dinsdag 31 augustus 2021

Oostelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal wordt kunstwerk


NS, ProRail en United Painting transformeren het komende halfjaar de oostelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal tot een kleurrijke doorgang voor reizigers. De smalste tunnel van het station wordt voor de komende jaren voorzien van een gigantisch kunstwerk.

United Painting werkt tot het einde van dit jaar vanuit een pop-up atelier in de Amstelpassage op Amsterdam Centraal. Vanuit hier wordt in co-creatie een ontwerp ontwikkeld voor een schildering op de muren.

United Painting werkt al meer dan 15 jaar in uiteenlopende gemeenschappen wereldwijd. Wat ooit begon met het Favela Painting project in Rio de Janeiro, is uitgegroeid tot een collectief dat in de vorm van mobiele creatieve laboratoria, grote kunstprojecten realiseert op onverwachte plekken in de openbare ruimte. De methodiek wordt doorontwikkeld, ervaring getoetst en kennis gedeeld.

maandag 30 augustus 2021

Buslijn Aalten-Bocholt van start


Vanaf 20 augustus 2021 kan iedereen vanaf station Aalten met de bus naar Bocholt (Duitsland) rijden en omgekeerd. De bus rijdt van maandag tot en met zaterdag 1 keer per uur.

Van Aalten naar Bocholt reizen duurt totaal 20 minuten. De belangrijkste stops zijn: Station Aalten, Zwembad Bocholt (Bahia-Bad), Busstation Bocholt nabij de binnenstad (Bustreff) en Station Bocholt.

De Duitse busmaatschappij Stadtbus Bocholt verzorgt het vervoer op het traject. Passagiers kunnen in de bus met contant geld een kaartje kopen. De OV-chipkaart is niet geldig. Voor de rit gelden de Duitse tarieven: Een kaartje kost € 2,20 en een retour dagkaart (geldig vanaf 9:00 uur) € 3,90. Er mogen maximaal 3 kinderen gratis mee.

vrijdag 27 augustus 2021

Werkzaamheden aan het spoor tussen Roosendaal en Vlissingen


Het spoor van de Zeeuwse Lijn krijgt komend weekend een flinke onderhoudsbeurt. Daarom is er zaterdag 28 augustus en zondag 29 augustus geen treinverkeer mogelijk tussen Bergen op Zoom en Vlissingen.

Na het weekend wordt er doorgewerkt aan het spoor tussen Goes en Vlissingen, waardoor de treinen daar tot 3 september niet kunnen rijden.

ProRail vernieuwt dan het spoor tussen Goes en Vlissingen. De werkzaamheden betreffen onder andere het vernieuwen van wissels, ballastgrind, dwarsliggers en spoorstaven. Daarnaast worden drainage-, kabel- en leidingwerkzaamheden uitgevoerd bij Middelburg en Vlissingen. Hierdoor blijft het spoor in goede conditie en kunnen reizigers blijven rekenen op een veilige en betrouwbare treinrit.

Gevolgen voor de treinreis

Op zaterdag 28 en zondag 29 augustus rijden er NS stop- en snelbussen op het traject Bergen op Zoom – Vlissingen en taxibusjes tussen Arnemuiden en Goes en tussen Arnemuiden en Middelburg. Tussem Roosendaal en Bergen op Zoom rijden de treinen volgens een aangepaste dienstregeling. Na het weekend rijden de treinen weer de normale dienstregeling tussen Goes en Roosendaal.

Van maandag 30 augustus t/m vrijdag 3 september rijden er NS-bussen op het traject Goes – Vlissingen en taxibusjes tussen Arnemuiden en Middelburg. Tussen Roosendaal en Goes rijden de treinen volgens een aangepaste dienstregeling.  

Station Middelburg is in deze periode aan de voorzijde (centrumzijde) voor autoverkeer gestremd. De NS-bussen rijden vanaf de achterzijde van het station.  

De extra reistijd is in ongeveer tot 30 minuten.

donderdag 26 augustus 2021

Snel stallen van fiets met fietstag

NS introduceert een nieuwe in- en uitcheckzone in fietsenstallingen bij het station zodat reizigers sneller en makkelijker hun fietsen kunnen stallen. Bij aankomst checken reizigers in via een tag op hun fiets of via een scherm met hun OV-chipkaart.

