dinsdag 31 maart 2020

Deze week besluit OV-abonnementen

Nog deze week wordt een besluit genomen over de mogelijkheid om OV-abonnementen tijdelijk stop te kunnen zetten. Deze toezegging hebben de vervoersbedrijven aan Rover gedaan. Rover hoopt op een eenduidige oplossing binnen het hele OV.

Er wordt steeds meer een beroep gedaan om mensen om niet te reizen indien niet noodzakelijk. Rover heeft de vervoersbedrijven daarom gevraagd voor een mogelijkheid om OV-abonnementen tijdelijk op te schorten.


Voor NS-abonnementhouders geldt dat zij (tijdelijk) kunnen overstappen naar NS Flex Basis, voor €0 per maand zolang er niet wordt gereisd. Na 30 dagen kan dit abonnement weer worden gewijzigd. NS Flex is echter niet beschikbaar voor reizigers die hiernaast nog gebruik maken van een abonnement voor bus. Tram of metro.

NS kwam al met een oplossing voor Kruidvatkaartjes en Keuzedagen. De geldigheid van Kruidvatkaartjes wordt automatisch verlengd tot eind van het jaar. Reizigers die een Keuzedag mislopen, kunnen contact opnemen met de NS klantenservice.

OV-abonnement pauzeren?

Rover heeft de vervoersbedrijven gevraagd om in deze tijden dat mensen geacht worden thuis te blijven OV-abonnementen tijdelijk op te schorten.

De trein is volgens NS even geen uitje, maar dat betekent ook dat reizigers ten onrechte voor hun OV-abonnement betalen. Vooral de recreatieve dalurenabonnementen zullen de komende tijd weinig gebruikt worden.

Rover zou daarom graag zien dat reizigers de keuze wordt geboden om het abonnement al dan niet te pauzeren. Dat motiveert extra om de komende periode geen niet-noodzakelijke reizen te maken.

Overigens kunnen kosten tijdelijk worden vermeden  met een (tijdelijke) overstap naar NS Flex.

maandag 30 maart 2020

Vloerstickers en omroepberichten op stations

ProRail en NS zetten extra middelen in op stations om reizigers te vragen anderhalve meter afstand te houden.

Sinds vrijdag 27 maart klinkt via de omroep op de grote overstapstations het verzoek om 1,5 meter afstand te houden, ook bij het in- en uitstappen.

De afgelopen weken is het kabinet met maatregelen gekomen waardoor we ervoor kunnen zorgen dat het coronavirus zich niet verder verspreidt. Een van maatregelen is de oproep om anderhalve meter afstand te houden van elkaar.

In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak ook extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld.

zondag 29 maart 2020

Thalys Amsterdam-Parijs vanaf dinsdag opgeschort

Vanaf dinsdag rijden er geen treinen meer rechtstreeks tussen Amsterdam en Parijs.

De hogesnelheidstrein Thalys stopt door de maatregelen die regeringen nemen tegen corona en ook vanwege het feit dat er nauwelijks nog reizigers in de treinen zaten.

Vanuit Parijs blijft er wel één Thalys per dag naar Brussel blijft rijden. En vanuit Brussel rijdt ook dagelijks één Thalys naar Amsterdam, maar die sluit niet aan.

vrijdag 27 maart 2020

Twee weekenden werk aan het spoor bij Zwolle

Bij Herfte bouwt ProRail een dive-under. Van Herfte naar station Zwolle legt men extra sporen aan. Ook worden de sporen verdubbeld. Dit stuk is ongeveer 2,5 kilometer lang. Er liggen al twee sporen, straks zijn dat er dus vier. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Het werk kan voor het grootste gedeelte gebeuren terwijl de treinen over de naastgelegen sporen rijden, maar in sommige gevallen moet het treinverkeer worden stilgelegd.

De eerste weekenden vol spoorwerk staan voor de deur: zaterdag 28 en zondag 29 maart en het Paasweekend van zaterdag 11 tot en met maandag 13 april. Er rijden dan bussen in plaats van treinen.

donderdag 26 maart 2020

Verdere aanpassingen dienstregeling Arriva Limburg

Arriva heeft haar dienstregeling voor de treinen en bussen in Limburg in verband met corona aangepast. Daarbij is het de verwachting dat deze dienstregeling de komende periode ongewijzigd zal blijven.

Bus
Vanaf woensdag 18 maart rijden de bussen van Arriva in Limburg op werkdagen reeds een aangepaste dienstregeling. De aangepaste dienstregeling is gelijk aan de dienstregeling zoals deze tijdens reguliere vakantieperiodes geldig is. Dit geldt ook voor de grensoverschrijdende buslijnen van Arriva. Dat betekent dat de schoollijnen (de lijnen met een 600-nummer zoals b.v. lijn 621) vervallen.

