vrijdag 29 maart 2019

Bereikbaarheidsimpuls voor regio Aalsmeer

Busreizigers in de regio Aalsmeer kunnen vanaf 2022 genieten van een snellere busverbinding en een veilige oversteekplaats aan de Legmeerdijk. Ook krijgt de bloemenveiling Royal FloraHolland een nieuwe aansluiting met de N201 en de N231 waardoor het vrachtverkeer veilig en snel zijn route kan vervolgen.

Ruim 2000 reizigers nemen dagelijks R-net buslijnen 357 en 358 tussen Kudelstaart, Aalsmeer en Amstelveen. Vanaf 2022 rijden beide een aangepaste route waardoor de reistijd 6 minuten korter is. Ook komt er een nieuwe halte ter hoogte van Royal FloraHolland aan de Legmeerdijk. Bij de halte komen trappen, liften en een loopbrug over N231 om te zorgen voor een veilige en comfortabele oversteekplaats. Deze aangepaste verbinding sluit ook goed aan op de toekomstige sierteeltattractie FloriWorld, die naar verwachting voor de zomer 2020 wordt opgeleverd en 350.000 bezoekers per jaar zal aantrekken. Het hoogwaardige openbaar vervoer in de regio Aalsmeer wordt dankzij deze investering nog aantrekkelijker gemaakt voor de reiziger.

Naast een versnelling en verbetering van de buslijnen komt er ook een nieuwe verbinding voor het vrachtverkeer. Dankzij deze weg sluit de bloemenveiling Royal FloraHolland straks beter aan op de N201. Hiervoor komt een nieuwe ingang naar het ontwikkelgebied Oost vanaf de Legmeerdijk (N231) en komt er een nieuwe uitgang vanaf Royal FloraHolland via de Middenweg naar de N201.
De provincie Noord-Holland, gemeente Aalsmeer, Royal FloraHolland en Vervoerregio Amsterdam werken samen aan dit bereikbaarheidsimpuls voor de regio Aalsmeer.

donderdag 28 maart 2019

Vanaf 2024 met de trein naar Stadskanaal

Alle seinen staan op groen voor een trein naar Stadskanaal. De plannen om het huidige spoor tussen Veendam en Stadskanaal aan te passen zijn klaar. Dat betekent dat het spoor in 2024 geschikt is voor de personentreinen van Arriva. Nu rijden op het spoor tussen Veendam en Stadskanaal stoomtreinen van de Stichting Stadskanaal Rail (STAR). De personentreinen van Arriva moeten een impuls geven aan de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Stadskanaal.

De bestaande spoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal wordt geschikt gemaakt voor personenvervoer. Dat is van belang voor de verbetering van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en sociaal-economische ontwikkeling van deze regio. Voor de aanpassingen aan spoor stelt de provincie Groningen bijna 63 miljoen euro beschikbaar. Het Rijk draagt 5 miljoen euro bij.

In 2011 werd de treinverbinding tussen Groningen en Veendam hersteld. Hiervoor werd het spoor tussen Zuidbroek en Veendam aangepast. De verbinding tussen Groningen en Veendam is een groot succes: het aantal reizigers in de trein is hoger dan verwacht. Gemiddeld maken ruim 1.900 reizigers op een gemiddelde werkdag gebruik van de trein. Voor Stadskanaal wordt minstens hetzelfde aantal verwacht. Daarmee wordt het station van Stadskanaal een van de meest gebruikte stations van de provincie Groningen. Het nieuwe station van Stadskanaal komt bij de huidige locatie van de STAR te liggen.

De trein rijdt straks in 41 minuten van Groningen naar Stadskanaal. Daarnaast onderzoekt men of de trein in de verdere toekomst kan doorrijden naar Emmen. In de zomer en bij speciale evenementen rijdt de stoomtrein van de STAR straks tussen Veendam en Stadskanaal. Met de STAR zijn afspraken gemaakt, zodat na de aanpassingen aan het spoor de stoomtreinen ook kunnen blijven rijden tussen Stadskanaal en Veendam.

woensdag 27 maart 2019

Softwarefout HSL-locomotieven opgelost

De fout in de software van de TRAXX-locomotieven die op de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden is verholpen. Technici van NS hebben daar samen met leverancier Bombardier met man en macht aan gewerkt. De afgelopen weken steeg de punctualiteit op de HSL tot boven de 84%, het hoogste niveau in ruim een half jaar.

De oplossing van de softwarefout is in hoog tempo doorgevoerd. Hiervoor is intensief samengewerkt met leverancier Bombardier, spoorbeheerder ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die toeziet op de veiligheid. Alle locomotieven van binnenlandse treinen zijn inmiddels van de update voorzien. Softwarestoringen hebben zich niet meer voorgedaan. De locomotieven van de Intercity Brussel volgen binnen enkele weken. Vanwege toelating van de software in België duurt dat iets langer.

Marjan Rintel, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de treindienst: “De HSL is de snelst groeiende spoorverbinding van Nederland en zeer belangrijk voor onze reizigers, binnen Nederland en internationaal. Ik ben opgelucht dat deze softwarefout is verholpen en dat de betrouwbaarheid voor reizigers weer toeneemt.”

Om zoveel mogelijk treinen op de HSL op tijd te laten vertrekken en aankomen, werken NS en ProRail al langer intensief samen in een speciaal Verbeterprogramma HSL. Vanwege de softwareproblemen nam NS nog aanvullende maatregelen om storingen sneller op te lossen, de strandingsduur te beperken en de dienstregeling sneller te hervatten. Zo is er een gespecialiseerde helpdesk, zijn er extra trainingen voor machinisten in de simulator en staan er extra NS-medewerkers klaar om problemen op te vangen. Deze verscherpte maatregelen blijven van kracht.

dinsdag 26 maart 2019

Rover wil station in Haarlem Zuid-West

Rover vraagt gemeente Haarlem om in het ontwikkelgebied de ‘Spoorzone’ ruimte te reserveren om een station aan te leggen. Daarbij moet in de plannen worden opgenomen dat het toekomstige station goed bereikbaar wordt per fiets en te voet.

Haarlem gaat de komende jaren maar liefst tienduizend woningen bijbouwen. Dit betekent grotere drukte in het verkeer, dat al steeds meer onder druk staat door het groeiend aantal forenzen tussen Haarlem en Amsterdam. Veel Haarlemmers staan al dagelijks in de file op wegen binnen en rond de stad en het busvervoer zit aan zijn maximum capaciteit. “Kortom, het is tijd dat Haarlem meer aan railvervoer gaat doen”, stelt Rover-Haarlem. “Bijvoorbeeld een tram op de route van buslijn 300, spoorverdubbeling naar Amsterdam en een station in Haarlem Zuid-West”.

