maandag 30 september 2019

‘Snel investeren in uitbreiding openbaar vervoer’

Het kabinet moet met een ‘on-Nederlandse snelheid’ investeren in het openbaar vervoer, want dat kan het toenemend aantal reizigers straks niet meer aan. Dat zeggen MKB-Nederland en VNO-NCW in reactie op de oproep van de Mobiliteitsalliantie van zeven organisaties uit de vervoerssector.

Volgens de ondernemersorganisaties is nu al sprake van een ‘hyperspits’ en komen er tot 2030 zo’n 1 miljoen mensen bij in Nederland, waardoor de mobiliteitsvraag groter wordt. ‘Het kabinet heeft veel te lang gewacht met investeren in het OV, terwijl de huidige knelpunten grotendeels te voorzien waren.’ Het kabinet zou kunnen putten uit het toekomstfonds, en daarnaast voorgenomen investeringen voor de periode na 2025 naar voren kunnen halen.

Bedrijven hebben de afgelopen jaren al veel gedaan om werknemers te stimuleren om met het OV te reizen, stellen MKB-Nederland en VNO-NCW. Het spreiden van werktijden is echter slechts beperkt mogelijk. Een uur eerder of later beginnen heeft ook gevolgen voor bijvoorbeeld kinderopvang en schooltijden. Winkels en restaurants hebben vast openingstijden. ‘En thuiswerken kent ook zijn grenzen: werkgevers en werknemers komen er achter dat thuiswerkers wat ontheemd raken.’

zaterdag 28 september 2019

RET biedt reizigers Hoekse Lijn open dag om kennis te maken

Als de laatste testen goed verlopen, biedt de RET reizigers op zaterdag 28 september tussen 12.00 en 20.00 de gelegenheid om gratis kennis te maken met de nieuwe metrolijn.

Op 28 september gaan de metropoortjes tussen 12.00 en 20.00 open en kunnen belangstellenden zo lang ze willen gratis op het traject tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven met de metro mee rijden. Opgeven is niet nodig. Tijdens de dag worden ze verwelkomd door RET-medewerkers en kunnen ze vervolgens de metro in op een station naar keuze: in- en uitstappen kan op alle stations op het traject, behalve op Schiedam Centrum.

Verloopt het proefbedrijf succesvol, dan zal de exploitatie van de Hoekse Lijn op maandag 30 september opstarten. Op dat moment kunnen reizigers de nieuwe metrolijn gebruiken. Daarna volgt een periode van ongeveer een maand waarin de RET alleen de dienstregeling van de B-lijn rijdt en er daarnaast nog vervangend busvervoer voor reizigers beschikbaar is. In deze opstartfase kunnen zowel reizigers als de RET wennen aan de nieuwe metroverbinding en kunnen eventuele kinderziekten worden opgelost. Ook kunnen ze online hun ervaringen delen via deze link.

Naar verwachting volgt ongeveer een maand na de opstartfase volledige exploitatie. Op dat moment gaan ook de spitsritten naar Vlaardingen-West op metrolijn A rijden. Het vervangend busvervoer wordt dan beëindigd. De RET, de MRDH en de omliggende gemeenten zullen uitgebreid stilstaan bij het moment van volledige exploitatie. Dit wordt gemarkeerd met een officieel openingsmoment.

donderdag 26 september 2019

Herfstvakantie spoorvernieuwing Maastricht - Heerlen

ProRail laat in de herfstvakantie (van zaterdag 12 tot en met zondag 20 oktober) grote delen van het spoor vernieuwen tussen Maastricht en Heerlen. Dat doet men bewust in de vakantieperiode omdat er dan minder reizigers zijn. Arriva zet stop- en snelbussen in.

Aannemer Strukton vernieuwt in opdracht van ProRail in totaal ruim zeven kilometer spoor in de omgeving van Valkenburg, Schin op Geul en Meerssen. Ook worden er twee wissels en twee overwegen vervangen. Het is een flinke klus waarvoor negen dagen is uitgetrokken. Er zal 24 uur per dag doorgewerkt worden.

Treinen moeten veilig en betrouwbaar van het spoor gebruik kunnen maken. Daarom vernieuwt men sporen die tegen het einde van hun levensduur aanlopen.

