vrijdag 29 januari 2021

NMBS nu ook bereikbaar via WhatsApp

De klantendienst van de NMBS heeft officieel haar WhatsApp-account gelanceerd.

0492 88 00 00. Dat is het nummer dat men moet toevoegen om de NMBS te kunnen bereiken via WhatsApp.

De WhatsApp-dienst van de NMBS is elke weekdag actief van 6u tot 21u30, en in het weekend van 7u tot 21u30. Vragen stellen kan in het Nederlands, Frans en Engels.

donderdag 28 januari 2021

Ruimte voor meer treinen op Amsterdam Centraal


Amsterdam Centraal wordt de komende tien jaar grondig vernieuwd. Niet alleen het station wordt aangepakt, maar ook aan het spoor wordt gewerkt. Doel is dat vanaf 2030 vanuit alle windrichtingen minimaal elke tien minuten een trein van en naar de hoofdstad gaat.

Door de verbouwing en renovatie kunnen omstreeks 2030 meer reizigers het station gebruiken. Onder andere op verbindingen tussen Amsterdam en Noord-Holland, Flevoland en Brabant zullen elke tien minuten treinen rijden. Ook zijn de werkzaamheden noodzakelijk om andere ambities uit Toekomstbeeld OV 2040 te verwezenlijken, zoals het sneller kunnen reizen tussen de Randstad en het Noorden en Zuiden van het land en het aantrekkelijker maken van internationale treinreizen.

Voor de pandemie was Amsterdam Centraal één van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. De verwachting is dat na de coronacrisis dit aantal zal terugkeren en zelfs zal groeien.
 
Na zes jaar plannen maken kan eind 2021 met de werkzaamheden worden gestart. Als eerste zullen er vooral voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden. Vanaf 2024 gaan het station en het spoor op de schop.

Dankzij de aanpassingen aan de sporen in het station kunnen de perrons en trappen worden verbreed. De bestaande reizigerstunnel onder het spoor wordt vernieuwd en de Oosttunnel flink aangepakt. In deze tunnel komt ruimte voor winkeltjes en bevinden zich straks extra opgangen naar de perrons.

woensdag 27 januari 2021

Nieuwe showroom voor Belgische e-bike

IntuEdrive, het bedrijf achter de Belgische E-bike Ellio, gaat 2021 in met een gloednieuw hoofdkwartier in Vlaams-Brabant.

De Belgische, innovatieve speed pedelec met autotechnologie fietst zo goed, dat in de zomer van 2020 de nood hoog groeide.

Klanten kunnen voortaan een persoonlijke afspraak boeken in de nieuwe headquarters. Tijdens een afspraak kan je in de showroom alle modellen ontdekken, uittesten, maar ook de moeilijkste of meest technische vragen stellen aan het team van experts.

dinsdag 26 januari 2021

Een op de zes reizigers verwacht na corona minder met de trein te reizen

Na de coronacrisis verwacht één op de zes reizigers minder met de trein te reizen. Dat blijkt uit een onderzoek van NS en TU Delft onder ruim 23.000 reizigers.

Reizigers verwachten meer thuis te gaan werken of hebben inmiddels een alternatief vervoermiddel zoals een auto aangeschaft.

Forensen denken na de coronacrisis gemiddeld drie dagen per week naar het werk te gaan. Acht procent van de ondervraagde forensen denkt helemaal niet meer naar het werk te reizen.

Onder forensen lijken vooral de dinsdag en donderdag straks populair om naar het werk te reizen. De maandag eindigt op de derde plek.

maandag 25 januari 2021

Meters maken voor uitbreiding opstelterrein Eindhoven

Vanaf 25 januari werken ProRail en aannemer Dura Vermeer 17 dagen lang non-stop aan de uitbreiding van het opstelterrein in Eindhoven. Het is de eerste van drie periodes dit jaar waarin er 24 uur per dag wordt doorgewerkt.

Ondanks corona neemt het aantal treinreizigers de komende jaren flink toe. Met de groei van het treinverkeer is er meer ruimte nodig om treinen op te stellen en schoon te maken. Daarom laat ProRail de capaciteit van het opstelterrein in Eindhoven vergroten en moderniseren.

Een deel van de werkzaamheden kan alleen maar worden uitgevoerd als een aantal sporen op het opstelterrein langere tijd buiten dienst wordt genomen. Deze keer, van maandag 25 januari tot en met zondag 14 februari 14:00 uur, heeft dat geen gevolgen voor het doorgaande treinverkeer.

vrijdag 22 januari 2021

Eurostar vanuit VK blijft rijden

De Eurostartrein vanuit het VK blijft rijden. Het gaat om één trein per dag voor reizigers die noodzakelijk moeten reizen.

