dinsdag 30 juli 2019

Bussen in plaats van treinen tussen Groningen en Assen van 31 juli t/m 7 augustus

Van woensdag 31 juli tot en met woensdag 7 augustus werkt Combinatie Herepoort aan het plaatsen van de Helperzoomtunnel onder het spoor. Daarom rijden er bussen in plaats van treinen tussen Groningen en Assen.

Tijdens deze periode schuift Combinatie Herepoort in opdracht van Aanpak Ring Zuid de Helperzoomtunnel onder het spoor. Omdat er vanwege deze werkzaamheden geen treinen rijden kan Stukton Rail ook aan en bij het spoor werken. Zij zijn aan de slag in het kader van project Groningen Spoorzone ter hoogte van station Groningen Europapark en De Vork in Haren. Daarnaast lift aannemer Reimert ook mee en werkt aan de onderdoorgang op station Haren.

Reizigers die gebruikmaken van vervangend vervoer hebben een geldig vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist men net zoals met de trein. Reizigers die gebruikmaken van NS-bussen checken in- en uit bij het betreden en verlaten van de bus. Voor een treinrit ervoor en/of erna wordt apart in- en uitgecheckt op het station. Inchecken in de bussen van Arriva is niet mogelijk. Je moet daarom met je ov-chipkaart ingecheckt zijn op het treinstation waar vandaan je vertrekt en weer uitchecken op het treinstation van bestemming. Uitzonderingen zijn station Groningen en de stations Winschoten en Martenshoek. Hier is het mogelijk om in- en uit te checken bij de bushalte. NS-reizigers mogen met hun NS-vervoerbewijs tussen Groningen en Groningen Europapark reizen met de bussen van Arriva.

Gevolgen voor de treinreis:
Er rijden NS-stop- en snelbussen in plaats van treinen tussen Groningen en Assen.
Er rijden Arriva-bussen tussen Groningen en Veendam/Winschoten/Weener.
Er rijden Arriva-snelbussen tussen Groningen en Winschoten, die alleen stoppen in Hoogezand-Sappemeer.
De NS-bussen stoppen niet op station Groningen Europapark. Reis van en naar dit station met een Arriva-bus via station Groningen.
De NS-bussen rijden via het transferium in Haren aan de A28. Er rijdt een pendelbus tussen het transferium en station Haren.
Reizigers moeten rekening houden met maximaal 45 minuten extra reistijd.
Het meenemen van fietsen in de bussen is niet mogelijk

maandag 29 juli 2019

Eind 2019 op de stations: vernieuwde klapperbord

Het lange wachten van treinreizigers wordt beloond. Op station Utrecht, Den Haag en Rotterdam keren de bekende klapperborden met reisinformatie eind dit jaar terug. Hoe nostalgisch het klappergeluid ook door de stationshal galmde, het was tijd voor vernieuwing. ProRail en NS steken het klapperbord in een modern jasje. Het idee blijft hetzelfde. Een centraal punt in de stationshal waar alle vertrektijden getoond worden en waardoor reizigers in één oogopslag kunnen zien of zij nog een kop koffie kunnen halen, haast moeten maken of wat het reisadvies is bij een storing.

Het nieuwe klapperbord is een digitaal scherm en toont de vertrektijden van het komend half uur. Per stationshal is bekeken wat de juiste locatie voor het reisinformatiescherm is. Hierbij is rekening gehouden met loopstromen, leesbaarheid vanuit alle hoeken van de hal en het stationsinterieur. De schermen worden door leveranciers KITT Engineering BV en Ngage Media BV speciaal ontworpen voor de verschillende stations.

Als alles volgens plan verloopt, hangen de drie reisinformatieschermen aan het einde van dit jaar. Op Utrecht Centraal keert het scherm van 8 x 4.5 meter terug op de oude vertrouwde plek: midden in de stationshal. Voor de reisinformatieschermen op station Den Haag en Rotterdam is na de verbouwing een nieuw plekje gevonden: voor de poortjes aan de centrumzijde van het station. De schermen op station Den Haag en Rotterdam worden 7.0 x 2.0 meter en 9.5 x 1.75 meter groot.

Op station Schiphol hangt sinds begin dit jaar een soortgelijk groot reisinformatiescherm. De nieuwe reisinformatieschermen bieden reizigers vanaf een afstand direct de actuele reisinformatie. Jammer voor velen, maar de nieuwe reisinformatieschermen maken geen klappergeluiden meer..




vrijdag 26 juli 2019

Sensoren checken de spoorligging bij Culemborg

ProRail wil graag een beter beeld krijgen van de spoorligging op minder stabiele plekken. Daarom zijn bij Culemborg sensoren op de dwarsliggers van het spoor geplaatst die elke tien minuten het spoor checken op afwijkingen in de ligging. Doel is om te onderzoeken of dit een effectieve manier is om de spoorligging op minder stabiele plekken te bewaken en of daarmee lokale tijdelijke snelheidsbeperkingen kunnen worden ‘verzacht’ of opgeheven.

Bij Culemborg kunnen op een stuk spoor van ongeveer vier kilometer verzakkingen optreden, met verstoringen in de dienstregeling tot gevolg. Op zogenaamde hotspots waar de meest kritische verzakkingen voorkomen lijkt een relatie te zijn tussen de verzakkingen en periodes van veel regen of droogte. Er zijn meer baanvakken waar dit effect optreedt.

Om de risico’s te managen is op dit stuk spoor bij Culemborg in beide richtingen een tijdelijke snelheidsbeperking van kracht. Treinen rijden daar 100 km/u in plaats van 130, en dat gaat ten koste van de speling in de dienstregeling. Op een van deze hotspots wordt nu onderzocht of men met behulp van sensoren afwijkingen in de ligging van het spoor (bijna) live kan registreren of voorspellen, waardoor er snel onderhoud kan plaatsvinden zonder dat een (lange) snelheidsbeperking nodig is.

