donderdag 30 april 2020

Bouw laadvoorzieningen voor emissievrij openbaar busvervoer op het Zwolse busstation van start

Deze week startte de gemeente Zwolle met de bouw van nieuwe laadvoorzieningen voor elektrisch openbaar busvervoer op het Zwolse busstation aan de Hanzelaan.

De laadvoorzieningen zijn bedoeld voor de elektrische stads- en streekbussen waarmee Keolis Nederland vanaf december dit jaar in regio IJssel-Vecht gaat rijden. De bouw van de laadvoorzieningen duurt tot oktober 2020.

Onder de naam RRReis verzorgt Keolis Nederland vanaf 13 december 2020 voor een periode van tien jaar het stad- en streekvervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. De complete vloot bestaat dan uit 259 elektrische bussen. Om ervoor te zorgen dat deze bussen gedurende de dienstregeling tussentijds kunnen laden, bouwt de gemeente Zwolle - in opdracht van de provincie Overijssel - nieuwe laadvoorzieningen voor het busstation aan de Hanzelaan.

woensdag 29 april 2020

Onderdoorgang onder het spoor vervangt drukke overweg in Goes

De overweg Van Hertumweg in Goes is definitief afgesloten en vervangen door de nieuwe onderdoorgang Terwellegang. Sinds 6 april kunnen fietsers en auto’s de nieuwe onderdoorgang gebruiken.

ProRail en aannemer Gebroeders De Koning bouwden de afgelopen twee jaar aan de onderdoorgang, die al langer op de wensenlijst stond van de gemeente Goes en ProRail.

In het het laatste weekend van april werkt ProRail in Goes nog aan de perrons en verwijdert men de afgesloten overweg Van Hertumweg.

Op station Bergen op Zoom en station Middelburg werkt ProRail ook aan perrons.

dinsdag 28 april 2020

Grootste vervoersbedrijven willen gezamenlijk online platform voor mobiliteitsaanbieders

Toezichthouder ACM gaat kijken of het akkoord kan gaan met een joint venture van de grootste Nederlandse vervoersbedrijven GVB, HTM, NS en RET. Zij willen een gezamenlijk online platform voor mobiliteitsaanbieders bouwen.

Doel van de joint venture is het realiseren van een open ‘Mobility as a Service’ (MaaS) platform waarbij aan de ene kant aanbieders van vervoer zijn aangesloten en aan de andere kant verleners van MaaS diensten. Derden zouden dan allerlei vervoersapps kunnen ontwikkelen.

GVB, HTM en RET zijn de vervoersorganisaties voor resp. Amsterdam, Den Haag/Delft en Rotterdam.

NS onderzoekt mogelijkheden en draagvlak coronamaatregelen

NS en de TU Delft starten een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis op het huidige en toekomstige reisgedrag van reizigers. Zo’n 100.000 NS-reizigers worden benaderd om hun mening te geven en ervaringen te delen.

In het onderzoek peilt NS ook de bereidheid van reizigers om zich vooraf aan te melden voor een treinreis. Een reiziger krijgt dan vooraf te zien welke trein druk is en welke niet.

Als gevolg van de lockdown daalde het aantal treinreizigers de afgelopen weken tot ongeveer 7 procent ten opzichte van normaal. Een trein heeft door de coronamaatregelen echter maar een capaciteit van 20 tot 25 procent ten opzichte van normaal.

Ook in treinen zal NS de komende weken diverse maatregelen testen om het makkelijker te maken om voldoende afstand te houden. Deze praktijktesten moeten uitwijzen of deze maatregelen reizigers voldoende helpen om afstand te bewaren.

Hierbij plaatst NS stickers op de vloer om de 1,5 meter afstand te markeren, identificeert NS op de stoelen duidelijk waar je kunt zitten en wordt er met plastic schermen gewerkt.

vrijdag 24 april 2020

Mogelijk reserveringsapp tegen drukte in ov

Er wordt gekeken naar een reserveringsapp voor het openbaar vervoer, schrijft NRC. Door het coronavirus is er veel minder ruimte in bussen en treinen, en als er meer reizigers komen, moet die ruimte goed worden verdeeld. Met een app zou dat kunnen.

