woensdag 31 maart 2021

Meer en betere Europese treinverbindingen doel van European Year of Rail

Het Europese Jaar van het Spoor is deze week begonnen. Hoewel we door de coronacrisis maar beperkt op reis kunnen, vraagt de Europese Unie dit jaar aandacht voor het belang van goede Europese treinverbindingen. Doel is ervoor te zorgen dat na de pandemie in heel Europa meer mensen en goederen met de trein gaan reizen om op die manier bij te dragen aan het halen van de klimaatdoelen.

Vijfentwintig EU lidstaten zijn samen met Noorwegen en Zwitserland verenigd in het Platform on International Rail Passenger Transport en doen bij de start van het Europese Jaar van het Spoor een aantal aanbevelingen om internationale treinreizen te bevorderen.

Zo moet het makkelijker worden om online een internationale treinreis te boeken. Ook is het belangrijk dat dienstregelingen van lidstaten beter op elkaar aansluiten en er genoeg ruimte op het spoor is voor internationale treinverbindingen. Het Duits initiatief Trans Europa Express 2.0, een internationaal spoornetwerk dat Europese steden moet gaan verbinden met een combinatie van hogesnelheidstreinen en nachttreinen, zou hierbij een belangrijke rol kunnen spelen. Voor Nederland wordt in dit initiatief gekeken naar betere verbindingen met Berlijn, Frankfurt, Brussel, Parijs, Barcelona, Londen en Kopenhagen.

Daarnaast zijn de lidstaten enthousiast over het voorstel van de Europese Commissie om 15 pilots voor nieuwe en innovatieve treindiensten te lanceren. De bedoeling is dat deze voor 2030 gerealiseerd worden. Als laatste bevelen de lidstaten aan om intensiever samen te werken bij het afsluiten van contracten voor internationale treinverbindingen.

dinsdag 30 maart 2021

Rover wil verbeteringen treindienstregeling Noord-Holland

Betere aansluitingen in de kop van Noord-Holland en ‘s avonds meer treinen in de Zaanstreek. Onder meer deze aanbevelingen over dienstregeling 2022 doet Rover samen met andere consumentenorganisaties aan NS.

De Zaanstreek krijgt in het weekend extra treinen: NS is van plan de Sprinter tussen Uitgeest en Amsterdam op deze dagen in frequentie te verdubbelen naar vier keer per uur. Rover is blij met deze uitbreiding en pleit ervoor ook in de avonduren 4 keer per uur te gaan rijden.

Reizigers tussen Enkhuizen en Alkmaar profiteren volgens de plannen van NS straks weer de hele dag van een snelle overstap op station Hoorn. Een positieve ontwikkeling maar helaas met een prijskaartje: de reistijd wordt in de spits voor reizigers tussen Hoorn en Schiphol langer. Volgens Rover is dit deels op te lossen door Intercity’s extra op station Zaandam te laten stoppen en hiermee extra aansluitingen te bieden.

Tot slot verzet Rover zich tegen de plannen van NS om enkele spitstreinen tussen Den Helder en Alkmaar te schrappen. Volgens NS is er voldoende ruimte in de resterende treinen. Rover vindt dit een slecht plan: de treinen die NS wil schrappen worden dagelijks door zo’n 800 reizigers gebruikt. Bovendien worden in deze regio de komende jaren veel woningen gebouwd en nieuwe voorzieningen bij stations gerealiseerd, het inkrimpen van OV-aanbod past hier niet bij.

maandag 29 maart 2021

Rover: NS moet langere treinen inzetten

Reizigersvereniging Rover ontvangt steeds meer meldingen over volle treinen en bussen.

Uit een analyse van de meldingen blijkt dat reizigers sinds 1 februari 2021 steeds vaker te maken hebben met volle treinen.

Met name de intercity’s en sprinters in Flevoland worden veel gemeld. Het aantal meldingen is, rekening houdend met het lagere aantal reizigers, inmiddels weer op het niveau van voor Corona en groeit nog steeds.

