donderdag 28 februari 2019

2018, goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger

2018 was een goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger. Nooit eerder was de waardering voor het treinreizen zo hoog: 86% van de reizigers is tevreden. Reizigers waren vaker op tijd met een punctualiteit van 92,6% (2017: 91,6%) en 95,1% van de reizigers in de spits had een zitplaats (2017: 95%).

De tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven reed met succes en nieuwe Sprinters zorgden voor meer comfort. Wel waren de prestaties op de hogesnelheidslijn lager dan vorig jaar en blijft de verbetering van de prestaties op deze lijn alle aandacht en inzet vragen van NS en ProRail. De waardering van de stations steeg naar 76% (2017: 73%), mede dankzij de vernieuwing van een aantal belangrijke stations. In 2019 wil NS voortbouwen op deze prestaties. Dit is het jaar van de midterm review waarin de overheid – halverwege de concessie – de prestaties van NS beoordeelt.
landelijke aanpak stations

Landelijke upgrade treinstations

De treinreiziger is steeds positiever over de 396 Nederlandse treinstations, zo blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2018 van NS waaraan 80.551 reizigers deelnamen. 76 procent van de reizigers geeft de treinstations een 7 of hoger. In 2014 was dit nog 65 procent.

De grootscheepse verbouwing van de grote treinstations van Nederland, is hier een belangrijke oorzaak van. NS heeft nu nog eens circa 200 stations op het oog voor een upgrade. NS verbetert hier het verblijf onder het mom van de pijlers lekkere koffie, beschut wachten, een schoon toilet en een watertappunt. NS reserveert hiervoor de upgrade de komende vijf jaar € 65 miljoen.

Inmiddels is de operatie op stations als Bilthoven, Cuijk en Geldermalsen afgerond. Belangrijk onderdeel van de verbetering is de Stationshuiskamer. In 2018 heeft NS de Stationshuiskamer op station Heerhugowaard, Alphen aan den Rijn, Den Helder, Assen en Goes geopend. Op deze vijf stations was voorheen een Kiosk gevestigd. De medewerkers van de voormalige Kiosk zijn nu gastvrouwen en gastheren van de Stationshuiskamer en een belangrijk aanspreekpunt voor de reiziger. Reizigers kunnen hier even rustig kunnen zitten, met voorzieningen als Wifi, actuele reisinformatie en de mogelijkheid om iets te eten of drinken.

Dit jaar opent NS op 9 kleine stations een nieuwe Stationshuiskamer, waarmee het totaal aantal Stationshuiskamers op 25 komt. Het gaat hierbij onder meer om de stations Emmen, Tiel en Boxtel. In 2021 wil NS in totaal 35 Stationshuiskamer geopend hebben, waaronder in Bergen op Zoom en Beverwijk. Op andere stations waar nog geen voorzieningen zijn, bekijkt NS ook de mogelijkheden om een Kiosk te openen of om samen met lokale ondernemers en partners een comfortabele wachtruimte met koffie te realiseren.

Een toegankelijk en schoon stationstoilet is belangrijk voor de reiservaring van onze reizigers. Binnen 3 jaar wil NS samen met ProRail op 92 kleine stations een vernieuwd toilet realiseren, waar reizigers contactloos kunnen betalen. Hiermee komt 90% van de reizigers langs een modern, schoon en toegankelijke stationstoilet. Vorig jaar maakte NS bekend dat er op 222 stations een watertappunt komt, waar reizigers zelf hun waterfles kunnen vullen.
   


   


   


   


   


   


   




   


   


   

Autoparkeren bij stations wordt makkelijker

NS wil het voor automobilisten nog makkelijker maken om over te stappen op de trein. Treinreizende automobilisten krijgen nu al korting op parkeren. Eind 2019 kunnen ze ook via de NS-app zien hoeveel parkeerplek er is en een parkeerplek reserveren en inrijden op kenteken.

NS heeft hiervoor de samenwerking met Q-Park en SKIDATA verlengd en een nieuw contract afgesloten voor 3 jaar, met twee verlengingsopties van 2 jaar. Susi Zijderveld, directeur Risicobeheersing en lid van de Raad van Bestuur bij NS: “De ‘flexforens’ is in opkomst. Binnensteden slibben steeds meer dicht. Steeds meer mensen kiezen voor de trein om tot het hartje van de stad te komen. Hierbij is een comfortabele overstap van auto op trein op een aantrekkelijk station van groot belang.”

Met het nieuw contract wordt de succesvolle samenwerking van de afgelopen 14 jaar voortgezet. De afgelopen jaren kregen de P+R locaties met slagboom een ruime 7 van de reizigers. Met de vernieuwde samenwerking en de komende innovaties streven de partners naar een dikke 8 van de reiziger. De nieuwe overeenkomst omvat het beheer en management van 50 P+R locaties door heel Nederland, met samen circa 10.000 parkeerplaatsen. NS, Q-Park en SKIDATA hebben de ambitie om de nieuwe mogelijkheden eind 2020 op de 50 P+R locaties te hebben doorgevoerd.

woensdag 27 februari 2019

Wunderline stap dichterbij met nieuwe Nederlands-Duitse overeenkomst

Een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen is weer een stap dichterbij gekomen. Begin februari ondertekenden Nederlandse en Duitse bestuurders in Winschoten een samenwerkingsovereenkomst, tijdens de Wunderline Conferentie. Namens de provincie zette gedeputeerde Henk Staghouwer zijn handtekening. Ook commissaris van de Koning René Paas en gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk waren van de partij.

In de samenwerkingsovereenkomst zijn afspraken gemaakt over een kortere reistijd, meer comfort en een betere toegankelijkheid. In 2024 moet de nieuwe Friesebrücke er liggen, de brug tussen het Duitse Weener en Westoverledingen, waar de trein overheen gaat. Uiteindelijk moeten reizigers na 2030 in iets meer dan twee uur van Groningen naar Bremen kunnen komen, zonder overstappen.

