vrijdag 26 februari 2021
Velsen krijgt de eerste elektrische Noordzeekanaalveerpont
In totaal komen er vijf elektrische veerponten met telkens tussenpozen van een halfjaar. De overige vier schepen worden op de andere verbindingen over het Noordzeekanaal ingezet.
De afgelopen jaren heeft GVB samen met de gemeente Amsterdam al zes hybride IJveren naar volle tevredenheid in gebruik genomen. Begin maart volgt het voorlopig laatste nieuwe duurzame IJveer in deze serie.
donderdag 25 februari 2021
NS sluit rampjaar af
Dat komt met name door bijzondere waardeverminderingen en een voorziening voor verlieslatende contracten ter grootte van 2,3 miljard (waarvan 2 miljard non-cash). Ondanks de grote impact van de crisis konden reizigers afgelopen jaar rekenen op een betrouwbare dienstverlening in de trein en op het station.
Door de coronapandemie kopen minder reizigers een kaartje, pauzeren reizigers hun abonnement en neemt de verkoop in de winkels op stations af. NS verwacht dat het op zijn vroegst pas in 2025 terug is op het reizigersniveau van 2019.
Financiële problemen Amsterdams ov
Het openbaar vervoer verkeert in de moeilijke situatie dat er wel moet worden gereden met bussen, trams en metro’s, terwijl op hetzelfde moment mensen worden aangemoedigd zoveel mogelijk thuis te werken en het ov te mijden.
Het snijden in het ov-aanbod is mogelijk en noodzakelijk, maar vraagt om ‘scherpere keuzes dan tot nu toe noodzakelijk waren’.
woensdag 24 februari 2021
Nieuwe bushaltes voor Waarder
De extra bushaltes gaan ervoor zorgen dat Waarder beter bereikbaar wordt met het OV. Ze worden vanaf 4 april opgenomen in de dienstregeling van Syntus onder de naam A12 carpoolplaats Waarder.
De bushaltes komen aan weerszijden van de Molendijk, bij de oprit van de A12 richting Gouda en bij de carpoolplaats Waarder/Nieuwerbrug, en worden na elkaar aangepakt.
dinsdag 23 februari 2021
Super drone Sarah maakt digitale tweeling van station Utrecht Centraal
De komende dagen maakt Sarah, zoals dit type drone heet, vluchten om het station van buiten volledig in kaart te brengen. NS gaat het uiteindelijke 3d-model gebruiken voor verbeteringen aan het station en voor gemakkelijker en veiliger onderhoud.
Een digital twin’ is een 3D-beeld van het station, gemaakt met LiDAR-technologie en drone-beelden. (Laser Imaging Detection And Ranging (LiDAR) is de technologie waarmee de afstand tot een object of oppervlak wordt bepaald door middel van laserpulsen,).
Stations en andere gebouwen worden periodiek geïnspecteerd op schade en slijtage. Deze inspecties moeten secuur en veilig gebeuren. Door de inzet van drones zijn er minder vaak hoogwerkers en steigers nodig. Drones hebben als voordeel dat er niet op hoogte gewerkt hoeft te worden. Daarbij hebben reizigers minder overlast omdat er minder afzettingen nodig zijn op en rond het station.
maandag 22 februari 2021
Spoorvernieuwing rond Hilversum
NS past de dienstregeling aan: in deze periode rijden NS-bussen in plaats van treinen. Reizigers moeten rekening houden met omreizen, inzet van bussen en extra reistijd. Er rijden minder treinen tussen Hilversum en Almere Centrum/Hoofddorp.
ProRail vervangt bij Hilversum Sportpark delen van het spoor en legt nieuwe kabels en leidingen aan. Ook legt de spoorbeheerder de funderingen voor nieuwe bovenleidingportalen. Het gaat deels om regulier onderhoud en deels om werkzaamheden die onderdeel zijn van het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer in ‘t Gooi. ProRail gebruikt de overweg aan de Oude Amersfoortseweg voor de aan- en afvoer van materieel. De overweg blijft open voor het verkeer, de gemeente Hilversum zet verkeersregelaars in.
