dinsdag 31 december 2019

Vernieuwing traject Rijswijk – Rotterdam



Neem met behulp van dronebeelden een kijkje vanuit de lucht bij een van de grootste spoorprojecten van dit moment. In de video zie je hoe ProRail het traject Rijswijk – Rotterdam vernieuwt.

maandag 30 december 2019

Geen cash meer op bussen en trams van De Lijn vanaf 1 juli 2020

Vanaf 1 juli kunnen reizigers kaartjes op de voertuigen van De Lijn niet meer cash betalen. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Het contactloos betalen zorgt voor een versnelling van de rittenverkoop en daarnaast voor meer veiligheid van de chauffeur, zegt Peeters. Maar de Vlaamse ombudsman Bart Weekers zegt dat dat veel te snel is en waarschuwt voor nieuwe klachten van reizigers. De Lijn benadrukt wel dat er een overgangsperiode komt. Al in februari 2020 is er een proef met het contactloze systeem op 1 lijn. “Als die succesvol is, dan volgt rond 20 maart een uitrol over alle bus- en tramlijnen”, zegt Ine Pieters van De Lijn.

vrijdag 27 december 2019

Nieuwe Julia’s: nog sneller en uitgebreider assortiment

Alle stationswinkels van Julia’s krijgen een nieuwe uitstraling, een nog snellere service en een uitgebreider assortiment. Station Rotterdam Centraal heeft de primeur, vandaag is de nieuwe Julia’s daar voor het eerst te bezoeken. Als het nieuwe concept in de smaak valt bij reizigers is het streven om alle 18 winkels, gelegen op NS stations, de komende twee jaar te vernieuwen.

“Met de nieuwe Julia’s willen we ervoor zorgen dat reizigers snel en makkelijk hun favoriete Italiaanse gerechten kunnen bestellen. Binnen een paar minuten ben je met een heerlijke pasta of verse salade onderweg naar je trein”, Liset Deelder, Business Manager van Julia’s.

De vernieuwde stationswinkels van Julia’s zijn voorzien van een moderne inrichting en digitaal bestelproces. Bezoekers kunnen bij de kassa of via de bestelzuil eenvoudig een bestelling plaatsen. Dit zorgt voor een vlotte werkwijze zodat reizigers nog sneller geholpen zijn en hun reis kunnen vervolgen.

Het assortiment wordt naast de bekende pasta’s en sauzen uitgebreid met verse salades en verschillende focaccia’s. Hiermee wil Julia’s reizigers op elke moment van de dag een gevarieerd menu bieden. ’s Ochtends kunnen reizigers terecht voor een heerlijke espresso of een cappuccino. Voor de lunch zijn er verse salades en Italiaanse broodjes. In de avond kunnen reizigers kiezen uit diverse pasta’s, bijvoorbeeld een volkoren pasta of courgettini (spaghetti van courgette).

dinsdag 24 december 2019

Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over

Vier miljoen reizigers pakten in 2019 vanuit Nederland de trein naar een bestemming in het buitenland, dat blijkt uit cijfers van NS International. Het aantal verkochte internationale treintickets groeide in 2019 met 13%. In de top 10 van populairste bestemmingen noteren Brugge en Brussels Airport Zaventem met 22% de sterkste groei, gevolgd door Berlijn met 20%. Sterkste stijger van het jaar is Marne-la-Vallée, pal voor de poorten van Disneyland Paris. Door de komst van een rechtstreekse Thalys verzesvoudigde het aantal treinreizigers naar deze bestemming bijna.

Heike Luiten, directeur NS International: “De internationale trein stond afgelopen jaar volop in de belangstelling. Steeds meer reizigers weten de trein te vinden als comfortabele en duurzame manier van reizen. Met een derde dagelijkse Eurostar, een kortere reistijd naar Brussel en een razendpopulaire nieuwe bestemming voor Thalys, is het aanbod aan internationale treinen uitgebreid. Die lijn zetten we door het komende jaar. Voor internationale reizen tot 700 kilometer moet de trein de eerste keuze worden.”

Opvallend is ook de groei op bestemmingen verder weg, zoals Bordeaux (+61%), Milaan (+56%) en zelfs Barcelona (+31%). Luiten: “In absolute aantallen blijft het met enkele tienduizenden treinreizigers per jaar misschien bescheiden, toch is de groei indrukwekkend. Onze voornaamste focus blijft om tot 700 kilometer reizigers uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Maar ook het reizen over grotere afstanden moet aantrekkelijker worden, met eenvoudiger boeken en lagere tarieven voor doorgaande reizigers. Dat kunnen we niet in ons eentje, dus sporen we ook andere Europese spoorvervoerders aan om hier werk van te maken.”

Slechts één bestemming doet niet mee aan de trend: Lille verloor zijn rechtstreekse Thalys-verbinding aan Marne-la-Vallée. Voor die tweede betekende dat een spectaculaire groei, voor Lille betekende het een daling van het aantal treinbezoekers vanuit Nederland met 49%. Het aantal bezoekers aan Antwerpen – na Brussel de populairste buitenlandse bestemming voor Nederlandse treinreizigers – bleef gelijk aan een jaar eerder.

Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail

John Voppen wordt per 1 december de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van ProRail. De afgelopen maanden vervulde hij deze functie al op interim basis, na het vertrek van zijn voorganger Pier Eringa. De benoeming van Voppen is door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag gecommuniceerd aan de Tweede Kamer.

Van Nieuwenhuizen: “Met John Voppen heeft ProRail niet alleen een topbestuurder in huis, maar ook eentje die ProRail en ons spoor al op z’n duimpje kent. De dagelijkse praktijk ziet en begrijpt hij als geen ander. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze belangrijke ervaring zich de komende jaren zal uitbetalen. Onder leiding van Voppen blijft ProRail de komende jaren onverminderd hard werken aan een uitstekend spoor voor het groeiende aantal reizigers en goederenvervoerders.”

John Voppen (1972) werkt sinds 2005 bij ProRail, waarvan sinds 2016 als directeur operatie binnen de raad van bestuur. Daarvoor werkte hij van 2011 tot 2016 als directeur Verkeersleiding. Eerder was Voppen, die Technisch Management studeerde aan de Universiteit Twente, onder meer consultant bij Accenture. Bij ProRail was Voppen de afgelopen jaren als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor het vergroten van de capaciteit op het spoor, het verbeteren van de betrouwbaarheid en het duurzamer maken van het spoor. Dit blijven ook de komende jaren belangrijke speerpunten.

De functie van directeur operatie binnen de raad van bestuur wordt per 1 december bekleed door Ans Rietstra. Zij was de afgelopen jaren binnen ProRail als directeur verantwoordelijk voor verschillende grote projecten, waaronder het laten rijden van steeds meer tienminutentreinen op de meest populaire stukken van het Nederlandse spoor. Met de herbenoeming van Hans van Leeuwen als financieel directeur is de raad van bestuur compleet. De bezoldiging van alle leden van de raad van bestuur valt binnen de kaders van de Wet normering van topinkomens (WNT).

ProRail tekent voor de CO2-maatregelen van Anders Reizen

Als het aan de coalitie Anders Reizen ligt, gaan dienstreizen van de bijna vijftig deelnemende bedrijven voortaan per trein als ze korter zijn dan zevenhonderd kilometer. Ook gaan de aangesloten bedrijven hun wagenpark verder verduurzamen. Namens ProRail zette CEO John Voppen onlangs zijn handtekening onder deze twee ambities.

CEO John Voppen van ProRail is blij met de coalitie Anders Reizen. “Het mooie is, dat we hierin kennis en ervaring kunnen delen. Samen gaan we op zoek naar innovatieve oplossingen voor de logistieke puzzels die bijvoorbeeld elektrisch rijden met zich meebrengt voor onze bedrijfsvoering. Zo bevorderen we met elkaar dat we onze ambities waar kunnen maken.”

De deelnemende bedrijven, waaronder Shell, Philips en de meeste grote banken, hebben afgesproken dat alle zakelijke reizen onder de zevenhonderd kilometer voortaan per trein gaan in plaats van per vliegtuig. Tegelijk roept de coalitie de spoorbedrijven op om meer internationale verbindingen te realiseren en reistijden naar nieuwe bestemmingen te verkorten. Deze afspraak zou moeten leiden tot halvering van de CO2-uitstoot door zakelijke mobiliteit in de periode tot 2030.

De coalitie heeft ook afspraken gemaakt over verduurzaming van het eigen wagenpark. De partijen streven naar een fossielvrij wagenpark in 2025. ProRail heeft circa tachtig leaseauto’s en 170 bedrijfswagens in gebruik. Het totale wagenpark van ProRail neemt circa 15 procent van onze CO2-voetafdruk voor zijn rekening. Sinds medio 2019 heeft ProRail een nieuwe leasewagenregeling, waarin leaserijders alleen nog kunnen kiezen voor elektrisch vervoer, tenzij dit door werkomstandigheden niet mogelijk is. Voor onze bedrijfswagens onderzoeken we nog hoe we elektrisch rijden het beste kunnen invoeren.

donderdag 19 december 2019

Swapfiets introduceert e-bike in Utrecht

Vanaf deze week is de Swapfiets e-bike, de Power 7, ook te zien in het Utrechtse straatbeeld. Het Nederlandse bedrijf brengt de e-bike voorzien van Bosch middenmotor, uitneembare accu en heeft een bereik van 200 kilometer naar de Domstad.

