vrijdag 31 mei 2019

Extra treinstel en betere dienstregeling op spoorlijn Zwolle-Emmen

Gedeputeerde Staten van Drenthe en Overijssel investeren in een extra treinstel en de verbetering van de dienstregeling op de spoorlijn Zwolle – Emmen. Dit Blauwnettraject is zo succesvol dat capaciteitsuitbreiding voor de reizigers noodzakelijk is. Het extra treinstel gaat vanaf december 2019 in de spits te laten rijden.

Door dit extra treinstel komen er in de ochtend- en middagspits 173 zitplaatsen bij. Deze trein maakt ook andere verbeteringen mogelijk. Arriva heeft bij ProRail een nieuwe dienstregeling aangevraagd waarbij de drie eerste sneltreinritten Coevorden - Zwolle in Emmen zullen beginnen als sneltrein. Daarmee wordt de reistijd enkele minuten verkort en krijgt Emmen vier keer per uur een rechtstreekse reismogelijkheid naar Zwolle. Hiermee worden ook reizigers uit de opvolgende drukke treinen gelokt waardoor er een betere spreiding in reizigers ontstaat over de reeds beschikbare treinen.

Tevens worden Dalen en Gramsbergen twee keer per uur bediend in de spits. Deze verbeteringen gelden in de middagspits in omgekeerde richting.  De reistijd van Zwolle naar Emmen wordt in de toekomst nog verder verkort nadat de spoorverdubbeling bij Emmen-Zuid is afgerond.
Gedeputeerden Verkeer & Vervoer Boerman (Overijssel) en Brink (Drenthe) zijn zeer content met de ontwikkelingen op het spoor tussen beide provincies.

woensdag 29 mei 2019

Station Zwolle Stadshagen gaat tijdelijk open

De Blauwnettrein op de Kamperlijn stopt binnenkort ook op station Zwolle Stadshagen. Vanaf zondag 2 juni 2019 houdt Keolis een proef die twee weken duurt. Met deze proef onderzoekt Keolis in de praktijk hoe de bediening van dit station verloopt en test de haalbaarheid van de dienstregeling die zij per december 2019 voor ogen heeft. Het is een grote stap op weg naar de opening van het nieuwe station Zwolle Stadshagen. De proefperiode eindigt op zaterdagnacht 15 juni.

De proef biedt reizigers met een geldig vervoerbewijs de mogelijkheid om van zondag 2 tot en met zaterdag 15 juni 2019 ook op station Zwolle Stadshagen in- en uit te stappen. Het station is tijdens deze periode volledig in gebruik. In- en uitchecken is mogelijk, evenals het kopen van een kaartje op station Zwolle Stadshagen. Ook zijn de parkeerplaatsen en de fietsenstalling beschikbaar voor gebruik.

Keolis rijdt tijdens de proef een nieuwe dienstregeling, omdat een treinrit door de stop op station Zwolle Stadshagen twee minuten langer duurt. De extra reistijd wordt ingehaald door de stoptijd in Zwolle te verkorten tot vier minuten. Als gevolg hiervan wordt de nieuwe dienstregeling krapper. Met de nieuwe treintijden worden de aansluitingen op andere trein- en busdiensten zoveel mogelijk behouden.

Nieuwe dienstregeling
Zwolle-Kampen: Tijdens de proef vertrekt de trein uit Zwolle twee minuten eerder dan in de huidige dienstregeling: om :47 en :17. Op station Zwolle Stadshagen wordt gestopt om :50 en :20 en de trein arriveert in Kampen om :58 en :28. In Kampen wijzigt de aankomst- en vertrektijd dus met één minuut.
Kampen-Zwolle: Tijdens de proef vertrekt de trein uit Kampen één minuut eerder dan in de huidige dienstregeling: om :01 en :31. Op station Zwolle Stadshagen wordt gestopt om :08 en :38 en de trein arriveert in Zwolle om :13 en :43. In Zwolle wijzigt de aankomsttijd met één minuut en de vertrektijd met twee minuten.

Buslijn 10 richting Deltion Campus
Speciaal voor scholieren en forenzen richting de Deltion Campus rijdt tijdens de proef ’s morgens in de spits vanaf station Zwolle Stadshagen buslijn 10. Deze tijdelijke buslijn brengt de reizigers van het station direct naar de Deltion Campus. De bussen hebben een gegarandeerde aansluiting op de treinen vanuit Kampen en vertrekken om 8:10, 8:40, 9:10 en 9:40. Reizigers die gebruik maken van lijn 10 zijn naar verwachting tien minuten eerder op Deltion Campus dan met de huidige reismogelijkheden via station Zwolle en buslijn 9.

dinsdag 28 mei 2019

OV-staking: landelijk 9 procent minder verplaatsingen, in Randstad 22 procent

Uit onderzoek door het Nederlands Verplaatsingspanel blijkt dat een groot deel van de Nederlanders vandaag heeft geanticipeerd op de landelijke staking die een groot deel van het openbaar vervoer platlegde. Relatief veel mensen bleven thuis. Ten opzichte van een reguliere dinsdagochtend zijn er 9% minder verplaatsingen gemaakt. In de Randstad was dit zelfs 22 procent.