Een aanvulling die vanaf zaterdag 28 maart op beide weekenddagen in zal gaan, is dat zowel op zaterdagen als op zondagen er een zondagsregeling wordt gereden tot nader order. De zondagsregeling geldt ook voor de feestdagen 27 april en 5 mei. Op die dagen zijn evenementen afgelast en wordt de reguliere dienstregeling (zaterdagregeling) aangepast. Buurtbuslijnen rijden vanaf 19 maart niet meer in Limburg. Dat zal de komende tijd zo blijven.

Trein
Voor alle treinlijnen geldt in Limburg reeds een aangepaste dienstregeling. Deze dienstregeling wordt voor de trajecten van Arriva vanaf maandag 30 maart verder aangepast tot een uurs-dienstregeling. Dat betekent dat er op elk treintraject van Arriva in Limburg elk uur een stoptrein zal rijden. Er rijden geen sneltreinen. De uursdienst start op weekdagen, net als in de reguliere dienstregeling, eerder op dan op een zaterdag en zondag. Enkele trajecten krijgen een ander eindstation.

Heerlen–Aachen Hauptbahnhof (v.v)
Vanaf maandag 30 maart rijdt er met een uursfrequentie een pendeltrein tussen Heerlen en Aachen (v.v.). De trein rijdt dus niet door, zoals normaal, tot Maastricht. Reizigers vanuit Duitsland naar Maastricht dienen in Heerlen over te stappen. De eerste trein op weekdagen van Heerlen naar Aachen gaat om 05.43 uur en vanuit Aachen naar Heerlen om 05.46 uur.

Maastricht Randwijck – Kerkrade (v.v.)
In tegenstelling tot de normale dienstregeling heeft de stoptrein, die vanaf 30 maart vanuit Maastricht Randwijck rijdt, niet het eindstation Heerlen maar Kerkrade. Op weekdagen vertrekt de eerste trein vanuit Maastricht Randwijck om 05.33 en stopt dan in Heerlen. Om 06.03 uur gaat de eerste trein in uursdienst vanuit Maastricht Randwijck door tot Kerkrade. Om 05.23 uur en 06.23 uur rijdt er een trein vanuit Heerlen naar Maastricht Randwijck. Vanaf 07.07 uur start de uursdienst op die vanaf Kerkrade elk uur door rijdt tot Maastricht Randwijck.

Maastricht Randwijck – Roermond (v.v.)
Hier zijn geen veranderingen in het traject. Op weekdagen vertrekt de eerste trein in uursdienst om 05.36 uur vanuit Maastricht Randwijck naar Roermond. Om 06.00 uur vertrekt de eerste trein vanuit Sittard naar Maastricht Randwijck en om 06.34 uur start de uursdienst vanuit Roermond tot aan Maastricht Randwijck op.

Sittard- Heerlen (v.v.)
Het reguliere traject is Sittard-Kerkrade. In deze aangepaste uursdienstregeling stopt de trein echter in Heerlen. Reizigers die vanuit Kerkrade naar Sittard of omgekeerd willen moeten in Heerlen overstappen. Op weekdagen vertrekt de eerste trein om 06.22 uur van Heerlen naar Sittard. In omgekeerde richting vertrekt de trein om 06.48 uur in de richting van Heerlen. 

Roermond-Nijmegen (v.v.)
Hier zijn geen veranderingen in het traject. De eerste trein in uursfrequentie van Roermond naar Nijmegen vertrekt op weekdagen om 06.33 uur. Om 04.59 uur en 05.59 uur rijdt de trein al tussen Venlo-Nijmegen. De eerste trein in uursfrequentie op weekdagen tussen Nijmegen en Roermond rijdt vanaf 06.08 uur. Om 06.03 uur is er wel al een verbinding op weekdagen tussen Venlo-Roermond.

woensdag 25 maart 2020

ProRail stelt beschermingsmaterialen tegen coronavirus beschikbaar

ProRail Incidentenbestrijding heeft maandagmiddag een groot deel van hun landelijke voorraad aan beschermingsmaterialen ter beschikking gesteld aan de zorg in hun strijd tegen het coronavirus.

Daarnaast roept ProRail al zijn aannemers en onderaannemers op om ook zoveel mogelijk beschermingsmaterialen aan te bieden bij de zorginstellingen die dit nodig hebben.

Voor speciale reinigingswerkzaamheden op het spoor dragen de incidentenbestrijders van ProRail speciale pakken en FFP3-mondkapjes die de hoogste bescherming bieden voor invloeden van buitenaf zoals lekkage van gevaarlijke en vervuilende stoffen. Omdat er een stuk minder treinen rijden dan normaal, verwacht de spoorbeheerder ook minder incidenten waarbij de incidentenbestrijders deze mate van bescherming nodig kunnen hebben.

dinsdag 24 maart 2020

Méér 100% duurzaam busvervoer in Gooi en Vechtstreek

Transdev verzorgt vanaf 11 juli 2021 tot 2030 het openbaar busvervoer in de Gooi en Vechtstreek. Het bedrijf rijdt dan met alleen maar accu-elektrische bussen en biedt aanzienlijk meer OV aan dan nu het geval is.

