zaterdag 31 juli 2021

Rover vraagt alles-uit-de-kast-plan van ProRail

De kwetsbaarheid van het spoor door het personeelsgebrek bij ProRail blijft tot zeker 1 oktober een rol spelen. Dit heeft ProRail aan Rover laten weten.

De organisatie vraagt om een alles-uit-de-kast-plan en ruimhartige compensatie voor reizigers die naar alternatief vervoer moesten uitwijken.

Minder treinen omdat ProRail onvoldoende personeel beschikbaar heeft op de verkeersleidingpost, de reiziger krijgt er de laatste tijd vaker mee te maken.

Rover verwacht dat ProRail richting de toekomst verkeersposten en werksystemen minder kwetsbaar inricht. 'Het is aan de reiziger niet uit te leggen dat als een iemand uitvalt, het treinverkeer stil ligt. Dat vraagt om een fundamenteel andere inrichting van de systemen, waarin het vervoeren van reizigers voorop moet staan', stelt Rover-directeur Freek Bos.

vrijdag 30 juli 2021

Bus in plaats van trein bij werkzaamheden Nijmegen en Arnhem Centraal


Tussen 31 juli en 8 augustus vernieuwt ProRail het spoor bij Nijmegen. Bij Arnhem Centraal vernieuwt ProRail tussen 10 tot en met 15 augustus onder andere de volledige treinbesturing zoals seinen.

In de periode van 31 juli t/m 8 augustus is er geen treinverkeer van Arriva mogelijk tussen Nijmegen en Mook Molenhoek. Arriva zet stopbussen in. In de weekenden van 31 juli - 1 augustus en van 7 - 8 augustus is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van, naar en via Nijmegen. Dan zet NS snel- en stopbussen in tussen Nijmegen en Arnhem Centraal en tussen Nijmegen en 's Hertogenbosch.

In de periode van 10 tot en met 15 augustus is er geen treinverkeer mogelijk van, naar en via Arnhem Centraal. NS zet snel- en stopbussen in richting Dieren, Nijmegen en Ede-Wageningen. Tussen Arnhem Centraal en Arnhem Velperpoort kunnen reizigers gebruik maken van een taxibusje. Arriva zet stopbussen in richting Zevenaar en tussen Elst en Tiel. De bussen richting Zevenaar vertrekken vanaf de Sonsbeekzijde.

donderdag 29 juli 2021

Sluiting overgang in Horst aan de Maas

ProRail sluit de spoorwegovergang Sint Jansweg in Horst aan de Maas af voor gemotoriseerd verkeer. Dat heeft ProRail in goed overleg met de gemeenten Venlo en Horst aan de Maas besloten.

De sluiting zou eigenlijk meegenomen worden in de vernieuwing van de Maaslijn. Maar mede door een recent ongeval op de overweg besloten de betrokken partijen de overweg eerder te sluiten. Hij blijft wel open voor voetgangers en fietsers.

De sluiting van de overweg voor gemotoriseerd vervoer is permanent. Voertuigen gaan gebruikmaken van andere overgangen die daar geschikter voor zijn.

woensdag 28 juli 2021

NS Reisassistentie op vernieuwd station Alkmaar Noord

Vorige week is het nieuwe station in Alkmaar Noord  feestelijk geopend en kunnen reizigers met een beperking die assistentie nodig hebben bij het in- en uitstappen nu ook van en naar station Alkmaar Noord reizen.

Er zijn nieuwe perronoverkappingen met zonnepanelen gekomen, de tunnel is verbreed, nieuw meubilair geplaatst en de wachtruimte is vernieuwd. Daarnaast zijn er liften geplaatst.

Alkmaar Noord is het 169e station waar NS reisassistentie verleent. In december dit jaar volgen nog circa 25 stations. In Noord-Holland zijn dat onder andere: Obdam, Driehuis, Krommenie-Assendelft, Diemen Zuid en Hilversum Mediapark. Voor 2025 zijn alle 247 stations waar NS stopt voorzien van reisassistentie.

dinsdag 27 juli 2021

Grootschalige werkzaamheden rond station Hoogeveen

De bocht in het spoor bij Hoogeveen wordt aangepakt. ProRail gaat volgend voorjaar het spoor aan beide kanten van het station aanpassen.

