vrijdag 30 oktober 2020

De Mi Smart Electric Folding Bike nu ook in Nederland beschikbaar

Xiaomi introduceert de Mi Smart Electric Folding Bike. Een geheel nieuwe elektrische vouwfiets met een TMM4-koppelsensor, waarmee minder kracht op de pedalen hoeft worden uitgeoefend en met vier verschillende standen voor verschillende niveaus van rijondersteuning.

De fiets wordt geleverd met een 250W high-speed borstelloze motor waardoor hij sneller accelereert en gemakkelijker trapt. Het ingebouwde Shimano 3-speed-systeem biedt extra ondersteuning, zelfs zonder krachtondersteuning.

De Li-ion 18.650-batterij zorgt voor een actieradiusvan 45 km op een enkele lading. Bovendien is de fiets dankzij een radiaal opvouwbaar ontwerp en een gewicht van slechts 14,5 kilo makkelijk op te slaan én mee te nemen. Voor een nog meer ononderbroken rijervaring, kunnen fietsers ook realtime indicatoren zoals de batterijstatus bekijken op het 1,8” digitale lcd-display van de fiets, of hun activiteitsgegevens bijhouden door de fiets te verbinden met de Mi Home-app.

De Mi Smart elektrische vouwfiets is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 999 euro. Tot en met 24 oktober 2020 is er een speciale Early Bird-prijs van 849 euro bij MediaMarkt.

woensdag 28 oktober 2020

Tram Utrecht-Nieuwegein rijdt volgend jaar weer

Reizigers van en naar IJsselstein moeten meer geduld hebben: het zal waarschijnlijk nog tot februari duren tot de tram ook daar weer kan rijden, meldt RTV Utrecht.

Eind december 2016 werd besloten de tramlijn van het Utrecht Jaarbeursplein naar Nieuwegein-Zuid en IJsselstein-Zuid, de zogenoemde SUNIJ-lijn, op de schop te gooien. 

De trambaan moest geschikt gemaakt worden voor nieuwe lagevloer-trams en tegelijkertijd zou er groot onderhoud plaatsvinden.

Voor reizigers van en naar Nieuwegein en IJsselstein betekent het dat ze voorlopig aangewezen zijn op vervangend busvervoer.

 Foto Bonaber

dinsdag 27 oktober 2020

Start rechtstreekse Eurostar naar Londen

Maandag vertrok de eerste rechtstreekse Eurostar vanuit Amsterdam via Rotterdam naar Londen. Een overstap in Brussel is vanaf nu niet meer nodig. Reizigers staan vanuit Rotterdam in ongeveer drieënhalf uur in hartje Londen. De reistijd vanuit Amsterdam is ongeveer vier uur.

Sinds 2018 rijdt de trein rechtstreeks van Londen naar Rotterdam en Amsterdam. De Eurostar - nu rechtstreeks vanuit beide richtingen - biedt reizigers een comfortabele reis en een overtuigende reden om voor de trein te kiezen.

Voor vertrek van de rechtstreekse trein vindt een security check en paspoortcontrole plaats. Op het vertrekperron in Amsterdam en Rotterdam zijn hiervoor Eurostar Terminals ingericht. Vooralsnog rijdt Eurostar dagelijks 1 keer in beide richtingen. Tickets voor de rechtstreekse trein zijn te koop via NS International.

Imponerende e-bike met wielen zonder spaken

Elektrische fietsen zijn er in vele soorten maten, maar de op Indiegogo gelanceerde Reevo is wel heel bijzonder. Vooral de wielen zijn vanwege hun volledig spaakloze karakter opvallend.

zondag 25 oktober 2020

Rover en Fietsersbond willen fietsdagkaart terug

Rover en de Fietsersbond willen dat de Dagkaart Fiets zo snel mogelijk terugkeert in de kaartautomaten van NS. Beide organisaties krijgen veel klachten binnen van reizigers die er sinds de coronacrisis veel moeite mee hebben om hun fiets mee met de trein te nemen.

Sinds de coronacrisis is de fietsdagkaart bij NS alleen nog online te koop, waarbij NS reizigers vraagt de fietsreis vooraf te reserveren. Voor reizigers leidt dit tot veel onduidelijkheid.

Veel reizigers vinden het lastig om online een plaats te reserveren, een overstap maakt het bovendien extra moeilijk omdat voor iedere rit apart moet worden aangemeld. Ook is het niet mogelijk om meerdere fietsen tegelijk aan te melden wat voor gezinnen een flinke klus betekent.

vrijdag 23 oktober 2020

Goede start voor nieuwe tramlijn 22 in Utrecht


Tram 22, de nieuwe lijn tussen Utrecht C.S. en Utrecht Science Park, maakte in december 2019 een positieve start. De stiptheid van deze tramlijn was in de eerste weken goed, waarbij zo’n 97 procent van de trams op tijd vertrok. Dit blijkt uit de Jaar- en Trendrapportage 2019 van de provincie Utrecht en aanvullend onderzoek onder reizigers.