Daarnaast zijn er werkzaamheden aan de overweg aan de Groenekanseweg in Groenekan, waar ProRail de spoorstaven van een overweg vervangt. De overweg is tijdens de werkzaamheden gesloten. Op verkeersborden geeft ProRail een omleidingsroute aan. Verder vernieuwt ProRail bij Hollandsche Rading de bestrating van perrons.
De gehele periode rijdt NS tussen Utrecht Overvecht en Hilversum bussen in plaats van treinen. Bovendien rijden er minder treinen tussen Hilversum en Almere Centrum/Hoofddorp. Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp kunnen reizigers omreizen via Amsterdam Zuid en tussen Naarden-Bussum en Almere Centrum via Weesp. Advies aan reizigers is om rekening te houden met extra reistijd van vijftien tot dertig minuten.
vrijdag 19 februari 2021
Aangepaste dienstregeling Zaandam - Heerhugowaard
Op een traject van zestien kilometer worden spoorstaven, dwarsliggers en ballast vervangen. Net als een aantal overwegen. NS raadt reizigers aan rekening te houden met omreizen, inzet van vervangende bussen en extra reistijd.
Tijdens de werkzaamheden is er de hele week geen treinverkeer mogelijk tussen Alkmaar en Uitgeest. In het weekend van 20 en 21 februari is er tevens geen treinverkeer mogelijk tussen Heerhugowaard en Uitgeest en van 25 t/m 28 februari tussen Uitgeest en Zaandam.
NS zet snel- en stopbussen in en raadt reizigers aan voor vertrek de reisplanner te raadplegen. De Reisplanner op ns.nl of in NS-app is ondertussen bijgewerkt. In het aangepaste reisadvies is een schatting opgenomen van een extra reistijd tot 45 minuten.
donderdag 18 februari 2021
Rover-Amsterdam wil plan GVB voor winterweer
Niet alleen het spoor heeft last van een trage hervatting van de dienstregeling, ook in Amsterdam lag het tramnet nog dagenlang plat en was de inzet van de metro zeer beperkt.
Dat vastvriezende en opwaaiende sneeuw trambanen en wissels blokkeert is onvermijdelijk, het is echter zaak daarna zo snel mogelijk weer te herstellen, stelt Marinus de Jong, voorzitter van Rover-Amsterdam.
Rover-Amsterdam observeerde niet alleen langere reistijd voor reizigers die het winterse weer moesten trotseren, ook kregen zij te maken met slechte informatievoorziening. Zo reden er in sommige gevallen lijnen weer hun route terwijl deze in de reisinformatie nog niet werden weergegeven. Ook maakt Rover-Amsterdam zich zorgen om gevaarlijke situaties bij het in- en uitstappen vanwege de hoeveelheid sneeuw die dagenlang bij tramhaltes bleef liggen.
Komst Lelylijn ver weg
De kans dat een nieuw kabinet vijf tot tien miljard uittrekt voor de snelle treinverbinding met het Noorden is niet bijster groot.
De lijn wordt in de zogeheten 'Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040' van demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) niet gezien als noodzakelijke investering, terwijl het kostenplaatje in dit plan van het ministerie van Infrastructuur tussen de 5 en 10 miljard wordt geschat.
woensdag 17 februari 2021
Snellere verbinding Groningen-Breda jaar uitgesteld
De nieuwe treinen die voor de lijn besteld zijn worden later geleverd worden dan gepland.
Het plan was om de treinen vanaf 2023 te laten rijden, maar dat wordt 'op zijn vroegst' 2024.
Zodra er meer nieuwe intercity's naar Nederland komen, gaan die ook over de Hanzelijn rijden.
dinsdag 16 februari 2021
Opknapbeurt voor station Lelystad Centrum
ProRail gaat de technische installatie vernieuwen van de lift op perron 3 en 4. Dit doen zij tussen 22 februari en 14 mei 2021. Tijdens dat werk is de lift buiten gebruik. Als reizen per trein voor u alleen mogelijk is met behulp van de lift op perron 3 en 4 kunt u gebruik maken van een taxi van Transvision.