Ruim 2000 nieuwe woningen zijn gepland voor het gebied rondom het spoor in Haarlem Zuid-West, de ‘spoorzone’. Rover ziet in de plannen nog ruimte voor een nieuw station ter grootte van station Hillegom. Dit station zou op de plek van het voormalige rangeerterrein kunnen komen. Volgens de huidige ontwikkelvisie moeten de toekomstige bewoners opstappen op stations Haarlem of Heemstede. Te ver weg, vindt Rover: “als het reizigers niet lukt binnen de ‘afknapgrens’ van 45 minuten met OV op het werk te zijn, dan kiezen zij voor de auto”.

Het idee van een station in Haarlem Zuid-West is niet nieuw: in het jaar 2000 deed Haarlem hiervoor al een aanvraag bij het Rijk, maar dit werd wegens bezuinigingen afgewezen ondanks dat er voldoende reizigers werden verwacht. Volgens Rover-Haarlem is de kans van slagen nu een stuk groter, zo blijkt het uit ruim 20 stations die het Rijk komende jaren voor diverse steden financiert. Rover verwacht 2500 tot 3000 reizigers per dag voor het nieuwe station in Haarlem Zuid-West, vergelijkbaar met station Hillegom.

maandag 25 maart 2019

‘Lopen, fietsen en OV moeten verdubbelen’

Het aandeel van lopen, fietsen en openbaar vervoer in de dagelijkse reizigerskilometers moet worden verdubbeld. Dat stelt een coalitie van zeven maatschappelijke organisaties vandaag in een brief aan alle provinciale lijsttrekkers. Met deze brief met bouwstenen voor duurzame mobiliteit willen zij de kandidaten voor de Provinciale Staten stimuleren om in te zetten op goede bereikbaarheid voor iedereen, maar met veel minder uitstoot.

De manier waarop Nederlanders zich verplaatsen heeft een forse impact op de leefomgeving en de volksgezondheid. Daarnaast legt mobiliteit een flink beslag op de ruimte en op de natuur. Aan de andere kant is het van belang dat iedereen in Nederland zich kan verplaatsen voor wonen, werken en recreatie. Daarom moeten provincies investeren om duurzaam vervoer voor iedereen bereikbaar te maken. “Investeringen in lopen, fietsen, openbaar vervoer en elektrische (deel)auto’s keren zich dubbel en dwars uit”, aldus de coalitie bestaande uit Natuur & Milieu, Fietsersbond, Milieudefensie, Reizigersvereniging Rover, MENSenSTRAAT, Longfonds en Wandelnet. “De lucht wordt schoner en gezonder, er is minder CO2 uitstoot, steden worden veiliger, er is meer ruimte op straat voor bijvoorbeeld groen en spelen, de natuur gedijt er wel bij en de bereikbaarheid van mensen die geen auto hebben of kunnen rijden neemt toe”.

Werkgevers gaan steeds vaker actief aan de slag met het verminderen van de reisbewegingen van hun medewerkers. Zo hebben de werkgevers in het concept-klimaatakkoord toegezegd om het aantal werkgerelateerde autokilometers de komende 10 jaar met 8 miljard te verminderen. Dat vraagt om forse investeringen in openbaar vervoer en de fiets. De provincies kunnen een belangrijke rol spelen in het behalen van deze doelstellingen, door te zorgen voor optimale bereikbaarheid juist met fiets en openbaar vervoer. Daarmee werken bedrijven en provincies samen aan een lagere klimaatimpact en een gezondere omgeving.

In de ‘Provinciale agenda duurzame mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling 2019-2023’ vraagt de coalitie de provincies daarom te investeren in nieuwe loop- en fietsroutes en in hoogwaardig openbaar vervoer, woningen te bouwen in de buurt van openbaar vervoer knooppunten en meer fietsenstallingen en P&R-plaatsen aan te leggen bij stations. De coalitie roept de provincies op om na de verkiezingen in maart duurzame college-akkoorden te sluiten.

zaterdag 23 maart 2019

Uitbreiding rechtstreekse busverbindingen naar Keukenhof

Het aantal snelle, rechtstreekse busverbindingen naar Keukenhof wordt dit jaar verder uitgebreid. Van 21 maart tot en met 19 mei 2019 vertrekt er ook een Keukenhof Express van Arriva vanaf metrohalte Europaplein/RAI in Amsterdam én vanaf station Hoofddorp. Steeds meer bezoekers van Keukenhof reizen namelijk met het openbaar vervoer naar het park. In 2018 nam maar liefst 20% van de bezoekers de (trein en) bus. Vooral de combitickets op maat (OV-reis + entree) maken het openbaar vervoer aantrekkelijk. Daarmee hoeven bezoekers niet meer in de rij te staan bij de kassa van Keukenhof. Bovendien is een combiticket vaak voordeliger dan de toegangsprijs van Keukenhof en de reis- en parkeerkosten bij elkaar. Voor kinderen tot en met 17 jaar gelden nog eens speciale tarieven.

Keukenhof, Arriva, Connexxion en NS werken nauw samen aan snel, makkelijk en voordelig openbaar vervoer naar het bekende lentepark. Zo willen ze tegemoet komen aan de vraag en de Nederlandse topattractie optimaal bereikbaar maken voor toeristen en dagjesmensen. Met succes: reizigers zijn tevreden met de reis en geven die gemiddeld een 8. Ze waarderen vooral de frequentie waarmee de bussen rijden, de snelheid van het vervoer, de prijs (combitickets) en het gemak (geen parkeerplaats zoeken).

De vertreklocaties van de Keukenhof Express zijn metrohalte Europaplein/RAI (buslijn 852), station Leiden Centraal (buslijn 854), Schiphol Airport (buslijn 858) en station Hoofddorp (buslijn 859). Verder zijn er reguliere bussen die via Keukenhof reizen. Voor de reis zijn verschillende combitickets bus + entree te koop: rechtstreeks vanaf de vertrekpunten, maar bijvoorbeeld ook inclusief busvervoer van Connexxion vanuit het centrum van Amsterdam naar een vertreklocatie. Wie het eerste deel met de trein reist, kan een combiticket trein + bus + entree Keukenhof bestellen. Dat ticket is geldig in bijna alle treinen in Nederland.

De tickets kunnen besteld worden via keukenhof.nl/ov. Daar vindt de bezoeker ook meer informatie over de reismogelijkheden en tickets.

Bushalte Petit Paris onthuld

Veel wind, maar toch een Frans sfeertje aan de Vestingweg in IJzendijke. De afgelopen maand is daar hard gewerkt aan de aanleg van een nieuwe bushalte. De halte is omgedoopt tot ‘Petit Paris’; een naam die verwijst naar het roemruchte verleden van het Zeeuws-Vlaamse dorp.

