donderdag 31 december 2020

Piepklein spiegeltje voor aan het stuur van je fiets

Tijdens het fietsen achteruit kijken via een spiegeltje is het idee van De Corky van firma The Beam: hij is te bevestigen op het handvat van je stuur, neemt weinig plek in en is inklapbaar. Corky is te bestellen voor de schappelijke prijs van 25 euro.

woensdag 30 december 2020

Zeeland stelt geld beschikbaar voor busvervoer

Vanwege het coronavirus is het gebruik van openbaar vervoer in Zeeland gedaald met ruim 40 procent ten opzichte van 2019.

Om die reden lopen vervoersbedrijven fors inkomsten mis en zijn daarom genoodzaakt hun dienstregeling aan te passen.

Daarom stelt de Provincie een bedrag van maximaal 456.108 euro beschikbaar aan Connexxion om het Zeeuwse busvervoer op peil te houden.

Met ingang van zondag 21 februari 2021 rijden de bussen van Connexxion in de regio Zeeland volgens een nieuwe dienstregeling. Op de website van Connexxion zijn de wijzigingen die dan ingaan te vinden. Ga daarvoor naar www.connexxion.nl/2021 en kies voor de regio Zeeland. Per 1 juli 2021 wordt opnieuw gekeken naar de dienstregeling.

dinsdag 29 december 2020

U-OV buslijn 47 krijgt nieuwe route in Houten

Buslijn 47 van vervoerder U-OV krijgt met ingang van 3 januari een aangepaste route in de gemeente Houten. Ook de dienstregeling van deze buslijn wijzigt.

In overleg tussen de gemeente Houten en de provincie Utrecht – opdrachtgever van het regionaal openbaar vervoer – is besloten om de bussen op deze lijn voortaan een centrale route te laten rijden bij de bedrijventerreinen De Meerpaal en Werklandschap Meerpaal.

Met deze routeaanpassing wordt het voor bezoekers van het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein aantrekkelijker gemaakt om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De twee bushaltes aan de Vleugelboot en het Lichtschip worden daarom verplaatst naar De Rede. Voor verplaatsing komen er aankondigingen bij deze haltes.

De nieuwe route levert een kortere reistijd op voor doorgaande reizigers. Bij de haltes komen fietsenstallingen die het gemakkelijk maken om een overstap te maken op de bus. De haltes sluiten aan op de nabijgelegen tunnels bij het Heemsteedsepad en het Veerwagenpad, waardoor ze vlot en veilig bereikbaar zijn aan beide zijden van De Rede.

maandag 28 december 2020

Nieuwe dienstregeling voor openbaar vervoer in Zuid-Holland

Door de coronapandemie reizen op dit moment veel minder mensen met het openbaar vervoer. Daarom past ook Zuid Holland de dienstregeling vanaf 3 januari aan. Het openbaar vervoer blijft voor iedereen toegankelijk, ook al duurt het soms wat langer en komt de bus wat minder vaak.

Naast de nieuwe dienstregelingen wordt, op basis van kaders die Provinciale Staten nog zullen vaststellen, een ‘transitieplan’ uitgewerkt. Met dit plan moeten reizigers worden verleid om het OV weer meer te gebruiken als de coronacrisis voorbij is. Dit plan moet er daarnaast toe leiden dat vervoerders in de toekomst ook zonder extra Rijksmiddelen aantrekkelijk OV kunnen bieden.

donderdag 24 december 2020

Dubbel tarief bij overstap ov Groningen en Friesland verdwijnt

Het dubbel opstaptarief binnen het openbaar vervoer in Groningen en Friesland verdwijnt vanaf 1 januari 2021. Dit geldt voor alle overstappen binnen 35 minuten in het regionale bus- en treinvervoer van Arriva en Qbuzz.

Een ritprijs in het openbaar vervoer bestaat uit een vast opstaptarief en het kilometertarief voor de gereisde afstand. Eerder werd bij een overstap van trein op bus of bus op trein nogmaals het opstaptarief berekend. Dit dubbele opstaptarief verdwijnt.

