woensdag 30 juni 2021

Zutphen maakt fietsparkeren in de binnenstad gemakkelijk

De gekleurde vakken in de binnenstad van Zutphen worden inmiddels goed gevonden en gebruikt. De gemeente Zutphen is namelijk gestart met een test voor nieuwe fietsparkeerplekken in de binnenstad.

Op basis van de uitkomsten maakt men later dit jaar definitieve fietsparkeervakken in het straatwerk. De nieuwe fietsparkeerplekken zorgen ervoor dat fietsers gemakkelijk en dichtbij kunnen parkeren in de binnenstad. Ook is het de bedoeling dat inwoners en ondernemers op deze manier minder overlast ervaren en het straatbeeld verbetert.

Samen met binnenstadsmanagement en onderzoeks- en adviesbureau Duwtje is de gemeente onlangs gestart met een test voor fietsparkeerplekken in de binnenstad.

De plannen voor nieuwe en overzichtelijke fietsparkeerplekken in de binnenstad is een gezamenlijke wens van inwoners, ondernemers en de gemeente. Daarnaast heeft de Fietsersbond constructieve inbreng geleverd voor de plannen. Voor bewoners in de binnenstad is het belangrijk dat hun voordeur niet gebarricadeerd wordt door fietsen en voor ondernemers dat hun etalage goed zichtbaar is.

maandag 28 juni 2021

Maximale duur fiets parkeren in Binnenstad en Wyck


Steeds meer mensen fietsen in Maastricht. Dat is goed voor het milieu, de eigen gezondheid en de bereikbaarheid van de stad.

Wel geldt er in de Binnenstad en Wyck: een fiets mag maximaal 2 weken aan een stuk gestald staan in een fietsenrek of fietsenstalling in de openbare ruimte.
Fietsen die langer dan twee weken gestald worden, kunnen worden verwijderd. Daarvóór wordt de fietseigenaar altijd gewaarschuwd en verzocht om de fiets zelf weg te halen.

Op dit moment is het ophalen van een fiets bij het fietsdepot nog gratis. Vanaf 1 oktober 2021 kost dit 25 euro. Het in rekening brengen van de kosten is een proef. Deze duurt anderhalf jaar. De aanpak wordt eind 2022 geëvalueerd.

Eerst elektrische bus lijn 369 in de testfase in Amsterdam

 

Sommige oplettende reizigers hebben hem misschien al zien rijden, de allereerste elektrische bus voor buslijn 369 in Amsterdam.

Buslijn 369 is een hoogwaardige verbinding tussen Sloterdijk en Schiphol. De bus maakt gebruik van dezelfde laadinfra op Sloterdijk en bij Garage West als de andere elektrische bussen die vorig jaar zijn ingestroomd.

De testen die nu op de planning staan zijn vooral ICT-testen. Hierbij moet men denken aan het pinapparaat en de reisinformatie.

vrijdag 25 juni 2021

Nieuwe fietsparkeervoorziening westzijde station Den Bosch

 

’s-Hertogenbosch is een fietsstad. Het aantal fietsers groeit nog steeds. En dat sluit aan bij het beleid rondom duurzame mobiliteit waarin de fiets een belangrijke positie inneemt.

De gemeente verdubbelt het aantal fietsparkeerplekken naar 800 plekken. Dit doet men door een nieuwe hoogwaardige fietsparkeervoorziening te bouwen met twee verdiepingen op de plek van de huidige fietsenstalling op het Leonardo da Vinciplein.  
 
In het beleid voor duurzame mobiliteit neemt de fiets een belangrijke positie in. Voor bewoners, werknemers en bezoekers moet het steeds vaker vanzelfsprekend zijn om de fiets te nemen als een comfortabel, maar ook nog eens gezond vervoersmiddel.

