vrijdag 28 februari 2020

Voetgangerstunnel bij station Coevorden geopend

Na jaren van voorbereiding en werkzaamheden liepen op donderdag 27 februari de eerste reizigers door de nieuwe voetgangerstunnel bij station Coevorden. De tunnel, die in opdracht van ProRail en de gemeente Coevorden werd aangelegd door aannemer Heijmans, verbindt het centrum van Coevorden met de Holwert, de wijk ‘achter’ het spoor.

Met de vernieuwing van het stationsgebied wordt een aantrekkelijke omgeving gerealiseerd waar het prettig is om te verblijven en waar (gemotoriseerd) verkeer niet langer de boventoon voert. De tunnel is onderdeel van de herinrichting van het stationsgebied. De hele stationsomgeving is naar verwachting begin 2021 gereed.

Stem op het beste idee voor het Fietspad van de Toekomst

Ruim 208 particulieren en bedrijven hebben hun idee ingezonden voor Het Fietspad van de Toekomst. Een onafhankelijke jury heeft de beste en meest kansrijke ideeën genomineerd. Nu is het woord aan jou! Wie wordt de winnaar van de publieksprijs voor particulieren? Bekijk de nominaties op fietspadvdtoekomst.nl, breng jouw stem uit én maak kans op een unieke prijs! De publieksstemming is geopend van woensdag 19 februari tot en met vrijdag 6 maart.

In december 2019 lanceerde de provincie Utrecht de prijsvraag Het Fietspad van de Toekomst. Hiermee kregen bedrijven en particulieren de kans ideeën aan te dragen om het fietsen aantrekkelijker te maken. De ingezonden plannen lopen uiteen van ongekend creatief tot bijzonder praktisch en direct haalbaar! Op basis van onder meer originaliteit, veiligheid, duurzaamheid en uitvoerbaarheid heeft de jury een voorselectie gemaakt.

Het Fietspad van de Toekomst ligt tussen Utrecht Science Park en Wageningen. De provincie ziet dit traject als experimenteerruimte voor fietsinnovaties. Zo worden momenteel zonnepanelen in het fietspad aangebracht.

De feestelijke prijsuitreiking - voor zowel particulieren als bedrijven - vindt plaats op maandag 9 maart 2020 van 16.00 tot 17.30 uur in cultuur- en congrescentrum Antropia te Driebergen. Kom je uit de regio en wil je bij de prijsuitreiking aanwezig zijn? Stuur dan een mail naar: info@fietspadvdtoekomst.nl.

donderdag 27 februari 2020

Eerste waterstoftrein in Nederland aangekomen

Woensdagmiddag reed de waterstoftrein voor het eerst op het Nederlandse spoor, op weg naar de stalling in Leeuwarden. Met deze trein wordt de komende weken een aantal testritten gereden tussen Groningen en Leeuwarden.

Het is de eerste keer dat er in Nederland een trein op groene waterstof rijdt. Daarbij wordt onder andere gekeken hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken.

De testritten staan 's nachts gepland tussen 27 februari en 14 maart. Tijdens de testritten is er alleen testbemanning aan boord. De testen met deze trein worden gecoördineerd door DEKRA (onafhankelijke testorganisatie).

Het gebruik en de toepassingsmogelijkheden van waterstof nemen toe. In de provincie Groningen rijden al bussen op waterstof en de gemeente Groningen heeft een aantal vuilniswagens en veegwagens die op waterstof rijden. Een trein op waterstof is voor de provincie Groningen dan ook een logische volgende stap.

ProRail onderzoekt als mede-initiatiefnemer of de waterstoftrein een haalbaar alternatief is op weg naar een CO2-neutraal spoor vanaf 2050. Ook Arriva ondersteunt deze ambitie en wil in de praktijk onderzoeken of waterstof ook in het treinvervoer toegepast kan worden. De waterstoftrein is van het bedrijf Alstom. Na Duitsland is Nederland het tweede land waar de trein op het spoor rijdt.

De provincie Groningen, ProRail en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zero-emissie (zonder uitstoot) te laten rijden. De waterstoftrein is een mogelijkheid om dit te doen. Bovendien zijn deze zero-emissie-treinen stiller dan de huidige dieseltreinen. Slim en groen dus! De provincie Groningen (als opdrachtgever) voert deze testritten samen uit met ProRail (mede-initiatiefnemer en infrastructuur spoor), Arriva (vervoerder), Engie (leverancier groene waterstof en tankinstallatie) en Alstom (leverancier waterstoftrein) en DEKRA (onafhankelijke testorganisatie).

