vrijdag 29 mei 2020

Zes overwegen dicht vanwege spoorwerk tussen Vught en Udenhout, en werkzaamheden in Tilburg

Overwegen in de buurt van Vught, Helvoirt en Udenhout zijn van zaterdag 30 mei tot en met dinsdag 2 juni gesloten voor het trein- en wegverkeer.

ProRail werkt samen met spooraannemer Swietelsky Rail in de directe nabijheid van die overwegen aan het spoor. In Vught worden twee wissels vernieuwd.

Van 30 mei tot en met 2 juni rijden er geen treinen tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg. NS zet bussen in.

donderdag 28 mei 2020

Flixbus gaat weer rijden

De langeafstandsbusmarkt komt langzamerhand weer in beweging nu Flixbus de dienstverlening hervat.

Medio maart heeft het Duitse bedrijf zijn activiteiten vanwege de corona-uitbraak gestaakt. Eerder was de vraag naar Flixbus-diensten al afgenomen. Het bedrijf heeft een aandeel van 95 procent in de langeafstandsbusmarkt in Duitsland.

Vanaf 28 mei is de busmaatschappij van plan om weer van en naar 50 bestemmingen in Duitsland te reizen. Klanten in Oostenrijk, Portugal, Polen, Kroatië, Tsjechië, Zweden en Denemarken kunnen ook weer met de groene bussen reizen.

Op basis van de vraag van de klant wordt het netwerk geleidelijk uitgebreid.

Per 1 juni betere toegankelijkheid NS treinen en stations

Vanaf 1 juni krijgen ook reizigers in een rolstoel die hulp nodig hebben bij het inrijden weer de benodigde assistentie.

Vanwege de 1,5 metermaatregelen kon de afgelopen twee maanden een groep van maximaal 20 procent van de reizigers met een beperking die gebruik maken van NS Reisassistentie niet met de trein reizen. Het ging hierbij om reizigers in een handbewogen rolstoel.

In de trein staat met groene stickers op de ramen aangegeven op welke stoelen reizigers plaats kunnen nemen. Het gaat daarbij om alle stoelen bij het raam. Deze voorspelbaarheid maakt het voor met name reizigers met een visuele beperking eenvoudiger om een zitplek te vinden: de zitplek is altijd bij het raam. Naast de stickers wordt ook in de trein omgeroepen dat de zitplekken bij het raam zijn. De rolstoelplekken en rolstoeltoegankelijke toiletten in de trein blijven beschikbaar evenals de priority seats.

Op het station geven NS en ProRail met pictogrammen en afstandslijnen aan hoe reizigers 1,5 meter afstand kunnen houden. Bij het treffen van coronamaatregelen op het station, denk aan stickers en bewegwijzering, worden de geleidelijnen vrijgehouden. De pictogrammen zijn uitgevoerd in geel en zwart omdat deze kleuren zoveel mogelijk contrast bieden voor kleurenblinden en slechtzienden. Liften blijven in gebruik, voor maximaal 2 mensen tegelijkertijd. Voor reizigers die de gewijzigde routeaanduidingen niet kunnen zien, bieden we net als voor Corona, NS Reisassistentie aan: via deze service bieden we hulp aan reizigers bij het navigeren door het station.

woensdag 27 mei 2020

Rondom Pinksteren: spoorwerk tussen Mariënberg en Emmen

ProRail laat rondom Pinksteren (van zaterdag 30 mei tot maandag 8 juni) delen van het spoor vernieuwen tussen Mariënberg en Emmen.

Aannemer Swietelsky Rail vernieuwt in opdracht van ProRail ruim vier kilometer spoor in de omgeving van Mariënberg, Gramsbergen, Coevorden, Nieuw-Amsterdam en Emmen.
Ook worden er negen overwegen en acht wissels en vernieuwd.

