donderdag 31 december 2020

Piepklein spiegeltje voor aan het stuur van je fiets

Tijdens het fietsen achteruit kijken via een spiegeltje is het idee van De Corky van firma The Beam: hij is te bevestigen op het handvat van je stuur, neemt weinig plek in en is inklapbaar. Corky is te bestellen voor de schappelijke prijs van 25 euro.

woensdag 30 december 2020

Zeeland stelt geld beschikbaar voor busvervoer

Vanwege het coronavirus is het gebruik van openbaar vervoer in Zeeland gedaald met ruim 40 procent ten opzichte van 2019.

Om die reden lopen vervoersbedrijven fors inkomsten mis en zijn daarom genoodzaakt hun dienstregeling aan te passen.

Daarom stelt de Provincie een bedrag van maximaal 456.108 euro beschikbaar aan Connexxion om het Zeeuwse busvervoer op peil te houden.

Met ingang van zondag 21 februari 2021 rijden de bussen van Connexxion in de regio Zeeland volgens een nieuwe dienstregeling. Op de website van Connexxion zijn de wijzigingen die dan ingaan te vinden. Ga daarvoor naar www.connexxion.nl/2021 en kies voor de regio Zeeland. Per 1 juli 2021 wordt opnieuw gekeken naar de dienstregeling.

dinsdag 29 december 2020

U-OV buslijn 47 krijgt nieuwe route in Houten

Buslijn 47 van vervoerder U-OV krijgt met ingang van 3 januari een aangepaste route in de gemeente Houten. Ook de dienstregeling van deze buslijn wijzigt.

In overleg tussen de gemeente Houten en de provincie Utrecht – opdrachtgever van het regionaal openbaar vervoer – is besloten om de bussen op deze lijn voortaan een centrale route te laten rijden bij de bedrijventerreinen De Meerpaal en Werklandschap Meerpaal.

Met deze routeaanpassing wordt het voor bezoekers van het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein aantrekkelijker gemaakt om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De twee bushaltes aan de Vleugelboot en het Lichtschip worden daarom verplaatst naar De Rede. Voor verplaatsing komen er aankondigingen bij deze haltes.

De nieuwe route levert een kortere reistijd op voor doorgaande reizigers. Bij de haltes komen fietsenstallingen die het gemakkelijk maken om een overstap te maken op de bus. De haltes sluiten aan op de nabijgelegen tunnels bij het Heemsteedsepad en het Veerwagenpad, waardoor ze vlot en veilig bereikbaar zijn aan beide zijden van De Rede.

maandag 28 december 2020

Nieuwe dienstregeling voor openbaar vervoer in Zuid-Holland

Door de coronapandemie reizen op dit moment veel minder mensen met het openbaar vervoer. Daarom past ook Zuid Holland de dienstregeling vanaf 3 januari aan. Het openbaar vervoer blijft voor iedereen toegankelijk, ook al duurt het soms wat langer en komt de bus wat minder vaak.

Naast de nieuwe dienstregelingen wordt, op basis van kaders die Provinciale Staten nog zullen vaststellen, een ‘transitieplan’ uitgewerkt. Met dit plan moeten reizigers worden verleid om het OV weer meer te gebruiken als de coronacrisis voorbij is. Dit plan moet er daarnaast toe leiden dat vervoerders in de toekomst ook zonder extra Rijksmiddelen aantrekkelijk OV kunnen bieden.

donderdag 24 december 2020

Dubbel tarief bij overstap ov Groningen en Friesland verdwijnt

Het dubbel opstaptarief binnen het openbaar vervoer in Groningen en Friesland verdwijnt vanaf 1 januari 2021. Dit geldt voor alle overstappen binnen 35 minuten in het regionale bus- en treinvervoer van Arriva en Qbuzz.

Een ritprijs in het openbaar vervoer bestaat uit een vast opstaptarief en het kilometertarief voor de gereisde afstand. Eerder werd bij een overstap van trein op bus of bus op trein nogmaals het opstaptarief berekend. Dit dubbele opstaptarief verdwijnt.

Het afschaffen van het dubbele tarief bij een overstap van de bus op een regionale trein kan doorgevoerd worden door de nieuwe treinconcessie 2020-2035. Een overstap van trein op bus valt onder de busconcessie en die loopt nog tot december 2029. Om voor de reiziger het dubbele opstaptarief bij een overstap van regionale trein op bus toch te kunnen laten verdwijnen, hebben provincies Fryslân en Groningen besloten de busvervoerders hiervoor financieel te compenseren.

woensdag 23 december 2020

Spoorwegmuseum toont 150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches

Vanaf 13 februari 2021 is in het Spoorwegmuseum de tentoonstelling 'Spoor van verbeelding' te zien over Nederlandse spoorwegaffiches van het begin tot heden. Centraal staat de vraag hoe reizigers met beeld werden verleid om de trein te nemen. De veelal fraaie en kleurrijke affiches laten niet alleen de geschiedenis van het reizen per spoor zien, naar ook de ontwikkeling van ontwerpstijlen. Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt bij uitgeverij Thoth het rijk geïllustreerde boek '150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches' door Arjan den Boer.

Tentoonstelling ‘Spoor van verbeelding, 150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches’, 13 februari t/m 5 september 2021.

dinsdag 22 december 2020

E-bike markt groeit al jaren en is in 2020 zelfs exponentieel gestegen

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat de afgelopen 12 maanden meer Nederlandse consumenten een e-bike hebben aangeschaft dan een jaar eerder.

En de verwachting is zelfs dat de e-bike markt volgend jaar weer gaat groeien. De komende 12 maanden overwegen namelijk steeds meer consumenten een e-bike aan te schaffen dan een jaar eerder.

Opvallend is dat de Nederlandse consument meer heeft besteed aan een e-bike dan het jaar daarvoor. De gemiddelde prijs die men uitgeeft aan een e-bike is met ruim 10 procent gestegen naar 2191 euro.

Daarnaast is ook te zien dat een groot deel van de huidige kopers aanvullende diensten afnemen. Hierbij kun je denken aan een onderhoudscontract, pechhulp of een verzekering. Zo sloot maar liefst 66 procent van de Nederlanders een anti-diefstal verzekering af bij de aanschaf van een e-bike.

Het onderzoek toont ook aan dat men de e-bike steeds meer is gaan gebruiken om meer te bewegen. Gelet op de beperkte mogelijkheden om te sporten door COVID-19, is de e-bike hiermee een goed alternatief geworden om toch te blijven sporten. Gemiddeld fietst men zo’n 43 kilometer per week met de e-bike.

maandag 21 december 2020

Digitale rittenkaart voor NMBS

De Belgische spoorwegen NMBS lijken eindelijk digitale rittenkaarten in te gaan voeren als alternatief voor de papieren rittenkaart.

De spoorwegmaatschappij kondigde die plannen al in 2018 aan, maar toen werd de lancering uitgesteld.

Zowel de Standard Multi-, Youth Multi als Local Multi-rittenkaart krijgen een digitaal broertje, meldt de Belgische site Techpulse.

De invoering van de digitale rittenkaart betekent nog niet het definitieve einde van de klassieke papieren rittenkaart. Om de overstap naar het digitale alternatief aan te moedigen, zal de jaarlijkse prijsverhoging die op 1 februari ingaat niet worden doorgerekend als je een digitale rittenkaart aankoopt. De prijs van een rittenkaart is afhankelijk van het standaardtarief van het traject dat wordt afgelegd.