ProRail begint op 9 augustus al met voorbereidende werkzaamheden. Die bestaan uit het uitzetten van werkgrenzen, ecologische opnames, het plaatsen van veiligheidshekwerken voor medewerkers, grondonderzoek, kap- en snoeiwerkzaamheden en grondwerkzaamheden.

De grootschalige werkzaamheden staan gepland voor 7 mei tot en met 23 mei 2022. Dan wordt het spoor maximaal vijftien meter verlegd en bestaand spoor vernieuwd.

maandag 26 juli 2021

Airbag voor op de fiets

In Nederland is het heel normaal om zonder helm en andere beschermende middelen op de fiets te stappen, maar in de rest van de wereld is dat echt niet toegestaan. Daarom zou de Cirrus-jas van de Franse startup Urban Circus best een succes kunnen worden: een airbag voor op de fiets.

vrijdag 23 juli 2021

Aangepast treinverkeer door werkzaamheden tussen Dordrecht en Roosendaal

Van zaterdag 24 juli tot en met zondag 8 augustus voert ProRail intensieve werkzaamheden uit tussen Zevenbergschen Hoek en Zevenbergen. 

De werkzaamheden betreffen het verbeteren en op hoogte brengen van de bodem in verband met bodemverzakking bij Roosendaal.

In deze periode rijden er minder NS-treinen tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe en rijden er geen NS-treinen tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Er rijden snelbussen tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe en stopbussen in plaats van treinen tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Reizigers uit Rotterdam Centraal/Dordrecht richting Roosendaal/Vlissingen kunnen het beste omreizen via Breda.

donderdag 22 juli 2021

Onderzoek naar mogelijk station Loenersloot niet voortgezet


De provincie Utrecht heeft een onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid van een station bij Loenersloot. Uit dit onderzoek blijkt dat het station circa 3.000 reizigers per dag kan trekken.

Grofweg twee derde hiervan zijn bestaande reizigers uit de busverbindingen naar Amsterdam Zuidoost en Breukelen, die op dit station worden aangesloten. De toegevoegde waarde van een eigen treinstation is daarmee te beperkt. Gedeputeerde Staten van provincie Utrecht hebben daarom besloten verder onderzoek naar een mogelijk treinstation bij Loenersloot niet verder voort te zetten.

De investeringskosten van een nieuw station op deze locatie bedragen naar verwachting 55 miljoen euro. De buslijnen uit de omgeving zouden naar station Loenersloot omgeleid moeten worden. Dat heeft veel impact op de bestaande routes van de buslijnen. Ook heeft een treinstation negatieve gevolgen voor de bestaande treinreizigers die reizen met de sprinter tussen Utrecht en Amsterdam.

woensdag 21 juli 2021

Duitse en Belgische e-bike consument jonger dan in Nederland

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat er meer jonge e-bike kopers zijn in Duitsland en België dan in Nederland.

Onder de e-bike kopers zijn de leeftijdsgroepen 50- en 65-plussers in deze landen minder sterk vertegenwoordigd dan in Nederland.

De jongere doelgroep is deels te verklaren door het type e-bike wat gekocht wordt in onze buurlanden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het aandeel sportieve e-bikes in zowel in Duitsland als België een stuk groter is dan Nederland en dit type wordt vooral aangeschaft door de jongere doelgroep. Een andere verklaring is het meer bergachtige landschap dat hier ook een grote rol in kan spelen.

Daarnaast zien we dat in alle drie de landen de prijs de belangrijkste rol speelt bij de keuze van een e-bike. Bij de Nederlandse consument speelt naast prijs, ook actieradius een grote rol als ze een e-bike aanschaffen. Dit is voor de Duitse en Belgische consument een minder belangrijke beïnvloedingsfactor blijkt uit de GfK E-bike Monitor.

Uit de cijfers van vorig jaar blijkt dat de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike gaat aanschaffen een stuk groter is dan in België en Duitsland. Verder zien we dat het gebruik van de e-bike in Nederland hoger ligt. Zo heeft 30 procent van de potentiële e-bike kopers in Nederland al een e-bike in hun bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en België waar respectievelijk 13 procent en 18 procent in het bezit is van een e-bike.

dinsdag 20 juli 2021

Werkzaamheden Valleilijn zomer 2021

Wegens werkzaamheden is de dienstregeling van de Valleilijn trein Amersfoort - Ede-Wageningen aangepast van 20 juli t/m 30 juli 2021. Op een aantal dagen rijden er zelfs helemaal geen treinen, we zetten dan bussen in.