Behalve thuiswerken/thuisblijven zochten mensen alternatieven door met de auto te gaan. Het aantal autoverplaatsingen nam landelijk met 9 procent toe. De fiets was vandaag geen goed alternatief: het aantal fiets- en voetgangersverplaatsingen was door het slechte weer fors lager (-17 procent). De gemiddelde reistijd van de mensen die wel op pad gingen met de auto was door toenemende vertraging wel 5 procent hoger dan normaal. De OV-staking had daarmee ook behoorlijke gevolgen voor niet OV-reizigers.

Deze cijfers zijn afkomstig uit het Nederlands Verplaatsingspanel. Joost de Bruijn van het mobiliteitsdata- en IT-bedrijf DAT.Mobility: “Wij kunnen deze gegevens afleiden uit ons panel. Het panel meet permanent het verplaatsingsgedrag van 7.500 Nederlanders. Iedereen die meer wil weten over de dagelijkse mobiliteit kan gebruik maken van de informatie uit deze nieuwe bron.”

Het Nederlands Verplaatsingspanel is een initiatief van DAT.Mobility, Kantar en Mobidot.

Ontwerp voor verbouw monumentaal station Groningen


Groningen heeft een van de fraaiste monumentale stations van Nederland. Het maakt al sinds 1896 grote indruk op vele reizigers. De komende jaren gaat ProRail ingrijpend verbouwen op en rond het station mét behoud van de monumentale onderdelen van het station.

Het indrukwekkende ontwerp toont onder andere een nieuwe voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang, busstation en langere perrons.

maandag 27 mei 2019

Dinsdag zeer beperkt tot geen treinverkeer door landelijke pensioenactie

Als gevolg van de landelijke pensioenactie in het OV zal er op dinsdag 28 mei in het hele land zeer beperkt tot geen treinverkeer mogelijk zijn. Omdat NS niet weet hoeveel mensen gaan staken, kan de organisatie niet aangeven welke treinen wel en welke treinen niet rijden.

De NS schrijft: 'Uiteraard proberen we waar mogelijk enkele treinen te rijden: dit zal zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn. Wij verwachten zeer ernstige hinder voor treinreizigers, zij kunnen er niet van uit gaan dat hun trein die dag rijdt. Voor meer informatie over het treinverkeer kunnen reizigers terecht op ns.nl. De Reisplanner is voor de reizen op dinsdag niet up-to-date. Daarnaast is er zeer beperkt alternatief openbaar vervoer. De stad- en streekvervoerders staken ook.'

Ook op woensdag 29 mei kan het treinverkeer mogelijk nog hinder ondervinden van de landelijke pensioenactie.

Schiphol adviseert niet naar de luchthaven te reizen als het niet strikt noodzakelijk is. Er is zeer beperkt treinverkeer tussen Schiphol en Amsterdam om de reizigersdruk op Schiphol te ontlasten. Het gaat om vier treinen per uur in plaats van de gebruikelijke 25 treinen per uur. Verder is er geen openbaar vervoer. 

vrijdag 24 mei 2019

Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem

Het Nederlandse spoor wordt voorzien van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het huidige systeem, dat ruim 60 jaar oud is, wordt tussen nu en 2050 vervangen door dit nieuwe, digitale systeem. Hiermee blijft ons spoor veilig, ook wanneer dat straks intensiever benut wordt door een groeiend aantal treinen. De invoer van ERTMS is de standaard die door de Europese Commissie is voorgeschreven en ook onderdeel van het Regeerakkoord.

Een goed onderhouden spoor is cruciaal voor een betrouwbaar netwerk. Hier valt ook de vervanging van oude systemen onder. Met dit nieuwe spoorbeveiligingssysteem maken we het Nederlandse spoor de komende decennia klaar voor de toekomst. Treinen kunnen straks veilig dichter op elkaar rijden. Dit is cruciaal voor het groeiende aantal reizigers dat gebruik wil maken van het spoor.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bracht eerder al de regie voor de uitvoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem onder bij ProRail. ProRail heeft daarmee een sleutelrol voor sectorbrede afstemming over de invoering van ERTMS met onder andere het ministerie van IenW, vervoerders, verladers en materieeleigenaren.

ERTMS brengt allemaal verbeteringen met zich mee ten opzichte van het huidige ATB (Automatische TreinBeinvloeding) dat uit de jaren zestig stamt. Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) maken we de stap van analoog naar een digitaal spoor en verplaatsen we de techniek van het spoor ook naar de trein. Van hardware naar bits en bites.

Komend weekend geen treinverkeer Amsterdam Zuid en Rai

Voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid gaat ProRail ook dit weekend (25 en 26 mei) stevig aan de slag. Dat heeft gevolgen voor het treinverkeer én het wegverkeer. Ga goed voorbereid op pad en check de reisplanner.

Treinverkeer van, naar en via de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI is gedurende vijf weekenden niet mogelijk. Het weekend van 25 en 26 mei is het derde weekend. Reizigers reizen om via Amsterdam Centraal.

In de eerste vier weekenden rijden de treinen op maandag weer volgens dienstregeling. In het vijfde weekend is er op Pinkstermaandag 10 juni beperkt treinverkeer. Reizigers van en naar station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI kunnen gebruikmaken van de metro. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd. De A10 Zuid is eveneens afgesloten en het wegverkeer wordt omgeleid.

