dinsdag 31 december 2019

Vernieuwing traject Rijswijk – Rotterdam



Neem met behulp van dronebeelden een kijkje vanuit de lucht bij een van de grootste spoorprojecten van dit moment. In de video zie je hoe ProRail het traject Rijswijk – Rotterdam vernieuwt.

maandag 30 december 2019

Geen cash meer op bussen en trams van De Lijn vanaf 1 juli 2020

Vanaf 1 juli kunnen reizigers kaartjes op de voertuigen van De Lijn niet meer cash betalen. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Het contactloos betalen zorgt voor een versnelling van de rittenverkoop en daarnaast voor meer veiligheid van de chauffeur, zegt Peeters. Maar de Vlaamse ombudsman Bart Weekers zegt dat dat veel te snel is en waarschuwt voor nieuwe klachten van reizigers. De Lijn benadrukt wel dat er een overgangsperiode komt. Al in februari 2020 is er een proef met het contactloze systeem op 1 lijn. “Als die succesvol is, dan volgt rond 20 maart een uitrol over alle bus- en tramlijnen”, zegt Ine Pieters van De Lijn.

vrijdag 27 december 2019

Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is het streven om alle 18 winkels, gelegen op NS stations, de komende twee jaar te vernieuwen.

“Met de nieuwe Julia’s willen we ervoor zorgen dat reizigers snel en makkelijk hun favoriete Italiaanse gerechten kunnen bestellen. Binnen een paar minuten ben je met een heerlijke pasta of verse salade onderweg naar je trein”, Liset Deelder, Business Manager van Julia’s.

De vernieuwde stationswinkels van Julia’s zijn voorzien van een moderne inrichting en digitaal bestelproces. Bezoekers kunnen bij de kassa of via de bestelzuil eenvoudig een bestelling plaatsen. Dit zorgt voor een vlotte werkwijze zodat reizigers nog sneller geholpen zijn en hun reis kunnen vervolgen.

Het assortiment wordt naast de bekende pasta’s en sauzen uitgebreid met verse salades en verschillende focaccia’s. Hiermee wil Julia’s reizigers op elke moment van de dag een gevarieerd menu bieden. ’s Ochtends kunnen reizigers terecht voor een heerlijke espresso of een cappuccino. Voor de lunch zijn er verse salades en Italiaanse broodjes. In de avond kunnen reizigers kiezen uit diverse pasta’s, bijvoorbeeld een volkoren pasta of courgettini (spaghetti van courgette).

dinsdag 24 december 2019

Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over

Vier miljoen reizigers pakten in 2019 vanuit Nederland de trein naar een bestemming in het buitenland, dat blijkt uit cijfers van NS International. Het aantal verkochte internationale treintickets groeide in 2019 met 13%. In de top 10 van populairste bestemmingen noteren Brugge en Brussels Airport Zaventem met 22% de sterkste groei, gevolgd door Berlijn met 20%. Sterkste stijger van het jaar is Marne-la-Vallée, pal voor de poorten van Disneyland Paris. Door de komst van een rechtstreekse Thalys verzesvoudigde het aantal treinreizigers naar deze bestemming bijna.

Heike Luiten, directeur NS International: “De internationale trein stond afgelopen jaar volop in de belangstelling. Steeds meer reizigers weten de trein te vinden als comfortabele en duurzame manier van reizen. Met een derde dagelijkse Eurostar, een kortere reistijd naar Brussel en een razendpopulaire nieuwe bestemming voor Thalys, is het aanbod aan internationale treinen uitgebreid. Die lijn zetten we door het komende jaar. Voor internationale reizen tot 700 kilometer moet de trein de eerste keuze worden.”

Opvallend is ook de groei op bestemmingen verder weg, zoals Bordeaux (+61%), Milaan (+56%) en zelfs Barcelona (+31%). Luiten: “In absolute aantallen blijft het met enkele tienduizenden treinreizigers per jaar misschien bescheiden, toch is de groei indrukwekkend. Onze voornaamste focus blijft om tot 700 kilometer reizigers uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Maar ook het reizen over grotere afstanden moet aantrekkelijker worden, met eenvoudiger boeken en lagere tarieven voor doorgaande reizigers. Dat kunnen we niet in ons eentje, dus sporen we ook andere Europese spoorvervoerders aan om hier werk van te maken.”

Slechts één bestemming doet niet mee aan de trend: Lille verloor zijn rechtstreekse Thalys-verbinding aan Marne-la-Vallée. Voor die tweede betekende dat een spectaculaire groei, voor Lille betekende het een daling van het aantal treinbezoekers vanuit Nederland met 49%. Het aantal bezoekers aan Antwerpen – na Brussel de populairste buitenlandse bestemming voor Nederlandse treinreizigers – bleef gelijk aan een jaar eerder.

Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail

John Voppen wordt per 1 december de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van ProRail. De afgelopen maanden vervulde hij deze functie al op interim basis, na het vertrek van zijn voorganger Pier Eringa. De benoeming van Voppen is door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag gecommuniceerd aan de Tweede Kamer.

