maandag 29 april 2019

Extra fietsenstallingen bij bushaltes Europaweg in Assen

Bij vijf bushaltes langs de Europaweg worden de fietsenstallingen uitgebreid. Het gaat om de bushaltes bij de Groningerstraat, rotonde Ter Aard, Groen van Prinstererlaan, Maria in Campislaan en Beilerstraat. Bij twee bushaltes met veel geparkeerde fietsen worden ook fietsoverkappingen aangebracht.

Gemeente Assen wil samen met Provincie Drenthe, OV-Bureau en Qbuzz stimuleren dat mensen meer de fiets en de bus gebruiken. De Provincie heeft hiervoor subsidie beschikbaar gesteld. De overkappingen bieden extra comfort voor de busreiziger om te schuilen bij wind en regen en om de fiets droog te parkeren. De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer Oosterhof Holman en zijn begin april gereed.

zaterdag 27 april 2019

NS brengt je naar jouw Koningsdagfeest

Op zaterdag 27 april viert Nederland weer massaal Koningsdag. De meeste festiviteiten en evenementen in het land zijn makkelijk bereikbaar per trein. NS rijdt een speciale Oranjedienstregeling met extra én langere treinen. Ook op Koningsnacht rijden er op een aantal trajecten meer en langere treinen. Er staan veel extra collega’s klaar om reizigers op weg te helpen en treinen en stations schoon te houden. De Koninklijke familie bezoekt dit jaar Amersfoort, ook het station wordt daarom in Koningsdagsfeer gebracht. Ongeveer een week voor Koningsdag is de speciale Oranjedienstregeling verwerkt in de NS Reisplanner. Op www.ns.nl/koningsdag is meer praktische en regionale informatie te vinden.

Advies aan reizigers is om de tijd te nemen en voor vertrek de Reisplanner te raadplegen of de NS app. Om wachttijd en drukte op het station te vermijden, kunnen ze het beste vooraf hun OV-chipkaart opladen of online een E-ticket kopen, dat ook op een mobiele telefoon te laden is. Reizigers met een NS Flex abonnement betalen achteraf. Voor het snel in- en uitchecken bij de poortjes, raden wij reizigers aan hun vervoerbewijs gereed te houden.

Rond steden als Amsterdam, Eindhoven, Breda, Alkmaar, Arnhem, Zwolle en Amersfoort waar de koninklijke familie op bezoek komt, verwachten we de meeste drukte. Bezoekers aan de diverse betaalde dance-events informeren we dat toegangskaarten alléén in de voorverkoop verkrijgbaar zijn.

donderdag 25 april 2019

Flitsmeister waarschuwt nu ook voor spoorwegovergangen

Flitsmeister kondigde eerder al de samenwerking met ProRail aan en vanaf versie 9.1 van de Flitsmeister-app zie het resultaat van deze samenwerking. Je krijgt namelijk een melding bij bepaalde onoverzichtelijke spoorwegovergangen. Met de melding willen Flitsmeister en ProRail zorgen voor meer verkeersveiligheid bij dit soort verkeerspunten. De melding waarschuwt vroegtijdig dat je een spoorwegovergang nadert. Het is een extra waarschuwing dat je op deze plek moet oppassen voor treinen. Nederland telt in totaal 2500 spoorwegovergangen, waarvan een deel nog onbewaakt is.

woensdag 24 april 2019

ProRail: investeren in de mobiliteit en stations van Nederland

De afgelopen tien jaar zijn er door ProRail ruim vijftig moderne stations bijgebouwd of vernieuwd. Dat blijkt uit het jaarverslag. Nederland is het eerste land in Europa waar alle stations toegankelijk zijn gemaakt voor blinden en slechtzienden. Op bijna alle stations, groot en klein, zijn geleidelijnen aangebracht en overal zijn trappen en liften voorzien van brailleplaatjes met stationsinformatie. Op veel grote stations zijn stationsplattegronden in reliëf en met contrasterende kleuren beschikbaar.

Reizigers zullen in 2019 20 procent minder overlast gaan ondervinden van alle werkzaamheden dan in 2018 en 2017. Door een nieuwe werkwijze kan ProRail meer treinen laten rijden terwijl er aan het spoor wordt gewerkt. Werkzaamheden worden bijvoorbeeld verder vooruit gepland in een zogenaamde masterplanning.

Het afgelopen jaar stonden treinen minder vaak stil door een storing aan de infrastructuur, 10 procent minder dan in 2017. ProRail heeft naar eigen zeggen maatregelen genomen om het aantal verstoringen terug te dringen en zo overlast voor reizigers te beperken. Met bijvoorbeeld speciale tracéteams op de drukste trajecten, met nieuwe technieken en innovaties om verstoringen te voorkomen en door afspraken te maken over het sneller oplossen van incidenten.

Slimme motor in stuur voorkomt vallen met fiets

TU Delft en Koninklijke Gazelle hebben een prototype ontwikkeld van een fiets met slimme stuurondersteuning. Deze fiets moet in de toekomst helpen het aantal valpartijen op de fiets te voorkomen. De fiets werkt met een slimme motor in de stuurkolom die het sturen ondersteunt op het moment dat de fietser dreigt om te vallen. Met dit systeem kan de fiets boven een snelheid van 4 km/h stabiel worden gehouden.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft vastgesteld dat het aantal ernstige verkeersongevallen ieder jaar afneemt, maar bij fietsers neemt het juist toe: van 2000 tot 2010 met zo’n 30 procent. Ernstige fietsongevallen gebeuren vaak doordat de fietser zelf de controle over de fiets verliest. In veel gevallen gaat het dan om ouderen. Er overlijden per jaar 120 fietsers van 55+ en 4.280 fietsers van 55+ hebben een ernstig ongeval. De maatschappelijke kosten voor een ernstig fietsongeval zijn volgens SWOV 281.000 euro.

