vrijdag 31 juli 2020

Treinen rijden weer tussen Amsterdam Centraal en Bijlmer ArenA



Het spoor in Amsterdam heeft de afgelopen zestien dagen een ware transformatie ondergaan om de reizigersgroei in de regio op te kunnen vangen. Tussen 14 juli en 30 juli is een aantal belangrijke stappen gezet door ProRail, NS, GVB, MET, gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam (VRA). Zo reisden reizigers met de pendelmetro en maakten zij gebruik van extra treinen en vervangende bussen die door NS en GVB werden ingezet. Ook konden zij vanuit de speciale OV-Fiets pop-up store op station Bijlmer ArenA een fiets huren.

donderdag 30 juli 2020

Fietsers niet meer welkom in centrum Den Haag

Het centrum van Den Haag wordt na de zomer voor een groot deel verboden gebied voor fietsers, meldt Omroep West. Zij moeten vanaf oktober in de meeste straten afstappen.

In de eerste helft van oktober gaan nieuwe regels gelden. Vanaf 11.30 uur 's morgens tot de winkels sluiten mag dan in verreweg de meeste straten niet meer worden gefietst, zoals in de Spuistraat, Vlamingstraat, Noordeinde, Hoogstraat, Schoolstraat, een deel van de Wagenstraat, een deel van de Voldersgracht, Oude Molstraat, Korte Houtstraat, de Plaats en een deel van het Plein (de zijde van de Tweede Kamer en de zijde van het Mauritshuis). Uitzondering op de nieuwe regels zijn de Grote Marktstaat, Spui, Hofweg, Raamstraat, Nieuwstraat, Dagelijkse Groenmarkt, Buitenhof, Lange Poten, het andere deel van het Plein en het Binnenhof: hier mag altijd worden gefietst.

ProRail, Lineas en Alstom gaan testen met automatisch rangeren

ProRail gaat samen met spoorgoederenvervoerder Lineas en technisch leverancier Alstom een proef met automatisch rangeren opzetten. Daarvoor heeft ProRail in juni samenwerkingsovereenkomsten gesloten met de twee organisaties.

Tijdens de proef willen ProRail en Lineas leren wat nodig is om een locomotief automatisch rangeerbewegingen uit te laten voeren. Dit gebeurt op een rangeerterrein, een zogeheten niet centraal bediend gebied (NCBG), waar geen technische beveiliging is. Machinisten en rangeerders bedienen daar zelf de wissels en zijn verantwoordelijk is voor een veilige verplaatsing van de treinen.

De spoorsector ziet kansen om met automatisch rangeren de operatie efficiënter en veiliger te maken. Ook kijkt men automatisch rangeren kan bijdragen aan doelstellingen op het gebied van capaciteit, punctualiteit en duurzaamheid.

woensdag 29 juli 2020

Spoorvernieuwing Heerlen – Maastricht

Tussen Heerlen en Maastricht worden vanaf donderdag 30 juli tot en met zondag 9 augustus delen van het spoor vernieuwd.

Spoorstaven, dwarsliggers en de stenen onder het spoor zijn onderhevig aan slijtage en worden gemiddeld eens in de twintig tot dertig jaar vernieuwd.

De werkzaamheden tussen Heerlen en Maastricht die worden uitgevoerd door aannemer VolkerRail zijn opgeknipt in delen.

Op de volgende momenten is er geen treinverkeer mogelijk: 
30 en 31 juli geen treinverkeer Heerlen – Valkenburg
1 t/m 4 augustus geen treinverkeer Heerlen – Maastricht Randwyck.
5 t/m 9 augustus geen treinverkeer Valkenburg – Maastricht Randwyck

dinsdag 28 juli 2020

Tweede deel reizigerstunnel station Geldermalsen geplaatst

Opnieuw zijn zaterdag 25 juli met behulp van een hijskraan elf betonnen elementen in een gat in het spoor gehesen in Geldermalsen. Samen vormen ze het tweede deel van de toekomstige reizigerstunnel. Het eerste deel werd begin deze maand al geplaatst.

Dat de tunnel bestaat uit 24 betonnen elementen van elk ongeveer 40.000 kilo, ziet straks helemaal niemand meer. De elementen worden allemaal aan elkaar vastgemaakt en vormen straks één geheel. Nu alle elementen op hun plek liggen, gaat de aannemer het gat in het spoor zo snel mogelijk weer dichten.