Een taskforce van ProRail en spooraannemer Strukton Rail werkt aan een oplossing van het verzakkingsprobleem. In 2021/2022 wordt het baanlichaam (de bedding onder het spoor) verbeterd, waarmee ook het probleem wordt opgelost. Samen met Innovatie en Assetmanagement van ProRail heeft de taskforce bedacht om de baanvakligging frequent te gaan monitoren en daarbij te onderzoeken of de zakkingen kunnen worden voorspeld met behulp van big data. Met deze aanpak wordt tevens kennis en kunde opgebouwd over het gedrag van het spoor en het baanlichaam in dergelijk situaties. 

De sensoren voor de metingen komen van de firma Railmonitor uit Denemarken. Ze meten het kantelen van de dwarsliggers op 0,1 mm nauwkeurig. Railmonitor heeft in Denemarken en Zweden uitgebreid ervaring opgedaan met het monitoren van instabiele baanlichamen en is bereid om data en kennis beschikbaar te stellen. 

donderdag 25 juli 2019

Met de bus naar de mooiste zwemlocaties in Utrecht

Lekker zonnig en zo nu en dan tropisch. Dan is het natuurlijk tijd om wat verkoeling te zoeken bij het water. Pak de bus naar deze locaties voor een verkwikkende duik.

Natuurlijk kun je in de Oudegracht springen voor verkoeling, maar dat wordt niet aangeraden in verband met de waterkwaliteit. Ook de singels zijn geen officiële zwemplekken. Bij de Munt zijn op warme dagen honderden zwemmers en zonaanbidders te vinden, maar is ook geen officieel zwemwater. Er zijn een aantal officiële zwemwaterlocaties die zijn goedgekeurd door de Provincie Utrecht. Bij deze locaties wordt het water regelmatig getest. Uiteraard is het ook leuk om naar zwembad De Krommerijn te gaan.

Haarrijnseplas
De Haarrijnseplas ligt tussen Vleuten en het gebied Haarrijn, ten oosten van de Maarssenseweg, vlakbij de noordpunt van het Leidsche Rijn Park. In het afgeschermde gedeelte aan de noordelijke oever van de oostplas kan men veilig zwemmen. Er is een zandstrand met speelse duinen en een lig- en speelweide met sport- en speelvoorzieningen.

Zwembad De Krommerijn
Met een modern 50-meter wedstrijdbad kan er flink gesport worden binnen, maar op een mooie zomerdag kan er ook buiten in het gras gelegen worden. Daarnaast is er ruimte om te volleyballen of voetballen en zijn er buitenrecreatiebaden. Er is ook een peuterterrein aanwezig met een peuterbad.

Strijkviertel
Strijkviertel is een plas gelegen langs het industriegebied Strijkviertel in Vleuten-De Meern, nabij de A12. De plas, met strand en ligweiden, is geschikt voor zwemmen, surfen en vissen.

Maarsseveense plassen
Er zijn verschillende ligweiden waar gratis gelegen en gezwommen kan worden. Ook is er een betaald strandbad waar meerdere voorzieningen te vinden zijn.

Laagravense Plas - Down Under
Er is een kindvriendelijk strandbad, maar er kunnen ook allerlei activiteiten ontplooid worden als: wakeboarden, paintballen en voetgolfen. Op warme dagen, zoals vandaag, wordt er entree geheven en is er toezicht aanwezig.

woensdag 24 juli 2019

Tap gratis water bij stations

Vanwege de hitte raadt NS reizigers aan om water mee te nemen onderweg. Inmiddels kunnen reizigers en voorbijgangers bij ruim 140 watertappunten bij stations een waterfles vullen. NS heeft ruim 90 nieuwe watertappunten geplaatst in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Limburg, Groningen, Friesland en Gelderland. Op onderstaande waterkaart is te zien bij welke stations er een watertap te vinden is. In 2019 wil NS in totaal 200 nieuwe watertappunten openen, zodat ruim 90% van de reizigers toegang heeft tot gratis drinkwater. NS biedt de watertappunten als extra service aan reizigers en wil hiermee plastic afval verminderen.

Bij ruim 140 stations in Nederland is een watertappunt aanwezig, hiervan zijn ruim 90 watertappunten dit jaar door NS nieuw geplaatst. In totaal wil NS dit jaar 200 nieuwe watertappunten openen. Op onderstaande kaart is te zien bij welke stations reizigers inmiddels toegang hebben tot gratis drinkwater. De watertappunten komen zoveel mogelijk op het voorplein van het station, waar de bereikbaarheid het grootst is. Zo krijgen alle OV-reizigers toegang tot gratis drinkwater. Voor de realisatie en het onderhoud van de kraanwatervoorzieningen werkt NS samen met verschillende drinkwaterbedrijven.

Vier offertes voor busvervoer in de streek IJssel-Vecht

De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel hebben vier inschrijvingen ontvangen op de Europese aanbesteding voor het verzorgen van het busvervoer in de streek IJssel-Vecht. Dit gebied bestaat uit delen van alle drie de provincies (West-Overijssel, grote delen van Flevoland en de Veluwe in Gelderland). De vervoerbedrijven die een aanbod hebben gedaan zijn Arriva, Connexxion, EBS en Keolis.

De komende periode worden de inschrijvingen beoordeeld op de in de aanbesteding gestelde eisen. Speciale aandacht in de aanbesteding gaat uit naar de verduurzaming van het busvervoer. Zo rijden de belangrijke buslijnen van de stadsdiensten in Apeldoorn, Lelystad en Zwolle meteen volledig zonder uitlaatgassen. Vanaf 2025 geldt dat voor alle nieuw aangeschafte bussen in het gebied IJssel-Vecht.