De nieuwe haltenaam staat prominent op de abri en het haltebord, dat gedeputeerde Harry van der Maas vandaag onthulde. Ook deelde de gedeputeerde samen met wethouder Babijn Franse hapjes uit aan de reizigers die met de bus meegingen.

De halte aan de Vestingweg is getransformeerd tot een goed verlichte bushalte, met vijf schuine parkeervakken, een grote abri, een fietsenstalling en zitbanken. De komende week wordt nog gewerkt aan de plaatsing van een fietsoverkapping. De inrichting van de halte gebeurde in nauwe samenwerking met de inwoners van IJzendijke. Zij droegen ideeën aan om de halte een Frans tintje te geven, dat past bij het dorp.

Voor de veiligheid van de fietsers is het fietspad om de halteplaats heen gelegd. De rijrichting van de bus is ook veranderd om de bus strak te kunnen laten halteren tegen de verhoogde perronband. Dit maakt het in- en uitstappen makkelijker voor minder validen.
De dorpsraad wil ook de kleine Eifeltoren verplaatsen naar de bushalte. Als die hier zijn intrede doet, kunnen voorbijgangers al van een afstandje zien dat ze bij klein Parijs zijn aangekomen.

donderdag 21 maart 2019

Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm

ProRail onderzoekt mogelijkheden om geluid van het spoor te verminderen. Een mogelijk alternatief voor de huidige geluidschermen is de zogenoemde geluidsdiffractor. Dit scherm buigt geluid anders af waardoor de geluiddemping groter is. Projectmanager Innovatie Lisette legt in onderstaande video uit hoe de diffractor werkt. De diffractor is getest in Susteren en de eerste resultaten zijn positief. Metingen laten zien dat deze innovatie spoorgeluid verder reduceert. ProRail ziet mogelijkheden voor de ontwikkelaar 4Silence om de diffractor verder te optimaliseren.

Meer openbaar vervoer met nieuwe schone elektrische bussen

Schone bussen met meer zitplaatsen voor de reizigers. Om dat voor elkaar te krijgen investeren de provincie Utrecht en vervoerder U-OV in een omvangrijke vernieuwing van het openbaar vervoer. Vanaf eind 2019 worden 125 bussen vervangen. Daarvoor in de plaats komen behalve de nodige gemoderniseerde voertuigen 55 nieuwe elektrische bussen. Deze gaan rijden op drie lijnen in de stad Utrecht en in de streekdienst. De instroom van zoveel elektrische bussen in een al langer lopende concessie is uniek in Nederland.

Gedeputeerde Dennis Straat: “Met deze vervanging slaat de provincie Utrecht samen met vervoerder U-OV  twee vliegen in één klap. Met de komst van zoveel nieuwe elektrische bussen zetten we een flinke stap naar het doel van volledig schoon openbaar vervoer in 2028. Tegelijkertijd is er, gezien de aanhoudende groei van het openbaar vervoer, dringend behoefte aan extra capaciteit. Daarom gaan er meer lange bussen rijden op lijnen waar vooral in de spits veel vraag naar is.”

De uitbreiding van de capaciteit levert dagelijks ruim 1.000 extra zitplaatsen op. Bovendien zet U-OV 15 nieuwe bussen in van 15 meter lengte op drukke regiolijnen. Ook deze bussen bieden extra plek voor de reizigers.

U-OV rijdt momenteel in de stad Utrecht elektrisch op de lijnen 1 en 2. Als vervolgstap worden drie drukke stadslijnen omgeschakeld naar elektrisch rijden:
lijn 3 Utrecht C.S. – Overvecht
lijn 7 Voordorp – Kanaleneiland
lijn 8 Station Lunetten – Oorsprongpark

Voor deze stadslijnen zet U-OV 35 nieuwe, elektrische bussen in. Dat is voldoende om deze lijnen elektrisch te laten rijden. De bussen worden op de eindpunten van de lijn opgeladen met snelladers.

Rondom de stad Utrecht gaan in de streekdienst ook 20 nieuwe, elektrische bussen rijden. Deze elektrische bussen worden op de stalling in Nieuwegein en Zeist opgeladen. Ze rijden verspreid over de dag op meerdere lijnen, met name in de ochtend- en avondspits.

woensdag 20 maart 2019

Veranderingen servicepunten RET

Sinds 18 februari heeft RET een nieuw servicepunt op metrostation Spijkenisse.

Het nieuwe servicepunt in Spijkenisse bedient zowel RET-reizigers als reizigers die gebruik maken van de diensten van EBS. De RET heeft met EBS de afspraak om voor het bedrijf de klantenservice te verzorgen. Telefonisch, via e-mail en op social media en nu dus ook met een fysiek servicepunt. Zo bieden wij onze reizigers 1 loket voor al hun vragen over RET en EBS.

Met de combinatie van klanten van EBS en de RET is een nieuw servicepunt in Spijkenisse een logische stap. Metrostation Spijkenisse is een knooppunt voor EBS-busvervoer en RET-metrovervoer. Vanuit Voorne-Putten reizen veel forenzen en studenten richting Rotterdam. Zij gebruiken EBS- én RET-vervoer.

Tegelijkertijd bleek in de praktijk dat het servicepunt van de RET op de Laan op Zuid nog van beperkte toegevoegde waarde was voor reizigers. Onze reizigers kunnen ook terecht op metrostation Zuidplein, Beurs en Centraal Station. Daar bevinden de servicepunten zich op de stations en daarmee dichtbij onze reizigers, terwijl dat bij het servicepunt op Laan op Zuid niet het geval was. Daarnaast heeft de RET de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in verbeteringen van de service. Er zijn verkoopautomaten en een webwinkel bijgekomen en onze producten zijn ook bij verkooppunten buiten de RET te verkrijgen.

dinsdag 19 maart 2019

U-Flex op Eiland van Schalkwijk

Bussen die alleen rijden op afroep, wanneer u dat wilt. Dat is U-Flex, een proef met een nieuwe manier van reizen. De provincie Utrecht en vervoerder U-OV organiseerden onlangs in samenwerking met de gemeente Houten informatiebijeenkomsten over U-Flex.

Momenteel rijden in de omgeving van Schalkwijk en ’t Goy op de lijnen 45, 49 en 149 kleine bussen van U-OV. Belangrijk voor de bereikbaarheid, maar met een gemiddelde bezetting van 1 tot 2 reizigers per rit zijn deze busjes niet bepaald goed gevuld. Dat kan beter, vinden U-OV en de provincie die opdrachtgever is voor het openbaar vervoer. Met U-Flex wordt een alternatief aangeboden, waarbij bussen alleen rijden op de momenten dat er daadwerkelijk vraag is. Alleen wanneer u een rit bestelt, gaat de bus rijden. Dat kan vaker zijn dan 1-2 keer per uur, zoals nu nog het geval is met een vaste dienstregeling. De bussen van U-Flex rijden ook later in de avond door, tot 1.00 uur ’s nachts. Bovendien komen er nieuwe haltes bij in Tull en ’t Waal, bij Fort Honswijk en bij de pont over de Lek naar Culemborg.

