zondag 30 augustus 2020

Rover: Heroverweeg verschraling voordeelurenabonnement

Rover heeft NS gevraagd opnieuw na te denken over het voornemen om de middagspitskorting te schrappen in het voordeelurenabonnement.

Het Voordeelurenabonnement, dat recht geeft op 40 procent korting na 9 uur ’s morgens en in het weekend de hele dag, werd door NS in 2011 afgeschaft. Na actie van Rover beloofde NS destijds dat reizigers die het abonnement al hadden, deze mochten blijven gebruiken.
Eind 2019 kregen de circa 700.000 abonnementhouders echter te horen dat de middagspitskorting per 2021 alsnog verdwijnt. Hiermee wil NS de drukte in de middagspits te lijf gaan.

Rover heeft al in 2019 negatief geadviseerd op de plannen van NS. Volgens Rover zou NS geen trouwe klanten moeten duperen voor de beperkte extra ruimte die hiermee in de middagspits valt te behalen.

vrijdag 28 augustus 2020

E-tickets voor ov te koop in 9292-reisapp

9292 start met een pilot voor de verkoop van e-tickets in de 9292 app. Hiermee kunnen reizigers na het plannen van een reis in de app meteen een geldig ticket kopen voor de gehele reis. De nieuwe functie is als pilot beschikbaar voor de ruim 1200 gebruikers in een bèta-versie van de app voor toestellen op Android. Na de pilot komt de functie voor alle reizigers beschikbaar.

Met het beschikbaar maken van e-tickets in de 9292 app voldoet 9292 aan de wens van de reiziger om via één app reizigers van een actueel reisadvies en een ticket voor de hele reis te voorzien. Reizigers hoeven niet meer langs een kaartautomaat, maar kunnen de e-tickets veilig contactloos aanschaffen. De hele reis in één app.

De bèta-versie is eerst beschikbaar voor toestellen op Android en binnenkort ook voor iOS. Na de bèta test zal de functie voor het grote publiek live gezet worden.

donderdag 27 augustus 2020

Flink sneller naar Berlijn en Brussel

Treinreizigers reizen vanaf 2024 sneller naar Berlijn en Brussel. NS werkt op dit moment de plannen uit om sneller te rijden op de trajecten Amsterdam-Brussel en Amsterdam-Berlijn.

In 2024 gaan op beide trajecten nieuwe treinen rijden, die reizigers flink sneller en comfortabeler van de ene hoofdstad naar de andere brengen. Naar Berlijn wordt een half uur gewonnen en ook naar Brussel lijkt een reistijdwinst tot een half uur mogelijk.

De tijdwinst naar Berlijn wordt mogelijk door een optelsom van een betere dienstregeling in Nederland en Duitsland, het vervallen van de locomotiefwissel bij de grens en het overslaan van enkele Duitse stations. De snellere reis naar Berlijn is de invulling van een eerder aangekondigde ambitie van NS.


De ambities naar Duitsland wil NS in 2024 gerealiseerd hebben. De reistijd naar Berlijn vanuit Amsterdam gerekend bedraagt dan 5 uur en 50 minuten, een halfuur sneller dan de huidige 6.20 uur. Vooral voor Oost-Nederland een hele goede optie, maar vanuit Amsterdam nog steeds te lang, vindt de NS.

Duitsland heeft plannen voor snel spoor voor de route langs Arnhem. Dat biedt de mogelijkheid voor een extra route met een hogere snelheid, naast de huidige route over Hengelo. Voor een hoogwaardige verbinding met Duitsland heeft het spoor tussen Utrecht en de grens bij Arnhem een forse upgrade nodig.

De reis van Brussel naar Amsterdam duurt nu nog 2.52 uur. Hier kunnen we tijdwinst behalen doordat nieuwe treinen een deel van het traject op een topsnelheid van 200 km/ uur kunnen rijden. Door grootschalige vernieuwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal, verhuist de Intercity Brussel bovendien naar station Amsterdam Zuid, met een snellere aansluiting op de Hogesnelheidslijn. Daarbij bespreekt NS met de Belgische vervoerder NMBS of er nog meer versnellingsmogelijkheden inpasbaar zijn.