Passagiers ferry’s geen toegang meer tot de Rotterdamse haven

Veerdiensten die van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland komen, mogen per direct geen passagiers meer vervoeren. De ferry’s kunnen in de havens van het havengebied Rotterdam wel terecht met vrachtwagens en de chauffeurs.

Burgemeester Aboutaleb heeft dit zondag op verzoek van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) genomen. Met de maatregel wil het kabinet de reisbewegingen vanuit het Verenigd Koninkrijk, waar een besmettelijke mutatie van het COVID 19 virus rondwaart, verder beperken.

Om de ferry’s de toegang tot de haven te ontzeggen is gebruik gemaakt van de regionale havenverordening waarmee havenmeesters schepen geheel of gedeeltelijk de toegang tot de Nederlandse havens kunnen ontzeggen. Het besluit dat vandaag genomen is geldt niet alleen voor Rotterdam, maar ook voor de andere Nederlandse havens die worden aangedaan door ferrydiensten vanuit het Verenigd Koninkrijk.  De maatregel geldt ook voor passagiers met een Nederlandse nationaliteit.

De veerdiensten blijven varen voor vrachtwagens met goederen. Dit is in lijn met de aanpak voor de luchtvaart, waar vrachtvluchten vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland mogelijk blijven.

De komend dagen zal het Rijk in nauwe samenwerking met de andere EU-lidstaten kijken naar de mogelijkheden om de import van het virus vanuit het Verenigd Koninkrijk verder te beperken.

vrijdag 18 december 2020

NS-treinkaartjes iets duurder in 2021

NS gaat niet de concurrentie met bus en tram aan door de tarieven op korte afstanden te verlagen.

Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hadden geadviseerd hier een voorbeeld te nemen aan concurrent Arriva. Wel neemt NS het advies over om de korte afstanden niet extra duur te maken.

Per 1 januari worden 2e klas treinkaartjes gemiddeld 1,5 procent duurder. Dit is in lijn met de inflatie. Internationale tarieven worden met 1 procent verhoogd omdat deze zijn vastgesteld op een moment dat de inflatie nog lager werd ingeschat.

De tarieven voor de eerste klas stijgen met 2,9 procent harder dan de tweede klas. Een experiment waarin de afgelopen twee jaar de tarieven voor eerste klas juist werden verlaagd om zo de tweede klasse te ontlasten, heeft volgens NS onvoldoende opgeleverd.

Oorspronkelijk was NS van plan de prijs op korte afstanden sterker te verhogen dan op lange afstanden. Dit stuitte op bezwaar van Rover en de andere consumentenorganisaties omdat de meeste vervoervraag juist ligt op de afstanden tot circa 40 kilometer. NS heeft daarop besloten het plan te schrappen.

donderdag 17 december 2020

Rijen krijgt twee onderdoorgangen

In Rijen worden twee drukke spoorwegovergangen vervangen door veilige onderdoorgangen. Daarvoor hebben bestuurders van de gemeente Gilze en Rijen (wethouder Sandra Diepstraten), de provincie Noord-Brabant (gedeputeerde Christophe van der Maat) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (staatssecretaris Stientje van Veldhoven ) onlangs hun handtekeningen gezet.

Rijen, gelegen tussen Breda en Tilburg, ligt pal aan de druk bereden Brabantroute. Dagelijks passeren hier vele reizigers- en goederentreinen en het reizigersvervoer zal de komende decennia nog verder toenemen. De overwegen in het dorp liggen meerdere keren per uur dicht en vormen zo een barrière voor de inwoners. Vanuit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen hebben ProRail en de gemeente gekeken hoe de doorstroming en de veiligheid het beste kunnen worden verbeterd.

woensdag 16 december 2020

40 miljoen euro voor nieuwe fietsenstallingen bij stations in Amsterdam en Zaanstad

Het aantal parkeerplekken voor de fiets in Amsterdam en Zaanstad wordt sterk uitgebreid. Tot 2028 investeren het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeenten Amsterdam en Zaanstad, NS, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam gezamenlijk circa 40 miljoen euro in de bouw van vijf nieuwe fietsenstallingen bij treinstations.

Daarmee komen er 14.000 nieuwe plekken bij en kunnen fietsers vlot overstappen op de trein.
De uitbreiding komt bovenop de investeringen uit het zogeheten coronapakket waartoe de Vervoerregio in september besloot en waarmee ook al fors in fietsen wordt geïnvesteerd.

Onder de oostelijke sporen en perrons van Amsterdam Centraal wordt een stalling aangelegd voor 8950 fietsen. Met deze stalling, die in 2028 gereed zal zijn, kan de fiets direct onder het perron worden geparkeerd.

Bij Station Lelylaan wordt een geheel nieuw stationsgebied ontwikkeld, gericht op een soepele overstap van fiets op bus, tram metro en trein. In totaal zullen hier eind 2023 maar liefst 3400 nieuwe fiets parkeerplekken zijn gerealiseerd.

Bij station Zaandam is recent aan de westzijde een nieuwe fietsenstalling gerealiseerd. Daar komt een nieuwe stalling aan de oostzijde bij met 2800 plekken. Deze plekken komen dichtbij het station en zijn ter vervanging van de huidige tijdelijke stalling. Voor reizigers wordt het daarmee makkelijker over te stappen op de trein.

Bij station Krommenie-Assendelft komen er aan de zuidzijde 500 nieuwe bovengrondse fiets parkeerplekken bij. Aan deze kant van het station wordt de nieuwe woonwijk Saendelft ontwikkeld en inwoners krijgen zo een makkelijke overstap op de trein.

Verbindend openbaar vervoer in IJssel-Vecht: RRReis is gestart!


Vanaf 13 december is RRReis de nieuwe naam voor het regionale openbaar vervoer in de concessie IJssel-Vecht.

Reizigers krijgen een beter OV-aanbod door een toename van het aantal dienstregelingsuren in stad en streek. Aansluitingen op andere bus- en treinverbindingen en OV-knooppunten zijn verbeterd.

RRReis biedt verschillende vormen van vervoer. Naast de standaard buslijnen van RRReis worden ook comfortRRReis, extra comfortabele bussen op de drie HOV-assen, reserveerRRReis en buurtRRReis geboden.

De voertuigen van RRReis rijden gezamenlijk 25 miljoen kilometer per jaar. Vele van deze miljoenen kilometers worden gereden door elektrische bussen, vrij van schadelijke uitstoot.

In de afgelopen maanden zijn op zes busstations in de concessie laadvoorzieningen gerealiseerd. 27 laadpalen in de regio zorgen ervoor dat de elektrische bussen tussen de ritten door onderweg worden opgeladen. ’s Nachts staan de bussen op de stallingen aan de stekker. Hiervoor zijn op zeven busdepots meer dan 150 laadkasten geplaatst.

dinsdag 15 december 2020

NS: Terugkeer treinreiziger na Corona in belang van heel Nederland

NS verwacht over heel 2020 45 procent van de reizigers uit recordjaar 2019 te vervoeren, zo  blijkt uit de eindejaarsprognose van NS.