De TU Delft en Gazelle zien dit graag anders. De Nederlandse fiets staat bekend als een veilige fiets. Dit komt met name door de hoge mate van stuur-stabiliteit en de rechtop-zithouding.  Echter, nu er steeds meer e-bikes rondrijden die gemiddeld zwaarder zijn en sneller gaan dan de ‘normale’ stadsfiets, is extra aandacht voor fietsveiligheid op zijn plaats.

Om de fiets veiliger te maken hebben de TU Delft en Gazelle samen een prototype van een elektrische fiets met stuurondersteuning ontwikkeld. Het steer-assist systeem is het eerste systeem ter wereld dat een fiets rechtop kan houden; dit door de hulp van een motortje in de stuurkolom. Deze motor stuurt bij op het moment dat de fietser dreigt om te vallen. ‘Met dit systeem kunnen boven een snelheid van 4 km/h de fiets en rijder stabiel worden gehouden’, zegt onderzoeker dr.ir Arend Schwab van de TU Delft.

In het prototype is fundamenteel wetenschappelijke kennis van de TU Delft gecombineerd met de expertise van Gazelle. Op de TU Delft is de afgelopen 15 jaar onderzoek gedaan naar waarom een fiets wel of niet omvalt. Enkele jaren geleden heeft Schwab met collega’s al in wetenschappelijke tijdschriften, zoals Science, gepubliceerd over de theorie achter de stabiliteit van de fiets. ‘Er is toen onder meer een wiskundig model ontwikkeld met zo’n 25 fysieke parameters, dat goed bleek te kunnen voorspellen óf, en bij welke snelheden, een bepaald fietsontwerp stabiel is. We hebben ook experimenteel aangetoond dat de inzichten hierover kloppen.’

Op basis van deze fundamentele kennis is het idee ontstaan om de rijder actief te kunnen ondersteunen en de fiets nog stabieler te maken, via een steer-assist systeem. ‘De technische uitvoering is niet eens zo moeilijk’, zegt Schwab. ‘Je hebt een sensor nodig die meet hoe snel de fiets omvalt, een motortje dat de stuurkolom kan bijsturen en een processor die dat motortje aanstuurt. Het moeilijke gedeelte zit vooral in het vinden van de goede algoritmes waar de processor mee moet werken. En daarvoor was ons wetenschappelijke onderzoek over hoe een fiets eigenlijk stabiel blijf, van enorm belang.’

Er is nog veel onderzoek nodig voordat de steer-assist ook door de consument gebruikt kan worden. Het prototype wordt nu vooral gebruikt om te testen hoe gebruikers de stuurondersteuning ervaren, en om na te gaan welke vorm van ondersteuning het beste werkt. De eerste onderzoeken laten al wel zien dat het voor een deel van de mensen minder moeite kost om te de fiets rechtop te houden.
‘We willen bijvoorbeeld verder onderzoeken wat de fietser prettig vindt en wanneer er welke ondersteuning gegeven moet worden. Ook wordt uiteraard veel aandacht besteed aan de veiligheid van het systeem.’

Het benodigde vervolgonderzoek is in volle gang. Met de ontwikkeling van de steer-assist fiets hebben de TU Delft en Gazelle in 2016 al de Nationale Sportinnovator Prijs gewonnen. ‘Dat was een heel belangrijke duw in de rug voor ons’, zegt  Schwab. ‘En inmiddels hebben we van NWO (Perspectief programma Citius, Altius, Sanius) subsidie gekregen voor vier jaar om het systeem verder te verbeteren.’

dinsdag 23 april 2019

Reizigers tevreden over busvervoer Noord-Holland

Reizigers in Noord-Holland zijn tevreden over het openbaar busvervoer in 2018. Tussen de 3 concessiegebieden zijn kleine verschillen. Zo gaven reizigers uit de Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond het busvervoer een 7,9. Noord-Holland Noord scoorde gelijk aan het landelijke gemiddelde en haalde een 7,7.

Deze cijfers staan in het landelijke onderzoek OV-Klantenbarometer 2018. Daarnaast laat het onderzoek zien wat de busreiziger nog meer belangrijk vindt: een betrouwbare dienstregeling, met een snelle verbinding en een toegankelijke en comfortabele bus.

In Gooi en Vechtstreek is de gemiddelde score van 7,9 gelijk aan de score in 2017. De belangrijkste positieve punten waren de mogelijkheid om een zitplaats in het voertuig te vinden en de makkelijke in- en uitstap tussen de halte en het voertuig. Als negatieve punten noemden reizigers de frequentie van de ritten van de bus en de informatie op de halte bij eventuele vertragingen.

In Noord-Holland Noord steeg de gemiddelde score van 7,6 in 2017 naar 7,7 in 2018. In dit gebied scoorden dezelfde punten als in het Gooi. In Haarlem/IJmond steeg de gemiddelde score van 7,7 in 2017 naar 7,9 in 2018. De meeste positieve en negatieve punten zijn in dit gebied gelijk aan die van de andere 2 concessiegebieden. De positieve waardering van de reizigers voor de relatief hoge en constante snelheid van het voertuig springt in het oog. Deze snelheid ervaren reizigers waarschijnlijk op de vrije busbaan tussen Haarlem en Velsen.

zaterdag 20 april 2019

Paaswerk bij Zwolle, Coevorden en boven Groningen

Het beloven mooie Paasdagen te worden. Veel mensen vieren vakantie. ProRail is met aannemers wel aan het werk. Op sommige plekken is treinverkeer daarom aangepast. Als je de trein pakt, check dan goed je reisplanner voor vertrek #tip.