Van Nieuwenhuizen: “Met John Voppen heeft ProRail niet alleen een topbestuurder in huis, maar ook eentje die ProRail en ons spoor al op z’n duimpje kent. De dagelijkse praktijk ziet en begrijpt hij als geen ander. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze belangrijke ervaring zich de komende jaren zal uitbetalen. Onder leiding van Voppen blijft ProRail de komende jaren onverminderd hard werken aan een uitstekend spoor voor het groeiende aantal reizigers en goederenvervoerders.”

John Voppen (1972) werkt sinds 2005 bij ProRail, waarvan sinds 2016 als directeur operatie binnen de raad van bestuur. Daarvoor werkte hij van 2011 tot 2016 als directeur Verkeersleiding. Eerder was Voppen, die Technisch Management studeerde aan de Universiteit Twente, onder meer consultant bij Accenture. Bij ProRail was Voppen de afgelopen jaren als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor het vergroten van de capaciteit op het spoor, het verbeteren van de betrouwbaarheid en het duurzamer maken van het spoor. Dit blijven ook de komende jaren belangrijke speerpunten.

De functie van directeur operatie binnen de raad van bestuur wordt per 1 december bekleed door Ans Rietstra. Zij was de afgelopen jaren binnen ProRail als directeur verantwoordelijk voor verschillende grote projecten, waaronder het laten rijden van steeds meer tienminutentreinen op de meest populaire stukken van het Nederlandse spoor. Met de herbenoeming van Hans van Leeuwen als financieel directeur is de raad van bestuur compleet. De bezoldiging van alle leden van de raad van bestuur valt binnen de kaders van de Wet normering van topinkomens (WNT).

ProRail tekent voor de CO2-maatregelen van Anders Reizen

Als het aan de coalitie Anders Reizen ligt, gaan dienstreizen van de bijna vijftig deelnemende bedrijven voortaan per trein als ze korter zijn dan zevenhonderd kilometer. Ook gaan de aangesloten bedrijven hun wagenpark verder verduurzamen. Namens ProRail zette CEO John Voppen onlangs zijn handtekening onder deze twee ambities.

CEO John Voppen van ProRail is blij met de coalitie Anders Reizen. “Het mooie is, dat we hierin kennis en ervaring kunnen delen. Samen gaan we op zoek naar innovatieve oplossingen voor de logistieke puzzels die bijvoorbeeld elektrisch rijden met zich meebrengt voor onze bedrijfsvoering. Zo bevorderen we met elkaar dat we onze ambities waar kunnen maken.”

De deelnemende bedrijven, waaronder Shell, Philips en de meeste grote banken, hebben afgesproken dat alle zakelijke reizen onder de zevenhonderd kilometer voortaan per trein gaan in plaats van per vliegtuig. Tegelijk roept de coalitie de spoorbedrijven op om meer internationale verbindingen te realiseren en reistijden naar nieuwe bestemmingen te verkorten. Deze afspraak zou moeten leiden tot halvering van de CO2-uitstoot door zakelijke mobiliteit in de periode tot 2030.

De coalitie heeft ook afspraken gemaakt over verduurzaming van het eigen wagenpark. De partijen streven naar een fossielvrij wagenpark in 2025. ProRail heeft circa tachtig leaseauto’s en 170 bedrijfswagens in gebruik. Het totale wagenpark van ProRail neemt circa 15 procent van onze CO2-voetafdruk voor zijn rekening. Sinds medio 2019 heeft ProRail een nieuwe leasewagenregeling, waarin leaserijders alleen nog kunnen kiezen voor elektrisch vervoer, tenzij dit door werkomstandigheden niet mogelijk is. Voor onze bedrijfswagens onderzoeken we nog hoe we elektrisch rijden het beste kunnen invoeren.

donderdag 19 december 2019

Swapfiets introduceert e-bike in Utrecht

Vanaf deze week is de Swapfiets e-bike, de Power 7, ook te zien in het Utrechtse straatbeeld. Het Nederlandse bedrijf brengt de e-bike voorzien van Bosch middenmotor, uitneembare accu en heeft een bereik van 200 kilometer naar de Domstad.

Afgelopen zomer werd de Swapfiets Power 7 e-bike geïntroduceerd in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

In het buitenland is de Swapfiets Power 7 e-bike momenteel beschikbaar in Antwerpen en Brussel in België en in München en Münster in Duitsland.

Voor het Swapfiets e-bike fietsabonnement geldt dat service aan huis óf in de winkel zijn inbegrepen bij de maandelijkse abonnementskosten.

Proef met sluiten toegangspoortjes station Zaandam

Op station Zaandam vindt van donderdag 19 tot en met 21 december een proef plaats met het sluiten van de toegangspoortjes gedurende de dag. Reizigers worden hierover via omroepberichten en social media geïnformeerd en NS zet ter plekke extra medewerkers in om reizigers te helpen en vragen te beantwoorden.