Sinds kort het op station Amsterdam Amstel al mogelijk om het uit te proberen. Dit jaar volgen nog twee stations: Amsterdam Zuid (stalling Strawinskylaan) en Tilburg (stalling Zuid). Volgend jaar voegen we daar nog zeven stations aan toe. Vanaf 23 augustus is dezelfde fietstag ook in drie stallingen van de gemeente Amsterdam in het centrum te gebruiken: Leidseplein, Beursplein en Reguliersdwarsstraat.

NS introduceert een nieuwe in- en uitcheckzone in fietsenstallingen bij het station zodat reizigers sneller en makkelijker hun fietsen kunnen stallen. Bij aankomst checken reizigers in via een tag op hun fiets of via een scherm met hun OV-chipkaart. Vanaf vandaag is het op station Amsterdam Amstel al mogelijk om het uit te proberen. Dit jaar volgen nog twee stations: Amsterdam Zuid (stalling Strawinskylaan) en Tilburg (stalling Zuid). Volgend jaar voegen we daar nog zeven stations aan toe. Vanaf 23 augustus is dezelfde fietstag ook in drie stallingen van de gemeente Amsterdam in het centrum te gebruiken: Leidseplein, Beursplein en Reguliersdwarsstraat.

Via een scherm bij de in- en uitcheckzone kunnen reizigers met hun OV-chipkaart inchecken. Het gaat nog makkelijker met een fietstag. De nieuwe in- en uitcheckzone herkent namelijk automatisch de fietstag (die is gekoppeld aan de OV-chipkaart) zodat reizigers direct door kunnen lopen. Reizigers met een abonnement of stallen op rekening krijgen gratis een fietstag. Deze tag wordt door de servicemedewerkers in de stalling op de voorframe van de fiets bevestigd.

woensdag 25 augustus 2021

Uitzonderlijke dienstregeling voor Formule 1-weekend


Van 3 tot en met 5 september vindt de eerste F1 Dutch Grand Prix (DGP) na 36 jaar plaats op het circuit van Zandvoort. Gedurende deze dagen zullen er veel racefans naar Zandvoort reizen, waarvan een aanzienlijk deel per trein.

Daarom rijdt NS tijdens dit lange weekend iedere dag vanaf circa 7.30 uur - 22.00 uur ongeveer iedere vijf minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee.

Het is uitzonderlijk dat NS op deze locatie zoveel treinen per uur rijdt. Station Zandvoort aan Zee ligt aan het einde van een traject met twee sporen. Op een normale dag rijden er twee treinen per uur. Dit weekend krijgt station Zandvoort aan Zee met bijna 10x zoveel reizigers voor een keer de omvang van station ‘s-Hertogenbosch.

Tussen Amsterdam en Zandvoort rijdt NS met Sprinters op maximale lengte voorzien van brede deuren en een gelijkvloerse instap, waardoor reizigers snel kunnen in- en uitstappen. Op iedere trein zitten twee machinisten (één voor en één achter) en een conducteur. Zodat treinen na aankomst snel weer kunnen vertrekken.

De nieuwe perrons op station Zandvoort en een tijdelijke extra trap op station Haarlem, gerealiseerd door ProRail, helpen bij een goede scheiding tussen in- en uitstappende reizigers.

dinsdag 24 augustus 2021

Uber lang niet altijd alternatief voor ov

Een en twee op de vijf Uber-reizen zijn geen haalbaar alternatief voor het openbaar vervoer. Dat blijkt uit een Delftse analyse van 3,5 miljoen gegevens over Uber-ritten.

Rit-op-aanvraag diensten, aangeboden door bedrijven als Uber, zijn een belangrijk reisalternatief geworden in veel steden wereldwijd, maar is er een vurig debat gaande over de vraag of het concurreert met het openbaar vervoer of het juist aanvult, zegt Oded Cats, universitair hoofddocent aan de afdeling Transport & Planning van de TU Delft en mede-directeur van het Smart Public Transport Lab.