Rover roept NS daarom op langere treinen te rijden “Langere treinen zorgen er voor dat afstand houden makkelijker wordt en zorgt daarmee voor een prettigere reis

Buiten Flevoland zijn de meeste meldingen afkomstig van reizigers op trajecten waar niet alleen met kortere treinen wordt gereden, maar tegelijk ook de frequentie is verlaagd. Dit geldt onder andere voor de intercity’s en sprinters tussen Den Haag en Utrecht en de sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam.

vrijdag 26 maart 2021

Een nieuw beveiligingssysteem voor het metronet

Al ruim een jaar testen de gemeente een nieuw systeem voor de beveiliging van de metro op het Amsterdamse metronet.

Om de metro’s op het metronet veilig en op tijd te laten rijden, is het voorzien van een beveiligings- en verkeersleidingsysteem. Omdat het aan vervanging toe was,is een nieuw systeem geïnstalleerd.

De Noord/Zuidlijn rijdt al een paar jaar op het nieuwe systeem en men ziet daar dat er weinig storingen zijn. Toch is gekozen voor een geleidelijke overgang.

De komende periode rijdt men alleen op zondag op het nieuwe systeem. Zo kunnen de verkeersleiders en metrobestuurders nog meer ervaring opdoen.

donderdag 25 maart 2021

Stella Fietsen opent E-bike Testcenter in Dortmund

Fietsliefhebbers in Dortmund en omgeving hoeven niet meer ver te reizen om een Stella-fiets te kopen.

De e-bikespecialist heeft namelijk een nieuw E-bike Testcenter geopend aan de Kortental 75, inclusief showroom en servicecenter voor onderhoud. Na de winkels in Nettetal en Herne is dit de derde vestiging in Duitsland.
 
In het Testcenter vind je de nieuwste e-bikemodellen en kun je als Stella-bezitter langskomen voor een onderhoudsbeurt aan je fiets. Het filiaal beschikt namelijk over een werkplaats en dient daarom tevens als Servicecenter. Ook kun je vrijblijvend een proefrit op een Stella-fiets maken.

woensdag 24 maart 2021

Busverbindingen onderzocht tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend

De Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en de gemeenten Zaanstad, Purmerend en Amsterdam hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar waar en wanneer het maximum aantal reizigers wordt bereikt op de busverbindingen tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend.

De regio Amsterdam staat voor een enorme woningbouwopgave. Tussen nu en 2040 staan 250.000 nieuwe woningen gepland. Hiermee neemt deze regio 25 procent van de landelijke woningbouwopgave tot 2040 voor haar rekening. De woningbouw zorgt voor toenemende inwoneraantallen. Hierdoor maken in de toekomst meer reizigers gebruik van het openbaar vervoer waardoor de druk op het openbaar vervoer toeneemt.

Het huidige busnetwerk tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend functioneert goed. Het busvervoer voldoet aan de vraag en reizigers beoordelen deze busverbindingen bovengemiddeld goed in vergelijking met het landelijk gemiddelde.

Tussen Amsterdam en Zaanstad (de Zaan IJ-corridor) wordt tussen 2026 en 2028 het maximaal aantal reizigers verwacht dat gebruik kan maken van de busverbindingen en is een alternatief nodig waardoor meer mensen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Denk daarbij bijvoorbeeld aan tram, metro of een innovatieve vorm van busvervoer.

dinsdag 23 maart 2021

Joep Hendriks nieuwe directeur Maas platform Rivier

Vanaf 1 april start Joep Hendriks als directeur van Rivier, een joint venture van vervoerders RET, HTM en NS. Met dit initiatief willen de vervoerders het voor reizigers makkelijker maken om een reis met verschillende vervoermiddelen in een keer online te plannen, boeken en betalen.

In zijn nieuwe rol is Hendriks verantwoordelijk voor het door ontwikkelen van het zakelijke platform en het aantrekken van zoveel mogelijk nieuwe partijen.