Afgelopen zomer werd de Swapfiets Power 7 e-bike geïntroduceerd in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

In het buitenland is de Swapfiets Power 7 e-bike momenteel beschikbaar in Antwerpen en Brussel in België en in München en Münster in Duitsland.

Voor het Swapfiets e-bike fietsabonnement geldt dat service aan huis óf in de winkel zijn inbegrepen bij de maandelijkse abonnementskosten.

Proef met sluiten toegangspoortjes station Zaandam

Op station Zaandam vindt van donderdag 19 tot en met 21 december een proef plaats met het sluiten van de toegangspoortjes gedurende de dag. Reizigers worden hierover via omroepberichten en social media geïnformeerd en NS zet ter plekke extra medewerkers in om reizigers te helpen en vragen te beantwoorden.

Sinds 2014 heeft NS op 76 stations poortjes gesloten. Op stations met gesloten poortjes geeft 89 procent van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79 procent. Ondertussen passeert ruim 90 procent van de reizigers een poortje tijdens hun reis. Op station Zaandam zijn vanwege de verbouwing onlangs pas toegangspoortjes in de stationshal geplaatst. Als deze proef goed verloopt, volgt in de komende maanden definitieve sluiting van de poortjes.

woensdag 18 december 2019

Voormeerpassage open, ‘rondje Naardermeer’ is nu een feit

De nieuwe onderdoorgang onder de spoorlijn bij het Naardermeer is opengesteld op dinsdag 17 december: de noord- en zuidkant van het Naardermeer zijn nu verbonden bij de Karnemelksloot in Naarden. Daardoor kan er nu helemaal rond het Naardermeer gefietst en gewandeld worden: het bekende ‘rondje Naardermeer’.

Ook dieren kunnen, via een speciale corridor van de tunnel gebruik maken. Dat is belangrijk omdat het spoor tussen Naarden en Weesp een hindernis is voor veel diersoorten die in het natuurgebied Naardermeer leven. De Voormeerpassage is de grootste van de negen faunapassages die het leefgebied van bijvoorbeeld otters, kikkers en ringslangen vele malen groter maakt.
De Karnemelksloot krijgt bovendien een doorgetrokken oever onder het spoor door, waardoor een zogenaamde natte ecologische verbinding ontstaat. De nieuwe verbinding ligt in het gebied van Natuurmonumenten. Nu ziet het er nog wat kaal uit maar straks groeien hier allerlei kruiden en bloemen. De gemeente Gooise Meren gaat de verbinding beheren.

Samen met de gemeente Gooise Meren, provincie Noord-Holland en Natuurmonumenten werkte ProRail aan enkele grote projecten rond station Naarden-Bussum. De nu opengestelde Voormeerpassage is gebouwd in opdracht van de provincie Noord-Holland.

Rotterdam Centraal krijgt mega reisinformatiescherm

Alle vertrektijden en alle reisadviezen van eventuele verstoringen in één oogopslag: reizigers op Rotterdam Centraal kunnen dit vanaf woensdag 18 december makkelijk lezen op het grote reisinformatiescherm dat ProRail en NS plaatsen. Het plaatsen van het scherm van 9.5 bij 1.80 meter is een nauwkeurige puzzel en is zaterdag 30 november gestart.

Na de testperiode is het nieuwe digitale scherm vanaf woensdag 18 december beschikbaar voor reizigers. Vervolgens krijgt Den Haag Centraal eind dit jaar ook een groot reisinformatiescherm. Station Utrecht Centraal volgt later in 2020.

Het mega reisinformatiescherm toont alle vertrektijden van het komende half uur vanaf het station. Het scherm komt te hangen voor de poortjes bij de OV Servicewinkel aan de centrumzijde van station Rotterdam Centraal. Bij het kiezen van de locatie is rekening gehouden met de leesbaarheid vanuit alle hoeken van de hal en met de looproute van de meeste reizigers: vanaf de metro en trams naar de treinen.

Na Rotterdam krijgt station Den Haag Centraal eind dit jaar ook een mega reisinformatiescherm. Dit scherm komt voor de poortjes aan de centrumzijde van het station. De afmeting van het scherm is 7.0 bij 2.0 meter. Het mega reisinformatiescherm op station Utrecht Centraal komt volgend jaar, nadat de vergunning rond is. De schermen worden door leveranciers KITT Engineering BV en Ngage Media BV speciaal ontworpen voor de verschillende stations.

dinsdag 17 december 2019

Spoorwegovergang Odijkerweg bij station Driebergen-Zeist gaat definitief dicht

Vanaf maandag 16 december is de overweg Odijkerweg bij station Driebergen-Zeist definitief afgesloten voor alle verkeer. De Odijkerweg loopt dan van beide kanten richting de voormalige overweg dood. Alle verkeer gaat dan via de onderdoorgang in de Hoofdstraat.

De onderdoorgang onder het spoor heeft vier rijbanen in plaats van de tijdelijke twee die er tot nu toe waren. Een flinke verbetering dus. Door nieuwe verkeerslichten op de kruising tussen Hoofdstraat en Stationsweg kan verkeer komend vanaf de Stationsweg per 16 december ook linksaf richting Zeist. Verkeer vanuit Odijk kan zo ook via de onderdoorgang Hoofdstraat naar Zeist.

BAM bouwt het stationsgebied in opdracht van ProRail en de afgelopen maanden is er veel werk verzet. De monumentale en de nieuwe perronkappen zijn geplaatst, de nieuwe fietsbrug is ingehangen en de eerste bomen zijn geplant. Zo krijgt het stationsgebied langzaam maar zeker zijn definitieve vorm. Het fietspad onder het spoor door, als verbinding tussen zuid en noord, gaat op 2 maart open. Tot 2 maart dus nog even omrijden maar het zijn de laatste loodjes. Medio februari 2020 gaat ook de nieuwe fietsenstalling open.

NS wil in 2021 dagelijks vijf rechtstreekse hogesnelheidstreinen naar Londen laten rijden

NS wil in 2021 dagelijks vijf rechtstreekse hogesnelheidstreinen naar Londen rijden, dat meldt directeur Heike Luiten van NS International vandaag in Het Financieele Dagblad. Sinds deze zomer vertrekken er elke dag drie Eurostar-treinen vanuit Amsterdam en Rotterdam naar de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. In 2020 moeten dat er vier worden en als het aan NS ligt het jaar erop vijf, elk met een capaciteit van 900 passagiers. De totale stoelcapaciteit wordt hiermee vergelijkbaar met dagelijks 20 tot 25 vliegtuigen.

Heike Luiten: “In een periode waarin het veel gaat over de Brexit, voelt het extra bijzonder om meer rechtstreekse treinen naar Londen aan te kunnen kondigen. Internationale treinen zijn bovendien onmisbaar voor het verduurzamen van mobiliteit, een andere belangrijke opgave waarvoor Europa staat. Een treinreiziger tussen Amsterdam en Londen stoot 80% minder CO2 uit dan iemand die gaat vliegen. Ruim 1,6 miljoen reizigers per jaar hebben straks de keus tussen de trein of het vliegtuig.”

NS wacht momenteel op ondertekening van het vierlandenverdrag dat een rechtstreekse treinreis naar Londen mogelijk maakt. Reizigers vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Londen hoeven hun reis dan niet langer te onderbreken in Brussel, waardoor ze tot een uur korter onderweg zijn. Reistijd tussen Amsterdam en Londen wordt hiermee vier uur, tussen Rotterdam en Londen slechts drie uur en een kwartier. NS hoopt dit voorjaar van start te kunnen met deze vliegensvlugge rechtstreekse verbinding.

maandag 16 december 2019

Station Zwolle Stadshagen geopend

Vanaf zondag 15 december kunnen reizigers gebruik maken van station Zwolle Stadshagen. Na de succesvolle proef afgelopen zomer werd besloten om het station met ingang van de landelijke nieuwe dienstregeling in gebruik te nemen. Om bij dit moment stil te staan deelden de betrokken bestuurders maandagochtend 16 december koffie en ‘spoorkoekjes’ uit aan de reizigers.

De afgelopen periode is benut om het station helemaal klaar te maken voor gebruik. De maatregelen in de bediening van de trein en aan de infrastructuur van het spoor door Keolis en ProRail zijn afgerond. Bestuurders van de provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen, ProRail en Keolis waren maandagochtend 16 december al vroeg op het station in Zwolle Stadshagen aanwezig om reizigers een warm welkom te heten. Met gevulde koffiebekers en wat lekkers vervolgden de eerste reizigers op het station hun reis. De eerste reacties zijn overwegend positief. Reizigers zijn blij dat het station vanaf vandaag geopend is en dat ze kunnen profiteren van een snelle verbinding met Zwolle en Kampen.