Sommigen menen dat rit-op-aanvraag een belangrijke aanjager is van een auto-onafhankelijke levensstijl en dus het openbaar vervoer ten goede komt, terwijl tegenstanders stellen dat het vooral het openbaar vervoer kannibaliseert.

Een belangrijke conclusie is dat tussen 1 op de 5 (in het geval van Amsterdam) en 2 op de 5 (Houston) van de Uber-reizen in deze steden geen haalbaar alternatief met het openbaar vervoer is. Uber wordt vooral gekozen voor kortere reistijden. Voor 13-36 procent van de Uber-reizen is de reistijd met de rit op aanvraag meer dan twee keer zo snel.

Desondanks kon in de zes bestudeerde steden voor tussen de 9 procent (Houston) en 15 procent (Amsterdam) van de Uber-ritten wel een kortere rit met het openbaar vervoer worden gevonden. Bovendien is Uber, hoewel het goedkopere tarieven biedt dan conventionele taxi's, over het algemeen veel duurder dan het openbaar vervoer.

Er zijn grote verschillen tussen (en binnen) de steden. Voor reizen die beginnen en eindigen binnen het stedelijk gebied van Amsterdam is er in 19 procent van de gevallen geen adequaat alternatief in het openbaar vervoer. Voor Uber in Amsterdam is de (loop- en) wachttijd bijna nooit langer dan 15 minuten. Bij het openbaar vervoer is dat slechts in 42 procent van de ritten het geval.

De Delftse studie is gefinancierd door de European Research Council en het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Studies.

maandag 23 augustus 2021

Nieuwe dienstregeling regio Gooi en Vechtstreek


Met de introductie van de nieuwe buslijn 221 zorgt Transdev voor een directe, snelle busverbinding tussen ’t Gooi en Amsterdam Zuid (RAI, Vrije Universiteit Amsterdam en VU Medisch Centrum). Buslijn 200 is de snelle spitsverbinding tussen 't Gooi en Utrecht Science Park.
 
De komst van lijn 221 was door Transdev aangeboden per december 2022, maar na overleg met de Provincie Noord-Holland is de komst van de lijn naar voren gehaald en wordt lijn 221 ruim een jaar eerder geïntroduceerd. Dat lijn 221 nu al kan rijden komt door de goede afstemming en samenwerking tussen de Provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Gemeente Amsterdam en Transdev.

Lijn 221 start als spitsverbinding. Er zal eerst gestart worden met een aantal busritten in de spitsuren. Deze spitslijn 221 rijdt in de ochtendspits 6 ritten en 's middags 8 ritten in een halfuurdienst.

Naast lijn 221 introduceert Transdev ook een nieuwe spitslijn richting Utrecht Science Park. Hiermee ontstaat er een directe verbinding tussen 't Gooi en Utrecht Science Park.

Lijn 100 van Transdev rijdt van 22 augustus tot en met 24 december 2021 een andere route. Klik hier voor meer informatie.

vrijdag 20 augustus 2021

'Zuid-Holland, kom nú in actie voor het OV van de toekomst!'

Snel en drempelvrij kunnen reizen van deur tot deur met goede OV-verbindingen die woon- en werkplekken maar ook recreatiegebieden optimaal bereikbaar houden: zo kiest de reiziger de komende jaren steeds vaker voor duurzaam vervoer. Maar om dit te bereiken moet er nu samen actie worden genomen, schrijven de acht Zuid-Hollandse Rover-afdelingen in een gezamenlijke brief aan provincie Zuid-Holland en Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

In Zuid-Holland zijn veel groeimogelijkheden voor het OV, waarvoor dan wel snel de nodige knopen doorgehakt moeten worden. Denk aan een City Sprinter Den Haag – Dordrecht, lightrail tussen Scheveningen en Zoetermeer, het verlengen van de tramtunnel in Den Haag en onderzoek naar een nieuw OV-knooppunt Zuidplas. Rover vraagt op korte termijn te besluiten hierin te investeren.