Een werkgroep van het ministerie van Infrastructuur, ov-bedrijven en reizigersorganisaties denkt volgens NRC na hoe zo'n reserveringsapp zou moeten werken.

De handhaving lijkt echter ingewikkeld. Op grote stations kunnen reizigers zonder reservering bij de toegangspoortjes vrij eenvoudig worden geweerd, maar op kleine stations en in bussen wordt dat lastiger.

Tijdens meivakantie werkzaamheden aan spoor Groningen-Leeuwarden

In de meivakantie vinden werkzaamheden plaats op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Vanaf eind dit jaar moet hier per uur een extra sneltrein gaan rijden.

De stremming bestaat uit twee delen: van vrijdagavond 24 april 20.00 uur tot en met dinsdag 28 april rijden er geen treinen tussen Groningen en Buitenpost en van woensdag 29 april tot en met maandag 4 mei rijden er geen treinen tussen Groningen en Leeuwarden. Arriva zet bussen in.

Eind 2020 gaat de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden rijden. Hierdoor rijden er per uur naast twee stoptreinen elk uur ook twee sneltreinen. Om deze extra trein te kunnen laten rijden, zijn aanpassingen op het spoor en op de stations nodig.

Van woensdag 6 mei tot en met woensdag 3 juni rijden er geen treinen maar bussen tussen Groningen en Assen en Groningen en Veendam/Weener. Dit vanwege werkzaamheden tussen het opstelterrein De Vork bij Haren en Hoofdstation Groningen. Deze werkzaamheden vinden plaats voor het project Groningen Spoorzone.

In de weekenden van 9 en 10 mei en 16 en 17 mei is Hoofdstation Groningen helemaal niet per trein bereikbaar. Dan rijden er ook geen treinen tussen Groningen en Zuidhorn, Roodeschool en Delfzijl. Ook dan zetten NS en Arriva bussen in.

donderdag 23 april 2020

Vervoersapp Goan voor Tukkers

Het wordt Tukkers makkelijk gemaakt om een reis te boeken met het openbaar vervoer, de regiotaxi (nu maatwerkvervoer genoemd), of een deelauto, deeltaxi of deelfiets.

Acht Twentse gemeenten werken samen aan de vervoersapp Goan.

De Losserse wethouder Anja Prins coördineert namens de deelnemende gemeenten Twenterand, Oldenzaal, Tubbergen, Dinkelland, Hengelo, Enschede, Losser en Haaksbergen de ontwikkeling van de app.

woensdag 22 april 2020

Nieuwe brugdelen voor Rijswijk

Afgelopen weekend, 18 en 19 april 2020, stond in het teken van grote hijswerkzaamheden in Rijswijk. Twee brugdelen van ieder ongeveer 87 ton werden met een grote kraan op hun plek gehesen boven de Kerstanjewetering.

Het is een eerste stap naar een verbrede en verhoogde spoorbrug die geschikt is voor vier in plaats van twee sporen.

De spoorbrug is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, het project waarmee ProRail het spoor geschikt maakt om meer treinen te kunnen laten rijden. De spoorbrug wordt breder en komt hoger te liggen zodat de doorvaarthoogte voor recreatievaart 1,80 meter wordt.

Coronacrisis raakt ombouw regionale tramlijn

De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de vernieuwing van de tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.

Op de bouwplaats worden uit oogpunt van veiligheid alleen nog maar kleinere werkploegen toegelaten. Bouwvakkers moeten zoveel mogelijk minimaal 1,5 meter afstand houden, wat ingrijpende gevolgen heeft voor het werk.

Verder is de fabriek van de Spaanse leverancier van de trams vanwege de corona-epidemie gesloten en kunnen trams niet op tijd worden geleverd. Dit alles zet de planning van het project onder forse druk. Er moet rekening mee worden gehouden dat de vernieuwing van de tramlijn als gevolg van verschuivingen niet volledig klaar is op de geplande datum: 20 augustus 2020.

