maandag 30 november 2020

Nachttrein Wenen vanaf 2021

NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB hebben in overleg besloten de start van de dagelijkse nachttreinverbinding van Amsterdam naar Innsbruck en Wenen te verplaatsen naar 2021. Oorspronkelijk stond dit gepland op 13 december.

De situatie rondom de coronacrisis en de overheidsmaatregelen in Nederland, Duitsland en Oostenrijk zorgen ervoor dat er vrijwel geen buitenlandse reizen worden gemaakt.

Reizigers die al een ticket hebben geboekt worden geïnformeerd. Zij kunnen hun geplande reis met de Nightjet kosteloos annuleren.

vrijdag 27 november 2020

RET en Qbuzz schrappen ritten

Qbuzz en de RET hebben besloten om volgend jaar een deel van de ritten te schrappen. Op bepaalde bus-, tram- en metrotrajecten wordt dan minder vaak gereden.

Het aantal reizigers dat gebruik maakt van het openbaar vervoer is door de coronapandemie meer dan gehalveerd.

De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag trekt overigens zes miljoen euro uit om de regionale vervoersbedrijven te ondersteunen.

Swapfiets nu ook beschikbaar in ‘t Gooi en Utrechtse Heuvelrug

Swapfiets breidt in Nederland uit naar negen nieuwe plaatsen in ‘t Gooi en op de Utrechtse Heuvelrug.

Vanaf deze week kunnen inwoners uit deze regio ook van het fietsabonnement gebruik maken voor zorgeloos fietsvervoer naar school, werk of afspraken buiten de deur.

Swapfiets is daardoor beschikbaar in Hilversum, Bilthoven, Zeist, Baarn, Laren, Naarden, Bussum, Soest, Blaricum en Huizen.

Alle modellen van Swapfiets zijn beschikbaar voor inwoners van ‘t Gooi en de Utrechtse Heuvelrug.

In grote steden is de Power 7, het nieuwe model e-bike, al een populaire keuze voor gezinnen of inwoners die langere afstanden af moeten leggen tussen kantoor, afspraken en thuis. Ook biedt de Deluxe 7 uitkomst voor wie op zoek is naar een luxe fiets met zeven versnellingen, hand- en terugtraprem en dubbel slot. Voor scholieren die op zoek zijn naar een nieuwe omafiets is er uiteraard de Swapfiets Original.

donderdag 26 november 2020

ProRail werkt aan het spoor bij Lelystad

Tussen donderdag 26 november 23.45 uur en vrijdag 27 november 06.00 uur werkt ProRail aan het spoor tussen Stationsplein 2 en Schans 19. Dit kan zorgen voor geluid- en lichtoverlast. De werkzaamheden zijn nodig omdat het spoor daar aan vervanging toe is.

Omdat het stuk spoor tussen Stationsplein 2 en Schans 19 aan vervanging toe is, gaat ProRail dat stuk spoor verwijderen. Daar leggen ze een nieuw stuk spoor tussen en lassen het weer aan elkaar. Dit doen ze met hele hoge temperaturen. Daarna slijpen ze de las helemaal glad, zodat de trein er straks weer soepel overheen kan rijden. Het slijpen en lassen van het spoor kan zorgen voor geluidsoverlast. De werkzaamheden zijn in de nacht en worden daarom verlicht. Dit kan voor lichtoverlast zorgen.

woensdag 25 november 2020

ProRail start nieuwe zoektocht naar treinverkeersleiders

ProRail start opnieuw met een wervingscampagne voor de functie van Treinverkeersleider. Voor de komende jaren worden honderden nieuwe medewerkers gezocht om de treinen in Nederland goed te laten rijden. Dit is hard nodig, want naast de structurele bezettingsproblematiek die er al was, zorgt het coronavirus voor extra personele uitdagingen bij ProRail.