Rituitval van trams op de lijn Utrecht/Nieuwegein/IJsselstein steeg vorig jaar sterk. Dit had te maken met een verbeterde registratie door de vervoerder van de rituitval en het toegenomen aantal storingen met de oude trams op deze lijn. Met de komst van de nieuwe trams en de vernieuwing van de trambaan verwacht de provincie dat minder storingen zullen optreden.

Het rapportcijfer voor de nieuwe tramlijn 22 tussen Utrecht C.S. en Utrecht Science Park komt uit op een 8,1, zo blijkt uit enquêtes die in het eerste kwartaal van dit jaar zijn gehouden onder reizigers.

Men is vooral aangenaam getroffen door het gemak bij het instappen (9,2), de netheid en het comfort van de trams (8,7) evenals de snelheid van de reis (8,3).

De ruimte in de trams en het gemak dat worden ervaren tijdens de rit klinkt duidelijk door in de positieve reacties. Een verbeterpunt dat vaak  wordt genoemd, is de informatie bij vertragingen.

Het onderzoek laat zien dat 68 procent van de reizigers tramlijn 22 gebruikt voor onderwijs en voor de rest (27 procent) voornamelijk voor werk. Uit het onderzoek blijkt ook dat 68 procent van de reizigers gebruik maakte van U-OV buslijn 12. De nieuwe reizigers komen vooral van andere OV-lijnen. Voor een beperkt deel gaat het ook om fietsers en automobilisten die zijn overgestapt op de tram. Dat het aandeel nieuwe reizigers vanuit de auto met 3 procent nog bescheiden is, was te verwachten omdat dit vraagt om een structurele verandering in het reisgedrag en omdat de nieuwe tramlijn in de beginfase nog niet actief wordt gepromoot richting nieuwe reizigers.

donderdag 22 oktober 2020

Hoe maak je een extra sneltrein mogelijk tussen Groningen en Leeuwarden?

'In het project ‘Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden’, zijn we toe aan de laatste fase. Voor we hier belandden kregen poelkikkers een nieuwe sloot om in te wonen, vleermuizen een nieuw huis en onderzochten we de bodem uitvoerig op explosieven. Het was allemaal nodig in de voorbereiding, maar we naderen nu het einde van een gigantisch mooi spoorproject. Eind dit jaar is het zover en gaat elk uur een extra sneltrein per richting rijden tussen Groningen en Leeuwarden. In 2011 startte de voorbereiding, toen volgden gesprekken, onderzoeken en berekeningen en daarna is er twee jaar volop gebouwd aan dit MEGA project', zegt Dorothe Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail.

dinsdag 20 oktober 2020

Kennisplatform voor vrijwilligersvervoer in Noord-Holland

In Noord-Holland wordt een uniek platform opgezet dat vrijwilligers van vervoersverenigingen (zoals de buurtbussen, ZoefZoef Haarlem Zonnebloem of Hugohopper), gemeenten en welzijnsorganisaties helpt bij het opzetten of in stand houden van vrijwilligersvervoer. De provincie steunt de ontwikkeling van dit kennisplatform met ruim 150.000 euro.

De provincie wil de ruim 50 vrijwillig-vervoerorganisaties in Noord-Holland via dit nieuwe kennisplatform ondersteunen met informatie, advies, meer samenwerking en kennisuitwisseling. Ook nieuwe vervoersinitiatieven kunnen hier met hun vragen terecht.

Het vrijwilligersvervoer in Noord-Holland (inclusief de buurtbussen) vervoerde tot voor kort gezamenlijk naar schatting zo’n 700.000 passagiers per jaar. Voorbeelden zijn de buurtbussen, de Zoefzoef in Haarlem, de Hugohopper in Heerhugowaard en de Zonnebloem in Schagen. Bij deze vrijwillig-vervoerorganisaties is veel kennis en ervaring aanwezig, maar deze wordt nauwelijks gebundeld of onderling uitgewisseld. Daarnaast wordt het steeds moeilijker om vrijwilligers te werven.

maandag 19 oktober 2020

NS opent 30e Fiets & Service winkel op station Arnhem Centraal

Vandaag opende NS op station Arnhem Centraal de 30e Fiets & Service winkel. Reizigers kunnen bij de Fiets & Service winkels in de fietsenstallingen terecht voor fietsreparaties en –accessoires. Dit jaar opent NS nog vestigingen op de stations Eindhoven Centraal en Ede-Wageningen.