Daarna worden de sporen weer teruggebouwd. Als de treinen weer rijden, gaat de afbouw van de reizigerstunnel ondergronds verder. Dit levert geen hinder meer op voor de reizigers.

maandag 27 juli 2020

Treinreizigers gebruikten coronaregeling om NS-abonnement te pauzeren

Zo’n 375.000 treinreizigers hebben tussen maart en juli gebruik gemaakt van de coronaregeling van NS om hun treinabonnement aan te passen of te pauzeren. Ook de verkoop van nieuwe abonnementen viel in deze periode bijna volledig stil.

Vanwege thuiswerken en het advies om het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken, liep het aantal treinreizigers halverwege maart scherp terug.

NS heeft het in maart voor particuliere abonnementhouders mogelijk gemaakt om met onmiddellijke ingang hun abonnement te pauzeren, ook wanneer dit volgens voorwaarden niet kon. Vooruitbetaald abonnementsgeld kregen zij teruggestort. Met grote zakelijke klanten heeft NS aparte afspraken gemaakt om vaste kosten te beperken.

Van de forenzen besloot zo’n 60 procent om het NS-abonnement tijdelijk stop te zetten. Onder reizigers met een kortingskaart was dit zo’n 5 procent.

NS kende vanwege corona nog een aantal andere regelingen, zo is de geldigheid van Keuzedagen voor bijna een half miljoen 60-plussers verlengd tot einde van dit jaar. Normaal zijn Keuzedagen maar twee maanden geldig. Ook bepaalde actiekaartjes zijn in geldigheid verlengd.

zondag 26 juli 2020

Petitie voor de aanleg van de Nedersaksenlijn

Een petitie voor de aanleg van de Nedersaksenlijn, de spoorlijn die Enschede via Hardenberg met Groningen moet verbinden, is al ruim 7500 keer ondertekend.

Vanwege een financiële tegenvaller in Groningen dreigt het noordelijke deel van de Nedersaksenlijn in gevaar te komen. Daarom wil de Overijsselse politiek opheldering over de kwestie.

Met zijn handtekeningen hoopt de Amsterdamse student Tim Sekac dat er beweging blijft in het proces. 'Twente wil goed verbonden zijn met het Noorden. Dan kunnen studenten, forenzen en anderen veel beter op en neer reizen. Het zou mooi zijn als de lijn er in 2030 ligt.'

donderdag 23 juli 2020

Krachtige rij-ervaring, grote actieradius

De Mi Electric Scooter Pro 2 van Xiaomi is speciaal ontworpen voor korte afstanden en haalt snelheden tot 25 kilometer per uur. Met slechts één keer opladen heeft de step een actieradius van 45 kilometer.

De 300 watt borstelloze DC-motor biedt genoeg vermogen om zonder moeite hellingen met een stijgingspercentage van 20 procent te beklimmen.

Dankzij de 8,5 inch luchtbanden is de step volgens de fabrikant goed bestand tegen slijtage en absorbeert hij schokken van hobbels op de weg. Het dubbele remsysteem biedt extra veiligheid en de reflector aan de voor-, achter- en zijkant en de krachtige 2 watt koplamp vergroten de zichtbaarheid om zowel de bestuurder als andere mensen op de weg te beschermen.

De Mi Electric Scooter Pro 2 is gemaakt van lichtgewicht materialen en weegt slechts 14,2 kilo. Het model is in minder dan drie seconden op te vouwen, waarna hij heel gemakkelijk overal mee naartoe kan.

De adviesprijzen van de Mi Electric Scooter Pro 2 en Mi Electric Scooter 1S zijn respectievelijk 499 en 399 euro. De lokale verkooppunten binnen de Benelux worden aangekondigd zodra het product verkrijgbaar is.

Nieuwe routes van en naar binnenstad Delft

De routes voor fietsers en gemotoriseerd verkeer zijn na de opening van de Sint Sebastiaansbrug in Delft veranderd.

De route van de Sint Sebastiaansbrug via de Mijnbouwstraat naar het Poortlandplein is voortaan dé route voor autoverkeer van en naar de binnenstad. Hierdoor rijdt er minder verkeer over de Michiel de Ruyterweg en de Julianalaan.