Reizigers moeten wel een noodzakelijkheidsverklaring en een negatieve PCR- en sneltest overleggen.

Er wordt nu ook gewerkt om de maatregelen die voor het vliegverkeer en de Eurostar gelden, in te stellen voor andere internationale treinen, zoals de Thalys.

donderdag 21 januari 2021

Rover bezorgd over afstoten Amsterdamse trams

Volle trams en lagere frequenties dreigen als Vervoerregio Amsterdam te snel trams afstoot. Hiervoor waarschuwt Rover-Amsterdam samen met Stadsvervoerbelang in een brief aan het GVB en de Vervoerregio.

De vervoerregio Amsterdam heeft besloten 32 van de 45 oudere trams af te stoten. Rover-Amsterdam vreest dat dit beleid de komende jaren tot een tekort aan trammaterieel gaat leiden waar reizigers de dupe van worden.

Rover en Stadsvervoerbelang voorzien juist een behoefte aan extra trams, onder meer vanwege de grootschalige werkzaamheden die gepland zijn in de hele regio. Deze werkzaamheden vragen om omreisroutes en daarmee extra inzet van trams.

Rover en Stadsvervoerbelang verwachten dat veel reizigers na de coronacrisis weer terugkeren, terwijl tegelijkertijd het beleid voor de autoluwe stad meer eisen stelt aan de inzet van trams.

woensdag 20 januari 2021

Kennisalliantie ERTMS van start

Op vrijdag 15 januari gaf ProRail het startschot voor de Kennisalliantie ERTMS. Een innovatief samenwerkingscontract met de ingenieursbureaus Arcadis, Movares, Royal HaskoningDHV en Sweco. Doel is om met ‘open engineering’ een ERTMS L2 baanvak Kijfhoek-Belgische grens op te leveren.

De aanleg van het Europees treinbeveiligingssysteem ERTMS level 2 is een veelomvattend proces en wordt wel de grootste transitie in het spoor sinds de elektrificatie genoemd. De ommezwaai naar een dit systeem raakt ook de samenwerking met ingenieursbureaus.

dinsdag 19 januari 2021

Rover-Amsterdam wil goede tramhaltes bij de Dam

Zie af van het plan een belangrijke tramhalte achter Paleis op de Dam te verplaatsen. Dat adviseren Rover Amsterdam en Stadsvervoerbelang in een brief aan de gemeente en de Vervoerregio Amsterdam. De organisaties maken zich zorgen om de bereikbaarheid van één van de drukstbezochte plekken van de stad.

De gemeente wil de halte een eind van de Dam verplaatsen om deze te vervangen voor een bredere en langere halte, wat op de huidige locatie volgens de gemeente niet mogelijk zou zijn. De grotere halte zou toegankelijker zijn voor mensen die slecht ter been zijn.

Door de verplaatsing van deze halte moeten reizigers juist verder lopen naar de belangrijkste en drukstbezochte bestemmingen van Amsterdam zoals de Dam en de Kalverstraat. De looproutes naar de nieuw geplande halte zijn bovendien smal en druk. Rover Amsterdam en Stadsvervoerbelang stellen daarom voor om de halte te houden bij Magnum Plaza en de hoek met de Raadhuisstraat, waardoor loopafstanden juist korter worden.

maandag 18 januari 2021

Sneller vertrekken met Airport Sprinter

NS bereidt zich de komende jaren voor op de introductie van de Airport Sprinter die acht keer per uur/per richting gaat rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol/Hoofddorp.

Dit levert reizigers iedere 6-9 minuten een comfortabele snelle verbinding op.

De Airport Sprinter is een normale Sprinter die vaker rijdt. Eén ding is anders, op deze trein wordt de machinist verantwoordelijk voor het sluiten van de deuren en richt de conducteur zich op service aan de reiziger.

Over een paar jaar gaan ingrijpende werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal van start. Zo worden onder andere de perrons en trapopgangen verbreed door de tussensporen, die nu niet aan een perron liggen, weg te halen. Dit biedt ruimte aan het groeiend aantal reizigers in de toekomst.

