woensdag 30 september 2020

Provincie gaat dieseltrein vervangen door waterstoftrein

Groningen wil als eerste provincie waterstoftrein inzetten op regionale spoorlijnen. De waterstoftrein is volgens de provincie een volwaardig alternatief voor de huidige dieseltrein. Dat blijkt uit de proef met een waterstoftrein van Alstom, waar de provincie en ProRail begin 2020 initiatief toe namen. De trein reed op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden.

De resultaten zijn zo positief, dat de provincie en betrokken partijen waterstoftreinen willen inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en Duitsland (Wunderline). Zo kunnen de eerste waterstoftreinen over enkele jaren onderdeel uitmaken van de reguliere dienstregeling.

De waterstoftrein is twee weken uitvoerig getest. De testritten vonden 's nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij is de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest. De trein reed volgens dienstregeling. Het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliep zonder problemen. Het tanken met (groene) waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren. Een waterstoftrein bleek bijna 50% stiller dan de huidige dieseltrein.

De provincie en betrokken partijen hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zero emissie (zonder milieubelastende uitstoot) te laten rijden. De waterstoftrein is een goede mogelijkheid om hieraan te voldoen, zonder daarbij grote investeringen in bovenleidingen te hoeven doen.

dinsdag 29 september 2020

Nieuwe entree Den Haag Hollands Spoor officieel geopend

Maandag namen reizigers de nieuwe entree van het station Den Haag Hollands Spoor officieel in gebruik. Wethouders Anne Mulder en Robert van Asten van Den Haag openden de nieuwe entree samen met Helga Cuijpers (Regiodirecteur Randstad Zuid van ProRail) en Magdalena Piotrowska (Regiodirecteur Zuid van NS). Met het leggen van een puzzel met een afbeelding van het station werd de nieuwe entree officieel geopend.

Het monumentale stationsgebouw was niet meer berekend op het snel groeiende reizigersaantal. In 2019 maakten 40.000 reizigers dagelijks gebruik van het station. Van deze gebruikers reist een derde van of naar de zijde van het Laakkwartier.

De nieuwe entree van het station is voorzien van een nieuwe fietsenstalling. Op het dak van de entree is plaats voor 2500 fietsen. Ook zijn er nieuwe winkels te vinden in het station en op het voorplein. Onlangs openden Domino's en Febo al hun deuren in de nieuwe winkelruimte. De komende maanden zullen ook de Broodzaak, Travelex, Doner Company, Wok to go en CLRS Hairstudio hun intrek nemen in de nieuwe winkelruimte. In het oude stationspand zaten al Starbucks en AKO.

maandag 28 september 2020

Reizen met haltetaxi op routes buurtbussen tijdelijk gratis voor abonnementhouder

Vanaf maandag 21 september 2020 kun als je abonnementhouder in Zeeland gratis reizen met de haltetaxi op de routes die normaal door de buurtbussen werden gereden.

Bij het reserveren van de haltetaxi dient je door te geven dat je een abonnement op de OV chipkaart hebt staan. Dit kan bijvoorbeeld een gratis reizen abonnement voor scholieren en studenten of een Dal Vrij 65+ Zeeland/HWGO abonnement zijn. Deze maatregel zal gelden tot de Zeeuwse buurtbussen weer gaan rijden.

Het reserveren van een haltetaxi kan door te bellen naar 088 – 23 58 000 (bereikbaar tussen 7.00 en 22.00 uur) of door een mail te sturen naar info@haltetaxi.nl.

zondag 27 september 2020

Werkgeversafspraken in Amsterdam over spreiden van reizen

Ruim 20 werkgevers met in totaal zo’n 38.780 medewerkers, waaronder de gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Loyens & Loeff, ABN AMRO en Royal Schiphol Group, hebben afspraken gemaakt over het spreiden van werktijden en vervoermiddelen tijdens en na COVID-19.