Rover doet de provincie en metropoolregio bovendien nog een aantal aanbevelingen. Zo pleit Rover voor het aanwijzen van nieuwbouwplekken in de nabijheid van OV-knooppunten, het verzorgen van (nieuwe) OV-verbindingen nog voordat nieuwbouwhuizen worden opgeleverd en het stellen van concrete doelen op het gebied van duurzaamheid en reistijd van deur-tot-deur. Daarbij is het belangrijk dat Provincie en Metropoolregio samen de regie voeren op samenwerking tussen gemeenten, provincies, het Rijk en andere partijen.

donderdag 19 augustus 2021

Spectaculair transport TEE-trein naar museum


Het Nederlands Transport Museum (NTM) is sinds november eigenaar van de laatste Nederlandse TEE-trein. Al meer dan 10 jaar staat de trein stil op een verlaten rangeerterrein bij het Centraal Station in Amsterdam. Omdat dit terrein op de schop gaat wil het museum het symbool van luxe en vooruitgang uit de jaren vijftig veilig stellen en in twee stappen naar het museum vervoeren.

Deze eerste stap vindt plaats op donderdag 19 augustus en vrijdag 20 augustus. De trein zal met een snelheid van zo’n 20 km per uur de Dijksgracht verlaten, eerst naar de Watergraafsmeer gaan en daarna dóór Amsterdam Centraal Station rijden en stoppen aan de andere kant van het station op het emplacement van de NS werkplaats ‘Zaanstraat’. Daar worden de wagons overgeladen op trailers.

De tweede stap vindt plaats op maandag 23 en dinsdag 24 augustus; 5 wagons worden dan op reusachtige trailers geladen (in totaal is de combinatie vrachtwagen/aanhanger/wagon bijna 40 meter lang!) en stuk voor stuk vanuit Amsterdam naar het NTM gebracht.

De trein was zijn tijd ver vooruit; het ontwerp was van de hand van Elsebeth van Blerkom de bouw werd gedaan door Werkspoor (de motorwagen) en SIG (de luxe wagons) in Zwitserland. In 1957 kwam de trein in dienst en tot 1974 heeft de trein als TEE-trein gereden. In 1977 werden de overgebleven treinen/wagons naar Canada verkocht om in 1997 weer gékocht te worden door een Zwitserse stichting die er nostalgische ritten mee wilde maken. Dit plan stierf echter in schoonheid en in 2006 werd de trein verkocht aan de Stichting TEE die de trein naar Nederland bracht. Afgelopen november ging het eigendom over naar het NTM. Het museum heeft zich een complete restauratie tot rijdende trein tot doel gesteld.

woensdag 18 augustus 2021

19-23 augustus: werkzaamheden station Amsterdam Zuid


Van donderdagavond 19 augustus tot maandagochtend 23 augustus veroorzaken werkzaamheden bij station Amsterdam Zuid hinder. Er is onder meer beperkt trein- en metroverkeer.

Tussen 19 augustus 20.00 uur en 23.00 augustus 05.00 uur werkt men aan een tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid – de Brittenpassage. Men schuift dan twee delen van het dak voor deze passage op hun plek.

De werkzaamheden beginnen op donderdagavond 19 augustus om 20.00 uur. Vanaf dat tijdstip rijden er minder treinen. Vanaf vrijdagochtend 20 augustus rijden er eveneens minder metro’s. Treinen en metro’s rijden weer normaal vanaf maandagochtend 23 augustus.

Ook ander verkeer ondervindt de gevolgen van de werkzaamheden. De oostkant van de Parnassusweg (de stad in) is in dezelfde periode gesloten op het stuk tussen de Gustav Mahlerlaan en de Strawinskylaan. Deze afsluiting duurt van donderdagavond 19 augustus om 22.00 uur tot maandagochtend 23 augustus om 05.00 uur. Het autoverkeer wordt omgeleid via de De Boelelaan, Beethovenstraat en Strawinskylaan. Fietsers en voetgangers moeten oversteken. Daarnaast is er een omleidingsroute voor voetgangers die via de Claude Debussylaan door de Minervapassage van het station loopt. Bussen en trams blijven gewoon rijden. En de A10 Zuid blijft gewoon open.

dinsdag 17 augustus 2021

NS: Tegenvallende reizigersaantallen door COVID

 NS had financieel een dramatisch halfjaar. Zonder overheidssteun en een eenmalige meevaller in het Verenigd Koninkrijk, komt NS in de eerste helft van 2021 uit op een negatief onderliggend resultaat van 601 miljoen euro (2020: € 1.078 miljoen negatief).