Door de inzet van de Airport Sprinter houdt NS  tijdens de verbouwing de dienstregeling op peil en Amsterdam en Schiphol bereikbaar. De Sprinters vertrekken acht keer per uur vanaf een vast perron op zowel station Schiphol Airport als Amsterdam Centraal en bieden reizigers met een gelijkvloerse instap een comfortabele snelle verbinding.

vrijdag 15 januari 2021

Meer bushaltes toegankelijk voor reizigers met beperking

Ongeveer 100 bushaltes in Noord-Holland worden zo aangepast dat reizigers met een beperking er gebruik van kunnen maken.

De haltes worden hoger en breder, waardoor mensen met een rolstoel de bus in en uit kunnen gaan. Verder komen er ribbeltegels voor blinden en slechtzienden. De provincie stelt hiervoor 2 miljoen euro beschikbaar.  

In de regio’s Noord-Holland Noord, Haarlem-IJmond en Gooi en Vechtstreek zijn momenteel zo’n 3200 bushaltes. Daarvan is ruim de helft toegankelijk voor mensen met een beperking.

donderdag 14 januari 2021

Grote bussen verdwijnen geleidelijk van buslijn 14 in Hoorn

Het was de bedoeling dat vanaf 3 januari 2021 alleen nog maar kleine elektrische bussen in de binnenstad van Hoorn zouden rijden. Vanwege problemen met het opladen van de kleinere bussen, rijden er voorlopig zowel de grote als kleine bussen door de binnenstad.

Geleidelijk aan worden alle bussen die door de binnenstad rijden van het kleinere formaat. Op dit moment is ongeveer de helft van de bussen van het kleine formaat. Connexxion heeft toegezegd dat dit percentage zal toenemen. 

Per 9 januari 2021 is er een extra Midcity beschikbaar en zullen nagenoeg alle ritten met het juiste voertuig rijden. Incidenteel kan het voorlopig nog voorkomen dat er een grotere bus rijdt. Zodra alle laadproblemen heeft opgelost dan zal dit niet structureel meer voorkomen.

dinsdag 12 januari 2021

HAVN maakt dagelijks gebruik van e-bike comfortabeler voor e-bikers

De Antwerpse start-up Streetwaves lanceert de HAVN, een comfortabele parkeer-, laad-, en opbergplek voor e-bikes en pedelecs.

De HAVN werd speciaal ontworpen voor bedrijven en gemeenten die hun medewerkers, klanten en bezoekers een veilige stalling voor hun elektrische fiets willen aanbieden.

De HAVN is een all-in one parkeerplek, ontworpen door en voor e-bikers. Je zet er gemakkelijk en ergonomisch je elektrische fiets tegen de ‘steun’, die meteen ook dienst doet als locker voor je batterijlader, helm, fluohesje, regenkledij of fietstas. De opbergruimte sluit je in één handige beweging af met je fietsslot, zodat je e-bike en fietsspullen beschermd zijn tegen schade en diefstal. De HAVN is ook uitgerust met een brandveilig stopcontact om de fietsbatterij ter plaatse op te laden. Hij neemt bovendien weinig plaats in. Bedrijven of gemeenten kunnen zeven HAVN’s kwijt op de ruimte van één autostaanplaats.

maandag 11 januari 2021

Geen sleutel meer nodig voor OV-fiets

NS introduceert een elektronisch slot voor de OV-fiets dat opent met de OV-chipkaart. Hiermee kunnen reizigers nog makkelijker en sneller een OV-fiets huren.

De fietsenstalling van station Apeldoorn heeft de primeur. Hier zijn alle 400 OV-fietsen uitgerust met dit nieuwe slot waarbij de OV-chipkaart de fietssleutel vervangt.

In 2021 krijgen steeds meer OV-fietsen het nieuwe OV-fietsslot. De verwachting is dat aan het einde van het jaar ca. 70 procent van de OV-fietsen is voorzien van het nieuwe slot.

Het elektronische slot opent door een OV-chipkaart tegen het slot te houden. Als er een OV-fietsabonnement op de OV-chipkaart staat, springt het slot vanzelf open. Bij het terugbrengen van de OV-fiets wordt de huur automatisch beëindigd na het sluiten van het slot.

 de NS Lab-app (de proeftuinapp van NS) staat nu ook handige informatie over OV-fiets. Hier vinden reizigers uitleg over het nieuwe OV-fietsslot, antwoorden op de meest gestelde vragen en kunnen snel zoeken naar een locatie om een OV-fiets te huren. Als de reiziger een persoonlijke OV-chipkaart aan de app koppelt, geeft deze meer informatie over de huidige OV-fietsrit en de meest recente OV-fietsritten. Ook kan de reiziger in de app controleren of de OV-fiets goed is ingeleverd.