De keuze voor de tweelaagse variant is gemaakt op basis van verschillende invalshoeken. Zo biedt deze variant mogelijkheden om meerdere soorten fietsen (e-bikes en fietsen met afwijkende afmetingen) te stallen. Ook is er ruimte voor voorzieningen voor minder valide fietsers. Een ander positief aspect is dat de fietsparkeervoorziening direct aan de snelfietsroute ligt. Het is vanuit oogpunt van verkeersveiligheid de beste variant. Daarnaast is deze variant goed in te passen in de omgeving en tast de pleinfunctie niet aan. Tot slot is de fietsparkeervoorziening herbruikbaar op een andere locatie zodra de knooppunt ontwikkelin

donderdag 24 juni 2021

Elektrische deelscooterdienst GO Sharing start in Dordrecht

Sinds kort zijn de groene elektrische deelscooters van GO Sharing ook in Dordrecht beschikbaar. Het bedrijf mag 100 deelscooters in de stad plaatsen, die via de GO Sharing app gevonden en geboekt kunnen worden.

De deelscooters van GO Sharing zijn 24 uur per dag beschikbaar en 100% elektrisch. De accu’s van de voertuigen worden opgeladen met stroom uit duurzame bronnen. Iedereen met een rijbewijs en de GO Sharing app kan gebruik maken van de duurzame dienst.

Het elektrische deelvervoer helpt om de mobiliteit in de stad te verduurzamen en om Dordrecht goed leefbaar en bereikbaar te houden. De deelscooters bieden mogelijk een alternatief voor autoritten in de stad, met als gevolg minder autodrukte en minder CO2 uitstoot.

woensdag 23 juni 2021

Fietsen onder station Delft Campus

De nieuwe fiets- en voetgangerstunnel van station Delft Campus is deze week geopend. De tunnel is een van de bouwstenen van de complete stationsvernieuwing van Delft Campus.

Met het PHS Rijswijk-Rotterdam past ProRail het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters kunnen rijden. Zo hoef je als reiziger niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

De nieuwe tunnel is belangrijk voor de stad Delft. Die zorgt namelijk voor een makkelijke en een veilige verbinding tussen het stationsgebied, de TU-campus, het naastgelegen Schieoeversgebied en de wijken Tanthof en Voorhof.

dinsdag 22 juni 2021

Start bouw nieuwe fietsenstalling oostzijde station Almere Centrum


In het kader van de vernieuwing van station Almere Centrum start op dinsdag 22 juni 2021 de bouw van de nieuwe fietsenstalling aan de oostkant van het station.

Fietsen die nog in de oude stalling staan worden dan verwijderd. Gedurende de bouw kunnen fietsen gestald worden in de tijdelijke stalling tussen het spoor en het WTC en na de zomer ook in de nieuwe stalling aan de westzijde van het station.

De bouw van de nieuwe stalling aan de oostkant van het station, de kant van de Landdrostdreef, zal een klein jaar duren en is volgens de planning in het tweede kwartaal van 2022 klaar. Er is dan een prachtige overdekte fietsenstalling met directe toegang tot de stationshal en ruimte voor 2.738 fietsen, brommers en scooters.

Gedurende de bouw kunnen fietsen, brommers en scooters worden gestald aan de westkant van het station, in de tijdelijke stalling tussen het spoor en het WTC. Dit staat op locatie met borden aangegeven. Rond de zomer staat de opening gepland van de nieuwe fietsenstalling aan de westkant van het station -  naast het busstation - en is daar ook ruimte voor het stallen van 670 fietsen, brommers en scooters.

maandag 21 juni 2021

Reizigersaantallen stijgen verder door


In vergelijking met 2019 is het gemiddeld percentage doordeweekse reizigers opgelopen tot ruim 45 procent. Vrijdag een week geleden lag het percentage zelfs boven de 50 procent, met bijna 600.000 reizigers. Dat is het hoogste aantal van dit jaar.

Sinds de versoepeling van het reisadvies in mei is er een gestage stijging te zien in het aantal reizigers. In het weekend ligt het percentage reizigers steeds iets hoger.

Eerder maakte NS al bekend dat het stijgen van het reizigersaantal ook te zien is in het aantal abonnementhouders. De afgelopen maand ziet NS het aantal abonnementen weer oplopen. Voor corona had NS ruim 2,5 miljoen abonnementhouders. Ruim 92 procent van hen heeft ervoor gekozen het abonnement tijdens de coronacrisis te behouden. Voor veel van die reizigers gaf de mogelijkheid om het NS Flex abonnement te pauzeren de doorslag.