Deens bedrijf Everfuel levert waterstof voor bussen in Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee

Bij de busremise van Connexxion in Heinenoord komt aan het einde van volgend jaar een waterstoftankstation van Everfuel. Het Deense bedrijf heeft de Europese aanbesteding gewonnen die door de provincie Zuid-Holland was uitgeschreven.

Sinds juni van dit jaar rijdt Connexxion met vier bussen op waterstof in de regio Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee. Vanaf eind volgend jaar wordt dit aantal uitgebreid met 20 bussen, waarbij het tankstation deze bussen van waterstof gaat voorzien.

De waterstof wordt geproduceerd in Nederland, Denemarken en Duitsland. Het waterstofgas wordt bij de start van het project vervoerd naar het waterstoftankstation door trucks die op fossielvrije diesel rijden met een zeer hoge CO2-reductie. Gedurende de looptijd van het contract worden deze vervangen door volledig uitstootvrije trucks.

Het tankstation is geschikt voor bussen, maar kan in de toekomst ook gebruikt worden door ander zwaar vervoer zoals vrachtwagens door haar opschaalbare ontwerp. Het technische ontwerp van het station maakt het voor het tanken van personenauto’s niet geschikt. De tankdruk is anders.

woensdag 26 augustus 2020

Toekomst Valleilijn onzeker

Geen enkele vervoerder heeft op dit moment interesse om de Valleilijn te runnen, meldt RTV Utrecht. Tot december 2021 verzorgt Connexxion de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

Het is onduidelijk wat er nu na december 2021 met de Valleilijn gaat gebeuren.

De Valleilijn bestaat sinds 2006 en gaat vanaf Amersfoort via de stations Barneveld Centrum en Barneveld Zuid naar station Ede-Wageningen.

dinsdag 25 augustus 2020

Gaiyo combineert plannen, boeken en betalen van treinreis

Gebruikers van de nieuwe vervoersapp Gaiyo kunnen vanaf vandaag hun treinreis plannen, boeken en betalen. Tijdens daluren en in het weekend ontvangt men het hele jaar door 10 procent korting op het treinkaartje.

Gaiyo is de app voor gepland en ongepland reizen. De app combineert alle type vervoer (ook deelvervoer) om het beste reisadvies te geven, ongeacht de locatie. De gebruiker kan eenvoudig een digitaal treinkaartje kopen. Het ticket verschijnt na aankoop direct op de smartphone.

Gebruikers van de app krijgen 10% korting op treinkaartjes tijdens daluren en in het weekend. Met een digitaal trein ticket via Gaiyo kan men een drukke rij bij de kaart automaat vermijden. Ook hoeft de conducteur het treinkaartje niet aan te nemen, maar kan deze op gepaste afstand vanaf de mobiele telefoon scannen.

maandag 24 augustus 2020

Vanaf eind oktober rechtstreeks met trein naar Londen

Eurostar bevestigt dat de treinen tussen Amsterdam en Londen, in samenwerking met NS, vanaf 26 oktober rechtstreeks van en naar Nederland zullen rijden. Dat betekent dat reizigers ook op de heenreis naar Londen niet meer hoeven over te stappen in Brussel.

Tickets voor de directe reis zijn te koop vanaf 1 september vanaf 46 euro voor een enkele rit. De reistijd bedraagt iets meer dan vier uur van Amsterdam en drie en een half uur van Rotterdam naar Londen.

Boeken kan vanaf zes maanden voor aanvang van de reis. Bovenop de gebruikelijke voorwaarden, geldt dat alle tickets tot 14 dagen voor vertrek kosteloos kunnen worden gewijzigd. Deze flexibiliteit, die van toepassing is op alle boekingen van 1 juli tot 31 december 2020, is geldig voor alle reisdata die beschikbaar zijn op het moment van aankoop.

Meer elektrische bussen in Utrechts openbaar vervoer

Steeds meer elektrische bussen verschijnen op de wegen in het Utrechts openbaar vervoer.  Begin 2020 reden er nog 17 elektrische bussen bij vervoerders U-OV en Syntus Utrecht in de provincie. Dat aantal wordt uitgebreid met nog eens 60 stuks; 55 voor het stadsvervoer en 5 voor het stadsvervoer in Amersfoort en de omliggende regio.

In 2019 heeft de provincie Utrecht samen met de vervoerders belangrijke vervolgstappen gezet op weg naar de ambitie om 100 procent schoon en duurzaam openbaar vervoer te leveren in 2028.