De druk bezochte Wunderline Conferentie werd gehouden in het Harbourcafé in Winschoten. Naast de provinciebestuurders waren ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven aanwezig (die liet weten 17 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het project) en bestuurders van de gemeente Groningen, ProRail en Duitse regionale overheden en spoorwegorganisaties.

dinsdag 26 februari 2019

Deze e-bike vouw je in tien seconden op



Gocycle ontwikkelt al zo'n tien jaar opvouwbare elektrische fietsen. De nieuwste telg is de Gocycle GX. Het belangrijkste nieuwe kenmerk is de snelheid waarmee je de fiets kunt opvouwen. Volgens Gocycle kan dat in tien seconden, en is dit de snelst opvouwbare Gocycle tot nu toe. Dat komt mede doordat je bij de GX de wielen er niet af hoeft te halen, zoals bij de andere Gocycles.

maandag 25 februari 2019

Al 100.000 reizigers met NS Flex

NS verwelkomde onlsngs - nog geen half jaar na de introductie - de 100.000e reiziger met NS Flex. Met NS Flex neemt NS drempels weg die reizigers soms ervaren bij het gebruik van de OV-chipkaart. En dat slaat aan. Wie zich aanmeldt voor NS Flex hoeft nooit meer saldo te laden. En ook de verplichte borg van tien of twintig euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig.

In de NS-app heb je inzicht in de gemaakte reiskosten. De gereisde kilometers per trein, bus, tram, metro en OV-fiets worden maandelijks van de bankrekening afgeschreven.

NS Flex is ontwikkeld samen met Translink en de andere vervoerders en met de hulp van honderden testreizigers. Op basis van de wensen van reiziger blijven we verbeteringen en uitbreidingen doorvoeren. Zo introduceren we deze week de mogelijkheid om in de NS-app van klasse te wisselen. Daarnaast werken we onder meer aan een alternatief voor Keuzedagen voor 60-plussers en een oplossing voor gezinnen met kinderen.

zaterdag 23 februari 2019

Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2

Sinds 2017 rijden alle NS-treinen in Nederland - als eerste ter wereld - op 100% windstroom. In twee jaar heeft dit een besparing van 1,43 miljard kilogram CO2 opgeleverd. Dat staat gelijk aan 3,3 miljoen keer met de auto heen en weer naar Zuid-Frankrijk, blijkt uit een berekening van Milieu Centraal. Net als de treinen krijgt president-directeur Roger van Boxtel energie van de wind. In een video toont hij als kitesurfer de kracht van de wind. Voor iedereen die – net als Roger van Boxtel - de winterse wind wil gebruiken om uit te waaien en vol energie weer thuis te komen, organiseert NS de Uitwaaidag op zaterdag 23 februari op het strand in Zandvoort.

Om alle NS treinen volledig op windstroom te laten rijden is 1,2 terawattuur per jaar nodig. Dat staat gelijk aan het stroomverbruik van alle huishoudens in Amsterdam (400.000 huishoudens). NS wilde hiervoor niet putten uit het toentertijd beschikbare aanbod van windenergie. Daarom heeft energieleverancier Eneco nieuwe windparken gebouwd. Een voorbeeld hiervan is het windpark Luchterduinen, op 23 kilometer afstand van de Zandvoortse kust. Daar begint de energiereis van windmolen naar trein.

vrijdag 22 februari 2019

Uithoflijn krijgt vergunning voor proefritten

De provincie Utrecht heeft, 20 februari, de officiële vergunning gekregen om proefritten te gaan maken met de Uithoflijn. Dat betekent dat de tram heel binnenkort overdag gaat rijden, zonder passagiers. Daarmee breekt voor het project Uithoflijn de laatste, beslissende fase aan.

Zo’n vergunning is nodig om in de praktijk te kunnen ervaren wat er straks nodig is om dagelijks grote aantallen reizigers te vervoeren.

Ook kunnen trambestuurders in de proeffase overdag de benodigde praktijktraining opdoen. Ze rijden in die periode zonder passagiers.

De Regionale Uitvoeringsdienst verleende de daarvoor benodigde vergunning. Begin deze week had de Inspectie voor Leefomgeving & Transport (ILT) het sein op groen gezet. ILT houdt namens het ministerie van Infrastructuur en Waterschap toezicht op naleving van de wetten en regels voor duurzaam en veilig transport.

Gedeputeerde Dennis Straat: “Utrecht kan dankzij deze vergunning heel binnenkort de trams overdag zien rijden. Weliswaar gaan het dan nog om proefritten, maar we komen daarmee ook steeds dichterbij het moment dat de tram daadwerkelijk reizigers tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park vervoert.” De Uithoflijn zit binnen de begin vorig jaar bijgestelde planning en begroting.

donderdag 21 februari 2019

Nieuw perron Ommen in gebruik

Reizigers op station Ommen hebben veel meer ruimte nu dinsdagochtend 19 februari het nieuwe zijperron in gebruik is genomen. Door ook hier treinen te laten stoppen, kan de drukte op het station beter worden gespreid.

Onder het motto “Nu nog wat krap, straks meer ruimte” is ProRail in oktober 2018 gestart met de bouw van het nieuwe zijperron. Voor de aanleg moest wel een strook parkeerplaatsen worden verplaatst naar een andere locatie. Station Ommen kende voorheen alleen een zogeheten eilandperron dat tussen twee sporen in ligt. Dat was erg smal. Nu heeft het station twee perrons en is er meer ruimte ontstaan voor de reizigers. Treinen die gelijktijdig aankomen en vertrekken hebben een eigen perron.

Afgelopen weekend werd er nog hard gewerkt op station Ommen aan de bouw van het nieuwe perron. Beide perrons zijn voorzien van nieuw perronmeubilair, wachtruimten en nieuwe bestrating. Ook is er energiezuinige ledverlichting aangebracht. Tegelijkertijd werd er ook perronspoor vernieuwd. Daarbij werden spoorstaven, dwarsliggers (bielzen) en ballast (spoorgrind) vervangen.

woensdag 20 februari 2019

Nieuwe sprinter NS kampt met kinderziektes

De nieuwe sprinters van de NS kampen met kinderziekten. De treinen rijden sinds december, maar hebben veel storingen en vallen soms meerdere keren op een dag stil. Op de eerste trajecten waar de sprinters rijden, Den Haag-Haarlem en Leiden-Hoorn, hebben ze daardoor geregeld vertraging. De NS bevestigt een bericht daarover in De Telegraaf. Afgelopen vrijdag ging het acht keer mis waardoor 130 treinen vertraging opliepen, blijkt uit cijfers van ProRail.

1,5 miljard nodig voor Brabants OV

Om Brabantse steden ook in de toekomst met hoge frequentie in 60-90 treinminuten te bereiken vanuit de Randstad, zijn grootschalige investeringen in het spoor- en HOV-systeem noodzakelijk. Dit vraagt alleen voor Brabant al een investering van circa 1,5 miljard euro.

Om Brabant ook voor de toekomst bereikbaar te houden via het openbaar vervoer (OV) zijn grootschalige investeringen in het spoor- en HOV-systeem noodzakelijk. Daarvoor moeten diverse knelpunten in het spoor opgelost worden. De sterke Nederlandse economie vereist daarnaast goede internationale verbindingen tussen Amsterdam – Breda – Brussel en Den Haag – Eindhoven – Düsseldorf. Zo’n robuust OV in 2040 vraagt alleen voor Brabant al een investering van circa 1,5 miljard.