NS heeft de dienstregeling zo goed als teruggebracht tot het niveau van voor corona. Alleen extra spitstreinen en uitgaanstreinen rijden nog niet. Op 5 juli gaan alle nachttreinen wel weer rijden. Het gaat dan om de uitgaanstreinen op de trajecten Amsterdam-Haarlem, Utrecht-Amersfoort, Nijmegen-Utrecht en Rotterdam-Eindhoven-Utrecht. Het nachtnet in de Randstad is gewoon blijven rijden.

vrijdag 18 juni 2021

Noordelijke regio wil dat Rijk meebetaalt aan Wunderline


De provincie Groningen, een aantal Groninger gemeenten en het bedrijfsleven vragen het nieuwe kabinet om mee te betalen aan de verdubbeling van de N33 Midden tussen Zuidbroek en Appingedam en de Wunderline, de verbetering van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen.

Beide projecten zijn al in een vergevorderd stadium van besluitvorming maar staan sterk onder druk doordat er extra geld is gegaan naar andere Rijksinfrastructuurprojecten, zoals de Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone. Op dit moment ontbreekt in totaal 78 miljoen euro om de projecten voor de verdubbeling van de N33 Midden en de Wunderline uit te kunnen voeren. De regio Groningen wil daarom in gesprek met het Rijk om te zoeken naar oplossingen.

Door te investeren in de kwaliteit van de grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Groningen en Bremen geven de provincie Groningen, Land Niedersachsen en Vrije Hanzestad Bremen samen een impuls aan de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de noordelijke grensregio. Het uiteindelijke doel is dat reizigers na 2030 nog comfortabeler zonder overstap tussen Groningen en Bremen kunnen reizen. Dit is belangrijk voor de samenwerking tussen Groningen en Duitsland, voor werkgevers en werknemers, studenten en toeristen.

donderdag 17 juni 2021

NS: voorbereidingen F1 Dutch Grand Prix in volle gang


Van 3 tot en met 5 september vindt de eerste F1 Dutch Grand Prix (DGP) na 36 jaar plaats op het circuit van Zandvoort.

Gedurende deze dagen zal er veel publiek naar Zandvoort komen, waarvan een aanzienlijk deel per trein. NS rijdt daarom tijdens dit evenement maximaal iedere 5 minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee. Zo brengen we racefans op een duurzame manier dichtbij het circuit, dat op loopafstand ligt van het station.

NS rijdt alle drie racedagen vanaf 7.00 uur maximaal 12 treinen per uur in beide richtingen zo lang als nodig is. Deze treinen stoppen op alle tussengelegen stations behalve op Overveen. Tussen Overveen en Haarlem zal een vervangende bus rijden. Het is uniek dat NS op één traject zoveel treinen rijdt. Normaliter gaan er twee treinen per uur naar Zandvoort en rijden er in het

woensdag 16 juni 2021

Rover en Fietsersbond boos over reserveringplicht fiets in trein


Rover en de Fietsersbond willen dat NS afziet van het plan een reserveringsplicht in te voeren voor fietsen in de trein. In plaats daarvan zou NS juist voor meer fietsplekken moeten zorgen.

NS is voornemens vanaf 10 juli voor ten minste de hele zomer een reservering verplicht te stellen voor reizigers die een fiets mee willen nemen in een NS-trein. Dit betekent dat fietsers voortaan bij NS zijn aangewezen op een vooraf gekozen trein via de NS-app of de klantenservice. NS stelt hiermee een oplossing te zoeken voor het gebrek aan fietsplaatsen in de trein en klachten die door fietsen veroorzaakt zouden worden.

'Het is onbegrijpelijk dat juist nu NS zo verlegen zit om reizigers, wordt besloten de fietser te weren', stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. 'Het is onmogelijk in te schatten hoe lang een fietstocht precies duurt, juist voor deze groep reizigers is het van belang spontaan de trein in te kunnen stappen'.