De proef met U-Flex duurt twee jaar en gaat eind maart van start. U kunt tot dertig minuten voor vertrek een rit reserveren via de Turnn-app. De app biedt een actuele reisplanner en laat alle U-Flex haltes zien in rondom Schalkwijk, ’t Goy en Tull en ’t Waal waar u gebruik van kunt maken. Een rit kunt u ook telefonisch boeken bij de klantenservice. Voor elke rit geldt een vast tarief van € 2,50. Betalen kan met de OV-chipkaart of door te pinnen bij de chauffeur. Nadat de rit is besteld, krijgt u een bevestiging van de boeking en een actueel bericht wanneer de bus u ophaalt bij de U-Flexhalte. U herkent de bus aan het beeldmerk ‘U-Flex’. Als er veel ritten worden besteld, kan soms ook een regiotaxi bij de halte komen.

De samenwerkende organisaties ondertekenden dinsdag 19 februari 2019 een intentieverklaring om gemaakte afspraken te bekrachtigen.

De provincie wil met deze proef de bereikbaarheid van ESA ESTEC vergroten. Daarnaast wordt getest of dit ook op andere plaatsen in de provincie ingezet kan worden. De provincie spant zich in voor een betere bereikbaarheid via eigen en openbaar vervoer. Het project moet kennis opleveren op het gebied van zelfrijdende voertuigen. Daarnaast moet dit het openbaar vervoer efficiënter en aantrekkelijker maken.

maandag 18 maart 2019

Eerste schep in de grond voor 5475 fietsen en herinrichting stationsplein Zwolle

Op vrijdag 15 maart ging de eerste schep de grond in voor de realisatie van de nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor 5.475 fietsen en de herinrichting van het stationsplein en de Stationsweg. Gewapend met een schep en in regenlaarzen hielpen dertig basisschoolleerlingen van Parkschool Zwolle gedeputeerde Bert Boerman, wethouder Ed Anker, ProRail Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk, NS Regiodirecteur Joost van der Bijl en Directeur Civiel bij Boskalis Nederland Arno van Schaik, met het verwijderen van de beplanting op de rotonde van het stationsplein. Op het heringerichte stationsplein komt de rotonde niet terug. De beplanting wordt opnieuw gebruikt: het schoolplein van de Parkschool wordt hiermee vergroend. De oplevering van de ondergrondse fietsenstalling, het heringerichte plein en de vernieuwde Stationsweg staat gepland in augustus 2020.

Met een financiële bijdrage van de provincie Overijssel en ProRail - namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - laat gemeente Zwolle een ondergrondse fietsenstalling onder het stationsplein Noord bouwen door Boskalis Nederland. Deze nieuwe fietsenstalling, die plek biedt aan maar liefst 5.475 fietsen, wordt in opdracht van de gemeente Zwolle geëxploiteerd door NS. Gebruikers kunnen hun fiets vanaf medio 2020 de eerste 24 uur gratis in deze stalling parkeren. Wethouder Ed Anker: “De huidige bewaakte fietsenstalling staat vol en er staan veel fietsen in de omgeving van het station op het maaiveld. Die kunnen straks allemaal in de nieuwe ondergrondse fietsenstalling onder het Stationsplein. Wij zijn nu ook bezig met het denkwerk voor de passerelle die het Stationsplein Noord met het nieuwe Stationsplein Zuid gaat verbinden. Hetzelfde geldt voor het herinrichten van de Ooster- en Westerlaan. Kortom: er zijn nog veel meer plannen die wij met onze partners de komende jaren in dit mooie gebied gaan realiseren.”

Klimaat, energietransitie en CO2-reductie blijven voor Zwolle belangrijke thema’s de komende jaren. Bij het ontwikkelen van de stad voert de gemeente Zwolle met partners maatregelen uit die bijdragen aan het realiseren van doelen op de genoemde thema’s. Gedeputeerde Bert Boerman: “Het is belangrijk dat mensen hun fiets makkelijk, vlot en veilig op het station kunnen stallen. Deze nieuwe ondergrondse fietsenstalling maakt dat mogelijk. Dit is een extra stimulans voor mensen om ook daadwerkelijk meer gebruik te maken van de fiets en het openbaar vervoer. Daar investeren we graag in als provincie”. Infiltratiekratten worden onder de grond aangelegd om te zorgen dat de openbare ruimte bij zware neerslag het water goed kan opbergen. Om het water bij extreme regenbuien in de toekomst op te kunnen vangen, is de ondergrondse fietsenstalling in te zetten als een tijdelijke berging voor water. Veel woningen in de wijk Assendorp zijn gebaat bij deze maatregel omdat hiermee wateroverlast in hun wijk voorkomen of verminderd wordt.

Dorothé Wennekendonk, Regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail: “ProRail organiseert en realiseert al vanaf 1999 namens het ministerie landelijk het verbeterprogramma van fietsenstallingen bij stations. En dat doen wij niet alleen omdat het ministerie ons deze taak en verantwoordelijkheid heeft gegeven, maar ook vanuit de overtuiging dat fietsenstallingen een hele belangrijke schakel vormen in de reis van de klant, de OV-reiziger. Landelijk komt nu gemiddeld bijna de helft van de reizigers op de fiets naar het station. We zijn hier heel blij mee en ook trots op, want 20 jaar geleden was dit nog maar 30%. Deze stap vooruit past uitstekend bij onze duurzame en verbindende bedrijfsvisie ProRail Verbindt. Verbetert. Verduurzaamt.”

Als onderdeel van de bouw van de nieuwe fietsenstalling wordt ook het stationsplein Noord opnieuw ingericht tot een prettige verblijfsplek met een groene uitstraling. En de Stationsweg wordt aangepast tot een herkenbare, gastvrije stadsentree die bezoekers vanaf het stationsgebouw naar het centrum van de stad leidt. Joost van der Bijl, regiodirecteur NS: “Voor een nog fijnere reis van deur tot deur is een goede fietsenstalling van groot belang. Zo ook in Zwolle! Ik vind het dan ook fijn dat reizigers in de nieuwe stalling hun fiets veilig en droog kunnen stallen. En daarnaast ook nog eens de eerste 24 uur gratis. Met binnenkort een prachtig voorplein en een herinrichting van het monumentale stationsgebouw waar je warm kunt wachten, met horecavoorzieningen en waar bijvoorbeeld ook toiletten zijn. Voorzieningen waar je als reiziger blij van wordt!”

