dinsdag 30 oktober 2018

Tarieven 2019: prijsstijging door btw en inflatie

​Met ingang van 1 januari 2019 verhoogt NS de prijzen van kaartjes en abonnementen. De prijsstijging heeft voornamelijk te maken met de verhoging van de btw van 6 naar 9 procent. Deze btw-verhoging heeft gevolgen voor de prijs van veel dagelijkse boodschappen zoals groenten en fruit, voor diensten zoals de kapper en de fietsenmaker, maar ook voor de prijs van het treinkaartje. NS vindt de BTW verhoging een slechte zaak; het openbaar vervoer wordt duurder ten opzichte van de auto. Hierdoor zullen minder mensen kiezen voor het duurzame OV.

Elk jaar corrigeert NS de tarieven op basis van de verwachte inflatie en de vergoeding die NS betaalt voor gebruik van het spoor. De gebruiksvergoeding stijgt in 2019 niet. De inflatie met aftrek van het effect van de btw-verhoging komt in 2019 uit op 1,8% (bron: CPB). Reizigers die vanaf 1 januari 2019 een treinkaartje of abonnement aanschaffen krijgen daarnaast te maken met de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9 procent.

Tweedeklas reizen wordt, in lijn met de inflatie, gemiddeld 1,8 procent duurder. Daar komt de BTW-verhoging bovenop. NS heeft net als afgelopen jaar besloten geen inflatiecorrectie toe te passen op eersteklas reizen. Hierdoor wordt het prijsverschil tussen tweede- en eersteklas reizen iets kleiner. Door de recente invoering van NS Flex is het bovendien makkelijker geworden om van klasse te wisselen. Zo kunnen reizigers bijvoorbeeld in een drukke trein ter plekke hun vervoerbewijs wisselen van tweede- naar eersteklas.

De Intercity direct tussen Breda en Amsterdam is de snelst groeiende verbinding van NS. Op het traject tussen Rotterdam en Schiphol groeide het aantal reizigers vorig jaar met maar liefst een kwart. Om reizigers te stimuleren om de drukke spits te vermijden, blijft NS 40 procent korting geven op toeslag in de daluren. De reguliere toeslag voor Intercity direct gaat van 2,40 naar 2,60 euro. Deze is al drie jaar niet gestegen.

De abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij worden gemiddeld 1,8 procent duurder plus de BTW-verhoging. De prijzen van de abonnementen Weekend Vrij en Altijd Voordeel 2e klas stijgen 1 euro per maand. De prijs van Dal Vrij 2e klas gaat met 3 euro per maand omhoog en de jaarprijs van Dal Voordeel stijgt met 2 euro. Het Voordeelurenabonnement wordt 67 euro per jaar. Met dit abonnement krijg je op werkdagen voortaan ook 40 procent korting wanneer je voor 6.30 uur incheckt. Fietskaart Dal zal 6,90 euro gaan kosten, Dagkaart Hond wordt 3,20 euro. Kids Vrij blijft gratis.

Kritiekpunten nieuwe busdienstregeling Arnhem/Nijmegen

De plannen voor de nieuwe busdienstregeling van Breng in Arnhem en Nijmegen laten geen hele grote wijzigingen zien. Toch heeft Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen wel wat kritiekpunten. Gelukkig staan er ook wat verbeteringen op de planning.

Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen is niet gelukkig met het plan om lijn 9 tussen Arnhem Centraal, de wijk Hoogkamp en Schaarsbergen op zondagavond te schrappen. Ook het verdwijnen van bus 13 tussen Arnhem Centraal en Klarendal in de avond en in het weekend kan op commentaar rekenen. Rover vindt de taxidienst Breng Flex hiervoor geen alternatief, onder meer vanwege de hoge vaste ritprijs van 3,50 euro.

Het omwisselen van de routes van de lijnen 331 en 14 in de buurt van de nieuwbouwwijk De Grote Boel vindt Rover ook geen goed idee. Het aantal instappers bij de haltes aan de Fruitlaan in Oosterhout is op dit moment veel groter dan bij de haltes aan de Griftdijk. In Nijmegen valt vooral de frequentiedaling van de drukke buslijn 6 van station Nijmegen Dukenburg naar Neerbosch in verkeerde aarde. In de daluren en op zaterdag rijden er straks geen zes maar vier bussen per uur.

De provincie Gelderland zette gelukkig wel een streep door een aantal Breng-plannen. Zo blijft de hoogzomerdienstregeling zeven weken, in plaats van de door Breng gewenste acht weken. De buurtbus tussen Elst en Bemmel wordt niet opgeheven. En er worden niet meer reguliere lijnen vervangen door Breng Flex: de pilot van de taxidienst wordt eerst grondig geëvalueerd. Volgend jaar neemt de provincie een beslissing over Breng Flex.

Rover Arnhem/Nijmegen is te spreken over het verbeteren van de bushaltes. Breng heeft de haltevertrekstaten en plattegronden fors vernieuwd. Ze zijn duidelijker en overzichtelijker. De vervoerder is ook al begonnen om alle bushokjes te vervangen. De nieuwe bankjes zijn van bamboe en aluminium. De armsteunen en rugleuning zorgen voor meer comfort voor ouderen.

maandag 29 oktober 2018

Nieuwe bushaltes voor SnelBuzz lijn 388 langs de N214

De komende weken vernieuwt de provincie Zuid-Holland een aantal bushaltes langs de N214. Op 9 december start Qbuzz namelijk met een nieuwe busverbinding tussen Rotterdam Kralingse Zoom en Utrecht via de Alblasserwaard: de SnelBuzz lijn 388.

De haltes langs de N214 bij Bleskensgraaf, Molenaarsgraaf en Noordeloos worden comfortabeler en krijgen extra voorzieningen, zoals overdekte fietsenstallingen en een digitaal informatiepaneel met actuele vertrektijden. Bij Bleskensgraaf komt een K+R strook en bij Molenaarsgraaf wordt een P+R terrein nabij de halte aangelegd. Zo wordt reizen van en naar de halte een stuk prettiger.