Rover en de Fietsersbond vinden het een vreemde logica en bijzonder klantonvriendelijk van NS om het tekort aan fietsplaatsen te willen oplossen door fietsers te weren. De consumentenorganisaties vragen NS om alternatieve oplossingen te onderzoeken zoals het creëren van meer fietsplekken in de trein, bijvoorbeeld middels ophangconstructies of demonteerbare banken. Betere informatie over aangewezen fietsplekken zouden klachten van reizigers kunnen voorkomen. Bovendien wijzen de organisaties NS erop dat er de komende jaren nieuwe treinen op het spoor komen met meer fietsplekken.

dinsdag 15 juni 2021

Rover: Het OV op de Veluwe wordt uitgekleed


Rover-Gelderland kraakt de plannen voor de nieuwe dienstregeling voor de concessie IJssel-Vecht van vervoerder Keolis. In 2022 wordt het aantal dienstregelingsuren met acht procent verlaagd. Eventueel komt er daar in een ‘worst case scenario’ nog eens een daling van zeventien procent bovenop.

Door de pandemie en het verlies aan reizigersinkomsten wil de vervoerder fors schrappen in de nieuwe dienstregeling: het aanbod zal met minimaal 8 procent worden ingekrompen. Zo vervallen de scholierenlijnen en de twee nieuwe buslijnen Scherpenzeel - Barneveld en Veenendaal de Klomp – universiteit Wageningen.

De HOV-lijnen op de verbindingen Ede-Wageningen en Elburg-Dedemsvaart gaan minder vaak rijden. De stadsdienst in Apeldoorn gaat op werkdagen in de spits terug naar een kwartierdienst, op zondag naar een uurdienst. Buslijn 107 (Ede-Putten) wordt op zondag zelfs opgeheven en lijn 102 (Apeldoorn-Amersfoort) rijdt niet meer na 20.00 uur ‘s avonds.

'Dat is de levenslijn op de Veluwe. Dat betekent de doodsteek van het openbaar vervoer in dat gebied. Dat kan echt niét!', zegt Hans Schmal, namens Rover lid van het Gelderse consumentenoverleg dat een kritisch advies uitbracht. 'Keolis gebruikt de gelegenheid om op de zwakke lijnen structureel te bezuinigen. Wij zeggen: gebruik flexibilisering van de sterke lijnen als oplossing en laat de zwakke lijnen doorrijden met minimaal elk uur een bus.'

maandag 14 juni 2021

NS volgt adviezen dienstregeling Noord-Holland

Er komen betere aansluitingen in Noord-Holland. Dit heeft NS besloten na een advies van Rover en andere consumentenorganisaties over dienstregeling 2022.

Zo krijgen reizigers uit Amsterdam en de Zaanstreek alsnog een vroege verbinding naar Den Helder die aansluit op de eerste boot naar Texel. Deze reizigers hoeven vanaf december dit jaar bovendien niet meer over te stappen op station Alkmaar.In Noord-Holland staan vanaf december flink wat wijzigingen op stapel. De Zaanstreek krijgt in het weekend extra Sprinters en reizigers tussen Enkhuizen en Alkmaar profiteren volgens de plannen van NS straks weer de hele dag van een snelle overstap op station Hoorn.

Bij verschillende eerste en laatste treinen van de dag en in de daluren bleek in de oorspronkelijke plannen van NS sprake te zijn van een verslechtering voor de reiziger. Na een advies dat Rover samen met de andere consumentenorganisaties schreef, heeft NS nu toegezegd een aantal van deze verslechteringen te repareren.

vrijdag 11 juni 2021

Utrecht start herstelplan voor regionaal openbaar vervoer

In 2020 werd door corona het aantal OV-reizigers in Utrecht teruggebracht tot minder dan 30 procent. Met forse gevolgen voor de financiële positie van vervoersbedrijven en provincie als opdrachtgever. Er gloort licht aan het einde van de tunnel.

Dat meldt het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht in een Statenbrief die een herstelplan aankondigt voor het regionaal openbaar vervoer. Met dit plan vraagt de provincie aan de vervoersbedrijven U-OV en Syntus Utrecht om zich voor te bereiden op de dienstregeling voor 2022.

