alle hubs in Groningen en Drenthe zijn al in gebruik, maar dit jaar krijgen verschillende hubs extra voorzieningen. Om ze herkenbaar te maken, zijn alle hubs gemarkeerd met een hub-bord. Later kunnen de hubs verder uitgebreid worden met andere (maatschappelijke) voorzieningen, zoals een kiosk of een aansluiting op een brede school of een winkel. Een hub kan de economie versterken en een aanvulling betekenen voor de sociale omgeving. 

vrijdag 14 september 2018

Al bijna 16.000 reizigers hoeven nooit meer saldo te laden

Vorige week introduceerde de NS Flex: achteraf betalen voor de hele OV-reis per trein, bus, tram, metro en OV-fiets. Inmiddels reizen al bijna 16.000 reizigers met NS Flex 'zorgeloos' in het hele OV. Zij hoeven nooit meer langs de kaartautomaat. En ook de verplichte borg van tien of twintig euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig.

Reizen zonder verplichte borg op de OV-chipkaart is vooral prettig voor reizigers op korte trajecten en voor reizigers die maar incidenteel van het OV gebruikmaken. Zij betalen alleen maar voor de gemaakte reis, zonder vaste kosten. Wie vaker met de trein reist, kan gebruikmaken van abonnementen die maandelijks flexibel zijn aan te passen. Zo ontvang je al voor 2 euro per maand 40 procent korting in het weekend. Maar ook andere abonnementen zijn mogelijk.

NS Flex is ontwikkeld samen met Translink en de andere vervoerders en met de hulp van honderden testreizigers die afgelopen jaar al met NS Flex hebben gereisd.

donderdag 13 september 2018

Gunning bouw HOV in ’t Gooi Hilversum uitgesteld

De definitieve gunning voor het Hilversumse deel van de bouw van de HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum is met enige weken uitgesteld.

De gespannen bouwmarkt leidt tot hogere aanbiedingen dan verwacht, waardoor extra krediet moet worden aangevraagd bij Provinciale Staten. Zij nemen hierover op maandag 8 oktober 2018 een besluit. Daarnaast heeft één van de aanbieders bezwaar aangetekend tegen de voorlopige gunning.

De bouwopdracht voor Hilversum omvat onder meer de aanleg van de busbaan, een natuurbrug bij Anna’s Hoeve en de bouw van een dubbellaagse spoorwegonderdoorgang op de Oosterengweg.

Eén van de aanbieders heeft bezwaar aangetekend tegen het gunningsbesluit. Dit bezwaar is momenteel in procedure. Of de afhandeling van het bezwaar voor vertraging gaat zorgen, is nog niet duidelijk.

Een ander contract dat begin dit jaar werd aanbesteed betreft onder meer de bouw van de tijdelijke overweg op de Oude Amersfoortseweg en de nieuwe overweg voor de busbaan ter plaatse van het Wandelpad. Dat werk is intussen definitief gegund aan BAM Infra Rail.
Tweet
Favoriet

woensdag 12 september 2018

Internationale aandacht voor verbinden natuurgebieden

De manier waarop Nederland versnipperde natuurgebieden weer aan elkaar verbindt krijgt wereldwijde belangstelling. Tijdens een internationale conferentie van 11 t/m 14 september over ecologie en infrastructuur brengen deelnemers onder andere een bezoek aan de natuurbruggen die ProRail bouwt over het spoor.

Met het thema ‘grenzen oversteken voor een groenere en duurzamere infrastructuur’ delen ruim 300 deelnemers uit 26 landen tijdens de internationale IENE(link is external) conferentie in Eindhoven kennis en ervaring over het milieu, vervoer en infrastructuur. Nederland is met het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) één van de voorlopers op het gebied van het verbinden van natuurgebieden. Het MJPO staat tijdens de conferentie dan ook volop in de aandacht tijdens workshops, presentaties en werkbezoeken.