Deze maatregelen zijn nodig voor het nieuwe openbaar vervoer netwerk dat op 9 december 2018 van start gaat. Dit netwerk in de regio Drechtsteden/Alblasserwaard wordt compleet vernieuwd met de komst van nieuwe vervoerder Qbuzz. De SnelBuzz lijn 388 wordt een snelle verbinding vanuit Rotterdam Kralingse Zoom via Papendrecht en Sliedrecht over de N214 naar Meerkerk en Utrecht. Door deze routewijziging wordt de reis naar Rotterdam tot wel 30 minuten sneller.

ProRail presenteert Station van de toekomst

Onder de noemer Station NXT presenteerde ProRail tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven het station van de toekomst. Hier kunnen mensen ervaren hoe het zou zijn om in 2030 te reizen en welke nieuwe technologieën we dan mogelijk inzetten.

Een hyperloop, een perron gemaakt van gerecycled materiaal en tegels die communiceren en energie opwekken. Station NXT is ontwikkeld door de TU Delft en de startups 10 XL en Energy Floors. Het geeft een inspirerend en uitdagend beeld van reizen in de toekomst. Veel is natuurlijk nog onzeker, maar wat we al weten is dat we spaarzaam met energie en materialen om moeten gaan en een hoge mate van flexibiliteit moeten hebben om te kunnen inspelen op nieuwe vervoerssystemen. Zo zet het station van de toekomst aan tot nadenken over de kansen van morgen.

Tijdens de DDW kijken we ook naar de kansen van vandaag. ProRail daagt tijdens de DDW ontwerpers en starts-ups uit om van oude spoormaterialen waardevolle producten te maken. Jaarlijks komt er veel spoormateriaal vrij uit het spoorwegnetwerk. Zo worden bijvoorbeeld oude spoorstaven, dwarsliggers en kabels tijdens onderhoudswerkzaamheden vervangen. Al deze producten bestaan uit hoogwaardige materialen waar je nog een mooie tweede of derde leven aan kan geven. Kom langs en doe mee met de Rail Circulair Design Challenge!

Het station van de toekomst en de Rail Circular Design Challenge zijn te vinden op het Ketelhuisplein. Op deze locatie vind je ook de stands van onze collega’s van NS. Sinds een aantal jaar is de Dutch Design Foundation voor hen een belangrijke partner en test NS hier allerlei innovatieve concepten. Ook dit jaar is NS met het What If Lab partner van de Dutch Design Week en is de vernieuwing van de reis niet alleen virtueel te beleven op het Ketelhuisplein in Strijp –S, maar ook in de trein er naar toe en op het station.

Rover-Haarlem in de bres voor mooi Houtplein

Rover is blij met het ontwerp voor het nieuwe Houtplein in het centrum van Haarlem, waarbij de vele doorgaande auto's geweerd worden. Zo heeft de Rover-afdeling laten weten op aan de Haarlemse gemeenteraad. Door de plannen kan er een prettig plein gemaakt worden waar het aangenaam wachten op de bus is.

Het Houtplein is een belangrijk knooppunt in Haarlem. Zo'n 4000 reizigers, vooral forenzen, stappen hier dagelijks op om met de rode RNet lijnen naar hun werk in Hoofddorp en Amsterdam te reizen. Dit zijn vooral reizigers uit de buurt: 90% van de forenzen komt te voet naar de bushalte. In het weekend is het Houtplein de entree voor winkelbezoekers en cultuurliefhebbers uit de regio.

Door de vele bussen, auto’s en fietsen is het huidige Houtplein druk en chaotisch. Er is veel discussie in de stad over de herinrichting van het plein. Een aantal omwonenden zien de bussen het liefst helemaal verdwijnen. In het ontwerp dat er nu ligt, zijn het echter de auto’s die verdwijnen. Rover-Haarlem is positief over de plannen: “Deze entree krijgt nu een veel betere stedelijke kwaliteit. Mooi is ook de grindpromenade en er komen veel bomen bij. Het is goed voor het fietsverkeer doordat de Tempelierstraat ruimer kan worden en het doorgaande autoverkeer er uit is gehaald. Op het plein is er meer ruimte voor verblijven, wandelen en terrasjes.”

Om de gemeenteraad te helpen heeft Rover-Haarlem een infographic gemaakt om de juiste feiten over het Houtplein op een rij te zetten. Zo kan er worden weersproken dat de dubbeldekkersbussen zwaarder zijn dan de bussen die er voorheen reden. Ook kan er worden weersproken dat het busvervoer is toegenomen: er rijden nu minder bussen dan in 2001. Wel rijden er veel meer fietsen en auto’s. En dat laatste zou met de nieuwe plannen dus een einde worden gemaakt.

vrijdag 26 oktober 2018

Hele weekend geen Arriva-treinen in Groningen

Het hele weekend rijdt er geen enkele Arriva-trein in Groningen. Op alle trajecten zorgen werkzaamheden ervoor dat treinreizigers zaterdag en zondag zijn aangewezen op bussen. Al sinds 16 oktober rijden er geen treinen tussen Groningen en Buitenpost, Eemshaven en Delfzijl. Dat komt omdat het spoor tussen Hoogkerk en Zuidhorn verdubbeld wordt. Dit weekend komen er werkzaamheden rond het hoofdstation van Groningen bij, waardoor de treinen tussen Groningen en Groningen Europapark niet kunnen rijden.

donderdag 25 oktober 2018

'1 Stap verder' in betere toegankelijkheid

Op 1 oktober is gestart met de proef ‘1 stap verder’. Hiermee bieden we reizigers met een visuele beperking op het aankomststation begeleiding naar de eerst volgende vorm van OV. De reis-assistent begeleidt de reiziger naar de bus-, tram of metrohalte, de officiële taxistandplaats, de ‘halen en brengen’ plaats bij het station. De proef duurt 3 maanden en vindt plaats op de stations Zwolle, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal.