Een dezer dagen presenteerden bestuurders van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), regionale overheden en partijen in de OV-sector een pakket met richtinggevende afspraken voor de toekomst van het OV in Nederland. Kern van de ambitie is om het OV beter aan te laten sluiten bij de wensen van de reizigersvraag over 20 jaar. Naar verwachting ligt het aantal treinreizigers dan 30 tot 40% hoger dan nu. Tussen 9 grote steden in Nederland moet in 2040 elke 10 minuten een intercity rijden, er moet een drempelloos vervoer van deur-tot-deur komen met behulp van nieuwe innovatie en technieken en internationale steden als Parijs, Londen, Berlijn en Düsseldorf moeten per spoor makkelijk bereikbaar worden als alternatief voor reizen met het vliegtuig.

dinsdag 19 februari 2019

Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app

Dit voorjaar start een proef om overlast in de trein te melden via sms of app. De proef moet uitwijzen of het (anoniem) melden van overlast ervoor zorgt dat reizigers zich prettiger voelen in de trein. NS gaat de proef uitvoeren in treinen en op stations in het zuiden van het land.
Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag aan de Tweede Kamer.

Van Veldhoven: 'Ik wil dat reizigers zich veilig voelen in de trein, ook laat in de avond of in een lege coupé. NS werkt hard aan de veiligheid in de trein, maar kan niet alle overlast in z’n eentje voorkomen. Dan kan het best fijn zijn als je NS met dit Treinalert een seintje kunt geven, bijvoorbeeld als je ziet dat een dronken reiziger mensen lastig valt of meubilair wordt vernield.'

Het stil melden van overlast kan al in een aantal bioscopen in Nederland. In Engeland en België kan dat ook in de trein. Reizigers kunnen daar via de sms bijvoorbeeld melding doen van mensen die de sfeer in de trein of station vergallen of dingen vernielen. Bij echt ernstige incidenten moeten reizigers 112 bellen. NS neemt ervaringen uit België en Engeland mee bij het opzetten van de proef.

Meldingen die reizigers doen komen binnen bij de meldkamer van NS. Indien het nodig is om hulp te bieden kan personeel in de trein of op het station dat doen. NS werkt de proef uit zodat die in het voorjaar kan starten. Op basis van de uitkomsten bepaalt NS of de proef een vervolg krijgt.

Miljoenen Nederlanders maken elke dag gebruik van het openbaar vervoer. Om de veiligheid in het OV te bevorderen werken vervoerders, politie, vakbonden en verschillende overheden samen in het actieprogramma sociale veiligheid. De afgelopen jaren hebben vervoerders tal van maatregelen genomen. Denk aan camera’s en poortjes op de stations, de afschaffing van contant geld in de bus en bodycams voor Veiligheid & Service-medewerkers in de trein.

maandag 18 februari 2019

Nieuwe aanpak tegen storingen trams

Het trambedrijf van de provincie Utrecht zet in samenwerking met Strukton Rail een nieuwe techniek in de strijd tegen storingen tijdens de winter aan het tramsysteem. Om ijsvorming op de bovenleiding van de trambaan te voorkomen, is over het gehele traject van de tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein de rijdraad voorzien van een bijzondere spray. IJs hecht daardoor minder snel aan de bovenleiding. Het is voor het eerst in Nederland dat deze innovatieve techniek IceGuard op een dergelijke schaal wordt toegepast.

Strukton Rail heeft er nachtwerk van gemaakt om deze bijzondere spray over de gehele tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein aan te brengen. Een speciaal railvoertuig reed daarvoor ’s nachts over de trambaan en spoot deze spraylaag op de bovenleiding. Het werk is in de nachtelijke uren uitgevoerd om het openbaar vervoer niet te belemmeren. Bovendien kon dan de stroom van de bovenleiding worden afgehaald.

De inzet van IceGuard is een proef, gebaseerd op eerdere testresultaten. Strukton Rail heeft op de remise in Nieuwegein de techniek onder diverse weersomstandigheden al getest met een positieve uitkomst. De spray bleek, ondanks passage van meer dan 1800 trams, goed te blijven hechten. Door het beschermende effect van IceGuard hechten condens en waterdruppels minder goed aan de rijdraad. Trams kunnen zo veel sneller en gemakkelijker ijzel van de bovenleiding afhalen. Voor de provincie Utrecht aanleiding om de nieuwe techniek nu over de gehele tramlijn intensief in de praktijk op de proef te stellen.

zaterdag 16 februari 2019

Busstation vanaf 17 februari aan zuidkant station Zwolle

Op 17 februari 2019 gaat het nieuwe busstation aan de zuidkant van station Zwolle (zijde Hanzelaan) in bedrijf. Vanaf die datum vertrekken er dagelijks 1.800 busritten van deze locatie: 1.200 via de nieuwe Schuttebusbrug en 600 via de Hanzelaan.

Na jaren van voorbereiding en bouwwerkzaamheden door de gemeente Zwolle, provincie Overijssel, ProRail en NS zijn op 9 februari 2019 het nieuwe busstation met 21 haltes en de 245 meter lange busbrug geopend. Via deze bijzondere brug rijden de bussen straks over het spoor van en naar het nieuwe busstation aan de zuidkant van het station.

De busbrug en het nieuwe busstation dragen bij aan een betere doorstroming van het openbaar vervoer in Zwolle. De vele studenten, forenzen en bezoekers vanuit de wijde regio en inwoners van Zwolle hebben hier profijt van. De busbrug en het nieuwe busstation zorgen ervoor dat de verkeerssituatie aan de centrumzijde van het station overzichtelijker, veiliger en rustiger wordt.

Inwoners van Zwolle dachten mee over het ontwerp van de busbrug. Het is daardoor een echte Zwolse brug, die bovendien goed past in de toekomstige stationsomgeving. ProRail heeft als gedelegeerd opdrachtgever namens de gemeente Zwolle de aanbesteding en de bouw van de busbrug begeleid en de brug ingepast in alle werkzaamheden die aan sporen en spooromgeving al lopende zijn. De busbrug is gebouwd door BAM Infra, naar een ontwerp van ipv Delft. De onderzijde van de S-vormige brug is bekleed met bamboe, waardoor de brug goed aansluit bij de nieuwe, groene omgeving van het station. De laatste afwerking loopt nog: de landhoofden van de busbrug worden beplant en voorzien van nestkastjes voor vogels en vleermuizen. In technisch opzicht is de bouw een knap staaltje ingenieurswerk, onder meer omdat er naast de twee landhoofden, maar vier betonnen kolommen nodig zijn om de 245 meter lange brug te ondersteunen.