Inmiddels staat de bezetting van bus en tram op ruim 50 procent van de periode voor corona. Om ondanks de teruggevallen inkomsten het Utrechts openbaar vervoer in stand te houden, draagt het rijk tot eind dit jaar bij met financiële bijdragen. De provincie Utrecht blijft zich inspannen om het Kabinet te bewegen ook in 2022 het openbaar vervoer te ondersteunen. Afhankelijk van de herstelprognose kunnen de tekorten in het Utrechts OV tot en met 2025 oplopen tot 75 miljoen euro. Het kan tot eind 2025 duren voordat de bezetting van het openbaar vervoer weer op het niveau ligt van voor corona.

De provincie heeft vervoerders U-OV en Syntus Utrecht gevraagd om plannen te maken voor een dienstregeling 2022 die rekening houdt met twee toekomstscenario’s. In het meest optimistische draaiboek gaat de provincie Utrecht ervan uit dat de reizigersaantallen dusdanig stijgen dat het volstaat om gemiddeld met 10 procent af te schalen op de beschikbare uren voor de dienstregeling van volgend jaar. In het voorzichtige scenario wordt uitgegaan van 20 procent minder aanbod. In september maken Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht een keuze tussen deze scenario’s.

Bus in plaats van trein tussen Zutphen-Deventer, Zutphen-Hengelo en Zutphen-Vorden


Vanaf zaterdag 12 juni vernieuwt ProRail met groot onderhoudswerk het spoor, overwegen en wissels tussen Zutphen en Hengelo en bij station Zutphen.

Reizigers van NS op het traject Zutphen-Deventer en van Arriva op het traject Zutphen-Vorden kunnen van zaterdag 12 tot en met dinsdag 15 juni gebruik maken van bussen in plaats van treinen.

Voor reizigers van Keolis rijden bussen op het traject Zutphen-Hengelo van zaterdag 12 juni tot en met dinsdag 22 juni.

Op het traject tussen Zutphen-Deventer zet NS stop- en snelbussen in. Keolis rijdt op het traject Zutphen-Hengelo en zet tijdens de werkzaamheden stopbussen in. Arriva rijdt op het traject Zutphen-Vorden en zet ook bussen in. Tussen Vorden en Winterswijk is er een aangepaste dienstregeling.

donderdag 10 juni 2021

Gratis e-bikes testen

Vanaf 8 juni kunnen forensen in de regio Groot-Schiphol gratis en vrijblijvend e-bikes testen en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan het goede doel.

Deelnemers aan de grote e-bike test trappen de komende maanden geld bij elkaar voor Stichting Fietsmaatjes Nederland, die mensen helpt die niet meer zelfstandig kunnen fietsen. De actie wordt georganiseerd door bereikbaarheidsprogramma Groot Schiphol Bereikbaar.
 
De combinatie van e-bikes testen en fietsen voor het goede doel geeft fietsforensen een positieve prikkel om anders te kijken naar werken en reizen. Nu de samenleving steeds meer opengaat en werknemers weer langzaamaan naar kantoor reizen, is het een uitgelezen kans om met gewoontegedrag te breken. Door buiten de spits en op andere manieren te reizen, bijvoorbeeld met de e-bike. Zo kunnen we samen voorkomen dat we allemaal vast komen te zitten in het verkeer.
                                 
Deelnemers gebruiken tijdens de e-bike probeeractie de fiets-app Ring-Ring. De fiets-app houdt tijdens de testweken de individuele fietskilometers bij. Ook mogen deelnemers na het inleveren van de e-bike de app blijven gebruiken. De uitdaging aan de fietsers is om samen 10.000 kilometer bij elkaar te fietsen, want dan maakt Groot Schiphol Bereikbaar een bedrag over aan de Stichting Fietsmaatjes Nederland.

woensdag 9 juni 2021

NS maakt plannen voor nieuwe nachttrein Amsterdam - Zürich


Als het aan NS en partners SBB, ÖBB en DB ligt kunnen reizigers vanaf eind 2021/begin 2022 dagelijks per nachttrein naar Zürich reizen.