De terugkeer van de treinreiziger is de topprioriteit voor 2021, zo licht de nieuwe bestuursvoorzitter van NS Marjan Rintel toe. Nederland heeft het OV simpelweg nodig om de afspraken in het klimaatakkoord na te kunnen komen en alle delen van Nederland met elkaar te verbinden.

Door de lage reizigersaantallen zijn de prestaties van NS over 2020 moeilijk te vergelijken met 2019. In 2019 had NS dagelijks gemiddeld nog zo’n 1,3 miljoen reizigers, in 2020 komt dit uit op zo’n 580.000 dagelijkse reizigers. De verschillen per maand zijn groot. Rustigste treinmaand was april toen NS slechts 9% van de reizigers verwelkomde. In de pre-coronamaanden januari en februari vervoerde NS juist meer reizigers dan in 2019.

maandag 14 december 2020

Superbus naar het Nederlands Transport Museum

Een indrukwekkend transportmiddel arriveert vandaag in het Nederlands Transport museum in Nieuw-Vennep: de Superbus van Wubbo Ockels.

In het museum gaat de Superbus onderdeel worden van een tentoonstelling over transport in de toekomst; naast de elektrische Superbus staat in het museum al de NUNA 5, de elektrische auto van de TU-studenten die er in 2009 een tweede plaats mee haalden in de World Solar Challenge in Australië. Ook aan drones en hyperloops wil het museum aandacht gaan schenken.

De bus vertelt het verhaal van hoe er in het begin van deze eeuw gekeken werd naar mogelijke transportvormen; kunnen snelle verbindingen gemaakt worden door snelle treinen (gebruikt op traditioneel spoor of een magneettrein op een te ontwikkelen tracé), of zou dat vervoer met snelle voertuigen, zoals de superbus, kunnen plaatsvinden.

Inmiddels vinden op verschillende plekken op de wereld testen plaats met hyperloops; een capsule die door een vacuüm buis geschoten wordt.

Uiteindelijk kwam de superbus niet verder dan het teststadium; de bus voldeed aan alle eisen en kreeg zelfs een kenteken zodat hij de openbare weg op kon, maar praktische bezwaren zorgden voor een einde aan het project; het tracé kostte veel geld, de prachtige luxe bus bood geen plaats aan rolstoelers en er was geen toilet aan boord.

Extra sneltreinen naar Leeuwarden en Winschoten

Sinds 14 december rijden er extra sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden en Groningen en Winschoten. Voor de extra sneltreinen naar Leeuwarden zijn spoor, perrons en overwegen aangepast. Bij de Paterswoldseweg in Groningen werd een onderdoorgang aangelegd. De extra sneltrein naar Winschoten is de eerste stap naar een snelle verbinding met Duitsland, de Wunderline.

De extra sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden rijden op maandag tot en met zaterdag twee keer per uur (in beide richtingen). Het ene halfuur stopt de sneltrein in Feanwâlden (Veenwouden) en Buitenpost en het andere halfuur in Feanwâlden en Zuidhorn.

Ook tussen Groningen en Winschoten vertrekt sinds 14 december een extra sneltrein in de spits. De sneltrein doet er 9 minuten korter over dan de reguliere trein. Voor de extra treinen in de spits zijn er aanpassingen aan de stations en sporen uitgevoerd. Tussen Hoogezand-Sappemeer en op Zuidbroek zijn de seinen aangepast, waardoor treinen op kortere afstand van elkaar kunnen rijden.

Op station Zuidbroek zijn oude sporen verwijderd en perrons verlengd. Op station Scheemda kruisen treinen elkaar. Daarom is aan de noordkant van het een nieuw (zij-)perron aangelegd. Verder is de veiligheid op het traject verbeterd. De spitstrein is de eerste stap van de toekomstige snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen, de Wunderline.

Stella Fietsen opent E-bike Testcenter in Den Haag

Fietsliefhebbers in de buurt van Den Haag hoeven sinds 11 december niet meer ver te reizen om een Stella-fiets te kopen. De e-bikespecialist opende  dan namelijk een E-bike Testcenter aan de Badhuisstraat 15-19 in Scheveningen, inclusief showroom en Servicecenter voor onderhoud.  
 
In het Testcenter vind je de nieuwste e-bikemodellen en kun je als Stella-bezitter langskomen voor een onderhoudsbeurt aan je fiets. Het filiaal beschikt namelijk over een werkplaats en dient daarom tevens als Servicecenter. Ook kun je vrijblijvend een proefrit op een Stella-fiets maken.

In Den Haag is er ook een kleine Muto-shop-in-shop, waar je kennis maakt met de veelzijdige stadsfiets Muto, een dochtermerk van Stella.

De locatie aan de Badhuisstraat is doordeweeks open van 9.30 tot 17.30 uur en op zaterdag van 9.30 tot 17.00 uur. Uiteraard wordt er rekening gehouden met de RIVM-maatregelen.

zondag 13 december 2020

NS dienstregeling 2021 gestart

Reizigers krijgen vanaf vandaag, zondag 13 december, te maken met de dienstregeling 2021. Voor veel reizigers is dit een herkenbare dienstregeling. Wel kunnen er kleine aanpassingen zijn in de vertrek- en aankomsttijden. Check dus altijd voor vertrek de reisplanner.

Vanwege corona rijden nu 90 procent van de treinen. Dit blijft ook zo bij de start van de nieuwe dienstregeling, met dezelfde aanpassingen die er nu al zijn. Dit betekent dat het aantal treinen per uur dat NS nu rijdt hetzelfde blijft, maar dat vertrek- en aankomsttijden wel anders kunnen zijn.

Op 25 extra stations breidt NS de reisassistentie voor reizigers met een beperking uit. Op onder andere de stations Heemstede Aerdenhout, Brummen en Wijchen kunnen reizigers extra hulp krijgen bij het in- en uitstappen in de trein als ze dat willen. In totaal biedt NS nu op 168 stations reisassistentie.

Station Sappemeer Oost vanaf 13 december gesloten

Vanaf zondag 13 december stoppen er geen treinen meer op station Sappemeer Oost. Dit treinstation vervalt om de extra sneltreinen tussen Groningen en Winschoten te kunnen laten rijden.

Voor de huidige reizigers is station Hoogezand-Sappemeer dan het dichtstbijzijnde station. Op dit station worden de parkeergelegenheden voor auto en fiets daarom uitgebreid.

De afgelopen jaren is het steeds drukker op het traject Groningen-Winschoten. Met name in de spits. De verwachting is dat het aantal reizigers in de toekomst blijft groeien. Daarom rijden er vanaf 14 december aanstaande meer en snellere treinen tussen Groningen en Winschoten. Deze extra treinen zorgen voor meer spreiding van de reizigers en een grotere kans op een zitplaats.

In de gemeente Midden-Groningen liggen nu vijf treinstations. Uit onderzoek blijkt dat op Sappemeer Oost het minst aantal reizigers in- en uitstapt. Deze reizigers komen veelal lopend of op de fiets naar het station. Voor hen is station Hoogezand-Sappemeer straks het dichtstbijzijnde station. Hoogezand-Sappemer ligt op circa  twee kilometer afstand. Op dit station komen meer parkeergelegenheden, fietsstallingen en fietskluizen.

vrijdag 11 december 2020

NS wil service op stations aanpassen: minder balies, meer online

NS wil het aantal stations met een vaste ticketservicebalie terugbrengen van 36 naar 15. Waar in 2004 nog 63 procent van alle kaartjes aan een balie van OV Service & Tickets werd gekocht, was dat aandeel in 2019 slechts 12 procent. 