Op zaterdag 7 maart is de waterstoftrein voor publiek te bekijken. De trein staat die dag tussen 12.00 - 16.00 uur op spoor 1a van station Groningen.

NS: treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 – 18 jaar

NS maakt treinreizen beter betaalbaar voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. Die maatregel komt voort uit de vernieuwde strategie van NS. NS introduceert nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50  tot 60 procent goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar.

Vervoer is voor veel gezinnen een grote kostenpost. Bovenop de vaste lasten van een auto, zijn de extra kosten voor een treinkaartje al snel te hoog.

Jongeren tussen de 12 en de 18 reizen voornamelijk voor een dagje naar de stad, zo blijkt uit onderzoek onder 1087 jongeren en ouders van jongeren, uitgevoerd door NS. Op de tweede plaats staat familie- of vriendenbezoek. Jongeren reizen vooral in het weekend. Daarbij hebben ze de voorkeur voor een vaste prijs voor een kaartje, zonder bijkomende kosten achteraf. 71% van de jongeren zegt vaker met de trein te reizen als er een specifieke jongerenkaart komt voor een aantrekkelijke prijs. 57% van de ouders geeft aan dan vaker als gezin de trein te zullen nemen.

NS komt met 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor 7,50 euro. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijkt NS hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaat NS andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

woensdag 26 februari 2020

ScootFlash verbetert zichtbaarheid van scootmobiel in het verkeer

Scootmobielgebruikers zijn kwetsbaar. Zij lopen onnodig gevaar omdat ze bij schemer of in het donker slecht te zien zijn.

Volgens Veilig Verkeer Nederland vielen er in 2018 maar liefst 44 dodelijke scootmobiel (en elektrische rolstoel) slachtoffers in het verkeer. Dat zijn er net zoveel als mensen die met een bromfiets of snorfiets omkomen en al twee keer zoveel dodelijke slachtoffers als in 2016. Daarom is er nu Scootflash.

Scootflash is een groot lichtgevend veiligheidsembleem dat op de achterkant van de scootmobiel wordt aangebracht en desgewenst licht geeft of knippert. Bestuurders van een scootmobiel zijn zo niet alleen dag en nacht beter zichtbaar voor automobilisten, maar ook voor fietsers en scooters, want dit is geen reflectie in de koplampen van ander verkeer, maar EL-licht, echt licht.

EL-verlichting is elektronische lichtgevende verlichting, ook wel electroluminescente verlichting genoemd. Het is een veilige vorm van licht die wordt gebruikt in speelgoed, voor reclameverlichting, decoraties en bij nooduitgangen en andere veiligheidsverlichting.

De Scootflash bestaat uit een gele reflecterende achtergrond met daarop een witte rolstoel en een rode omtrekkende rand, die beide van het EL materiaal zijn. Het veiligheidsembleem kan eenvoudig achter op de stoel van de scootmobiel worden aangebracht. Er zijn drie standen: de verlichting brandt, knippert langzaam of knippert snel.

Het grote verschil met bestaande accessoires om gebruikers van een scootmobiel beter zichtbaar te maken is dat dit echt licht is en niet alleen maar reflectie. De scootmobiel is vanaf nu dus niet alleen veel beter zichtbaar als het donker is of bij slecht weer, maar zeker ook overdag.

Eerste klasse verdwijnt uit Arriva-treinen tussen Groningen en Friesland

Arriva heft vanaf december de eerste klas op voor de treinen tussen Friesland en Groningen. De twee provincies, de opdrachtgevers van Arriva, vinden de eerste eersteklascoupés niet meer nodig in de lijn tussen Leeuwarden en Groningen.

Passagiers die in Friesland en Groningen in tweedeklascoupés reizen krijgen vanaf 13 december de beschikking over klaptafels en USB-poortjes om smartphones op te laden.

Ook zullen de nieuwe treinen aparte stiltecoupés krijgen. In de huidige treinen zijn deze niet afgesloten.

maandag 24 februari 2020

Supersnel treinen inplannen


ProRail werkt aan een manier om de dienstregeling supersnel en veilig aan te kunnen passen als dat nodig is. “Nu plannen we nog minimaal drie minuten ‘ruimte’ tussen twee treinen in”, zegt Niels Bik van ProRail ICT. “Dat kan vaak veel korter. We willen in de planning uitgaan van de werkelijke bezetting van het spoor – rijdt er op dit stuk spoor een trein of niet.” In de video legt Niels uit hoe hij werkt aan deze innovatieve manier van plannen, die meer treinverkeer mogelijk moet maken.

zaterdag 22 februari 2020

Negen dagen aan het werk bij Den Haag Centraal

Van zaterdag 22 februari tot en met zondag 1 maart werkt ProRail samen met aannemer VolkerRail aan het spoor bij Den Haag Centraal. Men vernieuwt vier kruiswissels, achttien gewone wissels én bijbehorende sporen.