Ook NS en vervoerbedrijven in de regio zijn betrokken. Meer thuiswerken blijft de norm.
Wie wel reist, kiest rustige tijden, vooral buiten de spits. Vervoermiddelen worden afgewisseld bij grotere afstanden: OV, (elektrische) fiets of (deel)auto. Dat leidt tot een betere bereikbaarheid, minder files of vertragingen en schonere lucht.

Er zijn nu 23 deelnemende werkgevers gestart. Daar werken zo’n 38.780 mensen. De meeste werkenden willen ook na de coronacrisis één tot drie dagen per week thuis blijven werken. Het is dus zaak dat werkgevers thuiswerken zorgvuldig invoeren en werknemers helpen bij het spreiden van werktijden en vervoermiddelen. Want 10 tot 15 procent meer thuiswerken scheelt 85.000 tot 170.000 reizen per dag in de metropoolregio Amsterdam, waarbij de piekbelasting op de spits fors afneemt. De samenwerkende partijen roepen daarom ook andere bedrijven op hun mobiliteitsbeleid te vernieuwen en helpen hen daarbij.

donderdag 24 september 2020

Reizigers verzekerd van goed en duurzaam busvervoer

Gedeputeerde Staten van Gelderland en Overijssel hebben besloten om Keolis vanaf december de noodconcessie voor het busvervoer in midden Overijssel en Veluwe te laten rijden.

De provincies hebben de afgelopen periode goed geluisterd naar de maatschappelijke inbreng vanuit personeel, vakbonden en reizigersorganisaties. Met dit besluit dienen de provincies zoveel mogelijk het belang van de reiziger, het klimaat en personeel.

De reiziger staat voor de provincies voorop en moet erop kunnen rekenen dat de bus blijft rijden. Daarom is zoveel mogelijk aangesloten bij de dienstregeling die voor de nieuwe concessie al in voorbereiding was. Op deze wijze gaan de provincies verantwoord en duurzaam om met personeelsbelangen en materieel. Vanaf december gaan de reizigers het nieuwe beeldmerk RRReis ervaren en vanaf januari zullen ook de nieuwe zero-emissie bussen worden ingezet.

De provincie Flevoland heeft de mogelijkheid om via een verlenging van de concessie Lelystad met Arriva gegarandeerd openbaar vervoer te hebben. Wanneer de mogelijkheid bestaat van een verlenging, dan mag niet gekozen worden voor een noodconcessie. Vanwege deze reden zal Provincie Flevoland geen deel uitmaken van de noodconcessie IJssel-Vecht en gaat de provincie met Arriva in overleg over een verlenging.

Op 4 augustus 2020 trokken Gedeputeerde Staten van Flevoland, Gelderland en Overijssel de gunning van de concessie IJssel-Vecht 2020-2030 in vanwege vals spel in de aanbesteding door Keolis. Hierdoor ontstond de situatie dat vanaf 13 december 2020 geen openbaar vervoer meer uitgevoerd zou worden in de concessies Veluwe en Midden Overijssel. Om deze situatie te voorkomen hebben de provincies Gelderland en Overijssel actie ondernomen voor een noodconcessie.

woensdag 23 september 2020

Kans doortrekken Noord-Zuidlijn naar Zaanstad en Purmerend

Noord-Holland onderzoekt samen met de Vervoerregio Amsterdam of de huidige busverbindingen tussen Amsterdam, Zaanstad en Purmerend de komende 20 jaar voldoende capaciteit hebben.

De provincie wil dat daarbij ook de mogelijkheid voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn richting het noorden (Zaanstad en Purmerend) wordt onderzocht.

Op de verbindingen tussen Amsterdam-Noord en Zaanstad en tussen Amsterdam-Noord en Purmerend rijdt momenteel ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ (HOV), oftewel een zeer snelle busverbinding. De komende 20 jaar neemt het aantal inwoners en bedrijven in Amsterdam-Noord, Zaanstad en Purmerend sterk toe. Snelle en betrouwbare verbindingen in de regio zijn erg belangrijk om aan de almaar groeiende vraag naar openbaar vervoer te kunnen voldoen.