Sinds 2014 heeft NS op 76 stations poortjes gesloten. Op stations met gesloten poortjes geeft 89 procent van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79 procent. Ondertussen passeert ruim 90 procent van de reizigers een poortje tijdens hun reis. Op station Zaandam zijn vanwege de verbouwing onlangs pas toegangspoortjes in de stationshal geplaatst. Als deze proef goed verloopt, volgt in de komende maanden definitieve sluiting van de poortjes.

woensdag 18 december 2019

Voormeerpassage open, ‘rondje Naardermeer’ is nu een feit

De nieuwe onderdoorgang onder de spoorlijn bij het Naardermeer is opengesteld op dinsdag 17 december: de noord- en zuidkant van het Naardermeer zijn nu verbonden bij de Karnemelksloot in Naarden. Daardoor kan er nu helemaal rond het Naardermeer gefietst en gewandeld worden: het bekende ‘rondje Naardermeer’.

Ook dieren kunnen, via een speciale corridor van de tunnel gebruik maken. Dat is belangrijk omdat het spoor tussen Naarden en Weesp een hindernis is voor veel diersoorten die in het natuurgebied Naardermeer leven. De Voormeerpassage is de grootste van de negen faunapassages die het leefgebied van bijvoorbeeld otters, kikkers en ringslangen vele malen groter maakt.
De Karnemelksloot krijgt bovendien een doorgetrokken oever onder het spoor door, waardoor een zogenaamde natte ecologische verbinding ontstaat. De nieuwe verbinding ligt in het gebied van Natuurmonumenten. Nu ziet het er nog wat kaal uit maar straks groeien hier allerlei kruiden en bloemen. De gemeente Gooise Meren gaat de verbinding beheren.

Samen met de gemeente Gooise Meren, provincie Noord-Holland en Natuurmonumenten werkte ProRail aan enkele grote projecten rond station Naarden-Bussum. De nu opengestelde Voormeerpassage is gebouwd in opdracht van de provincie Noord-Holland.

Rotterdam Centraal krijgt mega reisinformatiescherm

Alle vertrektijden en alle reisadviezen van eventuele verstoringen in één oogopslag: reizigers op Rotterdam Centraal kunnen dit vanaf woensdag 18 december makkelijk lezen op het grote reisinformatiescherm dat ProRail en NS plaatsen. Het plaatsen van het scherm van 9.5 bij 1.80 meter is een nauwkeurige puzzel en is zaterdag 30 november gestart.

Na de testperiode is het nieuwe digitale scherm vanaf woensdag 18 december beschikbaar voor reizigers. Vervolgens krijgt Den Haag Centraal eind dit jaar ook een groot reisinformatiescherm. Station Utrecht Centraal volgt later in 2020.

Het mega reisinformatiescherm toont alle vertrektijden van het komende half uur vanaf het station. Het scherm komt te hangen voor de poortjes bij de OV Servicewinkel aan de centrumzijde van station Rotterdam Centraal. Bij het kiezen van de locatie is rekening gehouden met de leesbaarheid vanuit alle hoeken van de hal en met de looproute van de meeste reizigers: vanaf de metro en trams naar de treinen.

Na Rotterdam krijgt station Den Haag Centraal eind dit jaar ook een mega reisinformatiescherm. Dit scherm komt voor de poortjes aan de centrumzijde van het station. De afmeting van het scherm is 7.0 bij 2.0 meter. Het mega reisinformatiescherm op station Utrecht Centraal komt volgend jaar, nadat de vergunning rond is. De schermen worden door leveranciers KITT Engineering BV en Ngage Media BV speciaal ontworpen voor de verschillende stations.

dinsdag 17 december 2019

Spoorwegovergang Odijkerweg bij station Driebergen-Zeist gaat definitief dicht

Vanaf maandag 16 december is de overweg Odijkerweg bij station Driebergen-Zeist definitief afgesloten voor alle verkeer. De Odijkerweg loopt dan van beide kanten richting de voormalige overweg dood. Alle verkeer gaat dan via de onderdoorgang in de Hoofdstraat.

De onderdoorgang onder het spoor heeft vier rijbanen in plaats van de tijdelijke twee die er tot nu toe waren. Een flinke verbetering dus. Door nieuwe verkeerslichten op de kruising tussen Hoofdstraat en Stationsweg kan verkeer komend vanaf de Stationsweg per 16 december ook linksaf richting Zeist. Verkeer vanuit Odijk kan zo ook via de onderdoorgang Hoofdstraat naar Zeist.

BAM bouwt het stationsgebied in opdracht van ProRail en de afgelopen maanden is er veel werk verzet. De monumentale en de nieuwe perronkappen zijn geplaatst, de nieuwe fietsbrug is ingehangen en de eerste bomen zijn geplant. Zo krijgt het stationsgebied langzaam maar zeker zijn definitieve vorm. Het fietspad onder het spoor door, als verbinding tussen zuid en noord, gaat op 2 maart open. Tot 2 maart dus nog even omrijden maar het zijn de laatste loodjes. Medio februari 2020 gaat ook de nieuwe fietsenstalling open.

