vrijdag 30 augustus 2019

ProRail: Tekort aan stroom op het spoor

Het Nederlandse spoor kampt met een tekort aan stroom. Op een aantal baanvakken is het niet mogelijk meer treinen rijden. Ook staat er niet genoeg spanning op de bovenleiding om met nieuwe of langere treinen te rijden. Om het probleem structureel aan te pakken moeten meer of grotere transformatoren worden neergezet, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen worden een maatje te klein, meldt ProRail.

De komende jaren gaan er op veel trajecten meer, langere en nieuwe treinen rijden. ProRail toetst of dat logistiek mogelijk is, of de infrastructuur dat aankan en of dat binnen de normen van geluid, trillingen en veiligheid past. Daarbij kijkt ProRail ook of en welke aanpassingen nodig zijn om dit wél mogelijk te maken, bijvoorbeeld met extra spoor, opstelterreinen, langere of bredere perrons en dus de energievoorziening. Het is mogelijk om de energievoorziening uit te bouwen door onder meer extra kabels aan te leggen, schakelstations ombouwen, een transformator erbij te plaatsen of transformatoren vervangen door zwaardere versies.

De bovenleiding van het Nederlandse spoor krijgt haar stroom onder andere aangevoerd via onderstations. Daarvan staan er in Nederland ongeveer 250. Op de drukste trajecten om de drie kilometer en op minder bereden tracés om de 14 kilometer. Om meer treinen te kunnen laten rijden zou ProRail op veel trajecten nieuwe onderstations moeten neerzetten of zogeheten schakelstations kunnen ombouwen. Uit een inventarisatie van ProRail komt naar voren dat er meer dan 60 ‘knelpunten’ zijn. Op deze trajecten moet vanaf nu kritisch gekeken worden naar de energiehuishouding. De vervoerders willen de komende jaren meer treinen rijden, met langere treinen rijden of nieuw materieel inzetten. Zonder extra maatregelen kan de spanning op de bovenleiding zo inzakken dat treinen langzamer of niet meer kunnen rijden. Een ander fenomeen is het nieuwe materieel dat de vervoerders besteld hebben. Bij het optrekken vragen deze nieuwe treinen zoveel stroom dat de ‘stoppenkasten’ langs het spoor daar niet altijd op berekend zijn.

Dat het probleem speelt werd voor de buitenwereld duidelijk toen Circuit Zandvoort vorig jaar bekendmaakte dat de Formule 1 in 2020 terugkeert in de badplaats. Er worden over drie dagen 300 duizend bezoekers verwacht. Om grote aantallen reizigers te kunnen vervoeren moeten meer treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort gaan rijden. De energievoorziening is slechts berekend op hooguit vier treinen per uur. Eerder werden er tussen Meppel en Leeuwarden extra transformatoren geplaatst, omdat daar meer treinen zijn gaan rijden.

ProRail is voorstander van een structurele aanpak van het stroomprobleem door de bovenleidingspanning op het spoornet op te schroeven van 1500 naar 3000 volt. Die ingreep bespaart energie en treinen kunnen met 3kV sneller optrekken en dus tijdwinst boeken. Ook kunnen hogere snelheden mogelijk worden gehaald tot wel 200 kilometer per uur.

Drie dagen geen treinen tussen Utrecht – Den Bosch en Tiel


ProRail, Dura Vermeer en Mobilis treffen op vrijdag 30, zaterdag 31 augustus en zondag 1 september in Tricht voorbereidingen voor de aanleg van een trillingsreducerende constructie. Ook vinden er onderhoudswerkzaamheden plaats tussen Geldermalsen en Den Bosch. Voor de reizigers worden stop- en snelbussen in gezet.

Onder de vlag van de Lingense Alliantie leggen Dura Vermeer, Mobilis en ProRail een derde spoor aan in Tricht. De trein tussen Geldermalsen en Dordrecht hoeft dan niet langer het spoor Geldermalsen – Utrecht te kruisen. Onderdeel van dit project is de aanleg van een ondergrondse trillingsreducerende constructie. Deze vangt trillingen van passerende treinen op en zorgt voor minder hinder in de woningen die dicht op het spoor liggen.

Voor het plaatsen van de trillingsreducerende constructie is ruimte nodig. Daarom verwijdert men ten oosten van de overweg Nieuwsteeg een deel van de verharding, verlegt men kabels en leidingen en verwijdert men bomen en struiken. Tijdens de werkzaamheden is de overweg Nieuwsteeg afgesloten voor alle verkeer.

Andere werkzaamheden die plaatsvinden zijn het aanpassen van de bovenleiding bij de toekomstige onderdoorgang Randweg. In Waardenburg worden twee zestig meter lange wissels in het spoor geplaatst die toegang geven tot een nieuw wachtspoor. Deze worden met een hijskraan in delen vanaf het viaduct aan de Zandweg (dit viaduct is het hele weekend afgesloten) op hun plaats gehesen. Verder vinden er onderhoudswerkzaamheden plaats aan het spoor tussen Geldermalsen en Den Bosch.

donderdag 29 augustus 2019

NS: geen kortere overstap met oude sprinter

De oude stoptreinen die de NS in de herfst gaat inzetten tussen Groningen en Zwolle, zullen geen kortere overstaptijd in Zwolle veroorzaken. De oude sprinter doet er een minuut langer over, maar zal op tijd in Zwolle aankomen. Dat beloven de Nederlandse Spoorwegen. Het spoorwegbedrijf zet de oude treinen in om gladheid op de rails te bestrijden.

woensdag 28 augustus 2019

Amsterdam denkt na over vervoer van de toekomst

Amsterdam denkt na over een toekomstig - zeg over 30 jaar - netwerk voor het vervoer in de metropoolregio Amsterdam. Dan gaat het over het openbaar vervoer, fiets en auto. Of wie weet ook over luchttaxi’s, burgershuttles en waterbrommers. Want niemand weet precies wat de toekomst brengt. Maar je moet er natuurlijk wel alvast over nadenken. Want u weet vast nog wel hoe dat ging met de Noord/Zuidlijn.