De betrokken partijen zijn verheugd dat het nieuwe station is geopend. ‘Dit is waar we de afgelopen jaren hard met elkaar aan hebben gewerkt. Na de constatering, in december 2017, dat verhoging van de snelheid van de trein niet mogelijk was vanwege de bodemgesteldheid en daardoor het station niet in gebruik kon worden genomen, is alles in het werk gesteld om tot een oplossing te komen. Hierbij hebben we het belang van de reiziger altijd voor ogen gehouden. We zijn daarom vandaag blij om op het station de reizigers te verwelkomen. Dit station is een aanwinst voor de bereikbaarheid van de groeiende wijk Stadshagen en biedt een mooie aansluiting richting Kampen en Zwolle en verder het land in en vice versa.’

Vanaf 15 december rijdt er vanaf station Zwolle Stadshagen in de ochtendspits van maandag tot en met vrijdag een speciale buslijn naar de Deltion Campus. Reizigers die gebruik maken van lijn 10 zijn zo’n tien minuten eerder op Deltion Campus dan met de huidige verbinding via station Zwolle en buslijn 9. Buiten de ochtendspits rijdt buslijn 10 niet, omdat de spreiding van de reizigers dan groter is.

Arriva wijzigt dienstregeling Bergen op Zoom

De dienstregeling in Bergen op Zoom verandert per 15 december 2019. Vervoerder Arriva, de provincie en gemeente Bergen op Zoom herstructureren namelijk het buslijnennet om het efficiënter te maken. Dit was nodig omdat het aantal reizigers op drukke buslijnen toeneemt, terwijl op andere lijnen het aantal reizigers afneemt.

Zo rijden sommige bussen hun route leeg of juist bomvol. Door de herstructurering van het lijnennet is dat verleden tijd.

Daarnaast introduceert Arriva een mix van normale bussen en andere vervoersvormen, die op sommige plekken beter passen. Denk aan de (deel)fiets, scholierenlijn en flexibele vervoersvormen als Bravoflex.

zondag 15 december 2019

NS viert de nieuwe dienstregeling

NS viert de nieuwe dienstregeling die vandaag is ingegaan op verschillende plekken. Op station Eindhoven Centraal, Dordrecht, Harderwijk, Nijkerk, Amersfoort Centraal en Delft Campus kunnen reizigers het feest meevieren.

Maandagochtend krijgen vier reizigers een Gouden Treinkaart in Dordrecht. Daar vertrekt om 06.18 uur de eerste rechtstreekse intercity naar Brabant. Verspreid over de dag vertrekken er vier intercity’s naar Eindhoven, via Breda en Tilburg. Tussen Dordrecht en Eindhoven wordt de reistijd daardoor 11 minuten korter.

NS viert de terugkeer van de intercityverbinding met een Gouden Treinkaart voor de eerste vier reizigers die in de nieuwe intercity stappen. Zij krijgen een upgrade naar de 1e klas, waar ze een uitgebreid ontbijt krijgen van AH to go op het station Dordrecht. Ook andere reizigers worden getrakteerd op een ontbijt.

De Randstad ligt voortaan tien tot vijftien minuten dichter bij Harderwijk. Vanaf nu rijden in de spits extra treinen tussen Harderwijk en Amersfoort, met alleen een tussenstop in Nijkerk. Om dat te vieren krijgen reizigers in Harderwijk en Amersfoort morgenvroeg een gratis Snelle Jelle.

Ook het station van Amersfoort heeft een nieuwe naam. Wethouder Hans Buijtelaar onthult samen met Kees Rutten (ProRail) en Irma Winkenius (NS) de letters Amersfoort Centraal morgenvroeg om 08.00 uur.

Delft Zuid heet vanaf nu Delft Campus. Dat wordt op het nieuwe station gevierd tussen 08.00 en 09.30 uur. De gemeente Delft geeft daarmee ook het startsein voor de ontwikkeling van het stationsgebied Delft Campus. Het nieuwe station is het eerste treinstation in Nederland dat volledig in zijn eigen energie kan voorzien. Omdat het stationsdak zelf gemaakt is van zonnepanelen kan nog meer energie worden opgewekt dan met reguliere daken waar zonnepanelen op liggen.

Tram 22: vanaf 16 december naar Utrecht Science Park

Tram 22 gaat vanaf maandag 16 december tien keer per uur per richting rijden met passagiers. Buslijn 12 verdwijnt. De eerste tram vertrekt vanaf 16 december op werkdagen rond 6.00 uur, de laatste rond 22.00 uur. In het weekend rijdt de tram niet. De trams rijden gekoppeld, dus met twee tramstellen aan elkaar. Het aantal trams wordt in de loop van 2020 verhoogd naar twaalf trams per uur per richting.

vrijdag 13 december 2019

Station Den Helder Zuid beter toegankelijk door liften en assistentie

ProRail en NS hebben de handen ineen geslagen om de toegankelijkheid van station Den Helder Zuid te verbeteren. Men heeft liften geplaatst en trappen opgeknapt en NS verleent voortaan assistentie aan mensen met een beperking als die dat aanvragen.

ProRail en NS vinden dat iedereen zelfstandig met de trein moet kunnen reizen, ook mensen met een functiebeperking. Daarom werkt ProRail voortduren aan een 'treinreis zonder obstakels' instap van perrons naar treinen tot aan trapleuningen met braille-informatie. Maar ook, zoals op station Den Helder Zuid, om liften die toegang geven tot de perrons.

Tegelijk met de aanpassingen van ProRail begint NS met assistentieverlening op dit station, waardoor mensen in een rolstoel nu goed van en naar Den Helder Zuid kunnen reizen. Station Den Helder Zuid is daarmee het 131ste treinstation in Nederland waar reizigers van de dienst Assistentieverlening Gehandicapten (AVG) gebruik kunnen maken.

donderdag 12 december 2019

180 jaar spoor: Elektrificatie van het spoor



Op 1 oktober 1908 werd de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Nederland in gebruik genomen: de Hofpleinlijn van Rotterdam naar Scheveningen en Den Haag Holland Spoor. Deze spoorlijn werd door de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM) aangelegd en voorzien van 10 kV wisselstroom. Op dit moment zijn de spoorlijnen in Nederland geëlektrificeerd met 1500 Volt gelijkstroom op het reizigersnet en 25kV (=25.000 Volt) wisselstroomspanning op de Betuweroute en HSL.

NZ-lijn gaat binnen tien jaar ook naar Schiphol

De Noord-Zuidlijn in Amsterdam wordt het komende decennium vanaf station Amsterdam-Zuid doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. De verlenging van de metrolijn gaat volgens schattingen minstens 3 miljard euro kosten. Met dichtslibbende wegen en volle treinen en perrons op het traject Schiphol-Amsterdam moet 'lightrail' (zoals een metro) prioriteit krijgen. De metrolijn gaat vrijwel overal bovengronds rijden, parallel aan de A4, en krijgt een eigen station bij de luchthaven.

woensdag 11 december 2019

Eerste experiment automatische treinpiloot geslaagd

Vannacht reed de eerste NS-trein met een automatische treinpiloot op de Hanzelijn. In deze Sprinter van het type SNG is een computerunit geplaatst die communiceert met het besturingssyteem van de trein. Het systeem deed wat de bedoeling was: volgens een geprogrammeerde dienstregeling zelfstandig tractie geven, remmen en halteren op de juiste plek langs het perron.

Het experiment vond plaats onder automatiseringsniveau 2 (GoA 2) waarbij de machinist in de cabine aanwezig is om bij te sturen en in te grijpen als dat nodig is.

NS kijkt tevreden terug op het eerste experiment dat waardevolle inzichten en data opleverde. DE trein vertrok op tijd en kwam op tijd aan in Dronten op de vooraf ingesteld plek langs het perron. Marjan Rintel, directeur NS Operatie: “Dit is de eerste en belangrijke stap. We leren hiervan en doen ervaring op voor wat een automatische treinpiloot voor NS kan betekenen.”

De komende maanden volgen meer experimenten waarin we verschillende testscenario’s uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het anticiperen op ander treinverkeer en het rij- en remgedrag bij gladde sporen.

NS test OV-chipkaart als fietssleutel

NS start een test met honderden OV-fietsen waarbij de OV-chipkaart ook als fietssleutel voor een OV-fiets te gebruiken is. Dat versnelt het lenen van de fiets en voorkomt gehannes met sleuteltjes. Bij succes zal de OV-chipkaart in de loop van 2020 in heel Nederland de ouderwetse fietssleutel bij de OV-fiets vervangen.

Momenteel verliest NS jaarlijks zo’n 2000 fietssleutels, omdat reizigers uit gewenning hun fiets op slot zetten en de sleutel daarna per ongeluk mee naar huis te nemen. NS test het slimme slot met 350 OV-fietsen een aantal maanden op station Apeldoorn. Reizigers die zo’n fiets willen huren, houden hun OV-chipkaart bij het slot. Met een geldig abonnement voor de OV-fiets springt het slot automatisch open.