NS wil in 2021 dagelijks vijf rechtstreekse hogesnelheidstreinen naar Londen laten rijden

NS wil in 2021 dagelijks vijf rechtstreekse hogesnelheidstreinen naar Londen rijden, dat meldt directeur Heike Luiten van NS International vandaag in Het Financieele Dagblad. Sinds deze zomer vertrekken er elke dag drie Eurostar-treinen vanuit Amsterdam en Rotterdam naar de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. In 2020 moeten dat er vier worden en als het aan NS ligt het jaar erop vijf, elk met een capaciteit van 900 passagiers. De totale stoelcapaciteit wordt hiermee vergelijkbaar met dagelijks 20 tot 25 vliegtuigen.

Heike Luiten: “In een periode waarin het veel gaat over de Brexit, voelt het extra bijzonder om meer rechtstreekse treinen naar Londen aan te kunnen kondigen. Internationale treinen zijn bovendien onmisbaar voor het verduurzamen van mobiliteit, een andere belangrijke opgave waarvoor Europa staat. Een treinreiziger tussen Amsterdam en Londen stoot 80% minder CO2 uit dan iemand die gaat vliegen. Ruim 1,6 miljoen reizigers per jaar hebben straks de keus tussen de trein of het vliegtuig.”

NS wacht momenteel op ondertekening van het vierlandenverdrag dat een rechtstreekse treinreis naar Londen mogelijk maakt. Reizigers vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Londen hoeven hun reis dan niet langer te onderbreken in Brussel, waardoor ze tot een uur korter onderweg zijn. Reistijd tussen Amsterdam en Londen wordt hiermee vier uur, tussen Rotterdam en Londen slechts drie uur en een kwartier. NS hoopt dit voorjaar van start te kunnen met deze vliegensvlugge rechtstreekse verbinding.

maandag 16 december 2019

Station Zwolle Stadshagen geopend

Vanaf zondag 15 december kunnen reizigers gebruik maken van station Zwolle Stadshagen. Na de succesvolle proef afgelopen zomer werd besloten om het station met ingang van de landelijke nieuwe dienstregeling in gebruik te nemen. Om bij dit moment stil te staan deelden de betrokken bestuurders maandagochtend 16 december koffie en ‘spoorkoekjes’ uit aan de reizigers.

De afgelopen periode is benut om het station helemaal klaar te maken voor gebruik. De maatregelen in de bediening van de trein en aan de infrastructuur van het spoor door Keolis en ProRail zijn afgerond. Bestuurders van de provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen, ProRail en Keolis waren maandagochtend 16 december al vroeg op het station in Zwolle Stadshagen aanwezig om reizigers een warm welkom te heten. Met gevulde koffiebekers en wat lekkers vervolgden de eerste reizigers op het station hun reis. De eerste reacties zijn overwegend positief. Reizigers zijn blij dat het station vanaf vandaag geopend is en dat ze kunnen profiteren van een snelle verbinding met Zwolle en Kampen.

De betrokken partijen zijn verheugd dat het nieuwe station is geopend. ‘Dit is waar we de afgelopen jaren hard met elkaar aan hebben gewerkt. Na de constatering, in december 2017, dat verhoging van de snelheid van de trein niet mogelijk was vanwege de bodemgesteldheid en daardoor het station niet in gebruik kon worden genomen, is alles in het werk gesteld om tot een oplossing te komen. Hierbij hebben we het belang van de reiziger altijd voor ogen gehouden. We zijn daarom vandaag blij om op het station de reizigers te verwelkomen. Dit station is een aanwinst voor de bereikbaarheid van de groeiende wijk Stadshagen en biedt een mooie aansluiting richting Kampen en Zwolle en verder het land in en vice versa.’

Vanaf 15 december rijdt er vanaf station Zwolle Stadshagen in de ochtendspits van maandag tot en met vrijdag een speciale buslijn naar de Deltion Campus. Reizigers die gebruik maken van lijn 10 zijn zo’n tien minuten eerder op Deltion Campus dan met de huidige verbinding via station Zwolle en buslijn 9. Buiten de ochtendspits rijdt buslijn 10 niet, omdat de spreiding van de reizigers dan groter is.

Arriva wijzigt dienstregeling Bergen op Zoom

De dienstregeling in Bergen op Zoom verandert per 15 december 2019. Vervoerder Arriva, de provincie en gemeente Bergen op Zoom herstructureren namelijk het buslijnennet om het efficiënter te maken. Dit was nodig omdat het aantal reizigers op drukke buslijnen toeneemt, terwijl op andere lijnen het aantal reizigers afneemt.

Zo rijden sommige bussen hun route leeg of juist bomvol. Door de herstructurering van het lijnennet is dat verleden tijd.

