donderdag 30 januari 2020

ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers


ProRail test vier nieuwe soorten dwarsliggers van duurzaam materiaal. Deze dwarsliggers moeten geluid en trillingen verminderen. Hoe dat in z’n werk gaat? Dat zie je in bovenstaande video.

woensdag 29 januari 2020

NS versimpelt deur tot deur-reis voor automobilist


NS wil zoveel mogelijk automobilisten laten overstappen op de trein. Daarom versimpelt NS de manier waarop treinreizigers hun auto bij stations parkeren, hun reis vervolgen en afrekenen. Bovendien krijgen reizigers die met de auto naar het station komen korting op het parkeren van hun voertuig. Na een treinreis geldt een parkeertarief van gemiddeld 4 euro per dag.

Op die manier wil NS een reis van deur tot deur versimpelen. Dinsdag begint een proef kentekenherkenning bij P+R op station Rotterdam Centraal en binnenkort wordt die proef ook gestart in de parkeergarage bij station Driebergen-Zeist.

In de proef wordt de automobilist zowel bij vertrek als aankomst bij de parkeerplaats aan zijn kenteken herkent. Het inrijden gaat hierdoor sneller en gemakkelijker, zodat niemand ’s morgens bang hoeft te zijn z’n trein te missen. Betalen gebeurt later op de dag bij het verlaten van de parkeerplaats. Het scannen van de OV-chipkaart (of e-ticket) zorgt na een treinreis voor korting. Op die manier combineert NS het gemak van de auto met het comfort van de trein en met een gereduceerd parkeertarief. Deze proef is in samenwerking met Q-Park en Skidata ontwikkeld.

Gemiddeld komt zo’n 5 procent van de treinreizigers met de auto naar het station en wil daar ook parkeren. Hiervoor zijn bij stations zo’n 52.000 parkeerplekken beschikbaar. Als die mogelijkheid tot parkeren niet zou bestaan, zou 42 procent van die groep reizigers überhaupt niet in de trein stappen. Bij stations in buitengebieden bij een dorp of kleine stad komt ongeveer 20 procent met eigen auto. Koploper is station Lage Zwaluwe, waar de helft van de reizigers de auto parkeert.

Utrecht onderzoekt toekomstig gebruik openbaar vervoer

De komende weken kunnen bus- en tramreizigers deelnemen aan een onderzoek over het toekomstig openbaar vervoer in de provincie Utrecht. Hiervoor zullen reizigers van vervoerders U-OV en Syntus Utrecht persoonlijk worden benaderd in bus en tram. Daarnaast kunnen reizigers via de website OVinUtrecht.nl meedoen aan het onderzoek.

De provincie Utrecht werkt aan snel, betrouwbaar en effectief openbaar vervoer. Op vele plekken binnen en buiten de provincie ontstaan nieuwe vervoerwijzen zoals deelfietsen, deelscooters en deelauto’s die in combinatie met bus en tram het openbaar vervoer kunnen versterken.

Met het onderzoek naar de toekomst van het openbaar vervoer wil de provincie Utrecht achterhalen hoe reizigers reageren op het uitbreiden van de dienstregeling, het versnellen van bussen en trams en het aanbod van nieuwe vervoerwijzen.

maandag 27 januari 2020

NS: Treinreizigers in 2019 opnieuw vaker tevreden

De tevredenheid van treinreizigers is in 2019 opnieuw hoger dan het jaar ervoor. 89 procent van de NS-reizigers geeft een 7 of hoger, tegenover 86 procent een jaar eerder. Dat blijkt uit het jaarlijkse beoordelings-onderzoek van NS onder 40.000 treinreizigers. Aan het begin van de huidige NS-concessie in 2015 was dit 75 procent.

De waardering voor de klantvriendelijkheid van het treinpersoneel steeg van 92 procent in 2018 naar 94 procent in 2019.