Het plan is om elke avond te vertrekken vanuit Amsterdam en via het Rhein-Ruhrgebied en Basel ’s ochtends aan te komen in Zürich. In omgekeerde richting arriveert dan elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland.

Reizigers naar Zürich moeten nu nog meerdere keren overstappen in bijvoorbeeld Hannover of Frankfurt. Vanaf Basel en Zürich reis je straks ook gemakkelijk door naar verdere bestemmingen in Zwitserland en Italië. Reizigers kunnen met deze nachttrein ook meereizen tot aan bijvoorbeeld het Rhein-Ruhrgebied (onder andere Düsseldorf en Keulen).

Met de komst van de nachttrein Amsterdam - Wenen per 25 mei 2021 is Nederland sinds 2016 weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. In heel Europa is de nachttrein als duurzaam mobiliteitsalternatief voor luchtvaart en wegvervoer bezig aan een opmars. De nachttrein Amsterdam - Zürich is een nieuwe treindienst die aan het Europese netwerk wordt toegevoegd.

dinsdag 8 juni 2021

Heerlen heeft eigen 'metro'


De Heerlen Metro Map is als eerste fictieve metrolijn van Nederland geopend op 27 mei 2021. Storytelling is ingezet om de Heerlen Metro Map tot leven te brengen. Met een online reisplanner, video’s en een gedrukte metrokaart is een compleet transmedia storytelling concept neergezet.

De deur uitlopen en op de metro stappen naar het centrum van Heerlen is vanaf nu mogelijk met de Heerlen Metro Map. Er zijn drie overstapstations, waaronder het Pancratiusplein in het hart van de Zuid-Limburgse stad. Met maximaal één overstap is heel Heerlen verbonden met bijvoorbeeld het centraal station in het nieuwe, bezienswaardige Maankwartier.

Ook al is de Heerlen Metro Map een kunstproject, de makers doen door transmedia storytelling geloven dat de Heerlense metrolijn echt bestaat. Onderdeel van het storytelling concept is de website van de Heerlen Metro Map (www.heerlenmetromap.nl). Daar is het mogelijk om daadwerkelijk een reis te plannen. De reisplanner geeft een compleet reisadvies, met metrolijnen, tussenstops, overstapstations en reistijd. Er zijn video’s die het verhaal levensecht maken. Ook een gedrukte versie van de Heerlen Metro Map is beschikbaar. De makers zijn van plan om via transmedia storytelling de komende tijd stap stapsgewijs nog meer content te ontsluiten.

maandag 7 juni 2021

Bereikbaarheid Den Haag en strand Scheveningen flink verbeterd

De reis naar de stad Den Haag en het strand van Scheveningen met het OV wordt flink verbeterd.

De gemeente Den Haag, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, NS en HTM hebben de overeenkomst Slim en Schoon getekend waarin de eerste ideeën staan om dit voor elkaar te krijgen. De organisaties investeren gezamenlijk fors in dit programma.

Er zijn plannen voor: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enkele tussenstop naar het strand rijdt, extra bewaakte en onbewaakte stallingen voor (deel)fietsen en (deel)scooters vlakbij het strand en een reis naar het strand met trein en tram op één kaartje.

De auto blijft hierbij zoveel mogelijk buiten de stad. Op strategische plekken aan de randen van de stad en op stations kan de reiziger gebruik maken van slim en schoon vervoer op maat. Voor reizigers die met de trein komen, moet het niet uitmaken op welk station in Den Haag hij aankomt en waar hij naar toe wil. Vanaf elk station moet hij naadloos, slim en snel door kunnen reizen naar zijn bestemming. Door plannen op elkaar af te stemmen en aan elkaar te koppelen ontstaat er een deur-tot-deur reis, waarbij de overstap naar tram, (deel)fiets of (deel)scooter vanuit de trein natuurlijk gaat.

vrijdag 4 juni 2021

Nieuw IT-systeem moet reisinformatie verbeteren

NS werkt aan het verbeteren van het IT-systeem voor reisinformatie: InfoPlus. Daardoor zijn straks automatisch omroepen in meerdere talen en communicatie over elke verstoring (klein of groot) mogelijk.