De wissels zijn aan het einde van hun levensduur en moeten daarom vervangen worden, zodat men de treinen veilig en betrouwbaar kan laten rijden.

De wissels liggen tegen elkaar aan, waardoor ProRail ze niet los van elkaar kan vernieuwen.

Door de werkzaamheden zijn slechts enkele sporen op station Den Haag Centraal in gebruik. Dat betekent dat er: geen treinen rijden tussen Den Haag Centraal-Den Haag HS en Den Haag Centraal-Gouda. En zeer beperkt treinverkeer is tussen Den Haag Centraal en Leiden.

vrijdag 21 februari 2020

Tijdelijk geen treinen tussen Utrecht en Ede-Wageningen

Komende week rijden er geen treinen tussen station Utrecht Centraal en station Ede-Wageningen en tussen Utrecht en station Rhenen. NS zet op deze trajecten bussen in.

De vervangende bussen stoppen op dezelfde stations als de treinen zouden doen, met als uitzondering station Utrecht Vaartsche Rijn. Reizigers van en naar dit station wordt geadviseerd over Utrecht Centraal te reizen.

Deze buitendienststelling is onder meer nodig om de tijdelijke voetgangerstraverse weg te halen. Ook maakt ProRail de bovenleidingen klaargemaakt voor gebruik. Het treinverkeer wordt op maandag 2 maart weer hervat.

Station Driebergen-Zeist is de afgelopen jaren compleet vernieuwd. Rondom het station is er jarenlang hard gewerkt aan een nieuw busstation en een parkeergarage met zo’n 600 plaatsen. Onder het station is een fietsenstalling geopend met ruim 3000 plaatsen waar fietsers hun fiets kunnen parkeren of een van de 70 OV-fietsen kunnen lenen. Omdat er straks vier sporen zijn, kunnen Intercity’s die niet in Driebergen-Zeist stoppen hier Sprinters inhalen. Hierdoor kunnen er de komende jaren meer treinen gaan rijden op de lijn Schiphol - Arnhem.

woensdag 19 februari 2020

NS start werkzaamheden aan poortjes Den Haag Centraal

Reizigers gaan vanaf vandaag merken dat er gewerkt wordt in het station Den Haag Centraal. De in- en uitcheckpoortjes bij de perrons 7, 8, 9 en 10 worden ruim zes meter de hal in geplaatst en er komen extra poortjes bij. Zo wordt de in- en uitcheckcapaciteit vergroot en kunnen reizigers makkelijker overstappen zonder dat ze in en uit moeten checken. Door de werkzaamheden kunnen de poortjes uiteindelijk ook sluiten.

De verplaatsing van de toegangspoortjes gaat in fases. Telkens wordt het deel waar gewerkt wordt afgeschermd met bouwhekken en als het nodig is worden er tijdelijk mobiele in- en uitcheckpalen geplaatst. In de weken dat de werkzaamheden het meeste impact hebben op de reizigers, voornamelijk in de maand maart en begin april, zet NS ter plekke extra medewerkers in om reizigers te helpen en vragen te beantwoorden. Naar verwachting zijn de werkzaamheden voor de zomer klaar.

Als de poortjes verplaatst zijn, gaan ze komende zomer dicht. Dat doet NS niet zomaar, er staan de eerste weken ook weer extra medewerkers  bij de poortjes om reizigers te begeleiden.

De verplaatsing is tijdelijk nodig omdat de drukte op de perrons 8 en 9 soms te groot is. Daardoor zijn de poortjes ook nog niet gesloten. De planning is dat eind 2024 de perrons door ProRail een paar meter verschoven zijn richting de Binckhorst. Dan ontstaat er meer ruimte aan de voorkant van de perrons. Dan zullen de poortjes ook weer vanaf hun tijdelijke locatie verplaatst worden richting de sporen.

dinsdag 18 februari 2020

Perroninformatie toegankelijk voor reizigers met visuele beperking

NS en de Oogvereniging introduceren een speciale app die perroninformatie toegankelijk maakt voor reizigers met een visuele beperking: de NS Perronwijzer. Reizigers die de borden boven de perrons niet of moeilijk kunnen lezen, krijgen via de app informatie over de eerstvolgende vertrekkende trein van het betreffende perron, de vertrektijd, de eindbestemming, het treintype (sprinter of intercity) en bijzonderheden zoals vertraging of niet instappen.