Het afschaffen van het dubbele tarief bij een overstap van de bus op een regionale trein kan doorgevoerd worden door de nieuwe treinconcessie 2020-2035. Een overstap van trein op bus valt onder de busconcessie en die loopt nog tot december 2029. Om voor de reiziger het dubbele opstaptarief bij een overstap van regionale trein op bus toch te kunnen laten verdwijnen, hebben provincies Fryslân en Groningen besloten de busvervoerders hiervoor financieel te compenseren.

woensdag 23 december 2020

Spoorwegmuseum toont 150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches

Vanaf 13 februari 2021 is in het Spoorwegmuseum de tentoonstelling 'Spoor van verbeelding' te zien over Nederlandse spoorwegaffiches van het begin tot heden. Centraal staat de vraag hoe reizigers met beeld werden verleid om de trein te nemen. De veelal fraaie en kleurrijke affiches laten niet alleen de geschiedenis van het reizen per spoor zien, naar ook de ontwikkeling van ontwerpstijlen. Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt bij uitgeverij Thoth het rijk geïllustreerde boek '150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches' door Arjan den Boer.

Tentoonstelling ‘Spoor van verbeelding, 150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches’, 13 februari t/m 5 september 2021.

dinsdag 22 december 2020

E-bike markt groeit al jaren en is in 2020 zelfs exponentieel gestegen

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat de afgelopen 12 maanden meer Nederlandse consumenten een e-bike hebben aangeschaft dan een jaar eerder.

En de verwachting is zelfs dat de e-bike markt volgend jaar weer gaat groeien. De komende 12 maanden overwegen namelijk steeds meer consumenten een e-bike aan te schaffen dan een jaar eerder.

Opvallend is dat de Nederlandse consument meer heeft besteed aan een e-bike dan het jaar daarvoor. De gemiddelde prijs die men uitgeeft aan een e-bike is met ruim 10 procent gestegen naar 2191 euro.

Daarnaast is ook te zien dat een groot deel van de huidige kopers aanvullende diensten afnemen. Hierbij kun je denken aan een onderhoudscontract, pechhulp of een verzekering. Zo sloot maar liefst 66 procent van de Nederlanders een anti-diefstal verzekering af bij de aanschaf van een e-bike.

Het onderzoek toont ook aan dat men de e-bike steeds meer is gaan gebruiken om meer te bewegen. Gelet op de beperkte mogelijkheden om te sporten door COVID-19, is de e-bike hiermee een goed alternatief geworden om toch te blijven sporten. Gemiddeld fietst men zo’n 43 kilometer per week met de e-bike.

maandag 21 december 2020

Digitale rittenkaart voor NMBS

De Belgische spoorwegen NMBS lijken eindelijk digitale rittenkaarten in te gaan voeren als alternatief voor de papieren rittenkaart.

De spoorwegmaatschappij kondigde die plannen al in 2018 aan, maar toen werd de lancering uitgesteld.

Zowel de Standard Multi-, Youth Multi als Local Multi-rittenkaart krijgen een digitaal broertje, meldt de Belgische site Techpulse.

De invoering van de digitale rittenkaart betekent nog niet het definitieve einde van de klassieke papieren rittenkaart. Om de overstap naar het digitale alternatief aan te moedigen, zal de jaarlijkse prijsverhoging die op 1 februari ingaat niet worden doorgerekend als je een digitale rittenkaart aankoopt. De prijs van een rittenkaart is afhankelijk van het standaardtarief van het traject dat wordt afgelegd.

Passagiers ferry’s geen toegang meer tot de Rotterdamse haven

Veerdiensten die van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland komen, mogen per direct geen passagiers meer vervoeren. De ferry’s kunnen in de havens van het havengebied Rotterdam wel terecht met vrachtwagens en de chauffeurs.

Burgemeester Aboutaleb heeft dit zondag op verzoek van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) genomen. Met de maatregel wil het kabinet de reisbewegingen vanuit het Verenigd Koninkrijk, waar een besmettelijke mutatie van het COVID 19 virus rondwaart, verder beperken.