Daarnaast introduceert Arriva een mix van normale bussen en andere vervoersvormen, die op sommige plekken beter passen. Denk aan de (deel)fiets, scholierenlijn en flexibele vervoersvormen als Bravoflex.

zondag 15 december 2019

NS viert de nieuwe dienstregeling

NS viert de nieuwe dienstregeling die vandaag is ingegaan op verschillende plekken. Op station Eindhoven Centraal, Dordrecht, Harderwijk, Nijkerk, Amersfoort Centraal en Delft Campus kunnen reizigers het feest meevieren.

Maandagochtend krijgen vier reizigers een Gouden Treinkaart in Dordrecht. Daar vertrekt om 06.18 uur de eerste rechtstreekse intercity naar Brabant. Verspreid over de dag vertrekken er vier intercity’s naar Eindhoven, via Breda en Tilburg. Tussen Dordrecht en Eindhoven wordt de reistijd daardoor 11 minuten korter.

NS viert de terugkeer van de intercityverbinding met een Gouden Treinkaart voor de eerste vier reizigers die in de nieuwe intercity stappen. Zij krijgen een upgrade naar de 1e klas, waar ze een uitgebreid ontbijt krijgen van AH to go op het station Dordrecht. Ook andere reizigers worden getrakteerd op een ontbijt.

De Randstad ligt voortaan tien tot vijftien minuten dichter bij Harderwijk. Vanaf nu rijden in de spits extra treinen tussen Harderwijk en Amersfoort, met alleen een tussenstop in Nijkerk. Om dat te vieren krijgen reizigers in Harderwijk en Amersfoort morgenvroeg een gratis Snelle Jelle.

Ook het station van Amersfoort heeft een nieuwe naam. Wethouder Hans Buijtelaar onthult samen met Kees Rutten (ProRail) en Irma Winkenius (NS) de letters Amersfoort Centraal morgenvroeg om 08.00 uur.

Delft Zuid heet vanaf nu Delft Campus. Dat wordt op het nieuwe station gevierd tussen 08.00 en 09.30 uur. De gemeente Delft geeft daarmee ook het startsein voor de ontwikkeling van het stationsgebied Delft Campus. Het nieuwe station is het eerste treinstation in Nederland dat volledig in zijn eigen energie kan voorzien. Omdat het stationsdak zelf gemaakt is van zonnepanelen kan nog meer energie worden opgewekt dan met reguliere daken waar zonnepanelen op liggen.

Tram 22: vanaf 16 december naar Utrecht Science Park

Tram 22 gaat vanaf maandag 16 december tien keer per uur per richting rijden met passagiers. Buslijn 12 verdwijnt. De eerste tram vertrekt vanaf 16 december op werkdagen rond 6.00 uur, de laatste rond 22.00 uur. In het weekend rijdt de tram niet. De trams rijden gekoppeld, dus met twee tramstellen aan elkaar. Het aantal trams wordt in de loop van 2020 verhoogd naar twaalf trams per uur per richting.

vrijdag 13 december 2019

Station Den Helder Zuid beter toegankelijk door liften en assistentie

ProRail en NS hebben de handen ineen geslagen om de toegankelijkheid van station Den Helder Zuid te verbeteren. Men heeft liften geplaatst en trappen opgeknapt en NS verleent voortaan assistentie aan mensen met een beperking als die dat aanvragen.

ProRail en NS vinden dat iedereen zelfstandig met de trein moet kunnen reizen, ook mensen met een functiebeperking. Daarom werkt ProRail voortduren aan een 'treinreis zonder obstakels' instap van perrons naar treinen tot aan trapleuningen met braille-informatie. Maar ook, zoals op station Den Helder Zuid, om liften die toegang geven tot de perrons.

Tegelijk met de aanpassingen van ProRail begint NS met assistentieverlening op dit station, waardoor mensen in een rolstoel nu goed van en naar Den Helder Zuid kunnen reizen. Station Den Helder Zuid is daarmee het 131ste treinstation in Nederland waar reizigers van de dienst Assistentieverlening Gehandicapten (AVG) gebruik kunnen maken.

donderdag 12 december 2019

180 jaar spoor: Elektrificatie van het spoor



Op 1 oktober 1908 werd de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Nederland in gebruik genomen: de Hofpleinlijn van Rotterdam naar Scheveningen en Den Haag Holland Spoor. Deze spoorlijn werd door de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM) aangelegd en voorzien van 10 kV wisselstroom. Op dit moment zijn de spoorlijnen in Nederland geëlektrificeerd met 1500 Volt gelijkstroom op het reizigersnet en 25kV (=25.000 Volt) wisselstroomspanning op de Betuweroute en HSL.