Rivier wil een baanbrekend technisch platform realiseren dat mobiliteitsaanbieders en MaaS-aanbieders met elkaar verbindt. Elke mobiliteitsaanbieder of MaaS-aanbieder die wil, kan toegang krijgen tot het nieuwe platform.

De afgelopen jaren was Hendriks manager corporate strategy bij NS. Ook speelde hij vanaf de start van de coronapandemie een rol in de crisismanagementorganisatie van het bedrijf. De laatste maanden heeft hij zich met zijn team ingezet voor de ontwikkeling van een toekomstbestendig zakelijk productportfolio.

In de jaren daarvoor werkte hij als secretaris van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen en als advocaat in dienstbetrekking. Voor zijn loopbaan binnen NS was hij advocaat, gespecialiseerd in Europees en mededingingsrecht. Ook werkte hij als projectmanager bij de voorganger van de Autoriteit Consument & Markt.

maandag 22 maart 2021

Buurtbussen gaan weer de weg op

De buurtbussen in Noord-Holland Noord en Haarlem-IJmond gaan vanaf 22 maart weer rijden.

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zijn alle buurtbussen voorzien van kuchschermen, ventilatie-units en actieve luchtfiltering.

Op 22 maart 2021 starten 8 van 11 buurtbusverenigingen. 3 verenigingen starten vooralsnog op 3 mei: Het gaat om Zijpe-Harenkarspel met buslijn 406 en 411, De Westfries met buslijn 417 en Heerhugowaard-Langedijk met buslijn 407.

Landelijk onderzoek van TNO heeft aangetoond dat met deze aanpassingen de buurtbussen weer verantwoord de weg op kunnen. Connexxion heeft daarom alle buurtbussen laten ombouwen. Wel blijft het dragen van een mondkapje in de buurtbus verplicht.

Voor de buurtbuslijnen die (nog) niet rijden, blijft de buurtbus-taxi als alternatief beschikbaar. De buurtbuslijnen die weer actief zijn, worden opgenomen in de dienstregeling van Connexxion op http://www.connexxion.nl. De buurtbussen staan iets later ook in de reisplanners.

vrijdag 19 maart 2021

Overweg Giessenzoom wordt veiliger

Wegverkeer dat midden op de spoorwegovergang moet wachten tot het ernaast gelegen kruispunt vrij is om de Parallelweg in Hardinxveld-Giessendam op te draaien: de verkeerssituatie bij de overweg Giessenzoom is verre van veilig. Daarom zijn de gemeente, ProRail en aannemer Van Gelder op maandag 1 maart gestart met het nemen van veiligheidsmaatregelen.

Voor verkeer dat vanaf de Giessenzoom de Parallelweg op wil draaien, is het nu nog hopen dat het of heel rustig is op de Parallelweg of dat medeweggebruikers oog hebben voor hun situatie. Want het wachten tot de kruising vrij is, gebeurt nu nog midden op de overweg.

De afgelopen jaren ging het door toegenomen drukte op de weg en een uitgebreidere treindienst te vaak bijna mis: verkeer stond dan nog te wachten op de overweg, terwijl er een trein aan kwam. Een gevaarlijke situatie die, wat ProRail en de gemeente betreft, echt anders moet.

Aannemersbedrijf Van Gelder gaat aan de slag om het kruispunt veiliger te maken. Zo komt er bij de overweg nu een flexibele verkeerregelinstallatie. Ook worden bij de kruising verkeerslichten geplaatst: zowel op de Parallelweg en de aansluitende erven, als op de Giessenzoom.

donderdag 18 maart 2021

Veiligheid overwegen Born - Sittard verbeterd

ProRail heeft vorig jaar naar eigen zeggen mooie stappen gezet in het verbeteren van de verkeersveiligheid op de spoorlijn tussen Sittard en Born.

