woensdag 30 oktober 2019

Rover-Amersfoort wil betere abri’s

Comfortabele bushaltes zonder tocht en regen. Daar heeft Rover-Amersfoort om gevraagd in de gemeenteraad. Gemeente Amersfoort overweegt vanaf volgend jaar de bushokjes in eigen beheer te nemen.

Het huidige contract met de exploitant van de abri’s loopt eind volgend jaar af. Amersfoort staat nu voor de vraag zelf 180 abri’s aan te schaffen of dit onderdeel van de aanbesteding te maken. Door zelf de abri’s aan te schaffen, krijgt de gemeente meer invloed op plaatsing, beheer, onderhoud en reparatie. De kosten kunnen worden terugverdiend middels een deel van de inkomsten van bushokjes-reclame, die wel zal worden uitbesteed.

Rover maakt het niet uit van wie de abri is, zolang de reiziger maar op een comfortabele manier op de bus kan wachten. En dat is nu niet altijd het geval. Zo hoort Rover-Amersfoort veel klachten over kieren en spleten waardoor reizigers last hebben van tocht en regen. Rover heeft de gemeente daarom gevraagd hier extra aandacht aan te besteden. Daarnaast heeft de Rover-afdeling aandacht gevraagd voor sociale veiligheid (verlichting, geen doodlopende hoekjes), plekken voor rolstoelen en vrij uitzicht in de richting waar de bus vandaan komt. Ook ziet Rover-Amersfoort wel iets in groene daken op de abri’s naar Utrechts voorbeeld.

dinsdag 29 oktober 2019

Werkzaamheden en oefeningen in Twente

Tijdens de herfstvakantie vernieuwt ProRail op verschillende plekken in Nederland het spoor. Ook in Twente. Afgelopen week reden er daarom bussen in plaats van treinen op trajecten rondom Almelo en Hengelo. Dat bood de brandweer van Almelo de mogelijkheid om te oefenen op en rond het spoor. De werkzaamheden zijn nu afgerond en sinds vrijdag 25 oktober rijden er weer treinen.

In Almelo hebben ProRail en de aannemer de keerwanden van het zogenaamde 'zakspoor' vernieuwd. Het zakspoor is een kopspoor (doodlopend spoor) die binnen een perron ligt. Op station Almelo ligt het zakspoor onder een historische perronkap. Over een lengte van 175 meter hebben we aan weerszijden van dit spoor nieuwe keerwanden gebouwd.

Omdat er vanwege de werkzaamheden geen treinen konden rijden, heeft de brandweer kunnen oefenen op het verdiepte spoor in Almelo. Tijdens deze tweedaagse oefening simuleerde het brandweerkorps verschillende scenario’s, waaronder een brand en een evacuatie uit de trein. "Vanwege de bijzondere ligging van het spoor is dit een unieke gelegenheid geweest om te oefenen en het heeft direct al een aantal leermomenten heeft opgeleverd", vertelt Bert Bremmer, officier van dienst van Incidentenbestrijding van ProRail.

In Borne hebben is de veiligheid op de spoorwegovergang Deldensestraat verbeterd. “De spoorwegovergang was een soort trechter waar alle verkeerstromen samenkwamen. We hebben de overweg nu breder gemaakt en ervoor gezorgd dat alle verkeerstromen van elkaar gescheiden worden”, vertelt bouwmanager Renate van der Meulen van ProRail. “Zo zijn er nu ‘vrij-liggende fietspaden’ met eigen spoorbomen. De uitdaging was dat we hier met verschillende partijen werkten op het formaat van een postzegel. Perfecte afstemming onderling is dan essentieel”.

maandag 28 oktober 2019

Verbouwing van station Gouda van start

Het station van Gouda wordt flink verbouwd. NS heeft samen met ProRail, de gemeente Gouda en de provincie Zuid-Holland het startsein gegeven voor de werkzaamheden aan de zuidkant van het station. Er komen twee fietsenstallingen, een nieuw busstation en het station wordt gerenoveerd.

"Gouda heeft niet zomaar een station", zegt regiodirecteur Magdalena Piotrowska van NS. "In de spits vertrekt er iedere twee minuten een trein naar grote steden zoals Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Er wordt 24.000 keer per dag in- en uitgecheckt. Het station is een visitekaartje en de toegangspoort tot de stad. Dus wij vinden het heel belangrijk dat het station verbeterd wordt."

Wie het station van Gouda aan de centrumkant uitloopt ziet een zee aan fietsen die daar gestald staan. Daarom worden er twee nieuwe fietsenstallingen gebouwd, afgestemd op de verschillende fietsroutes van en naar het station. Samen met de bestaande kelderstalling is er ruimte voor in totaal 3150 fietsen.

De stationshal van Gouda krijgt een flinke upgrade. De gevel wordt geschilderd en er komt een dak van zink. In de hal worden winkels opnieuw ingedeeld en er komt een tweede toilet. De historische beelden in de stationsbogen worden mooi uitgelicht.

De zelfservice fietsenstalling krijgt een nieuwe entree, waardoor er ruimte komt aan de westzijde voor een nieuwe fietsenstalling. Aan de Oostzijde komt parallel aan het spoor ook een nieuwe fietsenstalling. De kelderstalling zal worden vergroot.

Het station wordt ook duurzamer. Zo wordt het station gasarm en gaan we gebruik maken van warmtepompen.

Deze eerste werkzaamheden bestaan uit de aanleg van tijdelijke bushaltes voor de Goudse verzekeringen en voor het station. Dat betekent dat de taxistandplaatsen voor het station worden verplaatst naar de Burgemeester Jamessingel, bij de bioscoop. Binnenkort wordt in overleg met NS ook de NS Zonetaxi verplaatst. De bebording in de stationstunnel wordt aangepast.

zaterdag 26 oktober 2019

Veel spoorwerk bij Gouda en Rotterdam

ProRail en aannemers werken van zaterdag 26 oktober vroeg in de ochtend tot en met zondag 27 oktober hard aan het spoor rondom Gouda en in Rotterdam. Men gaat aan de slag bij de stations Gouda, Gouda Goverwelle, Capelle Schollevaar, Rotterdam Noord en Rotterdam Alexander.