De Michiel de Ruyterweg is nu ingericht voor autoverkeer in twee richtingen. De maximumsnelheid is hier 30 km/uur. Vrachtverkeer mag niet over de Sint Sebastiaansbrug. Verkeersborden en markeringen op de weg geven de nieuwe verkeerssituatie aan.

woensdag 22 juli 2020

Hypermoderne fietsenstalling station Tilburg geopend

Er is plek voor maar liefst 3900 fietsen. De nieuwe fietsenstalling aan de noordzijde van station Tilburg heeft dinsdagochtend 21 juli om 05:00 uur haar deuren geopend. Het gebouw van staal en glas is voorzien van de nieuwste technieken om het fietsparkeren zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Aannemer Dura Vermeer startte in opdracht van ProRail, NS en de gemeente in april 2019 met de bouw van de nieuwe stalling. Architectenbureau Cepezed was verantwoordelijk voor het ontwerp en koos voor een stalen frame met heel veel glas.

De stalling telt 3900 fietsparkeerplaatsen en is van alle gemakken voorzien. Er zijn rolbanden, er is een fietsenmaker en alle rekken zijn voorzien van QR codes om je fiets digitaal terug te kunnen vinden. Ook staan er OV-fietsen voor de verhuur.

dinsdag 21 juli 2020

Rover pleit voor 10e spoor station Amsterdam Centraal

Er moet een 10e spoor komen op Amsterdam Centraal, zodat er meer ruimte komt voor doorgaande treinen en minder reizigers in het drukke Amsterdam moeten overstappen. Hiervoor pleit Rover.

Het ontwerptracébesluit voor station Amsterdam Centraal moet worden aangepast nu de verbouwing van station Amsterdam Zuid jaren vertraagd is en de reizigersaantallen rond Amsterdam sneller groeien dan verwacht, stelt Rover. In de huidige bouwplannen verdwijnt op station Amsterdam Centraal een aantal sporen zodat perrons en trappen kunnen worden verbreed. Er blijven in dit plan slechts 9 doorgaande sporen over.

Het 10e spoor biedt ruimte voor meer doorgaande treinen zodat reizigers rechtstreeks kunnen reizen van bijvoorbeeld Haarlem naar Utrecht en van Zaandam naar Amersfoort of Almere. Op dit moment eindigen veel treinen in Amsterdam Centraal wat een grote drukte van overstappende reizigers veroorzaakt.

maandag 20 juli 2020

Kies je vervoermiddel op een mobipunt in de Kop van Noord-Holland

Een van de eerste mobipunten van Nederland vind je in de Kop van Noord-Holland. Daar worden verschillende vormen van vervoer aangeboden.

De Kop Werkt! is het regionale stimuleringsprogramma van de gemeenten Texel, Den Helder, Hollands Kroon en Schagen en de provincie Noord-Holland.

De eerste mobipunten zijn geopend bij het busstation in Den Oever en verder in Middenmeer, Wieringerwerf en ’t Veld.

In Den Helder staan de eerste punten bij het station, De Schooten en Willemsoord en in de gemeente Schagen is het station de eerste locatie.

In de komende tijd groeit het aantal mobipunten in de Kop van Noord-Holland. De ambitie is om 14 mobipunten in ontwikkeling te hebben aan het einde van 2020 en veertig in 2021.

zondag 19 juli 2020

De Six Pack van ProRail

Juli en augustus zijn de vakantiemaanden, maar niet voor ProRail. Men werkt deze maanden keihard door aan de vernieuwing van het spoor.

De zes blikvangers deze zomer zijn Amsterdam, Arnhem Velperpoort, Utrecht Demka-spoorbrug, Geldermalsen, Hardegarijp-Buitenpost en Zwolle.

ProRail werkt 14 tot 30 juli aan het spoor in Amsterdam. Men bouwt nieuwe seinen, wissels, trappen en een tunnel om de grote reizigersgroei in de regio op te kunnen vangen. Samen met de gemeente Amsterdam, GVB, NS en Vervoerregio Amsterdam (VRA) zijn voorbereidingen getroffen. Deze werkzaamheden veroorzaken langere reistijd en hinder in de omgeving. Reizigers kunnen omreizen met de metro of gebruikmaken van extra treinen en vervangende bussen die NS en GVB inzetten.