Om de ferry’s de toegang tot de haven te ontzeggen is gebruik gemaakt van de regionale havenverordening waarmee havenmeesters schepen geheel of gedeeltelijk de toegang tot de Nederlandse havens kunnen ontzeggen. Het besluit dat vandaag genomen is geldt niet alleen voor Rotterdam, maar ook voor de andere Nederlandse havens die worden aangedaan door ferrydiensten vanuit het Verenigd Koninkrijk.  De maatregel geldt ook voor passagiers met een Nederlandse nationaliteit.

De veerdiensten blijven varen voor vrachtwagens met goederen. Dit is in lijn met de aanpak voor de luchtvaart, waar vrachtvluchten vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland mogelijk blijven.

De komend dagen zal het Rijk in nauwe samenwerking met de andere EU-lidstaten kijken naar de mogelijkheden om de import van het virus vanuit het Verenigd Koninkrijk verder te beperken.

vrijdag 18 december 2020

NS-treinkaartjes iets duurder in 2021

NS gaat niet de concurrentie met bus en tram aan door de tarieven op korte afstanden te verlagen.

Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hadden geadviseerd hier een voorbeeld te nemen aan concurrent Arriva. Wel neemt NS het advies over om de korte afstanden niet extra duur te maken.

Per 1 januari worden 2e klas treinkaartjes gemiddeld 1,5 procent duurder. Dit is in lijn met de inflatie. Internationale tarieven worden met 1 procent verhoogd omdat deze zijn vastgesteld op een moment dat de inflatie nog lager werd ingeschat.

De tarieven voor de eerste klas stijgen met 2,9 procent harder dan de tweede klas. Een experiment waarin de afgelopen twee jaar de tarieven voor eerste klas juist werden verlaagd om zo de tweede klasse te ontlasten, heeft volgens NS onvoldoende opgeleverd.

Oorspronkelijk was NS van plan de prijs op korte afstanden sterker te verhogen dan op lange afstanden. Dit stuitte op bezwaar van Rover en de andere consumentenorganisaties omdat de meeste vervoervraag juist ligt op de afstanden tot circa 40 kilometer. NS heeft daarop besloten het plan te schrappen.

donderdag 17 december 2020

Rijen krijgt twee onderdoorgangen

In Rijen worden twee drukke spoorwegovergangen vervangen door veilige onderdoorgangen. Daarvoor hebben bestuurders van de gemeente Gilze en Rijen (wethouder Sandra Diepstraten), de provincie Noord-Brabant (gedeputeerde Christophe van der Maat) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (staatssecretaris Stientje van Veldhoven ) onlangs hun handtekeningen gezet.

Rijen, gelegen tussen Breda en Tilburg, ligt pal aan de druk bereden Brabantroute. Dagelijks passeren hier vele reizigers- en goederentreinen en het reizigersvervoer zal de komende decennia nog verder toenemen. De overwegen in het dorp liggen meerdere keren per uur dicht en vormen zo een barrière voor de inwoners. Vanuit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen hebben ProRail en de gemeente gekeken hoe de doorstroming en de veiligheid het beste kunnen worden verbeterd.

woensdag 16 december 2020

40 miljoen euro voor nieuwe fietsenstallingen bij stations in Amsterdam en Zaanstad

Het aantal parkeerplekken voor de fiets in Amsterdam en Zaanstad wordt sterk uitgebreid. Tot 2028 investeren het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeenten Amsterdam en Zaanstad, NS, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam gezamenlijk circa 40 miljoen euro in de bouw van vijf nieuwe fietsenstallingen bij treinstations.

Daarmee komen er 14.000 nieuwe plekken bij en kunnen fietsers vlot overstappen op de trein.
De uitbreiding komt bovenop de investeringen uit het zogeheten coronapakket waartoe de Vervoerregio in september besloot en waarmee ook al fors in fietsen wordt geïnvesteerd.

Onder de oostelijke sporen en perrons van Amsterdam Centraal wordt een stalling aangelegd voor 8950 fietsen. Met deze stalling, die in 2028 gereed zal zijn, kan de fiets direct onder het perron worden geparkeerd.