Transdev start dus meteen in 2021 met bussen die allemaal accu-elektrisch zijn. Ook de R-netlijn 320 wordt vanaf de start gereden met elektrische bussen.

De R-netlijn 320 (Hilversum – Huizen – Amsterdam Amstel) rijdt zowel in de spits als in de daluren veel vaker. Ook laat Transdev een nieuwe spitslijn rijden tussen Huizen en Utrecht De Uithof. De komst van deze lijn was een wens vanuit de regio en levert reizigers die hier gebruik van maken een flinke tijdwinst op.

Het busnetwerk in de regio blijft qua dekking grotendeels gelijk. Een aantal buslijnen krijgt directere routes en kortere reistijden, waardoor reizigers sneller kunnen overstappen op de trein of R-netlijn 320. Transdev verlaagt op enkele laagbezette lijnen de frequentie, bijvoorbeeld door op bepaalde momenten naar een uurdienst te gaan.

maandag 23 maart 2020

Schone schepen over Noordzeekanaal

Amsterdam maakte al eerder schoon schip met vier IJveren van en naar Noord. Nu zijn de verderop varende veerponten aan de beurt.

Amsterdam vervangt deze 'gevaartes' uit 1930 voor lichtere, elektrische schepen. Het gaat om in totaal vijf ponten voor drie oversteken over het Noordzeekanaal richting IJmuiden.

De eerste nieuwe veerpont arriveert in de zomer van 2021. Daarna stroomt er elk half jaar eentje in, tot 2023. Gebruikers van de Hempont bij Zaandam, de Buitenhuizerpont en de Velserpont kunnen zich verheugen op een duurzame overtocht.

Afgelopen jaren vervoerden de veerponten over het Noordzeekanaal jaarlijks meer dan 350.000 auto’s en vrachtauto’s. Op de nieuwe schepen kunnen per oversteek 20 auto’s, 4 vrachtwagens of 400 passagiers mee. Ze zijn 41 meter lang en bijna 14 meter breed.

Hoe zorgt Verkeersleiding voor een aangepaste dienstregeling?

Afgelopen week pasten reizigersvervoerders Arriva, Keolis, NS, Connexxion en Qbuzz hun dienstregelingen aan in verband met het Coronavirus. De verkeersleiders van ProRail werken samen met hen aan maatregelen op maat om treinen te kunnen laten rijden.

De verkeersleiding is afgelopen week aan de slag gegaan om nieuwe dienstregelingen te ontwerpen. Natuurlijk liggen de draaiboeken klaar, maar het aanpassen van de dienstregeling is elke keer een precies en zorgvuldig karwei. Het hele spoorboekje wordt omgegooid en dat vergt bijvoorbeeld ook veel afstemming met andere vervoerders.

De verkeersleiding van ProRail stuurt al het treinverkeer in Nederland aan, goederen- én reizigerstreinen. De nummer 1 prioriteit is het veilig en op tijd laten aankomen en vertrekken van treinen, maar ook werkzaamheden verlopen veilig dankzij de treinverkeersleiders. Daarnaast heeft verkeersleiding de coördinatie bij calamiteiten op en rond het spoor.

zaterdag 21 maart 2020

Basisdienstregeling volgens plan van start gegaan

De speciale basisdienstregeling die zaterdag van start is gegaan, loopt volgens plan, zegt NS.

Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de trein is door de coronamaatregelen zo'n 10 procent van het normale aantal. Daarnaast stijgt het aantal ziekmeldingen bij NS, waardoor er de afgelopen dagen al fors minder treinen reden. De speciale basisdienstregeling voorziet erin dat 35 procent van het normale aantal reizigers met de trein kan reizen.

Vanaf ieder station in Nederland, in alle richtingen, rijden twee treinen per uur. Het gaat hier in principe om Sprinters. Op enkele trajecten rijden nog Intercity’s, omdat hier (voor een deel) geen Sprinters rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld over Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder en Maastricht-Eindhoven.

vrijdag 20 maart 2020

RET schaalt openbaar vervoer terug

Op maandag 23 maart schaalt de RET zijn dienstregeling verder af, naar 50 tot 60 procent van de gebruikelijke capaciteit. Bussen, trams en metro’s rijden dan minder vaak.

De maatregel volgt op de scherp afgenomen vraag en oplopend verzuim onder medewerkers.

Metrovoertuigen blijven op volle lengte, zodat reizigers afstand kunnen houden. De maatregelen gelden in elk geval tot en met zondag 5 april.

Bus

Alle lijnen rijden doordeweeks en op zaterdag van 6.00 uur tot 0.30 uur elke 20 of 30 minuten. Kleinere busjes rijden niet meer, dat geldt ook voor STOPenGO.

