zaterdag 29 juni 2019

Medewerkers HTM Den Haag staken in ochtendspits woensdag 3 juli

De medewerkers van HTM staken woensdag 3 juli van 6.00 tot 10.00 uur ’s ochtends. Trams en bussen rijden die ochtend niet of nauwelijks in Den Haag. Dat geldt ook voor de RandstadRail tussen Den Haag en Zoetermeer. HTM heeft een ultimatum van FNV Stadsvervoer en CNV Vakmensen laten verlopen, zonder een goed bod voor de nieuwe cao.

De medewerkers eisen een fatsoenlijke loonsverhoging, terugdringen van uitzendwerk, het terugdringen van de onverantwoord hoge werkdruk en afspraken zodat oudere medewerkers gezond en fit hun pensioen kunnen halen.

De cao voor HTM is al in januari 2019 verlopen en geldt voor 2000 medewerkers. Al vanaf eind 2018 wordt er onderhandeld, maar de werkgevers bieden onvoldoende loon en hebben een plan ingetrokken met concrete maatregelen tegen de hoge werkdruk. In actievergaderingen over de cao hebben de vakbondsleden vrijwel unaniem gestemd voor acties en stakingen.

vrijdag 28 juni 2019

Minder treinen door werkzaamheden spoorlijn Arnhem-Winterswijk

Van 25 juli 2019 tot en met 11 augustus 2019 voert Strukton Rail grote verbeterwerkzaamheden uit aan het spoor bij Zevenaar, Didam en Wehl. Dit heeft gevolgen voor de treindienst Arnhem-Winterswijk en de internationale trein naar Düsseldorf. Vervoerders zetten snel- en stopbussen in.

In opdracht van provincie Gelderland en ProRail startte aannemer Strukton Rail begin dit jaar met de werkzaamheden om het spoor te verbeteren tussen Arnhem-Winterswijk. De ’18-daagse’ treinvrije periode in de zomer is een megaklus waar de aannemer dag en nacht met zwaar materieel werkt. Over 4 kilometer wordt het spoor verdubbeld en wordt er gewerkt aan de bovenleidingen en beveiligingssystemen. Ook wordt het bovendek van de voetgangers- en fietserstunnel aangebracht.

Tijdens de treinvrije periode is (zeer) beperkt treinverkeer mogelijk. Connexxion (Breng), Arriva en ook Abellio regelen snel- en stopbussen. De vervoerders informeren hun reizigers via hun websites, informatieschermen in de treinen en wordt er geflyerd op de stations. Reizigers worden geadviseerd hun reis tijdig te plannen en actuele reisinformatie te raadplegen bij de vervoerders of de OV-reisplanner 9292.

De planning is nog onder voorbehoud. Eerder troffen we bij werkzaamheden in Zevenaar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog aan. Werkzaamheden worden in overleg met de Explosieven Opruimingsdienst Defensie voor de ontruiming tijdelijk stilgelegd uit veiligheidsoverwegingen. Het is niet uitgesloten dat er tijdens de werkzaamheden nog meer explosieven worden aangetroffen.
Wegens overige (weg) werkzaamheden informeren gemeenten Zevenaar, Montferland (Didam) en Doetinchem (Wehl) hun inwoners extra via de gemeentewebsites, social media, advertenties en app.

Voor de 21.000 dagelijkse reizigers op de spoorlijn Arnhem—Doetinchem-Winterwijk is deze spoorverbetering belangrijk. Het betekent een kortere reistijd, meer overstaptijd en minder vertragingen tussen de Randstad en de Liemers en de Achterhoek. Door de spoorverdubbeling kunnen treinen elkaar voortaan passeren en de trein krijgt in Arnhem meer tijd om te keren. Bovendien kunnen de treinen straks met hogere snelheid rijden. In Zevenaar wordt voor de veiligheid de overweg vervangen door een voetgangers- en fietserstunnel. Na de zomer wordt het extra spoor in gebruik genomen. Medio 2020 zijn alle werkzaamheden afgerond.

donderdag 27 juni 2019

Kilometer Kampioen: zoveel mogelijk treinkilometers op een dag

Op 29 juni is de derde editie van Kilometer Kampioen. Tijdens deze wedstrijd gaan ruim 150 reizigers de uitdaging aan om in een dag zoveel mogelijk treinkilometers af te leggen. Kilometer Kampioen is een initiatief van Treinreiziger.nl en vindt elke twee jaar plaats. In 2015 werd de wedstrijd voor het eerst georganiseerd.