Tijdens de werkzaamheden verwerkt ProRail 10.000 ton ballast (spoorgrind). Een zogenaamde ‘Kettinghor’ tilt met een gemiddelde snelheid van 100 meter per uur het spoor op, harkt met een grote ketting het spoorgrind onder het spoor vandaan.


dinsdag 26 mei 2020

Internationale treinen naar Zwolle

De Zwolse gemeenteraad heeft zich achter het plan geschaard om een internationale treinverbinding tussen Zwolle en steden als Brussel, Londen en Parijs te realiseren.

Doel is om te komen tot een internationaal station Zwolle.

Het college gaat het plan verder uitwerken met partijen als de NS, provincie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

maandag 25 mei 2020

Vanaf 2022 verzorgt Watertaxi in centrum Rotterdam het personenvervoer over water

Gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Havenbedrijf Rotterdam gunnen het personenvervoer over water in Rotterdam en Schiedam aan Watertaxi Rotterdam.

Vanaf 1 januari 2022 neemt het bekende Rotterdamse vervoersbedrijf, naast de huidige activiteiten, ook de bestaande Waterbus-lijnen 18 en 19 en de Pont op Zuid voor zijn rekening. Onderdeel van het contract is dat Watertaxi Rotterdam voor 2030 met volledig uitstootvrije boten vaart. Het contract loopt voor 15 jaar.

Voor de vaardiensten worden zeven nieuwe zero-emissie boten gebouwd. Vier daarvan krijgen een capaciteit van 40 passagiers en twee boten zijn geschikt voor 12 personen en hun fietsen. De huidige vloot van 18 vaartuigen vervangt het bedrijf geleidelijk door ‘schone’ boten. Uitgangspunt is dat alle boten uiterlijk eind 2029 emissievrij varen. Hiermee draagt ook het personenvervoer over water bij aan de inzet van Gemeente, Metropoolregio en Havenbedrijf voor schoon, stil en energiezuinig vervoer.

zondag 24 mei 2020

Geen buurtbussen in Noord-Holland Noord en Haarlem/IJmond tot half augustus

De buurtbussen in Noord-Holland Noord en Haarlem/IJmond die door vrijwilligers worden gereden, rijden vanwege het coronavirus niet tot 17 augustus. Dit is tot het einde van de zomervakantie.

Het gaat om kleine persoonsbussen die worden bestuurd door vrijwilligers. De meeste vrijwilligers zijn ouderen die tot de risicogroep behoren voor besmetting met het coronavirus. Bovendien zijn deze buurtbussen nog niet voorzien van beschermende voorzorgsmaatregelen zoals een afscherming bij de chauffeur.

In de komende periode bekijkt de provincie samen met de buurtbusverenigingen en vervoerder Connexxion op welke manier de buurtbussen na de zomervakantie weer opgestart worden.

In Zandvoort reed de tweede elektrische tram ter wereld

Nederland had in 1882 de primeur van de tweede elektrische tram ter wereld. In Amsterdam? Den Haag? Rotterdam soms? Nee, gewoon in Zandvoort aan Zee.

Door JAN LIBBENGA

Zandvoort was in die jaren enorm in beweging. Vanaf 1870 waren er al aanstalten gemaakt om van het dorp een mondaine badplaats te maken. In 1881 kreeg het zijn eigen Kurhaus, dat tegelijk met de spoorlijn Haarlem-Zandvoort werd geopend.

Binnen de ambities om van Zandvoort een nieuw Scheveningen te maken paste ook een ‘lommerrijk duinplekje’ genaamd Kostverloren: een theehuisje met vijver en speeltuin. En dus kwamen ondernemende Amsterdammers op het idee om een tramlijn van 4 kilometer aan te leggen van het station naar het duingebied.

De firma Siemens & Halske (het latere Siemens), het bedrijf dat de eerste elektrische tram in Berlijn liet rijden, had de baan en het materieel tot eind 1883 in eigendom. Ook de wagens kwamen uit Duitsland. Zo'n fluisterstil vervoersmiddel trok veel bekijks, maar het werd ook gezien als ‘curiositeit’.

De tram in kwestie had geen bovenleiding, maar ontleende zijn energie aan de rails. De overwegen waren met geïsoleerde lassen stroomloos gemaakt, want te gevaarlijk, maar de tram had soms te weinig snelheid om de stroomloze overweg over te steken en dan moesten passagiers helpen duwen.