Ruim 44 procent van de treinreizigers komt op de fiets naar het station. Fiets & Service helpt deze reizigers met onderhoud of reparaties voor hun fiets, zodat zij snel weer op weg kunnen. De belofte is: voor 10.00 uur binnen, om 16.00 uur klaar. En anders een gratis leenfiets.

Voor de medewerkers in de winkels en fietsenstallingen werkt NS sinds 2007 samen met stichting Rataplan. Deze stichting biedt onder andere werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Samen met RataPlan wil NS zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans bieden. De service in de winkels en fietsenstallingen werd door reizigers het afgelopen jaar met een 8 beoordeeld, blijkt uit klantonderzoek van NS.

Amslod maakt er een potje van

Elektrische fietsen worden bij Amslod verkocht met ronkende teksten. De e-bikes worden gebouwd volgens 'de hoogste fabricagenormen' en zijn getest onder 'de extreemste omstandigheden'. Mocht er onverhoopt iets stukgaan, komt de monteur langs om de problemen op te lossen. Allemaal kosteloos onder de jarenlange garantie.

Tientallen klanten melden zich echter bij consumentenprogramma Kassa vanwege hun ervaring met Amslod. Motoren, accu’s, bagagedragers, controllers en displays gaan kapot. Het is vervelend dat er vaker wat misgaat met hun elektrische fiets, geven de klanten aan. Maar hun bloed gaat echt koken als ze vertellen over de service van Amslod.

Want als de problemen opgelost moeten worden, duurt dat vaak maanden. In één extreem geval moet een klant zelfs een klein jaar wachten op een nieuwe accu. Als Amslod zich tenminste houdt aan haar belofte om de accu in november te leveren. 

vrijdag 16 oktober 2020

Eind oktober rijden er 58 gloednieuwe elektrische bussen door de regio Haarlem-IJmond

Eind oktober rijden er 58 gloednieuwe elektrische bussen door de regio Haarlem-IJmond. Daardoor is 70 procent van de gereden kilometers er straks emissievrij.

De stekkerbussen spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van de CO₂-uitstoot en het verbeteren van de leefbaarheid in Haarlem-IJmond. Naast schoner en stiller zijn ze ook comfortabeler dan bussen op diesel en gas.

De nieuwe Connexxion-vloot telt 45 bussen van Ebusco en 13 van VDL. Met die aanwinsten komt het aantal elektrische exemplaren in de concessie Haarlem-IJmond (het exclusieve recht om hier openbaar vervoer te verzorgen) op 75. Sinds 2018 zoeven er 17 rond in de regio.

De bussen kunnrn op 1 volle accu tegen de 400 kilometer rijden zonder tussentijds op te laden. Het duurt 4,5 uur voordat een volledig lege batterij weer vol is.

donderdag 15 oktober 2020

Slingers voor Zwolle

Een grote mijlpaal voor de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte: vanaf maandag 19 oktober rijden treinen over de twee nieuwe sporen. Met een zogenaamde ‘spoorslinger’ gaan treinen uit Meppel en Emmen straks over van de oorspronkelijke naar de nieuwe sporen. Vlieg mee over de nieuwe sporen met onderstaande dronebeelden.

woensdag 14 oktober 2020

Volop aan de slag deze herfst

ProRail werkt deze herfst en met name in de herfstvakantie op verschillende plekken in het land aan het spoor. Onder meer gaat men de bovenleidingen vervangen, hogesnelheidswissels plaatsen en opstelterreinen aanpakken om zo in de toekomst meer treinen te laten rijden.

Den Helder- Schagen
Datum: 12 tot en met 19 oktober
Werkzaamheden: Het vervangen van de AEL-armen van 263 bovenleidingsportalen. AEL-armen zijn de houders van de rijdraad.