Op 20 en 21 juli en van 27 t/m 30 juli rijdt er eenmaal per uur een trein van Amersfoort naar Ede-Wageningen en omgekeerd.

Van 22 t/m 26 juli rijden er bussen in plaats van treinen.

maandag 19 juli 2021

Rover-Amersfoort voorkomt opheffen buslijn 101


Rover-Amersfoort vernam vanuit haar goede contacten bij de provincie dat de buslijn van Amersfoort naar Nijkerk, Putten, Ermelo en Harderwijk, die een belangrijke regiofunctie vervult voor de tussengelegen dorpen, zou worden opgeheven vanwege een daling van de kostendekkingsgraad.

Rover is hier meteen tegen in actie gekomen. Op 6 mei stuurde de Rover-afdeling een uittreksel van het vervoersplan 2022 aan de gemeenten met helder commentaar. De gemeenten gebruikten de argumenten van Rover vervolgens in een gezamenlijke brief aan de provincie.

Mede op basis van het Rover-commentaar werd op 25 mei een advies vanuit het Reizigers Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (ROCOV) aan de provincie gezonden, met de boodschap dat er geen aanleiding was lijn 101 op te heffen. De Gedeputeerde Staten besloten vervolgens dat de buslijn toch moest worden behouden.

vrijdag 16 juli 2021

Test met e-steps om stoeprijden tegen te gaan


Voi Technology, naar eigen zeggen het grootste e-stepbedrijf van Europa, lanceert ‘s werelds eerste Computer Vision-pilot ooit op e-steps. Hierbij wordt AI-technologie  gebruikt die kan detecteren wanneer een e-step de weg verlaat en op een stoep rijdt, of wanneer het voertuig verkeerd geparkeerd staat.
 
Voi hoopt in Ierland te starten wanneer later dit jaar regelgeving wordt goedgekeurd die het veilige gebruik van e-steps mogelijk moet maken. Voi werkt hiertoe nu al samen met de Ierse startup Luna. De technologie zou ook kunnen detecteren of een e-scooter rechtop staat en in een rek is geparkeerd, om zo parkeerproblemen helpen te voorkomen.

De eerste test begon in Northampton in het Verenigd Koninkrijk. Hier heeft Voi een exclusieve licentie om deel te nemen aan een nationale e-stepproef van de Britse regering.

In de tweede fase van de proef zullen ongeveer 100 camera's worden geïnstalleerd op de verhuurde steps. De camera's helpen de veiligheid van bestuurders en voetgangers te garanderen door de regels te benadrukken waar bestuurders zich aan moeten houden.

donderdag 15 juli 2021

Twaalf Noord-Hollandse gemeenten trappen door


Gemeenten in Noord-Holland (met uitzondering van de regio Amsterdam) konden tot 1 juli 2021 subsidie aanvragen bij de provincie Noord-Holland vanuit het programma ‘Doortrappen’.

De subsidie is bedoeld voor initiatieven die 60+’ers bewust moeten maken van hun fietsgedrag en de risico’s in het verkeer, om zo ongevallen te voorkomen.

De ondersteuning aan ouderen kan variëren van het geven van tips bij het aanschaffen van een fiets, tot het aanbieden van fietsles. Geïnteresseerde gemeenten konden kiezen voor een eigen aanpak die aansluit op de bestaande lokale netwerken voor ouderen.

Dit jaar hebben 12 gemeenten uit de provincie Noord-Holland een subsidieaanvraag ingediend. De gemeenten zijn: Alkmaar, Den Helder, Haarlem, Heemskerk, Hollands Kroon, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Texel, Uitgeest en Wijdemeren. Deze gemeenten zijn inmiddels allemaal, maar sommige al vanaf het voorjaar, volop met Doortrappen aan de slag met een divers activiteitenprogramma gericht op fietsveiligheid voor ouderen.

woensdag 14 juli 2021

Gooi en Vechtstreek eerste Nederlandse regio met CO2-vrij busvervoer


De provincie Noord-Holland heeft met Transdev (voorheen rijdend onder de naam Connexxion) de eerste uitstootvrije busconcessie van Nederland ontwikkeld.