De provincie Utrecht is samen met de aannemer volop aan de slag om de impact van de coronamaatregelen in beeld te brengen. Er moet rekening worden gehouden met een aangepaste planning. Daarom brengt de provincie nu verschillende alternatieve scenario’s in beeld voor dit renovatieproject. Gekeken wordt zowel naar beheersmaatregelen voor het opvangen van de risico’s als het beste alternatief voor de huidige aanpak van dit werk. Daarbij wordt niet alleen meegenomen wat binnen de beschikbare tijd technisch mogelijk is of financieel haalbaar, maar staat het belang van de reizigers en een goed openbaar vervoer zoveel mogelijk centraal.

maandag 20 april 2020

Voorschot voor Regiotaxi Flevoland

Gedeputeerde Staten van Flevoland en de colleges van de gemeenten Lelystad, Dronten, Zeewolde en de Noordoostpolder hebben besloten om de uitvoerders van Regiotaxi Flevoland tegemoet te komen.

Door de coronacrisis is er veel minder vraag naar het regiotaxivervoer in Flevoland en daardoor zijn er minder inkomsten voor de uitvoerders van Regiotaxi Flevoland.

Beide bedrijven worden betaald voor het aantal verreden ritten voor Regiotaxi Flevoland. Door de coronacrisis zijn er veel minder ritten. Omdat Regiotaxi Flevoland doelgroepenvervoer verzorgt, komen zij niet in aanmerking voor de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW). Provincie Flevoland en de gemeenten Zeewolde, Dronten, Lelystad en de Noordoostpolder werken samen in Regiotaxi Flevoland. Zij hebben besloten om de landelijke lijn te volgen en beide vervoerders een voorschot te verlenen.

NS past corona dienstregeling in Noord Nederland aan

Op advies van Rover heeft NS enkele aanpassingen doorgevoerd in de coronadienstregeling. Zo zijn aansluitingen in Meppel verbeterd en wordt deze maand de dienstregeling rond Zwolle aangepast.

Tijdens de basisdienstregeling die NS momenteel uitvoert, is het een gegeven dat treinreizigers langer onderweg zijn. Maar met enkele kleine aanpassingen kan men de reistijd flink verkorten.

Zo heeft NS al eerder op advies van Rover de Sprinters tussen Groningen en Zwolle een paar minuten extra wachttijd gegeven in Meppel: de aansluiting die hierdoor ontstaat zorgt dat reizigers tussen Leeuwarden/Heerenveen en Zwolle bijna een half uur wachttijd bespaard blijft.

Vanaf 20 april lost NS bovendien op advies van Rover een ander knelpunt op: de verbinding tussen Noord-Nederland en de noordelijke Randstad wordt dan ook bijna een halfuur sneller. Om dit te realiseren zullen de Sprinters vanuit Zwolle naar Almere en Amsterdam enkele minuten later vertrekken.

zaterdag 18 april 2020

Dit weekend geen of minder treinen van en naar Hilversum

ProRail en aannemer BAM werken rond Hilversum aan een natuurbrug, een busbaan, nieuwe overwegen en een dubbellaags spooronderdoorgang. De werkzaamheden zijn onderdeel van het project ‘HOV in ‘t Gooi’, dat voor een betere verbinding tussen Huizen en Hilversum moet zorgen.

In het weekend van 18 en 19 april voert men belangrijke voorbereidende werkzaamheden uit aan het spoor en rijden er geen of minder treinen van en naar Hilversum. 

In het weekend van 18 en 19 april wordt de overweg aan de Oosterengweg in Hilversum verwijderd. De tijdelijke overweg op de Mussenstraat wordt dan klaargemaakt voor gebruik.

De overweg aan de Oosterengweg is dicht omdat ProRail daar werkt aan een dubbellaagse tunnel voor auto’s en fietsers. Automobilisten kunnen vanaf oktober 2021 voortaan onder het spoor doorrijden en hoeven dan niet meer voor passerende treinen te wachten. Daarna wordt de buis voor langzaam verkeer als fietsers en voetgangers gebouwd.

vrijdag 17 april 2020

Gemeenten willen diepgravende haalbaarheidsstudie Nedersaksenlijn

Zeven gemeenten in en rond de Veenkoloniën en noordoost Overijssel sluiten zich aan bij een haalbaarheidsstudie van de Nedersaksenlijn. Dat is een rechtstreekse spoorverbinding van Groningen naar Enschede over Emmen.