Al in oktober 1882 werd de dienst gestaakt omdat de tram vaker had stilgestaan dan gereden. Het strandzand was ook al niet bevorderlijk voor het plaatselijke openbaar vervoer. De trammaatschappij besloot terug te keren naar de paardentram, wel de eerste voor de badplaats trouwens.

Zandvoort kreeg later overigens alsnog een tram. Maar die reed via Haarlem naar Amsterdam.

Foto Anefo

Meer over de eerste elektrische trams en treinen in Nederland in Stroomopwaarts.

vrijdag 22 mei 2020

Een opblaasbaar elektrisch karretje



Onderzoekers van de Universiteit van Tokio ontwikkelden een prototype van de Poimo, een elektrische vervoersmiddel dat je opblaast zodra je er gebruik van wilt maken.

woensdag 20 mei 2020

NS en Pon mogen nieuwe reis-app maken

De NS en auto-importeur en fietsenfabrikant Pon mogen samen een nieuwe reis-app gaan maken. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. NS en Pon maakten vorig jaar bekend de krachten te willen bundelen op het gebied van onder meer deelfietsen en deelauto's. De app moet niet alleen de eigen vervoersdiensten van de twee bedrijven, maar ook die van andere ondernemingen tonen.

Per 1 juni 2020 gelden er nieuwe regels voor het OV

In bussen en trams/trein is het niet altijd mogelijk om 1,5 meter afstand te houden. Daarom is het advies een niet medisch mondkapje te dragen, en vanaf 1 juni is dat verplicht in het openbaar vervoer. Shawls en andere mondbedekkingen zijn niet afdoende. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk om een mondkapje aan te schaffen.

Doel is drukte in het openbaar vervoer te vermijden. Dus op perrons, stations en bij haltes blijft anderhalve meter afstand houden belangrijk.

Het openbaar vervoer heeft ook de komende tijd veel minder ruimte. Daarom vragen we je om zoveel mogelijk de drukke (spits)tijden te mijden.

Waar nodig worden met haltebeheerders (provincie/gemeenten) afspraken gemaakt over het aanbrengen van afstandsmarkeringen op stations, drukke haltes en overstappunten om reizigers te ondersteunen bij het bewaren van voldoende afstand.

dinsdag 19 mei 2020

Wat doet ProRail om de eikenprocessierups tegen te gaan?

Ook ProRail heeft de maken met de eikenprocessierups. De organisatie neemt dan ook deel aan het topsectoronderzoek Eikenprocessierups onder leiding van het Kennisplatform Processierups. Kennis en ervaring van terreinbeheerders uit heel Nederland komen samen in dit onderzoek.

Voor een aantal locaties waar eerder meldingen zijn geweest, inventariseert ProRail of de eikenprocessierups er nog steeds voorkomt. Is dit zo, dan pakt men die locatie bij voorkeur preventief aan. ProRail werkt met biologische middelen, zoals nematoden en bacteriën. Die eten de eitjes van de rupsen op. Dat kan alleen als er geen andere insecten in de boom zijn (natuurwaarden).

Ook ontstaan er nieuwe locaties waar de rupsen opduiken. In dat geval bestrijdt men die door de nesten weg te zuigen of branden.

maandag 18 mei 2020

GVB verkoopt mondkapjes in snoepautomaten

Het GVB gaat in Amsterdam mondkapjes in snoepautomaten verkopen. Deze zijn vanaf 1 juni verplicht in het openbaar vervoer.

Voor tien euro krijg je vijf maskers.

Op dit moment worden de mondkapjes alleen nog verkocht op het Centraal Station, het Weesperplein en de Burgemeester de Vlugtlaan.

Vanaf donderdag worden ze ook verkocht bij Service- en Ticketwinkels op Centraal Station, Bijlmer, Zuid, en Noord.