De Noord Zuidlijn werd officieel geopend vorig jaar op 21 juli. In 2003 startte de bouw. Het had wat voeten in aarde: hoger uitgevallen kosten, verzakkingen, bouwfouten, et cetera, maar goed, dan héb je wel wat als stad. Het woord Noord/Zuidlijn viel al in 1922. Uit die tijd stamt namelijk het oudste plan voor ondergronds vervoer in Amsterdam. Toen kwam de Noord/Zuidlijn niet, want de Oostlijn ging voor. En dat ging ook al niet zonder slag of stoot. Denk aan de Nieuwmarktrellen in 1975. Amsterdam besloot dus maar dat er na de Oostlijn geen meter metrolijn meer bij zou komen. Alles om de rust te bewaren.

Maar toch: eind jaren tachtig durfde de stad het weer aan om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een Noord/Zuidlijn. Er ging weer flink wat tijd overheen, maar In oktober 1999 stemde de Tweede kamer in met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Dus: van ‘ja’ tot metro duurde 20 jaar. Nou, gezien dat tempo, is het absoluut geen slecht idee om nú alvast na te denken over hoe we dat gaan doen over 30 jaar. Sterker nog, wat we gaan doen in de toekomst met openbaar vervoer, is iets waar ze bij het gemeentelijke Ruimte, Duurzaamheid en Verkeer dagelijks mee bezig zijn.

Wat nu veel meer het geval is dan toen: Amsterdam en buurgemeenten Almere, Amstelveen, Purmerend, Haarlem, Hoofddorp groeien de pan uit. Amsterdam zal sneller dan voorheen groeien met mogelijk 150.000 woningen en 150.000 banen tot 2040. En ook worden er woningen bijgebouwd in de regio. Dat leidt tot meer reizigers tussen stad en regio. Hallo metropool! Inwoners, bezoekers, forenzen, meer auto's, meer files: alles neemt toe. En aangezien de aarde schreeuwt om minder uitlaatgassen, is het idee juist dat er mínder auto’s moeten komen.

dinsdag 27 augustus 2019

'Voorkom vertraging door herfstmaatregelen Groningen - Zwolle'

Het is goed dat NS tussen Groningen en Zwolle maatregelen neemt om vertragingen in de herfst te voorkomen, maar dit zou niet ten koste mogen gaan van aansluitingen en toegankelijkheid. Dat schrijft Rover samen met andere consumentenorganisaties in een advies binnen het Locov.

In de herfst zullen enkele sprinterdiensten tussen Groningen en Zwolle met oudere Sprinters (SGMm) worden gereden. Deze oude Sprinters hebben een Sandite-voorziening die er voor zorgt dat het spoor minder glad wordt door vallende bladeren. Rover is positief over deze maatregel, maar vindt dat dit niet ten koste mag gaan van aansluitingen en toegankelijkheid.

Normaal wordt het traject gereden met de moderne Sprinters Nieuwe Generatie (SNG). Omdat de oude Sprintertreinen minder snel kunnen optrekken dan de nieuwe, komen ze 1 minuut later aan op Zwolle. Hierdoor dreigen reizigers in deze trein de aansluiting op de Sprinter naar Lelystad te missen. Bovendien zijn de oude Sprinters niet volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking, wat een tijdelijke verslechtering betekent ten opzichte van de moderne treinen.

maandag 26 augustus 2019

Megaklus Naarden-Bussum afgerond


ProRail, NS en aannemers Dura Vermeer en K. Dekker kregen maandagochtend bij het station veel complimenten van wethouder Eijbersen van gemeente Gooise Meren. De ruim drie weken durende klus aan het spoor en station Naarden-Bussum vergde een jarenlange voorbereiding en is prachtig op tijd afgerond.

Het wordt steeds drukker op het Nederlandse spoor. Om ruimte te maken voor meer en snellere treinen moet ProRail het spoor zo efficiënt mogelijk inrichten. Na de werkzaamheden bij Naarden-Bussum kunnen treinen harder rijden, 130 kilometer per uur in plaats van 80. Dat levert forse tijdwinst op.

Het spoor, de seinen en de bovenleiding zijn vernieuwd. Een groot aantal wissels is verwijderd. Er liggen nu geen vijf maar twee sporen bij station Naarden-Bussum, de overwegen zijn daardoor veiliger. Er ligt een nieuwe onderdoorgang onder het spoor bij het Naardermeer, heel handig voor wandelaars en fietsers, die er over een paar maanden gebruik van kunnen maken. Voor dieren zijn nieuwe faunapassages aangelegd, zodat ook zij het spoor veilig kunnen oversteken.

Het monumentale station Naarden-Bussum maakt ProRail beter toegankelijk. Doordat het emplacement is verdwenen en het aantal sporen is teruggebracht van vijf naar twee is er ruimte om aan de westkant een nieuwe toegang tot het station te maken. Zo kunnen reizigers makkelijker en sneller de perrons of de uitgangen bereiken.