Dit jaar is het doel om in 18 uur zoveel mogelijk treinkilometers af te leggen. Bij eerdere edities kregen deelnemers 24 uur de tijd. De wedstrijd is een hele puzzel, want elk traject telt maar 1 keer mee (op uitzondering van Zwolle – Meppel en Roermond – Sittard). Als extra hindernis moeten alle deelnemers tussen 11:00 en 15:00 uur de stempelpost op station Utrecht Centraal hebben bezocht. Als bewijs van de versleten kilometers gebruiken de deelnemers hun ov-chipkaart of verzamelen deelnemers selfies op elk station.

Koen Nijbroek was de winnaar van 2017 en wist in 24 uur maar liefst 1979 kilometers af te leggen. Ook dit jaar is hij van de partij. Zijn tip om zoveel mogelijk kilometers bij elkaar te kunnen behalen: “Breng je conditie op peil voor de wedstrijd. Doe gedurende de wedstrijd voldoende rek en strek oefeningen want je zult al je overstappen zo krap mogelijk moeten plannen om te winnen. In twee minuten heel Utrecht Centraal door rennen vergt opperste concentratie en conditie. En met een dosis geluk vlieg je zo van de ene in de andere InterCity.”

NS maakt samen met Treinreiziger.nl Kilometer Kampioen mogelijk. Op Station Utrecht Centraal moedigt een team de deelnemers aan. Tot 04:00 uur blijft het spannend en strijden de deelnemers om de titel Kilometer Kampioen 2019. Inschrijven voor Kilometer Kampioen kan op Treinreiziger.nl, wees er snel bij want er zijn nog maar enkele plekken beschikbaar.

woensdag 26 juni 2019

Nog meer tempo in aanpak onbewaakte overwegen

Samen met het Rijk gaan gemeenten en provincies meer tempo maken in de aanpak van overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen of bellen. Deze gezamenlijke ambitie spraken zij onlangs uit op een landelijke bijeenkomst rondom onbewaakte overwegen in Zwolle.

De provincie Overijssel, waar 17 procent van de onbewaakte overwegen zich bevindt, heeft tijdens de bijeenkomst aangekondigd zo snel mogelijk van alle onbewaakte overwegen in de provincie af te willen zijn en hier ook financieel aan bij te dragen. Staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte eind 2018 bekend dat zij wil dat al deze overwegen in Nederland uiterlijk in 2023 zijn aangepakt of opgeheven.

ProRail is al lang bezig met de strijd tegen de onbewaakte overweg. President-directeur Pier Eringa van ProRail: “De onbewaakte overweg is niet meer van deze tijd. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noord-oosten van Nederland. Deze overwegen liggen op baanvakken waar voorheen minder frequent met treinen werd gereden en waar relatief weinig wegverkeer was. Dit is tegenwoordig niet meer zo. Treinen rijden vaker, op hogere snelheid, en zijn stiller geworden".

dinsdag 25 juni 2019

FlixTrain valt Thalys aan op lijn Brussel-Parijs

De Duitse privémaatschappij FlixTrain wil vanaf 1 januari 2021 zeven treinen per dag van Brussel naar Parijs laten rijden. Enkel met erg lage ticketprijzen heeft dat plan kans op slagen. FlixTrain wil zijn felgroene treinen vanuit Parijs naar vijf bestemmingen laten rijden: Lyon, Nice, Toulouse, Bordeaux en Brussel. Volgens het aanvraagdocument moet de trein tussen Paris-Nord en Brussel-Noord zeven keer per dag in elke richting rijden. Parijs-Saint-Quentin, de enige stop in Frankrijk en halfweg het traject, zou een uur en een kwartier duren. Over het Belgische deel geeft de aanvraag geen informatie. Wellicht zal de trein België via Valenciennes en Bergen binnenrijden.