Arriva-treinen gaan weer volledig rijden

Arriva gaat vanaf maandag 25 mei weer de volledige treindienstregeling tussen Emmen en Zwolle rijden. Ook de extra spitstreinen tussen Coevorden en Zwolle rijden dan weer. Ook voor de Vechtdallijn, tussen Hardenberg en Almelo, wordt dienstregeling hervat.

Net als bij de NS zijn mondkapjes verplicht en Arriva roept reizigers dingend op voorlopig alleen de trein te nemen als het echt noodzakelijk is.

Het vanaf 25 mei is het nog niet toegestaan je fiets mee te nemen in de Arriva-treinen in Drenthe en Overijssel. Vouwfietsen mogen wel mee als hij tijdens de reis 'opgevouwen' is.

vrijdag 15 mei 2020

felyx breidt uit naar Groningen

Vanaf juni 2020 start felyx met 100 elektrische deelscooters in Groningen. Groningen wordt de vijfde stad waar felyx actief is.

De donkergroene elektrische scooters rijden al langer in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en in Brussel.

De start van felyx is gecoördineerd met de gemeente Groningen. Met de e-scooter als alternatief voor korte autoritten draagt felyx naar eigen zeggen bij aan het doel om de binnenstad groener te maken en de CO2-uitstoot terug te dringen.

Met de felyx app kan de huurder direct een e-scooter vinden in zijn omgeving. Voor 0,30 cent per minuut kan de huurder zich vervolgens verplaatsen van A naar B. Eenmaal aangekomen kan de e-scooter op slot worden gezet door de rit in de app de beëindigen.

donderdag 14 mei 2020

Elektrische A1 scooter van Xiaomi


Het Chinese Xiaomi kennen we van de betaalbare smartphones, maar onlangs lanceerde de fabrikant ook de Xiaomi A1 en A1 Pro, een stel betaalbare elektrische scooters met een prima actieradius. De twee scooters hebben een bereik van 60 tot 70 kilometer en hebben een ingebouwd navigatiesysteem.

'Ov-bedrijven lopen tot 1 miljard euro aan omzet mis'

Nederlandse openbaarvervoerbedrijven lopen dit jaar door de uitbraak van het coronavirus tussen de 800 miljoen en 1 miljard euro aan omzet mis. Dat zegt de internationale organisatie voor openbaarvervoerbedrijven UITP.

In Duitsland rekenen de ov-bedrijven op een verlies van maximaal 7 miljard euro, in Frankrijk op 1 miljard euro.

In een open brief aan de Europese instanties roepen  ov-bedrijven en gemeentebestuurders de Europese leiders op om het openbaar vervoer op te nemen in de herstelplannen die in de steigers staan.

dinsdag 12 mei 2020

E-bike met radarsysteem van Garmin

Cannondale heeft zijn nieuwe Mavaro Neo-serie elektrische stadsfietsen aangekondigd. De fabrikant levert de Mavaro Neo 1 met een radar van Garmin, die kan waarschuwen voor achteropkomend verkeer.

De vernieuwde Mavaro Neo-lijn bestaat uit zes modellen, de Mavaro Neo 1 tot en met 5 en de 5+. Daarbij heeft alleen het topmodel van de reeks, de Neo 1, radar met een bereik tot 140 meter.

Zorgen om herstarten openbaar vervoer

Vakbonden in het openbaar vervoer maken zich grote zorgen over het weer op grotere schaal opstarten van de dienstregeling. De FNV krijgt veel bezorgde vragen van werknemers hierover en willen als vakbonden nadrukkelijk ook worden betrokken bij het nadenken over oplossingen.

De vakbonden krijgen veel signalen van werknemers die zich zorgen maken over hun gezondheid en hun veiligheid - én die van de reizigers - als de maatregelen binnenkort worden versoepeld en het aantal reizigers weer toeneemt.

Grote vraag is hoe die versoepeling op een verantwoorde manier kan plaatsvinden in treinen, bussen, trams en metro’s, die er juist op zijn ingesteld om grote aantallen reizigers te vervoeren.

maandag 11 mei 2020

Rover kritisch over reserveringsproef NS

Rover is zeer kritisch over het treinreserveringssysteem dat NS gaat testen. Rover wil dat het openbaar vervoer makkelijk toegankelijk is voor iedereen en vreest dat dit systeem daar aan afdoet.