Amsterdam-Weesp
Datum: 13 tot en met 19 oktober
Werkzaamheden: Bovenbouwvernieuwing met onder meer het vernieuwen van hogesnelheidswissels en aanpassingen aan de bovenleiding en de beveiliging

Zwolle-Steenwijk, Hoogeveen en Dalfsen
Datum: 14 tot en met 18 oktober
Werkzaamheden: Twee nieuwe sporen in gebruik stellen tussen Zwolle en Herfte en spoor- en wisselvernieuwing in Meppel. Meer info

Groningen- Bad Nieuweschans
Datum: 10 tot en met 19 oktober
Werkzaamheden: Groningen-Winschoten; werkzaamheden aan sporen en stations ter voorbereiding op het rijden van extra sneltreinen in december 2020 (onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland). Winschoten-Bad Nieuweschans; spoorvernieuwing op delen van het traject. Meer info

Roermond-Weert
Datum: 17 tot en met 26 oktober
Werkzaamheden: Perronkappen en bovenbouwvernieuwing

Zutphen-Dieren en Zutphen-Apeldoorn
Datum: 17 tot en met 25 oktober
Werkzaamheden: Vernieuwen van rails, dwarsliggers, ballastgrind, wissels en hangkabels aan de brug over de IJssel. Aanbrengen van raildempers in de omgeving van station Dieren.

Hilversum-Baarn
Datum: 14 tot en met 19 oktober
Werkzaamheden: Vervangen van het spoordek

dinsdag 13 oktober 2020

Intercity Amsterdam – Amersfoort dreigt te verdwijnen

Treinreizigers tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal zijn in de toekomst aangewezen op de Sprinter. Dit besluit is genomen door staatssecretaris Van Veldhoven in het plan voor uitbreiding van treinen rond Almere. Rover wil een andere oplossing.

Er zijn meer treinen nodig rond Amsterdam, Schiphol, Almere en Lelystad, maar de ruimte op het spoor ontbreekt. De Staatssecretaris heeft daarom samen met Metropoolregio Amsterdam besloten dat er de komende jaren moet worden geschoven: er komen meer (en snellere) Sprinters rond Amsterdam Centraal en richting Amsterdam Zuid gaat de aandacht naar Intercity’s uit. Voor reizigers uit Amersfoort betekent dit dat zij straks zijn aangewezen op een Sprinter naar Amsterdam Centraal of de Intercity naar Amsterdam Zuid.

Dat het aantal Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Weesp straks van 4 naar 10 per uur gaat, juicht Rover toe. Het schrappen van de Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Almere Centrum/Amersfoort Centraal kan echter niet op de goedkeuring van Rover rekenen.

Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft Rover het Rijk geadviseerd de dienstregeling op enkele onderdelen te optimaliseren en vooral om meer te investeren in infrastructuur.

maandag 12 oktober 2020

Komende week werkzaamheden; reizigers tussen Amsterdam en Almere opgelet

Van dinsdag 13 tot en met zondag 18 oktober voert ProRail onderhoudswerkzaamheden uit tussen station Amsterdam Muiderpoort en Weesp en bij Diemen Zuid. ProRail vernieuwt dan de bovenleiding, hogesnelheidswissels en de beveiliging van het spoor. Hierdoor rijden er zes dagen geen treinen tussen station Amsterdam Muiderpoort en Weesp.

In deze periode rijden er bussen tussen station Amsterdam Muiderpoort en Weesp en een taxibus tussen station Amsterdam Muiderpoort – Amsterdam Sciencepark. Tussen station Weesp en Almere Centrum en tussen Weesp en Hilversum is de dienstregeling aangepast.

Van woensdag 14 tot en met zondag 18 oktober voert ProRail ook werkzaamheden uit tussen station Hilversum en Amersfoort Centraal. Als gevolg hiervan rijden er die periode bussen tussen station Hilversum en Baarn en is de dienstregeling tussen station Baarn en Amersfoort Centraal aangepast.

vrijdag 9 oktober 2020

Provincie Zuid-Holland investeert €8 miljoen in bushaltes

De provincie Zuid-Holland investeert 8 miljoen euro in het vernieuwen van 40 bestaande bushaltes in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (DMG).

De 40 bestaande bushaltes worden vervangen door luxe, comfortabele bushaltes die voldoen aan de standaarden van HOV of R-net. Dit betekent dat op elk perron een comfortabel bushokje met een bankje en windscherm komt. Ook komt er een nieuw digitaal paneel met informatie zodat reizigers weten wanneer de bus arriveert. Daarnaast worden overkapte fietsenstallingen geplaatst.

Samen met de gemeenten zijn ontwerpen voor de bushaltes gemaakt die de komende periode met de omgeving worden gedeeld. Daarna worden de ontwerpen definitief gemaakt. De provincie verwacht de eerste haltes nog dit jaar aan te kunnen passen. Volgend jaar moeten alle haltes klaar zijn.

donderdag 8 oktober 2020

Poortjes station Den Haag Hollands Spoor gesloten

Deze week zijn poortjes op Den Haag Hollands Spoor gesloten. Na de opening van de nieuwe entree vorige week kunnen de poortjes op het station nu in gebruik worden genomen. De komende weken zullen medewerkers van NS bij de poortjes aanwezig zijn om reizigers op weg te helpen en te begeleiden.