ProRail werkt aan de vernieuwing en uitbreiding van de parkeerplaats voor treinen. Tevens treft de aannemer voorbereidingen voor een extra spoor naar het opstelterrein bij Windesheim. We bouwen aan sporen, bovenleiding en wissels. Er rijden bussen in plaats van treinen op de trajecten Kampen-Zuid – Zwolle en ’t Harde – Zwolle. Meer over het werk en het project:

Op de dag voor Pasen begint ProRail met een race tegen de klok. De naast het spoor voorgebouwde voetgangerstunnel schuiven we dit weekend naar zijn definitieve plek in het spoor. Op dinsdagmorgen moet dit werk gereed zijn voor de eerste trein van die dag. Check voor meer en ook voor de webcam:

ProRail werkt aan verbetering en verduurzaming van stations. In het Paasweekeinde is station Warffum aan de beurt. ProRail vernieuwt de perronverlichting en de omroepinstallatie. In Baflo wordt daarnaast ook een overweg aangepast. Treinen rijden van Groningen tot aan Sauwerd, daarna rijden er bussen.

vrijdag 19 april 2019

Start voorbereiding bouw nieuwe busstalling bij P+R Westraven

De realisatie van de nieuwe busstalling bij de P+R Westraven in Utrecht is een stap dichterbij. Op 3 april heeft projectontwikkelaar Borghese de bouwgrond overgedragen aan de provincie Utrecht. Nu de provincie eigenaar is van het terrein wordt gestart met de voorbereiding van de bouw.

De nieuwe stalling is nodig omdat op de Europalaan in Utrecht, waar nu de bussen van U-OV worden gestald en onderhouden, woningen worden gebouwd. Dit vraagt om een nieuwe, strategische locatie van waaruit het openbaar vervoer in en rondom de stad Utrecht goed kan worden bediend. De provincie Utrecht heeft daarom besloten in eigen beheer en eigendom een nieuwe busstalling te bouwen.

Op deze plek bij het Amsterdam-Rijnkanaal worden ruim 185 bussen onderhouden. De stalling wordt voorzien van een duurzame energievoorziening, kantoren en parkeerruimte voor de medewerkers. De stalling wordt ook de plek waar de nieuwe elektrische bussen van U-OV worden gestald en onderhouden. Hiermee draagt de busstalling in belangrijke mate bij aan de ambities van de provincie Utrecht voor een schoon en milieuvriendelijk openbaar vervoer.

De aanbesteding van het project loopt op dit moment. In mei 2019 selecteert de provincie Utrecht een aannemer om een definitief ontwerp op te stellen en te realiseren. Het gaat hier om een contract voor zowel het ontwerp van de nieuwe busstalling als de bouw, waarbij extra ruimte is ingebouwd voor innovatie. Voor dit project heeft de provincie al een schetsplan laten opstellen dat belangstellende marktpartijen een leidraad biedt met functionele randvoorwaarden waaraan de bouw moet voldoen. De provincie wil de markt ook uitdagen om op basis van eigen ervaring zelf met passende ontwerpoplossingen te komen. Oplossingen die aansluiten bij de gewenste functionaliteit en ook te realiseren zijn binnen de gestelde eisen aan tijd, budget en kwaliteit. Al met al moet deze manier van contracteren een kwalitatief en functioneel goede busremise opleveren.

De planning is erop gericht dat de aannemer in het najaar van 2019 start met de bouw van de nieuwe busstalling. In het najaar van 202

donderdag 18 april 2019

Abellio gaat East Midlands concessie rijden

NS-dochter Abellio mag de komende jaren het treinvervoer in East Midlands in het Verenigd Koninkrijk verzorgen. Dit maakte het Britse ministerie van Verkeer vandaag bekend. De treinconcessie beslaat onder andere de intercity treinen van London St Pancras naar Sheffield, Derby naar Nottingham en van Liverpool naar Norwich. Jaarlijks worden er zo’n 27 miljoen reizen gemaakt op deze treinlijnen. De concessie start op 18 augustus 2019 en loopt tot en met 2027 met de optie om te verlengen tot en met 2029.

Abellio is verheugd dat zij deze concessie mag rijden. Deze concessie versterkt de portefeuille van Abellio in het Verenigd Koninkrijk en sluit mooi aan op de concessie West Midlands die Abellio al rijdt. Daarbij past deze concessie binnen de afspraken die gemaakt zijn met het ministerie van Financiën om de risico’s die Abellio in het buitenland loopt te beperken.

Abellio is een 100% dochter van NS. In 2018 realiseerde Abellio een omzet in het buitenland van € 2.824 miljoen (2017: € 1.989 miljoen), waarvan € 2.467 miljoen voor Abellio UK en € 357 miljoen voor Abellio Duitsland.

woensdag 17 april 2019

Advies: meer treinen in daluren en rond de spits

Er moeten meer intercity’s in de randen van de spits komen tussen Utrecht en Deventer en in de avonduren tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam. ’s Avonds en op zondag moeten er twee keer zoveel Sprinters gaan rijden tussen ’s-Hertogenbosch en Nijmegen. Hiervoor pleit Rover samen met andere consumentenorganisaties in het advies aan NS.