Die kan worden gerealiseerd door de aanleg van een nieuwe spoorlijn van Emmen naar Musselkanaal, en door het geschikt maken van de museumspoorlijn van de STAR voor gewoon personenverkeer tussen Musselkanaal en Veendam.

Uitbreiding speciale basisdienstregeling met extra intercity’s

NS heeft besloten om de bestaande basisdienstregeling die zij sinds zaterdag 21 maart rijdt uit te breiden.

Zo maakt NS het makkelijker om de 1,5 meter afstand te houden in de trein en wordt de reistijd over langere afstand verkort. Vanaf woensdag 29 april wordt een aantal intercity’s toegevoegd aan de speciale basisdienstregeling.

De dienstregeling blijft alléén voor reizigers die noodzakelijk gebruik moeten maken van de trein. Voor anderen geldt nog steeds: blijf thuis, de trein is even geen uitje.

Magneetzweeftrein maakt Brussel of Düsseldorf binnen half uur bereikbaar

De hyperloop (een snelle magneetzweeftrein in een luchtdrukbuis) kan de reistijd tussen Amsterdam en andere steden zoals Duisburg, Düsseldorf of Brussel aanzienlijk verkorten, naar minder dan 30 minuten.

Dit blijkt uit een verkennend onderzoek dat in opdracht van de provincie Noord-Holland is uitgevoerd.

De hyperloop is een transportsysteem waarbij mensen en goederen via een luchtdrukbuis op zeer hoge snelheid - tot 1000 kilometer per uur -  vervoerd kunnen worden. Het concept is in 2012 geïntroduceerd door Elon Musk (Tesla) en sinds 2016 verder ontwikkeld door het Nederlandse Hardt Hyperloop.

Hardt heeft in opdracht van de provincie Noord Holland onderzocht welke rol de hyperloop zou kunnen spelen bij een ontwikkeling, waarbij de groei van het aantal inwoners en bedrijven tot 2040 zoveel mogelijk in en rond Amsterdam wordt opgevangen. Er is gekeken naar het effect van snelle hyperloop-verbindingen vanaf Amsterdam op 5 routes: naar Groningen, Den Haag, Düsseldorf, Frankfurt en Parijs.

Door korte-afstandsvluchten te vervangen door een hyperloop-verbinding is het voor Schiphol mogelijk op een duurzame manier internationale routes naar Düsseldorf, Frankfurt, Brussel of Parijs aan te bieden. Als dat deel van de korteafstandsvluchten komt te vervallen, biedt dit meer ruimte voor langere (intercontinentale) vluchten.

donderdag 16 april 2020

OV-kaart studenten met drie maanden verlengd vanwege coronamaatregelen

Door de coronamaatregelen aan universiteiten en hogescholen wordt het onderwijs op afstand georganiseerd, waardoor studenten weinig gebruik maken van hun studentenreisproduct. Om hen tegemoet te komen wordt daarom het recht op het reisproduct verlengd met drie maanden. Nadat het ov-reisrecht verloopt gaan de drie extra maanden recht automatisch in.

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) krijgt veel vragen binnen over het studentenreisproduct, bijvoorbeeld over of het reisrecht gestopt kan worden en de maanden opgespaard kunnen worden totdat de coronamaatregelen over zijn. Het studentenreisproduct is onderdeel van het hele recht op studiefinanciering, dus het opsparen kan alleen als de hele studiefinanciering wordt stopgezet. Dat is voor veel studenten een onmogelijke optie, omdat studiefinanciering juist nu nodig is om in de kosten van levensonderhoud te voorzien. Daarom wordt de maximale termijn dat een student recht heeft op het studentenreisproduct verlengd, in eerste instantie met drie maanden. Afhankelijk van het verloop van de coronacrisis wordt gekeken of deze verlenging voldoende is.