De weekenden zijn nodig voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid als onderdeel van het project Zuidasdok. Sinds november 2018 bouwen we naast de A10 Zuid een enorm betonnen dek van zo’n 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik. Dit vormt het dek waarover straks treinen rijden. Het dient tegelijkertijd als dak van de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage. In de vijf weekenden in mei en juni plaatsen we funderingspalen en schuiven we het dak op zijn plaats, dwars door de zuidelijke rijbaan van de A10 Zuid en door de sporen. Door het werk te concentreren in vijf weekenden treffen we zo min mogelijk reizigers en voorkomen we een veel langere periode met hinder.

Foto Anefo

donderdag 23 mei 2019

OV moet ook voor digibeten toegankelijk blijven

OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) moeten rekening houden met reizigers die niet uit de voeten kunnen met computers en met smartphones. Dit schrijft het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar. Het gebruik van apps, e-tickets en digitaal betalen heeft voor grote groepen reizigers voordelen, maar niet voor een deel ouderen, laaggeletterden en nieuwkomers, die de Nederlandse taal nog niet beheersen.

“Openbaar vervoer is bij uitstek een voorziening die voor iedereen toegankelijk moet zijn, dus ook voor wie digitaal minder vaardig is”, aldus de ombudsman. Het OV loket, dat klachten behandelt van reizigers die er met een OV-bedrijf niet uitkomen, krijgt geregeld meldingen over de voortschrijdende digitalisering. Het gaat dan bijvoorbeeld over de ‘keuzedagen’ die horen bij een NS-kortingsabonnement voor 60-plussers. De vroegere papieren dagkaarten zijn vervangen door een online variant. Voor sommige reizigers is het ook lastig dat ze soms een digitaal account nodig hebben voor het afsluiten, verlengen of stopzetten van OV-abonnementen. Ook het vervangen van papieren OV-actiekaartjes, die via de detailhandel verkrijgbaar waren, door e-tickets stuit op bezwaren van reizigers. De klagers hebben één ding gemeen: ze hebben geen printer en geen smartphone.

Het OV loket waarschuwt voor een ontwikkeling waarbij er geen alternatief is voor de digitale optie. “We moeten nog zeker enkele decennia rekening houden met mensen die niet goed uit de voeten kunnen met digitalisering. Dus bij elke verandering op het gebied van ICT moeten vervoerders zich afvragen: hoe voorkomen we dat dit een verslechtering oplevert voor wie geen computer of smartphone heeft?”, aldus de ombudsman.

woensdag 22 mei 2019

Vanaf december met de bus van Groningen naar de Eemshaven

Vanaf december dit jaar moet er een bus gaan rijden van Groningen naar de Eemshaven. Dat stelt het OV-bureau Groningen Drenthe voor. Werkgevers in de Eemshaven drongen er bij het OV-bureau op aan om hun bedrijven beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. Het is de bedoeling dat er vanaf december in de spits een snelbus gaat rijden tussen Groningen en de Eemshaven. Buslijn 41 van Uithuizen naar Appingedam gaat ook via de Eemshaven rijden. Sinds vorig jaar rijdt de trein van Groningen naar Roodeschool door naar de Eemshaven.

De bus naar de Eemshaven is een van de voorstellen voor aanpassingen in de dienstregeling voor het busvervoer in Groningen en Drenthe. Op zondag 15 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe heeft de ontwerphoofdlijnen voor de nieuwe dienstregeling goedgekeurd. Deze zijn te vinden op de website van het OV-bureau. Inwoners en belangengroepen kunnen vóór vrijdag 14 juni reacties op de ontwerphoofdlijnen geven. Naar verwachting stelt het dagelijks bestuur daarna de definitieve hoofdlijnen voor de dienstregeling vast.

Q-links, de snelle bussen tussen de stad Groningen en plaatsen daar dichtbij, gaan vaker rijden. Q-link 3 tussen Leek en Lewenborg en Q-link 4 tussen Roden en Beijum gaan in het drukste halfuur elke 7,5-minuut rijden. Q-link 5 tussen Annen en Groningen gaat op zondagmiddag en in vakanties twee keer per uur rijden. Q-link 6 tussen Appingedam en Groningen rijdt tot 10 uur iedere 15 minuten en legt een nieuwe route af in Delfzijl.

dinsdag 21 mei 2019

Renovatie stationshal Amsterdam Amstel

Na de zomer start de renovatie van de hal van station Amsterdam Amstel. NS heeft hiervoor een overeenkomst met aannemer GeelRonitz Bouwgroep getekend. De renovatie van de stationshal is het derde kwartaal van 2020 gereed.

Het station functioneert in de basis nog steeds prima, maar het aantal bezoekers is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Daarnaast zijn de voorzieningen in de stationshal gedateerd en aan vervanging toe. Reden voor een renovatie en herinrichting van de stationshal.

De stationshal krijgt een nieuwe indeling. De verlaagde plafonds worden verwijderd waardoor de oorspronkelijke hoogte met inval van het daglicht wordt hersteld. Daarnaast worden alle winkelcasco’s gerenoveerd en voorzien van nieuwe puien. Vervolgens wordt de hal opnieuw geschilderd in de oorspronkelijke kleurstelling. De huidige tickets- & servicewinkel wordt verwijderd, zodat de wandschildering van Peter Alma weer geheel zichtbaar is. Deze winkel komt op een andere locatie in de hal terug. Het natuurstenen beeld “Terugblik” van Theo van Reijn, wordt weer op de oorspronkelijke locatie teruggeplaatst. Verantwoordelijk voor het ontwerp is architectenbureau Office Winhov, in samenwerking met Gottlieb Paludan Architects.