In mei vorig jaar maakte NS bekend tot en met 2024 in Nederland naar verwachting 4,7 miljard aan inkomsten mis te lopen. Op dit moment staat de teller al op 2,4 miljard minder inkomsten.

In Nederland zijn de reizigersaantallen in de eerste helft van dit jaar nog lager uitgevallen dan de neerwaarts bijgestelde prognoses van vorig jaar. Waar NS nagenoeg een volledige dienstregeling reed, waren de reizigersaantallen 35 procent ten opzichte van voor Corona toen NS op werkdagen nog 1,3 miljoen reizigers vervoerde.

Belangrijkste oorzaak hiervoor is de door de regering afgekondigde lock-down in december 2020 toen reizigers werd gevraagd alleen noodzakelijke reizen te maken en forensen werden geadviseerd om thuis te werken. Vooral forensen zijn nog niet terug in de trein. Het eerste herstel van de reizigersaantallen komt vooral door de sociaal-recreatieve reizigers. De tweede helft van dit jaar is erg onzeker. NS verwacht licht herstel, omdat studenten weer terug komen en het aantal sociaal-recreatieve reizigers verder groeit. Het woon-werk -verkeer zal naar verwachting echter achterblijven.

maandag 16 augustus 2021

Ondernemers aan de slag met slimme perronrandbeveiliging


Drie ondernemers gaan met een budget van 180.000 euro hun innovaties voor 'perronrandbeveiliging' verder ontwikkelen. Dat is de uitkomst van de haalbaarheidsstudie naar acht ideeën.

Door de coronacrisis reizen minder mensen met de trein. Toch is de verwachting dat het aantal reizigers in de toekomst flink zal groeien, met drukke en volle perrons tot gevolg. Ook rijden er meer en vaker treinen én rijden treinen sneller. 

Voor perrons betekent dit een zware belasting. De winnende, nog te ontwikkelen, innovaties zorgen voor een optimale veiligheid van de perronrand. Ook kunnen deze oplossingen helpen om crowd-control op perrons overbodig te maken.

vrijdag 13 augustus 2021

E-bike populair bij fietsendieven: 37% meer aangiftes

Met een stijging van 30 procent in het aantal verkochte e-bikes was 2020 hét jaar voor de e-bikemarkt. De verwachting is dat deze trend ook in 2021 aanhoudt met een verkoopstijging van 25 procwnt ten opzichte van 2020. De e-bike is niet alleen populair onder de consument, maar inmiddels ook onder fietsendieven. Het aantal aangiftes van gestolen e-bikes steeg in 2020 met maar liefst 37 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Het diefstalpercentage van e-bikes lag altijd fors lager dan bij stadsfietsen, maar ligt inmiddels bijna op hetzelfde niveau. Zo waren er ruim 18.000 aangiftes voor gestolen e-bikes en hoewel het aantal gestolen fietsen volgens cijfers van het CBS afneemt, neemt het aantal gestolen e-bikes juist toe. Daarnaar deed S.A.F.E. onderzoek. De politie spreekt zelfs over een landelijk crimineel netwerk.
De toename in het aantal gestolen e-bikes is een gevolg van de toenemende vraag. De vraag naar e-bikes groeit namelijk hard, waardoor de retailprijzen stijgen. Hierdoor stijgt ook de vraag naar tweedehands e-bikes. E-bike-eigenaren kunnen een fietsverzekering afsluiten die dekking biedt voor diefstal en/of schade. Zo verminderen de financiële risico’s voor fietsbezitters.