“We hebben er vooral heel veel zin in om te gaan starten met de werkzaamheden voor dit prachtige project. De komende maanden voeren we werkzaamheden uit om het terrein gereed te maken voor de realisatie van de bouwkuip. Denk aan het verleggen van de riolering en het verplaatsen of verwijderen van lichtmasten. Na deze fase worden de werkzaamheden ingrijpender en wordt het ook echt meer zichtbaar voor de omgeving. Hier informeren we de omgeving uiteraard tijdig over”, aldus Arno van Schaik, Directeur Civiel bij Boskalis Nederland.

zaterdag 16 maart 2019

Proef met gedeeltelijk geautomatiseerde reizigerstrein Groningen-Zuidhorn geslaagd

De gedeeltelijk geautomatiseerde trein is geschikt als reizigerstrein op het Nederlandse spoor. Dat blijkt uit de proef die afgelopen week is uitgevoerd tussen Groningen en Zuidhorn, door de provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler. De zogeheten Automatic Train Operation (ATO) functioneert als een soort cruise control die de machinist ondersteunt om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. De resultaten werden bekendgemaakt op een persconferentie in het provinciehuis, door bestuurders van de betrokken partijen, onder wie gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk.

Een week lang zijn er testen uitgevoerd met ATO. De proefritten, die 's nachts hebben plaatsgevonden, zijn voorspoedig verlopen en hebben veel data opgeleverd. Er is veel geleerd van de eerste testen. De eerste bevindingen zijn positief. De verwachting is dat ATO kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden. Hoeveel tijdswinst dit oplevert en in welke mate er ruimte is voor de inzet van extra treinen (dus capaciteitsuitbreiding) moet blijken uit vervolgtesten. De vier betrokken partijen hebben aangegeven hiermee binnenkort verder te gaan.

Omdat het spoornetwerk op diverse plekken tegen zijn grenzen aanloopt, onderzoeken de samenwerkende partijen of deze innovatieve techniek geschikt is om op korte termijn de capaciteit van het (personen)spoorwegnetwerk te vergroten en knelpunten op te lossen zonder dat er grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn. Verder wordt nader bekeken of het systeem bijdraagt aan duurzaam en comfortabel reizen, omdat de treinen zuiniger, constanter en punctueler kunnen rijden.

ATO functioneert voor de machinist als een soort cruise control, ook wel automatische piloot genoemd (Automatic Train Operation, niveau 2). De machinist blijft verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. ATO is dus in deze vorm een hulpmiddel/ondersteuning voor de machinist. Het is geen doel van de proef om de machinist te vervangen.

Vorig jaar hebben de samenwerkingspartners de proefperiode al aangekondigd. ProRail voerde eerder in december 2018 een test uit met een goederentrein op de Betuweroute. De samenwerkende organisaties bekijken in de komende periode de testresultaten nauwkeurig. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak voor het vervolg gemaakt.

vrijdag 15 maart 2019

Intercity Dordrecht – Venlo via Schiphol

In de loop van 2019 gaat NS op een aantal rustige uren in de week de Intercity’s Dordrecht – Duivendrecht en Venlo – Schiphol aan elkaar koppelen, waardoor een Intercity Dordrecht – Schiphol Venlo ontstaat. Voor een aantal reizigers scheelt dit een overstap op Amsterdam Zuid. Rover en de andere consumentenorganisaties hebben positief op het voorstel geadviseerd.

Op dit moment rijdt de Intercity Dordrecht - Duivendrecht op werkdagen en zaterdag overdag door naar Lelystad Centrum. Door deze Intercity in de avond, op zondag en op zaterdagochtend te koppelen aan de Intercity Venlo – Schiphol, hoeven reizigers tussen bijvoorbeeld Leiden Centraal en Utrecht Centraal op deze momenten niet over te stappen in Amsterdam Zuid. Wel betekent dit dat op deze momenten minder Intercity’s rijden tussen Schiphol en Amsterdam Zuid en dat reizigers uit Dordrecht voor bestemming Duivendrecht moeten overstappen op een andere trein of de metro. Dit gaat overigens niet om grote aantallen reizigers, de bestemming Duivendrecht wordt vooral aangedaan omdat de trein hier kan keren.

Rover en de andere consumentenorganisaties hebben positief gereageerd op de nieuwe, doorgaande verbinding. Wel vragen de consumentenorganisaties aandacht voor het behouden van de aansluitingen op Leiden Centraal en Utrecht Centraal, voor de bijsturing bij storingen en uitgedunde dienstregelingen, en voor het goed verzorgen van de reisinformatie voor de op het oog wat onlogische verbinding Dordrecht – Venlo via Schiphol. Ook hebben de consumentenorganisaties gevraagd de aanpassing niet alleen te doen in de avonduren en op zondagochtend, zoals NS had voorgesteld, maar ook op zaterdagochtend en op zondag overdag. NS heeft al deze adviezen overgenomen.

NS verwacht na de zomer te kunnen zeggen of de aansluiting op Amsterdam Zuid van/naar Utrecht verbeterd kan worden op de momenten dat de Intercity uit Dordrecht wel doorrijdt naar Lelystad Centrum.

donderdag 14 maart 2019

Reizigers Haarlem/IJmond vaker met bus

In twee jaar tijd is het aantal busreizigers in de regio Haarlem/IJmond met 21 procent gestegen. Dat zijn in oktober 2018 ruim 100.000 meer reizigers dan in oktober 2016.

Met een hoogwaardige busverbinding, meer bussen in de spits en extra lijndiensten sluit het aanbod beter aan bij de wensen van de reizigers. Hierdoor wordt de bus vaker als transportmiddel gekozen.

Met de komst van de vrije busbaan tussen Haarlem en Velsen is de betrouwbaarheid en kwaliteit van het busvervoer op deze verbinding verbeterd. 2 nieuwe R-netlijnen (IJmuiden - Haarlem en IJmuiden – Amsterdam-Sloterdijk) bieden reizigers hoogwaardig, frequent en comfortabel busvervoer. Daarnaast zijn er, vanaf de start van de nieuwe OV-concessie in september 2017, meer bussen in de spits gaan rijden en nieuwe routes toegevoegd. Om het effect van de veranderingen te meten is gekeken naar de reizigersaantallen in de bussen van deze concessie.

Er is bij het gebruik van het busvervoer een duidelijk verschil te zien tussen beide zijden van het Noordzeekanaal. Op de buslijnen ten zuiden van het Noordzeekanaal was vaak een toename te zien.