De renovatie van de stationshal is onderdeel van de grotere vernieuwing van het stationsgebied rondom station Amsterdam Amstel. Sinds 2015 wordt hier gewerkt door gemeente Amsterdam, Vervoerregio, GVB en NS. Zo zijn het nieuwe bus- en tramstation inmiddels gereed en wordt hard gewerkt aan de nieuwe fietsenstalling onder het station. De renovatie van de stationshal is de volgende stap in de ontwikkeling van het stationsgebied.

Station Amsterdam Amstel dateert uit 1939 en is een rijksmonument. Het station is een ontwerp van de architecten Schelling en Leupen en stedenbouwkundige Van Eesteren. Het rijke materiaalpallet en de monumentale kunsttoepassingen met onder andere wandschilderingen van Peter Alma zijn voor die tijd bijzonder.

maandag 20 mei 2019

Nieuw station Lansingerland-Zoetermeer smaakt naar meer

CEO Pier Eringa van ProRail heeft vrijdag 17 mei met onder meer staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat), NS-baas Roger van Boxtel en de burgemeesters van Zoetermeer en Lansingerland het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer geopend. Het nieuwe station is een architectonisch bouwwerk waar trein, metro, bus, auto en fiets samenkomen in één knooppunt tussen Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag.

Het treinstation is begin december 2018 in gebruik genomen. Het aantal treinreizigers ligt al ruim boven verwachting.

Het nieuwe station belichaamt wat Pier Eringa graag meer zou zien in den lande. Onlangs pleitte hij voor meer nieuwe, middelgrote stations in Nederland in de komende tien jaar. “Dit is een voorbeeld van zo’n nieuw station. Het maakt het treinverkeer in Nederland fijnmaziger en neemt een voorschot op het openbaar vervoer van de toekomst. We moeten sneller en makkelijker op onze eindbestemming kunnen komen. En dat het liefst via mooie stations die de reiziger het nodige comfort bieden, zoals dit architectonische hoogstandje,” aldus Eringa.

zaterdag 18 mei 2019

9 dagen geen treinen tussen Leeuwarden-Akkrum-Meppel

In de weekenden van zaterdag 25 mei en zaterdag 1 juni werkt ProRail aan groot onderhoud van het spoor tussen Leeuwarden en Meppel. ProRail vernieuwt spoorgrind, dwarsliggers, wissels, seinen, overwegen en sporen. Op station Heerenveen wordt gewerkt aan verbetering van een van de perrons.

In de tussenliggende week, van maandag 27 mei tot en met vrijdag 31 mei wordt er gewerkt aan het vernieuwen van sporen tussen Leeuwarden en Akkrum. Goed en grondig onderhoud zorgt voor betrouwbaar spoor voor nu en in de toekomst. Tijdens het onderhoudswerk is het treinverkeer aangepast.

Zaterdag 25 en zondag 26 mei en zaterdag 1 en zondag 2 juni is er geen treinverkeer mogelijk tussen Leeuwarden en Meppel. NS rijdt stop- en snelbussen. Er rijden snelbussen Leeuwarden-Heerenveen-Steenwijk-Meppel en stopbussen Leeuwarden-Steenwijk die stoppen op alle tussengelegen stations.

Maandag 27 tot en met vrijdag 31 mei is er geen treinverkeer mogelijk tussen Leeuwarden en Akkrum. NS rijdt snel-en stopbussen. Tussen Akkrum en Zwolle rijden twee Intercity’s per uur, deze stoppen op alle tussengelegen stations. Let op: de Intercity’s richting Zwolle vertrekken 3 minuten eerder dan gebruikelijk uit Heerenveen.

De extra reistijd is in deze hele periode 15 tot 45 minuten.

vrijdag 17 mei 2019

Transdev realiseert nieuwe remise voor Connexxion-bussen op Schiphol Logistics Park

Transdev is op Schiphol Logistics Park in Rozenburg (NH) gestart met de bouw van een nieuwe remise voor Connexxion-bussen. Het perceel van 12.582 m2 biedt ruimte aan 75 bussen, een wasstraat en een klein kantoor met wachtruimte van 600 m2 voor de chauffeurs. Aannemer G&S Bouw verwacht de locatie 22 juli op te leveren, gelijktijdig met de opening van de Noord-Zuidlijn, wanneer ook de nieuwe Connexxion-dienstregeling ingaat.

Transdev is de moedermaatschappij van onder andere Connexxion Openbaar Vervoer en Connexxion Taxi. Connexxion heeft de concessie voor de buslijnen rondom Schiphol voor de periode van december 2017 tot december 2027 gewonnen en heeft daardoor behoefte aan een extra stallingslocatie in de Schiphol-regio, naast de reeds bestaande stallingslocatie op Schiphol-Noord. De nieuwe locatie op Schiphol Logistics Park ligt vrijwel direct aan de vrije busbaan langs de N201.

Connexxion heeft met honderd elektrische bussen de grootste emissieloze busvloot van Europa in één concessie. Connexxion had in concessie Zuidoost Brabant tot voor kort al de grootste elektrische busvloot in één concessie met 43 elektrische bussen.