Tijdens de werkzaamheden rijdt Arriva tussen Maastricht Randwyck en Heerlen met bussen in plaats van treinen.

Bunde krijgt meest circulaire perron van Nederland

Komend weekend (28 en 29 september) gaat perron twee van station Bunde op de schop om de perrontegels en keerwanden te vernieuwen. Bijzonder is dat de nieuwe perrontegels voor 76 procent circulair zijn. Hiervoor heeft ProRail de oude tegels van station Anna Paulowna volledig laten recyclen.

ProRail is voor dit bijzondere project in zee gegaan met Studio Wae. Deze start-up uit Utrecht is er in geslaagd tegels te ontwikkelen die bestaan uit 76 procent circulair beton. Dit betekent dat het beton voor 76 procent bestaat uit gerecycled materiaal; in dit geval dus de oude perrontegels van station Anna Paulowna die voor 100 procent zijn hergebruikt. Om er nieuwe tegels van te maken, zijn ze op een slimme manier vermalen waardoor de originele elementen zoals zand, water, grind en cement hergebruikt konden worden. Om de juiste sterkte te bereiken is er alleen wat nieuw cement aan toegevoegd.

woensdag 25 september 2019

NS viert opening StationsHuiskamer Boxtel met 21 Van Boxtels

Wachten op de trein wordt een stuk prettiger op het NS Station Boxtel. Op 25 september opent NS er een StationsHuiskamer, waar reizigers prettig kunnen wachten met zicht op actuele reisinformatie. Om dat te vieren komt president-directeur Roger van Boxtel naar het station van zijn achternaam om de StationsHuiskamer te openen. Via Facebook hebben twintig andere mensen die Van Boxtel heten zich aangemeld om het feestje mee te vieren.

De nieuwe StationsHuiskamer komt op de plek van de Kiosk. In een prettige sfeer kunnen reizigers hier even rustig zitten, met voorzieningen als Wifi, stopcontacten, actuele reisinformatie en de mogelijkheid om iets te eten of drinken. De medewerkers van de voormalige Kiosk zijn nu gastvrouwen en gastheren van de StationsHuiskamer en een belangrijk aanspreekpunt voor de reizigers.

NS geeft een groot aantal stations een upgrade. Onderdeel daarvan is het openen van acht StationsHuiskamers op regionale stations, waarmee het totaal aantal StationsHuiskamers op 25 komt. In 2021 wil NS in totaal 35 StationsHuiskamers geopend hebben.

dinsdag 24 september 2019

Ander soort grind langs afdaling fietsparcours VAM-berg

Langs de afdaling van het fietsparcours op de VAM-berg in Wijster wordt in de week van 23 september een ander soort grind aangebracht. De bovenste laag van de huidige stenen wordt verwijderd en vervangen door een kleinere soort. Gedeputeerde Henk Brink: “We denken met deze kleinere soort grind de veiligheid te vergroten en gaan de komende maanden monitoren hoe het gaat. Voorwaarde is dat deze soort grind ook zorgt voor voldoende afwatering op de afdaling en dat het niet uitspoelt naar beneden of op het fietsparcours terecht komt. Mocht uit de monitoring blijken dat het grind voldoet, dan passen we dit eventueel volgend voorjaar ook toe langs de klimroutes”.

De provincie heeft samen met aannemer Avitec een proef gedaan met drie verschillende soorten grind als mogelijke vervanger voor de toplaag van de huidige stenen. De kleinere soort is daar als best mogelijke oplossing uitgekomen.

maandag 23 september 2019

Swapfiets introduceert 'Swapfiets for Business'

Swapfiets start in Nederland, België, Duitsland en Denemarken met Swapfiets for Business. Met het zakelijke fietsabonnement worden zowel werkgevers als medewerkers volledig ontzorgd.