Tegelijkertijd kopen steeds meer reizigers hun treinkaartje online. In 2009 was dit aandeel nihil, maar in 2019 werd bijna 30 procent van alle kaartjes gekocht in de app of op NS.nl. Het aantal stations waarop reizigers ondersteuning krijgen op afstand via hun eigen telefoon of servicezuil op het station neemt toe van 237 naar 253.

Volgens Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS, sluit het koopgedrag aan op een maatschappelijke trend. 'Nederland is in rap tempo aan het digitaliseren. Pinautomaten verdwijnen uit het straatbeeld, zelfscankassa’s nemen een vlucht in de supermarkt en je kan steeds meer overheidszaken online regelen. Ook wij zien die ontwikkeling bij onze reizigers'.

donderdag 10 december 2020

Vraaggestuurd OV biedt kansen voor Noordoostpolder

Uit een grootschalig onderzoek naar mobiliteitsbehoeften bij inwoners in de Noordoostpolder, blijkt dat ze vraaggestuurd openbaar vervoer, ofwel ‘Mobility as a Service’, wel zien zitten.

Voorbeelden van dit type vervoer zijn de deelauto, deelfietsen of bijvoorbeeld een speciale app voor reisaanbod op maat.

Meer dan 500 mensen in Noordoostpolder deden mee aan de enquête. Het onderzoek vloeide voort uit een prijsvraag van de Provincie Flevoland naar de bereikbaarheid en leefbaarheid van het landelijk gebied.

De overheid verwacht in de toekomst meer vervoersvormen te ontwikkelen die werken vanuit de vraag of behoeften. Deze vraaggestuurde vormen moeten goed aansluiten bij de behoeften van gebruikers. De belangrijkste onderzoeksresultaten laten zien dat een behoorlijke groep inwoners zeker interesse heeft in vraaggestuurd openbaar vervoer.

woensdag 9 december 2020

Nieuwe trams rijden testritten in Utrecht en Nieuwegein

Vanaf 9 december 2020 rijden de nieuwe trams overdag testritten in Utrecht en Nieuwegein. Het trambedrijf van de provincie Utrecht test de werking van de technische systemen op de vernieuwde lijn evenals de rijtijden van de dienstregeling.

De trams rijden daarvoor, nog zonder reizigers, tussen haltes Jaarbeursplein en Nieuwegein-Zuid in een beoogde frequentie van 8 ritten per uur per richting.

Voor deze testritten overdag is met positief advies van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport een vergunning afgegeven door de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht. Gereden wordt in geconcentreerde testrondes van telkens enkele uren, waarbij gecontroleerd wordt hoe het tramsysteem functioneert wanneer de trams overeenkomstig de dienstregeling over dit deel van de vernieuwde baan rijden.

Hoe denken kinderen over vervoer van de toekomst?

Naar Parijs, Londen of toch liever Oostenrijk? En met welk vervoermiddel reis je het liefst als het straks weer kan? Kinderen delen hun visie in het Spoorwegmuseum. ProRail is namelijk druk bezig om te zorgen dat steeds meer mensen met de trein kunnen reizen in plaats van met het vliegtuig. Want als je bijvoorbeeld met de trein naar Londen gaat, stoot je tien keer minder CO2 uit dan met het vliegtuig.

dinsdag 8 december 2020

Stationsweg Ede wordt fietsstraat

De Stationsweg in Ede ziet er over een tijd uit als fietsstraat. Het college van B&W stelde het ontwerp vast en gaat hierover een samenwerking aan met de Provincie Gelderland.

Op de fietsstraat zorgen straks een lage maximumsnelheid (30km/u) en smallere weginrichting voor een veiligere route voor fiets- en autoverkeer. Ook wordt oversteken voor voetgangers eenvoudiger. Alle bestemmingen blijven bereikbaar voor het autoverkeer, in beide richtingen.

Door de versmalling van de Stationsweg ontstaat er extra ruimte voor groen. In het voorlopig ontwerp is ruimte voor zeker 50 extra bomen. Tussen het trottoir en rijbaan komt ruimte voor een groenstrook die voorzien kan worden van gras en kleurrijke lage beplanting, in totaal gaat het over 5.000 m2.

maandag 7 december 2020

Wat vind jij van de Utrechtse buslijnen 43/44?

U-OV is in 2018 als proef tussen Vianen en Houten de nieuwe buslijn 44 gaan rijden. Tegelijkertijd werd de route van buslijn 43 Zeist-Odijk naar Houten verlengd.

Deze pilot liep drie jaar en was het resultaat van samenwerking met opdrachtgever provincie Utrecht en de gemeenten Vianen, Houten, Bunnik en Zeist.

De provincie en U-OV is benieuwd de mening over de buslijnen en voeren daarom een onderzoek uit onder de reizigers.

zaterdag 5 december 2020

Proef met reisapp in Groningen en Drenthe

Groningers en Drenten kunnen binnenkort gebruikmaken van een app om mee te reizen. Met de app kunnen ze bijvoorbeeld een deelfiets of deelauto reserveren, een reis met bus of trein  boeken en betalen, of een compleet reisadvies van deur tot deur krijgen.

Arriva Personenvervoer gaat deze app in opdracht van de provincies Groningen en Drenthe ontwikkelen.

Drenthe en Groningen zijn samen één van de zeven gebieden waar het landelijke project ‘Mobility as a Service’ (MaaS) als proef wordt uitgevoerd. Het project is bedoeld om duurzaam reizen te stimuleren.

Arriva heeft tot eind 2022 de tijd om de dienst verder te ontwikkelen en te testen. Naar verwachting zijn de specifieke toepassingen voor Groningen en Drenthe over een half jaar beschikbaar.

vrijdag 4 december 2020

Nieuwe ondergrondse fietsenstalling Zwolle opent 4 december de deuren

Vanaf 4 december 2020 heeft Zwolle er een nieuwe grote ondergrondse fietsenstalling bij voor maar liefst 5.800 fietsen: Fietsenstalling Stationsplein.

De Zwolse fietsenstalling is daarmee één van de grote stallingen in Nederland. Iedereen  die met de fiets via station Zwolle reist, kan vanaf dat moment de fiets makkelijk, veilig en droog stallen in een lichte en ruime stalling onder het Stationsplein.

Er wordt nu nog hard gewerkt aan de oostzijde ingang van de stalling en de nieuwe inrichting van het Stationsplein. Dit is naar verwachting medio 2021 gereed. Via de westzijde ingang kunnen fietsers vanaf 4 december hun fiets parkeren in de nieuwe fietsenstalling.

donderdag 3 december 2020

Utrecht vraagt 2 miljard voor tram en trein

Utrecht heeft samen met de stad en regio een aanvraag gedaan bij het Groeifonds voor ruim 2 miljard euro, voor een nieuw intercitystation en twee sneltramverbindingen.

De komende twintig jaar zijn 104 tot 125.000 woningen nodig en locaties voor 80.000 banen. Zonder investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer, wordt het lastig – zo niet onmogelijk – om die woningen te bouwen.