Drie overwegen zijn beveiligd en bij een vierde is het zicht op aankomende treinen flink verbeterd.

De spoorlijn tussen Sittard en Born is bestemd voor goederentreinen die in de haven van Born goederen komen laden en lossen. In de bebouwde kom van Limbricht en Born rijden de treinen stapvoets, maar ook hier geldt dat het oversteken van onbeveiligde overwegen extra risico's met zich meebrengt.

woensdag 17 maart 2021

Problemen booggeluid tramlijn Utrecht worden aangepakt

Op 3 januari is de vernieuwde tramlijn 60 tussen Jaarbeursplein in Utrecht en Nieuwegein-Zuid in gebruik genomen.

Vanaf dat moment rijden ook nieuwe trams (CAF 41 meter) over deze lijn. Sinds het weekend van 21 februari worden er testritten gereden in IJsselstein.
De afgelopen periode zijn er verschillende klachten binnengekomen over een piepend en schel geluid bij het passeren van de tram, het zogenaamde booggeluid. Ondanks dat booggeluid een bekend fenomeen is hadden we deze mate van overlast niet verwacht.

De afstelling van de hoogwaardige techniek in de nieuwe trams luistert bijzonder nauw. De combinatie van een zeer droge periode met nieuw materieel en nieuw spoor zorgt voor een suboptimale situatie voor het voorkomen van booggeluid. Het trambedrijf van de provincie Utrecht is verantwoordelijk voor het onderhoud van zowel het spoor als de trams. Er wordt hard gewerkt om het booggeluid van de trams te verminderen en daarmee de geluidsoverlast.

dinsdag 16 maart 2021

Spoorkaart 2021

 

Op zondag 13 december is de dienstregeling van 2021 gestart. Benieuwd naar de spoorkaart van dit jaar? Die is hier te downloaden.

maandag 15 maart 2021

Elektrisch voetveer in Deventer gearriveerd

Onlangs is het nieuwe schip Stad Deventer E van rederij Thuishaven in Deventer gearriveerd.

Sinds 1962 verzorgt Thuishaven de veerdienst over de IJssel tussen de Welle en de Worp. Het huidige schip vaart hier sinds 1998 en wordt nu dus vervangen door een vergelijkbaar elektrisch schip.

Het nieuwe schip is 16 meter lang, 5,2 meter breed en mag 100 personen vervoeren.

Het voetveer vaart dagelijks van 7.00 tot 23.00 uur en onder alle weersomstandigheden. ’s Nachts worden de accu’s van het schip opgeladen.

vrijdag 12 maart 2021

Buurtbussen Gelderland gaan weer rijden

Bijna een jaar lang stonden de buurtbussen stil. De vrijwillige chauffeurs zaten thuis als gevolg van de COVID-19-maatregelen voor het openbaar vervoer. De buurtbussen kunnen weer gaan rijden door verschillende voorzieningen, zoals een scherm en ventilatie.

Het opstarten in maart gaat in fases. Raadpleeg daarom voordat u uw reis plant de website van de buurtbusverenigingen, vervoerder of een van de ov-apps. Ook in de buurtbus is het mondkapje verplicht.  

De buurtbussen vormen een onmisbare schakel in het openbaar vervoer. Zij zorgen voor een goede verbinding van de kleine woonkernen met de belangrijke opstappunten van de trein en de bus. De buurtbusverenigingen zijn vrijwilligersorganisaties. Zij regelen de dienstroosters en plannen de ritten. De vrijwillige chauffeurs rijden volgens een vast dienstrooster langs haltes. De vervoerbedrijven leveren het materieel. Dat ze onmisbaar zijn, blijkt uit het gebruik. Buurtbusverenging Rijnwaarden vervoert dagelijks met vijf bussen op drie lijnen ongeveer 60.000 passagiers per jaar.

donderdag 11 maart 2021

In- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard in stadsbussen Arriva in Lelystad

Reizigers in de stadsbussen van Arriva in Lelystad kunnen voortaan in- en uitchecken met een contactloze betaalpas of creditcard. Het gaat om een proef, in aanloop naar de introductie van nieuwe betaalvormen in het openbaar vervoer in heel Nederland.