Een goede OV-verbinding van Zaanstad en Purmerend met Amsterdam kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid voor het gebied ten noorden van Amsterdam. Ook kunnen oude en nieuwe woongebieden zo duurzaam met elkaar worden verbonden.

De provincie en vervoerregio werken in dit onderzoek nauw samen met de gemeenten Amsterdam, Zaanstad en Purmerend.

Eerste resultaten tests automatisch bestuurde trein positief

Treinen die automatisch bestuurd worden rijden beter op tijd. Reizigers die met een automatisch bestuurde trein rijden merken nauwelijks verschil met een gewone trein. Een normale rit beoordeelden ze als iets comfortabeler. Dit blijkt uit onderzoek naar Automatic Train Operation (ATO) in Groningen. Bij ATO worden bepaalde functies van de treinbesturing automatisch uitgevoerd.

De resultaten laten zien dat treinen beter op tijd rijden door ATO. ATO kan de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximumsnelheid rijden en routewijzigingen verwerken. Op gebied van duurzaamheid is een automatisch bestuurde trein ook interessant. Automatisch bestuurde treinen rijden namelijk energiezuiniger.

Om meer inzicht te krijgen in de voordelen van ATO is vervolgonderzoek nodig. Men wil de basisfuncties nog verder verbeteren en meer inzicht krijgen in het energieverbruik van de treinen en het rijden in de dienstregeling. Eind dit jaar vinden in Groningen nieuwe tests plaats. Hierbij wordt de techniek getest. Deze tests worden zonder reizigers uitgevoerd. 

dinsdag 22 september 2020

Nieuwe manier van gladheidbestrijding op het spoor

NS en ProRail gaan in de herfst een nieuwe manier beproeven om gladheid op het spoor te bestrijden. Er is een proef gestart met Wiel Rail Conditionering (WRC). Dit is een vloeistof die wordt gebruikt om preventief gladheid te bestrijden, maar ook geluidsoverlast te verminderen en om slijtage van de wielen en rails te verminderen.

De hinder voor reizigers door herfst loopt al jaren fors terug. Deels door de maatregelen die genomen zijn en deels doordat het weer minder guur is.

Op dit moment wordt WRC al door ProRail aangebracht op het spoor via vaste installaties. Treinen rijden er dan overheen en verspreiden het over het spoor. Nu gaan 58 FLIRT-Sprinters de vloeistof tijdens het rijden aanbrengen.

De proef zal zich uitsluitend concentreren op het zuiden en oosten, waar de FLIRT-Sprinters rijden. Om twee keer een herfst mee te kunnen pakken eindigt de proef na de herfst van 2021.

Gouden kans voor de e-bike

Transportgeograaf Paul Plazier is een deskundige als het gaat om de elektrische fiets. Twee jaar geleden promoveerde hij aan de RUG op een onderzoek naar het gebruik van dit steeds populairdere vervoermiddel. Hij concludeerde toen dat de keuze voor een e-bike vooral samenhangt met fietsplezier, gezondheidsvoordeel, imago en betaalbaarheid. Motieven als duurzaamheid en verkeersdrukte bleken minder belangrijk. Dat wil zeggen, voor de consument. Voor beleidsmakers en planologen doen ook die laatste twee factoren er wel degelijk toe.