De werkzaamheden bij Gouda bestaan dit keer uit het verwijderen van zeven wissels, het vernieuwen van een wissel en het weghalen van spoor 9. Het lagere gedeelte van perron 9 wordt op gelijke hoogte gebracht met de rest van het perron.

Ook legt ProRail een veiligheidsvoorziening aan in het spoor in verband met de bouw van de nieuwe fietsenstalling bij het station. Bij Gouda Goverwelle installeren we vluchtdeuren in de geluidsschermen.

Station Rotterdam Noord wordt de komende tijd toegankelijker gemaakt voor mensen met een lichamelijke beperking. Er komen een nieuwe trap en een nieuwe lift.

vrijdag 25 oktober 2019

Gooi & Vecht is een elektrische deelfietsenstalling rijker

In Blaricum, bij het busstation van Tergooi ziekenhuis, is op 23 oktober de nieuwe fietsenstalling met 12 elektrische deelfietsen officieel geopend door burgemeester Joan de Zwart van Blaricum en wethouder Jan-Jaap de Kloet van Wijdemeren (regionaal bestuurlijk trekker cultuur & recreatie). Door het aanbieden van deelfietsen wordt de bereikbaarheid van bezienswaardigheden in de regio Gooi & Vecht sterk verbeterd. De deelfietsen zijn beschikbaar voor iedereen die op gemakkelijke wijze een bestemming in Laren, Blaricum, Huizen, Bussum of elders in de regio wil bezoeken. De e-bikes zijn vooral bedoeld voor (internationale) bezoekers en recreanten, maar ook forensen worden aangemoedigd tot het gebruik van dit duurzame vervoersmiddel.

De elektrische deelfietsenstalling in Blaricum is onderdeel van een aantal deelfietsenstallingen die in de regio Gooi & Vecht wordt gerealiseerd door de samenwerkende regiogemeenten en Toerisme Gooi & Vecht. Sinds 2017 zijn er al elektrische deelfietsen te huur bij de P+R in Muiden. Het doel is te komen tot een dicht netwerk van verhuurlocaties, zodat de fietsen in de toekomst ook ingeleverd kunnen worden op een andere locatie dan de startlocatie.

Via de app Urbee Go kan een account worden aangemaakt, waarmee de deelfietsen worden gehuurd en van het slot gehaald. Een uitleg over het gebruik is op de stalling te vinden. Ook Amsterdam maakt gebruik van het Urbee e-bike systeem. Met een Urbee e-bike reist men duurzaam, betaalbaar en efficiënt van deur-tot-deur. Geen hoge parkeerkosten en nooit meer vastzitten in het verkeer. Wanneer na gebruik de deelfiets weer wordt gestald in de vaste ‘docking-station’, wordt deze automatisch opgeladen voor een volgend gebruik. Voor mooie fietsroutes in Gooi & Vecht kan men terecht op routesingooivecht.nl. Ook is er een handzame fietsknooppuntenkaart verkrijgbaar in de webshop van VVV Gooi & Vecht (webshop.gooivecht.nl), waarmee men gemakkelijk zelf routes door de regio uitstippelt.


Dit project is mede mogelijk gemaakt door cofinanciering vanuit het ‘Productbudget Internationale Bezoekers Metropool Amsterdam’ van amsterdam & partners voor het project ‘Discover Castles & Gardens of Amsterdam by bike’.

donderdag 24 oktober 2019

Duurzaam openbaar vervoer in Groningen-Drenthe door Qbuzz en Fudura

Vanaf 2030 zijn alle stads- en streekbussen van Qbuzz 100% elektrisch. Om voldoende elektriciteit te garanderen voor de voeding van alle elektrische bussen levert Fudura de slimme energie-infrastructuur om dit mogelijk te maken. In totaal zijn 25 compact stations inclusief transformator geplaatst hiervan zijn 15 stations bestemd voor snellaadstations. De overige stations komen op laaddepots. 

Duurzaamheid speelt bij Qbuzz een belangrijke rol. “In ons duurzaamheidsprogramma wordt invulling gegeven aan het verduurzamen van onze bedrijfsactiviteiten. Een onderdeel hiervan zijn de circa 200 zonnepanelen op onze wasstraat. Onze bussen blijven uiteraard niet achter, zo werken wij toe naar een volledig elektrische bussenvloot. Een fantastisch vooruitzicht, met merkbare impact op de reductie van CO2’’, stelt Tim van Twuijver, Projectmanager Duurzaamheid Qbuzz.

woensdag 23 oktober 2019

Uber introduceert elektrische fietsdienst JUMP in Rotterdam

Uber introduceert een nieuwe dienst in Nederland onder de naam JUMP. De elektrische deelfietsen van JUMP zijn vanaf morgen beschikbaar in de Rotterdamse binnenstad en directe omgeving.

De fietsen zijn te reserveren via de Uber app. Die vindt de dichtstbijzijde fiets, waarna hij met een QR code kan worden ontgrendeld.

Uber lanceert in eerste instantie 500 elektrische fietsen in Rotterdam centrum en directe omgeving zoals Kralingen, Kop van Zuid en omgeving Willemsbrug. Zij kunnen voor 20 eurocent per minuut worden gehuurd, de ontgrendeling kost een euro.

JUMP is wereldwijd beschikbaar in 31 steden. In Europa komt de lancering van JUMP in Rotterdam na Lissabon, Parijs, Madrid, Malaga, Brussel, Londen, Berlijn, Rome en München.

Of Uber ook in andere Nederlandse steden beschikbaar komt is niet bekend gemaakt.