Het nieuwe in- en uitchecken in het OV is er namelijk niet van de ene op de andere dag. Men doet de komende jaren op verschillende plekken proeven met de nieuwe manieren van in- en uitchecken.

woensdag 10 maart 2021

Per 1 maart 2021 rijden de buurtbussen weer in Zeeland

Tijdens het coronavirus was het lange tijd niet mogelijk om met de buurtbus te reizen in Zeeland. De afgelopen tijd is onderzoek gedaan hoe men veilig kan reizen met de buurtbus weer mogelijk kunnen maken. Vanaf 1 maart 2021 kan men weer gebruik maken van de buurtbus.

Doordat een buurtbus aanzienlijk kleiner is dan een gewone lijnbus met slechts één instapdeur naast de stoel van de chauffeur, waren diverse onderzoeken nodig om de bussen coronaproof de weg op te kunnen krijgen.

In elke buurtbus is een spatscherm gemonteerd en zijn aanvullende elektronische filters toegevoegd om te zorgen voor voldoende aanvoer van frisse buitenlucht en zuivering van de circulerende lucht in de buurtbus. Verder is de eerste passagiersstoel, die net achter de chauffeur zit, verwijderd. Daardoor kunnen er zeven passagiers mee in plaats van acht. Buurtbussen zijn onderdeel van het Openbaar Vervoer in Zeeland. Ook in buurtbussen is het voor passagiers verplicht om een mondkapje te dragen. Houd voor actuele reisinformatie de website van Connexxion in de gaten: www.connexxion.nl.

dinsdag 9 maart 2021

ACM ziet knelpunten bij ontwikkeling Mobility as a Service

Mobility as a Service (MaaS), diensten die het mogelijk maken voor reizigers om een reis van deur tot deur te plannen, boeken en betalen, is nog volop in ontwikkeling, zo blijkt uit een marktstudie van de ACM. Verschillende partijen in de markt weten elkaar steeds beter weten te vinden, maar er zijn nog veel knelpunten zijn.

De verwachting is dat MaaS door het stimuleren van openbaar vervoer een belangrijke bijdrage zal leveren aan duurzaamheidsdoelstellingen en het tegengaan van het fileprobleem.

De toezichthouder vindt het van belang dat in deze opkomende markt ruimte is voor innovatie en dat verschillende aanbieders de kans krijgen om nieuwe onderscheidende diensten te ontwikkelen. Toegang tot elkaars diensten in een online-platform is één van de belangrijkste voorwaarden voor het goed functioneren van de digitale economie.

Als knelpunten noemt de toezichthouder het feit dat een aantal OV-bedrijven het voor MaaS-aanbieders alleen mogelijk is om uur- en dagkaarten in te kopen. De tarieven voor deze kaartjes liggen beduidend hoger dan de reguliere OV-chipkaarttarieven. Als het reizen met openbaar vervoer via MaaS duurder is dan met de OV-chipkaart, dan maakt dit MaaS-diensten veel minder aantrekkelijk voor reizigers.

In de huidige situatie biedt een deel van de OV-bedrijven geen, of een beperkte vergoeding  aan voor de wederverkoop van OV-producten. Dit maakt OV-reizen via een MaaS-app duurder en daarmee minder aantrekkelijk. Verschillende MaaS-aanbieders stellen bovendien dat zij geen verdienmodel hebben als zij geen vergoeding krijgen van OV-bedrijven voor de doorverkoop van OV-diensten.

maandag 8 maart 2021

Buurtbus Lelystad rijdt weer

 


De buurtbus in Lelystad rijdt sinds kort weer in Lelystad. Wethouder Luc Baaten gaf samen met voorzitter Pieter Cassé van de buurtbusvereniging en Willem Schut van Arriva het startsein voor de herstart van de buurtbus.