Volgens Thijs Urlings, analist en teamleider klanttevredenheid bij NS, wordt de hoge waardering van de reizigers door verschillende oorzaken verklaard. “De treinen rijden al jaren lang steeds beter op tijd en reizigers zien dat de kans op een zitplaats in de spits behoorlijk op peil blijft, ondanks de reizigersgroei. Ook onze nieuwe moderne nieuwe treinen scoren erg goed. Daarbij zorgt de beleving op de stations voor een hoge tevredenheid. Tot slot ervaren reizigers steeds minder drempels door het gebruik van bijvoorbeeld de OV-fiets en het gebruik van de NS-app.

Scotrail concessie Abellio loopt af in maart 2022

Transport Scotland (TS) en Abellio zullen de lopende Scotrail-concessie niet verlengen na maart 2022. Dat heeft TS bekend gemaakt. Abellio en TS konden het niet eens worden over de voorwaarden van verlenging van 7 naar 10 jaar. Abellio wilde het contract alleen verlengen onder de voorwaarde dat het rendement zou verbeteren.

Bert Groenewegen (Financieel Directeur NS): "We willen de risico’s van onze activiteiten in het buitenland beheersbaar houden en zorgen voor een goed rendement. Juist in een roerige markt is dat van belang. We hadden graag nog drie jaar in Schotland gereden, maar niet tegen elke prijs. We zullen het huidige contract netjes uitvoeren en zorgen dat we na 7 jaar met een opgeheven hoofd, goede prestaties voor de reiziger en een goed resultaat de concessie beëindigen.”

Op 1 april 2015 is Abellio gestart met de exploitatie van het treinverkeer in Schotland. In de concessie is een clausule opgenomen om de voorwaarden van het contract te heronderhandelen voor de periode na 2022. Na deze onderhandelingen heeft Transport Scotland er voor gekozen om het contract niet te verlengen na 7 jaar.
Abellio is een dochterbedrijf van NS en rijdt treinen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en bussen in Londen.

In het Verenigd Koninkrijk en Schotland bestaat al geruime tijd discussie over de prestaties van de spoorsector. Daarom is de zogenaamde Williams Review ingesteld, daarin wordt het functioneren van de volledig geprivatiseerde spoormarkt in het Verenigd Koninkrijk onderzocht. Transport Scotland heeft aangegeven dat zij de uitkomsten hiervan wil meewegen in het besluit hoe verder te gaan met de Scotrail-concessie.

vrijdag 24 januari 2020

Snelle spoorverbing tussen Amsterdam en Stockholm

Vijf prominente Europese steden praten in Brussel over onderzoek naar een snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Stockholm. Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki hebben de komst van de spoorlijn op hun politieke agenda gezet.  Een Lelylijn tussen Amsterdam en Groningen – via Heerenveen en Drachten – zou deel kunnen uitmaken van het traject.

woensdag 22 januari 2020

Plattelandsgemeenten zetten in op deelauto’s

De twintig grootste plattelandsgemeenten gaan volop inzetten op de deelauto. Zij spreken dat vandaag af met minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen). Autodelen biedt niet alleen in de steden een uitkomst voor schonere lucht en meer ruimte voor groen, maar is ook in dunner bevolkt gebied een goede oplossing. De deelauto verbetert de bereikbaarheid van mensen die geen eigen auto hebben, en is een mooie aanvulling op het openbaar vervoer.

De twintig plattelandsgemeenten zetten vandaag samen met 10 andere partijen hun handtekening onder afspraken die moeten resulteren in 100.000 deelauto’s in 2021, met minimaal 700.000 gebruikers.

Minister Van Veldhoven: “Je denkt bij autodelen misschien snel aan de stad. Maar het is juist ook een oplossing voor regio’s waar afstanden langer zijn. Steeds meer mensen delen auto’s, en dat vind ik een goed zaak. Voor het klimaat en onze schone lucht, maar ook als uitkomst voor mensen die geen eigen auto hebben of voor wie het OV maar deels een oplossing is.”