maandag 24 juni 2019

Record aantal ritten OV-fiets eerste maanden 2019

De fiets en de trein vormen een ideale combinatie voor de treinreiziger. En hoe drukker en voller onze binnensteden de komende jaren worden, des handiger de fiets en de trein samen zijn. Tot en met de maand mei zijn er in 2019 al bijna 2 miljoen ritten gedaan op de OV-fiets. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog zo’n anderhalf miljoen. Daarom ondersteunt NS de ambities en doelen van de Tour de Force van harte: 20 procent meer fietskilometers in 2027 en miljarden investeringen in bijvoorbeeld snelle fietsroutes en meer stallingsplekken.

Nu al komt vrijwel de helft van de treinreizigers op de fiets naar het station en dat percentage groeit. Na de treinreis nemen veel mensen – 15 procent - een fiets of OV-fiets om het laatste stukje tot bestemming af te leggen.

NS zet met partners al vol in op het faciliteren van de fiets rondom stations. NS heeft 20.500 OV-fietsen op bijna 300 locaties. In 2018 zijn met al die fietsen 4,2 miljoen ritten gemaakt. Het aantal abonnementhouders is gestegen naar meer dan 750.000. Voor reizigers die met hun eigen fiets naar het station komen, zijn dagelijks 490.000 plekken beschikbaar. En die staan ook elke dag weer vol.

vrijdag 21 juni 2019

Alle regionale dagkaarten op een rij

Met de zomer voor de deur komen er genoeg gelegenheden om er een dagje op uit te trekken met het openbaar vervoer. Een regionaal dagkaartje kan soms voordeliger zijn dan het kilometertarief van de OV-chipkaart.

Dit betekent wel even puzzelen; sinds de komst van "één kaart voor al het OV" bestaat er juist een tal aan dagkaart(product)en. De meeste dagkaarten zijn alleen in een bepaalde regio en bij één vervoerder geldig en de gebruiksvoorwaarden zijn zeer verschillend. Het dagkaartenoverzicht van Rover helpt bij het maken van een keuze.

De meeste dagkaarten zijn dit jaar duurder geworden, mede veroorzaakt door de verhoging van het lage BTW-tarief. Nieuw zijn o.a. de dagkaarten voor de stadsbussen in Leeuwarden (Arriva), Almere (allGo), Breda (Arriva), Tilburg (Arriva) en Den Bosch (Arriva). Ook Dordrecht (Qbuzz) heeft een nieuwe dagkaart voor de stadsbus. De naam van dit kaartje, DalDagkaart Drechtsteden, is misleidend omdat het alleen geldig is in de stadsbussen in Dordrecht en Papendrecht en niet in bijvoorbeeld Alblasserdam en Zwijndrecht. Door de concessiewisseling in de Alblasserwaard is het e-ticket Kinderdijk verdwenen, maar het Tourist Day Ticket is hiervoor een goed alternatief. Syntus Utrecht nam dit voorjaar een wijs besluit en verklaarde de provinciale dagkaart Utrecht ook geldig op de buurtbus.

donderdag 20 juni 2019

Veerpont op Loosdrechtse Plassen

Vanaf zaterdag 29 juni kunnen recreanten in de ‘watertuin van Nederland’, het Loosdrechts Plassengebied, gebruikmaken van De Fietsboot. Deze hop on/hop off verbinding vaart al op de Vecht tussen Nieuwersluis en Oud-Zuilen en wordt nu uitgebreid naar de Loosdrechtse Plassen. De nieuwe veerverbinding brengt fietsers en wandelaars vijf keer per dag vanaf de Porseleinhaven in Oud-Loosdrecht naar de Fuut/Muyeveld in Breukeleveen, met een tussenstop op recreatie-eiland Markus Pos. Uiteraard kan de tocht ook in omgekeerde volgorde worden gemaakt.

De Fietsboot vaart van dinsdag t/m zondag tussen 10.00 en 16.35 uur. Deze toevoeging aan de bestaande recreatieve routes geeft fietsers en wandelaars vele extra mogelijkheden om het plassengebied en de omgeving van de Vecht, met zijn prachtige buitenplaatsen, verder te ontdekken.