NZ-lijn gaat binnen tien jaar ook naar Schiphol

De Noord-Zuidlijn in Amsterdam wordt het komende decennium vanaf station Amsterdam-Zuid doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. De verlenging van de metrolijn gaat volgens schattingen minstens 3 miljard euro kosten. Met dichtslibbende wegen en volle treinen en perrons op het traject Schiphol-Amsterdam moet 'lightrail' (zoals een metro) prioriteit krijgen. De metrolijn gaat vrijwel overal bovengronds rijden, parallel aan de A4, en krijgt een eigen station bij de luchthaven.

woensdag 11 december 2019

Eerste experiment automatische treinpiloot geslaagd

Vannacht reed de eerste NS-trein met een automatische treinpiloot op de Hanzelijn. In deze Sprinter van het type SNG is een computerunit geplaatst die communiceert met het besturingssyteem van de trein. Het systeem deed wat de bedoeling was: volgens een geprogrammeerde dienstregeling zelfstandig tractie geven, remmen en halteren op de juiste plek langs het perron.

Het experiment vond plaats onder automatiseringsniveau 2 (GoA 2) waarbij de machinist in de cabine aanwezig is om bij te sturen en in te grijpen als dat nodig is.

NS kijkt tevreden terug op het eerste experiment dat waardevolle inzichten en data opleverde. DE trein vertrok op tijd en kwam op tijd aan in Dronten op de vooraf ingesteld plek langs het perron. Marjan Rintel, directeur NS Operatie: “Dit is de eerste en belangrijke stap. We leren hiervan en doen ervaring op voor wat een automatische treinpiloot voor NS kan betekenen.”

De komende maanden volgen meer experimenten waarin we verschillende testscenario’s uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het anticiperen op ander treinverkeer en het rij- en remgedrag bij gladde sporen.

NS test OV-chipkaart als fietssleutel

NS start een test met honderden OV-fietsen waarbij de OV-chipkaart ook als fietssleutel voor een OV-fiets te gebruiken is. Dat versnelt het lenen van de fiets en voorkomt gehannes met sleuteltjes. Bij succes zal de OV-chipkaart in de loop van 2020 in heel Nederland de ouderwetse fietssleutel bij de OV-fiets vervangen.

Momenteel verliest NS jaarlijks zo’n 2000 fietssleutels, omdat reizigers uit gewenning hun fiets op slot zetten en de sleutel daarna per ongeluk mee naar huis te nemen. NS test het slimme slot met 350 OV-fietsen een aantal maanden op station Apeldoorn. Reizigers die zo’n fiets willen huren, houden hun OV-chipkaart bij het slot. Met een geldig abonnement voor de OV-fiets springt het slot automatisch open.

Nu al komt gemiddeld 44 procent van de treinreizigers op de fiets naar het station en dat percentage groeit. Na de treinreis nemen veel mensen een OV-fiets om het laatste stukje tot bestemming af te leggen. Op bijna 300 locaties zijn 20.500 OV-fietsen beschikbaar en in 2019 worden daar naar verwachting 5 miljoen mee ritten gemaakt. Het aantal abonnementhouders steeg in 2019 naar meer dan 890.000. NS heeft de OV-fiets sinds 2008 onder haar hoede en test en experimenteert samen met reizigers allerlei ideeën voor de fiets. Al dat proberen noemen we het NS Fiets InnovatieLab.





dinsdag 10 december 2019

NS wil zitplaatszoeker uitbreiden

Sinds vorig jaar biedt NS de zitplaatszoeker in de app. Deze toont per rijtuig waar nog zitplaats is. De zitplaatszoeker maakt gebruik van bestaande sensoren in de sporen. Deze meten het gewicht van een rijtuig om zo te bepalen hoeveel zitplaatsen er nog zijn. Die sensoren zitten echter niet in alle sporen, waardoor de zitplaatszoeker nu op slechts een deel van de ritten werkt.

NS wil de zitplaatszoeker uitbreiden naar meer trajecten én betrouwbaarder maken. Daarvoor wordt onder andere gekeken naar CO2-metingen van het klimaatsysteem in treinen en naar een simpele vorm van Wifi-tracking: het tellen van het aantal mobiele Wifi-signalen in de trein, zonder deze te volgen. Zo wil NS dat mee reizigers eenvoudige een vrije stoel vinden.

Hoe werkt dit? De treinen hebben een klimaatsysteem. Om het binnenklimaat te regelen, meten deze het CO2-gehalte in de lucht. Aan de hand hiervan kan NS ook inschatten hoeveel reizigers er in een rijtuig zitten en dus hoeveel stoelen nog vrij zijn. Bij een Sprinter is dit echter minder betrouwbaar, omdat de deuren van een Sprinter vaak open en dicht gaan. Wifi-tracking is een veel gebruikte methode om bijvoorbeeld loopstromen in kaart te brengen.