Plazier ziet grote kansen voor de elektrische fiets, vooral voor woon-werkverkeer. ‘Wat de voordelen zijn, hangt natuurlijk af van waarvoor het een alternatief is. Als iemand de auto laat staan, zijn de winst voor het milieu, de vermindering van drukte op de weg en vergroting van de conditie meteen zichtbaar. En als iemand minder gebruik maakt van het OV, geldt ook dat het gezonder is en bovendien dat bussen en treinen minder vol zijn. Maar als de e-bike de gewone fiets gaat vervangen, vind ik dat zonde. De gewone fiets is gezonder en duurzamer. Maar: de e-bike biedt wel voordelen. Omdat het mensen die met een gewone fiets nooit waren gaan fietsen overhaalt om dat wel te doen. Recente studies tonen aan dat in Nederland mensen met een e-bike langere ritten maken dan met de gewone fiets. In het buitenland is het zo dat mensen met een e-bike ook meer ritjes gaan maken op de fiets. Dus dat zijn de mogelijke positieve effecten. Maar het uitgangspunt blijft wat mij betreft: ga zo veel mogelijk (gewoon) fietsen.’

maandag 21 september 2020

NS introduceert magazine SPOOR digitaal

 

 

 

NS presenteert een digitale editie van het magazine SPOOR. Het magazine valt al bijna 20 jaar elk kwartaal op de mat bij NS-abonnementhouders. Het is de eerste keer dat er naast print ook een digitale editie uitkomt.

De digitale septembereditie van SPOOR is uitgebreider dan de printversie. Zo zijn de artikelen langer, komen interviews tot leven door video’s en versterken animaties verhalen.

In deze editie is het voorwoord geschreven door toekomstig president-directeur Marjan Rintel, is meer te lezen over reizen in coronatijd, staan de steden Nijmegen en Groningen centraal voor een stedentrip en neemt boswachter Marieke Schatteleijn de lezer mee op pad.

vrijdag 18 september 2020

Nieuwe proef tegen trillingen Brabantroute

In Oisterwijk zijn afgelopen weekend rubberen kussentjes onder het spoor neergelegd. ProRail wil onderzoeken of deze zogeheten 'Under Sleeper Pads' de hinder van trillingen tegengaan.

Under Sleeper Pads zijn een soort rubberen matten die bevestigd worden onder de dwarsliggers. Ze absorberen de de trillingen die ontstaan als een trein over het spoor rijdt.

Sinds 2017 zijn veel bewoners van Oisterwijk die aangeven last te hebben van toegenomen hinder van trillingen.  

De proef met de Under Sleeper Pads maakt onderdeel uit van de innovatieagenda bronaanpak Trillingen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail werken aan de hand van deze innovatieagenda samen om meer inzicht te krijgen in hoe trillingen ontstaan.

donderdag 17 september 2020

Vernieuwing perron station Bergen op Zoom

ProRail vernieuwt het perron van station Bergen op Zoom. In het weekend van zaterdag 19 en zondag 20 september wordt het straatwerk vernieuwd en richt men het perron opnieuw in met nieuw meubilair.

Door deze en andere werkzaamheden rijden er tussen Goes en Roosendaal komend weekend geen treinen maar bussen.

Naast de werkzaamheden in Bergen op Zoom, pleegt aannemer Strukton op diverse locaties groot onderhoud. Het gaat onder meer om onderhoud aan overwegen, het inspecteren en vervangen van kabels en vernieuwing van enkele spoorstaven.

woensdag 16 september 2020

Nachttrein Wenen voor het eerst in Nederland

Het duurt nog een kleine drie maanden voordat hij gaat rijden, maar deze week was de nachttrein naar Wenen al te zien op het Nederlandse spoor. De trein stak voor de eerste keer de Duits-Nederlandse grens over voor een proefrit.

Volgende week, op maandag 21 september, gaan de tickets voor de nachttrein in de verkoop. Vanaf 13 december rijdt de Nightjet, zoals de nachttrein heet, elke dag van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen.

Kaartjes zijn beschikbaar vanaf 29 euro voor een zitplaats, vanaf 59 euro voor een slaapplaats en luxere bedden zijn er vanaf 89 euro. Tickets zijn te koop via nsinternational.com en telefonisch via het NS International Service Center (030-2300023).