Zo is het vervoer tussen IJmuiden en Haarlem de afgelopen jaren flink toegenomen. Deze toename van de reizigersaantallen is vooral te danken aan de frequentieverhoging in de daluren van lijn 385 van 5x naar 6x per uur en de toename van de betrouwbaarheid (stiptheid) doordat op een belangrijk deel van de route gebruik kan worden gemaakt van een vrije busbaan.

woensdag 13 maart 2019

Stadsbussen Arriva Maastricht volledig elektrisch

Vanaf de start van de nieuwe dienstregeling op 9 december 2018, stroomden op de stadslijnen van Maastricht geleidelijk nieuwe elektrische bussen in. In totaal rijden er nu 28 elektrische bussen door de stad op de lijnen 1, 2, 3, 5 en 6. En voor het onderhoud van deze bussen is nu een nagenoeg klimaatneutrale werkplaats gerealiseerd in de Limburgse hoofdstad.

Sinds de start van Arriva in Limburg in december 2016 is naast de stadsdienst in Venlo ook stadslijn 3 in Maastricht elektrisch. De vier elektrische bussen van die lijn en het laadstation voor het tussentijds laden op het Miradorplein, vormden het eerste begin van begin van nul-emissie rijden in de stad. Vanaf december 2018 zijn er geleidelijk 24 nieuwe elektrische bussen toegevoegd. Daarmee rijden er nu 28 elektrische bussen op de stadslijnen 1,2,3 5 en 6. Deze bussen bieden de reiziger veel comfort, zijn stil en dragen bij aan de leefbaarheid en een betere luchtkwaliteit in de stad.

dinsdag 12 maart 2019

Maatregelenpakket voor betere bereikbaarheid Brainport Eindhoven

De provincie Noord-Brabant, de gemeenten Veldhoven en Eindhoven, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ASML hebben gezamenlijk een maatregelenpakket afgesproken om de bereikbaarheid van Brainport Eindhoven op duurzame wijze te verbeteren. Tauw heeft met het project Kempenbaan Oost bijgedragen aan de uitvoering van het maatregelenpakket.

Brainport Regio Eindhoven is een samenwerkingsverband tussen gemeenten in Metropoolregio Eindhoven, bedrijven en kennisinstellingen die actief zijn in de regio Zuidoost- en Middenoost-Brabant. Omdat door de huidige en toekomstige groei van de bedrijven de bereikbaarheid onder druk staat, is een pakket aan maatregelen opgesteld die met name de bereikbaarheid van bedrijventerrein De Run in Veldhoven en enkele omliggende economische toplocaties moet verbeteren.

Met deze maatregelen wordt ingezet op duurzamere vervoersmogelijkheden, zoals nieuwe vormen van gedeeld vervoer, een opwaardering van fietsvoorzieningen en verbeteringen van de auto-infrastructuur en openbaar vervoer. Alle belanghebbenden uit de regio zullen profiteren van dit maatregelenpakket, waaronder het bedrijfsleven, overheidsinstellingen en kennisinstellingen (en hun medewerkers) maar ook studenten, inwoners en reizigers in de regio.

De eerste effecten van deze maatregelen zullen al op korte zichtbaar zijn. Zo is er begin dit jaar een express busdienst in de spits van start gegaan met extra bussen tussen Centraal Station Eindhoven en het bedrijventerrein De Run. Op de middellange termijn wordt de fietsstructuur verbeterd door bijvoorbeeld de aanleg van tunnels en nieuwe fietsverbindingen. En tussen belangrijke bedrijfslocaties wordt ingezet op P&R locaties in combinatie met shuttle services, waarbij de shuttlebussen gebruik maken van de busbanen. Ook worden er diverse maatregelen genomen om het verkeer te sturen en de doorstroming op de Kempenbaan te verbeteren.

maandag 11 maart 2019

OV plat voor pensioen

In de ochtendspits van maandag 18 maart gaan metro, trams en stadsbussen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 66 minuten staken. Ook in andere sectoren wordt het werk neergelegd. In de bouw, de metaal en de schoonmaak wordt opgeroepen tot een 24-uursstaking. Ook in de havens in Rotterdam, Amsterdam en Zeeland wordt gestaakt.

De acties zijn onderdeel van een landelijke actiedag voor een goed pensioen. De bonden hadden die aangekondigd na het mislukken van het pensioenoverleg. Belangrijk twistpunt is de voortdurende stijging van de AOW-leeftijd. De bonden eisen bevriezing op 66 jaar.

De actie van het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is een symbolische staking van 66 minuten, van 06.00 uur tot 07.06 uur. Alles wat eventueel vóór 06.00 uur zou uitrijden vervalt ook. De staking geldt voor bussen, trams en de metro.

vrijdag 8 maart 2019

Nieuwe elektrische bussen U-OV voor stad en provincie Utrecht

Het openbaar vervoer in de stad en provincie Utrecht wordt aanmerkelijk stiller en schoner. Nieuwe elektrische bussen gaan rijden op drie stadslijnen en in de streekdienst van U-OV. Gedeputeerde Dennis Straat en Gerrit Spijksma, algemeen directeur Qbuzz, presenteerden op 6 maart de nieuwe elektrische bussen voor het Utrechts openbaar vervoer.

Voor het openbaar vervoer in de stad Utrecht heeft U-OV de keuze laten vallen op Heuliez, een innovatieve Franse busbouwer uit de stal van IVECO. Voor de U-OV lijnen 3, 7 en 8 in de stad Utrecht gaan 35 Heuliez bussen rijden van het type GX 437. Dit zijn ruime, gelede bussen van 18 meter met voldoende capaciteit voor ruim 130 reizigers per rit. De vervoerder heeft onlangs ook elektrische bussen van Heuliez besteld voor de Q Link lijnen in Groningen.

Vanaf begin 2020 zet U-OV voor het eerst ook nieuwe elektrische bussen in voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht. U-OV heeft daarvoor de keuze laten vallen op Ebusco, een leverancier die al elektrische bussen heeft geleverd voor U-OV lijn 1 en die nu ook voor de streekdienst 20 elektrische bussen gaat leveren van 12 meter. De vervoerder heeft deze Ebusco bussen uitgekozen omdat deze bijzonder geschikt zijn om op de stalling in Nieuwegein en Zeist opgeladen te worden. De bussen zullen verspreid over meerdere lijnen worden ingezet in de ochtend- en avondspits.

De nieuwe elektrische bussen worden mede mogelijk gemaakt met financiële steun van de provincie Utrecht die daarvoor een subsidie van 5 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld. Gedeputeerde Dennis Straat: “We zetten hiermee een belangrijke vervolgstap op weg naar onze ambitie om in 2028 het openbaar vervoer volledig schoon te hebben. Zero emissie: geen enkele uitstoot van uitlaatgassen. Bovendien profiteren de reizigers van meer capaciteit met 1.000 extra zitplaatsen dagelijks in het openbaar vervoer erbij.”