ProRail vernieuwt station Arnhem Velperpoort van 10 t/m 19 augustus. Er is geen treinverkeer tussen Arnhem Centraal en Dieren, en tussen Arnhem Centraal en Zevenaar. De vervoerders zetten bussen in. Vanaf 20 augustus stoppen de treinen weer op Arnhem Velperpoort.

Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan steeds meer treinen rijden. Daarom past ProRail tussen 3 juli en 9 augustus in Geldermalsen en Tricht het spoor en de stations aan.

Tussen 14 en 23 juli is er groot onderhoud aan de Demka-spoorbrug in Utrecht. Er rijden dan geen sprinters tussen Breukelen en Utrecht. Beide sporen op de brug uit 1966 zullen buiten gebruik worden genomen voor een grote reguliere onderhoudsbeurt.

vrijdag 17 juli 2020

Werkend Nederland wil aan de leasefiets

Fietsen, met of zonder elektrische aandrijving, is populair. Toch rijdt op dit moment slechts 1 procent van de werkende Nederlanders een zakelijke fiets of e-bike. Terwijl ruim 70 procent van de professionals ervoor open staat. Van deze groep zou 92 procent willen dat dit door de werkgever wordt gefaciliteerd. Dit blijkt uit een onderzoek van ALD Automotive onder bijna 1500 professionals.

Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders heeft van de leasefiets gehoord maar is er nog niet genoeg bekend mee om te weten hoe het precies werkt. Vanaf dit jaar betalen werknemers 7 procent bijtelling voor een leasefiets.

Maar bijna de helft van de ondervraagde werknemers weet dit niet. 36 procent vindt de fiscale regels rondom leasefietsen dusdanig onduidelijk, dat het zelfs als een barrière wordt gezien.

donderdag 16 juli 2020

E-bike leasen bij HEMA

Voortaan kun je bij HEMA voordelig een e-bike leasen. Of je nu het OV wilt vermijden, aan je conditie wilt werken of gewoon makkelijker wilt fietsen, een e-bike is een prettige oplossing.

Samen met Friesland Lease biedt HEMA e-bikes aan van een sportief model tot een bakfiets via een private lease constructie. Groot voordeel is de 24/7 pechhulp met Europadekking.

woensdag 15 juli 2020

Nieuwe onderdoorgang Tricht geopend

Weer een overweg minder. In het Gelderse Tricht is begin juli een nieuwe onderdoorgang in gebruik genomen. De mijlpaal viel samen met de start van omvangrijke werkzaamheden die 38 dagen gaan duren. ProRail past het spoor aan in Geldermalsen en Tricht, omdat er tussen Amsterdam en Eindhoven steeds meer treinen rijden.

Het werk is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Ook vernieuwt ProRail station Geldermalsen. De werkzaamheden zijn 3 juli gestart. Er is geen of minder treinverkeer mogelijk van en naar Geldermalsen.

dinsdag 14 juli 2020

Conducteurs krijgen een elektronische fluit

Het iconische mondfluitje van de hoofdconducteurs van NS verdwijnt voorlopig. Door de coronacrisis is het voor conducteurs verplicht om gelaatsbescherming te dragen. Fluiten is dan erg onhandig. Daarom krijgen alle conducteurs zo snel mogelijk een elektronische fluit.

In het buitenland werden al elektronische fluitjes gebruikt en daarmee is NS ook gaan testen. De e-fluitjes produceren behoorlijk wat geluid, maar als de conducteur vanuit de hand en voor de borst fluit, komt het geluid wat minder hard binnen dan de ouderwetse fluit.

Het was eigenlijk de bedoeling om de fluitjes al in juni te hebben, maar de levering werd vertraagd door de internationale coronamaatregelen. Begin juni was er een beperkte hoeveelheid beschikbaar die eerst werden uitgereikt aan de trainmanagers op de internationale treinen.

Lekker zitten terwijl je wacht



ProRail zorgt op de stations voor veilig en prettig stationsmeubilair. Jacqueline Velzeboer van ProRail Stations legt in deze video uit wat er bij de keuze van 'stationsoutillage' komt kijken. Dat is meer dan je denkt...

maandag 13 juli 2020

Uitbreiding elektrische Arriva-bussen in ’s-Hertogenbosch

In ’s-Hertogenbosch is het aantal elektrische bussen op de stadsdienst van Arriva uitgebreid met zeven nieuwe elektrische Volvo bussen. Deze kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller.