Forensenseizoen van start: 36,7 miljoen reizigers in september

September is traditiegetrouw de drukste spoormaand van het jaar; forensen zijn terug van vakantie en studenten gaan weer studeren. NS verwacht deze maand meer reizigers dan vorig jaar: 36,7 miljoen. Vorig jaar was dit 35 miljoen reizigers. Daarmee is september opnieuw een recordmaand. NS neemt diverse maatregelen om de hinder van drukte te beperken. Zo kunnen reizigers de zitplaatszoeker raadplegen, die op steeds meer ritten beschikbaar is.

Tussen Den Haag en Leiden, Rotterdam - Amsterdam en Den Haag - Eindhoven worden enkele drukke treinen verlengd met 200 extra zitplaatsen. Op andere belangrijke trajecten rijdt NS al met de maximale lengte. De perrons zijn dan te kort om langere treinen te kunnen rijden.

Om meer treinen te kunnen verlengen, heeft NS bij ProRail het verzoek ingediend om op 9 stations de perrons te laten verlengen. Deze korte perrons beperken de dienstregeling, een trein is immers zo lang als het kortste perron op de route.

NS heeft bij ProRail capaciteit aangevraagd om in de dienstregeling van 2020 opnieuw het aantal ritten uit te breiden. Er komen meer treinen tussen Amersfoort en Utrecht en tussen Harderwijk en Amersfoort. Afgelopen december startte NS met instroom van 202 nieuwe Sprinters. 42 rijden er inmiddels op het spoor en in september komen er nog eens 5 nieuwe Sprinters bij. Deze Sprinters zorgen voor een uitbreiding van de treinvloot en hiermee voor extra zitplaatsen. Vanaf 2021 komen er nog eens 79 nieuwe Intercity’s met 25.000 zitplaatsen bij.

Vooral in de hyperspits, het drukste uur tussen 7.30 uur en 8.30 uur, kunnen reizigers hinder hebben van drukte. Op de volgende vijf trajecten verwacht NS de meeste spitshinder: Haarlem - Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal -Amsterdam Bijlmer, Den Haag Centraal - Leiden Centraal, Ede-Wageningen - Utrecht Centraal, Amersfoort – Utrecht Centraal. NS informeert reizigers per e-mail en met postersover mogelijke alternatieven om de drukste treinen te kunnen mijden.

Om de hyperspits te ontlasten, pasten de Radboud Universiteit, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen hun aanvangstijden aan. Zo start de Universiteit nu een kwartier eerder en de Hogeschool een kwartier later. Dat leidde tot resultaat: minder hinder van drukte op straat, in de bus én in de trein. In de drukste spitstrein van Den Bosch naar Nijmegen daalde het aantal reizigers met 18%, waardoor deze trein weer voldoende zitplaatsen had. De reizigers verspreiden zich naar een trein eerder of later. Het wijzigen van de collegetijden is een initiatief van Duurzaam Bereikbaar Heyendaal, waarin 12 organisaties zoals onderwijsinstellingen, het ziekenhuis, overheden en vervoerders samenwerken aan een betere bereikbaarheid van Campus Heyendaal in Nijmegen.

vrijdag 23 augustus 2019

Van Connexxion naar EBS

Op 25 augustus gaat het stads- en streekvervoer over van Connexxion naar EBS. Met elektrische bussen op alle stadslijnen, die vaker gaan rijden. Ook introduceert EBS de Delfthopper voor haltes waar bussen in de nieuwe dienstregeling niet meer stoppen.

EBS verzorgt in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de komende 11 jaar het busvervoer in Delft. De vervoerder heeft als opdracht onder meer meegekregen: behoud hetzelfde serviceniveau en organiseer het vervoer slimmer en vraaggerichter.

EBS gaat de dienstregeling wijzigen en de frequenties van de stadslijnen verhogen naar minimaal 4 x per uur. Op deze lijnen zet EBS elektrische bussen in - behalve op de omleidingsroutes vanwege de werkzaamheden aan de Sint Sebastiaansbrug. Ook komt er een directe verbinding tussen station Delft en Rotterdam The Hague Airport (buslijn 37).

Ook introduceert EBS de Delfthopper, een achtpersoonsbus voor de haltes van de huidige buslijnen 33 door het Westerkwartier, 61 naar de binnenstad en 62 tussen station Delft en Tanthof. De Delfthopper rijdt op aanvraag. De (vernieuwde) buslijnen 32, 33 en 37 blijven stoppen bij het Reinier de Graaf Gasthuis.

donderdag 22 augustus 2019

'Werken aan spoor kan klantvriendelijker'

Reizigersvereniging Rover presenteert een set aanbevelingen om werkzaamheden aan het spoor klantvriendelijker te laten verlopen. De aanbevelingen komen voort uit een analyse van klachten die reizigers hebben ingediend over overlast door spoorwerkzaamheden.

Er wordt veelvuldig aan het spoor gewerkt, waardoor op een aantal trajecten minder treinen rijden. Zo kunnen reizigers in augustus veel overlast verwachten van werkzaamheden rond Naarden-Bussum en Weesp. In april zorgden grootschalige werkzaamheden rond Leiden voor veel klachten. Rover heeft deze klachten nu omgezet in aanbevelingen en deze aan NS en ProRail gepresenteerd.

Rover adviseert om langere treinen in te zetten bij werkzaamheden, reizigers te belonen voor het vermijden van de spits en compensatie te bieden voor de overlast. Ook de reisinformatie moet flink worden verbeterd en eerder beschikbaar zijn. “Bij reisinformatie gaat het niet alleen om alternatieve routes, maar ook over uitleg over de werkzaamheden”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Reizigers hebben best begrip voor werkzaamheden, zolang zij weten waar de werkzaamheden voor dienen en waarom er minder treinen rijden”.