NS heeft haar plannen voor dienstregeling 2020 voorgelegd aan Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov. Rover is blij met het plan van NS om meer treinen te laten rijden tussen Utrecht en Amersfoort en in de spits tussen Harderwijk en Amersfoort. Helaas betekent dit wel dat reizigers tussen Zwolle en Zoetermeer en Den Haag Centraal langer onderweg zijn door een slechtere aansluiting in Utrecht.

Rover en de andere consumentenorganisaties zien ruimte voor meer verbeteringen. Zij pleiten voor extra Sprinters in de avonduren en op zondag, onder meer tussen ’s-Hertogenbosch en Nijmegen. De nieuwe Intercity Den Haag Centraal – Deventer zou ook aan de randen van de spits moeten rijden tussen Amersfoort en Deventer. De Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam zouden ’s avonds een uur langer een kwartierdienst moeten rijden om een betere verbinding tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland te bieden.

Daarnaast pleiten de consumentenorganisaties nog voor diverse andere verbeteringen zoals extra treinen in de spits op drukke trajecten, een tweede stoptrein per uur tussen Roosendaal en Antwerpen, extra treinen naar Zandvoort in de zomer, een spits-sprinter van Amersfoort naar Harderwijk, bediening van Heerenveen IJsstadion en betere aansluitingen in onder meer Gouda en Sittard.

dinsdag 16 april 2019

Rover wil compensatie voor gedupeerde reizigers Leiden

Rover vraagt NS om met compensatie te komen voor reizigers die de afgelopen drie weken ernstige hinder hebben ondervonden door de spoorwerkzaamheden rondom Leiden. Rover kreeg honderden klachten binnen over vertragingen en overvolle treinen tijdens deze periode.

Een dezer dagen zijn grootschalige werkzaamheden rondom Leiden voltooid. De afgelopen drie weken hebben veel reizigers in de Randstad overlast door ervaren. Reizigers met grote vertragingen kunnen een deel van hun treinkaartje terugbetaald krijgen volgens de ‘geld terug bij vertraging’-normen van NS, maar Rover vindt dat reizigers wel iets extra’s verdient hebben. De gevolgen waren tenslotte ook veel extremer: zo melden meerdere reizigers aan Rover in totaal een complete werkdag een vertragingen te hebben verloren.

Eind maart gaf Rover al  aan dat NS veel meer treinen dan nodig schrapte, waardoor reizigers van Haarlem tot Lelystad veel hinder ondervonden door de werkzaamheden bij Leiden. De overgebleven treinen waren vaak korter dan normaal. Een oproep van Rover om dubbeldekkers in te zetten voor meer ruimte, kreeg geen gehoor. Het meldpunt volle treinen van Rover registreerde 1336 klachten tijdens de werkzaamheden, fors meer dan normaal in deze periode van het jaar (640 klachten in 2018).

Veel reizigers vragen Rover of er compensatie kan worden verwacht. Het gaat dan bijvoorbeeld om reizigers met een NS-abonnement die op eigen kosten alternatief vervoer hebben geregeld, of reizigers met een 1e klas ticket die geen gebruik konden maken van de 1e klas. Rover vraagt NS om coulant met compensatieverzoeken om te gaan. Daarnaast zou een attentie zoals een gedeeltelijke teruggave van de abonnementskosten, een gratis dagkaartje of 1e klas upgrade, volgens Rover ook een mooi gebaar zijn.

maandag 15 april 2019

Waterbus best gewaardeerde OV van Nederland

Reizigers zijn zeer tevreden als ze met de veerdiensten van Waterbus worden vervoerd. Ze waardeerden deze vorm van openbaar vervoer vorig jaar opnieuw met een hoog cijfer, een 8,5. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer, een landelijk onafhankelijk onderzoek onder reizigers in het stads-en streekvervoer.

Rik Janssen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland: "In een dichtbevolkte en waterrijke provincie als Zuid-Holland is het noodzakelijk dat vervoer over water een goed alternatief is voor vervoer over de weg. Door innovaties zorgen we er voor dat er een fijnmazig en duurzaam OV-netwerk komt waardoor Zuid-Holland ook over water de best bereikbare provincie van Nederland is. Tevredenheid van reizigers staat hierbij centraal. Ik wil de medewerkers van de Waterbus hartelijk danken voor hun inzet iedere dag. Een mooi resultaat een paar dagen voor de start van de nieuwe aanbesteding voor personenvervoer over water".

De Waterbus, de veerdiensten tussen Dordrecht-Rotterdam en in de Drechtsteden, is met het cijfer van 8,5 eerste geworden in de landelijke rangordelijst. Na een score van een 8,0 in 2014, een 8,3 in 2015 een 8,5 in 2016, een 8,5 in 2017 wist Waterbus vorig jaar weer de waardering van een 8,5 van de reizigers te behouden. Het landelijk gemiddelde is een 7,7.
Reizigers van de Waterbus zijn vooral tevreden over de zitplaatsen in de Waterbus, de reissnelheid van het vervoermiddel, de vriendelijkheid van de medewerkers, het gemak bij het instappen en het kopen van een vervoersbewijs.
De reizigers zien nog wel graag dat de informatie over vertragingen wordt verbeterd.

vrijdag 12 april 2019

Proef met 700 deelfietsen in Utrecht

Een kleine 700 oranje deelfietsen van Donkey Republic kleuren sinds dinsdag het straatbeeld in Utrecht. In een proef onderzoekt de gemeente Utrecht samen met de Universiteit Utrecht en Hogeschool Windesheim hoe de deelfiets in Utrecht kan bijdragen aan een 'bereikbare stad'.

De deelfietsen zijn een stap op weg naar een systeem waarbij je je vervoer zelf en op maat kunt regelen via je smartphone. Het praktijkonderzoek van gemeente, UU en Windesheim is dan ook onderdeel van het landelijke onderzoeksprogramma Smart Cycling Futures.