Afhankelijk van de voorkeuren van reizigers leest de NS Perronwijzer-app voor wat er op de borden boven de perrons staat of toont deze informatie bijvoorbeeld in extra grote letters. Dat werkt heel eenvoudig: al met een paar kliks krijgt de reiziger de belangrijkste reisinformatie van het betreffende perron.

De gratis app is geoptimaliseerd voor schermlezers en beschikbaar voor Android en iOS.

maandag 17 februari 2020

Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan

ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoornetwerk, wordt met ingang van 1 januari 2021 een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dat is de inzet van het wetsvoorstel dat door minister Stientje van Veldhoven (milieu en wonen) is ingediend bij de Tweede Kamer.

De omvorming van bedrijf (BV) tot zbo vereenvoudigt de aansturing. Voor reizigers, vervoerders en goederenvervoer verandert er niets en het personeel van ProRail behoudt de eigen CAO en arbeidsvoorwaarden.

ProRail investeert jaarlijks zo'n 2 miljard euro belastinggeld in beheer, onderhoud en aanleg van het spoor. Bij deze publieke taak hoort publieke verantwoording, iets wat bij een zelfstandig bestuursorgaan beter is geregeld dan bij een BV. Zo krijgt de Tweede Kamer scherper inzicht in de besteding van deze middelen. De omvorming heeft geen financiële consequenties voor reizigers, vervoerders en verladers. Ook gaat de omvorming niet ten koste van de investeringen aan het spoor.

ProRail heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet en functioneert goed. Dat is een compliment aan alle medewerkers. De omvorming van ProRail ondersteunt de samenwerking die nodig is om de groei en kwaliteit van het spoor te waarborgen.

ProRail beheert ruim 7.100 km spoor in Nederland, en daarnaast ook circa 2.400 overwegen en meer dan 7.800 wissels. De organisatie telt 4.300 medewerkers. Het omvormen van ProRail is onderdeel van het Regeerakkoord. Het voorstel is de afgelopen periode beoordeeld door de Raad van State en naar aanleiding van de bevindingen is de toelichting verduidelijkt. Nu het wetsvoorstel is ingediend, start het parlementaire proces. Vandaag start ook de internetconsultatie van de lagere regelgeving.

Van maandag 17 tot en met vrijdag 21 februari minder en soms geen treinen op traject Amsterdam/Schiphol/Almere-Amersfoort

Door geplande werkzaamheden aan de bovenleidingen rijden er vanaf maandag 17 februari tot en met vrijdag 21 februari minder treinen op het traject Amsterdam/Schiphol/Almere-Amersfoort. Op sommige delen van dit traject rijden er helemaal geen treinen.

Tijdens deze treinvrije periode gaat onze aannemer het spoor op om de zogenoemde balk-paalbevestigingen te vervangen. De balk en palen vormen samen het bovenleidingsportaal, waaraan de bovenleiding hangt. Deze in totaal 115 bevestigingen zijn aan vervanging toe en de werkzaamheden moeten op beide sporen gebeuren. Er rijden daarom geen treinen op het traject Weesp - Naarden-Bussum. Op dit traject zet NS bussen in. Ook tussen Hilversum en Almere Poort is die dagen geen treinverkeer mogelijk.

Tussen station Amsterdam Centraal en Weesp rijden er minder intercity’s. En de reis van Amsterdam naar Berlijn duurt langer omdat de IC Berlijn moet omrijden via een alternatieve route (Flevolijn en Hanzelijn). 

Voor het traject Amersfoort Schothorst - Amersfoort Centraal wordt de dienstregeling aangepast. Er rijden bijvoorbeeld geen treinen tussen Almere Centrum en Amersfoort Centraal.

zaterdag 15 februari 2020

Station Assen is klaar

Het nieuwe station Assen is helemaal af. Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail is trots op het resultaat. “De pakkend vormgegeven houten overkapping is uniek in Nederland. Het is een prachtige omgeving voor de reiziger.”

De houten kap straalt een bijzondere sfeer uit, met veel licht en ruimte. De kap biedt reizigers voldoende beschutting. Het gebruik van de materialen geeft een eigentijdse en tegelijk natuurlijke beleving.