Bij Station Lelylaan wordt een geheel nieuw stationsgebied ontwikkeld, gericht op een soepele overstap van fiets op bus, tram metro en trein. In totaal zullen hier eind 2023 maar liefst 3400 nieuwe fiets parkeerplekken zijn gerealiseerd.

Bij station Zaandam is recent aan de westzijde een nieuwe fietsenstalling gerealiseerd. Daar komt een nieuwe stalling aan de oostzijde bij met 2800 plekken. Deze plekken komen dichtbij het station en zijn ter vervanging van de huidige tijdelijke stalling. Voor reizigers wordt het daarmee makkelijker over te stappen op de trein.

Bij station Krommenie-Assendelft komen er aan de zuidzijde 500 nieuwe bovengrondse fiets parkeerplekken bij. Aan deze kant van het station wordt de nieuwe woonwijk Saendelft ontwikkeld en inwoners krijgen zo een makkelijke overstap op de trein.

Verbindend openbaar vervoer in IJssel-Vecht: RRReis is gestart!


Vanaf 13 december is RRReis de nieuwe naam voor het regionale openbaar vervoer in de concessie IJssel-Vecht.

Reizigers krijgen een beter OV-aanbod door een toename van het aantal dienstregelingsuren in stad en streek. Aansluitingen op andere bus- en treinverbindingen en OV-knooppunten zijn verbeterd.

RRReis biedt verschillende vormen van vervoer. Naast de standaard buslijnen van RRReis worden ook comfortRRReis, extra comfortabele bussen op de drie HOV-assen, reserveerRRReis en buurtRRReis geboden.

De voertuigen van RRReis rijden gezamenlijk 25 miljoen kilometer per jaar. Vele van deze miljoenen kilometers worden gereden door elektrische bussen, vrij van schadelijke uitstoot.

In de afgelopen maanden zijn op zes busstations in de concessie laadvoorzieningen gerealiseerd. 27 laadpalen in de regio zorgen ervoor dat de elektrische bussen tussen de ritten door onderweg worden opgeladen. ’s Nachts staan de bussen op de stallingen aan de stekker. Hiervoor zijn op zeven busdepots meer dan 150 laadkasten geplaatst.

dinsdag 15 december 2020

NS: Terugkeer treinreiziger na Corona in belang van heel Nederland

NS verwacht over heel 2020 45 procent van de reizigers uit recordjaar 2019 te vervoeren, zo  blijkt uit de eindejaarsprognose van NS.

De terugkeer van de treinreiziger is de topprioriteit voor 2021, zo licht de nieuwe bestuursvoorzitter van NS Marjan Rintel toe. Nederland heeft het OV simpelweg nodig om de afspraken in het klimaatakkoord na te kunnen komen en alle delen van Nederland met elkaar te verbinden.

Door de lage reizigersaantallen zijn de prestaties van NS over 2020 moeilijk te vergelijken met 2019. In 2019 had NS dagelijks gemiddeld nog zo’n 1,3 miljoen reizigers, in 2020 komt dit uit op zo’n 580.000 dagelijkse reizigers. De verschillen per maand zijn groot. Rustigste treinmaand was april toen NS slechts 9% van de reizigers verwelkomde. In de pre-coronamaanden januari en februari vervoerde NS juist meer reizigers dan in 2019.

maandag 14 december 2020

Superbus naar het Nederlands Transport Museum

Een indrukwekkend transportmiddel arriveert vandaag in het Nederlands Transport museum in Nieuw-Vennep: de Superbus van Wubbo Ockels.

In het museum gaat de Superbus onderdeel worden van een tentoonstelling over transport in de toekomst; naast de elektrische Superbus staat in het museum al de NUNA 5, de elektrische auto van de TU-studenten die er in 2009 een tweede plaats mee haalden in de World Solar Challenge in Australië. Ook aan drones en hyperloops wil het museum aandacht gaan schenken.

De bus vertelt het verhaal van hoe er in het begin van deze eeuw gekeken werd naar mogelijke transportvormen; kunnen snelle verbindingen gemaakt worden door snelle treinen (gebruikt op traditioneel spoor of een magneettrein op een te ontwikkelen tracé), of zou dat vervoer met snelle voertuigen, zoals de superbus, kunnen plaatsvinden.