Metro

De lijnen B, C, D en E rijden doordeweeks en op zaterdag van 6.00 uur tot 24.00 uur elk kwartier, aangevuld met een pendel op de A-lijn tussen Graskruid en Binnenhof. Die rijdt ook elke 15 minuten en sluit aan. Op het deel waar de lijnen samenlopen (Rotterdam Centraal-Slinge en Schiedam Centrum-Capelsebrug) zorgt dit voor een frequentie van elke 7,5 minuten.

Tram

Alle lijnen rijden alle dagen van de week van 6.00 uur tot 24.00 uur elke 20 minuten. Op de trajecten Laan op Zuid-Rotterdam Centraal en Bachplein-De Esch ontstaat hierdoor een frequentie van elke 10 minuten. Lijn 20 rijdt niet.

Fast Ferry

Voor de Fast Ferry zou normaal gesproken per 28 maart de zomerdienstregeling ingaan. Dat gebeurt niet: de Ferry blijft varen volgens de winterdienst. De Ferry vaart dus niet in de weekenden.

donderdag 19 maart 2020

Dienstregeling Utrecht verder aangepast vanaf 20 maart

Afgelopen maandag 16 maart is U-OV gestart met een aangepaste dienstregeling. Het drastisch verminderde aantal reizigers gecombineerd met het stijgende aantal ziekmeldingen onder OV-personeel leidt ertoe dat vanaf vrijdag 20 maart de dienstregeling verder wordt aangepast.

Belangrijkste wijzigingen
Op weekdagen:
Lijn 1, 3, 4, 6, 7, 8, 28, 34, 41, 43, 55, 60, 61, 63, 65, 73, 74, 77 rijden met frequenties zoals normaal op zondag. De lijnen starten wel (veel) eerder met rijden dan op een zondag.
Lijn 63 rijdt niet tussen Vianen Lekbrug en Utrecht CS.
Lijnen 2, 11, 24, 38, 47, 48 gaan minder vaak rijden: elk half uur.
Lijn 11 rijdt niet tussen Overvecht en Leidsche Rijn.
Lijn 48 rijdt niet tussen Leidsche Rijn en Maarssen.
Lijn 122 rijdt elk uur.
Lijn 29 rijdt elk half uur, in de spits elk kwartier.
Lijn 85 rijdt elk uur, in de spits elk half uur.
Lijn 31 en 33 rijden in de spits elk half uur. De dienstregeling van lijn 31 en 33 is nog niet verwerkt in de reisplanner en online dienstregeling zoals wel het geval is voor de andere lijnen. Bekijk daarom de lijnfolders: lijn 31 en lijn 33. Vanaf maandag zijn de lijnen wel goed verwerkt in de reisplanner en online dienstregeling.
Lijn 5, 12 en 50 rijden met frequenties als op zaterdag. De lijnen starten wel eerder met rijden dan op een zaterdag.
Lijnen die niet meer rijden: 10, 13, 16, 18, 22 (maak gebruik van lijn 28), 27, 30, 32, 35, 78, 241, 247, 281, 285, 703.
Geen wijzigingen voor lijnen 44, 46, 58, 59, 94 en 127.

Op zaterdagen:
Op zaterdagen rijden de bussen volgens de zondagse dienstregeling, met uitzondering van lijn 58, 59 en 122. Op deze drie lijnen rijden we de normale zaterdagse dienstregeling. De zondagse dienstregeling blijft.

Aangepaste dienstregeling trein en bus in Gelderland

Vanwege het coronavirus gaan de vervoerders Arriva, Connexxion (Breng) en Keolis met een aangepaste busdienstregeling en aangepast treinmaterieel rijden in Gelderland.

De maatregelen van Connexxion (Arnhem/Nijmegen) gaan in per 19 maart 2020. Arriva Achterhoek en Rivierenland voert de aangepaste dienstregeling in per 20 maart 2020. Keolis voert de gewijzigde dienstregeling woensdag 18 maart 2020 in.

De buurtbussen zullen vermoedelijk niet meer worden ingezet. Zij worden gereden door vrijwilligers en er zijn geen mogelijkheden om achter in de bus in te stappen. Daarnaast vervoeren de buurtbussen vaak voor het coronavirus kwetsbare groepen.

woensdag 18 maart 2020

Tijdelijk minder openbaar busvervoer in Noord-Holland

Vanaf donderdag 19 maart rijden er minder vaak bussen in Noord Holland. De buurtbussen rijden, mede op advies van het RIVM, momenteel niet meer.

Sinds maandag maken fors minder reizigers gebruik van het regionale openbaar vervoer in Noord-Holland.

Bovendien moet Connexxion steeds meer moeite doen om voldoende chauffeurs te regelen voor de bussen. De meeste buurtbuschauffeurs vallen in de kwetsbare groep voor wie de gevolgen van het coronavirus ernstig kunnen zijn. En in de buurtbussen kunnen de chauffeurs niet worden beschermd, door reizigers via een achterdeur te laten instappen (zoals bij de reguliere bussen).

Veel minder Arriva-treinen door coronavirus

Arriva gaat in Groningen en Friesland een zondagsdienstregeling instellen. Naar veel stations rijdt nog maar één trein per uur.