Naast de verduurzamingsambities laten de provinciebesturen met de gezamenlijke aanbesteding het busvervoer beter aansluiten op reizigersstromen in het gebied. Door de openbaar vervoer gebieden (concessies) groter te maken, verwachten de provincies een interessanter aanbod vanuit vervoerders. Hiermee kunnen reizigers zo snel mogelijk, veilig en betaalbaar door de drie provincies reizen. Provinciegrenzen zorgen daarbij niet voor obstakels.

Naar verwachting nemen de colleges van Gedeputeerde Staten van Flevoland, Gelderland en Overijssel eind september een besluit over de vervoerder die het busvervoer gaat uitvoeren vanaf december 2020, voor een periode van tien jaar.

Op dit moment zijn er zeven verschillende gebieden voor het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Dit worden er drie. IJssel-Vecht is de eerste van de drie gezamenlijke concessies van de provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland. De drie provincies zijn de aanbesteding van het busvervoer in de streek IJssel-Vecht in februari 2019 gestart. De vervoerbedrijven Connexxion (Flevoland en West-Overijssel), Syntus (Midden-Overijssel en Veluwe) en Arriva (Lelystad) verzorgen op dit moment het busvervoer in die delen van de drie provincies die straks één concessiegebied gaan vormen.

De concessie IJssel-Vecht komt gefaseerd tot stand. In december 2020 start het busvervoer in Midden Overijssel en de Veluwe. Twee deelgebieden stromen later in omdat die bestaande concessies later zijn afgerond: Lelystad in september 2021, Regio IJsselmond (een deelgebied in Flevoland en Overijssel) in december 2023.

In december 2022 rijden de nieuwe bussen in het gebied Rijn-Waal. In het gebied Berkel-Dinkel is dat vanaf december 2023.

dinsdag 23 juli 2019

Hittemaatregelen NS: Aircotreinen in plaats van oude dubbeldekkers

NS neemt deze week diverse hittemaatregelen. 95 procent van de treinen heeft een airco. Oudere dubbeldekkers zonder airco worden zoveel mogelijk vervangen door moderne aircosprinters.

De treinen van NS hebben in totaal 5000 airco’s. Om ervoor te zorgen dat reizigers in een koele trein kunnen zitten, hebben de airco’s de hoogste prioriteit: als er een defect raakt, gaat deze trein zo snel mogelijk voor reparatie van het spoor.

De oude dubbeldekkers DDAR hebben geen goede ventilatie voor dit weer. Deze rijden vooral als Sprinter tussen Zwolle en Utrecht en tussen Apeldoorn en Enschede. De SGM, ook een trein zonder airco, rijdt wel. Hoewel het ook in deze trein warm zal worden, kunnen hier de ouderwetse schuifraampjes open.

ProRail geeft aan dat de kans op verstoringen aan spoor en wissels door het extreme weer groter is. Ook treinen kunnen door de deze hitte eerder last krijgen van een defect. Inmiddels is al op zo’n 90 stations een watertappunt geopend waar je gratis je flesje met kraanwater kunt vullen.

maandag 22 juli 2019

Ambitieuze plannen voor station Amsterdam Sloterdijk

ProRail, NS, gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam hebben de ambitie om van station Amsterdam Sloterdijk een modern, toekomstbestendig OV-knooppunt te maken. Vandaag hebben zij een intentieovereenkomst getekend om de mogelijkheden daarvoor te verkennen. De aandachtspunten voor ProRail hierin zijn trillinghinder, externe veiligheid en voldoende capaciteit voor reizigers- en goederenvervoer.

Door betrokken partijen wordt onderzocht hoe Sloterdijk kan uitgroeien tot een overzichtelijk en comfortbal stationsgebied met goede faciliteiten. Astrid Bunt, directeur stations: “De enorme groei van woningen in de regio Amsterdam, en rond Sloterdijk, betekent echt wat. Voor het station, de stationsomgeving en de infra. Daarop moeten we gaan anticiperen, en dat gaan we nu verder met elkaar integraal in kaart brengen.”

Rond Sloterdijk zijn nu nog veel kantoren gevestigd. Tot 2040 kunnen er zeker 5000 à 7500 nieuwe woningen bijkomen, en ook veel groen. De verwachting is dat de reizigersgroei flink zal toenemen, ook door de ontwikkeling van de buurt Haven-Stad, ten noorden van het stationsgebied. Station Sloterdijk heeft op dit moment nog voldoende capaciteit, maar dit gaat wringen in de toekomst. Behalve het verbeteren van de beleving en de oriëntatie van reizigers in en om het station, wordt ook  onderzoek gedaan naar sterkere verbindingen tussen woon- en werkgebieden. Daarnaast wordt gekeken hoe Sloterdijk als OV-knooppunt, waar verschillende vormen van OV en ander vervoer samen komen, kan worden versterkt.

Op dit moment willen alle betrokken partners opbrengsten uit vastgoedontwikkeling gebruiken voor aanpassingen en verbeteringen van station Amsterdam Sloterdijk. Dat is een onorthodoxe vorm van financiering. Verbetering van spoor-infrastructuur kan  daardoor mogelijk niet langer puur en alleen  afhankelijk zijn van de financiering door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar mede lokaal ontwikkeld en deels gefinancierd worden.

vrijdag 19 juli 2019

Proef reizen met bankpas of creditcard succesvol afgerond

De proef Reizen met je betaalkaart op het traject Leiden – Den Haag is vrijdag afgerond. Uit de proef blijkt dat reizigers overwegend enthousiast zijn over de nieuwe betaalmethode. Van 19 januari tot 19 juli konden deelnemers op het NS-traject in- en uitchecken met hun eigen contactloze bankpas of creditcard. Zij hadden daarvoor geen OV-chipkaart nodig.