Het openbaar vervoer heeft het afgelopen jaar als gevolg van de coronapandemie harde klappen gekregen. Ook de buurtbus heeft nauwelijks passagiers vervoerd in 2020. In 2019 waren dat er nog 12.232. De twee buurtbusjes die de buurtbusvereniging gebruikt (1 reguliere en 1 reserve) zijn  aangepast en rijden weer, vooralsnog alleen op werkdagen.

Het bleek niet eenvoudig de busjes coronaproof te maken. Het heeft heel lang geduurd voordat TNO de maatregelen had getroffen voor de buurtbussen. Alle bussen van de buurtbusprojecten, meer dan 400 in Nederland, moesten worden omgebouwd. Dat is inmiddels gelukt. De chauffeursplaats is met een scherm afgesloten en de lucht in de bus wordt afgezogen door een actief HEPA filter. Het is hetzelfde type filter dat ook in vliegtuigen is aangebracht. Passagiers dragen zelf, volgens de geldende regels voor het openbaar vervoer, mondkapjes.

zaterdag 6 maart 2021

Fiets! wordt Bike Republic

Op 6 maart wordt Fiets!, sinds 2019 onderdeel van Colruyt Group, omgedoopt tot Bike Republic. De naamsverandering markeert een nieuwe stap in de groeistrategie van de fietsenketen in heel België.

De nieuw naam is tevens het startschot voor een nieuwe invulling en aankleding van de winkels. Bike Republic wil een echte compagnon de route zijn. Dat uit zich in een groter assortiment in de winkels, maar ook online op bikerepublic.be. Verder komen er een online afspraaktool, een sizing tool en een bikefinder.

vrijdag 5 maart 2021

Rover-Gelderland kritisch over plannen haltetaxi

Rover-Gelderland is kritisch over de plannen van de provincie voor een haltetaxi. De Rover-afdeling heeft nog veel vragen en vindt dat de haltetaxi veel te duur dreigt te worden. Het ROCOV adviseert invoering uit te stellen.

De provincie Gelderland wil op 1 januari volgend jaar starten met de haltetaxi RRReis als vervanging van het huidige OV-vangnet. De halte taxi moet gaan rijden van halte naar hub (een treinstation of busknooppunt), deels ook buiten de provincie. Op plekken waar binnen een uur geen (buurt)bus of trein komt, rijdt de haltetaxi ook van halte naar halte. Er kunnen extra haltes bijgeplaatst worden om loopafstanden voor reizigers acceptabel te houden. Hans Schmal:

Iedereen die reist tussen de 2 en 15 kilometer kan gebruik maken van de haltetaxi. Een rit moet worden gereserveerd via de reisplanner en app van RRReis of telefonisch. De OV-chipkaart is niet geldig. Net zo min als het studentenreisproduct, de OV-begeleiderskaart en kortingsacties. Een rit kost 2 tot 2,5 keer het reguliere ov-tarief. Dat is volgens Rover veel te duur. Daarmee prijst het systeem zich uit de markt.

donderdag 4 maart 2021

Samenwerking provincie en ESA ESTEC voor nieuwe R-net halte

De eindhalte van R-net op het terrein van ESA ESTEC in Noordwijk wordt flink verbeterd. ESA ESTEC-directeur Franco Ongaro en gedeputeerde Floor Vermeulen tekenden daarvoor 18 februari een samenwerkingsovereenkomst.

De werkzaamheden starten in maart, zodat de nieuwe eindhalte in mei klaar is voor de start van de nieuwe R-net buscorridor Leiden Centraal - Katwijk - Noordwijk.

De nieuwe R-net eindhalte op het terrein van ESA ESTEC is een van de maatregelen op de R-net buscorridor Leiden Centraal – Katwijk – Noordwijk, en wordt gefinancierd door provincie Zuid-Holland.