Wethouder Theo Meskers (gemeente Hollands Kroon, VVD, tevens bestuurder van de vereniging voor plattelandsgemeenten), is een van de wethouders die vandaag tekent. “Bereikbaarheid en leefbaarheid zijn belangrijke opgaves op het platteland. Ik denk dat autodelen in combinatie met bijvoorbeeld de trein, bus en elektrische fiets echt een oplossing op maat kan bieden. We werken als plattelandsgemeenten samen om te kijken hoe autodelen ons verder kan helpen. In de gemeente Hollands Kroon komen in de 2020 de eerste mobipunten. Hier kunnen reizigers overstappen van bijvoorbeeld de bus naar een elektrische fiets of deelauto”.

Het kabinet streeft naar meer deelautogebruik. Een auto staat in Nederland gemiddeld 23 uur van de 24 uur stil. Zonde van de ruimte. Autodelen verlaagt de parkeerdruk. Ook heeft autodelen voordelen voor het klimaat en de luchtkwaliteit; autodelers stoten gemiddeld 8-13% minder CO2 uit, en ook minder fijnstof en stikstof.

Het CROW heeft onlangs becijferd dat het aantal deelauto’s ook in 2019 weer is gegroeid. Zij zien daarnaast dat het aantal gebruikers van deelauto’s snel toeneemt, van 400.000 in 2018 naar 515.000 in 2019. Goed nieuws; het heeft immers weinig zin om deelauto’s te hebben als die niet worden gebruikt.

Gebruikers van deelauto’s geven aan dat kostenbesparing voor hen vaak een argument is. Deelauto’s komen vaak in de plaats van een eigen tweede auto. Autodelers besparen zich de aanschafkosten en vaste lasten. Door de lagere kosten wordt ook de overstap naar elektrisch rijden makkelijker. Bijkomend voordeel is dat autodelers in de stad zelf geen parkeervergunning hoeven aan te schaffen.

De twintig plattelandsgemeenten sluiten samen met de gemeente Eindhoven, de regio Zuid-Limburg, vervoerregio Amsterdam en enkele brancheverenigingen aan bij bestaande afspraken, die zijn vastgelegd in het klimaatakkoord. De green deal autodelen 2.0 werd vorig jaar getekend door 40 gemeenten, provincies,  autoverhuur- en leasebedrijven, deelauto-aanbieders, stichting Natuur en Milieu en de Rijksoverheid. De city deal autodelen kent na vandaag 20 deelnemers, en heeft specifiek als doel om elektrisch autodelen te bevorderen.

In het pakket aan autodeelafspraken staan veel manieren om het autodelen te stimuleren. Zo belonen gemeenten autodelers door ze te laten kiezen wat ze met de vrijgekomen parkeerplekken willen doen, bijvoorbeeld meer groen of een speeltuintje. Autodeelbedrijven werken samen voor betere kennisdeling. Parkeren voor elektrische deelauto’s is op veel plekken gratis. En mensen die net hun rijbewijs halen kunnen autodelen gratis proberen. Daarnaast worden steeds meer auto’s gemaakt met opties die autodelen mogelijk maken, zoals open/sleutelloos verhuren.

De Lijn start procedure voor de verdere vergroening van het openbaar vervoer

Vervoersorganisatie De Lijn publiceerde onlangs het selectiedossier voor de levering van 970 elektrische bussen en de bijhorende installaties. Deze elektrische bussen zijn de echte eerste grote stap om de stadskernen tegen 2025 emissievrij te bedienen.

Het gaat om een investering van meer dan 1 miljard euro. De eerste e-bussen van De Lijn kunnen gefaseerd in beeld komen tussen 2023 en 2025.