Het aantal aangiftes van gestolen e-bikes is het grootst bij personen tot 35 jaar. Zo’n 10% van het totaal aantal gestolen fietsen staat niet vast. De e-bike op slot zetten (met eventueel tweede slot) is essentieel. Het diefstalrisico lag bij jongeren ruim 4,5 keer hoger dan bij 65-plussers. De laatste groep zet de fiets namelijk vaker veilig op slot in een schuur of berging, terwijl de jongere doelgroep de fiets vaker in op slot de stad laat staan. Het feit dat de e-bike voor deze groep een relatief dure aankoop is en gestolen kan worden, zorgt ervoor dat personen tot 35 jaar vaker een e-bikeverzekering afsluiten, zo blijkt uit cijfers van Univé.

Een gestolen e-bike is door een track-en-trace-systeem vaak terug te vinden. Zo’n 80 procent van de gestolen e-bikes wordt hiermee opgespoord. Niet iedereen heeft een track-en-trace-systeem op de e-bike, hier zijn namelijk extra kosten aan verbonden. Aangifte doen bij een gestolen e-bike blijft nuttig en voor een vergoeding vanuit de fietsverzekering zelfs noodzakelijk. De verzekeraar vraagt namelijk altijd een aangiftebewijs voordat deze een bedrag voor de gestolen fiets uitkeert. Aangifte doen bij de politie zorgt ervoor dat de e-bike in het fietsdiefstalregister komt te staan. Aan de hand van het framenummer kan de fiets dan opgespoord worden. Voorafgaand aan de aanschaf van een tweedehands e-bike is het verstandig om bij de RDW te controleren of de fiets als gestolen geregistreerd staat.

donderdag 12 augustus 2021

Eerste e-bikes Harley-Davidson naar Nederland

Harley-Davidson heeft de elektrische fietsen van zijn nieuwe merk Serial 1 ook in Nederland op de markt gebracht.

Het gaat om drie modellen e-bikes met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur, waaronder een versie met een lage instep.

De speed pedelec van Serial 1, die tot 45 km/u haalt, is voorlopig nog niet in ons land te koop.

De elektrische fietsen zijn eind 2020 al in de VS uitgebracht.

woensdag 11 augustus 2021

Apple Kaarten in België geeft nu in real-time info over openbaar vervoertijden


Al sinds november 2018 toont Apple Kaarten het openbaar vervoer in België. Je een route plannen volgens de geplande tijden bij de haltes. Voortaan geeft Apple Kaarten ook vertragingen weer.

Het is niet helemaal duidelijk of alle lijnen deze info tonen, maar daar lijkt het vooralsnog wel op.

Je bekijkt de actuele info door op een ov-lijn of halte te tikken en de tijden te bekijken.

dinsdag 10 augustus 2021

HTM integreert met vervoersapp Gaiyo

De HTM-fiets is voor het eerst ook te boeken vanuit een andere app, namelijk de Gaiyo app. Deze app biedt één overzicht en toegang aan al het (deel)vervoer in Nederland. Hier vallen naast de deelfietsen van HTM ook deelauto's onder van MyWheels, GreenWheels, SHARE NOW, Amber en deelscooters van GO Sharing, Check en felyx.

Met de app kunnen gebruikers exact zien waar de HTM-fietsen te vinden zijn, wat de loopafstanden en looproutes zijn en hoeveel fietsen er staan. Gaiyo wijst je de weg en fungeert als digitale sleutel. Met de app kunnen gebruikers namelijk de fiets openen en sluiten. Na gebruik worden de kosten verrekend via het Gaiyo-account. Hiermee rekent de reiziger gemakkelijk al het vervoer van verschillende vervoerders af met één account. Ook kunnen gebruikers treinkaartjes met 10% dalurenkorting kopen en direct goedkoop parkeren zonder tussenkomst van een parkeerautomaat.Gaiyo is de eerste partij waarmee HTM integreert.

maandag 9 augustus 2021

167.000 elektrische steps in Nederland


Bijna 3% van de Nederlanders is in het bezit van een licht elektrisch voertuig zoals een scooter, step of skateboard. Veruit het grootste deel hiervan bezit een elektrische step. Dit blijkt uit de E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.400 Nederlanders.