Duizend testreizigers meldden zich in januari aan, waarvan twee derde met hun bankpas en een derde met hun creditcard. Zo’n driehonderd van hen maakten afgelopen half jaar in totaal bijna tweeduizend reizen door in en uit te checken met de betaalkaart. Gemaakte reiskosten werden aan het eind van elke dag automatisch afgeschreven.

Ervaringen uit de proef worden gebruikt om te bepalen wat er nodig is voor invoering van reizen met de betaalkaart. Hiervoor zijn de komende jaren ingrijpende technische aanpassingen nodig bij alle vervoersbedrijven, bij Translink en bij de banken.

Proef Breng Flex stopt in december

Per december 2019 stopt de proef Breng Flex in Arnhem en Nijmegen. Belangrijkste reden is dat Breng Flex nog duur is in verhouding tot het gewone busvervoer. De provincie besteedt het jaarlijkse budget van circa € 2,5 miljoen liever in het versterken van openbaar vervoer waar veel reizigers gebruik van maken.

Samen met vervoerder Hermes (Connexxion) besloten we tot een proef met Breng Flex, om ervaring op te doen met een andere vorm van vervoer. Breng Flex bestelt u via een app. De auto of het busje rijdt u van halte tot halte. De reiziger betaalt € 3,65 per rit. De proef is geslaagd. Reizigers waarderen het nieuwe systeem, maar de kosten blijven hoog. Jaarlijks besteden we ongeveer € 2,5 miljoen aan Breng Flex. Omgerekend is dit € 25 per rit. Dit geld investeren we liever in buslijnen waar veel mensen gebruik van maken in de hele regio Arnhem/Nijmegen waaronder bijvoorbeeld ook Zevenaar en Overbetuwe vallen.

Breng Flex was een ‘extra’ systeem. Dus voor het overgrote deel van de reizigers in de regio verandert er niets. Bus, trein en regiotaxi vormen samen een goed openbaar vervoernet in de steden. Alleen bus 3 in Nijmegen komt weer terug. Op sommige lijnen wordt de dienstregeling iets aangepast bij de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling in december 2019.

Het openbaar vervoer verandert de komende jaren. Het aantal reizigers neemt nog steeds toe. Buslijnen die veel mensen gebruiken, willen we zo snel mogelijk zo comfortabel mogelijk maken. Daar waar weinig mensen gebruik maken van de bus, gaan we op zoek naar andere manieren. Meer flexibel en meer vraaggestuurd. Zo benutten we het geld voor het openbaar vervoer het beste. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk. Daarom worden er veel proeven gedaan. Breng Flex was een van deze proeven.

donderdag 18 juli 2019

Klachten volle treinen rond Zwolle houden aan

Net als in de maand mei, werd ook in juni het Meldpunt Volle Treinen van Rover gedomineerd door klachten uit het noorden van het land.

In de relatief rustige zomermaand juni kwamen dit jaar 678 meldingen over overvolle treinen bij ons binnen. Dat zijn er meer dan dezelfde maand vorig jaar (toen 536 meldingen), waarmee de dalende trend in klachten over volle treinen voor het eerst sinds jaren weer is gekeerd.

Veel reizigers klagen met name over het ondanks de drukte afkoppelen van treinen in Zwolle. Ook was er extra drukte met de Pinksterdagen en tijdens de ingekrompen dienstregeling wegens het verwachte noodweer.

Rover stelde het capaciteitsgebrek in het noorden van het land al eerder aan de kaak. Destijds verklaarde NS de drukte door de werkzaamheden in Leiden, echter kan dit in juni niet meer als verklaring worden opgevoerd.

woensdag 17 juli 2019

Rotterdam start pilot met deelvervoer van Lev

Na de deelfietsen en de deelscooters start in Rotterdam een proef met het delen van kleine elektrische voertuigen. De elektrische voertuigen van Lev bieden een nieuwe manier om je makkelijk en comfortabel te verplaatsen in de stad. Wethouder Judith Bokhove gaf een dezer dagen het officiële startschot voor de nieuwe duurzame deeldienst.

Rotterdam zoekt naar slimme oplossingen die bijdragen aan een gezonde en bereikbare stad voor Rotterdammers en bezoekers. Met de inzet van deelmobiliteit kunnen meer Rotterdammers zich in de stad verplaatsen met minder voertuigen.

Wethouder Bokhove is enthousiast over de nieuwe deelmobiliteit: “We willen Rotterdam bereikbaar houden. Daarom geven we nieuwe deelconcepten een kans. De wagens van Lev kunnen goed stadsritjes met de auto vervangen. Zo hebben minder Rotterdammers een auto nodig die een groot deel van de tijd alleen maar geparkeerd staat in de binnenstad of woonwijken. Op die parkeerplekken zie ik liever groen of ruimte om je fiets neer te zetten. De elektrische voertuigen van Lev helpen, omdat één zo’n Lev gebruikt kan worden door veel mensen. En ze zijn ook nog elektrisch, dus ze zorgen voor minder geluid, CO2 uitstoot en luchtvervuiling in de stad.”

De Lev neemt aanzienlijk minder ruimte in beslag dan een auto. Er is voldoende ruimte voor twee personen en een klein beetje bagage. De 100% elektrische wagens rijden maximaal 45 km/uur. Op je bestemming parkeer je de Lev gratis op een parkeerplek. De Lev staat dan klaar voor jouw volgende rit of de volgende gebruiker.

Lev is het netwerk van kleine elektrische voertuigen die voor iedereen vanaf 18 jaar met een geldig rijbewijs toegankelijk zijn. Met de app van Lev boek, ontgrendel en start je de Lev. Je betaalt alleen voor de rit en parkeren is gratis en eenvoudig in het servicegebied. De Lev is een brommobiel en mag dus alleen op de weg rijden en parkeren op een autoparkeerplek.

dinsdag 16 juli 2019

Reis met de trein naar de Vierdaagse in Nijmegen

Van dinsdag 16 tot en met vrijdag 19 juli wordt er weer gewandeld in Nijmegen. Vele wandelaars gaan van start voor de Vierdaagse wandelmarsen. Vanaf zaterdag 13 juli staat Nijmegen al in het teken van de Vierdaagse Feesten. Nijmegen is dan hét centrum voor vele wandelaars en feestvierders.