Doel van dit programma is om op een vernieuwende manier fietsgebruik te vergroten. Daarnaast richt het onderzoek zich op het effect van fietsen op de leefbaarheid en bereikbaarheid van Utrecht en hoe gedeelde fietsen de mobiliteit in de regio kunnen verbeteren.

Donkey Republic werkt vooralsnog met een netwerk van 'hubs', plekken waar gemiddeld vier tot zes fietsen staan. Er wordt gebruikgemaakt van bestaande fietsrekken in de stad en bij de treinstations in Utrecht, Bunnik, De Bilt en Zeist. Streven is een netwerk van hubs waarbij gebruikers nooit verder dan 150 meter hoeven te lopen om een fiets te vinden. Hubs zijn virtueel, ze zijn alleen zichtbaar op de app van Donkey Republic.

Fietsers huren de fietsen via de app en zetten deze terug in de dichtstbijzijnde hub als ze hun bestemming hebben bereikt.

donderdag 11 april 2019

Akkoord over verbeteringen Maaslijn

De rijksoverheid en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland investeren samen extra geld in de Maaslijn, in het belang van de reiziger. De Maaslijn is de treinverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Ruurlo. In Brabant zijn stations in Cuijk, Vierlingsbeek en Boxmeer.

De Maaslijn is een drukke lijn waar regelmatig problemen zijn. Het is te druk in de spits of treinen vallen uit. Rijk en de drie provincies besloten in 2016 samen te investeren in spoorverdubbeling en elektrificatie. Hierdoor wordt de dienstregeling betrouwbaarder en sneller. Dat zorgt er voor dat er meer mensen met deze trein kunnen reizen, op een duurzamer manier. Het eerder hiervoor beschikbaar gestelde budget bleek niet voldoende.

Rijk en provincies hebben nu nieuwe afspraken gemaakt. Het totale bedrag wordt verhoogd met bijna 60 miljoen euro tot in totaal 213 miljoen euro. Daarvan betaalt Limburg ongeveer 36 miljoen, Brabant ruim 10 miljoen en Gelderland 4 miljoen. Het ministerie van I&W draagt circa € 10 miljoen bij. Daarnaast wordt het ministerie de opdrachtgever voor het project, in plaats van de provincie Limburg.

Het project moet half 2024 afgerond zijn. Tot die tijd wordt alvast een aantal maatregelen genomen om de druk op de lijn te verminderen. Zo zijn met onderwijsinstellingen in Nijmegen afspraken gemaakt over de lestijden. Dit helpt al om de drukte in de spits wat meer te spreiden waardoor de treinen minder vol zijn. Ook met andere partijen, zoals overheden, vervoerder Arriva en ProRail wordt gezocht naar verbeteringen op korte termijn, om de periode tot 2024 te overbruggen.

woensdag 10 april 2019

Deventer wil voetveer verduurzamen

Deventer heeft grote duurzaamheidsambities. Het lijkt mogelijk om het voetveer tussen binnenstad en Worp te elektrificeren, waardoor minder milieuvervuiling optreedt. De gemeente gaat in hierover in gesprek met de firma Thuishaven, de exploitant van het voetveer.

Wethouder Frits Rorink: “We willen vooral dat het veer elektrisch wordt, want dan heb je geen vieze uitlaatgassen en het is beter voor het milieu. Daarnaast kunnen we misschien nog andere wensen realiseren. Zoals het voetveer toeristisch aantrekkelijker maken en nieuwe routes toevoegen.”

Het voetveer tussen de binnenstad en De Worp wordt sinds jaar en dag naar tevredenheid uitgevoerd door de firma Thuishaven van de heer Scheers. Zij varen dagelijks van 7.00 tot 23.00 uur en onder alle weersomstandigheden.

dinsdag 9 april 2019

Belgische minister: Drielandenlijn te duur

Het toelaten van Arriva’s Drielandentrein op Belgisch spoor is te duur. België concentreert zich daarom liever op het oplappen van eigen oud materieel voor de verbinding tussen Maastricht en Luik. Dat schrijft de Belgische spoorminister François Bellot in antwoord op Kamervragen in zijn land. De uitlating is een nieuwe tegenvaller voor Arriva en de provincie Limburg. De vervoerder startte begin dit jaar met de Drielandentrein die Aken via Heerlen en Maastricht met Luik moet verbinden.

Concept-vervoerplan RET 2020 naar gemeenten

De RET gaat in 2020, als de nieuwe busconcessie van start is gegaan, met 198 nieuwe bussen rijden. Deze zijn energiezuiniger en hebben een moderner interieur dan de bestaande bussen. 55 bussen zijn zelfs 100% zero emissie. Daarnaast worden de extra late metroritten op vrijdag en zaterdag vast onderdeel van de dienstregeling. Dit en meer staat in het concept-vervoerplan van de RET dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vandaag samen met de plannen van de andere vervoerders naar de 23 deelnemende gemeenten heeft gestuurd.

De RET neemt vanaf december dit jaar 55 volledig elektrische bussen en een deel van de 103 bestelde dieselhybride bussen in gebruik. In de maanden erna gaan de overige dieselhybrides rijden. De volledig elektrische bussen gaan rijden op de lijnen 32, 33, 38, 44 en 56 in Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam.