Hoe verhoudt dit zich tot de privacy van de reiziger? Udo Oelen, Privacy Officer bij NS heeft bij hele hele traject het privacy-aspect in de gaten gehouden: "Sensoren tellen dan het aantal telefoons in de trein, zonder deze te volgen. Bij deze methode is het van belang om de privacy goed te waarborgen. We zijn niet geinteresseerd in individuele reizigers en hun gegevens. NS wil dit zo regelen dat een telefoon alleen geteld wordt, maar niet geregistreerd en gevolgd. Voordat we besluiten tot invoering, toetsen we de uitwerking eerst bij de Autoriteit Persoonsgegevens."

maandag 9 december 2019

Friese stations 'het beste' van Nederland

De zes meest punctuele stations van Nederland liggen in Friesland. Sterker nog: ze liggen allemaal aan dezelfde spoorlijn. Station Sneek scoort met een punctualiteit van 98.9% het beste van ons land. Dat blijkt uit berekeningen die we voor RTL Nieuws deden.

Het was een flinke klus: voor alle stations in Nederland berekenen hoe veel procent van de treinen op tijd reed, vertraagd was of uitviel. Maar de resultaten zijn binnen en Friesland scoort het beste.

Beste stations
1. Sneek (98.9%)
2. Koudum-Molkwerum (98.9%)
3. Sneek Noord (98.8%)
4. Hindeloopen (98.8%)
5. Workum (98.8%)

Aan de onderkant van de lijst staat het Limburgse station Eygelshoven Markt. Dat scoort met een stiptheid van 85.1% het slechtste van ons land. De slechtste vijf, van onder naar boven, zijn verder Breda (88.3%), Eijsden (88.7%), Oldenzaal (90.5%) en Rotterdam Centraal (90.6%).

vrijdag 6 december 2019

Aanpak wateroverlast fietstunnel Leusden

De provincie Utrecht gaat de wateroverlast aanpakken in de fietstunnel onder de Arnhemseweg (N226) bij Hertekop. Vooral aan de zijde van de Dodeweg stroomt er regelmatig grondwater in de fietstunnel.

Op donderdagmiddag 5 december is er een waterpomp geplaatst die het overtollige water wegpompt voordat het in de tunnel kan lopen. Begin volgend jaar wordt de oorzaak van wateroverlast structureel aangepakt.

De fietstunnel is in 2018 aangelegd voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en de doorstroming. In het ontwerp is rekening gehouden met de gemiddelde grondwaterstand ter plaatse met een ruime marge daar bovenop. Naar nu blijkt is er regelmatig sprake van een piek in de grondwaterstand waardoor er water blijft staan in het gras naast de tunnel. In combinatie met een slechte infiltratie van de bodem heeft dit tot gevolg dat het water de tunnel insijpelt en zorgt voor extra gladheid als het vriest.

donderdag 5 december 2019

NS: 92,6% reizigers in 2019 op tijd, forse reizigersgroei

92,6% van de NS-reizigers komt dit jaar op tijd. Daarmee handhaaft NS de recordpunctualiteit van vorig jaar, waarbij opnieuw een stevige reizigersgroei wordt gerealiseerd. Dit blijkt uit de eindejaarprognose van NS. Over de afgelopen 5 jaar - de eerste helft van de concessie – is de punctualiteit gestegen met 2,5% procentpunt. Over dezelfde periode steeg het aantal reizigers met zo’n 14% naar ruim 1,3 miljoen reizigers per dag.

NS verwacht in 2019 alle afspraken uit de hoofdrailnetconcessie te halen, ook op de hogesnelheidslijn (HSL). Op de HSL stijgt de punctualiteit van 82,5% in 2018 naar 83,4% in 2019, ondanks de softwareproblemen die in het eerste kwartaal van 2019 voor een valse start zorgden. Met het Rijk was een minimale punctualiteit op de HSL afgesproken van 82,1%. NS verwacht dat de zitplaatskans in de spits in 2019 uitkomt op 94,8% in 2018 was dit 95,1%. De afspraak met het rijk was hier minimaal 94,3%. Door de populariteit van de trein heeft een aantal drukke trajecten het plafond bereikt, NS kan hier niet meer treinen rijden en geen treinen verlengen.

Voor deze eindejaarprognose maakt NS gebruik van de prestatiecijfers in de maanden januari – november 2019 en historische data over de maand december.

Tram 22 start in Utrecht op 16 december

Tram 22 gaat vanaf maandag 16 december tien keer per uur per richting rijden met passagiers. Buslijn 12 verdwijnt. Om de start van de tram te vieren, biedt Utrecht zaterdagmiddag 14 december gratis tramritten aan.

Tram 22 neemt de dienstregeling van buslijn 12 over. De eerste tram vertrekt vanaf 16 december op werkdagen rond 6.00 uur, de laatste rond 22.00 uur. In het weekend rijdt de tram niet.

De trams rijden gekoppeld, dus met twee tramstellen aan elkaar. Het aantal trams wordt in de loop van 2020 verhoogd naar twaalf trams per uur per richting.