Verschil met zondagen is dat Arriva op werkdagen wel treinen in de vroege ochtend rijdt.

De Arriva-bus van Bolsward naar Zernike rijdt de komende tijd helemaal niet meer. Verder rijdt de bus van Groningen naar Emmeloord minder vaak.

dinsdag 17 maart 2020

Zaterdag 21 maart speciale basisdienstregeling NS

Vanaf zaterdag 21 maart starten NS en ProRail een speciale basisdienstregeling op. Men rijdt dan in heel Nederland op alle stations twee keer per uur in beide richtingen een trein.

Door overheidsmaatregelen tegen verspreiding van het coronavirus is het aantal treinreizigers de afgelopen dagen drastisch gedaald tot 15 procent ten opzichte van een normale werkdag.

NS en ProRail kiezen voor een dienstregeling waarbij men uitgaat van 35 procent van de zitplaatsen ten opzichte van normaal. De verwachting is dat dit voldoende is om reizigers op voldoende afstand van elkaar naar hun bestemming te blijven brengen.

Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
Op enkele belangrijke noord-zuid en oost-west-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling.

Grote daling reizigers in het OV

Door de oproep om thuis te werken en doordat veel onderwijsinstellingen de deuren gesloten hebben, is het extreem rustig in het openbaar vervoer. Op basis van actuele OV-chipkaartgegevens ziet NS dat er vanmorgen 85 procent minder reizigers gebruik maakten van de trein dan normaal op maandag.

Afgelopen dagen waren er bij OV-bedrijven in Nederland al verschillende aanpassingen in de dienstregeling, onder andere in de spits. Aanpassingen kunnen per bedrijf en per regio verschillen.

In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld.

Grootste fietsenstalling van Leiden geopend

Vrijdag is de nieuwste en grootste fietsenstalling van Leiden in gebruik genomen. Deze fietsenstalling bevindt zich aan de centrumzijde van station Leiden Centraal, onder de nieuwbouw van Lorentz.

De fietsenstalling heeft bijna 4800 plekken. Voor bredere fietsen, met bijvoorbeeld kratjes en/of fietsstoeltjes, en bakfietsen met twee wielen zijn speciale plekken gereserveerd.

In de stalling is direct zichtbaar waar nog vrije plaatsen zijn: een speciaal systeem houdt bij hoeveel lege plekken er nog zijn.

Leiden is de derde fietsstad van Nederland. Maar liefst 56 procent van de treinreizigers komt hier met de fiets naar het station.

maandag 16 maart 2020

Rover blij met verplaatsen poortjes Den Haag

Rover Den Haag is blij dat de in- en uitcheckpoortjes op station Den Haag Centraal worden verplaatst. Daarop heeft het al langer aangedrongen.

Op 18 februari is ProRail begonnen met het verplaatsen van de in- en uitcheckpoortjes op Den Haag Centraal bij de perrons 7, 8, 9 en 10. Hiermee gaat een langdurige wens van de Haagse afdeling van Rover in vervulling.

Vooral op het perron waar sporen 8 en 9 uitkomen, zag Rover een knelpunt. Hier moeten alle uitgaande en inkomende reizigers zich door 8 poortjes persen. Vooral in de spits en op momenten dat er twee treinen tegelijk aankomen, kan dit voor flinke opstoppingen zorgen.

Qbuzz past dienstregeling aan

De bussen van Qbuzz rijden vanaf dinsdag volgens de zaterdagdienstregeling in Drenthe en Groningen. Vervoerder Qbuzz doet dat in ieder geval tot 6 april.

Reizigers worden daarnaast verzocht om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken.

Qbuzz gaat wel extra pendelbussen inzetten naar de ziekenhuizen in Drenthe en Groningen, maar buurtbussen rijden in Drenthe even niet meer. 

Minder trams, bussen en metro's in Rotterdam

In en rond Rotterdam rijden een stuk minder trams, bussen en metro's. Dat heeft de RET zondagavond besloten in reactie op de verregaande maatregelen door het kabinet.

De aangescherpte definitie voor ziekmeldingen lijdt ertoe dat veel meer medewerkers van het OV zich preventief ziekmelden, aldus de RET.

Vanwege deze beide redenen past de RET de dienstregeling vanaf maandag 16 maart aan. Er zijn gewijzigde vertrektijden en lagere frequenties.

Minder spitstreinen bij NS

Sinds vrijdag rijden op een beperkt aantal trajecten geen extra spitstreinen. Dit betekent dat overal de reguliere treindienst gewoon doorgaat, laat NS weten.

Vooral in de provincie Noord-Brabant zijn de reizigersaantallen fors gedaald. Daarnaast is de verwachting dat het aantal reizigers nog verder zal afnemen door de maatregel van de overheid om zoveel als mogelijk thuis te werken en het besluit van Hogescholen en Universiteiten om hoorcolleges online te doen.

Sinds zaterdag is er per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel open voor reizigers.