Zowel reizigers als de omgeving profiteren van het nieuwe materieel. Alle nieuwe bussen beschikken over een modern interieur, pinautomaten, USB-oplaadpunten en de mogelijkheid om met de barcode in- en uit te checken. De 55 zero emissie bussen zijn bovendien beduidend stiller en reduceren de uitstoot in de directe omgeving naar nul. Doordat de bussen opgeladen worden met groene stroom, is ook hun CO2-uitstoot lager. Vanaf 2020 kan deze nog verder dalen. De RET wil dan overschakelen naar groene stroom die regionaal is opgewekt.
De 103 dieselhybride euro-6-bussen kunnen op alle lijnen worden ingezet en gaan in elk geval rijden op de R-net lijnen over de ZoRo-busbaan vanaf station Rodenrijs naar Zoetermeer.
Ook deze bussen zijn beter voor het milieu: door de ingebouwde generator en de euro-6-technologie stoten ze tot 40 procent minder CO2 uit dan de huidige diesels. Naast de hybride bussen gaan er per 2019 veertig nieuwe euro-6 dieselbussen rijden, die 10 tot 20 procent zuiniger zijn dan de huidige diesels.

De weekendmetro biedt reizigers de mogelijkheid om vanaf diverse plekken op vrijdag- en zaterdagnacht een uur later op te stappen. De laatste vertrekmogelijkheden vanaf Beurs zijn rond 1:30 uur richting Rotterdam Centraal en Schiedam, rond 2:00 uur richting Slinge en Capelsebrug. Met een gemiddeld aantal reizigers per nacht van 1.600 in 2018 zijn de extra ritten een succes gebleken. Gezien dit succes blijft de weekendmetro op vrijdag en zaterdag waarschijnlijk in 2020 rijden. Dit wordt definitief zodra alle deelnemende gemeenten hiermee hebben ingestemd.

De gemeenten hebben nu enkele weken de tijd om te komen met een reactie richting de MRDH. Inwoners en reizigers kunnen in die periode met vragen en opmerkingen over de plannen terecht bij hun gemeente. Daarna beoordeelt de MRDH samen met de vervoerders de reacties en legt ze de vervoerplannen samen met de Nota van Reactie op woensdag 10 juli ter goedkeuring voor aan de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit, waarin alle 23 MRDH-gemeenten vertegenwoordigd zijn. In de Nota van Reactie wordt beargumenteerd ze waarom welke aanbevelingen (niet) worden overgenomen.

maandag 8 april 2019

Eerste Buitenpoort geopend op station Santpoort Noord

Vanuit de trein direct het Nationaal Park Zuid-Kennemerland in en genieten van de natuur. Dat kan in Santpoort Noord. Op het station is vrijdag 5 april de eerste Buitenpoort van Nederland geopend.

Er is een nieuwe wandelroute ontwikkeld vanaf het station naar het Nationaal Park. Verder is het stationsgebied opgefleurd met foto’s van de natuur in de omgeving. Buiten het station staat een informatiepaneel over bezienswaardigheden en wandel- en fietsroutes in de directe omgeving.

Reizigers worden op station Amsterdam CS al verleid om de trein te nemen naar Santpoort Noord en daar de natuur in te gaan. “We stimuleren mensen om de trein te nemen in plaats van de auto en te genieten van het buitenleven,” aldus gedeputeerde Joke Geldhof. “Buitenpoorten kunnen ook een rol spelen bij het spreiden van het toerisme vanuit Amsterdam en zo een bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de regio.” In de trein kunnen reizigers op podcast Luisterruit van de Nederlandse Spoorwegen (NS) luisteren naar een speciale aflevering over Buitenpoorten.

Buitenpoorten zijn stations die direct aan natuur- en recreatiegebieden liggen. Zij vormen de toegangspoorten naar de natuur. Meer informatie over de achtergronden en activiteiten op Santpoort Noord is te vinden op de website over Buitenpoorten.

Buitenpoorten is een initiatief van provincie Noord-Holland, NS, Metropoolregio Amsterdam, gemeente Velsen, Nationaal Park Zuid-Kennemerland en Natuurmonumenten. Daarnaast wordt samengewerkt met ProRail, Spoorbouwmeester, lokale ondernemers, organisaties en bewoners.

zaterdag 6 april 2019

Spannende klus rond Leiden dit weekend

Sinds 24 maart is ProRail bezig met een enorme spoorvernieuwing rondom Leiden Centraal. Veel treinen blijven rijden. Alleen dit weekend (zaterdag 6 en zondag 7 april) rijden er bussen in plaats van treinen. De reden is dat men in één weekend het treinbeveiligingssysteem volledig gaat aanpassen.

ProRail werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van het spoor. Zo ook rondom Leiden Centraal. In twee jaar tijd haalde ProRail 28 wissels weg, werden 55 wissels vervangen en werden over een lengte van twee kilometer alle rails, dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en bovenleiding vervangen.

vrijdag 5 april 2019

Kabinet wil geen Lelylijn

Het kabinet wil geen Lelylijn. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat donderdag laten weten aan de Tweede kamer. Ze deed dat tijdens een debat over de toekomst van het openbaar vervoer. Volgens de staatssecretaris is een verbetering van het openbaar vervoer soms niet het vervoer over rails. Dan is het bijvoorbeeld beter te denken aan een tram of hoogwaardige buslijn, zei Van Veldhoven. Vanuit Flevoland en Friesland is de laatste tijd een sterke lobby op gang gekomen om een spoorverbinding van Lelystad door Noordoostpolder en Friesland naar Groningen mogelijk te maken.

Nachtwerk aan trambaan in IJsselstein

De trambaan in IJsselstein is binnenkort toe aan een opknapbeurt. Reden voor onze onderhoudsploeg van Strukton Rail om 's nachts aan het werk te gaan. Dit werk moet in de nacht worden uitgevoerd omdat het openbaar vervoer dan niet gehinderd wordt. Gewerkt wordt tussen 1.45 en uiterlijk 6.45 uur.