Met de pilot ‘Trein Veilig Service’ wil NS door 5000 vrijwilligers een systeem laten testen dat reizigers hun reis laat registreren.

Bij eerdere berichten over een dergelijk reserveringssysteem kwamen er direct veel boze en bezorgde reacties van reizigers binnen bij Rover.

Het reserveringssysteem zou alleen voor treinen van NS gelden. Wat dit betekent voor een iemand die een reis met meerdere vervoerders aflegt, is niet duidelijk. Eerder vroeg Rover het Rijk om regie te nemen en te zorgen dat binnen het hele openbaar vervoer dezelfde coronamaatregelen zouden gelden. Rover vindt het onacceptabel dat NS nu toch een eigen koers vaart.

donderdag 7 mei 2020

Rover wil veilige en uniforme maatregelen voor 1,5 meter samenleving

Reizigers die een noodzakelijke reis met openbaar vervoer voor werk of zorg maken, moeten dit veilig kunnen blijven doen. Rover heeft de Staatssecretaris een brief gestuurd om te zorgen dat aanpassingen overal hetzelfde zijn zodat reizigers weten wat zij mogen verwachten.

Rover ontvangt nu al signalen dat vervoerders de 1,5 meter afstand in het openbaar vervoer verschillend willen toepassen. Reizigers kunnen maatregelen echter beter naleven wanneer iedere vervoerder dezelfde maatregelen neemt.

Rover pleit voor een ruime financiële regeling voor vervoerders nu veel reizigers thuis blijven. Daarmee moeten vervoerders zorgen voor het voortbestaan van het openbaar vervoer, maar ook een passende tegemoetkoming van hun abonnementhouders realiseren. Hiermee moeten op lange termijn zoveel mogelijk reizigers voor het openbaar vervoer behouden worden.

woensdag 6 mei 2020

Vanaf 1 juni mondkapjes verplicht in openbaar vervoer

Vanaf 1 juni gaat het openbaar vervoer weer volgens de normale dienstregeling rijden. Reizigers zijn echter verplicht een 'niet-medisch' mondkapje te dragen en maximaal 40 procent van de plaatsen mag bezet zijn.

De ov-bedrijven drongen eerder al aan op zo'n mondkapjesplicht. In bus, tram en trein is het ondoenlijk om anderhalve meter afstand te houden.

Vier weken lang flink aan de bak in Groningen

Een nieuw spoor, groot onderhoud, aanpassingen aan stations Groningen en Groningen Europapark én een nieuw opstelterrein voor treinen klaarmaken. ProRail en de spooraannemers hebben tussen 6 mei en 3 juni een grote klus te klaren.

Met het nieuwe, extra spoor dat tussen station Groningen en Groningen Europapark komt, kunnen er straks meer treinen rijden.

ProRail vervangt rrails, wissels, bovenleiding en beveiliging.

Van woensdag 6 mei tot en met woensdag 3 juni rijden er bussen tussen Groningen-Assen en tussen Groningen-Veendam/Weener.

In de weekenden van 9-10 mei en 16-17 mei rijden er ook geen treinen tussen Groningen en Zuidhorn/Delfzijl/Eemshaven.

Station Groningen is niet bereikbaar per trein, er rijden bussen.

dinsdag 5 mei 2020

Noodnummer NS via WhatsApp

NS wil reizigers de mogelijkheid blijven bieden om altijd direct met NS in contact te komen mocht er zich iets voordoen in de trein. 

NS stelt daarom een telefoonnummer (0613181318) beschikbaar waar treinreizigers via een WhatsApp of SMS melding kunnen doen van een onveilig gevoel of overlast in NS- treinen.

Reizigers staan dan in direct contact met de NS-Meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is.