Inmiddels vinden op verschillende plekken op de wereld testen plaats met hyperloops; een capsule die door een vacuüm buis geschoten wordt.

Uiteindelijk kwam de superbus niet verder dan het teststadium; de bus voldeed aan alle eisen en kreeg zelfs een kenteken zodat hij de openbare weg op kon, maar praktische bezwaren zorgden voor een einde aan het project; het tracé kostte veel geld, de prachtige luxe bus bood geen plaats aan rolstoelers en er was geen toilet aan boord.

Extra sneltreinen naar Leeuwarden en Winschoten

Sinds 14 december rijden er extra sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden en Groningen en Winschoten. Voor de extra sneltreinen naar Leeuwarden zijn spoor, perrons en overwegen aangepast. Bij de Paterswoldseweg in Groningen werd een onderdoorgang aangelegd. De extra sneltrein naar Winschoten is de eerste stap naar een snelle verbinding met Duitsland, de Wunderline.

De extra sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden rijden op maandag tot en met zaterdag twee keer per uur (in beide richtingen). Het ene halfuur stopt de sneltrein in Feanwâlden (Veenwouden) en Buitenpost en het andere halfuur in Feanwâlden en Zuidhorn.

Ook tussen Groningen en Winschoten vertrekt sinds 14 december een extra sneltrein in de spits. De sneltrein doet er 9 minuten korter over dan de reguliere trein. Voor de extra treinen in de spits zijn er aanpassingen aan de stations en sporen uitgevoerd. Tussen Hoogezand-Sappemeer en op Zuidbroek zijn de seinen aangepast, waardoor treinen op kortere afstand van elkaar kunnen rijden.

Op station Zuidbroek zijn oude sporen verwijderd en perrons verlengd. Op station Scheemda kruisen treinen elkaar. Daarom is aan de noordkant van het een nieuw (zij-)perron aangelegd. Verder is de veiligheid op het traject verbeterd. De spitstrein is de eerste stap van de toekomstige snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen, de Wunderline.

Stella Fietsen opent E-bike Testcenter in Den Haag

Fietsliefhebbers in de buurt van Den Haag hoeven sinds 11 december niet meer ver te reizen om een Stella-fiets te kopen. De e-bikespecialist opende  dan namelijk een E-bike Testcenter aan de Badhuisstraat 15-19 in Scheveningen, inclusief showroom en Servicecenter voor onderhoud.  
 
In het Testcenter vind je de nieuwste e-bikemodellen en kun je als Stella-bezitter langskomen voor een onderhoudsbeurt aan je fiets. Het filiaal beschikt namelijk over een werkplaats en dient daarom tevens als Servicecenter. Ook kun je vrijblijvend een proefrit op een Stella-fiets maken.

In Den Haag is er ook een kleine Muto-shop-in-shop, waar je kennis maakt met de veelzijdige stadsfiets Muto, een dochtermerk van Stella.

De locatie aan de Badhuisstraat is doordeweeks open van 9.30 tot 17.30 uur en op zaterdag van 9.30 tot 17.00 uur. Uiteraard wordt er rekening gehouden met de RIVM-maatregelen.

zondag 13 december 2020

NS dienstregeling 2021 gestart

Reizigers krijgen vanaf vandaag, zondag 13 december, te maken met de dienstregeling 2021. Voor veel reizigers is dit een herkenbare dienstregeling. Wel kunnen er kleine aanpassingen zijn in de vertrek- en aankomsttijden. Check dus altijd voor vertrek de reisplanner.

Vanwege corona rijden nu 90 procent van de treinen. Dit blijft ook zo bij de start van de nieuwe dienstregeling, met dezelfde aanpassingen die er nu al zijn. Dit betekent dat het aantal treinen per uur dat NS nu rijdt hetzelfde blijft, maar dat vertrek- en aankomsttijden wel anders kunnen zijn.