Nu al komt gemiddeld 44 procent van de treinreizigers op de fiets naar het station en dat percentage groeit. Na de treinreis nemen veel mensen een OV-fiets om het laatste stukje tot bestemming af te leggen. Op bijna 300 locaties zijn 20.500 OV-fietsen beschikbaar en in 2019 worden daar naar verwachting 5 miljoen mee ritten gemaakt. Het aantal abonnementhouders steeg in 2019 naar meer dan 890.000. NS heeft de OV-fiets sinds 2008 onder haar hoede en test en experimenteert samen met reizigers allerlei ideeën voor de fiets. Al dat proberen noemen we het NS Fiets InnovatieLab.





dinsdag 10 december 2019

NS wil zitplaatszoeker uitbreiden

Sinds vorig jaar biedt NS de zitplaatszoeker in de app. Deze toont per rijtuig waar nog zitplaats is. De zitplaatszoeker maakt gebruik van bestaande sensoren in de sporen. Deze meten het gewicht van een rijtuig om zo te bepalen hoeveel zitplaatsen er nog zijn. Die sensoren zitten echter niet in alle sporen, waardoor de zitplaatszoeker nu op slechts een deel van de ritten werkt.

NS wil de zitplaatszoeker uitbreiden naar meer trajecten én betrouwbaarder maken. Daarvoor wordt onder andere gekeken naar CO2-metingen van het klimaatsysteem in treinen en naar een simpele vorm van Wifi-tracking: het tellen van het aantal mobiele Wifi-signalen in de trein, zonder deze te volgen. Zo wil NS dat mee reizigers eenvoudige een vrije stoel vinden.

Hoe werkt dit? De treinen hebben een klimaatsysteem. Om het binnenklimaat te regelen, meten deze het CO2-gehalte in de lucht. Aan de hand hiervan kan NS ook inschatten hoeveel reizigers er in een rijtuig zitten en dus hoeveel stoelen nog vrij zijn. Bij een Sprinter is dit echter minder betrouwbaar, omdat de deuren van een Sprinter vaak open en dicht gaan. Wifi-tracking is een veel gebruikte methode om bijvoorbeeld loopstromen in kaart te brengen.

Hoe verhoudt dit zich tot de privacy van de reiziger? Udo Oelen, Privacy Officer bij NS heeft bij hele hele traject het privacy-aspect in de gaten gehouden: "Sensoren tellen dan het aantal telefoons in de trein, zonder deze te volgen. Bij deze methode is het van belang om de privacy goed te waarborgen. We zijn niet geinteresseerd in individuele reizigers en hun gegevens. NS wil dit zo regelen dat een telefoon alleen geteld wordt, maar niet geregistreerd en gevolgd. Voordat we besluiten tot invoering, toetsen we de uitwerking eerst bij de Autoriteit Persoonsgegevens."

maandag 9 december 2019

Friese stations 'het beste' van Nederland

De zes meest punctuele stations van Nederland liggen in Friesland. Sterker nog: ze liggen allemaal aan dezelfde spoorlijn. Station Sneek scoort met een punctualiteit van 98.9% het beste van ons land. Dat blijkt uit berekeningen die we voor RTL Nieuws deden.

Het was een flinke klus: voor alle stations in Nederland berekenen hoe veel procent van de treinen op tijd reed, vertraagd was of uitviel. Maar de resultaten zijn binnen en Friesland scoort het beste.

Beste stations
1. Sneek (98.9%)
2. Koudum-Molkwerum (98.9%)
3. Sneek Noord (98.8%)
4. Hindeloopen (98.8%)
5. Workum (98.8%)

Aan de onderkant van de lijst staat het Limburgse station Eygelshoven Markt. Dat scoort met een stiptheid van 85.1% het slechtste van ons land. De slechtste vijf, van onder naar boven, zijn verder Breda (88.3%), Eijsden (88.7%), Oldenzaal (90.5%) en Rotterdam Centraal (90.6%).

vrijdag 6 december 2019

Aanpak wateroverlast fietstunnel Leusden

De provincie Utrecht gaat de wateroverlast aanpakken in de fietstunnel onder de Arnhemseweg (N226) bij Hertekop. Vooral aan de zijde van de Dodeweg stroomt er regelmatig grondwater in de fietstunnel.

Op donderdagmiddag 5 december is er een waterpomp geplaatst die het overtollige water wegpompt voordat het in de tunnel kan lopen. Begin volgend jaar wordt de oorzaak van wateroverlast structureel aangepakt.

De fietstunnel is in 2018 aangelegd voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en de doorstroming. In het ontwerp is rekening gehouden met de gemiddelde grondwaterstand ter plaatse met een ruime marge daar bovenop. Naar nu blijkt is er regelmatig sprake van een piek in de grondwaterstand waardoor er water blijft staan in het gras naast de tunnel. In combinatie met een slechte infiltratie van de bodem heeft dit tot gevolg dat het water de tunnel insijpelt en zorgt voor extra gladheid als het vriest.

donderdag 5 december 2019

NS: 92,6% reizigers in 2019 op tijd, forse reizigersgroei

92,6% van de NS-reizigers komt dit jaar op tijd. Daarmee handhaaft NS de recordpunctualiteit van vorig jaar, waarbij opnieuw een stevige reizigersgroei wordt gerealiseerd. Dit blijkt uit de eindejaarprognose van NS. Over de afgelopen 5 jaar - de eerste helft van de concessie – is de punctualiteit gestegen met 2,5% procentpunt. Over dezelfde periode steeg het aantal reizigers met zo’n 14% naar ruim 1,3 miljoen reizigers per dag.

NS verwacht in 2019 alle afspraken uit de hoofdrailnetconcessie te halen, ook op de hogesnelheidslijn (HSL). Op de HSL stijgt de punctualiteit van 82,5% in 2018 naar 83,4% in 2019, ondanks de softwareproblemen die in het eerste kwartaal van 2019 voor een valse start zorgden. Met het Rijk was een minimale punctualiteit op de HSL afgesproken van 82,1%. NS verwacht dat de zitplaatskans in de spits in 2019 uitkomt op 94,8% in 2018 was dit 95,1%. De afspraak met het rijk was hier minimaal 94,3%. Door de populariteit van de trein heeft een aantal drukke trajecten het plafond bereikt, NS kan hier niet meer treinen rijden en geen treinen verlengen.

Voor deze eindejaarprognose maakt NS gebruik van de prestatiecijfers in de maanden januari – november 2019 en historische data over de maand december.

Tram 22 start in Utrecht op 16 december

Tram 22 gaat vanaf maandag 16 december tien keer per uur per richting rijden met passagiers. Buslijn 12 verdwijnt. Om de start van de tram te vieren, biedt Utrecht zaterdagmiddag 14 december gratis tramritten aan.

Tram 22 neemt de dienstregeling van buslijn 12 over. De eerste tram vertrekt vanaf 16 december op werkdagen rond 6.00 uur, de laatste rond 22.00 uur. In het weekend rijdt de tram niet.

De trams rijden gekoppeld, dus met twee tramstellen aan elkaar. Het aantal trams wordt in de loop van 2020 verhoogd naar twaalf trams per uur per richting.

Er is nog wel een indienststellingsvergunning nodig voordat de tram echt met passagiers mag rijden. Uiterlijk begin december is duidelijk of deze vergunning wordt gegeven.

woensdag 4 december 2019

Fietskluizen bij bushaltes voor een soepele reis van deur tot deur

De bushaltes Bleskensgraaf, Molenaarsgraaf, Noordeloos en Meerkerk beschikken nu ook over fietskluizen met oplaadmogelijkheid voor elektrische fietsen. De kluizen zijn een aanvulling op de bestaande fietsenstallingen en dragen bij aan een gemakkelijke overstap van het ene op het andere vervoermiddel. Hiermee willen de provincie Zuid-Holland en Qbuzz bushaltes buiten dorpskernen goed bereikbaar houden en de totale reis van deur tot deur voor de reiziger zo aantrekkelijk mogelijk maken.

De fietskluizen zorgen ervoor dat ook duurdere fietsen (bijvoorbeeld e-bikes) veilig bij bushaltes aan de N214 gestald kunnen worden. Zo is er een oplaadpunt aanwezig voor elektrische fietsen, is de kluis verlicht en is er ook een kapstok aanwezig om bijvoorbeeld een regenpak op te hangen en te laten drogen. In de fietskluizen passen alle soorten fietsen, inclusief krat en kinderzitje.

De fietskluis werkt volledig automatisch en is dag en nacht toegankelijk met een persoonlijke OV-chipkaart. Via de website www.veiligstallen.nl/molenlanden kan een kluis gereserveerd worden en kunnen ook abonnementen afgesloten worden. De gebruiker kan de kluis met de OV-chipkaart openen, dit is als het ware de sleutel van de kluis. Het gebruik ervan kost  €1,- per 8 uur. Een maandabonnement bedraagt €12,- en een jaarabonnement bedraagt €108,-. Ook is het mogelijk om vooraf een fietskluis te reserveren via www.veiligstallen.nl. Qbuzz beheert de kluizen.

maandag 2 december 2019

15 december start dienstregeling 2020

Zondag 15 december start NS de dienstregeling 2020. De 1,3 miljoen dagelijkse treinreizigers kunnen te maken krijgen met andere vertrek- en aankomsttijden. Meer dan 50.000 reizigers krijgen een kortere reistijd, terwijl iets minder dan 5.000 reizigers een langere reistijd krijgen. Voor 95 procent van de reizigers verandert de reis nauwelijks.