Om alle wandelaars maar ook de feestvierders van en naar station Nijmegen te brengen rijdt NS een extra en aangepaste dienstregeling. NS rijdt extra (nacht)treinen en langere treinen om alle wandelaars op tijd naar de start te brengen en ‘s middags weer terug. En natuurlijk wordt er ook voor de feestvierders gezorgd. Een speciaal nachtnet zorgt ervoor dat ook feestvierders weer met de trein naar huis kunnen. Tijdens de Vierdaagse zijn vele extra NS-medewerkers aanwezig op onder andere station Nijmegen om iedereen zo prettig mogelijk op weg te helpen en wegwijs te maken. Zo komt iedereen snel en gemakkelijk in hartje Nijmegen en worden files en parkeerproblemen vermeden.

Van zaterdag 13 tot en met vrijdag 19 juli rijden er extra (nacht) treinen op de trajecten Zwolle-Arnhem-Nijmegen, Utrecht-Arnhem-Nijmegen en ’s-Hertogenbosch-Nijmegen.

Op vrijdag 19 juli kunnen reizigers gebruik maken van de speciale pendeltreinen die de hele dag tussen Arnhem en Nijmegen rijden. De normale dienstregeling op dit traject is op deze dag aangepast.

Vanaf 10 dagen voor vertrek kunnen reizigers hun reis plannen met de NS Reisplanner op ns.nl of met de NS-app.

maandag 15 juli 2019

Zelfrijdende Airport Shuttle een stap dichterbij

Rebel, The Future Mobility Network, RET, Rotterdam The Hague Airport, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam hebben de handen ineen geslagen. Een dezer dagen tekenden zij een intentieverklaring voor een zelfrijdende elektrische minibus met de naam ‘Airport Shuttle’. Deze zal langjarig gaan rijden tussen de OV-halte Meijersplein en de terminal van de luchthaven. De initiatiefnemers verwachten dat er minimaal 4 tot 6 shuttles nodig zijn. De partijen gebruiken de komende maanden om hun intentieverklaring uit te werken en de implementatie voor te bereiden. Later dit jaar verwachten de partijen het startsein te kunnen geven om in 2020 te gaan rijden.

Automatisch rijdende minibussen zijn een kans om de ‘last mile’ tussen stations of haltes van het openbaar vervoer en de eindbestemming in te vullen. Bij de luchthaven gaat het om een afstand van meer dan 2 kilometer tussen het metrostation Meijersplein en de aankomst- en vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport. De uitstootvrije voertuigen zijn beter voor het milieu en flexibeler inzetbaar dan regulier openbaar vervoer. Vaak nemen mensen nu nog de auto omdat het eerste en laatste stuk van hun reis niet goed aansluit met openbaar vervoer. Vooral voor vliegvelden, bedrijvenlocaties en ziekenhuizen zijn zelfrijdende minibussen goed te gebruiken voor het overbruggen van korte afstanden. Rotterdam The Hague Airport en de gemeente Rotterdam zien  deze zelfrijdende shuttles als een belangrijke aanjager van het innovatieprogramma RHIA, dat sinds kort in een aparte stichting is ondergebracht.

Het is de bedoeling dat er meerdere shuttles gaan rijden om zo goede dienstverlening te bieden aan reizigers van en naar de luchthaven en werknemers op en rond de luchthaven. Een gefaseerde invoering is nodig, want veiligheid staat voor alle partijen voorop. In eerste instantie rijden de shuttles met zogenaamde stewards. Deze stewards worden opgeleid, doen dienst als gastheer of -vrouw en kunnen vooral ingrijpen als de situatie daarom vraagt. Vorige week is de nieuwe Experimenteerwet in werking getreden die rijden zonder steward op dit soort verbindingen mogelijk moet maken. Het is de bedoeling dat na een periode van testen en waarborgen van de veiligheid een aanvraag ingediend wordt voor het mogen rijden zonder steward.

In de uitwerking de komende maanden staan de partijen nog voor een paar uitdagingen. De shuttles rijden vrijwel geheel op de openbare weg en tussen ander verkeer. Dat betekent dat het snelheidsverschil met auto’s niet te groot mag zijn. Daarnaast wordt met de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag gewerkt aan een oplossing voor het passeren van twee kruisingen. Tenslotte is de passagierscapaciteit en bagageruimte in de shuttles van belang, zodat reizigers hun koffers kunnen meenemen.

vrijdag 12 juli 2019

Grootscheepse spoorvernieuwingsoperatie in het Gooi


Van zaterdag 3 augustus tot en met zondag 25 augustus gaan we flink aan de slag op het spoor rond station Naarden-Bussum. ProRail vernieuwt sporen over bijna vier kilometer zodat treinen in de toekomst sneller kunnen rijden.

In een periode van 23 dagen werkt ProRail in augustus aan diverse spoorverbeteringen in het Gooi. Het spoor, de seinen en de bovenleiding worden vernieuwd. Twee overwegen worden smaller gemaakt, wat veiliger is. Een groot aantal wissels wordt verwijderd. Er komen ook twee nieuwe wissels bij.

Perrons op het station worden beter ingericht. Er komt een nieuwe entree. Ook bouwt ProRaul een nieuwe onderdoorgang bij het Naardermeer, heel handig voor wandelaars en fietsers. Voor dieren komen er nieuwe faunapassages, zodat ook zij het spoor veilig kunnen oversteken.