De nieuwe bussen worden momenteel ingezet op verschillende lijnen van de stadsdienst. Het doel is dat de transferiumlijnen 60, 70 en 80 op korte termijn volledig elektrisch gaan rijden. Lijn 8 en 9 zijn al sinds het voorjaar van 2018 volledig elektrisch.

De elektrische bussen worden gedurende de dag opgeladen bij het laadstation. Er zijn drie extra laadlocaties aangelegd. Op de Maijweg nabij het busstation staat een lader met een dubbele laadpaal. Op de halte Petterlaarpark (transferium) staat een lader met een enkele laadpaal. Op de halte Deutersestraat (transferium) komt een lader met een enkele laadpaal. De werkzaamheden aan deze laadpaal zijn naar verwachting eind juni gereed.


zondag 12 juli 2020

14 – 30 juli geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Bijlmer ArenA


Van dinsdag 14 tot donderdag 30 juli werkt ProRail aan het spoor in Amsterdam. Voor reizigers betekent dit dat er geen treinen en minder metro’s rijden op het traject Amsterdam Centraal – Amsterdam Bijlmer ArenA.

Treinreizigers kunnen gebruik maken van de vervangende metro en van extra treinen tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Schiphol Airport. Daarnaast zetten NS en GVB vervangende bussen in. Om reizigers een extra alternatief te bieden, is er op station Amsterdam Bijlmer ArenA een speciale pop-up store voor 150 extra OV-fietsen. Ook op station Amsterdam Amstel zijn extra OV-fietsen te huur. Advies aan reizigers is om zich goed voor te bereiden, hun reis te plannen via de Reisplanner of NS app en rekening te houden met extra drukte en langere reistijd.

Andere werkzaamheden
  • Van Amsterdam Centraal richting Amsterdam Muiderpoort en Weesp is er wel treinverkeer mogelijk, behalve op zondag 19 juli dan rijden er vervangende bussen.
  • Reizigers tussen Amsterdam en Utrecht moeten van 14 t/m 23 juli rekening houden met werkzaamheden aan de oude Demka spoorbrug. Dit betekent dat er bussen rijden tussen Breukelen en Utrecht Centraal.
  • Reizigers op het traject Utrecht - Geldermalsen –Tiel/’s-Hertogenbosch moeten tussen 3 juli en 9 augustus rekening houden met beperkt tot geen treinverkeer.

donderdag 9 juli 2020

Openbaarvervoersbedrijven mogen onder strikte voorwaarden vervoerplatform oprichten

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en de gemeentelijke vervoersbedrijven in Amsterdam (GVB), Den Haag (HTM) en Rotterdam (RET) mogen een digitaal vervoerplatform oprichten waarop ze partijen toelaten die mobiliteitsdiensten aanbieden aan reizigers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft echter strikte voorwaarden verbonden aan haar goedkeuring van dit samenwerkingsverband.

Aanbieders van Mobility as a Service (MaaS) combineren op een eigen digitaal platform verschillende vervoersdiensten (zoals trein, bus, metro, deelauto’s en deelfietsen) en aanverwante diensten zoals reisinformatie en betaaldiensten. De vier openbaarvervoersbedrijven willen een gezamenlijk platform opzetten dat aanbieders van vervoer en MaaS-aanbieders technisch met elkaar verbindt.

De strikte voorwaarden zijn volgens de ACM voldoende om mogelijke concurrentieproblemen weg te nemen. Zo zeggen NS, GVB, HTM en RET toe om toegang tot het platform te geven aan andere mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders. Ze dwingen daarbij geen exclusiviteit af.

Bezorgde buschauffeurs van Keolis starten handtekeningenactie

Omdat het moederbedrijf van Syntus sjoemelde tijdens de aanbesteding, heeft de provincie Gelderland de vergunning van Keolis om te rijden in de Veluwe ingetrokken. Het personeel start een actie om het provinciebestuur alsnog op andere gedachten te brengen.

Het intrekken van de vergunning betekent dat Keolis per half december niet meer mag rijden met hun bussen op de Veluwe. Dat betekent onrust bij personeel en reizigers, meldt Omroep Gelderland.