Vanaf dit jaar ging de teller van het aantal elektrische bussen in de Utrechtse concessies van U-OV en Syntus Utrecht verder omhoog en kwamen er 25 zero emissie bussen bij. Daarvan rijden er vijf elektrische Syntus Utrecht bussen van leverancier BYD in de stadsdienst Amersfoort.

Vervoerder U-OV introduceerde dit voorjaar twintig elektrische bussen van leverancier Ebusco. Deze bussen worden ingezet in en rondom de stad Utrecht, rijden op batterij en worden in de stallingen in Bunnik, Zeist en Amersfoort geladen.

Vervoerder U-OV heeft daarnaast 35 elektrische bussen van het merk Heuliez besteld. Dit zijn langere, gelede bussen van achttien meter met voldoende capaciteit voor ruim 130 reizigers per rit.

zondag 23 augustus 2020

Gratis op de elektrische fiets van Bedum naar Groningen Stad

Niels Zark uit Bedum test een week lang een elektrische fiets om vanuit het dorp naar zijn werk in de stad Groningen te fietsen. Niels ontving de probeerfiets uit handen van gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk. De elektrische fiets wordt beschikbaar gesteld door Groningen Bereikbaar.

De actie is bedoeld om mensen het gemak van de e-bike te laten ervaren voor de rit naar het werk. Er was al eerder zo'n probeeractie maar nu is deze verder uitgebreid.

De e-bikes worden aangeboden bij verschillende fietshandelaren in de regio. Op dit moment zijn de fietsen op 17 locaties af te halen, waaronder Zuidhorn, Bedum, Hoogezand en Winschoten. Het streven is om het aantal afhaalpunten verder uit te breiden. Een overzicht van alle deelnemende fietshandelaren is te vinden op de website van Groningen Bereikbaar. Op een aantal locaties zijn ook speed pedelecs beschikbaar. Het reserveren van de fiets voor een week is gratis.

donderdag 20 augustus 2020

Eind augustus werk aan het spoor bij Amersfoort, Baarn en Den Dolder

ProRail werkt van donderdag 27 tot en met zondag 30 augustus aan de bovenleidingen tussen Amersfoort Centraal en Den Dolder. Hetzelfde gebeurt op het traject Baarn - Utrecht Overvecht op vrijdag 28 en zaterdag 29 augustus. Bij Amersfoort vernieuwen we de dwarsliggers op de aansluiting richting Den Dolder en Utrecht.

Tijdens de werkzaamheden is er op beide trajecten geen treinverkeer mogelijk. Reizigers kunnen omreizen of gebruik maken van vervangende NS-bussen.

eide werkzaamheden betreffen regulier onderhoud. Zo worden tussen Amersfoort en Den Dolder en tussen Den Dolder en Baarn onderdelen van de draagkabels van de bovenleiding vervangen. Deze zijn al tientallen jaren oud en raken daardoor verzwakt.

woensdag 19 augustus 2020

Voorstel NS: werkgarantie en salarisbehoud

De impact van de coronacrisis op NS is enorm. Eerder werd bekend dat NS verwacht over 5 jaar 4,7 miljard euro aan inkomsten mis te lopen als gevolg van de coronacrisis. Ook de komende jaren verwacht NS structureel minder reizigers door veranderend reisgedrag en economische krimp.

Ingrijpende maatregelen zijn noodzakelijk om het bedrijf hierop in te richten en weer financieel gezond te krijgen. Tot 2025 verwacht NS 1,4 miljard euro te moeten besparen. Dat is noodzakelijk om het treinkaartje ook in de toekomst betaalbaar te houden en noodzakelijke investeringen te kunnen blijven doen voor de reiziger.

NS heeft de afgelopen periode gesproken met de vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad over een voorstel voor werkzekerheid. De inzet van NS is een totaalpakket van afspraken met onder meer een werkgarantie bij flexibiliteit. Daarbij biedt NS ontwikkeling en scholing aan. Zo kunnen alle NS’ers met een vast contract bij NS blijven en houden ze perspectief. Daarnaast wordt 50 miljoen euro beschikbaar gesteld voor scholing en pensioen. Zo verwachten we dat NS in 2025 weer klaar is voor de toekomst.

dinsdag 18 augustus 2020

Comfortabel en vlot van A naar B

De hubs in Groningen en Drenthe zijn volop in ontwikkeling. Hubs zijn dé aangewezen plek om voorzieningen en diensten aan te bieden en aan elkaar te koppelen.