Van woensdag 14 augustus tot en met zondag 25 augustus gaat ProRail slag met onderhoud van het spoor bij het naastgelegen station Weesp. De werkzaamheden rond Naarden-Bussum en Weesp hebben tot gevolg dat zeer beperkt treinverkeer mogelijk is.

donderdag 11 juli 2019

KLM bussen reduceren de CO2 uitstoot van 1 miljoen kilometer

Met ingang van deze week rijdt de KLM Bus op geavanceerde biobrandstof, dankzij de samenwerking tussen GoodFuels, Munckhof en KLM. Hiermee wordt op jaarbasis een miljoen kilometer aan CO2-uitstoot gereduceerd, wat neerkomt op 577 ton CO2-reductie per jaar. Dit kan snel en eenvoudig omdat er geen technische aanpassingen nodig zijn om op geavanceerde biobrandstof te rijden.

GoodFuels, Munckhof en KLM zorgen er samen voor dat er op de drie routes 1 miljoen kilometer aan CO2-uitstoot wordt gereduceerd. De CO2-reductie hiervan is 577 ton per jaar en dat staat gelijk aan 25 keer de wereld rond met een auto. Door gebruik te maken van de gratis KLM Bus reduceert de reiziger zelf ook CO2, omdat er geen brandstof nodig is voor de auto.

De KLM Bus wordt voorzien van geavanceerde biobrandstof. Deze drop-in biobrandstof is gemaakt van 100% gecertificeerde afval- of reststromen. Hierdoor is er geen concurrentie met voedselproductie, landgebruik of ontbossing. Het is een fossielvrije, synthetische brandstof van premium kwaliteit en een directe vervanger voor fossiele brandstof. Er zijn daarom ook geen grote investeringen nodig. Je reduceert direct CO2, en daarnaast bevat deze biobrandstof geen zwavel en komen er significant minder fijnstof en stikstof deeltjes in de lucht waardoor de luchtkwaliteit wordt verbeterd.

Er rijden dagelijks drie KLM-bussen door Nederland. KLM-reizigers kunnen gratis van Maastricht, Maastricht Aachen Airport en Eindhoven Airport naar Schiphol reizen. Ook vanuit Nijmegen, Arnhem, rijdt er dagelijks meerdere keren een bus naar Schiphol en Venlo komt daar vanaf 1 september bij. Sinds 1 juli is er een derde route aan het netwerk toegevoegd. Vanaf die datum rijdt de KLM Bus ook van Enschede, Hengelo en Apeldoorn naar Schiphol en terug. En sinds vandaag zijn deze bussen klimaatneutraal.

dinsdag 9 juli 2019

Waarschuwingssysteem voor grote verstoringen treinnetwerk in de maak

Utrechtse onderzoekers hebben op basis van een grote database met treingegevens een analyse gemaakt van de belangrijkste oorzaken van landbrede treinverstoringen. Met dit vertragingsmodel is het mogelijk om op elk moment de kans te berekenen dat zo’n ernstige verstoring optreedt. De onderzoekers publiceerden hun resultaten eerder deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

De onderzoekers bestudeerden voor deze publicatie de ontwikkeling van landbrede verstoringen in het Nederlandse treinennetwerk. Mark Dekker, hoofdauteur van de publicatie: “Dat zijn gevallen waarin vertragingen steeds meer opbouwen en zich uitbreiden, bijvoorbeeld doordat meerdere conducteurs in een vertraagde trein zitten. Dan kan zo’n vertraging zich als een olievlek over het spoornetwerk verspreiden. Dat gebeurt niet heel vaak, zo’n vijf keer per jaar, maar het is dan wel goed mis.”

“Mijn eerste uitdaging was om de macrodynamiek van het hele treinsysteem te vangen in één diagram”, vertelt Dekker. Zijn analyse leidde tot een tweedimensionale ‘vertragingsindex’, die voor elk moment de totale hoeveelheid vertraging op alle trajecten én de globale locatie van die vertraging weergeeft. Hiermee kan Dekker op elk moment berekenen hoe groot de kans is dat de huidige situatie uit de hand loopt tot een landbrede treinverstoring. “Het systeem kan bijvoorbeeld een alarmsignaal geven als die kans groter is dan een bepaald percentage. Dan moeten er wellicht maatregelen worden genomen om zo’n olievlekwerking te voorkomen.”

Twee spoortrajecten blijken de grootste ‘boosdoeners’ voor landbrede treinverstoringen. “Een vertraging rondom Groningen heeft normaliter weinig invloed op de totale hoeveelheid vertraging in Nederland. De plekken met treinaansluitingen naar het buitenland blijken juist veel effect te hebben.” Dat geldt voor de trajecten van Amsterdam via Arnhem naar Duitsland en van Amsterdam via Rotterdam naar België. “En dan vooral het samenspel tussen die twee trajecten. De interactie tussen die twee kern-aders van vertraging blijkt heel bepalend te zijn.”

maandag 8 juli 2019

Herbestemming werkplaats geeft Stoomlocomotieven toekomst

Het monumentale werkplaatsgebouw uit 1929 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik in Hoorn wordt gerestaureerd, uitgebreid en klaar gestoomd voor de toekomst. In dit ‘zenuwcentrum’ van het grootste rijdende museum in ons land wordt ruimte gemaakt om de restauraties van historische treinen en trams beter te kunnen uitvoeren, ambachten beter te kunnen behouden en de collectie beter te kunnen presenteren. Het gedeelte van het gebouw waar nu de historische stoomlocomotieven worden opgestookt wordt zodanig ingericht, dat het opwarmen op een duurzame manier kan gaan plaatsvinden.