Het Centraal Station van Utrecht is het grootste OV-overstapstation van Nederland, met zo’n 200.000 uit- en overstappende reizigers per dag. Door een tweede intercitystation te bouwen bij Koningsweg/Lunetten wordt centraal enorm ontlast. En het maakt het spoornetwerk minder kwetsbaar.

De sneltramlijnen die van de westkant van de stad, via het zuiden van de stad naar het Utrecht Science Park (en op termijn doorgetrokken wordt naar Zeist) maakt het voor inwoners van de stad aantrekkelijker om het OV te verkiezen boven de auto. En ook bezoekers van buiten kunnen hun auto kwijt bij de parkeerterreinen bij P+R bij het begin-/eindpunt van de tram om zo naar Utrecht Science Park of stad reizen.  

woensdag 2 december 2020

Meer fietsparkeerplekken bij Leiden Lammenschans

Ook bij Leiden Lammenschans wordt het aantal fietsparkeerplekken bijna verdubbeld naar 1500.

Het is bij station Leiden Lammenschans altijd zoeken naar een vrij plekje om je fiets te parkeren. Daarom gaat ProRail, samen met gemeente Leiden en de provincie Zuid-Holland, het aantal fietsparkeerplekken bijna verdubbelen naar 1500 plekken. Samen met de stallingsruimte in de overdekte stalling geeft dit meer dan voldoende capaciteit voor de toekomst, wat aansluit bij de prognoses voor de reizigersgroei in het jaar 2030.

Nu het voorlopig ontwerp van de nieuwe fietsenstalling klaar is, kunnen reizigers en bewoners er hun mening over geven. Zij weten immers als geen ander hoe de fietsenstalling gebruikt wordt.

dinsdag 1 december 2020

Directe spoorverbinding tussen Zwolle - Münster stap dichterbij

Het project EuregioRail, dat de steden Zwolle en Münster via een directe spoorverbinding met elkaar wil verbinden, bereikt een belangrijke mijlpaal: de uitvoeringsagenda is vastgesteld.

De uitvoeringsagenda is het ‘spoorboek’ op weg naar het gemeenschappelijke doel: een rechtstreekse, duurzame grensoverschrijdende treinverbinding Zwolle-Münster, zodat reizigers niet meer hoeven over te stappen bij de grens. Dit is de ambitie van de projectpartners EUREGIO, Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), regio Twente en de provincie Overijssel.

De nieuwe verbinding moet in 2027 tot stand komen en in de daaropvolgende jaren verder worden uitgebreid.

Op dit moment is er nog een overstap in Enschede nodig voor een treinreis van Münster naar Zwolle. De verbetering van de verbinding tussen Münster en Zwolle vergroot de capaciteit, verkort reistijden, verbetert verbindingen en de luchtkwaliteit door het vervangen van dieseltreinen door elektrische treinen. Dit maakt de trein een nog aantrekkelijker alternatief voor de auto en zorgt voor een optimale integratie van de regio's langs de lijn Münsterland, Twente en Zwolle. Ook levert dit intensievere samenwerking op tussen universiteiten en hogescholen aan beide zijden van de grens en vereenvoudigt het woon-werkverkeer.

maandag 30 november 2020

Nachttrein Wenen vanaf 2021

NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB hebben in overleg besloten de start van de dagelijkse nachttreinverbinding van Amsterdam naar Innsbruck en Wenen te verplaatsen naar 2021. Oorspronkelijk stond dit gepland op 13 december.

De situatie rondom de coronacrisis en de overheidsmaatregelen in Nederland, Duitsland en Oostenrijk zorgen ervoor dat er vrijwel geen buitenlandse reizen worden gemaakt.

Reizigers die al een ticket hebben geboekt worden geïnformeerd. Zij kunnen hun geplande reis met de Nightjet kosteloos annuleren.

vrijdag 27 november 2020

RET en Qbuzz schrappen ritten

Qbuzz en de RET hebben besloten om volgend jaar een deel van de ritten te schrappen. Op bepaalde bus-, tram- en metrotrajecten wordt dan minder vaak gereden.

Het aantal reizigers dat gebruik maakt van het openbaar vervoer is door de coronapandemie meer dan gehalveerd.

De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag trekt overigens zes miljoen euro uit om de regionale vervoersbedrijven te ondersteunen.

Swapfiets nu ook beschikbaar in ‘t Gooi en Utrechtse Heuvelrug

Swapfiets breidt in Nederland uit naar negen nieuwe plaatsen in ‘t Gooi en op de Utrechtse Heuvelrug.

Vanaf deze week kunnen inwoners uit deze regio ook van het fietsabonnement gebruik maken voor zorgeloos fietsvervoer naar school, werk of afspraken buiten de deur.

Swapfiets is daardoor beschikbaar in Hilversum, Bilthoven, Zeist, Baarn, Laren, Naarden, Bussum, Soest, Blaricum en Huizen.

Alle modellen van Swapfiets zijn beschikbaar voor inwoners van ‘t Gooi en de Utrechtse Heuvelrug.

In grote steden is de Power 7, het nieuwe model e-bike, al een populaire keuze voor gezinnen of inwoners die langere afstanden af moeten leggen tussen kantoor, afspraken en thuis. Ook biedt de Deluxe 7 uitkomst voor wie op zoek is naar een luxe fiets met zeven versnellingen, hand- en terugtraprem en dubbel slot. Voor scholieren die op zoek zijn naar een nieuwe omafiets is er uiteraard de Swapfiets Original.

donderdag 26 november 2020

ProRail werkt aan het spoor bij Lelystad

Tussen donderdag 26 november 23.45 uur en vrijdag 27 november 06.00 uur werkt ProRail aan het spoor tussen Stationsplein 2 en Schans 19. Dit kan zorgen voor geluid- en lichtoverlast. De werkzaamheden zijn nodig omdat het spoor daar aan vervanging toe is.

Omdat het stuk spoor tussen Stationsplein 2 en Schans 19 aan vervanging toe is, gaat ProRail dat stuk spoor verwijderen. Daar leggen ze een nieuw stuk spoor tussen en lassen het weer aan elkaar. Dit doen ze met hele hoge temperaturen. Daarna slijpen ze de las helemaal glad, zodat de trein er straks weer soepel overheen kan rijden. Het slijpen en lassen van het spoor kan zorgen voor geluidsoverlast. De werkzaamheden zijn in de nacht en worden daarom verlicht. Dit kan voor lichtoverlast zorgen.

woensdag 25 november 2020

ProRail start nieuwe zoektocht naar treinverkeersleiders

ProRail start opnieuw met een wervingscampagne voor de functie van Treinverkeersleider. Voor de komende jaren worden honderden nieuwe medewerkers gezocht om de treinen in Nederland goed te laten rijden. Dit is hard nodig, want naast de structurele bezettingsproblematiek die er al was, zorgt het coronavirus voor extra personele uitdagingen bij ProRail.

Op een aantal verkeersleidingsposten is er zelfs een tekort aan Treinverkeersleiders. Als onderdeel van de nieuwe zoektocht, bekijkt ProRail de mogelijkheid om mensen die werkzaam zijn in sectoren die het zwaar hebben door Covid-19 aan te trekken als Treinverkeersleider. Zo hoopt ProRail werknemers die hun baan verliezen door de coronacrisis een helpende hand te bieden. En tegelijkertijd de openstaande vacatures in te vullen met nieuw talent.
 