De tussenstop op Markus Pos maakt deze veerverbinding uniek. Dit eiland, midden op de Loosdrechtse Plassen, is voorzien van een zandstrand, speel- en ligweiden en sanitaire voorzieningen. Een bijzondere plek om een dag van het water te genieten.

De Fietsboot draait in juli en augustus een pilot op de Loosdrechtse Plassen. Tijdens deze pilot kunnen er maximaal twaalf personen (met of zonder fiets) mee op de boot. Wanneer het een succes is, wordt de capaciteit vergroot. De precieze dienstregeling is te raadplegen op www.defietsboot.nl.

De veerpont over de Loosdrechtse Plassen is ontstaan vanuit het gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen. Hierin werken 21 partijen samen aan het creëren van een aantrekkelijk en toegankelijk gebied, waar mensen graag wonen, werken en recreëren en waar recreatie en natuur samengaan en elkaar versterken.

woensdag 19 juni 2019

17 dagen hinder in treinverkeer van/naar/via Zwolle

In de periode van zaterdag 6 tot en met maandag 22 juli wordt er aan het spoor gewerkt rondom Zwolle. ProRail vernieuwt onder andere de sporen en wissels aan de westkant van het station. Meer informatie over wat er precies gaat gebeuren is te vinden op www.prorail.nl/zwollespoort. Tijdens deze periode is het treinverkeer aangepast.

Zaterdag 6 en zondag 7 juli
In dit weekend is er geen treinverkeer van en naar Zwolle. Er rijden bussen tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen Zuid, Kampen, Meppel, Ommen, Nijverdal en Olst. Tussen Meppel en ’t Harde en tussen Meppel en Kampen Zuiden rijden rechtstreekse snelbussen.
 
Maandag 8 juli
Er rijden bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen Zuid, Kampen, Nijverdal en Olst.
Dinsdag 9 tot en met zaterdag 20 juli en maandag 22 juli
Gedurende deze hele periode rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen Zuid en Kampen.
Tussen Zwolle en Raalte is de dienstregeling aangepast.
 
Zondag 21 juli
Er rijden bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen Zuid, Kampen en Meppel. Tussen Meppel en ’t Harde en tussen Meppel en Kampen Zuid rijden rechtstreekse snelbussen.
De extra reistijd is in deze hele periode 15 tot 45 minuten. Op de stations zijn extra NS-medewerkers aanwezig om u de weg te wijzen.

Station Zwolle
Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Steeds meer treinreizigers stappen hier op de trein of maken een overstap. Daarom worden de sporen in Zwolle klaargemaakt voor de toekomst door sporen en wissels slimmer in te richten. Straks heeft station Zwolle betere overstapmogelijkheden en aansluitingen zodat er nog soepeler gereisd kan worden.

dinsdag 18 juni 2019

Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev

Pier Eringa wordt per 1 september benoemd als nieuwe CEO bij Transdev Nederland. Transdev Nederland, moederbedrijf van onder andere Connexxion, Hermes en Witte Kruis ziet dit als een toekomstvaste keuze met focus op de medewerker, de klant, de operatie van vandaag en de mobiliteitsbehoefte van morgen. ProRail feliciteert Pier met deze mooie stap!

Eringa is met grote regelmaat op de werkvloer te vinden, staat voor zijn werknemers en richt zich dagelijks op het zorgen voor werkplezier, hoge prestaties en een goede bedrijfsreputatie. Zijn stijl van leidinggeven zorgde ervoor dat ProRail medewerkers weer trots zijn om bij de spoorbeheerder te werken en dat het bedrijf recordprestaties heeft neergezet.

Transdev en Eringa gaan samen verder op de door Transdev ingeslagen weg naar een kostenefficiënte operatie van taxi, ambulancevervoer en OV per bus en trein. Dit met een groep betrokken mensen, waarbij innovaties inspelen op de wensen van de gebruikers.

maandag 17 juni 2019

Een nieuwe looproute voor station Zaandam

De gemeente Zaanstad krijgt steeds meer reizigers die de stad in en uit willen. Daarom wordt het station gemoderniseerd, op een manier die goed aansluit bij de typerende Zaanse huisjes. Sinds kort kunnen voetgangers gebruikmaken van een nieuwe, verbindende, snelle en veilige route over het spoor.