Op deze trajecten rijden de extra spitstreinen niet:
Tussen Den Helder en Alkmaar vervallen de intercity’s van/naar Eindhoven en verder
Tussen Amersfoort en Deventer vervallen de extra spitsintercity’s
De rechtstreekse treinen tussen Dordrecht en Eindhoven rijden niet
Tussen Haarlem en Alkmaar rijden de extra spitsintercity’s niet
Tussen Den Bosch en Oss rijden de extra spitssprinters niet
Tussen Amsterdam en Enkhuizen rijden de extra spitsintercity’s in de spits niet
Tussen Groningen en Assen rijden de extra spitssprinters niet
Tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum rijden de extra spitssprinters niet
Tussen Breukelen en Veenendaal Centrum rijden de extra spitssprinters niet
De museumtrein van en naar Utrecht Maliebaan rijdt niet (Spoorwegmuseum is gesloten)
Tussen Harderwijk en Amersfoort rijden de extra spitssprinters niet

vrijdag 13 maart 2020

Hoe ontstaat een nieuw station?



Nederland telt op dit moment maar liefst 401 stations. Die variëren van kleine regionale stations tot grote OV-knooppunten waar alle vervoersoorten samenkomen. Stations zijn het visitekaartje van het spoor voor reizigers, vervoerders en de omgeving. Bert Kassies van ProRail Stationsprojecten legt uit wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen en bouwen van een nieuw station. Kijk je mee?

woensdag 11 maart 2020

NS rijdt tijdens Dutch Grand Prix elke vijf minuten naar Zandvoort

Tijdens het weekend van de Dutch Grand Prix-race in Zandvoort schroeft NS de dienstregeling richting het circuit flink op. Op vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3 mei rijdt er tussen station Amsterdam Centraal en station Zandvoort aan Zee in beide richtingen maximaal elke vijf minuten een trein.

Het is voor het eerst dat NS zo vaak rijdt op één lijn. Normaliter gaan er twee treinen per uur naar Zandvoort en rijden er in de zomer bij lekker weer extra treinen.

NS houdt tijdens iedere dag van de Grand Prix rekening met 50.000 reizigers van en naar station Zandvoort. Om al die mensen te vervoeren, worden tientallen sprinters van het type Sprinter Light Train (SLT) ingezet. Dit type trein heeft de meest gunstige mix van aantal stoelen, stroomverbruik en een soepele in- en uitstap. Daarnaast zullen honderden conducteurs en machinisten worden ingezet.

Vanaf het station is het nog ongeveer een kwartier lopen naar het circuit.

dinsdag 10 maart 2020

Safety cube breed inzetbaar bij innovaties

Mohammad Rajabali Nejad, onderzoeker aan de UT, en zijn team werken aan een vierjarig onderzoek om de hard nodige vernieuwingen in het treinverkeer probleemloos te laten verlopen. ProRail, de NS en topsector HTSM investeren 1,6 miljoen in het onderzoek.

De Safety Cube verbindt drie primaire aspecten van social, technical, and environmental met elkaar. Die aspecten zijn van hoge prioriteit voor onderzoekers zoals bijvoorbeeld de onderzoekers van de 4TU federation en Resilience Engineering. Rajabali Nejad zegt dat de theorie breed inzetbaar is bij alle innovaties, van vervoersmiddelen tot huishoudproducten. De Safety Cube theorie biedt ontwerpers een simpele maar toch krachtige handleiding voor de integratie.

Safety Cube is al gepresenteerd in bijvoorbeeld System of Systems Engineering, Anchorage, Alaska, U.S.A. en in het jaarcongres Industriële veiligheid 2020, Utrecht, Nederland.

maandag 9 maart 2020

Rover wil andere aanpak openbaar vervoer Amsterdam

Rover regio Amsterdam nodigt reizigers uit om mee te denken over het openbaar vervoer tijdens een bijeenkomst op dinsdagavond 10 maart.

Steeds meer reizigers in Amsterdam kiezen voor het openbaar vervoer. Een goede doorstroming van bus en tram is essentieel om veel mensen vlot te kunnen vervoeren. De druk op de ruimte in de stad is echter groot en vrije trambanen nemen eerder af dan toe.

Rover stelt een pakket aan maatregelen voor om de doorstroming te bevorderen. Denk aan vrije tram- en busbanen, voorrang bij verkeerslichten, haltes op plekken waar veel mensen moeten zijn, goede haltefaciliteiten en voldoende grote trams en bussen.

Belangstellenden zijn van harte welkom om mee te denken. Vooraf aanmelden kan via amsterdam@rover.nl.

ProRail neemt preventieve maatregel coronavirus

ProRail laat het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) vanaf maandag op twee verschillende locaties werken. Het OBI is de afdeling van ProRail dat de hoogspanningsinstallaties bewaakt en bedient.

Het team bestaat uit een beperkt aantal, formeel gecertificeerde specialisten en het is vitaal voor de continuïteit en veiligheid van het treinverkeer.