Snelle fietsroute MaasWaalpad open

Zaterdag 26 september 2020 opent de snelle fietsroute MaasWaalpad. De gemeenten Cuijk, Mook en Middelaar, Heumen en Nijmegen en de drie provincies nodigen u uit de fietsroute te verkennen.

Het MaasWaalpad is een nieuwe (fiets)verbinding tussen de Campus Heyendaal in Nijmegen en het treinstation in Cuijk. De route is vlak en heeft weinig obstakels. Forensen, scholieren en toeristen fietsen zo sneller naar werk, studie of verblijfplaats.

Onderdeel van het MaasWaalpad is een nieuwe brug over de Maas, De Maasover. De fietsbrug levert fietsers - van en naar Cuijck-  2,5 kilometer winst op in vergelijking met de route over de A73 brug. We verwachten dat veel forensen en scholieren gebruik gaan maken van de brug.

Langs de route vindt u tussen 12.00 en 15.00 uur de 7 organisaties met een kleine attentie of een lekkernij.

maandag 14 september 2020

OV-campagne moet reiziger weer de trein en bus in krijgen

Nederlandse ov-bedrijven lanceren vandaag een campagne om de reiziger weer de trein, tram en bus in te krijgen.

Het aantal gebruikers van het ov blijft ver achter bij de aantallen van voor de coronacrisis.

De bezetting ligt gemiddeld rond de 50 procent van wat voor de crisis gebruikelijk was. Dit komt mede door de oproep van de overheid om zoveel mogelijk thuis te werken.

De campagne duurt drie maanden en is te zien en horen op de radio, de televisie, billboards en via online uitingen.

zondag 13 september 2020

Start spoorwerk voor sneltrein Groningen-Winschoten

Vanaf december 2020 rijden er in de spits naast stoptreinen ook sneltreinen tussen Groningen en Winschoten. Hiermee gaan de reismogelijkheden in de spits van twee naar vier keer per uur. Met de extra treinen gaat de reis tussen de beide plaatsen ook sneller en zijn er voor reizigers meer zitplaatsen. Zo ontstaat er een nog betere verbinding tussen regio en stad.

Reizigers in de vijf extra treinen in de ochtendspits en in de acht treinen in de middagspits reizen tussen Groningen en Winschoten negen minuten sneller. De extra treinen stoppen op de stations Groningen Europapark en Scheemda.

Afgelopen juni is Strukton Rail begonnen met het voorbereidende werk langs de lijn. Vanaf maandag 14 september start het werk bij station Zuidbroek met weghalen van oude sporen die niet meer in gebruik zijn. In de periode van 10 t/m 19 oktober (herfstvakantie) werkt de aannemer dag en nacht op alle locaties. Er is dan geen treinverkeer mogelijk en Arriva zet bussen in.

vrijdag 11 september 2020

ProRail en NS maken perrons rookvrij

ProRail en NS zijn gestart met het rookvrij maken van alle perrons op de Nederlandse treinstations. Voor de stationshallen, trappen, liften en tunnels geldt al sinds 2004 een rookverbod, met uitzondering van de rookzones op de perrons.

Daar komt nu verandering in. Vanaf 1 oktober zijn alle rookfaciliteiten verleden tijd en de stations rookvrij.

ProRail en NS verwijderen in de maand september alle 390 rookpalen en 120 -roosters op de perrons van ongeveer 100 van de 400 treinstations in Nederland. Ook de rookzoneborden worden weggehaald. Op alle borden met huisregels komt te staan dat de stations rookvrij zijn.

NMBS lanceert MoveSafe-app

De NMBS heeft woensdag MoveSafe geïntroduceerd, een nieuwe smartphone-app die reizigers een idee geeft van de drukte op een trein.

MoveSafe is vanaf 9 september beschikbaar voor een iPhone of Android-toestel.