De werkzaamheden worden in de periode tussen 7 en 16 april uitgevoerd nabij diverse overwegen van de trambaan in IJsselstein. In de nachten van 7-10 april richt het werk zich op de overwegen Zomerdijk en Achtersloot en het pad over de trambaan bij de halte Achterveld. In de nachten van 14-16 april verplaatst het werk zich naar de overwegen Duizendblad en Groenedijk.

Tijdens het werk zullen spoorstaven in de trambaan worden hersteld. Daarbij wordt gebruik gemaakt van machines die tijdelijk voor enige mate van geluidsoverlast kunnen zorgen.  Bewoners in de directe omgeving zijn daarom vooraf via een informatiebrief op de hoogte gebracht van het werk.

donderdag 4 april 2019

Vanaf december 2020 nieuwe uitstraling voor het regionaal openbaar vervoer

Reizigers in het regionale openbaar vervoer in Oost-Nederland reizen vanaf december 2020 niet alleen in nieuwe en duurzame bussen, maar ook in bussen met een nieuwe uitstraling. “Met het merk en de huisstijl ‘RRReis’ in een paars-blauw-groene stijl presenteren wij het regionale openbaar vervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel als één samenhangend netwerk van betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoer. Reizigers bereiken zorgeloos hun bestemming zonder te hoeven nadenken over provinciegrenzen en verschillende regionale vervoerders”, aldus de gedeputeerden Jop Fackeldey (Flevoland), Conny Bieze (Gelderland) en Bert Boerman (Overijssel).

De schrijfwijze van RRReis met drie keer een ‘R’ staat symbool voor de samenwerking van de drie provincies. Het merk en de huisstijl ‘RRReis’ worden geleidelijk in de drie provincies ingevoerd. Bij elke nieuwe bus- en treinconcessie krijgen de nieuwe voertuigen deze stijl. Voordat de definitieve keuze voor het nieuwe merk is gemaakt, zijn verschillende namen en stijlen voor het openbaar vervoer getoetst onder inwoners van de drie provincies. Hieruit kwam RRReis met een paars-blauw-groene kleur als beste naar voren. De kleuren staan voor betrouwbaarheid, innovatie en verbinding. De naam RRReis is ook makkelijk te combineren met verschillende productformules of campagnes om het bus- en treinvervoer onder de aandacht van inwoners en bezoekers te brengen. Het merk en de huisstijl ‘RRReis’ is eigendom van de drie provincies, zodat ook bij een nieuwe aanbesteding de uniforme uitstraling en herkenbaarheid van het regionale openbaar vervoer doorgezet wordt.

De colleges van Gedeputeerde Staten van Flevoland, Gelderland en Overijssel werken samen in de aanbesteding van het bus- en treinvervoer in de 3 provincies. Op dit moment zijn er 7 verschillende gebieden voor het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Dit worden er 3. De eerste nieuwe concessie IJssel-Vecht start in december 2020. Begin september 2019 is bekend welk vervoerbedrijf hier de komende 10 jaar gaat rijden. In december 2022 rijden de nieuwe bussen in het gebied Rijn-Waal. In het gebied Berkel-Dinkel is dat vanaf december 2023. De regionale treinen krijgen vanaf december 2021 ook geleidelijk de nieuwe uitstraling.

woensdag 3 april 2019

Beter openbaar vervoer in Noord en Nieuw-West

Sinds de Noord/Zuidlijn is gaan rijden is het OV netwerk in Amsterdam ingrijpend veranderd. In Noord en Nieuw-West blijken op een aantal plaatsen verbeteringen nodig te zijn. Daarom voert de gemeente per april een aantal veranderingen door.

De gemeente en GVB onderzoeken intussen waar en op welke manier men de bus- en tramlijnen nog meer kan verbeteren. In de loop van 2019 volgt nog een uitgebreide evaluatie van het lijnennet.

Als proef zal buslijn 36 tot eind 2019 pas om 24.00 uur stoppen met rijden in plaats van 20.00 uur nu. Hiermee wil GVB bereiken dat bijvoorbeeld bezoekers van patiënten in het BovenIJ ziekenhuis tot laat in de avond een verbinding hebben. De route van lijn 36 wordt bovendien verlegd van Olof Palmeplein naar Amerbos, zodat ook die wijk een verbinding heeft met het ziekenhuis en de bus voor het ziekenhuis stopt.

In oktober vorig jaar deed de GVB ook al een aanpassing. De aanleiding was dat er klachten waren over overvolle lijnen 34 en 35 in de ochtendspits. Door extra lange bussen in te zetten werden die klachten verholpen.

Buslijn 21, die van Geuzenveld naar CS rijdt, gaat vaker rijden in de ochtendspits. Er komt één bus extra in de dienstregeling, zodat het aantal zit- en staanplaatsen met 8 procent toeneemt. Er rijdt dan elke 5,5 minuut een bus aan de oostkant langs de wijk de Eendracht richting CS. Buslijn 249 zal dan niet meer rijden. De bus die beschikbaar komt door het opheffen van lijn 249 wordt ingezet op lijn 21.
Een beperkt aantal reizigers heeft hierdoor een extra overstap en enkele minuten meer reistijd, maar zo’n 200 reizigers hebben voordeel van de toegenomen zit- en staanplaatsen. De scholen waar buslijn 249 langs rijdt, zijn al op de hoogte van de wijzigingen. Reizigers krijgen de komende weken informatie over wat er voor hen verandert.

dinsdag 2 april 2019

Werkzaamheden rond station Amsterdam Zuid: 5 weekenden geen treinverkeer

In mei en juni werkt ProRail voor Zuidasdok vijf weekenden aan het spoor bij de stations Amsterdam Zuid en RAI. Ook de A10 Zuid is deze weekenden afgesloten. Wie in deze weekenden de weg opgaat of gebruik maakt van het OV, moet rekening houden met extra reistijd, afsluitingen en omleidingen.