Bij het gunnen van de concessie hebben NS en het ministerie I&W afspraken gemaakt over het verbeteren van de toegankelijkheid. Dit gaat over verbeteringen die er toe moeten leiden dat reizigers met een motorische (in een rolstoel), visuele(zicht), auditieve (gehoor) of andere beperking op een gelijkwaardige manier kunnen reizen als reizigers die geen beperking hebben. Deze verbeteringen komen altijd tot stand samen met het ministerie, belangenorganisaties, ProRail en NS.

Voor reizigers met een visuele beperking is het vooral belangrijk om ‘de weg te vinden’ op het station of in de trein, de kaartautomaat te bedienen etc. De Oogvereniging had bij NS het verzoek neergelegd of wij reizigers met een visuele beperking, op het aankomststation, kunnen begeleiden naar de eerstvolgende vorm van OV. Deze vraag speelt vooral op grote stations en stations die in verbouwing zijn. NS heeft nu met het ministerie en de Oogvereniging afspraken gemaakt om deze proef te starten voor drie maanden en daarna het besluit te nemen of deze extra dienstverlening verder ingevoerd gaat worden.

De reiziger kan de service in aanvulling op ‘NS Reisassistentie’ boeken en de service wordt aangeboden van de eerste tot en met de laatste trein op de stations Utrecht Centraal, Zwolle en Den Haag Centraal.


woensdag 24 oktober 2018

Nieuwe OV-visie zet in op gedeelde mobiliteit

In de toekomst bestaat het Brabantse OV niet meer alleen uit (buurt)bussen; ook meerijddiensten, deelauto’s en -fietsen worden onderdeel van het mobiliteitsaanbod. Aldus de nieuwe OV-visie die de provincie in samenspraak met deskundigen en reizigers heeft opgesteld.

De nieuwe visie ‘Gedeelde Mobiliteit is Maatwerk’ speelt in op de nieuwe technieken die het mogelijk maken om eenvoudiger, anders en flexibel te reizen.

Het delen van voertuigen wordt meer gemeengoed, e-bikes zijn in toenemende mate een alternatief voor vervoer naar werk of school en gebruik van data maakt dat vervoer steeds meer op maat verzorgd kan worden. Gedeputeerde Christophe van der Maat: ‘Die veranderende omgeving verplicht ons om nu de vraag te stellen of ons openbaar vervoer daar een rol van betekenis in kan blijven spelen. Kunnen we de investering van € 90 miljoen die we nu elk jaar inzetten voor onze bussen, gebruiken om het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem te bouwen? Een systeem dat nog meer aansluit bij de wensen van de individuele reiziger en ervoor zorgt dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving?’

In de nieuwe OV-visie zet de provincie de kaders uiteen voor de ontwikkeling van het gedeelde mobiliteit. Dit is het huidig openbaar vervoer, maar ook nieuwe vormen zoals deelsystemen, flexconcepten, meerijden, enzovoorts. ‘Niet alles gaat op de schop’, vertelt Van der Maat. ‘Ook in de komende decennia blijven spoor en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) de ruggengraat van ons openbaar vervoer. De stations van nu worden mobiliteitshubs, maar deze kunnen ook op andere plekken ontstaan aan de rand van de stad of op regionale HOV haltes. Plekken waar je veilig je fiets stalt, een deelauto neemt, iemand even op de trein zet, op een zelfrijdende shuttle naar het stadscentrum stapt en meteen een pakketje ophaalt of boodschappen doet bij een pick-uppoint.’ Die hubs worden cruciale linken in de mobiliteit. De provincie zet daarom in op frequenter en sneller vervoer tussen economische kernregio’s waarbij ook de internationale verbindingen belangrijker worden.

dinsdag 23 oktober 2018

Grande finale voor spoorverdubbeling bij Utrecht

In de herfstvakantie werkt ProRail dag en nacht aan de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn. Een gigantisch project met een schitterende nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Op maandag 29 oktober neemt men ook de tweede spoorbrug weer in gebruik.

Het traject Utrecht Centraal - Leidsche Rijn gaat van twee naar vier sporen. Sprinters en Intercity's rijden vanaf medio december niet meer op hetzelfde spoor. Dat heeft veel voordelen: minder kans op vertraging en kortere reistijden. Bovendien maakt die flexibiliteit vanaf de nieuwe dienstregeling eind 2018 de inpassing van een heel nieuw station in de dienstregeling mogelijk: Lansingerland-Zoetermeer, met vier keer per uur een Sprinter.

De verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is een enorm groot project. Belangrijk onderdeel was de bouw en aanleg van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. In november 2017 werd de spoorbrug tussen de twee bestaande bruggen ingelegd.

De 'oude' spoorbrug is stiller gemaakt, gereviseerd en 30 centimeter hoger gelegd. Door de brug op te hogen wordt de doorvaarthoogte voor de scheepvaart vergroot. In de herfstvakantie in oktober wordt 9 dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt, zodat daarna alle vier de sporen in gebruik kunnen worden genomen. Maandagochtend 29 oktober kan over beide spoorbruggen worden gereden. De spoorverdubbeling is dan een feit.

maandag 22 oktober 2018

Rotterdamse Hofbogen in de verkoop

De Hofbogen – waarover tot 2010 treinen tussen Rotterdam en Den Haag reden – staat in de verkoop. ProRail verkoopt het dak, Hofbogen BV het gebouw met winkeltjes eronder. ProRail heeft vanaf begin vorig jaar hard gewerkt om het dak verkoopklaar te krijgen. Zo zijn spoorstaven, spoorgrind, bovenleidingsportalen en dwarsliggers weggehaald en is het dak lekdicht gemaakt.

In 1908 werden Rotterdam en Scheveningen per spoor aan elkaar verbonden. Een eeuw lang reden er treinen tussen Rotterdam en Den Haag over de Hofbogen; de zogenoemde 'Hofpleinlijn'. Daarna gaven woningcorporaties Vestia en Havensteder het monumentale bouwwerk een tweede leven. Tegenwoordig vind je er tal van hippe winkels, koffiezaken en restaurants.