Vanaf 2021 wordt op Schiphol Logistics Park ook laadinfrastructuur gerealiseerd voor de elektrische bussen die op dat moment gaan instromen. Ruim 80% van de AML-bussen (Amstelland Meerlanden), op een totaal van circa 250 voertuigen, zal vanaf 2021 zero-emission zijn.

“De locatie Schiphol Logistics Park is voor ons een ideale plek om toekomstbestendig onze openbaar vervoeroperatie in het AML-gebied uit te voeren. De plek, de nabijheid van de busbaan en ligging ten opzichte van Schiphol en het omringende gebied is voor onze dienstregeling ideaal. De manier waarop wij het perceel willen gebruiken past ook binnen de specifieke kaders die er voor dit gebied gelden. Zowel voor Connexxion als voor SADC een win-winsituatie”, aldus Frank Bleijlevens, Manager vastgoed en zero-emission laadinfrastructuur Transdev.

donderdag 16 mei 2019

'Eindelijk een elektrische fiets die er mooi uitziet'

De populariteit van de elektrische fietsen is niet meer te stuiten. Uit de onlangs door BOVAG en RAI Vereniging gepubliceerde fietsverkoopcijfers van 2018 blijkt dat het aantal verkochte exemplaren met zo’n 40 procent is gestegen.

WATT voorziet een nog sterkere groei door met de drie stijlvolle urban e-bikes. De modellen moeten aanslaan bij de nieuwe generatie liefhebbers die elegant door de stad willen rijden en voorheen afgeschrikt werden door het lompe uiterlijk van e-bikes.

Eigenaar Frans ontwikkelde zelf een elektrische fiets. Zijn vader zocht een e-bike. Frans schrok van het aanbod. Vooral karakterloze, stugge modellen van conventionele merken. Met een flink prijskaartje bovendien. Dat kan anders vond Frans. Met WATT brengt hij de authentieke Nederlandse fiets tegen als moderne aantrekkelijk geprijsde e-bike in het straatbeeld. Dus geen hoekig model met uitsteeksels in geruststellend grijs.

Op het stuur van elke Watt Fiets zit een display waarmee de motor wordt bediend. Er zijn vijf versnellingen, oplopend van 15 tot 25 kilometer per uur ondersteuning. Hoe meer je zelf trapt, hoe minder vermogen je van de accu verbruikt.

woensdag 15 mei 2019

Ook Streekvervoer gaat 28 mei plat voor pensioen

Ook werknemers in het streekvervoer doen op dinsdag 28 mei mee met de grote OV-staking voor een goed pensioen voor iedereen.

Op de provincies Utrecht en Gelderland na, zal in de rest van het land bijna geen bus of trein meer rijden. Eerder was al bekendgemaakt dat werknemers bij de NS en het stadsvervoer in de drie grote steden 28 mei de hele dag staken.

In andere sectoren roepen de vakbonden alle werkenden op om de dag erna het werk neer te leggen, tijdens de pensioenactiedag woensdag 29 mei.

Er wordt niet gestaakt door het streekvervoer op 28 mei in Utrecht (Keolis en Qbuzz), op de Veluwe (Keolis), in de Achterhoek en Rivierenland (Arriva) en in Lelystad en omgeving (Connexxion). Op alle andere plekken in het land wordt 28 mei dus wel gestaakt.

Consumenten kunnen nu ook e-bike leasen

Als eerste in Nederland start de Consumentenbond met het E-bikecollectief. Voor een vast bedrag per maand kunnen consumenten een nieuwe elektrische fiets leasen, zonder zich zorgen te hoeven maken over de accu, verzekeringen of onderhoud.

Consumenten die een nieuwe e-bike willen kopen, kunnen opzien tegen de hoge aanschafkosten. Ook het verzekeren van een elektrische fiets tegen schade en diefstal is prijzig. Vooral in grote steden betalen e-bikebezitters al gauw honderden euro’s per jaar voor een fietsverzekering.

Nadelen van het aanschaffen van een e-bike zijn ook het onderhoud, dat vaak alleen door specialistische fietsenmakers kan worden gedaan, en de beperkte levensduur van de accu.

Met het E-bike collectief wil de Consumentenbond deze drempels wegnemen. Een nieuwe elektrische fiets leasen kan voor minimaal 39 euro en maximaal 84 euro per maand, inclusief verzekering, service, onderhoud en verlengde garantie op de accu gedurende de hele leaseperiode.

Het collectief biedt keuze uit 11 modellen, met een voor-, midden- of achtermotor. Op termijn hoopt de Consumentenbond ook bakfietsen, mountainbikes en speed pedelecs aan te kunnen bieden. Geïnteresseerden hoeven geen lid te zijn van de Consumentenbond om gebruik te maken van het collectief.

dinsdag 14 mei 2019

'Heel Nederland profiteert van betere verbinding met het Noorden'

Heel Nederland profiteert van een betere verbinding met het Noorden en de voordelen van een nieuwe spoorverbinding tussen Amsterdam en Groningen (Lelylijn) moeten de komende tijd serieus worden onderzocht.’ Dat zegt Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW op een bijeenkomst over Mobiliteit van VNO-NCW Noord, waar hij uitgebreid ingaat op de kansen van de aanleg van deze Lelylijn.