In het late najaar van 2019 plaatste ProRail de nieuwe gevel voor in het station. “Technisch gezien vormde deze laatste fase een uitdaging”, stelt de regiodirecteur. “De gevel bestaat vooral uit glas en staal. De kap bestaat juist uit hout. Het aansluiten van die twee verschillende elementen vormde het sluitstuk van dit bouwproject.”

vrijdag 14 februari 2020

1750 extra parkeerplekken voor fietsers rond het Centraal Station Rotterdam

Het wordt makkelijker om je fiets te parkeren rondom het Centraal Station. Er komen 1750 extra plekken bij aan de achterzijde en de voorzijde van het station. Ook wordt er rekening gehouden met fietsen die een afwijkend formaat hebben, zoals een bakfiets, fiets met een mand voorop of mountainbike.

Het aantal mensen in Rotterdam dat fietst, is de afgelopen 10 jaar met 60% gestegen. En dit blijft de komende jaren stijgen. Meer fietsen vraagt om meer plekken waar je een fiets kunt stallen. De komende jaren wordt er daarom fors geïnvesteerd in fiets parkeren in Rotterdam.

De groene middenberm tussen de Weenatunnels verandert in een tijdelijke stalling voor 500 fietsen. Deze stalling biedt ruimte aan de fietsen uit het gebied die tijdelijk niet kunnen parkeren door komende werkzaamheden bij andere stallingen.

De eerste huidige stalling die in februari wordt aangepakt is de kelderstalling bij het Centraal Station. Hier worden 300 plekken gecreëerd voor fietsen met een afwijkend formaat. Deze plekken gaan ten koste van 350 gewone plekken.

In mei wordt de stalling aan de Provenierszijde, aan de achterkant van het station, uitgebreid met circa 700 plekken. Er komen ook speciale plekken voor deelfietsen, scooters en bakfietsen.
De tijdelijke stalling die in oktober geplaatst wordt aan de Conradstraat gaat circa 1100 extra plekken opleveren.

woensdag 12 februari 2020

Reizigers testen automatisch bestuurde trein

Woensdagochtend maakten zo’n vijftig treinreizigers voor het eerst een rit in een automatisch bestuurde trein. De trein reed tussen Groningen en Zuidhorn.

Van 13 tot en met 17 februari rijden nog eens 250 testers mee met testritten tussen Groningen en Buitenpost. De testritten geven belangrijke informatie over hoe reizigers het rijden met een automatisch bestuurde trein (ATO) beleven.

De verwachting is dat de ATO-techniek kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden. In Groningen zijn veel baanvakken enkelsporig, dat betekent dat treinen elkaar niet kunnen kruisen en dat beperkt de capaciteit op het spoor. Met deze techniek kunnen treinen in de toekomst dichter op elkaar rijden.

Op gebied van duurzaamheid is een automatisch bestuurde trein ook interessant. Automatisch bestuurde treinen rijden energiezuiniger.



dinsdag 11 februari 2020

Reizigers gezocht voor eerste testrit in automatisch bestuurde trein

De automatisch bestuurde trein, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, reed al een aantal testritten zonder reizigers. Nu wil ProRail onderzoeken hoe reizigers het rijden onder ATO ervaren. Wat merken reizigers er bijvoorbeeld van als een automatisch bestuurde trein optrekt en remt?

De ritten vinden plaats op donderdag 13, vrijdag 14, zaterdag 15, zondag 16 en maandag 17 februari tussen 20.00 en 24.00 uur. Per testrit is plek voor vijftig reizigers, dus wees er snel bij. De ATO-trein vertrekt van station Groningen en rijdt twee maal heen en weer naar station Buitenpost. De afgelopen maanden voerden we op dit traject al diverse ATO-testen uit zonder reizigers.

De testen zijn bewust in de avond. Dan rijden er minder reguliere treinen en is er dus meer ruimte op het spoor. ProRail voert de testritten uit in samenwerking met vervoerder Arriva, de provincie Groningen en Stadler. Stadler is als partner verantwoordelijk voor de ATO-techniek.

Het wordt steeds drukker op het spoor. Dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn. Geautomatiseerd rijden zorgt er namelijk voor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. En dit maakt meer treinverkeer mogelijk. Meer weten over ATO? Lees hier verder.

Europees project voor succesvolle overgang naar elektrisch openbaar vervoer

Hoe kun je het beste 500 dieselbussen vervangen door schone, elektrische voertuigen? Voor deze uitdaging staat de provincie Utrecht. Uiterlijk in 2028 wil de provincie al het openbaar vervoer laten rijden zonder uitstoot van uitlaatgassen. Samen met Hogeschool Utrecht doet de provincie daarom mee aan het Europese project eBussed.