'De straf voor Keolis is buiten proporties. Er zijn fouten gemaakt en het bedrijf heeft daarop direct actie ondernomen. Maar door dit besluit worden honderden medewerkers getroffen', zegt Henk Cobussen namens de ondernemingsraad van het bedrijf.

Een fietsslot dat op je frame bevestigd is

Fietssloten zijn er inmiddels in vele soorten en maten, maar zoiets als de Lobster Lock is echt nieuw. Het betreft een slot dat permanent is vastgemaakt aan je frame, waardoor je heel snel je fiets op slot kunt zetten.

woensdag 8 juli 2020

Officiële opening station Rotterdam Alexander op 10 juli digitaal

Nu de laatste hand wordt gelegd aan de nieuwe stationshal van station Rotterdam Alexander, is het tijd om af te tellen naar de officiële opening op vrijdag 10 juli.

Om 13.30 uur wordt de officiele opening live uitgezonden op het Youtube-kanaal van NS. Het is voor het eerst in Nederland dat een station digitaal wordt geopend. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om live mee te kijken.

Het oude station voldeed niet meer aan de wensen van de reizigers van deze tijd. Het gesloten karakter van het gebouw en het gebrek aan ruimte maakte dat het station niet meer prettig was in het gebruik. Ook de faciliteiten waren aan vervanging toe. RET, de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Verkeersonderneming, ProRail en NS sloegen de handen ineen om een nieuw stationsgebouw te bouwen. Een station met veel glas voor sociale veiligheid en vernieuwde faciliteiten, zoals liften, toiletten, in- en uitcheckpoortjes en winkels.

In het nieuwe station komen metro en trein samen onder één dak. Daarnaast is een snelle overstap binnen het gebouw toegevoegd door middel van een loopbrug over de metrosporen, waardoor de grootste groep overstappers snel, veilig en comfortabel over kan stappen.

dinsdag 7 juli 2020

Sneller met de trein naar Londen

In Brussel zijn vandaag door Nederland, Frankrijk, België en het Verenigd Koninkrijk de verdragen getekend die een snellere treinreis naar Londen mogelijk maken. Namens Nederland zette staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) haar handtekening onder de afspraken over grenscontroles en beveiliging. De paspoort- en securitycheck wordt daarmee met ingang van dit najaar gedaan in Amsterdam en Rotterdam. Het is dan niet meer nodig om in Brussel de trein te verlaten. Dat scheelt een uur reistijd.

Eerder was het de bedoeling dat de eerste rechtstreekse Eurostar tussen Amsterdam en Londen eind april zou gaan rijden. Door de coronacrisis zijn de passagiersaantallen echter sterk teruggelopen en Eurostar is daarom in maart gestopt met de verbinding tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee heeft ook de testfase voor de rechtstreekse verbinding (zonder oponthoud in Brussel) vertraging opgelopen. Nu de coronamaatregelen worden versoepeld en er weer vaker wordt gereisd, start Eurostar op 9 juli weer met een dagelijkse trein tussen Amsterdam en Londen. Afhankelijk van de ontwikkelingen rond corona en daarmee het aantal reizigers is het de bedoeling dat deze trein in augustus twee keer per dag gaat rijden, in het najaar gevolgd door een derde trein per dag. In het najaar wordt dan ook gestart met de rechtstreekse ritten van Amsterdam naar Londen.

Nieuwe Cuyperstrap Amsterdam Centraal verbindt stationshal met metro

Na anderhalf jaar van werkzaamheden is maandag de Cuyperstrap op station Amsterdam Centraal in gebruik genomen. Wethouder Sharon Dijksma van Verkeer, Vervoer, Water en Luchtkwaliteit opende samen met Vervoerregio Amsterdam, NS, ProRail en GVB de (rol)trap in de monumentale centrale hal van het station voor het publiek.

Daarmee is er nu ook een binnendoor verbinding van het station naar het ondergelegen metrostation.

In 1955 werd nagenoeg op dezelfde plek in de monumentale stationshal ook een trap gebouwd die via een tunnel onder de weg door naar het voorplein leidde. Toen de entree van het station in 1980 werd verbouwd, is deze weggehaald.