In 2006 kochten woningcorporaties Vestia en Havensteder (samen Hofbogen BV) de boogruimten onder het verwaarloosde viaduct. ‘Het doel van de aankoop was om het viaduct in oude glorie te herstellen en daarmee actief bij te dragen aan de kwaliteit van de omliggende wijken. De bogen zijn vervolgens verhuurd aan Rotterdamse ondernemers, veelal binnen de ambachtelijke maakindustrie. Het oorspronkelijke doel is grotendeels bereikt en daarom wordt de Hofbogen nu verkocht. Voor de huurders blijft de huurovereenkomst met bijbehorende voorwaarden hetzelfde. Alle rechten en plichten blijven behouden en de ondernemers kunnen in de Hofbogen blijven.

zaterdag 20 oktober 2018

Omvangrijke werkzaamheden rondom Heerlen


Dit weekend wordt er op diverse plaatsen rondom Heerlen gewerkt aan het spoor. Het gaat onder meer om de bouw van het nieuwe station in Heerlen en de elektrificatie van het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath.

Op de plek van het huidige station Heerlen wordt een compleet nieuwe wijk gebouwd genaamd het Maankwartier. In opdracht van de gemeente bouwt ProRail een nieuw station. Komend weekend vinden er diverse werkzaamheden plaats. Het gaat bijvoorbeeld om het aanbrengen van damwanden en de sloop van beton. Omwonenden kunnen mogelijk hinder ondervinden van deze werkzaamheden en zijn per brief geïnformeerd.

et 6,5 kilometer lange spoor tussen station Landgraaf en het Duitse Herzogenrath wordt dit jaar geëlektrificeerd. Dit betekent onder meer de bouw van onderstations en bovenleiding. Dankzij de nieuwe stroomvoorziening kan eind dit jaar worden gestart met het rijden van een rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aachen (Aken).

ondom Valkenburg en Heerlen worden delen van het spoor vernieuwd. We vervangen spoorstaven, dwarsliggers en spoorstenen (ballast). Zo houden we het spoor in goede conditie en zorgen we ervoor dat de treinen er veilig en betrouwbaar gebruik van kunnen blijven maken. Omwonenden kunnen mogelijk hinder ondervinden van deze werkzaamheden en zijn vooraf per brief geïnformeerd. 

vrijdag 19 oktober 2018

Zuid-Holland investeert in fietsparkeerplaatsen en snelfietsroutes

De provincie Zuid-Holland is van plan om extra snelfietsroutes te realiseren. Ook moeten er 10.000 extra fietsparkeerplekken bij treinstations komen. Aan staatssecretaris Van Veldhoven is een Rijksbijdrage gevraagd voor de plannen. Het doel is om de fiets, al of niet in combinatie met het openbaar vervoer, een aantrekkelijker alternatief voor de auto te maken.

Landelijk is er een tekort van zo’n 150.000 fietsparkeerplaatsen bij stations. In totaal gaan de provincies en vervoerregio’s 111 miljoen euro investeren in fietsparkeren bij stations. In Zuid-Hollandse gemeenten gaat het om een tekort van ongeveer 10.000 plaatsen, het tekort in het werkgebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag niet meegerekend. Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland: "De fiets in combinatie met het OV willen we echt de ruimte geven. Zeker in een volle provincie als de onze. Wij willen overvolle fietsenstallingen bij stations zo snel mogelijk aanpakken. Als het Rijk ook bijdraagt kunnen we in 2019 de eerste nieuwe stallingen openen." De provincie heeft alvast 7,5 miljoen euro uitgetrokken voor de nieuwe fietsparkeervoorzieningen, bijvoorbeeld bij de stations Dordrecht en Sliedrecht Baanhoek.

In heel Nederland trekken lokale en regionale overheden meer dan 400 miljoen euro uit om ruim 600 kilometer aan nieuwe snelfietsroutes aan te leggen. Zuid-Holland heeft al enkele jaren snelfietsroutes tussen Den Haag en Leiden, tussen Den Haag en Zoetermeer, tussen Maassluis en Delft en in het Rijnmondgebied. Vorig jaar kwam de snelfietsroute BenedenMerwedeRoute gereed. De aanleg van de snelfietsroute F15 IJsselmonde is in volle gang.

donderdag 18 oktober 2018

Groene Haltes brengen natuur dichter bij wandelaars

Wandelaars kunnen nu makkelijker met de bus naar de mooiste natuurgebieden van Brabant reizen. Provincie Noord-Brabant, Routebureau Brabant en openbaar vervoerders Arriva en Hermes introduceren negen Groene Haltes.

De Groene Haltes liggen vlakbij bekende Brabantse natuurgebieden en zijn het ideale startpunt voor een wandeling.

Groene Haltes zijn te herkennen aan het groene label op het haltebord. Wandelaars kunnen op de website Bravo.info hun reis plannen naar een halte. Elke Groene Halte heeft een informatiepaneel, waarop de wandelknooppunten in het natuurgebied te zien zijn. Pijlen wijzen de wandelaar vanaf de bushalte de weg naar het knooppuntennetwerk. “De Groene Haltes maken dat het niet meer noodzakelijk is om met de auto of de fiets naar een natuurgebied te reizen. Zo is het voor inwoners van Brabant maar zeker ook voor onze toeristen dus nog makkelijker om te gaan genieten van onze Brabantse natuur”, aldus gedeputeerde Christophe van der Maat.

Er zijn 9 Groene Haltes:
Hertog Hendriksingel in ’s-Hertogenbosch, nabij natuurgebied Het Bossche Broek
De Rips in Bakel, nabij natuurgebied De Stippelberg
Spoorlaan in Goirle, nabij natuurgebied De Regte Heide
Heesterdijk in Someren, nabij natuurgebied De Strabrechtse Heide (Oost)
WC Coevering in Geldrop, nabij natuurgebied De Strabrechtse Heide (West)
Udenseweg in Nistelrode, nabij natuurgebied De Maasthorst
Busstation in Loon op Zand, nabij natuurgebied De Loonse en Drunense Duinen
Postbaan in Ossendrecht, nabij natuurgebied De Brabantse Wal
Krommeweg in Putte, nabij natuurgebied Grenspark de Zoom-Kalmthoutse Heide

woensdag 17 oktober 2018

Samenwerkingsalliantie ProRail en TU Delft 2018-2023

ProRail en de TU Delft tekenden onlangs de vernieuwde samenwerkingsalliantie. In deze alliantie financiert ProRail research op het gebied van spoorvraagstukken zoals preventief onderhoud en monitoring van de onderdelen in het spoor. Daarnaast levert ProRail een bijdrage aan het onderwijs door middel van gastcolleges en bieden we testfaciliteiten voor research met het meetrijtuig van de TU Delft.