In situaties waarin spoedeisende hulp geboden is, blijft de oproep om 112 te bellen.

maandag 4 mei 2020

NS en ProRail nemen coronamaatregelen op stations

ProRail en NS gaan aan de slag met het stapsgewijs invoeren en aanbrengen van zichtbare coronamaatregelen op de stations.

Deze maatregelen moeten reizigers helpen 1,5 meter afstand te houden van elkaar.

Zo komen er onder andere afstandslijnen bij drukke trappen, roltrappen en kaartverkoopautomaten en zie je op drukke perrons aanwijzingen voor hoe je 1,5 meter afstand houdt. De coronaregels staan op informatieschermen en worden -wanneer nodig- ook via de omroepberichten onder de aandacht gebracht.

De boodschap van de ov-sector blijft: het openbaar vervoer is geen uitje, reis alleen als dat echt niet anders kan.

Vanaf 11 mei kun je bij de ingangen van alle stations op borden en pictogrammen zien wat de coronaregels zijn:
houd 1,5 meter afstand
houd zoveel mogelijk rechts
raak zo weinig mogelijk aan
houd 4 treden afstand op roltrappen
gebruik de lift alleen met maximaal 2 personen
houd 5 tegels afstand op het perron

Intel wil ov-app Moovit

Chipmaker Intel zou van plan zijn om het Israëlische bedrijf achter de OV-app Moovit voor 1 miljard dollar over te nemen.

Intel is met BMW iVentures en Sequoia Capital een van de investeerders in het bedrijf, dat tot dusverre 133 miljoen dollar heeft opgehaald.

De overnameplannen zijn gemeld door de financiële website Calcalist, maar niet bevestigd.

De app geeft de positie van bus en trein in real time weer. Moovit heeft 750 miljoen gebruikers in honderd landen. De app werkt ook in Nederland.

zondag 3 mei 2020

Zo ziet station Zandvoort er nu uit

Remko Koenraads is er als projectmanager verantwoordelijk voor dat station Zandvoort in het Grand Prixweekend van 1 tot 3 mei klaar is voor twaalf treinen per uur tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee.

Door de coronacrisis gaat de Grand Prix niet door, maar de werkzaamheden zijn op tijd afgerond. Een dezer dagen werd het vernieuwde station Zandvoort aan Zee opgeleverd.

Aannemer Boonzaaijer heeft op het station twee zijperrons gebouwd die tien jaar kunnen blijven staan. Ook is de trappenpartij van twee en een halve meter breedte uitgebreid naar ruim tien meter breed.

Om meer treinen aan te kunnen moest niet alleen het station worden aangepast, maar ook de energievoorziening. Als er in beide richtingen twaalf treinen deels tegelijk rijden, optrekken en afremmen moet je voorkomen dat de stoppen doorslaan. Daarom werden de voedingspunten voor de bovenleiding bij Haarlem en Halfweg aangepast.

vrijdag 1 mei 2020

Negen dagen geen treinen tussen Sittard en Maastricht

Van 2 tot en met 10 mei werken ProRail en de spooraannemer VolkerRail op diverse locaties aan het spoor tussen Maastricht en Sittard. Met een ombouwtrein vernieuwen ze in deze periode dwarsliggers en ballast vanaf de Roggeveldstraat in Bunde tot net voorbij het station Beek-Elsloo.

De ombouwtrein haalt oude dwarsliggers weg en plaatst nieuwe dwarsliggers terug. Daarnaast wordt de overweg Roggeveldstraat in Bunde vernieuwd. Van 7 tot en met 10 mei worden vier wissels vernieuwd ter hoogte van de Meerssenerweg in Maastricht.

Tijdens deze 9-daagse buitendienststelling, van zaterdag 2 mei t/m zondag 10 mei, rijden er geen treinen op het traject Sittard – Maastricht Randwyck (RS12).

Ook de NS intercity rijdt dan niet tussen Sittard en Maastricht. Arriva zet stopbussen in en NS snelbussen.
Reizigers tussen Maastricht en Maastricht Randwyck kunnen gebruik maken van reguliere stadsbussen en de overige treinen van Arriva naar Maastricht Randwyck (RS18).