Bij de grootschalige werkzaamheden in Leiden eerder dit jaar werd veel geklaagd over gebrek aan informatie en een tekort aan zitplaatsen. Rover gaat op dinsdag 13 augustus op station Leiden Centraal in gesprek met reizigers over hun ervaringen. Vanaf donderdag 15 augustus vinden opnieuw werkzaamheden bij Leiden plaats.

woensdag 21 augustus 2019

Segway-step rijdt zichzelf naar het oplaadstation

De meest gehoorde ergernis over elektrische deelstepjes in steden is dat ze voor een puinhoop zorgen, omdat ze overal maar worden neergezet. Segway-Ninebot denkt daar nu de oplossing voor te hebben. Persbureau Reuters schrijft over de introductie van de KickScooter T60, een elektrische step met niet één maar twee wielen aan de voorkant. Hierdoor staat de step uit zichzelf en zonder standaard rechtop. Dat moet al zorgen voor minder gevallen stepjes op straat maar heeft als bijkomend voordeel dat de voertuigen zichzelf moeten kunnen rijden.

dinsdag 20 augustus 2019

NS opent OV-markt voor nieuwe toetreders

Een tankpas die ook geldig is in de trein, een hotelboeking met treinkaartje of een leaseauto inclusief treinkilometers? Als het aan NS ligt, wordt dat heel normaal. NS maakt het – als eerste vervoerder in Europa – mogelijk dat bedrijven buiten het OV zelf treinritten en eigen ov-abonnementen gaan verkopen op de consumentenmarkt. Het wordt voor de nieuwe toetreders mogelijk om dit tegen gelijke voorwaarden te doen. NS verwacht veel van de maatregel die moet leiden tot een open en laagdrempelige OV-markt die samengaat met de nieuwe “mobiliteitsmarkt”.

Nu nog worden OV-producten voor consumenten alleen door vervoerders gemaakt en verkocht. Met een open OV-markt met nieuwe toetreders wil NS ervoor zorgen dat er voor reizigers meer aanbod komt. Met name voor de flexreiziger, die afhankelijk van het moment en de bestemming kiest voor het beste vervoermiddel. Zo kan het OV samensmelten met de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer.

Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS noemt het een belangrijke stap in een nieuwe flexibele OV-markt: “NS is afgelopen jaren veranderd van een traditioneel treinenbedrijf naar een modern mobiliteitsbedrijf. Denk aan het succes van de OV-fiets en de NS-Business Card. Van oudsher denken wij vanuit de trein, waarbij andere vormen van vervoer een aanvulling zijn. Maar andere partijen kunnen het OV, bijvoorbeeld in een bundel, juist als aanvulling op hun eigen dienstverlening aanbieden. Als je tankpas toegang geeft tot de trein, deelfiets en deelauto, wordt een tweede auto voor sommige gezinnen wellicht overbodig. Dat bespaart hen geld en is goed voor het milieu.”

Smit: “Wij hoeven dat niet allemaal zelf te doen. Door partners meer mogelijkheden te geven, komen er aanbieders bij en krijgt de reiziger meer keuze. Zo wordt het OV aantrekkelijker voor grotere groepen reizigers. Voor reizigers die nu niet zo snel het OV gebruiken - bijvoorbeeld leaserijders - kan de trein door een nieuwe aanbieder toch een logische keuze worden. Met steeds drukkere steden en plattelandsgebieden met minder OV, liggen er veel uitdagingen om Nederland bereikbaar te houden. Als maatschappelijk bedrijf wil NS hieraan een bijdrage leveren.”

Rocov-Gelderland wil betere doorstroming busvervoer

Vrije busbanen zijn nodig om de doorstroom van het busvervoer in Gelderland te verbeteren. Anders bestaat het risico dat reizigers de auto boven de bus verkiezen. Dit stelt Rocov Gelderland, waar Rover in vertegenwoordigd is, in een brandbrief aan de Gelderse gemeenten.

De reistijd van de Gelderse bussen wordt steeds langer. De oorzaak ligt volgens het Rocov vooral in toenemend verkeer, werkzaamheden en de aanleg van drempels. De files die hierdoor ontstaan hebben niet alleen invloed op het autoverkeer maar treffen ook de bussen. Vervoerbedrijven zien zich daardoor genoodzaakt om de rittijden te verlengen of de frequentie van sommige lijnen te verlagen. Dat heeft weer consequenties voor de aansluitingen bij busstations.

Vrije busbanen kunnen een oplossing voor deze problemen bieden. Door te zorgen voor een goede doorstroming voor de bus worden de reistijden korter en aansluitingen beter, waardoor de bus weer aantrekkelijker wordt.

maandag 19 augustus 2019

Prorail: een planning op seconden

ProRail heeft deze zomer de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim dertig reizigers- en goederenvervoerders voor 2020 verdeeld. Op 15 december 2019 gaat deze nieuwe dienstregeling in. Belangrijkste verschil met vorig jaar? Dankzij een nieuw planningssysteem kunnen de ruimte nog beter benutten.

De belangrijkste wijzigingen voor 2020 zijn:
Zes i.p.v. vier intercity’s per uur tussen Amersfoort en Utrecht
Meer treinen in de zomer tussen Zandvoort en Haarlem
Meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht
740 meter lange goederentrein standaard in de dienstregeling

De vervoerders nemen onze nieuwe dienstregeling op in de planningen die zij maken voor personeel en materieel. Vervolgens communiceren zij de exacte vertrek- en aankomsttijden naar de reizigers.