Op dit moment bestaat het voertuigenpark van De Lijn uit verschillende types bussen. Binnen de opdracht van de e-bussen worden gelijkaardige types voorzien: standaardbussen, gelede bussen, citybussen en kleine of microbussen. Deze verschillende types zijn nodig om in te spelen op de specifieke noden en mogelijkheden van de verschillende centrumsteden en de Vlaamse rand rond Brussel. Een e-bus maakt quasi geen lawaai. Daarom zullen alle voertuigen voor de veiligheid voorzien worden van een bel, zoals bij een tram.

De stelplaatsen van De Lijn zullen het uitgangspunt zijn om van daaruit het verdere netwerk met e-bussen uit te bouwen. Daarnaast streeft De Lijn er ook naar om op andere strategisch gekozen locaties laadinfrastructuur te installeren. Vanaf 2020 zal De Lijn samen met de steden en gemeentes zoeken naar locaties voor de laadinfrastructuur in en rond de centrumsteden. Voor dit project zal er ook nauw samengewerkt worden met de steden en gemeentes, de exploitanten, de distributienetbeheerders en andere partners.

Sein op groen voor vernieuwing Station Alkmaar Noord

Het veertig jaar oude stationsgebouw en de perrontunnel van station Alkmaar Noord zijn aan vervanging toe. Het station voldoet zonder liften niet aan de toegankelijkheidseisen voor mindervalide reizigers. Ook vraagt het gesloten karakter van het gebouw om vernieuwing.

Daarom ondergaat Alkmaar Noord de komende jaren een volledige metamorfose en krijgt het een transparante uitstraling. De perrontunnel krijgt twee glazen liften naar de perrons. Er komen royale perronoverkappingen met daaronder glazen wachtruimtes. Met op het dak zonnepanelen wordt het station Alkmaar Noord ook nagenoeg energieneutraal. De panelen wekken straks ruim 90% van het jaarlijkse verbruik van dit station op. In het stationsgebouw en de perrontunnel komt energiezuinige ledverlichting.  De stationswinkel krijgt een nieuwe plek in de huidige fietsenstalling. Het nieuwe stationsgebouw is ontworpen door architectenbureau VenhoevenCS, dat eerder ook het Alkmaarse hoofdstation onder handen nam.

Donderdag 12 december ondertekenden de gemeente Alkmaar, NS en firma K Dekker bouw & infra overeenkomsten met ProRail, die de nieuwbouw mogelijk maken. Daarmee staan het sein op groen voor de start van bouw.

De vernieuwing van het station start augustus 2020. De oplevering wordt mei 2021 verwacht.  

vrijdag 17 januari 2020

Voorjaar 2020 grote spoorwerkzaamheden Groningen

Komende jaren werkt ProRail aan grootschalige aanpassingen en verbeteringen op en rond station Groningen: project Groningen Spoorzone. Van 6 mei tot en met 3 juni 2020 werken we bijvoorbeeld aan spooruitbreiding tussen Groningen en Haren. Het zijn werkzaamheden om reizigers per trein, bus, fiets en te voet in de toekomst nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming te laten bereiken.

Om station Groningen klaar te maken voor de toekomst gaat het de komende jaren volledig op de schop. Het parkeerterrein voor treinen moet daarom verhuizen. Treinen parkeren vanaf juni 2020 bij het al bijna afgebouwde terrein bij De Vork.

Om extra treinverkeer in de toekomst mogelijk te maken komt er bovendien een extra spoor. Nu lopen er nog drie, straks zijn er vier sporen tussen station Groningen en De Vork (4 kilometer nieuw spoor). De bovenleiding wordt vervangen, over een afstand van 6,5 kilometer, evenals het complete beveiligingssysteem.

Station Europapark krijgt er een perron bij. Bovendien legt ProRail een keervoorziening aan, zodat treinen hier binnen kunnen komen, kunnen omkeren en weer kunnen vertrekken. Daardoor hoeft het alternatief vervoer bij toekomstige werkzaamheden niet helemaal naar Assen door te rijden en neemt de hinder voor treinreizigers af.