ProRail investeert minimaal 2.5 miljoen euro in research & development over railbouwkundig onderzoek bij TU Delft. ProRail en TU Delft staan open voor bijdragen van andere spoorpartijen en kennisinstellingen aan de onderzoeksprogramma’s om zo de positieve impact op de spoorsector te vergroten.

dinsdag 16 oktober 2018

OV-chipkaart saldochecker nu beschikbaar in Arriva app

Arriva biedt vanaf nu als extra functionaliteit de OV-chipkaart saldochecker aan in haar app. Hiermee is Arriva de eerste vervoerder die deze mogelijkheid biedt. De functionaliteit is aan de app toegevoegd naar aanleiding van feedback van reizigers en ontwikkeld in samenwerking met Translink.

Het gaat om een nieuwe functie die is toegevoegd aan de bestaande Arriva app. De reiziger kan zo snel zien hoeveel saldo er nog op de OV-chipkaart staat. De gebruiker toetst zijn/haar OV-chipkaart nummer in en weet dan meteen of de kaart nog voldoende saldo beschikbaar heeft om een geplande reis te kunnen maken of dat er eerst nog saldo moet worden toegevoegd.

De OV-chipkaart saldochecker is al beschikbaar voor Android en komt binnen enkele dagen ook beschikbaar voor iOS.

maandag 15 oktober 2018

Workum krijgt een City Shuttle

Workum krijgt een City Shuttle. De shuttle vervoert toeristen in Workum op een milieuvriendelijke en geluidsarme manier. Daarnaast is de shuttle breder inzetbaar dan het treintje dat sinds 2011 door Workum rijdt. Voor de City Shuttle Workum ontvangt stichting Tourist Information Workum € 13.419,67 uit het provinciale Iepen Mienskipsfûns. Het project kost € 33.549,18.   

Sinds de komst van het treintje in Workum, wordt hier goed gebruik van gemaakt. Het treintje is echter dringend aan vervanging toe. Met de City Shuttle Workum krijgen passagiers de mogelijkheid om op een milieuvriendelijke wijze grotere afstanden te overbruggen. Locaties zijn hierdoor goed met elkaar verbonden. De City Shuttle is niet alleen voor toeristen. Ook inwoners, minder valide mensen en forensen kunnen gebruik gaan maken van de shuttle.

Het project ‘City Shuttle Workum’ is één van de 25 projecten in de regio Zuidwest Fryslân, die subsidie krijgt uit het IMF. Deze projecten zorgen samen voor een investering van ruim 1,4 miljoen euro in de leefbaarheid van de regio.

zaterdag 13 oktober 2018

OV-fiets mateloos populair: 6000 extra OV-fietsen verspreid over stations in Nederland

In 2018 is de populariteit van de OV-fiets weer gestegen. Tot aan 1 oktober zijn er al ruim 3 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets. Dat is een stijging van zo’n 33% ten opzichte van 2017 dezelfde periode! Met zo’n stijging is het belangrijk dat er genoeg fietsen zijn. Tot aan december stromen er dan ook 6000 extra OV-fietsen op verschillende stations in Nederland in. Ze worden geplaatst op o.a.: Armhem Centraal, Zwolle, Assen, Maastricht, Hilversum, Rotterdam Centraal en verschillende stations in Amsterdam en Utrecht. Aan het einde van het jaar zal Nederland 20.500 OV-fietsen tellen.

Het aantal abonnementhouders steeg tot en met september ook van 500.000 naar 700.000. Deze megagroei is mede te danken aan het feit dat er per januari 2017 geen kosten meer zijn verbonden aan een OV-fiets abonnement. Er wordt per rit betaald. We zijn blij met deze prachtige cijfers. De OV-fiets draagt hiermee bij aan een makkelijke reis van deur tot deur.

vrijdag 12 oktober 2018

Provincie Groningen gaat nieuwe bushokjes plaatsen

De provincie Groningen start dit najaar met het plaatsen van 52 nieuwe bushokjes (abri's). Dat gebeurt in de hele provincie. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk gaf op 20 september hiervoor het startsein, door een monumentale abri over te dragen aan Bart Bekkering, directeur van het Nationaal Bus Museum in Hoogezand. De abri krijgt in het museum een nieuwe bestemming en blijft daardoor als cultureel erfgoed bewaard.

In de nieuwe abri's die geplaatst worden, kunnen reizigers zitten en beschermd tegen diverse weersomstandigheden wachten op hun bus. Daarmee worden deze overstappunten comfortabel voor de reizigers. Dit maakt deel uit van de ambitie om bushaltes op een hoger kwaliteitsniveau te brengen. Bij de bushaltes worden ook verbeteringen aangebracht voor een goede looproute, een veilige halte en fietsenstallingen.

De provincie start dit najaar met het plaatsen en verwacht dat alle werkzaamheden aan de haltes ook nog in 2019 afgerond worden. Het gaat om hergebruikte abri's die volledig opgeknapt zijn. Daarmee is dit een duurzaam en dus een slim en groen initiatief.

De provincies Groningen en Drenthe werken samen met de gemeenten, het OV-bureau en de vervoerders om het reizen van deur tot deur snel en makkelijk te maken. De samenwerkende partijen zetten zich voor een goed vervoersnetwerk in, zodat reizigers overal met de trein, auto, bus, fiets en te voet kunnen komen. De overstappunten in dit netwerk zijn hierbij essentieel. De provincie en gemeenten willen daarom werk maken van het opwaarderen van de overstappunten, zoals de hubs, P+R's, carpoolplaatsen en bushaltes.

donderdag 11 oktober 2018

City Developer-S, Univé en gemeente Zwolle lanceren eerste Movez deelauto voor Hanzeland

Eind september gaf wethouder Ed Anker het startsein voor het gebruik van de eerste elektrische deelauto voor Hanzeland in Zwolle. Een belangrijke stap vooruit in de innovatieve gebiedsbrede mobiliteitsaanpak die onder de naam Movez in Hanzeland wordt ingezet.