Sinds dit jaar verdelen we de capaciteit met een systeem waarin het mogelijk is per tien seconde te plannen. Voorheen ging dat minuut. Het voordeel hiervan is dat we nog nauwkeuriger kunnen plannen  en daardoor creëren we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor.

Door meer goederenwagons te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met het vervoer over de weg. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Vanaf 2020 rijden er standaard enkele goederentreinen met een lengte van 740 meter over het spoor. Dit past bij de ambitie van de goederensector om de omvang van het vervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.

In 2018 deed ProRaul al enkele proeven met goederentreinen van deze lengte. Zo heeft de verkeersleiding verschillende scenario’s gesimuleerd om eventuele complicaties in het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzocht men wat de invloed van de langere treinen is op overwegen en welke andere knelpunten er kunnen zijn als treinen van die lengte door Nederland rijden.

vrijdag 16 augustus 2019

NS: Reizigersgroei zet door, spoorplafond in zicht

NS bereidt haar capaciteit op korte termijn fors uit met nieuwe treinen, om zo meer reizigers te kunnen vervoeren. Echter, vanaf 2027 is de spoorcapaciteit te beperkt. NS kan de dienstregeling dan nog nauwelijks uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer verlengen.

Roger van Boxtel, president-directeur NS: 'Het is fijn dat meer reizigers voor de trein als duurzaam vervoermiddel kiezen, ook met oog op het klimaatakkoord. Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden. NS pleit er daarom samen met de Mobiliteitsalliantie voor dat het budget voor ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen.'

De nieuwste prognoses van NS laten zien dat het Nederlandse spoor in 2027 zijn plafond bereikt. Dat is 3 jaar eerder dan verwacht in de Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA) die door het Rijk gehanteerd wordt bij het bepalen van de noodzakelijke infrastructuur. Als de trend van het eerste halfjaar doorzet, is het spoorplafond zelfs in 2025 al bereikt.

Het Rijk maakt bij de keuze voor infrastructuur gebruik van de NMCA-prognoses met basisjaar 2014 – het einde van de economische crisis. Daarmee gaat zij uit van een jaarlijkse reizigersgroei tussen de 1,4 en de 1,9%. Tussen 2014 en 2018 groeide het aantal reizigerskilometers landelijk echter gemiddeld met 2,2% per jaar. In de eerste helft van 2019 was die groei dus nog hoger: 4,6%. De groei in treinen naar stations als Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal is nog groter.

Ook internationaal groeit de populariteit van trein. Het aantal reizigers naar steden als Brussel, Parijs, Frankfurt en Londen groeide met 10 tot 20%.

donderdag 15 augustus 2019

FNV: Flixbus doekt tegen de afspraken in Eurolines Nederland op

Het Europese langeafstand OV-bedrijf Flixbus sluit tegen de afspraken in de deuren van de onlangs overgenomen concurrent Eurolines. Het gaat om de kantoren Amsterdam Duivendrecht, Rotterdam en Den Haag. De medewerkers van Eurolines Nederland voelen zich gebruikt, meldt FNV.

Flixbus is anders dan traditionele busvervoerders een softwarebedrijf dat buseigenaren helpt hun vloot in te zetten op routes. Daarbij verzorgt het de marketing en boekingen. Eigen vervoer heeft het bedrijf niet.

In mei 2019 werd bekend dat het Franse openbaar streekvervoersbedrijf Transdev haar internationale dochteronderneming Eurolines zou gaan verkopen. Vanwege tegenvallende resultaten, maar ook vanuit strategische overwegingen. Flixbus zou dezelfde werkzaamheden gaan uitvoeren, onder de naam Eurolines.

Flixbus heeft Eurolines volgens FNV toch vooral aangekocht om de concurrentie uit te schakelen. ‘Het bedrijf wil over de ruggen van werknemers en chauffeurs de Europese markt gaan domineren. Dat kan niet zonder verantwoordelijkheid te nemen voor de mensen die het werk uitvoeren’, reageert FNV-vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag.

Foto FelixQ (cc)


woensdag 14 augustus 2019

NS: 102 extra stations met reisassistentie

Goed nieuws voor reizigers met een beperking: NS breidt het aantal stations met assistentie voor reizigers met een beperking fors uit met 102 extra stations. Het totaal komt daarmee op 245. Van Grou-Jirnssum tot Arnemuiden en van Alkmaar Noord tot Borne. Een belangrijke stap om de reismogelijkheden voor een grote groep uit te breiden. De uitbreiding is niet alleen voor rolstoelgebruikers, maar ook voor reizigers met een auditieve of visuele beperking.

NS heeft hierover afspraken gemaakt met partners Ieder(in), Oogvereniging, de Roos Prommenschenkel Foundation en ProRail. Vorige maand nog werd Deventer Colmschate aan de lijst met reisassistentie toegevoegd. Met de start van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2019 komen daar nog eens de volgende 10 stations bij Amsterdam Sciencepark, Zaandijk Zaanse Schans, Halfweg Zwanenburg, Kapelle Biezelinge, Heiloo, Den Haag Ypenburg, Amersfoort Schothorst, Hoorn Kersenboogerd, Veenendaal West en Grou-Jirnsum. Op dit moment ligt het voorstel bij de reizigersorganisaties verenigd in LOCOV ter goedkeuring. De volledige uitbreiding naar 245 stations wordt binnen 5 jaar afgerond.