Op een aantal verkeersleidingsposten is er zelfs een tekort aan Treinverkeersleiders. Als onderdeel van de nieuwe zoektocht, bekijkt ProRail de mogelijkheid om mensen die werkzaam zijn in sectoren die het zwaar hebben door Covid-19 aan te trekken als Treinverkeersleider. Zo hoopt ProRail werknemers die hun baan verliezen door de coronacrisis een helpende hand te bieden. En tegelijkertijd de openstaande vacatures in te vullen met nieuw talent.
 
De luchtvaartsector is een goed voorbeeld van een sector die goed aansluit bij de wereld van ProRail. Met ruim driekwart minder passagiers- en vrachtvluchten heeft deze branche het moeilijk en banenverlies lijkt onvermijdelijk. Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zou zomaar eens over de juiste kwaliteiten kunnen beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden.

dinsdag 24 november 2020

Lancering Actieagenda Trein en Luchtvaart

Versterk de internationale trein, zodat deze voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten.

Dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ die onlangs aan de Tweede Kamer is gestuurd.

De agenda is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS.

In de agenda staan acties en maatregelen om van de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer een logische keuze te maken als alternatief voor en in aanvulling op het vliegverkeer. Er worden routes naar zes reisbestemmingen benoemd die vanaf Schiphol of Amsterdam ook met de trein te bereiken zijn. Voor elk van deze routes zijn de knelpunten en mogelijke acties in kaart gebracht. De routes die zijn onderzocht hebben als eindbestemming Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn.

Deze zes bestemmingen zijn nu ook al goed bereikbaar via het spoor. Zo reden er voor de coronapandemie twaalf treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs en ook de directe treinverbinding naar Londen maakt de trein een aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig.
Maar om de trein nog aantrekkelijker te maken, moet er meer gebeuren. Daarom zal onderzocht worden of treinen van en naar Londen en Düsseldorf/ Frankfurt een stop kunnen krijgen op Schiphol en hoe bagage vanuit het vliegtuig overgeslagen kan worden in de trein.

egin dit jaar verving KLM een van de vijf dagelijkse vluchten naar Brussel door treinreizen met Thalys. Dit betekent bijvoorbeeld dat een reiziger van Brussel naar Hong Kong met de trein naar Schiphol reist en dan verder per vliegtuig.

Een zogenoemd AirRail-ticket biedt KLM aan met groeiend succes. AirRail-tickets en –verbindingen kunnen nog verder verbeterd worden en uitgebreid naar andere bestemmingen zoals bijvoorbeeld Düsseldorf. Om AirRail verder te verbeteren zetten we in op verkorten van reistijd, verhogen van frequentie en goede oplossingen voor bagage. Met deze actieagenda worden verdere stappen gezet dit te realiseren.

maandag 23 november 2020

Aantal speedpedelecs verdubbeld

Het aantal speedpedelecs is in de eerste helft van 2020 opnieuw gestegen en is verdubbeld ten opzichte van 3 jaar geleden.

Op 1 juli 2020 waren er 21,1 duizend speedpedelecs in Nederland. In deze cijfers is geen effect van de coronacrisis te zien. 45- tot 65-jarigen bezitten de meeste speedpedelecs.

Speedpedelecs zijn elektrische fietsen waarmee met een snelheid van maximaal 45 kilometer per uur kan worden gereden. De speedpedelec gaat sneller dan de reguliere elektrische fiets die trapondersteuning tot een snelheid van 25 kilometer per uur biedt. Sinds januari 2017 gelden voor speedpedelecs dezelfde regels als voor bromfietsen, zoals het dragen van een helm.

Waar komt de Lelylijn te liggen?

De Lelylijn-spoorlijn langs Emmeloord via Kuinre biedt reizigers naar Noord-Nederland de meeste tijdwinst. Deze route is tien minuten korter dan als de spoorlijn wordt aangelegd langs de A6 via Lemmer naar Groningen. Dat zegt Wilko Stornebrink van de Initiatiefgroep Lelylijn tegen Omroep Flevoland.