Vanaf 20 mei tot medio 2019 lopen reizigers en bezoekers die het station vanaf de Houtveldwegzijde in Zaandam bezoeken via de nieuwe verbinding naar de centrumzijde. Naast de huidige trap en roltrap wordt een nieuwe lift in gebruik genomen. Over enkele maanden gaat ook de nieuwe entree van de stationshal in het midden van de nieuwe fiets- en voetgangersroute open en hoeft er niet meer te worden omgelopen.

Ook de werkzaamheden aan de stationshal zijn van start gegaan. De winkels zijn of worden verplaatst naar de nieuwe spooroverbouwing, de Kiosk is nog tot augustus in de stationshal te vinden. Over enkele maanden start eveneens de bouw van een fietsenstalling met plek voor circa 1300 fietsen. Zonder tegenslagen kan de modernisering van het station eind 2019 gereed zijn en is ook dit deel van Zaandam een prettig verblijfsgebied, klaar voor de toekomst.

zaterdag 15 juni 2019

Provincie wil Noord/Zuidlijn verlengen naar Zaanstad en Purmerend

De provincie Noord-Holland trekt de regie naar zich toe in het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Momenteel lobbyt de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma in Den Haag al voor budget voor het doortrekken van de metro naar Schiphol en Hoofddorp, maar in het Noord-Hollandse coalitieakkoord staat dat Haarlem de kar wil trekken bij de verlenging naar Zaanstad en Purmerend.

Bewoners in het Noordermeer, Watergang, ilpendam, Purmerend, Broek in Waterland, Monnickendam, Edam en Volendam willen de metrolijn nog verder het noorden in, 'zodat wij vanaf huis de metro kunnen pakken en dan in c.a 20 tot 30 min. tijd in Amsterdam centrum of cS kunnen komen. Dat zou ook veel beter, sneller en milieuvriendelijker zijn voor de gemeente Noordermeer.'

Tramlijn naar Uithoorn uitgesteld


De Uithoornlijn, de tramverbinding die vanuit Amstelveen wordt doorgetrokken naar Uithoorn, wordt pas in de zomer van 2024 in gebruik genomen. Dat is ruim een jaar later dan verwacht. De eerdere ingebruikname van de nog te realiseren tramlijn naar Uithoorn, die verwacht werd in 2022 of 2023, blijkt niet haalbaar. De afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam, die het projectmanagement heeft overgenomen van Vervoerregio Amsterdam, heeft de planning verder uitgewerkt en de verwachte komst bijgesteld naar zomer 2024.

vrijdag 14 juni 2019

Interrail lanceert internationale trein planner app

Reizigers die staan te popelen om deze zomer allerlei leuke bestemmingen in heel Europa te verkennen, kunnen hun treinavonturen nu alvast plannen. Hiervoor hoef je alleen maar de nieuwste Rail Planner App van Interrail te downloaden: nu met nieuwe functies en een geheel nieuwe look.

De app helpt bij allerlei zaken, van het plannen van treinreizen tot het reserveren van zitplaatsen en het vinden van accommodatie. Reizigers met de populaire Interrail Pass zullen deze app zeker waarderen voor hun volgende avontuur door Europa. En hij werkt ook nog eens offline.

Met de nieuwe app kunnen reizigers ervoor kiezen om alleen het Interrail Pass-netwerk te doorzoeken. Dan laat de app alleen treinen zien waarvoor de Interrail Pass geldig is. Ook is het nu duidelijker of het verplicht is om zitplaatsen te reserveren, zodat reizigers hun zitplaats van tevoren kunnen vastleggen. De reisplanner werkt ook offline, dus je hoeft geen data te gebruiken of op zoek te gaan naar wifi om je volgende bestemming te vinden.