Bij de uitval van een trein helpt reisinformatie reizigers straks met een alternatief advies. Wanneer de trein van Rotterdam naar Zwolle niet rijdt, komt het systeem direct met een alternatief en adviseert reizigers dan om de route via de Hanzelijn (Lelystad) te nemen. Dat advies is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronborden. 

Het huidige systeem toont bijvoorbeeld alleen grotere stations op de borden in de stationshal. Een kleiner station, zoals Soest-Zuid, staat er niet op. Straks zijn ook deze kleine stations te zien.

De vernieuwingen hebben personele gevolgen voor bijna 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie.

donderdag 3 juni 2021

NS presenteert gemoderniseerde dubbeldekker


NS presenteert de gemoderniseerde dubbeldekker van het type VIRM 2 en 3 bij NS Treinmodernisering in Haarlem. De trein is voorzien van een fonkelnieuw jasje en heeft onder meer duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en USB-poorten in zowel 1e als 2e klasse.

De trein gaat deze week de dienstregeling in om reizigers comfortabel naar hun bestemming te brengen. 

Het is de eerste van 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) die NS de komende twee jaar volledig moderniseert tot een nieuwe trein die voldoet aan de huidige reizigerswensen en techniek. Dit gebeurt op een duurzame manier, 99 procent van de trein wordt hergebruikt of gerecycled.

De investering in deze serie treinen bedraagt 400 miljoen euro en maakt deel uit van de 3,7 miljard euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen voor de reizigers.

Arriva wil nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar de Randstad laten rijden


Arriva wil nachttreinen laten rijden vanuit Maastricht en Groningen naar de Randstad, met als belangrijkste bestemming luchthaven Schiphol. Dat zegt topman Anne Hettinga tegen NRC Handelsblad.

Het vervoerbedrijf heeft maandag het verzoek, om vanaf 2023 twee nachttreinen te laten rijden, ingediend bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Op de vraag wie op deze nachtlijnen zit te wachten zegt Hettinga:  'Wij zijn ondernemers, we willen het proberen. In 2000 werd dat ook gevraagd: wie gaat in het noorden die regionale lijnen nog rijden? NS wilde daar helemaal mee stoppen, noemde ze onrendabel. Wij zijn erin gestapt en het is een succes geworden.'

woensdag 2 juni 2021

Regionale spoorlijnen Groningen en Fryslân krijgen ERTMS

Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland wordt voor 2030 uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dat voornemen heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Het Rijk en de provincies Groningen en Fryslân investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel. De komende tijd zullen de afspraken tussen de betrokken partijen worden vastgelegd.

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Fryslân die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Ook voor reizigers heeft het treinbeveiligingssysteem ERTMS voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.


dinsdag 1 juni 2021

Rover-Amsterdam op de bres voor tram Kinkerstraat


Het ontwerp voor de nieuwe Kinkerstraat moet op de schop. Dat stelt Rover-Amsterdam tegenover de gemeenteraad.

Rover wil dat er een nieuw ontwerp komt met aandacht voor het openbaar vervoer. De huidige plannen zouden een flinke verslechtering betekenen voor de tramreiziger.

De Kinkerstraat wordt opnieuw ingericht. De tramreiziger komt er in de plannen niet goed vanaf: de halte bij de Ten Katemarkt en de Hallen verdwijnt en de tram verliest zijn vrije trambaan. Dat betekent extra reistijd én verder lopen naar de halte voor de reizigers van de populaire tramlijnen 17 en 7.

Rover-Amsterdam wil dat de Vervoerregio Amsterdam afziet van een financiële bijdrage aan de plannen in deze vorm en de hiervoor gereserveerde miljoenen steekt in het verbeteren van het openbaar vervoer. Daarvoor ziet Rover kansen: met goede wil kunnen ook  bij de populaire bestemmingen Ten Katemarkt en de Jan Pieter Heijestraat brede, comfortabele tramhaltes gerealiseerd worden. Ook pleit Rover-Amsterdam bij de gemeente voor het behouden van de vrije trambaan zodat trams 7 en 17 niet hoeven in te leveren op snelheid en betrouwbaarheid.