De nieuwe R-net eindhalte komt op de plaats van de bestaande bushalte op ESA ESTEC terrein. De nieuwe 9,5 meter brede R-nethalte is volledig toegankelijk voor alle reizigers. De halte is uitgerust met een comfortabele abri, LED-verlichting en digitale informatieborden met actuele reisinformatie. Voor het voor- en natransport kunnen reizigers straks hun fiets stallen in een fietsenstalling. Deze wordt uitgevoerd in ESA ESTEC blauw.

woensdag 3 maart 2021

Ook ouderen vanaf 65 jaar zonder Omnibuzz-pas reizen gratis naar de vaccinatielocatie

Mochten ouderen vanaf 70 jaar al gratis reizen met Omnibuzz naar de vaccinatielocatie in Venlo, vanaf nu geldt dat ook voor ook ouderen vanaf 65 jaar. Ook als ze geen pas hebben van Omnibuzz.

De ouderen kunnen een rit reserveren naar de priklocatie. Dit gratis vervoer geldt bij de eerst én de tweede vaccinatie (indien van toepassing).

dinsdag 2 maart 2021

Werken aan meer treinen in de spits tussen Leiden en Utrecht

Wie tussen Leiden en Utrecht reist, kan vanaf eind dit jaar in en rond de spits vaker de trein pakken.

ProRail gaat samen met aannemer VolkerRail in Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn aan de slag om dit mogelijk te maken. Op 11 februari gunde ProRail deze klus aan VolkerRail.

Het is een langgekoesterde wens van veel partijen: meer treinen tussen Leiden en Utrecht. Hoewel er nu minder met de trein wordt gereisd dan normaal, is de verwachting dat het aantal reizigers de komende jaren groeit. Met de twee extra Sprinters in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.

De bestaande Intercity Leiden – Utrecht blijft een Intercitydienst, maar zal door Sprinters worden gereden. Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt. Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor. Een extra voordeel is dat de instap van Sprinters even hoog is als het perron en ze rolstoelvriendelijke toiletten hebben. Dat maakt de Sprinters beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.

maandag 1 maart 2021

Provincie en Connexxion grijpen coronacrisis aan om openbaar vervoer te verbeteren

De gevolgen van de coronacrisis voor het openbaar vervoer zijn groot. Het aantal reizigers in de bussen is tijdens de lockdown met 65-70% gedaald. 

Om te zorgen dat Noord-Holland ook in de toekomst goed bereikbaar blijft, werken provincie Noord-Holland en Connexxion aan een regionaal transitieplan voor het openbaar vervoer. Het plan is naar verwachting april 2021 af.

Voor het regionaal transitieplan onderzoeken provincie en Connexxion hoe binnen de drie concessiegebieden (Noord-Holland Noord, Haarlem-IJmond en Gooi en Vechtstreek) het openbaar vervoer verbeterd kan worden. Ook wordt uitgewerkt hoe op korte termijn (2021-2023) de verliezen worden opgevangen die zijn ontstaan doordat veel minder mensen met de bus reizen.

Om Noord-Holland tijdens en na de coronacrisis goed bereikbaar te houden en reizigers slimmer, schoner en veiliger te laten reizen, hebben de provincie en Connexxion de volgende ambities: meer tevreden reizigers waarbij het doel is om terug te keren naar de reizigersaantallen en voorspelde groei van voor de coronacrisis, inspelen op het veranderende reisgedrag van reizigers door snelle en flexibele reisopties aan te bieden en zoveel mogelijk kilometers te rijden met de elektrische bussen. De acties in het transitieplan moeten zorgen voor financieel gezonde concessies.

Het regionaal transitieplan maakt straks onderdeel uit van de landelijk transitieplannen om de OV-sector financieel op korte en lange termijn gezond te houden. Het Rijk vangt de verliezen van de vervoerders tot en met september 2021 nu grotendeels op met de Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar Vervoer (BVOV).