Het exacte tracé van de Lelylijn is nog niet vastgesteld. De Initiatiefgroep heeft al wel een ontwerp gemaakt, dat volgens hen goede kans maakt om te worden uitgevoerd.

vrijdag 20 november 2020

Lime start met e-bikes in Rotterdam

Lime gaat officieel van start in Nederland met honderd zogeheten Jump pedelecs in Rotterdam die met een app geboekt kunnen worden. De huurprijs bedraagt 1 euro per activering en 20 cent per minuut.

De e-bikes rijden met trapondersteuning tot 25 km/u. Ze zijn uitgerust met krachtige batterijen, schijfremmen, mobiele telefoonhouders en een stevige fietsmand waarin je ook boodschappen kunt meenemen.

Sinds het uitbreken van de corona pandemie zijn individuele transportmiddelen, zoals fietsen en e-scooters, sterk in opkomst. 'Wij willen Lime-fietsen aanbieden aan de inwoners van Rotterdam in een tijd waarin micro mobiliteit meer dan ooit noodzakelijk blijkt te zijn,' zo stelt het bedrijf.

Lime exploiteert momenteel ook e-bikes in andere steden wereldwijd, waaronder Berlijn, Londen, Parijs, Hamburg, Rome, Kopenhagen, München, Brussel, Wenen, Milaan, Sydney, Auckland, Denver, Seattle en Washington, D.C., met nog meer steden in Europa en over de hele wereld die volgen.

Lime wil in 2021 verder uitbreiden in andere Nederlandse steden en multimodale diensten aanbieden, zegt Benjamin Barnathan, de algemeen directeur van Lime in de Benelux.

donderdag 19 november 2020

28 miljoen euro beschikbaar voor fietsen in Groningen

De provincie Groningen steekt de komende drie jaar 28 miljoen euro in de verbetering van het fietsverkeer.

Met dit geld werkt de provinvie aan nieuwe en verbeterde fietsverbindingen, verkeersveiligheid en voorzieningen.

Er gaat 2.4 miljoen naar verkeersveiligheid. Hobbels op fietsroutes worden verwijderd en langs alle provinciale fietspaden worden strepen aan de randen aangebracht. Bij fietsoversteken is de kans groot op ongelukken. Daarom worden vijftien onveilige fietsoversteken aangepakt.  

De fiets is een belangrijk vervoermiddel in het eerste stuk van huis naar de bus of het laatste stuk van het station naar werk. Om dit nog aantrekkelijker te maken investeert de provincie 2 miljoen in fietsenstallingen, fietskluizen en oplaadpunten voor elektrische fietsen.

woensdag 18 november 2020

Duurzame stenen van bagger in Zwolle

De nieuwe dive-under in Zwolle wordt aan de  buitenkant bekleed met stenen van gerecyclede bagger.

KWS Infra Zwolle is momenteel bezig met het bekleden van de zevenhonderd meter lange dive-under met de duurzame GEOWALL stenen. Het gaat in totaal om maar liefst 65.000 stenen.

De bagger is afkomstig uit de bouwkuip die is gegraven voor de aanleg van de dive-under. Er wordt dus gebruik gemaakt van bestaand materiaal.

In Zwolle is ProRail bezig met een uitbreiding van de sporen, om ruimte te maken voor meer treinen. Een onderdeel van de werkzaamheden is de aanleg van een zogenaamde dive-under bij de spoorsplitsing bij Herfte. Dit is een vrije spoorkruising, waar treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Treinen van en naar Meppel en Emmen hebben straks elk hun ‘eigen’ spoor en hoeven niet meer op elkaar te wachten. Vanaf de zomer van 2021 rijden de treinen door de nieuwe dive-under.

dinsdag 17 november 2020

11 procent 55-plussers in 2018 dagelijks op elektrische fiets

In 2019 zeiden 4 op de 10 mensen van 55 jaar of ouder minimaal één elektrische fiets in hun huishouden te hebben. Bijna 7 op de 10 55-plussers hadden één of meer gewone, niet-elektrische, fietsen thuis staan. Dat meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek met cijfers uit 2018 en 2019.