Een (reis)hub is een plek waar je gemakkelijk van het ene naar het andere vervoermiddel kunt overstappen. En waar je op een prettige manier even kunt wachten, vanwege de extra voorzieningen die er zijn. Denk aan Wifi, een watertappunt, een kiosk of café en/of elektrische laadpalen voor je vervoer.

Er zijn op dit moment meer dan 55 hubs in Groningen en Drenthe. Er is daardoor altijd wel eentje bij je in de buurt. Wil je weten waar hubs in jouw omgeving zijn? Kijk dan op www.reisviahub.nl.

maandag 17 augustus 2020

Dagkaartenoverzicht 2020

Nog een dagje met het OV eropuit deze zomer? Gelukkig mogen we het OV weer voor recreatieve doelen gebruiken, maar wie een dagje op pad gaat moet wel rekening houden met een aantal (tijdelijke) veranderingen. Naast het dragen van een mondkapje moet worden gedacht aan het reserveren van een fietsplek bij NS en het vooraf aanschaffen van eventuele dagkaarten.

Een regionaal dagkaartje kan soms voordeliger zijn dan het kilometertarief van de OV-chipkaart. Dit betekent wel even puzzelen; sinds de komst van 'één kaart voor al het OV' bestaat er juist een tal aan dagkaart(product)en.

Rover zet daarom ieder jaar alle dagkaarten op een rij. Dit jaar is daar niet anders in, maar het daadwerkelijk aanschaffen van een dagkaartje gaat wel anders in z’n werk. Veruit de meeste busmaatschappijen laten wegens corona geen dagkaartjes door de chauffeur verkopen. Als alternatief zijn de dagkaart(product)en nu vaak te koop via internet, apps of verkooppunten.

vrijdag 14 augustus 2020

Nettoverlies van 185 miljoen voor NS

NS rapporteert in de eerste helft van 2020 voor het eerst sinds jaren een nettoverlies: 185 miljoen. Het nettoverlies wordt - naast een negatief resultaat uit bedrijfsactiviteiten van 52 miljoen euro – voor een groot deel veroorzaakt door een afboeking van een belastingvordering voor de activiteiten in Nederland van107 miljoen.

Zonder de financiële steunmaatregelen vanwege COVID-19, komt NS in de eerste helft van 2020 uit op een negatief onderliggend resultaat van ruim 1 miljard.

De oorzaak van het negatieve resultaat uit bedrijfsactiviteiten is de enorme daling van reizigersaantallen door COVID-19 in vooral Nederland. Ook in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland lieten de reizigersaantallen een vergelijkbare ontwikkeling zien. Er is grote onzekerheid over de ontwikkeling van het aantal reizigers als gevolg van COVID-19 op zowel korte als lange termijn. Ook de eventuele steun van de overheid en de hoogte daarvan is nog onzeker. Daarom kan er geen betrouwbare inschatting worden gemaakt van de eventuele verlieslatendheid van de verschillende concessiecontracten die NS uitvoert in zowel Nederland als het buitenland.

donderdag 13 augustus 2020

Swapfiets roept nieuw model fietsen terug

Swapfiets roept een nieuw model fietsen terug vanwege een mogelijk technisch probleem met de voorvork. Het gaat om de elektrische Swapfiets Power 7 2.0.

Klanten wordt gevraagd 'onmiddellijk te stoppen met het gebruik' van de fiets.

Het bedrijf zal binnen de 48 uur contact opnemen met gedupeerden om de fiets op te halen. Hen wordt een vervangende fiets aangeboden.

Rover wil snel alternatief voor buurtbussen

Er moet alternatief vervoer komen voor zolang het veilig rijden met een buurtbus niet mogelijk is, stelt Rover. De reizigersvereniging heeft vervoersbedrijven en overheden gevraagd om snel met een oplossing te komen voor de plekken die nu al maanden zonder bus zitten.

De buurtbus is een belangrijk vervoermiddel in dunbevolkte gebieden, waar zonder deze bus vaak geen OV is. De kleine busjes worden gereden door vrijwillige, vaak gepensioneerde chauffeurs.