Het Herbestemmen van het werkplaatsgebouw is een belangrijke stap om te komen tot een thematisch museumpark over de geschiedenis van de stoomtram in Nederland, dat de Museumstoomtram in Hoorn realiseert. Uitvoering van het project moet leiden tot een jaarlijkse groei van 30.000 bezoekers

Het Restauratie & Herbestemmingsproject gaat van start in de zomer van 2019. De aftrap van het project wordt op 14 juni verricht op het museumterrein van de Museumstoomtram te Hoorn door Gedeputeerde Jack van der Hoek van de Provincie Noord-Holland en Wethouder Samir Bashara van de gemeente Hoorn.

Om de uitvoering van het project mogelijk te maken, is door de gemeente Hoorn 200.000 euro beschikbaar gesteld voor de restauratie en het gebouw en voor verduurzaming vanuit het budget Puur Hoorn. De Provincie Noord-Holland en het Nationaal Restauratiefonds kenden een bijdrage toe van 470.000 euro in het kader van Herbestemming, Restauratie en Verduurzaming Monumenten Noord-Holland. De complete uitvoering van het project komt bovendien tot stand dankzij bijdragen mogelijk gemaakt door de deelnemers van BankGiro Loterij, het Bouwfonds Cultuurfonds, het Mondriaan Fonds, het Coöperatief Dividend Fonds van de Rabobank en een legaat aan de Museumstoomtram.

zaterdag 6 juli 2019

6 juli start werk Zwolle


Dit weekend starten grootschalige werkzaamheden bij knooppunt Zwolle: ProRail vernieuwt onder andere het hele spoorsysteem aan de westzijde van het station. Van zaterdag 6 tot en met maandag 22 juli is treinverkeer aangepast.

De werkzaamheden duren 17 dagen, met name voor de richtingen Amersfoort, Almere en Kampen. Want ProRail werkt het eerste weekend aan beide zijden van het station, daarna met name aan de westzijde. Treinen die niet rijden worden vervangen door bussen. De reisplanner biedt informatie over je treinreis en de mogelijke veranderingen.

vrijdag 5 juli 2019

Nieuwe fietsenstalling in binnenstad Utrecht met 900 plaatsen

De Utrechtse binnenstad krijgt er een fietsenstalling met 900 plaatsen bij. De gemeentelijke, openbare stalling opent begin 2021 in de kelder van winkel- en kantorencomplex House Modernes (voorheen de Planeet) op de hoek van de Oudegracht en de Lange Viestraat. Wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit): "Aan deze kant van het voetgangersgebied is veel vraag naar overdekte fietsparkeerplekken. Deze 900 nieuwe plekken zijn goed nieuws voor de fietsende Utrechter."

Met de opening van deze stalling en die onder het oude postkantoor op de Neude met 700 plekken in 2020, groeit het aantal fietsparkeerplaatsen in permanente en tijdelijke stallingen langs de fietsroute Vredenburg-Neude-Janskerkhof met ruim 40 procent tot circa 3.700 plaatsen. Dat past in de ambitie van de gemeente om de komende jaren de fietsenstallingen aan de randen van het voetgangersgebied sterk uit te breiden. Zo blijft de binnenstad goed bereikbaar en krijgt de voetganger in het voetgangersgebied de ruimte, met zo min mogelijk op straat geparkeerde fietsen.

De gemeente heeft met de ontwikkelaar een huurovereenkomst gesloten om voor langere tijd een fietsenstalling in de kelder van House Modernes te kunnen exploiteren. De entree van de stalling komt aan de Lange Viestraat, langs het fietspad.

donderdag 4 juli 2019

Nieuw: bakfietsen leasen via E-bike collectief

De Consumentenbond breidt het assortiment e-bikes in zijn lease-collectief flink uit. Naast ‘gewone’ e-bikes, kunnen consumenten tegenwoordig ook bakfietsen leasen, en binnenkort speed pedelecs.

In april 2019 startte de Consumentenbond het eerste E-bike collectief van Nederland. In 2 maanden tijd vroegen ruim 1000 leden en niet-leden een e-bike aan. Vanwege de grote animo en het feit dat een aantal modellen al is uitverkocht, voegt de Consumentenbond 13 nieuwe modellen toe aan het collectief.
Vanaf nu zijn ook bakfietsen, transportfietsen en sportieve fietsen te leasen. En binnenkort worden speed pedelecs toegevoegd. Dat zijn elektrische fietsen die tot 45 km per uur kunnen rijden.

Consumenten die een nieuwe e-bike willen rijden, zien vaak op tegen de hoge aanschafkosten, de prijzige verzekering, het specialistische onderhoud en de beperkte levensduur van de accu. Met het e-bikecollectief wil de Consumentenbond deze drempels wegnemen.

Voor minimaal €39 en maximaal €84 per maand kunnen consumenten een ‘gewone’ e-bike leasen, inclusief verzekering, service, onderhoud en garantie op de accu gedurende de hele leaseperiode. Voor een bakfiets betalen consumenten €85 tot €90 per maand. De speed pedelec gaat €176 per maand kosten.

De Consumentenbond test regelmatig e-bikes. Consumenten kunnen online een testrapport bestellen met daarin een overzicht van de testresultaten, kooptips en advies. Voor leden is het rapport gratis, niet-leden betalen €3,75.

woensdag 3 juli 2019

NS gaat verse filterkoffie schenken in de trein

“Goedemiddag beste reizigers. Op deze trein is Railcatering aanwezig, ik kom zo bij u langs met onze nieuwe verse filterkoffie.”

Jelle Timmermans van NS Railcatering schenkt voor het eerst echte verse filterkoffie in de trein.

Reizigers in de Intercity van Utrecht Centraal naar Zwolle kregen vrijdag al de primeur, maar vanaf vandaag is het op alle 7 trajecten van NS Railcatering zover.

Jelle loopt 3 dagen per week door de trein. Tijdens een dienst draagt hij zo’n 15 kilo met zich mee en loopt hij gemiddeld ongeveer 3 kilometer.