Het bezit van een elektrische fiets onder 55-plussers was in 2019 het hoogst onder 65- tot 75-jarigen, van hen had 45 procent minstens één e-bike in hun huishouden. Van de 55- tot 65-jarigen en de 75-plussers had respectievelijk 37 en 36 procent een e-bike thuis. De 65- tot 75-jarigen gebruikten de e-bike ook iets vaker dan de rest van de 55-plussers, in 2018 zei 14 procent van hen hier (vrijwel) dagelijks op te rijden. Bij 55- tot 65-jarigen en 75-plussers was dit 10 procent.

De gewone fiets is echter nog altijd populairder dan de elektrische fiets onder de 55-plussers. Van deze groep hadden 55- tot 65-jarigen in 2019 met 79 procent het vaakst minimaal één gewone fiets in het huishouden. Van de 65- tot 75-jarigen had 67 procent minstens één gewone fiets en van de 75-plussers 46 procent. Ruim een kwart (26 procent) van de 55- tot 65-jarigen en de 65- tot 75-jarigen fietste in 2018 (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets. Van de 75-plussers zei 14 procent (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets te fietsen.

maandag 16 november 2020

Nieuw busstation bij NS-station Roermond gereed

Het busstation bij NS-station Roermond is volledig vernieuwd. De bus rijdt nu verdiept langs de verbrede perrons waardoor reizigers makkelijker in- en uitstappen. Doordat er meer perrons zijn dan voorheen kan iedereen bij een perron uitstappen; het busstation is hierdoor verkeersveiliger.

Het ontwerp, dat is geïnspireerd op de rivieren bij Roermond, is wijds opgezet en overzichtelijk, terwijl veel wintergroene bomen sfeer brengen. In een grote overdekte wachtruimte staat een display met informatie over tijden en perrons.

Alle bussen hebben een vast perron, om het eenvoudig te houden voor de reizigers. Uiteraard beschikt het station over alle voorzieningen zodat iedereen (ook mensen met een handicap) van het busstation gebruik kan maken. Voor blinde en slechtziende reizigers zijn er niet alleen de gebruikelijke voorzieningen, maar is ook een uniek systeem naar Nederland gehaald. Wayfinding, een app die al jaren in New York en Barcelona draait, navigeert mensen blindelings naar de juiste plek. De inzet van dit systeem in Roermond is uniek in Nederland.

Yerseke krijgt viaduct over het spoor

De overweg Zanddijk in de gemeente Reimerswaal zal binnen enkele jaren worden vervangen door een viaduct.

Met dat voorstel heeft Provinciale Staten in Zeeland vanmiddag ingestemd. De bouw van het viaduct maakt deel uit van een groter project, de verbreding en aanpassing van de provinciale weg N673.

Met het verbreden en aanpassen van de N673 wil de provincie Zeeland samen met de gemeente Reimerswaal de ontsluiting van Yrseke verbeteren. Een omvangrijk en kostbaar project waarvoor in 2022 de eerste schop de grond in moet gaan. Bij de wegverbreding was de overweg Zanddijk één van de knelpunten. Alle partijen waren het erover eens dat het opheffen van de overweg de beste oplossing zou zijn.

Elektrische deelauto’s bij stations

Sinds kort is er op de P+R terreinen van de stations Alkmaar, Driebergen-Zeist, Rotterdam Centraal en Zwolle plek voor twee elektrische deelauto’s van Amber.

Door de deelauto’s zijn reizigers flexibel en hebben meer keuzevrijheid. NS, Amber en Q-Park willen hiermee elektrisch deelvervoer stimuleren.

Reizigers kunnen in de Amber app zien waar de auto klaarstaat en een auto reserveren. Vanwege de kentekenherkenning op de P+R terreinen gaat in- en uitrijden automatisch.

vrijdag 13 november 2020

1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn

Er is een miljard euro beschikbaar om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol.

Daarover is overeenstemming bereikt door een alliantie van de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol.