Ook de crisis zal de NMBS de MoveSafe-functionaliteit behouden, als onderdeel van een nieuwe NMBS Nationaal-app.

dinsdag 8 september 2020

Meer treinreizigers, maar forens blijft thuis

In augustus hebben veel mensen de weg naar de treinen van NS weer teruggevonden, maar het thuiswerken zorgt ervoor dat we nog ver van het aantal reizigers van voor de coronatijd zitten. Dat is de voorzichtige eerste conclusie van een analyse van de reizigersaantallen.

Half maart zakte het aantal reizigers in rap tempo tot een dieptepunt in april. Op sommige dagen werd slechts negen procent van het aantal treinreizen gemaakt, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarom werd de dienstregeling aangepast.

Sinds 1 juni zijn mondkapjes verplicht in de trein, maar hoeft een reis niet meer noodzakelijk te zijn. Dat zorgde ervoor dat het aantal reizigers gestaag omhoog ging.

Voorgaande jaren zag NS het aantal reizigers per dag fors toenemen tot zo'n 1,3 miljoen per dag, maar niet dit jaar. Het absolute aantal reizigers per dag blijft licht stijgen, maar in vergelijking met vorig jaar blijft het nog fors achter. Het gaat om 40 en 45 procent van het normale aantal reizigers. Het is nog steeds vooral vrijetijdsverkeer.

maandag 7 september 2020

Derde fietsenstalling station Delft geopend

Binnen 5 minuten van de fietsenstalling op het perron: iedereen kan sinds vrijdag gebruik maken van de derde ondergrondse fietsenstalling op station Delft. Met 2.400 nieuwe plekken kunnen nu meer dan 10.000 fietsen gestald worden bij het station.

De provincie Zuid-Holland investeert de komende tijd in ongeveer 15.000 extra fietsenstallingen bij stations, wat ervoor moet zorgen dat iedereen in Zuid-Holland op een snelle, veilige en duurzame manier kan reizen.

De derde fietsenstalling werd gefinancierd door de gemeente Delft, ProRail (namens het ministerie van I&W), Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de provincie Zuid-Holland.

vrijdag 4 september 2020

Wagenborg stopt met watertaxi's naar Schier en Ameland

Per 1 september stopt Wagenborg Passagiersdiensten (WPD) met de inzet van de watertaxi's naar Ameland en Schiermonnikoog. De vraag naar de watertaxi is teruggelopen door de sneldiensten die het bedrijf aanbiedt. Een tocht met de sneldienst naar Ameland en Schier duurt 20 minuten en is volgens de rederij een prima alternatief voor de watertaxi. De watertaxi's waren niet tijdgebonden en konden apart besteld worden.

donderdag 3 september 2020

Mobiel bereik in Willemsspoortunnel Rotterdam verbeterd

ProRail, VodafoneZiggo en KPN hebben in nauwe samenwerking een mobiel netwerk aangelegd in de Rotterdamse Willemsspoortunnel. Dat was nodig omdat het bereik in de tunnel nog wel eens haperde, zeker op het diepste punt 20 meter onder straatniveau. Het nieuwe netwerk is nu in de lucht, zodat reizigers voortaan heldere verbindingen ervaren bij gebruik van hun mobiel in de tunnel.

De Willemsspoortunnel is de ruim drie kilometer lange viersporentunnel onder de Nieuwe Maas. De tunnel heeft twee buizen en maakt deel uit van de spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Breda. In de tunnel van 3150 meter lang, waarvan 2600 meter ondergronds, zorgen meer dan zeventig antennes voor zogenoemde indoordekking.

Deze antennes zijn geschikt voor zowel 4G als 5G. In de tunnel ligt nu meer dan 4,5 kilometer aan voedingskabels en ruim 6,5 kilometer aan glasvezelkabel. Op deze manier bieden we reizigers voortaan ongestoorde verbindingen. Zo kan jij tijdens je reis door de tunnel gewoon doorwerken of een film kijken.