Beperkt of geen treinverkeer
Voor de werkzaamheden moet ProRail stellingen plaatsen. En boven een aantal sporen zijn herstelwerkzaamheden nodig. Daarom rijden er beperkt tot geen treinen op de volgende dagen:
Week 03: 23 en 24 januari 2021
Week 05: 06 en 07 februari 2021
Week 11: 20 en 21 maart 2021
Week 21: 29 en 30 mei 2021
Week 27: 10 en 11 juli 2021
Week 28: 17 en 18 juli 2021
Week 32: 14 en 15 augustus 2021
Week 42: 30 en 31 oktober 2021
maandag 15 februari 2021
Waardering voor stations stijgt naar recordhoogte
Ruim 79 procent van de reizigers is positief en geeft een 7 of hoger, tegenover 77 procent in 2019. In 2015 was dat nog ruim 67 procent.
Het meest gewaardeerde station van Nederland is Klimmen-Ransdaal. 96 procent van de reizigers is tevreden over het monumentale station. Grootste stijger over de afgelopen jaren is station Waddinxveen. De tevredenheid van reizigers daar steeg van 42 procent vijf jaar geleden naar 92 procent nu. Station Den Helder-Zuid was afgelopen jaar met 25 procent tevredenheid het minst populair.
vrijdag 12 februari 2021
Beschikbaarheidsvergoeding OV met drie maanden verlengd
Eerder was met de ov-sector afgesproken dat de beschikbaarheidsvergoeding tot en met juli 2021 zou doorlopen en dat voor de tweede helft van 2021 gekeken zou worden naar een versoberde regeling.
Door de daling van het aantal reizigers zijn de inkomsten van de ov-bedrijven sterk afgenomen. Tegelijkertijd heeft het kabinet vervoerders gevraagd om de dienstregelingen zoveel mogelijk op peil te houden, zodat noodzakelijke reizen wel veilig gemaakt kunnen worden. Om die reden is vorig jaar de beschikbaarheidsvergoeding in het leven geroepen. Het kabinet stelde 1,5 miljard euro voor 2020 en 740 miljoen euro voor de eerste helft van 2021 beschikbaar om meer dan 90% van de kosten van ov-bedrijven te vergoeden. Deze regeling wordt nu onder dezelfde voorwaarden doorgetrokken tot en met het derde kwartaal.
Een besluit over het vierde kwartaal vindt uiterlijk op 1 juli plaats. Voor die tijd onderzoeken ov-bedrijven en overheden op welke wijze er kostenbesparingen en optimalisaties mogelijk zijn. Ook de ontwikkeling van de coronacrisis zal worden meegenomen in dat besluit.
donderdag 11 februari 2021
Eerste nieuwe fietsenstalling station Gouda open
Het Goudse stationsgebied krijgt een metamorfose en wordt een aantrekkelijke stadsentree. De ‘fietsenzee’ die iedereen kent die wel eens op het stationsplein is geweest, past daar natuurlijk niet bij.
De bouw van de fietsenstallingen is onderdeel van de transformatie van het zuidelijke stationsgebied, aan de kant van het centrum van Gouda. Gemeente Gouda, ProRail, NS en de provincie werken samen aan een nieuw busstation, nieuwe en grotere fietsenstallingen, een prettiger stationsgebouw en een stationsplein dat uitnodigt om de stad Gouda te verkennen.
woensdag 10 februari 2021
Medisch mondkapje verplicht in Regiotaxi
Het gaat om mondneusmaskers van type II of type IIR. De norm II of IIR staat meestal op de verpakking, niet op het masker zelf. Ook de chauffeurs dragen zo een masker.
Het medisch mondkapje is nu nog niet bij de apotheek verkrijgbaar. Daarom is het medisch mondkapje vanaf maandag 8 februari 2021 gratis te krijgen bij de chauffeur. Dit geldt alleen voor reizigers die een rit met de Regiotaxi gereserveerd hebben.
dinsdag 9 februari 2021
Dinsdag 9 februari NS dienstregeling met enkel Sprinters
Ondanks alle inzet is de situatie op het spoor nog steeds onzeker en adviseren we reizigers waar mogelijk hun reis uit te stellen.
ProRail laat 's nachts speciale treinen rijden. Door onderkoelde neerslag kan een laag ijs aan de bovenleiding ontstaan. Wanneer men regelmatig, dus eens in het halfuur of eens in het uur, treinen laat rijden, wordt de ijslaag niet te dik.