De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, gemeente Amsterdam 300 miljoen euro en NS 60 miljoen euro. De gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en provincie Noord-Holland dragen daarnaast een bedrag van 140 miljoen euro uit grondopbrengsten bij.

Binnen tien jaar moeten reizigers dan met de metro de luchthaven kunnen bereiken.

Hoe 'grootdakbezitter' ProRail stations energieneutraal maakt

ProRail wil dat stations duurzaam zijn. Zonnepanelen op perronkappen spelen daarbij een belangrijke rol.

Om meer stations van zonnepanelen te voorzien, heeft ProRail het programma Zonnepanelen op Transferdaken opgezet, dat sinds een jaar financieel ondersteund wordt door het ministerie van IenW.

Een station is kansrijk als de investering zich in vijftien jaar terugverdient. Sommige mooi geïntegreerde zonnepanelen vallen af, omdat ze niet genoeg opbrengen.

Stations waar al een behoorlijk rendement behaald wordt zijn Eindhoven en Zwolle. In Eindhoven wekt men zestig procent op van wat er wordt verbruikt en in Zwolle veertig.

donderdag 12 november 2020

Voordeliger met de hubtaxi in 2021

De provincies Groningen en Drenthe stellen extra geld beschikbaar voor het stimuleren van de hubtaxi als onderdeel van een reis met bus of trein.

De prijs voor een rit van huis naar hub, met een overstap naar het OV, gaat in 2021 van 2,5x OV-tarief naar 1,5x. Om het gebruik van de hubtaxi extra te stimuleren kan dit in het eerste kwartaal van 2021 zelfs voor het reguliere OV-tarief.

De provincies Groningen en Drenthe zullen de extra kosten daarvoor compenseren.

Al langer is er de wens om het gebruik van de hubtaxi te stimuleren en de hubtaxi als voor- en natransport - via de hubs - beter aan te laten sluiten op het OV-systeem. Het aangepaste tarief van 1,5x OV-tarief geldt alleen voor ketenreizen waar de hubtaxi wordt gebruikt in aansluiting op het OV. Zo niet dan blijft het tarief 2,5 x het OV-tarief.

Met de tariefsverlaging hopen de provincies dat reizigers in het buitengebied vaker via de hubs gebruik gaan maken van het OV-netwerk in Groningen Drenthe. Via de hubs zijn veel bestemmingen in de regio bereikbaar met bus en trein.

woensdag 11 november 2020

Tarieven 2021 NS gecorrigeerd voor inflatie

Met ingang van 1 januari 2021 verhoogt NS de prijzen van kaartjes en abonnementen met gemiddeld 1,5 procent, het verwachte inflatiecijfer van 2021. Kosten die NS maakt, bijvoorbeeld voor onderhoud van materiaal, worden namelijk door inflatie hoger.

De tarieven voor tweedeklas reizen (zowel enkele reis als dagretour) worden per 1 januari 2021 gemiddeld 1,5 procent hoger. De prijs van eersteklas reizen stijgt volgend jaar gemiddeld met 2,6 procent, nadat we twee jaar de tarieven voor eersteklas niet verhoogd hebben.

De tarieven van internationale treinreizen worden gemiddeld met 1 procent verhoogd. De Early Bird-tarieven voor de Intercity Brussel en de goedkope en meest verkochte tickets voor bestemmingen naar Duitsland die vallen onder de Sparpreise blijven in 2021 in prijs gelijk. Zo blijft er een aantrekkelijk alternatief ten opzichte van de auto en vliegtuig.

NS is van plan om het tarief van de OV-fiets te verhogen, van 3,85 naar 3,95 euro per 24 uur. De laatste indexatie voor OV-fiets was in 2017. Dit voorstel, inclusief een aantal voorgestelde wijzigingen in de algemene voorwaarden van de OV-fiets, heeft NS voorgelegd aan de reizigersorganisaties.