Om tijdens de bouw de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken, is er een doos om het werkterrein heen gebouwd en door NS voorzien van een lichtkunstwerk dat meekleurde tijdens evenementen. Het vormde tevens het welkomstbaken van het Amsterdam Light Festival afgelopen winter.

De Cuyperstrap maakt onderdeel uit van het project De Entree. Dat voorziet in de vernieuwing van het gehele gebied aan de centrumzijde van Station Amsterdam Centraal. Het stationsgebouw zelf blijft ook in ontwikkeling. Zo gaat ProRail binnenkort de monumentale centrale hal, waar de Cuyperstrap op uit komt, vernieuwen.

maandag 6 juli 2020

Groen licht voor uitbreiding P+R Breukelen

De provincie Utrecht gaat een parkeergarage bouwen bij de P+R in Breukelen. Provinciale Staten van Utrecht hebben op 27 mei ingestemd met dit plan. Daarmee komen er 200 extra parkeerplekken voor automobilisten beschikbaar op het P1 terrein in het Rode Dorp vlakbij het station Breukelen.

De nieuwe garage moet voldoen aan de vraag naar parkeerplekken, de parkeeroverlast voorkomen en een stimulans geven aan het gebruik van het openbaar vervoer.

Nadat de provincie Utrecht bij station Breukelen al eerder een busstation had laten bouwen en sinds 2014 drie P+R terreinen had aangekocht en ingericht is  het besluit genomen om de parkeercapaciteit verder uit te breiden met een parkeergarage. De keuze is gevallen op het P+R terrein P1 bij het busstation omdat deze locatie bij het station Breukelen voldoende ruimte biedt voor uitbreiding en daarvoor het meest geschikt is. Rekening houdend met wensen uit de omgeving is de maximale bouwhoogte van de nieuwe P+R garage begrensd tot 9 meter en is het totaal aantal parkeerplaatsen beperkt tot maximaal 400.

NS zwolle krijgt tijdelijk P+R terrein

Station Zwolle krijgt binnenkort een nieuw, tijdelijk P+R terrein. NS is inmiddels gestart met de voorbereidingen hiervoor.

Treinreizigers van NS en Blauwnet parkeren straks bij station Zwolle met korting wanneer zij dezelfde dag een treinreis maken en daarbij in- en uitchecken met hun OV-chipkaart of een e-ticket.

Het terrein, ter hoogte van de Hanzelaan, biedt ruimte aan 200 parkeerplaatsen. Het parkeerterrein is toegankelijk via een slagboom. Bij binnenkomst wordt het kenteken gescand. Dat maakt het in- en uitrijden makkelijker en sneller.

Het P+R terrein krijgt een voorziening waarbij regenwater wordt opgevangen en geïnfiltreerd in de ondergrond en beplanting aan de randen. Twee laadpalen bieden de mogelijkheid voor het opladen van vier elektrische auto’s.

vrijdag 3 juli 2020

Hogesnelheidstrein ICE rijdt rechtstreeks van Leer naar München

Deutsche Bahn opent vanaf 3 juli een tijdelijke route die loopt van Norddeich naar München. Onderweg stopt de hogesnelheidstrein ook in Leer en Emden, net over de grens.

Dat houdt in dat je binnen drie kwartier vanaf Groningen op de ICE - de Duitse hogesnelheidstrein - kan stappen en vervolgens vijf uur later in de hoofdstad van het Zuid-Duitse Beieren aankomt. Vanaf München kan worden gereisd naar Oostenrijk, Noord-Italië, Tsjechië, Slovenië of Hongarije.

donderdag 2 juli 2020

Fiets weer welkom in de trein vanaf 1 juli

Vanaf 1 juli is de fiets weer welkom in de trein. Wel vraagt NS, om drukte te voorkomen, om deze vooraf aan te melden. Reizigers krijgen dan voor vertrek te zien in welke NS-trein er nog voldoende plek is voor hun fiets. Het kopen van een fietskaartje en het aanmelden van de fiets doen reizigers via de app en de website van NS.

Met de aanmeldservice helpt NS reizigers een handje om vooraf te weten dat er voldoende plek is voor je fiets. Met de vakantie in aantocht en veel mensen die er in eigen land op uit willen, kan op deze manier de fiets toch op een verantwoorde manier worden meegenomen in de trein.