Van te voren kunnen er weinig andere voorbereidingen worden getroffen om ijsvorming te voorkomen. In het verleden liet men weleens een stroomcircuit opzetten. Hierdoor werd de draad iets opgewarmd om zo een ijslaag te laten smelten. Maar dat zaten ook risico’s aan: wanneer je de draad te warm maakt, kan deze doorsmelten.
maandag 8 februari 2021
Rover vraagt compensatie voor gedupeerde OV-reizigers
De forse sneeuwval heeft het openbaar vervoer in heel het land ontregeld: treinen en bussen rijden niet of onregelmatig. Er wordt hard gewerkt door de OV-medewerkers, maar inmiddels hebben diverse vervoerders toch moeten laten weten helemaal niet meer te gaan rijden.
“Het is belangrijk dat reizigers die bijvoorbeeld in de zorg werken vandaag naar hun werk kunnen komen, zij kunnen niet afwachten of het OV nog wordt opgestart”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Hij pleit ervoor dat reizigers met een OV-abonnement die vandaag een reis moeten maken, hun taxikosten kunnen declareren bij het betreffende OV-bedrijf.
Railcatering NS komt niet meer terug
Om op een gepaste manier afscheid te nemen, krijgt het Railcatering-uniform een plek in de collectie van het Spoorwegmuseum.
Meer dan 14 jaar lang hebben de railcateraars gezorgd voor een bijzondere service in de trein.
zondag 7 februari 2021
Treinen rijden zondag de hele dag niet
Het aanhoudende winterweer zorgt voor zoveel hinder van het treinverkeer dat NS en ProRail hebben besloten vandaag geen NS-treinen meer te rijden. Op dit moment zijn er te veel storingen om een betrouwbare treindienst te kunnen bieden.
Later vandaag volgt meer informatie over het treinverkeer van morgen.
Ook spoorwegbedrijven Arriva en Connexxion laten hun treinen voorlopig niet rijden. Keolis is bezig met het opstarten van de treindienst tussen Zwolle en Kampen.
Arriva heeft verder de bussen stilgezet in onder meer Groningen en Friesland, het oosten en het westen van het land.
In Oost- en West-Brabant rijden zondag ook geen bussen. De stads- en streeklijnen rijden niet in Limburg, met de stadsdienst in Maastricht als uitzondering.
vrijdag 5 februari 2021
donderdag 4 februari 2021
Grote perronkap station Leeuwarden klaar voor verwijdering
ProRail wil bij de renovatie zoveel mogelijk hergebruiken en kiest voor duurzaam materiaal. In juni zijn we met de renovatie begonnen en inmiddels hebben we de constructies van de lage kappen op alle perrons verwijderd.
Station Leeuwarden is in 1863 geopend en heeft een monumentale status. Het is in de loop der tijd een aantal keer verbouwd. In 2016 bleek dat de perronkappen op station Leeuwarden niet langer bestand waren tegen sterke wind. Daarom is toen besloten het dakbeschot van een deel van de perronkappen te verwijderen. De ijzeren delen en fundering worden ook aangepakt.
woensdag 3 februari 2021
Siemens Mobility bouwt landelijk MaaS-platform Rivier
Het platform maakt het mogelijk om een reis met verschillende vervoermiddelen in één keer online te plannen, boeken en betalen.
De app houdt rekening met ieders persoonlijke voorkeuren en past het advies daarop aan. Bovendien is er geen gedoe met verschillende vervoersbewijzen en de betaling ervan: ook dat regel je heel makkelijk vanuit je favoriete app of website.
Siemens Mobility zal het geïntegreerde technische platform realiseren. Het gaat om een technische tussenlaag – een soort stekkerdoos – tussen de data van mobiliteitsaanbieders enerzijds en MaaS-dienstverleners anderzijds.
Foto Rick Keus voor RET
NMBS sluit loketten in 44 stations
Van de 550 stations in België hebben er op dit moment nog 135 een eigen loket. Tegen het einde van dit jaar wil de NMBS er 44 sluiten: 19 in Vlaanderen, 3 in Brussel en 22 in Wallonië.
Het gaat vooral om kleine stations die slechts 5 procent van de ticketverkoop vertegenwoordigen.