De bouwwerkzaamheden voor de brug startten in oktober 2017. Ruim een half jaar later werd het 110 meter lange stalen brugdeel, vervaardigd door Victor Buyck, over de bovenleiding van het spoor gereden en op de definitieve plek gelegd. Een complexe en unieke operatie vanwege de combinatie van de S-vorm, de grootte, het gewicht van ruim 1.000 ton en de beperkte ruimte waarbinnen het geheel boven en naast het spoor moest worden verplaatst. Hiervoor moesten Strukton Rail en ProRail destijds eerst nog de bovenleiding over enkele honderden meters aanpassen en verlagen.

Via de busbrug rijden de stad- en streekbussen van en naar het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station. Na ruim een jaar van werkzaamheden door aannemer NTP Groep is het nieuwe busstation klaar voor gebruik. Het eilandperron heeft 21 haltes van verschillende lengtes, zodat er genoeg plek is voor standaardbussen én voor langere bussen. Het nieuwe busstation is een groen busstation. Op het busperron staan 17 zwarte berken die het klimaat en daarmee het comfort op het perron verbeteren. Daarnaast is het perron voorzien van waterdoorlatende bestrating van gebakken klinkers. Hierdoor komt het regenwater rechtstreeks in de bodem terecht en krijgen de bomen ook voldoende water.
Extra bijzonder is de kap van het busstation. Drie Zwolse kunstenaars hebben deze verfraaid met kunst. Op de kap zijn bekende en minder bekende plekken uit Zwolle te zien. Hierdoor is het niet alleen een droge, maar ook een aangename plek voor reizigers. Vanaf 17 februari 2019 vertrekken er dagelijks 1.800 busritten van het nieuwe busstation: 1.200 via de nieuwe busbrug en 600 via de Hanzelaan.

De komende jaren werkt de gemeente Zwolle samen met de provincie Overijssel, NS en ProRail aan de verdere verbeteringen van het Zwolse stationsgebied. Zo wordt station Zwolle, het 2e spoorknooppunt van Nederland, omgebouwd tot een uitstekend toegankelijk en comfortabel OV-knooppunt in een groene omgeving. De bouw van het nieuwe busstation en de busbrug zijn de eerste grote, zichtbare stappen en maken onderdeel uit van de vele investeringen in het stationsgebied tot 2025.

vrijdag 15 februari 2019

Nieuwe dienstregeling OV Regio IJsselmond

Op zondag 17 februari 2019 gaat de nieuwe dienstregeling in voor de bussen van OV Regio IJsselmond. Deze wijziging van de dienstregeling valt samen met de opening van het nieuwe busstation in Zwolle. Op sommige lijnen veranderen alleen de vertrektijden, op andere lijnen gebeurt er meer. Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in Flevoland. Voor alle wijzigingen, ga naar de website van OV Regio IJsselmond.

Vanaf 17 februari 2019 rijdt op maandag tot en met vrijdag de rit Kampen met vertrek 19.33 uur naar Emmeloord, door naar Urk. Om 20.23 uur is er nog een extra rit van Urk naar Emmeloord. Op lijn 149 gaan er extra bussen rijden in de spitsuren. Deze bussen vertrekken om 7.29 uur, 8.29 uur, 15.29 uur en 16.29 uur vanaf Urk naar Nagele. Vanaf Nagele rijden er extra bussen naar Urk om 7.18 uur, 8.18 uur, 15.18 uur en 16.18 uur. Deze geven bij de halte Nagele Domineesweg aansluiting op lijn 140 van/naar Lelystad.

Om de bereikbaarheid per openbaar vervoer van Trefpunt Medische Geschiedenis Nederland te verbeteren wijzigt op verzoek van de gemeente de route van lijn 149 op Urk. Lijn 149 rijdt op bedrijventerrein Zwolsche Hoek de route Griend, Abbert, Zwolsche Diep, Keteldiep, Zuidwal. Er komt een extra halte op de hoek Zwolsche Diep – Keteldiep voor bezoekers van deze locatie.

donderdag 14 februari 2019

Spoorwerk tijdens voorjaarsvakantie Noord

ProRail werkt tijdens de voorjaarsvakantie in Noord Nederland aan maar liefst vier spooronderdoorgangen. Spectaculair werk om te zien. Met deze tunnels verbetert men de veiligheid en doorstroming van weg- en treinverkeer.

Het werk aan de tunnels vindt plaats in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe: bij Assen tunnel De Maten, bij Haren de laatste fase van de aanleg onderdoorgang, bij Hurdegaryp de verkeerstunnel naast het station en bij de Goddeloaze Singel tussen Feanwâlden en Kuikhorne een fiets- en voetgangerstunnel.

Na deze bouwfase rijdt het treinverkeer er overheen en start het afwerken van de tunnels zelf. Denk aan wanden, plafonds en vloeren, het aanbrengen van verlichting, belijning en toeleidende wegen. Daarna kunnen voetgangers, fietsers en/of autoverkeer de onderdoorgang gaan gebruiken.

woensdag 13 februari 2019

Elektrische step is handig maar mag niet overal

Voor afstanden die je net even te ver vindt om te voet af te leggen maar slecht bereikbaar is per fiets, is een elektrische step de perfecte oplossing. De elektrische step lijkt in de basis op een gewone step maar is natuurlijk veel praktischer. De step is licht en gemakkelijk mee te nemen. Officieel wordt de elektrische step gezien als een snorfiets, hetgeen betekent dat je er geen rijbewijs voor nodig hebt. Let wel op! Een elektrische step mag nog niet de openbare weg op. De step moet sowieso goedgekeurd zijn door de RDW en daarbij verzekerd zijn. Verder dien je de verkeersregels voor snorfietsers te volgen. Om op een elektrische step te mogen rijden moet je minimaal 16 jaar zijn.

Op het eerste gezicht zie je misschien niet het verschil tussen een een gewone step en een elektrische step maar er zijn uiteraard wel degelijk veel verschillen. Elektrische steps zijn opvouwbaar. En dat is ook logisch. Als je de trein in wilt, is het prettig dat je de step zo klein mogelijk kunt opvouwen. Een elektrische step is robuust gebouwd en in staat om de vervelende klappen op te vangen.

Bij een elektrische step zijn een aantal eigenschappen belangrijk als je gaat vergelijken.