De luchtvaartsector is een goed voorbeeld van een sector die goed aansluit bij de wereld van ProRail. Met ruim driekwart minder passagiers- en vrachtvluchten heeft deze branche het moeilijk en banenverlies lijkt onvermijdelijk. Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zou zomaar eens over de juiste kwaliteiten kunnen beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden.

dinsdag 24 november 2020

Lancering Actieagenda Trein en Luchtvaart

Versterk de internationale trein, zodat deze voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten.

Dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ die onlangs aan de Tweede Kamer is gestuurd.

De agenda is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS.

In de agenda staan acties en maatregelen om van de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer een logische keuze te maken als alternatief voor en in aanvulling op het vliegverkeer. Er worden routes naar zes reisbestemmingen benoemd die vanaf Schiphol of Amsterdam ook met de trein te bereiken zijn. Voor elk van deze routes zijn de knelpunten en mogelijke acties in kaart gebracht. De routes die zijn onderzocht hebben als eindbestemming Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn.

Deze zes bestemmingen zijn nu ook al goed bereikbaar via het spoor. Zo reden er voor de coronapandemie twaalf treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs en ook de directe treinverbinding naar Londen maakt de trein een aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig.
Maar om de trein nog aantrekkelijker te maken, moet er meer gebeuren. Daarom zal onderzocht worden of treinen van en naar Londen en Düsseldorf/ Frankfurt een stop kunnen krijgen op Schiphol en hoe bagage vanuit het vliegtuig overgeslagen kan worden in de trein.

egin dit jaar verving KLM een van de vijf dagelijkse vluchten naar Brussel door treinreizen met Thalys. Dit betekent bijvoorbeeld dat een reiziger van Brussel naar Hong Kong met de trein naar Schiphol reist en dan verder per vliegtuig.

Een zogenoemd AirRail-ticket biedt KLM aan met groeiend succes. AirRail-tickets en –verbindingen kunnen nog verder verbeterd worden en uitgebreid naar andere bestemmingen zoals bijvoorbeeld Düsseldorf. Om AirRail verder te verbeteren zetten we in op verkorten van reistijd, verhogen van frequentie en goede oplossingen voor bagage. Met deze actieagenda worden verdere stappen gezet dit te realiseren.

maandag 23 november 2020

Aantal speedpedelecs verdubbeld

Het aantal speedpedelecs is in de eerste helft van 2020 opnieuw gestegen en is verdubbeld ten opzichte van 3 jaar geleden.

Op 1 juli 2020 waren er 21,1 duizend speedpedelecs in Nederland. In deze cijfers is geen effect van de coronacrisis te zien. 45- tot 65-jarigen bezitten de meeste speedpedelecs.

Speedpedelecs zijn elektrische fietsen waarmee met een snelheid van maximaal 45 kilometer per uur kan worden gereden. De speedpedelec gaat sneller dan de reguliere elektrische fiets die trapondersteuning tot een snelheid van 25 kilometer per uur biedt. Sinds januari 2017 gelden voor speedpedelecs dezelfde regels als voor bromfietsen, zoals het dragen van een helm.

Waar komt de Lelylijn te liggen?

De Lelylijn-spoorlijn langs Emmeloord via Kuinre biedt reizigers naar Noord-Nederland de meeste tijdwinst. Deze route is tien minuten korter dan als de spoorlijn wordt aangelegd langs de A6 via Lemmer naar Groningen. Dat zegt Wilko Stornebrink van de Initiatiefgroep Lelylijn tegen Omroep Flevoland.

Het exacte tracé van de Lelylijn is nog niet vastgesteld. De Initiatiefgroep heeft al wel een ontwerp gemaakt, dat volgens hen goede kans maakt om te worden uitgevoerd.

vrijdag 20 november 2020

Lime start met e-bikes in Rotterdam

Lime gaat officieel van start in Nederland met honderd zogeheten Jump pedelecs in Rotterdam die met een app geboekt kunnen worden. De huurprijs bedraagt 1 euro per activering en 20 cent per minuut.

De e-bikes rijden met trapondersteuning tot 25 km/u. Ze zijn uitgerust met krachtige batterijen, schijfremmen, mobiele telefoonhouders en een stevige fietsmand waarin je ook boodschappen kunt meenemen.

Sinds het uitbreken van de corona pandemie zijn individuele transportmiddelen, zoals fietsen en e-scooters, sterk in opkomst. 'Wij willen Lime-fietsen aanbieden aan de inwoners van Rotterdam in een tijd waarin micro mobiliteit meer dan ooit noodzakelijk blijkt te zijn,' zo stelt het bedrijf.

Lime exploiteert momenteel ook e-bikes in andere steden wereldwijd, waaronder Berlijn, Londen, Parijs, Hamburg, Rome, Kopenhagen, München, Brussel, Wenen, Milaan, Sydney, Auckland, Denver, Seattle en Washington, D.C., met nog meer steden in Europa en over de hele wereld die volgen.

Lime wil in 2021 verder uitbreiden in andere Nederlandse steden en multimodale diensten aanbieden, zegt Benjamin Barnathan, de algemeen directeur van Lime in de Benelux.

donderdag 19 november 2020

28 miljoen euro beschikbaar voor fietsen in Groningen

De provincie Groningen steekt de komende drie jaar 28 miljoen euro in de verbetering van het fietsverkeer.

Met dit geld werkt de provinvie aan nieuwe en verbeterde fietsverbindingen, verkeersveiligheid en voorzieningen.

Er gaat 2.4 miljoen naar verkeersveiligheid. Hobbels op fietsroutes worden verwijderd en langs alle provinciale fietspaden worden strepen aan de randen aangebracht. Bij fietsoversteken is de kans groot op ongelukken. Daarom worden vijftien onveilige fietsoversteken aangepakt.  

De fiets is een belangrijk vervoermiddel in het eerste stuk van huis naar de bus of het laatste stuk van het station naar werk. Om dit nog aantrekkelijker te maken investeert de provincie 2 miljoen in fietsenstallingen, fietskluizen en oplaadpunten voor elektrische fietsen.

woensdag 18 november 2020

Duurzame stenen van bagger in Zwolle

De nieuwe dive-under in Zwolle wordt aan de  buitenkant bekleed met stenen van gerecyclede bagger.

KWS Infra Zwolle is momenteel bezig met het bekleden van de zevenhonderd meter lange dive-under met de duurzame GEOWALL stenen. Het gaat in totaal om maar liefst 65.000 stenen.

De bagger is afkomstig uit de bouwkuip die is gegraven voor de aanleg van de dive-under. Er wordt dus gebruik gemaakt van bestaand materiaal.

In Zwolle is ProRail bezig met een uitbreiding van de sporen, om ruimte te maken voor meer treinen. Een onderdeel van de werkzaamheden is de aanleg van een zogenaamde dive-under bij de spoorsplitsing bij Herfte. Dit is een vrije spoorkruising, waar treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Treinen van en naar Meppel en Emmen hebben straks elk hun ‘eigen’ spoor en hoeven niet meer op elkaar te wachten. Vanaf de zomer van 2021 rijden de treinen door de nieuwe dive-under.

dinsdag 17 november 2020

11 procent 55-plussers in 2018 dagelijks op elektrische fiets

In 2019 zeiden 4 op de 10 mensen van 55 jaar of ouder minimaal één elektrische fiets in hun huishouden te hebben. Bijna 7 op de 10 55-plussers hadden één of meer gewone, niet-elektrische, fietsen thuis staan. Dat meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek met cijfers uit 2018 en 2019.