In heel Nederland rijden inmiddels 363.000 licht elektrische voertuigen rond. Daarbij zijn e-bikes niet meegeteld. Bijna de helft daarvan bestaat uit elektrische steps (47%). Dit komt neer op bijna 167.000 exemplaren. Elektrische scooters pakken een kwart (26%) van de markt.
De top drie wordt compleet gemaakt door personal transporters. Bezitters van licht elektrische voertuigen zijn vaak man, 18 tot 34 jaar oud en hebben een minimum tot modaal inkomen.

Twee procent van de Nederlanders gaat nog voor het einde van het jaar een licht elektrisch voertuig aanschaffen. Dit komt neer op 286.000 LEV’s. Dit brengt het totaal op bijna 650.000 stuks. Het merendeel gaat voor een elektrische scooter. Zo’n 25% schaft een elektrische step aan en 13% kiest voor een hoverboard. Potentiële kopers zijn het vaakst mannen tussen de 18 en 34 jaar met een inkomen minder dan of gelijk aan het minimum inkomen.

vrijdag 6 augustus 2021

Nieuwe fietsbrug verbindt Gaasperpark en Diemerbos

Op zaterdag 31 juli is de nieuwe brug langs de A9, over rivier de Gaasp, geopend voor wandelaars en fietsers.

Zo worden de groengebieden Diemerbos en recreatiegebied Gaasperplas met elkaar verbonden. De nieuwe fietsbrug is al opgenomen in de routeplanner van het Wandelnetwerk Noord-Holland.

De Gaasperbrug heeft een indrukwekkende afmeting. De oprit vanaf de Gaasperparkzijde is 350 meter en vanaf de Diemerboskant 480 meter. De brug zelf heeft een lengte van 250 meter. Een fietser of wandelaar moet in totaal 1080 meter, dus ruim een kilometer, afleggen om van de ene kant naar de andere kant te komen.

donderdag 5 augustus 2021

Inwoners Valkenburg geïnformeerd over busbaan Valkenhorst


Inwoners van Valkenburg geïnformeerd over de busbaan langs de N206 en het nieuwe fiets- en voetgangers viaduct ter hoogte van de Oude Broekweg.

Om ervoor te zorgen dat ook de toekomstige bewoners van de nieuwe woonwijk Valkenhorst (Katwijk) vanaf eind 2024 snel en comfortabel met het openbaar vervoer kunnen reizen, werken provincie Zuid-Holland en gemeente Katwijk samen aan de doorontwikkeling van de R-net corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk.

De provincie Zuid-Holland en gemeente Katwijk organiseerden op 15 juli een informatiebijeenkomst voor inwoners van Valkenburg over de toekomstige busbaan langs de N206 en het nieuwe fiets- en voetgangers viaduct ter hoogte van de Oude Broekweg.

Tijdens de informatiebijeenkomst werd gesproken over de planning en het participatieproces rondom de busbaan en bushaltes langs de N206 bij Valkenhorst én het nieuwe fiets- en voetgangers viaduct ter hoogte van de Oude Broekweg. Dit viaduct zal ook een belangrijke rol gaan spelen voor de toegankelijkheid van de R-net halte die op die locatie gepland is.

De gemeente Katwijk vindt het belangrijk om naast de 2 nieuwe viaducten over de Ir. G. Tjalmaweg/N206, die als onderdeel van de RijnlandRoute(verwijst naar een andere website) worden aangelegd, ook een viaduct voor langzaam verkeer ter hoogte van de Oude Broekweg te realiseren. De gemeente heeft de provincie gevraagd de realisatie van dit viaduct mee te nemen bij de aanleg van de busbaan.

woensdag 4 augustus 2021

Make-over voor 40 bushaltes in Zuid-Holland

Veertig bushaltes in Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem krijgen een luxe HOV of R-net make-over.

De halte Rosmolenweg in Papendrecht is al af en is daarmee de eerste van de 40 die de provincie in samenwerking met gemeenten aanpakt. In het najaar van 2022 moeten ze allemaal zijn opgeknapt.