Reizigers kunnen NS Reisassistentie aanvragen via de NS-app of via NS.nl. Dit hoeft slechts één uur van tevoren. Ook tijdens de reis kan de reiziger via de app met één druk op de knop contact met NS opnemen.

dinsdag 13 augustus 2019

Goede herstart treinverkeer Arnhem – Winterswijk

De werkzaamheden aan het dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam en het vernieuwen van het spoor tussen Didam en Wehl zijn volgens plan verlopen. Na meerdere testritten rijden de treinen tussen Arnhem en Winterswijk vanaf maandagochtend 12 augustus 2019 over het vernieuwde traject weer volgens dienstregeling.

Provincie Gelderland werkt aan het verbeteren van de spoorlijn samen met gemeenten Zevenaar, Montferland en Doetinchem, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en vervoerders Abellio, Arriva en Breng. Treinen kunnen door de spoorverdubbeling en de vernieuwing sneller rijden en de voertuigen kunnen elkaar tussen Zevenaar en Didam passeren. Dit zorgt voor minder reistijd, minder kans op storingen en meer overstaptijd voor reizigers op station Arnhem naar de rest van Nederland. Met als resultaat een betere dienstregeling op het traject Arnhem-Winterswijk.

Sinds begin 2019 werkt Strukton Rail aan de verbeteringen van het spoor. Met grote werkzaamheden tijdens de 18-daagse treinvrije periode tussen 25 juli en 11 augustus 2019. Dag en nacht werkten honderden medewerkers met zwaar materiaal aan het spoor. Het weekend voordat het dubbelspoor in gebruik werd genomen zijn diverse testritten gemaakt. De eerste dagen dat het spoor in gebruik is, houdt ProRail extra hulptroepen paraat om bij een storing snel in te kunnen grijpen.

maandag 12 augustus 2019

'Veel belangstelling voor overname Arriva'

Zeker tien partijen zouden zich bij spoorvervoerder Deutsche Bahn hebben gemeld voor de overname van dochter Arriva, of delen van het bedrijf. Deutsche Bahn kocht Arriva in 2010. In maart werd het onderdeel in de etalage gezet. Met de verkoop zou mogelijk een bedrag van 3,5 miljard euro zijn gemoeid.

Rover teleurgesteld door verdwijnen loket op station Heerlen



Het kopen van een treinkaartje is voor bepaalde reizigers op station Heerlen een stuk lastiger geworden. Het vernieuwde station heeft geen ticketbalie en ook de kaartautomaat van de Deutsche Bahn is verdwenen. Rover-Limburg is teleurgesteld.

De officiële opening van het vernieuwde station Heerlen is pas op 31 augustus, maar sinds deze maandag kunnen reizigers al van het bijna voltooide station gebruikmaken. Reizigers in Heerlen hebben met de nieuwbouw een mooi station gekregen met een stationshuiskamer, rond het station zullen de komende tijd de nodige horecavoorzieningen worden gerealiseerd. Het loket voor tickets en service zijn de reizigers in Heerlen echter kwijtgeraakt. Wel is er een informatiebalie aanwezig in het nieuwe station, maar deze is niet de hele dag bemand.

Rover-Limburg baalt van de afwezigheid van het ticketloket. “Een ticketbalie is een onmisbare service voor reizigers”, stelt Kees Braam van Rover-Limburg. De Rover-afdeling had er eigenlijk op gerekend dat NS en Arriva gezamenlijk een loketruimte zouden bemensen op het nieuwe station, een voorziening die wel op stations Maastricht en Roermond te vinden is.

donderdag 8 augustus 2019

Groene fietsverbinding tussen Pijnacker en Delft flink opgeknapt

Het nieuwe Virulypad, een groene fietsverbinding tussen Pijnacker en Delft, is helemaal klaar voor gebruik. Na een omvangrijk project van een jaar liggen er nu 3 aantrekkelijke paden naast elkaar: een fiets-, een wandel- en een ruiterpad.

Het Virulypad is een belangrijke fietsverbinding. Veel recreanten maken er gebruik van, maar ook is het een belangrijke route voor woon-werkverkeer en scholieren. Het bestaande fietspad verkeerde in slechte staat en was bovendien veel te smal voor alle verschillende soorten gebruikers: fietsers, wandelaars en ruiters. Met de reconstructie is het fietspad verbreed en er is een apart wandel- en ruiterpad aangelegd.

Het Virulypad ligt in een mooi groen gebied. Daarom zijn de bermen bijvriendelijk ingericht en ingezaaid met een speciaal bloemenmengsel. Aan beide zijden van de drie paden komt later dit jaar een groene haag.

De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft dit project uitgevoerd in samenwerking met Metropoolregio Rotterdam Den Haag en provincie Zuid-Holland. Zij hebben ook bijgedragen aan de kosten. Gedeputeerde Floor Vermeulen legt uit waarom: “Fietsen is gezond en ook gewoon erg leuk. Zeker in een groene omgeving. Het Virulypad is daarmee niet alleen een snelle verbinding voor veel forenzen en scholieren, het is een erg aantrekkelijk fietspad dat ook recreatieve initiatieven, zoals de natuurinclusieve boerderij Hoeve Biesland ontsluit en diverse groengebieden in de regio met elkaar verbindt.”

woensdag 7 augustus 2019

Stations in regio Rijnmond krijgen watertappunten

De zomer wordt een stuk verfrissender voor de dagelijks bijna 100.000 reizigers op het NS Station Rotterdam Centraal. Zij kunnen vanaf nu op elk moment van de dag hun eigen flesje met gratis drinkwater vullen. Om dat te vieren hebben NS, Evides Waterbedrijf en de gemeente Rotterdam samen met de reizigers het eerste gratis kraanwater getapt. Het tappunt staat bij het station aan het Proveniersplein.