Of het nu voor woon-werkverkeer is, voor afspraken buiten de deur of voor een hele groep vakkenvullers, met Swapfiets for Business hebben medewerkers altijd een werkende fiets voor een vast bedrag per maand. Het zakelijke fietsabonnement kent net als de particuliere Swapfiets geen aanschafkosten, geen borg en is flexibel opzegbaar, ook wanneer er medewerkers bijkomen of weggaan. Medewerkers hebben zo hun eigen Swapfiets en zijn er problemen, dan worden die bij het bedrijf, de medewerker thuis of in één van de Swapfiets winkels binnen een dag opgelost.

Met het zakelijke fietsabonnement voorziet Swapfiets in een toenemende vraag van werkgevers en medewerkers. Fietsen wordt zakelijk steeds populairder voor een hele grote groep mensen. Zeker in grote steden, waar inwoners en reizigers te maken hebben met parkeerproblemen, files en vervuilde steden door CO2-uitstoot. Ook de vitaliteit van medewerkers is een belangrijke reden om de fiets aan te bieden in de mobiliteitsmix.

Vanaf 1 januari 2020 zal het aantal zakelijke fietsers naar alle waarschijnlijk alleen maar toenemen, dan wordt de bijtelling op een zakelijke leasefiets 7 procent. Werknemers fietsen met die regeling voor ongeveer €0,90 per maand op een Swapfiets Original, voor 1,10 euro per maand op een Swapfiets Deluxe en voor 7 euro per maand op de nieuwe elektrische Swapfiets Power 7. De verwachting is dat het aantal mensen dat naar het werk fietst en de (lease)auto laat staan door de nieuwe regeling met 40 to 50 procent toeneemt vanaf 2020.

vrijdag 20 september 2019

NS viert 180 jaar spoor met open dag in Haarlem

180 jaar geleden reden twee gloednieuwe stoomlocomotieven, De Snelheid en De Arend, van Amsterdam naar Haarlem en werd de allereerste spoorlijn van Nederland geopend. Op de plek waar destijds het eerste treinstation van Haarlem stond, is nu NS Treinmodernisering gevestigd. Ter ere van 180 jaar spoor opent NS Treinmodernisering op zaterdag 21 september de deuren en is iedereen tussen 10.00 en 16.00 uur welkom tijdens de open dag. Vanaf station Haarlem vertrekt er ieder heel uur een pendeltrein rechtstreeks naar de locatie.

Vrijdag 20 september 1839 tuffen De snelheid en De Arend met een snelheid van 38 km per uur van Amsterdam naar Haarlem. Het publiek is in eerste instantie angstig. Er wordt gesproken over ‘Het stomende monster’ dat zo snel gaat dat de passagiers wel moeten stikken en hun hersenen uit elkaar spatten vanwege de hoge luchtdruk. Degenen die de rit eenmaal gemaakt hebben, zijn vooral positief (Bron: Museum Haarlem). 180 jaar later is de trein niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Met een maximum snelheid van 140 kilometer per uur vervoert NS dagelijks 1,3 miljoen reizigers.

Tijdens de open dag zien bezoekers hoe oude treinen nieuw leven wordt ingeblazen. De meeste treinstellen worden namelijk niet vervangen, maar gerenoveerd. Ze worden volledig gestript en daarna opnieuw ingericht. Loop als bezoeker door het skelet van een trein en zie hoe een oude trein weer een nieuw jasje krijgt op de schilderafdeling. In de nieuwe Wielenhal komen bezoekers alles te weten over het opknappen van wielen voor de volgende duizenden kilometers. Ook zijn er demonstraties van de nieuwste technische snufjes, zoals het 3D-printen van treinonderdelen of het uitvoeren van drone-vluchten.

In Haarlem staat de grootste werkplaats van NS. Hier krijgen oude treinstellen een flinke opknapbeurt. Op dit moment wordt het oude treintype VIRM 1 omgebouwd tot een modernere versie, zodat deze dubbeldekstreinen straks weer als nieuw rondrijden. De VIRM 1 – met de zalmroze, paarse stoelen – is 20 jaar oud. Na ongeveer 5,7 miljoen kilometer over de Nederlandse sporen te hebben afgelegd, is dit type toe aan vernieuwing, zodat de treinen nog eens 20 jaar mee kunnen.