ProRail is dit jaar één van de organisatoren van de conferentie, samen met onder andere Rijkswaterstaat. Tijdens de conferentie delen we op verschillende manieren onze kennis over duurzaamheid. Zo geven we workshops over de Aziatische Duizendknoop en over het gebruik van Big Data om te voorspellen waar dieren op het spoor komen. Ook brengen de internationale gasten een bezoek aan natuurbruggen die ProRail bouwt over het spoor, waaronder de natuurbrug Asselsche Heide en ecoduct De Mortelen.

dinsdag 11 september 2018

Vier generaties Sprinters

Treinfans afgelopen weekend in Amersfoort hun geluk niet op; vier generaties NS-Sprinters op een rij én de unieke gelegenheid om alvast binnen te kijken in de allernieuwste. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein heet, wordt vanaf de nieuwe dienstregeling op 9 december ingezet. Duizenden machinisten, conducteurs en monteurs leren in de tussentijd de fijne kneepjes van de in totaal 118 nieuwe Sprinters.

De aanwezige fans hebben gereageerd op een oproep op Facebook om getuige te zijn van het unieke fotomoment met de vier treinen: van de SGM uit 1975 tot de nieuwe SNG, die nét uit de fabriek in Spanje is gerold. Uit meer dan 250 reacties zijn de 15 meest enthousiaste fans geselecteerd. Zo nomineerde Freddy Meijer zijn vader Piet voor dit speciale moment: "Het is dat we wel eens gezien hebben dat er daadwerkelijk bloed is afgenomen bij hem, anders zouden we denken dat er treinen door zijn aderen gaan!". Wanneer de fans de SNG in mogen, zijn de reacties dan ook opgetogen: "Hij ruikt zelfs nieuw!"


De komende jaren worden bijna 200 nieuwe NS-treinen, Sprinters en Intercity’s, via het Wagenwerkplaats-terrein in Amersfoort in gebruik genomen. Tussen het moment dat nieuwe treinen uit de fabriek rollen en ze in de treindienst ingezet kunnen worden, zit namelijk een korte periode. Gedurende die tijd gaan de nieuwe treinen in Amersfoort "in de wachtkamer". Op vaste momenten in het jaar verlaten alle nieuwe treinen de Wagenwerkplaats om ingezet te worden voor reizigers.

maandag 10 september 2018

Station Maastricht Randwyck krijgt nieuwe liften

De liften op station Maastricht Randwyck worden vernieuwd omdat ze aan het einde van hun levensduur zijn. Ook worden de liftschachten deels transparant gemaakt. De nieuwe liften zijn sneller, comfortabeler en beter bestand tegen vandalisme. De werkzaamheden zijn onlangs gestart en duren tot en met vrijdag 30 november 2018. Gedurende deze periode zijn de liften buiten gebruik.

vrijdag 7 september 2018

NS Reisplanner versus 9292 OV: de populairste ov-apps vergeleken

NS Reisplanner en 9292 OV zijn veruit de populairste apps voor in het openbaar vervoer. Maar welke reisplanner is nou echt de beste? We zetten ze tegenover elkaar. In zowel de app van de NS als van 9292 staat de reisplanner centraal. De indeling in verschillende menu’s is nagenoeg hetzelfde. Ook het algehele design van de apps heeft veel overeenkomsten. Een voordeel van de NS-app is dat je in de Reisplanner op hetzelfde scherm ook je favoriete reizen en planhistorie ziet. Deze kan je dan meteen selecteren om daar de vertrektijden van te zien.

donderdag 6 september 2018

Eenmalig snellere intercity naar Berlijn

Maandagochtend 17 september vertrekt vanaf Amsterdam Centraal éénmalig een snellere intercity naar Berlijn. De unieke trein brengt passagiers bijna een half uur sneller dan normaal naar de Duitse hoofdstad. In Berlijn vindt vanaf 18 september Innotrans plaats. Dit is de grootste railbeurs ter wereld. Aan boord van de speciale trein zijn reguliere reizigers én genodigden die samen met NS CEO Roger van Boxtel naar Innotrans reizen.

Met de trein wil NS symbolisch laten zien dat het echt kan: de trein naar Berlijn versnellen. Hiervoor slaat de trein éénmalig alle reguliere stops in Nederland over. De normale reistijd is 6 uur 20 minuten – de trein is nu 27 minuten sneller. De eenmalige trein vertrekt om 09:27 uur vanaf Amsterdam Centraal en stopt om 11:16 uur op Bad Bentheim. Vanaf daar rijdt de trein als reguliere intercity Berlijn verder.