In de regio Drechtsteden – Molenlanden - Gorinchem zijn er drie R-net busverbindingen en vier hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) verbindingen, met Qbuzz als vervoerder. Nu worden de haltes van deze busverbindingen opgeknapt in de herkenbare rood-grijze stijl. Dit betekent dat de haltes een comfortabel bushokje met bankje, windscherm en digitale reisinformatieborden krijgen. Bepaalde haltes krijgen ook uitgebreide fietsvoorzieningen.

Bij de make-over krijgen 20 haltes ook een nieuwe, duidelijkere naam. De halte Rosmolenweg in Papendrecht is een van die haltes. Deze halte krijgt de naam: Papendrecht, Ketelhaven. Bij de ingang van de nieuwe dienstregeling worden de nieuwe haltenamen gecommuniceerd in de reisinformatie van de vervoerder.

dinsdag 3 augustus 2021

Utrechts openbaar vervoer blijft volgend jaar op peil


Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht blijft in 2022 op het huidige niveau. Reizigers in de bus en tram kunnen volgend jaar gebruik maken van een aanbod dat niet zal worden versoberd.

In juni dreigde nog een zwart scenario voor de reizigers in het Utrechts openbaar vervoer. Vanwege de impact van corona op het openbaar vervoer moest de provincie Utrecht rekening houden met een dienstregeling voor 2022 die wellicht fors moest worden afgeslankt. De financiële tekorten als gevolg van de terugval in het aantal reizigers waren zo hoog opgelopen dat als het rijk niet langer zou bijspringen met steun voor het openbaar vervoer een substantiële afschaling moest worden doorgevoerd op de dienstregeling voor volgend jaar.

Inmiddels heeft het Rijk besloten deze beschikbaarheidsvergoeding door te zetten tot in elk geval 1 september 2022. Daarmee ontstaat weer ruimte voor het regionaal openbaar vervoer in de provincie Utrecht om te herstellen van de gevolgen van de corona crisis.

De provincie heeft vervoerders U-OV en Syntus Utrecht gevraagd om rekening houdend met dit goede nieuws een dienstregeling te maken voor het jaar 2022 die zoveel mogelijk voortborduurt op hoe de bussen en trams momenteel rijden. Het uitgangspunt is dat het vervoerplan van dit jaar wordt overgenomen en wordt doorgetrokken naar 2022. Het is overigens nog wel mogelijk dat de vervoerders enkele voorstellen aan de provincie Utrecht doen voor een beperkte aanpassing in de dienstregeling op sommige lijnen.

Het aangepaste vervoerplan openbaar vervoer voor volgend jaar komt vanaf 12 juli beschikbaar voor consultatie en zal worden gepubliceerd op de websites van de vervoerders. Gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en individuele reizigers kunnen daarop reageren tot 8 augustus. Definitieve besluitvorming vindt op 14 september plaats door het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht.

maandag 2 augustus 2021

Nederland maakt tempo met schone bussen

Het kabinet trekt 40 miljoen euro uit voor nieuwe schone bussen. Er rijden inmiddels meer dan 1000 schone bussen in ons land. De gezamenlijke ambitie is om in 2030 helemaal schoon te rijden.

Vanaf 1 januari 2022 kunnen de veertien provincies en stadsregio’s die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer plannen indienen voor meer schone buskilometers. Bij aanschaf van een elektrische bus of bus op waterstof kunnen zij, afhankelijk van het soort bus en de grootte, tot vijftigduizend euro subsidie per bus krijgen.

Voorwaarde is dat er per bus minimaal 45.000 dieselkilometers ingeruild worden voor schone kilometers. Zo wordt de totale busvloot schoner. Plannen kunnen ook tijdens een lopende busconcessie ingediend worden. Dat is mooi, want nu worden vaak vooral bij het aangaan van een nieuwe concessie schone bussen in gebruik genomen.

De totale vloot aan OV-bussen in Nederland stoot momenteel ongeveer 0,3 megaton CO2 per jaar uit. Dat loopt snel terug met de komst van de schone bussen. Inmiddels is ongeveer een kwart van de 5.300 bussen in het stad- en streekvervoer uitstootvrij, Nederland loopt daarmee voorop in Europa.