Dit jaar opent NS in totaal 200 nieuwe watertappunten bij stations, in samenwerking met gemeenten en de kraanwaterbedrijven. 90% van alle treinreizigers heeft uiteindelijk toegang tot gratis drinkwater voor onderweg. NS en haar partners biedt de watertappunten als service aan reizigers en wil hiermee bijdragen aan het verminderen van plastic afval.

“Nu de zomer in volle gang is zorgt het watertappunt voor extra verfrissing”, zegt NS Regiodirecteur Magdalena Piotrowska. “Reizigers en voorbijgangers hoeven geen wegwerpflesjes meer te gebruiken en dat draagt bij aan het verminderen van plastic afval.” Algemeen directeur van Evides Waterbedrijf Annette Ottolini vult aan: “Duurzaam omgaan met drinkwater is van belang voor de beschikbaarheid van drinkwater in de toekomst. Die duurzaamheid zit in het bewust omgaan met drinkwater en het niet te verspillen, maar ook in het stimuleren van het gebruik van herbruikbare flesjes en bidons. De tappunten op de NS stations zijn daarin belangrijk.”

dinsdag 6 augustus 2019

Nieuwe station Heerlen in gebruik genomen

Maandag hebben de eerste reizigers de trein gepakt op het nieuwe station van Heerlen. De eerste tien reizigers kregen uit handen van NS projectmanager Ger Houben een cadeaubon. De hele ochtend zijn reizigers getrakteerd op appels, om aan te geven dat ze op het nieuwe frisse station van Heerlen waren.

Het nieuwe station ligt in het hart van Maankwartier, het nieuwe stationsgebied in Heerlen. Het Maankwartier is ontworpen door de Heerlense bouwmeester en kunstenaar Michel Huisman. Hij heeft een nieuw stuk binnenstad gecreëerd met een station, winkels, pleintjes, een hotel, kantoren en woningen. Maar het is ook één groot kunstwerk, met daarin nog eens 89 kunstwerken die verwijzen naar sterrenbeelden. Ook is het de nieuwe verbinding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de stad.

Op het nieuwe station zitten nog steeds een GWK, AKO en Smullers. Daarnaast is de StationsHuiskamer geopend. De StationsHuiskamer is een formule, waarmee wordt ingespeeld op de behoefte van de reiziger om ook op een regionaal station op een prettige plek te verblijven.

a de zomervakantie op zaterdag 31 augustus wordt de officiële opening van station Heerlen gevierd in samenwerking met Cultura Nova. Hét jaarlijks terugkerend grensoverschrijdend cultureel zomerfestival in Heerlen en omgeving. Met onder meer een concert door violiste Rosanne Philippens, een formele openingshandeling en twee kleurrijke parades door Heerlen.

Nieuwe 15G tram getest in klimaatkamer

Terwijl Amsterdam in juli de hitte trotseerde, stond een van de nieuwe 15G trams in de vrieskou. Grootwagennummer 3002 wordt namelijk getest in een zogenaamde klimaatkamer. In het Duitse Minden worden onder grote temperatuurverschillen alle systemen en functionaliteiten van de nieuwe tram getest.

De GVB is gestart met de zogenaamde HVAC-testen. Dat staat voor heating, ventilation, air conditioning – dus de verwarming, ventilatie en de koeling. Ze moeten in de reizigersruimte en in de cabine een aangename temperatuur kunnen bereiken, maar moeten die ook bereiken binnen een niet al te lange tijd. Het heeft natuurlijk totaal geen zin als het na een x-aantal uur pas op een bepaalde temperatuur is. Er zijn eisen gesteld over hoe snel de HVAC de tram moet opwarmen of afkoelen. De capaciteit van de ventilatoren zijn eerder al getest.

maandag 5 augustus 2019

'Voorkom extra overstappen met meer laadpalen voor bussen'

Rover wil dat er meer laadpalen en grotere accu’s komen voor de elektrische bussen in regio Amstelland-Meerlanden. Hiermee moet worden voorkomen dat reizigers vaker moeten overstappen. De Reizigers Advies Raad (RAR) waarin Rover-afdeling Amstelland-Meerlanden is vertegenwoordigd samen met andere consumentenorganisaties pleit voor deze maatregelen.

Connexxion stapt in regio Amstelland-Meerlanden in de komende twee jaar over op elektrische bussen. Een goede maatregel om het openbaar vervoer nog duurzamer te maken. Helaas heeft het plan een negatief gevolg voor de reiziger zo blijkt uit het vervoersplan 2020: meerdere buslijnen dreigen gesplitst te worden waardoor de reiziger vaker moet overstappen om op zijn bestemming te komen. Zo moet de populaire lijn 300 tussen Haarlem en Amsterdam Bijlmer Arena straks in twee buslijnen worden gesplist.

zaterdag 3 augustus 2019

23-daagse werkzaamheden Naarden-Bussum/Weesp van start

Van 3 tot en met 25 augustus werkt ProRail aan spoor- en stationsvernieuwing rond Naarden-Bussum. Hierdoor kunnen treinen in de toekomst sneller doorrijden en komt er meer ruimte rond het station.