Nu NS met snelle treinen rijdt naar Londen, Parijs, Brussel en Frankfurt is het tijd te gaan werken aan een betere verbinding naar Berlijn. Het versnellen van de Intercity Berlijn is niet 1-2-3 geregeld. Een half uur tijdswinst te halen door op minder stations te stoppen en het overbodig maken van de locomotiefwissel op station Bad Bentheim die veel tijd kost. Voor dit laatste wil NS graag twaalf locomotieven bestellen die ook kunnen doorrijden in Duitsland.


De trein kan in Duitsland mogelijk sneller rijden door het snelle spoor te gebruiken dat er al ligt tussen Hannover en Berlijn. Ook valt veel winst te halen bij een beter ontwerp van de dienstregeling: Hierbij krijgen landelijke en regionale treinen nu vaak voorrang, gedreven door wensen en ambities van landsdelen en steden. Begrijpelijk, maar dit zorgt ervoor dat de Intercity Berlijn vaak op nationale treinen moet wachten.

Omdat ook veel binnenlandse reizigers de Intercity Berlijn gebruiken laat NS op 17 september om 09:00 uur een extra intercity rijden vanuit Amsterdam naar Bad Bentheim die stopt op de reguliere Nederlandse stations van de Intercity Berlijn. Reizigers met een internationaal ticket kunnen dan op Bad Bentheim overstappen.

woensdag 5 september 2018

Leiden heeft OV-museumlijn

Leiden is een nieuwe buslijn rijker: OV-museumlijn 10. De OV-museumlijn verbindt sinds donderdag 23 augustus de musea op het Bio Science Park met de binnenstad van Leiden en de daar gevestigde musea en voorzieningen. Gedeputeerde Floor Vermeulen van Zuid-Holland, wethouder Yvonne van Delft van Leiden en directeur Martijn van de Weijer van Arriva maakten de eerste officiële rit.

Gedeputeerde Floor Vermeulen (Verkeer en Vervoer): “Deze museumlijn maakt het nog aantrekkelijker om voor museumbezoek gebruik te maken van het openbaar vervoer. Ik ben er trots op dat Arriva de gemeente Leiden en de provincie Zuid-Holland samen deze bijzonder mooie en opvallende bussen kunnen introduceren. Ik nodig iedereen uit de museumbus te pakken naar 1 van de

De OV-museumlijn rijdt dagelijks tussen 10.00 en 17.00 uur een vaste route langs 8 haltes gelegen in de nabije omgeving van de Leidse musea. Uiteraard is het OV-knooppunt Leiden Centraal in de route opgenomen. Iedere 20 minuten vertrekt er een bus. Passagiers kunnen gebruikmaken van de OV-chipkaart of een losse buskaart. Het Studenten OV Vrij Reizen-abonnement is niet geldig. Voor de OV-museumlijn worden in eerste instantie zogenaamde midibussen ingezet. Deze hebben 12 zitplaatsen en 17 staplaatsen. De bussen hebben een lage instap en zijn rolstoeltoegankelijk.

dinsdag 4 september 2018

Mijlpaal elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath

De Nederlandse en Duitse bovenleiding zijn dit weekend met succes aan elkaar gekoppeld vlak over de grens in Duitsland. Nog een paar maanden werken en dan kan de rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aachen (Aken) gaan rijden.

Het was in april de symbolische starthandeling: het tegen elkaar houden van de Duitse en Nederlandse bovenleiding. Maar nu is het echt zover en zijn de systemen aan elkaar verbonden. Een mooie prestatie van ProRail en aannemer Strukton aan de Nederlandse zijde en aannemer RPS en spoorbeheerder DB Netze aan de Duitse zijde. De elektrificatie van het 6,5 km lange traject tussen Landgraaf en Herzogenrath gaat nu zijn laatste fase in.

Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december 2018 binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een drielanden treindienst uitvoeren die ook een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen zal bieden. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld.

maandag 3 september 2018

Nooit meer saldo laden met NS Flex

Aan de OV-chipkaart zijn we inmiddels wel gewend en het gebruiksgemak wordt met een 8.2 door reizigers goed gewaardeerd. Maar saldo vinden veel reizigers maar gedoe: de onzekerheid of er wel voldoende saldo op de OV-chipkaart staat en ook het opladen. Dat lost NS vanaf vandaag op. Wie zich aanmeldt voor de dienst NS Flex hoeft nooit meer saldo te laden. En ook de verplichte borg van tien of twintig euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig. De gereisde kilometers per trein, bus, tram, metro en OV-fiets worden voortaan maandelijks van de bankrekening afgeschreven. Overstappers naar NS Flex die nog saldo op hun kaart hebben staan, krijgen dat automatisch terug.