Er is nog wel een indienststellingsvergunning nodig voordat de tram echt met passagiers mag rijden. Uiterlijk begin december is duidelijk of deze vergunning wordt gegeven.

woensdag 4 december 2019

Fietskluizen bij bushaltes voor een soepele reis van deur tot deur

De bushaltes Bleskensgraaf, Molenaarsgraaf, Noordeloos en Meerkerk beschikken nu ook over fietskluizen met oplaadmogelijkheid voor elektrische fietsen. De kluizen zijn een aanvulling op de bestaande fietsenstallingen en dragen bij aan een gemakkelijke overstap van het ene op het andere vervoermiddel. Hiermee willen de provincie Zuid-Holland en Qbuzz bushaltes buiten dorpskernen goed bereikbaar houden en de totale reis van deur tot deur voor de reiziger zo aantrekkelijk mogelijk maken.

De fietskluizen zorgen ervoor dat ook duurdere fietsen (bijvoorbeeld e-bikes) veilig bij bushaltes aan de N214 gestald kunnen worden. Zo is er een oplaadpunt aanwezig voor elektrische fietsen, is de kluis verlicht en is er ook een kapstok aanwezig om bijvoorbeeld een regenpak op te hangen en te laten drogen. In de fietskluizen passen alle soorten fietsen, inclusief krat en kinderzitje.

De fietskluis werkt volledig automatisch en is dag en nacht toegankelijk met een persoonlijke OV-chipkaart. Via de website www.veiligstallen.nl/molenlanden kan een kluis gereserveerd worden en kunnen ook abonnementen afgesloten worden. De gebruiker kan de kluis met de OV-chipkaart openen, dit is als het ware de sleutel van de kluis. Het gebruik ervan kost  €1,- per 8 uur. Een maandabonnement bedraagt €12,- en een jaarabonnement bedraagt €108,-. Ook is het mogelijk om vooraf een fietskluis te reserveren via www.veiligstallen.nl. Qbuzz beheert de kluizen.

maandag 2 december 2019

15 december start dienstregeling 2020

Zondag 15 december start NS de dienstregeling 2020. De 1,3 miljoen dagelijkse treinreizigers kunnen te maken krijgen met andere vertrek- en aankomsttijden. Meer dan 50.000 reizigers krijgen een kortere reistijd, terwijl iets minder dan 5.000 reizigers een langere reistijd krijgen. Voor 95 procent van de reizigers verandert de reis nauwelijks.

Voor Sprinterreizigers uit Noord-Nederland wordt de reistijd korter. Met name in Midden-Nederland kan NS meer treinen gaan rijden. In de Randstad zijn een aantal drukke spitstrajecten inmiddels vol, waardoor de dienstregeling hier dit jaar niet uitgebreid kan worden. Reizigers kunnen hun nieuwe treintijden nu al checken. De NS reisplanner is volledig bijgewerkt.

NS verbetert de bereikbaarheid van Noord-Nederland de komende jaren stapsgewijs. 2020 is daarvoor een tussenstap. Friese Sprinterreizigers zijn, door de nieuwe snellere Sprinter, 1 tot 4 minuten eerder op bestemming. Door de verbeterde overstap in Meppel, zijn zij 7 minuten sneller in Zwolle en zelfs een kwartier sneller in de Randstad. Nadeel hiervan is wel dat de overstap tussen de Friese en Gronings-Drentse Sprinters voor een kleine groep reizigers langer wordt. Groningse en Drentse Sprinterreizigers zijn door de nieuwe Sprinter 1 tot 4 minuten sneller in Zwolle.

Tussen Amersfoort en Utrecht verhoogt NS het aantal Intercity’s van vier naar zes per uur. Hierdoor kunnen we de kans op een zitplaats voor het groeiende aantal reizigers op deze lijn verhogen. In de spits gaat NS meer treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort: in de ochtend vier naar Amersfoort en in de avond vier naar Harderwijk. Reizigers zijn hiermee 10 minuten eerder op bestemming. Deze extra spitstreinen geven in Amersfoort een goede aansluitingen op de Intercity’s richting Utrecht Centraal en Schiphol Airport, waardoor de verbinding hier tot een halfuur korter kan worden.

In de zomerperiode van juni, juli en augustus breidt NS het aantal treinen naar Zandvoort aan Zee uit van 4 naar 6 treinen per uur. In de andere maanden blijft dat 2. Zo wil NS grote aantallen zonliefhebbers naar het strand kunnen brengen. De twee reguliere Sprinters rijden vanaf Amsterdam Centraal. De vier extra strandtreinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort met goede aansluitingen in Haarlem.

De Intercityverbinding tussen Dordrecht en Eindhoven keert terug en gaat 4 keer per dag rijden. Deze aanpassing is van belang omdat de treinen van Den Haag naar Eindhoven niet meer in Dordrecht stopt. Deze rijdt sinds vorig jaar via de snellere HSL.

Drie stations wijzigen per 15 december van naam. Delft Zuid wordt Delft Campus, Amersfoort wordt Amersfoort Centraal en Eindhoven wijzigt in Eindhoven Centraal.