In deze periode werkt ProRail ook aan het spoor bij Weesp en Diemen. Er kunnen geen treinen rijden tussen Hilversum/Bussum-Zuid en Weesp. En er is een week lang geen tot beperkt treinverkeer tussen Weesp en Amsterdam Centraal/Zuid en de andere kant op tussen Weesp en Almere/Amersfoort. De werkzaamheden hebben gevolgen voor reizigers tussen Schiphol Airport/ Amsterdam Centraal-Amersfoort/Lelystad. Reizigers moeten rekening houden met vervangende NS-bussen, omreizen, extra overstappen en 15 tot 45 minuten extra reistijd.
Dienstregeling per periode
Zaterdag 3 tot en met zondag 25 augustus
- Reizigers tussen Hilversum / Amersfoort en Amsterdam / Schiphol reizen via Utrecht.
Zaterdag 3 augustus tot en met woensdag 7 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Hilversum en Weesp
Donderdag 8 augustus tot en met dinsdag 13 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid en Weesp.
Woensdag 14 augustus en donderdag 15 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid / Almere Poort / Amsterdam Muiderpoort / Duivendrecht en Weesp.
Vrijdag 16 augustus tot en met dinsdag 20 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid / Duivendrecht en Weesp.
- Zeer beperkt treinverkeer tussen Weesp en Almere Poort / Amsterdam Muiderpoort.
Woensdag 21 augustus en donderdag 22 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid en Weesp.

- Zeer beperkt treinverkeer tussen Weesp en Almere Poort / Amsterdam Muiderpoort.
Vrijdag 23 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Bussum Zuid en Weesp.
Zaterdag 24 augustus en zondag 25 augustus
- Geen treinen maar bussen tussen Hilversum en Weesp.
IC Berlijn
Zaterdag 3 t/m dinsdag 13 augustus en vrijdag 16 t/m zondag 25 augustus
- Tussen Amsterdam Centraal en Deventer rijdt IC Berlijn via een andere route en stopt niet in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn.
- IC Berlijn richting Duitsland vertrekt een kwartier eerder dan gebruikelijk vanuit Amsterdam Centraal en stopt extra in Zwolle.
- IC Berlijn vanuit Duitsland vertrekt enkele minuten eerder uit Deventer en rijdt zonder tussenstops naar Amsterdam Centraal
Woensdag 14 en donderdag 15 augustus
- Op deze twee dagen starten en eindigen alle IC’s Berlijn in Amersfoort.

vrijdag 2 augustus 2019

Extra fietsparkeerplekken bij Centrumgarage Deventer

Het college wil geld vrijmaken voor uitbreiding van het bewaakt fietsparkeren bij de Centrumgarage. Het aantal plekken wordt verdubbeld van 500 naar 1000 plekken. Ook wordt de bestrating en de omheining aangepakt zodat de plek weer een fris uiterlijk krijgt.

Verantwoordelijk wethouder Frits Rorink: “Wij leggen de rode loper uit voor de fiets. Dat betekent dat wij niet alleen investeren in goede fietspaden zodat je comfortabel kan fietsen maar ook in goede parkeerplekken zodat fietsers hun fiets makkelijk en veilig kunnen stallen.”

De stalling trekt per jaar zo’n 400.000 bezoekers. Op drukke momenten, zoals zaterdagmiddag, is de fietsenstalling vaak vol. Er komen nu dubbellaagse fietsenrekken die makkelijk te bedienen zijn. Ook komen er meer plekken voor afwijkende fietsen en scooters die niet in de rekken passen.

Als de gemeenteraad akkoord gaat, investeert de gemeente 300.000 euro in de fietsenstalling. Met deze investering is de provincie Overijssel bereid om via het derde  stadsarrangement de Smidsgang aan te pakken. Daarnaast gaat de Centrumgarage de eigen toegang verbeteren. Zodoende krijgt niet alleen de fietsparkeerplek maar de hele omgeving door samenwerking een flinke opknapbeurt

donderdag 1 augustus 2019

Oeververbinding Rotterdam goed nieuws voor reizigers

Onlangs is bij het startbesluit van de gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Provincie Zuid-Holland en het Rijk de keuze gevallen op een Oeververbinding in de stad Rotterdam, tussen De Esch en Feyenoord.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, reageert: “De keuze voor de variant in de stad is goed nieuws voor reizigers in Rotterdam én voor de Metropoolregio. Inwoners, forensen en bezoekers van de regio gaan profiteren van betere OV-verbindingen. Het startbesluit voorziet bovendien in een oplossing van de verkeersknelpunten op de Algeracorridor en bij de Brienenoordbrug en geeft Rotterdam een nieuwe impuls. In de stad ligt een enorme bouwopgave langs de as waar de verbinding komt. Denk aan de uitbreiding van Zuidplein en Ahoy en aan de bouw van Feyenoord City. Daarnaast legt de verbinding een nieuwe sociale en economische levensader tussen het relatief welvarende Kralingen en Rotterdam-Zuid.”

Unck is in het bijzonder blij dat onderzoek naar het doortrekken van de verbinding naar Zuidplein, de Maastunnel en Rotterdam Centraal integraal onderdeel zijn van het startbesluit. “Hoogwaardig openbaar vervoer op dit traject biedt bewoners, bezoekers en werknemers in de stad beter openbaar vervoer. Aan de Oostkant van Rotterdam-Zuid is er geen metroverbinding en is beter vervoer nodig. Daarnaast maakt deze nieuwe verbinding het nog aantrekkelijker om de auto aan de rand van de stad te laten staan en daar over te stappen op het OV.”

Unck heeft een voorkeur voor een metroverbinding die wordt aangesloten op het huidige metronetwerk. “Het is nu zaak dat de plannen goed worden uitgewerkt en dat de voorziene OV-verbinding voldoende capaciteit biedt om de groei van de stad in goede banen te leiden.”