Herfst in volle gang: geltreinen terug op het spoor

Gladde sporen vragen extra aandacht van onze machinisten, zeker nu de herfst in volle gang is. Bladval in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg? De machinisten moeten langzamer optrekken en rustiger remmen, wat vertraging op kan leveren.

Sinds deze week rijden de geltreinen weer om de kans op gladde sporen te verkleinen. Met een speciale gel maken die de sporen weer wat ruwer. Hierdoor kunnen onze machinisten beter volgens dienstregeling rijden. De afgelopen jaren waren de weergoden de reiziger gunstig gezind, waardoor de herfsthinder meeviel.

NS en ProRail rijden al een aantal jaren met geltreinen om herfsthinder voor reizigers te beperken. Een maatregel die in veel landen gebruikt wordt. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. Zo maken ze de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Daarnaast heeft ProRail een aantal speciale geltreinen klaarstaan in Eindhoven en Amersfoort, strategische plekken waarvandaan ze flexibel ingezet kunnen worden waar nodig.

Naast het rijden van geltreinen, zijn in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Dit is aangepast in de reisplanner van NS. Niet alleen gladde sporten kunnen voor hinder zorgen. Als het stormt, kunnen bomen op het spoor waaien, wat voor nog veel meer hinder kan zorgen. ProRail zorgt er daarom ook voor dat bomen gesnoeid worden en dat er extra storingsploegen paraat staan als er storm verwacht wordt. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail klaar om eventuele bomen en takken van het spoor te halen.

dinsdag 22 oktober 2019

Nieuwe tunnel zorgt voor sneller vertrekken treinen op Deventer Colmschate

Vanaf 2017 bouwde ProRail aan het station Deventer Colmschate. Naast het feit dat het station een nieuw uiterlijk kreeg met een grote overkapping, werd de spooroverweg vervangen door een tunnel die in juli 2019 geopend werd. Hierdoor is wachten voor gesloten spoorbomen verleden tijd en kan het verkeer sneller en veiliger doorstromen. Ook zorgden de spoorbomen voor vertraging op het spoor omdat treinen moesten wachten tot de spoorbomen dicht waren. Dat hoeft nu niet meer waardoor reizigers dus vaker op tijd zijn op de plaats van bestemming.

De overkapping, die de entree van het station markeert, is een echte blikvanger en geeft het station een eigen gezicht. De entree, die aan de zijde van de Scheg is, brengt alle faciliteiten van het station samen.

maandag 21 oktober 2019

Politici Noorden willen Lelylijn

Provinciale staten van Friesland, Groningen en Drenthe willen alsnog een sneller spoor naar de Randstad en eventueel onderzoek naar bijvoorbeeld de Lelylijn.

De drie provinciale parlementen in het Noorden roepen hun colleges van gedeputeerde staten op actie te ondernemen richting Den Haag. Wat hun betreft moet de bereikbaarheid van Noord-Nederland per spoor sterk worden verbeterd.

Men gaat ervan uit dat nieuw spoor tussen Lelystad en Groningen, inclusief nieuwe treinstations in Drachten en Emmeloord, ook wordt meegenomen, zegt het Groningse statenlid Arjen Nolles (GroenLinks).

vrijdag 18 oktober 2019

Vier dagen vervangend vervoer op verschillende trajecten in regio Twente

In de periode van maandag 21 oktober tot en met donderdag 24 oktober wordt er door ProRail aan het spoor gewerkt in de regio Twente. In Oldenzaal en Hengelo wordt spoor vernieuwd en wissels vervangen. Ook vinden er werkzaamheden plaats op stations Hengelo en Almelo. Tijdens deze dagen is het treinverkeer aangepast op verschillende trajecten (Almelo-Deventer, Hengelo-Deventer, Hengelo-Oldenzaal (Blauwnet) en Hengelo - Bad Bentheim (Eurobahn). Reizigers moeten rekening houden met 15 tot 45 minuten extra reistijd. =

Alle werkzaamheden zijn bewust in de herfstvakantie gepland zodat zo min mogelijk reizigers hinder ondervinden. Via verschillende kanalen zijn reizigers afgelopen tijd geïnformeerd over de werkzaamheden: naast omroepberichten op de stations hebben vaste klanten informatie thuis ontvangen en worden reizigers in de trein geïnformeerd.

Van maandag 21 t/m donderdag 24 oktober
Zet Blauwnet stopbussen in op het traject Hengelo - Oldenzaal
Zet Blauwnet een bus in voor de eerste trein van Goor naar Hengelo
Zet Blauwnet een bus in voor de laatste trein van Hengelo naar Goor
Zet Eurobahn stopbussen in op het traject Hengelo - Bad Bentheim

Op dinsdag 22 oktober
Zet NS stopbussen in op het traject Almelo - Deventer.
Zet NS snelbussen in op het traject Hengelo - Deventer (met een stop te Almelo).
Maken de Intercity’s tussen Enschede en Hengelo een extra stop op Enschede Kennispark.
Zet Blauwnet stopbussen in het op het traject Hengelo - Almelo.
Rijdt de intercity Enschede – Zwolle niet. Reizigers maken tussen Enschede en Hengelo en tussen Almelo en Zwolle gebruik van de Sprinter. De vertrektijden kunnen licht afwijken (check de reisplanner).
Zet Blauwnet een bus in voor de laatste trein van Raalte naar Almelo.
Op woensdag 23 en donderdag 24 oktober
Zet NS snelbussen in op het traject Hengelo – Almelo.
Zet NS stopbussen in op het traject Almelo – Rijssen (zonder stop te Wierden).
Zet NS taxibusjes in op het traject Rijssen – Wierden.
Zet Blauwnet stopbussen in op het traject Hengelo – Wierden.
Rijdt de intercity Enschede – Zwolle niet. Reizigers maken tussen Enschede en Hengelo en tussen Wierden en Zwolle gebruik van de Sprinter. De vertrektijden kunnen licht afwijken (check de reisplanner).

donderdag 17 oktober 2019

Geen treinen Eindhoven-Boxtel van 17 t/m 20 oktober

ProRail gaat van 17 tot en met 20 oktober bij Boxtel een aantal wissels verwijderen die in de praktijk niet worden gebruikt. Dat scheelt vernieuwings- en onderhoudskosten en bovendien worden zo onnodige wisselstoringen voorkomen. Ook worden enkele wissels vernieuwd en vinden daarnaast in het weekend tussen Eindhoven en Den Bosch / Tilburg ook reguliere onderhoudswerkzaamheden plaats. Verder past ProRail op station Strijp S de perronhoogte aan, zodat er op alle perrons een gelijkvloerse instap is. Door al deze werkzaamheden met elkaar te combineren wordt de treinvrije periode optimaal benut.

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 oktober rijden er daarom bussen in plaats van treinen tussen Eindhoven en Boxtel. De inzet van bussen wordt uitgebreid op zaterdag 19 en zondag 20 oktober. Dan is er geen treinverkeer mogelijk tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en Tilburg Universiteit. Treinreizigers moeten rekening houden met extra reistijd door vervangend busvervoer. Reizigers kunnen via www.ns.nl of de NS-app zien wat dit betekent voor hun reis.

woensdag 16 oktober 2019

Fietsroutes Gooi en Vechtstreek worden uitgebreid

Het fietsnetwerk in de Gooi en Vechtstreek wordt verbeterd. Belangrijke fietsroutes die woonkernen, werk- en winkelgebieden, onderwijslocaties, OV-knooppunten en recreatiegebieden met elkaar verbinden, worden uitgebreid. Hierdoor wordt fietsen voor meer inwoners aantrekkelijk en veilig.

De verschillende fietsroutes worden zo uitgewerkt dat ze goed aansluiten bij het landschap. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen om geen fietsasfalt aan te leggen in beschermde stadsgezichten of door een natuurgebied. Investeringen in verbreding en verbetering van deze routes zijn dan ook nodig.

Een deel van het fietsnetwerk in de Gooi en Vechtstreek wordt beheerd door de provincie. Daarom heeft de samenwerking met de regio grote meerwaarde. De regionale aanpak sluit ook goed aan bij de provinciale ambitie om snelfietsroutes aan te leggen in diverse regio’s in Noord-Holland. Gooi en Vechtstreek is de eerste regio waarbij de provincie intensief betrokken is bij de uitwerking van het fietsnetwerk.

De afgelopen jaren is het fietsgebruik in Nederland flink toegenomen. Ook in Gooi en Vechtstreek groeit het fietsverkeer. Grenzen worden verlegd: we fietsen steeds vaker en verder. Ruim een kwart van alle dagelijkse verplaatsingen gaat per fiets. Om het fietsen te stimuleren wordt in Gooi en Vechtstreek gewerkt aan een hoogwaardig fietsnetwerk dat het wegennet ontlast. Het stimuleren van de fiets wordt ook gezien als een middel om aan opgaven als de energietransitie, luchtkwaliteit, gezondheid, sociale inclusie en economische ontwikkeling invulling te geven.

Keolis Nederland nieuwe busvervoerder Veluwe, Midden-Overijssel, Apeldoorn, Lelystad en Zwolle

Vanaf december 2020 verzorgt Keolis Nederland het busvervoer op de Veluwe, in Midden-Overijssel en in Apeldoorn en Zwolle. Vanaf september 2021 verzorgt deze vervoerder ook het OV in Lelystad en in december 2023 komt hier de regio IJsselmond bij. Dit is het resultaat van de eerste gezamenlijke openbare aanbesteding door de drie provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Bijzondere aandacht bij de aanbesteding ging naar verduurzaming van het busvervoer, de dienstregeling én service aan de reiziger.

Vervoerders Arriva, Connexxion, EBS en Keolis Nederland hebben een bod gedaan op de concessie IJssel-Vecht. Keolis Nederland kwam als beste uit de bus. Met de concessie is tussen de 70 en 80 miljoen euro gemoeid. In totaal gaat het om zo’n 300 voertuigen. Reizigersorganisaties zijn betrokken geweest bij het aanbestedingsproces. Zij brachten advies uit over de eisen die zijn gesteld.

De inschrijvingen zijn beoordeeld op de in de aanbesteding gestelde eisen. Speciale aandacht in de aanbesteding gaat uit naar de verduurzaming van het busvervoer. Zo moeten de meeste buslijnen van de stadsdiensten meteen volledig zero-emissie rijden. Vanaf 2025 geldt dat voor alle nieuw aangeschafte bussen in het gebied IJssel-Vecht.

Met de gunning van de concessie IJssel-Vecht aan Keolis Nederland krijgen de provincies er een ambitieuze vervoerder bij die bij een gelijkblijvende exploitatiebijdrage meer openbaar vervoer aanbiedt. De reizigers krijgen een beter OV-aanbod door een toename van het aantal dienstregelingsuren die Keolis inzet om de bereikbaarheid van de economische kerngebieden, regionale centra en middelgrote steden te verbeteren. Voor reizigers komen er ook speciale productformules waaronder ComfortRRReis op vier HOV-assen. De vakantiedienstregeling wordt verkort. Hiervan profiteren met name de forenzen.

Vanaf de start van de concessie wordt er gereden met voertuigen die vrijwel allemaal emissievrij zijn. Zo draagt Keolis Nederland bij aan de ambities van de provincies om de CO2 uitstoot door het openbaar vervoer terug te dringen en zo hun bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het Nationaal Klimaatakkoord. Op diverse bushaltes komen reisinformatiepanelen werkend op zonne-energie. Met al deze maatregelen wordt dit een van de meest duurzame concessies van Nederland.

Op diverse stations komt een moderne haltezuil met een touchscreen. Hier kunnen mensen informatie krijgen over de busdienst én ook over andere mobiliteitsdiensten en de omgeving. In Apeldoorn, Lelystad en Zwolle komen servicewinkels voor persoonlijk klantcontact.

dinsdag 15 oktober 2019

Renovatie geeft geheim van station Maastricht prijs

De renovatie van station Maastricht maakt het mogelijk dat een verborgen wandschildering weer te voorschijn komt. Een kunstwerk dat het vroegere stationsrestaurant opsierde, was letterlijk achter het behang (en een voorzetwand) verdwenen. De stationsrestauratie werd een AH to go en na verloop van tijd was niet meer duidelijk of het schilderij er überhaupt nog zat en in welke staat het verkeerde. De renovatie van het station bood de kans om dit te achterhalen.

Onlangs werd muur weggehaald en kon Angelique Friedrichs van de Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) samen met Monumentenzorg van de gemeente Maastricht voorzichtig een stukje behang weghalen. "De eerste tekenen zijn hoopgevend, want het lijkt erop dat het schilderij nog in goede staat is", zegt Angelique. Zij gaat de komende weken het kunstwerk van 3 bij 8 meter helemaal blootleggen. Pas dan zal duidelijk zijn hoe het hele werk eruitziet en of er eventueel herstelwerk nodig is.

Het kunstwerk is in 1962 gemaakt door de Maastrichtse kunstenaar Harry Schoonbrood in opdracht van porcelein-fabriek "Mosa" en de "Kristalunie". Het was dus eigenlijk een soort reclame-uiting in de monumentale ruimte van het toenmalige stationsrestaurant. De hele ruimte wordt tijdens de verbouwing in zijn oorspronkelijke luister hersteld. De verbouwing van het hele station is naar verwachting klaar in april 2020.

maandag 14 oktober 2019

Slimme fietstechnologie ondersteunt ouderen

Slimme fietstechnologie die ouderen helpt de juiste keuzes in het verkeer te maken. Het lijkt verre toekomstmuziek, maar dankzij het werk van UT-promovenda Carola Engbers is het een stuk dichterbij.

De laatste jaren neemt het aantal fietsongelukken toe. 65-plussers hebben drie keer zoveel kans op een ongeluk tijdens het fietsen als jongere mensen. Die kans kan misschien worden verkleind. UT-promovenda Carola Engbers heeft in haar proefschrift gekeken of technologie oudere fietsers kan ondersteunen in veilig en comfortabel fietsen.

Met nieuwe technologieën en onderzoek van Roessingh Research and Development, Indes (een product innovatie bedrijf), de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) kunnen fietsers eerder gewaarschuwd worden voor achteropkomend verkeer en kunnen de fietsers met speciale lichten hun snelheid en richting aangeven.

Een enkelzijdig ongeluk, bijvoorbeeld een botsing met een paaltje, gebeurt bijna nooit uit het niets. “Er gaat vaak een interactie met een andere verkeersdeelnemer aan vooraf”, vertelt Engbers. “Iemand schrikt bijvoorbeeld van iemand anders en belandt daardoor in de berm.” Hoe technologie de interactie tussen oudere fietsers en andere weggebruikers kan verbeteren is één van de drie onderdelen uit haar proefschrift. Daarnaast keek ze naar de behoefte van ouderen aan technologie en kenmerken van oudere fietsers die een valongeluk hebben meegemaakt.

Een auto zonder remlichten of richtingaanwijzers kunnen we ons nu niet meer voorstellen. “Veel van de technologieën voor auto’s zijn nooit getest voor de fiets, dus hebben wij gekeken waar behoefte aan was en wat fietsers fijn vonden”, vertelt Engbers, “ook zijn effecten op mentale werklast en fietsgedrag onderzocht.”

In haar onderzoek fietsten 21 ouderen die nog regelmatig fietsen op een soort hometrainer voor een scherm. Aan het stuur waren ledlampjes en handvaten met een trilfunctie bevestigd. De lampjes kleurden groen als er geen achteropkomend verkeer was en rood als er wel achteropkomend verkeer was. De handvaten trilden alleen bij achteropkomend verkeer. Hieruit bleek dat mensen de voorkeur hadden voor trillingen als waarschuwing. Dit signaal komt alleen als het nodig is, waardoor de fietser zijn aandacht bij het verkeer kan houden.

Een kant en klaar veiligheidssysteem voor op de fiets is er nog niet. Daarvoor is nog meer onderzoek nodig. “We hebben in eerste instantie gekeken of er potentie was voor technologische hulpmiddelen op de fiets en wat de effecten er van waren op gedrag, afstand tot de berm of tegenligger en mentale werklast”, aldus Engbers. Die potentie is er, maar er moet meer getest worden voordat de technologie in de winkel te vinden is.

Station Amsterdam Centraal 130 jaar!

Dinsdag 15 oktober staat station Amsterdam Centraal de hele dag in het teken van haar 130e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. 'We hangen de vlag uit, versieren het station, laten historisch beeldmateriaal zien op de digitale schermen en trakteren onze reizigers op iets lekkers.'

Het station is op 15 oktober 1889 in gebruik genomen. Een kunstmatig aangelegd eiland in het IJ betekende de start voor het monument zoals we het nu kennen. Aan de westkant lag Willemspoort, het eindstation van de lijn naar Haarlem. Aan de oostkant lag het station Weesperpoort, eindstation van de Rijnspoorweg (Utrecht – Arnhem – Keulen). Om een samenhangend spoorwegnet in ons land op te zetten voerde de regering de Spoorwegwet in. Voor Amsterdam betekende dit een verbinding met Den Helder en de bouw van een centraal personen- en goederenstation, waar de bestaande en nieuwe lijnen samen kwamen. Het begin van het huidige station.

zaterdag 12 oktober 2019

Vijf dagen geen treinverkeer van/naar/via Nijmegen

In de periode van zaterdag 12 oktober tot en met woensdag 16 oktober wordt er aan het spoor gewerkt rondom Nijmegen en Elst. ProRail verlaagt bij Elst een bovenleiding om de bouw van een viaduct mogelijk te maken. Daarnaast wordt het spoor op de brug over de Waal vernieuwd en vindt rond station Nijmegen onderhoud plaats zoals spoor- en wisselvernieuwing. Tijdens deze dagen is het treinverkeer aangepast en zorgen NS en Arriva voor vervangend vervoer. Reizigers moeten rekening houden met 15 tot 45 minuten extra reistijd. Daarom is het beste advies: voor vertrek, reisplanner check!