donderdag 19 september 2019

Klein spoor voor kleine treinen

In 2019 bestaat het spoor 180 jaar. In die jaren kreeg het spoor er een behoorlijke schare fans bij. Verzamelaars, spotters én bouwers. Zoals de bouwers en beheerders bij de Maasoever Spoorweg. Een plek waar sinds 1982 een modelbouwvereniging actief is, die speciaal voor de kleine treinen een spoorbaan langs de Oude Maas opende. Kijk je mee?

dinsdag 17 september 2019

2,6 miljard euro voor aanpassingen spoor

Staatssecretaris Van Veldhoven steekt 2,6 miljard euro in aanpassingen op en rond het spoor. Het geld wordt gebruikt om het spoor klaar te maken voor de toekomst. Om de groei aan reizigers en goederen aan te kunnen, is het nodig om het spoor intensiever te gaan benutten.

Het kabinet investeert ook in het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS, waarmee treinen veilig dichter op elkaar kunnen rijden. De komende jaren worden spoor en treinen voorzien van dit nieuwe, digitale systeem. Ook wordt het spoor de komende jaren klaargemaakt voor meer frequente treinen, zoals de populaire ‘tienminutentrein’ die nu al rijdt tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.

Video: Terugkijken op de Spoorwegstaking

Precies 75 jaar geleden, op 17 september 1944, begon de laatste grote staking van de Tweede Wereldoorlog. De Nederlandse regering deed via Radio Oranje een geheime stakingsoproep: “De kinderen van Versteeg moeten allen onder de wol”, waarna 30.000 personeelsleden van de Nederlandse Spoorwegen het werk neerlegden. Vandaag blikken we terug, kijk je mee?

Nachtbus gaat weer aansluiten op nachttrein Leiden

Sinds kort zijn de vertrektijden van de nachtnet treinen op Leiden Centraal aangepast. De Intercity’s vertrekken vroeger naar Schiphol Airport zodat reizigers vanuit Den Haag en Rotterdam korter onderweg zijn naar Schiphol Airport. Op verzoek van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov is NS in gesprek gegaan met Arriva om ook de tijden van nachtbus 800 uit Zoetermeer aan te passen zodat de aansluiting voor reizigers tussen Zoetermeer en Schiphol niet verloren gaat.

Dit gesprek heeft resultaat gehad. NS heeft in het besluit over de dienstregeling laten weten dat lijn 800 binnenkort vroeger zal gaan rijden. Wel heeft NS aangegeven dat dit mogelijk niet direct zou gebeuren. Helaas zijn de tijden van lijn 800 inderdaad nog niet aangepast. Rover dringt er bij Arriva op dit snel te doen.

Rover en de andere consumentenorganisaties hebben in hetzelfde advies ook gevraagd of de nieuwe Sprinters van het type SNG kunnen worden voorzien van een Sandite installatie. Deze installatie smeert een speciale gel op de rails om in de herfst overlast van vallende bladeren op de rails te voorkomen. Nu zet NS om deze reden in de herfst enkele oude Sprinters in die zo’n installatie hebben. Dit is echter onwenselijk omdat deze oude Sprinters geen gelijkvloerse instap hebben en ook iets minder hard kunnen optrekken. NS heeft aangegeven dat waarschijnlijk in de herfst van 2020 de nieuwe Sprinters met een Sandite installatie kunnen rijden. Voor deze herfst heeft NS de dienstregeling tussen Groningen en Zwolle op verzoek van de consumentenorganisaties aangepast. Hierdoor blijft de aansluiting van deze Sprinter op de Sprinter naar Lelystad en verder alsnog behouden.

maandag 16 september 2019

KLM verlegt grens met vervangen vliegtuig door trein

KLM vervangt met ingang van 29 maart 2020 één dagelijkse vlucht tussen Schiphol en Brussel door stoelcapaciteit op de hogesnelheidstrein Thalys. KLM, Thalys en NS hebben de afgelopen maanden intensief samengewerkt om dit mogelijk te maken. Roger van Boxtel, president directeur van NS, noemt de stap van KLM grensverleggend en een opmaat naar meer. Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, noemt de trein op korte afstanden binnen Europa niet alleen de meest duurzame, maar ook een comfortabele en snelle optie voor reizigers.