Op 25 extra stations breidt NS de reisassistentie voor reizigers met een beperking uit. Op onder andere de stations Heemstede Aerdenhout, Brummen en Wijchen kunnen reizigers extra hulp krijgen bij het in- en uitstappen in de trein als ze dat willen. In totaal biedt NS nu op 168 stations reisassistentie.

Station Sappemeer Oost vanaf 13 december gesloten

Vanaf zondag 13 december stoppen er geen treinen meer op station Sappemeer Oost. Dit treinstation vervalt om de extra sneltreinen tussen Groningen en Winschoten te kunnen laten rijden.

Voor de huidige reizigers is station Hoogezand-Sappemeer dan het dichtstbijzijnde station. Op dit station worden de parkeergelegenheden voor auto en fiets daarom uitgebreid.

De afgelopen jaren is het steeds drukker op het traject Groningen-Winschoten. Met name in de spits. De verwachting is dat het aantal reizigers in de toekomst blijft groeien. Daarom rijden er vanaf 14 december aanstaande meer en snellere treinen tussen Groningen en Winschoten. Deze extra treinen zorgen voor meer spreiding van de reizigers en een grotere kans op een zitplaats.

In de gemeente Midden-Groningen liggen nu vijf treinstations. Uit onderzoek blijkt dat op Sappemeer Oost het minst aantal reizigers in- en uitstapt. Deze reizigers komen veelal lopend of op de fiets naar het station. Voor hen is station Hoogezand-Sappemeer straks het dichtstbijzijnde station. Hoogezand-Sappemer ligt op circa  twee kilometer afstand. Op dit station komen meer parkeergelegenheden, fietsstallingen en fietskluizen.

vrijdag 11 december 2020

NS wil service op stations aanpassen: minder balies, meer online

NS wil het aantal stations met een vaste ticketservicebalie terugbrengen van 36 naar 15. Waar in 2004 nog 63 procent van alle kaartjes aan een balie van OV Service & Tickets werd gekocht, was dat aandeel in 2019 slechts 12 procent. 

Tegelijkertijd kopen steeds meer reizigers hun treinkaartje online. In 2009 was dit aandeel nihil, maar in 2019 werd bijna 30 procent van alle kaartjes gekocht in de app of op NS.nl. Het aantal stations waarop reizigers ondersteuning krijgen op afstand via hun eigen telefoon of servicezuil op het station neemt toe van 237 naar 253.

Volgens Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS, sluit het koopgedrag aan op een maatschappelijke trend. 'Nederland is in rap tempo aan het digitaliseren. Pinautomaten verdwijnen uit het straatbeeld, zelfscankassa’s nemen een vlucht in de supermarkt en je kan steeds meer overheidszaken online regelen. Ook wij zien die ontwikkeling bij onze reizigers'.

donderdag 10 december 2020

Vraaggestuurd OV biedt kansen voor Noordoostpolder

Uit een grootschalig onderzoek naar mobiliteitsbehoeften bij inwoners in de Noordoostpolder, blijkt dat ze vraaggestuurd openbaar vervoer, ofwel ‘Mobility as a Service’, wel zien zitten.

Voorbeelden van dit type vervoer zijn de deelauto, deelfietsen of bijvoorbeeld een speciale app voor reisaanbod op maat.

Meer dan 500 mensen in Noordoostpolder deden mee aan de enquête. Het onderzoek vloeide voort uit een prijsvraag van de Provincie Flevoland naar de bereikbaarheid en leefbaarheid van het landelijk gebied.

De overheid verwacht in de toekomst meer vervoersvormen te ontwikkelen die werken vanuit de vraag of behoeften. Deze vraaggestuurde vormen moeten goed aansluiten bij de behoeften van gebruikers. De belangrijkste onderzoeksresultaten laten zien dat een behoorlijke groep inwoners zeker interesse heeft in vraaggestuurd openbaar vervoer.

woensdag 9 december 2020

Nieuwe trams rijden testritten in Utrecht en Nieuwegein

Vanaf 9 december 2020 rijden de nieuwe trams overdag testritten in Utrecht en Nieuwegein. Het trambedrijf van de provincie Utrecht test de werking van de technische systemen op de vernieuwde lijn evenals de rijtijden van de dienstregeling.