In de loop van 2022 worden alle bussen op fossiele brandstoffen vervangen door elektrisch aangedreven bussen. De nieuwe concessie en de aangepaste dienstregeling voor de Gooi en Vechtstreek zijn zondag 11 juli 2021 van start gegaan.

Gedeputeerde Jeroen Olthof en Transdev directeur Manu Lageirse presenteerden zondag de nieuwe bussen die vanaf volgend jaar in de Gooi en Vechtstreek gaan rijden.

De bussen krijgen de uitstraling van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. De groene bussen van Connexxion verdwijnen geleidelijk uit het straatbeeld. De provincie Noord-Holland stimuleert bewust reisgedrag met schone vervoersmiddelen. Het verminderen van de CO2 uitstoot door bussen maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.

Transdev gaat voor het busvervoer in de Gooi en Vechtstreek gebruik maken van elektrische bussen van Ebusco. Het Brabantse bedrijf heeft een elektrische bus ontwikkeld die voor een belangrijk deel bestaat uit composiet in plaats van metaal. Composiet weegt veel minder. Dat geeft de bus een grotere actieradius.

dinsdag 13 juli 2021

Bushaltes in Winneweer


Ter hoogte van Winneweer komen twee nieuwe bushaltes langs de N360. Bij beide halteplaatsen komt een bushokje met digitale reisinformatie en wordt verlichting aangebracht. Er komt een fietsenstalling en een veilige oversteekplaats met een middengeleider op de weg.

De bushaltes komen op de plek waar het H.J. Ritsemapad bij de N360 komt. De voorbereidende werkzaamheden, zoals aanleggen van de kabels en leidingen (nodig voor stroom, data en openbare verlichting), hebben inmiddels plaatsgevonden.

Tijdens de werkzaamheden rijdt Qbuzz een aangepaste route. De bussen rijden dan door Ten Post, Winneweer en Garrelsweer. Ter hoogte van de Eestumerweg in Ten Post komt een tijdelijke bushalte. De actuele dienstregeling is te vinden op de website van Qbuzz en 9292ov.

maandag 12 juli 2021

50 fietsen Donkey Republic op metrostation Hoek van Holland Haven en strand


Reizigers die met de metro naar Hoek van Holland Haven komen, kunnen voortaan het laatste stuk naar het strand afleggen met een deelfiets van Donkey Republic. Of gewoon een mooie fietstocht maken in de omgeving.

De RET en de deelfietsaanbieder hebben de handen ineen geslagen door een pilot te starten met in totaal 50 fietsen op drie verschillende hubs: één bij metrostation Hoek van Holland Haven en twee aan het strand.

Voor reizigers werkt het eenvoudig. Zowel in de RET Real Time App als in de Donkey Republic app is op de kaart te zien waar de fietsen staan. De fiets is te boeken en van het slot te halen via de Donkey Republic app.

De RET en Donkey Republic werken op meerdere locaties samen. De pilot in Hoek van Holland is bedoeld om te verkennen hoe OV en deelfietsen elkaar kunnen versterken in de gebieden aan de randen van het RET-netwerk.

vrijdag 9 juli 2021

NS zet reserveringsplicht fiets door ondanks protesten

De consumentenorganisaties Reizigersvereniging Rover, Fietsersbond, KBO-PCOB, LSVb en Ieder(in) waarschuwen fietsers voor veel onduidelijkheid nu NS heeft besloten de verplichte reservering voor het meenemen van een fiets in de trein door te zetten.

Vanaf 10 juli is voor het meenemen van de fiets in de trein een reservering verplicht. NS heeft besloten vast te houden aan deze pilot ondanks het negatieve advies van de consumentenorganisaties in het Locov en ruim 11.000 handtekeningen van reizigers die een petitie van Fietsersbond, Rover, wielersportbond NTFU en Fietsplatform tegen de reserveringsplicht tekenden.