De trein is op korte afstanden binnen Europa niet alleen de meest duurzame, maar ook een comfortabele en snelle optie voor reizigers.

Stientje van Veldhoven: "Dat een spoorvervoerder en vliegmaatschappij de handen ineen slaan om reizigers tussen Schiphol en Brussel te verleiden om te kiezen voor de trein is een mooie stap in de goede richting. Want de trein is op korte afstanden binnen Europa niet alleen de meest duurzame, maar ook een comfortabele en snelle optie voor reizigers.

Op bestemmingen als Brussel, Parijs, Londen en Berlijn, kan de trein de auto en het vliegtuig overstijgen. Om op meer bestemmingen een duurzame vervanger van vliegen te worden, is er meer actie nodig. Dit vraagt om hogere frequenties, meer capaciteit, kortere reistijden en concurrerende tarieven.

zaterdag 14 september 2019

Dit weekend geen treinen tussen Sloterdijk en Haarlem


Het wordt lekker strandweer dit weekend. Maar als je plannen hebt om naar Zandvoort te gaan, check dan wel eerst even de reisplanner. Er rijden van 14 tot 16 september namelijk geen treinen tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem. Het autoverkeer ondervindt in datzelfde weekend hinder van werkzaamheden aan de N200.

Reizigers tussen Haarlem en Amsterdam moeten in het weekend van 13 tot 16 september rekening houden met werkzaamheden aan weg en spoor. De N200 is dit weekend volledig afgesloten tussen Halfweg en de kruising N200-Australiëhavenweg in Amsterdam. Die werkzaamheden starten vrijdagavond en duren tot maandagochtend.

ProRail voorziet een groot aantal stations van liften en hellingbanen. Zo zorgt men ervoor dat mensen met een functiebeperking zo zelfstandig mogelijk kunnen reizen. Komend weekend worden liftputten aangebracht op station Haarlem Spaarnwoude. De traverse is het hele weekend buiten gebruik en er rijden geen treinen op het traject Amsterdam Sloterdijk – Haarlem – Leiden.

Voor treinreizigers tussen Haarlem, Haarlem Spaarnwoude en Amsterdam Sloterdijk zet NS snelbussen in. Reizigers van en naar Halfweg kunnen gebruik maken van een shuttlebus naar Haarlem Spaarnwoude en daar overstappen op de snelbus naar Haarlem of Amsterdam Sloterdijk.

Stap in de tram van Pieter de Hooch

Vanaf komend weekeinde stappen reizigers van tramlijn 1 in een unieke Pieter de Hooch-tram. De tram is beplakt met schilderijen van de De Hooch, meesterschilder uit de Gouden Eeuw.

De deuren van de tram zijn veranderd in poortjes naar binnenplaatsen. Deze poortjes zijn kenmerkend voor het werk van de schilder. Het lijkt dan ook of reizigers bij het instappen het schilderij binnenstappen. De tram promoot de tentoonstelling Pieter de Hooch. Uit de schaduw van Vermeer. Die expositie is te zien vanaf 11 oktober. Met de speciale tram wordt ook aandacht gevraagd voor Delft & de Gouden Eeuw.

Op de tram is Binnenplaats van een huis in Delft, afkomstig uit de National Gallery in Londen te zien. Ook het schilderij Kaartspelers in een zonovergoten ruimte staat op de tram. Dit schilderij komt uit de Royal Collection Trust. Dat is de privécollectie van de Britse koningin Elizabeth II. Beide werken zijn te bewonderen op de tentoonstelling. Toegangskaarten voor de expositie zijn nu te koop.

In 2019 kleurt Delft ‘goud’. De cultuur in de stad staat een jaar lang in het teken van de Delftse Gouden Eeuw in het Delft van nu. Delft & de Gouden Eeuw is onderdeel van het landelijke themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw. De tentoonstelling Pieter de Hooch in Delft. Uit de schaduw van Vermeer is het hoogtepunt van het Delftse themajaar.

vrijdag 13 september 2019

NS test nieuwe in- en uitcheck zone voor fietsenstallingen

Reizigers die hun fiets in de fietsenstalling aan de Belcrumzijde van NS Station Breda of de stalling van NS Station Harderwijk zetten hoeven niet meer in de file te staan in de spits als een nieuwe test van NS slaagt. Vanaf maandag test NS een nieuwe in- en uitcheck zone waarmee fietsers in en uit kunnen rijden zonder langs een medewerker te gaan. Ze krijgen een tag op hun fiets waarmee ze makkelijk in- en uitchecken. Als de test slaagt, kan NS ook landelijk deze techniek gaan gebruiken.