Een taskforce van ProRail houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en kijkt welke maatregelen de organisatie kan nemen tegen het coronavirus.

Het OBI heeft als hoofdlocatie het OCCR in Utrecht. Maar het OBI heeft ook een uitwijklocatie op het Railcenter in Amersfoort. De uitwijkpost in Amersfoort is volledig operationeel en kan direct in gebruik worden genomen.

Langdurige omleiding lijn 8 in Utrecht

Sinds vorige week rijdt lijn 8 tussen Utrecht CS en Oorsprongpark een aangepaste route. De Gemeente Utrecht werkt de komende periode op verschillende plekken in Utrecht-Oost aan de weg, waardoor de bus hier niet de gebruikelijke route kan rijden.

De aangepaste route van lijn 8 wordt naar verwachting tot eind 2021 gereden.

De haltes Stadsschouwburg, Maliebaan, Burgemeester Reigerstraat, Oudwijkerdwarsstraat, Oosterstraat en Homeruslaan kunnen tijdens de werkzaamheden niet door lijn 8 bediend worden.

Hiervoor zijn de volgende alternatieven:
Halte Stadsschouwburg: maak gebruik van de halte Stadsschouwburg waar de overige buslijnen stoppen. Lijn 8 zal hier voortaan ook stoppen.
Halte Maliebaan: maak gebruik van de noodhalte Maliebaan. Hier stopt pendeldienst lijn 908.
Haltes Burgemeester Reigerstraat, Oudwijkerdwarsstraat: maak gebruik van de noodhalte Wilhelminapark. Hier stopt pendeldienst lijn 908.
Haltes Oosterstraat en Homeruslaan: maak gebruik van de pendeldienst lijn 908.

zaterdag 7 maart 2020

Weer werkzaamheden aan spoor Leiden

ProRail en aannemer Bam Infra werken dit weekend (7 en 8 maart) aan de sporen op en aan de noordkant van station Leiden Centraal. Onder meer wissels en bovenleiding worden vervangen.

De grote spooroperatie op en rond Leiden heeft nog twee weekenden te gaan. Dit weekend én het weekend van 20 en 21 juni. Dan is de megaklus geklaard, die medio 2018 begon.

In juni zijn alle wissels vervangen of weggehaald en hebben we sporen, dwarsliggers, ballast en bovenleiding vernieuwd.

vrijdag 6 maart 2020

VanMoof komt met e bike abonnement voor particulieren

VanMoof lanceert het langverwachte e bike abonnement voor particulieren. De nieuwe private lease maakt het mogelijk om een VanMoof Electrified S2 of X2 te rijden vanaf 79 eueo per maand inclusief onderhoud, verzekering en anti-diefstal service.

De private lease is een toevoeging op het zakelijke lease aanbod dat VanMoof eerder dit jaar in januari introduceerde. Met de keuze voor een looptijd van 12, 24 of 36 maanden breekt VanMoof met het industriestandaard van minimaal 36 maanden.

donderdag 5 maart 2020

9292-app volledig vernieuwd


Van de 9292-app is eindelijk een nieuwe versie verschenen met allerlei nieuwe functies. Meteen van het nieuwe startscherm op. Daar vul je je bestemming in, waarna je direct de reisopties in beeld krijgt.  iCulture kon de afgelopen tijd de app alvast uitvoerig proberen.

Nieuwe fietsenstalling station Amsterdam RAI

De nieuwe bewaakte fietsenstalling bij station Amsterdam RAI is sinds deze week beschikbaar voor reizigers. De stalling heeft 1797 plekken en is open van een kwartier voor vertrek van de eerste trein tot een kwartier na aankomst van de laatste trein.

De nieuwe fietsenstalling maakt deel uit van de totale renovatie van station RAI door ProRail, gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam.

De fietsenstalling heeft 1797 plekken, dat is 1300 plekken meer dan in de oude stalling. Reizigers kunnen hun fiets hier elke eerste 24 uur gratis stallen met hun OV-chipkaart. Stallen zij langer dan 24 uur, dan betalen zij het tarief van 1,25 euro per 24 uur.

woensdag 4 maart 2020

Slim alarmeren bij incidenten op het spoor


ProRail ontwikkelt momenteel een innovatief, wiskundig model dat incidentenbestrijders helpt om zo snel mogelijk ter plaatste zijn bij incidenten op het spoor. “Snelheid is van levensbelang, omdat elke minuut telt”, weet Arno Koster van ProRail ICT. “Bij de brandweer werken ze ook al een dergelijk systeem, dat ze ontwikkelden met het Centrum Wiskunde & Informatica, het CWI.

Station Driebergen-Zeist is weer open

Sinds maanden vertrekken en stoppen de treinen weer volgens dienstregeling op het compleet vernieuwde station Driebergen-Zeist. Afgelopen week was er vervangend busvervoer tussen Utrecht en Ede-Wageningen zodat ProRail de laatste werkzaamheden kon uitvoeren.