Welke weekenden?
De werkzaamheden aan het spoor en de A10 Zuid vinden plaats in de volgende weekenden:
10/5 22:00 uur tot maandagochtend 13/5 05:00 uur
17/5 22:00 uur tot maandagochtend 20/5 05:00 uur
24/5 22:00 uur tot maandagochtend 27/5 05:00 uur
31/5 22:00 uur totmaandagochtend 3/6 05:00 uur
7/6 22:00 uur tot dinsdagochtend 11/6 05:00 uur

Treinverkeer
Treinverkeer van, naar en via de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI is in deze weekenden niet mogelijk. Reizigers reizen om via Amsterdam Centraal. In de eerste vier weekenden rijden de treinen op maandag weer conform dienstregeling. In het vijfde weekend is er op Pinkstermaandag 10 juni beperkt treinverkeer. Reizigers van en naar station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI kunnen gebruik maken van de metro. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd.

Werkzaamheden aan uitbreiding station Amsterdam Zuid
De vijf weekenden zijn anderhalf jaar geleden al vastgelegd in verband met de NS-dienstregeling en zodat andere projecten en evenementen er zoveel mogelijk rekening mee kunnen houden. De weekenden zijn nodig voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid als onderdeel van het project Zuidasdok. Vanaf november 2018 wordt naast de A10 Zuid een enorm betonnen dek gebouwd van zo’n 70 meter lang, 15 meter breed en 2 meter dik. Dit vormt het dek waarover straks treinen rijden. Het dient tegelijkertijd als dak van de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage. In de vijf weekenden in mei en juni worden funderingspalen geplaatst en wordt het dak op zijn plaats geschoven, dwars door de zuidelijke rijbaan van de A10 Zuid en door de sporen. Door het werk te concentreren in vijf weekenden treffen we zo min mogelijk reizigers en voorkomen we een veel langere periode met hinder.

A10 Zuid
De A10 Zuid is gedurende vier weekenden aan de zuidzijde afgesloten van vrijdagavond 22 uur tot maandagochtend 05 uur. In het vijfde weekend is de weg ook op Pinkstermaandag 10 juni afgesloten.
Komend van de A10 West is de A10 Zuid afgesloten vanaf knooppunt De Nieuwe Meer richting de A2 en A10 Oost (knooppunt Amstel). Komend vanaf A4/Schiphol is de snelweg (A4 en A10 Zuid) afgesloten vanaf knooppunt Badhoevedorp. Verkeer wordt omgeleid via de A5 en A9. Oprit S109 richting knooppunt Amstel blijft in alle weekenden te gebruiken net als de A10 Zuid en A4 richting Schiphol. Weggebruikers moeten rekening houden met drukte en extra reistijd oplopend tot een uur. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers hun reis voor te bereiden bijvoorbeeld via www.vananaarbeter.nl.

Naast de vijf weekenden in mei en juni, zijn er ook enkele weekenden waarin er bij station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI minder treinen of metro’s rijden. Het gaat om 6 en 7 april, 15 en 16 juni en 22 en 23 juni. Reist u in deze weekenden met het OV, raadpleeg dan voor vertrek de NS-reisplanner.

maandag 1 april 2019

Hulp bij gebruik openbaar vervoer

Mensen met een beperking zouden net zo goed van het openbaar vervoer gebruik moeten kunnen maken, als mensen zonder beperking. Daarom investeert het kabinet in ov-ambassadeurs, die mensen kunnen helpen bij het reizen met de trein, bus of metro. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt hier 1,5 miljoen euro voor uit.

Van Veldhoven: “Even de stad in voor een boodschap, vrienden bezoeken of op vakantie. Mobiliteit is een levensbehoefte, vergelijkbaar met eten, drinken of toegang tot het internet. Wie mobiel is, kan meedoen en toegankelijk vervoer is daarbij voor iedereen het vertrekpunt. Ik heb in Groningen en Drenthe een mooi voorbeeld gezien van hoe het OV echt toegankelijker wordt. Door een mooie samenwerking tussen vervoerders, gemeenten en provincies is een netwerk van OV-ambassadeurs actief, dat mensen helpt zelfstandig met het OV te leren gaan. Aan dergelijke initiatieven draag ik graag mijn steentje bij. Daarom een subsidieregeling om dit soort initiatieven te stimuleren”

De inzet van ov-ambassadeurs is één van de maatregelen die het kabinet neemt voor toegankelijk openbaar vervoer. Ook wordt ingezet op een betere aansluiting tussen het openbaar vervoer en het speciale vervoer voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en de staatssecretaris stuurden vandaag hun aanpak Iedereen Onderweg naar de Tweede Kamer.

Het kabinet werkt op die manier aan de implementatie van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, dat Nederland geratificeerd heeft. Minister De Jonge: ‘Iedereen moet volwaardig mee kunnen doen in de samenleving. En daarbij moeten we ambitieus zijn. Te vaak ervaren mensen met een beperking nog letterlijk en figuurlijk drempels. Met de stappen die we nu zetten laten we zien: jullie doen ertoe!’

In Nederland hebben ruim 2 miljoen mensen een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening.