vrijdag 29 november 2019

Openbaar vervoer in Nederland verbindt zich aan Klimaatakkoord

Het openbaar vervoer vervult een cruciale rol bij het verder verduurzamen van de mobiliteit en het bereikbaar houden van Nederland. Daarom verbindt het openbaar vervoer zich aan het Klimaatakkoord dat gesloten is onder coördinatie van Ed Nijpels.

Vrijdag overhandigden Alexandra van Huffelen - algemeen directeur bij GVB Amsterdam – en Tjalling Smit - directeur Commercie & Ontwikkeling en Lid Raad van Bestuur bij NS in Utrecht namens branchevereniging OV-NL de officiële bevestiging aan Ed Nijpels.

Ed Nijpels: “Het openbaar vervoer in Nederland is een enorm vanzelfsprekende partner in de energie-transitie. De manier waarop zij aan de slag is, is een voorbeeld voor menige sector.”

Alexandra van Huffelen: “Ik teken met veel plezier. We hebben als OV-sector al veel bereikt en zijn aan de slag met nieuwe doelstellingen om Nederland nog bereikbaarder en schoner te maken.”

Tjalling Smit: “We onderstrepen de doelstellingen van het Klimaatakkoord van harte en werken elke dag aan de verdere verduurzaming van Nederland. Duurzame mobiliteit is de schakel tussen wonen, werken, vrije tijd én leefbaarheid.”

‘Help, de bushalte verdwijnt!’ Senioren in krimpgebied ervaren problemen

Zorgen van senioren in krimpgebieden worden groter met het verdwijnen van allerlei voorzieningen, zoals de bushalte, de pinautomaat en het postkantoor. Dat blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie KBO-PCOB.

61% van de senioren die in een krimpgebied wonen, zoals Oost-Drenthe en Hoeksche Waard, zegt nu al problemen te ervaren met de bereikbaarheid van (openbare) voorzieningen. Dat is een groot verschil met de senioren die niet in een krimpgebied wonen (22 procent). De voornaamste zorgen, voor beide groepen, is de bereikbaarheid van OV-haltes en pinautomaten (en bankfilialen).

De zorgen groeien met het ouder worden. Vier op de tien senioren uit de krimpgebieden verwachten meer problemen wanneer ze niet meer auto kunnen rijden en afhankelijk zijn van mantelzorg. Zeven op de tien senioren, los van waar ze wonen, is dan ook van mening dat de overheid meer zorg moet dragen voor de inwoners van krimpgebieden.

Manon Vanderkaa, directeur van KBO-PCOB: ‘De bevolking wordt steeds ouder. Dit zal vooral merkbaar worden in krimpgebieden. Ook deze senioren willen op allerlei terreinen actief kunnen blijven. Dit betekent dat er in de krimpgebieden geïnvesteerd moet worden.’ 

Senioren die niet in een krimpgebied wonen, ondervinden andere soorten problemen in hun woonomgeving. Zij noemen ook overlast (buren, verkeer, drugs), slechte begaanbaarheid op straat, gebrek aan beschikbare (senioren)woningen en drukte als een probleem.

woensdag 27 november 2019

'Grijp kans duurzaam OV en zet onderhoud door'

Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over het grote aantal spoorprojecten dat mogelijk vertraagd is door de stikstofcrisis en de problematiek rond PFAS.

Rover heeft daarom een brief gestuurd naar de minister. “Wij vragen de minister om júist de spoorprojecten vlot te trekken, omdat het spoor bijdraagt aan reductie van de uitstoot van stikstof en CO2 en daarmee een duurzame manier van reizen is. Ook willen we duidelijkheid per project. Die duidelijkheid is er wel voor veel wegprojecten maar niet voor het spoor”, aldus directeur Freek Bos.

Het kabinet heeft 7 snelwegprojecten aangewezen die alsnog gerealiseerd kunnen worden door de aangekondigde verlaging van de maximum snelheid. Op lange termijn leidt dit juist tot meer stikstofuitstoot omdat verbreding van snelwegen het autoverkeer bevordert. Freek Bos: “Meer openbaar vervoer is een structurele oplossing voor de te hoge uitstoot van stikstof en CO2. Het is mogelijk een win-winsituatie te creëren door projecten die duurzaam reizen mogelijk maken te prioriteren”.

Verontrustend is dat naast stikstof ook de problematiek rond PFAS grote gevolgen blijkt te hebben voor het spoor. Niet alleen voor aanleg projecten zoals spooruitbreiding rond Amsterdam, maar vooral ook voor onderhoud. Dit komt omdat oude spoorballast niet kan worden afgevoerd zonder PFAS onderzoek. Er is alleen nog maar een tijdelijke oplossing tot 1 december 2019. Rover vraagt van de minister de garantie dat alle geplande projecten en beheer- en onderhoudswerkzaamheden door kunnen gaan. Het annuleren van werkzaamheden per 1 december kan leiden tot forse vertraging bij een groot aantal projecten en een kwaliteitsachteruitgang van het spoorvervoer. Zo kan het risico op storingen toenemen als er geen oplossing komt. Freek Bos “Wij vragen de minister om reizigers die momenteel al duurzaam reizen niet in de kou te laten staan”.

dinsdag 26 november 2019

PON en NS maken snelheid met elektrische deelauto’s, -scooters en –fietsen

PON en NS gaan onder de naam Hely samenwerken om duurzaam vervoer - zoals elektrische deelauto’s, scooters en bakfietsen - sneller en op meer locaties beschikbaar te maken.

Deelvervoer is vaak een goede combinatie met de trein en voorziet in een groeiende behoefte in drukker wordende steden, met steeds minder ruimte om te parkeren. Met Hely willen de bedrijven de mobiliteit in steden op een duurzame manier bevorderen en reizigers meer keuze geven.

Hely is begin 2018 door NS opgericht en biedt deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. De activiteiten van Hely gaan samen met die van Next Urban Mobility, een vergelijkbaar initiatief van PON met mobiliteitsoplossingen voor bedrijven en particulieren in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. De combinatie, die samengaat onder de naam Hely, wil gebruik van deelvervoer net zo makkelijk maken als dat van een eigen auto of fiets.

Ondanks de vele aanbieders van elektrische deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van duurzaam deelvervoer, is gebruik ervan nog relatief laag. Hely wil dat gebruik gemakkelijker maken door een breed aanbod van vervoermiddelen van verschillende mobiliteitsaanbieders aan te bieden, met maar één abonnement. De verschillende vervoermiddelen zijn beschikbaar in een hub dichtbij. Met de Hely-app kunnen gebruikers vervoer boeken, gebruiken en betalen. Afgestemd op wat ze op dat moment nodig hebben.

Auto’s staan vaak een groot gedeelte van de tijd stil, zijn een aanzienlijke kostenpost voor autobezitters en nemen veel parkeerruimte in beslag. In nieuwbouwprojecten wordt minder parkeerruimte ingericht, om meer ruimte te maken voor groen. Een deelauto kan meer dan 10 particuliere auto’s vervangen. Voor kortere ritten in dichtslibbende steden komt een elektrische fiets of e-scooter bovendien vaak beter uit. Met groeiende mobiliteit en steeds schaarser wordende ruimte, zoeken gemeenten, bedrijven en projectontwikkelaars daarom naar oplossingen om mobiliteit te verduurzamen, de leefbaarheid te verbeteren en reizigers flexibiliteit te bieden.

Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS: “NS wil reizigers gemakkelijk toegang geven tot mobiliteit. Ons doel is niet alleen een goede treinreis van station naar station te bieden, maar een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van Nederland. Van de OV-fiets maken al honderdduizenden reizigers met veel plezier gebruik. Met Hely gaan we een stap verder en leveren we complete mobiliteitsoplossingen die het leven van reizigers makkelijker maken en de leefbaarheid in wijken ten goede komt. Door krachten te bundelen met Pon brengen we de voordelen van auto en OV samen.”

Arriva wint MaaS-pilot in Limburg

Arriva heeft de aanbesteding van de Mobility as a Service pilot ‘Grenzeloze Mobiliteit’ gewonnen. Hiermee heeft Limburg de primeur met de lancering van het nieuwe landelijke platform Via-Go van Arriva.

Met deze app wordt reizen van deur-tot-deur met zoveel mogelijk verschillende vervoersmogelijkheden gefaciliteerd. De pilot start in februari 2020 en heeft een looptijd van twee jaar.

Tijdens de pilot van twee jaar ontwikkelt Via-Go zich tot een oplossing waar de persoonlijke, ook internationale, mobiliteitsbehoefte van reizigers in Nederland, Duitsland en België, wordt gekoppeld aan een aanbod van verschillende, duurzame mobiliteitsvormen aan weerszijden van de grens. Onder andere deelfietsen, deelauto’s, taxi en het ov zijn onderdeel van een persoonlijk mobiliteitsadvies. Ook de eigen fiets, e-bike of auto kan hierin worden meegenomen. Met Via-Go kan de reis direct worden geboekt en betaald. De reisassistent begeleidt de reiziger vooraf en tijdens de reis. En bij onverwachte omstandigheden, zoals het weer of een omleiding, past de reisassistent het reisadvies desgewenst aan.

Arriva realiseert Via-Go in samenwerking met Tranzer en TURNN. Deze partners leveren bewezen technologie in de vorm van een multimodale reisplanner en mobile ticketing. Via-Go vervangt bij livegang de huidige reizigersapp van Arriva, waardoor de vervoerder direct klaar is om ook andere beschikbare modaliteiten naast het ov in heel Nederland in het reisadvies mee te kunnen nemen.

maandag 25 november 2019

In 2023 met nieuwe snellere IC van Groningen, Assen, Leeuwarden en Zwolle naar Randstad

NS wil in 2023 een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten van Breda en Rotterdam - via Amsterdam Zuid - naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. Reizigers kunnen de route met de nieuwe snelle Intercity (ICNG) afleggen, die met 200 km/u over de hogesnelheidslijn (HSL) rijdt. Hiermee groeit het aantal Intercity direct-treinen over de HSL van 5 naar 6 per uur, waarmee ruimte komt voor meer reizigers. De nieuwe verbinding wordt mogelijk worden door de aanleg van twee cruciale wissels tussen Schiphol en Amsterdam Zuid, waartoe het Rijk, een overeenkomst sloot met vervoersregio Amsterdam en ProRail. Daarmee wordt het ook mogelijk om 8 keer per uur een Airport Sprinter te rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten. Wij hebben straks nieuwe Intercity’s die hoge snelheden van 200 km/u kunnen halen. Wij willen dat zoveel mogelijk reizigers in verschillende delen van Nederland hiervan kunnen profiteren.”

De reistijdwinst van Rotterdam naar Zwolle, en Noord Nederland is in eerste instantie nog bescheiden: waarschijnlijk komt dit uit op ongeveer 4 minuten. Wel komt de reistijdwinst van Breda naar Zwolle naar verwachting uit op bijna een halfuur. Van Boxtel vervolgt: “We investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen. Denk aan een Lelylijn of een snellere lijn via Zwolle naar het Noorden.”

De nieuwe verbinding gaat van Breda en Rotterdam met 200 km/u over de hogesnelheidslijn naar Schiphol. Daarna gaat de route via Amsterdam Zuid en Lelystad. De trein rijdt vervolgens met een hogere snelheid over de Hanzelijn naar Zwolle en vervolgens verder naar Groningen en Leeuwarden. Over de Hanzelijn wordt voor het eerst met een snelheid van 160 km/u of sneller gereden. De exacte snelheid is nog onderwerp van studie. De huidige route van Noord-Nederland via Utrecht naar de Randstad blijft ook bestaan. De definitieve dienstregeling en reistijden worden in 2022 bekend.

In 2016 sloten NS en Alstom een contract over de levering van 79 snelle Intercity's (ICNG) met een topsnelheid van 200 km/u. De bestelling werd recent uitgebreid naar 99 treinen. De ICNG is gebaseerd op een bestaand concept - waarvan al in meerdere landen treinen rijden- en wordt nu gebouwd voor NS, zodat deze geschikt is voor zowel de hogesnelheidslijn als het reguliere spoor. De eerste ritten zullen vanaf 2021 gaan starten op de HSL tussen Amsterdam-Rotterdam-Breda, vervolgens worden ze ook ingezet tussen Den Haag en Eindhoven en vanaf 2023 dus ook van Breda naar Zwolle, Assen, Groningen en Leeuwarden.

De nieuwe trein combineert een hoge snelheid met comfort en een goede toegankelijkheid. Zo sluit deze snelle Intercity beter aan op het perron. Hierdoor is de trein eenvoudig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel of met een kinderwagen. De trein is verder van alle gemakken voorzien voor de reiziger zoals, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen bij iedere zitplaats.

NS introduceert in 2023 de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en Hoofddorp. Hiermee houden we tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal de verbinding tussen de luchthaven en Amsterdam Centraal op peil. De Sprinters vertrekken 8 keer per uur vanaf een vast perron en bieden reizigers iedere 7-8 minuten een comfortabele snelle verbinding. Reizen met bagage wordt makkelijker door de gelijkvloerse instap en brede deuren. Er komt ruimte voor de inzet van de Airport Sprinter doordat de Intercity direct-treinen via Amsterdam Zuid gaan rijden. Zo blijft de nationale luchthaven goed bereikbaar voor heel Nederland.

Vanaf 2023 start ProRail met de ingrijpende werkzaamheden op Amsterdam Centraal. Om ruimte te bieden aan het groeiende aantal reizigers, worden onder andere de perrons en trapopgangen verbreed. Om dit te kunnen doen, worden er sporen weggehaald.

vrijdag 22 november 2019

FlixTrain breidt uit in Europa

FlixTrain heeft aanvragen ingediend om nieuwe treinverbindingen aan te bieden in Zweden en Duitsland en verkent mogelijkheden in Frankrijk en België. Twee jaar na de lancering in Duitsland staat de introductie van de eerste FlixTrains buiten Duitsland, in Zweden, op de planning. Vanaf 2020 zullen er groene treinen rijden op de routes Stockholm – Malmö en Stockholm – Göteborg.

donderdag 21 november 2019

Start omvangrijk spoorproject tussen Rijswijk en Rotterdam

ProRail start met een omvangrijk spoorproject tussen Rijswijk en Rotterdam. Van vrijdag 22 tot en met zondag 24 november begint ProRail op vijf locaties tegelijkertijd met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam. Dit project gaat vijf jaar duren en is noodzakelijk om meer treinen te laten rijden op dit traject.

Tussen Rijswijk en Delft Zuid wordt het spoor over een afstand van bijna vijf kilometer verdubbeld: van twee naar vier sporen. Tussen Delft Zuid en Rotterdam is spoorverdubbeling niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de spoorbaan is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra rails aan te leggen.

In Rijswijk bouwt ProRail een nieuwe spooronderdoorgang. Ook haalt men de bestaande overweg weg. Dat is niet alleen veiliger, maar zorgt ook voor een betere doorstroming. De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft vervangen we door een brug die geschikt is voor vier sporen.

Station Delft wordt uitgebreid met twee nieuwe sporen en een perron. Station Delft Zuid vernieuwt tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel zorgt voor een veilige verbinding tussen de west- en oostzijde van dit station.

Het traject Rijswijk – Rotterdam  omvat een projectgebied van zo’n zestien kilometer. Samen met onder meer Strukton, VolkerTunnel Delft en Heijmans voert ProRail in vijf jaar tijd tientallen werken uit.

Aankomend weekend is de eerste treinvrije periode die nodig is om het werk uit te voeren. Door de werkzaamheden rijden er van vrijdag 22 november tot en met zondag 24 november geen treinen tussen Den Haag Centraal/Den Haag Laan van NOI en Rotterdam. NS zet bussen in. Raadpleeg de reisplanner voor vertrek.

woensdag 20 november 2019

Met Google Pigeon deel je je frustraties over het OV


Zit je regelmatig als haringen in een ton als je met het OV gaat? Komt de bus altijd te laat of erger je je aan muzikante die ongevraagd een deuntje spelen en opdringerig langskomen om te bedelen? Dan kun je dat delen in de Pigeon-app van Google. Voorlopig alleen in een aantal steden in de VS. Eigenlijk is Google Pigeon een soort Waze, waarbij met behulp van crowdsourcing ervaringen worden verzameld. Deze keer niet over ongevallen of files, maar over de dagelijkse ergernissen in het openbaar vervoer.

Aanleg vrijliggende busbaan Schiphol stap dichterbij

De provincie Noord-Holland, gemeente Haarlemmermeer en Vervoerregio Amsterdam hebben op 31 oktober 2019 een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de aanleg van een vrijliggende busbaan over Schiphol-Rijk. De nieuwe busbaan loopt over de Fokkerweg van Schiphol Oost via de Oude Meer naar Schiphol-Rijk.

De baan zorgt voor meer en betrouwbaar busvervoer in en rondom Schiphol. Met de ondertekening wordt de aanbesteding en aanleg van het project overgedragen aan de provincie.

HOV Schiphol-Oost-Oude Meer-Rijk (HOV SOOMR) is onderdeel van het grotere HOV-programma van de HOV Schiphol-Ring, net als de projecten HOV Schiphol-Oost en de knooppunten Schiphol-Noord en Schiphol-Zuid. Voorafgaand aan de ondertekening namen gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) en wethouder Marja Ruigrok van de gemeente Haarlemmermeer en bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam een kijkje in het gebied. Per elektrische Connexxionbus bezochten zij de andere busbaanprojecten aan de oostkant van Schiphol. Op het knooppunt Schiphol Noord kreeg de delegatie een korte uitleg over de gedachte achter de het HOV-netwerk rond Schiphol. Daarna keken ze bij het project Schiphol-Oost. Na een korte stop met uitleg ging het verder naar het huidige project HOV SOOMR (de nu aan te leggen busbaan op Schiphol-Rijk). Tot slot werd kort gestopt op de locatie van het aan te leggen knooppunt Schiphol-Zuid.

Met de aanleg van de busbaan over de Fokkerweg wordt de vrijliggende busbaaninfrastructuur rondom Schiphol compleet. Naast de aanleg van de busbaan, worden diverse verbeteringen doorgevoerd, zoals nieuwe voet- en fietspaden, goede looproutes van en naar de nieuwe HOV-haltes, extra verlichting en fietsenstallingen bij de haltes. In de spits maken 4 buslijnen gebruik van de busbaan, waaronder elektrische bussen van het Schipholnet. In totaal rijden 34 bussen per uur over de busbaan. Hiermee kunnen reizigers in de spits snel van en naar de knooppunten Schiphol-Noord, -Zuid en -Plaza reizen.

De aanleg van de nieuwe busbaan Schiphol-Oost-Oude Meer–Rijk is gepland in 2022. De eerste bussen rijden in 2023 over de busbaan.

zaterdag 16 november 2019

Tijdelijk veerdienst vervangt fietsers- en voetgangerstunnel Maastunnel

Sinds vrijdag kunnen fietsers en voetgangers in Rotterdam gebruikmaken van een veerdienst om de Maas over te steken. Het fietsers- en voetgangersdeel van de Maastunnel is sinds vanochtend zeven maanden gesloten voor renovatie. De veerdienst vaart drie keer per uur tussen de Sint Janshaven en de Sint Jobshaven om fietsers en voetgangers naar de overkant te brengen.

Na de renovatie van de autotunnel is de fiets- en voetgangerstunnel aan de beurt. Deze tunnel wordt vanaf vandaag in 11 maanden gerenoveerd, waarbij het fietsgedeelte na zeven maanden renovatie weer toegankelijk zal zijn. Dagelijks gaan hier maximaal 7.000 fietsers en 150 voetgangers door de tunnel. Het is een essentiële verbinding tussen Zuid en Noord.

In opdracht van de gemeente verzorgt Waterbus een veerdienst die volgens een vaste dienstregeling vaart. De dienst is gratis en ook toegankelijk voor voetgangers. De veerdienst vaart op werkdagen tussen 6.30 en 23.30 uur. In het weekend vaart de dienst vanaf 08.00 uur. Er wordt drie keer per uur heen en weer gevaren.

Er wordt gevaren met een zogenaamd ‘Klepveer’. Dat is een boot met kleppen aan de voor- en achterkant en maakt op en af stappen erg makkelijk en snel. Met dit veer kunnen 200 fietsers per overtocht mee. Daarmee is de veerdienst een goed alternatief voor de fietsers en voetgangers die normaal gesproken de Maastunnel gebruikten.

vrijdag 15 november 2019

Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'

Het goede nieuws: in 2025 zijn haast álle goederentreinen in Nederland geluidsarm. Dat gaat flink wat geluidsoverlast schelen langs met name de Brabantroute en de Betuweroute. Het slechte nieuws? Op het gebied van trillingen zijn ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en onderzoekers nog lang zover niet.

Dat zei Chiel Roovers, teamleider Omgevingseffecten bij ProRail onlangs tijdens het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid in het Amersfoortse Railcenter. "Met het bestrijden van geluidsoverlast lopen we veertig jaar voor op trillingoverlast. Met trillingen zijn we nog in de onderzoeksfase. We proberen te weten te komen hoe trillingen in en rond het spoor werken. En RIVM onderzoekt wat de impact op mensen is. Zodra daar meer over bekend is, kan het ministerie normen stellen, geld reserveren en duidelijkheid geven. Dat duurt echter nog wel enkele jaren."

Roovers begrijpt dat het geduld van de anderhalf miljoen mensen die op driehonderd meter van het spoor wonen danig op de proef wordt gesteld. "Het liefst zouden we de problemen morgen oplossen, maar het ontbreekt aan kennis, regels en geld. Op dit moment kunnen we alleen op basis van proeven proberen de huidige situatie op plekken waar de overlast het grootst is te verbeteren."

Roovers noemt experimentele maatregelen als under sleeper pads, dempend materiaal in het spoorgrind (ballast) zoals durflex en trillingsschermen die momenteel worden getest. Daarbij moeten de belangen van omwonenden en die van vervoerders tegen elkaar worden afgewogen. "En ik blijf erbij dat spoorgoederenvervoer een duurzame vervoersmethode is, die ruimte verdient om te groeien, maar dat moet goed in balans zijn met  de leefbaarheid voor omwonenden."

donderdag 14 november 2019

Vanaf 2020 treinen van 740 meter lang op het spoor

Vanaf volgend jaar rijden er wekelijks twintig containertreinen van 740 meter lang over het Nederlandse spoor. Dat gebeurt na een succesvolle proef die ProRail vorig jaar uitvoerde.

Het gaat om containertreinen van vervoerder LTE, die via de Brabantroute bij Venlo de grens met Duitsland oversteken. Normaal gesproken hebben dergelijke treinen een lengte van 550 tot 650 meter.

Spoorgoederenvervoer speelt een belangrijke rol in de Rotterdamse haven. Het heeft echter met enorme concurrentie te maken van het vervoer over de weg.  Daarom zijn spoorgoederenvervoerders gebaat bij lagere kosten. De inzet van langere treinen is een manier om die kosten te verlagen. Je hebt minder machinisten nodig en het bespaart op de huur van dure locomotieven.
Daarnaast benutten we met treinen van 740 meter lang de capaciteit van het spoor beter. En dat is goed nieuws, want de grenzen van de spoorcapaciteit komen snel dichterbij.

Het voorzichtig introduceren van 740 meter lange treinen geeft ons de kans te onderzoeken waar knelpunten op het spoor ontstaan. En hoe we die kunnen oplossen. Daarin werken we samen met de Duitse spoorsector.

Knelpunten kunnen opgelost worden door het investeren in langere sporen in de Rotterdamse haven. Langs de spoorbaan in onder andere Tilburg en Eindhoven moeten mogelijk langere wachtsporen worden aangelegd. ProRail bepaalt op basis van zijn ervaringen in de komende periode samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met de spoorgoederensector welke maatregelen wanneer nodig zijn.

woensdag 13 november 2019

RET en Eneco samen op weg naar energiepositief OV

Eneco en de RET gaan vanaf 1 januari 2020 samenwerken om het openbaar vervoer in de regio Rotterdam nog duurzamer te maken. Als onderdeel van de samenwerking levert Eneco vanaf volgend jaar groene stroom uit Nederland.

Het Rotterdamse OV-bedrijf zette eerder dit jaar een aanbesteding in de markt waarin als eis was opgenomen dat de leverancier nieuwe, duurzame opwekcapaciteit in Nederland zou bijbouwen. Vandaag tekenden de twee bedrijven een contract voor de komende tien jaar. Eneco gaat jaarlijks 135 miljoen kWh leveren aan de RET - het equivalent van het verbruik van circa 43.000 huishoudens.

Het nieuwe contract sluit naadloos aan bij de duurzame ambities van de RET. Algemeen Directeur Maurice Unck: “Een rit met het OV is al een duurzame vervoersoptie, maar we willen als bedrijf een stap extra zetten. Met dit nieuwe contract doen we dat, omdat we hiermee zorgen dat er in Nederland duurzame opwekcapaciteit wordt bijgebouwd. We zijn er blij mee dat we zo onze reizigers een nog duurzamere reis kunnen aanbieden.” Onderdeel van het contract is bovendien dat Eneco zonnepanelen legt op minimaal één en mogelijk meer RET-gebouwen, te beginnen met ruim 2.000 m2 op complex Kleiweg. Daarbij wordt ook gekeken of de omgeving een deel van de opgewekte elektriciteit kan betrekken.

Uiteindelijk hebben de bedrijven de gezamenlijke ambitie om in 2030 meer duurzame energie op te wekken dan de RET verbruikt: een energiepositief OV. Dat dragen ze ook uit naar de eindgebruiker: samen werken de RET en Eneco aan het vergroten van de beleving en het bewustzijn van reizigers van het OV als duurzame vervoersoptie. De bedrijven laten zien hoe zij invulling geven aan de maatschappelijke vergroening.

Een andere pijler van het duurzaamheidsbeleid van de RET is de overgang naar zero emissie busvervoer. In 2030 is de gehele busvloot emissievrij en op 15 december gaat de eerste batch van 55 zero emissie bussen rijden. Verder liet de RET, met subsidie van MRDH, in 2018 al zonnepanelen installeren op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven en zet het vervoersbedrijf in op de verduurzaming van het eigen wagenpark, energieneutraal en circulair bouwen en efficiënter omgaan met energie. Een ander voorbeeld van duurzame toepassingen is het gebruik van olivijn op de Hoekse Lijn, een materiaal dat langs de baan ligt en in de loop der jaren zijn eigen gewicht (20.000 ton) aan CO2 absorbeert.

dinsdag 12 november 2019

Extra fietsenstalling westzijde station Den Bosch

Er komt een tijdelijke fietsenstalling met ongeveer 800 plaatsen aan de westzijde van het station in ’s-Hertogenbosch. Daar komt ook een extra uitgiftepunt voor ongeveer 275 OV/deel-fietsen. Tot slot willen we werknemers rondom het station stimuleren meer per trein te laten reizen.

Wethouder Ufuk Kâhya: “Wij geven een hoge prioriteit aan het doorontwikkelen van het station en de directe omgeving. En we maken hiervoor nu de plannen. Maar op dit moment is een oplossing voor het stallen van fietsen aan de westzijde hard nodig. We zijn dan ook enthousiast dat er een tijdelijke stalling gaat komen. En we ook extra OV/deelfietsen krijgen. De stalling en de extra deelfietsen dragen volop bij aan onze ambitie om te zorgen voor goed en duurzaam vervoer in onze gemeente.”
Deze maatregelen nemen we samen met het Rijk, de Provincie Gelderland, de Provincie Noord-Brabant en de Regio Rivierenland. Door samen te werken met andere overheden, kunnen we op korte termijn maatregelen rond het station nemen. Deze maatregelen dragen ook bij aan het oplossen van problemen op de A2 tussen knooppunten Deil en Vught.

De overheden werken samen aan een ‘Verkenning’ naar een robuuste lange termijn oplossing voor de A2. Tegelijkertijd nemen we maatregelen die op korte termijn de A2 ontlasten. Zo versterken we openbaar vervoer knooppunten, leggen een snelfietsroute van Zaltbommel naar ’s-Hertogenbosch aan en werken samen met grote werkgevers.

De komende tijd werken we deze maatregelen voor het station ’s-Hertogenbosch verder uit. Als er eind 2020 uitvoeringsbesluiten genomen worden, dan kunnen we aan de slag. De maatregelen zijn eind 2023 klaar. Het totaalpakket aan korte termijn maatregelen kost 45,9 miljoen euro. Alle partners in het programma betalen mee aan dit pakket.

maandag 11 november 2019

Elektrische scooters worden steeds populairder in Nederland

Elektrische brom- en snorfietsen worden steeds populairder, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging en BOVAG. In de eerste tien maanden van dit jaar was 14,7 procent van alle nieuw verkochte scooters elektrisch. In 2018 lag dit aandeel nog op 9,1 procent. Dit jaar werden tot nu toe in totaal 6.407 elektrische scooters verkocht. Hiermee elektrificeren scooters ook sneller dan auto's. In de autosector ligt het aandeel elektrische exemplaren van de nieuw verkochte wagens op 9 procent.

Aantal speed-pedelecs met 60 procent gestegen

Nederland telde op 1 juli 2019 bijna 17,2 duizend speed-pedelecs, bijna 62 procent meer dan twee jaar eerder. 55-plussers schaften relatief vaak een dergelijke snelle elektrische fiets aan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Speed-pedelecs zijn elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 kilometer per uur en dus sneller zijn dan de reguliere elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur. Sinds januari 2017 gelden voor speed-pedelecs dezelfde regels als voor bromfietsen, zoals het dragen van een helm. In juli 2017 reden er ruim 10,6 duizend van deze snelle e-bikes op de Nederlandse wegen, twee jaar later is dat aantal dus met bijna 62 procent toegenomen.

Ook onder de conventionele bromfietsen steeg het aantal elektrische exemplaren de afgelopen twee jaar. Op 1 juli 2019 waren er 6 duizend elektrische bromfietsen, 74 procent meer dan twee jaar eerder. In totaal stonden er op 1 juli 2019 456 duizend conventionele bromfietsen geregistreerd. Deze groep nam de afgelopen twee jaar met 2,8 procent af.

Twee derde van de particuliere bezitters van een speed-pedelec is tussen de 45 en 65 jaar oud. De afgelopen twee jaar schaften 55 tot 75-jarigen relatief het vaakst een speed-pedelec aan. Op 1 juli 2017 stonden iets meer dan 3,5 duizend snelle e-bikes op naam van een 55- tot 75-jarige, twee jaar later waren dat er bijna 6,5 duizend, een toename van 82 procent. Bij jongere mensen (tot 36 jaar) is de speed-pedelec minder in trek. Zij bezitten op 1 juli 2019 minder dan 7 procent van alle snelle e-bikes, dat komt neer op duizend speed-pedelecs.

vrijdag 8 november 2019

ProRail werkt aan spoor rondom Dordrecht en Zwijndrecht

ProRail en aannemer Strukton werken van vrijdagavond 20.05 uur tot maandagochtend 5.05 uur aan het spoor bij Dordrecht en Zwijndrecht. We nemen onder meer een aantal wissels buiten dienst en passen de treinbeveiliging aan. De werkzaamheden maken het treinverkeer in Dordrecht en omgeving nog veiliger dan het nu al is.

De werkzaamheden tussen Zwijndrecht en Dordrecht behelzen naast het buiten dienst stellen van de wissels onder meer laswerk en vernieuwing van Seinen. Ook werkt men onder meer in de Barendrechttunnel aan vluchtdeuren, kabels en leidingen, tunneltechnische installaties, sein- en beveiligingssystemen.

Vervoerder NS en Qbuzz zorgen gedurende de werkzaamheden voor vervangend busvervoer. Afhankelijk van de dag en het traject is het advies aan reizigers: omreizen of gebruikmaken van vervangend busvervoer. Houd rekening met extra reistijd en check voor vertrek altijd de Reisplanner.

donderdag 7 november 2019

D66: Gratis OV voor kinderen op woensdag en weekend

D66 wil het voor kinderen en ouders zo makkelijk mogelijk maken om te reizen met het openbaar vervoer. Reizen met de trein, bus, tram of metro. Ieder kind vindt dit prachtig. Het openbaar vervoer brengt je op nieuwe plekken, waar je anders niet zo snel komt. Daarom pleit Rutger Schonis (D66) samen met de PvdA voor een onderzoek naar gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar die onder begeleiding van een volwassene reizen op woensdagmiddag en in de weekenden. 

Gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar heeft vele voordelen. Het zorgt ervoor dat kinderen al vanaf jonge leeftijd in aanraking komen met het openbaar vervoer, waardoor ze later ook vaker het OV nemen. Ook de kosten voor ouders om met kinderen te reizen gaan hiermee omlaag. En elke keer dat we de trein, tram of bus nemen in plaats van de auto is ook winst voor van het klimaat.
In de trein en in verschillende steden, zoals Groningen, Eindhoven en Nijmegen, is er met succes, al gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar. Ook Amsterdam start hier binnenkort mee. Elke vervoerder heeft eigen regels of kinderen gratis mee kunnen reizen. Daardoor weten mensen niet waar ze aan toe zijn. D66 wil nu dat alle kinderen tot 12 jaar in Nederland gratis met al het openbaar vervoer kunnen reizen op woensdagmiddag en in de weekenden. Zo groeit de nieuwe generatie op met het gemak en plezier van reizen met de trein, bus, tram of metro.

Rutger Schonis (D66): “D66 wil dat het voor iedereen zo gewoon mogelijk is om de trein, bus of tram te pakken. En: jong geleerd is oud gedaan! Door ov voor kinderen tot 12 jaar op woensdag en in ‘t weekend gratis te maken, wordt het voor hen op latere leeftijd ook de normaalste zaak van de wereld om met het OV te reizen.”

woensdag 6 november 2019

Rover betreurt afschaffen korting

Rover betreurt het besluit van NS om per 1 januari 2021 de middagspitskorting af te schaffen binnen het voordeelurenabonnement (VDU). Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hebben negatief op het afschaffen geadviseerd.

Toen NS in 2011 besloot de voordeelurenkaart af te schaffen, is het Rover gelukt om dit abonnement toch te behouden voor de reizigers die er al gebruik van maakten. Anno 2019 wordt de VDU-kaart nog door ruim 700.000 reizigers gebruikt. NS wil de spits verder ontlasten door de middagspitskorting per 2021 af te schaffen voor deze groep reizigers. Rover is hier niet door overtuigd, aangezien het aantal VDU-abonnementhouders wat frequent in de middagspits reist zeer klein is.

Na het negatieve advies besloot NS het voordeelurenabonnement inclusief Keuzedagen wel te behouden, maar de middagspits alsnog te schrappen. Ter 'compensatie' verlaagt NS het abonnementsgeld met 7 euro, wat niet in verhouding staat tot het verlies van korting. Rover ontvangt dan ook veel klachten over deze wijziging. Veel reizigers beschouwen de wijzigingen als een vorm van contractbreuk. NS mag dit soort wijzigingen echter volgens de productvoorwaarden wel degelijk doorvoeren. VDU-kaarthouders ontvangen nog bericht van NS en zullen dan ook de gelegenheid krijgen om desgewenst het abonnement per direct op te zeggen en naar rato een deel van het abonnementsgeld terug te ontvangen.

dinsdag 5 november 2019

NS maakt abonnementen flexibel; 40% middagspitskorting vervalt in 2021

Flexibel, eenvoudiger en betere spitsspreiding, dat is wat NS beoogt met een update van NS-abonnementen volgend jaar. Ruim een miljoen abonnementhouders worden de komende tijd door NS persoonlijk geïnformeerd.

NS Flex wordt standaard voor de meeste abonnementen en het aantal verschillende abonnementsvormen wordt gehalveerd van 22 naar 11. Om reizigers in de spits meer kans op een zitplaats te bieden, stopt NS vanaf 2021 met het geven van 40 procent korting tijdens de middagspits.

Toenemende drukte tijdens de spits is voor NS reden om alleen het reizen in de daluren extra te stimuleren met korting. Het Voordeelurenabonnement is het laatste abonnement met 40 procent middagspitskorting en wordt al sinds 2011 niet meer verkocht.

Aan de ene kant verdwijnt vanaf 2021 voor reizigers die nu nog een Voordeelurenabonnement hebben de korting tijdens de middagspits. Aan de andere kant wordt de kans op een zitplaats groter voor reizigers die het volledige tarief betalen. Het Voordeelurenabonnement zonder middagspitskorting wordt zeven euro goedkoper.

Ook Keuzedagen zijn vanaf 2021 alleen geldig in de daluren. Daar staat tegenover dat alle Keuzedagen straks het hele jaar te gebruiken zijn, in plaats van elk gedurende een periode van twee maanden. Met Keuzedagen reizen abonnementhouders van 60 jaar of ouder zeven dagen per jaar onbeperkt met de trein.

NS Flex is straks beschikbaar voor alle NS-abonnementen en wordt standaard voor abonnementen Altijd Vrij, Traject Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel. De Flex-abonnementen worden in prijs verlaagd waardoor het prijsverschil met andere abonnementen vervalt. Abonnementhouders zijn met NS Flex af van het saldoladen en ook de verplichte borg van tien euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig. Abonnementhouders zitten nergens aan vast en kunnen maandelijks hun abonnement aanpassen of stopzetten, bijvoorbeeld tijdens de vakantie. Online en in de NS-app hebben reizigers inzicht in de gemaakte reiskosten per trein, bus, tram, metro en OV-fiets. Ook kunnen ze daar eenvoudig switchen naar de eersteklas, zelfs ná het inchecken.

Nieuwe spoorbrug voor Witte Paarden

Goed nieuws voor inwoners van gemeente Steenwijkerland: ProRail vernieuwt de spoorbrug bij buurtschap Witte Paarden. Nu gelden voor het gebruik nog beperkingen, maar na de ingrijpende verbouwing kan ook zwaar verkeer legaal de brug oversteken. Daarmee komt ProRail tegemoet aan de wensen van de omwonenden.

ProRail is direct aan het project begonnen, waarbij zichtbare werkzaamheden vooraf worden gegaan door planontwikkeling. Zo onderzoekt men eerst of de nieuwe brug in staal, beton of ander materiaal moet worden uitgevoerd, en hoe de brug eruit zal komen te zien.

Ook maken we planningen en afspraken over zaken waar we tijdens de uitvoering van de werkzaamheden mee te maken krijgen. Tijdens de werkzaamheden zal de huidige route een aantal maanden niet beschikbaar zijn voor wegverkeer.

maandag 4 november 2019

Timelapse inschuiven spoordek Amsterdam Zuid


In de nacht van 1 op 2 november schoof ProRail met bouwcombinatie Zuidplus een gigantisch betonnen dek op zijn plaats. Dwars door de snelweg A10 én het bestaande spoor. Het was een huzarenstuk met uitdagingen, tegenvallers en hoogtepunten.

Zevendaagse treinvrije periode Venlo – Helmond

Om de bouw van een nieuwe spooraansluiting in Venlo af te ronden, werkt ProRail vanaf maandag 4 november tot en met zondag 10 november non-stop aan het spoor. Dit betekent dat er zeven dagen lang geen treinen maar bussen rijden.

ProRail en aannemer Dura Vermeer Railinfra leggen in opdracht van het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo circa 6 kilometer nieuw spoor aan. Dat spoor leidt naar een nieuwe Railterminal van logistiek dienstverlener Cabooter Group. Hier kunnen spoorgoederenvervoerders in de loop van 2020 hun containers laden en lossen. De komst van de railterminal is belangrijk voor de economische ontwikkeling van het bedrijventerrein Greenport Venlo; een logistieke hotspot op de grens met Duitsland.

Sinds de bouw startte in november 2018 is er al heel veel werk verzet. Aan de westkant is een wissel aangelegd zodat treinen straks kunnen afslaan naar de toekomstige Railterminal. Voor treinen die uit de richting van Duitsland komen, is tussen de beide hoofdsporen een nieuw stuk spoor aangelegd waar de treinen kunnen wachten om veilig de oversteek te maken naar de railterminal. Maar voordat dit nieuwe spoor en bovenleiding in gebruik kan worden genomen, wordt de beveiliging eerst uitgebreid getest. Het is een van de belangrijkste werkzaamheden tijdens de zevendaagse buitendienststelling die maandag 4 november van start gaat.

Tijdens de werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk tussen Helmond en Venlo. NS zet snel- en stopbussen in. Op zaterdag 9 november rijden er ook geen treinen van Arriva tussen Venlo en Venray en op zondag 10 november rijden er geen treinen van Arriva tussen Roermond en Venray. Wij adviseren mensen hun reis tijdig te plannen via de reisplanner voor het beste advies.

Lekker wachten’ op het busstation in Terneuzen

Op 4 november 2019 gaat het project ‘Lekker wachten’ officieel van start. Met het project worden op het busstation Westerscheldetunnel ideeën opgehaald om het busstation aantrekkelijker te maken voor wachtende reizigers. Door het inrichten van een wachtruimte op deze locatie worden de komende tijd verschillende ideeën getest.

Connexxion, de gemeente Terneuzen en de Provincie Zeeland zijn betrokken bij het project ‘Lekker wachten’, waarbij de mbo-studenten als doelgroep centraal staan. Veel mbo-studenten in Zeeland zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. Hoewel er natuurlijk van alles gedaan wordt om wachttijd te voorkomen, gebeurt het natuurlijk wel eens dat studenten op de bus moeten wachten. Op het busstation Terneuzen is dan weinig te beleven.

Aan ontwerpbureau Boyscout Designer is de opdracht gegeven om de komende periode verschillende ideeën te testen om het wachten en reizen met de bus aantrekkelijker te maken. Dit doen zij door een wachtruimte in te richten op het busstation in Terneuzen en mbo-studenten en andere gebruikers van het busstation hierbij actief te betrekken. Tijdens de testperiode leveren bezoekers input, uiten hun wensen en testen de ideeën die Boyscout bedenkt. Hierdoor weten we straks door ‘Lekker wachten’ precies wat er voor hen op het busstation moet gebeuren!

De afgelopen periode hebben de ontwerpers van Boyscout al een vooronderzoek gedaan en zijn ze in gesprek gegaan met bezoekers van het busstation. Zij hebben toen al een tijdelijke koffievoorziening geïnstalleerd en gratis wifi aangeboden op het busstation. Op 4 november gaat het project officieel van start.

De actie ‘Lekker wachten’ maakt deel uit van de campagne ‘Waar wacht jij op?’ waarbij allerlei partijen voor en met mbo-studenten ideeën uitwerken die het leven in Zeeland aantrekkelijker maken. Deze groep blijft naar verwachting eerder dan andere groepen in Zeeland wonen. Door middel van een design thinking traject komen we samen met de mbo-studenten tot innovatieve oplossingen om de leefbaarheid in Zeeland voor hen te verbeteren!

vrijdag 1 november 2019

Grote werkzaamheden bij station Amsterdam Zuid

In de nacht van 1 op 2 november schuiven bij station Amsterdam Zuid, in het kader van het project Zuidasdok, een gigantisch betonnen dek door de A10 en het spoor. Het worden ‘zwarte’ dagen, zonder treinverkeer en een afsluiting van de A10 Zuid richting Utrecht.

Het dek – zeventig meter lang, twaalf meter breed en twee meter hoog – gaat deel uitmaken van het dak van een nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage. Tegelijkertijd is het een spoordek waarover treinen rijden. De passage zorgt voor meer capaciteitsruimte voor station Amsterdam Zuid, wat gezien de drukte geen overbodige luxe is. De dakdelen die daarvoor nodig zijn worden dwars door de A10 en het bestaande spoor op hun plek worden geschoven.

Maar zo’n betonnen dek van drie miljoen kilo verschuiven, hoe krijg je dat voor elkaar? Bouwmanager Arif Kafa weet er alles van. “Nadat het betonnen dek tegen het talud van de A10 is geschoven, kan op vrijdagavond om exact 23.30 uur de grote verschuiving beginnen. Tegen die tijd hebben we een gat van 85 meter in de weg en het spoor gemaakt. Het asfalt van de A10, het spoor en de grond eronder zijn dan verwijderd, precies ter hoogte van het betonnen dek dat klaarligt langs de Arnold Schönberglaan.”

In het verlengde van het dek zijn vier schuifbalken aangelegd die steunen op eerder aangebrachte funderingspalen waarover het betonnen gevaarte naar zijn definitieve plek zal schuiven. “Deze balken staan in contact met vier cilinders die worden aangedreven door een hydraulische pomp. Die duwen het dek over de balken, waarbij ze met het dek meebewegen. De pompen worden op afstand bestuurd door specialisten, die er overigens wel met hun neus bovenop staan.”