Vrijdag 13 september start er een proef met in- en uitcheckpalen op NS Station Harderwijk. Fietsers die mee willen doen met de proef krijgen een gratis tag op de fiets. Daarmee kunnen ze langs de nieuwe palen lopen en wordt de fiets automatisch in- en uitgecheckt. Deze tag wordt door de servicemedewerkers in de stalling gratis op de voorframe van de fiets bevestigd. Mensen die langer dan de gratis 24 uur hun fiets parkeren, kunnen meteen contactloos afrekenen.

Ook reizigers die hun fiets in de fietsenstalling aan de Belcrumzijde van NS Station Breda zetten hoeven niet meer in de file te staan in de spits als de nieuwe test van NS slaagt. Vanaf maandag test NS daar een in- en uitcheck zone. Ook hier kunnen fietsers een gratis tag krijgen en zonder tussenkomst van een medewerker in- en uitchecken. Wethouder Greetje Bos van Breda zal maandagochtend 10.30 uur als eerste met een tag op haar fiets de stalling uitrijden.

Nu al komt bijna de helft van de reizigers met de fiets naar het station. NS verwacht dat dit aantal rap zal stijgen. Ook het aantal OV-fietsritten voor het laatste stukje van de reis groeit ieder jaar. Om deze groei op te vangen en te versnellen heeft NS het NS Fiets Innovatielab. Nieuwe technieken en innovaties worden getest om de reizigers nog beter van dienst te zijn. De in- en uitcheckzone is daar een voorbeeld van.

NS Fiets InnovatieLab werkt nauw samen met partners als ProRail, gemeenten en leveranciers.

donderdag 12 september 2019

Elektrische step en hoverboard op straat verboden

Na het hoverboard lijkt de elektrische step de laatste maanden aan populariteit te winnen, maar de vervoersmiddelen zijn niet toegestaan op de openbare weg. Toch zijn deze (relatief) nieuwe vervoersmiddelen gewoon te koop in Nederlandse winkels, en online. Een elektrische step wordt beschouwd als een 'bijzondere bromfiets'. Ook een elektrisch skateboard, hoverboard of airwheel (elektrische eenwieler met twee uitklapbare pedalen) zijn vooralsnog niet door de RDW goedgekeurd, en dus ook op de openbare weg verboden. Over het keuringstraject doet het bestuursorgaan geen uitspraken, omdat het ook marktgevoelige informatie betreft.

woensdag 11 september 2019

Trams 1, 7 en 19 voorlopig niet in oostelijke richting op Weteringschans

Tram 1, 7 en 19 rijden tot en met 12 september niet in oostelijke richting over de Weteringschans tussen het Weteringcircuit en Frederiksplein. Ze worden omgeleid. Waternet heeft na werkzaamheden vastgesteld dat de veiligheid van het tramverkeer niet langer gegarandeerd is in deze rijrichting. De afsluiting is per direct, 13 september om vijf uur ’s ochtends zullen de trams weer gebruik kunnen maken van het traject.

dinsdag 10 september 2019

Meer ruimte voor de reiziger

Er gaan de komende jaren meer treinen rijden. En dat is goed nieuws voor de reizigers. Om de groei op te vangen past ProRail de infrastructuur aan, legt men extra spoor aan waar dat moet en worden de ‘stoppenkasten’ langs het spoor uitgebreid. Verder gaat ProRail op alle stations en perrons de transfercapaciteit en - veiligheid in kaart brengen.

Reizigers vinden iets van stations die ze kennen en hebben een bepaald beeld van de werkelijkheid, oftewel is iets veilig of niet? Belangrijk daarom is een objectief inzicht te krijgen wat er eventueel verbeterd moet worden in de stations en op de perrons. Daarom hanteert ProRail objectieve normen voor transferveiligheid. waar de trein op het perron stopt is ook een belangrijk gegeven.