Omdat bij het instappen veelal onvoldoende afstand tot de chauffeur kan worden gehouden, zijn bij het begin van de coronacrisis alle buurtbuslijnen gestopt met rijden. Er wordt nu gekeken naar oplossingen zoals het plaatsen van spatschermen, maar intussen staan de meeste bussen nog steeds aan de kant.

Rover vindt dat het openbaar vervoer in alle gebieden weer snel moet terugkeren en dringt daarom bij vervoersbedrijven en overheden aan om snel alternatief vervoer in te zetten.

Foto: User:Willem_90

woensdag 12 augustus 2020

ProRail gaat wissels vernieuwen bij Dordrecht

ProRail werkt van maandag 17 tot en met zondag 23 augustus aan het spoor op het traject Zwijndrecht-Dordrecht-Lage Zwaluwe.

De spoorbeheerder vervangt samen met aannemer Dura Vermeer veertien wissels. Ook zal ProRail een overweg op het emplacement Dordrecht opnieuw bevloeren.

Bij station Muiderpoort zijn nieuwe wissels ingehesen. Het gaat om reguliere onderhoudswerkzaamheden. De nieuwe wissels zullen het spoor op worden gebracht via de overweg op de Krommedijk in Dordrecht. Deze zal gedurende een gedeelte van de werkzaamheden afgezet zijn. Er kunnen dan maar beperkt auto’s overheen en er worden verkeersregelaars ingezet.
De overweg op het emplacement bij station Dordrecht, die we opnieuw gaan bevloeren, wordt niet gebruikt door regulier verkeer.

dinsdag 11 augustus 2020

'Reizigers vragen om betere naleving mondkapjesplicht'

Steeds meer reizigers vragen om het handhaven van de mondkapjesplicht in het OV. Dat blijkt uit het meldpunt corona en OV. Veel reizigers constateren dat hun medereizigers zich niet meer aan de mondkapjesplicht houden.

Het meldpunt van Rover registreerde ruim 500 klachten. Bijna de helft betreft klachten van reizigers die zich tegen de mondkapjesplicht uitspreken.

Reizigers melden benauwdheid, gebrek aan comfort en uiten de angst dat juist het dragen van een mondkapje tot medische klachten leidt.

Tegelijk bestaat meer dan een kwart van de meldingen uit klachten van reizigers die constateren dat hun medereizigers hun mondkapjes niet of niet op de juiste manier dragen.

maandag 10 augustus 2020

Slimme sensoren geven advies aanrijding spoorbrug

ProRail voert een proef uit met sensoren die meten of er een aanrijding is geweest met een spoorbrug en hoe ernstig die was. De sensoren geven vervolgens een melding af of treinen veilig over de brug kunnen.

Nu gaat namelijk na een (vermoedelijke) aanrijding de brug standaard dicht en duurt het soms wel drie uur tot het spoor weer vrij gegeven wordt, omdat de inspecteur standaard ter plaatse moet gaan. ProRail doet de proef met de sensoren in Heerhugowaard, samen met TNO.

Spoorbruggen worden regelmatig aangereden door te hoge voertuigen of aangevaren door schepen. Bij gevoelige bruggen legt ProRail het treinverkeer stil vanwege de veiligheid en gaat een inspecteur kijken of er schade aan de brug of het spoor is. In de meeste gevallen is er niks ernstigs aan de hand en is het treinverkeer ‘voor niets’ stilgelegd, maar hebben reizigers en vervoerders er wel last van gehad.

vrijdag 7 augustus 2020

Warme dagen op komst bij NS

Hitte kan elektronica ontregelen, ook langs het spoor. Dat belemmert dan bijvoorbeeld de bediening van de seinen en wissels. Voorafgaand aan de hete perioden van het jaar plaatst ProRail daarom koelapparatuur bij spoorsystemen.

De frequent onderhouden spoorbanen liggen er doorgaans strak bij. Maar als tijdens hete dagen de zon langdurig op het spoor brandt, kan bij een temperatuur van meer dan 25 graden een spoorstaaf wel de 70 graden aantikken. Omdat staal door zulke extreme hitte uitzet, kunnen door de druk slingers in het spoor ontstaan. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Inspecteurs van ProRail controleren daarom regelmatig het spoor.