De Movez deelauto kan door medewerkers van bedrijven in en bewoners van Hanzeland gebruikt worden. City Developer-S, Univé en gemeente Zwolle stellen de deelauto beschikbaar. Movez wil hiermee een duurzame en slimme oplossing bieden voor de vervoer- en parkeervraagstukken in het gebied. Het gebruik van de deelauto wordt na een half jaar geëvalueerd. Als het een succes is, volgen er mogelijk meer.

Movez is een initiatief van City Developer-S en de gemeente Zwolle waarbij samengewerkt wordt met een aantal andere organisaties waaronder Univé. Movez richt zich op slimme, duurzame mobiliteitsdiensten om de bereikbaarheid van Hanzeland te verbeteren. “Het fundament hiervoor is in de zomer van 2017 gelegd met de Visie van de Vrienden van Hanzeland. Betrokkenen werken hierbij samen aan de transformatie van de Spoorzone-Hanzeland tot een levendig stedelijk gebied. Dit gebied biedt veel kansen voor nieuwe mobiliteitsconcepten. Enerzijds door bij de ontwikkeling de innovatiekracht van studenten en bedrijven te benutten. Anderzijds ook door het uitproberen van concepten in dit woon- en werkgebied dicht bij de binnenstad en station Zwolle, het tweede spoorknooppunt van Nederland” vertelt Thijs van Dieren, mede-eigenaar van City Developer-S. Ed Anker, wethouder Spoorzone: “Movez sluit naadloos aan bij de strategische agenda voor de gebiedsontwikkeling van Spoorzone-Hanzeland. In dit visiedocument staat de transformatie van Spoorzone-Hanzeland naar een stedelijk woon-werkgebied centraal.”

woensdag 10 oktober 2018

City Nieuwegein: modern knooppunt voor bus en tram

Reizigers kunnen over enkele jaren gebruik maken van een nieuw, geïntegreerd knooppunt voor openbaar vervoer in het centrum van Nieuwegein. Met haltes die geschikt zijn voor langere trams en bussen, een snelle overstap bieden en goed toegankelijk zijn vanwege de lage instap. Fietsers en voetgangers krijgen bovendien een directe verbinding langs de trambaan van en naar het centrum.

Dat is de gezamenlijke ambitie van de provincie Utrecht en gemeente Nieuwegein. Om dit mogelijk te maken, hebben het college van Gedeputeerde Staten van de provincie en het college van B&W van Nieuwegein een investeringsplan laten opstellen. Dat geeft City Nieuwegein een belangrijke rol als hoogwaardig knooppunt voor het openbaar vervoer.

Nieuwegein-Stadscentrum is nu al met zo’n 2.000 instappers per dag, na Utrecht Centraal, de drukste tramhalte op de lijn. Bovendien nemen op een gemiddelde werkdag ruim 1.400 reizigers daar de bus. Dat worden er in de toekomst nog meer, omdat de gemeente Nieuwegein ongeveer 1.600 nieuwe woningen in het centrum wil bouwen en daar extra voorzieningen zoals een onderwijsinstelling wil vestigen. De provincie wil dit knooppunt ook versterken om een extra impuls te geven aan het regionaal openbaar vervoer rondom de stad Utrecht.

In de nieuwe opzet schuiven zowel het spoor als de perrons ongeveer 100 meter op in zuidwestelijke richting. De tramhalte komt zo in het hart van City Nieuwegein, dichtbij de winkels en de nieuwe woningen, met een directe toegang voor fietsers en voetgangers. De perrons sluiten aan op nieuwe lagevloertrams die de provincie Utrecht vanaf eind 2020 laat rijden tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Deze bieden met een lengte van 75 meter meer capaciteit voor het openbaar vervoer. Door de tramhalte niet in een boog maar langs een recht spoor aan te leggen, profiteren reizigers bovendien van een toegankelijke lage instap.

Het nieuwe busstation wordt gebouwd aan de overzijde van de tramlijn, ter hoogte van de huidige parkeerplaats. Het is geschikt voor lange bussen. Ook kunnen bussen daar elektrisch laden. Verder krijgt het busstation voorzieningen voor kaartverkoop en service aan de reizigers en voldoende fietsenstallingen. Tussen tramhalte en busstation komt een snelle looproute.

De kosten voor het nieuwe OV-knooppunt bedragen 15 miljoen euro. Gemeente Nieuwegein en provincie Utrecht delen deze kosten, elk 7,5 miljoen euro. Voor alleen het vernieuwen van de trambaan bij de halte Nieuwegein-Centrum had de provincie eerder al 4,3 miljoen euro gereserveerd.

dinsdag 9 oktober 2018

Amsterdamse startup maakt spoor in New York schoon met Lasertrein

De New Yorkse spoorvervoerder the Long Island Rail Road company (LIRR) heeft de hulp ingeroepen van een Amsterdamse startup om te helpen spoorrails te ontdoen van vuil. Het probleem, in ons land bekend als ‘herfstblaadjes’ wordt bestreden met geavanceerde laser-technologie. Een laser wordt onder een treinstel bevestigd en ‘verdampt’ de vuile laag op het spoor weg. Hiermee heeft het jonge Nederlandse bedrijf inmiddels de aandacht getrokken van de Newyorkse krant the Daily News.

Vooral in de herfst maar ook in de rest van het jaar ontstaat er gladheid op de rails door onder meer bladeren, roest, vet, olie en water. Een flinterdunne gladde laag op de spoorstaaf zorgt voor minder grip waardoor treinen langzamer optrekken en de remafstand wordt vergroot, wat leidt tot vertragingen. Blokkerende remmen leiden tot vierkante wielen en daarmee hele treinstellen die in reparatie moeten of erger: treinen die door rood sein heen glijden.