Er zit enorm verschil in het gewicht variërend van 8 tot 30 kg. Verder is ook de snelheid zeer verschillend tussen de diverse elektrische step. De meeste behalen een snelheid van zo’n 25 km per uur. Dat is niet toegestaan op de openbare weg. Belangrijk bij de keuze van een elektrische fiets is de actieradius. Dat kan gemiddeld gaan van 20 tot 35 km. Het hangt er dus vanaf waarvoor en hoe je de elektrische step wilt gaan gebruiken welk model je kiest. Het maximale draaggewicht van een elektrische step gaat tot ongeveer 120 kg. De oplaadtijd is ongeveer 3 tot 4 uur voor een volledig opgeladen accu.

De criteria om met de elektrische step de weg op te gaan:

-Minimale leeftijd 16 jaar en in bezit van geldig rijbewijs

-Alleen op het fietspad gebruiken

-De elektrische step is voorzien van een kenteken

-Je houdt je aan de regels

-Je mag niet harder dan 25 km/u

-De step moet verzekerd zijn

dinsdag 12 februari 2019

Maatwerk fietsparkeerplekken in Maastricht

Maastricht gaat de overlast van wild gestalde fietsen in het centrum aanpakken met maatwerk. Omdat iedere plek anders is, wordt per plek bekeken welke oplossingen er zijn en welke maatregelen er genomen kunnen worden. Dit doet de gemeente samen met de mensen in de omgeving. Rond 1 maart wordt gestart met de Helmstraat en de Kattenstraat. Daar wordt gekeken naar mogelijke oplossingen en eventueel aanvullende maatregelen. Voor deze aanpak is 70.000 eueo beschikbaar. Daarnaast continueert het college in 2019 de aanpak op het stationsplein in Maastricht met voorlichting/communicatie, de inzet van fietscoaches en fietshandhaving.

Het fietsgebruik neemt de laatste jaren toe. Deze groei is gewenst, maar stelt de stad voor een aantal nieuwe opgaven. De brede mobiliteitsaanpak inclusief de STOP (stappen, trappen, openbaar vervoer, privévervoer) benadering wordt uitgewerkt in de omgevingsvisie. Die wordt medio 2019 aan de raad aangeboden en op basis van die visie wordt er een fietsplan gemaakt. In dit fietsplan wordt een onderzoek meegenomen naar de realisatie van extra (bij voorkeur ondergrondse of inpandige) fietsstallingen in de binnenstad-west. Deze ambitie vloeit rechtstreeks voort uit het coalitieakkoord. In 2020 moet er duidelijkheid zijn over de wijze waarop Maastricht de groeiende behoefte aan fietsstallingen aanpakt.

In de tussenliggende periode heeft de raad gevraagd om een aanpak van een aantal hotspots. Doel is om de overlast te beperken op een aantal locaties waar fietsen hinderlijk staan geparkeerd.

maandag 11 februari 2019

Het spoor rond station Naarden-Bussum wordt flink onder handen genomen

Het spoor rond station Naarden-Bussum wordt flink onder handen genomen en verbeterd. In augustus gaat ProRail maar liefst 23 dagen achter elkaar aan het werk. Voor die grote operatie zijn de voorbereidingen in volle gang.

Het spoor rondom station Naarden-Bussum in de gemeente Gooise Meren wordt intensief gebruikt en is toe aan vernieuwing. Daarom staat er grootschalig onderhoud op stapel.

Het spoor bij Naarden-Bussum wordt anders ingericht. Er komen minder wissels en minder sporen. Op de overwegen is het verkeer daardoor sneller aan de overkant. De spoorboog tussen het Naardermeer en station Naarden-Bussum wordt ruimer. Hierdoor hoeven treinen niet langer af te remmen; ze kunnen dan sneller rijden, namelijk 130 kilometer per uur.

Het monumentale station Naarden-Bussum wordt beter toegankelijk. Doordat het naastgelegen emplacement verdwijnt en het aantal sporen wordt teruggebracht van 5 naar 2, is er ruimte om aan de westkant een extra toegang tot het station te maken. Zo kunnen reizigers makkelijker en sneller de perrons of de uitgangen bereiken.

ProRail maakt een onderdoorgang bij de Karnemelksloot in Naarden. Deze ‘Voormeerpassage’ verbindt de recreatiegebieden die aan beide zijden naast de spoorlijn liggen. Fietsers en wandelaars kunnen het bekende 'rondje Naardermeer' dan afmaken zonder dat zij door de woonwijk heen moeten. Ook dieren kunnen straks veilig onder het spoor door via de Voormeerpassage en een aantal nieuwe faunapassages.

Aanbesteding busvervoer IJssel-Vecht gestart

De aanbesteding van het busvervoer in de streek IJssel-Vecht is 6 februari 2019 van start gegaan. Dat hebben de colleges van Gedeputeerde Staten van Flevoland, Gelderland en Overijssel besloten. Zij werken samen in deze aanbesteding, die delen van alle drie de provincies beslaat (West-Overijssel, grote delen van Flevoland en de Veluwe). Vervoerders hebben tot 5 juni de gelegenheid om een aanbod in te dienen. Rond begin september van dit jaar is bekend welke vervoerder het busvervoer mag gaan uitvoeren per december 2020, voor een periode van tien jaar.

De concessie IJssel-Vecht komt gefaseerd tot stand. Twee deelgebieden stromen later in: Lelystad in september 2021, IJsselmond (een deelgebied in Flevoland en Overijssel) in december 2023. Deze latere instroom heeft te maken met bestaande concessies in deze deelgebieden die doorlopen tot de eerder afgesproken datum. IJssel-Vecht is de eerste van drie gezamenlijke concessies van de provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland. In totaal worden de komende jaren zeven concessies teruggebracht tot drie.

Speciale aandacht in de aanbesteding gaat uit naar de verduurzaming van het busvervoer. Zo moeten de belangrijke buslijnen van de stadsdiensten Zwolle en Apeldoorn meteen vanaf december 2020 volledig zero-emissie rijden; voor Lelystad geldt dat vanaf de instroom in 2021. Vanaf 2025 geldt dat voor alle nieuw aangeschafte bussen in het gebied IJssel-Vecht.