Nieuwe aanmeldservice helpt reizigers bij het kiezen van de juiste trein

Reizigers kunnen vanaf vandaag hun treinreis vooraf aanmelden via de Treinwijzer. Daardoor krijgen ze meer inzicht in de verwachte drukte in de trein.

Door de gedeeltelijke lockdown vervoert NS minder reizigers dan gebruikelijk. Toch weet de vervoerder uit onderzoek dat er reizigers zijn die uit angst voor drukte een ander vervoersmiddel kiezen.

Met de Treinwijzer wil NS zo veel mogelijk zorgen bij reizigers wegnemen zodat de trein een aantrekkelijk vervoersmiddel blijft. NS verwacht dat de aanmeldservice nog belangrijker wordt na de lockdown zodra er meer mensen met de trein reizen.

NS vraagt reizigers al langer hun reis aan te melden als proef met een beperkte groep reizigers op het traject Amsterdam-Zandvoort en wanneer reizigers een fiets meenemen.
Daardoor is de techniek achter de Treinwijzer bijna 200.000 keer getest. Op basis van ervaringen en feedback van reizigers is de Treinwijzer ontwikkeld. Reizigers zijn niet verplicht om Treinwijzer te gebruiken.

dinsdag 10 november 2020

Brainportlijn: innovatieve verbinding tussen alle Brainportcampussen

Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen De Brainportlijn gaan ontwikkelen, een nieuw innovatief vervoersysteem dat alle Brainportcampussen rondom Eindhoven met elkaar, en regionale werklocaties moet gaan verbinden en via Eindhoven Centraal ook met nationale en internationale economische centra.

De Brainportlijn is een nieuw slim en emmissieloos OV-systeem waarin ‘pods’ van verschillende omvang over vrije rijbanen rijden, langs overstappunten bij uitvalswegen en rond bestaande OV-knopen.

Er wordt gebruik gemaakt van sensortechnologie, autonomous driving en van bewezen technologie, zoals platooning. De Brainportlijn kan stapsgewijs worden ingevoerd in de periode tot 2030. Het systeem verbindt innovatie en testmogelijkheden in het kloppend hart van de kennisintensieve maakindustrie van Nederland.

De provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en Brainport Development zijn de initiatiefnemers van het plan dat gesteund wordt door het bedrijfsleven en kennisinstellingen uit Brainport Eindhoven. Het project is ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, om in aanmerking te komen voor een bijdrage van ruim € 1 miljard uit het Nationaal Groeifonds.

Voor de regio Eindhoven is de Brainportlijn geen overbodige luxe: tot 2040 komen er 70.000 banen bij en worden ruim 60.000 woningen in het stedelijk gebied gebouwd, waaronder 6.000 in het stationsgebied rond Eindhoven Centraal. Zo verbindt Brainportlijn de economische hotspots binnen de regio aan elkaar, maar versterkt het ook de verbindingen met economische centra zoals Amsterdam en Rotterdam, én belangrijke Europese regio’s zoals bijvoorbeeld Düsseldorf, Aken en Brussel.

zondag 8 november 2020

NS past komende weken dienstregeling aan

Vanaf maandag 9 november gaat NS enkele aanpassingen in de dienstregeling doorvoeren. Dat gebeurt stapsgewijs. Reden voor de aanpassingen is de forse daling van het aantal reizigers en het voorkomen van tussentijdse aanpassingen door ziekteverzuim.

Om een betrouwbare dienstregeling te garanderen blijft 90 procent van de treinen rijden en blijft op elk traject minimaal 2 keer per uur een trein rijden. Er worden nergens lijnen geschrapt.

Op dit moment vervoert NS 30 procent van het normale aantal reizigers.

Eerder schrapte NS al de extra forensentreinen en weekendnachttreinen, waarna 97 procent van de oorspronkelijke dienstregeling bleef rijden.

vrijdag 6 november 2020

12 dagen werkzaamheden rond Rotterdam

ProRail werkt van zaterdag 7 november tot donderdag 19 november non-stop aan het spoor rondom Rotterdam.