Reizigers kunnen reizen uit de planner opslaan en de hele route per dag bekijken. Reizen worden automatisch geordend op reisdag, zodat je precies weet wat je op moet schrijven in het reisdagboekje dat bij de Interrail Pass hoort. Ook kun je de reizen en verbindingen volgen op de kaart, zodat je gemakkelijker ziet hoe ver je al bent en waar je heengaat. En in het geval van gewijzigde plannen kun je eenvoudig onderweg je route bewerken.

De vorige Interrail Rail Planner App is meer dan twee miljoen keer gedownload uit Google Play en de Apple App Store. Download hier de nieuwe Rail Planner App voor iPhone en Android.

donderdag 13 juni 2019

Staatssecretaris wil kansen Lelylijn onderzoeken

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) wil samen met de provincies Flevoland, Friesland, Drenthe en Groningen toch nog onderzoek doen naar de mogelijkheden van de Lelylijn. Dat is een spoorverbinding van Lelystad over Emmeloord en Drachten naar Groningen. De staatssecretaris zei woensdagmiddag in een debat met de Tweede Kamer dat ze graag een verkenning wil laten uitvoeren. In april nog zei ze nog geen heil te zien in een nieuwe spoorverbinding. Ze wees op het afblazen 20 jaar geleden van de Zuiderzeelijn over nagenoeg hetzelfde tracé.

Makkelijk inzicht in mogelijkheden OV-knooppunten

De provincie Noord-Holland geeft gemeenten met het Kennisportaal OV-Knooppunten inzicht in de mogelijkheden voor ontwikkelingen rond OV-Knooppunten.

De provincie heeft daarvoor een nieuw digitaal instrument ontwikkeld, dat hen ondersteunt bij de ontwikkeling van hun stationsgebieden. In het nieuwe Kennisportaal OV-Knooppunten zijn de onderzoeken en instrumenten voor knooppuntontwikkeling in een oogopslag te vinden. Het gebruik van het kennisportaal is op dit moment mogelijk met computer, laptop en tablet, maar niet via mobiele telefoon.

Instrumenten in het kennisportaal zijn bijvoorbeeld de jaarlijkse monitor, waarmee de provincie Noord-Holland de voortgang van de ontwikkelingen rond OV-Knooppunten meet en de digitale kaart met onder andere woningbouwlocaties rondom stations. De digitale kaart (planviewer) is geactualiseerd en biedt met extra kaartlagen en actuele informatie een completer beeld van de OV-Knooppunten.

woensdag 12 juni 2019

Treintoiletten zijn mensenrecht

Aanbestedende overheden doen er goed aan voortaan treintoiletten voor te schrijven als eis voor de vervoerders in een aanbesteding. Deze aanbeveling doet het College voor de Rechten van de Mens. Rover zet zich al jaren in voor toiletten in alle treinen en voelt zich gesteund door de uitspraak.

Enkele reizigers, die zelf door een chronische ziekte van de nabijheid van toiletten afhankelijk zijn, hadden de zaak op basis van de Wet Gelijke Behandeling aangespannen tegen vervoerders Arriva, Hermes en Connexxion in Gelderland. Dit leidde niet tot veroordeling van de vervoersbedrijven, omdat er geen treintoiletten in de wet zijn voorgeschreven. De regel is enkel dat bij aanwezigheid van treintoiletten, tenminste één daarvan (rolstoel)toegankelijk moet zijn.

Het college voor mensenrechten oordeelde dat treinen met toilet eigenlijk wel in de regelgeving thuishoren en adviseert daarom de aanwezigheid van treintoiletten voortaan op te nemen als eis bij een aanbesteding. Uitspraken van het College hebben grote invloed op beleidsmakers, Rover heeft dan ook goede hoop dat de wetgeving dit najaar wordt aangepast en toiletten in treinen voortaan worden voorgeschreven.

dinsdag 11 juni 2019

Kameel overgedragen aan Spoorwegmuseum

Op dinsdag 4 juni maakte de Kameel zijn laatste rit in dienst van NS.  Sinds 1954 reed De Kameel rond als directie- en inspectierijtuig. Het rijtuig is bekend om zijn bijzondere uiterlijk. Aan de voor- en achterkant van de trein zit een machinistencabine op het dak. Reizigers kunnen onderin genieten van een uitzicht dat in de meeste treinen alleen is voorbehouden aan machinisten. De twee bulten op het dak zorgen voor de bijnaam ‘Kameel’. De Kameel komt op 4 juni om 16.18 uur in het Spoorwegmuseum aan waar hij feestelijk onthaald wordt.