Naast de verduurzamingsambities willen de provinciebesturen met de gezamenlijke aanbesteding het busvervoer beter laten aansluiten op reizigersstromen in het gebied. “Ons uitgangspunt is dat de reizigers er beter van worden”, aldus de gedeputeerden Boerman (Overijssel), Fackeldey (Flevoland) en Bieze (Gelderland). “Mensen willen zo snel mogelijk, veilig en betaalbaar reizen. Provinciegrenzen mogen daarbij niet voor obstakels zorgen. Door de concessie groter te maken, prikkelen we de markt om een interessanter aanbod aan de reizigers en de provincies te doen.”

zaterdag 9 februari 2019

Vervolg grote spoorvernieuwing Leiden

Dit weekend vervolgt ProRail de werkzaamheden aan het spoor rondom Leiden Centraal. Het is de eerste van zes periodes waarin men in 2019 aan het spoor rond Leiden werkt. Het gaat om een grootscheepse spoorvernieuwing die vorig jaar is ingezet. Om de omgeving goed te informeren houden we woensdag 6 februari een bewonersavond in Leiden.

ProRail werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van het spoor. Zo ook rondom Leiden Centraal. In twee jaar tijd vervangt men alle sporen op en rondom het station. ProRail haalt 28 wissels weg, vervangt 55 wissels en vernieuwt over een lengte van twee kilometer alle rails, dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en bovenleiding.

vrijdag 8 februari 2019

Investeringen in druk spoor tussen Den Haag en Rotterdam

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) investeert samen met de regio zo’n 27 miljoen euro in de uitbreiding van twee naar vier treinsporen bij Schiedam Centrum. Door de extra sporen kunnen tussen Den Haag en Rotterdam straks 14 treinen per uur rijden in beide richtingen. Reizigers op dit traject kunnen dan elke paar minuten een trein nemen. Dit is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden.

Staatssecretaris Van Veldhoven: “In de Randstad komen er alleen de komende tien jaar 500.000 mensen bij. Den Haag is een van drukste stukken spoor. Daarom investeren we hier nu samen met de regio om klaar te zijn voor de toekomst.”

 “De viersporigheid is een belangrijke stap in de verdere verbetering van het openbaar vervoer in de regio. Maar we zijn er nog niet”, vertelt gedeputeerde Floor Vermeulen. “De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat bevestigde gisteren nog in een brief aan de Tweede Kamer haar toekomstbeeld voor het openbaar vervoer. Daarin hamerde ze er nog eens op dat het erg belangrijk is de komende jaren te blijven investeren in verbetering van het openbaar vervoer. De viersporigheid past mooi in dat toekomstbeeld.”

Marc Rosier, portefeuillehouder OV-ontwikkeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag:
“De regio groeit. Meer mensen vraagt om meer woningen, werk en een betere bereikbaarheid. Met de extra sporen in Schiedam maken we een mooie stap in de verbetering van het OV voor onze inwoners.”

Jeroen Ooijevaar, wethouder Schiedam: "Schiedam maakt zich al jaren sterk voor duurzaam, comfortabel en snel openbaar vervoer. Dit is dus heel goed nieuws voor de bijna 80.000 Schiedammers en nog eens honderdduizenden inwoners van omliggende gemeenten die gebruikmaken van OV-knooppunt Schiedam Centrum. Het is daarnaast van groot belang met het oog op onze woningbouwopgave en de economische ontwikkeling van Schiedam en de regio."

Door de aanwezigheid van vier sporen bij Schiedam kan Schiedam Centrum een station voor intercity treinen blijven. Hierdoor kunnen reizigers met de intercity naar Amsterdam blijven reizen. De sporen bieden treinen de mogelijkheid om in te halen, waardoor vertragingen beter en sneller kunnen worden opgevangen. En doordat er meer treinen gaan rijden, hoeven reizigers net als bij een metro nooit lang te wachten.

Naast uitbreiding van het spoor, wordt het spoor tussen Schiedam en Rotterdam zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. De uitbreiding van de sporen bij Schiedam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste stukken spoor in Nederland klaar worden gemaakt voor intensievere benutting door treinen. Staatssecretaris Van Veldhoven maakte gisteren in het kader van het OV Toekomstbeeld bekend dat op een ring van 9 steden wordt toegewerkt naar een “metro systeem van treinen”.

donderdag 7 februari 2019

Snelle trein naar Duitsland en binnenlands metrostelsel van treinen

Reizigers kunnen in 2040 gebruik maken van een metro-achtige verbinding  op een landelijke stedenring, goede aansluitingen op andere lijnen via hoogwaardige stations en een snelle treinverbinding met Duitsland. Dat staat in het Toekomstbeeld OV 2040, dat staatssecretaris Van Veldhoven vandaag aan de Tweede Kamer stuurt. Het Toekomstbeeld OV is een gezamenlijke visie van alle partijen uit de sector en alle betrokken overheden op hoe het openbaar vervoer in Nederland er in 2040 uit moet zien.

Staatssecretaris van Veldhoven: ‘Steeds meer mensen reizen met het openbaar vervoer. In stedelijke gebieden is het aantal reizigers in 2040 met 30 tot 40 procent gegroeid. We willen dat ook al die extra reizigers hun reis in 2040 met gemiddeld een 8 beoordelen. Dat betekent dat we nú hard aan de bak moeten. Snellere treinen die als een soort metro gemiddeld elke tien minuten op de landelijke stedenring rijden en hoogwaardige stations, waar spoorlijnen naadloos aansluiten op andere soorten vervoer in de stad en rest van de regio.’

Op de landelijke stedenring wordt ingezet op snelle, hoogwaardige en frequente verbindingen.  Met het “metro netwerk” wordt voortgebouwd op de “tien minuten treinen” die de komende jaren al op de drukste plekken op het Nederlandse spoor gaan rijden. Door het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS kunnen treinen straks ook veilig dichter op elkaar rijden, waardoor het aantal treinen op sommige trajecten nog verder omhoog kan. Voor een snellere verbinding moeten ook scherpe keuzes gemaakt worden. Zo zullen sommige treinen op minder stations gaan stoppen. Verdere tijdswinst kan behaald worden door het weghalen van een deel van de overwegen op het spoor van de stedenring.

De steden op de ring worden OV knooppunten in het landelijke, maar ook in het achterliggende regionale OV netwerk. Het openbaar vervoer in die regio moet naadloos op die knooppunten aansluiten, zodat iedereen in zo’n gebied sneller kan reizen dan nu. Daarnaast moet het op de stations eenvoudig overstappen zijn op het OV binnen de stad, inclusief de fiets en deelauto.