Het overgrote deel van het werk, in de periode van 28,5 dagen, gebeurt aan één kant van het station in de richting van Haren. Van de weekenden gebruiken we er twee (9/10 mei en 16/17 mei) om onder andere de beveiliging van het spoor bij het station aan te passen. Station Groningen is dan helemaal niet bereikbaar per trein. Er rijden bussen.

donderdag 16 januari 2020

Internationaal busstation Maastricht officieel geopend

Gemeente Maastricht realiseert als eerste gemeente in samenwerking met busmaatschappijen een internationaal busstation bij het centraal station. De busmaatschappijen bekostigen zelf de exploitatie en dat is uniek in Nederland.

Wethouder Krabbendam en gedeputeerde Brugman (Openbaar Vervoer) openden maandag samen met omwonenden en de busmaatschappijen officieel het busstation aan de Meerssenerweg in Maastricht. Sinds 6 januari dit jaar is het busstation in gebruik.

Dagelijks stoppen er nu zo’n 30 bussen op het busstation. Flix-, IC, en KLM - bussen hebben een contract afgesloten en maken gebruik van het busstation. Andere internationale busmaatschappijen zoals Flibco zullen mogelijk volgen. Per dag vervoeren deze busmaatschappijen gemiddeld zo’n 500 reizigers via Maastricht.

dinsdag 14 januari 2020

MRDH, HTM en RET starten gezamenlijk innovatieprogramma

De InnOVatieroute is de naam van het gezamenlijke innovatieprogramma van ov-bedrijven HTM en RET en de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) dat op eind vorig jaar gelanceerd.

Met De InnOVatieroute worden onder meer startups geprikkeld om met innovatieve oplossingen te komen voor ov-vraagstukken uit de praktijk. Door de grote stijging van het aantal reizigers, wordt er namelijk gezocht naar slimme manieren om het ov optimaal in te zetten.

Het gebruik van het openbaar vervoer (ov) in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is hoog en groeit jaarlijks met gemiddeld 3 procent. Op sommige knooppunten zijn er zelfs uitschieters van meer dan 10% groei per jaar. Naar verwachting zet deze groei ook de komende jaren door. Dat betekent: steeds vollere trams, bussen en metro’s. De realiteit is dat er onvoldoende financiële ruimte is om deze groei te faciliteren. Het is daarom van belang dat er een impuls wordt gecreëerd voor het innovatiegericht denken en handelen in de ov-sector.

Met De InnOVatieroute geven MRDH, HTM en RET een impuls aan het innovatief vermogen van de ov-sector. In het bijzonder wordt een beroep gedaan op vernieuwende ideeën van bedrijven buiten de ov-sector om slimme technologieën te ontwikkelen en toe te passen. De vraagstukken van De InnOVatieroute zijn gericht op drie thema's: reisbeleving, duurzaamheid en hogere bezetting tegen lagere kosten.

De InnOVatieroute deponeert ieder half jaar een vraagstuk uit de praktijk; in december startte het eerste vraagstuk via startuporganisatie YES!Delft. De beste oplossingen worden begeleid en krijgen de kans om een pilot te starten bij de vervoerbedrijven HTM en/of RET. Blijkt uit de pilot dat er potentie is? Dan willen de RET en HTM optreden als eerste gebruikers.

Live radio vanuit de 'radio' Eindhoven Centraal

Het monumentale stationsgebouw van Eindhoven Centraal wordt dinsdag 14 januari even een radio. Het station wordt vaak getypeerd als een transistorradio, met de klok als draaiknop en de toren als antenne. Dinsdag wordt het even letterlijk een radio, want Glow FM komt live radio maken vanuit het stationsgebouw tussen 16.00 en 19.00 uur. De Eindhovense zender doet via 94.0 FM in de ether live verslag van het moment dat ‘Eindhoven Centraal’ goed zichtbaar zal zijn op het gebouw.