'Station Zwolle belangrijk voor Nederland'

Het ministerie van IenW investeert in wegen, spoor, openbaar vervoer en de fiets. Ook in Zwolle.

De minister heeft nogmaals benadrukt dat het station van Zwolle één van de meest belangrijke knooppunten in Nederland is.

Dat belang wordt onderstreept door afspraken om verschillende onderzoeken te starten naar mogelijkheden tot verbetering en/of versnelling op trajecten als Amsterdam Zuid - Zwolle, Zwolle – Meppel en Zwolle – Twente – Munster/Dortmund. Het ministerie vindt de Zwolse stationsomgeving kansrijk voor ontwikkelingen op het gebied van wonen en werken.

vrijdag 8 januari 2021

OV-fiets wordt iets duurder

De kosten voor het huren van de OV-fiets gaan in 2021 omhoog van €3,85 naar €3,95 per 24 uur, waarna deze in 2022 verhoogd worden naar €4,15.  

Tegelijk wordt de OV-fiets verder doorontwikkeld. In 2021 wil NS de OV-fiets met een digitaal slot aanbieden waarbij het mogelijk wordt om met de OV-chipkaart de fiets direct te huren en met de kaart op slot te zetten. In 2022 zal NS wederom een nieuw model OV-fiets gaan aanbieden.

De prijsverhogingen zijn gelijk aan de inflatiecorrectie en omdat de opbrengsten ten goede komen van de doorontwikkeling hebben de consumentenorganisaties in het LOCOV positief geadviseerd.

NS voert de komende jaren een stapsgewijze prijsverhoging in bij de OV-fiets. De extra opbrengsten worden gebruikt om nieuwe verbeteringen mogelijk te maken.

donderdag 7 januari 2021

NS voelt voor Lelylijn

De NS is voorstander van de Lelylijn. Die heeft zo zijn voordelen. De belangrijkste is wel de reistijd. Met de Lelylijn wordt die 40 minuten korter ten opzichte van de huidige reistijd. Ook krijgen Drachten en Emmeloord dan een station.  

Inwoners van deze plaatsen kunnen in plaats van de auto voor de trein kiezen. NS vermoedt dat zeker 12.000 mensen extra per dag met de trein zullen gaan. Dat zijn dus heel veel kilometers die niet meer in een auto worden gereden. O

En als laatste krijgt het noorden met de Lelylijn nu twee verbindingen. Mocht er een keer een verstoring zijn, dan kan er omgereisd worden.

Wat NS betreft blijft het niet bij de aanleg van de Lelylijn alleen. Ook de bestaande verbinding tussen Amsterdam en het Noorden, via Zwolle en Meppel, vraagt om extra investeringen. Daarom wordt met partners als het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en provincies gekeken naar mogelijkheden om op korte termijn de verbinding via Zwolle sneller te maken.

woensdag 6 januari 2021

Haarlem maakt OV plannen

De provincie Noord-Holland en gemeente Haarlem maken plannen voor drie OV-knooppunten.

Met 10.000 nieuwe woningen in Haarlem neemt de drukte toe met meer mensen, meer verkeer en meer bedrijvigheid. Om deze groei op te vangen en snel van deur tot deur te laten reizen, is het belangrijk dat deze knooppunten optimaal worden ingericht.

Er zijn daarom nieuwe plannen opgesteld voor stationsgebied Haarlem, het gebied Haarlem Oostpoort (bij station Spaarnwoude) en een nieuw knooppunt buiten het centrum; Haarlem Nieuw-Zuid. Hieronder zijn enkele ontwikkelingen per OV-kooppunt genoemd.

Bij station Haarlem komt openbaar vervoer, werken, wonen en verblijven in een aantrekkelijk en veilig stationsgebied samen. Om te zorgen dat station Haarlem een bereikbare plek blijft, is een concept Toekomstvisie stationsgebied Haarlem 2020-2040 opgesteld. Daarin staat dat het stationsgebied een levendige plek voor iedereen moet zijn. Daarnaast krijgen voetgangers en fietsers voorrang, kun je makkelijk overstappen van bus op trein, worden de bolwerken in Haarlem met de binnenstad verbonden en houden we rekening in de plannen met klimaatverandering.