De Lelylijn kan volgens De Boer helpen het vastlopen van Nederland te voorkomen. ‘We zijn hard op weg naar de 18 miljoen inwoners en we moeten nadenken over slimmere en betere verbindingen om het hele land leefbaar en welvarend te houden. Deze nieuwe spoorlijn vergroot daarnaast de duurzaamheid en biedt Noord-Nederland nieuwe ontwikkelkansen. Ook vallen de kosten mee, zo blijkt uit eerste berekeningen van VNO-NCW. Vanwege alle voordelen moet de Lelylijn de komende tijd serieus onderzocht worden en worden betrokken in de nieuwe ruimtelijke inrichting van ons land,’ aldus De Boer.

De Lelylijn is de benaming voor een nieuw aan te leggen spoorlijn die de Randstad en het Noorden verbindt via Lelystad naar Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. De lijn is vergelijkbaar met de Hanzelijn waar 200 km/u kan worden gereden. Hierdoor kan je straks binnen het uur van Amsterdam naar Groningen reizen waardoor bijvoorbeeld wonen in het Noorden en werken in Amsterdam ineens verrassend dichtbij komt voor sommige groepen. Het brengt volgens De Boer de landsdelen mentaal ook dichter bij elkaar en kan daardoor functioneren als een soort Nationale Noord-Zuid metrolijn. ‘Ook biedt de Lelylijn economische kansen voor steden als Emmeloord, Drachten en Heerenveen en zorgt het voor een betere verbinding met Hamburg (via Groningen). Hierdoor kan de spoorverbinding Amsterdam-Hamburg straks eenvoudig concurreren met het vliegtuig en raken we beter verbonden met deze Duitse groeiregio,’ aldus de VNO-NCW voorzitter.    

In zijn speech gaat De Boer verder in op de contouren van de Lelylijn en de eerste berekeningen. Zo is de Lelylijn iets wezenlijks anders dan de vroegere plannen voor supersnelle treinen en magneetzweefbanen en wordt uitgegaan van een vergelijkbaar concept als bij de Hanzelijn. Hierdoor kan het tegen relatief geringe kosten worden aangelegd.

De kosten (3 miljard eur) verhouden zich volgens De Boer ook gunstig tot de schatkistopbrengsten (6,5 mld.) die het Rijk nog in het verschiet heeft uit de gaswinning. Een belangrijk deel van de kosten kan daarnaast worden terugverdiend door de aanleg van nieuwe stations (Emmeloord en Drachten) en ontwikkeling van nieuwe woningen en vastgoed in stationsomgevingen.

VNO-NCW Noord gaat daarom de plannen de komende tijd verder onderzoeken en uitwerken samen met partners vanuit de overheid, vervoerders en ondernemers. Het verenigde bedrijfsleven in het Noorden wil zo een belangrijke voorzet geven voor de nieuwe inrichting van Nederland (NOVI).

Combino trams GVB krijgen botswaarschuwingssysteem

GVB is op 10 mei 2019 een aanbesteding gestart voor een botswaarschuwingssysteem voor zijn 155 Combino trams. Dit extra hulpmiddel op de tram helpt trambestuurders in hun vakmanschap en draagt bij aan een betere verkeersveiligheid in een steeds drukker wordende stad.

Een botswaarschuwingssysteem is een extra hulpmiddel voor een trambestuurder om andere verkeersdeelnemers en obstakels te signaleren. Sensoren (camera’s of radarsystemen gekoppeld aan software) op de voorkant van een voertuig waarschuwen met licht- en geluidssignalen als er een aanrijding met een object of andere verkeersdeelnemer dreigt. De techniek wordt nu al toegepast op personenauto’s en vrachtwagens.

GVB wil met het systeem de verkeersveiligheid verhogen, het aantal aanrijdingen in een steeds drukker wordende stad verminderen, en schade aan eigen materieel verlagen. De aanbesteding volgt op een proef van de stadsvervoerder op lijn 17 waarbij zeven trams waren uitgerust met een botswaarschuwingssysteem. Trambestuurders geven aan toegevoegde waarde te zien in de extra ondersteuning.

Dagelijks vervoert GVB duizenden reizigers per tram waarbij de voertuigen ruim 33.000 kilometer afleggen. De trams manoeuvreren zich, vooral in de drukke binnenstad, vaak tussen een wirwar aan andere weggebruikers. Hoewel GVB op een aantal plekken een vrije trambaan heeft, rijden de trams nog steeds naast andere verkeersdeelnemers en kruisen verkeersstromen elkaar regelmatig. Mark Lohmeijer, directeur Techniek & Operatie bij GVB: “Als vervoerder nemen wij onze verantwoordelijkheid waar het gaat om veiligheid zeer serieus. Dat blijkt ook weer uit ons voornemen om onze trams met dit systeem uit te rusten. Veilig verkeer blijft een gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers. Dus of je nou fietst, wandelt, of een auto of bus bestuurt: laat je niet afleiden. Houd je hoofd erbij en blijf alert. Realiseer je dat een tram niet kan uitwijken en ook niet een-twee-drie stilstaat.”

maandag 13 mei 2019

Infrabel publiceert open data over Belgische spoorinfrastructuur

De Belgische infrastructuurbeheerder van de spoorwegen Infrabel publiceert zestig verschillende datasets als open data op zijn site. Onder andere gegevens over geografische ligging van het spoor en stiptheid van treinen zijn vrij te gebruiken. Volgens Infrabel is geen enkele andere Europese infrastructuurbeheerder zo transparant en gaat het om een eerste stap. Op basis van feedback gaat de organisatie de komende maanden meer datasets vrijgegeven.