Ook het ondergrondse station Rotterdam Blaak maakt deel uit van het traject. Dit is een overstapstation voor de oost-westlijn van de metro in Rotterdam. De treinsporen gaan op grote diepte onder die metrolijn door. Daarom zijn ook hier nieuwe voorzieningen aangebracht, zodat reizigers en overstappers een heldere verbinding behouden.

woensdag 2 september 2020

Meer treinen tussen oost en west Nederland vanaf 2022

De verbindingen tussen Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol, en tussen Schiphol-Leiden-Den Haag-Rotterdam worden gereed gemaakt voor een trein die elke tien minuten rijdt. Door nieuwe afspraken met NS en ProRail kunnen de treinen op deze trajecten vanaf 2022 niet vier maar zes keer per uur rijden. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. Met deze twee nieuwe tienminutentreinen, en de huidige tussen Eindhoven en Amsterdam, kunnen reizigers sneller en vaker met de trein op drukke trajecten in Nederland. Ook internationale treinreizigers hebben straks meer opties.

Met de nieuwe tienminutentreinen die tussen Den Haag en Rotterdam kunnen gaan rijden, is er onvoldoende ruimte op het spoor voor de trein die nu vier keer per dag rechtstreeks van Den Haag naar Brussel rijdt. Van Veldhoven en de gemeente Den Haag hechten veel waarde aan een goede internationale bereikbaarheid van Den Haag. Daarom is afgesproken dat reizigers vanaf Den Haag in Rotterdam vanaf 2022 zestien keer per dag op hetzelfde perron kunnen overstappen op de intercity naar Brussel. De reistijd tussen Den Haag en Brussel wordt met deze snelle overstap enkele minuten korter. Daarnaast is afgesproken dat NS met de gemeente Den Haag de mogelijkheden in kaart brengt om de internationale bereikbaarheid van Den Haag te optimaliseren, met name in oostelijke richting.

dinsdag 1 september 2020

Duizenden coronaschermen voor bus en tram

OV-bedrijven hebben bij glasproducent Steinfort Glas in Franeker duizenden kuchschermen tegen corona besteld voor in bussen en trams.

Steinfort ontwikkelde deze zomer kuchschermen van anti reflecterend veiligheidsglas die voldoen aan de randvoorwaarden gesteld door RDW in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Het bedrijf is gecertificeerd om glas te leveren ten behoeve van de automobielindustrie.

OV-bedrijven streven ernaar alle bussen en trams omgebouwd te hebben in een periode van twee maanden. De eerste bussen voorzien van kuchschermen gaan naar verwachting begin september de weg op. Na plaatsing van de schermen hoeven chauffeurs en bestuurders geen mondkapje te dragen. Voor reizigers blijft dit wel verplicht.

‘Buurtbus-taxi’ als tijdelijk alternatief voor de buurtbussen

De buurtbussen in Noord-Holland Noord en Haarlem-IJmond kunnen vanwege het coronavirus voorlopig nog niet rijden. Daarom hebben de provincie en Connexxion voor de buurtbusreizigers een tijdelijk alternatief geregeld: de Buurtbus-taxi.

De Buurtbus-taxi start per dinsdag 1 september in de regio Noord-Holland Noord (Schagen-Den Helder, Hoorn e.o., Alkmaar e.o.) en in de regio Haarlem-IJmond.
Inwoners kunnen op de buurtbustrajecten een rit reserveren bij de Buurtbus-taxi, via het reserveringsnummer van Connexxion: 088-3394800 (vanaf maandag 31 augustus bereikbaar).

De Buurtbus-taxi rijdt vanaf 9.00 uur tussen de halten waar normaal gesproken de buurtbus rijdt. Bij de reservering (uiterlijk een uur van te voren) kunnen reizigers aangeven bij welke halte ze willen instappen en bij welke halte uitstappen. De Buurtbus-taxi rijdt dus niet van deur tot deur. Voor de Buurtbus-taxi geldt een vast tarief van 4 euro per persoon per rit, ongeacht de gereden afstand.