Ook LIRR kampt met dit probleem. In de herfst van 2017-2018 moesten alleen al 3.390 vierkante wielen gerepareerd worden wat er toe leidde dat tientallen treinen dagenlang niet beschikbaar waren voor het vervoer van passagiers. LIRR maakte al gebruik van een heel pakket aan maatregelen waaronder Waterjetting, Sandite, snoeien en kappen langs het spoor, snelheidsrestricties en gladheidstraining voor het personeel. Dit jaar komen ze met een maatregel die zich direct richt op de oorzaak van het probleem: de gladde laag. LIRR heeft hiervoor de hulp ingeroepen van het Amsterdamse Laser Precision Solutions B.V. (LPS)

In de herfst van 2018 zal LIRR samen met LPS een lasertrein testen op het spoor in New York die de bron van het probleem aanpakt. Het laserschoonmaaksysteem van LPS wordt op een trein uit de huidige vloot van LIRR geïnstalleerd en verwijdert met behulp van laserlicht de gladde laag. Met een schoonmaaksnelheid van 15 km/h wordt eerst voornamelijk getest in bekende probleemgebieden. Deze innovatieve oplossing moet leiden tot optimale grip op het spoor in de herfst. Door het probleem in de kern aan te pakken wordt de veiligheid verhoogd, de onderhoudskosten naar beneden gebracht en het aantal vertragingen sterk gereduceerd.

maandag 8 oktober 2018

Ontwerp voor ondergrondse fietsenstalling bij station Zwolle gereed

De bouw van de nieuwe Zwolse ondergrondse fietsenstalling voor 5.475 fietsen en de herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg door Boskalis Nederland komen steeds dichterbij. Gedeputeerde Bert Boerman, wethouder Ed Anker, Kees Rutten (regiodirecteur ProRail) en Pim Raaijmakers (manager Public Affaris NS) markeerden woensdagochtend 3 oktober 2018 de bouwgrenzen van de ondergrondse fietsenstalling en onthulden aansluitend het ontwerp van de nieuwe situatie onder en boven het Stationsplein en de herinrichting van de Stationsweg. Het ontwerp voor de ondergrondse fietsenstalling is gemaakt door Kraaijvanger Architects. Het ontwerp voor de herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg is gemaakt door Maxwan A+U. De ontwerpen zijn gemaakt in opdracht van Boskalis Nederland.

Met financiële bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Overijssel laat de gemeente Zwolle vanaf het voorjaar van 2019 tot medio 2020 door Boskalis Nederland een ondergrondse fietsenstalling voor 5.475 fietsen onder het Stationsplein bouwen en het Stationsplein en de Stationsweg herinrichten. De grootte van de ondergrondse fietsenstalling is te vergelijken met het oppervlak van een voetbalveld. Het bouwproject maakt onderdeel uit van het Ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle waarin gemeente Zwolle, provincie Overijssel, ProRail en NS hun gezamenlijke ambitie voor het stationsgebied tot 2025 hebben beschreven. Samen met regionale overheden en NS verbetert ProRail fietsenstallingen bij stations door uitbreiding, betere benutting en vernieuwing. NS gaat de nieuwe rijwielstalling exploiteren.

zaterdag 6 oktober 2018

Snelfietsroute Zwolle, Staphorst, Meppel geopend

Gedeputeerde Boerman, wethouder Krale en Schagen Infra directeur Brunink hebben gezamenlijk het tweede deel van de snelfietsroute Zwolle, Staphorst, Meppel (ZSM) geopend. Op 1 oktober 2018 fietsten ze een stuk van de route in de gemeente Staphorst.

Wethouder Krale is blij met de afronding van de werkzaamheden: "Mooi dat de ontbrekende schakel nu is toegevoegd. Hierdoor wordt het makkelijker voor de Staphorster om op de fiets naar Meppel of Zwolle te gaan."

De snelfietsroute, in combinatie met ontwikkelingen zoals de e-bike, zorgt straks voor een goed alternatief voor de auto of het openbaar vervoer. Gedeputeerde Boerman: “Een goed ingerichte en snelle fietsroute kan mensen verleiden eerder de fiets te pakken. Meer fietsen is goed voor de gezondheid, luchtkwaliteit en bereikbaarheid in Overijssel. Daar is de route tussen Zwolle en Meppel een mooi voorbeeld van. Deze maakt onderdeel uit van de 4500 kilometer aan belangrijke regionale en lokale fietsroutes in Overijssel. Samen met gemeenten en belangenorganisaties gaan we de komende jaren dit fietsroutenetwerk uitbreiden met nog meer snelle fietsroutes.”

De snelfietsroute is aangelegd aan de oostkant van de A28 tussen de Lichtmis (Rouveen) en Staphorst. Het voor een belangrijk deel vrijliggend pad verbindt twee bestaande snelfietsroutes: Zwolle-Lichtmis, via Hessenpoort en Hermelenweg en Staphorst-Meppel via de Rijksparallelweg. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door Schagen Infra. "We hebben prettig samengewerkt met de gemeente en binnen de afgesproken tijd een prachtig pad gerealiseerd", aldus Gert Brunink, directeur van Schagen Infra.

vrijdag 5 oktober 2018

NS, Mecanoo en Gispen presenteren visie op treininterieur

NS, architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen hebben een gezamenlijke visie op het treininterieur van de toekomst gepresenteerd tijdens de Innovation Expo in Rotterdam. De uitdaging: meer plek creëren in de trein en optimaal inspelen op de verschillende reizigersbehoeften. In een virtuele omgeving en uitgerust met een 3D-bril kunnen bezoekers door de trein lopen en een idee krijgen van het interieur.