Voor Sprinterreizigers uit Noord-Nederland wordt de reistijd korter. Met name in Midden-Nederland kan NS meer treinen gaan rijden. In de Randstad zijn een aantal drukke spitstrajecten inmiddels vol, waardoor de dienstregeling hier dit jaar niet uitgebreid kan worden. Reizigers kunnen hun nieuwe treintijden nu al checken. De NS reisplanner is volledig bijgewerkt.

NS verbetert de bereikbaarheid van Noord-Nederland de komende jaren stapsgewijs. 2020 is daarvoor een tussenstap. Friese Sprinterreizigers zijn, door de nieuwe snellere Sprinter, 1 tot 4 minuten eerder op bestemming. Door de verbeterde overstap in Meppel, zijn zij 7 minuten sneller in Zwolle en zelfs een kwartier sneller in de Randstad. Nadeel hiervan is wel dat de overstap tussen de Friese en Gronings-Drentse Sprinters voor een kleine groep reizigers langer wordt. Groningse en Drentse Sprinterreizigers zijn door de nieuwe Sprinter 1 tot 4 minuten sneller in Zwolle.

Tussen Amersfoort en Utrecht verhoogt NS het aantal Intercity’s van vier naar zes per uur. Hierdoor kunnen we de kans op een zitplaats voor het groeiende aantal reizigers op deze lijn verhogen. In de spits gaat NS meer treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort: in de ochtend vier naar Amersfoort en in de avond vier naar Harderwijk. Reizigers zijn hiermee 10 minuten eerder op bestemming. Deze extra spitstreinen geven in Amersfoort een goede aansluitingen op de Intercity’s richting Utrecht Centraal en Schiphol Airport, waardoor de verbinding hier tot een halfuur korter kan worden.

In de zomerperiode van juni, juli en augustus breidt NS het aantal treinen naar Zandvoort aan Zee uit van 4 naar 6 treinen per uur. In de andere maanden blijft dat 2. Zo wil NS grote aantallen zonliefhebbers naar het strand kunnen brengen. De twee reguliere Sprinters rijden vanaf Amsterdam Centraal. De vier extra strandtreinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort met goede aansluitingen in Haarlem.

De Intercityverbinding tussen Dordrecht en Eindhoven keert terug en gaat 4 keer per dag rijden. Deze aanpassing is van belang omdat de treinen van Den Haag naar Eindhoven niet meer in Dordrecht stopt. Deze rijdt sinds vorig jaar via de snellere HSL.

Drie stations wijzigen per 15 december van naam. Delft Zuid wordt Delft Campus, Amersfoort wordt Amersfoort Centraal en Eindhoven wijzigt in Eindhoven Centraal.

vrijdag 29 november 2019

Openbaar vervoer in Nederland verbindt zich aan Klimaatakkoord

Het openbaar vervoer vervult een cruciale rol bij het verder verduurzamen van de mobiliteit en het bereikbaar houden van Nederland. Daarom verbindt het openbaar vervoer zich aan het Klimaatakkoord dat gesloten is onder coördinatie van Ed Nijpels.

Vrijdag overhandigden Alexandra van Huffelen - algemeen directeur bij GVB Amsterdam – en Tjalling Smit - directeur Commercie & Ontwikkeling en Lid Raad van Bestuur bij NS in Utrecht namens branchevereniging OV-NL de officiële bevestiging aan Ed Nijpels.

Ed Nijpels: “Het openbaar vervoer in Nederland is een enorm vanzelfsprekende partner in de energie-transitie. De manier waarop zij aan de slag is, is een voorbeeld voor menige sector.”

Alexandra van Huffelen: “Ik teken met veel plezier. We hebben als OV-sector al veel bereikt en zijn aan de slag met nieuwe doelstellingen om Nederland nog bereikbaarder en schoner te maken.”

Tjalling Smit: “We onderstrepen de doelstellingen van het Klimaatakkoord van harte en werken elke dag aan de verdere verduurzaming van Nederland. Duurzame mobiliteit is de schakel tussen wonen, werken, vrije tijd én leefbaarheid.”

‘Help, de bushalte verdwijnt!’ Senioren in krimpgebied ervaren problemen

Zorgen van senioren in krimpgebieden worden groter met het verdwijnen van allerlei voorzieningen, zoals de bushalte, de pinautomaat en het postkantoor. Dat blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie KBO-PCOB.

61% van de senioren die in een krimpgebied wonen, zoals Oost-Drenthe en Hoeksche Waard, zegt nu al problemen te ervaren met de bereikbaarheid van (openbare) voorzieningen. Dat is een groot verschil met de senioren die niet in een krimpgebied wonen (22 procent). De voornaamste zorgen, voor beide groepen, is de bereikbaarheid van OV-haltes en pinautomaten (en bankfilialen).

De zorgen groeien met het ouder worden. Vier op de tien senioren uit de krimpgebieden verwachten meer problemen wanneer ze niet meer auto kunnen rijden en afhankelijk zijn van mantelzorg. Zeven op de tien senioren, los van waar ze wonen, is dan ook van mening dat de overheid meer zorg moet dragen voor de inwoners van krimpgebieden.

Manon Vanderkaa, directeur van KBO-PCOB: ‘De bevolking wordt steeds ouder. Dit zal vooral merkbaar worden in krimpgebieden. Ook deze senioren willen op allerlei terreinen actief kunnen blijven. Dit betekent dat er in de krimpgebieden geïnvesteerd moet worden.’ 

Senioren die niet in een krimpgebied wonen, ondervinden andere soorten problemen in hun woonomgeving. Zij noemen ook overlast (buren, verkeer, drugs), slechte begaanbaarheid op straat, gebrek aan beschikbare (senioren)woningen en drukte als een probleem.

woensdag 27 november 2019

'Grijp kans duurzaam OV en zet onderhoud door'

Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over het grote aantal spoorprojecten dat mogelijk vertraagd is door de stikstofcrisis en de problematiek rond PFAS.

Rover heeft daarom een brief gestuurd naar de minister. “Wij vragen de minister om júist de spoorprojecten vlot te trekken, omdat het spoor bijdraagt aan reductie van de uitstoot van stikstof en CO2 en daarmee een duurzame manier van reizen is. Ook willen we duidelijkheid per project. Die duidelijkheid is er wel voor veel wegprojecten maar niet voor het spoor”, aldus directeur Freek Bos.

Het kabinet heeft 7 snelwegprojecten aangewezen die alsnog gerealiseerd kunnen worden door de aangekondigde verlaging van de maximum snelheid. Op lange termijn leidt dit juist tot meer stikstofuitstoot omdat verbreding van snelwegen het autoverkeer bevordert. Freek Bos: “Meer openbaar vervoer is een structurele oplossing voor de te hoge uitstoot van stikstof en CO2. Het is mogelijk een win-winsituatie te creëren door projecten die duurzaam reizen mogelijk maken te prioriteren”.

Verontrustend is dat naast stikstof ook de problematiek rond PFAS grote gevolgen blijkt te hebben voor het spoor. Niet alleen voor aanleg projecten zoals spooruitbreiding rond Amsterdam, maar vooral ook voor onderhoud. Dit komt omdat oude spoorballast niet kan worden afgevoerd zonder PFAS onderzoek. Er is alleen nog maar een tijdelijke oplossing tot 1 december 2019. Rover vraagt van de minister de garantie dat alle geplande projecten en beheer- en onderhoudswerkzaamheden door kunnen gaan. Het annuleren van werkzaamheden per 1 december kan leiden tot forse vertraging bij een groot aantal projecten en een kwaliteitsachteruitgang van het spoorvervoer. Zo kan het risico op storingen toenemen als er geen oplossing komt. Freek Bos “Wij vragen de minister om reizigers die momenteel al duurzaam reizen niet in de kou te laten staan”.

dinsdag 26 november 2019

PON en NS maken snelheid met elektrische deelauto’s, -scooters en –fietsen

PON en NS gaan onder de naam Hely samenwerken om duurzaam vervoer - zoals elektrische deelauto’s, scooters en bakfietsen - sneller en op meer locaties beschikbaar te maken.

Deelvervoer is vaak een goede combinatie met de trein en voorziet in een groeiende behoefte in drukker wordende steden, met steeds minder ruimte om te parkeren. Met Hely willen de bedrijven de mobiliteit in steden op een duurzame manier bevorderen en reizigers meer keuze geven.

Hely is begin 2018 door NS opgericht en biedt deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. De activiteiten van Hely gaan samen met die van Next Urban Mobility, een vergelijkbaar initiatief van PON met mobiliteitsoplossingen voor bedrijven en particulieren in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. De combinatie, die samengaat onder de naam Hely, wil gebruik van deelvervoer net zo makkelijk maken als dat van een eigen auto of fiets.

Ondanks de vele aanbieders van elektrische deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van duurzaam deelvervoer, is gebruik ervan nog relatief laag. Hely wil dat gebruik gemakkelijker maken door een breed aanbod van vervoermiddelen van verschillende mobiliteitsaanbieders aan te bieden, met maar één abonnement. De verschillende vervoermiddelen zijn beschikbaar in een hub dichtbij. Met de Hely-app kunnen gebruikers vervoer boeken, gebruiken en betalen. Afgestemd op wat ze op dat moment nodig hebben.