De trams rijden daarvoor, nog zonder reizigers, tussen haltes Jaarbeursplein en Nieuwegein-Zuid in een beoogde frequentie van 8 ritten per uur per richting.

Voor deze testritten overdag is met positief advies van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport een vergunning afgegeven door de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht. Gereden wordt in geconcentreerde testrondes van telkens enkele uren, waarbij gecontroleerd wordt hoe het tramsysteem functioneert wanneer de trams overeenkomstig de dienstregeling over dit deel van de vernieuwde baan rijden.

Hoe denken kinderen over vervoer van de toekomst?

Naar Parijs, Londen of toch liever Oostenrijk? En met welk vervoermiddel reis je het liefst als het straks weer kan? Kinderen delen hun visie in het Spoorwegmuseum. ProRail is namelijk druk bezig om te zorgen dat steeds meer mensen met de trein kunnen reizen in plaats van met het vliegtuig. Want als je bijvoorbeeld met de trein naar Londen gaat, stoot je tien keer minder CO2 uit dan met het vliegtuig.

dinsdag 8 december 2020

Stationsweg Ede wordt fietsstraat

De Stationsweg in Ede ziet er over een tijd uit als fietsstraat. Het college van B&W stelde het ontwerp vast en gaat hierover een samenwerking aan met de Provincie Gelderland.

Op de fietsstraat zorgen straks een lage maximumsnelheid (30km/u) en smallere weginrichting voor een veiligere route voor fiets- en autoverkeer. Ook wordt oversteken voor voetgangers eenvoudiger. Alle bestemmingen blijven bereikbaar voor het autoverkeer, in beide richtingen.

Door de versmalling van de Stationsweg ontstaat er extra ruimte voor groen. In het voorlopig ontwerp is ruimte voor zeker 50 extra bomen. Tussen het trottoir en rijbaan komt ruimte voor een groenstrook die voorzien kan worden van gras en kleurrijke lage beplanting, in totaal gaat het over 5.000 m2.

maandag 7 december 2020

Wat vind jij van de Utrechtse buslijnen 43/44?

U-OV is in 2018 als proef tussen Vianen en Houten de nieuwe buslijn 44 gaan rijden. Tegelijkertijd werd de route van buslijn 43 Zeist-Odijk naar Houten verlengd.

Deze pilot liep drie jaar en was het resultaat van samenwerking met opdrachtgever provincie Utrecht en de gemeenten Vianen, Houten, Bunnik en Zeist.

De provincie en U-OV is benieuwd de mening over de buslijnen en voeren daarom een onderzoek uit onder de reizigers.

zaterdag 5 december 2020

Proef met reisapp in Groningen en Drenthe

Groningers en Drenten kunnen binnenkort gebruikmaken van een app om mee te reizen. Met de app kunnen ze bijvoorbeeld een deelfiets of deelauto reserveren, een reis met bus of trein  boeken en betalen, of een compleet reisadvies van deur tot deur krijgen.

Arriva Personenvervoer gaat deze app in opdracht van de provincies Groningen en Drenthe ontwikkelen.

Drenthe en Groningen zijn samen één van de zeven gebieden waar het landelijke project ‘Mobility as a Service’ (MaaS) als proef wordt uitgevoerd. Het project is bedoeld om duurzaam reizen te stimuleren.

Arriva heeft tot eind 2022 de tijd om de dienst verder te ontwikkelen en te testen. Naar verwachting zijn de specifieke toepassingen voor Groningen en Drenthe over een half jaar beschikbaar.

vrijdag 4 december 2020

Nieuwe ondergrondse fietsenstalling Zwolle opent 4 december de deuren

Vanaf 4 december 2020 heeft Zwolle er een nieuwe grote ondergrondse fietsenstalling bij voor maar liefst 5.800 fietsen: Fietsenstalling Stationsplein.

De Zwolse fietsenstalling is daarmee één van de grote stallingen in Nederland. Iedereen  die met de fiets via station Zwolle reist, kan vanaf dat moment de fiets makkelijk, veilig en droog stallen in een lichte en ruime stalling onder het Stationsplein.