Alle werkzaamheden zijn bewust in de herfstvakantie gepland zodat zo min mogelijk reizigers hinder ondervinden. Via verschillende kanalen zijn reizigers afgelopen weken geïnformeerd over de werkzaamheden: naast omroepberichten op de stations hebben vaste klanten informatie thuis en in de trein ontvangen.

Zaterdag 12 tot en met woensdag 16 oktober
In deze periode is er geen treinverkeer tussen Nijmegen-Arnhem, Nijmegen-Oss en Nijmegen-Mook Molenhoek/Boxmeer. Er rijden NS snel- en stopbussen op het traject Arnhem Centraal – Nijmegen -Oss. Omreizen is ook mogelijk. Tussen Deventer/Arnhem en ’s Hertogenbosch kan worden omgereisd via Utrecht Centraal.

Zaterdag 12 en zondag 13 oktober
Arriva zet bussen in tussen Nijmegen-Nijmegen Heijendaal- Mook Molenhoek.

Maandag 14 tot en met woensdag 16 oktober
Arriva zet bussen in op het traject Nijmegen-Nijmegen Heijendaal- Mook Molenhoek- Cuijk- Boxmeer.

Zaterdag 12 tot en met maandag 14 oktober
Tussen Arnhem Centraal en Tiel rijden geen treinen. Arriva zet bussen in op het traject Elst- Zetten Andelst- Hemmen Dodewaard- Opheusden- Kesteren- Tiel. Tussen Elst en Arnhem Centraal maken Arriva-reizigers gebruik van de NS-bussen.

vrijdag 11 oktober 2019

Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein

Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden.

Geautomatiseerd rijden, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, kan hiervoor één van de slimme en innovatieve oplossingen zijn. Om ATO een stap verder te brengen, voert ProRail de komende tijd testen uit samen met Arriva, de provincie Groningen en treinbouwer Stadler.

Men gaat meten wat de resultaten zijn van ATO op bijvoorbeeld de aankomsttijden, de nauwkeurigheid van stoppen en het energieverbruik. Het testen gebeurt in de provincie Groningen tussen de stations Groningen en Buitenpost. Deze testen zijn een opmaat naar de eerste test met personen waarbij men wil kijken hoe reizigers het rijden onder ATO beleven.

donderdag 10 oktober 2019

De internationale nachttrein komt terug naar Nederland

Vanaf eind volgend jaar kunnen treinreizigers vanuit Nederland naar Duitsland en Oostenrijk reizen met de nachttrein. De trein gaat dagelijks rijden tussen Amsterdam, München en Wenen. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil de komende jaren meer reizigers binnen Europa verleiden om de trein te kiezen. Zij trekt daarom maximaal 6,7 miljoen euro uit om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 voor vervoerders NS en het Oostenrijkse ÖBB financieel dekkend te kunnen laten rijden

Van Veldhoven: “Slapend de grens over! Met deze nachttrein kunnen reizigers straks op een comfortabele manier naar Duitsland en Oostenrijk reizen. Zo maken we de trein ook op grotere afstanden binnen Europa niet alleen een duurzame, maar ook een aantrekkelijke manier van reizen.”
De staatssecretaris wil de komende jaren twee miljoen reizigers extra verleiden om de trein te kiezen op afstanden tot circa zes uur binnen Europa. De afgelopen jaren zit het aantal internationale treinreizigers in de lift. NS zag het aantal reizigers deze zomer met 13 procent groeien ten opzichte van het jaar daarvoor. De komst van de Eurostar die nu al drie keer per dag in beide richtingen tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen rijdt, draagt hier ook aan bij. Met de terugkeer van de internationale nachttrein naar Nederland moeten ook reizigers op grotere afstanden binnen Europa verleid worden om te kiezen voor de trein.

NS en het Oostenrijkse ÖBB zullen de nachttrein tussen 2021 en 2024 gaan rijden. Van Veldhoven heeft een marktonderzoek laten doen, waaruit blijkt dat andere vervoerders niet voor 2023 een vergelijkbare treindienst kunnen bieden. De komende jaren wordt met geïnteresseerde vervoerders verkend of en hoe ook zij internationale nachttreinen van- en naar Nederland kunnen aanbieden.
De kosten voor het rijden van een nachttrein over grote afstanden binnen Europa wegen op dit moment nog niet op tegen het aantal reizigers dat hier gebruik van wil maken. Dit zogeheten exploitatietekort wordt de komende jaren middels een subsidie ondervangen. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat de meeste nachttreinen in Europa een vorm van
 subsidie ontvangen.

De reistijd tussen Amsterdam en Wenen wordt zo’n 14 uur. Reizigers in beide richtingen komen voor 10.00 uur ’s morgens aan op hun bestemming. Er is keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, inclusief coupés met privé sanitair. Ook is er ruimte voor rolstoelen en fietsen. 

woensdag 9 oktober 2019

Drielandentrein pas over drie jaar naar Luik

De Drielandentrein van Arriva kan pas op zijn vroegst eind 2022 vanuit Maastricht doorrijden naar Luik. Arriva denkt nog tot die tijd nodig te hebben om het Europese beveiligingssysteem ERTMS in de treinen in te bouwen. De Belgische overheid eist dit systeem in alle nieuwe treinen, en weigert daarom al driekwart jaar de drielandentrein toe te laten op Belgisch spoor. De trein had sinds begin dit jaar moeten pendelen tussen Aken, Heerlen, Maastricht en Luik.

ProRail start bodemprocedure om bouw reizigerstunnel Gorinchem

ProRail begint een bodemprocedure bij de Raad van Arbitrage tegen Ballast Nedam Infra. De zaak draait om de stilgelegde aanleg van een reizigerstunnel bij station Gorinchem in Zuid-Holland. Inzet van de gerechtelijke procedure is om de tunnel alsnog aan te laten leggen.

Eerder dit jaar diende al een kort geding voor de Raad van Arbitrage over dezelfde kwestie. De Raad deed geen uitspraak en wees op de mogelijkheid van een bodemprocedure waarbij meer ruimte is om inhoudelijke geschillen te beslechten.

De reizigerstunnel in Gorinchem zou eigenlijk in december gereed moeten zijn. ProRail wil de tunnel in 2021 alsnog laten bouwen. Of dat wordt gehaald, is op dit moment niet te zeggen. Het is nog niet bekend wanneer de zaak dient.

dinsdag 8 oktober 2019

Met het Trein+Boot Retour-ticket naar Terschelling en Vlieland!


De eilanden Terschelling en Vlieland waren nog nooit zo dichtbij. Met het Trein+Boot Retour-ticket van NS, Arriva Nederland en Rederij Doeksen begint de vakantie naar Terschelling en Vlieland al in de trein. Vanaf elk station in Nederland kan met het ticket gereisd worden. De drie vervoerders willen zo de reis van deur tot deur zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk maken.

Jaarlijks reizen er veel eilandbezoekers naar Terschelling en Vlieland. Reizigers die wellicht behoefte hebben aan het vereenvoudigen van hun reis naar de eilanden toe. NS, Arriva Nederland en Rederij Doeksen hebben de handen ineen geslagen om het comfort voor reizigers zo optimaal mogelijk te maken. Een lang gekoesterde wens voor het Trein+Boot Retour-ticket vanaf elk station in Nederland kon worden gerealiseerd. Zodat de reiziger zich enkel bezig kan houden met het vooruitzicht op de eilanden.

Om te kijken hoe het ticket bevalt, wordt gestart met een proefperiode. Op die manier kan gekeken worden hoe en welke verbeteringen eventueel doorgevoerd kunnen worden. Vanaf 4 oktober is het ticket te koop op www.rederij-doeksen.nl en kan met dit ticket gereisd worden. Het ticket is geldig op maandag tot en met vrijdag vanaf 09.00 uur en op zaterdag en zondag de gehele dag.

maandag 7 oktober 2019

NS test ‘automatische treinpiloot’

Het spoor is populair en het aantal treinreizigers groeit fors. Daarom onderzoekt NS innovatieve oplossingen om meer treinen korter op elkaar te laten rijden. NS voert daarom nog dit jaar een eerste testrit uit met een automatische treinpiloot met een Sprinter op de lijn tussen Lelystad en Zwolle. De rit vindt plaats zonder reizigers en onder begeleiding van een machinist die tijdens de rit in de cabine aanwezig is.

Dit najaar rijdt NS de eerste testrit met een trein van het type SNG op de Hanzelijn van Lelystad naar Zwolle. In de cabine wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurd. De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen. Gedurende de testrit blijft de machinist in de cabine aanwezig. De machinist kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. Vergelijkbaar met de aanwezigheid van de piloot in de cockpit.

De ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit gaan snel. Zo rijden inmiddels de eerste zelfrijdende auto’s over de A2. Deze technologie doet ook zijn intrede op het spoor om meer treinen korter achter elkaar te laten rijden, en zo meer reizigers te kunnen vervoeren. Door testritten uit te voeren, onderzoekt NS de technische mogelijkheden en wat dit kan opleveren op het gebied van capaciteit, duurzaamheid en veiligheid.

vrijdag 4 oktober 2019

Station Zwolle Stadshagen opent 15 december

Provincie Overijssel besluit station Zwolle Stadshagen per 15 december te openen. ‘We zijn als ProRail ontzettend blij dat het nu echt zover gaat komen. Samen met vervoerder Keolis en de provincie werken we hier hard voor. Heel fijn als het dan ook lukt! Vanaf de nieuwe dienstregeling kunnen reizigers met de trein van en naar Stadshagen komen,' zegt regiodirecteur Dorothé Wennekendonk.

De Kamperlijn tussen Kampen en Zwolle is in 2017 volledig vernieuwd. Ook bouwden we een onderdoorgang samen met een nieuw station, Zwolle Stadshagen. Voor oplevering bleek de ondergrond echter niet stabiel genoeg voor de beoogde snelheidsverhoging. Het nieuwe tussenstation Zwolle Stadshagen konden we daardoor niet direct in de dienstregeling inpassen. Maar door maatregelen is dat nu toch gelukt.

donderdag 3 oktober 2019

Nieuwe marktconsulten Waterbus Rotterdam - Drechtsteden

De provincie Zuid-Holland wil op korte termijn starten met het consulteren van marktpartijen voor de Waterbus Rotterdam - Drechtsteden. Dit schrijft gedeputeerde Jeannette Baljeu vandaag in een brief aan de Statenleden.

De deadline voor inschrijvingen voor de Waterbus verliep op 30 september. Er zijn echter geen inschrijvingen gedaan. Het huidige contract loopt in december 2021 af.

Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “Het doel van de provincie blijft onverminderd om een vervoerder te contracteren, want het personenvervoer over water is een succes. Zo kunnen we bijvoorbeeld het wegennet ontlasten. Daarom inventariseren we hoe we binnen afzienbare tijd alsnog tot een goed resultaat kunnen komen. Dit doen we onder andere door  het consulteren van marktpartijen. Ik zie dan ook voldoende aanknopingspunten.”

woensdag 2 oktober 2019

Station Leiden Centraal wordt de poort naar Leidens Ontzet

Het NS Station Leiden Centraal wordt de poort naar Leidens Ontzet. De ingang aan de centrumzijde wordt omgetoverd tot een stadspoort, geïnspireerd op de Koepoort. 2 oktober wordt voor het station het startsein gegeven voor de kermis van Leidens Ontzet. Om 13.15 uur zal voorzitter Rik Kamps van de 3 October Vereeniging samen met Stationsmanager Hidde Barneveld van NS de poort openen. Vervolgens zal de kermis losbarsten.

Op het station komen reizigers al helemaal in de sfeer van Leidens Ontzet. In de stationshal zullen de rood-witte kleuren van de stad volop te zien zijn. Daarnaast is er informatie over het programma beschikbaar. Op woensdag 2 oktober wordt de stationspoort om 13.15 uur geopend, onder het toeziend oog van de Spaanse overheersers, gespeeld door de Leydse KluchtenCompagnie.

Op 3 oktober deelt NS gratis snoepsleutels uit aan de bezoekers van de Sleutelstad. Daarnaast kan iedereen op de foto bij de stationspoort. “Samen met de 3 October Vereeniging willen we Leidens Ontzet al op het station laten starten”, zegt Stationsmanager Hidde Barneveld. En dan ook nog met een link naar de gebeurtenissen in 1574 door de Koepoort weer een plek in de stad te geven.”

De Koepoort is een voormalige stadspoort en werd vlak voor het beleg van Leiden in 1572 met aarde gevuld en buiten gebruik gesteld. In de nacht van 2 op 3 oktober verzwakte een deel van de Leidse stadsmuur bij de Koepoort. Door de doorgestoken dijken steeg het water, waarop de Spanjaarden in paniek vluchtten. Na het Leidens Ontzet is de poort weer in gebruik genomen.

In 1671 besloot het stadsbestuur de Koepoort geheel te slopen en opnieuw op te bouwen naar een ontwerp van Willem van der Helm. Nadat in 1861 de Koepoortsgracht gedempt was en hernoemd werd tot Doezastraat werd in 1864 de Koepoort gesloopt.

dinsdag 1 oktober 2019

Eerste dag verlengde metrolijn B RET: 23.000 in- en uitstappers

Op de eerste dag maakten 23.000 reizigers (in- en uitstappers) gebruik van de verlengde metrolijn B (bekend als de Hoekse Lijn). ‘De kop is er af, we zijn blij dat zoveel mensen meteen de eerste dag de metro hebben genomen en dat alles goed is verlopen. Toch blijf ik voorzichtig, want we zullen de komende periode ook best nog wat kinderziektes tegenkomen,’ aldus Maurice Unck, algemeen directeur van de RET.

De metro liep op maandag 30 september nergens op de verlengde metrolijn B noemenswaardige vertraging op en de reacties van reizigers waren vooral positief. De RET realiseert zich dat zo’n nieuwe 24 kilometer lange lijn niet meteen al vanaf de eerste dag foutloos functioneert en verwacht de komende tijd nog te moeten wennen. De metro op dit traject heeft te maken met twee beweegbare bruggen, veel overwegen en er zijn zes vernieuwde stations en één volledig nieuw station. Maar de eerste dag was geslaagd!

Tegelijk met alle nieuwe reizigers kwamen ook de eerste verbeterpunten aan het licht. Zo zijn er stations waar het op sommige plekken glad is en regende het bij sommige nieuwe wachtruimtes naar binnen en werden de bankjes nat. Deze verbeterpunten zullen worden opgepakt. De RET kreeg verder vooral veel felicitaties, bijvoorbeeld via social media. Zelf vraagt de RET via de website actief naar reizigerservaringen in deze opstartfase; via ret.nl/hoekselijn kunnen reizigers hun ervaringen delen. Mensen die dat tot nu toe deden, gaven de RET overwegend positieve reacties en hier en daar een verbetertip.

Gedurende de opstartfase die gisteren van start ging, rijdt de B-lijn tussen Nesselande en Hoek van Holland Haven. In deze periode is er als achtervang nog ‘afgeslankt’ vervangend busvervoer voor reizigers op het traject beschikbaar. Op maandag 30 september maakten daar nog zo’n 1.000 reizigers gebruik van. De compensatieregeling in de vorm van saldo- en abonnementskorting loopt in de opstartfase, zowel voor de metro Hoekse lijn als vervangend busvervoer, nog door.

Naar verwachting volgt ongeveer een maand na de opstartfase de overgang naar volledige exploitatie. Op dat moment gaan ook de spitsritten naar Vlaardingen West op metrolijn A rijden. Het vervangend busvervoer wordt dan beëindigd. De RET, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de gemeente Rotterdam en de omliggende gemeenten zullen hier dan uitgebreid bij stilstaan met een officieel openingsmoment.

A10 Zuid dicht, geen treinverkeer stations Zuid én RAI

Treinverkeer van, naar en via de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI is op vrijdag 1 en zaterdag 2 november 2019 niet mogelijk. Reizigers reizen om via Amsterdam Centraal en kunnen naar station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI met de metro. Op zondag 3 november rijdt NS met een aangepaste dienstregeling. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd.

De weekendwerkzaamheden zijn nodig voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid, als onderdeel van het project Zuidasdok. Hoewel dit project kampt met vertraging, gaan de opdrachtgevers (Rijk, gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en provincie Noord-Holland) onverminderd door met de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Het inschuiven van het betonnen dek van de extra stationspassage, dat aanvankelijk gepland stond voor het driedaagse Pinksterweekeinde in juni 2019, is een cruciale stap in de capaciteitsuitbreiding van het drukke station Amsterdam Zuid.