De laatste jaren heeft NS in enkele materieeltypen het aantal fietsplekken verminderd. Hierdoor is er nu op drukke momenten te weinig plek. De consumentenorganisaties wilden de NS overtuigen om te kiezen voor meer fietsplekken in de trein in plaats van het ontmoedigen van reizen met de fiets. NS heeft echter aangegeven niet te investeren in extra fietsplekken in bestaand materieel. Ook geeft NS geen gehoor aan het verzoek van consumentenorganisaties om te komen met een OV Fiets met extra voorzieningen voor fietstoeristen.

Nu het plan doorgaat moet de reiziger deze zomer vooraf via de NS-app of klantenservice precies aangeven in welke treinen hij of zij een fiets wil meenemen. Een reservering is echter geen garantie voor een plek: een trein kan uitvallen of korter zijn dan gepland, waardoor fietsplekken komen te vervallen. Omdat de fietsplekken bovendien worden gedeeld met hulpmiddelen, waar geen reserveringsplicht voor geldt, kan op het laatste moment blijken dat er ondanks de reservering toch geen plaats is voor de fiets. De reiziger blijft dan op het perron achter en moet dan opnieuw proberen te reserveren.

Rover, Fietsersbond, wielersportbond NTFU, Fietsplatform, Ieder(in), LSVb en KBO-PCOB betreuren het besluit van NS en verwachten de nodige problemen voor reizigers met een fiets in de trein. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen, roepen zij reizigers op om ervaringen met het reserveringssysteem te melden. Dat kan bij NS of via het speciale e-mailadres fietsintrein@fietsersbond.nl. Ook de petitie kan nog worden getekend. De proef loopt tot en met 15 september en wordt dan geëvalueerd.

donderdag 8 juli 2021

Akkoord over elektrificatie Maaslijn


Het Rijk en provincie Limburg hebben een akkoord bereikt over het tekort van 96 miljoen euro op de elektrificatie en gedeeltelijke verdubbeling van de Maaslijn. Dat is de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen.

Het Rijk neemt 72 miljoen voor zijn rekening  en de provincie betaalt met 24 miljoen één kwart.

Aanvankelijk wilde Limburg niet meebetalen aan het tekort, omdat dat werd veroorzaakt door foute berekeningen van spoorbeheerder ProRail.

woensdag 7 juli 2021

Corona raakt busvervoer in Noord-Holland Noord in 2020


In de regio Noord-Holland Noord stapten 48,5% minder reizigers in de bus in 2020.

Bij aankondiging van het de eerste maatregelen in maart 2020 nam het aantal reiziger met meer dan 90 procent af waardoor het nodig was om 60 procent van het aantal busritten (dienstregelingsuren) te rijden. Er werden geen buslijnen helemaal geschrapt, zodat alle gebieden met het OV bereikbaar bleven.

Om de regio goed bereikbaar te houden, reden vanaf 5 juli 2020 de bussen volgens de normale zomerdienstregeling. Ook kwamen alle zitplaatsen in de bussen weer beschikbaar.

In de periode vanaf 16 maart 2020 tot en met 21 maart 2021 reden er in Noord-Holland geen buurtbussen. Als alternatief konden reizigers voor 4 euro (ongeacht afstand) gebruik maken van de buurtbustaxi’s die reden vanaf 9 uur ’s ochtends. De ritten werden uitgevoerd door taxibedrijven. In de regio Noord-Holland Noord werd daar in 2020 2.458 keer gebruik van gemaakt.

dinsdag 6 juli 2021

Spoor niet berekend op uitzonderlijk winterweer, wel verbeteringen mogelijk


Het Nederlandse spoornetwerk is niet opgewassen tegen de uitzonderlijke, winterse omstandigheden van 7 februari en de daarop volgende dagen. Dat concluderen ProRail en NS in een gezamenlijke winterevaluatie. Reizigers hadden veel last van beperkte reismogelijkheden, langere reistijden en soms volle treinen. Ook goederenvervoerders ervoeren grote overlast.