vrijdag 10 mei 2019

Vanaf 11 mei vijf weekenden geen treinverkeer Amsterdam Zuid en RAI

Vanaf dit weekend starten de werkzaamheden rond de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. ProRail start binnen Zuidasdok o.a. met de bouw van de Brittenpassage, de nieuwe stationspassage. Daardoor rijden er vijf weekenden op zaterdag en zondag geen treinen op het traject naar Schiphol vanuit Almere/Amersfoort/Utrecht vv. Reizigers van en naar Schiphol kunnen omreizen via station Amsterdam Centraal. Reizigers tussen station Amsterdam Zuid - Bijlmer ArenA/Diemen Zuid kunnen gebruik maken van een aantal metrolijnen. NS adviseert reizigers kort voor vertrek de NS Reisplanner of NS app te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd van circa 15 tot 30 minuten. Dit is in het reisadvies opgenomen.

Treinverkeer van, naar en via de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI is in de komende vijf weekenden (11 mei t/m 10 juni) niet mogelijk. In de eerste vier weekenden rijden de treinen op maandag weer conform dienstregeling. In het vijfde weekend is er op Pinkstermaandag 10 juni beperkt treinverkeer.

Reisadvies
•Afhankelijk van traject en/of tijdstip van reizen maken reizigers gebruik van omreisroutes, metro's 50 en 53 en/of vervangende NS-bus. In de NS-bussen en metro's 50 en 53 (langs Zuidas) is het NS-vervoerbewijs geldig.
•In deze weekenden vallen ook diverse grote evenementen. Op de omliggende trajecten is daar in de lengte van treinen rekening mee gehouden.
•Op de zondagen 12 en 19 mei tot ca 12.30 uur rijden er NS-bussen ipv treinen op het traject Duivendrecht-Weesp.
•In het weekend van 18 en 19 mei rijden minder treinen tussen Amsterdam Centraal-Schiphol. Overige treinen worden verlengd.

donderdag 9 mei 2019

Extra spitstreinen tussen Utrecht en Leiden

In de ochtend- en avondspits rijdt binnenkort elk kwartier een stoptrein tussen Leiden en Utrecht. De treinen die nu alleen nog tussen Leiden en Alphen aan den Rijn rijden, worden snel naar Utrecht CS doorgetrokken. De ritten tussen 6.00 en 10.00 uur in de ochtend en tussen 15.00 en 19.00 uur in de middag worden uitgevoerd met nieuw sprintermaterieel.

De extra spitspendel Utrecht-Leiden is de uitkomst van gesprekken tussen ProRail, NS en de provincies Utrecht en Zuid-Holland. Zij hebben afgesproken om de extra spitsverbinding zo spoedig mogelijk te realiseren. ProRail en NS onderzoeken de komende maanden wanneer de spitspendel daadwerkelijk in de dienstregeling komt te staan. Ook onderzoeken zij of deze treinen een extra stop kunnen maken op Utrecht Leidsche Rijn.

De vier partijen spreken ook al enige tijd over het versnellen van de intercity tussen Leiden en Utrecht. Zij hebben afgesproken om daarvoor een plan van aanpak op te stellen en voor het zomerreces van 2019 afspraken te maken over een vervolg.

woensdag 8 mei 2019

Vakbondsacties: OV opnieuw plat voor pensioen

Werknemers bij de NS en het stadsvervoer in de drie grote steden gaan op dinsdag 28 mei de hele dag staken voor een goed pensioen. In andere sectoren roepen de vakbonden alle werkenden op om de dag erna het werk neer te leggen, tijdens de pensioenactiedag woensdag 29 mei.

Op 18 maart hielden de bonden al een actiedag voor een goed pensioen waar 40.000 mensen aan deelnamen. Toen werd al gestaakt in de bouw en de metaal en legden NS en stadsvervoer het werk voor 66 minuten neer in de ochtendspits.

Busbaan Transwijk al in juli open

Busbaan Transwijk gaat in juli open, drie maanden eerder dan gepland. De komende periode worden de laatste werkzaamheden uitgevoerd op de rijbanen langs de busbaan. Hierdoor rijden bussen ook deze week al over de vrij liggende busbaan. Ook in de loop van mei zal dit al een week het geval zijn. Deze gelegenheid is direct een mooie manier om de busbaan en onderdoorgangen in de praktijk te testen.

dinsdag 7 mei 2019

Zorgen over opvoeren e-bike

In onze buurlanden worden elektrische fietsen massaal opgevoerd, zodat ze weliswaar hogere snelheden halen maar niet aan allerlei extra regels voor snelle voertuigen voldoen. Illegaal en ook nog eens bloedlink. Het CDA wil van de minister weten of dat ook in Nederland gebeurt. De motor van een elektrische fiets is in Europa begrensd op 25 kilometer per uur. Hogere snelheden, tot 45 kilometer per uur inclusief mee-trappen, zijn alleen mogelijk als de gebruiker zich houdt aan de helm- en kentekenplicht en zo mogelijk op de gewone weg rijdt.

maandag 6 mei 2019

Start bouw fietsenstallingen station Tilburg

In Tilburg is onlangs officieel het startschot gegeven voor de bouw van twee fietsenstallingen aan weerszijde van het station. Daarmee komt er voldoende stallingsruimte voor zo’n 7500 fietsen.