Het bezit van een elektrische fiets onder 55-plussers was in 2019 het hoogst onder 65- tot 75-jarigen, van hen had 45 procent minstens één e-bike in hun huishouden. Van de 55- tot 65-jarigen en de 75-plussers had respectievelijk 37 en 36 procent een e-bike thuis. De 65- tot 75-jarigen gebruikten de e-bike ook iets vaker dan de rest van de 55-plussers, in 2018 zei 14 procent van hen hier (vrijwel) dagelijks op te rijden. Bij 55- tot 65-jarigen en 75-plussers was dit 10 procent.

De gewone fiets is echter nog altijd populairder dan de elektrische fiets onder de 55-plussers. Van deze groep hadden 55- tot 65-jarigen in 2019 met 79 procent het vaakst minimaal één gewone fiets in het huishouden. Van de 65- tot 75-jarigen had 67 procent minstens één gewone fiets en van de 75-plussers 46 procent. Ruim een kwart (26 procent) van de 55- tot 65-jarigen en de 65- tot 75-jarigen fietste in 2018 (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets. Van de 75-plussers zei 14 procent (vrijwel) dagelijks op een gewone fiets te fietsen.

maandag 16 november 2020

Nieuw busstation bij NS-station Roermond gereed

Het busstation bij NS-station Roermond is volledig vernieuwd. De bus rijdt nu verdiept langs de verbrede perrons waardoor reizigers makkelijker in- en uitstappen. Doordat er meer perrons zijn dan voorheen kan iedereen bij een perron uitstappen; het busstation is hierdoor verkeersveiliger.

Het ontwerp, dat is geïnspireerd op de rivieren bij Roermond, is wijds opgezet en overzichtelijk, terwijl veel wintergroene bomen sfeer brengen. In een grote overdekte wachtruimte staat een display met informatie over tijden en perrons.

Alle bussen hebben een vast perron, om het eenvoudig te houden voor de reizigers. Uiteraard beschikt het station over alle voorzieningen zodat iedereen (ook mensen met een handicap) van het busstation gebruik kan maken. Voor blinde en slechtziende reizigers zijn er niet alleen de gebruikelijke voorzieningen, maar is ook een uniek systeem naar Nederland gehaald. Wayfinding, een app die al jaren in New York en Barcelona draait, navigeert mensen blindelings naar de juiste plek. De inzet van dit systeem in Roermond is uniek in Nederland.

Yerseke krijgt viaduct over het spoor

De overweg Zanddijk in de gemeente Reimerswaal zal binnen enkele jaren worden vervangen door een viaduct.

Met dat voorstel heeft Provinciale Staten in Zeeland vanmiddag ingestemd. De bouw van het viaduct maakt deel uit van een groter project, de verbreding en aanpassing van de provinciale weg N673.

Met het verbreden en aanpassen van de N673 wil de provincie Zeeland samen met de gemeente Reimerswaal de ontsluiting van Yrseke verbeteren. Een omvangrijk en kostbaar project waarvoor in 2022 de eerste schop de grond in moet gaan. Bij de wegverbreding was de overweg Zanddijk één van de knelpunten. Alle partijen waren het erover eens dat het opheffen van de overweg de beste oplossing zou zijn.

Elektrische deelauto’s bij stations

Sinds kort is er op de P+R terreinen van de stations Alkmaar, Driebergen-Zeist, Rotterdam Centraal en Zwolle plek voor twee elektrische deelauto’s van Amber.

Door de deelauto’s zijn reizigers flexibel en hebben meer keuzevrijheid. NS, Amber en Q-Park willen hiermee elektrisch deelvervoer stimuleren.

Reizigers kunnen in de Amber app zien waar de auto klaarstaat en een auto reserveren. Vanwege de kentekenherkenning op de P+R terreinen gaat in- en uitrijden automatisch.

vrijdag 13 november 2020

1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn

Er is een miljard euro beschikbaar om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol.

Daarover is overeenstemming bereikt door een alliantie van de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol.

De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, gemeente Amsterdam 300 miljoen euro en NS 60 miljoen euro. De gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en provincie Noord-Holland dragen daarnaast een bedrag van 140 miljoen euro uit grondopbrengsten bij.

Binnen tien jaar moeten reizigers dan met de metro de luchthaven kunnen bereiken.

Hoe 'grootdakbezitter' ProRail stations energieneutraal maakt

ProRail wil dat stations duurzaam zijn. Zonnepanelen op perronkappen spelen daarbij een belangrijke rol.

Om meer stations van zonnepanelen te voorzien, heeft ProRail het programma Zonnepanelen op Transferdaken opgezet, dat sinds een jaar financieel ondersteund wordt door het ministerie van IenW.

Een station is kansrijk als de investering zich in vijftien jaar terugverdient. Sommige mooi geïntegreerde zonnepanelen vallen af, omdat ze niet genoeg opbrengen.

Stations waar al een behoorlijk rendement behaald wordt zijn Eindhoven en Zwolle. In Eindhoven wekt men zestig procent op van wat er wordt verbruikt en in Zwolle veertig.

donderdag 12 november 2020

Voordeliger met de hubtaxi in 2021

De provincies Groningen en Drenthe stellen extra geld beschikbaar voor het stimuleren van de hubtaxi als onderdeel van een reis met bus of trein.

De prijs voor een rit van huis naar hub, met een overstap naar het OV, gaat in 2021 van 2,5x OV-tarief naar 1,5x. Om het gebruik van de hubtaxi extra te stimuleren kan dit in het eerste kwartaal van 2021 zelfs voor het reguliere OV-tarief.

De provincies Groningen en Drenthe zullen de extra kosten daarvoor compenseren.

Al langer is er de wens om het gebruik van de hubtaxi te stimuleren en de hubtaxi als voor- en natransport - via de hubs - beter aan te laten sluiten op het OV-systeem. Het aangepaste tarief van 1,5x OV-tarief geldt alleen voor ketenreizen waar de hubtaxi wordt gebruikt in aansluiting op het OV. Zo niet dan blijft het tarief 2,5 x het OV-tarief.

Met de tariefsverlaging hopen de provincies dat reizigers in het buitengebied vaker via de hubs gebruik gaan maken van het OV-netwerk in Groningen Drenthe. Via de hubs zijn veel bestemmingen in de regio bereikbaar met bus en trein.

woensdag 11 november 2020

Tarieven 2021 NS gecorrigeerd voor inflatie

Met ingang van 1 januari 2021 verhoogt NS de prijzen van kaartjes en abonnementen met gemiddeld 1,5 procent, het verwachte inflatiecijfer van 2021. Kosten die NS maakt, bijvoorbeeld voor onderhoud van materiaal, worden namelijk door inflatie hoger.

De tarieven voor tweedeklas reizen (zowel enkele reis als dagretour) worden per 1 januari 2021 gemiddeld 1,5 procent hoger. De prijs van eersteklas reizen stijgt volgend jaar gemiddeld met 2,6 procent, nadat we twee jaar de tarieven voor eersteklas niet verhoogd hebben.