Het station van Eindhoven is vanaf dinsdag echt ‘Eindhoven Centraal’. Om 16.30 uur worden de nieuwe letters op het monumentale stationsgebouw onthuld door burgemeester Jorritsma, regiodirecteur Magdalena Piotrowska van NS en Directeur regio zuid Wendy de Wild van ProRail.

Op de perrons zijn de blauwe borden ‘Eindhoven Centraal’ al eerder aangebracht. Drie oude blauwe borden van de perrons worden deze middag als prijs aan drie Eindhovenaren gegeven: de afgelopen week heeft de gemeente Eindhoven samen met NS en ProRail een prijsactie gehouden op Facebook en Instagram. Meer dan 1600 mensen deden daar aan mee.

Het feest wordt uitgebreid gevierd op het station. De Restauratie verloot een diner voor twee aan mensen die de letters Eindhoven Centraal op de foto zetten en via instagram delen. De Starbucks organiseert een speciale tasting. Iedereen kan dan uitleg krijgen over koffie en deze daarna uitgebreid proeven.

Bij CoffeeFellows Eindhoven krijgt iedereen op dinsdag vanaf 16.00 uur 25 procent korting op de hele bestelling. Bij GWK Travelex kunnen reizigers provisievrij wisselen van vreemde valuta op dinsdag.

De opwaardering tot ‘Eindhoven Centraal’ staat symbool voor de groei van de stad. Het gebied rondom het station staat voor een grootschalige transformatie: in 25 jaar werken rijk, provincie Noord Brabant en gemeente Eindhoven samen om het huidige kantorengebied om te vormen in een woon- werk en verblijfgebied voor 20.000 inwoners. Een gebied dat functioneert als de poort naar Brainport als internationale hightech hotspot. Het NS station speelt hier een cruciale rol als OV-knooppunt.

donderdag 9 januari 2020

Bushokjes Nieuwegein krijgen groen dak

Ook Nieuwegein gaat zijn bushokjes voorzien van een groen dak vol sedumplanten. Omdat de negentig hokjes in de gemeente toch toe zijn aan vervanging, laat Nieuwegein ze begin volgend jaar in navolging van Utrecht meteen vergroenen. Volgens de gemeente heeft het sedum veel voordelen voor de stad. Het stimuleert de biodiversiteit, onder meer bijen en vlinders weten de plantjes goed te vinden. Ook draagt het enigszins bij aan het tegengaan van fijnstof en verminderen de daken de opwarming van de stad bij zeer warm weer.

woensdag 8 januari 2020

Walsun: een fietsslot met een vingerafdruksensor


De makers van de op Kickstarter gelanceerde Walsun vroegen zich af waarom je een vingerafdruk gebruikt om op je smartphone in te loggen, maar je fiets nog steeds met een ouderwetse sleutel op slot zet. Daarom ontwikkelde men een innovatief slot dat zowel te gebruiken is op elektrische fietsen, motoren als brommers.

zondag 5 januari 2020

Den Haag Centraal krijgt XL-reisinformatiescherm

Reizigers op Den Haag Centraal kunnen vanaf 6 januari alle vertrektijden en reisadviezen in één oogopslag zien. Vanaf dan gaat het XL-reisinformatiescherm aan dat NS en ProRail aanbieden. Het plaatsen en testen van het scherm van 7 bij 2 meter is een nauwkeurige puzzel en is inmiddels gestart. De testperiode eindigt op 6 januari en dan is het scherm voor reizigers beschikbaar. Om 13.00 uur gaat het aan.