Voorbeelden van stations en specifieke perrons waar problemen zich voordoen zijn bijvoorbeeld Utrecht Centraal spoor 5 en 7, Schiphol spoor 1 en 2 en Amsterdam zuid spoor 1, 2, 3 en 4. Op deze locaties wordt nu al crowd control ingezet om te zorgen voor een betere spreiding op deze perrons, om mensen zoveel mogelijk buiten de veiligheidszone te houden en om reizigers te ondersteunen in het in-/uitstapproces. Op perron 5 en 7 op Station Utrecht Centraal houdt ProRail samen met NS een proef om reizigers beter te spreiden over het drukke perron.

Geen treinen tussen Hilversum en Amersfoort dit weekend

ProRail en aannemer BAM bouwen aan een tijdelijke overweg in Hilversum. Het zijn noodzakelijke voorbereidingen op de bouw van een onderdoorgang, waar men begin volgend jaar mee van start wil gaan.

In het voorjaar van 2020 start de bouw van de spoorwegonderdoorgang in de Oosterengweg in Hilversum. Via de tijdelijke overweg, die nu gebouwd wordt, kunnen fietsers, voetgangers en hulpdiensten straks toch het spoor kruisen. Deze tijdelijke overweg wordt in april 2020 in gebruik genomen. De huidige overweg wordt gesloten. In 2022 is de spoorwegonderdoorgang in de Oosterengweg klaar.

De werkzaamheden vallen onder het project HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) in ’t Gooi. Dat project zorgt voor de aanleg van een snelle busverbinding tussen Huizen en Hilversum. In Hilversum komt dan parallel aan het spoor een vrije busbaan te liggen. Ook die wordt door ProRail gebouwd. Door in de drukke Oosterengweg een onderdoorgang te bouwen, heeft het verkeer straks geen last van kruisende treinen en bussen. Door de beperkte ruimte krijgt de onderdoorgang een bijzondere vorm. Het krijgt twee niveaus boven elkaar: onder voor snel verkeer en boven voor langzaam verkeer.

donderdag 5 september 2019

'De toekomst van de stad bestaat uit openbaar vervoer aangevuld met deelvervoer’

Quinten Selhorst (CEO & Co-founder felyx) biedt met zijn bedrijf felyx elektrische scooters om met meerdere mensen te delen aan. Hoe ziet Quinten de toekomst van mobiliteit in middelgrote tot grote steden?

Kleine geschiedenis van de Amsterdamse tram

Kom je in Amsterdam, dan is het onmogelijk om hem niet te zien, en horen: de tram. Voor velen een handig en geliefd vervoermiddel. Jaarlijks maken er ongeveer 115 miljoen mensen gebruik van. Het uiterlijk van de tram is door de jaren heen behoorlijk veranderd.

In 1839 begon de eerste Nederlandse trein tussen Haarlem en Amsterdam te rijden. Zo ontstond de behoefte aan een verbinding tussen het toenmalige station en de stad. Er kwamen een aantal omnibussen in Amsterdam. Een omnibus is een paardenbus. Van 1839 tot 1900 waren de omnibussen in handen van bedrijven. Op de foto de lijn Dam-Plantage, die werd geopend in 1873. Vanaf 1900 ging de gemeente dit vervoer regelen.

dinsdag 3 september 2019

Prijzen openbaar vervoer stijgen sterker dan autokosten

De prijzen van het openbaar vervoer zijn na verloop van tien jaar sterker gestegen dan de autokosten. Vergeleken met 2009 lagen de prijzen van het openbaar vervoer in juli 2019 bijna 30 procent hoger. Kosten voor het rijden in de eigen auto lagen gemiddeld een kwart hoger, terwijl consumentengoederen en -diensten in diezelfde periode gemiddeld 18 procent duurder werden. Dat blijkt uit een analyse van de consumentenprijsindex van het CBS.