De noordelijke stalling biedt plaats aan 3900 fietsen. Aan de centrumzijde komt een stalling met plek voor 3400 fietsen en deze zal gereed zijn in 2021. Daarnaast staan er verdeeld over de beide stallingen zo’n 200 OV-fietsen om te huren. Het ontwerp van beide stallingen is van architectenbureau Cepezed en voldoet aan de hoogste eisen. In de stallingen komen rolbanden voor gebruiksgemak en verdeeld over beide stallingen staan zo’n 200 OV-fietsen om te huren.

Reizigers die met de fiets naar het station gaan, kunnen straks hun fiets de eerste 24 uur gratis parkeren. Beide stallingen worden permanent bewaakt en zijn voorzien van OV-fietsen. Daarnaast zit er in één van de stallingen straks ook een Fiets en Serviceruimte voor kleine reparaties. De totale investeringskosten bedragen circa 20 miljoen euro. Dat geld is afkomstig van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Tilburg en de provincie Noord-Brabant. Als de stallingen straks klaar zijn, gaat NS deze exploiteren.

vrijdag 3 mei 2019

1900 NS conducteurs krijgen slim horloge

Vanaf maandag 6 mei ontvangen 1900 conducteurs van NS een slim horloge. Na meerdere succesvolle proeven blijkt dat de smartwatch een goed hulpmiddel is om op de seconde nauwkeurig te fluiten.

Maandag ontvangen de eerste conducteurs hun smartwatch. Bij vragen kunnen zij terecht bij de ambassadeurs. Dit zijn conducteurs die vanaf het eerste moment actief betrokken zijn bij het project. Het overgrote merendeel van de conducteurs heeft aangegeven graag met de smartwatch te werken. Daarom ontvangt later dit jaar nog een groep conducteurs hun smartwatch.

Experimenten met het slimme horloge zijn vorig jaar augustus gestart. De smartwatch is een Android. De meeste van de conducteurs hebben Android smartphones.

donderdag 2 mei 2019

Fietsenstalling op station Amsterdam Amstel geopend

In de fietsenstalling op station Amsterdam Amstel hangen digitale informatieschermen waarop staat waar én hoeveel parkeerplekken beschikbaar zijn. Dit helpt fietsers om snel en makkelijk hun weg in de stalling te kunnen vinden. Vanaf juli is er een nieuwe trap in de stalling naar de centrale stationshal. Daar kunnen reizigers eenvoudig overstappen op trein, bus of tram.

De ingang van de nieuwe fietsenstalling is verplaatst naar het Julianaplein. Zowel de entree, de glazen schuifdeuren, als de aankleding van de hal van de fietsenstalling sluiten aan bij het historische, monumentale karakter van het Amstelstation. Dat station opende in 1939 haar deuren, precies tachtig jaar geleden dus. Inmiddels telt Amsterdam 11 stations.

Ook beschikt de stalling op het Amstelstation over ruim 300 OV-fietsen. Naast een bewaakte fietsenstalling beschikt het station ook over 2.400 onbewaakte fietsparkeerplekken aan de Goudriaanstraat. Het geheel vernieuwde station biedt straks plaats aan ongeveer 5.700 parkeerplaatsen voor fietsen.

woensdag 1 mei 2019

Rover-Gelderland: OV in álle dorpen, steden en wijken

Alle dorpen en steden in Gelderland moeten van openbaar vervoer voorzien zijn op alle dagen van de week. Onder meer hiervoor pleit Rover-Gelderland in een brief aan de informateur die in Gelderland aan een nieuw college werkt. In de brief met 16 verbeterpunten voor het Gelderse OV pleit Rover verder voor flink wat extra spoor in de provincie.

Er loopt een nieuwe aanbesteding voor de bussen op de Veluwe, een onderdeel van de grote nieuwe concessie IJssel-Vecht die delen van Flevoland, Overijssel en Gelderland omvat. Dorpen als Vierhouten, Elspeet, Uddel, Garderen, Voorthuizen, Kootwijkerbroek, Otterlo en Hoenderloo dreigen in de nieuwe concessie in de avond en weekenden hun busverbindingen kwijt te raken, waarschuwt Rover-Gelderland. Want op die momenten zijn er geen busverbindingen voorgeschreven in het bestek. De gevolgen zijn groot: “Apeldoorn en Ede, twee buurgemeenten met meer dan honderdduizend inwoners, zijn dan in het weekeinde en ‘s avonds niet meer met elkaar verbonden”, stelt Rover-Gelderland tegenover De Stentor. Rover wil dat er een alternatief komt zoals een belbus.

Voor treinreizigers bepleit Rover-Gelderland spoorverdubbeling op meerdere plekken. Zo zouden er meer treinen op de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) moeten gaan rijden, een kwartierdienst moeten komen tussen Harderwijk en Utrecht en een betere overstap voor reizigers uit Rivierenland naar Utrecht. Ook tussen Utrecht en Veenendaal de Klomp ziet Rover de noodzaak voor spoorverdubbeling, net als op het traject Barneveld – Ede-Wageningen en op de spoorbrug bij Ravenstein.

Andere punten waar Rover voor pleit zijn onder meer betere verbindingen met Duitsland, een goede afstemming tussen nieuwbouwplannen en OV-verbindingen en OV-tarieven die beter kunnen concurreren met de autokosten.