Het gaat om achttien projecten, van Schiedam tot Moerdijk, die samen een uitzonderlijke hoeveelheid spoorwerk vormen.

ProRail werkt aan meer dan 30 wissels tussen Rotterdam en Barendrecht. Deze worden deels verwijderd en deels vervangen. Daarnaast wordt gewerkt aan de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem. In de Willemspoortunnel worden spoorstaven en dwarsliggers vervangen en aan het spoor bij de stations Barendrecht en Rotterdam Centraal wordt onderhoud gepleegd.

In dezelfde periode voert ProRail een klus uit op de Moerdijkbrug, waar de treinen voor de HSL tussen Rotterdam en Breda overheen rijden. Er worden windschermen aangelegd, om het treinverkeer minder gevoelig te maken voor harde wind. Dit werk kan zonder extra hinder voor reizigers gedaan worden, omdat er op dat moment over de HSL geen treinen kunnen rijden door het werk aan de wissels rond Rotterdam.

Voor reizigers betekenen de werkzaamheden dat er minder of geen treinen rijden tussen Rotterdam en Breda/Dordrecht in deze periode. Ook reizigers op langere trajecten met stops op Rotterdam Centraal en/of Dordrecht kunnen te maken krijgen met een aangepast reisadvies omdat treinen op verschillende trajecten worden omgeleid of in verband met busvervoer.

donderdag 5 november 2020

Dit jaar nog geen nieuwe dienstregeling stadsvervoer Almere

Er komt voorlopig geen nieuwe dienstregeling voor het busvervoer van Keolis in Almere. Vanwege corona is deze uitgesteld.

De prijzen voor een buskaartje stijgen licht, nog geen procent. Keolis komt daarnaast met een retourkaartje naar Amsterdam tijdens de daluren.

Het is de bedoeling dat er begin volgend jaar alsnog een nieuwe dienstregeling komt.

woensdag 4 november 2020

Provincie onderzoekt mogelijkheden overbrugging aanbesteding busvervoer

Door de gevolgen van de coronacrisis zet de provincie Fryslân de huidige aanbestedingsprocedure voor de busconcessie 2022-2032 voorlopig stop.

De provincie verwacht geen goede inschrijvingen van vervoerders te ontvangen om het busvervoer voor langere tijd te verzorgen.

Vervoerders worden namelijk hard geraakt door de coronacrisis. Daarom worden de mogelijkheden van een overbruggingsconcessie voor 2022-2024 in kaart gebracht.

Op dit moment is het aantal reizigers met ongeveer de helft gedaald vergeleken met vorig jaar. De verwachting is dat dit de komende tijd nog meer zal afnemen.

maandag 2 november 2020

Onderzoek naar locatie nieuw busstation Haarlem

Met 10.000 nieuwe woningen in Haarlem wordt het drukker met meer mensen, meer verkeer en meer bedrijvigheid. Gemeente Haarlem en provincie Noord-Holland willen dat station Haarlem een goed bereikbaar OV-knooppunt blijft en het stationsgebied een veilige en aantrekkelijke plek is om te verblijven.

Het openbaar vervoer zal in Haarlem tot 2040 naar verwachting met zo’n 50 procent groeien, ondanks de gevolgen van Covid19. Om de binnenstad en het stationsgebied zoveel mogelijk van deze groei te ontlasten, hebben de gemeente en de provincie daarom de mogelijkheid van een nieuw busstation onderzocht.

In overleg met ontwikkelaars, vervoerders, wijkraden en de belangengroepen Fietsersbond, Rover, Buskruit en Bomenwachters zijn 15 potentiële locaties beoordeeld rondom Schipholweg en Europeaweg.

Meest kansrijk is een locatie op de Schipholweg tussen de Buitenrustbruggen en de Europaweg. Lees meer in het rapport ‘OV-knooppunt Haarlem Nieuw-Zuid’. Het onderzoek maakt deel uit van de landelijk Ontwikkelagenda van het Toekomstbeeld OV 2040.