Oploskoffie of niet; ook de oude koffie was al het best verkochte product van de Railcatering. NS verkoopt jaarlijks zo’n 400.000 koppen koffie in de trein. Tweederde hiervan is gewone koffie, een derde cappuccino. De nieuwe koffie heeft RFA keurmerk (Rainforest Alliance gecertificeerd). Deze organisatie zet zich in voor milieuvriendelijke productie en sociale arbeidsvoorwaarden. Daarnaast geven we alleen een deksel als hiernaar gevraagd wordt. Hiermee wil NS zorgen wij voor minder plastic afval. Reizigers met een eigen beker krijgen bovendien 25 cent korting.

dinsdag 2 juli 2019

NS start proef WhatsApp/sms-alert

Reizigers in Zuidoost-Nederland kunnen vanaf 1 juli deelnemen aan de proef met een Whatsapp/sms-alert. Tijdens deze proef kunnen reizigers via Whatsapp of sms melden als zij zich onveilig voelen in de trein of op het station. NS doet deze proef op verzoek van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat). Het gaat om een proef van 6 maanden op treinen van het type Flirt en stations Eindhoven, Tilburg en Breda.

De proef start maandag op het traject Arnhem – Dordrecht. Vervolgens wordt de proef stap voor stap uitgebreid op de volgende trajecten en de drie stations: Ede-Wageningen – Arnhem, ’s-Hertogenbosch – Deurne, Tilburg Universiteit – Weert en Roosendaal – Dordrecht. Daarna volgt de mogelijkheid om te melden via sms.
Wat houdt de proef in?

Via deze melding legt de reiziger direct contact met de NS Veiligheidscentrale. Hiermee bieden we onze reizigers een extra kanaal om met NS in contact te komen. Waar reizigers bijvoorbeeld via Twitter melding maken van dronken medereizigers, passagiers die meubilair vernielen of op een andere manier een onveilig gevoel veroorzaken, kan nu dezelfde melding (in stilte) gedaan worden via WhatsApp en later sms.

maandag 1 juli 2019

NS, GVB en OV-NL: Klimaatakkoord gebruiken om mobiliteit duurzamer te maken

Het kabinet presenteerde vrijdag het Klimaatakkoord. NS, GVB en branchevereniging OV-NL zien dat er belangrijke stappen zijn gezet om de mobiliteit duurzamer te maken. Het openbaar vervoer speelt hier een belangrijke rol in, onder meer door betere spreiding, het verduurzamen van woon-werkverkeer en 75 miljoen voor extra fietsenstallingen.

In aanloop naar de Klimaattop van Parijs zijn Natuur & Milieu, VNO-NCW, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en NS de coalitie Anders Reizen gestart. Dit is inmiddels uitgegroeid tot 45 grote werkgevers die de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer van alle medewerkers wil halveren voor 2030.In het Klimaatakkoord is de ambitie uitgesproken om het aantal aangesloten bedrijven te laten groeien naar 1000 bedrijven. Tevens komt er een normering van werkgevers met meer dan 100 werknemers op dit vlak. Roger van Boxtel: “ABN AMRO geeft nieuwe medewerkers tegenwoordig standaard een ov-jaarkaart, PwC vervangt vliegreizen onder de 500 kilometer zo veel mogelijk door treinreizen en Arcadis en VodafoneZiggo verhuisden naar een locatie met uitstekende OV-verbindingen. Deze afspraken over woon-werkverkeer moet de nieuwe normaal worden voor bedrijven.” Deze beweging wordt ondersteund door de transitie om te gaan betalen naar gebruik. De Mobiliteitsalliantie, waar NS, GVB en OV-NL onderdeel vanuit maken, pleitte eerder voor naar betalen naar gebruik als één van de pijlers van het onlangs gepresenteerde Deltaplan Mobiliteit.

In het Klimaatakkoord staan concrete zaken die relevant zijn voor de ov-sector. Alexandra van Huffelen, directeur GVB: “Er komen meer zero emissie zones in meer steden en er is aandacht voor duurzaamheid in de ov-sector, zoals zero emissie bussen en waterstofinnovaties. Al deze zaken helpen voor een duurzame en zorgeloze reis van deur tot deur.Met dit akkoord wordt door de Rijksoverheid ook definitief de beweging gemaakt naar anders betalen en beprijzen voor mobiliteit voor alle modaliteiten. Dat is goed om met elkaar in beweging te blijven. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de Rijksoverheid en NS voorstellen uitwerken voor pilots om het gebruik van de trein beter te spreiden, o.a. door het reizen aan de randen van de hyperspits financieel aantrekkelijker te maken voor reizigers. Hierdoor ontstaat ruimte voor nieuwe treinreizigers in de spits. Dit kan in combinatie met ook andere pilots voor het spits spreiden op drukke trajecten. Eerdere experimenten in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen en de Hogeschool Arnhem Nijmegen die aangepaste les- en collegetijden hebben doorgevoerd, hadden zeer positieve resultaten.

m automobilisten te verleiden vaker gebruik te maken van het OV moet de hele deur-tot-deur reis vlot verlopen. Investeren in meer fietsenstallingen bij stations is daarom broodnodig, zo pleitte NS en GVB en andere maatschappelijke organisaties zoals de Fietsersbond eerder. De komende jaren dreigt echter een tekort aan het aantal fietsplekken bij OV-knopen en stations. Pedro Peter van OV-NL: “Wij zijn erg blij dat het kabinet in dit akkoord 75 miljoen euro extra uitrekt voor fietsenstallingen bij OV-knooppunten. Een slimme investering aangezien bijna 50% van de dagelijkse (trein)reizigers op de fiets naar het station komt.”. Sinds 2000 zijn er 450.000 plekken gerealiseerd. Op dit moment zijn er circa 100.000 tot 150.000 extra fietsplekken in aanbouw. Er zijn nog 150.000 extra nodig om volledig in de behoefte van de reiziger te voorzien.