Uit de evaluatie blijk dat er verbeteringen mogelijk zijn om ervoor te zorgen dat de dienstregeling sneller opgestart kan worden in de toekomst, na dit soort extreme weersomstandigheden. ProRail en NS nemen maatregelen op vier hoofdthema’s:

ProRail doet, in samenwerking met vervoerders, nader onderzoek naar de winterbestendigheid (bij verschillende weerstypen) van de infrastructuur in relatie tot de dienstregeling van vervoerders. Dit onderzoek zal leiden tot één of meerdere scenario’s waarbij een afschaling van de infrastructuur aansluit op de afgeschaalde dienstregeling van vervoerders.

ProRail verbetert de voorbereidende maatregelen om wissels wintergeschikt te maken. Bijvoorbeeld door het optimaliseren van de manier waarop controles van de wisselverwarming plaatsvinden en hoe daarover gerapporteerd wordt. Daarbij zet ProRail in op betere prioritering van de herstelwerkzaamheden bij een groot aantal verstoringen.

Zomerdienstregeling van HTM start op zaterdag 17 juli


Tijdens de vakantieperiode van zaterdag 17 juli t/m zondag 29 augustus rijdt HTM een zomerdienstregeling.

In de zomer gaan de werkzaamheden in de stad gewoon door, soms moeten bussen en trams hiervoor omrijden.

Wijzigingen en werkzaamheden

Tram

Er zijn werkzaamheden bij het Centraal Station vanaf 17 juli tot en met 15 augustus. Dit heeft gevolgen voor tram 2, 3, 4 en 6. Tram 34 rijdt deze zomerdienst niet.

Op tram 9 rijden vanaf 17 juli tot en met 15 augustus blauw-witte trams door de werkzaamheden bij het Centraal Station. Op de route van tram 9 rijden meer trams in de zomer.
Bus

Bus 23 rijdt in de zomerdienst alle dagen van de week tussen 9.00 en 20.00 uur door naar Kijkduin
De nachtbussen N1 t/m N6 rijden nog niet. In september wordt gekeken of de nachtbussen op vrijdag- en zaterdagnacht weer gaan rijden.
Werkzaamheden

Er zijn werkzaamheden bij het Centraal Station vanaf 17 juli tot en met 15 augustus. Dit heeft gevolgen voor tram 2, 3, 4 en 6.

Vanaf 23 augustus zijn er werkzaamheden bij de Troelstrakade en heeft bus 26 een omleiding. Houdt deze website daarvoor in de gaten.

maandag 5 juli 2021

Volop werken aan knooppunt Zwolle in juli


Na bijna tien jaar breken en bouwen op en rondom station Zwolle komt de eindstreep in zicht. Als de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte en dive-under bij Herfte eind juli af zijn, is knooppunt Zwolle klaar voor de toekomst.

De werkzaamheden die van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli plaatsvinden zijn het sluitstuk van de modernisering van knooppunt Zwolle en een belangrijke stap in Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.

De tunnel onder station Zwolle was al flink verbreed, en ook de sporen aan beide kanten van het station en het opstelterrein vlakbij het station waren al onder handen genomen. In de laatste stap verdubbelen we het aantal sporen tussen Zwolle en de spoorplitsing bij Herfte van twee naar vier. Bij de spoorsplitsing bouwden we een zogenoemde dive-under waardoor het ene spoor onder het andere door gaat, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen.

Zo krijgen de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Op station Zwolle verbreden we het perron bij spoor 15 en 16. De werkzaamheden voor deze spooruitbreiding startten in april 2019 en zijn dus deze zomer klaar.

vrijdag 2 juli 2021

Werkzaamheden aan de Demka-spoorbrug in Utrecht

ProRail werkt van zaterdag 3 t/m zondag 11 juli aan de Demka-spoorbrug in Utrecht, waardoor er beperkt treinverkeer mogelijk is tussen Breukelen en Utrecht Centraal.

De verschillende Intercity’s, de Nightjet en de ICE die ook gebruik maken van het spoor tussen Utrecht Centraal en Breukelen, zullen gedurende de werkzaamheden volgens dienstregeling blijven rijden.

Reizigers die tussen Breukelen en Utrecht Centraal reizen, kunnen gebruik maken van vervangend busvervoer. Ook kunnen reizigers vanuit Breukelen de Sprinter richting Rotterdam Centraal pakken, vervolgens in Woerden overstappen op de Sprinter richting Tiel. NS raadt reizigers aan voor vertrek de reisplanner te raadplegen.