Bij station Spaarnwoude is het gebied Haarlem Oostpoort aangewezen als ‘ontwikkelzone’. Dit wil zeggen dat er voor dit gebied rondom station Spaarnwoude plannen zijn voor wonen, werken en recreëren. Daarmee wordt Oostpoort de nieuwe stadsentree van Haarlem. Er worden circa 1100 nieuwe woningen gebouwd, maar ook kantoren en voorzieningen als scholen en winkels. Daarnaast wordt het station ingericht als Buitenpoort, zodat het voor dagjesmensen makkelijk herkenbaar is als startpunt van hun activiteiten in recreatiegebied Veerplas, zoals een wandeling. Ook wordt onderzocht of de P+R (parkeer- en reisvoorziening) moet worden uitgebreid, zodat reiziger makkelijk kunnen overtappen van auto op trein.

Daarnaast wordt onderzocht hoe busroutes efficiënter kunnen. Tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam-Zuid zijn nu al Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbindingen (HOV); oftewel zeer snelle busverbindingen. Onderzocht wordt hoe het aantal reizigers groeit op lange termijn, hoe de groei opgevangen kan worden en of er op lange termijn een alternatief vervoersmiddel, zoals tram of lightrail nodig is.

dinsdag 5 januari 2021

Ook nieuwe dienstregeling openbaar vervoer Zuid Holland

Door de coronapandemie reizen er op dit moment veel minder mensen met het openbaar vervoer. Om beter aan te sluiten op de huidige vraag en kosten te besparen is de dienstregeling in Zuid Holland aangepast.

Arriva is de vervoerder van de bussen in Zuid-Holland Noord. NS is de vervoerder van de regionale R-nettrein tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Qbuzz is de vervoerder van de bussen in Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem en van de regionale R-net trein tussen Dordrecht en Geldermalsen. Aquabus is de vervoerder van de Waterbus tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Connexxion is de vervoerder van de bussen in Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee.

Naast de nieuwe dienstregeling werken vervoerders, op basis van kaders die Provinciale Staten nog vaststellen, aan een ‘transitieplan’. Met dit plan moeten reizigers worden verleid om het openbaar vervoer weer meer te gebruiken als de coronacrisis voorbij is. Dit plan moet er daarnaast toe leiden dat vervoerders in de toekomst ook zonder extra Rijksmiddelen aantrekkelijk openbaar vervoer kunnen bieden.

maandag 4 januari 2021

Minder trillingen door kleinere, lichtere bussen in Hoorn


Vanaf zondag 3 januari 2021 gaan kleinere, lichtere bussen door de binnenstad van Hoorn rijden. Deze bussen passen beter in de historische straten. Bewoners hebben door de kleine, lichtere bussen minder last van trillingen.

rovincie Noord-Holland is opdrachtgever van het openbaar vervoer in onze regio. Zij verleent de opdracht aan een vervoerder om 10 jaar lang het OV in de regio te verzorgen. In regio Westfriesland is dat Connexxion. Provincie Noord-Holland heeft in overleg met Gemeente Hoorn en Connexxion gezocht naar een manier om de overlast te verminderen. Dat is gelukt met het besluit van de Provincie om met kleinere bussen door de binnenstad te rijden.

Lijn 14 rijdt van station Hoorn via het centrum naar Kersenboogerd. Het is de enige lijn die door de oude binnenstad rijdt. De bus rijdt via de Veemarkt, Gedempte Turfhaven en Vollerswaal door de binnenstad.

zondag 3 januari 2021

Vernieuwde tramlijn 60 Utrecht-Nieuwegein/Zuid rijdt vanaf 3 januari

De nieuwe trams op lijn 60 gaan vanaf zondag 3 januari 2021 rijden met reizigers. Wie noodzakelijk gebruik moet maken van het openbaar vervoer tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein/Zuid is welkom aan boord van de nieuwe trams op de vernieuwde lijn.

De afgelopen weken hebben U-OV en het trambedrijf van de provincie Utrecht alle registers opengetrokken om de nieuwe trams op deze lijn op de proef te stellen. Eerst werden de trambestuurders bekend gemaakt met de vernieuwde lijn, daarna volgde een periode dat de trams de gehele dag en avond stabiel moesten rijden op de klok van de dienstregeling. De trams zijn goed uit deze laatste serie testen gekomen.

Tramlijn 60 rijdt met ingang van 3 januari een dienstregeling met acht ritten per uur per richting van maandag tot en met zaterdag. Op zondag wordt een kwartierdienst gereden. Dit is een tijdelijke dienstregeling die geldt totdat tramlijn 61 Utrecht-IJsselstein in gebruik is genomen. Vanaf dat moment wordt op het traject tussen de tijdelijke tramhalte bij Nieuwegein-Centrum en de eindhalte Nieuwegein/Zuid van maandag tot en met zaterdag gereden op de oorspronkelijke frequentie van een kwartierdienst met vier ritten per uur per richting.