“Dit XL-reisinformatiescherm is een lang gekoesterde wens van onze reizigers. We zijn heel blij om vandaag gehoor aan die wens te kunnen geven. Het team van NS en ProRail heeft keihard gewerkt om er voor te zorgen dat het er nu hangt”, vertelt Marjan Rintel, directeur operatie bij NS. Het grote scherm is een aanvulling op de serviceverlening. Marjan Rintel vervolgt: “Een extra houvast voor reizigers, naast de kleinere overzichtsborden op het station en natuurlijk de informatie in de NS-app. Vanwege de omvang dient het meteen als centraal punt in de stationshal.”

Bij het plaatsen van een mega groot reisinformatiescherm komt veel kijken. “De reisinformatie moet van een afstand goed leesbaar zijn en het is noodzakelijk dat het scherm tegen vocht en kou kan”, vertelt Astrid Bunt, directeur stations bij ProRail. Ook was het zoeken naar een geschikte locatie. Het is belangrijk dat het scherm direct opvalt voor binnenkomende reizigers, zonder dat dit de loop van andere reizigers hindert.

Het reisinformatiescherm toont alle vertrektijden van het komende half uur en komt voor de poortjes aan de centrumzijde van het station te hangen. Bij het kiezen van de locatie hebben we rekening gehouden met de leesbaarheid vanuit alle hoeken van de hal en de looproute van de meeste reizigers vanaf trams naar de treinen.

Op Rotterdam Centraal hangt sinds 18 december een XL-reisinformatiescherm en ook Utrecht krijgt er nog eentje later dit jaar, als de vergunning rond is. De schermen worden door leveranciers KITT Engineering BV en Ngage Media BV speciaal ontworpen voor de verschillende stations.

vrijdag 3 januari 2020

ProRail bouwt aan nieuwe spoorkruisingen Elst


ProRail bouwt in opdracht van gemeente Overbetuwe twee nieuwe ongelijkvloerse spoorkruisingen. Met deze aanleg vervangen we twee overwegen bij Elst.

Het omvangrijke project Elst Noord Spoorkruisingen beoogt de opheffing maar liefst twee overwegen: bij de 1e Weteringsewal komt een viaduct over het spoor en bij de Rijksweg-Noord een onderdoorgang. Beide zijn nu nog van bomen en bellen voorzien. 

Door de overgangen te vervangen door een viaduct en een onderdoorgang verbetert de doorstroming, wordt Elst beter bereikbaar en tevens een stuk veiliger. Ook gunstig voor de buurtbewoners die straks minder overlast van geluid en uitstoot van bijvoorbeeld fijnstof zullen ervaren.

donderdag 2 januari 2020

Vanaf december 2020 sneltrein tussen Groningen en Winschoten

Vanaf december 2020 rijden er tussen Groningen en Winschoten in de spits extra sneltreinen. Door de extra treinen worden de reizigers meer over de treinen verspreid. De reistijd wordt negen minuten korter en de kans op een zitplaats neemt toe.

Om de sneltrein te kunnen laten rijden, zijn aanpassingen aan het spoor en de stations nodig. Zo worden tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek de seinen aangepast. Hierdoor kunnen treinen op kortere afstand van elkaar rijden. Op station Zuidbroek worden oude sporen verwijderd en worden de perrons verlengd. Het middenperron wordt verbreed. Ook komen er nieuwe wissels. Die zorgen ervoor dat de doorgaande treinen minder af hoeven te remmen.

De extra sneltreinen stoppen op station Groningen, Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten. Op station Scheemda kruisen de treinen elkaar. Het huidige middenperron is te smal voor het verwachte aantal reizigers; daarom wordt er aan de noordkant van het spoor een nieuw perron aangelegd. Het huidige middenperron wordt verlengd, zodat er langere treinen kunnen rijden. Bij het  bestaande overpad naar het perron komen spoorbomen om het oversteken veiliger te maken.

De beveiliging op de overwegen op het traject tussen Groningen en Winschoten wordt ook verbeterd. Dit gebeurt onder meer bij de Noorderzanddijk in Groningen, in Hoogezand en in Scheemda.