“Vernieuwing betekent voor NS dat we toonaangevende partners vragen om met frisse blik te kijken naar de dagelijkse treinreis van onze reizigers en de meest passende inrichting van de trein. Hoe creëren we meer ruimte in de spits en verhogen we het comfort en de beleving gedurende de rest van de dag? Ik ben erg geïnspireerd door de resultaten van deze samenwerking. Deze trein van de toekomst maakt dat je meer uit je dag kunt halen, doordat je bijvoorbeeld ongestoord kunt werken. Reistijd wordt op die manier werktijd. Of lees-, klets- of chilltijd. De trein maakt het allemaal mogelijk, de reiziger bepaalt”, Tjalling Smit, Raad van Bestuur NS

Gratis water voor iedereen op alle stations

NS wil op alle stations in Nederland gratis drinkwater aanbieden aan OV-reizigers. Daarom start NS met de aanleg van drinkwatertappunten op 200 stations in Nederland. Voor het eind van 2019 komt hiermee 90 procent van alle treinreizigers in Nederland op zijn of haar reis langs een watertappunt. NS investeert ruim 3 miljoen euro om de watertappunten te realiseren en de komende 10 jaar te laten onderhouden.

Met dit initiatief wil NS het drinken van kraanwater verder stimuleren en daarmee ook direct bijdragen aan het verminderen van zwerfafval. Carola Wijdoogen, directeur Duurzaam Ondernemen van NS, vertelt: “Wij merken dat de vraag naar gratis kraanwater om eigen flesjes te vullen toeneemt. Wij spelen hier graag op in want het drinken van kraanwater is gezond én milieuvriendelijk. Met de drinkwaterpunten hopen we het aantal plastic flessen dat bij het afval belandt te verminderen. We investeren in gratis drinkwater omdat we geloven dat dit Nederland en onze reizigers helpt om bewust te kiezen voor het OV en nog duurzamer te reizen. Als we hierdoor minder flesjes water verkopen op het station, dan is dat zo. Het faciliteren van een gezonde en duurzame levensstijl vinden wij belangrijker.”

woensdag 3 oktober 2018

Swapfiets lanceert eigen app

Swapfiets, naar eigen zeggen het eerste fietsabonnement ter wereld, heeft een eerste versie van haar eigen app gelanceerd. Hiermee kunnen klanten binnen 20 seconden een afspraak inplannen om hun fiets te laten repareren aan huis of in de winkel. Ook het ‘vastpinnen’ van de fiets is mogelijk, waardoor klanten nooit meer de parkeerplek van de fiets kunnen vergeten.

Het bedrijf verwacht dat de helft van alle ‘swaps’ gepland kunnen worden in de app, waardoor de klantenservice medewerkers minder tijd kwijt zijn aan het plannen van afspraken.

Met de Find-my-bike optie kunnen abonnementhouders hun fiets vastpinnen in de app. Klanten kunnen zo de exacte locatie van hun fiets bepalen.

Nederlandse en Belgische klanten kunnen de Swapfiets app vanaf vandaag downloaden in de App Store, Google Play en via www.swapfiets.nl/app. De Duitse en Deense variant volgen later dit jaar.

dinsdag 2 oktober 2018

Zien waar je bus of trein is in Google Maps

Vanaf vandaag kunnen reizigers in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag in realtime op de kaart zien waar de bus of trein die ze moeten hebben zich bevindt. Deze nieuwe functie is onderdeel van een update die is aangekondigd voor Google Maps en die je meer grip biedt op je dagelijkse reis van en naar werk, studie of school. D

Woon-werkverkeer neemt vaak veel tijd in beslag en is niet altijd even voorspelbaar. Zo besteden volgens historische data van Google Maps bijvoorbeeld Noord-Amerikanen elke maand een volle dag aan forenzen. Dat komt neer op een jaarlijkse vakantie van bijna twee weken. Een slechte ervaring tijdens de spits kan je hele dag in de war sturen, zelfs als de reis al lang en breed achter de rug is.

In Google Maps tref je nu het tabblad Forenzen aan. Dit tabblad biedt met een simpel tikje toegang tot live OV- en verkeersinformatie die naadloos aansluit op jouw reis van of naar het werk of school.

Ga je zowel met de auto als het openbaar vervoer naar je werk? Dan heeft Google ook een handige nieuwe functie voor je in petto. Deze laat je weten wanneer je precies van huis moet gaan en biedt informatie over elk onderdeel van je reis. Zo kun je zien of er sprake is van druk verkeer, wanneer de volgende trein vertrekt en hoe lang het duurt om van het station naar kantoor te lopen. Wij nemen je al het werk uit handen.

maandag 1 oktober 2018

Reizigers De Lijn kunnen nu ook een ticket kopen via de KBC-app

Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn hebben sinds de lancering van het eerste digitale ticket twee jaar geleden, ongeveer 1,3 miljoen ritten uitgevoerd met dergelijke via de smartphone gekochte vervoerbewijzen. Vanaf vandaag kunnen ook klanten van KBC via hun bankapp digitale tickets kopen. De bank-verzekeraar integreert de mogelijkheid om een m-ticket te kopen in de app KBC Mobile. De gebruiker moet alleen eenmalig zijn GSM-nummer invoeren.

Sensoren op reizigerstreinen

ProRail heeft onlangs samen met NS in twee reizigerstreinen sensoren ingebouwd om zo realtime baanligging, wissels en spoorstaven te meten. Daardoor wordt er meer actuele data verzameld over de staat van het spoor.

Het gaat om sensoren die bewegingen en trillingen van wielen, geluid, temperatuur, luchtvochtigheid en locatie meten. Ze zijn gemonteerd op twee treinen van het type SLT (sprinter) en VIRM (dubbeldekker) die in normale dienstregeling rijden.Tot nog toe worden metingen uitgevoerd met speciale meettreinen die ca. twee keer paar jaar het gehele spoor monitoren. Door de sensoren te plaatsen op reizigerstreinen wordt het nu mogelijk om de kwaliteit van het spoor continu te meten.

Naar verwachting kunnen problemen zoals verzakkingen, wisselbeschadigingen en spoorstaafdefecten hiermee vroegtijdig worden gesignaleerd. De hoop is dat zodoende een deel van de treinvertragingen kan worden voorkomen.

De twee treinen met sensoren komen voort uit het project Camino, een innovatief samenwerkingsproject van ProRail en NS. Als de proef succesvol is, worden meer reizigerstreinen uitgerust met dergelijke sensoren. Binnen Camino is voorzien om in 2019 meer typen sensoren te testen en hierbij verschillende partners uit de spoorsector te betrekken.