Een na grootste fietsenstalling van Nederland geopend bij Den Haag Centraal

De fietsenstalling Koningin Julianaplein bij station Den Haag Centraal is in gebruik genomen. Er zijn 700 nieuwe OV-fietsen te huur en daarnaast zijn er ruim 7000 plekken om fietsen te stallen. Met een oppervlakte van 8.000 m2 is de KJ-Stalling de grootste stalling van Den Haag en de 1 na grootste van Nederland.

De stalling heeft een oppervlakte van iets meer dan anderhalf voetbalveld en heeft daardoor ruimte voor bijna 8.000 fietsen die makkelijk, veilig, en de eerste 24 uur gratis gestald kunnen worden. Waarbij ook plek is voor afwijkende fietsen zoals bakfietsen, fietsen met kinderzitjes en kratjes en 700 OV-fietsen.

Fietsers betreden de fietsenstalling via eén van de zes rolbanden. Beneden is een grote ontvangstruimte. Na het inchecken zie je hoe naar een vrije fietsplek te fietsen, stippellijnen zijn zichtbaar op de vloer én op het plafond, zodat je ze vanzelf begint te volgen. Groen is voor fietsers, geel voor voetgangers. De lichte kleuren, open wanden en goede verlichting zorgen voor sociale veiligheid.

woensdag 1 juli 2020

Lelylijn kostendekkend te exploiteren

De nieuwe Lely spoorlijn is volgens eerste berekeningen kostendekkend te exploiteren. Van het reizigerspotentieel van 22.500 reizigers per dag is de helft nieuw. ook Emmeloord en Drachten komen aan het spoor te liggen.

De Lelylijn, die tussen de 3,2 en 6,4 miljard euro zal kosten, moet worden aangelegd ten westen en noorden van de snelwegen A6 en A7, zo staat in het haalbaarheidsonderzoek van Studio Bereikbaar dat provincies en kabinet woensdag openbaar hebben gemaakt.

In Heerenveen zijn de veranderingen het meest ingrijpend. Noordwestelijk van het klaverblad komt een nieuw station; station Heerenveen-Noord. Vandaar buigt er een lijn af naar Leeuwarden. Leeuwarders moeten overstappen in Heerenveen.

De reistijd Leeuwarden-Schiphol wordt 90 minuten waar dat er nu 130 zijn.

'Meer inzet nodig voor internationale trein'

Reizen met de internationale trein moet extra worden gestimuleerd. In de nasleep van de coronacrisis neemt het internationale verkeer weer toe. Nú is het moment om de internationale trein beter te benutten als duurzaam alternatief voor de auto en het vliegtuig. Daarvoor hoeft niet meteen nieuw spoor te worden aangelegd.

Dit concludeert de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in zijn advies ‘Verzet de wissel; naar beter internationaal reizigersverkeer per trein’, dat op 1 juli is aangeboden aan Staatssecretaris van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Gelijktijdig stuurde de raad hierover samen met andere Europese adviesraden een brief aan de Europese Commissie.

Om internationale reizigers vaker te laten kiezen voor de trein is een toegankelijk, eenvoudig en overzichtelijk boekingsproces nodig waarin trajecten en prijzen van de verschillende vervoerders worden gecombineerd en gemakkelijk zijn te vergelijken. Ook de passagiersrechten moeten worden verbeterd. Zodat reizigers zich minder zorgen hoeven te maken bij vertraging of een gemiste overstap.

De bestaande capaciteit op het spoor moet in elk geval beter worden benut. Er passen meer treinen op het spoor als de historisch gegroeide dienstregeling intelligenter wordt opgezet. Met informatietechnologie kan de spoorcapaciteit nog verder worden vergroot. Mocht op termijn concurrentie om de beschikbare capaciteit op het spoor ontstaan, tussen nationaal en internationaal verkeer of tussen passagiers- of goederenvervoer, dan zal op dat moment politiek de afweging moeten worden gemaakt waar prioriteit wordt gelegd.

Richting Duitsland ontbreekt een snelle spoorverbinding. Als bestaand spoor wordt opgewaardeerd tot 160 of 200 km/uur en er aangesloten wordt op het Duitse netwerk van snelle ICE-treinen kan voor internationale verbindingen vanuit Nederland aanzienlijke reistijdwinst behaald worden. De raad roept het kabinet op om snel een tracékeuze te maken.