De Kameel is in 1954 speciaal gebouwd als inspectierijtuig voor de directie van NS. Zo kon de directie destijds de herstelwerkzaamheden van het spoor tijdens de wederopbouwperiode controleren. Aan de voor- en achterkant, op de plek waar normaal de machinist zit, zijn twee vergaderruimtes voor elk 14 personen. In het rijtuig is ook een keuken en een werkkamer met telefoon. Voor de machinist is aan beide kanten achter de vergadersalon een verhoogde cabine. Door de dakkoepels (de bulten) heeft hij goed zicht op het spoor.

Op 31 mei 1954 werd het rijtuig afgeleverd door de Rotterdamse treinenbouwer Allan. De NS 20 - zoals de Kameel officieel heet - is technisch afgeleid van de Blauwe Engelen, de dieseltreinen die de stoomtreinen vervingen op de regionale lijnen. Het rijtuig beschikt niet over koppelingen, waardoor het niet met ander materieel te combineren is. Alleen met een koppelboom, die aan een oog voor op de kop bevestigd kan worden, kan het rijtuig aan een andere trein gekoppeld worden om te worden gesleept.

Het rijtuig is naar Tilburg gegaan voor de technische revisie en is nieuwe apparatuur voor de keuken ingebouwd. Medio 2008 werd de Kameel door NS weer gebruikt als directierijtuig. De trein was al zeer regelmatig te zien in het Spoorwegmuseum, maar wordt nu officieel aan het museum overgedragen.

vrijdag 7 juni 2019

NS Lab: van reisplanner naar reisbegeleider

NS introduceert NS Lab: een speciale app om samen met reizigers nieuwe functies uit te testen die de reis beter en leuker maken. NS wil met NS Lab sneller in kunnen spelen op de wensen van reizigers. Waar de reisplanner voorziet in een reisadvies, ligt in NS Lab de focus op de juiste (reis-)informatie op het juiste moment. Reizigers krijgen bijvoorbeeld te zien hoeveel minuten ze nog hebben om hun trein te halen en op grote stations navigeert de app ze naar het juiste perron. Onderweg in de trein ontvangen reizigers nuttige informatie of entertainment. Nieuwe functies kunnen voortdurend worden toegevoegd of juist weer verwijderd.

Naast de juiste reisinformatie zonder te hoeven zoeken, wordt in het NS Lab ook geëxperimenteerd met on-board entertainment. Zo werkten in het kader van de Dutch Design Week jonge designers aan de podcast-reeks Luisterruit: een serie interviews, verhalen en cursussen waardoor je jouw treinreis met nieuwe ogen en oren ervaart. Maar ook een cursus mindfulness behoort nu al tot de mogelijkheden van de NS Lab-app.

NS Lab gaat live als een uitgeklede versie. Nieuwe functies worden vanaf het vroegste stadium door gebruikers getest om op basis van hun ervaringen verder te ontwikkelen. Functies die goed werken en naar tevredenheid worden gebruikt, worden toegevoegd aan de bekende NS-app.

donderdag 6 juni 2019

Testreizigers positief over reizen met betaalkaart

De eerste ervaringen van deelnemers aan de proef ‘Reizen met je betaalkaart’ zijn overwegend positief. Dat blijkt uit een klantonderzoek over de eerste maanden van de proef op het traject Leiden – Den Haag. Zo’n duizend testreizigers op dit traject kunnen sinds januari bij NS in- en uitchecken met hun bankpas of creditcard. De proef loopt tot de zomer.

Uit het onderzoek blijkt dat de deelnemers het reizen met de betaalkaart net zo gemakkelijk vinden als reizen met de OV-chipkaart. Het wordt als een voordeel ervaren dat het niet nodig is om saldo op een kaart te laden; de reiskosten worden aan het einde van de dag van de bankrekening afgeschreven. Ook vinden reizigers het handig dat je ‘de reispas’ al op zak hebt, je hoeft geen OV-chipkaart aan te schaffen. De testreizigers kunnen ook wensen naar voren brengen. Zo zouden ze graag op meer punten kunnen in- en uitchecken dan nu bij de proef beschikbaar zijn. Ook zouden ze willen dat het in- en uitchecken iets sneller gaat.