Onder de prijzen van het openbaar vervoer vallen de prijzen van vervoerbewijzen voor trein, tram, metro, bus en taxi. Bij de autokosten zijn de aanschaf, het onderhoud, brandstoffen, parkeren, de verzekering en de motorrijtuigenbelasting meegerekend. De prijsontwikkelingen zeggen niets over de prijsniveaus van autorijden en reizen met het openbaar vervoer.

Het beeld van de prijsontwikkelingen over langere termijn wordt beïnvloed door de gekozen periode waarover gemeten wordt en het aanvangsjaar van de periode. Sinds 2009 nam de prijs voor reizen met het openbaar vervoer geleidelijk en stapsgewijs toe. De autokosten ontwikkelden zich grilliger. In de periode 2009 tot 2015 stegen de autokosten sterker dan de tarieven van het openbaar vervoer. Tussen 2015 en 2019 lag de ontwikkeling van de autokosten juist meestal onder die van de openbaarvervoerprijzen.

De prijzen voor het reizen met de trein, tram en metro lagen in juli 2019 bijna een kwart hoger dan in 2009. Reizen met de bus of taxi werd in diezelfde periode bijna 40 procent duurder. Vooral het laatste jaar gingen de prijzen van het openbaar vervoer omhoog.

In Nederland wordt 10 keer zoveel besteed aan autokosten als aan het openbaar vervoer. Autokosten bestaan gemiddeld voor een derde uit brandstofkosten. De autokosten bewegen dus mee met de fluctuaties in olieprijzen en wisselkoersen. De prijs van autobrandstoffen lag in juli 2019 bijna 26 procent hoger dan in 2009. De prijzen van benzine en diesel stegen in hetzelfde tijdsverloop ruim 30 eurocent per liter. Van alle autobrandstoffen geeft de consument het meest uit aan benzine.

Het aanschaffen van een auto, de benodigdheden en de motorrijtuigenbelasting werden sinds 2009 ruim 18 procent duurder. Dat is gelijk aan de gemiddelde stijging van alle consumentengoederen en -diensten. Het onderhoud bij de dealer steeg iets sterker in prijs, met bijna 25 procent.

De parkeertarieven en verzekeringen stegen van de autokosten het sterkst. Parkeertarieven gingen sinds 2009 met bijna 40 procent omhoog. De premies van motorrijtuigenverzekeringen stegen sinds 2009 met ruim 50 procent. De assurantiebelasting op verzekeringen steeg in maart 2011 van 7,5 procent naar 9,7 procent. In januari 2013 steeg deze belasting tot hetzelfde niveau als het hoge btw-tarief, 21 procent.

Nieuwe buurtbusverbinding dankzij vrijwilligers

Met de komst van buurtbus 407 is er weer een OV-verbinding tussen de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. De nieuwe bus maakte een dezer dagen haar eerste ritten. Met dank aan tientallen nieuwe vrijwilligers.

De buurtbus is in het leven geroepen na het wegvallen van buslijnen 150 en 10 tussen beide gemeenten. Met name in Langedijk was veel behoefte aan een nieuwe busdienst. Na een motie in de gemeenteraad van Langedijk hebben de provincie Noord-Holland, de betrokken gemeenten, vervoersvereniging HugoHopper en Connexxion de schouders gezet onder een buurtbus in deze regio.

Buurtbussen rijden al jaren in Noord-Holland als extra dienst naast het reguliere busvervoer. Deze openbare vervoersdienst wordt bijna volledig door vrijwilligers aangeboden. "Deze mensen moeten we dan ook koesteren,” aldus gedeputeerde Adnan Tekin (mobiliteit) tijdens de officiële opening op 23 augustus. “In Noord-Holland rijden nu 12 buurtbussen die vorig jaar meer dan 300.000 reizigers naar hun bestemming brachten. Dat kan alleen door de onbaatzuchtige inzet van vrijwilligers."

maandag 2 september 2019

Ondertussen, tussen Alphen aan den Rijn en Gouda

Zo'n honderd spoorwerkers zijn ruim drie weken lang dag en nacht aan het werk op de treinstations tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. De perrons van halte Waddinxveen Noord zijn volledig vervangen. Op Waddinxveen, Boskoop en Alphen aan den Rijn vervangt ProRail bankjes en wachthokjes en brengt men energiezuinige ledverlichting aan.