De 55 elektrische bussen van U-OV maken onderdeel uit van een vernieuwingsoperatie waarbij in totaal 125 bussen worden vervangen. De nieuwe bussen zullen na getest te zijn vanaf begin 2020 geleidelijk worden ingezet in het openbaar vervoer.

De Vork: grote parkeerplaats voor treinen in het Noorden


Makkelijker en prettiger van en naar Groningen reizen, dat is het doel van het project Groningen Spoorzone. ProRail brengt allerlei verbeteringen aan en vergroot de capaciteit. ProRail bouwt het opstelterrein bij De Vork samen met aannemer Strukton Rail.

donderdag 7 maart 2019

Het deelvervoer van de toekomst staat in Delft

In de Schoemaker Plantage in Delft staat sinds kort de eerste mobiliteitshub van het bedrijf Hely. Bewoners delen auto, fiets of bakfiets en kunnen via een app het meest geschikte vervoermiddel nemen, afhankelijk van wat ze willen gaan doen.  De hub van Hely is er gekomen dankzij de samenwerking met de gemeente Delft, gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM en de BAM.

Bewoners kunnen kiezen tussen (elektrische) auto’s, elektrische fietsen en een elektrische bakfiets. Deze zijn door de bewoners van Delft via een app te gebruiken. Ze kunnen voor iedere rit een ander type vervoermiddel kiezen.
Bewuste en slimme keuze

“Door meerdere vervoermiddelen aan te bieden, stimuleren we bewoners om een bewustere en slimmere keuze te maken,” zo laat Jan Paul van Heemskerck, directeur van Hely, weten. “Boodschappen kun je halen met de bakfiets in plaats van met de wagen en e-bikes zijn zeer geschikt voor langere stadsritjes waar je normaal vaak de auto voor pakt."
Steeds drukker in de stad

De kennis en ervaring uit Schoemaker Plantage wordt gebruikt bij het ontwikkelen van andere woonomgevingen in Nederland. De inzet is dat deze manier van deelvervoer een vanzelfsprekend onderdeel van het nieuwe wonen wordt. Hely start de komende maanden ook in Den Haag, Haarlem, Utrecht en Rotterdam.

woensdag 6 maart 2019

Duurzame OV-verbinding Lelystad Airport

De provincie Lelystad heeft aan vervoerder Arriva de opdracht gegund om de komende jaren de busverbinding tussen station Lelystad Centrum en Lelystad Airport te verzorgen. Het gaat om een rechtstreekse verbinding tussen het station en de nieuwe terminal van de luchthaven. Deze busverbinding zal worden uitgevoerd door volledig elektrische bussen. Vandaag namen gedeputeerde Jop Fackeldey, wethouder van Lelystad Ed Rentenaar, voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland Anne Hettinga en directeur Lelystad Airport Lelystad Hanne Buis alvast een elektrische bus om de route te verkennen.

Gedeputeerde Fackeldey: “Als provincie vinden we het belangrijk dat onze inwoners, maar ook de gasten die straks naar de luchthaven willen, een goede OV-verbinding tussen station Lelystad en Lelystad Airport hebben. En dat dit op een duurzame wijze gerealiseerd kan worden door Arriva, is voor ons een absoluut pluspunt.”

Wethouder Ed Rentenaar: “De gemeente Lelystad onderkent het belang van Lelystad Airport als nationale luchthaven. Voor de toekomstige reizigers moet deze goed bereikbaar zijn; vooral ook met het openbaar vervoer als bijdrage aan een zo duurzaam mogelijke samenleving. De gemeente Lelystad staat aan de lat daarvoor de nodige randvoorwaarden te scheppen. Dat doen we samen met partijen als de provincie, de luchthaven en in dit geval de betrokken busmaatschappij. De Airport Express brengt straks de reiziger in 12 minuten van Lelystad Centrum naar de luchthaven en vice versa. Om een goede doorstroming van zowel de bus als van het overige verkeer te waarborgen, gaan we nog de nodige maatregelen treffen, zoals een vrije busbaan door het centrum en een nieuwe halte vlakbij uitgang NS-station. Onze gezamenlijke planning houdt rekening met de start van de Airport Express per 1 april. Wij zorgen ervoor dat we dan klaar zijn.”

dinsdag 5 maart 2019

Kwaliteitsverbetering voor 4 stations op spoorlijn Alphen-Gouda

Deze zomer gaat ProRail de stations tussen Alphen aan den Rijn en Gouda aanpakken, waaronder het vervangen van R-net meubilair. Daarvoor is aannemer Van Ooijen eind januari gecontracteerd. Sinds 2016 rijden R-net treinen op het traject Alphen - Gouda. Met de komst van de R-net-trein rijdt op werkdagen overdag (tot 19.00 uur) 4 keer per uur een trein tussen Alphen aan den Rijn en Gouda.

In 2017 en 2018 zijn er al flinke verbeteringen doorgevoerd op het traject Alphen - Gouda om reizigers meer comfort en reisgemak te bieden. Zo rijden er nieuwe FLIRT-treinen, is de frequentie verhoogd van 2 naar 4 treinen per uur per richting, zijn er 2 nieuwe stations verrezen (Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Triangel en hebben de nieuwe stations een R-net look-and-feel gekregen.

In de zomer van 2019 pakt ProRail ook de bestaande stations op deze lijn aan. Alphen aan den Rijn, Boskoop, Waddinxveen Noord en Waddinxveen krijgen onder andere nieuw perronmeubilair, nieuwe verlichting en omroep en een R-net uitstraling. Ook wordt groot onderhoud uitgevoerd aan de perronconstructies en wordt de hoogte van de perrons aangepast voor een gelijkvloerse instap. De stations worden hierdoor voor iedereen toegankelijk, ook voor mensen met een functiebeperking.
Op Waddinxveen Noord zorgt de gemeente bovendien voor een grondige herinrichting van het voorplein. Door de ontwerpen op elkaar af te stemmen ontstaat hier een veiliger en toegankelijker station met een duidelijke hoofdingang.

Van Ooijen zal in korte tijd op de 4 stations tegelijk aan het werk zijn. In een buitendienststelling in de zomer van 2019 voeren ze in 10 dagen het werk uit op de stations Alphen, Boskoop en Waddinxveen. Op station Waddinxveen Noord werken ze 24 dagen. In oktober 2019 is het werk klaar.

Met de aanpak van de stations komen maatregelen van provincie Zuid-Holland, gemeente Waddinxveen en ProRail samen. De provincie investeert in perronmeubilair en R-net-uitstraling, gemeente Waddinxveen met gedeeltelijke subsidie van de provincie in de herinrichting van het voorplein van Waddinxveen Noord. ProRail neemt maatregelen om de stations toegankelijk te maken en te verduurzamen. Door de gecombineerde aanpak ontstaat er een beter ontwerp van de stations en de stationsomgeving en is er minder overlast voor de omgeving en voor reizigers tijdens de werkzaamheden.

maandag 4 maart 2019

Trams Uithoflijn rijden nu ook overdag: laatste serie testritten

Het project Uithoflijn gaat de laatste, beslissende fase in. Om te ervaren wat er nodig is om straks dagelijks 34.000 reizigers te vervoeren, rijden vanaf vandaag de testtrams van de Uithoflijn steeds vaker overdag.