In het project eBussed bundelen zes Europese regio’s kennis en ervaring. Zij willen de beste voorbeelden uit de praktijk verzamelen van een succesvolle transitie naar schoon en milieuvriendelijk openbaar vervoer. De Universiteit van Turku (Finland) is de leidende partner in het samenwerkingsproject. Andere partijen zijn onder andere Hamburg en het Italiaanse Livorno.

Elke Europese regio levert in 2022 een actieplan in. Daarin staan de belangrijkste bevindingen en leerpunten rondom de overgang naar elektrisch openbaar vervoer. De provincie Utrecht zal de uitkomsten van deze studie ook gebruiken voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer in de periode vanaf 2023.

Hogeschool Utrecht en de provincie Utrecht werken nauw samen aan dit Europese studieproject. De vervoersgebieden van de provincie vormen een uitstekend onderzoeksterrein voor de instroom van nieuwe elektrische bussen. In totaal rijden er nu al 17 elektrische bussen. Daarmee is veel ervaring opgedaan. Vanaf begin 2020 komen daar nog eens 60 nieuwe elektrische bussen bij.

Vervoerder U-OV zet 55 nieuwe elektrische bussen in voor het openbaar vervoer in de stad en regio Utrecht. Syntus Utrecht zet vijf nieuwe bussen in voor de stad en regio Amersfoort. Beide vervoerders hebben daarvoor de keuze laten vallen op verschillende busleveranciers en bustypen. Zo kunnen zij verschillende ervaringen opdoen om met de partners te delen. Met onderzoeksexpertise van Hogeschool Utrecht worden de kansen tot verdere verduurzaming van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht in kaart gebracht.

maandag 10 februari 2020

Rover: pleidooi voor btw-verlaging in het OV

Geen woorden maar daden, dat moet de Duitse regering hebben gedacht toen ze de btw op treinkaartjes verlaagde. De maatregel is onderdeel van het klimaatpakket van de Duitse Bondsregering.

Betaalden treinreizigers voor een lange reis vorig jaar nog 19 procent btw, dit jaar is dit teruggebracht naar 7 procent. Tegelijk gaat de belasting op vliegtickets dit jaar omhoog. Duitse treinreizigers zagen dit jaar geen prijsverhoging.

Het spoorwegbedrijf Deutsche Bahn, dat vrijwel al het lange afstandsvervoer in Duitsland voor haar rekening neemt, heeft de ritprijzen met ongeveer 10 procent verlaagd. Ook andere diensten, zoals het meenemen van de fiets in de trein, zijn in prijs verlaagd. De Deutsche Bahn verwacht dit jaar vele nieuwe treinreizigers te mogen verwelkomen.

Rover constateert dat Nederland een ander beleid hanteert. Een jaar geleden werd in Nederland de btw op trein- en buskaartjes juist verhoogd. Daarnaast zagen treinreizigers dit jaar de kaartjes bij NS zo’n 1,5% duurder worden.

zondag 9 februari 2020

ProRail en NS starten geplande dienstregeling op

Vandaag raast storm Ciara over Nederland. De impact van deze hevige storm op het treinverkeer is lastig te voorspellen. Mede omdat er op zondag al minder treinen rijden, hebben ProRail en NS besloten de geplande dienstregeling op te starten.

Dat betekent dat er op voorhand dus geen aangepaste stormdienstregeling wordt ingesteld.

Zodra de storm schade aanricht, zal dit tot hinder voor reizigers leiden. Door omgevallen bomen of een geknapte bovenleiding kunnen treinen uitvallen en zal er extra vertraging ontstaan. ProRail vraagt haar aannemers om extra storingsmonteurs paraat te hebben. Ook staan er extra incidentenbestrijders en hulplocomotieven klaar.

Voor het hoogtepunt van de storm, om 14.00 uur, schrappen NS en ProRail uit voorzorg enkele Intercity-ritten tussen Den Helder en Zaandam. Reizigers moeten daarom vaker overstappen op station Alkmaar.

vrijdag 7 februari 2020

ProRail en NS loodsen treinreizigers tussen spoorwerk door

ProRail laat in februari grote werkzaamheden uitvoeren aan het spoor bij Leiden en Den Haag.

De spoorwerkzaamheden rond verschillende grote steden zijn nodig om te zorgen dat treinen veilig en betrouwbaar kunnen blijven rijden en dat het spoornetwerk het sterk groeiende aantal reizigers nog aan kan.