Auto’s staan vaak een groot gedeelte van de tijd stil, zijn een aanzienlijke kostenpost voor autobezitters en nemen veel parkeerruimte in beslag. In nieuwbouwprojecten wordt minder parkeerruimte ingericht, om meer ruimte te maken voor groen. Een deelauto kan meer dan 10 particuliere auto’s vervangen. Voor kortere ritten in dichtslibbende steden komt een elektrische fiets of e-scooter bovendien vaak beter uit. Met groeiende mobiliteit en steeds schaarser wordende ruimte, zoeken gemeenten, bedrijven en projectontwikkelaars daarom naar oplossingen om mobiliteit te verduurzamen, de leefbaarheid te verbeteren en reizigers flexibiliteit te bieden.

Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS: “NS wil reizigers gemakkelijk toegang geven tot mobiliteit. Ons doel is niet alleen een goede treinreis van station naar station te bieden, maar een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van Nederland. Van de OV-fiets maken al honderdduizenden reizigers met veel plezier gebruik. Met Hely gaan we een stap verder en leveren we complete mobiliteitsoplossingen die het leven van reizigers makkelijker maken en de leefbaarheid in wijken ten goede komt. Door krachten te bundelen met Pon brengen we de voordelen van auto en OV samen.”

Arriva wint MaaS-pilot in Limburg

Arriva heeft de aanbesteding van de Mobility as a Service pilot ‘Grenzeloze Mobiliteit’ gewonnen. Hiermee heeft Limburg de primeur met de lancering van het nieuwe landelijke platform Via-Go van Arriva.

Met deze app wordt reizen van deur-tot-deur met zoveel mogelijk verschillende vervoersmogelijkheden gefaciliteerd. De pilot start in februari 2020 en heeft een looptijd van twee jaar.

Tijdens de pilot van twee jaar ontwikkelt Via-Go zich tot een oplossing waar de persoonlijke, ook internationale, mobiliteitsbehoefte van reizigers in Nederland, Duitsland en België, wordt gekoppeld aan een aanbod van verschillende, duurzame mobiliteitsvormen aan weerszijden van de grens. Onder andere deelfietsen, deelauto’s, taxi en het ov zijn onderdeel van een persoonlijk mobiliteitsadvies. Ook de eigen fiets, e-bike of auto kan hierin worden meegenomen. Met Via-Go kan de reis direct worden geboekt en betaald. De reisassistent begeleidt de reiziger vooraf en tijdens de reis. En bij onverwachte omstandigheden, zoals het weer of een omleiding, past de reisassistent het reisadvies desgewenst aan.

Arriva realiseert Via-Go in samenwerking met Tranzer en TURNN. Deze partners leveren bewezen technologie in de vorm van een multimodale reisplanner en mobile ticketing. Via-Go vervangt bij livegang de huidige reizigersapp van Arriva, waardoor de vervoerder direct klaar is om ook andere beschikbare modaliteiten naast het ov in heel Nederland in het reisadvies mee te kunnen nemen.

maandag 25 november 2019

In 2023 met nieuwe snellere IC van Groningen, Assen, Leeuwarden en Zwolle naar Randstad

NS wil in 2023 een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten van Breda en Rotterdam - via Amsterdam Zuid - naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. Reizigers kunnen de route met de nieuwe snelle Intercity (ICNG) afleggen, die met 200 km/u over de hogesnelheidslijn (HSL) rijdt. Hiermee groeit het aantal Intercity direct-treinen over de HSL van 5 naar 6 per uur, waarmee ruimte komt voor meer reizigers. De nieuwe verbinding wordt mogelijk worden door de aanleg van twee cruciale wissels tussen Schiphol en Amsterdam Zuid, waartoe het Rijk, een overeenkomst sloot met vervoersregio Amsterdam en ProRail. Daarmee wordt het ook mogelijk om 8 keer per uur een Airport Sprinter te rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten. Wij hebben straks nieuwe Intercity’s die hoge snelheden van 200 km/u kunnen halen. Wij willen dat zoveel mogelijk reizigers in verschillende delen van Nederland hiervan kunnen profiteren.”

De reistijdwinst van Rotterdam naar Zwolle, en Noord Nederland is in eerste instantie nog bescheiden: waarschijnlijk komt dit uit op ongeveer 4 minuten. Wel komt de reistijdwinst van Breda naar Zwolle naar verwachting uit op bijna een halfuur. Van Boxtel vervolgt: “We investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen. Denk aan een Lelylijn of een snellere lijn via Zwolle naar het Noorden.”

De nieuwe verbinding gaat van Breda en Rotterdam met 200 km/u over de hogesnelheidslijn naar Schiphol. Daarna gaat de route via Amsterdam Zuid en Lelystad. De trein rijdt vervolgens met een hogere snelheid over de Hanzelijn naar Zwolle en vervolgens verder naar Groningen en Leeuwarden. Over de Hanzelijn wordt voor het eerst met een snelheid van 160 km/u of sneller gereden. De exacte snelheid is nog onderwerp van studie. De huidige route van Noord-Nederland via Utrecht naar de Randstad blijft ook bestaan. De definitieve dienstregeling en reistijden worden in 2022 bekend.

In 2016 sloten NS en Alstom een contract over de levering van 79 snelle Intercity's (ICNG) met een topsnelheid van 200 km/u. De bestelling werd recent uitgebreid naar 99 treinen. De ICNG is gebaseerd op een bestaand concept - waarvan al in meerdere landen treinen rijden- en wordt nu gebouwd voor NS, zodat deze geschikt is voor zowel de hogesnelheidslijn als het reguliere spoor. De eerste ritten zullen vanaf 2021 gaan starten op de HSL tussen Amsterdam-Rotterdam-Breda, vervolgens worden ze ook ingezet tussen Den Haag en Eindhoven en vanaf 2023 dus ook van Breda naar Zwolle, Assen, Groningen en Leeuwarden.

De nieuwe trein combineert een hoge snelheid met comfort en een goede toegankelijkheid. Zo sluit deze snelle Intercity beter aan op het perron. Hierdoor is de trein eenvoudig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel of met een kinderwagen. De trein is verder van alle gemakken voorzien voor de reiziger zoals, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen bij iedere zitplaats.

NS introduceert in 2023 de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en Hoofddorp. Hiermee houden we tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal de verbinding tussen de luchthaven en Amsterdam Centraal op peil. De Sprinters vertrekken 8 keer per uur vanaf een vast perron en bieden reizigers iedere 7-8 minuten een comfortabele snelle verbinding. Reizen met bagage wordt makkelijker door de gelijkvloerse instap en brede deuren. Er komt ruimte voor de inzet van de Airport Sprinter doordat de Intercity direct-treinen via Amsterdam Zuid gaan rijden. Zo blijft de nationale luchthaven goed bereikbaar voor heel Nederland.

Vanaf 2023 start ProRail met de ingrijpende werkzaamheden op Amsterdam Centraal. Om ruimte te bieden aan het groeiende aantal reizigers, worden onder andere de perrons en trapopgangen verbreed. Om dit te kunnen doen, worden er sporen weggehaald.

vrijdag 22 november 2019

FlixTrain breidt uit in Europa

FlixTrain heeft aanvragen ingediend om nieuwe treinverbindingen aan te bieden in Zweden en Duitsland en verkent mogelijkheden in Frankrijk en België. Twee jaar na de lancering in Duitsland staat de introductie van de eerste FlixTrains buiten Duitsland, in Zweden, op de planning. Vanaf 2020 zullen er groene treinen rijden op de routes Stockholm – Malmö en Stockholm – Göteborg.

donderdag 21 november 2019

Start omvangrijk spoorproject tussen Rijswijk en Rotterdam

ProRail start met een omvangrijk spoorproject tussen Rijswijk en Rotterdam. Van vrijdag 22 tot en met zondag 24 november begint ProRail op vijf locaties tegelijkertijd met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam. Dit project gaat vijf jaar duren en is noodzakelijk om meer treinen te laten rijden op dit traject.

Tussen Rijswijk en Delft Zuid wordt het spoor over een afstand van bijna vijf kilometer verdubbeld: van twee naar vier sporen. Tussen Delft Zuid en Rotterdam is spoorverdubbeling niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de spoorbaan is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra rails aan te leggen.

In Rijswijk bouwt ProRail een nieuwe spooronderdoorgang. Ook haalt men de bestaande overweg weg. Dat is niet alleen veiliger, maar zorgt ook voor een betere doorstroming. De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft vervangen we door een brug die geschikt is voor vier sporen.

Station Delft wordt uitgebreid met twee nieuwe sporen en een perron. Station Delft Zuid vernieuwt tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel zorgt voor een veilige verbinding tussen de west- en oostzijde van dit station.

Het traject Rijswijk – Rotterdam  omvat een projectgebied van zo’n zestien kilometer. Samen met onder meer Strukton, VolkerTunnel Delft en Heijmans voert ProRail in vijf jaar tijd tientallen werken uit.