In 2040 moet de trein de meest voor de hand liggende optie zijn voor reizen naar de landen om ons heen. Nederland heeft nu al een sterke internationale verbinding met de landen ten zuiden van ons en een sterk aanbod in de verbinding met Londen. Van Veldhoven: ‘Vanuit Rotterdam ben je nu al in drie uur in het centrum van Parijs. Maar wat ontbreekt, is zo’n snelle en hoogwaardige treinverbinding met onze belangrijkste handelspartner’

De staatssecretaris wil onderzoeken hoe de Randstad kan worden aangesloten op het Duitse hogesnelheidsnetwerk. Met dit onderzoek wil ze een vervolg geven aan de quick scan die onlangs al gedaan werd naar manieren om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te versnellen. In haar streven naar een snelle treinverbinding wil de staatssecretaris samen optrekken met de Duitsers. Ook wil zij hierover later dit jaar in gesprek met de nieuwe Eurocommissaris. 

Om de internationale trein in 2040 het alternatief voor vliegen te laten zijn, zet Van Veldhoven er ook op in dat naar het zuiden straks elk uur snelle treinen rijden naar Parijs en Londen. Naar Brussel moeten dit er zelfs twee per uur worden.

Ook in dunbevolkte gebieden moet het OV nog aantrekkelijker worden. Te vaak rijden nu al lege bussen rond, terwijl mensen passend vervoer missen. Hier wordt gekozen voor innovaties, bijvoorbeeld door vanaf de voordeur kleinschaliger vervoer te organiseren dat naadloos aansluit op snellere streekbussen of een treinstation. Met Mobility as a Service (MaaS) wordt geëxperimenteerd met nieuwe manieren om het OV aantrekkelijker te maken. Binnenkort starten in zeven regio’s proeven. In Zuid-Limburg is het doel een beter op elkaar aansluitend systeem van grensoverschrijdende reizen te bevorderen. In Groningen, Drenthe en Twente vinden proeven in dunbevolkte gebieden plaats met buurtbussen, doelgroepenvervoer, maar ook deelrollators en deelscootmobielen. Zo moet het openbaar vervoer ook in de regio’s voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk en aantrekkelijk blijven.

woensdag 6 februari 2019

Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid

Bij vijf overwegen op de Brabantroute wordt binnenkort de zogeheten ShimLift geïnstalleerd. Dat is een soort kunststof wig die tussen de dwarsligger en de spoorstaaf wordt geschoven en is ontwikkeld door het bedrijf KamPa BV. Bij een eerste, beperkte proef in Dorst is door toepassing van de ShimLift een duidelijke afname van de trillingen gemeten.

Vanwege de positieve resultaten in Dorst gaat ProRail de pilot met ShimLift uitbreiden naar nog eens vier overwegen op de Brabantroute. Het betreft naast Dorst locaties in Oisterwijk en Rijen waar omwonenden sinds vorig jaar een sterke toename van trillingen ervaren. De praktijkproef heeft tot doel om te onderzoeken of de toepassing van de Shimlift bij deze overwegen de overlast vanwege trillingen kan verminderen.

De ShimLift is een soort kunststof wig die tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf wordt geschoven waardoor het spoor op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLift vlak voor een overweg te installeren, ontstaat er een betere aansluiting tussen spoor en overweg en veroorzaakt de passage van een trein mogelijk minder trillingen.

dinsdag 5 februari 2019

NS stelt verbeteringen dienstregeling voor bij reizigersorganisaties

NS gaat voor de dienstregeling 2020 een aantal verbeteringen voorstellen bij de reizigersorganisaties en regionale overheden. Op belangrijke punten wil NS voor reizigers een kortere reistijd en een betere overstap. Ook willen we het aantal treinen per uur waar mogelijk verhogen. Zo wordt de reistijd voor Sprinterreizigers in Noord-Nederland korter en stijgt het aantal Intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht van vier naar zes per uur. Ook komen er extra Sprinters tussen Harderwijk en Amersfoort. In de zomer wil NS niet 4, maar 6 treinen per uur naar Zandvoort aan Zee.

NS wil de reis voor zoveel mogelijk reizigers verbeteren, maar dat lukt niet overal. Uit een vergelijking met de dienstregeling van 2019 blijkt dat 51.000 reizigers korter onderweg zijn. 5.500 reizigers zijn langer onderweg. Voor ongeveer 95% van de reizigers verandert de treinreis niet of nauwelijks. De dienstregeling 2020 gaat op zondag 15 december 2019 in.

Door het gebruik van nieuwe treinen kunnen de Sprinters tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Meppel 4 minuten sneller rijden. Door een betere overstap in Meppel kunnen Sprinterreizigers uit Friesland dan een kwartier sneller van en naar de Randstad reizen. Ook stellen we voor om de verdeling van de treinen over het uur op deze Friese lijn beter te maken, waardoor reizigers hier minder lang op de trein hoeven te wachten. Ongeveer 16.000 reizigers profiteren van deze veranderingen.

NS wil het aantal Intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht verhogen van 4 naar 6 per uur. Zo ontstaan meer reismogelijkheden en verbeteren we de kans op een zitplaats. Ongeveer 15.000 reizigers profiteren hiervan. NS ziet het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer groeien en kiest er daarom voor om deze Intercity in de spits door te rijden naar Apeldoorn en Deventer. Het aantal treinen groeit hier van 1 naar 3 per uur. Naar verwachting hebben zo’n 1.000 dagelijkse reizigers hier baat bij . Ook is NS van plan om extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort te rijden. Deze trein rijdt vier keer in de ochtendspits richting Amersfoort en vier keer in de avondspits richting Harderwijk. Door het gebruik van nieuwe treinen wordt de Sprinter tussen Amersfoort en Zwolle twee tot drie minuten sneller.

NS wil tijdens het strandseizoen van 2020 niet vier maar zes treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee rijden. Zo verwacht NS de reizigersvraag bij mooi weer beter op te vangen. Eerder gaf spoorbeheerder ProRail aan dat de stroomvoorziening nog niet geschikt is om meer treinen te kunnen rijden. Nu ProRail bezig is met een plan van aanpak voor deze lijn, heeft NS besloten deze extra treinen al in de plannen op te nemen.

Het is voor reizigers belangrijk dat zij een goede overstap hebben op bus , tram, metro en treinen van andere vervoerders. NS voert daarover samen met ProRail overleg met regionale overheden en de andere vervoerders. Na advies van regionale overheden en de reizigersorganisaties zal NS in april de definitieve capaciteit voor de dienstregeling aanvragen bij ProRail.

Vernieuwing Amstelveenlijn: waarom nodig en wat gaat er gebeuren?

De Amstelveenlijn, sneltram 51, wordt vernieuwd. En dat is hard nodig. De lijn is, nagenoeg in zijn huidige vorm, in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de huidige sneltrams zijn verouderd, vaak overvol, rijden niet vaak genoeg en zijn gevoelig voor storingen. Ook is de verkeersveiligheid rondom de lijn niet optimaal. 