Doordat er meer treinen moeten rijden om meer reizigers te vervoeren, is de uitdaging om sporen goed te onderhouden steeds groter. Het doordeweeks volledig stilleggen van treinverkeer tijdens werkzaamheden is daardoor op sommige plekken in Nederland niet meer mogelijk. Zoals bij station Leiden de komende weken.

Vorig jaar veroorzaakten werkzaamheden rondom Leiden terwijl het treinverkeer doorgang vond, grote hinder voor reizigers, ook al vanwege onverwachte storingen. De evaluatie heeft geleid tot aanpassingen in de manier van werken, waarbij onder andere de dienstregeling anders is ontworpen.

Leiden is qua drukte met zo’n 80.000 in- en uitstappers per werkdag het zesde station van Nederland. Deze reizigers met bussen vervoeren zou bijna 1600 keer een bus vol betekenen. Zo veel bussen zijn niet voorhanden. Ook is onderzocht of het effect voor reizigers kleiner is bij alleen weekendwerkzaamheden. Dit betekent echter juist veel meer hinder omdat er dan tien weekenden helemaal geen treinen zouden rijden op een groot aantal trajecten. Daarom is gekozen voor negen dagen achter elkaar.

Bij Leiden Centraal werkt ProRail van zaterdag 8 tot en met vrijdag 14 februari, Op 15 en 16 februari wordt gewerkt in Voorhout. Daarna wordt van zaterdag 22 februari t/m zondag 1 maart gewerkt aan het spoor bij Den Haag Centraal.

donderdag 6 februari 2020

Rover: Maak IC Direct toeslagvrij in daluren tijdens werkzaamheden

Foto Alfenaar
Rover roept NS op om de Intercity Direct toeslagvrij te maken in de daluren, zolang de spoorwerkzaamheden rond Leiden duren. Er wordt in de hele Randstad veel overlast door de werkzaamheden verwacht. Op verzoek van Rover zorgen NS en ProRail voor uitgebreide informatievoorziening.

In februari wordt er gewerkt aan wissels bij stations Leiden en Den Haag Centraal. Van 8 t/m 16 februari rijden er daarom minder treinen of kortere treinen rondom Leiden. Van 22 februari t/m 1 maart rijden er minder treinen rondom Den Haag Centraal. In de hele Randstad krijgen treinreizigers in deze periode te maken met meer reistijd, extra overstappen en volle treinen.

Vorig jaar leidde grootschalige werkzaamheden bij Leiden tot veel klachten bij Rover. Reden voor Rover om in een evaluatierapport onder meer om betere communicatie te vragen. NS en ProRail laten op dit onderdeel nu duidelijk verbetering zien: reizigers worden onder meer via posters en lichtborden op stations over de komende werkzaamheden bij Leiden geïnformeerd. NS heeft een webpagina gemaakt met een overzicht van de gevolgen per dag. ProRail geeft daarnaast achtergrondinformatie over de werkzaamheden.

woensdag 5 februari 2020

Duizenden reizigers betaalden te veel bij RET

Duizenden reizigers blijken eind 2019 wekenlang te veel betaald te hebben voor hun reis bij de RET. Rover vreest dat veel reizigers het teveel betaalde bedrag laten liggen, omdat zij zelf in actie moeten komen om het terug te krijgen. Rover heeft de RET om opheldering gevraagd.

Vanaf medio december zijn bij reizigers die op saldo hebben gereisd met trams of bussen van RET, onjuiste bedragen in rekening gebracht. Hierdoor hebben 23.000 reizigers te veel betaald voor hun reis. Het RET biedt vanaf deze week de mogelijkheid om bij de kaartautomaat het saldo terug te krijgen.

Rover heeft RET verzocht het te veel betaalde bedrag automatisch terug te storten, maar dit blijkt niet mogelijk. De extra handeling die nu nodig is om het bedrag terug te krijgen via de kaartautomaat van RET, kan betekenen dat veel reizigers het bedrag uiteindelijk niet terugvragen. Rover roept reizigers op hun reishistorie te controleren en indien mogelijk langs de kaartautomaat te gaan.

dinsdag 4 februari 2020

Tot en met zondag minder treinen door extra werkzaamheden bij Rotterdam

Door extra werkzaamheden van ProRail rijden er tot en met zondag 9 februari minder treinen tussen Rotterdam en Breda en Rotterdam en Dordrecht. Er rijden wel Intercity's (via de HSL) en ook de internationale Intercity Direct (via de HSL) rijdt, maar de Intercity Direct tussen Rotterdam en Breda rijdt niet. Daarnaast rijden er tot en met vrijdag minder sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht. Sprinters die wel rijden worden waar mogelijk langer. Toch moeten reizigers rekening houden met extra drukte in de treinen die wel rijden, met name in de spits.