Het gaat niet alleen om het oefenen op het rijden op de klok, maar ook om het trainen van de trambestuurders en het voorbereiden op allerlei situaties die kunnen plaatsvinden. In deze laatste testfase wordt de eindsituatie, het rijden met reizigers, zo goed mogelijk nagebootst.

De komende maanden krijgen ruim honderd trambestuurders het laatste deel van hun opleiding: overdag rijden op de Uithoflijn.

Er zijn overdag drie soorten testritten: opleidingsritten, testen van verschillende (nood)situaties en het testen van de dienstregeling. Opleidingsritten vinden tot en met de zomer plaats op werkdagen tussen 6 en 22 uur. De eerste weken gebeurt dat met twee trams, daarna rijden er vier trams. Bij twee trams is er ongeveer elk half uur een tram per richting te verwachten, bij vier trams is dat ongeveer elk kwartier een tram per richting. Er zijn zo’n 20 testen met verschillende (nood)situaties. Hieraan nemen ook hulpdiensten deel. Deze testen vinden overdag plaats buiten de spits tot medio april, ook in weekenden.

In april en mei wordt de dienstregeling getest: lukt het de trams te laten rijden op de klok? Er rijden dan eerst acht trams per uur per richting, dan twaalf trams en uiteindelijk zestien trams per uur per richting. Dan wordt ook in de weekenden gereden. Deze dienstregelingstesten worden afgewisseld met opleidingsritten voor trambestuurders. Tijdens de proeffase mogen er nog geen reizigers mee.

De Uithoflijn gaat zeker vijf maanden proefrijden zonder passagiers. Afhankelijk van wat de trambestuurders in die testperiode tegenkomen, wordt bepaald wanneer de exploitatie kan starten. Dat wordt zeer waarschijnlijk december 2019, maar het kan ook zijn dat de Uithoflijn eerder start. Vanaf dat moment vervalt buslijn 12. Ook de projectnaam Uithoflijn verdwijnt dan. De trams op de nieuwe lijn gaan dan rijden voor de reizigers onder het U-OV lijnnummer 22.

Het beheer en onderhoud van de Uithoflijn is vanaf nu in handen van het trambedrijf van de provincie Utrecht. Met de overdracht gaat niet alleen de dagelijkse zorg voor de trams en de trambaan over naar de provincie Utrecht, maar ook het beheer van alle gebouwen, zoals de opstelsporen bij P+R Utrecht Science Park en de onderstations die zorgen dat de bovenleidingen onder stroom staan. Ook voor de veiligheid van het tramsysteem en het aanvragen van vergunningen voor werkzaamheden in de buurt van de trambaan is de provincie Utrecht het eerste aanspreekpunt geworden.

zaterdag 2 maart 2019

Amstelveenlijn stopt op 3 maart

Vanaf zondag 3 maart rijdt lijn 51, de sneltram die we vooral kennen als de Amstelveenlijn, niet meer van Amsterdam Zuid naar Amstelveen. Van zaterdag 2 op zondag 3 maart rijdt lijn 51 zijn laatste ritten in Amstelveen en Buitenveldert. En iedereen is uitgenodigd.

Bijna 30 jaar lang heeft de Amstelveenlijn reizigers vervoerd tussen het Amsterdam Centraal Station en Amstelveen Westwijk. In de loop der jaren is de lijn uitgegroeid tot een belangrijke lijn voor regionaal openbaar vervoer. Maar de Amstelveenlijn kampte ook met veel problemen en een grondige vernieuwing was nodig. De werkzaamheden voor die vernieuwing zijn nu in volle gang.

Voor veel reizigers markeert aanstaand weekend de ingang naar een nieuwe periode. Om het tijdperk ‘Amstelveenlijn’ passend af te sluiten organiseert het project Amstelveenlijn een bijzonder retourtje Amstelveen vanaf Station Zuid. Wie zin heeft, mag komen. Wél uw eigen OV-chipkaart meenemen!

Vanaf zondag 3 maart rijdt de Amstelveenlijn niet meer en gaat er een tijdelijke reissituatie in. Vanaf komende zondag tot en met (naar verwachting) eind 2020 rijden tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen bus 55 en pendelbus 551 als vervangend vervoer voor de metrolijn.

Er blijft een metro 51 rijden tussen Isolatorweg – Zuid – Amsterdam CS. Op Zuid kunt u straks overstappen op het overige openbaar vervoer.

NS Reisplanner in carnavalsstemming

Wie met de trein naar carnaval gaat en vooraf de reisplanner op de app raadpleegt, komt direct in de carnavalsstemming. Als je vandaag naar de “Drei uurkes Vurraf” gaat en je komt uit Muggenburg, dan reis je via Leemput, Oeteldonk naar Lampegat ! 101 steden zijn onder hun carnavalsnaam te vinden. En let op, deze steden liggen lang niet alleen beneden de rivieren. want zo kun je ook van Boemeldam (Purmerend) naar Waaienburg (Den Helder).

Vorig jaar was het een spontane actie van een collega die voor het eerst carnaval ging vieren. Gezien de enthousiaste reacties van reizigers toen wordt de actie dit jaar herhaald. Woensdag 6 maart, als de feestvierders hun askruisje hebben gehaald, dan wordt alles weer teruggezet.

Maar de NS gaat deze dagen verder. Er rijden extra lange treinen en meer treinen in de avonduren om reizigers op hun feestplek van bestemming te brengen. Diverse stations zijn rijkelijk versierd in de lokale carnavalssferen zodat je als reiziger direct in de stemming komt. En op verschillende plaatsen wordt de prins weer feestelijk met een speciale trein ingehaald op het station, voordat de optocht verder de stad in gaat. We wensen al onze reizigers een fijne carnaval.

vrijdag 1 maart 2019

Ook Friesland wil lobbyen voor spoorlijn

De Provinciale Staten van Friesland hebben zich nu net als de Provinciale Staten van Flevoland achter een spoorlijn van Lelystad naar de noordelijke provincies geschaard. De zogenoemde Lelylijn moet gaan lopen van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. Een meerderheid in de Friese Provinciale Staten wil dat de gedeputeerden gaan lobbyen in Den Haag en Europa. Vorig jaar nam Provinciale Staten in Flevoland al hetzelfde besluit. Ook lieten de gemeenten Urk, Noordoostpolder en Lelystad weten dat ze voor de spoorlijn zijn.