Voor een eventuele landelijke invoering van reizen met de betaalkaart, zijn ingrijpende technische aanpassingen nodig bij alle vervoersbedrijven, bij Translink en bij de banken. Deze proef richt zich allereerst op de ervaring van reizigers. Om beter te weten wat er nodig is voor een landelijke invoering, is het daarnaast belangrijk om de techniek in de praktijk te testen.

Inchecken met de bankpas of creditcard is vooral handig voor incidentele reizigers en toeristen. Het is daarom één van de mogelijkheden die de OV-bedrijven en Translink onderzoeken vanuit het Innovatieprogramma OV-betalen. De proef is tot stand gekomen in samenwerking met banken en creditcardverstrekker ICS. Deelnemers aan de proef reizen met een contactloze bankpas van ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank of RegioBank of een contactloze creditcard van Mastercard of VISA, uitgegeven door ICS (International Card Services).

woensdag 5 juni 2019

Klantcontact NS International prominent via WhatsApp

NS Internationaal gaat binnenkort treintickets naast Facebook Messenger ook via WhatsApp verspreiden naar reizigers. Berichtenapps worden gestaag belangrijker in het contact met de reiziger onderweg en op bestemming.

Dat vertelt e-commercemanager Jos Blok van NS International aan Emerce. Blok is op 6 juni aanstaande een van de sprekers op Emerce Travel in Pakhuis De Zwijger. Daar zal hij, samen met Riduan Charrat van Facebook, dieper ingaan op kanalen als Facebook Messenger en dus ook Whatsapp in de dienstverlening.

dinsdag 4 juni 2019

Steeds meer Utrechters fietsen

Steeds meer Utrechters kiezen voor fietsen in plaats van de auto te nemen. Het aantal fietsers steeg in 2018 met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het autogebruik is gelijk gebleven terwijl het aantal inwoners flink is toegenomen. Het aantal deelauto's steeg met 31 procent naar ruim 3300, waarmee Utrecht per inwoner de meeste deelauto's van Nederland heeft. Verder steeg het aandeel elektrische auto's en werd 8 procent meer gebruik gemaakt van de P+R's met 210.000 verkochte combikaartjes.

Alle cijfers staan in de Mobiliteitsmonitor 2019 die de gemeente presenteerde. Met dit jaarlijkse onderzoek meet Utrecht de voortgang van het mobiliteitsbeleid. Het uitgangspunt van dit beleid is dat Utrecht een gezonde aantrekkelijke stad is, met ruimte om op straat te spelen en elkaar te ontmoeten. Daarnaast moet de stad bereikbaar blijven voor iedereen.

Bewoners zijn opnieuw vaker tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad en dan vooral met de fiets. Dat is ook direct de meest gebruikte vervoerwijze binnen de stad: 47 procent pakt de fiets naar een bestemming binnen Utrecht. Hoewel het autogebruik in absolute getallen gelijk is gebleven, is het gebruik van de auto relatief gezien opnieuw afgenomen. Het autobezit is vrijwel hetzelfde gebleven. 32 procent van de Utrechtse huishoudens heeft geen auto.

Het Utrechtse beleid om doorgaand verkeer zoveel mogelijk te laten rijden via de ring en niet door de stad, is nog niet in de cijfers terug te zien. De percentages doorgaand verkeer op stedelijke verbindingswegen zijn met gemiddeld ruim 40 procent aanzienlijk. Ook kiest gemiddeld ruim 30 procent van de weggebruikers niet de dichtstbijzijnde invalsweg. Dit zorgt voor meer verkeer door de stad dan noodzakelijk is. De gemeente werkt daarom verder aan maatregelen om doorgaand verkeer te beperken om te zorgen voor een fijnere leefomgeving voor bewoners met minder stank en geluidsoverlast.