Er wordt nu nog hard gewerkt aan de oostzijde ingang van de stalling en de nieuwe inrichting van het Stationsplein. Dit is naar verwachting medio 2021 gereed. Via de westzijde ingang kunnen fietsers vanaf 4 december hun fiets parkeren in de nieuwe fietsenstalling.

donderdag 3 december 2020

Utrecht vraagt 2 miljard voor tram en trein

Utrecht heeft samen met de stad en regio een aanvraag gedaan bij het Groeifonds voor ruim 2 miljard euro, voor een nieuw intercitystation en twee sneltramverbindingen.

De komende twintig jaar zijn 104 tot 125.000 woningen nodig en locaties voor 80.000 banen. Zonder investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer, wordt het lastig – zo niet onmogelijk – om die woningen te bouwen.

Het Centraal Station van Utrecht is het grootste OV-overstapstation van Nederland, met zo’n 200.000 uit- en overstappende reizigers per dag. Door een tweede intercitystation te bouwen bij Koningsweg/Lunetten wordt centraal enorm ontlast. En het maakt het spoornetwerk minder kwetsbaar.

De sneltramlijnen die van de westkant van de stad, via het zuiden van de stad naar het Utrecht Science Park (en op termijn doorgetrokken wordt naar Zeist) maakt het voor inwoners van de stad aantrekkelijker om het OV te verkiezen boven de auto. En ook bezoekers van buiten kunnen hun auto kwijt bij de parkeerterreinen bij P+R bij het begin-/eindpunt van de tram om zo naar Utrecht Science Park of stad reizen.  

woensdag 2 december 2020

Meer fietsparkeerplekken bij Leiden Lammenschans

Ook bij Leiden Lammenschans wordt het aantal fietsparkeerplekken bijna verdubbeld naar 1500.

Het is bij station Leiden Lammenschans altijd zoeken naar een vrij plekje om je fiets te parkeren. Daarom gaat ProRail, samen met gemeente Leiden en de provincie Zuid-Holland, het aantal fietsparkeerplekken bijna verdubbelen naar 1500 plekken. Samen met de stallingsruimte in de overdekte stalling geeft dit meer dan voldoende capaciteit voor de toekomst, wat aansluit bij de prognoses voor de reizigersgroei in het jaar 2030.

Nu het voorlopig ontwerp van de nieuwe fietsenstalling klaar is, kunnen reizigers en bewoners er hun mening over geven. Zij weten immers als geen ander hoe de fietsenstalling gebruikt wordt.

dinsdag 1 december 2020

Directe spoorverbinding tussen Zwolle - Münster stap dichterbij

Het project EuregioRail, dat de steden Zwolle en Münster via een directe spoorverbinding met elkaar wil verbinden, bereikt een belangrijke mijlpaal: de uitvoeringsagenda is vastgesteld.

De uitvoeringsagenda is het ‘spoorboek’ op weg naar het gemeenschappelijke doel: een rechtstreekse, duurzame grensoverschrijdende treinverbinding Zwolle-Münster, zodat reizigers niet meer hoeven over te stappen bij de grens. Dit is de ambitie van de projectpartners EUREGIO, Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), regio Twente en de provincie Overijssel.

De nieuwe verbinding moet in 2027 tot stand komen en in de daaropvolgende jaren verder worden uitgebreid.

Op dit moment is er nog een overstap in Enschede nodig voor een treinreis van Münster naar Zwolle. De verbetering van de verbinding tussen Münster en Zwolle vergroot de capaciteit, verkort reistijden, verbetert verbindingen en de luchtkwaliteit door het vervangen van dieseltreinen door elektrische treinen. Dit maakt de trein een nog aantrekkelijker alternatief voor de auto en zorgt voor een optimale integratie van de regio's langs de lijn Münsterland, Twente en Zwolle. Ook levert dit intensievere samenwerking op tussen universiteiten en hogescholen aan beide zijden van de grens en vereenvoudigt het woon-werkverkeer.