Aankomend weekend is de eerste treinvrije periode die nodig is om het werk uit te voeren. Door de werkzaamheden rijden er van vrijdag 22 november tot en met zondag 24 november geen treinen tussen Den Haag Centraal/Den Haag Laan van NOI en Rotterdam. NS zet bussen in. Raadpleeg de reisplanner voor vertrek.

woensdag 20 november 2019

Met Google Pigeon deel je je frustraties over het OV


Zit je regelmatig als haringen in een ton als je met het OV gaat? Komt de bus altijd te laat of erger je je aan muzikante die ongevraagd een deuntje spelen en opdringerig langskomen om te bedelen? Dan kun je dat delen in de Pigeon-app van Google. Voorlopig alleen in een aantal steden in de VS. Eigenlijk is Google Pigeon een soort Waze, waarbij met behulp van crowdsourcing ervaringen worden verzameld. Deze keer niet over ongevallen of files, maar over de dagelijkse ergernissen in het openbaar vervoer.

Aanleg vrijliggende busbaan Schiphol stap dichterbij

De provincie Noord-Holland, gemeente Haarlemmermeer en Vervoerregio Amsterdam hebben op 31 oktober 2019 een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de aanleg van een vrijliggende busbaan over Schiphol-Rijk. De nieuwe busbaan loopt over de Fokkerweg van Schiphol Oost via de Oude Meer naar Schiphol-Rijk.

De baan zorgt voor meer en betrouwbaar busvervoer in en rondom Schiphol. Met de ondertekening wordt de aanbesteding en aanleg van het project overgedragen aan de provincie.

HOV Schiphol-Oost-Oude Meer-Rijk (HOV SOOMR) is onderdeel van het grotere HOV-programma van de HOV Schiphol-Ring, net als de projecten HOV Schiphol-Oost en de knooppunten Schiphol-Noord en Schiphol-Zuid. Voorafgaand aan de ondertekening namen gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) en wethouder Marja Ruigrok van de gemeente Haarlemmermeer en bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam een kijkje in het gebied. Per elektrische Connexxionbus bezochten zij de andere busbaanprojecten aan de oostkant van Schiphol. Op het knooppunt Schiphol Noord kreeg de delegatie een korte uitleg over de gedachte achter de het HOV-netwerk rond Schiphol. Daarna keken ze bij het project Schiphol-Oost. Na een korte stop met uitleg ging het verder naar het huidige project HOV SOOMR (de nu aan te leggen busbaan op Schiphol-Rijk). Tot slot werd kort gestopt op de locatie van het aan te leggen knooppunt Schiphol-Zuid.

Met de aanleg van de busbaan over de Fokkerweg wordt de vrijliggende busbaaninfrastructuur rondom Schiphol compleet. Naast de aanleg van de busbaan, worden diverse verbeteringen doorgevoerd, zoals nieuwe voet- en fietspaden, goede looproutes van en naar de nieuwe HOV-haltes, extra verlichting en fietsenstallingen bij de haltes. In de spits maken 4 buslijnen gebruik van de busbaan, waaronder elektrische bussen van het Schipholnet. In totaal rijden 34 bussen per uur over de busbaan. Hiermee kunnen reizigers in de spits snel van en naar de knooppunten Schiphol-Noord, -Zuid en -Plaza reizen.

De aanleg van de nieuwe busbaan Schiphol-Oost-Oude Meer–Rijk is gepland in 2022. De eerste bussen rijden in 2023 over de busbaan.

zaterdag 16 november 2019

Tijdelijk veerdienst vervangt fietsers- en voetgangerstunnel Maastunnel

Sinds vrijdag kunnen fietsers en voetgangers in Rotterdam gebruikmaken van een veerdienst om de Maas over te steken. Het fietsers- en voetgangersdeel van de Maastunnel is sinds vanochtend zeven maanden gesloten voor renovatie. De veerdienst vaart drie keer per uur tussen de Sint Janshaven en de Sint Jobshaven om fietsers en voetgangers naar de overkant te brengen.

Na de renovatie van de autotunnel is de fiets- en voetgangerstunnel aan de beurt. Deze tunnel wordt vanaf vandaag in 11 maanden gerenoveerd, waarbij het fietsgedeelte na zeven maanden renovatie weer toegankelijk zal zijn. Dagelijks gaan hier maximaal 7.000 fietsers en 150 voetgangers door de tunnel. Het is een essentiële verbinding tussen Zuid en Noord.

In opdracht van de gemeente verzorgt Waterbus een veerdienst die volgens een vaste dienstregeling vaart. De dienst is gratis en ook toegankelijk voor voetgangers. De veerdienst vaart op werkdagen tussen 6.30 en 23.30 uur. In het weekend vaart de dienst vanaf 08.00 uur. Er wordt drie keer per uur heen en weer gevaren.

Er wordt gevaren met een zogenaamd ‘Klepveer’. Dat is een boot met kleppen aan de voor- en achterkant en maakt op en af stappen erg makkelijk en snel. Met dit veer kunnen 200 fietsers per overtocht mee. Daarmee is de veerdienst een goed alternatief voor de fietsers en voetgangers die normaal gesproken de Maastunnel gebruikten.

vrijdag 15 november 2019

Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'

Het goede nieuws: in 2025 zijn haast álle goederentreinen in Nederland geluidsarm. Dat gaat flink wat geluidsoverlast schelen langs met name de Brabantroute en de Betuweroute. Het slechte nieuws? Op het gebied van trillingen zijn ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en onderzoekers nog lang zover niet.

Dat zei Chiel Roovers, teamleider Omgevingseffecten bij ProRail onlangs tijdens het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid in het Amersfoortse Railcenter. "Met het bestrijden van geluidsoverlast lopen we veertig jaar voor op trillingoverlast. Met trillingen zijn we nog in de onderzoeksfase. We proberen te weten te komen hoe trillingen in en rond het spoor werken. En RIVM onderzoekt wat de impact op mensen is. Zodra daar meer over bekend is, kan het ministerie normen stellen, geld reserveren en duidelijkheid geven. Dat duurt echter nog wel enkele jaren."

Roovers begrijpt dat het geduld van de anderhalf miljoen mensen die op driehonderd meter van het spoor wonen danig op de proef wordt gesteld. "Het liefst zouden we de problemen morgen oplossen, maar het ontbreekt aan kennis, regels en geld. Op dit moment kunnen we alleen op basis van proeven proberen de huidige situatie op plekken waar de overlast het grootst is te verbeteren."

Roovers noemt experimentele maatregelen als under sleeper pads, dempend materiaal in het spoorgrind (ballast) zoals durflex en trillingsschermen die momenteel worden getest. Daarbij moeten de belangen van omwonenden en die van vervoerders tegen elkaar worden afgewogen. "En ik blijf erbij dat spoorgoederenvervoer een duurzame vervoersmethode is, die ruimte verdient om te groeien, maar dat moet goed in balans zijn met  de leefbaarheid voor omwonenden."

donderdag 14 november 2019

Vanaf 2020 treinen van 740 meter lang op het spoor

Vanaf volgend jaar rijden er wekelijks twintig containertreinen van 740 meter lang over het Nederlandse spoor. Dat gebeurt na een succesvolle proef die ProRail vorig jaar uitvoerde.

Het gaat om containertreinen van vervoerder LTE, die via de Brabantroute bij Venlo de grens met Duitsland oversteken. Normaal gesproken hebben dergelijke treinen een lengte van 550 tot 650 meter.

Spoorgoederenvervoer speelt een belangrijke rol in de Rotterdamse haven. Het heeft echter met enorme concurrentie te maken van het vervoer over de weg.  Daarom zijn spoorgoederenvervoerders gebaat bij lagere kosten. De inzet van langere treinen is een manier om die kosten te verlagen. Je hebt minder machinisten nodig en het bespaart op de huur van dure locomotieven.
Daarnaast benutten we met treinen van 740 meter lang de capaciteit van het spoor beter. En dat is goed nieuws, want de grenzen van de spoorcapaciteit komen snel dichterbij.

Het voorzichtig introduceren van 740 meter lange treinen geeft ons de kans te onderzoeken waar knelpunten op het spoor ontstaan. En hoe we die kunnen oplossen. Daarin werken we samen met de Duitse spoorsector.

Knelpunten kunnen opgelost worden door het investeren in langere sporen in de Rotterdamse haven. Langs de spoorbaan in onder andere Tilburg en Eindhoven moeten mogelijk langere wachtsporen worden aangelegd. ProRail bepaalt op basis van zijn ervaringen in de komende periode samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met de spoorgoederensector welke maatregelen wanneer nodig zijn.

woensdag 13 november 2019

RET en Eneco samen op weg naar energiepositief OV

Eneco en de RET gaan vanaf 1 januari 2020 samenwerken om het openbaar vervoer in de regio Rotterdam nog duurzamer te maken. Als onderdeel van de samenwerking levert Eneco vanaf volgend jaar groene stroom uit Nederland.

Het Rotterdamse OV-bedrijf zette eerder dit jaar een aanbesteding in de markt waarin als eis was opgenomen dat de leverancier nieuwe, duurzame opwekcapaciteit in Nederland zou bijbouwen. Vandaag tekenden de twee bedrijven een contract voor de komende tien jaar. Eneco gaat jaarlijks 135 miljoen kWh leveren aan de RET - het equivalent van het verbruik van circa 43.000 huishoudens.