Reizen zonder verplichte borg op de OV-chipkaart is vooral prettig voor reizigers op korte trajecten en reizigers die maar incidenteel van het OV gebruikmaken. Zij betalen alleen maar voor de gemaakte reis, zonder abonnementskosten. Wie vaker met de trein reist, kan gebruikmaken van abonnementen die maandelijks flexibel zijn aan te passen. Zo ontvang je al voor 2 euro per maand 40 procent korting in het weekend. Maar ook andere abonnementen zijn mogelijk. En wie extra comfortabel wil reizen, switcht makkelijk naar eersteklas. Dat kan zelfs nog nadat je hebt ingecheckt.

NS Flex is ontwikkeld samen met Translink en de andere vervoerders en met de hulp van honderden testreizigers die afgelopen jaar al met NS Flex hebben gereisd. Op basis van hun feedback hebben we steeds verbeteringen en uitbreidingen doorgevoerd. Dat blijven we doen, ook na vandaag. Zo werken we onder meer aan het beschikbaar maken van het Traject Vrij-abonnement en een oplossing speciaal voor gezinnen. Ook kunnen er nog andere diensten op NS Flex worden aangesloten, zoals gebruik van een huurauto of een taxi.

Start bouw nieuwe onderdoorgang Goes

Weer een overweg die wordt opgeheven. Ditmaal in Goes. Daar is een dezer dagen het startsein gegeven voor de bouw van een nieuwe onderdoorgang bij de Van Hertumweg.

Met de vlaggen van ProRail, de gemeente en aannemer Gebr. de Koning in top kan de bouw van de onderdoorgang nu officieel beginnen. En dat is goed nieuws voor trein- en wegverkeer. Auto’s, fietsers, voetgangers en treinen kunnen elkaar straks veilig kruisen zonder kans op storingen of ongelukken. ProRail is blij met iedere overweg die wordt opgeheven.

De onderdoorgang bij de Van Hertumweg ligt vlakbij het het bus- en treinstation. Onder het spoorviaduct komen twee rijstroken te liggen voor vracht- en wegverkeer. Daarnaast komt er aan één zijde een hoger gelegen dubbelzijdig fiets- en voetpad.

zondag 2 september 2018

Poortjes op station Eindhoven sluiten 3 september

De poortjes op station Eindhoven sluiten op maandag 3 september. Sinds medio 2017 zijn de poortjes al voor 75 procent gesloten. Dat wil zeggen dat slechts enkele poortjes nog open staan, ook die sluiten op 3 september definitief.

Hierna kunnen alleen reizigers en passanten de poortjes openen.

Bedrijven, scholen en omwonenden kunnen gebruik maken van een passagepas. Deze is aan te vragen bij NS. NS heeft met de gemeente Eindhoven afspraken gemaakt over het gebruik van de passage en het sluiten van de poortjes.

zaterdag 1 september 2018

Directeur Ineke van der Werf neemt afscheid van Rover

Na ruim 20 jaar neemt Ineke van der Werf afscheid van Rover. Rover is onder haar leiding uitgegroeid tot de reizigersorganisatie voor openbaar vervoer.

Ineke van der Werf begon in 1996 haar carrière bij Rover: eerst als vrijwillig bestuurslid, later als kantoorcoördinator en sinds 2008 als directeur. In deze periode heeft zij de organisatie geprofessionaliseerd, het beleid van de vereniging met verve uitgedragen en samen met een hecht team van medewerkers de organisatie gevormd tot wat zij nu is.

Onder meer het dalende ledental van Rover, de veranderende mobiliteitswereld en de steeds grotere moeilijkheden bij het vinden van vrijwilligers, dwingen de vereniging tot een transitie en verjonging. Hiervoor is door bestuur, bureau en leden het afgelopen jaar een nieuwe beleidskoers bepaald die de komende jaren invulling moet krijgen. Bestuur, medewerkers en directeur krijgen hierin een andere rolverdeling. Een nieuwe directeur wordt hierin het boegbeeld en zal een deel van de taken van de huidige voorzitter overnemen.