Iedere student die een opleiding volgt aan een hogeschool of universiteit én in maart recht had op een studentenreisproduct, krijgt de verlenging. Voor mbo-studenten is dit niet nodig. In tegenstelling tot studenten van universiteiten en hogescholen – die nominale studieduur plus één jaar extra recht hebben – hebben mbo-studenten standaard recht op de reisvoorziening voor hun nominale studieduur plus drie jaar extra. In het mbo zorgen de coronamaatregelen dus niet voor het bereiken van het maximale reisrecht, en daarom is het niet nodig dat mbo-studenten extra reisrecht ontvangen.

woensdag 15 april 2020

'Aanleg Lelylijn moet in verkiezingsprogramma's'

De gemeenteraad van Noordoostpolder steunt unaniem een voorstel van CDA en D66 om landelijk aandacht te vragen voor de realisatie van de Lelylijn.

De Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Lelystad en Groningen, moet een onderwerp worden in de verkiezingsprogramma's van de landelijke politieke partijen.

De Tweede Kamer heeft eind vorig jaar unaniem uitgesproken dat er een haalbaarheidsonderzoek moet komen naar de Lelylijn.

dinsdag 14 april 2020

NS start aanbesteding nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers

NS is gestart met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. Daarbij kijkt NS naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die de noodzaak van een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert.

Om deze nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS nu het aanbestedingstraject met een informatieaanvraag aan de industrie. Het doel hiervan is om eerst potentiële leveranciers te selecteren. Dit is de eerste stap in een proces dat uiteindelijk kan leiden tot de bestelling van de trein in 2022.

NS oriënteert zich op een trein die bestaat uit een combinatie van enkeldek/dubbeldeksrijtuigen die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen met diverse opties voor aanvullende bestellingen en tevens een mogelijkheid voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend treinverkeer.

Meer ruimte voor fietsers en ov op de nieuwe Binnenring

Naast de Ring A10 voor auto’s, is er binnenkort ook de Binnenring in Amsterdam voor fietsers en het openbaar vervoer. Te herkennen aan de brede, rode fietspad en de extra lange tramhaltes.

De Binnenring wordt stukje bij beetje gemaakt. In maart legt de gemeente het stuk Sarphatistraat Zuid, het deel tussen het Weesperplein en het Frederiksplein.

De binnenring loopt vanaf het Haarlemmerplein via de Marnixstraat, Weteringschans en de Sarphatistraat naar de Czaar Peterstraat.

Op de Binnenring hebben fietsers meer ruimte. De auto mag er rijden met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Ook tramhaltes worden aangepast. Omdat er meer trams rijden, verlengt de gemeente op sommige delen van de Binnenring de haltes. Zo kunnen er twee trams stoppen.

vrijdag 10 april 2020

Paasweekend vol spoorwerkzaamheden

ProRail zal in het Paasweekend veel werkzaamheden verrichten aan het spoor. Zo werkt het bedrijf bijvoorbeeld tussen station Zaandam en Amsterdam Sloterdijk en bij knooppunt Zwolle aan verbeteringen en onderhoud van het spoor. Vervoersbedrijven zetten vervangend busvervoer in.

Ook bij station Eindhoven Centraal, Tilburg en Den Bosch zijn er werkzaamheden. Verder wordt tussen Leiden en Den Haag Centraal en rond Dordrecht aan het spoor gewerkt.

Bij Zwolle is het werk met een etmaal verlengd en rijden er vanaf woensdag pas weer treinen.

Ook de werkzaamheden tussen Zaandam en Amsterdam Sloterdijk zijn met een etmaal verlengd: deze duren nu tot en met Tweede Paasdag. Deze vertraging is ontstaan omdat er door de coronacrisis naar vervangend materieel moest worden gezocht. We raden reizigers aan een reisplanner te raadplegen voor vertrek.

donderdag 9 april 2020

Stella start gratis haal- en brengservice voor e-bike

Wie een Stella e-bike heeft, hoeft niet langer de deur uit voor een onderhoudsbeurt aan de fiets.

Het bedrijf heeft veertig servicecenters met een werkplaats. Tijdens de coronacrisis zijn e-bikebezitters echter voorzichtiger met deze diensten.

Om toch de onderhoudsbeurten uit te kunnen voeren, introduceert Stella in een tijdelijke, gratis haal- en brengdienst. De e-bike wordt ’s ochtends met een rode bestelbus opgehaald en 's middags weer teruggebracht.

woensdag 8 april 2020

Nederlandse start-up introduceert e-bike met gps-tracker

Het Nederlandse bedrijf Mokumono introduceert de Delta S, een in Nederland geproduceerde e-bike die desgewenst met een GPS-sensor en bewegingssensor voor diefstalbescherming geleverd wordt.