Het nieuwe contract sluit naadloos aan bij de duurzame ambities van de RET. Algemeen Directeur Maurice Unck: “Een rit met het OV is al een duurzame vervoersoptie, maar we willen als bedrijf een stap extra zetten. Met dit nieuwe contract doen we dat, omdat we hiermee zorgen dat er in Nederland duurzame opwekcapaciteit wordt bijgebouwd. We zijn er blij mee dat we zo onze reizigers een nog duurzamere reis kunnen aanbieden.” Onderdeel van het contract is bovendien dat Eneco zonnepanelen legt op minimaal één en mogelijk meer RET-gebouwen, te beginnen met ruim 2.000 m2 op complex Kleiweg. Daarbij wordt ook gekeken of de omgeving een deel van de opgewekte elektriciteit kan betrekken.

Uiteindelijk hebben de bedrijven de gezamenlijke ambitie om in 2030 meer duurzame energie op te wekken dan de RET verbruikt: een energiepositief OV. Dat dragen ze ook uit naar de eindgebruiker: samen werken de RET en Eneco aan het vergroten van de beleving en het bewustzijn van reizigers van het OV als duurzame vervoersoptie. De bedrijven laten zien hoe zij invulling geven aan de maatschappelijke vergroening.

Een andere pijler van het duurzaamheidsbeleid van de RET is de overgang naar zero emissie busvervoer. In 2030 is de gehele busvloot emissievrij en op 15 december gaat de eerste batch van 55 zero emissie bussen rijden. Verder liet de RET, met subsidie van MRDH, in 2018 al zonnepanelen installeren op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven en zet het vervoersbedrijf in op de verduurzaming van het eigen wagenpark, energieneutraal en circulair bouwen en efficiënter omgaan met energie. Een ander voorbeeld van duurzame toepassingen is het gebruik van olivijn op de Hoekse Lijn, een materiaal dat langs de baan ligt en in de loop der jaren zijn eigen gewicht (20.000 ton) aan CO2 absorbeert.

dinsdag 12 november 2019

Extra fietsenstalling westzijde station Den Bosch

Er komt een tijdelijke fietsenstalling met ongeveer 800 plaatsen aan de westzijde van het station in ’s-Hertogenbosch. Daar komt ook een extra uitgiftepunt voor ongeveer 275 OV/deel-fietsen. Tot slot willen we werknemers rondom het station stimuleren meer per trein te laten reizen.

Wethouder Ufuk Kâhya: “Wij geven een hoge prioriteit aan het doorontwikkelen van het station en de directe omgeving. En we maken hiervoor nu de plannen. Maar op dit moment is een oplossing voor het stallen van fietsen aan de westzijde hard nodig. We zijn dan ook enthousiast dat er een tijdelijke stalling gaat komen. En we ook extra OV/deelfietsen krijgen. De stalling en de extra deelfietsen dragen volop bij aan onze ambitie om te zorgen voor goed en duurzaam vervoer in onze gemeente.”
Deze maatregelen nemen we samen met het Rijk, de Provincie Gelderland, de Provincie Noord-Brabant en de Regio Rivierenland. Door samen te werken met andere overheden, kunnen we op korte termijn maatregelen rond het station nemen. Deze maatregelen dragen ook bij aan het oplossen van problemen op de A2 tussen knooppunten Deil en Vught.

De overheden werken samen aan een ‘Verkenning’ naar een robuuste lange termijn oplossing voor de A2. Tegelijkertijd nemen we maatregelen die op korte termijn de A2 ontlasten. Zo versterken we openbaar vervoer knooppunten, leggen een snelfietsroute van Zaltbommel naar ’s-Hertogenbosch aan en werken samen met grote werkgevers.

De komende tijd werken we deze maatregelen voor het station ’s-Hertogenbosch verder uit. Als er eind 2020 uitvoeringsbesluiten genomen worden, dan kunnen we aan de slag. De maatregelen zijn eind 2023 klaar. Het totaalpakket aan korte termijn maatregelen kost 45,9 miljoen euro. Alle partners in het programma betalen mee aan dit pakket.

maandag 11 november 2019

Elektrische scooters worden steeds populairder in Nederland

Elektrische brom- en snorfietsen worden steeds populairder, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging en BOVAG. In de eerste tien maanden van dit jaar was 14,7 procent van alle nieuw verkochte scooters elektrisch. In 2018 lag dit aandeel nog op 9,1 procent. Dit jaar werden tot nu toe in totaal 6.407 elektrische scooters verkocht. Hiermee elektrificeren scooters ook sneller dan auto's. In de autosector ligt het aandeel elektrische exemplaren van de nieuw verkochte wagens op 9 procent.

Aantal speed-pedelecs met 60 procent gestegen

Nederland telde op 1 juli 2019 bijna 17,2 duizend speed-pedelecs, bijna 62 procent meer dan twee jaar eerder. 55-plussers schaften relatief vaak een dergelijke snelle elektrische fiets aan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Speed-pedelecs zijn elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 kilometer per uur en dus sneller zijn dan de reguliere elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur. Sinds januari 2017 gelden voor speed-pedelecs dezelfde regels als voor bromfietsen, zoals het dragen van een helm. In juli 2017 reden er ruim 10,6 duizend van deze snelle e-bikes op de Nederlandse wegen, twee jaar later is dat aantal dus met bijna 62 procent toegenomen.

Ook onder de conventionele bromfietsen steeg het aantal elektrische exemplaren de afgelopen twee jaar. Op 1 juli 2019 waren er 6 duizend elektrische bromfietsen, 74 procent meer dan twee jaar eerder. In totaal stonden er op 1 juli 2019 456 duizend conventionele bromfietsen geregistreerd. Deze groep nam de afgelopen twee jaar met 2,8 procent af.

Twee derde van de particuliere bezitters van een speed-pedelec is tussen de 45 en 65 jaar oud. De afgelopen twee jaar schaften 55 tot 75-jarigen relatief het vaakst een speed-pedelec aan. Op 1 juli 2017 stonden iets meer dan 3,5 duizend snelle e-bikes op naam van een 55- tot 75-jarige, twee jaar later waren dat er bijna 6,5 duizend, een toename van 82 procent. Bij jongere mensen (tot 36 jaar) is de speed-pedelec minder in trek. Zij bezitten op 1 juli 2019 minder dan 7 procent van alle snelle e-bikes, dat komt neer op duizend speed-pedelecs.

vrijdag 8 november 2019

ProRail werkt aan spoor rondom Dordrecht en Zwijndrecht

ProRail en aannemer Strukton werken van vrijdagavond 20.05 uur tot maandagochtend 5.05 uur aan het spoor bij Dordrecht en Zwijndrecht. We nemen onder meer een aantal wissels buiten dienst en passen de treinbeveiliging aan. De werkzaamheden maken het treinverkeer in Dordrecht en omgeving nog veiliger dan het nu al is.

De werkzaamheden tussen Zwijndrecht en Dordrecht behelzen naast het buiten dienst stellen van de wissels onder meer laswerk en vernieuwing van Seinen. Ook werkt men onder meer in de Barendrechttunnel aan vluchtdeuren, kabels en leidingen, tunneltechnische installaties, sein- en beveiligingssystemen.

Vervoerder NS en Qbuzz zorgen gedurende de werkzaamheden voor vervangend busvervoer. Afhankelijk van de dag en het traject is het advies aan reizigers: omreizen of gebruikmaken van vervangend busvervoer. Houd rekening met extra reistijd en check voor vertrek altijd de Reisplanner.

donderdag 7 november 2019

D66: Gratis OV voor kinderen op woensdag en weekend

D66 wil het voor kinderen en ouders zo makkelijk mogelijk maken om te reizen met het openbaar vervoer. Reizen met de trein, bus, tram of metro. Ieder kind vindt dit prachtig. Het openbaar vervoer brengt je op nieuwe plekken, waar je anders niet zo snel komt. Daarom pleit Rutger Schonis (D66) samen met de PvdA voor een onderzoek naar gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar die onder begeleiding van een volwassene reizen op woensdagmiddag en in de weekenden. 

Gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar heeft vele voordelen. Het zorgt ervoor dat kinderen al vanaf jonge leeftijd in aanraking komen met het openbaar vervoer, waardoor ze later ook vaker het OV nemen. Ook de kosten voor ouders om met kinderen te reizen gaan hiermee omlaag. En elke keer dat we de trein, tram of bus nemen in plaats van de auto is ook winst voor van het klimaat.
In de trein en in verschillende steden, zoals Groningen, Eindhoven en Nijmegen, is er met succes, al gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar. Ook Amsterdam start hier binnenkort mee. Elke vervoerder heeft eigen regels of kinderen gratis mee kunnen reizen. Daardoor weten mensen niet waar ze aan toe zijn. D66 wil nu dat alle kinderen tot 12 jaar in Nederland gratis met al het openbaar vervoer kunnen reizen op woensdagmiddag en in de weekenden. Zo groeit de nieuwe generatie op met het gemak en plezier van reizen met de trein, bus, tram of metro.

Rutger Schonis (D66): “D66 wil dat het voor iedereen zo gewoon mogelijk is om de trein, bus of tram te pakken. En: jong geleerd is oud gedaan! Door ov voor kinderen tot 12 jaar op woensdag en in ‘t weekend gratis te maken, wordt het voor hen op latere leeftijd ook de normaalste zaak van de wereld om met het OV te reizen.”