ProRail heeft afgelopen week de tijdelijke voetgangerstraverse verwijderd en de bovenleidingen klaargemaakt voor gebruik. Het gebied rondom station Driebergen-Zeist is de afgelopen jaren compleet vernieuwd. ProRail heeft het station grondig verbouwd, met onder meer een nieuw plein onder het station.

Omdat er nu vier sporen liggen, kunnen Intercity’s die niet in Driebergen-Zeist stoppen hier Sprinters inhalen. Hierdoor zouden er vanaf de dienstregeling 2022 meer treinen kunnen rijden op de lijn Schiphol - Arnhem.

maandag 2 maart 2020

OV Ombudsman: ‘Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen’

De OV ombudsman maakt zich zorgen over de trend dat woonkernen en soms ook woonwijken van steden moeilijker bereikbaar worden met het openbaar vervoer.

De ombudsman voor het openbaar vervoer zegt de indruk te hebben dat bij deze ontwikkeling niet alle betrokken reizigers voldoende gehoord worden.

Met investeringen in grote, doorgaande verbindingen (hogere frequenties, luxere bussen) wordt het openbaar vervoer aantrekkelijker voor grote groepen reizigers. Om dit te betalen worden vaak minder goed bezette buslijnen geschrapt. Dit gebeurde in de Utrechtse wijk Schaakwijk, in De Bilt (Utrecht) en in Sint Willebrord (Noord-Brabant).

De OV ombudsman pleit voor een “zeer zorgvuldige afweging tussen grotere efficiency en meer snelheid tegenover de ook gewenste fijnmazigheid van het openbaar vervoer”. Bij die afweging moet de publieke rol van het openbaar vervoer centraal staan, aldus de ombudsman.

Soms worden buslijnen vervangen door flexibele oplossingen als een streekbus of een belbus. Dat kán, vindt de OV ombudsman, maar “zorg dan dat dit ook echt een goed alternatief is en dat dit er ook daadwerkelijk komt. Het komt nog wel eens voor dat de realisatie van het alternatief aan derden wordt overgelaten.”

zondag 1 maart 2020

Nederlanders lopen nog niet warm voor elektrische taxi

Het aantal Nederlanders dat kiest voor een elektrische taxi is schrikbarend laag. Uit onderzoek van boekingsplatform sneleentaxi.nl blijkt dat minder dan 1 procent van de mensen daadwerkelijk bereid is om extra te betalen voor een elektrische taxi. Zelfs bij gelijke tarieven kiest een ruime meerderheid voor standaard vervoer.

Sven Braam, algemeen directeur van sneleentaxi, had verwacht met het toevoegen van elektrisch vervoer een volgende slag te slaan in de duurzaamheidsstrijd van het bedrijf. Vooralsnog valt dit echter tegen. ‘’We besparen al veel CO2-uitstoot door vraag en aanbod op een efficiënte manier te combineren, maar de rol van de elektrische taxi is vooralsnog minimaal”, aldus Braam.

Normaliter is er een meerprijs van 30 procent voor elektrisch vervoer. Om te onderzoeken in hoeverre de beperkte populariteit ligt aan dit prijsverschil, heeft sneleentaxi de prijs gelijk gesteld aan standaard vervoer. Nog steeds kiest dan slechts 18 procent van de boekers voor een elektrische taxi.  Braam: “Blijkbaar zijn er nog andere drempels. Uit reacties blijkt dat mensen bijvoorbeeld bang zijn om comfort in te leveren. Dit terwijl elektrische auto’s vaak juist heel comfortabel zijn.”

Terwijl het aantal elektrische auto’s in Nederland vorig jaar is verdubbeld, kiezen taxibedrijven vaak nog voor een benzine- of dieselauto. Volgens Braam speelt hierin de beperkte actieradius en lange laadtijd van elektrische auto’s een belangrijke rol. “Chauffeurs hebben een volle agenda. Zij kunnen het zich nauwelijks veroorloven om een kwartier kwijt te zijn aan het opladen van de auto. Al helemaal niet met passagiers in de auto.”

Xavier Wijngaarden is een van de vervoerders van sneleentaxi met een elektrische (hybride) auto. Ook hem valt op dat nog weinig mensen kiezen voor deze manier van reizen. “De vraag naar elektrische taxi’s valt echt tegen. Zolang die vraag er niet is, zullen vervoerders ook niet snel investeren in een duurzame taxi”, aldus Wijngaarden.

CO2- en stikstof liggen momenteel onder een vergrootglas in Nederland. Vorige week nog verscheen een rapport van de Commissie-Remkes over het terugdringen van de stikstofuitstoot. Hierbij kwam ook de uitstoot door vervoersbewegingen van en naar luchthavens ter sprake. Sneleentaxi gaat graag in gesprek met Remkes, aldus Braam. “Momenteel leggen wij nog geld toe als er elektrisch wordt geboekt. Om daadwerkelijk een volgende slag te slaan, zijn investeringen nodig.”