De tarieven van internationale treinreizen worden gemiddeld met 1 procent verhoogd. De Early Bird-tarieven voor de Intercity Brussel en de goedkope en meest verkochte tickets voor bestemmingen naar Duitsland die vallen onder de Sparpreise blijven in 2021 in prijs gelijk. Zo blijft er een aantrekkelijk alternatief ten opzichte van de auto en vliegtuig.

NS is van plan om het tarief van de OV-fiets te verhogen, van 3,85 naar 3,95 euro per 24 uur. De laatste indexatie voor OV-fiets was in 2017. Dit voorstel, inclusief een aantal voorgestelde wijzigingen in de algemene voorwaarden van de OV-fiets, heeft NS voorgelegd aan de reizigersorganisaties.

Nieuwe aanmeldservice helpt reizigers bij het kiezen van de juiste trein

Reizigers kunnen vanaf vandaag hun treinreis vooraf aanmelden via de Treinwijzer. Daardoor krijgen ze meer inzicht in de verwachte drukte in de trein.

Door de gedeeltelijke lockdown vervoert NS minder reizigers dan gebruikelijk. Toch weet de vervoerder uit onderzoek dat er reizigers zijn die uit angst voor drukte een ander vervoersmiddel kiezen.

Met de Treinwijzer wil NS zo veel mogelijk zorgen bij reizigers wegnemen zodat de trein een aantrekkelijk vervoersmiddel blijft. NS verwacht dat de aanmeldservice nog belangrijker wordt na de lockdown zodra er meer mensen met de trein reizen.

NS vraagt reizigers al langer hun reis aan te melden als proef met een beperkte groep reizigers op het traject Amsterdam-Zandvoort en wanneer reizigers een fiets meenemen.
Daardoor is de techniek achter de Treinwijzer bijna 200.000 keer getest. Op basis van ervaringen en feedback van reizigers is de Treinwijzer ontwikkeld. Reizigers zijn niet verplicht om Treinwijzer te gebruiken.

dinsdag 10 november 2020

Brainportlijn: innovatieve verbinding tussen alle Brainportcampussen

Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen De Brainportlijn gaan ontwikkelen, een nieuw innovatief vervoersysteem dat alle Brainportcampussen rondom Eindhoven met elkaar, en regionale werklocaties moet gaan verbinden en via Eindhoven Centraal ook met nationale en internationale economische centra.

De Brainportlijn is een nieuw slim en emmissieloos OV-systeem waarin ‘pods’ van verschillende omvang over vrije rijbanen rijden, langs overstappunten bij uitvalswegen en rond bestaande OV-knopen.

Er wordt gebruik gemaakt van sensortechnologie, autonomous driving en van bewezen technologie, zoals platooning. De Brainportlijn kan stapsgewijs worden ingevoerd in de periode tot 2030. Het systeem verbindt innovatie en testmogelijkheden in het kloppend hart van de kennisintensieve maakindustrie van Nederland.

De provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en Brainport Development zijn de initiatiefnemers van het plan dat gesteund wordt door het bedrijfsleven en kennisinstellingen uit Brainport Eindhoven. Het project is ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, om in aanmerking te komen voor een bijdrage van ruim € 1 miljard uit het Nationaal Groeifonds.

Voor de regio Eindhoven is de Brainportlijn geen overbodige luxe: tot 2040 komen er 70.000 banen bij en worden ruim 60.000 woningen in het stedelijk gebied gebouwd, waaronder 6.000 in het stationsgebied rond Eindhoven Centraal. Zo verbindt Brainportlijn de economische hotspots binnen de regio aan elkaar, maar versterkt het ook de verbindingen met economische centra zoals Amsterdam en Rotterdam, én belangrijke Europese regio’s zoals bijvoorbeeld Düsseldorf, Aken en Brussel.

zondag 8 november 2020

NS past komende weken dienstregeling aan

Vanaf maandag 9 november gaat NS enkele aanpassingen in de dienstregeling doorvoeren. Dat gebeurt stapsgewijs. Reden voor de aanpassingen is de forse daling van het aantal reizigers en het voorkomen van tussentijdse aanpassingen door ziekteverzuim.

Om een betrouwbare dienstregeling te garanderen blijft 90 procent van de treinen rijden en blijft op elk traject minimaal 2 keer per uur een trein rijden. Er worden nergens lijnen geschrapt.

Op dit moment vervoert NS 30 procent van het normale aantal reizigers.

Eerder schrapte NS al de extra forensentreinen en weekendnachttreinen, waarna 97 procent van de oorspronkelijke dienstregeling bleef rijden.

vrijdag 6 november 2020

12 dagen werkzaamheden rond Rotterdam

ProRail werkt van zaterdag 7 november tot donderdag 19 november non-stop aan het spoor rondom Rotterdam.

Het gaat om achttien projecten, van Schiedam tot Moerdijk, die samen een uitzonderlijke hoeveelheid spoorwerk vormen.

ProRail werkt aan meer dan 30 wissels tussen Rotterdam en Barendrecht. Deze worden deels verwijderd en deels vervangen. Daarnaast wordt gewerkt aan de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem. In de Willemspoortunnel worden spoorstaven en dwarsliggers vervangen en aan het spoor bij de stations Barendrecht en Rotterdam Centraal wordt onderhoud gepleegd.

In dezelfde periode voert ProRail een klus uit op de Moerdijkbrug, waar de treinen voor de HSL tussen Rotterdam en Breda overheen rijden. Er worden windschermen aangelegd, om het treinverkeer minder gevoelig te maken voor harde wind. Dit werk kan zonder extra hinder voor reizigers gedaan worden, omdat er op dat moment over de HSL geen treinen kunnen rijden door het werk aan de wissels rond Rotterdam.

Voor reizigers betekenen de werkzaamheden dat er minder of geen treinen rijden tussen Rotterdam en Breda/Dordrecht in deze periode. Ook reizigers op langere trajecten met stops op Rotterdam Centraal en/of Dordrecht kunnen te maken krijgen met een aangepast reisadvies omdat treinen op verschillende trajecten worden omgeleid of in verband met busvervoer.

donderdag 5 november 2020

Dit jaar nog geen nieuwe dienstregeling stadsvervoer Almere

Er komt voorlopig geen nieuwe dienstregeling voor het busvervoer van Keolis in Almere. Vanwege corona is deze uitgesteld.

De prijzen voor een buskaartje stijgen licht, nog geen procent. Keolis komt daarnaast met een retourkaartje naar Amsterdam tijdens de daluren.

Het is de bedoeling dat er begin volgend jaar alsnog een nieuwe dienstregeling komt.

woensdag 4 november 2020

Provincie onderzoekt mogelijkheden overbrugging aanbesteding busvervoer

Door de gevolgen van de coronacrisis zet de provincie Fryslân de huidige aanbestedingsprocedure voor de busconcessie 2022-2032 voorlopig stop.

De provincie verwacht geen goede inschrijvingen van vervoerders te ontvangen om het busvervoer voor langere tijd te verzorgen.

Vervoerders worden namelijk hard geraakt door de coronacrisis. Daarom worden de mogelijkheden van een overbruggingsconcessie voor 2022-2024 in kaart gebracht.

Op dit moment is het aantal reizigers met ongeveer de helft gedaald vergeleken met vorig jaar. De verwachting is dat dit de komende tijd nog meer zal afnemen.