Met de bijbehorende app is het ondersteuningsniveau aan te passen en is routenavigatie te raadplegen. Ook is via de app de fiets op slot te zetten.

De Mokumono Delta S kost 2990 euro en komt vanaf juli beschikbaar in drie maten. De GPS-tracker kost 149 euro extra.

dinsdag 7 april 2020

Swapfiets stelt fietsen gratis ter beschikking aan personeel in de zorg

Swapfiets biedt zorgpersoneel in Nederland twee maanden gratis fietsen aan. Het Radboudumc Nijmegen is het eerste ziekenhuis in Nederland waar de herkenbare fietsen met blauwe band voor niets beschikbaar worden gesteld aan medewerkers.

Ook andere ziekenhuizen in Nederland kunnen zich melden voor gratis fietsen.

Op dit moment is Swapfiets ook in gesprek met andere ziekenhuizen in Nederland. Ook over de grens in België zijn inmiddels de eerste fietsen beschikbaar gesteld aan het ZiekenhuisNetwerk Antwerpen.

De fietsen zijn twee maanden voor niets beschikbaar in alle 21 steden waar Swapfiets actief is.

Ziekenhuizen en andere zorginstellingen die op zoek zijn naar een oplossing kunnen contact opnemen met Swapfiets via +31 88 99 11 600 of kunnen zich aanmelden via de speciale pagina op de Swapfiets website.

maandag 6 april 2020

Waardering van reizigers voor openbaar busvervoer Noord Holland

Reizigers in Noord-Holland zijn over het algemeen tevreden over het openbaar busvervoer in 2019. In de Gooi en Vechtstreek gaven reizigers het busvervoer een 8,0. De regio Haarlem-IJmond kreeg een rapportcijfer 7,9 en in Noord-Holland Noord was de score een 7,8.

In alle drie de gebieden was de waardering hoger of gelijk aan het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2019. 

Opvallend is de grotere tevredenheid in het Gooi over de informatie op de instaphalte. Reizigers zijn minder tevreden over het aantal ritten per uur.

donderdag 2 april 2020

Veel minder druk in openbaar vervoer in maart 2020

In de tweede helft van maart 2020 is het dagelijks aantal instappers (dus check-ins) in het openbaar vervoer gedaald met bijna 90 procent ten opzichte van een vergelijkbare dag in 2019. Op 31 maart bedroeg het aantal check-ins 560.000, tegen 4,75 miljoen op een gemiddelde dinsdag in 2019. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. 

Vanwege de ingrijpende maatregelen van het kabinet om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, rijden alle vervoerders sinds 27 maart volgens een vakantie- of zondagsdienstregeling, of volgens een speciale basisdienstregeling.

Op deze dag bedroeg het aantal check-ins in het openbaar vervoer in heel Nederland ruim 600 duizend, 87 procent minder dan op een gemiddelde en vergelijkbare vrijdag in maart 2019.

woensdag 1 april 2020

Geen trams maar bussen tussen Nieuwegein Stadscentrum en Nieuwegein-Zuid

Van 4 t/m 10 april vinden onderhoudswerkzaamheden plaats aan de trambaan tussen haltes Stadscentrum in Utrecht en Nieuwegein-Zuid. Er rijden vervangende bussen.

De tramlijn in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein is na dertig jaar gebruik aan vervanging toe. Alle perrons van de haltes tussen Utrecht Centraal Jaarbeursplein en Nieuwegein-Zuid en IJsselstein-Zuid worden verlaagd en verlengd. Dit is nodig om de perrons passend te maken voor de nieuwe trams.
De trambaan van Utrecht naar Nieuwegein-Zuid en IJsselstein wordt vrijwel geheel vernieuwd. Daarom wordt er de komende periode en vooral in de zomer hard gewerkt op en rondom de trambaan en haltes.

Het onderhoud is verspreid over vier fases om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Fase 1 gaat aanstaande zaterdag van start. Van 4 tot en met 10 april rijden er geen trams, maar bussen tussen haltes Nieuwegein Stadscentrum en Nieuwegein-Zuid.