Vorige week constateerden inspecteurs van spoorbeheerder ProRail dat één van de vier sporen in de twee buizen van de Rotterdamse Willemspoortunnel te slecht is om verantwoord overheen te kunnen blijven rijden. Houten dwagliggers in de ruim twee kilometer lange tunnelbuis zijn doorgezakt. Daarnaast zijn de klemmen die een spoorstaaf op hun plek houden versleten. Na onderzoek is gebleken dat herstel van het spoor accuut nodig is en dat het vijf dagen gaat duren. Meer informatie hierover is te vinden bij ProRail.

NS en ProRail doen er volgens hen alles aan om zoveel mogelijk treinen wel te laten rijden.

maandag 3 februari 2020

NS legt dienstregeling 2021 voor aan regionale overheden en reizigersorganisaties

NS legt haar plannen voor de dienstregeling 2021 voor aan regionale overheden en reizigersorganisaties. De binnenlandse veranderingen zijn overigens bescheiden: voor ongeveer 99 procent van de reizigers verandert er nauwelijks iets. Vorig jaar was dat 95 procent.

Er staan vooral een aantal regionale verbeteringen in de plannen. Zo verbetert de overstap voor Sprinterreizigers in Tiel en in Baarn. Ook komen er zondags meer Sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch. Internationaal zijn er een paar opvallende veranderingen. NS gaat vaker naar Londen rijden en enkele populaire Thalys-treinen naar Brussel en Parijs worden langer. De reistijd van een aantal treinen naar Berlijn wordt 10 minuten verkort. Ook start de nachttrein naar Wenen. De dienstregeling 2021 gaat zondag 13 december 2020 in.

Op het drukke spoor hebben voordelen voor grote groepen reizigers, ook vaak nadelen voor andere groepen reizigers. In de plannen gaan naar verwachting 3500 reizigers er in reistijd op vooruit, van wie er 1000 meer dan 10 minuten sneller zullen zijn. Ongeveer 3000 reizigers hebben een langere reistijd, waarvan zo’n 400 reizigers meer dan 10 minuten langer.

Dankzij nieuwe infrastructuur rond Geldermalsen kan NS de overstap in Tiel van de Sprinter uit Utrecht op de Sprinter van Arriva naar Arnhem verbeteren. Dat geldt ook voor de tegenovergestelde richting. NS kan hier de overstaptijd van 24 naar 12 minuten verkorten, een belangrijke wens van reizigers en de regionale overheden. Nadeel is wel dat de reistijd tussen Utrecht en Tiel 2 à 3 minuten langer wordt.

De overstaptijd tussen de Sprinters in Baarn bedraagt bijna een half uur. Dankzij nieuwe infrastructuur kunnen de Sprinters tussen Naarden-Bussum en Baarn sneller rijden. Hierdoor kan NS op station Baarn een korte overstap van enkele minuten creëren met de Sprinter uit Soest en Den Dolder. Door het enkelspoor tussen Den Dolder en Baarn kan NS deze snelle overstap helaas slechts in één richting aanbieden. Ook wordt de reistijd tussen Baarn en Utrecht door de betere aansluiting – in één richting - wel drie minuten langer. NS stelt voor om de betere overstap in de spitsrichting aan te bieden, zodat zoveel mogelijk forensen hier voordeel van hebben. In de ochtendspits voor de reizigers in de richting van Amsterdam en in de middagspits in de richting Soest en Den Dolder.

NS wil de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn verkorten. Als eerste stap kan de reistijd in 2021 10 minuten sneller aan de Nederlandse zijde van de grens. Aan de Duitse zijde zijn er in 2021 nog geen mogelijkheden, zo heeft Deutsche Bahn laten weten. Infrabeheerder ProRail wil graag meewerken door ruimte voor goederentreinen ter beschikking te stellen aan de IC Berlijn. Afhankelijk van de manier waarop ProRail het spoor gaat toewijzen, kan NS in 2021 3 tot 5 dagelijkse treinen versnellen. De snellere treinen kunnen op de terugreis van Berlijn naar Amsterdam niet meer stoppen in Apeldoorn. In plaats daarvan gaat NS op deze tijden een extra binnenlandse Intercity rijden tussen Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Hilversum en Amsterdam.