Hitte is niet alleen voor het spoor, maar ook voor treinen zelf een extreme uitdaging. Vervoerders doen er alles aan om problemen tot een minimum te beperken. Als door de hitte toch een trein defect raakt, staan op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.

woensdag 5 augustus 2020

Strandweer: NS zet extra treinen in

In verband met het verwachte mooie weer rijdt NS vandaag 5 augustus tussen 9.30 en 23.00 uur zes treinen per uur van en naar Zandvoort. Ook de rest van deze zomerse periode rijdt NS extra treinen tussen 19.00 – 23.00 uur.

Reis je tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee? Twee treinen rijden direct van Amsterdam naar Zandvoort aan Zee en terug. Deze treinen zijn vaak het drukst bezet. De overige vier treinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee. Heb je net de rechtstreekse trein van/naar Amsterdam gemist of was deze te druk? Geen probleem. Pak de eerstvolgende trein richting Haarlem en stap daar over. Er rijden acht treinen per uur op het traject Amsterdam Centraal-Haarlem. De reistijd is even lang.

dinsdag 4 augustus 2020

Nieuwe aanbesteding voor ov-concessie IJssel-Vecht

De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel hebben het definitieve besluit genomen om de gunning van de ov-concessie IJssel-Vecht aan Keolis in te trekken. De zienswijze van Keolis op het voorgenomen besluit heeft geen doorslaggevende nieuwe informatie opgeleverd. De concessie voor het busvervoer in deze regio wordt opnieuw aanbesteed.

Om het busvervoer voor reizigers doorgang te laten vinden en de continuïteit van het openbaar vervoer te borgen wordt met ingang van december 2020 gereden volgens een noodconcessie.

De provincies hebben geluisterd naar de inbreng van onder andere personeel, vakbonden en reizigersorganisaties. Daar wordt rekening mee gehouden bij het inrichten van de noodconcessie. Er wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de dienstregeling die voor de nieuwe concessie al in voorbereiding was. Hierdoor gaan we verantwoord om met de belangen van het personeel en duurzaam om met het materieel.

Na juridisch onderzoek hebben de provincies geconstateerd dat bij de aanbesteding door Keolis opzettelijk onjuiste informatie is verstrekt. De provincies geven aan dat vals spel niet kan. Integer handelen en je aan de regels houden zijn basisprincipes waar niet aan getornd mag worden.

De concessie IJssel-Vecht gaf Keolis het recht om het busvervoer te verzorgen in delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland; voor de Veluwe en Midden Overijssel vanaf 13 december 2020, voor Lelystad per 4 september 2021 en voor IJsselmond vanaf 10 december 2023.

Vlieg mee over de Demkaspoorbrug


De afgelopen weken werkte ProRail samen met aannemer Strukton aan groot onderhoud op de oude Demkaspoorbrug. Bouwmanager Huub Steggehuis neemt je mee en vertelt over de werkzaamheden op dit bijzondere ‘kunstwerk’.

maandag 3 augustus 2020

Harm Medendorp (Laser Precision Solutions): 'Wij maken een eind aan vierkante treinwielen


Bladeren op het spoor is een wereldwijd probleem. Door de bladval in de herfst wordt de rails glad. Hierdoor moet extra hard geremd worden met zogenaamde vierkante wielen tot gevolg. Die wielen zorgen er vervolgens weer voor dat de trein meer energie gebruikt tijdens het rijden. Laser Precision Solutions maakt hier een eind aan. Eens per 24 uur moet een speciale lasertrein over het spoor rijden waar de vervuiling wordt verdampt en het spoor niet langer glad is. Het prototype is ontwikkeld en getest op de Long Island Railroad in New York.

zondag 2 augustus 2020

Nederhorst den Berg krijgt zaterdagbus terug

Sinds 18 juli rijdt Connexxion lijn 106 op zaterdag overdag weer tussen Weesp en Nederhorst den Berg. De lijn was sinds de coronamaatregelen op zaterdag gesneuveld, maar wordt na actie van Rover-afdeling ’t Gooi weer hersteld.

Met het inkrimpen van de dienstregeling in maart, werd bus 106 tussen Weesp en Nederhorst den Berg op zaterdag geschrapt.

Rover-’t Gooi gaat monitoren of de aangeboden bediening voldoende is.