De nieuwe Amsteltram, die eind 2020 gerealiseerd moet zijn, zal vanaf Station Zuid tot Uithoorn worden doorgetrokken. Door de werkzaamheden die starten op 3 maart 2019 zal lijn 51 tot de ingebruikname van de Amsteltram worden vervangen door: Buslijnen 347, 348, 357,358, 55 en pendelbus 551.

Tram 5 rijdt gedurende de gehele bouwperiode, met uitzondering van de zomervakantie in 2019 en vijf weekenden verdeeld over 2019 en 2020; in die periodes wordt tram 5 vervangen door bus 45.

Invoering systeem voor eenmalig inchecken in ov te duur

Er wordt voorlopig niet geïnvesteerd in één systeem voor het inchecken bij verschillende vervoerders in het openbaar vervoer (ov). Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) schrijft maandag in een brief aan de Tweede Kamer dat de invoering van zo'n systeem te duur is. Het invoeren van een eenduidig systeem zou de komende vijftien jaar 90 miljoen euro meer kosten dan het zal opleveren, aldus de staatssecretaris in de brief.  In de afgelopen jaren heeft de Tweede Kamer het enkelvoudig inchecken ter discussie gesteld, omdat dit huidige systeem niet gebruiksvriendelijk zou zijn.

maandag 4 februari 2019

Nieuwe dienstregeling bussen in West-Overijssel per 17 februari 2019

Op zondag 17 februari 2019 gaat de nieuwe dienstregeling in voor de bussen van OV Regio IJsselmond en Syntus in Noordwest en Midden Overijssel. Deze wijziging van de dienstregeling valt samen met de opening van het nieuwe busstation in Zwolle.

Jaarlijks worden er wijzigingen in de dienstregeling van stads- en streekbussen doorgevoerd om de aansluitingen en rijtijden voor de reizigers te verbeteren. De nieuwe dienstregeling komt mede tot stand via tips en feedback van reizigers en chauffeurs.

Op sommige lijnen veranderen alleen de aankomst- en vertrektijden, op andere lijnen gebeurt er meer. De opening van het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station in Zwolle betekent ook een wijziging in de routes van de buslijnen naar het busstation.

OV Regio IJsselmond en Syntus Overijssel verzorgen het busvervoer in West-Overijssel in opdracht van de provincie Overijssel. Een overzicht van de nieuwe dienstregeling, lijnennetkaarten en folders zijn te vinden op de websites van de vervoerders.

Zeeland stimuleert gemeenten om bushaltes toegankelijk te maken

De Provincie Zeeland vindt het belangrijk dat bushalten toegankelijk zijn voor reizigers met een beperking. De Provincie heeft de afgelopen jaren belangrijke haltes in haar beheer aangepakt. Denk aan een opgehoogd perron voor reizigers in een rolstoel en geleidelijnen voor reizigers met een visuele beperking. Met een subsidieregeling wil de Provincie ook gemeenten stimuleren om bushalten toegankelijk te maken. De Provincie trekt hiervoor ruim 800.000 euro uit.

Zeeland wil een toegankelijke provincie zijn. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat ook mensen met een beperking gebruik kunnen maken van het OV. Daarom regelen we dat minimaal één halte per dorp, wijk of kern toegankelijk is voor mensen met een beperking. Dat gaat om haltes bij ziekenhuizen en busknooppunten, maar ook om halten langs straat of weg. Volgens die filosofie heeft de Provincie de afgelopen jaren ruim veertig bushaltes in haar beheer toegankelijk gemaakt. De Provincie wil dat ook andere wegbeheerders versneld aan de slag gaan om bushalten aan te pakken. Daarom stelt de Provincie nogmaals een subsidieregeling open.

Gedeputeerde Harry van der Maas verwacht veel van de regeling. “Het is belangrijk dat mensen dichtbij huis op de bus kunnen stappen. Vorig jaar hebben we de interesse gepeild voor deze regeling en het merendeel van de gemeenten was enthousiast. Ik denk dan ook dat we met deze regeling een flinke stap vooruit zetten om ervoor te zorgen dat kernen en wijken meer toegankelijke halten krijgen. Zo kunnen ook reizigers met een beperking steeds makkelijker gebruik maken van het OV.”

Gemeenten die haltes willen opknappen, kunnen hiervoor maximaal 50 procent van de kosten terugkrijgen (met een maximum van 25.000 euro per halteplaats). Gemeenten hebben tot 1 juli 2019 de mogelijkheid om subsidie aan te vragen. Behandeling vindt plaats op volgorde van binnenkomst en zolang het budget toereikend is. De haltes moeten voor 1 juli 2020 zijn opgeknapt.

vrijdag 1 februari 2019

NS komt HSL-reiziger tegemoet

De Hogesnelheidslijn (HSL) blijft een uitdaging. De afgelopen twee jaar haalden men de norm voor treinen die op tijd rijden op de HSL, maar de laatste maanden vallen treinen vaker uit. Naast de complexiteit van de infrastructuur, worden recente storingen veelal veroorzaakt door een fout in de software van de TRAXX-locomotieven. Een uitgevoerde software-update om dit probleem te verhelpen, heeft helaas niet de gewenste verbetering opgeleverd. Technici van NS en leverancier Bombardier werken hard aan een oplossing. In de tussentijd neemt NS extra maatregelen om reizigers tegemoet te komen en de prestaties op de HSL te verbeteren.

Over heel 2018 was de punctualiteit op de HSL 82,5 procent, in de maand januari ligt dit tot nu toe iets boven de 80 procent. Reizigers met Intercity Direct kunnen vanaf 15 minuten vertraging hun toeslag en de helft van het treinkaartje terugvragen via de NS-website. Na een half uur vertraging krijgen reizigers het hele bedrag terug. De komende periode worden reizigers hierop extra attent gemaakt. Extra medewerkers op de stations staan klaar voor hulp en informatie. Vaste reizigers met een jaarabonnement voor Intercity Direct krijgen daarbovenop een eenmalige tegemoetkoming van 100 euro. Zij ontvangen hierover op korte termijn bericht.

Het stilvallen en opnieuw opstarten van een trein na een softwarestoring kan lang duren en zorgt ook voor hinder voor het overige treinverkeer. Om zoveel mogelijk treinen op de HSL op tijd te laten vertrekken en aankomen, werken NS en ProRail al langer intensief samen in een speciaal Verbeterprogramma HSL. Vanwege de softwareproblemen neemt NS nog aanvullende maatregelen om storingen sneller op te lossen, de strandingsduur te beperken en de dienstregeling sneller te hervatten. Machinisten krijgen hiervoor extra technische ondersteuning.