In de eerste plaats digitaal, via de app of de website. In de tweede plaats via de automaat in het station.
Voi onthult nieuwste generatie e-step
Voi Technology - het grootste e-stepbedrijf van Europa, dat momenteel gesprekken voert met de Nederlandse overheid en verschillende gemeenten - kondigt zijn nieuwste model aan, de Voiager 4 (V4).
Met een levensduur van meer dan vijf jaar is de V4 ontworpen voor veelvuldig gebruik in de stad en levert hij Voi's meest stabiele en veilige e-step tot nu toe.
De richtingaanwijzers bieden 360° zichtbaarheid en zorgen ervoor dat de rijders hun bewegingen in het verkeer veilig kunnen communiceren aan andere weggebruikers. Een verstevigd spatbord, in combinatie met verbeterde hydraulische vering en grote banden van hogere kwaliteit, verbeteren de schokabsorptie en verminderen de impact op straatstenen en gaten in de weg.
dinsdag 2 februari 2021
NS dienstregeling 2022: door met verbeteringen
Er komen twee nieuwe tienminutentreinen bij; Intercityverbindingen met iedere tien minuten een trein. Ook gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. Er gaan ook meer treinen rijden op de Zeeuwse lijn en de reistijd tussen Randstad en Zeeland gaat omlaag. De rechtstreekse Sprinter tussen Leeuwarden en Zwolle komt – dankzij een nieuwe spooraansluiting – terug, waardoor de Friese Sprinter-stations dichter bij de Randstad komen te liggen.
Tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Nijmegen - Arnhem - Utrecht - Schiphol hoef je in 2022 niet meer te kijken hoe laat de trein gaat. Daar gaat doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde Intercityverbinding die de NS als tienminutentrein wil aanbieden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden zes keer per uur via een Intercityverbinding kunnen reizen. Tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam wordt de reistijd bovendien tot vijf minuten sneller. In 2017 ging de eerste tienminutentrein van start.
Met de dienstregeling 2022 kan NS - op basis van pre-coronacijfers - 200.000 reizigers een betere reis geven. Ongeveer 24.000 reizigers zouden iets langer onderweg zijn. Hoe de reizigersaantallen uiteindelijk uitpakken, is door de impact van corona nog onduidelijk.
maandag 1 februari 2021
‘Klapperbord’ terug op Utrecht Centraal
Het oude verhuisde in 2011 naar het Spoorwegmuseum. Het scherm op Utrecht Centraal is vandaag, maandag 1 februari ‘live’ gegaan.
Het nieuwe ‘XL-scherm’ klappert niet zo mooi als het oude bord, maar het geeft reizigers wel in één oogopslag alle informatie die zij nodig hebben. Zij zien voortaan alle vertrekkende treinen van het komende half uur en reisadviezen op een reusachtig digitaal scherm van 36 vierkante meter.
Station Utrecht Centraal is het vierde station na Schiphol, Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal dat een dergelijk scherm krijgt. Het scherm in Utrecht is wel veruit het grootste.
1,2 miljoen nieuwe e-bikes in 2021
Bijna één op de tien Nederlanders verwacht binnen een jaar een e-bike te kopen. Dit komt neer op een verwachte verkoop van 1,2 miljoen e-bikes in 2021. Het merendeel daarvan (61%) zal uit elektrische stadsfietsen bestaan. Het marktaandeel van de stadsfiets daalt daarmee ten opzichte van 2020 (76%). Consumenten kiezen dus steeds vaker voor de elektrische mountainbike, speed pedelec, hybridefiets of bakfiets.
Gemak wordt het vaakst als reden genoemd om een e-bike aan te schaffen. Andere motivaties zijn minder fysieke belasting en snelheid. In mindere mate noemt men het milieu, positieve verhalen van familie, vrienden of collega’s, het toekomstgerichte karakter en het uiterlijk van de e-bike. De prijs weerhoudt de consument het vaakst van het kopen van een e-bike.
36 procent van de e-bikes die verkocht worden in 2021 gebruikt men voor zakelijke doeleinden, zoals woon-werkverkeer. Het merendeel van de e-bikes wordt dus nog steeds recreatief of in de vrije tijd gebruikt.