Nu de nieuwe entree van station Den Haag HS in gebruik is genomen kunnen ook de poortjes op dit station sluiten. Den Haag HS is het 79ste station waar de poortjes sluiten en daarmee één van de laatste grote stations waar de poortjes in gebruik worden genomen.

Dit jaar volgt station Goes nog en later sluiten ook op de stations Groningen en Schiphol Airport de poortjes. Eind augustus gingen de poortjes van Den Haag Centraal dicht.

dinsdag 6 oktober 2020

Slimme fietskluizen op hubs in Groningen en Drenthe

Acht hubs in Groningen en Drenthe zijn inmiddels voorzien van slimme fietskluizen. De fietskluizen zijn een fijne service voor mensen die via hubs reizen en verschillende vervoersmiddelen willen combineren.

Bijvoorbeeld op de nationale 'Fiets naar je Werkdag' (24 september)! Reizigers kunnen hun (elektrische) fiets veilig stallen voordat ze overstappen op de bus of een ander vervoermiddel. Elektrische fietsen kunnen meteen worden opgeladen dankzij een oplaadpunt in de kluis. Afhankelijk van het gebruik van de fietskluizen kijken de provincies Groningen en Drenthe op welke hubs ze er nog meer gaan plaatsen in de toekomst.
 
Er staan op dit moment in totaal acht fietskluizen op hubs in Groningen en Drenthe. In Groningen staan ze op P+R Leek/A7, busstation Stadskanaal, station Zuidhorn en Vlagtwedde (halte de Marke); in Drenthe staan ze op de P+R Westlaren/Zuidlaren/N34, P+R Gieten (N34/N33), de P+R Peize en de P+R Borger (N34).

De speciale hub-fietskluizen zijn flexibel te gebruiken. Reizigers huren de kluis per uur, per dag of meerdere dagen. De kluizen zijn te reserveren en openen via de app 'Fietskluizen'. De app is gratis te downloaden via de App- of Play Store. Reizigers kunnen een kluis reserveren, zodat ze zeker zijn van een plek. Op de app kunnen reizigers ook zien hoeveel kluizen er op dat moment vrij zijn per hub. Het huren van een fietskluis kost € 0,10 per uur, met een maximum van € 0,75 per dag.

maandag 5 oktober 2020

Almere krijgt station dat past bij groei stad

Station Almere Centrum wordt de komende maanden verbouwd om het klaar te maken voor de toekomst. Vanaf 2022 moet Almere beschikken over een station dat past bij de statuur van de jonge en groeiende stad.

Het huidige station is toe aan een grondige vernieuwing en moet over ruim een jaar een prettige plek zijn om te komen en te verblijven. Daarom wordt de stationshal breder en overzichtelijker en komen er nieuwe winkels. Daarnaast worden er twee nieuwe bewaakte fietsenstallingen gebouwd - eerste 24 uur gratis stalling – en ook het busstation wordt onder handen genomen.

De eerste fase van de verbouwing begint op maandag 5 oktober met bouw- en sloopwerkzaamheden in de hal en op de perrons. Een aantal winkels zal tijdelijk gesloten zijn en de lift aan centrumzijde is vanaf 12 oktober buiten dienst. Omdat de fietsenstalling bij de bussen wordt verbouwd, staan er tijdelijke rekken bij het WTC-gebouw. De Tickets en Service blijft open om reizigers van informatie te voorzien.

donderdag 1 oktober 2020

66e Sprinter gemoderniseerd

Zeker 66 van de 131 Sprinters (type Sprinter Light Train) zijn vernieuwd en daarmee is NS over de helft. Met de vernieuwing biedt deze trein het hoogste niveau van toegankelijkheid en nog meer comfort, passend bij de wensen van al onze reizigers.

NS laat de 131 Sprinters vernieuwen door het consortium Bombardier Siemens Lighttrain in Aken. Per set van twee gaan de treinen naar de werkplaats in Aken, waar de helft van deze treinen destijds ook is gebouwd door Bombardier. Na een paar weken keren de treinen stuk voor stuk weer terug.

Naast een groot rolstoeltoegankelijk toilet en aan weerszijden van het balkon een schuiftrede krijgt de trein twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen, een plek voor twee fietsen en een speciale noodknop, call for aid. Met deze knop krijgt de reiziger, in geval van nood, direct contact met de machinist. Voor mensen met een visuele beperking is tactiele (=voelbare) en auditieve (=hoorbare) informatie aangebracht zodat zij zo goed mogelijk op de tast hun weg kunnen vinden in en rond het toilet.